Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-05 14:56
Welkom in het Centraal Canon-dedicated Flits-topic

1. Index

1. Index
2. Welkom
3. Terminologie
4. Ik heb een interne flitser op m'n camera. Heb ik nou echt zo'n ding nodig?
5. Bouncen, wat is dat nou precies
6. Compatible flitsers
7. Basic flitsers
...........7.1 Niet digitaal compatible
...........7.2 Wel digitaal compatible
8. Mid-range flitsers
...........8.1 Niet digitaal compatible
...........8.2 Wel digitaal compatible
9. High-end flitsers
...........9.1 Niet digitaal compatible
...........9.2 Wel digitaal compatible
10. Flits technieken
11. Links
12. Nog te doen
13. Gemaakt door
14. Changelog

2. Welkom

Dit hier gaat mijn eerste topicstart worden maar ik dacht dat er wel behoefte zou zijn aan een centraal Canon flits topic.
Ik heb laatst een flitser gekocht voor mijn Canon eos 20D en ik vond dat er weinig informatie te vinden was over EOS flitsers op GoT en de informatie die er stond was erg verspreid.

Flitsen is een tak van fotografie apart die lang duurt voordat je hem helemaal onder de knie hebt. Maar als dit eenmaal het geval is heb je er erg veel plezier van.

Ik ga beginnen met een klein beetje terminologie en aanverwante zaken

3. Terminologie

Richtgetal
Het richtgetal is een getal dat de lichtopbrengst van je flitser weergeeft.
Het richtgetal is gelijk aan het product van de afstand (flitser tot object) en het benodigde diafragma
Het diafragma, de afstand en het richtgetal verhouden zich tot elkaar volgens de volgende formule:
richtgetal = afstand x diafragma
Richtgetallen aangegeven op flitsers zijn bij ISO 100. Bij hogere ISO waarden horen hogere richtgetallen.

Flitsdekking
Flitsdekking is eigenlijk hoever je flitser mee "zoomt" met je lens. Als je verder inzoomt dan gaat je flitser in een kleinere hoek flitsen waardoor je effectiever van je licht gebruikt maakt.

E TTL
E-TTL is een methode van Canon om ook bij digitale fotografie een goede belichting te verkrijgen met behulp van een flitser. Bij E-TTL wordt er een korte flits gegeven vlak voor de werkelijke foto wordt genomen. Deze voorflits, die praktisch niet te zien is, wordt gebruikt om de belichting van de flitser af te stemmen met het diafragma en de sluitertijd. E-TTL(II) is een verbetering van de techniek om de belichting te berekenen waarbij ook rekening gehouden kan worden met de afstanden waarop is scherp gesteld, de aanwezigheid van meer en mindere reflectieve voorwerpen in een beeld etc.

D-TTL en I-TTL van Nikon is een vergelijkbare techniek, en andere fabrikanten hebben soortgelijke systemen ontwikkeld.

4. Ik heb een interne flitser op m'n camera. Heb ik nou echt zo'n ding nodig?

Dit is een vraag die vrij vaak gesteld wordt en die ik mezelf ook een aantal malen heb gesteld. Op deze vraag is geen éénduidig antwoord te geven. Het ligt er compleet aan hoe je je camera gebruikt. Als je alleen maar foto's van je vrienden aan tafel maakt dan zal een interne flitser voldoende zijn.

Echter, als je wat serieuzer foto's maakt en dit vaak gebeurt in omstandigheden met weinig omgevingslicht is een externe flitser een geweldig iets. De interne flitser geeft vaak een erg hard en lelijk effect omdat deze direct op je onderwerp staat, terwijl je een externe flitser kan bouncen op de muren en het plafond (hier kom ik later op terug)

5. Bouncen, wat is dat nu precies?

Bouncen is een techniek die gebruikt wordt om ervoor te zorgen dat het licht minder hard op je voorwerp inkomt als je flitst.
Je kan de kop bijvoorbeeld naar het plafond richten om zo via het plafond licht op je onderwerp te krijgen. Je zal wel aanpassingen aan je sluitertijd / diafragma / ISO waarden moeten doen aangezien er minder flitslicht naar je onderwerp gaat. Je kan het beste een wit plafond gebruiken omdat de kleur van het plafond de kleur die de gebouncede flash krijgt beïnvloedt.

6. Compatible flitsers

Er zijn 3 verschillende ranges Canon flitsers.

Een belangrijk feit om rekening mee te houden is dat niet alle flitsers compatible zijn met de generatie digitale EOS camera's van Canon.

De Canon 200E zal bijvoorbeeld niet werken (zelfs niet handmatig) op digitale EOS camera's en de EZ flitsers zullen volledig manueel ingesteld moeten worden. Ook zal de AF-assist van EZ flitsers niet werken op digitale EOS camera's
Alleen de EX flitsers zijn compleet compatible met digitale Canon EOS camera's.
De Af-assist zal alleen werken op EOS camera's. Niet op de andere Canon compactcamera's die overigens wel een hotshoe kunnen hebben (zoals de Pro1 of de G serie).

Basic flitsers

Hieronder vallen de Canon 200E en de 220EX.
Deze flitsers zijn vooral voor camera's zonder interne flitser bedoeld. Deze flitsers kunnen niet swivelen of tilten waardoor je niet kan bouncen en het dus heel lastig wordt om mooie flitsfoto's te maken. Ze zijn echter wel erg compact en licht waardoor ze makkelijk mee te nemen zijn.

Midrange flitsers
Hieronder vallen de Canon 300EZ, 380EX, 420EZ, 430EZ, 420EX en de 430EX.
De 300EZ, 380EX en de 420EX worden niet meer geproduceerd.
Deze flitseenheden hebben meer kracht dan de basic flitsers en kunnen ook "zoomen". De 430EX
is de enige uit deze serie die handmatige controle biedt. De 420EX en de 430 EX zijn de enige uit
deze serie die kunnen tilten en swivelen. de 380EX kan alleen tilten en de 300EZ doet geen van beide

de 420EX en de 430EX kunnen ook als wireless slaves dienen.

High-end flitsers
Onder de High-end flitsers vallen de 540EZ, 550EX en de 580EX.
De 580EX is de enige die nog in productie is van deze serie.

Ook neem ik voor de volledigheid de ST-E2 Remote Speed Light Transmitter op in deze categorie.
Deze flitsers zijn uiteraard de krachtigste en grootste van het standaardtype. Ze ondersteunen de meest geavanceerde technologie die op het moment van introduceren beschikbaar was
TTL en A-TTL bij de EZ eenheden. en TTL en E-TTL bij de 550EX en de 580EX
De 540EZ is de meest gelimiteerde van deze serie

7. Basic flitsers

7.1 Niet digitaal compatible

Canon 200E

Afbeeldingslocatie: http://img250.imageshack.us/img250/5258/canon200espeedlitend2.jpg

De Canon 200E is een standaard hostshoe flash unit. De 200E is een simpele TTL flash. Geen lastige functies maar gewoon een recht toe recht aan flitser. Deze flitser is vooral bedoeld voor camera's zonder ingebouwde flitser.

Richtgetal: 20 m
Flitsdekking: 35 mm
Af-assist: Ja

7.2 Wel digitaal compatible

Canon 220EX

Afbeeldingslocatie: http://img241.imageshack.us/img241/9338/canonspeedlite220exlichlr3.jpg

Een flitser die erg lijkt op de 200E maar net iets krachtiger en beter is. Net als de 200E is deze eigenlijk alleen interessant als je camera geen ingebouwde flitser-unit heeft

Pricewatch:
pricewatch: Canon Speedlite 220EX (22m @ ISO100, 28mm, E-TTL, 4xAA)

Richtgetal: 22 m
Flitsdekking: 28 mm

8. Mid-range flitsers

8.1 Niet digitaal compatible

Canon 300EZ
Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/5641/imgsmcof39329004206ot4.jpg
De Canon 300EZ is de minst krachtige flitser uit het mid-range bereik. Ook kan deze flitser niet tilten of swivelen en daarom eigenlijk ook alleen maar interessant als je camera geen interne flitser heeft.

Richtgetal:
28mm : 22 m
35mm : 25 m
50mm : 28 m
70mm : 30 m

Flitsdekking: 28 - 70 mm

Canon 420EZ
Afbeeldingslocatie: http://img242.imageshack.us/img242/3894/430ezry5.jpg
De 420EZ is de simpelste in de High-end range met een flitsdekking van 24-80mm en een richtgetal van 35 m bij 50 mm. Deze heeft geen flash exposure compensation.

Richtgetal: 35 m bij 50 mm

Flitsdekking: 24 - 80 mm

Canon 430EZ
Afbeeldingslocatie: http://img166.imageshack.us/img166/177/430ezif9.jpg
De Canon 430EZ is de opvolger van de 420EZ en is dus iets krachtiger. Het richtgetal bij 50 mm is 36 m itt 35 M van de 420EZ. Ook heeft deze flash exposure compensation gekregen van Canon.

Richtgetal: 36 m bij 50 mm

Flitsdekking: 24 - 80 mm

8.2 Wel digitaal compatible

Canon 380EX
Afbeeldingslocatie: http://img175.imageshack.us/img175/4883/b00005k47l02mzzzzzzzlk6.jpg
De Canon 380EX is een mooie flitser met een aantal handige functies. Hij heeft een zoomrange van 24-105mm.

