Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste
Acties:
  • 97.830 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Iemand ervaring met de nikkor 300mm f2.8 uit 2001 zonder VR met een teleconverter (2x)? Het zou goed moeten presteren, maar ik lees hier en daar in de reviews dat het pas scherp is bij f8 - f11? dat geldt ook voor de VR edities. Dat is nog een verschil met f5.6. Anybody?

[ Voor 11% gewijzigd door Cyberamp op 31-10-2012 20:13 ]

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Eerste Sampletjes met de nieuwe Zeiss 55mm F1.4 Distagon.

Google translate is ook niet echt duidelijk, maar het lijkt er op dat de eerste F1.4 is en tweede F5.6 ? In dat geval, lekker scherp op F1.4. Nieuwe distagon ontwerp en €3000 prijskaartje toch niet voor niks.

Gaat hij er nou ook echt zo uitzien vraag ik me nogsteeds af, wan hij is echt foeilelijk imo. En een Manual Focus lens met een rubberen(?) focusring ? Hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Weet iemand wat het repareren van de AF kost bij een 17-35 f/2.8?

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 21:23
Peter_Aragorn schreef op zondag 04 november 2012 @ 19:13:
Het kan natuurlijk zijn dat iemand hier deze lens ooit heeft laten repareren, maar die kans is vrij klein. Volgens mij zijn er een aantal reparatiecentra in Nederland die jou verder kunnen helpen met een offerte.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-05 09:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als ik me niet vergis heeft Thundernet die reparatie wel eens laten doen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

Peter_Aragorn schreef op zondag 04 november 2012 @ 19:13:
Ik heb er ooit Nikon in Beverwijk voor gebeld; vervanging (ook een vorm van repareren ;-)) van de focusmotor zou als ik mij goed herinner op zo'n EUR 500 incl BTW (toen nog 19%) komen.

Overigens, de focusmotor lijkt een (relatief) zwakke plek van dit objectief. Ik heb er zelf geen, maar ben er half-half al een tijdje naar op zoek. Bij het (beperkte) Marktplaatsaanbod van afgelopen jaar valt me op dat er "vaak" 17-35's worden aangeboden waar de focusmotor niet 100% (meer) is of juist (aantoonbaar) is vervangen.
Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van de focusmotor? Is het inderdaad een 17-35 kwaaltje, of hebben andere AF-S objectieven uit die klasse (bijv. de 17-55?) daar ook last van, of is het toeval wat ik op mp heb gezien het afgelopen jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

Het is ook al een wat "ouder" objectief natuurlijk. Je ziet ook geregeld een 28-70 voorbij komen waar een nieuwe focus motor in zit of moet (wel minder). Het lijkt mij gewoon een gevalletje ouderdom. Een waterpomp in een auto heeft ook niet eeuwige leven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

De "prijs" van de Sigma 35mm f1.4 DG is bekend!

Sigma Duitsland €999,-
Fstoppers $899,-

De prijen zijn beide adviesprijzen, ben benieuwd hoe snel de straatprijzen richting de €800-850 zakken en naar de review die vast snel online zullen komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Jammer van de euro-prijs. Zou die 1% belasting dan toch effect hebben. Ach dan heeft het nog wat ruimte om te zakken. Ik denk dat het met deze prijs ook voor DX gebruikers nog interessant kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Het scheelt toch weer 460 euro met de winkelprijs vd Nikkor. Hoop zelf dat de Sigma zakt tot onder de 900, dan kan ik deze voor mezelf nog verantwoorden. Eerst de reviews maar eens afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:44

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

De Tamrom 70-200 f/2.8 Di VC staat bij B&H Photo in de VS voor $1499 op de site..
Zal dus hier wel snel 1500 euro worden. Mag hopen dat deze lens voor dat geld dan echt wel wat meer te bieden heeft als de Sigma 70-200 f/2.8 OS, die je voor iets meer dan 1000 euro tegenwoordig kan vinden.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-05 11:38

Patrick89

PSN : Gamesource

Iemand van die 70-200 of 90mm vergelijkings foto's voorbij zien komen ?

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 20:44

Milo.

klik

Op de site van sigma benelux staat 950e als advies verkoopprijs
linkje naar frontpage want op de pagina van de lens lijkt niks te staan

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

en release op 30 november. Tot die tijd maar even me 30 1.4 nog gebruiken op me camera... Vult net niet het hele beeld maar goed ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hitcham
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07-2024
jesper86 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 16:48:
Google translate is ook niet echt duidelijk, maar het lijkt er op dat de eerste F1.4 is en tweede F5.6 ?
Beetje laat, maar ik zal je helpen: nergens in het verslag wordt vermeld wat de settings zijn geweest van de testfoto's. Wel staat er dat de scherpte bij f1.4 niet onder doet voor de scherpte op f5.6 bij veel andere objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Zo ziet dat er dan uit op een D600:

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/D600_SIG35F14_web.jpg
Hitcham schreef op woensdag 07 november 2012 @ 18:34:
Beetje laat, maar ik zal je helpen: nergens in het verslag wordt vermeld wat de settings zijn geweest van de testfoto's. Wel staat er dat de scherpte bij f1.4 niet onder doet voor de scherpte op f5.6 bij veel andere objectieven.
Thanks :), de foto's liegen er niet om, wat een scherpte! ( en de prijs ook niet )
note: gaat hier over de zeiss lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

De buitenkant is mij vrijwel onbelangrijk, zolang het maar geen opzichtig wit/grijze lens is ;)... Heb liever gewoon zwart, dat gouden randje? Och ik kan het wel missen. Zolang het glaswerk maar op orde is en prachtige beelden levert.

Qua formaat ongeveer gelijk aan een 85 1.4, lengtewijs de breedte is iets smaller. Ben benieuwd! Qua gewicht vrijwel gelijk dus zal wel lekker in balans zijn, hoop ik...

De samples zien er in ieder geval ragscherp uit, de hoekscherpte (afgestopt) ziet er goed uit (op het plaatje met die aapjes)... Over de Bokeh durf ik eigenlijk nog niets te zeggen, echt goede achtergronden voor mooie bokeh zitten er niet tussen bij de samples. Wel heeft de lens wat last van highlights (in de hoeken) lijkt het.

