Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 15:37
zonoskar schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:19:
[...]

Volgens dpreview is dat een feature.

[...]
Ah dank! Je zou verwachten dat zodra je klaar bent met je edit, en je de foto wil opslaan (in mijn geval lokaal op mn surface) hij het origineel van de server van Adobe trekt, hier de aanpassing overheen gooit en deze dan exporteerd. Maar blijkbaar niet dus.

Handige feature... Ik ga zo eens testen door een RAW bestand via Lightroom CC te uploaden, deze te editen en dan opslaan in lightroom CC.
Als deze dan wederom een lagere resolutie heeft betekend dit dat je enkel de volledige resolutie uit Classic CC kan halen. Super praktisch natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
Kypo schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:24:
[...]

Ik ga zo eens testen door een RAW bestand via Lightroom CC te uploaden, deze te editen en dan opslaan in lightroom CC.
Als deze dan wederom een lagere resolutie heeft betekend dit dat je enkel de volledige resolutie uit Classic CC kan halen. Super praktisch natuurlijk.
Laat je dan ook weten of de in lightroom cc geuploade foto in lightroom classic cc (en dus op je pc) belandt, en zo ja, op een 'duidelijke' plek en in volledige resolutie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 15:37
Pepper92 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 16:13:
[...]

Laat je dan ook weten of de in lightroom cc geuploade foto in lightroom classic cc (en dus op je pc) belandt, en zo ja, op een 'duidelijke' plek en in volledige resolutie?
U vraagt, wij draaien :)

Als volgt gedaan:

- Import vanaf SD naar de Surface pro met Lightroom CC
- Belichting aangepast zodat er iets van een bewerking is
- Save as (jpg) naar bureablad Surface Pro
- Op mn Desktop in browser (lightroom.adobe.com) is het .CR2 (RAW) bestand te downloaden, even als de bewerkte JPG
- Op Desktop in LR Classic CC komt de foto in dezelfde collection als de andere gesyncte foto's te staan.
- Export vanuit LR Classic CC op mn Desktop naar het bureaublad

Nu de verschillen/resultaten:
- Op het bureaublad van de Surface pro (waar de foto geimporteerd is vanaf mn SD kaartje): Volledige resolutie, bestandsgrote 17mb
- Download van de JPG op mn Desktop vanuit de browser (adobe.lightroom.com): Volledige resolutie, bestandsgrote 4mb
- Export vanuit LR Classic CC: Volledige resolutie, bestandsgrote 16mb

Conclusie is dus dat de RAW te downloaden is vanuit de browser en dat deze ook te bewerken is in LR Classic.
Ook kan je het RAW bestand op in Lightroom CC bewerken en dan de volledige resolutie exporteren.
Er gaat dus blijkbaar iets mis als je in Lightroom Classic CC een foto importeerd, bewerkt, synct en daarna wil downloaden vanuit de browser of exporteren vanuit Lightroom CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:31
Voor degenen die de non-cloud versie hebben bijgewerkt naar LR Classic CC en weer terug willen naar de stand-alone versie: de "oude" LR versie en de patches (6.12/2015.12) zijn te downloaden vanaf https://helpx.adobe.com/l.../lightroom-downloads.html (en hierbij klikken op 'Adobe Photoshop Lightroom 6' om de downloads zichtbaar te maken). Ik had zelf na de upgrade en het starten van de nieuwe LR Classic CC de database nog niet laten converteren naar het nieuwe formaat (bij de eerste keer starten wordt hierom gevraagd), dus installeren van de oudere LR zou kunnen betekenen dat de backup van de database ook terug gezet moet worden. Nadat de oude LR + laatste patch was geïnstalleerd, kon de nieuwe LR Classic versie worden gedeinstalleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door EdwinW op 23-10-2017 18:19 . Reden: Verbeterde uitleg databaseconversie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 18:49
Man, was dat even slikken. Dacht dat mijn hele workflow om zeep zou zijn. Maar uiteindelijk is LR Classic CC gewoon een volgende versie van LR desktop. Ik werk altijd grote reeksen af op mijn desktop, dus de nieuwe CC is niet echt relevant voor mij. Ik ga niet effe op een bank in het park paar fotootjes afwerken.

Voor editing van foto's met smartphone is Snapseed & VSCO voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Gezien deze ontwikkelingen ga ik denk ik wel van de DNG"s afstappen. Dan maar weer sidecar files. Als Adobe stopt met de classic, dan wel ik wel kunnen migreren naar een andere converter. Ik begreep dat veel converters (bijv. C1) betere resultaten met een native CR2 dan met de DNG"s. Camera en lens correcties zouden niet werken met DNG bestanden. Dan maar iets grotere bestanden.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Laatst online: 15-09 16:49

The.Terminator

Un boer met bier

Dus voor alle duidelijkheid (er zijn zoveel verschillende verhalen van verschillende sources)
Lightroom Classic CC kan gezien worden als de desktop app met een lokale catalogus en je hoeft hier niets te syncen in de cloud. Het is alleen niet meer als eenmalige licentie aan te schaffen, maar als abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Zonder het te weten heb je me een hele goede tip gegeven :)

Ik vind Lightroom een prachtprogramma, maar er is één aspect wat ik haat: het gedwongen gebruik van de catalog. Mijn filesystem is mijn catalog, ik hoef niet nog een merkspecifiek bewaarsysteem. Maar ja, als je zoals ik nogal eens schuift met de locaties van bestanden dan is het praktisch gezien onmogelijk om een foto later nog een keer na te bewerken. Als ik LR start, dan wist een batch-bestandje eerst de catalog, en kopieert een lege catalog naar de juiste plek. Op die manier kan ik altijd elk RAW-bestand importeren, of hij nou eerder geïmporteerd is geweest of niet. Nadeel is natuurlijk dat wijzigingen niet opgeslagen zijn.

Jouw zijdelingse opmerking over sidecar files triggerde me. Ik had de vage hoop dat het zou zijn wat ik vermoedde dat het was, en na een snelle google-actie werd dat duidelijk. Hiermee wordt LR voor mij veel bruikbaarder, en kan ik stoppen met zoeken naar iets anders.

Bedankt! :)

(Als Adobe nou gewoon een open/save as functie zou hebben dan zou ik al die moeite niet hoeven doen.)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je kan Lightroom ook gewoon vertellen waar je RAWs staan nadat je ze verplaatst hebt, in plaats van heel je catalog weg te gooien en opnieuw te beginnen :)

En voor jouw manier van gebruiken kan je beter gewoon een standalone RAW editor gebruiken (Photoshop met Camera Raw bijvoorbeeld). Beetje gek om af te geven op het workflow/library systeem van LR, terwijl dat juist de kern van dat programma is. Dat is als schelden op Powerpoint dat het zo'n beroerde tool is om spreadsheets mee te maken :P

[ Voor 52% gewijzigd door Orion84 op 20-10-2017 09:18 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De oude Lightroom en Lightroom Classic mag je op maximaal 2 apparaten installeren, en op 1 apparaat tegelijk gebruiken. Hoe zit dit met de nieuwe Lightroom CC?

Aangezien ze adverteren met:
Met de cloudopslag in Lightroom CC (vanaf 1TB, met uitbreidingsmogelijkheden) heb je altijd en overal op elk apparaat toegang tot je hele library met foto's in volledige resolutie."
zou je verwachten dat je hem op een onbeperkt aantal apparaten mag installeren (en op 1 tegelijk gebruiken uiteraard). Ik kan echter nergens de voorwaarden vinden. Iemand die dit toevallig gezien heeft?

