Stymyrulez, sinds 4 maanden ben ik ook trotse pappa van een kleintje met twee ontzettend mooie f/0.9 oogjes
Ik zelf ben gegaan voor de Canon 17-55 2.8 IS, maar die valt buiten je budget. De Tamron variant is een zeer waardige tegenhanger voor een meer schappelijke prijs.
Primes zijn leuk, maar met een zoomlens kan ik voor mijn gevoel sneller een foto nemen, richten, zoomen, afdrukken! Vooral als je boven een wieg hangt is het niet makkelijk om even een trapje te halen of de camera meer in haar snufferd te duwen. Je zoomt nogal eens in 'verticale' richting, wat je normaal natuurlijk zelden doet. Met een prime is dit lastiger (omdat je het hele toestel dan heen en weer moet bewegen).
Uit ervaring weet ik inmiddels dat die kleine wurmpjes heel bewegelijk kunnen zijn, maar de mooiste foto's maak je toch echt als er even rust is in het lijfje. Met een f/2.8 kom je dan een behoorlijk eind gedurende de dag en binnenshuis. Bij mama op schoot of schouder kan je makkelijk een beetje spelen met de lichtval. Ook in de wieg (alle gordijnen open!) is het overdag goed te doen. Ik heb erg leuke foto's gemaakt zo!
's Avonds wordt het inderdaad lastig, met de IS houd je je eigen handjes wel in bedwang, maar die kleine moet dan echt even stil zitten, anders is het echt kansloos. Zeker als minder bekwame fotograaf kan je er vanuit gaan dat je het in te veel gevallen niet redt. Je kunt dan met lichtsterke primes gaan werken, maar dit betekent ook dat het gebied dat scherp is verkleint (dof). Focussen wordt dan nog belangrijker, dus het koppie moet dan ook echt stil zijn, bijna niet te doen.
Een flitser (430EXII) kan dan de oplossing zijn. Indirect flitsen of een diffuser erop zorgt ervoor dat mijn kleine meid echt niet blikt of bloost van een flits. De klik van de spiegel bij het afdrukken is enger! (zal ik dan toch een D5mkIII moeten hebben voor de silent mode?

)
Zelf ben ik zeer gelukkig met mijn 2.8 zoomlens. 's avonds maak ik uiteindelijk maar zelden foto's van mijn kleintje, dus die flitser gebruik ik niet veel. Voordeel van zo'n klein droppie is dat het leven 's nachts hetzelfde is als het leven 's middags de eerste weken, je kunt de leuke momenten dus prima 's middags schieten.
Houd nog wel in je achterhoofd dat kinderen niet eindeloos klein blijven. Zodra ze buitenshuis gaan rondhollen, ravotten en fietsen wordt het leuk om ook eens over een tele-lens te gaan denken

Maar daar heb jij al een aardige van liggen, dus dat komt wel goed. Binnenshuis op de kinderfeestjes kan je dan altijd terugvallen op je f/2.8 zoomer.
Ik hoor graag wat je uiteindelijk gekozen hebt! Veel sterkte in de komende tijd. (ow en zorg ervoor dat je van tevoren gewerkt hebt met de lens. Gebruik de geboorte van je kind niet als een 'testcase')