[ Voor 3% gewijzigd door Pat-Juh op 07-11-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Volgens mij halen we dingen door elkaar nu? Want ik zie nergens aapjes ... O-) Mijn plaatje is de nieuwe Sigma he, en de tweede helft van mijn post ( na de break ) was dan weer een reactie op de Zeiss. En die is een heel stuk lelijker dan de Sigma !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

jesper86 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 22:14:
Volgens mij halen we dingen door elkaar nu? Want ik zie nergens aapjes ... O-) Mijn plaatje is de nieuwe Sigma he, en de tweede helft van mijn post ( na de break ) was dan weer een reactie op de Zeiss. En die is een heel stuk lelijker dan de Sigma !
Sigma 35 1.4 Aapjes foto

bedoel ik :)... True... Maar goed, zolang het zwart is boeit het me weinig ;):). Kijk toch liever door een lens dan er tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Oh natuurlijk de japanners hebben al weer samples, had het kunnen weten ! Thanks. :)

Ik zie dat ze met de SD1 genomen zijn en dat is apsc, dus we zien maar een stukje van de lens. :+

De bokeh achter de metalen vogeltjes ziet er alvast smooth uit, maar dat zal wel erg close-focus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

sowieso, vanaf een metertje of 2 is het OoF effect veel minder sterk. Hoeft ook niet, het is geen portret lens zoals een 85 1.4, zolang het onderwerp maar gescheiden wordt van de achtergrond...

Ik heb ondertussen met 30 f1.4 op de V&A hier op Tweakers, marktplaats en locale prikbord gezet. Gebruik wel andere lenzen tot die tijd...

[EDIT] Net op Sigma Benelux gezien dat de Nederlandse adviesprijs op €950,00 ligt. Ik hoop dat de winkelprijs snel naar de €800-850 daalt. Ondanks dat ik voor een goede lens best geld wil neerleggen is wat voordeel altijd welkom :+ .[EDIT]

[ Voor 26% gewijzigd door Pat-Juh op 08-11-2012 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Iets anders. Carl Zeiss zegt in een press release:
Carl Zeiss has two new lenses in its line: the new Distagon T* 2,8/15 super-wide angle lens is already on the market, and the Apo Sonnar T* 2/135 will be delivered from December onwards. Both lenses are available with F mount (ZF.2), EF mount (ZE) and M42 mount (Z-M42-I) and are designed for use in creative photography as well as industrial applications.
dpreview zegt in hun interpretatie:
Carl Zeiss has said it will offer its recently-announced Apo Sonnar T* 2/135 and Distagon T* 2.8/15 in the Micro Four Thirds mount. We suspect some of the people willing to spend the $2000 and $2950 these lenses command will also have DSLR systems, and will continue to buy these lenses in Nikon (ZF.2) or Canon (ZE) mount and adapt them to Micro Four Thirds, but it's a positive move to see the mount being natively supported.
Wat denken jullie. Is het een typfout van zeiss en bedoelen ze Micro Four Thirds, of zouden ze echt deze lenzen in M42 mount gaan maken !? Hoe dan ook, beide mounts zijn een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Hoe dan ook denk ik dat deze weinig verkocht zullen worden, een Nikon-M43 adapter is er al tijden... Liever op een FX camera en M43 camera kunnen gebruiken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 13:36
Die 35mm Sigma is interessant, maar ik ben veel meer geinteresseerd in deze jongen:

http://www.samyang.co.uk/...m-f35-ed-as-umc-lens.html

Afbeeldingslocatie: http://www.samyang.co.uk/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/a/samyang-ts-24mm-lens-2.jpg

Ben benieuwd wat daar de prijs van gaat worden.

[ Voor 27% gewijzigd door yzf1kr op 09-11-2012 10:02 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Is ook een interessant maar ik heb daar niet echt dagelijks gebruik voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Ik zal hem regelmatig gebruiken, maar ik hoop dat dit een succes wordt dat ze ook met een 85mm versie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Pat-Juh schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:56:
Hoe dan ook denk ik dat deze weinig verkocht zullen worden, een Nikon-M43 adapter is er al tijden... Liever op een FX camera en M43 camera kunnen gebruiken lijkt mij.
Volgens mij mis je het punt, want je lijkt dezelfde fout te maken als dpreview. Je typt het namelijk over als M43 wat doelt op MFT of m4/3, en dat is heel wat anders dan M42.

In het geval van MFT dan zijn er wel meerdere professionele videocamera's met native MFT mount, en dan kan in-camera diafragma bediening misschien handig zijn. Terwijl M42 dan wel zo'n beetje de simpelste en goedkoopste mount is om adapters voor te vinden, maar handiger dan Nikon F ik geloof het niet. Native M42 camera's zijn er alleen analoog zo ver ik weet, dan zouden ze echt puur daar op doelen.

Zeiss heeft ook al NEX/FUJI-X lenzen aangekondigd. Als ze het echt hadden over MFT hadden, dan zou het logischer zijn dat ze die dan omzetten. Dus ik denk eigenlijk dat M42 geen fout is...

dpreview heeft nu trouwens het artikel/nieuwsbericht verwijderd dus kennelijk zijn ze ook op onderzoek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Zal wel een type fout geweest zijn. Kon het me ook niet voorstellen om een native M4/3 te maken...

Daarnaast kwam ik op een ander forum de volgende link tegen: Sigma 35mm f1.4 "Shooting Report". Helaas in het Japans en een gemiddelde google translate maakt daar een mooi poëtisch geheel van waar je niet echt veel uit kunt halen. Gelukkig spreken de plaatjes voorzich. Gemaakt met een FullFrame camera (1DX of 5d MK3).

De hoeken zien er wel goed uit op klein formaat (9xx pixels langezijde). Bokeh is ook wel mooi te noemen (naar mijn mening). Benieuwd naar wat fullsize samples de komende week als de lens op EF mount uit komt.

