Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Alleen mensen met een degelijke monitor kunnen het zien.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik ben er pas recent achter dat er een "before"/"after"-functie is (die helaas niet lijkt te werken voor croppen) dus dat scheelt een hoop, maar het is zeer vervelend dat ik ooit 100x Ctrl-Z in moet drukken en Lightroom alleen maar naar een andere History-step springt (of zelfs een foto undelete die ik 10 minuten geleden verwijderd heb) omdat ik "even snel" een paar before en afters (of crops...) wilde bekijken, maar in eerste instantie (of, als je LR gesloten en weer geopend hebt: helemaal) gewoon weigert de laatste bewerking ongedaan te maken.
En ja, natuurlijk kan ik achter een "Slider: +28 96" wel een stap "Slider -28 68" plakken om hetzelfde te bereiken (edits zijn immers niet destructief), maar de history wordt er één grote bende van; liever haal ik die stap gewoon weg.
Andere optie is een eerdere step aanklikken en een willekeurige setting aanpassen; dat verwijdert ook latere stappen, maar momenteel heeft Ctrl-Z maar een zeer beperkte relatie met "History", is dat aan te passen?
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik heb natuurlijk flink zitten googlen wat dit zou kunnen zijn, maar echt heel duidelijke informatie is er niet over te vinden. Als ik wat ik lees interpreteer dan zou mijn laptop het moeten kunnen trekken.
De laptop is een HP 650 G1, deze heeft een Intel i5-4200M op 2.5GHz, met 8Gb geheugen en een 512Gb SSD. Als ik lightroom en wat losse zut (Chrome, Windows Verkenner, VLC player) open heb is hooguit 6,5-7Gb van het geheugen in gebruik. Als ik een oogje houd op de CPU load komt dat ook maar zelden boven de 30% tijdens het toepassen van een lenscorrectie o.i.d. De drivers van de chipset e.d. zijn up to date. De foto's die ik bewerk komen uit een Nikon D5300 (24MP) en een Galaxy S7 (11MP), niet bizar groot dus.
Ik twijfel nu of ik een snellere computer moet kopen, of dat er op deze computer iets verkeerd is waardoor het niet lekker werkt. Heeft iemand tips? Is een i5 gewoon niet snel genoeg en moet ik naar een i7? Of is het meer de videochip die het niet redt? Iets anders wat ik over het hoofd zie?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik weet niet helemaal of het is wat je bedoeld, maar als je rechtsklikt op een historiestap dan kun je kiezen "historiestapinstallingen kopieeren naar Voor". daarna kun je met "\" heen en weer schakelen tussen je huidige versie, en de geselecteerde stap.Paul schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:34:
Misschien snap ik het nut van de huidige implementatie niet, maar is er een manier om de geschiedenis (en dan met name Ctrl-Z) te beperken tot de stappen die vernoemd staan in de "History"? Dat je geen individuele stappen kunt verwijderen heb ik me bij neergelegd, maar dat undo veel meer (of minder...) doet dan alleen je aanpassingen undo-en is toch wel raar.
Ik ben er pas recent achter dat er een "before"/"after"-functie is (die helaas niet lijkt te werken voor croppen) dus dat scheelt een hoop, maar het is zeer vervelend dat ik ooit 100x Ctrl-Z in moet drukken en Lightroom alleen maar naar een andere History-step springt (of zelfs een foto undelete die ik 10 minuten geleden verwijderd heb) omdat ik "even snel" een paar before en afters (of crops...) wilde bekijken, maar in eerste instantie (of, als je LR gesloten en weer geopend hebt: helemaal) gewoon weigert de laatste bewerking ongedaan te maken.
En ja, natuurlijk kan ik achter een "Slider: +28 96" wel een stap "Slider -28 68" plakken om hetzelfde te bereiken (edits zijn immers niet destructief), maar de history wordt er één grote bende van; liever haal ik die stap gewoon weg.
Andere optie is een eerdere step aanklikken en een willekeurige setting aanpassen; dat verwijdert ook latere stappen, maar momenteel heeft Ctrl-Z maar een zeer beperkte relatie met "History", is dat aan te passen?
De i5-5200u is natuurlijk wel een mobiele cpu, en daardoor autmatisch wat minder geschikt. Ik had zelf een pc met een i5-3350P (volgens mij qua rauwe snelheid vergelijkbaar met jouw cpu) en cpu was zeer stevig de bottleneck. 18mp foto's van mijn oude 7D vloog hij doorheen, maar de 24 megapixels van mijn a6000 was een brug te ver. Handelingen stapelen zich op en ik kon niet fatsoenlijk een mask maken.JeroenH schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:03:
Ik twijfel nu of ik een snellere computer moet kopen, of dat er op deze computer iets verkeerd is waardoor het niet lekker werkt. Heeft iemand tips? Is een i5 gewoon niet snel genoeg en moet ik naar een i7? Of is het meer de videochip die het niet redt? Iets anders wat ik over het hoofd zie?
Ik heb nu een i5-6600k en dat loste al deze problemen op.
Helaas niet echt een antwoord, maar ik herken je problemen. Wellicht kan het ook werkbaar zijn om met de smart-previews te werken? https://helpx.adobe.com/n...troom-smart-previews.html
[ Voor 23% gewijzigd door Magic op 24-11-2016 11:50 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Yes, en het maakt ook geen verschil stroom/batterij.Paul schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:16:
Hangt je laptop aan de stroom?
Staat op high performance, en als ik de subsettings controleer (CPU, GPU, etc.) staan die daar ook op.Welk energieplan gebruikt Windows
Staat ook allemaal op high performance., en in het BIOS?
Hoewel ik in het configuratiescherm van de Intel GPU nergens "GPU acceleration" zie staan, staan de performance settings op "high performance".Heb je GPU acceleratie aan staan,
Als ik de performance setting verander naar "Balanced Mode" of "Quality" wordt LR niet sneller. Ook niet merkbaar trager, trouwens.en wat gebeurt er als je die setting veranderd?
Nou, eigenlijk alles. Opstarten, importeren, overschakelen van Library naar Develop, wisselen tussen foto's. Als ik inzoom op een foto duurt het lang (als in +/- 10 seconden) voordat de foto op volledige kwaliteit gerenderd is. Als ik sliders voor exposure/contrast etc. beweeg dan duurt het zeker 1-2 seconden voordat het resultaat daarvan zichtbaar is in de foto. Aanklikken Crop Overlay: 2 seconden voordat de foto met het raster zichtbaar is. Etc.Welk deel / welke handeling is traag?
Alvast bedankt voor het meedenken
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik bedoel binnen LightroomJeroenH schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:50:
Hoewel ik in het configuratiescherm van de Intel GPU nergens "GPU acceleration" zie staan
Afaik is "Develop" de enige tab waar je GPU iets mee van doen heeft (mits GPU Acceleration aan staat in Lightroom), de rest is gewoon 2D pixels weergeven en daar is helemaal niks speciaals voor nodigwaar ik bang voor ben is dat ik op de nieuwere laptop (met waarschijnlijk ook een Intel GPU) tegen hetzelfde probleem aanloop.
Rhàshan - Aditu Sunlock
WoepsPaul schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:25:
[...]
Ik bedoel binnen Lightroom
[...]
Afaik is "Develop" de enige tab waar je GPU iets mee van doen heeft (mits GPU Acceleration aan staat in Lightroom), de rest is gewoon 2D pixels weergeven en daar is helemaal niks speciaals voor nodig
Binnen LR stond het aan, maar als ik het uitzet is het allemaal een stuk sneller! U gaat door voor het strijkijzer
Interessant dat de GPU acceleratie uitzetten een snelheidsverbetering lijkt te geven...
Hangt heel erg van de GPU af, en het heeft ook overhead (de grote hoeveelheden data moeten eerst naar de GPU toe voordat deze er iets mee kan doen). Intel IGP's zijn niet de snelste...JeroenH schreef op donderdag 24 november 2016 @ 14:10:
Interessant dat de GPU acceleratie uitzetten een snelheidsverbetering lijkt te geven...
Op https://forums.adobe.com/thread/1828580 staat het een en ander over de acceleratie
Rhàshan - Aditu Sunlock
Stap 1 is volgens mij het calibreren dmv een tool als X-rite Smile of DataColor spyder. Vanaf daar ken ik de stappen niet, en zeker omdat Lightroom in de Develop module de GPU gebruikt en dus daar een ander colorprofile gebruikt dan in Library modus.
Maar eigenlijk is mijn eerdere stap nog: ga ik zo'n ding aanschaffen, of is dat prima te lenen van een andere fotograaf en doe je het slechts 1x (of 1x per jaar).
Wie heeft (een linkje naar) een handleiding die het stap voor stap feitelijk uitlegt t/m lightroom modules, en die niet met allerlei meningen doorspekt is.
Què? Dat zijn forse aannamesGet!em schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:42:
[...]
Stap 1 is volgens mij het calibreren dmv een tool als X-rite Smile of DataColor spyder. Vanaf daar ken ik de stappen niet, en zeker omdat Lightroom in de Develop module de GPU gebruikt en dus daar een ander colorprofile gebruikt dan in Library modus.
[...]
Enfin, doet er ook niet toe. Een kleurprofiel is een kleurprofiel en of je nou (heel krom gezegd) de CPU of de GPU gebruikt, dat maakt niet uit. Gewoon kalibreren en een reguliere tutorial volgen hoe je dat kan doen (zijn echt overal te vinden). Het is namelijk totaal niet Lightroom specifiek.
* In LR (of ander programma) wordt met GPU acceleratie bedoeld dat berekeningen uitgevoerd worden op de GPU dmv. GPGPU (General-purpose computing on graphics processing units). Dit bleek handig omdat GPU's met sommige typen berekeningen een stuk sneller zijn dan een CPU en met de komst van toolkits als NVIDIA CUDA was het nog vrij makkelijk te implementeren ook. Naast GPGPU wordt de GPU ook gebruikt om een geaccelereerde weergave laag (waar de foto op wordt getekend) weer te geven om met zo min mogelijk vertraging de bewerkingen die je doet weer te kunnen geven. Vandaar dat je ook rare dingen ziet in dat vlak als je GPU oververhit raakt of er een fout optreed. De rest van de Lightroom user interface blijft dan ongedeerd omdat die niet door de GPU getekend worden (helaas).
Maar zoals hierboven ook al aangegeven, niet iedere GPU is sneller in die berekeningen dan een CPU. Zeker niet de intel varianten die vaak erg mager uitgevoerd zijn in vergelijking met een losse GPU. Voor auto geeks (wat ik niet ben), het is te vergelijken met het inparkeren van een fiat panda met 4 lekke banden tegen het inparkeren van een Porsche met parkeersensoren.
www.maartendeboer.net
Verschil in kleur tussen library en develop heb ik zelf ervaren na installatie van w10 en herinstallatie van alle software. Gelijk aan het issue hier: https://forums.adobe.com/thread/2147966Ventieldopje schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:15:
[...]
Què? Dat zijn forse aannamesHoewel ik mij meen te herinneren dat er inderdaad sprake was van het gebruik van verschillende profielen in Library/Loupe en Develop mode (ter bevordering van snelheid oid?) heb ik in de laatste versies van Lightroom geen (grote) verschillen meer waargenomen.
Enfin, doet er ook niet toe. Een kleurprofiel is een kleurprofiel en of je nou (heel krom gezegd) de CPU of de GPU gebruikt, dat maakt niet uit. Gewoon kalibreren en een reguliere tutorial volgen hoe je dat kan doen (zijn echt overal te vinden). Het is namelijk totaal niet Lightroom specifiek.
Vandaar dus dat ik inderdaad neerzette dat er via twee kleurprofielen beeld in LR getoond wordt. Maar dat is verkeerd gezet, het ging om een defect profiel. Dank voor de correctie,
Verder ga ik dan maar eens kijken naar zo'n hardware calibratie ding. Nog tips of dat een leen apparaat kan zijn? Gebruik je het 1x per wijziging aan je systeem?
[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 14-12-2016 13:48 ]
Zo'n apparaat kun je prima lenen/huren, je hoeft niet elke maand te kalibreren maar eens per half jaar of heel jaar is prima. Wel is het aan te raden te kalibreren nadat je je hardware hebt verandert en dan met name je grafische kaart.Get!em schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:45:
[...]
Verschil in kleur tussen library en develop heb ik zelf ervaren na installatie van w10 en herinstallatie van alle software. Gelijk aan het issue hier: https://forums.adobe.com/thread/2147966
Vandaar dus dat ik inderdaad neerzette dat er via twee kleurprofielen beeld in LR getoond wordt. Maar dat is verkeerd gezet, het ging om een defect profiel. Dank voor de correctie,
Verder ga ik dan maar eens kijken naar zo'n hardware calibratie ding. Nog tips of dat een leen apparaat kan zijn? Gebruik je het 1x per wijziging aan je systeem?
Zelf geen ervaring mee maar misschien dat foto zaken ze ook verhuren?
www.maartendeboer.net
Ik heb de foto's trouwens op een externe harde schijf opgeslagen..
www.instagram.com/thomas.bartelds
libary gewoon openen via het bestandsmenu?TQAirstrike schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:09:
Ik heb net een nieuwe macbook gekocht en nu wil ik mijn Lightroom Libary overzetten naar mijn nieuwe macbook.. kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen? Gewoon de mappen overzetten?
Ik heb de foto's trouwens op een externe harde schijf opgeslagen..
ora et labora
Verwijderd
Sinds ik foto's alleen nog op mijn externe HD bewaar krijg ik foto's niet meer goed in LR geïmporteerd omdat LR bij het importeren een bestandspad aanmaakt die ik niet wil. En er wordt in de map met de foto's op de HD een submap in die fotomap aangemaakt met een naam die ik niet wil (een oude mapnaam op m'n harde schijf).
Wat ik wil zien in de Catalogus in LR is:
MyBook
foto's/wandelen/submap, bv. Gieten
wat LR er van maakt in de Catalogus
MyBook
Gieten - foto's/wandelen/Gieten
>submap met de foto's.
Die submap staat in het bestandspad in de Metaggegevens maar kan het daar ook niet uitschakelen.
Als ik importeer verschijnt er rechts ook geen onderdeel Bestemming, waar ik dus de submap kan aangeven. Ik geef dus bij NAAR de submap aan waar de foto's terecht moet komen.
Ik gebruik LR5. Kan het ook niet vinden in het boek van Scott Kelby of hier op het net. Ja wel de metagegeven maar niet hoe ik daar bestandspad verwijder o.i.d.
Bedankt,
Willem
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2016 12:12 ]
Nu zit ik te kijken naar deze. De laptop heeft een i7-6700HQ processor, 16Gb RAM, een SSD en een GeForce GTX 960M videochip met 2Gb.
Kan ik er redelijk zeker van zijn dat Lightroom soepel draait op deze laptop? Ik bewerk 24MP RAW-foto's en 11MP jpegs.
Dat draait als een tierelier. Heb dezelfde specs in mijn Dell XPS 15 en dat werkt top.JeroenH schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:27:
Na de goede hulp die ik hier kreeg is de verwerkingssnelheid in Lightroom op mijn laptop (net) acceptabel, maar niet bijster snel. Sinds een weekje knippert het scherm een beetje als ik de klep van de laptop beweeg, dus het begint wel tijd te worden voor een nieuwe. Ik ben tevreden over HP, dus in eerste instantie wil ik het bij dat merk houden.
Nu zit ik te kijken naar deze. De laptop heeft een i7-6700HQ processor, 16Gb RAM, een SSD en een GeForce GTX 960M videochip met 2Gb.
Kan ik er redelijk zeker van zijn dat Lightroom soepel draait op deze laptop? Ik bewerk 24MP RAW-foto's en 11MP jpegs.
Thanks!
Misschien moet je eerst de vraag stellen of je de folderbenaming ook wel per onderwerp/shoot wil.Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 11:45:
Mijn (eerste) vraag:
In LR heb je daar de volgende opties voor: Collectionset, Collections, Keywords (en andere metadata) en Map voor. En eventueel nog smartcollecions.
Ik link hier even een website die je een popup geeft met ebook, maar gaat om het artikel erachter.
https://www.lightroomquee...os-into-folders-by-topic/
Op je daadwerkelijke vraag:
Bij importeren heb je de opties Add of Copy. Daar kun je gebruik van maken om het te doen zoals jij wilt.
Tevens kun je kiezen bij Destination voor: <>subfolder en <>organize by
https://www.lightroomqueen.com/where-store-your-photos/
Als ik een Raw bestand aanklik in lightroom krijg ik kortstondig een JPEG preview te zien, met iets betere kleuren enzo. Na het laden worden de kleuren wat fletser (deze kan ik natuurlijk wijzigen). Blijkbaar zit in het raw bestand iets van jpeg instellingen van de foto verwerkt.
Is het mogelijk de jpeg instellingen van een foto als default uitgangspunt te nemen wanneer ik een raw bestand ga bewerken? Of kan ik eventueel de instellingen van die jpeg preview inladen om daarmee verder te werken?
Neen, maar in "Develop" mode in de zijbalk (met sliders) helemaal onderaan de "camera calibration" instellen op "Camera Standard" (of welk profiel je dan ook op je camera gebruikte). Dan komen de kleuren grotendeels overeenaicaramba schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:34:
Ik heb een vraagje over lightroom met betrekking tot raw/jpeg bestanden.
Als ik een Raw bestand aanklik in lightroom krijg ik kortstondig een JPEG preview te zien, met iets betere kleuren enzo. Na het laden worden de kleuren wat fletser (deze kan ik natuurlijk wijzigen). Blijkbaar zit in het raw bestand iets van jpeg instellingen van de foto verwerkt.
Is het mogelijk de jpeg instellingen van een foto als default uitgangspunt te nemen wanneer ik een raw bestand ga bewerken? Of kan ik eventueel de instellingen van die jpeg preview inladen om daarmee verder te werken?
www.maartendeboer.net
Oh, dank je. Dat lijkt er heel erg op. Ik wil namelijk wel de foto's kunnen bewerken met alle data die raw geeft, maar ik zou het fijn vinden als een aantal foto's al in de buurt zit bij wat ik wil, of zelfs al goed zijn. Dat scheelt veel tijd, lijkt me.Ventieldopje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 18:00:
[...]
Neen, maar in "Develop" mode in de zijbalk (met sliders) helemaal onderaan de "camera calibration" instellen op "Camera Standard" (of welk profiel je dan ook op je camera gebruikte). Dan komen de kleuren grotendeels overeen
Het komt niet helemaal overeen, maar het lijkt er in ieder geval wat meer op. Voor veel foto's kan dit al voldoende zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door aicaramba op 10-01-2017 18:05 ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
Maar gelijk aan jpeg is toch wat anders dan allemaal hetzelfde, lijkt me.Paul schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 18:14:
Als je toch bij (zo goed als) alle foto's hetzelfde wilt kun je er een "Develop Preset" (Develop tab -> Develop menu-item -> New Preset Ctrl - Shift - N) van maken en die tijdens het importeren al toepassen.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Laten we wel wezen, een RAW bestand is puur data en nog geen foto. Het RAW bestand moet geinterpreteerd worden door Lightroom (of ander RAW programma) en omgezet worden naar een zichtbare afbeelding. Tussen RAW bewerkingsprogramma's zit daarom ook verschil in kleur.aicaramba schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 18:23:
[...]
Maar gelijk aan jpeg is toch wat anders dan allemaal hetzelfde, lijkt me.
Exact aan de JPG zal je het niet krijgen zonder een develop preset te maken
www.maartendeboer.net
De jpeg is opgeslagen in het RAW bestand, maar niet de data waarmee dat je de bewerkingen uit kan voeren. Lightroom weet dus niet wat hij moet doen met het RAW bestand om de JPG na te bootsen.aicaramba schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:00:
Toch vind het ik raar dat dat niet kan. De data van de jpeg is opgeslagen in het raw bestand, anders zou zo'n jpeg preview niet mogelijk zijn. Dan lijkt het me niet heel moeilijk om een knop in lightroom te maken om de jpeg data te gebruiken in raw. Natuurlijk hoeft het daarna niet gecomprimeerd te worden a la jpeg. Maar de data gebruiken zou mogelijk moeten zijn, zegt mn boeren verstand.
Sowieso is lang niet alles in settings te omvatten, pak maar eens twee of meer RAW-converters, die geven beiden een ander resultaat. Dat heb je zelf al ondervonden want de RAW-converter in je camera geeft een ander beeld dan de RAW-converter van Lightroom.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dus aan de hand van een platte foto (jpeg), zonder verdere Lightroom specifieke instellingen in de metadata moet Lightroom maar weten welke instellingen er gebruikt zijn?aicaramba schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:00:
Toch vind het ik raar dat dat niet kan. De data van de jpeg is opgeslagen in het raw bestand, anders zou zo'n jpeg preview niet mogelijk zijn. Dan lijkt het me niet heel moeilijk om een knop in lightroom te maken om de jpeg data te gebruiken in raw. Natuurlijk hoeft het daarna niet gecomprimeerd te worden a la jpeg. Maar de data gebruiken zou mogelijk moeten zijn, zegt mn boeren verstand.

