Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269428

Sjekster schreef op woensdag 24 april 2013 @ 17:11:
Ik heb gewoon mijn flash instellingen in mijn persoonlijk menu gezet ja, dat gaat prima (op m'n 7D althans, neem aan dat het bij andere cams ook geen probleem zal zijn).
Ik kan wel "Flash Control" erin zetten op mijn 600D maar ik bedoelde "External Flash Func. settings" en die kan ik dus niet vinden :-(

@nero355 klopt en dat staat ook ergens verstopt in mijn eerdere lange verhaal+tabel.

@RMRJ HSS werkt bij mijn weten niet met ingebouwde Canon flitsers, ook niet als master

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:08
nero355 schreef op woensdag 24 april 2013 @ 20:57:
Ehm... jongens : De 600D/650D/700D/60D/7D kunnen allemaal flitsers aansturen met de geintegreerde flits :)
Niemand beweert wat anders?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
@spturtle: Klopt, ik bedoelde eigenlijk met de 622's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik vond deze post anders aardig negatief overkomen : Sjekster in "Centraal Canon-dedicated Flits-topic" ;)

Maar ik zie dat er inderdaad al een heel leuk overzicht is van Anoniem: 269428 in "Centraal Canon-dedicated Flits-topic" dus niks aan de hand !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dat ging over de 550D, die het nog niet had, alle versies erna hebben het wel zoals jij al had opgesomd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Gisteren is m'n 430EX gevallen op het beton :(

Stond op een zwaar manfrotto statief, emt rugtas eraan en werd nog omgeblazen, resultaat: afgebroken flitsschoen, hoekje van de diffuserkap af en flinke deuk/schaaf op de linker bovenhoek.

Dus wat nu....zelf repareren is een optie, een schoentje kost op ebay zo'n $23. Diffuser kapje ook zoiets, maar of ik die vervangen het ook waard vind. Kap voor de kop is ook wel (moeilijk) te vinden maar in verhouding prijzig. resultaat: $23 voetje, werkende flitser maar met beschadiging.

Donor-flitser zoeken...vrij lastig. Heb wel al iemand op fotoapparatuur.nl gemailed dus hopelijk word dat wat.

Voetje fixen, verkopen en 430EX II halen is een optie. 2e hands zijn die krengen vrij duur. Dus relatief veel kosten voor een cosmetisch mooie flits met metalen voetje die wat stiller en sneller is.

Voetje fixen, verkopen en 2e hands 580EX (II) halen, opzich zelfde als hierboven maar dan wel een "upgrade", maar heb ik die extra flitspower wel nodig...

Yongnuo 580EX kloon is misschien een optie maar daar ben ik gewoon wantrouwig om, met een Canon flits weet je in ieder geval dat hij altijd doet wat hij moet doen en met een chineese flitser met reverse engineered protocol...tja kweenie...

Dillema :p

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je alleen dat plastic flitsvoet onderdeel nodig? Dat zou nog meevallen, maar denk je dan dat er binnenin niks kapot is gegaan? Misschien kan je de afgebroken plastic delen weer vastlijmen. :?

Als je meer power nodig zou hebben dan zou je dat toch merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Meer power in de kast hebben is toch altijd beter?

Ik had vandaag met iemand een discussie nav mijn dx.com diffusor die ik op mijn flitser klik. Volgens mij maakt het geen ruk uit wat voor diffusor je hebt, als het maar een soort van matglas/matplastic is.
Deze was 5$ oid en klemt prima op de kop van mijn flitser.

Zit er nou verschil tussen zo'n ding en een echte Canon? De diffusor wordt ook niet echt warm als ik een paar dikke flitsen met vol vermogen doe trouwens.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:41

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb altijd geschreeuwd dat ik de 430exII een fijnere flitser vind dan de 580exII (heb ze beiden). De 580ex is groot en zwaar en dat zit me soms best in de weg en veelal heb je de power niet nodig.
Maar, inschatten wanneer je de kracht wel een keer nodig hebt is lastig en ik merk dat ik met de 580ex toch dingen netter kan belichten en meer power voor handen heb.
Nu heb ik minimaal iso1600/3200 in gebruik op het moment dat ik flits, maar een kerk is groot en ik houd van frisse lichte foto's, dus die power is af en toe nog wel hard nodig blijkbaar.

Ik wacht met smart op een sb-700 voor Canon. Dan heb je het 430ex formaat, maar de 580ex power. En dat ik geen master ermee kan spelen kan mij geen drol schelen, heb ik wel andere systemen voor.
Dus canon, maak die 480ex maar, met fijner digitaal lcd schermpje, weatherseal en dus meer power.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 13:50
Ik zat ook aan een setje 430EXII's te denken. Had vorige week twee 580EX (mk I) op mijn camera zitten, en in combinatie met een macro lens, body en macro bracket til je je dan echt een breuk.
Maar een nieuwe 430 is wat mij betreft ook welkom, zeker als die RT compatible wordt met een beter prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boudewijn schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:31:
Ik had vandaag met iemand een discussie nav mijn dx.com diffusor die ik op mijn flitser klik. Volgens mij maakt het geen ruk uit wat voor diffusor je hebt, als het maar een soort van matglas/matplastic is.
Deze was 5$ oid en klemt prima op de kop van mijn flitser.

Zit er nou verschil tussen zo'n ding en een echte Canon? De diffusor wordt ook niet echt warm als ik een paar dikke flitsen met vol vermogen doe trouwens.
Waar heb je het over, wit plastic "omnibounce" gevallen? Die zijn meestal nutteloos, verkoopt Canon ze dan? Ik zou er inderdaad zo min mogelijk geld aan uitgeven.

De fresnel lens van de flitser kan erg heet worden, als je er een kap overheen zet zal ie misschien minder goed afkoelen (en dus eerder oververhit raken).