[ Voor 0% gewijzigd door Pat-Juh op 12-11-2012 12:53 . Reden: link foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Als ze M42 bedoelen is het dus geen typefout, maar leesfout van dpreview (en heleboel andere) ;)

Goeie link. Review in het Japans maakt het alleen maar spannender. :+

Volgens de wel leesbare specs in de foto zijn de eerste 5 alvast op F1.4 genomen, en in dat geval ben ik aardig impressed. Ook al zijn ze maar webformaat, dan is slecht contrast of lelijke hoeken echt wel te zien. En dat zie ik hier niet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

precies. Ik ben tot dusver in ieder geval onder de indruk... Ik ben al een tijdje aan het kijken naar de Nikkor 35mm f1.4 maar de samples van de Sigma zien er minstens zo goed uit als die van de Nikkor. Ben blij dat ik toch heb gewacht, de Sigma zou nieuw ongeveer net zo duur zijn als een tweedehands Nikkor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
De Nikkor zal vast goed zijn, maar die prijs heb ik er gewoon echt niet voor over, aangezien er ook nog een fullframe camera bij moet en meer lenzen. Ik denk eigenlijk dat een tweedehands Nikkor zelfs vaak nog boven de €999 uit zal komen, en de Sigma zou er volgens de berichten wel eens 100-200 eurie onder kunnen 'gaan' zitten. Al denk ik dat als 'ie op €999 al goed verkoopt dat dat niet snel zou gebeuren. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

jesper86 schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:24:
De Nikkor zal vast goed zijn, maar die prijs heb ik er gewoon echt niet voor over, aangezien er ook nog een fullframe camera bij moet en meer lenzen. Ik denk eigenlijk dat een tweedehands Nikkor zelfs vaak nog boven de €999 uit zal komen, en de Sigma zou er volgens de berichten wel eens 100-200 eurie onder kunnen 'gaan' zitten. Al denk ik dat als 'ie op €999 al goed verkoopt dat dat niet snel zou gebeuren. :X
Sigma geeft een adviesprijs mee van €950,-. Ik denk dat een aantal fotozaken (online shops) de lens voor €899,- zullen plaatsen. Dan maar iets minder marge maar wel "veel" van de aankopen via jou shop te laten lopen.

Als de kwaliteit net zo is als de Sigma 85mm f1.4 ben ik er wel voor te spreken. Het liefste heb ik ook merk eigen maar zowel Nikkor als Canon lenzen zijn fors prijziger. (Nikkor 35mm f1.4: €1459,00 en de Canon kost €1249,00). Gelukkig is de firmware van de nieuwe Sigma lenzen zelf te updaten voor toekomstige camera's en zijn er ook zaken aan te passen (Ik vraag me af wat je wilt aanpassen aan de AF, de snelheid opvoeren ten koste van nauwkeurigheid lijkt mij niet zo fijn bv)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik spot wel wet fringing in de highlights van de geweven stoelen, maar that's to be expected. Dat maakt de foto's eigenlijk alleen maar geloofwaardiger. ;) Dat ze in ieder geval niet heavily corrected zijn ofzo.

Ik denk inderdaad dat 899 wel redelijk snel moet lukken dan. De D600 gaat ook de goede kant op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Pat-Juh schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:34:
[...]
(Ik vraag me af wat je wilt aanpassen aan de AF, de snelheid opvoeren ten koste van nauwkeurigheid lijkt mij niet zo fijn bv)..
Datgene wat je nu in de body doet. Back-focus en front-focus aanpassen.
Eigenlijk is de lens ook de meest logische plek om dat te doen.

Met een beetje geluk kan je bij andere nieuwe Sigma objectieven straks ook voor verschillende zoom bereiken de focus afstellen.

Eigenlijk vreemd dat de grote merken er zelf nooit mee gekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
yzf1kr schreef op woensdag 14 november 2012 @ 08:24:
Datgene wat je nu in de body doet. Back-focus en front-focus aanpassen.
Eigenlijk is de lens ook de meest logische plek om dat te doen.
Eigenlijk is de body de meest logische plek om dat te doen, aangezien daar je focus bepaling gedaan wordt, niet in de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

Op digifotopro stond nog een artikel, wat een bedrag zeg !! Voor dat geld koop je echt toch wel een nikon objectief.
http://www.digifotopro.nl...00mm-f-28-vc-prijskaartje

90mm f/2.8 VC
Advies Prijs : 1150,-

70-200mm f/2.8 VC
Advies Prijs : 2029

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het vreemdste is nog de $ - € conversie die hier gedaan wordt:
90mm f/2.8 VC - $849 - €1150
70-200mm f/2.8 VC - $1499 - €2029

O_o

Dat wordt een boel grijze import, verwacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Navraag bij Transcontinenta leerde ons dat de prijzen in de winkels waarschijnlijk een stuk lager zullen uitvallen; reken op 869 euro voor de 90mm f/2.8 VC Macro en 1599 euro voor de 70-200mm f/2.8 VC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Dan zit die dus zo'n beetje tussen de Nikon 70-200 f4 en de 70-200 f2.8 in qua prijs...

Als de lens optisch nog sterker is dan de vorige versie, en nu wel snel focust is het wel een mooi beestje denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

Pat-Juh schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:28:
Dan zit die dus zo'n beetje tussen de Nikon 70-200 f4 en de 70-200 f2.8 in qua prijs...

Als de lens optisch nog sterker is dan de vorige versie, en nu wel snel focust is het wel een mooi beestje denk ik.
Ben zelf nog steeds op zoek naar een 70-200 maar heb er nog niet veel van gelezen/ gezien. Ook die nieuwe 90mm heb ik nog geen compared to van gezien..

Even afwachten tot de release denk ik dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
henkie196 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 08:47:
[...]

Eigenlijk is de body de meest logische plek om dat te doen, aangezien daar je focus bepaling gedaan wordt, niet in de lens.
Nee, het is namelijk de lens die het afwijkende gedrag vertoond, en niet je body. Je moet het probleem bij de bron aanpakken.

Als je meerdere body’s hebt (wat regelmatig voorkomt) moet je op iedere body afzonderlijk gaan testen en instellen.
Leen je de lens een keer uit moeten zou je daar ook weer alles moeten afstellen.

