www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
[ Voor 60% gewijzigd door Universal Creations op 28-02-2017 10:32 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Voor optie 4 ook nog een andere mogelijk: Export as Catalog. Dan heb je niet alleen je originelen op een verzamelde locatie, maar heb je ook je gegenereerde previews en instellingen meteen mee in een catalog.
Bij onze 3000+ vakantiefoto's hebben we ook foto's gemaakt met de zwart-wit stand, miniatuurstand en al die andere effectjes die de camera, een Panasonic DMC G-7, heeft. Ik heb alle foto's in RAW op laten slaan op de camera, als ik ze dan in Lightroom importeer dan krijg ik de foto mét effect heel even te zien en daarna alleen het rauwe(;-)) beeld zonder de effecten. Hoe tover ik deze effecten weer tevoorschijn? Alvast bedankt.
Menu-Bewerken-Voorkeuren-Algemeen en dan bij importopties aanvinken "JPEG-bestanden naast Raw-bestanden als aparte foto's behandelen".
lightroom toont in eerste instantie de preview die in de raw zit ingebakken. Daarin zitten de effecten die de camera heeft toegepast. Daarna leest lightroom de raw data en rendert die zelf. Die raw data heeft logischerwijs geen effecten, dus zie je de 'normale' foto.Piper schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:22:
Beginners-vraagje..
Bij onze 3000+ vakantiefoto's hebben we ook foto's gemaakt met de zwart-wit stand, miniatuurstand en al die andere effectjes die de camera, een Panasonic DMC G-7, heeft. Ik heb alle foto's in RAW op laten slaan op de camera, als ik ze dan in Lightroom importeer dan krijg ik de foto mét effect heel even te zien en daarna alleen het rauwe(;-)) beeld zonder de effecten. Hoe tover ik deze effecten weer tevoorschijn? Alvast bedankt.
Enige optie is om de JPEG's te gebruiken uit de camera, of wellicht Panasonic software te gebruiken om de RAW's te verwerken (aannemende dat de informatie over de effecten wel is toegevoegd aan de raw bestanden en merkeigen software daar wat mee kan, zo werkt dat in elk geval bij Nikon wel).
Of natuurlijk in Lightroom opnieuw vergelijkbare bewerkingen toe te passen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dat levert wat gezeur en extra werk op met lightroom die niet meer snapt waar mijn foto's zijn, dus nu bewerk ik mijn RAW's vaak rechtstreeks vanaf mijn NAS ... wat opzich prima gaat.
Echter lees ik net over smart previews, en volgensmij is dit ideaal. Bij het importeren worden smart preview's aangemaakt, ik kan lekker snel editen en bij het exporteren heb ik gewoon full-size JPEG's. Klopt dat?
Dat klopt inderdaadImmortalSoul schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:32:
Ik bewerk mijn fotos op een desktop met SSD. Voorheen liet ik mijn RAW files op mijn SSD staan en ging ik ze daarop bewerken, exporten en daarna kopieerde ik de RAW en JPEGs naar mijn NAS.
Dat levert wat gezeur en extra werk op met lightroom die niet meer snapt waar mijn foto's zijn, dus nu bewerk ik mijn RAW's vaak rechtstreeks vanaf mijn NAS ... wat opzich prima gaat.
Echter lees ik net over smart previews, en volgensmij is dit ideaal. Bij het importeren worden smart preview's aangemaakt, ik kan lekker snel editen en bij het exporteren heb ik gewoon full-size JPEG's. Klopt dat?
www.maartendeboer.net
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Eerste indruk: indrukwekkend
RawTherapee werkt prima, kan alles wat je wil (en niet wil) en is bovendien gratis, maar ik merk dat ik in Lightroom veel sneller en makkelijker een leuke foto heb. De sliders voor witbalans en vibrance/contrast staan meteen bovenaan (in RT is dat een ander tabblad) en het is heel fijn dat de perspectiefcorrectie automatisch kan. Ook de ingebouwde catalogusfunctie is een prettige toevoeging.
De curves-tool is alleen wat primitiever. In LR zie ik alleen een RGB-tonecurve en sliders voor HSV, maar in RT kun je daar veel meer mee doen. Niet alleen heb je curves voor verzadiging en luminance als functie van tint, maar kun je ook leuke effecten bereiken met L->S en S->S curves. Je kunt bijvoorbeeld specifiek de verzadiging in je schaduwen terugschroeven of de juist alleen je verzadigde kleuren overhouden en de rest dempen. Zo'n functie gebruik ik verder niet vaak en het is geen probleem om voor dat soort dingen RT er even bij te pakken, maar ik ben wel nieuwsgierig.
Heeft Lightroom dit inderdaad niet, of is het goed verstopt en moet ik gewoon beter kijken? Ik denk dat ik op de meeste vlakken veel plezier ga hebben van Lightroom
The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.
Als je toch nog in de Trial fase zit, overweeg dan ook eens Capture One, ook daar kan je een gratis proefversie proberen.Egocentrix schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:36:
Tot nu toe gebruik ik RawTherapee voor mijn nabewerking, maar op aanraden van een paar mensen dit weekend heb ik zonet een trial van Lightroom gedownload.
Sinds een paar maanden overgestapt van LR en kijk niet meer achterom.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Wat het best bij je beschrijving in de buurt komt:Egocentrix schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:36:
Je kunt bijvoorbeeld specifiek de verzadiging in je schaduwen terugschroeven of de juist alleen je verzadigde kleuren overhouden en de rest dempen. Zo'n functie gebruik ik verder niet vaak en het is geen probleem om voor dat soort dingen RT er even bij te pakken, maar ik ben wel nieuwsgierig.
Heeft Lightroom dit inderdaad niet, of is het goed verstopt en moet ik gewoon beter kijken? Ik denk dat ik op de meeste vlakken veel plezier ga hebben van Lightroom
Split toning... niet met curve, maar wel met balance slider en dan per split een hue en saturation slider.
https://www.slrlounge.com...-but-totally-undervalued/
Met curves kun je dit ook prima in LR alleen staat dit standaard wat verborgen.Get!em schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 10:44:
[...]