@Nomad en SndBastard: grootte heb je nodig voor condensator en zoomkop, gewicht waarschijnlijk voor stevigheid. De batterijen wegen ook aardig wat. Moet ik in de tabel het gewicht erbij zetten? 8) De Canon 430EX II weegt 320g, 580EX II 405g, 600EX 425g en bijv. de Yongnuo 565EX 380g, 568EX 350g, Nissin Di866 II 380g.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 269428 op 05-05-2013 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De fresnel lens: check maar die zit aan de flitser zelf dus die is vrij origineel van Canon ;).

Het ging mij om deze categorie dingen:
http://www.fotokonijnenbe...-ew-voor-canon-430ex.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Boudewijn precies, de bekende omnibounce opzetdingen. Die verspreiden het licht over een zeer groot gebied, in de meeste gevallen raak je dan veel licht kwijt (naar beneden of naar achteren). Bij de genoemde extreme groothoek lenzen (15mm op een full frame camera, dus ~10mm op een APS-C camera) kan het van pas komen maar je hebt daarvoor al het "wide panel" dat in je flitser zit verstopt. Voor portretten waarbij je de flitser op een wit plafond richt werkt een simpel wit kaartje + elastiekje beter.

De lens waar ik het eerder over had is gewoon de vaste voorkant van de flitskop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Anoniem: 269428 schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 23:59:
[...]

Waar heb je het over, wit plastic "omnibounce" gevallen? Die zijn meestal nutteloos, verkoopt Canon ze dan? Ik zou er inderdaad zo min mogelijk geld aan uitgeven.

De fresnel lens van de flitser kan erg heet worden, als je er een kap overheen zet zal ie misschien minder goed afkoelen (en dus eerder oververhit raken).

@Nomad en SndBastard: grootte heb je nodig voor condensator en zoomkop, gewicht waarschijnlijk voor stevigheid. De batterijen wegen ook aardig wat. Moet ik in de tabel het gewicht erbij zetten? 8) De Canon 430EX II weegt 320g, 580EX II 405g, 600EX 425g en bijv. de Yongnuo 565EX 380g, 568EX 350g, Nissin Di866 II 380g.
Voor wat betreft die omnibounce dingen, ik gebruik ze best vaak. Zeker om met één of twee flitsers een hele ruimte op te lichten is dat wel fijn, maar ook om een paraplue egaler uit te lichten.
Veel mensen lijken te denken dat die dingen iets doen om het licht zachter te maken, maar daar zijn ze inderdaad nutteloos voor.

Qua formaat en gewicht, ik verbaas me er een beetje over dat er nog niet echt fabrikanten zijn die een ander batterijtype kiezen. Als je kijkt naar de capaciteit van lithium ion batterijen zie je dat je met één 18650 van 3400mAh al ongeveer op de capaciteit van 4 NiMH AA's zit. De flitskop en reflector hoeven ook niet gigantisch te zijn om een ~100mm FoV te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-06 19:49
SndBastard schreef op zondag 05 mei 2013 @ 11:56:
Qua formaat en gewicht, ik verbaas me er een beetje over dat er nog niet echt fabrikanten zijn die een ander batterijtype kiezen. Als je kijkt naar de capaciteit van lithium ion batterijen zie je dat je met één 18650 van 3400mAh al ongeveer op de capaciteit van 4 NiMH AA's zit. De flitskop en reflector hoeven ook niet gigantisch te zijn om een ~100mm FoV te geven.
Dan zullen de flitserfabrikanten wel iets aan de spanning moeten doen. Lithium ion cellen geven ongeveer 3,6V en NiMH ongeveer 1,4V

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Universal Creations schreef op zondag 05 mei 2013 @ 12:20:
[...]

Dan zullen de flitserfabrikanten wel iets aan de spanning moeten doen. Lithium ion cellen geven ongeveer 3,6V en NiMH ongeveer 1,4V
Op zich gaat het niet zozeer om de spanning van zo'n batterij hoor. NiMH's varieren van 1,2V nominaal tot 1,45V als ze helemaal vol zijn. Alkaline's zitten meestal op 1,5V, en Lithium AA's gaan zelfs tot 1,8V. De meeste (zo niet alle) electrische apparatuur op batterijen is prima ingericht om met verschillende voltages om te gaan.
De Li-ION's zitten als ze helemaal vol zijn op 4,2V. Al die voltages kan je met een DC-to-DC converter (bijvoorbeeld buck-boost) makkelijk converteren naar het voltage wat je circuit nodig heeft (bijvoorbeeld 5V). Zo zorg je er in de praktijk bijvoorbeeld ook voor dat een apparaat altijd een constant voltage krijgt aangeboden en zicht hetzelfde gedraagt of het nou 4,8V (4xNiMH) of 7,2V (4xLithium) aangeboden krijgt.
Daarbij gaat het meer om het vermogen wat een batterij (of setje) kan leveren dan puur om het voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik neem aan dat je energie bedoelt i.p.v. vermogen. Maar ik zat eens even te kijken naar het formaat van zo'n 18650 en die heeft ongeveer 2x zoveel capaciteit, maar is ook 2x zo groot qua volume. Dus niet echt veel winst.
Maar idd met DC-DC conversie kom je er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Universal Creations schreef op zondag 05 mei 2013 @ 13:07:
Ik neem aan dat je energie bedoelt i.p.v. vermogen. Maar ik zat eens even te kijken naar het formaat van zo'n 18650 en die heeft ongeveer 2x zoveel capaciteit, maar is ook 2x zo groot qua volume. Dus niet echt veel winst.
Maar idd met DC-DC conversie kom je er ook.
Vermogen --> energie inderdaad.
De capaciteit is ca. 2 x zo groot, of iets minder als je vergelijkt met de laatste generatie eneloops, maar wel met een twee keer zo hoog voltage, dus 1x18650 komt qua energie in de buurt van 4xNiMH.
In zaklampen wordt dit batterij type erg veel gebruikt en daar zie je ook dat de hoeveelheid licht en de runtimes ongeveer overeen komen.
Ook kan je met één 18650 waarschijnlijk sneller recyclen omdat die dingen een erg lage interne weerstand hebben.

