Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Wat wil ik?
Groothoek en meer lichtsterk zijn eigenlijk de belangrijkste punten. En het liefst Canon.
Ik wil wel graag zo ver mogelijk onder de €1000,- blijven, moet wel gewoon een leuke hobby blijven.
Heb al een beetje rondgekeken en kwam bij de Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM uit.
Kan iemand dit beamen of verbeteren?
En, mocht ik nog een financiële meevaller krijgen binnenkort (of weer een gekke impuls steek in me hersenen), dan zat ik ook te denken aan een macro/portret objectief.
Dan heb ik beetje het "standaard" spul waar ik alles wel zo'n beetje mee kan dekken.
En daar kwam ik uit bij de Canon EF 100mm Macro L f2,8 IS USM.
Ook hier weer de vraag, goed of beter iemand?
Maar zou je niet liever eerst een leuk standaard objectief kopen? 15-85, 17-55 o.i.d.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Kan de 10-22 nu -toevallig- wellicht voor €400,- kopen. Zou zonde zijn om dat niet te doen toch?
Scientia potentia est
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Een 10-22 icm 70-300 levert een gat van 22-70mm op, dat is vrijwel het gehele normale (allround) bereik, realiseer je wel dat een 10-22 echt alleen groothoek doet. Een 15-85 doet ook groothoek (m.u.v. het extreme deel) en dekt ook meteen het hele allround bereik en is daarmee heel veel universeler. Als je lichtsterker wil kan je ook een 17-55 2.8 overwegen.NeutraleTeun schreef op zondag 25 maart 2012 @ 11:22:
Ben momenteel in het bezit van een 60D met een 70-300 maar merk toch dat ik wat mis met enkel dit objectief.
...
Groothoek en meer lichtsterk zijn eigenlijk de belangrijkste punten
..
Heb al een beetje rondgekeken en kwam bij de Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM uit.
Kan iemand dit beamen of verbeteren?
...
productreview: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM review door Ikkehans
En de 10-22 gaat gebruikt worden voor natuur/architectuur/timelapse, althans, is de bedoeling.
Ik zie het ook niet voor een all-round objectief aan, mede door het ontbreken van IS.
Ik snap dat ik veel bereik in het midden ("normale" gebied) mis, dus daar moet ik dan ook even naar kijken, en of het de komende tijd een must is.
Ik vind het van afstand "portretteren" toch net even wat fijner, omdat er dan meer spontaniteit in de foto komt.
Als je zelf al weet dat je weinig in het 'normale' bereik fotografeert is misschien een goedkope 18-55IS II (ca 100 euro) voor dit bereik een optie? Niet geweldig (wel scherp) maar beter als niks in 22-55 bereik misschien. Zelf gebruik ik de 10-22, 15-85 en 70-300 naar volle tevredenheid maar dan ga je over je budget.
Ik heb pas tweedehands een Canon EOS 550D body gekocht. Daarvoor gebruikte ik altijd de 1000D van mijn vader, maar ik wilde een camera van mijzelf en daarnaast direct ook iets beters.
Ik ben er erg tevreden mee, maar ik gebruik nu de Canon 18-55 IS van mijn vader nog op mijn camera. Het is uiteraard de bedoeling dat ik binnenkort een eigen lens koop, anders heeft mijn vader geen lens
Maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Ik heb een erg beperkt budget (Hoe goedkoper hoe beter, liefst <€100, maar als dat erg lastig wordt kan ik het budget uitbreiden naar €200). Tweedehands is een (goede) optie voor mij.
Ik heb even rondgekeken en een 18-55 IS kitlens van Canon krijg je wel voor zo'n €50-€60. Maar ik vraag me af of het slim is op gewoon weer een kitlens erbij te kopen. Kan ik niet beter direct iets leukers nemen?
Ik ben op zoek naar een goedkope all-round lens dus. Ik heb al gekeken naar de Canon 50mm F/1.8 "Plastic fantastic" maar ik ben bang dat ik het zoomen toch te erg zal gaan missen en ik wil graag iets meer groothoek. Ik doe vooral aan landschaps- en natuurfotografie, en een wide bereik lijkt me erg fijn.
Maar het lijkt wel alsof er in de budget-range daarvoor niets beters te krijgen is dan de 18-55mm kitlens. Er zijn natuurlijk wel lenzen met een veel grotere hoek, zoals de Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM of de Canon 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM, maar die kosten dan direct meer dan €600. Dat is voor mij écht te veel.
Kan iemand mij raad geven? Toch maar gewoon de kitlens kopen, of anders een lens van een ander merk zoals Sigma of Tamron?
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Grappig effect trouwens dat mensen je echt respecteren/voor pro aanzien als je met een witte teletoeter met grote zonnekap rondloopt (ja ook binnen, domweg ivm vette vingers/botsinkjes). Dat 3/4 niet weet wat het is boeit dan weer niet
Maar het valt wel op inderdaad. Een 5D2+grip met mooi dik objectief erop doet ook wonderen. Daarom heb ik ook een 50/1.4 van Sigma i.p.v. Canon, want de Sigma is veel dikker
Was trouwens ook de vuurdoop van mijn 70-200, wat een bazenlens. Binnen redelijk veel geschoten en met 2.8 of iets afgestopt kun je met iso 100-200 gewoon werken op 70mm met IS. Relaxed
(ja excuses ik moet even de fanboy uithangen)
Ga morgen trouwens amsterdam in met "urban photo collective" (http://www.urbanphotocoll...pageID=17&meetingID=33661) ben benieuwd of het wat wordt.
Ik had trouwens zitten kijken naar het wegkrijgen van flares op mijn 10-22 en dat gewoon met de hand gedaan (heb geen zonnekap mara dat helpt daar ook amper mee). Meen dat Canon adviseert het met een stukje karton oid te doen.
Dat valt nog vies tegen omdat ik geen 100% dekking heb en de zon toch nog stiekem een beetje in beeld had. is daar een truc voor behalve gewoon honderd miljoen miljard keer doen?
of men gaat foto's maken van jou met de witte toeter. Had dit vandaag in Artis met de 70-200II en ExtenderSick Nick schreef op zondag 25 maart 2012 @ 18:19:
Grote lens, en zeker een witte --> die weet vast wat ie doet, ruimte maken zodat ie z'n foto kan maken. 7D met 70-200 4.0 en zonnekap langs het circuit, alle ruimte want iedereen gaat aan de kant

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ik liep ook nogal in het zicht met deze lens:

IMG_5862.jpg by Leevmeister, on Flickr
Ik had geen tas om het ding in te doen dus ik moest er maar mee gaan lopen over m'n schouder vanaf mijn huis naar de Rotte wat ongeveer een paar kilometer is. Als gevolg dat ik veel mensen me zag nakijken met wat voor gevaarte ik nou liep
Jij was degene die rond 09:30 rondliep in een overhemd?Superdaantje schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:13:
[...]
of men gaat foto's maken van jou met de witte toeter. Had dit vandaag in Artis met de 70-200II en Extender
This footer is intentionally left blank
Was een tijdje terug ook met een statief + die 70-200 de binnenstad (Leiden) in geweest op woensdagavond. Daar kreeg ik ook de nodige aandacht mee, alhoewel ik niet weet of het echt positief is. Kale mensen die een beetje iets teveel interesse in het ding hadden.
Was iets voor tien binnen en ja had blouse aanajhaverkamp schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:51:
[...]
Jij was degene die rond 09:30 rondliep in een overhemd?
[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 25-03-2012 21:10 ]
This footer is intentionally left blank
Thanks, ik heb er één gevonden voor €150. Op zich leuk dat je een redelijk zoombereik hebt, maar misschien kan ik beter een lens zoeken met wat minder 'luxe' (een groot zoombereik dus), en een wat betere optische kwaliteit.WhiskyPhreak schreef op zondag 25 maart 2012 @ 15:43:
Op marktplaats gaat de canon 17-85 voor (ruim) onder de €200. Dan heb je dus wel een wat ruimer bereik, IS én USM. Optisch is het geloof ik geen grote stap vooruit t.o.v een kitlens, maar in gebruiksgemak wel.
Ik heb namelijk liever een goede, lichtsterke lens dan een (super)zoom die nog steeds matig is. Maar een prime hoeft het ook weer niet te zijn
Maar op zich een goede optie naast een kitlens
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik zou gaan voor de Tamron 17-50 f2.8 zonder VC. Dat is optisch sterke lens en gaat voor 200-250 euro op de tweedehandsmarkt.Compizfox schreef op zondag 25 maart 2012 @ 21:59:
[...]
Thanks, ik heb er één gevonden voor €150. Op zich leuk dat je een redelijk zoombereik hebt, maar misschien kan ik beter een lens zoeken met wat minder 'luxe' (een groot zoombereik dus), en een wat betere optische kwaliteit.
Ik heb namelijk liever een goede, lichtsterke lens dan een (super)zoom die nog steeds matig is. Maar een prime hoeft het ook weer niet te zijn
Maar op zich een goede optie naast een kitlens
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Ik ken het, ik ben zelf 19 en kocht mijn 450d toen ik 16 was na 2 jaar sparen. Als ik jou was zou ik ofwel nog even door sparen, je zei dat je maximum budget 200 is, als je goed uitkijkt kun je voor die prijs wel een tamron 17-50 scoren. Anders is de 18-55IS de beste keus. Ik gebruik hem zelf ook nog altijd (naast verschillende andere lenzen) en hij is best wel scherpCompizfox schreef op maandag 26 maart 2012 @ 00:02:
Thanks, dat ziet er uit als een leuke lens. Maar helaas, te duur. Ik heb maar een klein budget en heb lang moeten sparen voor de body. Een lens van €250 er bovenop wordt te veel, helaas.
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Je kunt nu natuurlijk een wat betere lens kopen, à la 17-85, maar een tijdje met een kitlens rondlopen kan echt geen kwaad. De IS versies zijn gewoon erg goed voor het geld wat ze kosten en zullen niet veel onderdoen voor een 17-85. Misschien is het dus slimmer om een mooie kitlens te vinden en door te sparen voor een echte opstap van de kitlens, bijvoorbeeld een 15-85 of een lichtsterke 17-55(50).
De 550D is een hele mooi body en biedt veel mogelijkheden, die hoef je echt niet te upgraden als je na een jaar, twee jaar sparen een nieuwe lens koopt
Ik heb zowel de Canon 17-55 f/2.8, als de Canon 15-85 gehad en nu heb ik de Sigma 17-50 f/2.8 en ik ben met laatstgenoemde het meest tevreden. 17-55 was prima, maar wel vrij duur (800+ euro), 15-85 vond ik echt weinig aan, 17-50/2.8 vind ik beste prijs/kwaliteit van de drie.
The devil is in the details.
Leuk effect inderdaad, maar ook wel een beetje vreemd.
Mocht die op zoek gaan naar de 2 Canon lenzen tweedehands : Hou er rekening mee dat de 15-85 ooit 519 € heeft gekost en de 17-55 al voor 650 € tekoop was !!Hahn schreef op maandag 26 maart 2012 @ 10:33:
En als je dan aan het doorsparen bent, ga dan gelijk nog meer doorsparen voor de 17-55 f/2.8 (of neem de Sigma 17-50 f/2.8 voor minder dan de Canon 15-85). Canon 15-85 is leuk qua bereik, maar f/2.8 is een stuk meer waard, imo.
Ik heb zowel de Canon 17-55 f/2.8, als de Canon 15-85 gehad en nu heb ik de Sigma 17-50 f/2.8 en ik ben met laatstgenoemde het meest tevreden. 17-55 was prima, maar wel vrij duur (800+ euro), 15-85 vond ik echt weinig aan, 17-50/2.8 vind ik beste prijs/kwaliteit van de drie.
Dus het liefst zo ver mogelijk onder die bedragen zoeken
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
The devil is in the details.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
[ Voor 40% gewijzigd door mjtdevries op 26-03-2012 14:31 ]
Die heb ik ook al overwogen (lees even een pagina terugUniversal Creations schreef op maandag 26 maart 2012 @ 00:07:
Als je dan toch iets lichtsterker wil: pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II
Alhoewel het wel een erg goede deal is, is het niet echt wat ik zoek.
Ik ben nu 16 en heb idd ook best lang moeten sparen voor de 550d bodyLaurentS schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:03:
[...]
Ik ken het, ik ben zelf 19 en kocht mijn 450d toen ik 16 was na 2 jaar sparen. Als ik jou was zou ik ofwel nog even door sparen, je zei dat je maximum budget 200 is, als je goed uitkijkt kun je voor die prijs wel een tamron 17-50 scoren. Anders is de 18-55IS de beste keus. Ik gebruik hem zelf ook nog altijd (naast verschillende andere lenzen) en hij is best wel scherp
base_ schreef op maandag 26 maart 2012 @ 10:28:
Ik heb ook best lang met de 18-55IS gedaan, die is helemaal zo slecht nog niet (lekker scherp i.i.g.), de 17-85 zou ik overslaan, dan kan je beter doorsparen voor de 15-85 imho.
Thanks, dan ga ik maar gewoon een goede tweedehandse Canon 18-55 IS kopen_Rene_ schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:36:
Haha, same hereIk kocht een sony a230 met kitlens, maar dat terzijde.
Je kunt nu natuurlijk een wat betere lens kopen, à la 17-85, maar een tijdje met een kitlens rondlopen kan echt geen kwaad. De IS versies zijn gewoon erg goed voor het geld wat ze kosten en zullen niet veel onderdoen voor een 17-85. Misschien is het dus slimmer om een mooie kitlens te vinden en door te sparen voor een echte opstap van de kitlens, bijvoorbeeld een 15-85 of een lichtsterke 17-55(50).
De 550D is een hele mooi body en biedt veel mogelijkheden, die hoef je echt niet te upgraden als je na een jaar, twee jaar sparen een nieuwe lens koopt
Zit er nog veel verschil tussen de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS en de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II?
Daar is ie voor de meeste mensen wat smal voor qua beeldhoek, alhoewel het soms juist veel interessantere platen oplevert vanwege de "compressie" van de diepte in je plaat. Maar voor landschappen gebruik je doorgaans ook geen lichtsterkte (uiteraard weer een generalisatie, want ik vind het soms ook leuk om met kleinere DoF een landschapsfoto te maken). Dus waar heb je dan die lichtsterkte voor nodig?Compizfox schreef op maandag 26 maart 2012 @ 17:19:
[...]
Die heb ik ook al overwogen (lees even een pagina terug), maar dat is toch een beetje een te hoge brandpuntsafstand aangezien ik vooral aan landschaps- en natuurfotografie doe. Dan heb ik eigenlijk liever een wat 'wijdere' lens
Alhoewel het wel een erg goede deal is, is het niet echt wat ik zoek.
Zoals je zelf al zegt vind ik het ook leuk om foto's te maken met een interessante DoF, een bloem op de voorgrond bijvoorbeeld.
Aangezien je landschappen en natuur met details fotografeert, is een oude manuele lens ook wel een optie. Gewoon met liveview (en een statief) is dat prima te focussen. Het loopt namelijk toch niet weg. Omdat je nu een zoomlens hebt, kun je makkelijk uitzoeken welke brandpuntsafstand je fijn vind voor jouw gebruik. Er zijn vele M42-mount lenzen te koop voor niet al teveel geld en sommige zijn echt de moeite waard. Kijk ook eens in dit topic: Alternatieve objectievenCompizfox schreef op maandag 26 maart 2012 @ 19:08:
Landschappen is niet het enige wat ik fotografeer, het is meer natuur in het algemeen
Zoals je zelf al zegt vind ik het ook leuk om foto's te maken met een interessante DoF, een bloem op de voorgrond bijvoorbeeld.
[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 26-03-2012 19:37 ]
Deze lens is scherper en lichtsterker dan de 18-135mm van Canon die ik eerst gebruikte als 'walk around'. Ik zou vragen aan je vader of je zijn lens nog langer mag lenen tot je een goede 17-55mm van Tamron tegen het lijf loopt.
Nadeel is wel dat die Tamron een hels kabaal maakt en in het schemer soms wat zoekt naar focus, maar beide zijn slechts kleine dingetjes die je niet snel en veel merkt.
Ctrl+k
Mja dat vind ik dan weer een beetje té. Geen autofocus is ook weer zo, tja, definitief. Als objectief erbij (naast je all-round-lens) is dat dan misschien wel leuk, maar ik zoek juist een all-round-lensUniversal Creations schreef op maandag 26 maart 2012 @ 19:36:
[...]
Aangezien je landschappen en natuur met details fotografeert, is een oude manuele lens ook wel een optie. Gewoon met liveview (en een statief) is dat prima te focussen. Het loopt namelijk toch niet weg. Omdat je nu een zoomlens hebt, kun je makkelijk uitzoeken welke brandpuntsafstand je fijn vind voor jouw gebruik. Er zijn vele M42-mount lenzen te koop voor niet al teveel geld en sommige zijn echt de moeite waard. Kijk ook eens in dit topic: Alternatieve objectieven
Whaha, is ook een optie natuurlijk maar ik ben bang dat hij daar niet in gaat trappen omdat hij zijn camera (1000D trouwens) niet eens echt veel gebruikt (voordat ik mijn 550D body had, gebruikte ik hem juist vooralToff schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:16:
Een beetje slimme 16-jarige overtuigt zijn vader ervan dat deze een beter objectief moet aanschaffen en ontfermt zich vervolgens over het niet meer gebruikte exemplaar.
Er was 1.0 witte lens en wij stonden over een vijver heen foto's te maken in het vondelpark. Het duurde een minuut of 5 voordat de eerste voorbijgangers met compactcamera's ook naast ons stonden. Er was vrij weinig te zien (op een statief een beetje HDR shots maken is lastig te imiteren met compactjes).
Echt raar dat als mensen anderen bezig zien die er 'meer profi' uitzien ze ook meteen een camera pakken en op random dingen gaan richten. Volgende keer wil ik echt gewoon niets fotograferen met een groepje en kijken of we mensen mee krijgen.... desnoods met de lensdop er nog op.
Lijkt me best grappig om hier een persiflage op te maken voor macro fotografen. Voorbijgangers die met hun compactje bij je in de modder komen liggen om dingen te fotograferen, een voorbij rijdende mountainbiker die van zn fiets af springt en een buik sliding maakt met de camera in de aanslag alles waarna de fotograaf verbaasd omzich heen kijkt en op staat en verdwaasd weg looptBoudewijn schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 01:26:
Over aandacht vandaag gesproken :we stonden met een groepje met kleine bodies (cropcamera's en een enkele 5D2) en statieven...
Er was 1.0 witte lens en wij stonden over een vijver heen foto's te maken in het vondelpark. Het duurde een minuut of 5 voordat de eerste voorbijgangers met compactcamera's ook naast ons stonden. Er was vrij weinig te zien (op een statief een beetje HDR shots maken is lastig te imiteren met compactjes).
Echt raar dat als mensen anderen bezig zien die er 'meer profi' uitzien ze ook meteen een camera pakken en op random dingen gaan richten. Volgende keer wil ik echt gewoon niets fotograferen met een groepje en kijken of we mensen mee krijgen.... desnoods met de lensdop er nog op.
Andersom lijkt me ook hilarisch en iets makkelijker zelf te doen, in de dierentuin iemand met een compact camera overduidelijk volgen met een dikke witte toeter - zeg een 400mm ofzo - en gewoon van alles wat ze fotograferen ook een foto maken, af laten drukken ergens en dan bij de ingang proberen aan ze te verkopen
[ Voor 11% gewijzigd door Ventieldopje op 27-03-2012 01:51 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Als je zo'n initiatiefje wil gaan organiseren doe ik graag mee
Mijn vader is fotograaf. Jaarlijks maken we samen wel een reis naar een plek waar je anders niet zo gauw komt (Bosnie bv). Erg gaaf.Toff schreef op maandag 26 maart 2012 @ 23:03:
Als vader zijnde zou ik helemaal in de zevende hemel zijn, als mijn kind samen met mij zou gaan fotograferen. Als er dan een lens te weinig is, ligt de oplossing voor de hand... Wees creatief!
Overigens heb ik onlangs eindelijk die 50 mm 1.8 aangeschaft. Wat een prijs-kwaliteit verhouding. Ongelooflijk.
Haha lolBoudewijn schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 01:26:
Over aandacht vandaag gesproken :we stonden met een groepje met kleine bodies (cropcamera's en een enkele 5D2) en statieven...

GOT Canon meet!Boudewijn schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 01:56:
Ghehe, het was echt bizar.... want het enige dat er 'spannend' aan deze groep was was mijn 70-200 en een zwik statieven. Nou nou nou, wat een opbrengst op 8 man (wat tamron 17-50's enzo, maar die zijn niet flashy).
Als je zo'n initiatiefje wil gaan organiseren doe ik graag mee.
Alleen ben ik niet zo flashy met mijn 70/200 Sigma
K to the KillaZ
Sibylle schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:20:
Ik neem rode elastiekjes mee

Ik ook niet echt met m'n Sigma 75-300 (ja die oude schuiflens)KillaZ schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:16:
[...]
GOT Canon meet!![]()
Alleen ben ik niet zo flashy met mijn 70/200 Sigma
Misschien idd maar eens wit overspuiten
Verwijderd
Ben van plan om de tamron 18-200 ipv de standaard 18-55 kitlens bij een 600D aan te schaffen.
Echter zie ik hier staan dat het dan afgestopt gebruikt moet worden, is hij optisch slechter dan de 18-55 dan?
Heb je de 18-55 met stabilisatie (IS)?
Verwijderd
Heb nu de 1100d met IS idd, maar wilde juist de tamron vanwege grotere diafragma waarde en betere zoom.Moby schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 07:07:
Afstoppen betekend dat je je diafragma iets kleiner maakt, dus bijvoorbeeld van f5.6 naar f8. De meeste lenzen zijn dan scherper. Op internet is te vinden bij welk diafragma jouw lens het beste presteert.
Heb je de 18-55 met stabilisatie (IS)?
Op pixel peeper heb ik veel voorbeeld foto's gezien, wel een mooie lens voor die prijs dacht ik toen, of is het aan te raden om toch weer de 18-55 met is te kopen?
Waar ik hem voor wil gebruiken is voornamelijk stedentrips/ vakanties. Mensen fotografie (al heb ik vorige week wel een 50mm 1.8 gekocht) en wat foto's van mensen van een afstand dat de houding wat natuurlijker is.
Of kan ik hem beter naar de ijzerboer brengen?
[ Voor 25% gewijzigd door Tha BasZ op 28-03-2012 10:20 ]
Verwijderd
Hmm begrijp ik.. Want als je het twee stops moet afstoppen kom je toch op die 5.6 uit..Moby schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 07:41:
Ik denk niet dat de Tamron een groter diafragma heeft, misschien scheelt het iets bij sommige brandpunten, maar dat zal nauwelijks effect hebben.
Is het qua optisch / scherpte wel vergelijkbaar met de standaard kitlens? Of kan ik toch beter de 18-55 IS normen en later upgraden?
Waarom doe je die Canon 1100D eigenlijk weg?
Het grote voordeel van een 18-200 lens is dat je er de hele dag mee kunt fotograferen zonder ooit van lens te hoeven wisselen. Daar lever je wat (optische) kwaliteit voor in, maar het levert je dus wel wat gemak op.
Nooit meer: "Wacht even, ik moet van lens wisselen" kan ook veel waard zijn.
De vraag is dus of echt gaat merken dat je aan kwaliteit inlevert. Als je je foto's gewoon op 10x15 laat afdrukken zonder al te veel te croppen denk ik dat je met de 18-200 een veelzijdige lens koopt.
Verwijderd
Deze bedoel ik:guapper schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:34:
De 18-55 IS in combinatie met een andere lens zal waarschijnlijk wel voor betere resultaten kunnen zorgen.
Het grote voordeel van een 18-200 lens is dat je er de hele dag mee kunt fotograferen zonder ooit van lens te hoeven wisselen. Daar lever je wat (optische) kwaliteit voor in, maar het levert je dus wel wat gemak op.
Nooit meer: "Wacht even, ik moet van lens wisselen" kan ook veel waard zijn.
De vraag is dus of echt gaat merken dat je aan kwaliteit inlevert. Als je je foto's gewoon op 10x15 laat afdrukken zonder al te veel te croppen denk ik dat je met de 18-200 een veelzijdige lens koopt.
- Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD Aspherical (IF) MACRO voor Canon
Zolang hij optisch niet slechter is dan de 18-55mm IS kitlens vind ik het goed.
De 1100d is net 2 maandjes oud en weinig gebruikt, maar heb het gevoel dat de 600d net iets meer camera is..
@ de rest: bedankt voor de reacties!
Zijn er specifieke zaken waar jullie op letten? Mijn beide Sigma lenzen zijn 2e hands, maar daar heb ik eigenlijk een paar foto's mee gemaakt, wat gezoomd en klaar. De 2e Sigma lens wat zelfs gloednieuw met bon, dus betrouwbaar.
Dit is een Russische student die meerdere dingen te koop heeft staan + de lens is niet eens voor mij (bummer!)
Waar ik op ga letten is:
- Focus
- Zoomen
- Uiterlijke staat
Meer kan ik niet checken toch?
K to the KillaZ
En goed de verkoper in de gaten houden
Hij zal optisch echt niet (veel) slechter zijn. Je gaat wel de stabilisatie missen.Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:39:
[...]
Als in: Groter? Meer camera om vast te houden?De 1100d is net 2 maandjes oud en weinig gebruikt, maar heb het gevoel dat de 600d net iets meer camera is...
He dat is een goede, peentjes zweten is er meer van weten?_Rene_ schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:52:
Schuifknopjes op de lens, even monteren en de speling op de mount controleren, beschadigingen op de lens, glas en contactjes, en een paar foto's maken op veschillende diafragma's.
En goed de verkoper in de gaten houdendie zegt vaak al meer over de lens dan dat hij door heeft
K to the KillaZ
Schroefjes checken: is de lens al eens geopend?
De 18-55IS zal eens stukje scherper zijn. Als ik je een raad mag geven, houd gewoon je 1100D bij, dat is geen slechte camera. Wat mis je er aan? Ik fotografeer nog steeds met een 450D, wat ongeveer dezelfde sensor min het filmen is. Investeer je geld in lenzen in plaats van een body dat maar net ietsje beter is. De kit 18-55IS en 55-250IS zal heel wat betere resultaten opleveren als de Tamron 18-200 (ik heb deze lenzen zelf ook).Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:39:
[...]
Deze bedoel ik:
De 1100d is net 2 maandjes oud en weinig gebruikt, maar heb het gevoel dat de 600d net iets meer camera is..
@ de rest: bedankt voor de reacties!
Vergelijk hier maar de 18-200 maar eens met de 55-250 op 200mm f6.3, een wereld van verschil. Dus voor een redelijk ruim bereik is de 18-55IS + 55-250IS the way to go. Zo zwaar is dat nu ook niet he
[ Voor 18% gewijzigd door LaurentS op 28-03-2012 11:22 ]
Verwijderd
Vind de 600d qua afwerking net iets meer camera, de 1100d erger ik me eigenlijk een heel klein beetje aan de "feel" en qua afmeting vind ik de 600d net wat fijner vasthouden.Fiber schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:57:
[...]
Hij zal optisch echt niet (veel) slechter zijn. Je gaat wel de stabilisatie missen.
[...]
Als in: Groter? Meer camera om vast te houden?
@Boudewijn, dat is zeker waar! Zekers geen slechte camera, alleen qua grootte en afwerking kan het wat mij betreft net iets beter, ben ik bereid om wat bij te leggen. Ik ga er ook echt niet van uit dat ik betere / mooiere foto's zal gaan schieten met de 600d.
Ga dan ineens voor de 60D of de 7D. De 600D is nog steeds erg crappy vasthouden. Of koop een grip voor je 1100D, dat maakt het al een stuk beter.Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 11:27:
[...]
Vind de 600d qua afwerking net iets meer camera, de 1100d erger ik me eigenlijk een heel klein beetje aan de "feel" en qua afmeting vind ik de 600d net wat fijner vasthouden.
@Boudewijn, dat is zeker waar! Zekers geen slechte camera, alleen qua grootte en afwerking kan het wat mij betreft net iets beter, ben ik bereid om wat bij te leggen. Ik ga er ook echt niet van uit dat ik betere / mooiere foto's zal gaan schieten met de 600d.
Verwijderd
Scheelt dat veel ? 7D heb ik het budget niet voor, dus die valt af.LaurentS schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 11:36:
[...]
Ga dan ineens voor de 60D of de 7D. De 600D is nog steeds erg crappy vasthouden. Of koop een grip voor je 1100D, dat maakt het al een stuk beter.
Anders post ik het wel ff in de 60D thread, kunnen we daar verder.
Verwijderd in "Canon EOS 60D"
Is op zich een goede reden. De 1100D is inderdaad een beetje plastic. Je zou ook nog de 550D kunnen overwegen, als het veel scheelt in de prijs. Dat is in feite een 600D zonder klapschermpje.Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 11:27:
[...]
Vind de 600d qua afwerking net iets meer camera, de 1100d erger ik me eigenlijk een heel klein beetje aan de "feel" en qua afmeting vind ik de 600d net wat fijner vasthouden.
Dat is in ieder geval realistisch. Als lenzen wisselen geen probleem voor je is dan kun je ook die 18-55 IS houden en er dan een mooie gestabiliseerde Canon of Tamron 70-300 bij kopen.[...] alleen qua grootte en afwerking kan het wat mij betreft net iets beter, ben ik bereid om wat bij te leggen. Ik ga er ook echt niet van uit dat ik betere / mooiere foto's zal gaan schieten met de 600d.
Ook zijn 50D's goedkoop op MP te scoren
Met magic lantern kun je er ook mee filmen trouwens
Hoe je ook rekent, die Tamron 2 stops knijpen levert geen f5.6 op (maar minder). Aam het eind van de range kom je zelfs eerder in de buurt van F11! Dan moet het licht toch wel erg mee werken wil je gemakkelijk goede resultaten halen. Probeer maar eens op 200mm met minimaal f/8 een vogeltje te fotograferen als het licht wat minder is (helemaal zonder USM).Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:21:
[...]
Hmm begrijp ik.. Want als je het twee stops moet afstoppen kom je toch op die 5.6 uit..
Als je alleen voor de "feel" naar een ander camera wilt, koop dan gewoon een grip en bespaar je het geld. Houd de 18-55 lekker vast en koop van het geld dat je over houdt een fijne zoomlens, in orde van kwaliteit en prijs: 50-250IS, canon/tamron 70-300 IS / 70-300 VC, canon 70-200 f4.
Een groter diafragma hoef je de 18-200 in ieder geval niet voor te nemen, daarvoor kun je beter uitkijken naar een Tamron 17-50 f2.8 en eventueel voor het langere eind een 70-200 f4. (Een lager f-getal betekend een groter diafragma.) Maar dit is dan ook weer een stuk duurder.
[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 28-03-2012 13:08 ]
Ik moet wel een beetje op de centjes letten.
Heb al heel wat zitten lezen de afgelopen dagen maar kom er maar niet uit.
Ik twijfel nu tussen de Tamron 17-50mm f/2.8 SP Di II VC Canon en de Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASP Canon.
Ik lees namelijk soms dat de Tamron zonder VC beter presteert dan de lens met VC.
Mijn camera is een 60D.
Zijn er hier mensen met ervaring met deze lenzen, en wellicht zelfs op een 60D ?
Waarom Tamron ? omdat ik al 1 Tamron lens heb en deze toch best redelijk vind presteren.
Waarom geen Sigma ? omdat ik daar nog helemaal geen ervaringen mee heb en vaak lees en hoor over foute producties en maandag ochtend modellen etc. waardoor ik daar nu een beetje huiverig voor ben.
Aan de andere kant heb ik ook mijn oog laten vallen op de Canon EF 50mm f/1.4 USM, maar moet nog even uitproberen hoeveel voetenzoom (meters) ik dan moet gebruiken tussen 17 en 50mm
Of.... weten jullie wellicht nog betere alternatieven ? (alvast veel dank)
To do or not to do...
Wel wil ik je voorhouden dat f2.8 weliswaar sneller is dan de kitlens maar niet zo snel dat je moeiteloos 's avonds door kunt blijven schieten. Als ik het opnieuw had gedaan had ik de kitlens gehouden en een sigma 30mm 1.4 of canon 28mm 1.8 gekocht. 50mm is echt te krap op crop!
Inderdaad. Maar ook voor een 17-50/2.8 (Lekker allround.) en een 50/1.4 (Portretten, spelen met DoF.) is wel wat te zeggen natuurlijk, het ligt er maar net aan wat je zoekt.Goodfellas schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 14:19:
[...]
Wel wil ik je voorhouden dat f2.8 weliswaar sneller is dan de kitlens maar niet zo snel dat je moeiteloos 's avonds door kunt blijven schieten. Als ik het opnieuw had gedaan had ik de kitlens gehouden en een sigma 30mm 1.4 of canon 28mm 1.8 gekocht. 50mm is echt te krap op crop!
[ Voor 62% gewijzigd door Fiber op 30-03-2012 14:26 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
De 70/200 F4 was puntgaaf, 14 maanden oud.
Als ze (vriendin van mijn vriendin) hem zelf niet had gekocht was ik zelf naar een pinautomaat gelopen voor die €350,-
K to the KillaZ
Verwijderd
Hier en daar heb ik daar wat over gelezen maar het is mij niet helemaal duidelijk...
To do or not to do...
En zijn er nog andere verschillen zoals CA en distortion of zo ?
Of is dat het enige verschil ?
To do or not to do...
Dat is nu juist het punt, die spreken elkaar hier en daar tegen, de één zegt dat het niet verschilt, de ander dat het wel iets scheelt, maar dan gaat het meestal over de scherpte.Wat zeggen de reviews?
Dus of dat nu wel zo is of niet blijft voor mij een beetje in het midden hangen.
En dan heb ik het vooral over gebruikerservaringen, maar ja laat ik het dan ook maar in het midden laten en gewoon voor de lens met VC gaan, iets na verscherpen is het ergste niet, die paar extra stops lijken me wel fijn namelijk.
Wellicht ligt het ook aan wat je in handen krijgt en zit er wat verschil in het modelletje wat je krijgt. (maandag ochtend/ vrijdag middag...)
Ik heb me al te pletter gelezen maar voor mij is het dus niet echt duidelijk, ik hoopte dat hier misschien iemand zou rondhangen die ze alle twee eens in handen heeft gehad.
To do or not to do...
Distortion: http://www.the-digital-pi...0&Camera=474&LensComp=679
Flare: http://www.the-digital-pi...0&Camera=474&LensComp=400
Resolution: http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0
Vignetting: http://www.the-digital-pi...0&Camera=396&LensComp=679
[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 31-03-2012 17:42 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Het scheelt dus behoorlijk, en het word dus toch maar de lens zonder VC...
Thanks.
To do or not to do...
Dit topic is gesloten.