Edit: Kennelijk vallen dit soort vragen onder "ondersteuning"
U kunt Lightroom CC en andere Creative Cloud-apps op maximaal twee computers installeren. Als u de software op een derde computer wilt installeren, moet u hem eerst op een van de vorige computers uitschakelen. Meer informatie over het activeren en deactiveren van Creative Cloud-toepassingen.
Enigszins misleidende reclame dus :(

[ Voor 25% gewijzigd door Magic op 20-10-2017 09:28 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Orion84 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:17:
Je kan Lightroom ook gewoon vertellen waar je RAWs staan nadat je ze verplaatst hebt, in plaats van heel je catalog weg te gooien en opnieuw te beginnen :)
Dat snap ik ,maar ik heb nogal veel foto's en ik schuif er nog wel eens mee. Makkelijk om de weg kwijt te raken...
En voor jouw manier van gebruiken kan je beter gewoon een standalone RAW editor gebruiken (Photoshop met Camera Raw bijvoorbeeld). Beetje gek om af te geven op het workflow/library systeem van LR, terwijl dat juist de kern van dat programma is. Dat is als schelden op Powerpoint dat het zo'n beroerde tool is om spreadsheets mee te maken :P
Misschien heb je gelijk, maar alle andere "fotografie-gerelateerde" functionaliteit van het pakket vind ik erg goed. Op deze manier heb ik het beste van twee werelden: goed en gebruikersvriendelijk mijn foto's bewerken, en toch vrijheid om ze op mijn manier te beheren.

Ik ben blij :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08
Ik snap dat dat nu niet je workflow is en ik weet ook niet wat je nog meer doet op filesystem niveau, maar je kunt de foto's ook vanuit LR verplaatsen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Wat is Adobe aan het rotzooien met hun Lightroom versies. Ik heb de "niet-cc" versie. Dus draai nu op versie 6.12.
Nu geeft de update agent aan bij de installed apps dat er een update beschikbaar is: Lightroom Classic CC (formerly Lightroom CC) Desktop-focuses. Als je voor update kiest, krijg je dus de cc-versie en wordt je licentie niet meer geaccepteerd.
Gelukkig had ik al een slecht voorgevoel en eerst een image van mijn SSD getrokken, die kon ik dus mooi terugzetten.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4446/37859486661_30d845f7e7.jpg AdobeAgent by Arjan Haverkamp, on Flickr

De update knop zorgt er dus voor dat je werkende niet-cc versie wordt vervangen door een versie waar je een CC-licentie (abonnement) voor nodig hebt.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

ajhaverkamp schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:16:
[...]
De update knop zorgt er dus voor dat je werkende niet-cc versie wordt vervangen door een versie waar je een CC-licentie (abonnement) voor nodig hebt.
Da's best f&cked-up IYAM. Wordt de library bij opstarten geconverteerd naar CC? of gebeurt dat pas na check van de licentie? In dat eerste geval kan je leuk voor een probleem komen te staan, als je geen courante backup hebt. De app kan je verwijderen en de oude weer opstarten.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

BlaTieBla schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:40:
[...]
Da's best f&cked-up IYAM. Wordt de library bij opstarten geconverteerd naar CC? of gebeurt dat pas na check van de licentie? In dat eerste geval kan je leuk voor een probleem komen te staan, als je geen courante backup hebt. De app kan je verwijderen en de oude weer opstarten.
Hij vraagt voor een libary conversie. Je krijgt eerst een scherm waarin staat dat je licentie niet voldoende is voor de zojuist geinstalleerde versie. Vervolgens kun je die dan 7 dagen als trial starten. Daarna pas de conversie vraag.
Echter heb ik niks in de library staan (hooguit een tagslijst). Ik importeer mijn foto's (degene die ik bewerken wil, zoek ze eerst uit) in Lightroom, bewerk en sla de wijzigingen op in de XMP bestand (Ctrl-A, Ctrl-S). Vervolgens delete ik de foto's weer in Lightroom. Daarna gaan de foto's naar 2 externe schijven.

[ Voor 4% gewijzigd door ajhaverkamp op 22-10-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voor zover ik me herinner toen ik dit zaterdag deed wordt die conversie wel naar een nieuw bestand gedaan. Je kan dus simpel terug door LR Classic CC te uninstallen en daarna 6.12 weer te installeren (download link van de installer is ergens een paar dagen geleden nog hier gepost).

Maar ik heb sowieso LR ingesteld dat hij na elke sessie een backup van de DB maakt.

Wel een beetje apart inderdaad dat dit als update wordt gepresenteerd en je als je niet oplet inderdaad je werekende LR install vervangt door een 7day trial van LR Classic CC.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerder was het meen ik zo dat hij een kopie maakt voordat hij convert, niet gechecked of hij dat nu ook doet. Zou wel héél slordig zijn als dat niet gebeurd en je inderdaad zit met een trial!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Klopt inderdaad dat hij de conversie in een nieuw bestand maakt. De oude catalogus blijft dus ongewijzigd. Echter worden ook de previews en smart previews map hernoemd. Die zul je dus even handmatig terug moeten hernoemen. Of natuurlijk alle previews opnieuw renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ajhaverkamp schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:49:
[...]

Hij vraagt voor een libary conversie. Je krijgt eerst een scherm waarin staat dat je licentie niet voldoende is voor de zojuist geinstalleerde versie. Vervolgens kun je die dan 7 dagen als trial starten. Daarna pas de conversie vraag.
Echter heb ik niks in de library staan (hooguit een tagslijst). Ik importeer mijn foto's (degene die ik bewerken wil, zoek ze eerst uit) in Lightroom, bewerk en sla de wijzigingen op in de XMP bestand (Ctrl-A, Ctrl-S). Vervolgens delete ik de foto's weer in Lightroom. Daarna gaan de foto's naar 2 externe schijven.
Is voor jouw workflow het niet beter om een keer over te stappen op Capture One? Daarmee werk je in sessies in plaats van een hele library. Al is dat een discussie voor Het grote alternatieve raw-converters topic natuurlijk :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 18:24
Ik doe momenteel al mijn foto's automatisch bewerken in Apple Foto's maar wil er eigenlijk wat serieuzer mee aan de slag.

Ik wil Lightroom hier voor aanschaffen maar voor dat ik daar aan ga beginnen zoek ik een goed boek welke mij er bij kan helpen, ik ben dus een absolute beginnen en heb nog niet met Lightroom of Photoshop gewerkt. Hebben jullie een advies over welk boek ik het beste kan aanschaffen , het liefst in Nederlands maar Engels is een goede 2e..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joecks schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:54:
Ik doe momenteel al mijn foto's automatisch bewerken in Apple Foto's maar wil er eigenlijk wat serieuzer mee aan de slag.

Ik wil Lightroom hier voor aanschaffen maar voor dat ik daar aan ga beginnen zoek ik een goed boek welke mij er bij kan helpen, ik ben dus een absolute beginnen en heb nog niet met Lightroom of Photoshop gewerkt. Hebben jullie een advies over welk boek ik het beste kan aanschaffen , het liefst in Nederlands maar Engels is een goede 2e..
Er zijn een aantal boeken te vinden en gelukkig is er in Lightroom de laatste versies weinig verandert. Zelf geen ervaringen met boeken maar ik denk dat als je gaat zoeken en boeken tegen komt vanaf ongeveer Lightroom 4 met goeie recenties, dat je daar een tijd mee uit de voeten kan.

Photoshop eigenlijk net zo als je het over de basis hebt. Misschien dat sommige dingen net even ergens anders zitten maar hoe je dingen aanpakt verschilt niet veel.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
joecks schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:54:

Ik heb geen ervaring met de laatste boeken van Scott Kelby, maar de eerdere boeken van hem vond ik altijd erg informatief, en zeker goed te doen voor de beginner.

Zelf heb ik echter het meeste geleerd door de video's van lynda.com. De video's van Chris Orwig zijn erg prettig om naar te kijken. Je krijgt als je nooit bent aangemeld daar 30 dagen gratis, (helaas moet je wel je betaalgegevens achterlaten), wat meer dan voldoende is om de fijne puntjes van Lightroom onder de knie te krijgen.