Natuurlijk hebben die dingen ook nadelen, want over- en onderladen vinden de absoluut niet fijn, maar daarom zitten er meestal ook controllers in die afsluiten als het voltage te laag wordt bij ontlading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welk soort accu's doet het beter in (vries)kou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
SndBastard schreef op zondag 05 mei 2013 @ 14:54:
Vermogen --> energie inderdaad.
De capaciteit is ca. 2 x zo groot, of iets minder als je vergelijkt met de laatste generatie eneloops, maar wel met een twee keer zo hoog voltage, dus 1x18650 komt qua energie in de buurt van 4xNiMH.
Met capaciteit bedoel ik dus de hoeveelheid energie (in Wh). Je kunt natuurlijk Eneloops gebruiken, maar als je echt een poweruser bent waarbij capaciteit belangrijker is dan kleine zelfontlading, ga je voor 3000mAh NiMH batterijen en dus niet voor 2000mAh Eneloops (waar ik persoonlijk meer dan genoeg aan heb). En dan zijn de verschillen in energiedichtheid veel kleiner.
Ook kan je met één 18650 waarschijnlijk sneller recyclen omdat die dingen een erg lage interne weerstand hebben.
Een kortgesloten NiMH kan redelijk makkelijk 5A leveren, maar ik weet niet of dat genoeg is.
Anoniem: 269428 schreef op zondag 05 mei 2013 @ 15:12:
Welk soort accu's doet het beter in (vries)kou?
Geen idee, volgens mij doen alle batterijen dat erg slecht. Beter is het om meer reserve batterijen/accu's mee te nemen en die dicht bij je lichaam mee nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Universal Creations op 05-05-2013 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch gebruikt deze rare power-user eneloop batterijen in systeemflitsers die hij voor studiowerk gebruikt: YouTube: Digital Camera Batteries in your Photo Shoots - 3 Step Strategy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Anoniem: 269428 schreef op zondag 05 mei 2013 @ 16:29:
Toch gebruikt deze rare power-user eneloop batterijen in systeemflitsers die hij voor studiowerk gebruikt: YouTube: Digital Camera Batteries in your Photo Shoots - 3 Step Strategy.
Het punt is, dat als je echt zo'n poweruser bent dat de capaciteit van je Eneloop NiMH niet toereikend is, je beter kunt kiezen voor de hogere capaciteit NiMH batterijen. Maar er zijn volgens mij legio fotografen die prima met 1 of 2 setjes Eneloops een hele dag met veel flitsen doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruson
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:39
Yongnuo heeft de 568 EX van een opvolger voorzien, de 568 EX II. Nu met wireless master, eigenlijk exact dezelfde flitser als de 580EXII van Canon maar dan voor omgerekend 140 euro. Heeft iemand hem toevallig al? Heb net een maand geleden de 568 EX aangeschaft, misschien haal ik de EX II er nog wel bij.

7DII | Canon 10-18 IS STM | Sigma 18-35 1.8 | Canon 100L | Canon MP-E 65mm

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik merk steeds vaker dat ik mijn diafragma af moet knijpen om aan de 1/160e sync speed te komen van mijn 5D (430EXII via radiotriggers zonder HSS-mogelijkheid). Graag zou ik m'n lens wel vol open gebruiken in de buitenlucht overdag. Welke opties zijn er dan?

- triggers kopen met E-ttl en HSS-mogelijkheid
- ND-filter kopen (hoeveel stops kunnen er nog voor een 1.8-lens in buitenlucht overdag voordat de lens niet meer kan focussen? Is dit überhaupt een optie?)
- ...?

Thoughts/ideas, anyone?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Hahn
Veel meer opties dan die twee zijn er niet afaik. Ik heb ze beide en ik gebruik ze beide, heb niet echt een voorkeur eigenlijk. Ik gebruik ze meestal tegelijk zelfs, in volle zon dan. Focussen met ND is geen probleem, als je genoeg licht hebt (wat waarschijnlijk de reden is waarom je ND gebruikt :P).

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 18:42

neevedr

Dat was ik niet!

tobiasvs schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:43:
Ik merk steeds vaker dat ik mijn diafragma af moet knijpen om aan de 1/160e sync speed te komen van mijn 5D (430EXII via radiotriggers zonder HSS-mogelijkheid). Graag zou ik m'n lens wel vol open gebruiken. Welke opties zijn er dan?

- triggers kopen met E-ttl en HSS-mogelijkheid
- ND-filter kopen (hoeveel stops kunnen er nog voor een 1.8-lens in buitenlucht overdag voordat de lens niet meer kan focussen? Is dit überhaupt een optie?)
- ...?

Thoughts/ideas, anyone?
Het vermogen van je flitser omlaag?

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

@ Hahn: thx! Gebruik je een variabel ND-filter? Of een vaste (hoeveel stops?)

@neevedr: Het gaat vooral om het omgevingslicht dat te sterk is: ISO 100 (zo laag mogelijk) Tv 1/160e (maximale sluitertijd voor flits) geeft al snel een diafragma van f/8 of hoger, dus een out of focus-achtergrond kan je dan wel vergeten.

[ Voor 14% gewijzigd door tobiasvs op 26-09-2013 11:22 ]

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-06 15:19
Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van de focal length en de verhouding tussen de afstand tot je onderwerp en achtergrond. Ik kan met f/8 prima onscherpe achtergronden krijgen.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

vandijk schreef op donderdag 26 september 2013 @ 18:06:
Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van de focal length en de verhouding tussen de afstand tot je onderwerp en achtergrond. Ik kan met f/8 prima onscherpe achtergronden krijgen.
Dat snap ik, maar de look van een 85mm op f/1.8 is niet te reproduceren met een telelens op f/8. Vroeger was ik fan van de compressie die een tele gaf, tegenwoordig geef ik de voorkeur aan 85mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-06 15:19
Bij het testen van mijn EOS M voor gebruik met externe flitsers (strobist) ben ik een paar nadelen van de M tegen gekomen. Zo is het niet mogelijk om exposure simulation uit te schakelen. Hierdoor wordt het scherm zwart als je de sluitertijd en diafragma gebruikt om het omgevingslicht weg te werken. Met een E-TTL compatible trigger werkt het wel.

