Daar ben ik idd naar op zoek... gewoon 1/2000 sluitertijd, wijd open diafragma met flits bij zonlicht. Dan kan je dus alleen terecht bij de originele Canon speedlites?Hahn schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:12:
Ligt aan je camera/merk volgens mij, bij Canon is het volgens mij meestal 1/250.
En high speed sync is natuurlijk niet interessant om scherpe foto's te krijgen, maar juist om zo snel te kunnen gaan dat je geen overbelichte foto's krijgt bij veel (zon)licht. Op een zonnige dag zit je met ISO 100 en een diafragma van f/11 alsnog op sneller dan 1/250 en als je dan in wilt flitsen krijg je dus geen goede resultaten, omdat er veel te veel licht binnenkomt als je niet sneller dan 1/250 kunt (omdat de flitser het dan weer niet bij kan houden).
Anoniem: 269428
Goedkope ETTL flitsers ondersteunen dat blijkbaar niet maar er zijn natuurlijk wel wat duurdere apparaten die dat kunnen en toch goedkoper zijn dan de Canon varianten. Voorbeelden zijn (volgens speedlights.net ) de Nissin Di866 II en de Metz 50 AF-1 en 58 AF-2 .Goku33 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:15:
[...]
Daar ben ik idd naar op zoek... gewoon 1/2000 sluitertijd, wijd open diafragma met flits bij zonlicht. Dan kan je dus alleen terecht bij de originele Canon speedlites?
Ligt het aan mij?
Zie ik een nieuwe Canon flitser, die de 580EX II vervangt, de 600EX (RT) en ik denk dan: "hoger richtgetal = sterkere flitser". FOUT duzz...
Hoewel de nieuwe flitser (die ook zonder "RT" (radiotransmissie) gaat uitkomen, een hoger richtgetal meekrijgt dan de 580, blijkt dit richtgetal bereikt te worden dmv een sterkere zoomfunctie. De 580EX zoomt tot max 105mm, de 600EX zoomt (héél mooi) tot 200mm. Tweemaal zo ver inzoomen, zou een 4x zo sterke flits op moeten leveren, niet slechts een fractioneel verschil van 60 tov 58.
Mijn conclusie is dus dat de nieuwe 600EX véél minder sterk is dan de 580EX en ik voorspel een run op de laatste 580EX-en.
Waar zit ik fout?
Zie ik een nieuwe Canon flitser, die de 580EX II vervangt, de 600EX (RT) en ik denk dan: "hoger richtgetal = sterkere flitser". FOUT duzz...
Hoewel de nieuwe flitser (die ook zonder "RT" (radiotransmissie) gaat uitkomen, een hoger richtgetal meekrijgt dan de 580, blijkt dit richtgetal bereikt te worden dmv een sterkere zoomfunctie. De 580EX zoomt tot max 105mm, de 600EX zoomt (héél mooi) tot 200mm. Tweemaal zo ver inzoomen, zou een 4x zo sterke flits op moeten leveren, niet slechts een fractioneel verschil van 60 tov 58.
Mijn conclusie is dus dat de nieuwe 600EX véél minder sterk is dan de 580EX en ik voorspel een run op de laatste 580EX-en.
Waar zit ik fout?
Als ik het goed gelezen heb heeft de 600EX hetzelfde richtgetal op 105mm als de 580EXII dus hij is niet meer of minder sterk maar gewoon even sterk met een iets betere zoomlens ervoor.Toff schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 23:22:
Je zal wel gelijk hebben, maar ik lees dat nergens, het werkelijke richtgetal...
Het enige nut van een sterkere zoomfunctie is dan energiebesparing c.q. snellere herlaadtijd, maar eigenlijk wordt de flitser dan afgeknepen.
Jammer dat Canon de werkelijke richtgetallen stelselmatig verzwijgt. Zo schijnt de 580EX een werkelijk richtgetal van slechts 36 te hebben, waar mijn Metz 45CT1 uit achtienzoveel gewoon een richtgetal van 45 heeft...
Het enige nut van een sterkere zoomfunctie is dan energiebesparing c.q. snellere herlaadtijd, maar eigenlijk wordt de flitser dan afgeknepen.

Jammer dat Canon de werkelijke richtgetallen stelselmatig verzwijgt. Zo schijnt de 580EX een werkelijk richtgetal van slechts 36 te hebben, waar mijn Metz 45CT1 uit achtienzoveel gewoon een richtgetal van 45 heeft...
Er bestaat niet zo iets als "werkelijk richtgetal"
Bij een zoom van 105mm is het richtgetal van de gewoon 58. Bij 35mm is het richtgetal 36. Die informatie wordt niet verzwegen, er staat een complete tabel in de handleiding. En alle handleidingen kun je gewoon downloaden. Natuurlijk zou het handig zijn als er iets makkelijker te vergelijken getal zou zijn... maar dat is nou eenmaal marketing.
Verder is het maar de vraag in hoeverre je die richtgetallen écht kan vergelijken. In het midden van het beeld zal het inderdaad kloppen. Maar hoe wordt de strooihoek van het licht bepaald? Een volkomen uniforme verstrooing is vrijwel onmogelijk... Je zult verschillen in licht afval zien bij verschillen modellen en merken. Ik heb een eens een test gezien met de Sigma 500 en de Canon 550EX, en daarbij was het duidelijk dat de Canon een homogenere belichting had. De Sigma gaf meer lichtafval naar de randen. Komt er dan op neer dat Canon hetzij betere zoom optica had, hetzij een strengere eis had wat betreft lichtafval... In het laatste geval betekent het dat de Sigma effectief een langere brandpuntafstand in de zoom heeft dan de Canon, en dus stiekem minder krachtig is.
Bij een zoom van 105mm is het richtgetal van de gewoon 58. Bij 35mm is het richtgetal 36. Die informatie wordt niet verzwegen, er staat een complete tabel in de handleiding. En alle handleidingen kun je gewoon downloaden. Natuurlijk zou het handig zijn als er iets makkelijker te vergelijken getal zou zijn... maar dat is nou eenmaal marketing.
Verder is het maar de vraag in hoeverre je die richtgetallen écht kan vergelijken. In het midden van het beeld zal het inderdaad kloppen. Maar hoe wordt de strooihoek van het licht bepaald? Een volkomen uniforme verstrooing is vrijwel onmogelijk... Je zult verschillen in licht afval zien bij verschillen modellen en merken. Ik heb een eens een test gezien met de Sigma 500 en de Canon 550EX, en daarbij was het duidelijk dat de Canon een homogenere belichting had. De Sigma gaf meer lichtafval naar de randen. Komt er dan op neer dat Canon hetzij betere zoom optica had, hetzij een strengere eis had wat betreft lichtafval... In het laatste geval betekent het dat de Sigma effectief een langere brandpuntafstand in de zoom heeft dan de Canon, en dus stiekem minder krachtig is.
Ik heb een vraag over de Canon Speedlite 430EX-II; op de canon site staat dat deze flitser dienst kan doen als slave, waarbij hij getriggerd wordt door een masterflitser.
Betekend dit dat ik met mijn 500D en ingebouwde flitser de 430EX-II kan triggeren?
Ik heb nu een Sigma flitser (zie signature) en die laat zich niet triggeren, er zijn ook wat tegenstrijdige berichten over de Sigma in combinatie met transmitters, dus denk dat ik de Sigma beter kan verkopen als ik een flitser wil die ik remote kan triggeren..
Iemand hier suggesties over?
Betekend dit dat ik met mijn 500D en ingebouwde flitser de 430EX-II kan triggeren?
Ik heb nu een Sigma flitser (zie signature) en die laat zich niet triggeren, er zijn ook wat tegenstrijdige berichten over de Sigma in combinatie met transmitters, dus denk dat ik de Sigma beter kan verkopen als ik een flitser wil die ik remote kan triggeren..
Iemand hier suggesties over?
Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker
Nee, een 580EXII of sommige duurdere bodies (o.a. 7D) kan hem triggeren. Je kan ook op ebay een radiotrigger setje kopen voor een paar tientjes voor je Sigma of 430EXII, op de 430 werkt dat iig prima kan ik je vertellen.
Hmm oke, de 580 is boven budget, dus dan toch maar eens kijken of die triggers werkend te krijgen zijn. Had eerder in dit topic gelezen dat er maar een paar werken op de sigma.Radiant schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:47:
Nee, een 580EXII of sommige duurdere bodies (o.a. 7D) kan hem triggeren. Je kan ook op ebay een radiotrigger setje kopen voor een paar tientjes voor je Sigma of 430EXII, op de 430 werkt dat iig prima kan ik je vertellen.
Je kunt ook gewoon optische slave gebruiken. Zowel met als zonder TTL op de triggerflits. Dus je stelt je 430exii in op Slave1 of Slave2 en dan flits je met je Sigma of je ingebouwde flitser, het licht van die flits wordt opgevangen door de 430EXII en hij gaat ook af.
Ik gebruik dit altijd, voor het geval ik geen flitser op mn body wil (en ook niet de ingebouwde) dan gebruik ik een radiotransmitter om één flitser te triggeren en de anderen staan op optische dlave en gaan automatisch mee.
Dit werkt perfect, maar je kunt geen gebruik maken van TTL, je moet handmatig alles instellen.
Ik gebruik dit altijd, voor het geval ik geen flitser op mn body wil (en ook niet de ingebouwde) dan gebruik ik een radiotransmitter om één flitser te triggeren en de anderen staan op optische dlave en gaan automatisch mee.
Dit werkt perfect, maar je kunt geen gebruik maken van TTL, je moet handmatig alles instellen.
Ctrl+k
Hoe stel je dat in op een 430EXII dan? Volgens mij kan hij dat niet..
Interessant.. Maar dat betekend wel dat de ingebouwde flitser moet flitsen, terwijl ik op de foto misschien geen licht van voren wil..Sibylle schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:18:
Je kunt ook gewoon optische slave gebruiken. Zowel met als zonder TTL op de triggerflits. Dus je stelt je 430exii in op Slave1 of Slave2 en dan flits je met je Sigma of je ingebouwde flitser, het licht van die flits wordt opgevangen door de 430EXII en hij gaat ook af.
Inderdaad. Verder werkt het ook niet op een 430EX. Die werkt alleen met het intelligentere ETTL slave protocol.
Anoniem: 302362
Ja, ik had daar al gekeken, maar zag alleen een review van de Meike MK-930.sapphire schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 23:54:
[...]
Kijk even op Speedlight.net
Daar zijn ze minder positief over de Meike flitsers, ze zijn wat positiever over de Yongnuo's.
Dit is een al wat ouder type, dus vandaar mijn vraag over de nieuwere Meike. Maar het feit dat er veel meer Yongnuo's getest zijn zegt misschien voldoende.....
uit de specs op de canon site:Toff schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:19:
Je zal wel gelijk hebben, maar ik lees dat nergens, het werkelijke richtgetal...
Het enige nut van een sterkere zoomfunctie is dan energiebesparing c.q. snellere herlaadtijd, maar eigenlijk wordt de flitser dan afgeknepen.![]()
Dat betekent simpelweg dat het onmogelijk is dat het ding op 105mm nog een richtgetal van 58 heeft.Richtgetal 60 (m, ISO 100, bij 200 mm)
Ze volgens dus het voorbeeld van Nikon om een flister te maken met een sterkere zoom, maar minder vermogen op wijdere zoom standen.
Echter op het moment dat je op 200mm aan het schieten bent, dan levert die flits wel meer licht op je onderwerp dan je Metz45CT1. Dus dan is het wel degelijk nuttig.
Het zou echter wel netjes zijn als flits fabrikanten altijd bij de specs meteen de tabel met richtgetallen bij verschillende zoom settings geven, ipv dat je moet wachten tot je de handleiding kunt downloaden.
Nietemin is de prijs belachelijk. Voor de meerprijs tov een 580 of 420 kun je met gemak een pocketwizard kopen.
P.S. Jouw geliefde Metz "verzwijgt" de richtgetallen bij zijn speedlights net zo hard.
Zoek de tabel met richtgetallen maar eens de voor de megablitz 50 AF-1 digital.
Daar staat ook alleen maar:
high max. GN of 50 for ISO 100/21° and 105 mm
Hoe kom je daar nou weer bij?mjtdevries schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 16:40:
Dat betekent simpelweg dat het onmogelijk is dat het ding op 105mm nog een richtgetal van 58 heeft.
Dat zou inderdaad erg handig zijn. Ik dacht die volledige tabel al gezien te hebben maar kan nu alleen samengevatte tabellen vinden (maar ook mensen die een 600EX-RT gebruikt hebben en vertellen dat ie op 105mm hetzelfde richtgetal heeft als de 580EXII).Het zou echter wel netjes zijn als flits fabrikanten altijd bij de specs meteen de tabel met richtgetallen bij verschillende zoom settings geven, ipv dat je moet wachten tot je de handleiding kunt downloaden.
Natuurlijk wel! De ellende is pas ontstaan toen flitsers met "zoom" op de markt kwamen. Ga je bouncen met zo'n moderne zoomflitser (en dat doe je al snel, omdat frontale flits niet echt een mooi resultaat oplevert), dan merk je dat het vermogen zwaar tegenvalt, in vergelijking met ouderwetse "recht-toe-recht-aan" flitsers.AHBdV schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:33:
Er bestaat niet zo iets als "werkelijk richtgetal"
Ik heb de handleiding van de 600EX nog niet kunnen vinden?AHBdV schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:33:
Die informatie wordt niet verzwegen, er staat een complete tabel in de handleiding. En alle handleidingen kun je gewoon downloaden.
Het verschil tussen richtgetal 58 op 105mm en 60 op 200mm is veel te klein. Dat kan nooit.Anoniem: 269428 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 21:41:
Hoe kom je daar nou weer bij?
Ik kan de tabel voor die 600 niet vinden. Maar je kan het ook al inschatten aan de hand van de tabel van de 580 EXII.
14 | 24 | 28 | 35 | 50 | 70 | 80 | 105 |
15 | 28 | 30 | 36 | 42 | 50 | 53 | 58 |
als die 600 EX hetzelfde richtgetal heef tbij 105mm dan zal de rest van de tabel ook gelijk zijn.
Nou, ga dan maar gewoon die tabel aanvullen. Zet er maar een paar kollommetje achter. bv 150mm en 200mm.
Zonder grondige kennis van flitsers kun je dan al op je klompen aanvoelen dat het richtgetal bij 150mm geen 59 zal zijn en bij 200mm geen 60. Dat zullen hogere getallen zijn.
Als ik dezelfde hoeveelheid licht op een veel kleinere oppervlakte projecteer, dan zal de toename van die hoeveelheid licht per oppervlakte eenheid gerelateerd zijn aan de mate waarin die oppervlakte kleiner is geworden.
Op 200mm heb ik horizontale beeldhoek van 10 graden terwijl die op 100mm 20graden is. Dat levert dus een flink verschil in oppervlakte op.
[Voor 17% gewijzigd door mjtdevries op 09-03-2012 11:14]
De ellende is ontstaan toen mensen vergaten wat een richtgetal is. Toen ze vergeten dat de beeldhoek waarin de flitser het licht projecteert een cruciale factor is in het richtgetal.Toff schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 02:11:
[...]
Natuurlijk wel! De ellende is pas ontstaan toen flitsers met "zoom" op de markt kwamen.
Als je tegenwoordig googled dan word dat nergens meegenomen in de uitleg.
En dat had je ook al voor de flitsers met zoom, want die oude staafflitsers hadden ook al groothoek en tele accesoires om de hoek te veranderen, en daarmee veranderde het richtgetal ook al.
Wat zou volgens jou de beeldhoek moeten zijn die bij een richtgetal zou horen?
behorend bij 35mm groothoek zoals jouw staafflitser, of behorend bij 24mm groothoek?
Beiden zijn gebruikt bij flitsers. En als er toen al internet was geweest dan hadden mensen waarschijnlijk geklaagd dat het merk dat 35mm gebruikte vals speelde tov diegene die staafflitsers had die vast op 24mm zaten.
Bij studioflitsers die rondom flitsen ipv 35mm naar voren denk je dan dat de boel is opgelost door Ws als maat te gebruiken (aantal Watt per seconde)
Maar daar krijg je dan weer het probleem dat de ene flitser in een veel kortere periode dat vermogen afgeeft dan een andere. Dus ook daar heb je scheve gezichten.
Maar we hebben deze discussie al eerder gehad. Dus waarom blijf je dan FUD verspreiden dat Canon richtgetallen verzwijgt terwijl alle fabrikanten daarin precies hetzelfde zijn en er helemaal geen definitie is dat richtgetallen bij xxmm aangegeven moeten worden?
Ik verspreid geen FUD en ik heb nergens gesteld dat Canon richtgetallen verzwijgt. Ik heb geen zin in dit soort "discussie", jij wint. Dag!mjtdevries schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:31:
[...]
Maar we hebben deze discussie al eerder gehad. Dus waarom blijf je dan FUD verspreiden dat Canon richtgetallen verzwijgt terwijl alle fabrikanten daarin precies hetzelfde zijn en er helemaal geen definitie is dat richtgetallen bij xxmm aangegeven moeten worden?
Check, FUD is echt de beste discussieterm ooit. 
Voor wat het waard is trouwens, op de USA site staat meer:

Voor wat het waard is trouwens, op de USA site staat meer:
Een richtgetal van 26 bij 20mm dus, dus dat lijkt niet zo heel erg veel anders dan het tabelletje 580EX II hierboven, misschien zelfs een tikke hoger. Ik denk dat je de significante verschillen vooral in de andere features moet zoeken, bijvoorbeeld of je een RF setup wilt.from approximately 85.3 ft./26m to 196.9 ft. /60m according to the flash coverage (20 to 200 mm).
{signature}
Oh ja?
Vertel, bij welke brandpuntsafstand/beeldhoek heb je dan dat "werkelijke richtgetal"
24mm? 28mm? 35mm?
Richtgetal is in mijn ogen gewoon lichtvolume, dus een maat voor het aantal lumen licht in een bepaalde tijd geproduceerd wordt. Als je dit aantal lumen uitsmeert over een grotere hoek, dus groter oppervlak heb je minder lichtintensiteit/Lux op een bepaalde afstand. Als je meer focust, heb je op een grotere afstand dezelfde lichtintensiteit. Denk aan een laser en simpel rood LEDje (even ervan uitgaande dat ze ongeveer evenveel lumen uitstralen). Het LEDje heeft een grotere stralingshoek, dus zie je het licht op het afstand van 1m eigenlijk nauwelijks nog op een oppervlak, maar een laser met een enorme kleine stralingshoek zie je op 1km nog op een oppervlak weerkaatsen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Wat je zegt over hoeken klopt, maar je 1e zin klopt niet. Het richtgetal varieert afhankelijk van de hoek, dus zonder de hoek weet je alsnog weinig. Het hele probleem is dus juist dat ze niet een eenheid als lumen of Ws gebruiken.Universal Creations schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 19:21:
Richtgetal is in mijn ogen gewoon lichtvolume, dus een maat voor het aantal lumen licht in een bepaalde tijd geproduceerd wordt. Als je dit aantal lumen uitsmeert over een grotere hoek, dus groter oppervlak heb je minder lichtintensiteit/Lux op een bepaalde afstand.
8< ...nog meer over hoeken... 8<
Maar ja, als ze lumen of Ws zeggen, kan je weer niet makkelijk bedenken hoeveel meter je bij welke focal length en diafragma overbruggen kan.

{signature}
Oh? jij wilt beweren dat je dat niet gesteld hebt???Toff schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 16:24:
Ik verspreid geen FUD en ik heb nergens gesteld dat Canon richtgetallen verzwijgt. Ik heb geen zin in dit soort "discussie", jij wint. Dag!
Terwijl een dag eerder toch echt LETTERLIJK het volgende geplaatst is:
Als jij dat niet geschreven hebt, dan heeft blijkbaar iemand je account gehacked of zo?Toff schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:19:
Jammer dat Canon de werkelijke richtgetallen stelselmatig verzwijgt.
Ik zie niet wat er fout aan is. Ik geef nergens aan hoeveel lumen het is, enkel dat er (volgens mij) een (evenredig) verband tussen bestaat.Voutloos schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 21:23:
[...]
Wat je zegt over hoeken klopt, maar je 1e zin klopt niet.
Was inderdaad mooier geweest.Het richtgetal varieert afhankelijk van de hoek, dus zonder de hoek weet je alsnog weinig. Het hele probleem is dus juist dat ze niet een eenheid als lumen of Ws gebruiken.
Jip. En zo zijn er wel meer maten en regels in de fotografie die gekozen zijn voor de handigheid en niet voor de wetenschappelijke correctheid.Maar ja, als ze lumen of Ws zeggen, kan je weer niet makkelijk bedenken hoeveel meter je bij welke focal length en diafragma overbruggen kan.
Het richtgetal vertelt juist iets over de lichtintensiteit: als je de (vaste) hoeveelheid licht die een flitser produceert beter bundelt (met een zoomkop) dan gaat het richtgetal omhoog. Bij een richtgetal hoort dus altijd een maximale beeldhoek. Als je een simpele flitser zonder zoomkop probeert te gebruiken met een extreme groothoeklens dan krijg je sterke lichtafval aan de randen van de foto. Voor de ingebouwde flitser van mijn camera staat bijvoorbeeld in de manual "Flash coverage: Approx. 17mm lens angle of view". Bij een vaste maximale beeldhoek is het richtgetal natuurlijk wel evenredig aan de hoeveelheid uitgestraald licht (lumen), maar fabrikanten vermelden liefst het hoogste richtgetal dat wordt bereikt bij de kleinste beeldhoek.Universal Creations schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:16:
[...]
Ik zie niet wat er fout aan is. Ik geef nergens aan hoeveel lumen het is, enkel dat er (volgens mij) een (evenredig) verband tussen bestaat.
Lichtintensiteit is lichtvermogen per m2 en neemt dus af bij een grotere beeldhoek. Richtgetal zegt alleen iets over de afstand waarbij je onder specifieke omstandigheden een bepaalde lichtintensiteit haalt.
Het richtgetal zoals veel fabrikanten gebruiken zegt iets over lichtvolume, net zoals lumen op het doosje van een lamp hierover wat zegt. Een spotje van 50W heeft net zoveel lumen als een gloeilamp van 50W, alleen het spotje haalt een grotere lichtintensiteit. Zoals flitserfabrikanten de term richtgetal gebruiken, zouden beide lampen hetzelfde richtgetal hebben.
Het richtgetal zoals veel fabrikanten gebruiken zegt iets over lichtvolume, net zoals lumen op het doosje van een lamp hierover wat zegt. Een spotje van 50W heeft net zoveel lumen als een gloeilamp van 50W, alleen het spotje haalt een grotere lichtintensiteit. Zoals flitserfabrikanten de term richtgetal gebruiken, zouden beide lampen hetzelfde richtgetal hebben.
Het richtgetal gedeeld door de afstand tot het onderwerp geeft het diafragma dat je moet instellen voor een goede belichting. Jij zegt dus dat je voor beide lampen hetzelfde diafragma zou gebruiken (iso en sluitertijd blijven hetzelfde).Universal Creations schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 22:03:
Een spotje van 50W heeft net zoveel lumen als een gloeilamp van 50W, alleen het spotje haalt een grotere lichtintensiteit. Zoals flitserfabrikanten de term richtgetal gebruiken, zouden beide lampen hetzelfde richtgetal hebben.
Mits je de beeldhoek van je camera aanpast aan de beeldhoek van de lamp, maar daar ging het even niet om. Ik vergelijk de output van een flitser met de output van een lamp. Dat het richtgetal een fotografisch trucje is om het rekenen ermee veel simpeler te maken, betekent niet dat het niet gewoon om het lichtvolume gaat van de flitser.
Hoi allemaal,
Ik ben aan het rondzoeken op Marktplaats voor een fijne flitser. Daar zijn er velen te krijgen onder of rond de 100 euro. Deze zijn vaak wel een stuk ouder, maar dat wil niet perse zeggen slechter. Heb er ondertussen veel over gelezen maar zie door de bomen het bos niet meer.
Nu kijk ik met veel interesse naar een Metz Mecablitz 54 MZ-3. Welke flitsers zijn er vergelijkbaar?
Groetjes,
Bart
Ik ben aan het rondzoeken op Marktplaats voor een fijne flitser. Daar zijn er velen te krijgen onder of rond de 100 euro. Deze zijn vaak wel een stuk ouder, maar dat wil niet perse zeggen slechter. Heb er ondertussen veel over gelezen maar zie door de bomen het bos niet meer.
Nu kijk ik met veel interesse naar een Metz Mecablitz 54 MZ-3. Welke flitsers zijn er vergelijkbaar?
Groetjes,
Bart
[Voor 14% gewijzigd door BartOtten op 16-04-2012 14:18]
Zover ik weet zijn de Metz flitsers niet je van het.
Kijk naar YongNuo op ebay. Erg goedkoop en erg goed. Zo heb ik de YN565 voor 120 euro gekocht en zijn de prestaties, op enkele functies na gelijk aan de 580EXII van Canon, die ruim drie maal duurder is.
Je hebt ook nog goedkopere versies van YongNuo, daar heb ik zelf geen ervaring mee. Maar ik hoor behoorlijk veel positieve berichten over dit merk. Ze zijn nieuw te koop via Ebay.
Kijk naar YongNuo op ebay. Erg goedkoop en erg goed. Zo heb ik de YN565 voor 120 euro gekocht en zijn de prestaties, op enkele functies na gelijk aan de 580EXII van Canon, die ruim drie maal duurder is.
Je hebt ook nog goedkopere versies van YongNuo, daar heb ik zelf geen ervaring mee. Maar ik hoor behoorlijk veel positieve berichten over dit merk. Ze zijn nieuw te koop via Ebay.
R6 | RF14-35/4.0L IS | RF85/1.2L |Te koop: 16-35/4.0L IS | 35/1.4A | 85/1.4A | 70-200/2.8L II IS | Flickr | www.itook.nl | Facebook
100% mee eens! Yongnuo is de shitBonbridge schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:24:
Zover ik weet zijn de Metz flitsers niet je van het.