Wat het best bij je beschrijving in de buurt komt:
Split toning... niet met curve, maar wel met balance slider en dan per split een hue en saturation slider.
https://www.slrlounge.com...-but-totally-undervalued/
Standaard zie je dit (plaatje van internet):

Maar als je op het knopje rechts onderin drukt krijg je het volgende te zien en kun je wisselen tussen RGB, Blauw, Rood en Groen kanalen. Split-toning is leuk om mee te beginnen maar als je eenmaal curves onder de knie hebt wil je niet meer anders imho.

www.maartendeboer.net
Leuke sample tutorial voor skins: http://www.tipsquirrel.co...g-rgb-curves-lightroom-5/
Split toning is een goede, daarmee pas je (als ik het goed begrijp) je tint aan als functie van luminance? Niet helemaal hetzelfde als verzadiging als functie van luminance, maar het komt inderdaad in de buurt, dankjewel!
Als voorbeeld: Dit onderste kun je met RawTherapee: http://rawpedia.rawtherapee.com/Lab_Adjustments#CL_Curve
[ Voor 14% gewijzigd door Egocentrix op 21-03-2017 13:25 ]
The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.
Verwijderd
Alleen vind ik het nu wel erg traag worden. Dat ligt uiteraard aan diverse dingen.
-Ik heb 3 verschillende catalogs met allemaal meer dan 100.000 foto's. Met Jpegs en RAW's. Dat is niet erg bevordelijk voor de snelheid.
-De catalogs staan op 2,5 inch 5400 rpm mobiele harde schijven. (want mobiel zijn is wel handig voor deze doeleinden).
-Staat gigantisch veel metadata in. Naast de standaard metadata heb je ook GPS, keywords, gezichtherkenning etc.
Aan mijn computer twijfel ik niet aan. MacBook pro 2014. Ik heb alle bibliotheken laten "optimaliseren". En alle previews staan 1:1 gerenderd.
Nou vraag ik mij af. Is Lightroom nou sowieso een log/traag programma? Of kan ik beter investeren in mobiele SSD's. Het zal zeker verschil maken, maar als ik er maar een klein beetje op vooruit ga vind ik het zonde van de investering.
Lightroom is log, maar zou best werkbaar moeten zijn op zon macbook. De fotos zelf hebben niet veel baat van een ssd, maar de catalogus/previews en de raw cache wel. Zorg ook dat je de grootte van de raw cache vergroot, standaard is die maar 2GB oid, maar met zon 40000 foto's in mijn catalogus merk ik dat 32GB optimaal is.Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:43:
Ik gebruik al jaar in jaar uit Lightroom en gebruik het naar volle tevredenheid.
Nou vraag ik mij af. Is Lightroom nou sowieso een log/traag programma? Of kan ik beter investeren in mobiele SSD's. Het zal zeker verschil maken, maar als ik er maar een klein beetje op vooruit ga vind ik het zonde van de investering.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Zo simpel maar ik krijg het niet voor elkaar, 111 foto's importeren in Lightroom.
Zoals altijd, mapje aanmaken in verkenner, foto's er in, Lightroom aanslingeren, synchroniseren...en hij vind er maar 2 en ook elke keer alleen maar die 2 ook.
Anders ook geprobeerd, mapje aangemaakt in Lightroom, foto's importeren in die map, Lightroom vind ze ook maar kan ze niet selecteren en de import knop blijft grijs.
Als ik het mapje met de twee foto's verwijder van de schijf in Lightroom blijft de map gewoon bestaan inc. de 111 foto's.
Iemand ervaring hier mee, super frustrerend aangezien de vorige honderden keren dit probleemloos ging!
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Dan is er rechts nog de optie "File Handling" -> "Don't Import Suspeced Duplicates", maar als je overzicht op "All Fotos" staat dan staan ze er toch tussen, maar dan grijs / inactief.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar ik heb nu de RAW-cache net als bij jou op 32 Gb gezet. Echt een wereld van verschil! Top tip, bedankt!Magic schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:15:
[...]
Lightroom is log, maar zou best werkbaar moeten zijn op zon macbook. De fotos zelf hebben niet veel baat van een ssd, maar de catalogus/previews en de raw cache wel. Zorg ook dat je de grootte van de raw cache vergroot, standaard is die maar 2GB oid, maar met zon 40000 foto's in mijn catalogus merk ik dat 32GB optimaal is.
www.maartendeboer.net
Ik gebruik sinds 2010 eigenlijk al Photoshop+Lightroom op een niet legale manier, nu ik eindelijk mijn hobby wat meer kan ondersteunen wil ik graag het Photographer's pakket van Adobe CC nemen met Lightroom CC en Photoshop CC. Alleen is het nog steeds voor de hobby dus ik had al uitgevonden dat als je de valuta op dollar zet dat je minder betaald ? Hebben jullie nog een andere manier om net nog wat euro/'s van het maand bedrag af te snoepen ?
BTC €94.837,08
Als dat al werkt..koelebobes schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:03:
Goedemorgen,
Ik gebruik sinds 2010 eigenlijk al Photoshop+Lightroom op een niet legale manier, nu ik eindelijk mijn hobby wat meer kan ondersteunen wil ik graag het Photographer's pakket van Adobe CC nemen met Lightroom CC en Photoshop CC. Alleen is het nog steeds voor de hobby dus ik had al uitgevonden dat als je de valuta op dollar zet dat je minder betaald ? Hebben jullie nog een andere manier om net nog wat euro/'s van het maand bedrag af te snoepen ?