Nu is het leuke dat de meegeleverde 90EX ook kan triggeren. De meeste opties zijn beschikbaar. HSS, 3 groepen, E-TTL en M het enige dat mist is de mogelijkheid voor 2e gordijn en de mogelijkheid om de flitser op de camera niet mee te laten flitsen.

Nu is de 90EX zo zwak dat dit waarschijnlijk bij f/8 niet echt meer op je onderwerp terecht komt.

Het leuke is dat de 90EX ook prima op andere EOS bodies gebruikt kan worden. Op mijn 5DmkII worden alle functies via het menu zichtbaar.

Het lijkt erop dat de 90EX een hele goedkope alternatief kan zijn voor de ST-E2/3

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik ben van plan mijn eerste flitser aan te schaffen. Nu was mijn keuze in eerste instantie gevallen op de Canon Speedlite 430EX II. Maar ik zie ook enkele third-party merken die flitsers maken. Hebben jullie daar (goede) ervaring mee? Is er een goed third-party alternatief die wellicht iets goedkoper is, maar waar je niet hoeft in te leveren op compatibiliteit/functies?

Ik zie merken voorbij komen als Sigma, Yongnuo, Neewer, Bower. Maar de voornaamste kandidaat lijkt mij Yongnuo of Sigma? (Heb ook twee sigma lenzen waar ik erg tevreden mee ben).

[ Voor 7% gewijzigd door erikjannemann op 29-01-2014 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruson
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:39
Ik heb een Yongnuo 568 EX (er is nu al een EX II) waar ik erg tevreden over ben. De prijs ligt rond de 120-130 euro en qua functies is de EX II versie hetzelfde aan de 580 EX die ooit rond de 500 euro was. De flitskop is helemaal draaibaar en de kracht van de flitser is ook prima. Iets minder dan de 580 EX schijn ik gelezen te hebben maar krachtiger dan de 430 EX II.

7DII | Canon 10-18 IS STM | Sigma 18-35 1.8 | Canon 100L | Canon MP-E 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:41

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik erken meteen dat ik geen ervaring heb met Yongnuo, dus het zou kunnen dat die 568 die hierboven genoemd wordt een tof ding is, maar ik kan met klem bevestigen dat Metz en Sigma third party dingen gewoon niet consistent zijn.
Ik heb met beide merken mijn camera op statief gehad en 6x hetzelfde gefotografeerd en er kwam gewoon niets constants uit.

Ikzelf vind de 430exII nog steeds een hele goede keuze en een die ik zelf vaak aanraad voor mensen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
Hmm, ok. Ik heb meerdere opmerkingen over third-party fliters gelezen in die trend. Niet constant. Bedoel je daarmee dat hij niet de goede flits-sterkte selecteerd voor het geselecteerde brandpunt? Of gewoonweg niet flitst?

Dat vraag ik mij ook af trouwens, als ik inzoom met de lens, wil ik graag dat de flitser mee zoomt. De canon flitser doet dit volgens mij, maar werkt dit dan ook wanneer ik een Sigma lens gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

erikjannemann schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 14:18:
Dat vraag ik mij ook af trouwens, als ik inzoom met de lens, wil ik graag dat de flitser mee zoomt. De canon flitser doet dit volgens mij, maar werkt dit dan ook wanneer ik een Sigma lens gebruik?
Sigma lens? of flitser? Lens - hangt helemaal van de specifieke lens af volgens mij, niet per fabrikant te zeggen. Bij een flitser is het wel belangrijk als je een APS-C formaat sensor in je camera hebt dat de flitser dat ondersteunt, anders gebruikt ie inefficiënte zoomwaarden. Dat staat in mijn vergelijkingstabel onder het kopje "crop".

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 269428 op 29-01-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
Hmm, wat ik bedoel is dat de een Sigma lens goed communiceert met een Canon flitser. Heb een 650D body. Gebruik daar op veelal mijn 10-20mm sigma lens en de 18-250 sigma lens. Verder nog een 50mm f/1.8 canon lens en de standaard 18-55mm kitlens. Maar die gebruik ik niet zo vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat werkt gewoon. Ik zat half aan iets anders te denken: veel lenzen geven niet de focus distance door na scherpstellen. De (actuele) brandpuntsafstand wordt wel standaard doorgegeven volgens mij, zowel bij zoomlenzen als prime lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:27

Pixeltje

Woo-woohoo!

Goedemorgen, zo te zien een aardige kick voor dit topic, maar ik hoop toch dat er iemand is die me kan helpen.

Ik ben op zoek naar een flitser voor bij mijn Canon 60D en heb mijn oog laten vallen op de Canon 430 EX II of de Metz Mecablitz 52 AF-1. Nu heb ik de specificaties vergeleken en behalve het richtgetal (43m voor Canon, 52m voor Metz) lijken de flitsers aardig aan elkaar gewaagd.

De vraag is nu welke van de twee het prettigste werkt. Het touchscreen van de Metz is een leuke gimmick maar het lijkt me onhandig als je tijdens het fotograferen dat touch-menu in moet. En niet onbelangrijk; kunnen ze allebei goed met de body babbelen? Ik heb ooit een Sigma flitser gehad die niet lekker werkte met de 500D die ik toen gebruikte, en dat is best vervelend. Wat dat betreft zou mijn voorkeur ook uitgaan naar de Canon, omdat ik er vrij zeker van kan zijn dat die aansluit bij de camera..

Is er iemand hier die beide flitsers heeft of er mee heeft gewerkt? Ik hou me aanbevolen voor wat gebruikservaringen :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik gebruik de 430EXII regelmatig. Als je hem vanaf het menu van de camera bedient is dat prima. UI met buttons achterop vind ik dramatisch, maar eerlijk gezegd heb ik dat met alle Canon flitsers behalve de 600EX-RT, en die is ook nog niet geweldig.