Ze zijn voor een appel en ei van eBay te plukken. Het topmodel yn-565 kost rond de €120,- en is gelijkwaardig aan de 580 Ex II van Canon met twee grote verschillen:
-Geen highspeed sync
-Geen draadloze aansturing (kan wel aangestuurd worden)
Zie ook:
Ik heb thuis:
YongNuo Flash Speedlite YN-565EX: Een geweldig apparaat. Hele goede bouwkwaliteit en werkt erg fijn (zie ook filmpje)
YongNuo Flash Speedlite YN-560: Ook dit is een geweldig apparaat. Zelfde bouwkwaliteit als de YN-565, geen lcd schermpje. Mist wat functies ( ETTL ) maar qua vermogen en kwaliteit gewoon top. zie ook: http://www.hkyongnuo.com/e-detail.php?ID=275
YongNuo Flash Speedlite YN-460II: Goedkope en fijne flitser. Merkbaar lagere bouwkwaliteit (ik ben verbaasd dat het batterijklepje nog niet stuk is

YongNuo YN RF-603 C1 Wireless Flash Trigger remote: Fijn setje dat gewoon zijn werk goed doet. Communiceert geen ETTL, dus alles handmatig instellen maar dat doe ik toch al ik offcamera flits.
Draadloos (geen ir) heeft als voordeel het extreme bereik en betrouwbaarheid.
Door één kabeltje van de transceiver in de zijkant van je camera te steken (de transceiver mag maar hoeft niet in de flash schoen te zitten) kun je hem ook gebruiken als remote om foto's mee te maken.
Eén nadeel: Hij zit los op de camera en blijft op zijn plaats door wrijving/klemming. Als je er een flitser op zet dan is het niet heel stabiel. Ik zou er bijvoorbeeld niet mee aan de wandel gaan, maar voor thuisstudio/gebruik is het prima.
Je hoeft niet per se naar eBay, bij fotokonijnenberg verkopen ze ze ook (duurder):
Klik hier
Note: de "Yongnuo Manuele Strobist Flitser Versie II" die ze daar hebben, is de YongNuo Flash Speedlite YN-460II
Als je wilt beginnen met één flitser dan raad ik je zeker aan om eentje met ETTL te kopen, dan maakt de flitser een supersnelle 'testflits' en je camera geeft dan door hoe hard hij echt moet flitsen. Oftewel: je zet je camera in M mode en stelt alles in, dan maak je een foto en de intensiteit van de flitser wordt automatisch bepaald en je foto komt er goed belicht uit.
Sluitertijd sneller dan 1/200s gaat niet zonder highspeed sync, en dat hebben alleen de hele dure topmodellen van Canon. In praktijk is dit geen probleem, behalve als je hele specifieke dingen gaat doen waarbij je nu al weet dat je het nodig hebt.
Richtgetal zegt niet alles, ik gebruik mijn flitsers vrijwel nooit op vol vermogen als ze op mijn camera zitten. Wat ik belangrijker vind is de herlaad tijd. Dus om de hoeveel seconden je een foto kan maken. Met de YN-565 op vol vermogen is het geloof ik 2-4s afhankelijk van de batterijen.
Met ETTL op een feestje met sfeerverlichting kan ik makkelijk om de 0.5-1s een foto maken, en dat is heel fijn onder sommige omstandigheden.
[Voor 16% gewijzigd door Sibylle op 16-04-2012 16:48]
Ctrl+k
High speed sync alleen op de hele dure topmodellen van Canon??
Neehoor, dat zit op alle modellen van Canon.
High speed sync is trouwens belangrijker dan je in eerste instantie zou denken. Een invul flits voor een portret heeft het bijvoorbeeld vaak nodig, omdat je vanwege de scherptediepte met open diafragma werkt. En dan krijg je heel snel sluitertijden boven 1/200. (De oude "Sunny16" vuistregel leert dan dat je op een zomerse dag op f/2.8 je dan 1/3200 krijgt! )
High speed sync is trouwens belangrijker dan je in eerste instantie zou denken. Een invul flits voor een portret heeft het bijvoorbeeld vaak nodig, omdat je vanwege de scherptediepte met open diafragma werkt. En dan krijg je heel snel sluitertijden boven 1/200. (De oude "Sunny16" vuistregel leert dan dat je op een zomerse dag op f/2.8 je dan 1/3200 krijgt! )
Ik heb onlangs op Marktplaats voor 90 euro een Metz 48 AF-1 opgepikt. De keuze voor Metz kwam doordat de prijzen een stuk lager zijn dan voor een 430EX (II) en ik ken iemand die goede ervaringen met deze flits heeft op een Sony body.
Hij bevalt erg goed moet ik zeggen.. geeft lekker veel licht en integreert goed met het menu van de camera voor instellingen als HSS, 2nd curtain en FEC. De ingebouwde diffuser en reflectiekaart zijn ook mooi meegenomen. Ik kan hem dus absoluut aanraden voor wie een goeie flits zoekt voor een zacht prijsje.
Het fotograferen met flits bevalt trouwens erg goed, ik had nooit gedacht dat ik mijn flits zoveel zou gebruiken.
Hij bevalt erg goed moet ik zeggen.. geeft lekker veel licht en integreert goed met het menu van de camera voor instellingen als HSS, 2nd curtain en FEC. De ingebouwde diffuser en reflectiekaart zijn ook mooi meegenomen. Ik kan hem dus absoluut aanraden voor wie een goeie flits zoekt voor een zacht prijsje.
Het fotograferen met flits bevalt trouwens erg goed, ik had nooit gedacht dat ik mijn flits zoveel zou gebruiken.
En dat is dan gelijk weer een perfect voorbeeld waarvoor je een ND filter gebruikt.AHBdV schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:48:
Dus het hoeft helemaal niet zo belangrijk te zijn. Tenzij je echt een sluitertijd van boven de 1/200e nodig hebt.
Ik had liever ook een Higspeed Sync. Maar het is niet de enige oplossing

R6 | RF14-35/4.0L IS | RF85/1.2L |Te koop: 16-35/4.0L IS | 35/1.4A | 85/1.4A | 70-200/2.8L II IS | Flickr | www.itook.nl | Facebook
Ik bedoel natuurlijk dat als je highspeed sync wilt met de specificaties van een YN-565 dat je naar de topmodellen moet kijken (en gelijk veel geld kwijt bentAHBdV schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:48:

Je moet kijken waar je je flits voor gaat gebruiken, zoals ik ook al zei. Als je in daglicht bezig gaat met een flitser dan is het idd nodig (of een grijsfilter, of reflector).
Maar meestal worden de eerste flitsers die iemand koopt (en al helemaal iemand die om advies vraagt) gebruikt om in low-light situaties te schieten. Zoals binnen, op een feestje, in de schemering in de tuin etc. Dus vandaar mijn advies.
Ctrl+k
Zo te zien hebben ze hem bij Dealextreme ook erg scherp geprijsd of zie ik het verkeerd:
YongNuo Y565EX voor $150.50
YongNuo Y565EX voor $150.50
Op eBay vind je ze ook zat voor zo'n €120-130, dus 'erg scherp' vind ik het niet. Wel leuk prijsje 
Zelf zit ik naar de YongNuo YN560-II te kijken, die is in Nederland nu voor €89 te krijgen (op eBay €65-70, maar dan komt 'ie uit het buitenland, is toch minder handig met garantie). Lijkt me een mooie aanvulling op m'n Canon 580EXII en Nikon SB28 en door het scherm vind ik 'm interessanter dan de normale YN560.

Zelf zit ik naar de YongNuo YN560-II te kijken, die is in Nederland nu voor €89 te krijgen (op eBay €65-70, maar dan komt 'ie uit het buitenland, is toch minder handig met garantie). Lijkt me een mooie aanvulling op m'n Canon 580EXII en Nikon SB28 en door het scherm vind ik 'm interessanter dan de normale YN560.
[Voor 12% gewijzigd door Hahn op 17-04-2012 00:05]
The devil is in the details.
Hi guys,
Ik heb een mooie YN565EX gekocht na jullie positieve berichten via DealExtreme. Kreeg hem vandaag binnen maar ik krijg hem totaal niet aan de praat
Als ik op PILOT druk, krijg ik geen testfilts. Batterijen zijn dik in orde en hij is compatible met mijn EOS 550D als het goed is. Het lampje brand keurig rood en het display doet het ook, menu structuur is ook in orde. Aleen geen flits dus. De camera ziet de externe flister wel en kan er van alles op instellen maar welke stand of optie ik ook probeer, geen flits!
Hebben jullie enig idee wat ik verkeer doen, of is deze gewoon DOA? Dat wordt dan interessant
Thanks!
Ewoud
Ik heb een mooie YN565EX gekocht na jullie positieve berichten via DealExtreme. Kreeg hem vandaag binnen maar ik krijg hem totaal niet aan de praat

Als ik op PILOT druk, krijg ik geen testfilts. Batterijen zijn dik in orde en hij is compatible met mijn EOS 550D als het goed is. Het lampje brand keurig rood en het display doet het ook, menu structuur is ook in orde. Aleen geen flits dus. De camera ziet de externe flister wel en kan er van alles op instellen maar welke stand of optie ik ook probeer, geen flits!
Hebben jullie enig idee wat ik verkeer doen, of is deze gewoon DOA? Dat wordt dan interessant