Richtgetal:
50mm : 32 m

Flitsdekking: 24 - 105 mm

Canon 420EX
Afbeeldingslocatie: http://img245.imageshack.us/img245/963/420exhq0.jpg

De Canon 420EX is een kleine maar doch krachtige E-TTL flitser met een maximaal richtgetal van 34 m bij 50mm. Het is een erg prettige flitser die kan tilten en swivelen. Ook kan deze flitser gebruikt worden als wireless slave bij bijvoorbeeld een 550EX waarbij meerdere 420EX of 430EX-flitsers gebruikt kunnen worden in één slave opstelling.

Richtgetal:
50mm : 34 m

Flitsdekking: 24 - 105 mm
Pricewatch:
pricewatch: Canon Speedlite 420 EX Flitser (42m @ ISO100, 28-105mm, E-TTL, 4xAA

Canon 430EX
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/1255/canonspeedlite430extmru5.jpg
De Canon 430EX is de meest professionele van de mid-range serie. Hij heeft een zoombereik van 24-105 dat uit te breiden is met een uitklapbare diffusor. Hij heeft een richtingsgetal van 43m bij 105mm zoom wat hem ideaal maakt voor tele opnamen. De zoomregeling is automatisch en afgestemd op de sensorafmeting van je EOS body. De flitser gebruikt E-TTL II. Hij kan 270 graden swivellen en 90 graden tilten. Ook heeft de 430EX een LCD scherm met alle instellingen en kan hij net als de 420EX gebruikt worden in een slave-opstelling bij bijvoorbeeld een 550EX

Richtgetal:
105mm : 43 m

Flitsdekking: 14 - 105 mm
Pricewatch:
pricewatch: Canon Speedlite 430EX Flitser (42m @ ISO100, 24-105mm, E-TTL II, 4xAA)

9. High-end flitsers

9.1 Niet digitaal compatible

Canon 540EZ
Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/6233/540ezql1.jpg
De Canon 540EZ is een erg mooie professionele flitser met erg veel handmatige functies. Hij is krachtig en heeft een groot bereik.

Richtgetal: 40 m bij 50 mm

Flitsdekking: 18 - 105 mm

9.2 Wel digitaal compatible

Canon 550EX
Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/74/550exhx0.jpg
De Canon 550EX is met een richtgetal 42 m bij 50mm de op een na krachtigste flitser uit de Canon Speedlite serie. De 550EX heeft een ingebouwde diffusor waarmee het vlitsbereik kan worden uitgebreid tot een bereik van 17mm.
Bij handbediening van de flitser kan de flitsintensiteit worden ingesteld van 1/1 tot 1/128 en stroboscopisch flitsen is mogelijk met een flitsfrequentie van maximaal 199 flitsen per seconde en instelling vooraf van het aantal flitsen. Een andere functie van deze Speedlite is Infrarode E-TTL Multiflitsopnamen. Hiervoor zijn twee of meer Speedlite 550EX flitsers nodig. Een van de Speedlite flitsers wordt op de camera gemonteerd en functioneert als Master Unit.

Richtgetal: 42 m bij 50 mm

Flitsdekking: 17 - 105 mm

Canon 580EX
Afbeeldingslocatie: http://img295.imageshack.us/img295/8924/16239647ca0.jpg
De Canon 580EX is de meest professionele en krachtige flitser die op het moment verkrijgbaar is uit de speedlite serie. Hij heeft een richtgetal van 58 m bij 105mm. Ook de 580EX heeft een ingebouwde diffusor waarmee een zoombereik van 14mm wordt bereikt.
Deze flitser kan ook als master gebruikt worden icm met een andere 580EX, een 550EX, een 430EX of een 420EX.

Richtgetal: 44 m bij 50 mm

Flitsdekking: 14 - 105 mm

ST-E2 Remote Speed Light Transmitter
Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/9629/ste21wv6.jpg
Iets dat ook nog erg handig aan flitsers is is de Af-assist. Dit maakt het mogelijk om zelfs in low-light omstandigheden nog goed te kunnen autofocussen. Maar om nou hiervoor alleen continue een grote externe flitser op je camera te hebben is misschien een beetje overdreven.
Een erg goede, maar helaas dure, oplossing hiervoor is de ST-E2 Remote Speed Light Transmitter. Het is een klein paketje dat ongeveer net zo groot is als een pakje sigaretten. Met de ST-E2 Remote Speed Light Transmitter kan je zelfs in de complete duisternis autofocussen.
Uiteraard is de ST-E2 meer dan alleen een autofocus assist. Zijn eerste functie is een draadloze slave trigger. Dit betekent dat je hiermee een canon 550EX, 580EX, 420EX of 430EX binnen 10 meter kan aansturen.
Volledige E-TTL blijft gehandhaafd. Oftewel erg handig voor z'n AF-assist en ook nog een goede flits master.

Actieradius: 10 meter

10.Flitstechnieken

Alleen een goede flitser garandeert natuurlijk nog niet dat je ook gelijk mooie foto's maakt met je flitser. Daarom zal ik hier een stukje ingaan op flitstechnieken.

Ik ga beginnen met vertellen hoe je flitser omgaat met verschillende "creatieve" standen als Av, Tv en M.
Hiervoor ga ik eerst wat andere dingetjes uitleggen met betrekking tot je onderwerp en je achtergrond.

Je kan je flitser op 2 manieren gebruiken. Je kan hem als primaire lichtbron gebruiken. Dit doe je als het te donker is om uit de hand nog foto's te maken.

Je kan ook flitsen als er wel genoeg licht is maar om je foto minder vlak en saai te maken. Dit wordt fill-in flitsen genoemd. Als je gaat fill-in flitsen zet je over het algemeen je flash exposure compensation omlaag. Hierdoor haal je net wat schaduwen uit het onderwerp maar heb je geen harde flits op het onderwerp.

Av
In Av stel je zelf het diafragma in en je camera zoekt hier een geschikte sluitertijd bij. Echter als je deze stand met je flitser gebruikt, zal je dezelfde sluitertijd gaan krijgen als zonder flits. De flitser wordt in deze mode namelijk alleen gebruikt als fill-in flits. Dit wordt ook wel Dragging the shutter genoemd. Hierdoor krijg je nog wel een mooie belichte achtergrond, maar heb je net wel wat meer licht op je onderwerp

Tv
In de Tv stand stel je zelf de sluitertijd in. De camera zal hierbij een geschikte diafragmawaarde kiezen voor een juiste belichting van het onderwerp. Als het diafragmalampje knippert, dan betekent het dat de achtergrond over of onderbelicht zal zijn. Dit betekent echter niet dat het onderwerp dat ook is. Stel, indien gewenst, de sluitertijd opnieuw in aan de hand van het wel of niet knipperen van het diafragmalampje.

M
Deze methode kunt u gebruiken wanneer u en de sluitertijd en het diafragma zelf wilt installen. Een juiste belichting wordt verkregen met de flitser, de ingestelde sluitertijd en het ingestelde diafragma.

Rode ogen
Rode ogen, ze kunnen elk portret verpesten. Niks is lelijker dan vampierogen op een persoon. Dit komt doordat het licht van de flitser weerkaatst op de bloedvaten in de ogen en terugkaatst naar de sensor van de camera. Dit gebeurt vooral in omstandigheden met weinig licht omdat de pupillen van de meeste mensen dan ver open staan.

Er zijn verschillende manieren om rode ogen tegen te gaan. Eentje daarvan is de flitser zover mogelijk weg hebben van de camera of de flitser niet direct in het gezicht van de persoon te richten, maar hem te bouncen via een plafond of muur.

Je kan ook vragen of het persoon even tijdelijk in een felle lichtbron wil kijken. Hierdoor worden de pupillen van de persoon kleiner en kan er minder rood weerkaatst worden.

Als dit niet werkt of niet mogelijk is kan het ook nog later met photoshop of een ander fotobewerkingsprogramma aangepast worden.

11. Links

Links waar ook nog veel informatie in staat

Erg veel informatie over flitsen in het algemeen, flitsers, flitstechnieken:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Mooie site over de flitstechniek "Dragging the Shutter":
http://www.planetneil.com/faq/dragging-the-shutter.html

12. Nog te doen

3rd party flitsers erin zetten.
Alle flitsers in een vergelijkingstabel
Pricewatch e.d. erin zetten
Meer flitstechnieken
Dragging the shutter kopje bij flitstechnieken

13. Gemaakt door

Ik vond het leuk om deze TS te maken. Het was mijn eerste en ik heb geen idee hoe compleet hij is en of jullie er nog iets bij willen. Maar fouten e.d. graag melden. Ik ben ook absoluut geen flitser-goere (verre van) maar het leek mij handig om een canon flitser topic te hebben.

