Welkom in het Centraal Canon-dedicated Flits-topic |
---|
1. Index |
1. Index 2. Welkom 3. Terminologie 4. Ik heb een interne flitser op m'n camera. Heb ik nou echt zo'n ding nodig? 5. Bouncen, wat is dat nou precies 6. Compatible flitsers 7. Basic flitsers ...........7.1 Niet digitaal compatible ...........7.2 Wel digitaal compatible 8. Mid-range flitsers ...........8.1 Niet digitaal compatible ...........8.2 Wel digitaal compatible 9. High-end flitsers ...........9.1 Niet digitaal compatible ...........9.2 Wel digitaal compatible 10. Flits technieken 11. Links 12. Nog te doen 13. Gemaakt door 14. Changelog |
2. Welkom |
Dit hier gaat mijn eerste topicstart worden maar ik dacht dat er wel behoefte zou zijn aan een centraal Canon flits topic. Ik heb laatst een flitser gekocht voor mijn Canon eos 20D en ik vond dat er weinig informatie te vinden was over EOS flitsers op GoT en de informatie die er stond was erg verspreid. Flitsen is een tak van fotografie apart die lang duurt voordat je hem helemaal onder de knie hebt. Maar als dit eenmaal het geval is heb je er erg veel plezier van. Ik ga beginnen met een klein beetje terminologie en aanverwante zaken |
3. Terminologie |
Richtgetal Het richtgetal is een getal dat de lichtopbrengst van je flitser weergeeft. Het richtgetal is gelijk aan het product van de afstand (flitser tot object) en het benodigde diafragma Het diafragma, de afstand en het richtgetal verhouden zich tot elkaar volgens de volgende formule: richtgetal = afstand x diafragma Richtgetallen aangegeven op flitsers zijn bij ISO 100. Bij hogere ISO waarden horen hogere richtgetallen. |
Flitsdekking Flitsdekking is eigenlijk hoever je flitser mee "zoomt" met je lens. Als je verder inzoomt dan gaat je flitser in een kleinere hoek flitsen waardoor je effectiever van je licht gebruikt maakt. |
E TTL E-TTL is een methode van Canon om ook bij digitale fotografie een goede belichting te verkrijgen met behulp van een flitser. Bij E-TTL wordt er een korte flits gegeven vlak voor de werkelijke foto wordt genomen. Deze voorflits, die praktisch niet te zien is, wordt gebruikt om de belichting van de flitser af te stemmen met het diafragma en de sluitertijd. E-TTL(II) is een verbetering van de techniek om de belichting te berekenen waarbij ook rekening gehouden kan worden met de afstanden waarop is scherp gesteld, de aanwezigheid van meer en mindere reflectieve voorwerpen in een beeld etc. D-TTL en I-TTL van Nikon is een vergelijkbare techniek, en andere fabrikanten hebben soortgelijke systemen ontwikkeld. |
4. Ik heb een interne flitser op m'n camera. Heb ik nou echt zo'n ding nodig? |
Dit is een vraag die vrij vaak gesteld wordt en die ik mezelf ook een aantal malen heb gesteld. Op deze vraag is geen éénduidig antwoord te geven. Het ligt er compleet aan hoe je je camera gebruikt. Als je alleen maar foto's van je vrienden aan tafel maakt dan zal een interne flitser voldoende zijn. Echter, als je wat serieuzer foto's maakt en dit vaak gebeurt in omstandigheden met weinig omgevingslicht is een externe flitser een geweldig iets. De interne flitser geeft vaak een erg hard en lelijk effect omdat deze direct op je onderwerp staat, terwijl je een externe flitser kan bouncen op de muren en het plafond (hier kom ik later op terug) |
5. Bouncen, wat is dat nu precies? |
Bouncen is een techniek die gebruikt wordt om ervoor te zorgen dat het licht minder hard op je voorwerp inkomt als je flitst. Je kan de kop bijvoorbeeld naar het plafond richten om zo via het plafond licht op je onderwerp te krijgen. Je zal wel aanpassingen aan je sluitertijd / diafragma / ISO waarden moeten doen aangezien er minder flitslicht naar je onderwerp gaat. Je kan het beste een wit plafond gebruiken omdat de kleur van het plafond de kleur die de gebouncede flash krijgt beïnvloedt. |
6. Compatible flitsers |