Thanks!
Ewoud
Zoals hier?ewoud_melis schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 17:38:
Hi guys,
Ik heb een mooie YN565EX gekocht na jullie positieve berichten via DealExtreme. Kreeg hem vandaag binnen maar ik krijg hem totaal niet aan de praat![]()
Hebben jullie enig idee wat ik verkeer doen, of is deze gewoon DOA? Dat wordt dan interessant![]()
Thanks!
Ewoud
Vanaf ongeveer 1 minuut.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Yep, dat is het probleem inderdaad. Hij piept bij mij alleen niet, waarschijnlijk staat dat uit o.i.d.
Lijkt mij niet dat het aan de batterijen ligt, wat jullie? Ik heb twee sets geprobeerd (naamloos, duracell), heel vreemd dit....
Lijkt mij niet dat het aan de batterijen ligt, wat jullie? Ik heb twee sets geprobeerd (naamloos, duracell), heel vreemd dit....
Bij mij doet hij het prima op 500D en 50D.
Heb je getest op manual mode? Vuurt hij wel als hij niet op de camera zit? Dat zou sowieso moeten werken...
Heb je getest op manual mode? Vuurt hij wel als hij niet op de camera zit? Dat zou sowieso moeten werken...
Ctrl+k
Nee, hij doet het ook niet stand alone als ik de PILOT knopje indruk, helemaal niks.
Foute boel dus?
Foute boel dus?
Hmmm... die pilot knop is er vooral voor om te testen of de flits goed werkt. Als dat niet gaat, dan vermoed ik dat de filts lamp kapot is. (Aangezien de rest wel lijkt te werken...)
Anoniem: 369769
Je hebt ook verschillende soorten AA batterijen, want compactcamera's doen het ook niet met bepaalde soorten batterijen. Alhoewel Duracell volgens mij alleen maar de hoge voltage versie van de aa batterij verkoopt.
Je kan vanaf 1:05 al horen aan die hoge toon dat de condensator niet wil opladen.
Als die batterijen perfect werken in een ander toestel, dan is je condensator waarschijnlijk defect.
Als je hem aanzet, dan laadt je condensator op en stijgt de frequentie van de toon, maar in dit geval stijgt ie eventjes en blijft dan haperen.
Als die batterijen perfect werken in een ander toestel, dan is je condensator waarschijnlijk defect.
Als je hem aanzet, dan laadt je condensator op en stijgt de frequentie van de toon, maar in dit geval stijgt ie eventjes en blijft dan haperen.
[Voor 28% gewijzigd door psychodweep op 24-08-2012 19:54]
Afgelopen donderdag heb ik een vraag gesteld welke lens ik het beste kon kopen aangezien we binnen kort een kleine verwachten.
Op deze vraag kreeg ik de tip om eerst eens met mijn Canon EF 50mm F/1.8 II te spelen en te kijken of ik wel voldoende had aan een f2.8 lens of dat ik beter voor een flitser kan gaan.
Nu heb ik afgelopen weekend een beetje zitten testen en denk dat een f2.8 lens niet (persé) de optie is.
Ben er wel achter gekomen dat ik waarschijnlijk meer aan een flitser ga hebben.
Nu heeft iedereen het over de canon 430EX (II) flitser en lees er ook goede verhalen over.
Maar ik vraag me af of het voor mij geen overkill is?
Met (externe) flitsers heb ik totaal geen ervaring en ik moet zeggen dat zo'n 430EX er nog al 'ingewikkeld'
uitziet. Zelf vind ik dat me redelijk technisch dus zal er wel uitkomen, maar ja, het schrikt wel af.
Misschien hebben jullie nog een advies voor mij?
Wat ik wil is dus 's avonds en bij donker weer dus overdag foto's maken in huis.
Ik heb thuis de volgende lenzen en zal die dan ook vaak gebruiken:
- Tamron AF18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD
- Canon EF 50mm F/1.8 II
Nu las ik een stukje terug ook wat over het merk Yongnuo.
Opzich ziet dit er goed uit en is ook een stukkie goedkoper dan een canon flitser.
Moet zeggen dat mijn voorkeur wel uitgaat naar een aankoop in Nederland, aangezien mijn vrouw eind september is uitgerekend en de flitser anders te laat binnen kan zijn. Tevens vindt ik het een stuk handiger met garantie en zo.
Dus wat zouden jullie mij aanraden/adviseren?
alvast bedankt
Edit: Ik zat even te googlen en kwam deze flitser nog tegen: Triopo TTL flitser Canon TR980C
Weet iemand of dit een goede flitser is?
De prijs is wel aangenaam al zeg ik hetzelf.
Op deze vraag kreeg ik de tip om eerst eens met mijn Canon EF 50mm F/1.8 II te spelen en te kijken of ik wel voldoende had aan een f2.8 lens of dat ik beter voor een flitser kan gaan.
Nu heb ik afgelopen weekend een beetje zitten testen en denk dat een f2.8 lens niet (persé) de optie is.
Ben er wel achter gekomen dat ik waarschijnlijk meer aan een flitser ga hebben.
Nu heeft iedereen het over de canon 430EX (II) flitser en lees er ook goede verhalen over.
Maar ik vraag me af of het voor mij geen overkill is?
Met (externe) flitsers heb ik totaal geen ervaring en ik moet zeggen dat zo'n 430EX er nog al 'ingewikkeld'
uitziet. Zelf vind ik dat me redelijk technisch dus zal er wel uitkomen, maar ja, het schrikt wel af.
Misschien hebben jullie nog een advies voor mij?
Wat ik wil is dus 's avonds en bij donker weer dus overdag foto's maken in huis.
Ik heb thuis de volgende lenzen en zal die dan ook vaak gebruiken:
- Tamron AF18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD
- Canon EF 50mm F/1.8 II
Nu las ik een stukje terug ook wat over het merk Yongnuo.
Opzich ziet dit er goed uit en is ook een stukkie goedkoper dan een canon flitser.
Moet zeggen dat mijn voorkeur wel uitgaat naar een aankoop in Nederland, aangezien mijn vrouw eind september is uitgerekend en de flitser anders te laat binnen kan zijn. Tevens vindt ik het een stuk handiger met garantie en zo.
Dus wat zouden jullie mij aanraden/adviseren?
alvast bedankt
Edit: Ik zat even te googlen en kwam deze flitser nog tegen: Triopo TTL flitser Canon TR980C
Weet iemand of dit een goede flitser is?
De prijs is wel aangenaam al zeg ik hetzelf.
[Voor 7% gewijzigd door stimpyrulez op 27-08-2012 09:12]
Korte reactie gezien ik ook 2 kleintjes heb en je situatie min of meer heb meegemaakt.
De 50 1.8 (zonder flits) voor binnen prima. Let op scherptediepte (klein!) en gewoon mooie plaatjes maken.
Maar om gebruik te maken van je superzoom of om je 50mm super scherp te maken ( F2.8+ ) zul je voldoende
verlichting moeten hebben. De situatie binnen vraagt (schreeuwt) om additionele verlichtig en dat kan een flitser zijn (dit had je zelf al bedacht).
Ikzelf heb de 430EXII (btw actie en cashback dit jaar) en gebruik hem graag.
Kwaliteit is prima; samenwerking met E-TTL + rode AF grid maakt het voor camera simpel.
voor jou ook; opschroeven en klaar; niks instellen en gaan.
Echter daar zit het gevaar in; flits van voren vol op het onderwerp = niet zo'n mooi plaatje.
Dus moet je bewust bezig zijn met "bounce" (indirect licht sturen ) dat kan prima met de 430 daar de kop goed kan draaien. Maar optie is de off-camera flash ( heel ander topic; eventueel een standaard feature op de 600D 60D 7D en 650D mits je zo'n body hebt ) te gebruiken eigenlijk veel beter voor het resultaat.
Het toevoegen van een flitser is 1 ding; maar weten dat je licht moet "sturen" is 2 en daarin moet je alles behalve dat ding op je camera naar voren laten richten.
Wees ook bewust dat je camera een maximum sluiter tijd kent van 1/200 of 1/250 met de flitser (ik negeer nu het onderwerp HSS) ga er niet van uit dat je met een flitser 1-2-3 klaar bent (wanneer je beweging van kinderen wilt bevriezen is 1/320+ handiger; op 1/200 kom je dan niet weg hoor ). Het is redelijk een brok materie (ervaring) om te masteren. Kijk anders even op de strobist blog (http://www.strobist.blogspot.nl/) hier staan veel tutorials e.d.
Weer back 2 the question; Yonugo; ja het is bang for the buck maar ik denk (E-TTL!) dat de 430EXII een mooi startpunt is niet eens zo zeer qua kwaliteit maar in de package; met eventuele master aansturing vanaf je body is dat gewoon beter.
Hey Seven_of_Nine,
bedankt voor je reactie.
Ik heb trouwens een 550D dacht dat ik eht al gezegt had, maar blijkbaar dat stukkie tekst weer evrwijderd

Je beodlt dus dat je qua instellingen niks hoeft te veranderen aangezien de flitser met de camera communiceert doormiddel van de E-TTL?Ikzelf heb de 430EXII (btw actie en cashback dit jaar) en gebruik hem graag.
Kwaliteit is prima; samenwerking met E-TTL + rode AF grid maakt het voor camera simpel.
voor jou ook; opschroeven en klaar; niks instellen en gaan.
Moet zeggen dat ik geen top fotograaf ben, dus als het klik and play is zou het wel mooi zijn (en als je echt wat wil proberen dan is het altijd fijn dat je wat kan instellen natuurlijk)
Ik had al begrepen dat recht naar voren flitsen geen goed idee is (zelf ook ondervonden met de popup flitserEchter daar zit het gevaar in; flits van voren vol op het onderwerp = niet zo'n mooi plaatje.
Dus moet je bewust bezig zijn met "bounce" (indirect licht sturen ) dat kan prima met de 430 daar de kop goed kan draaien. Maar optie is de off-camera flash ( heel ander topic; eventueel een standaard feature op de 600D 60D 7D en 650D mits je zo'n body hebt ) te gebruiken eigenlijk veel beter voor het resultaat.
Het toevoegen van een flitser is 1 ding; maar weten dat je licht moet "sturen" is 2 en daarin moet je alles behalve dat ding op je camera naar voren laten richten.

Laten bouncen via het plafon muren is dan natuurlijk een stuk beter.
Van die sluitertijden was ik me niet bewust nee. Dus bedankt voor het melden.Wees ook bewust dat je camera een maximum sluiter tijd kent van 1/200 of 1/250 met de flitser (ik negeer nu het onderwerp HSS) ga er niet van uit dat je met een flitser 1-2-3 klaar bent (wanneer je beweging van kinderen wilt bevriezen is 1/320+ handiger; op 1/200 kom je dan niet weg hoor ). Het is redelijk een brok materie (ervaring) om te masteren. Kijk anders even op de strobist blog (http://www.strobist.blogspot.nl/) hier staan veel tutorials e.d.
Opzich lees ik me altijd redelijk in en weet zo ook wel tutaorials te vinden. Maar vaak vind ik het wel handig als ik het gelijk kan 'testen'.
Maar de Yonugo YN-565EX had toch ook E-TTL?Weer back 2 the question; Yonugo; ja het is bang for the buck maar ik denk (E-TTL!) dat de 430EXII een mooi startpunt is niet eens zo zeer qua kwaliteit maar in de package; met eventuele master aansturing vanaf je body is dat gewoon beter.
Bij de Triopo TTL flitser Canon TR980C staat dat die TTL heeft.
Is dat dan hetzelfde als E-TTL?
Wat ik dus zoek is een flitser die makkelijk in gebruik is en goed.
Prijs... ja, liefst zo goedkoop mogelijk (blijf een hollander hé

Opzich is de canon 430EXII wel binnen budget, alleen goedkoper mag altijd.
En misschien zijn er andere merken (third party) die net zo goed/beter zijn voor minder.
fotokonijnenberg heeft veel flitsers op voorraad:
http://www.fotokonijnenbe...c-flitser-voor-canon.html
Scheelt €50 met een 430EXII en is nog krachtiger ook. Blijft veel geld, misschien is er een goedkoper alternatief.
Ik zou sowieso veeel oefenen met flitser voordat je echt aan de slag gaat, het blijft lastig om zonder ervaring gelijk goede foto's te schieten. Dus koop hem in ieder geval optijd
http://www.fotokonijnenbe...c-flitser-voor-canon.html
Scheelt €50 met een 430EXII en is nog krachtiger ook. Blijft veel geld, misschien is er een goedkoper alternatief.
Ik zou sowieso veeel oefenen met flitser voordat je echt aan de slag gaat, het blijft lastig om zonder ervaring gelijk goede foto's te schieten. Dus koop hem in ieder geval optijd