De Metz die ik heb gebruikt (48 AF1) was niet héél erg veel beter, maar ook niet slechter. Vanaf de plaatjes ziet de 52 er beter werkbaar uit dan de Canon flitsers, maar met een schermpje zoals dat zal je wel vaak de menu's in moeten duiken en kan je bijna onmogelijk "blind" bedienen, wat ik met mijn Canon en Nikon flitsers over het algemeen wel kan (simpele dingen zoals +1 EV op manual stand).

Je zou ook kunnen kijken naar een wat vreemdere unit zoals de Nissin Di866 die heeft wel wat fijnere controls en ook een schermpje, maar reageert wel weer traag als je hem in wil stellen.

Bij mij is het nu:
- on-camera Canon 580EX
- off-camera ETTL: ST-E2 en 2x580EX + 430EXII als slave
- off-camera manual: Nikon SB-80's all the way.

Zit er nu wel sterk over te denken om twee Canon flitsers + ST-E2 de deur uit te doen en te gaan voor Cactus v6 triggers. On-camera flash gebruik ik niet zo gek veel.

[ Voor 38% gewijzigd door TweakMDS op 15-07-2014 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Top, thanks voor je antwoord! Ik ga eens kijken of ik in de winkel even die flitsers vast mag houden.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 20:51
Ik heb van de week geprobeerd de interne flitser van mijn 60D als invulflits te gebruiken op het strand. De zon was behoorlijk fel en degene die ik fotografeerde stond met de zon in haar rug. Ik wilde invulflitsen, maar het resultaat was dat bijna de hele foto wit was. Ik had de sterkte van de flitser helemaal op -3 gezet. Heb ik het goed begrepen dat de interne flitser te langzaam is, waardoor de sluitertijd langer wordt en dus de foto overbelicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-06 21:21

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nee, je moet de sluitertijd niet instellen dat de gezichten goed belicht worden (en dus de achtergrond overbelicht) en dan óók nog eens inflitsen. Je moet de sluitertijd instellen dat de achtergrond goed belicht is (de lucht/achtegrond) en dan met de flits een foto maken.

De flitscompensatie kun je in veel gevallen gewoon op 0 laten staan. De kracht van de flitser wordt namelijk bepaald aan de hand van de lichtmeting die de camera doet en de ingestelde waarden.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind persoonlijk met mijn 580 ex II's 1 2/3 of 1 1/3 stop negatieve compensatie (dus zachter flitsen) een beter beeld geven dan gewoon geen compensatie. Komt ook omdat ik vrij subtiel wil flitsen zonder dat je het echt ziet.
0 compensatie is imo dus vaak veel te hard... of te lastig voor mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 20:51
Ventieldopje schreef op zondag 20 juli 2014 @ 01:11:
Nee, je moet de sluitertijd niet instellen dat de gezichten goed belicht worden (en dus de achtergrond overbelicht) en dan óók nog eens inflitsen. Je moet de sluitertijd instellen dat de achtergrond goed belicht is (de lucht/achtegrond) en dan met de flits een foto maken.

De flitscompensatie kun je in veel gevallen gewoon op 0 laten staan. De kracht van de flitser wordt namelijk bepaald aan de hand van de lichtmeting die de camera doet en de ingestelde waarden.
Wanneer ik de foto zonder flits maak is de achtergrond goed en heeft het gezicht op sommige plekken schaduw. Ik denk dat de sluitertijd dus wel goed staat. Gooi ik de flitser er bij aan, dan is de foto bijna helemaal wit. Foto's overigens gemaakt in Av mode, dus sluitertijd bepaalt ie zelf. Volgens mij gaf mijn camera niet aan dat de foto heel licht zou worden (rijtje stipjes/streepjes onderin het scherm met zo'n aanwijsstreepje er boven stond volgens mij gewoon in het midden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Je camera springt waarschijnlijk naar de 1/60e sec. Dat kan je uitzetten door "Slow Sync" in de menu's uit te zetten.

Ik heb geen popup flitser, maar als ik invul flitslicht wil gebruiken dan werk ik meestal op manual mode, met ongeveer 2/3 tot 1 stop onderbelicht. Zonder HSS kom je dan buiten vaak rond de f/8 - f/11, 1/200e (is mijn max sync speed, anders 1/250e) en de flitscompensatie op 0 of net iets eronder (1/3 stop).

Dat geeft me foto's die prima werken zonder dat het er heel erg uitziet alsof er een flitser op staat. Als het echt portretten zijn moet je toch aan high speed sync gaan denken en gaat een popup flitser het niet meer worden. Daarmee kan je dan wel betrekkelijk makkelijk 1/4000e, f/2.8, maar nogmaals, dan heb je een externe flitser nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakMDS op 20-07-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik sinds kort een 600 EX RT, mooie flitser en ding werkt echt fijn. Een hele vooruitgang ten opzichte van mijn eerdere gear. Wat ik me echter afvraag gaat over het RT-deel; de flitser zou op de 2.4GHz band moeten kunnen babbelen met een flitstrigger, nu heb ik her en der wat tegenstrijdige berichten gelezen over de benodigde trigger. Sommige zeggen dat je de 600 EX alleen aan kan sturen met een canon flitstrigger, anderen geven aan dat het ook met andere 2.4GHz triggers zou moeten kunnen.

Nu heb ik zelf zo'n triggersetje van Calumet, maar ik krijg het niet voor elkaar om die met de flitser te laten praten. Natuurlijk wel als ik de flitser op de receiver schroef, maar het idee is juist dat deze flitser ook zonder die receiver te triggeren moet zijn. Heeft iemand hier ervaring met deze flitser off-camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:27
Beste Tweakers,

Ik ben redelijk in de fotografie wereld maar vindt het tot nu toe erg leuk. Ik ben rond aan het kijken om mijn set uit te breiden met een flitser. Wegens financiele redenen is het budget niet heel hoog. Ik had zelf al de volgende flitsers gezien:

yongnuo 560III

yongnuo 565II

Volgens mij is het enige verschil tussen deze twee flitsers dat de 565 e-TTL heeft. Wat ik daar over gelezen heb is dat de flitser het bereik automatisch aanpast aan hoever je ingezoomed bent. Ik weet alleen niet in hoeveer je dit ooit gaat gebruiken en of het uberhaubt nuttig is vandaar mijn vraag bij de kenners hier.