Er zijn 3 verschillende ranges Canon flitsers. Een belangrijk feit om rekening mee te houden is dat niet alle flitsers compatible zijn met de generatie digitale EOS camera's van Canon. De Canon 200E zal bijvoorbeeld niet werken (zelfs niet handmatig) op digitale EOS camera's en de EZ flitsers zullen volledig manueel ingesteld moeten worden. Ook zal de AF-assist van EZ flitsers niet werken op digitale EOS camera's Alleen de EX flitsers zijn compleet compatible met digitale Canon EOS camera's. De Af-assist zal alleen werken op EOS camera's. Niet op de andere Canon compactcamera's die overigens wel een hotshoe kunnen hebben (zoals de Pro1 of de G serie). Basic flitsers Hieronder vallen de Canon 200E en de 220EX. Deze flitsers zijn vooral voor camera's zonder interne flitser bedoeld. Deze flitsers kunnen niet swivelen of tilten waardoor je niet kan bouncen en het dus heel lastig wordt om mooie flitsfoto's te maken. Ze zijn echter wel erg compact en licht waardoor ze makkelijk mee te nemen zijn. Midrange flitsers Hieronder vallen de Canon 300EZ, 380EX, 420EZ, 430EZ, 420EX en de 430EX. De 300EZ, 380EX en de 420EX worden niet meer geproduceerd. Deze flitseenheden hebben meer kracht dan de basic flitsers en kunnen ook "zoomen". De 430EX is de enige uit deze serie die handmatige controle biedt. De 420EX en de 430 EX zijn de enige uit deze serie die kunnen tilten en swivelen. de 380EX kan alleen tilten en de 300EZ doet geen van beide de 420EX en de 430EX kunnen ook als wireless slaves dienen. High-end flitsers Onder de High-end flitsers vallen de 540EZ, 550EX en de 580EX. De 580EX is de enige die nog in productie is van deze serie. Ook neem ik voor de volledigheid de ST-E2 Remote Speed Light Transmitter op in deze categorie. Deze flitsers zijn uiteraard de krachtigste en grootste van het standaardtype. Ze ondersteunen de meest geavanceerde technologie die op het moment van introduceren beschikbaar was TTL en A-TTL bij de EZ eenheden. en TTL en E-TTL bij de 550EX en de 580EX De 540EZ is de meest gelimiteerde van deze serie |
7. Basic flitsers |
7.1 Niet digitaal compatible |
Canon 200E ![]() De Canon 200E is een standaard hostshoe flash unit. De 200E is een simpele TTL flash. Geen lastige functies maar gewoon een recht toe recht aan flitser. Deze flitser is vooral bedoeld voor camera's zonder ingebouwde flitser. Richtgetal: 20 m Flitsdekking: 35 mm Af-assist: Ja |
7.2 Wel digitaal compatible |
Canon 220EX ![]() Een flitser die erg lijkt op de 200E maar net iets krachtiger en beter is. Net als de 200E is deze eigenlijk alleen interessant als je camera geen ingebouwde flitser-unit heeft Pricewatch: pricewatch: Canon Speedlite 220EX (22m @ ISO100, 28mm, E-TTL, 4xAA) Richtgetal: 22 m Flitsdekking: 28 mm Af-assist: Ja |
8. Mid-range flitsers |
8.1 Niet digitaal compatible |
Canon 300EZ ![]() De Canon 300EZ is de minst krachtige flitser uit het mid-range bereik. Ook kan deze flitser niet tilten of swivelen en daarom eigenlijk ook alleen maar interessant als je camera geen interne flitser heeft. Richtgetal: 28mm : 22 m 35mm : 25 m 50mm : 28 m 70mm : 30 m Flitsdekking: 28 - 70 mm Af-assist: Ja Canon 420EZ ![]() De 420EZ is de simpelste in de High-end range met een flitsdekking van 24-80mm en een richtgetal van 35 m bij 50 mm. Deze heeft geen flash exposure compensation. Richtgetal: 35 m bij 50 mm Flitsdekking: 24 - 80 mm Af-assist: Ja Canon 430EZ ![]() De Canon 430EZ is de opvolger van de 420EZ en is dus iets krachtiger. Het richtgetal bij 50 mm is 36 m itt 35 M van de 420EZ. Ook heeft deze flash exposure compensation gekregen van Canon. Richtgetal: 36 m bij 50 mm Flitsdekking: 24 - 80 mm Af-assist: Ja |
8.2 Wel digitaal compatible |