Ctrl+k
[quote]stimpyrulez schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:54:
Goede aanvulling over die grotere Yonugo zie ik. Zowiezo is vermogen de sleutel tot resultaat; liever meer dan te kort komen. Er is ook een Nissin 866 mk2 ofzo die ook nogal populair is. Nogmaals ik ben tevreden met mijn 430EXii maar dat hoeft niet perse jouw doel te zijn. Er is wel een verschil tussen ThroughTheLens en E-TTL maar wat, anyone??????
Als tip zou je ook via marktplaats je spullen kunnen halen en naast de 430 naar de 580Ex2 kunnen kijken ofzo.
Via dat kanaal (goed speuren en snel reageren) kun je vaak ook je slag slaan. Met name flitsers zijn nogal fors op de camera en veel beginners komen toch vaak hiervan op terug (iedereen kijkt naar je etc) je komt ze vaak tegen vrij nieuw voor minder. Maar ja dat is aan iedereen om zelf het pad te kiezen hierin.
(off topic: laatst nog een 17-40L voor 380,- vrijwel nieuw inc B+W filtertje kunnen scoren; zo blijft de hobby met kids betaalbaar! )
Maar even serieus; flitser = goede aanvulling in ieders zijn uitrusting. 1je scoren met kantelbaar hoofd en daarmee kun je goed op weg. Alle andere truken ( OFF-CAMERA ) gewoon bewaren tot later als je tot die tijd er zuinig op bent ruil je hem via marktplaats gewoon door voor een ander ofzo. kleine tip; die dingen lusten graag penlites (4xAA) een setje Eneloops brengt grandioos uitkomst!
Goede aanvulling over die grotere Yonugo zie ik. Zowiezo is vermogen de sleutel tot resultaat; liever meer dan te kort komen. Er is ook een Nissin 866 mk2 ofzo die ook nogal populair is. Nogmaals ik ben tevreden met mijn 430EXii maar dat hoeft niet perse jouw doel te zijn. Er is wel een verschil tussen ThroughTheLens en E-TTL maar wat, anyone??????
Als tip zou je ook via marktplaats je spullen kunnen halen en naast de 430 naar de 580Ex2 kunnen kijken ofzo.
Via dat kanaal (goed speuren en snel reageren) kun je vaak ook je slag slaan. Met name flitsers zijn nogal fors op de camera en veel beginners komen toch vaak hiervan op terug (iedereen kijkt naar je etc) je komt ze vaak tegen vrij nieuw voor minder. Maar ja dat is aan iedereen om zelf het pad te kiezen hierin.
(off topic: laatst nog een 17-40L voor 380,- vrijwel nieuw inc B+W filtertje kunnen scoren; zo blijft de hobby met kids betaalbaar! )
Maar even serieus; flitser = goede aanvulling in ieders zijn uitrusting. 1je scoren met kantelbaar hoofd en daarmee kun je goed op weg. Alle andere truken ( OFF-CAMERA ) gewoon bewaren tot later als je tot die tijd er zuinig op bent ruil je hem via marktplaats gewoon door voor een ander ofzo. kleine tip; die dingen lusten graag penlites (4xAA) een setje Eneloops brengt grandioos uitkomst!
Eigenlijk zijn alle ETTL flitser even makkelijk. Ik zou in ieder geval niet weten hoe ik daar een afweging in zou moeten maken. (heb een 580EXII en 430EXII en een paar zeer oude speedlights)
Het enige waar ik echt verschil merk is de snelheid van monteren. Die Canon flitser kun je tegenwoordig heel snel vast zetten, terwijl je bij andere flitsers zo'n wieltje moet vast draaien)
Uiteindelijk stel ik ze gewoon via het menu van de camera in, en zeker met het soort shots dat je zal gaan maken is het gewoon een kwestie van de kop naar achteren/boven draaien en via ETTL met standaard instellingen schieten.
Die YongNuo 565 is wel een interessante flistser omdat dat model ding heel compleet is wat betreft features. (volledige ETTL ondersteuning inclusief wireless ETTL slave)
Hij is echter niet zo krachtig als ze beweren. In de praktijk zul je geen verschil merken met de 430.
Hij heeft dezelfde grootte als de 580 en is daarmee een stuk groter dan de 430. (kan onhandig zijn in je foto tas)
Een nadeel van de YongNuo flitsers is dat ze geen High Speed Sync ondersteunen. (je kunt dus niet flitsen met sluitertijden die sneller zijn dan 1/250s)
Overigens is die YN565 lang niet zo vreselijk goedkoop als hun handmatige modellen. Er zijn dan ook Metz modellen die er dicht bij in de buurt komen.
Ik kan je in ieder geval deze review aanraden. De beste site die ik ken voor flitsers:
http://speedlights.net/20...o-yn-565-ex-flash-review/
http://speedlights.net/2011/03/30/canon-430ex-ii/
Wat betreft TTL en ETTL.
TTL was voor het analoge tijdperk. Met TTL werd reflectie van het licht vanaf de film achterin de camera gemeten en werd de flits gestopt wanneer er voldoende licht was.
ETTL gebruikt een korte "pre-flash" om van tevoren te bepalen hoeveel licht er nodig is, en de sensor hiervoor zit op een andere plek, omdat je immers geen film meer hebt.
Maar zoals je bij die Triopo flitser ziet word er wel eens slordig met de termen omgesprongen.
Wat Seven_of_Nine zegt klopt. Je flitser is nooit "te" krachtig.
Zeker als je gaat bouncen zul je eerder vermogen te kort komen dan over hebben. (Ik gebruik standaard iso400)
Wat ook handig is, is wanneer de kop van je flitser in beide richtingen 180 graden kan draaien. Helaas kan dat bij zowel de 430EXII als de YN565 niet.
Beide zijn redenen dat ik in eerste instantie de 580 gekocht heb en de 430 gebruik ik als wireless slave.
Maar ik snap dat die buiten je budget ligt. Dat draaien van de kop is iets dat je in je achterhoofd kan houden als je nog andere modellen vergelijkt. Wellicht dat daar ook modellen bij zitten die beide kanten op 180 graden kunnen draaien.
Wat betreft websites. Ik heb die strobist website altijd onoverzichtelijk gevonden en ik heb er eigenlijk nooit veel aan gehad.
Ik heb wel ongelooflijk veel geleerd van de volgende site: www.planetneil.com
Ik zou hier beginnen: http://neilvn.com/tangent...otography-short-lighting/
[edit:]
Eneloops (of andere LSD batterijen) kan ik net zoals Seven_of_Nine ook ten zeerste aanraden.
Het voordeel van die dingen is dat ze maar heel langzaam hun lading verliezen. Je weet nooit wanneer je de flitser nodig hebt, en dan is het erg handig dat het niet uitmaakt dat ze een maand geleden opgeladen zijn ipv gisteravond.
Het enige waar ik echt verschil merk is de snelheid van monteren. Die Canon flitser kun je tegenwoordig heel snel vast zetten, terwijl je bij andere flitsers zo'n wieltje moet vast draaien)
Uiteindelijk stel ik ze gewoon via het menu van de camera in, en zeker met het soort shots dat je zal gaan maken is het gewoon een kwestie van de kop naar achteren/boven draaien en via ETTL met standaard instellingen schieten.
Die YongNuo 565 is wel een interessante flistser omdat dat model ding heel compleet is wat betreft features. (volledige ETTL ondersteuning inclusief wireless ETTL slave)
Hij is echter niet zo krachtig als ze beweren. In de praktijk zul je geen verschil merken met de 430.
Hij heeft dezelfde grootte als de 580 en is daarmee een stuk groter dan de 430. (kan onhandig zijn in je foto tas)
Een nadeel van de YongNuo flitsers is dat ze geen High Speed Sync ondersteunen. (je kunt dus niet flitsen met sluitertijden die sneller zijn dan 1/250s)
Overigens is die YN565 lang niet zo vreselijk goedkoop als hun handmatige modellen. Er zijn dan ook Metz modellen die er dicht bij in de buurt komen.
Ik kan je in ieder geval deze review aanraden. De beste site die ik ken voor flitsers:
http://speedlights.net/20...o-yn-565-ex-flash-review/
http://speedlights.net/2011/03/30/canon-430ex-ii/
Wat betreft TTL en ETTL.
TTL was voor het analoge tijdperk. Met TTL werd reflectie van het licht vanaf de film achterin de camera gemeten en werd de flits gestopt wanneer er voldoende licht was.
ETTL gebruikt een korte "pre-flash" om van tevoren te bepalen hoeveel licht er nodig is, en de sensor hiervoor zit op een andere plek, omdat je immers geen film meer hebt.
Maar zoals je bij die Triopo flitser ziet word er wel eens slordig met de termen omgesprongen.
Wat Seven_of_Nine zegt klopt. Je flitser is nooit "te" krachtig.
Zeker als je gaat bouncen zul je eerder vermogen te kort komen dan over hebben. (Ik gebruik standaard iso400)
Wat ook handig is, is wanneer de kop van je flitser in beide richtingen 180 graden kan draaien. Helaas kan dat bij zowel de 430EXII als de YN565 niet.
Beide zijn redenen dat ik in eerste instantie de 580 gekocht heb en de 430 gebruik ik als wireless slave.
Maar ik snap dat die buiten je budget ligt. Dat draaien van de kop is iets dat je in je achterhoofd kan houden als je nog andere modellen vergelijkt. Wellicht dat daar ook modellen bij zitten die beide kanten op 180 graden kunnen draaien.
Wat betreft websites. Ik heb die strobist website altijd onoverzichtelijk gevonden en ik heb er eigenlijk nooit veel aan gehad.
Ik heb wel ongelooflijk veel geleerd van de volgende site: www.planetneil.com
Ik zou hier beginnen: http://neilvn.com/tangent...otography-short-lighting/
[edit:]
Eneloops (of andere LSD batterijen) kan ik net zoals Seven_of_Nine ook ten zeerste aanraden.
Het voordeel van die dingen is dat ze maar heel langzaam hun lading verliezen. Je weet nooit wanneer je de flitser nodig hebt, en dan is het erg handig dat het niet uitmaakt dat ze een maand geleden opgeladen zijn ipv gisteravond.
[Voor 4% gewijzigd door mjtdevries op 27-08-2012 14:11]
Kent iemand de Suntax 28AF C? Ik kan deze flitser van iemand overnemen, alleen is hij is door hem gebruikt op een analoge dslr (Canon EOS 300). Ik kan helaas geen info over deze flitser vinden op internet of hij zal werken op mijn 450D. Kan iemand mij er mee verder helpen?
Foto's van de flitser:
Foto's van de flitser:
Ik zou hm in ieder geval niet zomaar op mn body zetten voor hm goed doorgemeten te hebben.Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:19:
Kent iemand de Suntax 28AF C? Ik kan deze flitser van iemand overnemen, alleen is hij is door hem gebruikt op een analoge dslr (Canon EOS 300). Ik kan helaas geen info over deze flitser vinden op internet of hij zal werken op mijn 450D. Kan iemand mij er mee verder helpen?
Foto's van de flitser:
[afbeelding]
[afbeelding]
Verder ook geen info kunnen vinden.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Ik vond wel deze site: http://www.suntax.com.sg/digitalflash.html
Daar staat wel een D35AF voor digitale camera's, mogelijk is die vergelijkbaar met die D28AF C, maar dan een wat hoger richtgetal. De C staat voor Canon-versie waarschijnlijk.
Maar wel eigen risico hoor!
Je zou ze ook eerst eens een mailtje kunnen sturen...
Daar staat wel een D35AF voor digitale camera's, mogelijk is die vergelijkbaar met die D28AF C, maar dan een wat hoger richtgetal. De C staat voor Canon-versie waarschijnlijk.
Maar wel eigen risico hoor!
Je zou ze ook eerst eens een mailtje kunnen sturen...
Opel Ampera-e (2020)
Thnx! Ik heb ze gemaild. Ik denk alleen dat die van mijn foto voor analoog zal zijn omdat de D ontbreekt
Oeps, daar had ik even overheen gekeken, dat zou best kunnen betekenen dat die 28AF C niet geschikt is voor digitale camera's. Ik ben benieuwd wat je voor reaktie krijgt uit Singapore.
Opel Ampera-e (2020)
Heren, ik heb een vraag waar ik nog niet zeker over ben.
Klopt het dat ik met mijn 7D en 430 EX I niet via het cameramenu flitsbesturing de mogelijk heb om op het 1e of 2e gordijn te flitsen? De optie is namelijk helemaal grijs en wat ik ook doe ik krijg het niet instelbaar. Is dit wel op de flitser in te stellen?
Klopt het dat ik met mijn 7D en 430 EX I niet via het cameramenu flitsbesturing de mogelijk heb om op het 1e of 2e gordijn te flitsen? De optie is namelijk helemaal grijs en wat ik ook doe ik krijg het niet instelbaar. Is dit wel op de flitser in te stellen?
Probeer dat eens.On the 430EX second curtain sync is enabled using the same button that enables High Speed sync. Press once for HSS, again for second curtain sync. The symbol has arrows, with one filled it. It is not in the custom functions.
Ik heb zojuist een Metz 44 AF-1 (canon) binnen gekregen. Deze wil ik gebruiken voor o.a. autofotografie en om binnen plaatjes te schieten. Na het uitpakken heb ik de flitser natuurlijk direct getest. Op de camera zijn de foto's prachtig! De belichting komt er een stuk mooier uit.
Nu probeerde ik de flitser echter in de Slave functie, deed die het niet. Ik opzoeken hoe het nou moest:
1. Zet de flitser aan (duhhh )
2. Druk op de SL toets
3. zet de slaaffliters neerwaar u ze .... Gebruik een flitservoet S60 (heb ik dus niet!)
4. Wacht tot de AF meet flits knippert ( knippert gewoon)
5. Flits met de controllerflitser en de slaafflitser gaat af (gebeurt niet )
Nu heb ik alleen de flitservoet niet, Als ik dat ding op internet bekijk, zie ik dat het alleen een stukje plastic is. En niet een aantal contactjes met elkaar verbind. Nu heb ik de flitser al op dit ding gezet:
En op mijn body (550D) en dan met een andere flits (Olympus OM 2 T32) filtsen. Ook dit werkt niet
Zit er iets speciaals in die "Flitsvoet S60" waardoor het niet werkt? of is mijn flitser gewoon niet goed?
Nu probeerde ik de flitser echter in de Slave functie, deed die het niet. Ik opzoeken hoe het nou moest:
2. Druk op de SL toets
3. zet de slaaffliters neerwaar u ze .... Gebruik een flitservoet S60 (heb ik dus niet!)
Nu heb ik alleen de flitservoet niet, Als ik dat ding op internet bekijk, zie ik dat het alleen een stukje plastic is. En niet een aantal contactjes met elkaar verbind. Nu heb ik de flitser al op dit ding gezet:
En op mijn body (550D) en dan met een andere flits (Olympus OM 2 T32) filtsen. Ook dit werkt niet
Zit er iets speciaals in die "Flitsvoet S60" waardoor het niet werkt? of is mijn flitser gewoon niet goed?
Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen
Zou je iets minder willen crossposten? Je vraag staat nu hier, maar ook hier: Algemeen flitser topic en hier: Draadloos flitsen met hele oude flitsers
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Grapjas, die oude flitsers zijn dus vervangen, en bij het topic wat ik over deze metz aanmaak, wordt ik verwezen naar deze, dus deze post geaag behouden, en de andere 2 topics vernietigen 