Matthijs B

Met dank aan:
  • Guillaumemay

14. Changelog

1. Bij het richtgetal M in m veranderd
2. ST-E2 toegevoegd onder high-end flitsers
3. Kleur van de kopjes veranderd.
4. Informatie over compabiliteit toegevoegd

[ Voor 216% gewijzigd door Matthijs B op 29-05-2007 13:11 . Reden: zie changelog ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
Gereserveerd

[ Voor 22% gewijzigd door Matthijs B op 11-02-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 22:18

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Nette startpost! Ik heb inmiddels aardig wat ervaring met Canon flits-spul, dus sta hier graag met raad en daad paraat (dat rolt lekker ;)). Misschien voor het complete ook de ST-E2 erin opnemen? Ook het hele master-/slave-verhaal van Canon past hier wel goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
bedankt zal ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

dragging the shutter, het lijkt me niet dat dat specifiek bij Av moet staan. Ikzelf flits vaak (bij party's zeg maar) door mijn camera op Tv te zetten en iets van 1/5 sec met bounce flits. Dat noemde ik ook altijd dragging the shutter, doordat je lange sluitertijd hebt met een bevroren onderwerp door je flits. Uit je TS haal ik nu dat dat geen dragging the shutter is.....klopt dat wel? (ik weet zelf helemaal niet zoveel van flitsen hoor, dus kan best fout hebben)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
klopt. dragging the shutter hoort een eigen kopje te krijgen. Dit zal ik binnenkort doen.
Maar als je op Av zet zorgt je camera automatisch voor dragging the shutter door de flitser slechts als invuling te zien.

Dragging the shutter houdt volgens mij eigenlijk in dat je nog genoeg omgevingslicht binnenkrijgt voor een belichte achtergrond. Je mag zelf oordelen of hier sprake van is bij jouw foto's. Iedereen kan dit op zijn eigen manier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ja, ik zei het wat te voorzichtig, maar wou vooral niet aanvallend overkomen omdat ik het niet helemáál zeker wist. Apart kopje is wel slim idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Mooi initiatief. _/-\o_

Een paar aantekeningen:
In deze wereld waar de digitale camera's populairder zijn dan hun analoge broertjes, is het beter om te vermelden welke flitsers het wel en niet doen op Canon's EOS digitale camera's.

Zo doet een Canon 200E het dus gewoon niet op een Canon EOS digitale SLR. (waarschijnlijk zelfs geen manual) en moeten de EZ flitsers volledig manueel ingesteld worden, omdat TTL of A-TTL van die oude EZ flitsers niet werkt op de Canon DSLRs . De AF Assist werkt trouwens ook niet bij EZ flitsers op een DSLR.

Het zijn prima flitsers voor als je een analoge EOS camera hebt, maar als je een koopje denkt op te pikken door een goedkope oude 380EZ te kopen, en er dan achter komt dat de flitser helemaal niet wordt ondersteund door je digitale EOS SLR, dan is dat natuurlijk teleurstellend. En ik zou me vrij misleid voelen door dit topic.

Ik vind de indeling ook niet echt meer passen. De 550EZ was vroeger High end, maar bij het gebruik op een moderne DLSR vervalt hij terug naar een flitser met veel minder functionaliteiten (geen TTL bijv). Dat geldt eigenlijk voor alle EZ flitsers, die naar mijn mening door hun geringe functionaliteiten op een DSLR, allemaal terugvallen naar het low-end segment. Een ander persoonlijk voorbeeld is mijn krachtige Canon 199A speedlite uit 1987, die was vroeger high-end, maar nu dus niet meer. ik ben het met je eens, analoog high end blijft natuurlijk high end.
Ik vind het ook heel vreemd dat een 420EZ en een 430EZ dan bij de high-end flitsers worden ingedeeld, maar de nieuwere EX versies zet je bij de mid-range flitsers? :9

Alleen de EX flitsers zijn 100% compatibel met Canon's EOS DSLRs. Handig dus om dat te weten.

Ook is het handig om te vermelden dat de AF Assist van een EX flitser alleen werkt op EOS camera's, en dus niet op Canon's compactcamera's die wel een hotshoe voor een flitser hebben (zoals de Pro1 of de G serie). E-TTL met een EX flitser en een digitale compactcamera werkt wel.

[ Voor 27% gewijzigd door guillaumemay op 11-02-2007 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
Geweldig.. Bedankt voor de aanvulling.

Hier staat veel in dat ik ook niet wist.

Ik zal het ZSM aanvullen

EDIT:

Aangevuld. Ik heb de 540EZ toch in het high-end gedeelte laten staan wegens het wel high-end zijn voor analoge EOS camera's

420EZ en 430EZ waren hele stomme fouten :$

[ Voor 45% gewijzigd door Matthijs B op 11-02-2007 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Thanks ziet er zeer netjes uit. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik hoop dat mensen hier ook hun bevindingen over de diverse diffusers, zoals een omnibounce, een lightsphere enzo. Met de nodige voorbeeldplaatjes. Daar ben ik wel benieuwd naar. Ook weet ik weinig over gelfilters; wanneer, in welke situatie ik zulke dingen nou zou kunnen gebruiken. Een studiegenoot van me had me aangeraden om te mailen naar lee-filters.com, zodat ze me gratis gel 'samples' zouden sturen, maar die heb ik nooit gekregen (ongeveer een maand geleden gemailed).

Heb twee weken geleden trouwens nog een 420EX gekocht ter aanvulling van m'n 580EX. Ben er nog mee aan het spelen, om de diverse effecten te bekijken. Maar als iemand iets te zeggen heeft over het gebruik van 2 flitsers, dan is dat natuurlijk ook informatief.

[ Voor 15% gewijzigd door guillaumemay op 11-02-2007 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
guillaumemay schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:06:

Ik hoop dat mensen hier ook hun bevindingen over de diverse diffusers, zoals een omnibounce, een lightsphere enzo. Met de nodige voorbeeldplaatjes. Daar ben ik wel benieuwd naar. Ook weet ik weinig over gelfilters; wanneer, in welke situatie ik zulke dingen nou zou kunnen gebruiken.
Daar hoopte ik eigenlijk ook op toen ik dit topic maakte.. Dat zijn dingen die lastig op te zoeken zijn en veel prettiger te horen zijn van mensen die ze vaak gebruiken.

oftewel: Kom maar op met die ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:24
Ik ben vooral geïnteresseerd in het off-camera gebruik van flitsers, zoals met het gebruik van off-shoe kabels of IR/Radiowave zenders/ontvangers. Iemand hier die daar ervaring mee heeft? Eventueel ook een leuk alternatief voor studioflitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

guillaumemay schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:06:
Een studiegenoot van me had me aangeraden om te mailen naar lee-filters.com, zodat ze me gratis gel 'samples' zouden sturen, maar die heb ik nooit gekregen (ongeveer een maand geleden gemailed).
Die boekjes kun je vaak ook bij licht-toko's krijgen (van het soort dat concerten verlicht). Ik heb hier ook een paar van die boekjes, al zijn die samples net te klein voor een Speedlite. Verlengen met tape is een optie, maar ik heb voor een paar euro gewoon een hele rol gekocht. Ik gebruik onder andere Lee204 om de flitser qua kleurtemperatuur te balanceren met gloeilamp-licht. :)

Edit:
Cyclonist schreef op zondag 11 februari 2007 @ 21:59:
Ik ben vooral geïnteresseerd in het off-camera gebruik van flitsers, zoals met het gebruik van off-shoe kabels of IR/Radiowave zenders/ontvangers. Iemand hier die daar ervaring mee heeft? Eventueel ook een leuk alternatief voor studioflitsers.
Daar heb ik ruime ervaring mee, ik gebruik zowel 2 Nikon flitsers met radiotriggers, als een ST-E2 met losse flitser(s). Ik ben die ST-E2 de laatste tijd weer wat meer gaan gebruiken, en dat werkt toch eigenlijk vrij goed als je de beperkingen kent:

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnfoto.nl/assets/galleries/61/img_3361cp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnfoto.nl/assets/galleries/58/img_3096.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnfoto.nl/assets/galleries/58/img_3044.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/Gala/IMG_3633.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door MartijnGizmo op 11-02-2007 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
ik heb al een tijd lang de 580EX, prima flitser! alleen zit ik nog steeds met het volgende probleem:

de batterijduur.

Op het begin schoot ik altijd met Duracell AA batterije, dit werd een dure hobby dus ben ik opzoek gegaan naar goeie oplaadbare batterijen, ik ben gestrand bij de VARTA pro 2700serie. De oplaadtijd is maar 2 uur wat een groot voordeel is, alleen na 10 keer opladen merk je al dat het leven uit de batterijen vloeit.