Ook zijn er prima Youtube-kanalen:
Anthony Morganti, erg geschikt voor beginners, soms alleen wat langzaam :)
YuriFineart
Serge Ramelli, als je door het franse karakter kan prikken
Photos in Color, als je door z'n uitbundige karakter kan prikken

Als ik 1 tip mag geven, zorg voordat je je eerste foto's importeert eerst dat je weet hoe Lightroom qua betstandsstructuur en catalogus in zijn werk gaat. Zo kun je in 1x een catalogus en bestandsstructuur maken die voor jou werkt. Gelukkig begint ieder boek en iedere tutorialserie daarmee :)

[ Voor 28% gewijzigd door Magic op 23-10-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je engels een beetje goed is zou je ook kunnen kijken naar CreativeLive, daar staan hele leuke dingen op en vaak ook live uitzendingen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Laatst online: 12-09 18:24
Bedankt voor jullie tips , ik ga er mee aan de slag.. !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:09
Zou je nog wel LR5 naar LR6 (dus standalone) kunnen upgraden?

Ja, dat gaat nog, upgrade licentie kost €75,02 :)

[ Voor 32% gewijzigd door __Erik__ op 23-10-2017 21:39 ]

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan26
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 11:50
joecks schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:25:
Bedankt voor jullie tips , ik ga er mee aan de slag.. !!
Mocht je eventueel een cursus in het Nederlands willen kan ik je derooijfotografie.nl adviseren. Erg duidelijke uitleg voor zowel Lightroom als Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 23:18

sapphire

Die-hard pruts0r

Vandaag ga ik eens niet zeiken op Lr.

Vraag me niet waarom maar sinds een paar weken weer gebruik gemaakt van de HDR functie van Lr, jaren niet gedaan omdat het voor geen meter werkte vroegâh :+
Nu al een aantal keer gebruikt en moet zeggen dat de standaard output verd*md goed is :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:31
De standaard output zou ik niet direct als super kwalificeren, maar het levert zeker een prima basis op voor mooie platen. Enige nadeel is dat scherpe overgangen tussen licht en donker (kozijnen b.v.) wel eens wat minder uitvallen. Maar ik vermoed dat dat met alternatieven ook zo zal zijn.

De HDR-functie i.c.m. de perspectief correctie, maken het vinden van een eventueel alternatief niet makkelijk. Niet dat ik zoekende ben, maar je kijkt wel eens om je heen ;-)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klaaas schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:12:
De standaard output zou ik niet direct als super kwalificeren, maar het levert zeker een prima basis op voor mooie platen. Enige nadeel is dat scherpe overgangen tussen licht en donker (kozijnen b.v.) wel eens wat minder uitvallen. Maar ik vermoed dat dat met alternatieven ook zo zal zijn.

De HDR-functie i.c.m. de perspectief correctie, maken het vinden van een eventueel alternatief niet makkelijk. Niet dat ik zoekende ben, maar je kijkt wel eens om je heen ;-)
Het is ook geen tonemapping maar een 32-bit HDR. Soort van RAW met meer DR dus ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Doen mensen dat nog? Die vieze tonemapping dingen? Gelukkig kun je met LR realistische beelden maken (al verschillen de meningen daar ook nog over).

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

klaaas schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:43:
Doen mensen dat nog? Die vieze tonemapping dingen? Gelukkig kun je met LR realistische beelden maken (al verschillen de meningen daar ook nog over).
Ik kreeg van de week een nieuwe flickr volger......
https://www.flickr.com/photos/92616975@N06
nuff said

Hij/zij doet het wel erg consequent.

[ Voor 5% gewijzigd door BlaTieBla op 26-10-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
En dan weet je dat je eigenlijk niet moet klikken. Maar toch.... :F

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

klaaas schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:56:
En dan weet je dat je eigenlijk niet moet klikken. Maar toch.... :F
Idd. Raak dat beeld maar eens kwijt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

BlaTieBla schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:47:
[...]

nuff said

Hij/zij doet het wel erg consequent.
En weet je wat het schokkende is? 7(8)7 Dat zoveel reaguurders het ook nog mooi vinden! :F

AUW! Wil je voortaan waarschuwen voor dit soort NSFW images? >:) Deed pijn aan m'n ogen. De calibratie van m'n beeldschermen is gelijk van slag.

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 27-10-2017 00:03 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wauw, dit lijkt mij reden genoeg om hier een soort verzekering voor te vinden, desnoods een soort brood fonds :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
BlaTieBla schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:47:
nuff said
Ach, het is wel een consistente stijl waar je van moet houden 8)

Ik doe dit zelf ook wel eens om het daarna nog eens door een Topaz filter te halen voor een painterly effect. Het heeft dan net wat meer impact dan zonder de HDR voorbewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Voor de Adobe Lightroom non-CC versie is een paar dagen geleden een update verschenen: 6.13
What's new: http://blogs.adobe.com/li...m-6-13-now-available.html
Blijkbaar een kleine update want de oude versie hoefde er niet voor verwijderd te worden en ook geen reboot nodig.

Zo ziet het eruit in de agent:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4468/37350195434_6f55d764b3.jpgAdobeAgent2 by Arjan Haverkamp, on Flickr
Je moet dus de "Lighroom CC (2015)" laten updaten. Belachelijke naam, want die CC komt nergens terug in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfa156a
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-08 09:14
Ik ben doorgaans niet een klager maar wat Adobe heeft neergezet met Lightroom Classic CC, in een woord een ramp in de Develop modus. Het importeren is prima maar voor mij was dit nooit zo'n issue. Maar zodra ik wat bewerkt heb met verschillende filters dan wordt het bekijken van de foto's vreselijk traag. Ook exporteren van foto's is echt rampzalig, zo traag. Op diverse fora is ook de klaagzang niet van de lucht. Inmiddels heb ik ook al diverse opties geprobeerd wat instellingen betreft maar biedt geen soelaas.
De vorige versie was ook niet supersnel maar deze versie is gewoon ruk.

Wordt tijd dat Lightroom echt op de schop gaat.

Dit wilde ik gewoon even kwijt en zal ook hier niet de enige zijn die een achteruitgang ervaart in performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
alfa156a schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:09:
Ik ben doorgaans niet een klager maar wat Adobe heeft neergezet met Lightroom Classic CC, in een woord een ramp in de Develop modus. Het importeren is prima maar voor mij was dit nooit zo'n issue. Maar zodra ik wat bewerkt heb met verschillende filters dan wordt het bekijken van de foto's vreselijk traag. Ook exporteren van foto's is echt rampzalig, zo traag. Op diverse fora is ook de klaagzang niet van de lucht. Inmiddels heb ik ook al diverse opties geprobeerd wat instellingen betreft maar biedt geen soelaas.
De vorige versie was ook niet supersnel maar deze versie is gewoon ruk.

Wordt tijd dat Lightroom echt op de schop gaat.

Dit wilde ik gewoon even kwijt en zal ook hier niet de enige zijn die een achteruitgang ervaart in performance.
Vreemd dat voor veel mensen Classic CC zoveel sneller is (waaronder voor mij), en voor een groep mensen het nog langzamer is dan eerst (en LR6 was eigenlijk al onwerkbaar langzaam, pff, je zou er je geld maar mee moeten verdienen...).

Het lijkt alsof er toch ergens nog een bug of een driverconflict zit. Wellicht icm bepaalde hardware.

Ik hoop dat deze ellende voor andere RAW editors de mogelijkheid geeft om een grotere gebruikersgroep te krijgen. Wat concurrentie op de markt zou prima zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1972
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 11:48
Zojuist een update van de Adobe Creative Cloud binnen gekregen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CuXRT2W.jpg

"Deze update bevat vaste bug" ???? Eeehhhmmmmm ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Haha, google translate.... nice.

gefixeerde vlieg....

vaste fout....

en meer varianten....
Lekker zootje trouwens...
Lichtroom CC
Lightroom Classic CC
Lightroom CC 2015
Nu dus 3x lightroom op mijn PC staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 08:40
ik heb 2 harde schijven in mijn pc. Een ssd met Windows en programma’s en een “normale” hdd met data, waaronder mijn foto’s. Deze laatste schijf is vol en wil ik vervangen door een grotere harde schijf (intern). Hoe pak ik dit, qua verplaatsen van de lightroom catalogus, nu het beste aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Nieuwe schijf er in, data kopiëren, oude schijf eruit, nieuwe schijf zelfde schijfletter geven als oude schijf?