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen
De startpost is een beetje verouderd, de meeste of alle apparaten die daarin genoemd zijn worden niet meer nieuw verkocht. Het lijkt me dan ook tijd voor een kleine update.
HSS
Bij gebruik van een flitser moet de sluiter van de camera volledig open zijn gedurende de hele flitstijd. In de meeste digitale camera's wordt echter een "Focal plane" sluiter (spleetsluiter) gebruikt. Bij sluitertijden korter dan ongeveer 1/200s is de sluiter nooit of niet lang genoeg helemaal open. Dit heet de "X-Sync" tijd en verschilt per camera. Bij High Speed Sync (HSS) oftewel Focal Plane (FP) synchronisatie geeft de flitser een serie korte flitsen snel achter elkaar waardoor een quasi-continue belichting bereikt wordt. Dit geeft ook bij sluitertijden korter dan de X-sync tijd - in ieder geval tot 1/4000s - een correcte belichting: zonder donkere band onder- of bovenaan het beeld.
De spleetsluiter bestaat uit twee "gordijnen" die na elkaar voor de sensor langs bewegen, waarbij de eerste de sluiter opent en de tweede de spleet weer sluit. Bij standaard flitssynchronisatie (dus niet HSS) wordt de flitser afgestoken zo gauw het eerste gordijn open is. Bij de derde en laatste synchronisatiemethode (op X-Sync en langere sluitertijden) gaat de flitser pas af vlak voordat het tweede gordijn de sluiter dicht trekt. Deze methodes heten respectievelijk eerste gordijn ("first curtain") en tweede gordijn ("second curtain") synchronisatie en geven verschillende resultaten bij lange sluitertijden in combinatie met bewegende onderwerpen (of camera).
Zoom
Voor de flitsbuis van een reportageflitser zit een fresnellens die het licht bundelt. Bij de meeste types kan de afstand van de flitsbuis tot die lens variëren. Hiermee kan de lichtbundel smaller of wijder gemaakt worden worden. Deze kolom vermeldt de maximale beeldhoeken waarbij een gelijkmatige belichting bereikt wordt bij de verschillende instellingen van de flitskop (dus zonder zwarte hoeken), gegeven in brandpuntsafstanden voor een objectief op een kleinbeeld (full-frame) camera. Als er 1 getal staat kan er niks ingesteld worden; staat er een lijst getallen dan kan de flitskop handmatig in twee of meer standen gezet worden. X-Ymm betekent dat de flitskop elektronisch in een aantal standen gezet kan worden (dus niet continu). Dit laatste gebeurt met knoppen op het apparaat (indien aanwezig) of op de camera, handmatig dan wel automatisch aan de hand van de brandpuntsafstand van het objectief.
Opt S
Met het optische draadloze flitssysteem van Canon kan een "Master" apparaat in de flitsschoen van de camera of de ingebouwde pop-up flitser van de camera één of meerdere "slave" apparaten aansturen. Daarbij kan E-TTL automatische belichting gebruikt worden maar het is ook mogelijk om de slave flitsers op afstand handmatig in te stellen.
Opt M
Deze systeemflitsers werken als master apparaat voor de optische flitseraansturing van Canon. De meeste kunnen alle beschikbare "channels" gebruiken en 3 groepen van slave fliters op verschillende lichtintensiteiten (relatief en/of absoluut) aansturen. Canon camera's met ingebouwde optische master flitser functie zijn de 7D, 60D, 600D, 650D en 700D. Voordeze ingebouwde flitsers van camera's gelden enige beperkingen die ook van toepassing zijn op de Canon Speedlite 90EX. Ze bieden bijvoorbeeld ook als master geen HSS. Als de flash exposure compensation (FEC) op een camera (bijv. 600D) beperkt is tot -2 .. +2 dan geldt dat ook in master mode en met een externe flitser aangesloten. Dit heeft geen invloed op wat je op de flitser zelf kan instellen.
RF S en RF M
Het nieuwe (2012) draadloze flitssysteem van Canon werkt met 2.4GHz radiosignalen in plaats van infrarood licht en heeft daardoor een groter bereik. Ook voegt het nieuwe mogelijkheden toe ten opzichte van het oude systeem.
GN
Het richtgetal of in het Engels "guide number" geeft de maximale afstand waarop de lichtintensiteit geleverd door de flitser op vol vermogen nog voldoende is om een foto te nemen met diafragma F1 op ISO 100. Om de flitsers enigszins te vergelijkeen wordt een eventuele zoom flitskop ingesteld voor een objectief met 35mm brandpuntsafstand op een kleinbeeldcamera (22mm op een Canon APS-C camera). Sommige flitsers staan dan eigenlijk op een wijdere stand waardoor ze in zekere zin ondergewaardeerd worden in de vergelijking. Deze waarden komen van de fabrikanten.
H
Hoe ver de flitskop horizontaal naar links en rechts kan draaien.
V
De mate waarin de kop naar boven gericht kan worden.
mod
Wanneer de scherptediepteknop (depth-of-field) ingedrukt wordt hoort de flitser quasi continu licht te produceren zodat de fotograaf de belichting van te voren kan beoordelen. Dit is genoemd naar de 'modeling light' van studio flitsers met het zelfde doel; daar is het vaak een speciale gloei- of halogeenlamp gemonteerd in het gat van de cirkelvormige flitsbuis.
wide panel
Dit is een uitschuifbaar plastic plaatje dat voor de flitskop kan hangen. Het verstrooit het licht zodat ook met een supergroothoek objectief gefotografeerd kan worden. De brandpuntsafstand die hoort bij maximale beeldhoek staat vermeld. Als deze tussen haakjes staat dan wordt het hulpstuk los meegeleverd.
bnc
Een ingebouwde "bounce card" is een wit kaartje dan bij het "wide panel" verstopt zit. Hiermee kan een onderwerp eenvoudig zowel via een (wit) plafond als "direct" via het kaartje belicht worden. Het zelfde effect is natuurlijk ook te bereiken met een los wit kaartje en een elastiekje.
p w r
Aansluiting voor een externe voeding. Deze bestaan in verschillende soorten (C = Canon, M = Metz).
MULTI
Stroboscoop functie.
S1 S2
Naast Canon draadloze flitssystemen ondersteunen sommige reportageflitsers ook simpele slave modes. S1: flits direct mee wanneer een master flits gedetecteerd wordt, S2: negeer de pre-flash van de E-TTL (of andere) automatische belichting.
FEB
Flash exposure bracketing.
crop
Ondersteuning voor andere sensor formaten dan "full frame" 35mm is nodig voor autozoom op APS-C DSLRs en alle compact camera's (met flitsschoen). ! betekent hier dat alleen APS-C (goed) ondersteund wordt. Op een full frame camera kan auto zoom dan niet gebruikt worden omdat zo een flitser de randen van het beeld waarschijnlijk niet goed belicht. Mogelijk ondersteunen alleen Canon flitsers afwijkende sensor formaten zoals APS-H, 2/3", 1/2.3".
AF hulplicht
Veel flitsapparaten hebben een (rode) lamp ingebouwd die een patroon over de focuspunten kan projecteren en daarmee helpt met scherpstellen bij weinig of geen licht. Dit werkt niet voor compact camera's (inclusief de EOS M). De witte LED van de 320EX werkt weer wel voor de EOS M.
Alle flitsers zouden moeten ondersteunen: eerste/tweede gordijn synchronisatie, flash exposure lock (FEL), automatische zoom (indien van toepassing).
Andere verschillen die van belang kunnen zijn: laadtijd, betrouwbaarheid/oververhitting, gelijkmatige belichting, water- en stofbestendigheid.
Voor reviews zie bijvoorbeeld speedlights.net.
H S S | Zoom@FF | Opt S | Opt M | R F S | R F M | GN @ 35mm | H | V | m o d | wide panel | b n c | p w r | MULTI (Hz) | S1 S2 | F E B | crop | |
Canon 90EX | - | 24mm | - | x | - | - | 9m | - | - | ? | - | - | - | - | - | - | nvt |
220EX | x | 28mm | - | - | - | - | 22m | - | - | - ? | - | - | - | - | - | - | nvt |
270EX | x | 28mm | - | - | - | - | 27m | - | 0-90° | x | - | - | - | - | - | - | nvt |
270EX II | x | 28/50mm | x | - | - | - | 22m | - | 0-90° | x | - | - | - | - | - | - | nvt |
320EX | x | 24/50mm | x | - | - | - | 24m | -180-+90° | 0-90° | x | - | - | - | - | - | - | nvt |
380EX | x | 24-105mm | - | - | - | - | 28m | - | 0-90° | - | - | - | - | - | - | - | - |
420EX | x | 24-105mm | x | - | - | - | 31m | -180-+90° | 0-90° | x | - | - | - | - | - | - | - |
430EX | x | 24-105mm | x | - | - | - | 31m | -180-+90° | 0-90° | x | 14mm | - | - | - | - | - | x |
430EX II | x | 24-105mm | x | - | - | - | 31m | -180-+90° | 0-90° | x | 14mm | - | - | - | - | - | x |
550EX | x | 24-105mm | x | x | - | - | 36m | -180-+90° | -7-+90° | x | 17mm | - | C | 1-199 | - | x | - |
580EX | x | 24-105mm | x | x | - | - | 36m | -180-+90° | -7-+90° | x | 14mm | x | C | 1-199 | - | x | x |
580EX II | x | 24-105mm | x | x | - | - | 36m | -180-+180° | -7-+90° | x | 14mm | x | C | 1-199 | - | x | x |
600EX-RT | x | 24-200mm | x | x | x | x | 36m | -180-+180° | -7-+90° | x | 14mm | x | C | 1-500 | - | x | x |
Yongnuo YN467II | - | 24-85mm | - | - | - | - | <24m | "270°" | -7-+90° | ? | 18mm | x | - | - | x | ? | ! |
YN468II | - | 24-85mm | - | - | - | - | <33m | "270°" | -7-+90° | ? | 18mm | x | - | 1-100 | x | x | ! |
YN500EX | x | 24-105mm | x | - | - | - | <39m | -180-+90° | -7-+90° | x | 14mm | x | - | 1-100 | x | x | ? |
YN565EX | - | 24-105mm | x | - | - | - | 39m | -180-+90° | -7-+90° | x | 14mm | x | C | 1-100 | x | x | x |
YN568EX | x | 24-105mm | x | - | - | - | 39m | -180-+180° | -7-+90° | x | 14mm | x | - | 1-100 | x | x | x |
Metz 24 AF-1 | - | - | - | - | - | - | 24m | - | 0-90° | - ? | - | - | - | - | - | - | nvt |
36 AF-5 | - | 28/35/50/85 | - | - | - | - | 24m | - | 0-90° | - ? | - | - | - | - | - | - | nvt |
44 AF-1 | - | 24-105mm | x | - | - | - | 27m | -180-+120° | 0-90° | x | 12mm | x | - | - | - | - | x |
52 AF-1 | x | 24-105mm | x | x | - | - | 32m | -180-+120° | 0-90° | x | 12mm | x | - | - | x | - | ? |
58 AF-2 | x | 24-105mm | x | x | - | - | 35m | -180-+120° | -7-+90° | x | 12mm | x | M | 1-50 | x | x | x |
Nissin Di622 II | - | 24-105mm | x | - | - | - | 32m | -90-+180° | 0-90° | - | 16mm | x | - | - | x | - | - |
Di866 II | x | 24-105mm | x | x | - | - | 40m | -90-+180° | 0-90° | x | 18mm | x | C | 1-90 | x | x | - |
MG8000 | x | 24-105mm | x | x | - | - | 40m | -90-+180° | 0-90° | x | (18mm) | - | C | 1-90 | x | x | - |
Oloong SP-690 | - | 24-180mm | - | - | - | - | 31.4m | -90-+180° | -7-+90° | ? | ? mm | x | C | 1-100 | x | x | ? |
SP-690 II | - | 24-180mm | x | x | - | - | 31.4m | -90-+180° | -7-+90° | ? | ? mm | x | C | 1-100 | - | x | ? |
HSS
Bij gebruik van een flitser moet de sluiter van de camera volledig open zijn gedurende de hele flitstijd. In de meeste digitale camera's wordt echter een "Focal plane" sluiter (spleetsluiter) gebruikt. Bij sluitertijden korter dan ongeveer 1/200s is de sluiter nooit of niet lang genoeg helemaal open. Dit heet de "X-Sync" tijd en verschilt per camera. Bij High Speed Sync (HSS) oftewel Focal Plane (FP) synchronisatie geeft de flitser een serie korte flitsen snel achter elkaar waardoor een quasi-continue belichting bereikt wordt. Dit geeft ook bij sluitertijden korter dan de X-sync tijd - in ieder geval tot 1/4000s - een correcte belichting: zonder donkere band onder- of bovenaan het beeld.
De spleetsluiter bestaat uit twee "gordijnen" die na elkaar voor de sensor langs bewegen, waarbij de eerste de sluiter opent en de tweede de spleet weer sluit. Bij standaard flitssynchronisatie (dus niet HSS) wordt de flitser afgestoken zo gauw het eerste gordijn open is. Bij de derde en laatste synchronisatiemethode (op X-Sync en langere sluitertijden) gaat de flitser pas af vlak voordat het tweede gordijn de sluiter dicht trekt. Deze methodes heten respectievelijk eerste gordijn ("first curtain") en tweede gordijn ("second curtain") synchronisatie en geven verschillende resultaten bij lange sluitertijden in combinatie met bewegende onderwerpen (of camera).
Zoom
Voor de flitsbuis van een reportageflitser zit een fresnellens die het licht bundelt. Bij de meeste types kan de afstand van de flitsbuis tot die lens variëren. Hiermee kan de lichtbundel smaller of wijder gemaakt worden worden. Deze kolom vermeldt de maximale beeldhoeken waarbij een gelijkmatige belichting bereikt wordt bij de verschillende instellingen van de flitskop (dus zonder zwarte hoeken), gegeven in brandpuntsafstanden voor een objectief op een kleinbeeld (full-frame) camera. Als er 1 getal staat kan er niks ingesteld worden; staat er een lijst getallen dan kan de flitskop handmatig in twee of meer standen gezet worden. X-Ymm betekent dat de flitskop elektronisch in een aantal standen gezet kan worden (dus niet continu). Dit laatste gebeurt met knoppen op het apparaat (indien aanwezig) of op de camera, handmatig dan wel automatisch aan de hand van de brandpuntsafstand van het objectief.
Opt S
Met het optische draadloze flitssysteem van Canon kan een "Master" apparaat in de flitsschoen van de camera of de ingebouwde pop-up flitser van de camera één of meerdere "slave" apparaten aansturen. Daarbij kan E-TTL automatische belichting gebruikt worden maar het is ook mogelijk om de slave flitsers op afstand handmatig in te stellen.
Opt M
Deze systeemflitsers werken als master apparaat voor de optische flitseraansturing van Canon. De meeste kunnen alle beschikbare "channels" gebruiken en 3 groepen van slave fliters op verschillende lichtintensiteiten (relatief en/of absoluut) aansturen. Canon camera's met ingebouwde optische master flitser functie zijn de 7D, 60D, 600D, 650D en 700D. Voordeze ingebouwde flitsers van camera's gelden enige beperkingen die ook van toepassing zijn op de Canon Speedlite 90EX. Ze bieden bijvoorbeeld ook als master geen HSS. Als de flash exposure compensation (FEC) op een camera (bijv. 600D) beperkt is tot -2 .. +2 dan geldt dat ook in master mode en met een externe flitser aangesloten. Dit heeft geen invloed op wat je op de flitser zelf kan instellen.
RF S en RF M
Het nieuwe (2012) draadloze flitssysteem van Canon werkt met 2.4GHz radiosignalen in plaats van infrarood licht en heeft daardoor een groter bereik. Ook voegt het nieuwe mogelijkheden toe ten opzichte van het oude systeem.
GN
Het richtgetal of in het Engels "guide number" geeft de maximale afstand waarop de lichtintensiteit geleverd door de flitser op vol vermogen nog voldoende is om een foto te nemen met diafragma F1 op ISO 100. Om de flitsers enigszins te vergelijkeen wordt een eventuele zoom flitskop ingesteld voor een objectief met 35mm brandpuntsafstand op een kleinbeeldcamera (22mm op een Canon APS-C camera). Sommige flitsers staan dan eigenlijk op een wijdere stand waardoor ze in zekere zin ondergewaardeerd worden in de vergelijking. Deze waarden komen van de fabrikanten.
H
Hoe ver de flitskop horizontaal naar links en rechts kan draaien.
V
De mate waarin de kop naar boven gericht kan worden.
mod
Wanneer de scherptediepteknop (depth-of-field) ingedrukt wordt hoort de flitser quasi continu licht te produceren zodat de fotograaf de belichting van te voren kan beoordelen. Dit is genoemd naar de 'modeling light' van studio flitsers met het zelfde doel; daar is het vaak een speciale gloei- of halogeenlamp gemonteerd in het gat van de cirkelvormige flitsbuis.
wide panel
Dit is een uitschuifbaar plastic plaatje dat voor de flitskop kan hangen. Het verstrooit het licht zodat ook met een supergroothoek objectief gefotografeerd kan worden. De brandpuntsafstand die hoort bij maximale beeldhoek staat vermeld. Als deze tussen haakjes staat dan wordt het hulpstuk los meegeleverd.
bnc
Een ingebouwde "bounce card" is een wit kaartje dan bij het "wide panel" verstopt zit. Hiermee kan een onderwerp eenvoudig zowel via een (wit) plafond als "direct" via het kaartje belicht worden. Het zelfde effect is natuurlijk ook te bereiken met een los wit kaartje en een elastiekje.
p w r
Aansluiting voor een externe voeding. Deze bestaan in verschillende soorten (C = Canon, M = Metz).
MULTI
Stroboscoop functie.
S1 S2
Naast Canon draadloze flitssystemen ondersteunen sommige reportageflitsers ook simpele slave modes. S1: flits direct mee wanneer een master flits gedetecteerd wordt, S2: negeer de pre-flash van de E-TTL (of andere) automatische belichting.
FEB
Flash exposure bracketing.
crop
Ondersteuning voor andere sensor formaten dan "full frame" 35mm is nodig voor autozoom op APS-C DSLRs en alle compact camera's (met flitsschoen). ! betekent hier dat alleen APS-C (goed) ondersteund wordt. Op een full frame camera kan auto zoom dan niet gebruikt worden omdat zo een flitser de randen van het beeld waarschijnlijk niet goed belicht. Mogelijk ondersteunen alleen Canon flitsers afwijkende sensor formaten zoals APS-H, 2/3", 1/2.3".
AF hulplicht
Veel flitsapparaten hebben een (rode) lamp ingebouwd die een patroon over de focuspunten kan projecteren en daarmee helpt met scherpstellen bij weinig of geen licht. Dit werkt niet voor compact camera's (inclusief de EOS M). De witte LED van de 320EX werkt weer wel voor de EOS M.
Alle flitsers zouden moeten ondersteunen: eerste/tweede gordijn synchronisatie, flash exposure lock (FEL), automatische zoom (indien van toepassing).
Andere verschillen die van belang kunnen zijn: laadtijd, betrouwbaarheid/oververhitting, gelijkmatige belichting, water- en stofbestendigheid.
Voor reviews zie bijvoorbeeld speedlights.net.
Die slave functie werkt met een optische commanderflitsunit. De masterflitser moet dat ondersteunen. het is niet zo dat die Metz gewoon dom meeflitst. Ik denk niet dat de 550d die masterfunctie ondersteunt. Je zal dus een 580 ex oid op je camera moeten zetten om die metz als slave te kunnen gebruiken. De 44 staat standaard op groep A (dat kun je niet wijzigen) en is geactiveerd op alle kanalen (dat kan je ook niet wijzigen). Op de masterflits stel je dan in of je die metz als ttl wil laten meeflitsen, of manueel, of ttl met of zonder compensatie etc.Silasje schreef op donderdag 06 december 2012 @ 15:01:
Ik heb zojuist een Metz 44 AF-1 (canon) binnen gekregen. Deze wil ik gebruiken voor o.a. autofotografie en om binnen plaatjes te schieten. Na het uitpakken heb ik de flitser natuurlijk direct getest. Op de camera zijn de foto's prachtig! De belichting komt er een stuk mooier uit.
2. Druk op de SL toets
[afbeelding]
[Voor 3% gewijzigd door Teun_2 op 26-03-2013 20:36]
Te koop: Canonlenzen
Op de Canon Camera Museum website staat nu een artikel over de 430EX II en 600EX-RT. Deze worden vergeleken met de 430EX respectievelijk de 580EX II.
Volgens mij werken alleen Canon flitsers niet als slave, zonder master flitser. Mijn 430EX II kreeg ik niet getriggerd door een andere flits. Mijn Yongnuo flash doet dat perfect. Voor mijn 430EX II moet ik of de draadloos flits functie op mijn 7D aanzetten, of een 580EX II of soortgelijke flitser gebruiken. Anders lukt het me niet deze als slave te triggeren. Ik gok dat Canon inderdaad een soort verborgen code in hun flits heeft ingebouwd, die checkt of je een master hebt.
Mijn Yongnuo kan ik met elke camera die ik heb off shoe gebruiken, bijvoorbeeld met mijn Olympus E-PL1. Mijn 430EX II vertikt dat echter, ook op mijn 7D als de draadloze functie niet aan staat.
Mijn Yongnuo kan ik met elke camera die ik heb off shoe gebruiken, bijvoorbeeld met mijn Olympus E-PL1. Mijn 430EX II vertikt dat echter, ook op mijn 7D als de draadloze functie niet aan staat.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Zie de kolom "S1 S2" in de tabel die ik onlangs gepost heb en de bijbehorende beschrijving. Canons flitsers ondersteunen alleen hun eigen optische E-TTL trigger systeem (en de 600EX ook hun nieuwe RF systeem). Daarmee kan je volautomatisch flitsen of handmatig vanaf de camera/master flitser de slave flitsers instellen. Als je daarentegen een simpele slave functie gebruikt (op flitsers van andere merken) dan moet je handmatig op de slave flitsers de sterkte instellen.Sjekster schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:51:
Volgens mij werken alleen Canon flitsers niet als slave, zonder master flitser. Mijn 430EX II kreeg ik niet getriggerd door een andere flits. Mijn Yongnuo flash doet dat perfect. Voor mijn 430EX II moet ik of de draadloos flits functie op mijn 7d aanzetten, of een 580EX II of soortgelijke flitser gebruiken. Anders lukt het me niet deze als slave te triggeren. Ik gok dat Canon inderdaad een soort verborgen code in hun flits heeft ingebouwd, die checkt of je een master hebt.
Mijn Yongnuo kan ik met elke camera die ik heb off shoe gebruiken, bijvoorbeeld met mijn Olympus E-PL1. Mijn 7D vertikt dat echter als de draadloze functie niet aan staat.
Ik heb het om die reden ook niet voor elkaar gekregen om mijn Yongnuo 565EX en 430EX II tegelijkertijd off shoe te laten flitsen, met mijn 7D. De Yongnuo werkt niet met de draadloze functie (nou ja, hij flitst wel, maar niet sync), de 430EX II werkt alleen met de draadloze functie. Zal dus moeten uitwijken naar triggers?
Heb je geprobeerd de 565EX in S2 mode te zetten? Dan zou ie de preflash van de 7D moeten negeren. Of anders de 7D helemaal handmatig laten flitsen (slave 430ex2 + evt. ingebouwd) - dus E-TTL uit zetten. Ik kan dit wel testen met mijn Nissin Di866 II maar die snapt ook het canon systeem dus beetje zinloos voor mijSjekster schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 15:29:
Ik heb het om die reden ook niet voor elkaar gekregen om mijn Yongnuo 565EX en 430EX II tegelijkertijd off shoe te laten flitsen, met mijn 7D. De Yongnuo werkt niet met de draadloze functie (nou ja, hij flitst wel, maar niet sync), de 430EX II werkt alleen met de draadloze functie. Zal dus moeten uitwijken naar triggers?