Het belangrijkste probleem is de flits cyclus die telkens langer word, de eerste 50/75 flitst ie vrijwel achterelkaar wanneer nodig, daarna zit er zeker een seconde tussen voordat hij weer klaar is voor een flits, hierdoor heb ik al een stuk of 20 keer een moment gemist.

ik ben het beu >:)

Welke batterijen gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minos111
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-03-2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

je flitser is gewoon een enorme stroomvreter. Na 75 filtsen op volle kracht zijn je batterijen gewoon wat leger en duurt het wat langer. Daar ontkom je niet echt aan, een hele goede batterij begint het misschien pas te vertonen bij 100 flitsen, maar je blijft het houden. Uiteraard is 100 al weer wat meer en dus wel gewenst. We hebben een batterij topic, daar kun je het beste even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 17:47

Dido

heforshe

1 optie is een extern battary pack. Ik ken een fotograaf die er daar twee van heeft, hij schroeft er een onder zijn camera (in het statief-gat) en dan loopt er een kabeltje naar zijn filtser. Ziet er niet uit, maar hij flitst zo snel als zijn camera schiet (een 1D).
Geen idee waar je zoiets kunet krijgen, wat ik wel weet: het is geen Canon spul, het is vrij prijzig, en het vereist wat tweaking (een gat in het battery compartment van je flitser).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Nu online
De 550EX/580EX kunnen gewoon aangesloten worden op externe packs zonder een gat in je batterijcompartiment te maken, hebben ze gewoon aansluiting voor, weet niet precies hoe 't zit.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 09:32
Gewoon een CP-E3 kopen, dan doet de 580 ook 8 fps al is het niet heel lang maar voor zeer intensief gebruik is het een prima oplossing.
Voordeel is dat het betaalbaar is en het gewoon op penlites werkt, en je hoeft niets te slopen aan de flitser en je kan hem onder de body schroeven.
Oh ja en het gewicht valt ook nog eens reuze mee! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Triplefox op 13-02-2007 10:53 ]

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
130 euro voor een batterypack is vrij duur, betaalbaar... hmm als het echt beter werkt is het een goede oplossing, alleen krijg je dan je cam+grip+batpack, word een flinke!!

er zijn dus geen batterijen op de markt die dusdanig goed presteren in een set van 4 om een soortgelijk resultaat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Laatst online: 19-04 09:32
Dan krijg je idd zoiets...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vonschev/GOT/cpe3/cpe3fr.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vonschev/GOT/cpe3/cpe3si.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vonschev/GOT/cpe3/cpe3con.jpg

Het is nog goed te doen hoor, de meeste andere externe packs zijn nog wat lomper en vaak ook nog wel iets duurder

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
wow super! thnx voor de voorbeeld pics! :*)

het valt inderdaad wat mee als hij eronder zit. ga er toch is goed over na denken.

welk merk batterijen gebruik je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Leuk topic! Erg handig. Een opmerking, "Dragging the Shutter" is voor zover ik weet niet een "officiele" fotografie term. Volgens mij is de correcte term "Slow Sync".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-05 12:06

Sharky

Skamn Dippy!

dit topic zat ik al een beetje op te wachten eigenlijk. Ik begin het flitsen nu aardig door te krijgen (heb m'n flitser nu een maandje of twee ofzo) maar sommige trucjes moet je gewoon van anderen horen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Triplefox schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 10:52:
Gewoon een CP-E3 kopen, dan doet de 580 ook 8 fps al is het niet heel lang maar voor zeer intensief gebruik is het een prima oplossing.
Voordeel is dat het betaalbaar is en het gewoon op penlites werkt, en je hoeft niets te slopen aan de flitser en je kan hem onder de body schroeven.
Oh ja en het gewicht valt ook nog eens reuze mee! :)
Die heb ik dus ook sinds, kort, werkt prima. Ook als de flitser op een lichtstatief staat issie op Manual 1/1 prima te gebruiken (bijv. bij daglicht in een softbox) met een recycle-tijd van 1,5s ofzow. Ik heb hem alleen niet onder mijn camera hangen, maar gewoon aan de strap van mijn 70-200-tasje of aan m'n Lowepro-heupriem. :)

Nerdy, maar reuze handig:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/CPE3-actie.jpg

Burst is ook dan trouwens nog beperkt tot zo'n 20 frames, omdat je anders het risico loopt de flitser te beschadigen

De andere optie is bijv. een Quantum Turbo, maar die zijn nog weer stukken duurder:

Afbeeldingslocatie: http://www.rpphoto.com/images/howto/Anna%20and%20Turbo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thecameratrader.com/_turbo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

CRiSiS schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:39:
Leuk topic! Erg handig. Een opmerking, "Dragging the Shutter" is voor zover ik weet niet een "officiele" fotografie term. Volgens mij is de correcte term "Slow Sync".
Dank u, u gaat door voor tweaker van het jaar 2007.

* Anoniem: 22659 is een persoonlijke kruistocht begonnen tegen de term dragging the shutter....

Verder is het misschien leuk om ideeen hier op te doen of gewoon het linkje te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
Ik zal het updaten

bedankt voor de correctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even ter verduidelijking/ correctie; E-TTL II is gelijk aan E-TTL I met als toevoeging dat de hoek van het flitsen eventueel voor een cropfactor wordt gecorrigeerd. Hierdoor wordt het flitslicht effectiever verspreid (eigenlijk wordt er gewoon minder licht gegeven). Daarnaast kun je bij een burst van een aantal flitsen kleurverschil krijgen door het niet geheel opgeladen zijn van de condensatoren van de flitser. E-TTL II zorgt ervoor dat ondanks niet geheel geladen condensatoren het uitgestrooide licht altijd van dezelfde kleur is (of dit in de flitser gebeurt of dat de camera corrigeert voor de kleurtemperatuur is mij niet bekend).

Edit: de Nederlandse term voor bouncen is indirect flitsen (door het draaien van de kop van de flitser). Ik denk dat een dergelijke omschrijving makkelijker te bevatten is dan de redelijk cryptische omschrijving in de TS.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 14-02-2007 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:01

breinonline

Are you afraid to be known?

Anoniem: 22659 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 16:19:
Even ter verduidelijking/ correctie; E-TTL II is gelijk aan E-TTL I met als toevoeging dat de hoek van het flitsen eventueel voor een cropfactor wordt gecorrigeerd. Hierdoor wordt het flitslicht effectiever verspreid (eigenlijk wordt er gewoon minder licht gegeven).
En heeft dus een gunstige uitwerking op je batteijduur :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Even ter verduidelijking/ correctie; E-TTL II is gelijk aan E-TTL I met als toevoeging dat de hoek van het flitsen eventueel voor een cropfactor wordt gecorrigeerd. Hierdoor wordt het flitslicht effectiever verspreid (eigenlijk wordt er gewoon minder licht gegeven).
Zoomt de reflector niet gewoon verder in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Nu online
MartijnGizmo schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:31:
[...]

Zoomt de reflector niet gewoon verder in?
idd, maal 1.6, 't schijnt verder dat E-TTL II flitsers ook rekening houden met je WB ofzo

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Simon schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:34:
[...]

idd, maal 1.6, 't schijnt verder dat E-TTL II flitsers ook rekening houden met je WB ofzo
is dat niet andersom? dat de camera rekening houd met de wb van je flitser?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uiteraard bepaalt de camera de witbalans en zoomt de flitser idd 1.3 of 1.6x verder in! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien is het ook een idee om de canon-dedicate Metzen enzo te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
begintmeta schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 20:39:
Misschien is het ook een idee om de canon-dedicate Metzen enzo te noemen.
Zoals al in de TS staat in het nog te doen lijstje:

3rd party flitsers erin zetten.

Helaas heb ik het daar nu te druk voor. Als iemand anders het wil doen kan ik het er best even in plakken en je in het met dank aan lijstje zetten maar zelf schrijven kost me iets te veel tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minos111
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-03-2012
Hoe nauw werkt een moderne flitser eigenlijk samen met je camera? Ik heb hier nog een oude flitser, maar plan een nieuwe te kopen zodra er weer een cash-back actie is. Doet de flitser nou nog wat met bijvoorbeeld de ISO-instelling en de zoomfactor die je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Minos111 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 14:08:
Hoe nauw werkt een moderne flitser eigenlijk samen met je camera? Ik heb hier nog een oude flitser, maar plan een nieuwe te kopen zodra er weer een cash-back actie is. Doet de flitser nou nog wat met bijvoorbeeld de ISO-instelling en de zoomfactor die je gebruikt?
ja. de moderne flitser doet daar wat mee en houdt daar ook rekening mee.

[ Voor 84% gewijzigd door guillaumemay op 18-02-2007 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
Even ter verduidelijking/ correctie; E-TTL II is gelijk aan E-TTL I met als toevoeging dat de hoek van het flitsen eventueel voor een cropfactor wordt gecorrigeerd.
[...]
Ook wordt er gebruik gemaakt van een nieuw algorime zodat de berekening van licht in lastige (donkere) situaties vooral beter wordt. Ik zeg vooral, omdat het verder ook lichtelijk effect heeft op andere situaties.

Vet topic btw. Ik heb namenlijk net ook m'n 430EX binnen, voor m'n 400D. Ik had hiervoor alleen met een 30D~580EX combinatie gewerkt, dus ik wist hoe fijn het kon zijn met een flitser. En zoals jij ook verteld in de TS, is er relatief weinig te vinden over flitsers, of de Speedlite flitsers in het algemeen, zoals er wel overal over de objectieven informatie te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Ook zal de AF-assist van EZ flitsers niet werken op digitale EOS camera's
Een van mijn fotomaatjes gebruikt een 430EZ op een 350D voor de AF-assist, en dat werkt wel degelijk! Flitsen doet het ding niet.
Ik heb zelf een 420EX en ik ben er erg tevreden mee, nooit de behoefte gekregen aan een 550/580EX. Hiervoor had ik een 220EX en die wil je niet, dan moet je er een stuk papier voor tapen om de flits omhoog te bouncen. Dit laatste werkt wel aardig overigens.

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Ik heb zelf dus zo'n 220EX. Dat hij geen verstelbare kop heeft is jammer, maar bouncen is niet noodzakelijk (noch altijd mogelijk) en de IR AF Assist is altijd beter dan de andere opties. Je koopt zo'n 220EX eigenlijk vooral voor z'n compactheid, en het blijft voor mij iig een ideale resigenoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 22:02
ik ben ook de bezitter van een cp-e3 en ik vind het een geweldige aanwinst bij mn 550ex
ik vind mijn 550ex qua sterkte en functies ruim voldoende maar de recycle tijd word na een half jaartje intensief toch aardig uitgerekt

vandaar heb ik een cp-e3 zodat ik weer naar hartelust kan bursten

mn 550ex vervangen door een 580ex vond ik een nogal dure opties :+
en garantie op versleten condensators heb je niet denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Mooie collectie links over flash bij POTN.

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:01
Voor in de topicstart: Er is een nieuwe fitser: Speedlite 580EX II

www.usa.canon.com/consume...egoryid=141&modelid=14998

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
Sorry voor de late reactie maar ben een weekje op vakantie geweest. Ik hoop deze week de TS te kunnen updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 19:06
Inderdaad mooi. Er staat daar ergens weer een leuke in met uitleg van Canon: http://web.canon.jp/Imaging/flashwork/

[ Voor 3% gewijzigd door Rob Z op 25-02-2007 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Ik heb een, klein, vraagje over de eventuele aanschaf van een externe flitser. Ik heb nu een 350D met de kitlens. Over twee maanden ben ik jarig en kan dus een 430EX op mijn verlanglijstje zetten.

Mijn vraag is eigenlijk, heeft zo'n flits eigenlijk nut voor mij? Als ik die vraag voor mijzelf moet beantwoorden, dan denk ik van wel. Ik experimenteer veel met fotografie, en denk dus dat een flits veel voordelen heeft. Ik ga hem voornamelijk gebruiken om productfoto's te maken en foto's van feesten. Vooral bij dit laatste heeft een externe flits toch veel voordelen?

Kortom, gaan voor die flits of niet? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 00:09
De flitser is een van de beste investeringen die ik heb gedaan. Ik heb gekozen voor de 580EX (zat toen ook een cashback op) en heb er geen moment spijt van gehad. Vandaag met mooi weer op de motor eropuit getrokken en de flitser gaat gewoon altijd mee. Voor party fotografie is het helemaal nuttig, maar ook overdag met veel licht is het soms handig om even in te kunnen flitsen. Vergelijk een externe flitser niet met het ingebouwde ding. Het is geen vergelijk.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

^ met hem. Een externe flitser kan je in bijna alle omstandigheden gebruiken om of meer licht aan een scene toe te voegen of licht ietwat meer naar je hand te zetten. Je zal tijd nodig hebben te leren omgaan met een externe flitser, maar het is het geld absoluut waard.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Waarom gebruikt een flitser eigenlijk batterijen en geen normale accu's? Dan kun je LION accu's gebruiken en dan verdien je er als fabrikant ook nog wat extra aan. Ik heb het idee dat een LION accu toch echt langer mee gaat dan een paar oplaadbare penlights...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

BugBoy schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:02:
Waarom gebruikt een flitser eigenlijk batterijen en geen normale accu's? Dan kun je LION accu's gebruiken en dan verdien je er als fabrikant ook nog wat extra aan. Ik heb het idee dat een LION accu toch echt langer mee gaat dan een paar oplaadbare penlights...
Omdat penlights beter verkrijgbaar zijn. Stel je zit midden in een shoot op lokatie.. Shit accu's leeg... Penlights zijn dan nog makkelijk verkrijgbaar :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
...Ik ga hem voornamelijk gebruiken om productfoto's te maken en foto's van feesten. Vooral bij dit laatste heeft een externe flits toch veel voordelen?

*Mijn* korte ervaring zegt: meteen doen. En vooral voor de toepassingen die je noemt.
Sinds kort heb ik de 400D + 580EX. Vooral het makkelijk kunnen toepassen van een echte flitser geeft een dslr volgens mij een grote meerwaarde tegenover een compact toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02 10:38
Hallo Iedereen!

Sind kort ben ik in bezit van een studioflitsset. Hierbij heb ik een radio trigger gekocht. Als ik de trigger en ontvanger op hetzelfde kanaal zet en de testknop indruk gaan beide flitsers af.
Trigger, ontvanger en flitsers doen het dus.
Als ik met mijn EOS 400D een foto schiet gaan de flitsers niet af.... raar naar mijn mening. :?
Ik heb ook al in het menu gekeken naar bepaalde instellingen, maar kom er niet uit. In de handleiding van mijn camera zie ik ook niets staan over een bepaalde instelling. Ik ben/was van mening dat het middencontact van de hotshoe op mijn camera gewoon actief moest zijn.

Mijn specs:
camera: Canon Eos 400D
flitsset: Linkstar LF-400A
trigger+ontvanger: Falcon Eyes RF604D R-Wave 4 kanaals

Wie kan mij helpen om de boel actief te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Vreemd. Je hebt een 430EX die het wel doet op je hotshoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

Anoniem: 112352 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:46:
Ik heb een, klein, vraagje over de eventuele aanschaf van een externe flitser. Ik heb nu een 350D met de kitlens. Over twee maanden ben ik jarig en kan dus een 430EX op mijn verlanglijstje zetten.

Mijn vraag is eigenlijk, heeft zo'n flits eigenlijk nut voor mij? Als ik die vraag voor mijzelf moet beantwoorden, dan denk ik van wel. Ik experimenteer veel met fotografie, en denk dus dat een flits veel voordelen heeft. Ik ga hem voornamelijk gebruiken om productfoto's te maken en foto's van feesten. Vooral bij dit laatste heeft een externe flits toch veel voordelen?

doen, ik heb nu ook sinds een maand of 5 een 430ex. en als je dan ook nog een ste2 of een remote kabel erbij neemt kan je helemaal lol hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02 10:38
multilul schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 21:32:
Vreemd. Je hebt een 430EX die het wel doet op je hotshoe?
idd! die werkt perfect.
De 430EX communiceert met de camera via alle 5 de contacten op de hotshoe, de radiotrigger heeft maar één middencontact.
Had eerst het idee dat de camera dan niet zou zien dat er iets op de hotshoe stond, maar dit is onzin.
Het middencontact moet toch altijd actief zijn? Je hoeft toch geen instellingen te veranderen?
Ik vind het allemaal maar vreemd en krijg het idee dat de trigger niet goed is.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand het antwoord op mijn vragen?
Ik hoor het graag.

Edit:
Vanmorgen (02-05) even een hotshoe adapter van Hama gehaald, nu werken mijn flitsers perfect! :)
Nu ben ik van overtuigd dat de radio trigger niet goed is en gaat (is) dus retour...

Echt gaaf zo'n studioflitsset!
Nu nog een paar mooie modellen 8)
Anoniem: 112352 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:46:
....Kortom, gaan voor die flits of niet? :9
Kort gezegd.... DOEN!
Ik ben zelf ook een trotse bezitter van de 430EX, een van de beste investeringen voor je camera.

Edit:
Vanmorgen (03-05) een nieuwe radiotrigger binnen gekregen van FotoSG (goede en snelle service!).
Deze werkt wel :P
Nu lekker oefenen in mijn nieuwe studio.

[ Voor 78% gewijzigd door bokko! op 03-05-2007 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219498

Hallo allemaal!

Ik ben al bijna een jaar in het bezit van een Canon EOS 350D. Heb tevens een "gewone" lens en een Canon ET-62 II (70-210).
Nu wil ik wat meer binnen doen en vraag me af wat een goede flitser daarvoor is.
Ik zag op marktplaats een 430 EZ staan, is dit wat? Ik ben (nog!) niet professioneel dus hoef geen dure prof flitser...
Wat buitenfoto's (paarden) van mij staan op www.mblomfotografie.nl (LET OP, site is gister pas online gegaan en nog lang niet af! )

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen want ik ben gevraagt om zaterdag foto's/probeersels van een band te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Anoniem: 219498 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 22:59:
Hallo allemaal!

Ik ben al bijna een jaar in het bezit van een Canon EOS 350D. Heb tevens een "gewone" lens en een Canon ET-62 II (70-210).
Nu wil ik wat meer binnen doen en vraag me af wat een goede flitser daarvoor is.
Ik zag op marktplaats een 430 EZ staan, is dit wat? Ik ben (nog!) niet professioneel dus hoef geen dure prof flitser...
Wat buitenfoto's (paarden) van mij staan op www.mblomfotografie.nl (LET OP, site is gister pas online gegaan en nog lang niet af! )

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen want ik ben gevraagt om zaterdag foto's/probeersels van een band te maken.
Hee, ik gaf je niet voor niets deze link, moet je wel even goed lezen ;) Zie de eerste post van dit topic:
Er zijn 3 verschillende ranges Canon flitsers.

Een belangrijk feit om rekening mee te houden is dat niet alle flitsers compatible zijn met de generatie digitale EOS camera's van Canon.