Enige wat ik nog kan bedenken is studenten korting als je nog studeert.
www.maartendeboer.net
Ik vind het zelf eigenlijk ontzettend meevallen. Ik heb 100.000 foto's in mijn catalog en de folder voor smart previews ligt rond de 150GB. Zelf ben ik echt ontzettend blij met deze functie, zo kan ik namelijk al mijn foto's constant bij me hebben terwijl de originele op de NAS staan.Sjekster schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 08:45:
Gebruikt overigens wel een shitload aan extra schijfruimte hoor. En hij haalt de smartpreviews ook niet automatisch weer weg, zelfs niet bij het verwijderen van foto's uit je lightroom catalogus volgens mij. Je moet dan weer eens 'optimize catalog doen' voor ze weg zijn. Ik had iig wel wat problemen met smart previews op mijn surface, die heel snel door z'n schijfruimte heen vloog
Ehhh, niet alleen voor studenten, ook voor de mama's en papa's van die studenten!Ventieldopje schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:13:
[...]
Enige wat ik nog kan bedenken is studenten korting als je nog studeert.
Voor 140 EURO/jaar heb je de complete Adobe CC software riedel!
via o.a. slim.nl.
Bij de lijst van nieuwe lenzen is opvallend:New Camera Support in Lightroom CC 2015.10 / 6.10
Canon EOS M6
Canon EOS Digital Rebel T7i (EOS 800D, EOS Kiss X9i)
Canon EOS 77D (EOS 9000D)
Pentax KP
- SIGMA 135mm F1.8 DG HSM A017
- SIGMA 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM C017

www.maartendeboer.net
Ook stoor ik me er meer aan dan dat ik eigenlijk zou moeten doen aan het feit dat alles 2017 aangeeft, behalve Lightroom.
Denk dat er ook gewoon weer een LR7 komtUniversal Creations schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:29:
Lightroom 7 zou ook leuk zijn, maar dat schijnt meer een hoop te zijn dan een zekerheid. Als ze enkel nog maar CC abo's doen voor Lightroom, dan blijf ik gewoon lekker doorploeteren met Lr 6.
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Verder vind ik features zoals dat je kon kijken wat je een jaar geleden had gedaan, of slimme albums op basis van tijd en locatie wel erg leuk (Zoals in Google Photos en Apple Photos), maar vraag me af hoeveel Lightroom-gebruikers dat daadwerkelijk gaan gebruiken.
Die opties zitten er al inVerwijderd schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:49:
Ben wel benieuwd naar de nieuwe functies van Lightroom 7. Het enige waar ik me aan stoor is de logheid van Lightroom maar verder vind ik het prima. En de gezichtherkenning moet echt vele malen sneller verlopen. Is nu echt onwerkbaar als je veel foto's hebt en veel gezichten.
Verder vind ik features zoals dat je kon kijken wat je een jaar geleden had gedaan, of slimme albums op basis van tijd en locatie wel erg leuk (Zoals in Google Photos en Apple Photos), maar vraag me af hoeveel Lightroom-gebruikers dat daadwerkelijk gaan gebruiken.
Inderdaad, en nu er GPU ondersteuning is in de development module zou 30-bit ondersteuning ook niet onmogelijk moeten zijn al mag er dan denk ik nog wel wat aan de snelheid gebeuren.begintmeta schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:43:
Ik denk dat een update van de renderingengine ook wel op zijn tijd is (bijvoorbeeld 30-bit-ondersteuning net als photoshop, wat meer optimalisaties voor snelheid, wellicht wat meer keuze in demosaicing en zo)
www.maartendeboer.net
Dat denk ik niet. Je kunt het ook gewoon op € laten staan en kiezen voor Engelse taal ipv Nederlands. Dan is hij goedkoper, althans bij mij toen wel.koelebobes schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:03:
Goedemorgen,
Ja dat is dus wat ik aan het zoeken ben maar ik kan nergens de engelse taal vinden ? zou je is een screenshot kunnen sturen van waar ik dit kan aanpassen ?LegeBoekenkast schreef op zondag 16 april 2017 @ 00:14:
[...]
Dat denk ik niet. Je kunt het ook gewoon op € laten staan en kiezen voor Engelse taal ipv Nederlands. Dan is hij goedkoper, althans bij mij toen wel.
BTC €94.837,08
Ik ben even lost...
De laatste versie die ik had was 2015.8, maar .9 heb ik nooit ontvangen en ik zie dat .10 nu een week uit is.
[ Voor 18% gewijzigd door Royz op 17-04-2017 15:46 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Royz schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:41:
Ik heb CreativeCloud maar mijn CreativeCloud app ziet niet dat er een nieuwere versie van LR is. Nu heb ik LR verwijderd, opnieuw geïnstalleerd via de app en nu heb ik zelfs een versie waar Dehaze niet eens in zit. Iemand een idee of hoe ik via een workaround toch de nieuwste versie krijg?
Ik ben even lost...
De laatste versie die ik had was 2015.8, maar .9 heb ik nooit ontvangen en ik zie dat .10 nu een week uit is.

En anders even Lightroom verwijderen en de creative cloud cleaning tool gebruiken en opnieuw installeren.
www.maartendeboer.net
Hoe kan ik overbodige directories die alleen maar verwarring schoppen bij het importeren uit het folders-paneel verwijderen? Iemand die een link heeft naar een duidelijke tutorial waar de elementaries van het folderbeheer via het LR-folderspanel worden uiteengezet?
Bij voorbaat mijn dank!
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Als je op deze pagina: https://creative.adobe.co...T3&mv=other&store_code=nl de valuta aanpast naar dollar, dan komt het op $9,99 te staan. Ik geloof dat ik het zo had geregeld.koelebobes schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:59:
[...]
Ja dat is dus wat ik aan het zoeken ben maar ik kan nergens de engelse taal vinden ? zou je is een screenshot kunnen sturen van waar ik dit kan aanpassen ?
Jammer genoeg kan het niet op deze manier, na de checkout bij paypal komt er te staan dat mijn bankrekening niet klopt met het land dat ik heb gekozen.LegeBoekenkast schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:35:
[...]
Als je op deze pagina: https://creative.adobe.co...T3&mv=other&store_code=nl de valuta aanpast naar dollar, dan komt het op $9,99 te staan. Ik geloof dat ik het zo had geregeld.
BTC €94.837,08
Rechter muisknop en dan verwijderen?bobcom schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:18:
Wellicht een stomme vraag, maar het lukt me niet om een stel directories die ik ooit gebruikt heb om foto's in mijn catalogus te importeren off-line te zetten of uit het folders-paneel te verwijderen. In allerlei tutorials en antwoorden wordt gerept over het selecteren van de desbetreffende directory en het aanklikkenvan het minteken in de Foldersbalk, maar ik zie daar helemaal geen minteken, alleen een plusteken (om directories toe te voegen) en het uitklapdriehoekje.
Hoe kan ik overbodige directories die alleen maar verwarring schoppen bij het importeren uit het folders-paneel verwijderen? Iemand die een link heeft naar een duidelijke tutorial waar de elementaries van het folderbeheer via het LR-folderspanel worden uiteengezet?
Bij voorbaat mijn dank!
www.maartendeboer.net
De versnelling loopt nu via openGL geloof ik, en 30 bits openGL vind je vooralsnog alleen op pro gpu's van amd en nvidia. Directx 30bits is er wel maar dat zie je eigenlijk niet in applicaties, dan moeten ze waarschijnlijk vanalles om bouwen als het al reeel is.Ventieldopje schreef op woensdag 12 april 2017 @ 22:05:
[...]
Die opties zitten er al in
[...]
Inderdaad, en nu er GPU ondersteuning is in de development module zou 30-bit ondersteuning ook niet onmogelijk moeten zijn al mag er dan denk ik nog wel wat aan de snelheid gebeuren.
Bovendien is het niet cross-platform en gooi je de huidige gpu acceleratie code uit het raam. Kost veel te veel en levert te weinig op, je blijft display port nodig hebben en een 10-bit scherm.maratropa schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:20:
[...]
De versnelling loopt nu via openGL geloof ik, en 30 bits openGL vind je vooralsnog alleen op pro gpu's van amd en nvidia. Directx 30bits is er wel maar dat zie je eigenlijk niet in applicaties, dan moeten ze waarschijnlijk vanalles om bouwen als het al reeel is.
Ook in PS is het overigens met OpenGL gedaan
www.maartendeboer.net
Photoshop (en diverse andere fotosoftware) doet het ook met 30-bits, dan mag Lightroom het IMHO tegenwoordig ook gaan doen.maratropa schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:20:
[...]
De versnelling loopt nu via openGL geloof ik, en 30 bits openGL vind je vooralsnog alleen op pro gpu's van amd en nvidia. Directx 30bits is er wel maar dat zie je eigenlijk niet in applicaties, dan moeten ze waarschijnlijk vanalles om bouwen als het al reeel is.
Sorry, werkt niet. Het lijken mij netwerklocaties die LR in het foldersmenu groen licht geeft, en soms kan ik die wel en soms niet verwijderen. Consistentie is iig ver te zoeken , maar echt erg is het niet. Werken met LR catalogi en alles wat daarbij komt kijken is sowieso voor mij meer loterij dan logica.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Zo lastig is het toch niet?bobcom schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:31:
[...]
Sorry, werkt niet. Het lijken mij netwerklocaties die LR in het foldersmenu groen licht geeft, en soms kan ik die wel en soms niet verwijderen. Consistentie is iig ver te zoeken , maar echt erg is het niet. Werken met LR catalogi en alles wat daarbij komt kijken is sowieso voor mij meer loterij dan logica.
Overigens moet verwijderen altijd werken vanuit Lightroom zolang je maar niet aangeeft ook van schijf te willen verwijderen. Je hebt dus altijd de mogelijkheid ook alleen uit de catalogus te verwijderen.
Kun je anders een screenshot plaatsen van wat precies niet werkt?
www.maartendeboer.net
Aanvulling:Ventieldopje schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:35:
[...]
...
Ook in PS is het overigens met OpenGL gedaan
OpenGL en OpenCL:
https://helpx.adobe.com/n...shop-cc-gpu-card-faq.html
Fair enough, OpenGL voor het weergeven en OpenCL voor berekeningen (GPGPU computing). Al heeft voor zover ik weet OpenCL niks te maken met de output bit-depth en dient het er puur voor dat bewerkingen uitgevoerd worden op de GPU in plaats van de doorgaans tragere CPU (althans met dat soort floating-point taken).ehtweak schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 17:45:
[...]
Aanvulling:
OpenGL en OpenCL:
https://helpx.adobe.com/n...shop-cc-gpu-card-faq.html
www.maartendeboer.net
https://500px.com/upgrade
40% korting op zowel 500px abo als combi met Adobe CC photography.
Voor Nederlands Adobe CC abo + 500px Pro komt totaal abonnementsprijs voor 1 jaar neer op $143,86, wat goedkoper is dan het maandelijkse bedrag van AdobeCC alleen.
Je kunt ook Awesome + CC nemen. Ben je voor $8,38 per maand het mannetje (m/v). En die Pro features van 500PX zit ik toch niet op te wachten.Get!em schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:01:
Mocht je nog geen Lightroom CC hebben, of een huidige maandelijks betaalde, dan is er nu een jaar korting via 500px upgrade:
https://500px.com/upgrade
40% korting op zowel 500px abo als combi met Adobe CC photography.
Voor Nederlands Adobe CC abo + 500px Pro komt totaal abonnementsprijs voor 1 jaar neer op $143,86, wat goedkoper is dan het maandelijkse bedrag van AdobeCC alleen.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Als ik bij 500px awesome+CC aandruk krijg ik een totaal prijs per jaar van 191,76 hoe ben jij zo laag uitgekomen ?sys64738 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:48:
[...]
Je kunt ook Awesome + CC nemen. Ben je voor $8,38 per maand het mannetje (m/v). En die Pro features van 500PX zit ik toch niet op te wachten.
BTC €94.837,08
Die actie liep tot gister. Maar ze hebben vrij vaak van die aanbiedingen, dus gewoon even in de gaten houden,koelebobes schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 17:19:
[...]