Edit: Wacht, de YN565EX kan toch wel als canon (en/of nikon) wireless slave werken, dan bedoel je dus dat dat niet goed werkt?
[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 269428 op 27-03-2013 15:47]
Wat ik op internet heb gevonden is dat ik Wireless mode (dus eigenlijk de vervanging van een master flash) moet uitschakelen. Dan werkt de Yongnuo perfect. Zodra ik wireless mode heb aanstaan, gaat de flash wel af, maar synct hij niet correct met de foto.
Het is me echter wel een keer gelukt om zowel mijn Canon als mijn Yongnuo gelijktijdig te laten flashen met m'n 7D, maar ik kon dat helaas niet meer reproduceren....
Kan dus goed zijn dat het aan mij ligt, ik zal het binnenkort weer eens proberen: to be continued....
Het is me echter wel een keer gelukt om zowel mijn Canon als mijn Yongnuo gelijktijdig te laten flashen met m'n 7D, maar ik kon dat helaas niet meer reproduceren....
Kan dus goed zijn dat het aan mij ligt, ik zal het binnenkort weer eens proberen: to be continued....
Cool dat hier een apart topic over is. Dit had ik nog niet eerder gezien.
Ik wil mij bezig gaan houden met Strobist fotografie. Wat raden jullie mij aan? Ik zat zelf te denken aan 2 x een yongnuo yn-560 ii i.c.m. een Canon 550D. Mijn vraag is: Gaat dit werken? Kan ik deze beide gaan gebruiken als Slave zonder dat ik een 3e ''Vaste'' Flitser op de camera heb gemonteerd? Als trigger wil ik de yongnuo rf-603 gaan gebruiken.
Ik wil mij bezig gaan houden met Strobist fotografie. Wat raden jullie mij aan? Ik zat zelf te denken aan 2 x een yongnuo yn-560 ii i.c.m. een Canon 550D. Mijn vraag is: Gaat dit werken? Kan ik deze beide gaan gebruiken als Slave zonder dat ik een 3e ''Vaste'' Flitser op de camera heb gemonteerd? Als trigger wil ik de yongnuo rf-603 gaan gebruiken.
[Voor 6% gewijzigd door Possible op 27-03-2013 18:07]
3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Volgens de handleiding die ik gebruikt heb heeft de YN565EX drie wireless slave modes: S1, S2, en SL. De laatste (SL) is de E-TTL (en i-TTL) mode waarbinnen je nog kan kiezen tussen cn: reageer zowel op canon als nikon wireless masters; c: alleen canon masters; en n: alleen nikon masters.
@Possible: De YN560 II is geen dedicated Canon flitser - ondersteunt geen E-TTL automatische flitsbelichting - en is dus off-topic hier
Hetzelfde geldt voor de triggers, maar die bestaan wel in een Canon versie die wake-up regelt ofzo. Als je het flitsvermogen van je slave flitsers handmatig wil instellen dan werkt dat inderdaad met die YN560 II. Zelfs zonder radio triggers maar dan moet je de ingebouwde flitser aan zetten (minstens op minimaal vermogen) en kan je niet goed door muren of andere obstakels heen de slave flitsers aanzwengelen.
@Possible: De YN560 II is geen dedicated Canon flitser - ondersteunt geen E-TTL automatische flitsbelichting - en is dus off-topic hier

[Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 269428 op 27-03-2013 19:14]
Ik heb exact dat spul, maar dan op een 7D. Werkt perfect, maar idd alleen als slave. Ik heb ook nog een 430EXII die ik er af en toe als slave aanhang. Allemaal op 603 wireless dingen.Possible schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 18:06:
Cool dat hier een apart topic over is. Dit had ik nog niet eerder gezien.
Oke goed om te horen. Ik heb nu van en collega een Canon 430EXII overgenomen. Deze kan ik dus wel als Slave ergens neerzetten i.c.m. een yongnuo yn-560 ii ? beide moeten dus draadloos getiggerd worden d.m.v. een yongnuo rf-603.
Je hebt dan drie rf-603 transceivers nodig: 1 op de camera, 1 onder de yn560II, 1 onder de 430EXII.Possible schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 10:33:
Oke goed om te horen. Ik heb nu van en collega een Canon 430EXII overgenomen. Deze kan ik dus wel als Slave ergens neerzetten i.c.m. een yongnuo yn-560 ii ? beide moeten dus draadloos getiggerd worden d.m.v. een yongnuo rf-603.
Ok tanks. De RF-603 gaat wel werken op ee Canon 550D? Ik lees op camerau dat deze alleen geschikt is voor:
Geschikt voor
- Canon EOS 1D
- Canon EOS 5D
- Canon EOS 7D
- Canon EOS 50D
- Canon EOS 40D
- Canon EOS 30D
- Canon EOS 20D
- Canon EOS 10D
Geschikt voor
- Canon EOS 1D
- Canon EOS 5D
- Canon EOS 7D
- Canon EOS 50D
- Canon EOS 40D
- Canon EOS 30D
- Canon EOS 20D
- Canon EOS 10D
Dat gaat over de shutter release kabel, het is blijkbaar de C3 versie waar de verkeerde kabel (voor jou) bij zit. De C1 versie heeft de goede kabel. Dit staat bijv. in de yongnuo ebay winkel.Possible schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:20:
Ok tanks. De RF-603 gaat wel werken op ee Canon 550D? Ik lees op camerau dat deze alleen geschikt is voor:
Geschikt voor
- Canon EOS 1D
...
Volgens mij is zo'n dierentuin meet best wel wat voor jou. Daar is de 5d2 en 5d3 aanwezig en vast genoeg Nikon spul ook.
Het flitssysteem van Nikon vind ik dan weer niet zo bijzonder. Ik heb daarin voor mezelf toch wel een heerlijke oplossing gevonden met dit systeem wat erg goed bevalt :
http://www.lightingrumour...ilable-priced-at-110-2703
Ik heb daar 6 van en werk er zowel in de studio met studioflitsers mee als ook op locatie met reportageflitsers.
Ik denk dat ik dan voor de phottix odin zou gaan, en als ik meer flitsers nodig heb domme triggers / optisch.
Maar inderdaad, ik kan eigenlijk niet volgende week, maar misschien toch proberen een dagdeeltje mee te pikken.
Voor wat betreft het Nikon flitssysteem: het is makkelijk en laagdrempelig voor binnen. Met een pop-up flitser en twee losse flitsers kom je een heel eind, en het grote voordeel dat je TTL + manual optisch kan mixen vanaf je body. Dat zijn dingen die je bij Canon gewoon kan vergeten tenzij je een phottix odin koopt.
Eén en ander eens laten bezinken...
Maar inderdaad, ik kan eigenlijk niet volgende week, maar misschien toch proberen een dagdeeltje mee te pikken.
Voor wat betreft het Nikon flitssysteem: het is makkelijk en laagdrempelig voor binnen. Met een pop-up flitser en twee losse flitsers kom je een heel eind, en het grote voordeel dat je TTL + manual optisch kan mixen vanaf je body. Dat zijn dingen die je bij Canon gewoon kan vergeten tenzij je een phottix odin koopt.
Eén en ander eens laten bezinken...
Ik zie trouwens niet wat de meerwaarde is van de phottix odin. De triggers die ik toon stuur je aan via je eigen body zijn menu, werken ook met TTL en manueel en door elkaar, synct op 1/8000e en kost ongeveer 20% van wat jij linkt.
Ik wil niet te ver off topic gaan (dus misschien dit in het Canon flits topic pleuren?), maar de phottixen hebben wel een paar grote voordelen (onder andere dat ze wel werken op mijn 5D, maar da's hierna niet meer relevant). Bijvoorbeeld bestuurbare zoom in manual mode, veel fijnere besturing, een overkoepelende FEC (los van ETTLII), maar ook triviale zaken als compatibiliteit voor hun andere (manual) triggers, USB upgrade-baar en een externe power plugje.
Ook vind ik het veel fijner om zo'n complexe flitser inrichting vanaf een dedicated controller met knopjes te bedienen dan vanuit een camera menu.
Verder is het prijsverschil grofweg het dubbele voor een Odin receiver en maar ietsje meer dan dat voor de transmitter, maar daar krijg je wel een veel fijner systeem voor. Als het 20% is wordt het wel een andere zaak.
Elv0000 haalt de sterke punten van de Odins er in zijn review goed uit: http://www.flickr.com/gro...iscuss/72157628093126883/
http://flashhavoc.com/phottix-odin-ttl-trigger-review/
Ook vind ik het veel fijner om zo'n complexe flitser inrichting vanaf een dedicated controller met knopjes te bedienen dan vanuit een camera menu.
Verder is het prijsverschil grofweg het dubbele voor een Odin receiver en maar ietsje meer dan dat voor de transmitter, maar daar krijg je wel een veel fijner systeem voor. Als het 20% is wordt het wel een andere zaak.
Elv0000 haalt de sterke punten van de Odins er in zijn review goed uit: http://www.flickr.com/gro...iscuss/72157628093126883/
http://flashhavoc.com/phottix-odin-ttl-trigger-review/
*verplaatst 
bestuurbare manual zoom heeft de trigger die ik link ook trouwens. USB upgradable niet.
Een overkoepelende FEC klinkt leuk, maar als het los van TTL2 werkt dan kan de camera dus nooit correct meer meteren en meedenken toch?
2 van mijn triggers kosten 78 dollar, ruwweg 60 euro.
Stel je wilt 3 ontvangers + zender, dan ben je met mijn set 120 euro kwijt.
Phottix Odin zou je hier op uitkomen:
http://www.ebay.com/itm/P...ories&hash=item2a29c8b653
519 dollar, ofwel 400 euro. Ok, het is niet 20% inderdaad. Maar alsnog is jou set 3,5x zo duur als mijn systeem. En dat terwijl ze beiden manual zoom, TTL, 1/8000e sync, manual+ttl mogelijkheden etc hebben.
Ik vind het prijsverschil groot. En mijn systeem heeft dan nog als voordeel dat alle zenders ook ontvangers zijn en andersom, mocht er 1 stuk gaan e.d. is dat handig.

bestuurbare manual zoom heeft de trigger die ik link ook trouwens. USB upgradable niet.
Een overkoepelende FEC klinkt leuk, maar als het los van TTL2 werkt dan kan de camera dus nooit correct meer meteren en meedenken toch?
519 dollar, ofwel 400 euro. Ok, het is niet 20% inderdaad. Maar alsnog is jou set 3,5x zo duur als mijn systeem. En dat terwijl ze beiden manual zoom, TTL, 1/8000e sync, manual+ttl mogelijkheden etc hebben.
Ik vind het prijsverschil groot. En mijn systeem heeft dan nog als voordeel dat alle zenders ook ontvangers zijn en andersom, mocht er 1 stuk gaan e.d. is dat handig.
Ik zou ze sowieso wel willen proberen eerlijk gezegd. Staan al poosje in mijn deal extreme winkelmandje maar heb ze nog niet durven kopen 

2nd curtain sync kan de Yongnuo 622C ook nog, phottix Odin heb ik nooit heel serieus naar gekeken. Misschien is een vergelijking tussen deze 2 (en de Pixel King?) interessant, net als ik voor een stel E-TTL flitsers ergens hierboven gedaan heb. Die info zou wel in de start post moeten komen uiteindelijk anders vindt niemand het meer.
Bediening via camera gaat wel, alleen naar dat menu komen vind ik nog vervelend. Kan ik dat "externe flitser instellingen" item in het "ster" menu zetten?
Bij linkdelight (verzendkosten los berekend) zijn ze iets goedkoper dan by dx.com.
Bediening via camera gaat wel, alleen naar dat menu komen vind ik nog vervelend. Kan ik dat "externe flitser instellingen" item in het "ster" menu zetten?
Bij linkdelight (verzendkosten los berekend) zijn ze iets goedkoper dan by dx.com.
Ik heb gewoon mijn flash instellingen in mijn persoonlijk menu gezet ja, dat gaat prima (op m'n 7D althans, neem aan dat het bij andere cams ook geen probleem zal zijn).
Thanks (voor de move en de info), de yongnuo's lijken inderdaad wel erg in prijs gezakt. Dat zit nu op het niveau van Cactus v5's. En transceiver had ik niet opgemerkt maar dat is natuurlijk ook een mega voordeel.Nomad schreef op woensdag 24 april 2013 @ 16:49:
*verplaatst
Ik wacht nog even met triggers tot ik zicht heb (en financiën) met wat mijn uiteindelijke kit gaat worden. Ik gebruik nu de RF-602's en/of een ST-E2 met 580EX-en.
Vorige week heb ik bij dx.com de Youngnuo RF 603C gekocht voor mijn 550D. Ben erg benieuwd of dit mij gaat bevallen!
Ik ben al in het bezit van een Youngnuo 560|| en een Canon Speedlite 430EX.
Helaas heeft de Canon 550D geen ondersteuning om een Canon Speedlite 430EX te flashen als je de interne fliter ook aanzet (en op lowest power zet)
Helaas heeft de Canon 550D geen ondersteuning om een Canon Speedlite 430EX te flashen als je de interne fliter ook aanzet (en op lowest power zet)
[Voor 27% gewijzigd door Possible op 24-04-2013 19:11]
Bwehe, ik dacht dat die 622's niet veel meer waren dan m'n Cactus v4's die ik nu heb, maar dan wat meer betrouwbaar (want m'n Cactus v4 willen in 10-20% van de gevallen nog wel eens falen). En toch wou ik ze al overwegen want €40 per trigger vond ik wel te doen.Nomad schreef op woensdag 24 april 2013 @ 15:07:
[...]
Volgens mij is zo'n dierentuin meet best wel wat voor jou. Daar is de 5d2 en 5d3 aanwezig en vast genoeg Nikon spul ook.
Het flitssysteem van Nikon vind ik dan weer niet zo bijzonder. Ik heb daarin voor mezelf toch wel een heerlijke oplossing gevonden met dit systeem wat erg goed bevalt :
http://www.lightingrumour...ilable-priced-at-110-2703
Ik heb daar 6 van en werk er zowel in de studio met studioflitsers mee als ook op locatie met reportageflitsers.
Maar ik wist helemaal niet dat ze ook TTL deden en high speed sync

[Voor 5% gewijzigd door Hahn op 24-04-2013 19:21]
Erg sneaky dat systeem van Canon, dat hun eigen flashes niet triggeren, zodat je weer dure accesoire nodig hebt. Volgens mij kan je nagenoeg ELKE 3rd party flitser gewoon via een ander flitslicht triggeren (en Nikon ook geloof ik?)Possible schreef op woensdag 24 april 2013 @ 19:10:
Vorige week heb ik bij dx.com de Youngnuo RF 603C gekocht voor mijn 550D. Ben erg benieuwd of dit mij gaat bevallen!
Yup inderdaad. Volgens mij kan het pas vanaf de 7D. Daar ben ik de optie wel eens tegengekomen in het menu.... Deze is echter niet te vinden op de 550D.
Ach ja... Er moet maar eens een hack voor uitkomen....of upgraden naar een 7D
Ach ja... Er moet maar eens een hack voor uitkomen....of upgraden naar een 7D

Ja, maar die wireless functie in de 7D bracht vervolgens mijn Yongnuo weer in de war, die flitste wel, maar syncte niet..moet kijken of ik dat nog eens kan oplossen. Maar uiteindelijk ben je volgens mij gewoon beter af met die triggers...
Heb 4x RF-603C gehad met daarop 4x 540EZ flitsers en het beviel me goed. De flitsers moeten wel handmatig ingesteld worden.
Sinds kort heb ik net als Hahn 3 stuks 622 waarbij je, als je de juiste flitsers hebt, alles vanuit de camera kan regelen.
Sinds kort heb ik net als Hahn 3 stuks 622 waarbij je, als je de juiste flitsers hebt, alles vanuit de camera kan regelen.
Ehm... jongens : De 600D/650D/700D/60D/7D kunnen allemaal flitsers aansturen met de geintegreerde flits 
Ik heb er verder niet veel mee gedaan, maar mijn 7D werkt in ieder geval prima samen met een 430EXII net als met een 580EXII en een hele oude 420EXehh... I of II weet ik effe niet meer.
Je moet er inderdaad een wat nieuwer toestel voor hebben en ik heb geen idee wat er allemaal verder nog mee bereikt kan worden wat betreft HSS en dergelijke, maar het werkt dus gewoon

Ik heb er verder niet veel mee gedaan, maar mijn 7D werkt in ieder geval prima samen met een 430EXII net als met een 580EXII en een hele oude 420EXehh... I of II weet ik effe niet meer.
Je moet er inderdaad een wat nieuwer toestel voor hebben en ik heb geen idee wat er allemaal verder nog mee bereikt kan worden wat betreft HSS en dergelijke, maar het werkt dus gewoon

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat klopt, mijn 60D doet dat met mijn 270EXII en 430EXII. Maar dit werkt niet met de oudere types (270, 430,580EX). HSS werkt ook wel maar vergeet niet dat het met veel kortere flitsen als normaal gebeurt waardoor je veel minder licht krijgt.
Toch gebruik ik liever de 622 transceivers omdat ik nog wel eens mijn camera binnen heb staan en de flitsers in de tuin om vogels te fotograferen.
Toch gebruik ik liever de 622 transceivers omdat ik nog wel eens mijn camera binnen heb staan en de flitsers in de tuin om vogels te fotograferen.