De Canon 200E zal bijvoorbeeld niet werken (zelfs niet handmatig) op digitale EOS camera's en de EZ flitsers zullen volledig manueel ingesteld moeten worden. Ook zal de AF-assist van EZ flitsers niet werken op digitale EOS camera's
Alleen de EX flitsers zijn compleet compatible met digitale Canon EOS camera's.
De Af-assist zal alleen werken op EOS camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Enneh... een ET 62 II is een zonnekap voor een EF 100-300/5,6L lens. Dat is dus zelf geen lens.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hee, ik gaf je niet voor niets deze link, moet je wel even goed lezen ;) Zie de eerste post van dit topic:

[...]
Sorry, ik ben alweer veel te snel :X

Ik zal het eens rustig doornemen..

Dat van die UV filter was indd een domme actie en moet dus wezen een Canon Zoom lens 70-210 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 24-04 13:24
een zonnekap is ook geen UV filter 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lateef schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:10:
een zonnekap is ook geen UV filter 8)7
Oké, nu ben ik de weg kwijt 8)7
Is dan de Astron 58 mm mijn UV filter? Er werd verteld dat er een UV-filter opzat.
Ik heb hem namelijk eens uit elkaar gehaald en de zonnekap is inderdaad gewoon een los "ding".
Ik dacht dat het bij elkaar hoorde...

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 219498 op 16-05-2007 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

:o Ga eens even goed rondkijken bij bijvoorbeeld deze webshop. Daar kan je de verschillende artikelen met plaatje zien. Of tik bij google afbeeldingen eens deze termen in. Dan weet je meteen wat wat is. Lees verder ook de Fotografie technische FAQ en Koopadviezen nog even, daar staat ook wel wat uitgelegd over filters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 27-05 22:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb een vraag over de 550EX die ik een weekje geleden 2de hands gekocht heb. Bij MTB races flits ik altijd en gebruik dan meestal een sluitertijd van 1/50-1/500s. Ik heb mijn 30D ingesteld op 2nd-curtain flitsen en dat werkte goed met de 420EX, maar de 550EX heeft z'n eigen 2nd curtain instelling die niet werkt bij high-speed sync (beide modi zijn mutual exlusive). Of zie ik iets over het hoofd?

Ik wil de flitser niet altijd in 2nd-curtain laten staan, want dan kan ik niet sneller dan 1/250s, en dat betekent vaak een te klein diafragma (dat is meestal geen gezicht bij MTB races, publiek scherp => bah!). En van laten staan in high-speed mode krijg je van die gekke foto's alsof de mensen achteruit rijden als de sluitertijd omhoog schiet, niet zoiets als dit (@ 1/50s):

Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.com/gallery/2007/Houffalize/men/images/_MG_1197.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verplicht leesvoer uit de EOS flash bijbel over de FP mode: http://photonotes.org/articles/eos-flash/index.html#fp
Ik garandeer je dat in dat stukje je vraag beantwoord wordt. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180355

Sinds vorige week heb ik een 430EX op mijn 30D zitten, maar nu valt me op dat de flitskop wat speling vertoont. Wanneer ik rondloop met de camera en deze beweeg (heffen, zakken, wisselen van portrait naar landscape) dan voel ik dat de flitskop vanaf het swivel-scharnier iets los zit. Ik geloof niet direct dat dit nadelige gevolgen heeft voor de flitskwaliteit, maar ik zou het wel fijn vinden als de flitser gewoon een eenheid blijft ;)
Kan iemand bevestigen of dit de standaard bouwkwaliteit is van type 430EX?

Ook heb ik vrijdag op een feestje wat geexperimenteerd met de flitser (ben onervaren op dat gebied). Nu viel me op dat ik óf scherpe foto's heb (korte sluitertijd) maar helaas nauwelijks ambient licht op de foto heb, óf ik heb wel ambient light maar de foto lijkt wat bewogen (sluitertijd rond de 1/40e). Wat is nu de ideale uitgangspositie om én ambient licht te vangen én het onderwerp te bevriezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Anoniem: 180355 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 10:01:
Kan iemand bevestigen of dit de standaard bouwkwaliteit is van type 430EX?
Ik heb zelf een 580EX, maar die zit toch echt heel stevig in elkaar. Volgens mij hoort het niet.
Ook heb ik vrijdag op een feestje wat geexperimenteerd met de flitser (ben onervaren op dat gebied). Nu viel me op dat ik óf scherpe foto's heb (korte sluitertijd) maar helaas nauwelijks ambient licht op de foto heb, óf ik heb wel ambient light maar de foto lijkt wat bewogen (sluitertijd rond de 1/40e). Wat is nu de ideale uitgangspositie om én ambient licht te vangen én het onderwerp te bevriezen?
Ligt geheel aan de omstandigheden. Veel experimenteren, op standje M en dan met je FEC spelen, eventueel bouncen e.d. Fotograferen is vrij eenvoudig vergeleken bij goed flitsen. Heel veel oefenen is het devies en de link van Voutloos hierboven natuurlijk goed doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Anoniem: 180355 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 10:01:
Sinds vorige week heb ik een 430EX op mijn 30D zitten, maar nu valt me op dat de flitskop wat speling vertoont. Wanneer ik rondloop met de camera en deze beweeg (heffen, zakken, wisselen van portrait naar landscape) dan voel ik dat de flitskop vanaf het swivel-scharnier iets los zit. Ik geloof niet direct dat dit nadelige gevolgen heeft voor de flitskwaliteit, maar ik zou het wel fijn vinden als de flitser gewoon een eenheid blijft ;) Kan iemand bevestigen of dit de standaard bouwkwaliteit is van type 430EX?
Ik heb zelf de 580EX, maar ik ga er vanuit dat de flitser op dezelfde manier vast zit. Niet lullig bedoeld, maar ik neem aan dat je het wieltje op de flitser bij de flitskop wel hebt aangedraait? Deze moet niet knetterstrak, maar wel zo dat er geen speling is.
Er is geen vaste regel voor flitsen. Als je een invulflits doet dan kun je niet echt beweging bevriezen, omdat het beeld buiten de flitstijd vaak toch nog genoeg intensiteit heeft om voor bewegingsonscherpte te zorgen. In dat soort gevallen probeer ik de ISO dan maar wat op te schroeven of het diafragma open te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de reacties: het wieltje is inderdaad gewoon aangedraaid, en de flitser zit ook stevig op de camera. Het probleem is dat de flitskop wat speling heeft ten opzichte van de 'body' van de flitser. Deze speling 'ontstaat' bij het draaipunt voor het swivelen.

Wat voorbeelden (even als link ivm resolutie):
http://img530.imageshack.us/img530/705/img3411qp6.jpg
19mm
1/40
F/5.6
ISO-400
Geflitst met 430EX op E-TTL stand, kop 75 graden naar boven gedraaid (geen FEC ingesteld)

http://img511.imageshack.us/img511/1779/img3412do9.jpg
19mm
1/40
F/4.0
ISO-400
Geflitst met 430EX op E-TTL stand, kop 75 graden naar boven gedraaid (geen FEC ingesteld)

Nu is op de 'snelle' foto (1/40) al een licht bewogen arm te zien (vrouw links), maar de kleurstelling bij de tweede foto vind ik persoonlijk wat warmer, er is meer omgevingslicht te zien. Any further comments?

De link die Voutloos heeft gegeven, is inderdaad erg interessant (al uitgeprint en voor een gedeelte doorgenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Aan de behoorlijke flitsschaduw te zien had je de flitskop naar vrijwel rechtop kunnen draaien, eventueel met FEC iets omlaag of omhoog. Het is toch een kwestie van proberen. ISO naar 800 had in dit geval ook goed geholpen. Let wel: hoe hoger je ISO, hoe meer omgevingslicht je meepakt. Als je vervolgens flitst dan valt het mee met de hoeveelheid ruis, die sowieso al minimaal is op ISO 800 op een Canon body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
[...] bij de tweede foto vind ik persoonlijk wat warmer, er is meer omgevingslicht te zien. Any further comments? [...]
Hoewel dit geen partypic-topic is: als ik sinds een week m'n flitser had was ik zeer tevreden met dit resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ multilul: dank voor het complimentje, maar natuurlijk altijd ruimte voor verbetering!
@ breinonline: dank voor de tips, ik zal dit nog eens uitproberen. Er is mij gevraagd wat foto's te schieten op een galafeest op 9 juni, wat al vrij snel is. Ik heb dit toegezegd, met de melding dat de kwaliteit nogal kan variëren. Ik zal die avond dan ook vooral beschouwen als oefening, vooral veel schieten met veel verschillende instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
bedankt. heb de links aangevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Ik ben sinds vorige week de bezitter van een Canon 380EX flitser op een Canon 400D, erg leuk speelgoed om mee te spelen. Als ik ga flitsen met de flitser dan gaat het E-TTL lampje van de flitser aan maar dan blijft de "afstand" op 50mm staan knipperen. Ik vroeg me af of dat normaal is. Als ik foto's maak van onderwerpen dichtbij en veraf krijg ik opzich best goede foto's (niet overbelicht ofzo).

Heeft iemand ervaring met deze camera icm met deze flitser en heeft iemand hetzelfde probleem? Ik las dat de firmware upgrade 1.05 van de 400D een verbetering in de communicatie met de 380EX zou geven. Ik heb die firmware op mijn camera staan dus dat kan het probleem niet zijn lijkt me.