Als je de oude wilt houden en selectief wil verplaatsen: Nieuwe schijf toevoegen in Lightroom als locatie waar foto's kunnen staan en vanuit Lightroom de foto's of mappen slepen. Dat kan al vanaf een heel hoog niveau, hoeft niet per se alleen D:\foto\kadoendra\bruiloften\2016\Jan en Truus\receptie\IMG_2048.cr2 (of net wat je structuur is, de mijne is simpelweg op datum :P ) maar kan ook meteen heel D:\foto\kadoendra verslepen, LR verplaatst dan automatisch alles wat daar onder zit.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Extra tip: als je dan toch aan het herstructureren bent, zet dan je catalogus en RAW cache en previews op je ssd en je fullsize foto’s RAW en export op je hdd. Scheelt je veel performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
Ik heb sinds kort een sony a6000 en heb altijd lightroom 5.7 gebruikt. Echter de a6000 native windows camera software geeft betere raw images dan lightroom. Ik heb een 400 procent crop ter illustratie:

https://imgur.com/a/gqbtn

Als je op de images klikt zie je meteen het verschil. Is dit een tekortkoming van lightroom of is de proprietary sony software gewoon beter voor sony raws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
z0rk0l schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:14:
Ik heb sinds kort een sony a6000 en heb altijd lightroom 5.7 gebruikt. Echter de a6000 native windows camera software geeft betere raw images dan lightroom. Ik heb een 400 procent crop ter illustratie:

https://imgur.com/a/gqbtn

Als je op de images klikt zie je meteen het verschil. Is dit een tekortkoming van lightroom of is de proprietary sony software gewoon beter voor sony raws.
Lightroom is met de standaard instellingen erg zuinig met zijn sharpening en noise reduction. Die kun je doorgaans rustig wat hoger zetten. Daarnaast, welk cameraprofiel gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@z0rk0l Bedoel je Imaging Edge of Capture one? Het zijn allemaal RAW processors met verschillende algoritmes en daardoor ook andere kwaliteit.

Als (nieuwe) sony gebruiker is ook Capture One gratis voor je ;)
https://www.phaseone.com/en/Download-Sony.aspx

Uiteindelijk is het natuurlijk een kwestie van voorkeur, maar ieder programma heeft zo z'n voor en nadelen.
Het zou natuurlijk raar zijn als er 3 verschillende bedrijven exact hetzelfde genereren.

[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 22-11-2017 21:19 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
Magic schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:00:
[...]

Lightroom is met de standaard instellingen erg zuinig met zijn sharpening en noise reduction. Die kun je doorgaans rustig wat hoger zetten. Daarnaast, welk cameraprofiel gebruik je?
Eh volgens mij default profiel. Ik vink wel lens correction aan maar meer niet. De foto's zien er beter uit in de sony image viewer. Ik heb ook capture one geprobeerd maar ook die is niet hetzelfde. Ik kan bijvoorbeeld alleen in de sony viewer kiezen voor de creative styles die ook in de camera aanwezig zijn. Maar als je de foto's bekijkt zoals in het voorbeeld zie je gewoon betere aliassing in de sony viewer.

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 08:40
Paul schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 17:24:
Nieuwe schijf er in, data kopiëren, oude schijf eruit, nieuwe schijf zelfde schijfletter geven als oude schijf?

Als je de oude wilt houden en selectief wil verplaatsen: Nieuwe schijf toevoegen in Lightroom als locatie waar foto's kunnen staan en vanuit Lightroom de foto's of mappen slepen. Dat kan al vanaf een heel hoog niveau, hoeft niet per se alleen D:\foto\kadoendra\bruiloften\2016\Jan en Truus\receptie\IMG_2048.cr2 (of net wat je structuur is, de mijne is simpelweg op datum :P ) maar kan ook meteen heel D:\foto\kadoendra verslepen, LR verplaatst dan automatisch alles wat daar onder zit.
Dank voor de tip. Wel een aanvullende vraag: Als ik in Lightroom de mappen ga verplaatsen en ik wil inderdaad heel D:\foto's\kadoendra verplaatsen, neemt hij dan alles mee? Of alleen de mappen die ook daadwerkelijk in Lightroom geimporteerd zijn. Als in D:\foto's\kadoendra ook een mapje zit met "mislukte foto's van Truus" die niet in mijn catalogus geimporteerd is, verplaatst hij die dan wel mee naar de nieuwe schijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Nee, Lightroom kent die bestanden niet dus gaat het die ook niet verplaatsen.

Als je dat wel wil (hele boom verplaatsen inclusief foto's die niet in LR geïmporteerd zijn) dan kun je het beter vanuit Verkenner / Explorer (dus buiten LR om) doen en dan in LR "Update Folder" kiezen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Even een vraagje voor de mensen die al wat gestoeid hebben met LR CC: ik zou graag de volgende workflow willen hanteren:

- na afronding shoot op locatie foto's van SD kaart importeren in LR CC op een tablet;
- Foto's worden gedurende de rest van de dag in de cloud gezet als ik ergens wifi heb of anders als ik thuis kom;
- Foto's zijn beschikbaar in LR classic als ik de PC aanzet (ervan uitgaande dat de upload klaar is) en foto's staan lokaal op de PC;
- Foto's in de cloud verwijderen (ik wil geen TB's aan opslag afnemen) zonder dat de foto's lokaal verwijderd worden doordat e.e.a. gesynchroniseerd wordt.

Is een dergelijke workflow mogelijk met de combinatie van CC en Classic?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Geen idee, maar ik denk dat je het snel genoeg kunt testen door deze WF te doorlopen.
Stap 1, 2 kloppen.
Stap 3 a: fotos zijn zichtbaar** in CC classic, klopt ook
Stap 3 b: fotos zijn lokaal op de pc: ik vermoed dat je hier handmatig een move** moet doen, omdat bij uploads via de nieuwe CC de cloud je primaire opslag is en als je ze daar verwijdert, je ze ook verwijdert in de lokale cache. Ik verwacht dus dat je daar via het library tree menu in Classic de nieuwe uploads moet verplaatsen naar je lokale schijf, waarbij je de primaire lokale opslag van Classic aanwijst.
Stap 4 kan dan als 3b is uitgevoerd.

Maar goed, dat is theorie. Gewoon een keer uitproberen.

**Edit, let op dat Adobe er voordat de CC en de CCclassic er waren, al werkte met efficientie van bandbreedte en tussen tablet en cloud en tussen LR CC en Cloud, gebruik maakt van Smart Previews. Goede kans dus dat de primaire opslag wel je full-size RAW bevat, maar dat je tablet na het uploaden en ook LR Classic bij viewen, alleen een small size DNG (Smart Preview) bevat. Mogelijk moet je bij verplaatsen daar rekening mee houden om toch de full-size lokaal te krijgen.

Ik gebruik nu de workflow precies andersom op de oude wijze: SD card in PC, in LR Classic. Copy to local drive. Daarna upload naar cloud en view op tablet. Die laatste stap is dan mbv Smart Previews, waarbij uiteindelijk alleen de edits op de tablet terug worden gesynct naar LR Classic, en daar worden toegepast op de full-size.

[ Voor 38% gewijzigd door Get!em op 07-12-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klaaas schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:53:
Even een vraagje voor de mensen die al wat gestoeid hebben met LR CC: ik zou graag de volgende workflow willen hanteren:

- na afronding shoot op locatie foto's van SD kaart importeren in LR CC op een tablet;
- Foto's worden gedurende de rest van de dag in de cloud gezet als ik ergens wifi heb of anders als ik thuis kom;
- Foto's zijn beschikbaar in LR classic als ik de PC aanzet (ervan uitgaande dat de upload klaar is) en foto's staan lokaal op de PC;
- Foto's in de cloud verwijderen (ik wil geen TB's aan opslag afnemen) zonder dat de foto's lokaal verwijderd worden doordat e.e.a. gesynchroniseerd wordt.