Je zou echt zelf een profiel aan moeten maken en ik zou daarbij aanraden een van de "Camera Standard / Portrait etc." profielen als basis te gebruiken.
Vergeet je overigens ook niet dat de kleuren achter op je camera schermpje waarschijnlijk sowieso anders zijn dan op je scherm? Daar hebben we mooie kalibratie topics over hier op GoT
www.maartendeboer.net
Ik synchroniseer veel met Lightroom en Lightroom mobile. Ben er door schade en schande achter gekomen dat het editen op mobile en dan synchen op desktop zorgvuldig moet gebeuren, anders ben je je mobile edits kwijt. (je moet bijv niet een preset over een collectie heen gooien (camera profile) op desktop, als hij de collectie nog moet syncen), het synchen moet je ook goed controleren in de history van de foto's. Soms heeft hij nog niet gesyncht en moet je dit forceren door lightroom desktop uit te zetten en dan weer aan.
Mijn eigenlijke vraag:
Ik wil vanuit desktop de foto's van mobile afhalen.
Nu bestaat dat uit twee stappen:
1 stop syncing (op collectie niveau)
2 remove from all synched photos
Waarbij stap 1, 1 klik is (symbooltje voor de collectie-tree), en stap twee: zoek de foto's die je weg wil op in de collectie All synched, selecteer ze, en druk op delete.
Al met al dus 4 stappen/klikken voor iets wat ik in 1 klik wil kunnen doen.
Iemand een suggestie?
Dus een soort van knop: stop synching and delete remote photo's.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 14-01-2017 17:20 ]
Is er dan een manier om alle geselecteerde foto's (en geïmporteerde/catalogus?) in 1x te zien?
Of moet ik dan ook steeds per map werken.
In Lightroom in de Library bent, dan in het linker site panel onder Catalog kiezen voor de optie 'All Photographs'.NeutraleTeun schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:54:
Als ik een xx-aantal foto's heb, verspreid over ook xx-aantal mappen (nog vóór gebruik van LR), en ik een selectie wil bewerken en exporteren/opslaan.
Is er dan een manier om alle geselecteerde foto's (en geïmporteerde/catalogus?) in 1x te zien?
Of moet ik dan ook steeds per map werken.
Dan krijg je al je foto's te zien en kun je volgens mij doen wat jij wilt.
Het ligt iets anders dan dat. De instellingen zijn namelijk wel opgeslagen in het RAW bestand. Wanneer je de RAW image opent in de editor van de fabrikant van de camera kun je namelijk prima hetzelfde resultaat krijgen.TranceSetter schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:16:
[...]
De jpeg is opgeslagen in het RAW bestand, maar niet de data waarmee dat je de bewerkingen uit kan voeren. Lightroom weet dus niet wat hij moet doen met het RAW bestand om de JPG na te bootsen.
De crux zit hem echter in het feit dat de fabrikant vaak niet de exacte specificaties van de RAW file vrijgeeft waardoor een ontwikkelaar als adobe dus de data "zo goed mogelijk" probeert te interpreteren. Dit lukt natuurlijk niet precies 100% waardoor de settings opgeslagen in de RAW file ook niet overeenkomen.
Daarnaast is het natuurlijk ook niet bekend wat bijvoorbeeld een "lightness setting "4" " moet betekenen in de settings van Lightroom, die met hele andere schaalverdelingen en interpretaties werkt.
Nogmaals, een raw file is geen foto maar data. Het is mogelijk dat instellingen over worden genomen maar dat gaat dan om instellingen als "voorinstelling portret, rood +5" etc. Die zijn dus camera specifiek en niet concreet noch volledig.Magic schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:35:
[...]
Het ligt iets anders dan dat. De instellingen zijn namelijk wel opgeslagen in het RAW bestand. Wanneer je de RAW image opent in de editor van de fabrikant van de camera kun je namelijk prima hetzelfde resultaat krijgen.
De crux zit hem echter in het feit dat de fabrikant vaak niet de exacte specificaties van de RAW file vrijgeeft waardoor een ontwikkelaar als adobe dus de data "zo goed mogelijk" probeert te interpreteren. Dit lukt natuurlijk niet precies 100% waardoor de settings opgeslagen in de RAW file ook niet overeenkomen.
Daarnaast is het natuurlijk ook niet bekend wat bijvoorbeeld een "lightness setting "4" " moet betekenen in de settings van Lightroom, die met hele andere schaalverdelingen en interpretaties werkt.
Dat de software van de fabrikant het wel weet is omdat ze het zelfde algoritme gebruiken voor het renderen van de raw als je camera. Logisch dat het resultaat precies overeenkomt
Overigens is raw niet zo'n mysterie, cr2 is volledig uitgeplozen.
www.maartendeboer.net
Zijn de settings dan opgeslagen in de RAW of weet de fabrikant wat ze met de RAW in de camera doen, en doen ze dat na in hun RAW editor? Mij lijkt het laatste. En dat betekent dus dat de RAW foto geen edit info bevat om de JPG te krijgen.Magic schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:35:
[...]
Het ligt iets anders dan dat. De instellingen zijn namelijk wel opgeslagen in het RAW bestand. Wanneer je de RAW image opent in de editor van de fabrikant van de camera kun je namelijk prima hetzelfde resultaat krijgen.
Voor bijvoorbeeld Canon, kan de eigen Canon-software die settings wel lezen en ook weer toepassen op je RAW, maar een Adobe kan daar niks mee, omdat er een interpretatie plaatsvind die niet gedocumenteerd is.
Om je een idee te geven, dit is het (oude) Canon formaat (CRW): http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/canon_raw.html
Een deel daarvan is bijv camera settings, waaronder PhotoEffect:
http://www.sno.phy.queens...Canon.html#CameraSettings
Algemeene canon tags in exif:
http://www.sno.phy.queens...ftool/TagNames/Canon.html
CR2 heeft weer iets andere specificaties (is bijv TIFF based RAW) http://lclevy.free.fr/cr2/
Complete CR2 overzicht in 1 pdf https://github.com/lclevy...aster/docs/cr2_poster.pdf
Of het eraan ligt of het niet gedocumenteerd is, of dat het eraan ligt dat iedere bewerking in software iets anders is, is weer een ander verhaal. Zoals al eerder gezegd is iedere RAW-editor anders, zelfs als je denkt dat je dezelfde settings gebruikt. Daarom, in Lightroom een preset aanmaken, zoals jij denkt dat hij het dichtst bij de JPG preview van de RAW komt en die automatisch op de geïmporteerde foto's laten toepassen.
Zelf doe ik het anders: Laat een preset eroverheen gaan die je zelf mooi vindt. De preview van de JPG is sowieso vaak anders dan wat ik verwacht. En bij 99% van mijn foto's moet ik de witbalans al aanpassen, oftewel, de preview klopt sowieso niet. Maar dat is natuurlijk weer een andere discussie.
Ik gok dat Adobe samen met een aantal camera fabrikanten profielen als "Camera Standard" etc. er in heeft gebakken. Het verschil is enorm en aardig gelijkend met de JPG's al zijn in sommige situaties een paar kleine aanpassingen nodig.
Met een beetje zoeken op het internet kom je wel vergelijkingen tegen tussen verschillende instellingen
www.maartendeboer.net
Inderdaad, goede aanvullingVentieldopje schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:29:
[...]
Nogmaals, een raw file is geen foto maar data. Het is mogelijk dat instellingen over worden genomen maar dat gaat dan om instellingen als "voorinstelling portret, rood +5" etc. Die zijn dus camera specifiek en niet concreet noch volledig.
Dat de software van de fabrikant het wel weet is omdat ze het zelfde algoritme gebruiken voor het renderen van de raw als je camera. Logisch dat het resultaat precies overeenkomt
Overigens is raw niet zo'n mysterie, cr2 is volledig uitgeplozen.
De waarheid ligt wat mij betreft in het midden, er is bijvoorbeeld een setting "voorinstelling portret, rood +5" Een setting is er dus, maar je kunt beargumenteren dat dat zon globale of versluierde (onbruikbare) setting is dat specifieke instellingen niet opgeslagen worden.TranceSetter schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:31:
[...]
Zijn de settings dan opgeslagen in de RAW of weet de fabrikant wat ze met de RAW in de camera doen, en doen ze dat na in hun RAW editor? Mij lijkt het laatste. En dat betekent dus dat de RAW foto geen edit info bevat om de JPG te krijgen.
Als Adobe zou weten wat het zou betekenen kom je echter tegen het probleem dat je RAW file sowieso anders geïnterpreteerd wordt.
edit: iets te lang open laten staan
[ Voor 40% gewijzigd door Magic op 16-01-2017 15:55 ]
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om puur met de tablet en de pen foto's te bewerken, aangezien mij dat fijn lijkt in de trein of op de bank
Uiteraard zou het toetsenbord ook kunnen worden aangesloten, maar het liefst zou ik het ook helemaal zonder doen.
Je zult dan steeds een export moeten doen en deze via import weer op je grote catalog moeten samenvoegen.
Helaas is er geen Lightroom Mobile for Windows. Ik heb LR Mobile op mijn iPad en dat werkt goed, zowel qua offline werken als met touchscreen only (lichte) bewerkingen uitvoeren). Op je surface zul je full-blown LR moeten installeren, dus ik kan je niks vertellen over het gebruik van een stylus of touchscreen only op de volledige app.
Andere werkrichting zou kunnen zijn met LR via de website. Indien je synchroniseert met LR Mobile, dan kun je je foto's ook bewerken via de Webapp. Connectie vereist, dat wel. En een beperkt aantal knoppen beschikbaar om je foto's te manipuleren. https://lightroom.adobe.com/
Gelukkig zijn er meerdere mensen die het voorgedaan hebben op een surface 4:
YouTube: Surface Pro 4 performance in Lightroom, Photoshop and Photoengine
http://www.canvas-of-ligh...review-for-photographers/
[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 17-01-2017 13:43 ]
Niet met Lightroom maar een vriend van me heeft een SP4 en gebruikte deze met Photoshop. Lightroom moet dus ook geen probleem zijn al zal het eerder de ergonomie zijn die misschien een rol speelt. Snelheid heeft het ding zatSj44k13 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:24:
Heeft iemand hier ervaring met de Surface Pro 4 en Lightroom?
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om puur met de tablet en de pen foto's te bewerken, aangezien mij dat fijn lijkt in de trein of op de bank. Ik las dat je de knoppen van de pen kunt remappen via het programma autohotkey. Ik zou dan een knop de alt knop maken en indien mogelijk een knop de shift knop, zodat ik masking en het selecteren van meerdere foto's kan doen met puur de pen.
Uiteraard zou het toetsenbord ook kunnen worden aangesloten, maar het liefst zou ik het ook helemaal zonder doen.
www.maartendeboer.net
Het grootste issue waar ik tegenaan loop is idd zoals hier al gesteld wordt het gebrek aan opslag capaciteit.
Ik laat nu de foto's op mijn NAS staan en bewerk deze vanuit de bank. Maar het binnenhalen vanuit de NAS via WIFI gaat niet echt snel zoals je zou verwachten.
Bovendien heeft Lightroom een naar mijn mening achterlijk catalog systeem die niet met dit soort scenario's kan omgaan.
NAS of niet, het importeren is naar mijn mening altijd traag met Lightroom. De concurrentie (Capture One, PhotoMechanic) hebben daar echt een groot streepje voor.NIMIC schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:27:
Ik heb wel een Surface Pro 3 die ik gebruik voor lightroom.
Het grootste issue waar ik tegenaan loop is idd zoals hier al gesteld wordt het gebrek aan opslag capaciteit.
Ik laat nu de foto's op mijn NAS staan en bewerk deze vanuit de bank. Maar het binnenhalen vanuit de NAS via WIFI gaat niet echt snel zoals je zou verwachten.
Bovendien heeft Lightroom een naar mijn mening achterlijk catalog systeem die niet met dit soort scenario's kan omgaan.
Wat bedoel je met die scenario's overigens? Met LR kun je prima werken vanaf de NAS, dat doe ik ook.
www.maartendeboer.net
Lightroom 6 is gewoon te koop alleen realiseer je wel dat je voor een losse LR 6 even veel kwijt bent als een jaar lang Lightroom + Photoshop CC en de extra's die daar bij zitten.Stijnb_ schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:15:
Ik ben momenteel lightroom aan het uitproberen. En zou graag overgaan tot aanschaffen, alleen waar koop ik best mijn licentie. Heb gezien dat je op adobe alleen Lightroom CC abonnement versie kunt aanschaffen. Graag had ik gewoon lightroom 6 gekocht, waar kochten jullie je licentie?
Verder hebben we onze uitstekende Pricewatch waar Lightroom 6 gewoon in staat
www.maartendeboer.net
Als ik nu lightroom 2 jaar gebruik heb ik 2 maal zoveel betaald voor 1 programma.Ventieldopje schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:16:
[...]
Lightroom 6 is gewoon te koop alleen realiseer je wel dat je voor een losse LR 6 even veel kwijt bent als een jaar lang Lightroom + Photoshop CC en de extra's die daar bij zitten.
Verder hebben we onze uitstekende Pricewatch waar Lightroom 6 gewoon in staat
Of zie ik dit verkeerd?
Hmm? Als je Lightroom koopt in de winkel betaal je éénmalig iets van 120 euro en daarna als je zelf wil upgraden (niet verplicht) een aanzienlijk lager bedrag (rond de 60 euro meen ik).Stijnb_ schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:20:
[...]