De flitser gaat gebruikt worden i.c.m. een Canon 1000D en soms de 1100D. voornamelijk maak ik gebruik van de filtser als de hele familie bij elkaar is. Voornamelijk familie foto's dus. Ook bij een trouwerij oid zou ik het leuk vinden om de flitser te gaan gebruiken.

Welke van de bovenste twee opties kan ik dus het beste kiezen?

bij voorbaat dank,
Groetjes Jeroen

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
JeroenF schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:53:
bij voorbaat dank,
Groetjes Jeroen
Als je meer wil gaan posten op dit forum toch ook even de policy etc nalezen :9

Verder ettl = de flitser gedraagt zich zoals 't flitsertje op je camera: licht wordt gemeten en daarop wordt de flitssterkte op aangepast. Bij de 560 moet je die sterkte te allen tijde zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
JeroenF schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:53:
Volgens mij is het enige verschil tussen deze twee flitsers dat de 565 e-TTL heeft. Wat ik daar over gelezen heb is dat de flitser het bereik automatisch aanpast aan hoever je ingezoomed bent. Ik weet alleen niet in hoeveer je dit ooit gaat gebruiken en of het uberhaubt nuttig is vandaar mijn vraag bij de kenners hier.
Groetjes terug Jeroen. ;)
Het "voordeel" van mee-zoomen heb je alleen wanneer je rechtstreeks flitst, wat in het algemeen niet het beste resultaat oplevert. "TTL", wat "door de lens" betekent, is wel heel fijn, omdat dit ervoor zorgt dat de flitser (binnen de specificaties) exact het licht afgeeft wat nodig is om je opname correct te belichten. Voor het door jou gewenste gebruik een niet te missen feature, dus ik zou zeker voor de TTL versie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:27
Weer wat geleerd!

Super bedankt! Dan ga ik de 565 nemen met TTL.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Laatst online: 13-06 18:35
Probleempje!
Ik heb een 550D en een 430EXII die ik graag off-camera wil gebruiken om low (maar in de toekomst ook high) key foto's te gaan maken. Om off-camera te gaan zijn er volgens mij een aantal mogelijkheden:

- kabel
- trigger
- flitser met master mogelijkheid

Ook wil ik graag een Westcott softbox setje kopen om op die manier betere portretten en (in de toekomst, met een extra flitser) high key foto's te gaan maken.

Ik had al begrepen dat mijn 550D geen off-camera flitsers kan triggeren (mbv ingebouwde flitser). Nu heb ik de handleidingen van de 430EXII en 580EXII doorgenomen, en de 580EXII kan wel mijn 430EXII aansturen. Nu is dat een beetje een dure optie, aangezien ik de 580EXII dan niet gebruik om mee te flitsen (oncamera). Een trigger (canon st-e2) lijkt me dan beter, omdat ik dan niet afhankelijk ben van de lengte van een kabel. Maar werkt zo'n trigger ook fatsoenlijk als je flitser in een softbox zit, aangezien de IR oogjes elkaar niet meer zien? Of moet je dan naar radio signalen gaan, als in canon speedlite 600EX-RT en een canon st-e3-RT?

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik heb dit probleem zelf opgelost met producten van Yongnuo. Ik heb deze gekocht op Ebay:

YN-622C-TX TTL Wireless Flash Controller + 2PC YN-622C

Dit setje kan 2 externe flitsers aansturen (mijn 430EX II die ik altijd bij me heb, en mijn Yongnuo EX565 EX die ik enkel voor studio werk gebruik). Die transmitter werkt volledig met radiogolven, dus geen problemen om hem binnen softboxen te gebruiken. Bovendien is het superhandig dat je je flitssterkes kan instellen op je transmitter, en bovendien ondersteunt het ETTL.

Ik heb dit setje zelf gekocht voor 105 euro, geleverd vanuit Hongkong. En ben er echt zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Laatst online: 13-06 18:35
Thanks voor je antwoord. In de tussentijd heb ik een JJC kabel gekocht (FC-E3, 7 meter), maar dat werkte niet lekker op mijn 430 EXII. Veel mistriggers, het lukte eigenlijk alleen een beetje met batterijen die net uit de oplader kwamen. Denk je: ik koop een kabel omdat dat altijd werkt, niet dus :( Misschien is de kabellengte de boosdoener...

Afijn, de andere opties verder uitgezocht en uiteindelijk de 430 EXII verkocht, en een LumoPro LP180 gekocht met Godox batterypack. Deze combo werkt probleem- en feilloos, ook met de JJC kabel. Mooie is dat deze flitser ook als pure slave werkt met de ingebouwde flitser van mijn 550D. Zo'n LumoPro is echt een aanrader, wat een mooie, degelijke en volledige flitser. Er zitten zelfs een flink aantal gels bij, en de bediening is makkelijker dan de 430 EXII (knopjes makkelijker bereikbaar). Volledig manueel is geen probleem, mits je weet wat je doet. De eerste nette low-key foto's zijn een feit! 8)

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-06 07:08
Ik heb al enige tijd en met tevredenheid een 430ex II (eerst op mijn 60D, nu op 7D2). Vandaag had ik hem nodig en viel op dat ik onacceptabel lang moet wachten tot ik na een flits opnieuw flitslicht krijg. Anders gesteld: herladen duurt me te lang. Nooit eerder ervaren. Batterijen waren vol (GP 2700), maar voor zekerheid reservesetje (is nieuwere set GO 2700) ingeladen: geen oplossing van probleem.

Heb me kunnen redden met een 320ex en die deed precies wat ik wilde. Wie herkent dit probleem en kan me helpen richting de oplossing?