Is een dergelijke workflow mogelijk met de combinatie van CC en Classic?
Heb je het al geprobeerd of heb je nog geen LR? :) Volgens mij moet dit goed mogelijk zijn, alleen vraag ik mij af waarom je de moeite neemt om de SD kaart te importeren op de tablet en dan een tijd wil wachten om te uploaden. Je kan ook bij thuiskomst de SD kaart importeren en klaar is kees.

Wil je de foto's ook op je tablet bekijken terwijl je aan het shooten bent, dan kun je beter een WiFi SD kaart kopen en daarmee tethered schieten naar je tablet.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Geen geschikte tablet :)

Ik wil graag sowieso aan het einde van de shoot een backup maken van de foto's. Dat kan op meerdere manieren, maar ik neig naar een tablet. Dat kan natuurlijk als een domme kopie, maar omdat ik toch al vastzit in het Adobe-abonnement vroeg ik me af of er wellicht nog meerwaarde te halen was door LR CC daarvoor in te zetten. Voordeel dat ik kon bedenken is dat ik zit na een shoot geregeld ergens op kantoor en in de trein zit. Ik zou dan alvast een begin kunnen maken met selecteren. En als ik dan na het eten thuis achter de PC kruip kan ik direct beginnen met het daadwerkelijke bewerken.

Ik weet het, daar win ik niet veel mee, maar als het me niks extra kost lijkt het me wel leuk om er eens mee te experimenteren. Zal hooguit meespelen bij de keuze van een tablet. Vandaar de vraag. Grootste vraagteken zit hem in het leeghalen van de cloudopslag / CC catalogus nadat alles thuis gesynchroniseerd is. Daar kon ik niet echt wat over vinden.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vandaag begonnen met wat tests met Lr CC classic. Na het lezen van benches op Pugetsystems tot de conclusie gekomen dat CC Classic toch wel een snelheidsverbetering is tov. de oude CC (niet heel moeilijk :Z )

Dus eens gaan testen maar CC Classic doet het iig beter op meer dan 4 threads dan de oude CC. Daarbij moest ik Lr op mijn Ryzen limiteren tot 4-6 cores/treads want meer was echt veel trager (gemeten met exporteren).
CC Classic schijnt het (wederom met exporteren) toch echt beter te doen met de volle mep aan cores.

Even wat eigen test resultaatjes, gemeten met telefoon. Gemixte .jpg en cr2's, totaal 53 foto's. Bewerkingen toepassen, resize en hernoemen en licht verscherping. Gemeten van indrukken van de "exporteren" knop tot verschijnen van het verkenner venster.

nr. ThreadsExporteer tijd min:sec
4-Threads 2:17
6-Threads 1:56
8-Threads 1:44
16-Threads 1:37

Toch best fijn dat het out of the box iig sneller is ! :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klopt, ik merk het ook. Hij claimt wel prioriteit trouwens, want youtube gaat stotteren bij exporteren zonder limieten.
Ook de backup bij afsluiten is nu gewoon snel en kun je gerust op wachten. Eerder sloot ik af, backup, even weglopen, en dan pas pc uit. *ik heb catalog en previews wel op SSD staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
downloads: Adobe Lightroom 6.14
Laatste standalone versie update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Ik gebruik nu 5 standalone en zit toch te denken om deze upgrade nog te kopen. Ik gebruik het te sporadisch om er maandelijks geld aan uit te geven, maar een aantal nieuwe functies lijken me toch wel handig. Iemand een idee hoelang deze nog te koop blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

klaaas schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:20:
Geen geschikte tablet :)

Ik wil graag sowieso aan het einde van de shoot een backup maken van de foto's. Dat kan op meerdere manieren, maar ik neig naar een tablet. Dat kan natuurlijk als een domme kopie, maar omdat ik toch al vastzit in het Adobe-abonnement vroeg ik me af of er wellicht nog meerwaarde te halen was door LR CC daarvoor in te zetten. Voordeel dat ik kon bedenken is dat ik zit na een shoot geregeld ergens op kantoor en in de trein zit. Ik zou dan alvast een begin kunnen maken met selecteren. En als ik dan na het eten thuis achter de PC kruip kan ik direct beginnen met het daadwerkelijke bewerken.

Ik weet het, daar win ik niet veel mee, maar als het me niks extra kost lijkt het me wel leuk om er eens mee te experimenteren. Zal hooguit meespelen bij de keuze van een tablet. Vandaar de vraag. Grootste vraagteken zit hem in het leeghalen van de cloudopslag / CC catalogus nadat alles thuis gesynchroniseerd is. Daar kon ik niet echt wat over vinden.
Is een ipad pro een geschikte tablet?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
kevinl schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:14:
[...]

Is een ipad pro een geschikte tablet?
Ik heb een ipad pro (de oude 9.7) en heb het bij uitzondering in het verleden eens geprobeerd. Ik vond die ervaring zeer matig.

Wat je eerst moet doen is alle raw foto's importeren in je apple photo's app. Daarbij duurt het een eeuwigheid voordat je previews ziet, dus als je niet alles wil importeren wat er op je kaartje staat dan zit je een poos te wachten.

Daarnaast kun je niet een reeks selecteren, je kunt dus alles selecteren, niets selecteren, en 1 voor 1 foto's aan en uitzetten.
Als dat eenmaal overgezet is, wat verrassend snel gaat dan moet je ze vervolgens vanuit je iphoto bibliotheek importeren in lightroom.

Als het eenmaal in lightroom staat werkt het als een zonnetje. Als je echter vervolgens achter je PC gaat zitten dan moet je ze uit je "geimporteerde foto's" mapje ergens handmatig op de juiste plek zetten. Daarnaast moet je handmatig presets toevoegen welke je anders automatisch bij het importeren doet. Ook de bestandsnamen zullen compleet anders zijn.

Als je mobiel wil Lightroomen, dan is mijns insziens een windows tablet de enige praktische oplossing (en dat is de enige reden waarom ik een windows tablet zou aanprijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Dat klinkt aardig bewerkelijk. Ik heb nu een Windows tablet, maar dat is er eentje waar Chrome al moeilijk op draait dus daar ga ik LR niet eens op proberen. Kopiëren naar de tablet voor een backup en dan thuis de boel importeren lijkt de way to go.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Magic schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:45:
[...]

Ik heb een ipad pro (de oude 9.7) en heb het bij uitzondering in het verleden eens geprobeerd. Ik vond die ervaring zeer matig.

Wat je eerst moet doen is alle raw foto's importeren in je apple photo's app. Daarbij duurt het een eeuwigheid voordat je previews ziet, dus als je niet alles wil importeren wat er op je kaartje staat dan zit je een poos te wachten.

Daarnaast kun je niet een reeks selecteren, je kunt dus alles selecteren, niets selecteren, en 1 voor 1 foto's aan en uitzetten.
Als dat eenmaal overgezet is, wat verrassend snel gaat dan moet je ze vervolgens vanuit je iphoto bibliotheek importeren in lightroom.

Als het eenmaal in lightroom staat werkt het als een zonnetje. Als je echter vervolgens achter je PC gaat zitten dan moet je ze uit je "geimporteerde foto's" mapje ergens handmatig op de juiste plek zetten. Daarnaast moet je handmatig presets toevoegen welke je anders automatisch bij het importeren doet. Ook de bestandsnamen zullen compleet anders zijn.

Als je mobiel wil Lightroomen, dan is mijns insziens een windows tablet de enige praktische oplossing (en dat is de enige reden waarom ik een windows tablet zou aanprijzen).
Je gebruikt dus niet LR mobile?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
kevinl schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:30:
[...]

Je gebruikt dus niet LR mobile?
Jazeker wel, vanuit de photo's app moet je het Lightroom mobile (of nu dan Lightroom CC for ipad) in trekken. Je kunt niet rechtstreeks vanuit Lightroom vanaf camera/kaart importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik snap niet waarom Lightroom (6 dan in ieder geval) ingebrouwde correctieprofielen voor vignettering, chromatische aberraties en vertekening automatisch toepast, een schuifregelaar (zoals bijvoorbeeld bij Capture One) of de mogelijkheid correties uit te schakelen zou ik wel kunnen waarderen. Nu ontwikkel ik RAW-bestanden dan eventueel met een programma waarmee ik het een en ander kan instellen (eventueel in-camera), maar misschien zie ik een instelling waarmee ik dat ook in Lightroom kan doen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je kunt hem gewoon op manual zetten, en dan schuifjes gebruiken zoals je dat wilt. Tenminste, ik neem aan dat je nu lensprofielen bedoelt. Die zijn ook compleet uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Get!em schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:02:
Je kunt hem gewoon op manual zetten, en dan schuifjes gebruiken zoals je dat wilt. Tenminste, ik neem aan dat je nu lensprofielen bedoelt. Die zijn ook compleet uit te zetten.
Ik krijg het niet voor elkaar... het gaat om Fuji-lenzen met ingebouwd profiel. De in de lens/exif ingebouwde correcties worden kennelijk altijd toegepast. Nu vind ik dat doorgaans geen probleem, maar vooral bij (ultra)groothoeklenzen vind ik het wel prettig om zelf wat afwegingen te maken over de mate van correctie vooral van de vertekening (met gedwongen correctie van vignettering en chromatische aberraties is IMHO beter te leven). 'Built-in Lens Profile applied.', kennelijk is dat een vanzelfsprekende stap van de Lightroom RAW-developer, bij manual zijn de handmatige correcties alleen nog toevoegingen, de automatische blijven altijd toegepast.
Lightroom lens corrections

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 06-01-2018 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ah, je bewerkt de jpeg? Dan krijg je dit effect. Edit eens een RAW file? Of doe je dat al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Get!em schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:43:
Ah, je bewerkt de jpeg? Dan krijg je dit effect. Edit eens een RAW file? Of doe je dat al.
Nee, dit zijn raw-bestanden, met dus een ingebouwd lenscorrectieprofiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

begintmeta schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:46:
[...]

Nee, dit zijn raw-bestanden, met dus een ingebouwd lenscorrectieprofiel
Het schijnt dat als je zelf een profiel aanmaakt voor de specifieke camera lens combi, dat hij het niet automatisch doet. Zie Adobe expert antwoord hier https://feedback.photosho...ngs%5D%5Bfilter_by%5D=all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Iemand anders sinds de laatste update ook al crashes gehad in Lightroom? Ik zit op Lightroom Classic CC 7.1 en had gisteren twee crashes. Nu zag ik in een video van Thomas Heaton een editing sessie en daar crashde LR ook al. Ik was niets kwijt en niets corrupt, maar was benieuwd of het toeval was of dat meer mensen dit merken?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb vorige week 1 crash gehad in meerdere uren werk.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Laatst online: 15-09 14:26
Ik heb ook 1 crash gehad, maar dat had er volgens mij mee te maken dat ik 50.000 metadata errors in één keer wilde oplossen en hij toen voor 50.000 foto's de XML bestanden moest updaten op mijn NAS, met een verbinding naar de NAS via de router van Ziggo. Denk dat dit niet echt aan Lightroom lag, maar meer aan de andere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:29

Major_ton

Shoot!

Wat zijn hier de ervaringen met het delen van je libary en catalog over meerdere systemen? Ik heb een vaste PC thuis en sinds een paar dagen een laptop voor 'on-the-go'. Ik werk met Lightroom Classic CC op beide systemen en Lightroom Mobile op mijn mobiel. Nu heb je in alle versies een 'All Synced Photographs" map, maar dat werkt niet erg makkelijk. Het synchroniseren is traag en werkt niet met de native resolutie van de files. Ik benieuwd of er hier meer zijn die hier mee aan het stoeien zijn.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Major_ton schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:35:
Wat zijn hier de ervaringen met het delen van je libary en catalog over meerdere systemen? Ik heb een vaste PC thuis en sinds een paar dagen een laptop voor 'on-the-go'. Ik werk met Lightroom Classic CC op beide systemen en Lightroom Mobile op mijn mobiel. Nu heb je in alle versies een 'All Synced Photographs" map, maar dat werkt niet erg makkelijk. Het synchroniseren is traag en werkt niet met de native resolutie van de files. Ik benieuwd of er hier meer zijn die hier mee aan het stoeien zijn.
Ik heb een tijdje een oplossing gehad met SyncBack (Free) tussen mijn PC, mijn laptop en mijn NAS. Op 1 PC werkte ik dan en als ik klaar was synchroniseerde ik die PC met mijn NAS. Als ik dan op de andere PC ging werken, synchroniseerde ik die voordat ik begon en ging daarna mijn foto's bewerken. Als ik klaar was, syncte ik die ook weer terug naar mijn NAS. Etc etc.

Werkt prima en je kunt zelf kiezen wat je allemaal synchroniseerf (inc thumbnails bv) maar het systeem houdt geen state bij. Je moet dus zelf goed nadenken op welke PC je het laatst gewerkt hebt (en of je dus moet syncen aan het begin). Ook moet je Catalogus op dezelfde plek staan op beide PCS (bv C:\Lightroom\ ) of je moet met drive-mappings aan de slag gaan.

Je kunt deze oplossing natuurlijk ook zonder NAS ertussen doen maar een extra backup op je NAS is sowieso aan te raden.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

*kickt topic*

Sinds enige dagen heb ik een X-T2...jeeeej.

Kan het zijn dat de handeling van Lightroom ( Classic 7.1CC ) en ACR van Fuji RAW's niet optimaal is? Ik vind de platen van de XF 23mm wat soft ogen en eigenlijk van de 18-55 ook terwijl ze toch bekend staan als best scherp :?

Ligt dat gewoon aan mij, te hoge verwachtigen ofzo? of ben ik toch niet gek en is het een Adobe ding ?

Edit: Allemachtig het ligt volgens mij echt aan de manier waarop Adobe met .RAF's omgaat!
Ik heb Silkypix/Fuji RAW converter gedownload en dat geen een veel scherper beeld met dezelfde foto. Veel scherper en meer detail! Jammergenoeg een butt programma verder :+

Edit 2:

Even een quick & dirty side-by-side zonder enige aanpassing. Alleen de standaard omzetting van de RAW door het programma. Links SilkyPix, rechts Lr classic 7.1 CC, ik denk dat ik de scheidslijn niet hoef aan te wijzen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6aSvjRd9jiUkHPTZRFPxTvxc/full.jpg?nohitcount=1
XF 23mm @F/1.4 iso200 ss 1/6400

[ Voor 46% gewijzigd door sapphire op 26-02-2018 14:19 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

sapphire schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:52:
Kan het zijn dat de handeling van Lightroom ( Classic 7.1CC ) en ACR van Fuji RAW's niet optimaal is?
Zijn nogal wat meningen over, maar over het softe is iedereen het wel eens..
https://www.dpreview.com/forums/post/58420946
https://www.lightroomquee...-x-trans-raw-files.33616/

En een al wat ouder artikel dat je mogelijk gaat helpen.
Whereas conventional sensors usually favour a relatively low DETAIL slider setting and risk introduction of artefacts with very high detail settings, for X-Trans files, the reverse is true; they favour a high DETAIL slider setting and do not suffer anywhere near as much from introduction of artefacts. In fact, with X-Trans files, you’ll see more trouble from artefacts (albeit different ones) at lower detail settings. To anyone who has spent time processing conventional (Bayer array sensor) Raw files, this is completely counter-intuitive.

The DETAIL slider affects how Lightroom processes and emphasises fine details. It does this by changing the bias of which sharpening algorithms are being used. X-Trans files can take a lot of capture sharpening and they like a specific mathematical method known as ‘deconvolution’ sharpening. For my landscape work I find that most images work best with the DETAIL slider set all the way over to the right at 100; my understanding is that when the DETAIL is set to 100, Lightroom uses ‘deconvolution’ algorithms in preference.

Addendum, October 2017 : For X-Trans III sensor cameras (X-Pro2, X-T2, X-100F, X-T20 etc…) the images still favour high DETAIL settings, but I’m finding the optimum setting is around 60 rather than 100.
http://petebridgwood.com/wp/2014/10/x-trans-sharpening/

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 26-02-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Mooi. Ik wist wel dat Fuji en LR niet zo'n goede combi was. Maar dit is echt verschrikkelijk. Ik dacht trouwens dat LR zijn zaakjes qua Fuji raws nu wel aardig op orde had maar dit bewijst het tegendeel.

Je kunt natuurlijk de Fuji raw converter gebruiken om er DNGs van de maken. Daar kan LR wel weer prima mee overweg. Heb je een workflow zonder qualiteitsverlies maar wel met een extra stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Get!em @sys64738

Uiteraard niet (helemaal) stil gezeten sinds de vorige post en kwam tijdens zoeken deze vergelijking van 7 RAW-converters tegen en daar doet Lr het niet eens slecht :)

En inderdaad wat ik lees is dat sharpening, details en masking anders toegepast kan/mag/moet worden op X-trans RAW's wat inderdaad geheel tegen mijn gevoel in gaat zoals ik het de afgelopen jaren 'geleerd' heb :)
Daarnaast wat tips gevonden over de ingebouwde cameracalibratie profile's in Lr.

Zie; Links SilkyPix stock - rechts Lr met sharpening 40, details 75 en masking 35

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LIuWAHdh4C8uNcvBjsHFyuOB/full.jpg?nohitcount=1

En deze zelfde als hierboven maar dan nog cameracalibratie profile 'Astia - neutral' aangezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lVEB88DdurGWZDJyCmpiMUrS/full.jpg?nohitcount=1

Beide toch al stukken fijner/beter imho en als dit een voorbode is kan ik wel leven met de combi .RAF en Lr :)

Ga nog even kijken hoe ik .RAF's in Silky kan omzetten naar DNG en wat dat doet/hoeveel werk dat is.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

@sapphire misschien radius nog wat omhoog. Schijnt goed samen te gaan met wat extra clarity voor je sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Get!em schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:36:
@sapphire misschien radius nog wat omhoog. Schijnt goed samen te gaan met wat extra clarity voor je sensor.
Heel subtiel verschil inderdaad.

Bezig geweest met een RAF in Silkypix om te zetten naar TIFF en dan die in Lr te bewerken. Als ik het hier thuis laat zien vind iedereen die foto's te onnatuurlijk ogen. Harde kleuren, weinig detail in luchten en tikkie onnatuurlijk. Zou kunnen dat ik Velvia aan had staan en dat ingebakken zit maar het is wel opvallend te noemen.

Edit: Jep Velvia preset. Met Astia is het veel natuurlijker en is het verschil met een directe RAF bewerking in Lr minimaal maar wel een stap extra werk en meer opslagruimte....

[ Voor 13% gewijzigd door sapphire op 26-02-2018 22:07 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Wat is jullie ervaring met de nieuwe Lightroom (classic) versie? Mijn computer heeft 32GB aan geheugen, maar ik kan nu niet echt veel merken van de "enorme" performance verbetering die Adobe beloofd bij de laatste versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
BugBoy schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:27:
Wat is jullie ervaring met de nieuwe Lightroom (classic) versie? Mijn computer heeft 32GB aan geheugen, maar ik kan nu niet echt veel merken van de "enorme" performance verbetering die Adobe beloofd bij de laatste versie...
Bij mij is hij aanzienlijk sneller, eigenlijk van praktisch onbruikbaar naar alles gewoon instant. Met de laatste minor update is de boel nog weer iets sneller geworden.

Dat met een i5-6600k met 16GB geheugen en een geforce 1060 voor GPU rendering. Catalogus, RAW-Cache en previews op NVME-SSD, RAW files zelf op roterend staal.

[ Voor 3% gewijzigd door Magic op 28-02-2018 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 20:53
@sapphire, ik gebruik ook fuji RAF's in combinatie met LR maar heb me nog niet zo verdiept in het op de juiste manier toepassen van de sharpening in LR. Dit doe ik eigenlijk altijd in PS. Na jouw testjes ga ik er toch maar eens naar kijken :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Magic schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:02:
[...]

Bij mij is hij aanzienlijk sneller, eigenlijk van praktisch onbruikbaar naar alles gewoon instant. Met de laatste minor update is de boel nog weer iets sneller geworden.

Dat met een i5-6600k met 16GB geheugen en een geforce 1060 voor GPU rendering. Catalogus, RAW-Cache en previews op NVME-SSD, RAW files zelf op roterend staal.
Ik heb de indruk dat vooral een discrete GPU veel uitmaakt. Ik heb een zeer antieke i5-3550 met 24 GB geheugen. Daarbij de RAW cache op de OS SSD, een aparte SSD voor de catalog & previews en de RAW's op weer een andere SSD (alledrie SATA) en ik merkte met die update nog weinig verschil. Afgelopen weekend heb ik maar eens een instap NVidia GPU in mijn PC gebouwd en dat geeft dan wel weer een duidelijk merkbare winst.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
AtleX schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:33:
[...]

Ik heb de indruk dat vooral een discrete GPU veel uitmaakt. Ik heb een zeer antieke i5-3550 met 24 GB geheugen. Daarbij de RAW cache op de OS SSD, een aparte SSD voor de catalog & previews en de RAW's op weer een andere SSD (alledrie SATA) en ik merkte met die update nog weinig verschil. Afgelopen weekend heb ik maar eens een instap NVidia GPU in mijn PC gebouwd en dat geeft dan wel weer een duidelijk merkbare winst.
Ik denk inderdaad dat dat zeker een verschil maakt, ik denk dat veel optimalisaties in Lightroom Classic te vinden zijn in het GPU-gedeelte. Waar ik in LR6 nog wel eens heen en terug wisselde tussen GPU Accelerated en niet, heb ik hem nu altijd aan staan. Ik zou het eens uit kunnen zetten om te proberen :)

Daarnaast denk ik ook dat het verschil maakt wat voor RAW files je hebt. LR6 had ook geen enkele moeite met foto's uit mijn Canon 7D, maar de Sony ARW files verwerkte hij enorm veel langzamer

[ Voor 10% gewijzigd door Magic op 28-02-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Mavi86 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:05:
@sapphire, ik gebruik ook fuji RAF's in combinatie met LR maar heb me nog niet zo verdiept in het op de juiste manier toepassen van de sharpening in LR. Dit doe ik eigenlijk altijd in PS. Na jouw testjes ga ik er toch maar eens naar kijken :)
Ps wil ik niet eens aan beginnen, teveel werk om elke keer 50 foto's individueel door Ps te halen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 20:53
mwah je zou het als batch kunnen verwerken maar snap je punt :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 09:36
Hallo Tweakers

Ik heb vorig jaar een Creative Cloud Fotografielidmaatschap genomen en mag 2 versies van Lightroom gebruiken. 1 versie staat op mijn PC, de andere op de Macbook van mijn vriendin. :)

Nu maken wij elke vakantie (en bij andere gelegenheden) foto's die wij gezamenlijk willen bewerken. Nu zet ik elke map met foto's (bijvoorbeeld Vakantie 2017) op zowel haar Macbook als op mijn PC. Wij kunnen dan beiden de foto's bewerken, maar om alles weer samen te voegen is nogal een gedoe. Bovendien neemt het tweemaal opslagruimte in. :-(

Het liefst heb ik gewoon 1 gezamenlijke catalog en 1 gezamenlijke foto-locatie. Helaas ondersteunt Adobe Lightroom het niet om de catalog op een NAS te bewaren.

Ik heb nu het volgende idee; De gehele foto-directory zet ik op de photo share van mijn NAS. Op mijn PC maak ik een aparte catalog aan voor mij, en op de Macbook van mijn vriendin een catalog voor haar. Beide catalogs verwijzen naar dezelfde photo share.

Als wij foto's verwijderen of bestaande foto's vervangen door bewerkte foto's, dan hoeven we alleen onze eigen catalog te synchroniseren met de photo share. Wij hebben alleen niet elkaars wijzigingen, maar dat maakt niet zoveel uit.

Zou dit een handige oplossing zijn? Zijn er andere Tweakers die tegen dit probleem zijn aangelopen en een oplossing hebben bedacht?