Canon 380EX ![]() De Canon 380EX is een mooie flitser met een aantal handige functies. Hij heeft een zoomrange van 24-105mm. Richtgetal: 50mm : 32 m Flitsdekking: 24 - 105 mm Af-assist: Ja Canon 420EX ![]() De Canon 420EX is een kleine maar doch krachtige E-TTL flitser met een maximaal richtgetal van 34 m bij 50mm. Het is een erg prettige flitser die kan tilten en swivelen. Ook kan deze flitser gebruikt worden als wireless slave bij bijvoorbeeld een 550EX waarbij meerdere 420EX of 430EX-flitsers gebruikt kunnen worden in één slave opstelling. Richtgetal: 50mm : 34 m Flitsdekking: 24 - 105 mm Af-assist: Ja Pricewatch: pricewatch: Canon Speedlite 420 EX Flitser (42m @ ISO100, 28-105mm, E-TTL, 4xAA Canon 430EX ![]() De Canon 430EX is de meest professionele van de mid-range serie. Hij heeft een zoombereik van 24-105 dat uit te breiden is met een uitklapbare diffusor. Hij heeft een richtingsgetal van 43m bij 105mm zoom wat hem ideaal maakt voor tele opnamen. De zoomregeling is automatisch en afgestemd op de sensorafmeting van je EOS body. De flitser gebruikt E-TTL II. Hij kan 270 graden swivellen en 90 graden tilten. Ook heeft de 430EX een LCD scherm met alle instellingen en kan hij net als de 420EX gebruikt worden in een slave-opstelling bij bijvoorbeeld een 550EX Richtgetal: 105mm : 43 m Flitsdekking: 14 - 105 mm Af-assist: Ja Pricewatch: pricewatch: Canon Speedlite 430EX Flitser (42m @ ISO100, 24-105mm, E-TTL II, 4xAA) |
9. High-end flitsers |
9.1 Niet digitaal compatible |
Canon 540EZ ![]() De Canon 540EZ is een erg mooie professionele flitser met erg veel handmatige functies. Hij is krachtig en heeft een groot bereik. Richtgetal: 40 m bij 50 mm Flitsdekking: 18 - 105 mm Af-assist: Ja |
9.2 Wel digitaal compatible |
Canon 550EX ![]() De Canon 550EX is met een richtgetal 42 m bij 50mm de op een na krachtigste flitser uit de Canon Speedlite serie. De 550EX heeft een ingebouwde diffusor waarmee het vlitsbereik kan worden uitgebreid tot een bereik van 17mm. Bij handbediening van de flitser kan de flitsintensiteit worden ingesteld van 1/1 tot 1/128 en stroboscopisch flitsen is mogelijk met een flitsfrequentie van maximaal 199 flitsen per seconde en instelling vooraf van het aantal flitsen. Een andere functie van deze Speedlite is Infrarode E-TTL Multiflitsopnamen. Hiervoor zijn twee of meer Speedlite 550EX flitsers nodig. Een van de Speedlite flitsers wordt op de camera gemonteerd en functioneert als Master Unit. Richtgetal: 42 m bij 50 mm Flitsdekking: 17 - 105 mm Af-assist: Ja Canon 580EX ![]() De Canon 580EX is de meest professionele en krachtige flitser die op het moment verkrijgbaar is uit de speedlite serie. Hij heeft een richtgetal van 58 m bij 105mm. Ook de 580EX heeft een ingebouwde diffusor waarmee een zoombereik van 14mm wordt bereikt. Deze flitser kan ook als master gebruikt worden icm met een andere 580EX, een 550EX, een 430EX of een 420EX. Richtgetal: 44 m bij 50 mm Flitsdekking: 14 - 105 mm Af-assist: Ja ST-E2 Remote Speed Light Transmitter ![]() Iets dat ook nog erg handig aan flitsers is is de Af-assist. Dit maakt het mogelijk om zelfs in low-light omstandigheden nog goed te kunnen autofocussen. Maar om nou hiervoor alleen continue een grote externe flitser op je camera te hebben is misschien een beetje overdreven. Een erg goede, maar helaas dure, oplossing hiervoor is de ST-E2 Remote Speed Light Transmitter. Het is een klein paketje dat ongeveer net zo groot is als een pakje sigaretten. Met de ST-E2 Remote Speed Light Transmitter kan je zelfs in de complete duisternis autofocussen. Uiteraard is de ST-E2 meer dan alleen een autofocus assist. Zijn eerste functie is een draadloze slave trigger. Dit betekent dat je hiermee een canon 550EX, 580EX, 420EX of 430EX binnen 10 meter kan aansturen. Volledige E-TTL blijft gehandhaafd. Oftewel erg handig voor z'n AF-assist en ook nog een goede flits master. Actieradius: 10 meter Af-assist: Ja |
10.Flitstechnieken |