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik zou het probleem allereerst bij de GP 2700's zoeken. "Vol" wil niet altijd zeggen, dat er een hoge ontlaadstroom geleverd kan worden. Probeer bijvoorbeeld eens een setje Eneloops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-06 07:08
Toff schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 22:16:
Ik zou het probleem allereerst bij de GP 2700's zoeken. "Vol" wil niet altijd zeggen, dat er een hoge ontlaadstroom geleverd kan worden. Probeer bijvoorbeeld eens een setje Eneloops.
Daar had ik al naar gekeken, meteen setje besteld. Had nog een nieuw setje GP's liggen: blijkbaar waren de andere echt te oud geworden

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Heb zelf ooit ongebruikte GP's weg moeten doen, die blijkbaar te lang hadden gelegen. Voor mij niks anders meer dan Eneloop. Daar heb ik er tig van in gebruik, zowel in AA als in AAA en daar heb ik er nog nooit een van weg hoeven doen. Ken je het [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:54
Hier ook een Canon 430EX-II gebruiker. Had voorheen ook GP-2700 batterijen welke op den duur minder werden. Ik heb nu ook Eneloop Pro batterijen welke langer mee gaan (minder leeglopen bij geen gebruik) en hogere burst (meer flitsen achter elkaar). Link naar degene welke ik heb: https://www.batterijenhui...eneloop-pro-aa-2550mah-4x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Toch even voor de herinnering waaraan we dit topic te danken hebben: de uitvinder van de camera met synchrone flitser is overleden... http://www.nytimes.com/20...ison-dies-at-96.html?_r=0

Patent:
http://www.google.co.ve/patents/US3315580

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 16:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
bluecupra schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:51:
Hier ook een Canon 430EX-II gebruiker. Had voorheen ook GP-2700 batterijen welke op den duur minder werden. Ik heb nu ook Eneloop Pro batterijen welke langer mee gaan (minder leeglopen bij geen gebruik) en hogere burst (meer flitsen achter elkaar). Link naar degene welke ik heb: https://www.batterijenhui...eneloop-pro-aa-2550mah-4x
Goed dat je het zegt. Juist daarom heb ik laatst Eneloops voor mijn 430 gekocht maar er nog niet in gestopt. 8)7

Heb eigenlijk wel zin om ze te vergelijken met de AA die er nu in zitten. Enig idee hoe dat zinvol te doen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Eneloops zijn ook AA mag ik aannemen ;)
Maar je kunt testen hoe vaak je op full power kunt flitsen, maar ik gok dat je dan ook last krijgt van oververhitting en dan telkens moet wachten tot de kop is afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Volgens mij doe je dat door op full power de recharge tijd te meten toch?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:44

BLN

Dit is waarom ik nooit oplaadbare batterijen gebruik. Lagere laadstroom leveren, minder betrouwbaar zijn en onbekende hoeveel energie ze kunnen bevatten. Ik gebruik bij mijn opdrachten altijd Duracell ProCell batterijen (en nu lach ik met een Prodent lach in de camera terwijl ik het oranje doosje in de lucht houd) en die hebben met in geen enkel apparaat in de steek gelaten.

En om van toegevoegde waarde te zijn op het flitstopic. Ik heb in een Yongnuo 600RT flitser ooit Albert Heijn batterijen gestoken, noem het een slechte batch misschien maar die kwamen er na ongeveer 40 opnamen heel warm en leeg uit. Met Procell batterijen haal ik 200 + opnamen met flits.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

BLN schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:22:
Dit is waarom ik nooit oplaadbare batterijen gebruik. Lagere laadstroom leveren, minder betrouwbaar zijn en onbekende hoeveel energie ze kunnen bevatten. Ik gebruik bij mijn opdrachten altijd Duracell ProCell batterijen (en nu lach ik met een Prodent lach in de camera terwijl ik het oranje doosje in de lucht houd) en die hebben met in geen enkel apparaat in de steek gelaten.

En om van toegevoegde waarde te zijn op het flitstopic. Ik heb in een Yongnuo 600RT flitser ooit Albert Heijn batterijen gestoken, noem het een slechte batch misschien maar die kwamen er na ongeveer 40 opnamen heel warm en leeg uit. Met Procell batterijen haal ik 200 + opnamen met flits.
Slechte batch of gewoon goedkope batterijen. Je hebt heel veel soorten batterijen met allemaal specifieke doeleinden. Blijft speculeren dit dus ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sowieso geven oplaadbare meer vermogen dus Duracell kopen is altijd zonde. Ze houden het minder lang vol maar dat is het voordeel van oplaadbaar, gewoon setjes mee en herladen. ;)
Universal Creations schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 10:02:
Eneloops zijn ook AA mag ik aannemen ;)
Maar je kunt testen hoe vaak je op full power kunt flitsen, maar ik gok dat je dan ook last krijgt van oververhitting en dan telkens moet wachten tot de kop is afgekoeld.
Ook aa uiteraard. :+
Ik ben met benieuwd naar de snelheid van het laden van de flitser, bijvoorbeeld burst of veel schieten. Hoe lang ze mee gaan vind ik niet zo interessant.

[ Voor 59% gewijzigd door Gonadan op 21-02-2016 18:17 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
BLN schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:22:
Ik neem aan dat je een grapje maakt? Juist oplaadbare batterijen, zoals Eneloop, leveren voor flitsers grotere laadstromen c.q. kortere hersteltijden, dan welke niet-oplaadbare milieuverpestende batterijen dan ook. Als je dan ook nogeens Duracell als merk noemt (het merk dat meer geld uitgeeft aan reclame dan aan kwaliteit), dan kan ik je niet echt meer serieus nemen. Heb mijn Maglite weg moeten doen, omdat die "fantastische" Duracell niet-oplaadbare D-cellen, lang voor de UHD zodanig waren opgezwollen, dat ik ze niet meer kon verwijderen... Noem één test waarin Duracells als beste uit de bus komen? Je kan nog beter je (niet-oplaadbare) batterijen bij de Hema of de Action kopen. Veel goedkoper en veel beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:44

BLN

Ik weet niet welke industrie je werkt. Maar ik maak en werk mee op foto en video producties. En waar ik weinig ervaring heb met goud/zwarte duracell batterijen, worden de oranje Procell's (voorheen Industrial geheten) door de omroep, camjo's en eigenlijk iedereen gebruikt die een betrouwbare AA batterij gebruikt. Ja, het levert meer batterij afval op, maar ook de "groene" omroepen gebruiken ze. En niet omdat ze goedkoper, of milieuvriendelijker zijn. Maar omdat ze altijd leveren. En een mislukte draaidag levert een hoop meer vervulling op dan een handjevol batterijen. Daarnaast kosten ze 40-50 cent per stuk, dus zo waanzinnig duur zijn ze ook niet.