Als ik bij 500px awesome+CC aandruk krijg ik een totaal prijs per jaar van 191,76 hoe ben jij zo laag uitgekomen ?
Van 12 naar 10 euro per maand is toch weer een brood per maand moet je maar denkenS_Chief schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:44:
Via DJI kan je 20% korting krijgen op een jaar LR+PS: https://creative.adobe.co...PP?sdid=8DN85NVP&mv=email. Ben zelf ook even aan het zoeken naar de goedkoopste weg.Mag dan wel student zijn, maar ik heb de rest van de CC suite toch niet nodig.
www.maartendeboer.net
Het loopt continue vast als ik van de Library naar de develop module schakel. Ik ben al 1,5u bezig om 37 foto's te bewerken.
Opeens sinds een paar dagen heb ik dit geintje, niets veranderd aan de PC/software sinds die tijd, echt belachelijk dit, niet werkbaar meer
GPU acceleratie eens uitschakelen?sapphire schreef op maandag 22 mei 2017 @ 23:14:
Argh ik word knetter van Lr
Het loopt continue vast als ik van de Library naar de develop module schakel. Ik ben al 1,5u bezig om 37 foto's te bewerken.
Opeens sinds een paar dagen heb ik dit geintje, niets veranderd aan de PC/software sinds die tijd, echt belachelijk dit, niet werkbaar meer
www.maartendeboer.net
En bedankt Ventieldopje
Dit was wel een enorme duh aangezien ik in 2015 ook al veel gezeik had en dit de oplossing was. Het lijkt tot nu toe de oplossing te zijn maar erg vreemd dat het zomaar opeens aanstond aangezien ik dit al meerdere keren uit gezet heb (na updates ed.)

Nog belachelijker dat het in die 2 jaar ondertussen nog steeds niet werkt
Het werkt wel, alleen met gesupporte GPU's in gesupporte configuraties. Op mijn GPU werkt het prima.sapphire schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 19:00:
[...]
Nog belachelijker dat het in die 2 jaar ondertussen nog steeds niet werkt
https://helpx.adobe.com/n...kb/lightroom-gpu-faq.html1 GB VRAM (video-RAM of RAM op de videoadapter.) 2 GB VRAM specifiek toegewezen voor grote monitors met hoge resolutie (zoals 4K- en 5K-monitors).
OpenGL 3.3: als u niet zeker weet of uw kaart OpenGL 3.3 volledig ondersteunt, neemt u contact op met de kaartfabrikant.
Opmerking: gebruik slechts één grafische kaart. Prestaties worden niet verbeterd door meerdere kaarten te gebruiken.
Grafische kaarten die in de afgelopen twee jaar zijn geproduceerd en aan de bovenstaande minimale systeemvereisten voldoen, moeten werken.
Voor AMD-kaarten kunt u de Radeon R9-kaartenreeks overwegen, zoals de R9 270 tot en met 290.
Voor NVIDIA-kaarten kunt u een kaart uit de reeks GeForce GTX 760+ (760, 770, 780, enz.) of GeForce GTX 900 gebruiken
Voor Intel-kaarten is Intel HD Graphics 4400+, 5000+, 510+, P530, Iris Pro Graphics 5200, 6100+, P6300, P580 of later vereist
Lijstje van unsupported staan er ook bij.
Het werkt niet aangezien mijn GPU gewoon gesupport zou moeten worden. Voldoet aan de eisen en staat niet op de unsupported lijst. Heb met kopen dit al opgezocht en had vanaf het begin al gedoe.Get!em schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 12:31:
[...]
Het werkt wel, alleen met gesupporte GPU's in gesupporte configuraties. Op mijn GPU werkt het prima.
[...]
https://helpx.adobe.com/n...kb/lightroom-gpu-faq.html
Lijstje van unsupported staan er ook bij.
Toen werd het op de drivers gegooid door Adobe maar inmiddels zijn we zeker een 20-tal drivers verder....
Flauw dat ze het gewoon automatisch aanzetten na een update.
Ik geef eerlijk toe dat het ook gewoon dom is dat ik er niet aan dacht maar was in de veronderstelling dat het nog uit stond (assumption is the mother....). En na een lange dag ook niet geheel scherp en dan werkt een crashende Lr en een deadline niet mee

Ik gok dat je een AMD kaart hebt? Eerlijk gezegd zou ik het dan ook snel op de drivers gooien want die hebben ze ondanks de vele versies later nog steeds niet onder controlesapphire schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 12:41:
[...]
Het werkt niet aangezien mijn GPU gewoon gesupport zou moeten worden. Voldoet aan de eisen en staat niet op de unsupported lijst. Heb met kopen dit al opgezocht en had vanaf het begin al gedoe.
Toen werd het op de drivers gegooid door Adobe maar inmiddels zijn we zeker een 20-tal drivers verder....
Flauw dat ze het gewoon automatisch aanzetten na een update.
Ik geef eerlijk toe dat het ook gewoon dom is dat ik er niet aan dacht maar was in de veronderstelling dat het nog uit stond (assumption is the mother....). En na een lange dag ook niet geheel scherp en dan werkt een crashende Lr en een deadline niet mee

Als de deadline voorbij is misschien een keer proberen de drivers volledig te verwijderen (met reboots tussendoor), desnoods een cleaning tool en dan opnieuw de drivers te installeren? Vaak doet dit op een of andere manier toch wonderen.
www.maartendeboer.net
Ja de foto's zou ik dinsdagochtend afleveren. Vanavond een herkansing maar dan heb ik tot vrijdag.
Ondertussen sinds ik de kaart heb al enkele reinstals van heel Windows gedaan. Gekke was vooral dat het er *opeens* was. In het weekend nog enkele sets bewerkt maar nergens last van en maandag om de haverklap.
Maargoed het werkt tot noch toe weer dus ik ben gered
Hier staat ook als "known issue" het probleem met AMD GPU's.
