Muldert schreef op zondag 25 november 2012 @ 23:19:
Oké en als ik mijn focus (pun intended) wat breder trek. Wellicht een 105 mm lens? Ik kom dan op lenzen met uitstekende reviews (Sigma en Nikon hebben beide een goede 105 2.8 met stabilisatie). Maar deze lenzen worden als die-hard macro lenzen aangeduid. Zou het erg onnozel zijn om deze als all-purpose tele te gaan gebruiken?
Ik denk dat je dan toch even goed na moet gaan kijken wat je wilt. Wellicht is het handiger om eerst eens te kijken naar de optie of je dergelijke lenzen een keer kunt lenen om mee te spelen. Ik kan me voorstellen dat zelfs een 85 mm lens soms al
erg lang kan zijn. Zeker als je in wat kleinere ruimtes aan het filmen bent en je wilt meer te zien krijgen dan alleen een hoofd.
Als je ergens "in de buurt van" (ik zit nu in Groningen, dus in de buurt van is relatief) zuid-holland zit, mag je mij best een DM sturen. Ik heb wel wat lenzen in de glasbak waar je een keer mee mag spelen. Specifiek denk ik dat jij graag even mijn 85 mm AF-D f1.8 wilt proberen en mijn 105 mm AF-D DC f2.0. Maar dan zal ik ook maar de 50 mm AF-D f1.4 mee nemen. Zeker voor wat kleinere ruimtes heeft dat zeker voordelen.
Inderdaad, dat zijn op je D5100 allemaal MF lenzen. Maar die kunnen je een uitstekend idee geven van de beeldhoek waar we het over hebben.
Uiteraard heb ik ook wel een DX body waar die lenzen op geschroefd kunnen worden. Desgewenst een D300 (vreet CF kaarten) of een D50 (vreet SD kaarten). Als het moet kan ik ook nog een D80 regelen, maar dan moet ik even langs Enschede.
Hmm, met zo een antwoord lijk je ook niet veel op te schieten. Maar als ik je posts een beetje naast elkaar leg, zie ik dat je eigenlijk nog niet goed weet welke brandpuntsafstand nu geschikt is voor de dingen die jij wilt. Vandaar dat ik daar maar eens op focus. Mijn (persoonlijke) ervaring is, dat iedereen hier best algemeen advies kan geven over de "meest geschikte" brandpuntsafstanden. Echter ik merk zelf dat in het dagelijks gebruik, ik dan dingen vaak toch net weer wat anders doe dan gemiddeld. Gevolg is dan dat de "gebruikelijke lenzen" ineens toch net niet zo fijn zijn als iedereen beweert.
Vandaar het aanbod/de hint om vooral een keer zelf te gaan testen wat je goed bevalt.