Nu corrigeer je de lens eenmalig, en moet hij overal correct zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:44

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Vergeleken met de Sigma 70-200 f/2,8 OS, vind ik de prijs van de Tamron nogal aan de hoge kant. De Tamron moet dan toch echt wel iets meer te bieden hebben ten opzichte van de Sigma.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
yzf1kr schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:18:
Nee, het is namelijk de lens die het afwijkende gedrag vertoond, en niet je body. Je moet het probleem bij de bron aanpakken.

Als je meerdere body's hebt (wat regelmatig voorkomt) moet je op iedere body afzonderlijk gaan testen en instellen.
Leen je de lens een keer uit moeten zou je daar ook weer alles moeten afstellen.

Nu corrigeer je de lens eenmalig, en moet hij overal correct zijn.
Laten we zeggen dat de waarheid in het midden ligt. De body kan namelijk net zo goed een focus afwijking hebben als de lens. Wat er dus toe kan leiden dat een lens op één body back of front focus geeft, terwijl die op een andere body precies goed is. Als de body bijvoorbeeld een afwijking heeft van +2 en de lens een afwijking heeft van -2, en laten we aannemen dat deze afwijkingen binnen de toleranties vallen. In dit geval heft dat elkaar dan mooi op, maar als nu bijvoorbeeld een andere body een afwijking heeft van ook -2, heb je opeens een backfocus.

Op lensrentals.com wordt er regelmatig in Roger's blog wel op teruggekomen dat het focus problemen niet puur bij de lens liggen.

• yzf1kr
henkie196 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:11:
[...]

Laten we zeggen dat de waarheid in het midden ligt. De body kan namelijk net zo goed een focus afwijking hebben als de lens. Wat er dus toe kan leiden dat een lens op één body back of front focus geeft, terwijl die op een andere body precies goed is. Als de body bijvoorbeeld een afwijking heeft van +2 en de lens een afwijking heeft van -2, en laten we aannemen dat deze afwijkingen binnen de toleranties vallen. In dit geval heft dat elkaar dan mooi op, maar als nu bijvoorbeeld een andere body een afwijking heeft van ook -2, heb je opeens een backfocus.

Op lensrentals.com wordt er regelmatig in Roger's blog wel op teruggekomen dat het focus problemen niet puur bij de lens liggen.
Dat antwoord had ik al verwacht. :)
Maar dat is op te lossen door de op je body eenmalig een corectie in te geven voor alle lensen.
(Die optie zit nu al in het menu onder "default")
Het is niet zo dat de afwijking die de body heeft per lens verschilt.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:50
Review van de 24-85 VR van photozone. Conclusie: redelijke prestaties als je een beetje afstopt, maar de prijs is eigenlijk iets te hoog.

• jesper86
  • Niet online
Cool. Stuk beter dan ik dacht. En wat een schattig stekelvarkentje. :Y)

*Maar als ik dan bijvoorbeeld deze zie op F8 :o

[ Voor 48% gewijzigd door jesper86 op 15-11-2012 13:54 ]

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

PowerUp schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:30:
Review van de 24-85 VR van photozone. Conclusie: redelijke prestaties als je een beetje afstopt, maar de prijs is eigenlijk iets te hoog.
Minus de vr kan je de ik beter voor 200 euro minder een oudere variant halen. En die tweehonderd euro investeren in een prime :).

De Sigma 35 1.4 staat trouwens al bij verschillende Nederlandse shops op de site voor €949,-

• jesper86
  • Niet online
Tsk overpriced zeg, kan 'm gewoon krijgen voor €899 hoor. ;)

*Er staat twee keer Canon, maar bij de eerste Canon staat Nikon-mount in de specs. :F

[ Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 15-11-2012 23:05 ]

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ahhh mooi :)! Fotokonijn is een super zaak (vind ik)!

Laat de reviews maar komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
jesper86 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:49:
Cool. Stuk beter dan ik dacht. En wat een schattig stekelvarkentje. :Y)

*Maar als ik dan bijvoorbeeld deze zie op F8 :o
Nou, je zou gezien de randscherpte eerder wide-open te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

voor de geïnteresseerde: Sigma 35mm f1.4 Full-Res Samples + review (Jap)

Welliswaar voor de Canon mount maar wel een mooi beeld vd beeld kwaliteit, doet niet echt veel onder voor de Nikon/Canon eigen lenzen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
pricewatch: Nikon AF-S DX 17-55mm f/2.8 voor 975,- zo laag is ie lang niet geweest als het geen foutje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Het blijft een geweldige lens, beetje gevoelig voor flare maar verder eigenlijk geen optische minpuntjes zowat :).

Ik had mijnes toen voor een vijfentwintig euro meer gekocht (nieuw) volgens mij... *was wel bij een MM btw actie* dus het hoeft niet per se een foutje te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 14:19
Zoveel geld voor een lens met kitlens-bereik die alleen voor DX te gebruiken is? Is dat rendabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Muldert schreef op maandag 19 november 2012 @ 10:49:
Zoveel geld voor een lens met kitlens-bereik die alleen voor DX te gebruiken is? Is dat rendabel?
Die lens stamt uit de tijd dat zelfs de professionele DSLR's uitsluitend DX waren. Veel pro's zullen tegenwoordig inderdaad met een FX body rondlopen en dito glaswerk, maar tot de introductie van de D700 en D3 was de 17-55 het werkpaard van de digitale pro.

Ik denk dat de verkopen van de 17-55 wel behoorlijk zullen zijn ingezakt de afgelopen jaren. Op zich is het nog steeds een interessante lens, maar wel met name voor mensen die redelijk zeker zijn dat ze op DX willen blijven.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Muldert schreef op maandag 19 november 2012 @ 10:49:
Bereik lijkt me geen invloed hebben. Zijn zat nog veel duurdere lenzen die hetzelfde bereik hebben. Dat bereik blijft gewoon het meest bruikbaar en dus meest gelieft.

Dat die alleen voor DX is zie je nu dus in de prijs terug. De markt voor dit soort lenzen loopt terug nu full frame steeds goedkoper wordt.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Niet alleen door FX, ook de concurrentie heeft op veel vlakken deze lens al ingehaald.