Met hier aanwijzingen over hoe dit op te lossen.Universal Creations schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:22:
http://blogs.adobe.com/li...5-10-1-now-available.html
Oplossing 1 hier van is GPU acceleratie uitzetten. Oplossing 2 is als ik al dacht een oudere driver te gebruiken:
Ik heb het start topic bijgewerkt met dit bekende probleem en zal het weghalen/bijwerken op het moment dat het opgelost is: https://gathering.tweaker..._messages/1486179#issue01Workaround 2: Rollback your AMD driver to a prior version (v368.81). See Rolling back a device driver for instructions.
[ Voor 14% gewijzigd door Ventieldopje op 25-05-2017 13:50 ]
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Lightroom kan het geselecteerde bestand op /Volumes/LaCie/2017/2017 mei 09/20170509-_DSC2044.DNG niet voorbereiden op bewerking. Het wordt dus niet geopend.
De foto's zijn ingeladen en ik klik dan normaal op de rechtermuisknop kies foto bewerken in... Hij geeft dan deze melding.
Wat is er hier aan de hand en hoe kan ik het oplossen. Graag advies.
Hartelijke groet,
Sander
Gelukkig werkt het bij mij met de 17.Q2-drivers van 4/27/2017 wel, ben benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak blijkt.Universal Creations schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:22:
http://blogs.adobe.com/li...5-10-1-now-available.html
Ik draai 17.5.1 (de laatste drivers) en daarmee heb ik het probleem ook. Ik weet niet wat je bedoelt met 17.Q2?begintmeta schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 14:04:
[...]
Gelukkig werkt het bij mij met de 17.Q2-drivers van 4/27/2017 wel, ben benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak blijkt.
Anyway, ik ga niet m'n drivers downgraden. Dan maar GPU-acceleratie uit. GPU-acceleratie werkt toch al niet zo fantastisch, veel performancewinst levert het niet op naar mijn idee.
[ Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 27-05-2017 14:07 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Workstationdrivers van het tweede kwartaal, ik vermoed dat ze die uit probleemindtroductiepreventie-overwegingen ook een generatie laten achterlopen trouwens.Compizfox schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 14:06:
[...]
Ik draai 17.5.1 (de laatste drivers) en daarmee heb ik het probleem ook. Ik weet niet wat je bedoelt met 17.Q2?
Driver Packaging Version: 16.50.3201-170315a-313649C-RadeonProEnterprise
2D Driver Version: 8.1.1.1583
OpenGL® Version: 6.14.10.13467
OpenCL™ Version: 21.19.384.0
[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 27-05-2017 14:10 ]
Ik neem aan dat het bestand beschadigd is of niet gevonden kan worden?Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 13:50:
Hallo, Graag hulp gevraagd voor het volgende: Ik krijg de onderstaande melding. normaal nooit problemen en nu ineens dit...
Lightroom kan het geselecteerde bestand op /Volumes/LaCie/2017/2017 mei 09/20170509-_DSC2044.DNG niet voorbereiden op bewerking. Het wordt dus niet geopend.
De foto's zijn ingeladen en ik klik dan normaal op de rechtermuisknop kies foto bewerken in... Hij geeft dan deze melding.
Wat is er hier aan de hand en hoe kan ik het oplossen. Graag advies.
Hartelijke groet,
Sander
Het zal de hitte zijn maar iedereen die vandaag een probleem heeft neemt de moeite de groetjes te doen maar legt niks nada uit van de situatie. Waar staan je foto's, net geïmporteerd of al langer geleden, waarin bewerken, waar staan ze op, laad hij wel in de develop module, welke versie etc...

www.maartendeboer.net
Verwijderd
Er is extra informatie waarvan ik hoop dat je er iets aan hebt om meer te weten te komen.
Lightroom 5.7.1 gister nog een update gedaan omdat ik dacht dat dat het misschien was.
Ik werk in de ontwikkel module.
Ik heb een Lacie 3TB externe harde schijf. Die is verdeeld in 2 parties. LACIE en LACIE SHARE. Bij mijn weten vanaf het begin zo geweest zonder mijn toedoen. Na aankoop gewoon gaan gebruiken.
Ik laad mijn foto's in een jaar map 2017 en daarin op datum. Ik was mijn foto's aan het inladen toen ik een melding kreeg dat de externe harde schijf te weinig ruimte had om de kaart volledig in te laden.
Het LACIE deel was dus vol. Ik heb de sessie gestopt. En voor de resterende beelden op het 2e deel van de schijf. LACIE SHARE een nieuwe map aangemaakt. 2017 en toen de foto's ingeladen.
Sindsdien krijg ik de melding als ik in de ontwikkel module de foto wil bewerken in bijv Photoshop of Silverfx-pro.
Als ik de opdracht geeft om het bestand te tonen in finder en ik open hem dan in Photoshop lukt het wel.
Dus volgens mij zijn de bestanden niet beschadig.
Kan het misschien zijn de het deel LACIE van de schijf te vol zit en daarom moeite heeft met het voorbereiden in Lightroom? Is er meer geheugen nodig om dit soort processen te voeren? foto's zijn ca 50MB per stuk.
Ik hoor het heel graag.
Wederom groeten op deze warme zondag.
Sander
Vreemd, staat er niet een ? icoontje bij de map in Lightroom? Wat je zou kunnen proberen is de foto opnieuw te importeren (toevoegen / add kiezen bovenin) vanaf je externe hardeschijf.Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:24:
@Ventieldopje Bedankt voor je reactie. Ik had gedacht dat dit een veel voorkomende melding zou zijn die één oorzaak zou hebben en meteen herkent zou worden. Had ik gehoopt.
Er is extra informatie waarvan ik hoop dat je er iets aan hebt om meer te weten te komen.
Lightroom 5.7.1 gister nog een update gedaan omdat ik dacht dat dat het misschien was.
Ik heb een Lacie 3TB externe harde schijf. Die is verdeeld in 2 parties. LACIE en LACIE SHARE. Bij mijn weten vanaf het begin zo geweest zonder mijn toedoen. Na aankoop gewoon gaan gebruiken.