Jouw slechte ervaring met een consumenten AA in een maglite is net zo exemplarisch als de mijne met AH batterijen. Ik heb met allerlei soorten batterijen gehad dat ze opzwollen als ze langere tijd in een apparaat zitten, Ikea batterijen maar ook die goud zwarte duracells inderdaad.

Maar goed, het is niet aan mij om te bepalen of jij me serieus neemt ;)

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dus je hebt slechte ervaringen met Eneloops? Menig professional hier schiet gewoon met Eneloops in zijn flitsers en ik heb eigenlijk nooit over slechte ervaringen gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
Mijn ervaring met Eneloops is alleen maar super. Zolang je deze goed oplaad (dus een lader die afschakelt op temp of spannings piek tenminste). Heb je een lader hebt die geen afslag heeft zijn ze erg snel stuk, maar dat zijn veel cellen dan....

Die zwarte 2450 mAh AA eneloops houden hun spanning iets beter dan de witte 2000 mAh versie maar ook die zijn erg goed. Ik gebruik ze in een GN 65 flitser en dat gaat erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

BLN schreef op maandag 22 februari 2016 @ 00:36:
Ik weet niet welke industrie je werkt. Maar ik maak en werk mee op foto en video producties. En waar ik weinig ervaring heb met goud/zwarte duracell batterijen, worden de oranje Procell's (voorheen Industrial geheten) door de omroep, camjo's en eigenlijk iedereen gebruikt die een betrouwbare AA batterij gebruikt. Ja, het levert meer batterij afval op, maar ook de "groene" omroepen gebruiken ze. En niet omdat ze goedkoper, of milieuvriendelijker zijn. Maar omdat ze altijd leveren. En een mislukte draaidag levert een hoop meer vervulling op dan een handjevol batterijen. Daarnaast kosten ze 40-50 cent per stuk, dus zo waanzinnig duur zijn ze ook niet.
Dat snap ik wel. Ze pakken gewoon altijd nieuwe om te voorkomen dat je na moet denken over welke vol zijn of überhaupt het opladen. Dat is dan ook gewoon een afweging die in een productiebedrijf gemaakt wordt. Het opladen, categoriseren en controleren kost ook tijd dus brengt kosten met zich mee.

Dat zegt echter totaal niets over de onderlinge kwaliteit. Het is een feit dat oplaadbare batterijen technisch meer geschikt zijn. Maar dat betekent niet dat iedereen het handig vindt om met oplaadbare batterijen te werken. Voor een fotograaf op zich is het vrij prettig, in een team waar je continu spullen uitwisselt is het veel foutgevoeliger.

Overigens is er niets mis met Duracell, ze zijn alleen qua prijs kwaliteit niet al te handig en het sterft van de series. Bij de Action hangt de Simply variant terwijl ergens anders weer power plus of extreme e.d. hangt. Prima spul maar relatief gezien eigenlijk te duur.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Is dit topic ook voor niet Canon flitsers voor Canon camera's? Of is daar een apart topic over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je mag hier ook best vragen stellen over andere merken flitsers, zolang ze maar op een Canon body werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik heb een MAGO speedlite van Pixel (http://www.pixelhk.com/Proshow.aspx?id=292) Dit is eigenlijk een hele goede flitser (nu) na vele firmware updates maar helaas nog net niet perfect door de 35-55mm bug in ETTL via bounce. Deze bug zorgt ervoor dat hij veel te weinig flits in het 35-55mm bereik. Alleen op de hotshoe dan, remote maakt dat niet uit. Ook de flitser op een vaste zoom postie instellen helpt helaas niet. Daardoor is hij nu lastig bruikbaar want binnen zit ik graag op die range. Update zijn ze mee bezig maar ik krijg geen response meer als ik vraag wanneer ze denken het te hebben opgelost.... jammer.

Het is verder een hele goede flitser met veel vermogen (GN65) en leuke features zoals zoom, remote, 2W leds edg. Als je dan naar de prijs kijkt (nog geen 80 euro op ebay) is de keus vrij simpel. Bouw kwaliteit is verbazend goed voor het geld. Ik heb de mijne al 2 keer open moeten maken. De eerste keer was om de contacten na te kijken vanwege gek gedrag (software issue achteraf) en de 2e keer omdat de lens begon in te branden (veel op vol vermogen aan het flitsen met diffuser plaat erop). Lens polijsten en klaar al weer. Van binnen zier het er allemaal heel netjes uit en het voelt degelijk en 'duur'. Hij oogt ook erg goed en luxe met het verlichte lcd scherm. Remote via de ingebouwde flitser van de camera werkt hij feilloos. ETTL meting is behoorlijk goed nu met de laatste updates.

Ik gebruik hem ook steeds meer buiten als vul licht en dan is het vermogen heerlijk. Ook de zoom die tot 200mm gaat is lekker met een 70-300 lens. Batterij verbruik is redelijk al zeker gezien het vermogen. Er gaan 4 AA's in maar een extern pack kan ook. Ik heb hem vaak een dagje aan staat binnen op een kast als vul licht op feestjes. De ingebouwde flitser werkt dan als trigger en filler. Daarvoor zou ik wel een keer een 2e willen maar ik wacht nog even of ze de bug oplossen.

Wat ik mis (beetje, en heeeel soms) is een ingebouwde radio trigger. Een losse is zeker mogelijk maar die zijn vaak prijzig. Ingebouwd is ook wel zo praktisch. Optisch werkt binnen super dus het voldoet nu nog.

Hebben meer mensen deze flitser en wat zijn jullie ervaringen ermee?
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste