offtopic:
Doordat m'n vraag amper werd beantwoord in Het grote Canonmount-objectieven-topic v2012 doordat hij heel snel wegzakte door het grote aantal posts daar en vanwege Moby in "FV feedbacktopic NIEUWE STIJL", leek het me handiger om een los topic voor m'n vraag te maken.
Doordat m'n vraag amper werd beantwoord in Het grote Canonmount-objectieven-topic v2012 doordat hij heel snel wegzakte door het grote aantal posts daar en vanwege Moby in "FV feedbacktopic NIEUWE STIJL", leek het me handiger om een los topic voor m'n vraag te maken.
Ik wil graag m'n standaardbereiklens, de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II, vervangen voor een betere en lichtsterkere lens.
Op het moment heb ik bij m'n 600D drie lenzen:
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Specs op Canon website |
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II | Specs op Canon website |
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS | Specs op Canon website |
Die lenzen hebben de volgende maximale diafragma's:
Focal range (mm) | Max aperture |
---|---|
Canon EF-S 10-22 f/3.5-4.5 USM | |
10-12 | f/3.5 |
13-17 | f/4 |
18-22 | f/4.5 |
Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS II | |
18-23 | f/3.5 |
24-28 | f/4 |
29-37 | f/4.5 |
38-46 | f/5 |
47-55 | f/5.6 |
Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS | |
55-70 | f/4 |
71-90 | f/4.5 |
91-146 | f/5 |
147-250 | f/5.6 |
De kitlens is eigenlijk helemaal niet zo'n slechte lens is, maar ik zit er toch over te denken om hem te vervangen. Hij is namelijk een stuk minder fijn dan die andere twee, terwijl ik er juist verreweg het grootste deel van m'n foto's mee schiet.
Op het moment schiet ik 60% van m'n foto's met die lens. Als ik in Lightroom kijk zie ik dat ik, vooral binnen, best vaak op het grootst mogelijke diafragma schiet met die lens. Met name wanneer flitsen (met 430EX II) geen optie is. Een wat lichtsterkere lens zou daarom geen kwaad kunnen.
Maar waar ik me vooral aan irriteer is dat de AF niet heel nauwkeurig is, in combinatie met het feit dat de MF vrijwel onbruikbaar is. Als je er echt de tijd voor neemt, goede belichting hebt en de lens iets afstopt kan je er prima scherpte uit halen. Maar met AF is hij door de tolerantie die daar in zit (vooral bij weinig licht) niet altijd optimaal gefocust en die MF van dat ding werkt niet fijn door het gebrek aan een fatsoenlijke focusring en de speling die er in zit.
Ik heb tot nu toe vooral de Sigma 17-50mm F2.8 DC EX OS HSM (Canon) en de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM bekeken. Ik heb hierbij met name gekeken naar de reviews van Photozone.de en Lenstip.com, maar ik heb nog veel meer reviews van beide lenzen gelezen. De twee lenzen hebben allebei zo hun voor en nadelen ten opzichte van elkaar.
Reviews Photozone (met de 50D):
[list]• review Canon
• review Sigma
Reviews Lenstip:
[list]• review Canon (met 20D)
• review Sigma (met 50D)
Voordelen Sigma:
- Minder vignettering
- Betere middenscherpte
- Iets betere IS (zowel op papier als volgens reviews)
- Betere bouwkwaliteit (als in stevigheid)
- Kleinere afmetingen
- Lager gewicht
- Zonnekap en lenstasje meegeleverd
- €250 goedkoper (ca. €300 als je lenstasje en zonnekap meerekent bij Canon)
- Minder vervorming
- Betere randscherpte
- Alle brandpuntsafstanden bij f/2.8
- Alle diafragma's bij 17-35 mm
- Vanaf 35/4 op Sigma ook prima, in sommige gevallen zelfs beter dan Canon
- Minder CA
- Groter telebereik
- Focusring draait niet mee bij AF
- Focusring heeft een grote slag voor nauwkeurig scherpstellen (ca. 90°)
- Full time manual focus (FTM)
- Betere afwerking
- Betere kleuren en contrast
Die heeft ook een meedraaiende "focusring", geen FTM en een vrij korte slag (zo'n 60°). De Sigma is dan eigenlijk nog erger, aangezien die volgens de reviews maar een focusslag heeft van zo'n 30-40°, wat het waarschijnlijk erg lastig maakt om echt goed (nauwkeurig) te focussen met de hand. Aan de andere kant is het wel een echte focusring en is de diameter een stuk groter (ca. 73 mm t.o.v. 61,5 mm), wat het misschien wat minder erg maakt.
Ook heeft de Sigma volgens de reviews wel een goede AF en gezien het segment waar deze lens in zit ga ik er van uit dat die dan wel beter is dan van de 18-55 is ii, te meer ook omdat hij lichtsterker is.
Verder heb ik ook nog de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM (review) en Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon) (review) vrij serieus bekeken, maar die vond ik toch minder interessant. Al ben ik er nog niet over uit of ik die definitief af moet strepen.
Ook de Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Canon) heb ik behoorlijk goed bekeken, en eigenlijk is dat ook nog best wel een interessante optie.
Die lens heeft vooral heel erg goede scherpte in de randen en hoeken, stuk beter dan de Canon en veel beter dan de Sigma. Aan de andere kant is de middenscherpte juist iets minder dan de Canon en een stuk minder dan de Sigma. Vergeleken met de Canon is deze Tamron dus precies het tegenovergestelde van de Sigma.
Net als de Sigma heeft de Tamron een focusring die meedraait tijdens AF, geen FTM en een vrij korte focusslag van zo'n 40°. Vignettering is op de Tamron vergelijkbaar met de Sigma en dus beter dan op de Canon.
CA is vooral op 17 mm aanwezig, gemiddeld genomen iets slechter dan de Sigma en flink slechter dan op de Canon.
Bouwkwaliteit is vergelijkbaar met de Canon, iets minder dan de Sigma. Verder is de nog weer een stuk kleiner, lichter en goedkoper dan de Sigma en dus een heel stuk kleiner, lichter en goedkoper dan de Canon.
Belangrijk verschil tussen de Tamron en de Sigma / Canon is dat de Tamron geen IS heeft, maar ik vraag me af hoe veel dat uitmaakt. De Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II heeft volgens Lenstip ook maar een IS van 1.3 EV.
Het onderstaande lijstje ben ik ook nog afgegaan, maar die had ik allemaal vrij snel afgestreept:
Tokina AT-X 165 PRO DX 16-50mm f/2.8 (Canon)
Canon EF 17-40mm f/4L USM
Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II VC LD ASP IF (Canon)
Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro (Canon)
Wat denken jullie? Kan ik beter voor de Sigma 17-50mm F2.8 DC EX OS HSM (Canon) gaan, of toch voor de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM? Of nog een andere lens?