Alleen een goede flitser garandeert natuurlijk nog niet dat je ook gelijk mooie foto's maakt met je flitser. Daarom zal ik hier een stukje ingaan op flitstechnieken. Ik ga beginnen met vertellen hoe je flitser omgaat met verschillende "creatieve" standen als Av, Tv en M. Hiervoor ga ik eerst wat andere dingetjes uitleggen met betrekking tot je onderwerp en je achtergrond. Je kan je flitser op 2 manieren gebruiken. Je kan hem als primaire lichtbron gebruiken. Dit doe je als het te donker is om uit de hand nog foto's te maken. Je kan ook flitsen als er wel genoeg licht is maar om je foto minder vlak en saai te maken. Dit wordt fill-in flitsen genoemd. Als je gaat fill-in flitsen zet je over het algemeen je flash exposure compensation omlaag. Hierdoor haal je net wat schaduwen uit het onderwerp maar heb je geen harde flits op het onderwerp. Av In Av stel je zelf het diafragma in en je camera zoekt hier een geschikte sluitertijd bij. Echter als je deze stand met je flitser gebruikt, zal je dezelfde sluitertijd gaan krijgen als zonder flits. De flitser wordt in deze mode namelijk alleen gebruikt als fill-in flits. Dit wordt ook wel Dragging the shutter genoemd. Hierdoor krijg je nog wel een mooie belichte achtergrond, maar heb je net wel wat meer licht op je onderwerp Tv In de Tv stand stel je zelf de sluitertijd in. De camera zal hierbij een geschikte diafragmawaarde kiezen voor een juiste belichting van het onderwerp. Als het diafragmalampje knippert, dan betekent het dat de achtergrond over of onderbelicht zal zijn. Dit betekent echter niet dat het onderwerp dat ook is. Stel, indien gewenst, de sluitertijd opnieuw in aan de hand van het wel of niet knipperen van het diafragmalampje. M Deze methode kunt u gebruiken wanneer u en de sluitertijd en het diafragma zelf wilt installen. Een juiste belichting wordt verkregen met de flitser, de ingestelde sluitertijd en het ingestelde diafragma. Rode ogen Rode ogen, ze kunnen elk portret verpesten. Niks is lelijker dan vampierogen op een persoon. Dit komt doordat het licht van de flitser weerkaatst op de bloedvaten in de ogen en terugkaatst naar de sensor van de camera. Dit gebeurt vooral in omstandigheden met weinig licht omdat de pupillen van de meeste mensen dan ver open staan. Er zijn verschillende manieren om rode ogen tegen te gaan. Eentje daarvan is de flitser zover mogelijk weg hebben van de camera of de flitser niet direct in het gezicht van de persoon te richten, maar hem te bouncen via een plafond of muur. Je kan ook vragen of het persoon even tijdelijk in een felle lichtbron wil kijken. Hierdoor worden de pupillen van de persoon kleiner en kan er minder rood weerkaatst worden. Als dit niet werkt of niet mogelijk is kan het ook nog later met photoshop of een ander fotobewerkingsprogramma aangepast worden. |
11. Links |
Links waar ook nog veel informatie in staat Erg veel informatie over flitsen in het algemeen, flitsers, flitstechnieken: http://photonotes.org/articles/eos-flash/ Mooie site over de flitstechniek "Dragging the Shutter": http://www.planetneil.com/faq/dragging-the-shutter.html |
12. Nog te doen |
3rd party flitsers erin zetten. Alle flitsers in een vergelijkingstabel Pricewatch e.d. erin zetten Meer flitstechnieken Dragging the shutter kopje bij flitstechnieken |
13. Gemaakt door |
Ik vond het leuk om deze TS te maken. Het was mijn eerste en ik heb geen idee hoe compleet hij is en of jullie er nog iets bij willen. Maar fouten e.d. graag melden. Ik ben ook absoluut geen flitser-goere (verre van) maar het leek mij handig om een canon flitser topic te hebben. Matthijs B Met dank aan:
|
14. Changelog |
1. Bij het richtgetal M in m veranderd 2. ST-E2 toegevoegd onder high-end flitsers 3. Kleur van de kopjes veranderd. 4. Informatie over compabiliteit toegevoegd |
[ Voor 216% gewijzigd door Matthijs B op 29-05-2007 13:11 . Reden: zie changelog ]