Zowel Tamron als Sigma leveren lezen die optisch beter zijn, en een stuk goedkoper, en in het geval van Sigma ook nog eens stabilisatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

yzf1kr schreef op maandag 19 november 2012 @ 14:59:
Niet alleen door FX, ook de concurrentie heeft op veel vlakken deze lens al ingehaald.

Zowel Tamron als Sigma leveren lezen die optisch beter zijn, en een stuk goedkoper, en in het geval van Sigma ook nog eens stabilisatie hebben.
Bronnen?

Als ik de tests op photozone check van de 17-55 vs. de Sigma 18-50 2.8 en Tamron 17-50 2.8 dan winnen die laatste twee het alleen op prijs/performance. Optische kwaliteit en bouwkwaliteit van de 17-55 zou beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De Sigma 17-50 OS is wel gelijkwaardig. De Tamron non-VC zou ook in de buurt komen, maar mist dus stabilisatie. De gestabiliseerde versie hiervan is helaas weer een stukje minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

jesper86 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 22:56:
Tsk overpriced zeg, kan 'm gewoon krijgen voor €899 hoor. ;)

*Er staat twee keer Canon, maar bij de eerste Canon staat Nikon-mount in de specs. :F
Ja ik zag je kleine lettertjes was laat maar ik had ze vandaag een mailtje gestuurd. Ze passen het aan haha :P. Daarnaast nog een verwachte leveringsweek: de derde week van december :X :| ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Pat-Juh schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:25:
[...]
Ja ik zag je kleine lettertjes was laat maar ik had ze vandaag een mailtje gestuurd. Ze passen het aan haha :P. Daarnaast nog een verwachte leveringsweek: de derde week van december :X :| ;(
Ingelogd kan je ook een comment achterlaten, dat had ik gelijk gedaan, maar is kennelijk niet door de controle heen gekomen en hebben ze gewoon lekker genegeerd. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

De Sigma 35 komt steeds dichterbij:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v11/KKFung/112012%20sigma%2035_4%20test%20shot/IMAG0487.jpg

Testshots

en nog een vergelijking tussen de Sigma en de Samyang: hier op FullFrame.

Wat opvalt is dat de Sigma van wide-open al scherper is, zowel in het midden als in de hoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218471

Wat een beest zeg! Hier nog wat linkjes naar photo's gemaakt met de Sigma 35mm 1.4, verkregen uit de links van Pat-Juh hierboven:

http://lcap.tistory.com/e...14-DG-HSMFirst-Impression

http://lcap.tistory.com/entry/Sigma-35mm-f14-Sample-Images

http://photo.yodobashi.co...lens/3514dgeos/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Idd.. Hopelijk begint het niet te kriebelen bij je Sytse nu je de 30 1.4 hebt :+!

Bij mij des te meer in ieder geval! Alleen die "A" die er opstaat is wat minder naar mijn mening maar och gelukkig kijk ik er door en niet op de lens 99% van de tijd..

Bij mij staan nu als punten die ik heb gezien en gelezen:

+Bokeh
+Flare bestendigheid
+Scherpte (center en corner)
+CA gebrek
-AF snelheid (is gemiddeld)

Maar goed AF is mee te leven :).

LensRentals heeft een initial test geplaatst.

[ Voor 14% gewijzigd door Pat-Juh op 21-11-2012 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Laatst online: 16-05 13:20
de nieuwe 70-200 f4 is in ieder geval een fijn handzaam lensje (ala de canon variant).
helaas nog niet uitgebreid kunnen testen op scherpte ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

http://www.lensrentals.co...announces-new-world-order

Eerste lekker leesbare 35 1.4 post :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• henkie196
  • Niet online
Pat-Juh schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:05:
De Sigma 35 komt steeds dichterbij:

en nog een vergelijking tussen de Sigma en de Samyang: hier op FullFrame.

Wat opvalt is dat de Sigma van wide-open al scherper is, zowel in het midden als in de hoeken...
Dat, en dat er wel een vlekje lijkt te zitten op de Samyang op de f1.4 op positie A. En dat de Sigma een stuk wijder is dan de Samyang (was volgens mij een bekend iets dat de Samyang niet zozeer een 35 als een 40mm lens was).

En zoals ik zonet al in het Canon topic schreef, lijkt een toplensje te zijn, die Sigma!

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 22-11-2012 07:44 ]

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

henkie196 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 07:43:
[...]

Dat, en dat er wel een vlekje lijkt te zitten op de Samyang op de f1.4 op positie A. En dat de Sigma een stuk wijder is dan de Samyang (was volgens mij een bekend iets dat de Samyang niet zozeer een 35 als een 40mm lens was).

En zoals ik zonet al in het Canon topic schreef, lijkt een toplensje te zijn, die Sigma!
Kijk eens naar de LensRentals link, hun Sigma 35mm 1.4 presteert beter dan de beste Canon 35mm f1.4L stel dat dit de beste Sigma ooit is en het gemiddelde iets lager zit dan is het nog net zo goed/of iets beter dan de beste van Canon... (betreft scherpte).

Kan je nagaan als dit een "slecht" exemplaar is van de Sigma.. :9.

Afijn niet alles draait om scherpte maar om op f1.4 ook wat scherpte in je hoeken te hebben is wel zo fijn. Nu nog wat mooie Bokeh en AF tests ;).

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• henkie196
  • Niet online
Pat-Juh schreef op donderdag 22 november 2012 @ 08:17:
Kijk eens naar de LensRentals link, hun Sigma 35mm 1.4 presteert beter dan de beste Canon 35mm f1.4L stel dat dit de beste Sigma ooit is en het gemiddelde iets lager zit dan is het nog net zo goed/of iets beter dan de beste van Canon... (betreft scherpte).

Afijn niet alles draait om scherpte maar om op f1.4 ook wat scherpte in je hoeken te hebben is wel zo fijn. Nu nog wat mooie Bokeh en AF tests ;).
Ik had de LensRentals link ook al gezien, dat was ook de reden van mijn uitspraak, omdat ik weet dat zij in ieder geval voor de bestaande lenzen de sample variatie er uit halen door een gemiddelde te nemen.

