Je kan het heel makkelijk aflezen in de grafiek. En dan moet je wel een beetje roze bril op zetten om daar 3 stops uit te halen.
Het is wellicht handig om er even een andere review naast te leggen voor de teksten van de assen:
http://www.lenstip.com/27..._image_stabilization.html
Vertikaal staat het aantal bewogen fotos in procenten en horizontaal het de belichting in stops.
Sigma claimt 4 stops, dus mijn gewoonte om bij die Sigma claims er altijd minimaal 1 stop af te trekken hou ik voorlopig maar aan...
Canon is daar een stuk conservartiever in. Die 4 stops die ze bij de 70-200/2.8 IS II claimen klopt ook echt.
De AF is idd trager in vergelijking met de Canon supertele's, maar zeker sneller als de 100-400L, ook met 1.4 tc erop. Ook erg precies, blijkbaar maar 4% fouten. Ook presteert hij op alle brandpuntsafstanden beter als de 100-400L buiten op 420mm f/5.6 (wat mij persoonlijk verwondert, ik had een test gezien met echte foto's waar deze duidelijk beter was als de 100-400, mss ligt dat aan de gebruikte converter). Wat mij ook opviel, is dat het verschil met de dure Canon 300mm f/2.8L IS II behoorlijk klein is. Voor een lens van die prijs vind ik dat een prestatie.
De Canon 300 prime presteert wijd open aan de randen net zo goed als de Sigma in het midden.
Dat is een behoorlijk groot verschil. En om dat voor elkaar te spelen is erg kostbaar. Dat laatste beetje extra is het moeilijkste, dat weet je van tevoren.
Of je dat het geld ook waard vind is wat anders, maar het verschil is echt wel groot. Net zoals het prijsverschil.
Die Sigma zou wellicht nog in mijn budget passen, maar die Canon never-nooit-niet.
Dat ie met een TC minder presteert dan de 100-400 verbaast me niets. Met een TC lever je nu eenmaal ontzettend veel in.
In een praktijk test is het ook wel van belang hoe goed die 100-400 dan was. Dat ding is al 10 jaar op de markt en van de eerste jaren is bekend dat er veel modellen zwak presteerden op 400mm. Er is een bepaald productiejaar bekend waarop Canon wat heeft aangepast waardoor ie met name op 400mm beter werd.
Overigens mag je de grafieken op lenstip niet rechtstreeks met elkaar vergelijken. De MTF waardes zijn afhankelijk van de resolutie van de sensor die gebruikt is. Die 100-400 is daar op een oude 20D gemeten.
Je kunt ze een beetje vergelijken als je naar de f/16 waarde kijkt. Als je het relatieve verschil tov die f/16 bekijkt dan zie je dat ze elkaar niet veel ontlopen. De Sigma lijkt dan iets van 4 lpmm beter.
Maar zelfs bij diffractie gelimiteerde situaties heeft resolutie invloed op de MTF waarde. Dat kan die 4 lpmm makkelijk verklaren.
Dat kan je bij hun Sigma 30/1.4 test goed zien:
http://www.lenstip.com/19...HSM_Image_resolution.html
Want vind jij overigens zelf van de bokeh? Het waren voornamelijk jouw fotos die ik langs heb zien komen.
Die 4% autofocus onnauwkeurigheid is netjes, maar ook niet spectaculair of zo. De 100-400 scoort bij hun 2%, de 70-200/f4 IS 3% en de canon 300/2.8 zelfs 0%
Het word gemeten op een testchart, dus dan verwacht je ook goede resultaten.
Bij een beruchte lens als de 50/1.8 of de sigma 70-300 APO zit je echter boven de 20% onnauwkeurigheid.