Ik laad mijn foto's in een jaar map 2017 en daarin op datum. Ik was mijn foto's aan het inladen toen ik een melding kreeg dat de externe harde schijf te weinig ruimte had om de kaart volledig in te laden.
Het LACIE deel was dus vol. Ik heb de sessie gestopt. En voor de resterende beelden op het 2e deel van de schijf. LACIE SHARE een nieuwe map aangemaakt. 2017 en toen de foto's ingeladen.
Sindsdien krijg ik de melding als ik in de ontwikkel module de foto wil bewerken in bijv Photoshop of Silverfx-pro.
Als ik de opdracht geeft om het bestand te tonen in finder en ik open hem dan in Photoshop lukt het wel.
Kan het misschien zijn de het deel LACIE van de schijf te vol zit en daarom moeite heeft met het voorbereiden in Lightroom? Is er meer geheugen nodig om dit soort processen te voeren? foto's zijn ca 50MB per stuk.
Ik hoor het heel graag.
Sander
www.maartendeboer.net
Staat toevallig je raw-cache of je previews-cache op dezelfde schijf? Wellicht is die dan beschadigd geraakt toen de schijf vol raakte. Je kunt proberen de raw cache te legen, of nieuwe previews te renderen van de genoemde foto's.Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:24:
@Ventieldopje Bedankt voor je reactie. Ik had gedacht dat dit een veel voorkomende melding zou zijn die één oorzaak zou hebben en meteen herkent zou worden. Had ik gehoopt.
Ik hoor het heel graag.
Sander
Sinds kort ook aan de slag met Lightroom 6 (heb de volledige versie gekocht met eenmalige betaling). Nou heb ik toevallig net een nieuwe iPad en wil ik ook graag Lightroom mobile gebruiken, maar als ik even Google lijkt het erop dat er dus geen ondersteuning is voor Lightroom mobile als ik Lightroom (6) heb aangeschaft.
Is er een manier om hier toch gebruik van te maken of moet ik dan echt overstappen naar het CC abonnement?

Bedoel je in de lucht? Dan was die overbelicht waarschijnlijk. Post eens de foto voor en na bewerking?Sj44k13 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 23:13:
Het valt mij op dat ik soms als ik de highlights en shadows flink terugschroef / omhoogschroef ik artifacts krijg, vooral als ik ook nog aan de clarity / contrast zit. Zie onderstaande afbeelding voor een voorbeeld. Is hier iets aan te doen? Bij het onderstaande voorbeeld gaat het probleem pas weg als nagenoeg alle waarden op standaard staan...
[afbeelding]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Klopt. LR mobile is alleen voor CC gebruikers. Helaas heb je dus pech.woutertje6 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:48:
Hey allemaal,
Sinds kort ook aan de slag met Lightroom 6 (heb de volledige versie gekocht met eenmalige betaling). Nou heb ik toevallig net een nieuwe iPad en wil ik ook graag Lightroom mobile gebruiken, maar als ik even Google lijkt het erop dat er dus geen ondersteuning is voor Lightroom mobile als ik Lightroom (6) heb aangeschaft.
Is er een manier om hier toch gebruik van te maken of moet ik dan echt overstappen naar het CC abonnement?
Ik bedoel de (kartel)randjes om de palen. Ik zal vanavond een voor en na foto plaatsen.breinonline schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 06:48:
[...]
Bedoel je in de lucht? Dan was die overbelicht waarschijnlijk. Post eens de foto voor en na bewerking?
Inderdaad vreemd, heb je al geprobeerd om GPU ondersteuning aan/uit te schakelen? Wat toont hij als je het bestand exporteert? Is het basisbestand een RAW of JPG file? Misschien kun je dat bestand hier posten zodat we eens kunnen kijken?Sj44k13 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:49:
[...]
Ik bedoel de (kartel)randjes om de palen. Ik zal vanavond een voor en na foto plaatsen.
Heel vaag is ook de groene rand langs de buis onderin. Het is net of de lenscorrectie (CA-correctie) te hard zijn werk doet oid.
[ Voor 12% gewijzigd door Magic op 13-06-2017 09:26 ]
Dat onderste is gewoon CA correctie die niet juist is afgesteld (die kun je helemaal tunen). Dat is best weg te krijgen. Die aliasing (zo lijkt het) aan de rand van de paal is een ander verhaal.. dat heb ik nog niet eerder gezien.Magic schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:21:
[...]
Inderdaad vreemd, heb je al geprobeerd om GPU ondersteuning aan/uit te schakelen? Wat toont hij als je het bestand exporteert? Is het basisbestand een RAW of JPG file? Misschien kun je dat bestand hier posten zodat we eens kunnen kijken?
Heel vaag is ook de groene rand langs de buis onderin. Het is net of de lenscorrectie (CA-correctie) te hard zijn werk doet oid.
Wat voor PC/laptop gebruik je en dan met name welke videokaart? GPU acceleratie uitzetten zou de eerste stap eens zijn. Mocht dat het euvel zijn dan zou je eens moeten zoeken op de Adobe fora of er iemand is die het zelfde heeft en desnoods het daar melden zodat ze er aan kunnen werken.
www.maartendeboer.net
Naar ca correctie heb ik gekeken. Als ik die afstel zie je een harde witte rand ipv een harde groene rand. Het probleem is vooral dat het veel duidelijker zichtbaar wordt als de highlights / shadows worden aangepast.Ventieldopje schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:19:
[...]
Dat onderste is gewoon CA correctie die niet juist is afgesteld (die kun je helemaal tunen). Dat is best weg te krijgen. Die aliasing (zo lijkt het) aan de rand van de paal is een ander verhaal.. dat heb ik nog niet eerder gezien.
Wat voor PC/laptop gebruik je en dan met name welke videokaart? GPU acceleratie uitzetten zou de eerste stap eens zijn. Mocht dat het euvel zijn dan zou je eens moeten zoeken op de Adobe fora of er iemand is die het zelfde heeft en desnoods het daar melden zodat ze er aan kunnen werken.
Dat is normaal en lastig te corrigeren, een brush werkt vaak wel. Maar je had het over de karteltjes, dat is raar en niet normaal: nogmaals gpu acceleratie even uit zetten en nogmaals proberenSj44k13 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 18:14:
[...]
Naar ca correctie heb ik gekeken. Als ik die afstel zie je een harde witte rand ipv een harde groene rand. Het probleem is vooral dat het veel duidelijker zichtbaar wordt als de highlights / shadows worden aangepast.
www.maartendeboer.net
Voor de liefhebbers: het rawbestand, de volledige jpg en een jpg van hoe ik hem in lightroom heb geïmporteerd zijn hier te vinden.
Ventieldopje schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 18:16:
[...]
Dat is normaal en lastig te corrigeren, een brush werkt vaak wel. Maar je had het over de karteltjes, dat is raar en niet normaal: nogmaals gpu acceleratie even uit zetten en nogmaals proberen
Whut, die moet er gewoon zijn.. https://helpx.adobe.com/c...pported-lenses.html#Sigmabluecupra schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 19:24:
Maak zelf al een tijd gebruik van Adobe Cloud. Ik merk nog altijd op dat binnen lens correcties geen profiel aanwezig is voor de Sigma 50 MM 1.4 Art. gezien dit objectief nu al geruime tijd op de markt is zou ik ook hiervoor een lens profiel verwachten binnen Lightroom. Zijn er die dit ook hebben? Is dit op te lossen?
Meer profielen kun je altijd downloaden via de lens profiel downloader (even googelen)
[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 13-06-2017 19:43 ]
www.maartendeboer.net
Die gebruik ik al 3 jaar met lensprofiel in Lightroom, dus iets doe je niet goedbluecupra schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 19:24:
Maak zelf al een tijd gebruik van Adobe Cloud. Ik merk nog altijd op dat binnen lens correcties geen profiel aanwezig is voor de Sigma 50 MM 1.4 Art. gezien dit objectief nu al geruime tijd op de markt is zou ik ook hiervoor een lens profiel verwachten binnen Lightroom. Zijn er die dit ook hebben? Is dit op te lossen?
Het zit inderdaad in JPG / RAW, wanneer ik een RAW foto selecteer die geschoten is met de 50MM 1.4 Art wordt wel het juiste lens profiel toegepast. Wanneer ik een zelfde JPG foto open en de Sigma lens profielen kies is er maar een keuze uit 9 objectieven. Standaard wordt er dan een Sigma DG 12-24 F4 - F5.6 van gemaakt.Universal Creations schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:07:
[...]
Die gebruik ik al 3 jaar met lensprofiel in Lightroom, dus iets doe je niet goedOf schiet je in jpg?
Dit is mij nooit eerder opgevallen. Wanneer ik één van mijn Canon objectieven gebruikt heb kan ik ook bij JPG het juiste lens profiel selecteren.
Ik wil mijn hobby van fotografie een beetje meer op een hoger nivo zetten. Ik wordt geen fotograaf en dat is ook niet mijn bedoeling maar de foto's die ik maak een beetje bewerken en netter kunnen maken is iets wat ik wel wil.
Ik heb een aantal jaren terug PSE 13 gekocht maar merk dat ik nu toch dingen heb die ik niet kan doen. Met mijn nieuwe camera schiet ik in ARW formaat en ook kan dit niet met deze software om gaan.
Is het voor mij rendabel om lightroom aan te schaffen. Ga ik hier als hobby fotograaf wat aan hebben?
Alvast bedankt
Iemand die naar aanleiding van de foto's een mogelijke oorzaak / oplossing weet?Sj44k13 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 18:56:
GPU correctie uitzetten helpt helaas niet, net getest.
Voor de liefhebbers: het rawbestand, de volledige jpg en een jpg van hoe ik hem in lightroom heb geïmporteerd zijn hier te vinden.
[...]
Is known bug: https://feedback.photosho...ghts-and-shadows-artifactSj44k13 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:19:
[...]
Iemand die naar aanleiding van de foto's een mogelijke oorzaak / oplossing weet?
Zijn meer topics over en meer extreme voorbeelden. Zoek Google op lightroom artifact highlight Shadow. https://forums.adobe.com/thread/2172203
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 15-06-2017 21:36 ]
Probeer het uit met de trial.Robbie521 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 19:20:
hallo iedereen,
Ik wil mijn hobby van fotografie een beetje meer op een hoger nivo zetten.
Hobbies kosten geld, zeker als je het wilt perfectioneren. Probeer bijvoorbeeld lightroom cc eens een jaar met de maandelijkse aanbieding via 500px.
Lightroom als pakket kan ik je zeker aanraden, brengt je foto's en je kijk op fotografie wel naar hoger niveau, als je ook met de tutorials aan de slag gaat.
En als je dan toch met een trial aan de gang gaat, doe dan ook gelijk een trial van Lynda.com voor een gratis Lightroom Cursus.Get!em schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:40:
[...]
Probeer het uit met de trial.
Hobbies kosten geld, zeker als je het wilt perfectioneren. Probeer bijvoorbeeld lightroom cc eens een jaar met de maandelijkse aanbieding via 500px.
Lightroom als pakket kan ik je zeker aanraden, brengt je foto's en je kijk op fotografie wel naar hoger niveau, als je ook met de tutorials aan de slag gaat.
https://www.lynda.com/Lig...raining/187529-2.html#tab
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik ga dan maar eerst eens de trail downloaden. Masr het klopt dat het complete pakket rond de 135 euro zit toch. Of is dat een deel?
Verwijderd
Je bedoelt een "?" of echt een "!"? Het ene duid aan dat het bestand niet gevonden kan worden en het andere dat het bestand niet gelezen kan worden (stuk of geen rechten).Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:43:
hoi ik heb problemen met mijn bibliotheek in lr, ik heb de fotos niet verplaatst mar toch geeft hij een ! aan en kan ik ze niet bewerken
Wat meer info zou fijn zijn.
www.maartendeboer.net
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.