En inderdaad is scherpte niet alles, maar in ieder geval net zoveel scherpte afgestopt als m'n zooms vind ik eerlijk gezegd wel een beetje een minimum vereiste voor een prime.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Scherpte en MFT charts kan allemaal prachtig zijn, maar er is meer dan dat. Wil graag nog wat meer foto's zien op wide-open, en dan de kleurtjes.. bokeh... etc. Vind deze post op dpreview wel toepassend (gaat over de Nikon 35mm f/1.4G):
The 35/1.4G in my mind is an excellent lens that is designed more in mind with a certain aesthetic/rendering about it that is more old school than new. While what I would term professionally sharp, it is NOT "the sharpest lens ever made in that focal length" if one is really obsessive about sharpness to the exclusion of every other aspect of image quality (and no offense, but I would say based upon your writings that you lean towards this - nothing wrong with this, mind you). The 35/1.4G has excellent bokeh at F/2 - it was designed by Haruo Sato, who has a long history of lens design at Nikon and from his writings, I get the sense he values some of the older school renderings at times as opposed to just making the lens sharp as hell and contrasty as hell. Thus, I do think you'll find a certain group of photographers, perhaps those a bit on the mature side, who look at more than test chart performance, are huge fans of the 35/1.4G (I am - I love the lens exactly for what it is and does), and then, you'll find mixed reviews because it's not a razorblade compared to say the 24/1.4G in the center. However, if you want bokeh and a moderate high contrast lens with excellent rendering that is "sharp enough" at any aperture, it might be your bag. If you want the sharpest 35mm ever made - no. It might be the most beautiful rendering 35mm lens made though - different thing....

Other notes: the 28/1.8G was designed by the same guy who did the 24/1.4G. I will say that at the "non 1.4" price point, Nikon typically will design more for balance across a wide range of apertures and generally you'd have to get into a 24/1.4G or 35/1.4G to get sharpness profiles that are more optimized to the F/4 area (although the 24/1.4G is in itself a two character lens - more super sharp center with excellent bokeh through F/5.6, and then a landscape sharpness/contrast monster from 5.6 on)
http://forums.dpreview.com/forums/post/41630827

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Nikon 1 10/2.8 en misschien al de Nikon 1 18.5/1.8? Het liefst in combinatie met een Nikon 1 V1. Er zijn wel reviews maar dat is veelal toch meer test charts in plaats van real-life shots.

Ik heb nu alleen de standaard 10-30 lens en die bevalt me wel maar ik wil iets lichtsterkers hebben. En ik kan mijn 50/1.8 er wel opzetten met behulp van de FT-1 maar dat levert gelijk weer een equivalent van 135mm op en dat is voor een walkaround lens wat minder handig.

• Patrick89

Patrick89

Nordlys schreef op donderdag 22 november 2012 @ 08:37:
Scherpte en MFT charts kan allemaal prachtig zijn, maar er is meer dan dat. Wil graag nog wat meer foto's zien op wide-open, en dan de kleurtjes.. bokeh... etc. Vind deze post op dpreview wel toepassend (gaat over de Nikon 35mm f/1.4G):

[...]

http://forums.dpreview.com/forums/post/41630827
Recentelijk zelf de 28mm F1.8 gehaald en persoonlijk ben ik er erg goed te spreken over !! _/-\o_

Zou zelf ook eerder een lens van nikon halen dan van sigma (Soft en focus problemen.)
Spreek uit ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

kdbruin schreef op donderdag 22 november 2012 @ 09:01:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Nikon 1 10/2.8 en misschien al de Nikon 1 18.5/1.8? Het liefst in combinatie met een Nikon 1 V1. Er zijn wel reviews maar dat is veelal toch meer test charts in plaats van real-life shots.

Ik heb nu alleen de standaard 10-30 lens en die bevalt me wel maar ik wil iets lichtsterkers hebben. En ik kan mijn 50/1.8 er wel opzetten met behulp van de FT-1 maar dat levert gelijk weer een equivalent van 135mm op en dat is voor een walkaround lens wat minder handig.
Sorry helaas geen ervaring met deze lenzen...

Zojuist heb ik wel de 35 Sigma op pre-order gezet bij FotoKonijn. Als die niet bevalt of niet voldoet kan ik die nog altijd terug sturen binnen 14 dagen en kijken naar een 35 Nikkor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Pat-Juh schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:59:
[...]
Zojuist heb ik wel de 35 Sigma op pre-order gezet bij FotoKonijn. Als die niet bevalt of niet voldoet kan ik die nog altijd terug sturen binnen 14 dagen en kijken naar een 35 Nikkor. :+
Ik denk dat je na een uurtje met de Sigma al verkocht ben. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Camerawerk als baan en fotografie als hobby. Nu wil ik een short tele met redelijke lichtsterkte voor twee doelen:
1. portretlens
2. prime videolens

Nu kwam ik op de Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G. Volgens mij is dit nu mijn best bang for buck, maar ik wil het toch maar even checken :) Iemand er ervaring mee, of iemand een goed alternatief? Ik kijk ook nog naar de Tokina AT-X M100 AF PRO D 100mm f/2.8 Macro.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:30
Als videolens is stabilisatie toch ook wel fijn, lijkt mij. En dat hebben beide lenzen die jij noemt niet. En zoom op een lens waarmee je gaat filmen lijkt me ook niet onaardig. Dus tenzij je heel dunne scherptediepte wilt hebben (alhoewel filmen op f/1.4 me verre van ideaal lijkt qua focus), zou ik nog even verder zoeken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Stabilisatie is niet zo'n punt, een rig moet dat voor zijn rekening nemen. Een zoom is al helemaal niet nodig omdat ik mijn shots goed voorbereid en mijn workflow meer wil gaan bouwen op primes (ik zoom nóóit tijdens het filmen).

Júist een zo dun mogelijke scherptediepte is waar ik naar op zoek ben :-)
Dus. Een lens die in het short-tele bereik zit, en een zo groot mogelijke scherptediepte heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je zegt eerst zo dun mogelijke scherptediepte en daarna groot mogelijke....
Ik neem aan dat je het eerste bedoelt. Dan is die Tokina niet echt geschikt. Is de Samyang 85/1.4 niets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Excuses, ik bedoel inderdaad het eerste. Zo min mogelijke scherptediepte (een zo laag mogelijke f-waarde, dus).

Ik heb gekeken naar de Samyang, maar deze kan niet autofocussen op mijn d5100, en ik ben bang dat het dan lastig gaat worden hem als portretlens te gebruiken, niet?
En de Tokina wint iets op dit gebied door de langere brandpuntsafstand waardoor je wat scherptediepte verliest, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Muldert schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 13:28:

Ik heb gekeken naar de Samyang, maar deze kan niet autofocussen op mijn d5100, en ik ben bang dat het dan lastig gaat worden hem als portretlens te gebruiken, niet?
Als jij scherpe video denkt te kunnen krijgen (wat je hopelijk met MF doet), dan moet een portretfoto zonder AF toch ook wel lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Hahn schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 13:29:
[...]
Als jij scherpe video denkt te kunnen krijgen (wat je hopelijk met MF doet), dan moet een portretfoto zonder AF toch ook wel lukken?
Nee, voor mijn video heb ik een monitor met peaking die ik van plan was níet mee te nemen als ik met mijn vriendin een eindje ga wandelen :+

En zoals gezegd: ik bereid mijn shots goed voor als ik een videoklus heb dus dan zijn beperkingen zoals focus, stabilisatie of zoom geen punt, maar ik wil als ik gewoon een stukje aan het wandelen ben ook een-twee-drie mooie plaatjes kunnen schieten die scherp zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Muldert op 24-11-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Binnen je budget (wat denk ik niet veel verder reikt dan de 85/1.8G) is die 85/1.8G een hele beste keuze. De 85/1.4 (van Nikon of Sigma) is natuurlijk nog wel wat kleinere DoF, maar zijn ook een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Wat is het budget ongeveer?

Als je per se een f1.4 wilt hebben en AF op een D5100 zit je op de volgende prijzen:

Nikkor 85mm f1.8G: vanaf €350,00 gebruikt - €399,00 nieuw.
Nikkor 85mm f1.4G: vanaf €1100,00 gebruikt - €1275,00 nieuw
Sigma 85mm f1.4 EX: vanaf €??? (geen gevonden) - €789,00 nieuw.

Wat is wijsheid? Ik zou in jou geval voor de 85mm f1.8G gaan. Qua prestaties doet die niet super veel onder voor de 85mm Sigma en je mist nog geen stop aan licht en DoF. Als deze er toen ik een 85mm prime wilde halen was had ik die Nikkor 85mm f1.8G gehaald, echter was deze er niet dus heb ik een Sigma 85mm f1.4 gehaald. Ook een pracht lens!

Terzijde er komen steeds meer mooie voorbeelden van de Sigma 35mm f1.4 DG HSM naar buiten, op
FredMiranda staat een mooi topic met gebruikers foto's :). Kan niet wachten tot het de Nikon variant bij mij ligt :+!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 08-05 06:45
Pat-Juh schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:01:
Wat is het budget ongeveer?

Als je per se een f1.4 wilt hebben en AF op een D5100 zit je op de volgende prijzen:

Nikkor 85mm f1.8G: vanaf €350,00 gebruikt - €399,00 nieuw.
Nikkor 85mm f1.4G: vanaf €1100,00 gebruikt - €1275,00 nieuw
Sigma 85mm f1.4 EX: vanaf €??? (geen gevonden) - €789,00 nieuw.

Wat is wijsheid? Ik zou in jou geval voor de 85mm f1.8G gaan. Qua prestaties doet die niet super veel onder voor de 85mm Sigma en je mist nog geen stop aan licht en DoF. Als deze er toen ik een 85mm prime wilde halen was had ik die Nikkor 85mm f1.8G gehaald, echter was deze er niet dus heb ik een Sigma 85mm f1.4 gehaald. Ook een pracht lens!

Terzijde er komen steeds meer mooie voorbeelden van de Sigma 35mm f1.4 DG HSM naar buiten, op
FredMiranda staat een mooi topic met gebruikers foto's :). Kan niet wachten tot het de Nikon variant bij mij ligt :+!
Huuuh??? De f/1.8 is geen f/1.4 hoor. Denk wel dat de 85mm f/1.8 het beste alternatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Oké en als ik mijn focus (pun intended) wat breder trek. Wellicht een 105 mm lens? Ik kom dan op lenzen met uitstekende reviews (Sigma en Nikon hebben beide een goede 105 2.8 met stabilisatie). Maar deze lenzen worden als die-hard macro lenzen aangeduid. Zou het erg onnozel zijn om deze als all-purpose tele te gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik vind van niet, ik vind mijn Canon 100mm macro juist erg fijn als portretlens bijvoorbeeld. Alleen is het 'maar' f/2.8 en een macrolens kan erg scherp zijn en dat kan soms ook weer een nadeel zijn :P

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 25-11-2012 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Nee, maar dan zit je dus aan f/2.8 en dat is net als die Tokina niet echt lichtsterk.

Edit: @Hahn: scherpte is nooit een nadeel. Scherpte kun je maskeren, maar nooit imiteren :+

[ Voor 36% gewijzigd door Universal Creations op 25-11-2012 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 00:44
Muldert schreef op zondag 25 november 2012 @ 23:19:
Oké en als ik mijn focus (pun intended) wat breder trek. Wellicht een 105 mm lens? Ik kom dan op lenzen met uitstekende reviews (Sigma en Nikon hebben beide een goede 105 2.8 met stabilisatie). Maar deze lenzen worden als die-hard macro lenzen aangeduid. Zou het erg onnozel zijn om deze als all-purpose tele te gaan gebruiken?
105 mm is ook wel erg tele voor portretfotografie, meestal wordt daarvoor een brandpuntsafstand van 85 tot 135 mm gebruikt ( fullframe equivalent). Zo'n 85 mm lens op je D5100 komt dan al op circa 127 mm fullframe equivalent. Een nog langere brandpuntsafstand noodzaakt je om verder van je onderwerp af te gaan staan.

Ik zou gewoon voor die 85 mm van Nikon gaan. Ook een goede combi met je 35 mm.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Universal Creations schreef op zondag 25 november 2012 @ 23:22:
Nee, maar dan zit je dus aan f/2.8 en dat is net als die Tokina niet echt lichtsterk.
Noemen we f/2.8 tegenwoordig al niet meer lichtsterk?? Misschien beginnen we toch een beetje verwend te raken. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Lichtsterk voor een zoom, niet lichtsterk voor een prime. Alles is relatief ;)
offtopic:
Behalve de snelheid van het licht, uiteraard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
yzf1kr schreef op maandag 26 november 2012 @ 08:05:
[...]

Noemen we f/2.8 tegenwoordig al niet meer lichtsterk?? Misschien beginnen we toch een beetje verwend te raken. :S
Het ging om een hele kleine scherptediepte en dan is 105mm f/2.8 op DX niet echt de juiste lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Muldert schreef op zondag 25 november 2012 @ 23:19:
Ik denk dat je dan toch even goed na moet gaan kijken wat je wilt. Wellicht is het handiger om eerst eens te kijken naar de optie of je dergelijke lenzen een keer kunt lenen om mee te spelen. Ik kan me voorstellen dat zelfs een 85 mm lens soms al erg lang kan zijn. Zeker als je in wat kleinere ruimtes aan het filmen bent en je wilt meer te zien krijgen dan alleen een hoofd.

Als je ergens "in de buurt van" (ik zit nu in Groningen, dus in de buurt van is relatief) zuid-holland zit, mag je mij best een DM sturen. Ik heb wel wat lenzen in de glasbak waar je een keer mee mag spelen. Specifiek denk ik dat jij graag even mijn 85 mm AF-D f1.8 wilt proberen en mijn 105 mm AF-D DC f2.0. Maar dan zal ik ook maar de 50 mm AF-D f1.4 mee nemen. Zeker voor wat kleinere ruimtes heeft dat zeker voordelen.
Inderdaad, dat zijn op je D5100 allemaal MF lenzen. Maar die kunnen je een uitstekend idee geven van de beeldhoek waar we het over hebben.
Uiteraard heb ik ook wel een DX body waar die lenzen op geschroefd kunnen worden. Desgewenst een D300 (vreet CF kaarten) of een D50 (vreet SD kaarten). Als het moet kan ik ook nog een D80 regelen, maar dan moet ik even langs Enschede.

Hmm, met zo een antwoord lijk je ook niet veel op te schieten. Maar als ik je posts een beetje naast elkaar leg, zie ik dat je eigenlijk nog niet goed weet welke brandpuntsafstand nu geschikt is voor de dingen die jij wilt. Vandaar dat ik daar maar eens op focus. Mijn (persoonlijke) ervaring is, dat iedereen hier best algemeen advies kan geven over de "meest geschikte" brandpuntsafstanden. Echter ik merk zelf dat in het dagelijks gebruik, ik dan dingen vaak toch net weer wat anders doe dan gemiddeld. Gevolg is dan dat de "gebruikelijke lenzen" ineens toch net niet zo fijn zijn als iedereen beweert.
Vandaar het aanbod/de hint om vooral een keer zelf te gaan testen wat je goed bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
De 105mm macro lenzen hebben in tegenstelling tot gewone lenzen een veel langere scherpstelslag om meer precisie te verkrijgen. Hierdoor gaat het scherpstellen ook langzamer, zowel handmatig alsook via AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Wesco schreef op maandag 26 november 2012 @ 00:42:
[...]

105 mm is ook wel erg tele voor portretfotografie, meestal wordt daarvoor een brandpuntsafstand van 85 tot 135 mm gebruikt ( fullframe equivalent). Zo'n 85 mm lens op je D5100 komt dan al op circa 127 mm fullframe equivalent. Een nog langere brandpuntsafstand noodzaakt je om verder van je onderwerp af te gaan staan.

Ik zou gewoon voor die 85 mm van Nikon gaan. Ook een goede combi met je 35 mm.
Ja daar heb je een goed punt. Ik zal binnenkort eens een 85mm van iemand lenen, thanks :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
kdbruin schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:05:
De 105mm macro lenzen hebben in tegenstelling tot gewone lenzen een veel langere scherpstelslag om meer precisie te verkrijgen. Hierdoor gaat het scherpstellen ook langzamer, zowel handmatig alsook via AF.
Voor AF is daar dan een focuslimiter voor om die slag flink te beperken. Mijn Zeiss Makro Planar 100mm f/2 heeft van 1m t/m oneindig een slag van 90graden nodig, wat dus vrij standaard is, maar voor 0,44m - 1m heeft ie nog eens 250graden voor het close-up focussen. Hierdoor heb je voor normaal werk helemaal geen grote focusslag. Dit zal bij de Nikon 105 Macro niet veel anders zijn denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Klopt, en die vergeet ik altijd om te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

Na lang twijfelen tussen de toekomstige 70-200 F4 toch besloten om maar voor de F2.8 te gaan omdat ik bang ben de DOF te gaan missen. Met een prijskaartje van 1555,- leek het me alsnog een schappelijke koop..

Kan niet wachten om de 70-200 F2.8 VRII uit te gaan testen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Congrats! Je zult veel plezier van deze lens hebben.

Anoniem: 256912

Ik wil een D3200 cadeau doen en ik twijfel over de lens. Ik zou em inclusief 18-55mm kitlens kunnen geven of anders zonder lens zodat m'n vader er zelf 1 uit kan zoeken. De 18-55mm leek me wel een goede zoethouder zodat ie op z'n gemak een beetje rond kan kijken en 't altijd fijn om een goedkope reserve zoom-lens achter de hand te hebben. Vervolgens zou de 35mm F1.8 volgens reviews een goede zijn voor rond de €170 maar ik vroeg me af of er daarnaast nog andere alternatieve zijn onder de €200? Want meer dan dat gaat ie er voorlopig niet aan uitgeven.
Pagina: 1 ... 15 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.