Die test van the-digital-picture is nou juist de praktijk. Geen vage getalletjes waar fouten in gemaakt kunnen worden, maar gewoon een eerlijke foto van een testchart.
Een enkel statement van jou er tegenover dat het wel mee valt daar heb ik niks aan.
Mijn ervaring in fora is dat het in de praktijk niet mee valt. Maar daar heeft ook niemand wat aan, want hoe groot is dat verschil dan?
Wat de een scherp vind, vind de ander onacceptabel.
Ik heb discussies gezien over front-focus issues van een Sigma lens waarin iemand beweert dat het allemaal wel meevalt in de praktijk, en vervolgens plaatst ie een aantal fotos als bewijs, waarin echter het meerendeel hardstikke frontfocus had.
(was op dpreview)
En zag je een 100% crop, of een verkleind shot?
Wat ik gezien en gehoord heb over de 150-500 OS is dat ie optisch ongeveer gelijk is aan de oude non-OS versie.
Daarvan staat hier een goede vergelijking:
http://www.juzaphoto.com/article.php?l=en&article=50
Daarin kon je ook goed zien dat mensen niet goed weten hoe ze vergelijkingen moeten doen. Juza vind het verschil erg klein, terwijl ik het verschil erg groot vind. Maar dat ligt er aan waar je naar kijkt.
Als je naar de letters op de postzegels kijkt dan lijken die al snel scherper dan ze in werkelijkheid zijn. Je hersenen herkennen de letter en maken het mooier dan het is.
Op 400mm op f/8 lijken de Sigmas daarom best wel acceptabel en lijkt het verschil met de Canon zo klein dat die het extra geld niet waard is.
Maar kijk nu eens naar postzegel linksonder. Kijk naar de blauwe achtergrond. Bij de Sigmas is dat effen blauw. Bij de Canon zie je echter ineens dat er veel meer detail in zit. Het blijkt dat er een rasterpatroon van rode bolletjes doorheen loopt. Dat is compleet onzichtbaar bij elk van die Sigma.
Bij de 50-500 zie je dat detail op f/8 500mm een klein beetje te voorschijn komen. Maar nog steeds minder duidelijk dan bij de Canon 100-400 op 400mm f/8.
Bij de 150-500 zie dat detail ook op f/8 500mm totaal niet.
Wil je het meeste bereik hebben (inclusief croppen) dan wil je de lens die het meeste detail laat zien. In dat geval heb je dan het meeste bereik met de Canon 100-400, gevolgd door de Sigma 50-500. En dan zou ik denk ik zelfs de 120-400 boven de 150-500 verkiezen. (zelfs iets goedkoper, maar van de 120-400 weet ik niet of de nieuwe OS versie optische veel verschilt met de oude versie)
Een losse vraag word dan hoeveel geld je voor dat extra detail wilt uitgeven.
De nieuwe 50-500 OS schijnt wat beter te zijn dan de oude 50-500, dus die is wellicht ook interessant. Nadeel is wel dat die dingen zo gigantisch zwaar zijn.
Een 100-400 ga je na een tijdje echt wel voelen. (belangrijkste reden waarom mensen een monopod kopen bij dat ding) Dat zou voor mij een serieuze reden zijn om te twijfelen bij een 50-500.