Ik ben erg benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Volgens mij is dit precies het scenario wat Adobe wilde afdekken met de nieuwe LR CC. Echter zit je dan al snel vast aan die cloud opslag.

Als je je pc echter als main opslag ziet is het scenario iets aan te passen:
op je pc LR CC classic, waarbij je collecties aanmaakt en die synct via LR mobile.
Op Mac haal je die mobile collecties op middels LR CC. Dan synct hij de bewerkingen daar meteen terug naar de pc als je ze uitvoert.
Nadeel is dat de LR mobile sync slechts voor een beperkt aantal foto’s/collecties werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als je aanvinkt dat wijzigingen in XMP bestanden opgeslagen moeten worden heb je wel de wijzigingen op beide pc's. Ik gebruik dat om bewerkingen gedaan op locatie op mijn laptop ook gewoon op mijn pc te hebben.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@DedSec85 Ik heb tijdje oplossing gehad waarbij ik de hele LR catalog via FreeSync in sync hield tussen een NAS en twee PCs. Dat werkt prima maar wel alleen als je op 1 pc tegelijk werkt. Dus als jullie samen willen werken op twee computers, gaat dat niet werken.

De nieuwe LR biedt die mogelijkheid inderdaad wel. Maar dan zit je vast aan Cloud storage. En die nieuwe brakke versie van LR. Twee dingen die je volgens mij niet zou moeten willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:07

bobcom

Dedicated dabbler

Ik heb mijn foto's en catalog gewoon op een externe harde schijf die ik hetzij aan mijn desktop vastknoop, hetzij aan mijn laptop. Geen gedoe met synchroniseren, omdat foto's en catalog altijd tegelijk bewerkt en geupdated worden. Elke camera - en iedereen van wie ik wel eens fotootjes bewerk - heeft een eigen map in de fotobestanden, en dus ook in de catalog. Is misschien een beetje houtje-touwtje oplossing, maar voor mij werkt het. Maar ik werk ook nooit tegelijk op laptop en desktop - ben niet schizofreen, maar wel een dilettant :P

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Foto’s op de NAS en de catalog syncen tussen de twee laptops met eender welke tool (Dropbox, of iets lokaals...). Wel opletten dat je niet tegelijk aan de slag gaat, want dan krijg je een bende natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DedSec85 ik vind je oplossing prima. Beter dan 1 catalogus syncen (dat gaat sowieso mis met meerdere personen).

Wat bedoel je overigens met dat je elkaars wijzigingen niet hebt dan? In het XMP bestand naast je foto (op de NAS dus) staan je laatste wijzigingen en dus je bewerking.

Waar je wel voor op moet passen is de optie dat Lightroom automatisch de wijzigingen naar het XMP bestand schrijft. Stel je voor dat je een foto bewerkt en daar mee klaar bent. Vervolgens gaat je vriendin hem ook bewerken maar zij ziet nog de oude foto. De bewerkingen van je vriendin worden dan opgeslagen en die van jou overschreven(*). Wel zie je in de library aan een icoontje of de foto qua metadata (en dus ook bewerking) verschilt met het XMP bestand en heb je de optie om hem te overschrijven of in te laden. Door de wijzigingen eerst in te laden ziet je vriendin meteen jouw bewerking.

Dit is gewoon even iets waar je op moet letten en het is daarin verstandig om met elkaar over te communiceren voordat je beide lukraak foto's gaat bewerken.

* Ik weet niet zeker of Lightroom bij het detecteren van een verschil tussen je eigen catalogus en het XMP bestand het XMP bestand overschrijft als je de foto bewerkt. Het kan ook goed zijn dat Lightroom de XMP niet weg schrijft totdat je zelf een keus maakt door de metadata te overschrijven of door deze te importeren. Ik gok dat dit laatste het geval is maar voorzichtigheid is geboden :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 09:36
Get!em schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:05:
Volgens mij is dit precies het scenario wat Adobe wilde afdekken met de nieuwe LR CC. Echter zit je dan al snel vast aan die cloud opslag.
Oh ja vergeten de melden...ik gebruik uitsluitend Adobe Lightroom Classic. Ik heb Lightroom CC even geprobeerd maar vind dat niet fijn werken. Te uitgekleed, en ik heb al helemaal geen zin in die geforceerde cloud-opslag ;) Lightroom Mobile gebruik ik eigenlijk ook niet.
AtleX schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:26:
Als je aanvinkt dat wijzigingen in XMP bestanden opgeslagen moeten worden heb je wel de wijzigingen op beide pc's. Ik gebruik dat om bewerkingen gedaan op locatie op mijn laptop ook gewoon op mijn pc te hebben.
Thnx! Die optie kende ik niet. Ik ga daar dit weekend eens mee experimenteren. :)
sys64738 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:58:
@DedSec85 Ik heb tijdje oplossing gehad waarbij ik de hele LR catalog via FreeSync in sync hield tussen een NAS en twee PCs. Dat werkt prima maar wel alleen als je op 1 pc tegelijk werkt. Dus als jullie samen willen werken op twee computers, gaat dat niet werken.
Heb ik ook aan zo'n constructie zitten denken, maar soms werken we gelijktijdig in Lightroom, dus dan gaat die vlieger niet op helaas.
bobcom schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:23:
Ik heb mijn foto's en catalog gewoon op een externe harde schijf die ik hetzij aan mijn desktop vastknoop, hetzij aan mijn laptop. Geen gedoe met synchroniseren, omdat foto's en catalog altijd tegelijk bewerkt en geupdated worden.
Wij werken wel gelijktijdig. Bovendien vind ik dat de Lightroom catalog gewoon op een NAS opgeslagen moet kunnen worden, maar dat is weer een andere discussie ;)
Ventieldopje schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:56:
@DedSec85 ik vind je oplossing prima. Beter dan 1 catalogus syncen (dat gaat sowieso mis met meerdere personen).

Wat bedoel je overigens met dat je elkaars wijzigingen niet hebt dan? In het XMP bestand naast je foto (op de NAS dus) staan je laatste wijzigingen en dus je bewerking.
Die XMP functie moet ik dus nog even aanzetten denk ik...misschien staat het al aan, dat zou ik thuis moeten nakijken. :) Dit weekend ga ik er even verder mee experimenteren, maar bedankt voor jullie tips en suggesties! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
DedSec85 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:15:
Wij werken wel gelijktijdig. Bovendien vind ik dat de Lightroom catalog gewoon op een NAS opgeslagen moet kunnen worden, maar dat is weer een andere discussie ;)
Je kunt de LR catalogus gerust op een NAS zetten (heb ik vroeger ook gedaan). Het werkt niet super snel maar het werkt wel. Je kunt alleen niet met meerdere personen tegelijkertijd met dezelfde catalogus werken maar dat heeft niets met de locatie van de catalogus te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
kdbruin schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:06:
Je kunt de LR catalogus gerust op een NAS zetten (heb ik vroeger ook gedaan).
Ja, als je deze voor gebruik maar naar lokaal kopieert (en na gebruik weer terug)... LR staat het niet toe om een catalog op een netwerk share te gebruiken.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Paul schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:14:
[...]
Ja, als je deze voor gebruik maar naar lokaal kopieert (en na gebruik weer terug)... LR staat het niet toe om een catalog op een netwerk share te gebruiken.
Kan je eigenlijk eventueel iSCSI of soortgelijke zaken gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
begintmeta schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:19:
[...]

Je kunt vast wel een truukje bedenken maar het punt is dat de catalogus niet gemaakt is om door meerdere gebruikers tegelijk gebruikt te worden. Doe je dit wel dan raakt je catalogus corrupt!

Kopiëren / syncen en al die truukjes krijg je onherroepelijk gelazer mee.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
begintmeta schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:19:
Zeker, met iSCSI of fiber channel staat het niet op een NAS maar op het SAN, en kan er (cluster-aware filesystems uitgezonderd) maar één computer tegelijk bij.

Nu ja, meer tegelijk kan wel maar dan treed er (nog voordat Lightroom erbij aan te pas komt) onherroepelijk corruptie op.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1 ... 34 ... 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.