Als ik nu lightroom 2 jaar gebruik heb ik 2 maal zoveel betaald voor 1 programma.
Of zie ik dit verkeerd?
Als je Lightroom + PS CC neemt betaal je per jaar iets meer maar heb je wel altijd de laatste functionaliteit én ook PS er bij, per programma dus een stuk goedkoper voor het eerste jaar. Maar goed, daar hebben we al wel eens eerder over gediscussieerd en dat bleek zo persoonlijk wat iedereen er aan uit wil geven ... het is net waar je het voor gebruikt.
Zelf gebruik ik het veel (zowel LR als PS) dus ik heb gewoon het LR+PS CC abbo maar als je het amper gebruikt of niet veel met PS doet, zou je ook prima gewoon LR 6 kunnen kopen.
www.maartendeboer.net
Waarom? Het is niet dat er voor 6 geen updates uit worden gebracht... net als voorheen komen daar altijd gewoon updates voor als er nieuwe camera's uit zijn en ik meen vrijwel tegelijk met CC.jip_86 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:40:
Als je niet upgrade is het wel goedkoper idd. Zat niet echt op CC te wachten maar laatst moest ik wel doordat ik een nieuwe camera had.
www.maartendeboer.net
Klopt, maar ik zat nog op LR5, die had geen 80D ondersteuningVentieldopje schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:42:
[...]
Waarom? Het is niet dat er voor 6 geen updates uit worden gebracht... net als voorheen komen daar altijd gewoon updates voor als er nieuwe camera's uit zijn en ik meen vrijwel tegelijk met CC.
Dan kun je ook gewoon de LR6 upgrade kopen (staat alleen niet in de PW)jip_86 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:44:
[...]
Klopt, maar ik zat nog op LR5, die had geen 80D ondersteuning
www.maartendeboer.net
Ik verwacht ergens wel dat LR7 de komende maanden uitkomt. Dus daarom maar even CC genomen.Ventieldopje schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:47:
[...]
Dan kun je ook gewoon de LR6 upgrade kopen (staat alleen niet in de PW)Je word nergens verplicht een CC abbo te nemen.
Na een jaar wel meen ik, er staat wel "jaarabonnement, betalen per maand". Kon het verder nergens duidelijk vinden maar ik kan het idd gewoon per maand opzeggen, al heb ik al wel langer dan een jaar CC.superiscch schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:35:
Dat abonnement op Adobe CC kun je maandelijks opzeggen toch? Of zie ik dit verkeerd?
www.maartendeboer.net
Als je het binnen een jaar opzegt moet je wel de rest van het jaar (in 1 keer) betalen. Er wordt iets in mindering gebracht, maar niet veel. Kan je net zo goed het jaar vol makensuperiscch schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:35:
Dat abonnement op Adobe CC kun je maandelijks opzeggen toch? Of zie ik dit verkeerd?

Nu, ik zie dat je via aanbieding van Serge Ramelli een korting van 20% krijgt. Komt op €9,5 of via vpn in US maar op $7,99. Geen geld voor deze programma's :-)
[ Voor 24% gewijzigd door superiscch op 25-01-2017 12:57 ]
Ik vind het jammer dat Adobe je voor de toekomst keuzes ontneemt. Je eerste redenering klopt: je kan Lightroom 6 perfect kopen voor iets van 120 euro. Ik heb hem een dik jaar geleden ook aangeschaft omdat dit al in 12 maanden goedkoper was dan de CC-versie. De updates zijn kosteloos (tot LR7 of equivalent er is neem ik aan).Ventieldopje schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:33:
[...]
Hmm? Als je Lightroom koopt in de winkel betaal je éénmalig iets van 120 euro en daarna als je zelf wil upgraden (niet verplicht) een aanzienlijk lager bedrag (rond de 60 euro meen ik).
Als je Lightroom + PS CC neemt betaal je per jaar iets meer maar heb je wel altijd de laatste functionaliteit én ook PS er bij, per programma dus een stuk goedkoper voor het eerste jaar. Maar goed, daar hebben we al wel eens eerder over gediscussieerd en dat bleek zo persoonlijk wat iedereen er aan uit wil geven ... het is net waar je het voor gebruikt.
Zelf gebruik ik het veel (zowel LR als PS) dus ik heb gewoon het LR+PS CC abbo maar als je het amper gebruikt of niet veel met PS doet, zou je ook prima gewoon LR 6 kunnen kopen.
Ik zou CC nog prima vinden als ik LR alleen kon afnemen (uiteraard voor een schappelijke prijs). Ik heb geen behoefte aan PS en in deze package-deal wordt dit je wel door de strot geduwd. Betaal je toch ook voor een product dat je eigenlijk niet wil...
Als je dan al "pakketjes" wilt maken, geef de consument dan vrijheid om bijvoorbeeld LR (of om het even welke applicatie) te combineren met een ander product. Voor de financiële kant zou ik het ook chique vinden wanneer Adobe je korting geeft wanneer je ineens voor 12 maanden (of langer) koopt, maar dat hebben ze al afgedekt door je voor minimaal 1 jaar te binden

[ Voor 3% gewijzigd door ralphilosophy op 31-01-2017 19:12 ]
“The greatest teacher, failure is”
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Het fotografie pakket is er gekomen door de vele kritiek in het begin, mensen zouden dan 2x een single app licentie moeten afnemen of gelijk voor het hele pakket gaan, iets wat ook voor professionele fotografen gewoon iets te veel van het goede was.ralphilosophy schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:11:
[...]
Ik vind het jammer dat Adobe je voor de toekomst keuzes ontneemt. Je eerste redenering klopt: je kan Lightroom 6 perfect kopen voor iets van 120 euro. Ik heb hem een dik jaar geleden ook aangeschaft omdat dit al in 12 maanden goedkoper was dan de CC-versie. De updates zijn kosteloos (tot LR7 of equivalent er is neem ik aan).
Ik zou CC nog prima vinden als ik LR alleen kon afnemen (uiteraard voor een schappelijke prijs). Ik heb geen behoefte aan PS en in deze package-deal wordt dit je wel door de strot geduwd. Betaal je toch ook voor een product dat je eigenlijk niet wil...
Als je dan al "pakketjes" wilt maken, geef de consument dan vrijheid om bijvoorbeeld LR (of om het even welke applicatie) te combineren met een ander product. Voor de financiële kant zou ik het ook chique vinden wanneer Adobe je korting geeft wanneer je ineens voor 12 maanden (of langer) koopt, maar dat hebben ze al afgedekt door je voor minimaal 1 jaar te binden
Maar goed, ik kan verder alleen voor mijzelf spreken en ik ben maar wat blij met de bundel.
In alle eerlijkheid is Capture One als subscription met 12 euro per maand excl. btw duurder dan PS+LR. Als enkele licentie is Capture One (~ 250 euro?) ook stukken duurder dan Lightroom alleen. Ik begrijp de aversie er tegen niet zo goed, het werkt perfect en duur is het ook niet, laten we eerlijk zijn. Vind je het echt te duur dan zijn er ook flink wat alternatieven te vinden die aardig volwassen beginnen te worden heb ik het idee. Zie daarvoor ook Het grote alternatieve raw-converters topic.
www.maartendeboer.net
Eens, ik gebruik geen photoshop en online ruimte heb ik ook niet nodig. Dan betaal je gevoelsmatig toch te veel.Universal Creations schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:15:
Voor €5 per maand wil ik best Lightroom huren, al ben ik het er nog steeds niet mee eens. Noem mij maar ouderwets, maar ik houd niet zo van dit verdienmodel.
ralphilosophy schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:11:
Dan neem je Lightroom toch los? https://creative.adobe.com/nl/plans?&store_code=nljip_86 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:54:
Eens, ik gebruik geen photoshop en online ruimte heb ik ook niet nodig. Dan betaal je gevoelsmatig toch te veel.
Zelf ben ik erg blij met mijn 50% korting op Lightroom en gratis gebruik van Photoshop, maar als je per se wil dan kun je ook gewoon LR los afnemen...
Als je kinderen hebt op de basisschool of het voorgezet onderwijs dan kunnen die overigens alle programma's gebruiken voor de prijs waar je nu LR + PS voor hebt: https://www.schoolspot.nl/ / https://www.surfspot.nl/
Rhàshan - Aditu Sunlock
Lightroom los kan niet meer volgens mijPaul schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:51:
[...]
[...]
Dan neem je Lightroom toch los? https://creative.adobe.com/nl/plans?&store_code=nl
Aan de ene kant logisch, want LR+PS is goedkoper dan het pakket los, aan de andere kant staat PS nog wel in het rijtje
Rhàshan - Aditu Sunlock
Je krijgt 50% korting en dan nog verbolgen zijn dat je er Photoshop gratis bij krijgt
Rhàshan - Aditu Sunlock
https://creative.adobe.com/promo/PhotoSergeCCPP?sdid=KTVUTsuperiscch schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:52:
Nu, ik zie dat je via aanbieding van Serge Ramelli een korting van 20% krijgt. Komt op €9,5 of
Moet je bewijzen dat je klant van Serge bent dan? Of is nieuwsbrief subscription voldoende...
En 2, hoe krijg je deze aanbieding op je bestaande abonnement...?
Is iemand dat al een keer gelukt dan? Want dat zou zeer prettig zijn... €12,09 (standaard prijs EU/NL) versus $7.99 (aanbiedingsprijs US).via vpn in US maar op $7,99. Geen geld voor deze programma's :-)
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 01-02-2017 11:44 ]
Je kunt Photoshop nog wel los kopen dus dat is niet de reden geweest lijkt mij. Het verschil wat mij direct opviel tussen een single-app licentie en de foto bundel is dat de foto bundel een jaarcontract is terwijl de single-app licentie ook écht per maand kan (3 opties ipv. 2)Paul schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:13:
I know, dat is dan ook precies mijn punt...
Je krijgt 50% korting en dan nog verbolgen zijn dat je er Photoshop gratis bij krijgt
www.maartendeboer.net
Inloggen op z'n website, dan krijg je de link te zien met de korting. Via US lukt het niet omdat adres niet geverifieerd wordt. Maar als je de Engelstalige versie neemt betaal je maar €8,5 slechts één euro meer dan de US versie :-)Get!em schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:41:
[...]
https://creative.adobe.com/promo/PhotoSergeCCPP?sdid=KTVUT
Moet je bewijzen dat je klant van Serge bent dan? Of is nieuwsbrief subscription voldoende...
En 2, hoe krijg je deze aanbieding op je bestaande abonnement...?
[...]
Is iemand dat al een keer gelukt dan? Want dat zou zeer prettig zijn... €12,09 (standaard prijs EU/NL) versus $7.99 (aanbiedingsprijs US).
Ik ben al tot de betaalpagina gegaan maar twijfel nog als ik dit wel nodig heb.
Geen idee hoe je het op een bestaande versie kan krijgen.
Alleen het eerste jaar. Daarna kan je wel maandelijks opzeggen dacht ik.Ventieldopje schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:45:
[...]
[...]is dat de foto bundel een jaarcontract is
van de werkelijke data van de foto. Ik loop nu met een catalogus vn 30k+
tegen performance issues aan.
Ik heb de catalogus lokaal aangemaakt, 1:1 voor vertoningen gemaakt, cache
en catalogus geoptimaliseerd. En dat werkt voor mij goed.
Nu de data ergens anders gezet, en de catalogus hierheen verwezen. (cloud service)
Met in mij achterhoofd, dat de catalogus, thumbnails, voorvertonings bestanden en cache
lokaal staan. Was mijn verwachting dat het redelijk goed zou kunnen functioneren.
Maar ik maak hier dus een denk, of setting fout - aangezien het niet lekker loopt.
De slider door de bibliotheek, loopt erg slecht. Ik heb lege plekken, en slecht
ladende thumbnails. Eigenlijk onwerkbaar.
Is mijn wenselijke situatie af te raden ? Of kan ik iets verbeteren in de settings ?
Verwijderd
Behoorlijk persoonlijk. Ik gebruik PS nooit en ik koop om de versie een update voor Lr. Met een abo was ik meer dan het dubbele kwijt geweest. Tot nu waren de meeste Lr updates geen revoluties, dus af en toe een versie overslaan is geen enkel probleem. (En ondanks dat ik niet op de nieuwste versie zat zag ik wel updates voor ondersteunign van nieuwe cameras/raw formats binnen komen voor mijn versie.)Ventieldopje schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:33:
[...]
Hmm? Als je Lightroom koopt in de winkel betaal je éénmalig iets van 120 euro en daarna als je zelf wil upgraden (niet verplicht) een aanzienlijk lager bedrag (rond de 60 euro meen ik).
Zoals al eerder een keer genoemd hier:ppeterr schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:36:
Ik was serieus in de veronderstelling, dat de catalogus in principe los stond,
van de werkelijke data van de foto. Ik loop nu met een catalogus vn 30k+
tegen performance issues aan.
<snip>
Is mijn wenselijke situatie af te raden ? Of kan ik iets verbeteren in de settings ?
Zet je prerendering op:
Standard size (komt overeen met je screen resolution)
Smart preview (aan)
In je settings verander je je Camera Raw Cache naar > 10GB
In je settings verander je je previews: Automatically discard previews.. zet deze naar never, of de langst mogelijke voor jouw doeleinde.
In je settings verander je de develop settings naar: use smart previews
Bij je import zet je je prerendering automatisch op Smart Preview genereren.
Met deze settings behoud je je thumbnails en smart previews zo lang mogelijk en heb je alleen je originele bestanden nog nodig voor:
Fullsize Export, 1:1 Develop, maken van HDR of Pano.
https://www.creative-phot...smart-previews-lightroom/
https://helpx.adobe.com/l...erformance-lightroom.html
Dit zou in iedergeval een deel van je problemen moeten kunnen opvangen.
Hartelijk dank! ik ga het nu uitvoeren, ook voor de links. Die ga ik ook aandachtigGet!em schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:03:
[...]
Zoals al eerder een keer genoemd hier:
Zet je prerendering op:
Standard size (komt overeen met je screen resolution)
Smart preview (aan)
In je settings verander je je Camera Raw Cache naar > 10GB
In je settings verander je je previews: Automatically discard previews.. zet deze naar never, of de langst mogelijke voor jouw doeleinde.
In je settings verander je de develop settings naar: use smart previews
Bij je import zet je je prerendering automatisch op Smart Preview genereren.
Met deze settings behoud je je thumbnails en smart previews zo lang mogelijk en heb je alleen je originele bestanden nog nodig voor:
Fullsize Export, 1:1 Develop, maken van HDR of Pano.
https://www.creative-phot...smart-previews-lightroom/
https://helpx.adobe.com/l...erformance-lightroom.html
Dit zou in iedergeval een deel van je problemen moeten kunnen opvangen.
doorlezen.
Denk eventueel nog even aan XMP saven. Doordat deze op afstand staan, kan het saven hiervan vertraging opleveren. Uitzetten kan dus helpen qua performance.ppeterr schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:07:
[...]
Hartelijk dank! ik ga het nu uitvoeren, ook voor de links. Die ga ik ook aandachtig
doorlezen.
Je mist echter wel een evt xmp bij een corrupte catalog.
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 01-02-2017 17:16 ]
Voor LR+PS (of wat voor licentie dan ook met minimaal 1 jaar verplichting) ja. De andere abbo's hebben (los en alle apps) écht de mogelijkheid om ze voor 1 maand aan te schaffen, zonder 1 jaar minimaal lidmaatschap.PdeBie schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:32:
[...]
Alleen het eerste jaar. Daarna kan je wel maandelijks opzeggen dacht ik.
Daar doelde ik op dat daar het verschil zit
Dat zeg ik, persoonlijkVerwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:47:
[...]
Behoorlijk persoonlijk. Ik gebruik PS nooit en ik koop om de versie een update voor Lr. Met een abo was ik meer dan het dubbele kwijt geweest. Tot nu waren de meeste Lr updates geen revoluties, dus af en toe een versie overslaan is geen enkel probleem. (En ondanks dat ik niet op de nieuwste versie zat zag ik wel updates voor ondersteunign van nieuwe cameras/raw formats binnen komen voor mijn versie.)
[ Voor 37% gewijzigd door Ventieldopje op 01-02-2017 19:22 ]
www.maartendeboer.net
Oke, paar uurtjes besteed aan de reorganisatie en instellingen. En ik ben weerGet!em schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:16:
[...]
Denk eventueel nog even aan XMP saven. Doordat deze op afstand staan, kan het saven hiervan vertraging opleveren. Uitzetten kan dus helpen qua performance.
Je mist echter wel een evt xmp bij een corrupte catalog.
zeer tevreden. Na jou tips al gelijk een goed merkbare performance boost.
Tevens bemerkte ik, dat een aantal hidden files in de catalogus de grijze vlakjes zonder
preview maakte. Logisch, en dus gelijk uit de catalogus gemieterd.
Een duplicate scan gedaan, en daar aparte catalogus voor gemaakt, en nu loopt
het gewoon soepel. Gewoon eigenlijk zoals lokaal.
Al met al, zeer tevreden !
Kijk eens naar de grafiek van je geheugengebruikNeutraleTeun schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:34:
Bij het willen maken van een panorama binnen LR (met 18 foto's) krijg ik elke keer een foutmelding.
Weet iemand waarom?
[afbeelding]

www.maartendeboer.net
Waarom geeft het programma dat dan niet aan als reden.
Maar belangrijker... Is deze pano nu dan niet mogelijk?
Heb je de pagefile uit of erg klein staan (vanwege veel geheugen bijvoorbeeld)?NeutraleTeun schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 16:05:
Out of memory? Met 16GB?
Een flinke pano vreet makkelijk dubbel zo veel, 16 GB is dan echt niet zo gek. De pano is wel mogelijk alleen lijkt het er inderdaad op dat je pagefile te klein is of helemaal uit staat waardoor hij bij 16GB ook echt geen geheugen meer heeft. Dan nog zal het met een pagefile erg traag gaan als het geheugen eenmaal vol is.NeutraleTeun schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 16:05:
Out of memory? Met 16GB?
Heb je al andere software geprobeert die wellicht efficienter is als ptgui, hugin of ICE?
www.maartendeboer.net
[ Voor 168% gewijzigd door Universal Creations op 06-02-2017 23:10 ]
Weten jullie of Adobe Lightroom geschikt is voor onderstaande klus:
Door de jaren heen heb ik handmatige backups gemaakt van een grote hoeveelheid foto's die bewaard worden op verschillende harde schijven. Het probleem is dat deze verspreid staan in grote folderstructuren op de harde schijven met veel duplicaten.
Kan Adobe Lightroom de foto's centraal verzamelen van de verschillende harde schijven (in een database?) zonder de originele locaties aan te passen waarna ik (automatisch?) de duplicaten kan uitfilteren en vervolgens een export kan maken van alle foto's naar een nieuwe verzamellocatie?
Samengevat:
- Foto's verzamelen van alle harde schijven (zonder de originele bestanden aan te tasten)
- Foto's overzichtelijk weergeven (per datum, jaar, toestel, ...)
- Dubbele foto's uitfilteren (zonder de originele bestanden aan te tasten)
- Foto's exporteren naar een nieuwe verzamellocatie (zonder de originele bestanden aan te tasten)?
2. Ja, je kunt filters instellen
3. uhm, denk het wel
4. ja, je kunt alles naar jpg/tiff/whatever (behalve raw) exporteren
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Als ze al geimporteerd zijn heeft Lightroom voor zover ik weet geen standaard functie om alsnog dubbelingen te vinden. Wel zijn er een aantal plugins: https://forums.adobe.com/thread/2133984To be considered a duplicate, the file must match:
Original file name (as it was when first imported)
File size
and the EXIF capture date and time
Jouw stap 1 en 2 kan sowieso, maar uit je verhaal leid ik af dat ze mogelijk allemaal op externe schijven staan. Indien je die achter elkaar individueel met je systeem verbind is er grote kans dat ze allemaal dezelfde schijfletter krijgen. Indien de folderstructuur waar de foto's in staan dan gelijk is, maar de foto's zelf niet perse dubbel erin staan, dan kan Lightroom mogelijk problemen geven (in iedergeval waarschuwingen).
Zoals UC al zegt bij 4 kun je dus niet je originele foto's exporteren (RAW)
De truuk is dan als volgt: maak eerst je cleanup/deduplicate catalog met verwijzing naar originele bestanden op originele locatie. Stap erna is om een nieuwe catalog te maken waarbij je alle foto's importeert vanaf de vorige catalog, maar nu bij importeren kiezen voor copy photo to new location (nieuwe folderstructuur). Bij die stap moet je dan overigens wel alle foto's 'verbonden' hebben (dus alle schijven).
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.