In de handleiding zie ik niets over een knipperend 50 lampje.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Lurge schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 10:07:
Ik ben sinds vorige week de bezitter van een Canon 380EX flitser op een Canon 400D, erg leuk speelgoed om mee te spelen. Als ik ga flitsen met de flitser dan gaat het E-TTL lampje van de flitser aan maar dan blijft de "afstand" op 50mm staan knipperen. Ik vroeg me af of dat normaal is. Als ik foto's maak van onderwerpen dichtbij en veraf krijg ik opzich best goede foto's (niet overbelicht ofzo).

Heeft iemand ervaring met deze camera icm met deze flitser en heeft iemand hetzelfde probleem? Ik las dat de firmware upgrade 1.05 van de 400D een verbetering in de communicatie met de 380EX zou geven. Ik heb die firmware op mijn camera staan dus dat kan het probleem niet zijn lijkt me.

In de handleiding zie ik niets over een knipperend 50 lampje.
Lampje knippert als je de kop van de flitser niet meer recht naar voren richt, toch?

Dat is normaal doet, mijn 420EX ook. De flitser zal de flitskracht en hoek regelen aan de hand van de je bereik, dus meer wijd flitsen of meer recht naar voren. Dit is enkel zinvol als de kop recht naar voren staat, anders kan de flitser dat niet zelf bepalen. Echter door de pre-flash regelt de camera wel de kracht. Daardoor zijn je foto's wel goed belicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Even een vraag over flits techniek. Stel ik wil een foto maken van een groepje mensen, en ik bepaal van te voren dat ik minimaal F/8.0 nodig heb om iedereen scherp te krijgen. Nu is het vrij donker, ik schiet uit de hand, en de achtergrond boeit niet. Als ik dan op "P" (canon 400D) mode schiet wordt de sluitertijd gelocked op 1/60 en het diafragma op F/2.8, en dit is niet te veranderen. Als ik op aperture priority (Av) schiet, dan kan ik wel F/8.0 gebruiken, maar dan gaat de sluitertijd erg omhoog tot, zeg, 4". Met exposure compensation kan ik hem dan -2 stops compenseren, maar dan is de sluitertijd alsnog iets van 1", en wordt de foto onscherp.

Waarom kan je niet bv op P-mode ipv 1/60 F/2.8 iets van 1/15 f/5.6 gebruiken? Is dat omdat de burst van je flits niet lang genoeg is, i.e. niet langer dan 1/60s? Wat ik nu doe is gewoon manual (M) mode gebruiken, en dan 1/60 F/8.0 instellen. Dat werkt in principe goed; flitser toont een goede exposure. Kan dit makkelijker? Of is dit niet de manier, zijn er bezwaren, of iets dat ik mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

ajhaverkamp schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 10:30:
[...]

Lampje knippert als je de kop van de flitser niet meer recht naar voren richt, toch?

Dat is normaal doet, mijn 420EX ook. De flitser zal de flitskracht en hoek regelen aan de hand van de je bereik, dus meer wijd flitsen of meer recht naar voren. Dit is enkel zinvol als de kop recht naar voren staat, anders kan de flitser dat niet zelf bepalen. Echter door de pre-flash regelt de camera wel de kracht. Daardoor zijn je foto's wel goed belicht.
Het lampje knippert ook als ik de kop recht naar voren richt, maar het lijkt erop dat hij wel de juiste flitsinstellingen pakt.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Zoijar schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 11:21:
Even een vraag over flits techniek. Stel ik wil een foto maken van een groepje mensen, en ik bepaal van te voren dat ik minimaal F/8.0 nodig heb om iedereen scherp te krijgen. Nu is het vrij donker, ik schiet uit de hand, en de achtergrond boeit niet. Als ik dan op "P" (canon 400D) mode schiet wordt de sluitertijd gelocked op 1/60 en het diafragma op F/2.8, en dit is niet te veranderen. Als ik op aperture priority (Av) schiet, dan kan ik wel F/8.0 gebruiken, maar dan gaat de sluitertijd erg omhoog tot, zeg, 4". Met exposure compensation kan ik hem dan -2 stops compenseren, maar dan is de sluitertijd alsnog iets van 1", en wordt de foto onscherp.

Waarom kan je niet bv op P-mode ipv 1/60 F/2.8 iets van 1/15 f/5.6 gebruiken? Is dat omdat de burst van je flits niet lang genoeg is, i.e. niet langer dan 1/60s? Wat ik nu doe is gewoon manual (M) mode gebruiken, en dan 1/60 F/8.0 instellen. Dat werkt in principe goed; flitser toont een goede exposure. Kan dit makkelijker? Of is dit niet de manier, zijn er bezwaren, of iets dat ik mis?
Nopes, zo werkt het flitssysteem van Canon. Flitsen doe ik vrijwel altijd op M (sowieso binnen altijd), buiten steeds vaker Av (als invulflits) op Hi Speed en FEC in de min. Gewoon omheen werken, werkt prima, niks aan te doen.

[ Voor 71% gewijzigd door nadroJ op 12-06-2007 11:37 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 27-05 13:42

qless

...vraag maar...

Dat komt (voor zover ik weet) doordat in P/Av e.d. de flits puur als invulflits gebruikt wordt, de lichtmeeting doet in principe gewoon licht meten alsof er niet geflitst wordt. Dus dan wordt het M gebruiken...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

nadroJ schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 11:36:
Nopes, zo werkt het flitssysteem van Canon. Flitsen doe ik vrijwel altijd op M (sowieso binnen altijd), buiten steeds vaker Av (als invulflits) op Hi Speed en FEC in de min. Gewoon omheen werken, werkt prima, niks aan te doen.
Ok, bedankt. Wat voor shutter speeds gebruik je dan voornamelijk? Diafragma stel je in aan de hand van wat voor DOF je wilt hebben, maar wat voor shutter speed kies je er dan bij (op M)? De camera geeft bv zowel op 1/30, als op 1/60, of 1/100 maximale onderbelichting aan, dus daar zie je geen verschil aan. Of is 1/60 altijd wel goed? Afweging tussen stil kunnen houden en benodigde flash output?

---

Oh nog iets anders, ik las laatst dit verhaal:

http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm

wat wel een interessant stukje is over flash sync-speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Sluitertijd verschilt. Meestal een mix tussen omgevingslicht en flitslicht. Het hangt echt af van de situatie. Als je je sluitertijd verandert moet dat zichtbaar zijn op de lichtmeter. Het hangt ook af welke lichtmeting je hebt ingesteld, maar belangrijkste is dan hoe licht of donker je omgeving is. Als je op zowel 1/30 en korter maximale onderbelichting hebt dan schiet je in een vrij donkere omgeving. Als je dan nog langere sluitertijden instelt zal je dat dus wel zien op je lichtmeter.

Kwestie van de diverse lichtmetingen (evaluative, pattern, partial, spot) snappen en gewoon een beetje spelen ermee.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnezz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:57

Freshnezz

Why so serious?

Halloo... Ik vroeg mij af of er een omnibounce bestaat voor de Sigma EF 500 DG ST II flitser. Ik heb al overal gekeken, maar ik vind slechts omnibouncen voor de speedlite series van Canon...

Iemand die hier meer van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Freshnezz schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:16:
Halloo... Ik vroeg mij af of er een omnibounce bestaat voor de Sigma EF 500 DG ST II flitser. Ik heb al overal gekeken, maar ik vind slechts omnibouncen voor de speedlite series van Canon...
Volgens de website van de producent dus wel.... Die kent de Sigma 500 serie gewoon, dus toch beter zoeken :)

Edit:
Cameranu (iets ander type?)
Tevens zijn er universele te koop, ook bij FotoKonijneberg, dan is het een kwestie van passen. Leverbaarheid lijkt dus wel mee te vallen.

[ Voor 22% gewijzigd door ajhaverkamp op 20-06-2007 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnezz

Freshnezz

Why so serious?

ahh dan zal ik idd even beter zoeken... thnx... wel raar dat die dingen op weinig webwinkels beschikbaar zijn... niet veel gebruikte flitser dus, die Sigma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

ajhaverkamp schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:27:
[...]

Volgens de website van de producent dus wel.... Die kent de Sigma 500 serie gewoon, dus toch beter zoeken :)

Edit:
Cameranu (iets ander type?)
Tevens zijn er universele te koop, ook bij FotoKonijneberg, dan is het een kwestie van passen. Leverbaarheid lijkt dus wel mee te vallen.
Cameranu heeft mij destijds een omnibounce geleverd die gewoon van een Canon was en dus ook net niet paste. Goed opletten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnezz

Freshnezz

Why so serious?

breinonline schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 18:10:
[...]

Cameranu heeft mij destijds een omnibounce geleverd die gewoon van een Canon was en dus ook net niet paste. Goed opletten dus.
hmmm ik zag idd die omnibounce bij CameraNu... de ST is volgens mij even groot als de SUPER... maar door je verhaal ben ik wel beetje gaan twijfelen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:58

Garyu

WW

nadroJ schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:11:
Sluitertijd verschilt. Meestal een mix tussen omgevingslicht en flitslicht. Het hangt echt af van de situatie. Als je je sluitertijd verandert moet dat zichtbaar zijn op de lichtmeter. Het hangt ook af welke lichtmeting je hebt ingesteld, maar belangrijkste is dan hoe licht of donker je omgeving is. Als je op zowel 1/30 en korter maximale onderbelichting hebt dan schiet je in een vrij donkere omgeving. Als je dan nog langere sluitertijden instelt zal je dat dus wel zien op je lichtmeter.

Kwestie van de diverse lichtmetingen (evaluative, pattern, partial, spot) snappen en gewoon een beetje spelen ermee.
Met f/8.0 hoeft de omgeving niet eens zo donker te zijn om toch enorme onderbelichting te krijgen met een sluitertijd van 1/60ste.

Diafragma stel je niet alleen in vanwege DOF, maar ook (vooral) vanwege de hoeveelheid omgevingslicht die je nog mee kunt nemen. Met f/8.0 + 1/60ste kan je er vanuit gaan dat dat niet veel is. Geen wonder dat open diafragma hierbij handig is (als in f/2.8 of f/4.0 of iets dergelijks).

Overigens heeft je flitser er geen problemen mee om ook nog netjes te flitsen met sluitertijden tot 1/500ste hoor. Je flits gaat nog wel sneller, alleen wordt de synchronisatie een probleem (flitslicht en sluiter tegelijk).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Klopt als een bus :)

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Garyu schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 09:15:
Met f/8.0 hoeft de omgeving niet eens zo donker te zijn om toch enorme onderbelichting te krijgen met een sluitertijd van 1/60ste.

Diafragma stel je niet alleen in vanwege DOF, maar ook (vooral) vanwege de hoeveelheid omgevingslicht die je nog mee kunt nemen. Met f/8.0 + 1/60ste kan je er vanuit gaan dat dat niet veel is. Geen wonder dat open diafragma hierbij handig is (als in f/2.8 of f/4.0 of iets dergelijks).
Yep, dat snap ik. Maar als je alles scherp wilt krijgen heb je soms geen keus; op f/2.8 krijg je nooit een groep mensen allemaal scherp, of je moet erg ver weg staan ;)
Overigens heeft je flitser er geen problemen mee om ook nog netjes te flitsen met sluitertijden tot 1/500ste hoor. Je flits gaat nog wel sneller, alleen wordt de synchronisatie een probleem (flitslicht en sluiter tegelijk).
Klopt, maar mijn 400D+430EX locked wel de sluitertijd op 1/200 (die knippert in de viewfinder) als de echte sluitertijd korter is. Maar je kan dan simpelweg je flitser op high-speed sync (FP) zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Ik wil voor mijn 400d externe flitskracht.
De keuze staat dan voor ofwel de 380ex 2e hands (rond de 75-100 euro) of een 430ex nieuw (220).

Ik ben nieuw in het flitswereldje en ik twijfel welke keuze ik zal maken. Ik weet dus nog niet hoe vaak ik de flitser wil gebruiken en de 380ex is een mooie instapper om het te testen. Aan de andere kant kan ik het "swiffelen" gaan missen bij verticale portretten.

Daarnaast zal de 430ex misschien ook beter zijn van kwaliteit.

De belangrijkste verschillen imho:
Ik zie dat de 430EX E-TTL II is en de 380EX E-TTL. Is dit in de praktijk een bezwaar qua lichtmeting / kwaliteit foto's.

Ook zie ik dat de 430EX Flash Exposure kan instellen op de flitser, de 380EX niet. Nu kan mijn 400d de flash exposure instellen op het toestel, wat is het nut van dit ook op de flitser te kunnen instellen?

Ook kan de 430EX handmatig de flitskracht terug zetten, en de 380EX niet. In hoeverre is dit een bezwaar.

Graag jullie advies. Budget is gezien de bedragen niet het grootste probleem, maar iedere euro kan maar wél 1 keer rollen...

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Jivecar schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 10:46:
De belangrijkste verschillen imho:
Ik zie dat de 430EX E-TTL II is en de 380EX E-TTL. Is dit in de praktijk een bezwaar qua lichtmeting / kwaliteit foto's.

Ook zie ik dat de 430EX Flash Exposure kan instellen op de flitser, de 380EX niet. Nu kan mijn 400d de flash exposure instellen op het toestel, wat is het nut van dit ook op de flitser te kunnen instellen?

Ook kan de 430EX handmatig de flitskracht terug zetten, en de 380EX niet. In hoeverre is dit een bezwaar.
Flash Exposure Compensation kun je inderdaad op je camera instellen, soms is het handig dat het ook op de flitser kan omdat je sneller bij die instellingen kunt. Het hangt een beetje van je body af of het inderdaad makkelijker is.

Quote van de Canon site:
E-TTL II flitsprogramma
De EOS 30D is uitgevoerd met Canons E-TTL II om nauwkeurige flitsbelichtingen te garanderen wanneer wordt gewerkt met de interne flitser of een Speedlite uit de EX serie. Dit geavanceerde flitsprogramma houdt rekening met factoren als afstandsinformatie afkomstig van compatibele EF objectieven, intensiteit van het omgevingslicht en de detectie van reflecterende voorwerpen om vervolgens de intensiteit van het flitslicht te berekenen.

E-TTL II beloont u met nauwkeurigere belichting onder moeilijke omstandigheden – zoals samengestelde opnamen of waar sterk of zwak reflecterende onderwerpen in het beeld anders kunnen resulteren in over- of onderbelichting.

E-TTL II zou dus betere afstandinformatie moet gebruiken als het ook door de lens doorgegeven wordt. Klinkt leuk, maar volgens mij is het niet merkbaar.

De 430EX heeft een hoger richtgetal (43 ipv 38) en zal dus ook krachtiger kunnen flitsen.

De 430EX kan als slave gebruikt wordt, handig als je later een 580EX of ST-E2 zou kopen.

Persoonlijk zou ik voor de 430EX gaan, die biedt aardig wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

^^ Volgens mij kun je de 430EX ook als AF-assist gebruiken? Dus zonder te flitsen...

edit:

Bij nader inzien, volgens mij gaat dat niet lukken. Schijnbaar heb ik een paar termen door elkaar gehaald :+

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 112352 op 27-06-2007 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Volgende deze website kan hij wel als AF hulplicht gebruikt worden.
Echter zie ik daar een ander cruciaal verschil (lijkt te kloppen als ik plaatjes zie van de 380EX), en dat is dat de kop wel omhoog/omlaag kan, maar niet naar links/rechts. Dus de camera in de portretstand houden, en dan flitsen via het plafond kan niet. De kop kan dan niet richting plafond gedraaid worden. Alleen dit zou het voor mij al een no-go maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Laatst online: 03-01 19:40
De 380 kan inderdaad niet draaien. Dit zie ik ook wel als nadeel. Maar de vraag is of je het als beginnend fotograaf gaat missen. Ik ben nieuw in de flitswereld en de vraag is of dan de 380EX al niet genoeg biedt.

Het verschil bedraagt toch ongeveer 120 tot 145 euro.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://www.robertlambrix.nl/forum/flits_direct.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.robertlambrix.nl/forum/flits_indirect.jpg
Direct vs. indirect :) f/6.8, 1/90, FEC +1

CRiSiS schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 13:02:
maak je lens/sensor eens schoon :)

Stofje op de sensor, nu is ie schoon :+

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 112352 op 27-06-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

maak je lens/sensor eens schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Jivecar schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 12:12:
De 380 kan inderdaad niet draaien. Dit zie ik ook wel als nadeel. Maar de vraag is of je het als beginnend fotograaf gaat missen. Ik ben nieuw in de flitswereld en de vraag is of dan de 380EX al niet genoeg biedt.

Het verschil bedraagt toch ongeveer 120 tot 145 euro.
Nou, als je in portretstand niet naar het plafond kan bouncen is dat ook (of misschien wel juist) voor een beginnend fotograaf lastig. Wat mij betreft is dit een no-brainer en moet je gewoon voor de 430EX gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valith
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-03-2020

Valith

As the rush comes..

En denk ook nog even aan de cashback :P

Afbeeldingslocatie: http://canonlensacc2007.onlinerebates.com/configurations/canonlensacc2007/images/vouchers/products/CBV-Prod-Dut_Speedlite%20430EX.jpg

't is geen klapper, maar toch mooi meegenomen...

[ Voor 12% gewijzigd door Valith op 28-06-2007 19:14 ]

Synology DS415+ (3x6TB) | Synology DS216j | Canon EOS 5DIII | 580 EX II | 430 EX | Canon 17-40 f/4L USM | Canon 24-70 f/2.8L II USM | Sigma 35 f/1.4 ART | Canon 85 f/1.8 USM | Canon EF 70-200 f/4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wdrawing
  • Laatst online: 08:32
Ik kan van iemand een Canon 420ex overnemen.

Hij is 2de hands. Zijn er nog dingen waar ik op moet leten. Voordat ik hem koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:58

Garyu

WW

Wdrawing schreef op maandag 02 juli 2007 @ 08:53:
Ik kan van iemand een Canon 420ex overnemen.

Hij is 2de hands. Zijn er nog dingen waar ik op moet leten. Voordat ik hem koop?
Hij moet het doen ;) [/inkoppertje]

Even het batterijklepje open, en kijken of daar niks bruin is van de roest / lekkende batterijen. Wil nog weleens een flitser verpesten. Zit alles er op en eraan? Even een paar testfotootjes maken met je camera, kijken of je foto's er goed uitkomen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste