En zo zie je maar weer, met het verhaal van Sibylle, Boudewijn en Goodfellas er toch verschillende opvattingen bestaan over het wel of niet kopen van een bepaalde lens en de gedachtegang erachter
Mensen die geen geld (er voor over)hebben om dure lenzen te kopen, gaan tegenover mensen die dat wel willen, instantly verdedigen waarom "mindere" lenzen ook net zo goed zijn.
Mensen die wel geld (er voor over) hebben om duurdere lenzen te kopen, zullen tegenover mensen die dat niet hebben, altijd adviseren om door te sparen voor het duurdere.
Ik probeer er een beetje tussenin zitten met mijn bijdrage hieronder
Ik heb al een paar jaar de 40D+17-55/2.8IS en de 10-22. Ik was al een tijdje aan het azen op de 70-200/4L IS USM van 1100 euro omdat ik eens iets anders dan wideangle wilde voor mijn landschapsfotografie. Deze heb ik zovaak geprobeerd, o.a. bij moderator Universal Creations en deze beviel me zo goed, dat ik eigenlijk nooit ervanaf geweken ben. Ik hoefde geen lompe zware 2.8, en de DoF die ik bij de F4-versie had, leek me meer dan voldoende, ook om de redenen die Sibylle aangeeft: te duur, te zwaar, en met de F4 kun je prima uit de voeten.......Ik zou ook nooit 1500+ euro aan een lens uitgeven omdat het me dat gewoon niet waard was.
Toen was er de dierentuinmeet in Amersfoort afgelopen lente en heb met de 70-200/2.8L IS II USM gespeeld van RubenCS, en ik was direct verkocht. Ragscherp op 2.8, ik durf bijna te beweren nog scherper dan de 17-55 en minstens zo inscherp als de 4L IS, en een waanzinnig stil zoekerbeeld, oftewel goeie IS. Dit keer vond ik het gewicht ineens geen issue meer......
Ik wilde toch graag deze lens hebben en besloot bij Camex.nl een te reserveren voor 2089 euro.
Laatst is die mediamarkt actie geweest en canon cashback, en ben ik dus overstag gegaan en heb camex geannuleerd. Na een avondje scheuren naar Roermond, heb ik 5 minuten voor sluitingstijd de 70-200/2.8L IS II USM gekocht voor 1959 euro. Daar ging nog 225 euro mediamarkt vakantiekorting vanaf, en later nog 200 euro cashback van Canon.
Voor 1534 euro was ik dus uiteindelijk de man.
Iets wat ik normaal nooit gedaan zou hebben, en dus nog steeds 400 euro duurder is dan de 4L IS. Ik ben zooo enorm blij dat ik em heb......
Wat ik wil zeggen, is dat als je het er niet voor over hebt, moet je het gewoon niet doen en ook leren tevreden te zijn met wat je wel hebt of kunt kopen, maar dan ook accepteren dat je geen 2.8L IS II-kwaliteit kunt hebben. Maar de goeie apparatuur, vergroot je mogelijkheden wel enorm, ongeacht de uitspraak dat de fotograaf de foto maakt en niet de lens. Dat heb ik nu gezien met de 2.8L vs 4L, vooral gedurende avondopnames en onderwerpen die wat dichter bij de achtergrond stonden voor een nog kleinere scherpte-diepte, dus ik kan me goed voorstellen waarom iemand de 2.8L zou willen nemen. Van een 2.8-lens kun je een f4 maken, maar van een f4-lens kun je geen 2.8 maken.
Dit is werkelijk de meest flexibele lens waar ik tot nu toe mee geschoten heb: flexibele range, 2.8-lichtsterkte en bijbehorende DoF, verbeterde IS....voor mij elke cent waard
[
Voor 3% gewijzigd door
Deathchant op 16-08-2012 14:28
]