Het grote Sony Alpha topic v2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 19 Laatste
Acties:
  • 109.652 views

Onderwerpen

Alle 109 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
PowerUp schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 20:44:
Is de lens compatible met SLT camera's? Sigma-lenzen die dat niet zijn kunnen in dat geval problemen opleveren. Volgens mij hoort het op de doos te staan als de lens compatible is.
Bedankt voor de tip. Op de doos staat dat hij voor de Sony D is. Ik heb een Sony A35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:41
Van de Frontpage: Samyang kondigt 8mm f/2,8-fisheye-lens aan voor NEX- en NX-camera's. Klinkt goed!

[ Voor 18% gewijzigd door Haay op 11-06-2012 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lijkt mij een behoorlijke verbetering, die 8mm voor de NEX was nogal groot. Dat was ook niet meer dan de SLR versie met een adapter er aan vastgelijmd.
MmarkM schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:14:
[...]

Bedankt voor de tip. Op de doos staat dat hij voor de Sony D is. Ik heb een Sony A35
Geschikt voor Sony D is niet hetzelfde als geschikt voor SLT's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Zekers! Lijkt me erg lollig om een fisheye te hebben. Maar voor slechts wat lol is 350 euro voor een lens die je ook nog eens alleen handmatig kunt focussen best veel geld.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Handmatige focus bij een fish-eye is een no-brainer. Die dingen hebben zulk een grote DOF dat vrijwel alles scherp is. Zet bv. het diafragma op F/5.6 en de focus op 30 cm en alles is scherp.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Ah, dat wist ik niet, want nog nooit met een fisheye gewerkt. Maakt het weer een stuk aantrekkelijker!

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:59

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Weakling schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 08:53:
[...]

Zekers! Lijkt me erg lollig om een fisheye te hebben. Maar voor slechts wat lol is 350 euro voor een lens die je ook nog eens alleen handmatig kunt focussen best veel geld.
Je kan eventueel ook de VCL-ECF1 | Fisheye Converter overwegen;

Afbeeldingslocatie: http://nedcon.fotohanskeuzekamp.nl/_photos/objectieven/Sony/NEX/fisheye.jpg

Deze past op de 18mm. Kwaliteit is misschien minder dan de Samyang, maar de prijs is een stuk lager!

[ Voor 9% gewijzigd door Erhnam op 12-06-2012 10:51 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-09 14:06
Ik heb een kleine noob vraag.

Ik heb een Sony Alpha met de standaard lens maar wil er een UV filtertje op hebben. Moet ik deze op de lens draaien, of moet ik eerst het glaasje dat er al zit verwijderen?

De camera:
Afbeeldingslocatie: http://www.topdeals.nl/catalog/images/345_a230l.jpg

Het filter:
Afbeeldingslocatie: http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/0000006641925/T/340x340/C/FFFFFF/url/hama-52mm-uv-filter.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

cheeseruler schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:54:

Ik heb een Sony Alpha met de standaard lens maar wil er een UV filtertje op hebben. Moet ik deze op de lens draaien, of moet ik eerst het glaasje dat er al zit verwijderen?
Je hebt dus een A230 met 18-55 lens?

Zo ja: aan de binnenkant van het uiteinde v/d lens zit schroefdraad. Je legt het filter erop en draait 'm op de lens.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
ROFLASTC schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:57:
[...]

Je hebt dus een A230 met 18-55 lens?

Zo ja: aan de binnenkant van het uiteinde v/d lens zit schroefdraad. Je legt het filter erop en draait 'm op de lens.
Dus je hoeft er niet eerst iets af te halen? Er zit inderdaad schroefdraad.

Ik ben bang dat als ik hem in mijn camera tasje doe dat het filter barst ofzo. Of zal dat wel mee vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

cheeseruler schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:59:
[...]

Dus je hoeft er niet eerst iets af te halen? Er zit inderdaad schroefdraad.

Ik ben bang dat als ik hem in mijn camera tasje doe dat het filter barst ofzo. Of zal dat wel mee vallen?
De lens kan je met rust laten. Die is zogezegd afgeleverd met schroefdraad zodat de eindgebruiker er nog dingen tegenaan kan schroeven.

De filters gaan doorgaans wel klemmen dus een strip rubber of postbode elastiek gaat jouw vriend zijn om het ding tzt weer los te draaien. De ribbels van het filter zijn wat pijnlijk als je met je vingers het eraf wilt draaien en het ding zit muurvast.

Filters zijn taai. Je kan ook de lensdop erop zetten tegen krassen.

Vziw heeft LowePro insteek tasjes speciaal om lenzen en/of cameraas in te doen die je vervolgens weer in een gewone rugzak kan doen.

Edit: Hard werken soms hoor, al die spullen... Afbeeldingslocatie: http://nikonites.com/attachments/learning-photography/5786-lens-filter-combo-overkill-nikon-50mm-3-filters-wide-angle-1438d1295907761-every-time-i-see-pic-i-laugh-5-min-cameraman.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door ROFLASTC op 12-06-2012 11:03 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
:o

Bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Erhnam schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:50:
Je kan eventueel ook de VCL-ECF1 | Fisheye Converter overwegen;

[afbeelding]

Deze past op de 18mm. Kwaliteit is misschien minder dan de Samyang, maar de prijs is een stuk lager!
Ik denk dat ie voor mij in totaal duurder zal uitpakken, want de 16mm heb ik ook nog niet, dus dat zou de 16mm en converter kopen zijn. De 16mm is moeilijk te verkrijgen en gemiddeld zo'n 250 euro, de converter iets van 130 euro, bij elkaar 380 euro. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
cheeseruler schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:54:

De camera:
[afbeelding]

Het filter:
[afbeelding]
Waarom wil je er een uv filter op hebben? Je gaat pas last van teveel uv licht krijgen wanneer je hoog in de bergen bent. Daarnaast zorgt een goedkoop filter voor afnamen van beeldkwaliteit, je levert dan scherpte en contrast in. Ook heb je meer kans op flares vanwege dat stukje extra glas. Een duur filter is dan beter, maar gezien de prijs van die lens is dat nogal overkill...

Als je zegt voor bescherming, sluit een verzekering af (en controleer je inboedel verzekering, mogelijk dat hij daar al bij mee verzekerd is, ja, ook voor buitenshuis). De kitlens is qua prijs vergelijkbaar met een goed (duur) uv filter. En de zonnekap biedt vaak al genoeg bescherming.

mijn 2 centen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Wolfensteijn schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:23:
Waarom wil je er een uv filter op hebben? Je gaat pas last van teveel uv licht krijgen wanneer je hoog in de bergen bent.
Ik heb op 3100 meter staan schieten in de sneeuw. Met slechts op 1 van m'n 4 lenzen een UV filter. Ik vond t allemaal nog al mee vallen met die vermeende UV problemen. In een Raw conversie zie je hooguit de kleur temperatuur een fractie anders staat. Maar niks wat niet recht te trekken is. Ook Jpegs zijn prima recht te trekken met een actie in de levels. Sowiso is met de levels spelen super handig om kleurwazen te verwijderen of contrast in jpegs te optimaliseren

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Ik zit een beetje te klooien met de film instellingen van de A77. bij 50i 17m zie je geen tearing en bij de 25p instelling wel (niet veel maar wel aanwezig). Bij een situatie van low light scheelt het als ik de sharpness omhoog gooi en de saturation/contrast instellingen omlaag want dan wordt de sluitertijd sneller maar niet te snel. dwz het gaat van 1/50 naar 1/60 a 1/80 zeg maar.

Neutral (deep) witbalans laat nog het meest zien.

Nu ben ik nog benieuwd naar meer foefjes/instellingen voor in het donker. Bij welke sluitersnelheid is er geen tearing en hoog kan je gaan? nu poog ik het (op een statief) rond de 1/30 of 1/50 te houden maar als ik loop wil ik 'm wel sneller. Zonder videolamp wordt dat lastig.

wat denken hullie?

[ Voor 7% gewijzigd door ROFLASTC op 13-06-2012 19:15 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Heeft er iemand een goede tutorial of website waarop het menu van de Sony NEX5(N) staat uitgelegd? Het boekje van Sony laat duidelijk te wensen over.

Edit;

Al het een en ander gevonden:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/NEX5/NEX5A3.HTM

http://www.imaging-resource.com/PRODS/NEX5/NEX5MENUS.HTM

[ Voor 34% gewijzigd door Erhnam op 18-06-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluisie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 00:52
Erhnam schreef op maandag 18 juni 2012 @ 13:37:
Heeft er iemand een goede tutorial of website waarop het menu van de Sony NEX5(N) staat uitgelegd? Het boekje van Sony laat duidelijk te wensen over.

Edit;

Al het een en ander gevonden:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/NEX5/NEX5A3.HTM

http://www.imaging-resource.com/PRODS/NEX5/NEX5MENUS.HTM
De handleiding van Sony zelf vind ik ook erg handig:
http://www.sony.nl/product/dsb-nex-5/nex-5n#/manual

Dit is een volledige, niet dat kleine boekje in de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
MediaMarkt heeft nu een actie op onder andere objectieven.

Nu twijfel ik of ik de 35mm of de 50mm prime (beiden F1.8) moet gaan halen. Ik wil graag een lichtsterke prime.
Deze wil ik gaan gebruiken voor de wat creatievere foto met meer scherptediepte, en voor binnen en 's avonds. Zowel bij feestjes als op vakantie. Bijvoorbeeld in kerken, kastelen e.d.
Ik gebruik nu in dit bereik alleen een superzoom (Sigma 18-250 F3.5-6.3). De kitlens gebruik ik eigenlijk nooit. Die vind ik minder goed presteren. Ik heb een A55.

Wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

NIMIC schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:58:
MediaMarkt heeft nu een actie op onder andere objectieven.

Nu twijfel ik of ik de 35mm of de 50mm prime (beiden F1.8) moet gaan halen. Ik wil graag een lichtsterke prime.
Deze wil ik gaan gebruiken voor de wat creatievere foto met meer scherptediepte, en voor binnen en 's avonds. Zowel bij feestjes als op vakantie. Bijvoorbeeld in kerken, kastelen e.d.
Ik gebruik nu in dit bereik alleen een superzoom (Sigma 18-250 F3.5-6.3). De kitlens gebruik ik eigenlijk nooit. Die vind ik minder goed presteren. Ik heb een A55.

Wat zouden jullie aanraden?
Een prime verplicht je inderdaad om creatief te zijn. Niet eens zo zeer vanwege de scherptediepte. Je zit vast aan je beeldhoek, dus inzoomen op een deel van het glas-in-lood raam in de kerk of de kantelen van een kasteel is er niet meer bij. Dat is het enige wat je je goed moet beseffen. Als je met die "beperking" denkt te kunnen leven, dan zijn prime objectieven een geweldige aanvulling.

Ik heb op mijn NEX de 50mm prime, net als op de A55 levert dat dus een 75mm beeld op en het was even wennen, maar ik merk dat ik nu heel anders kijk naar het maken van een compositie als ik met die lens op stap ben. Ik vind het leuk. Of jij diezelfde ervaring zal hebben, kan niemand zeggen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beide lenzen zijn optisch erg goed, dus daar zal het niet aan liggen. Ik vind zelf 35 mm een fijner brandpunt als 'walkaround' dan 50 mm. Zet je Sigma eens vast op 35 en/of 50 mm en kijk dan wat jij het prettigste vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 23:52

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

50 mm op fullframe is dé standaard lens, deze beeldhoek komt het natuurlijkst over, en zit tussen een groothoek en portret lens in, en lijkt het meeste op wat het menselijk ook ziet. Als je dus op je A55 een 50mm equivalent wilt, dan zou je een 35mm nodig hebben (vanwege de 1,5 crop factor)
Zelf heb ik de 30mm sigma, en als ik in een stad ben voor straat fotografie oid. dan gaat die lens niet van m'n camera af, zie ook dit filmpje van DigitalRev over waarom iedereen een "nifty fifty" moet hebben:

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Markofnikoff schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:34:
50 mm op fullframe is dé standaard lens, deze beeldhoek komt het natuurlijkst over, en zit tussen een groothoek en portret lens in, en lijkt het meeste op wat het menselijk oog ziet. Als je dus op je A55 een 50mm equivalent wilt, dan zou je een 35mm nodig hebben (vanwege de 1,5 crop factor)
Zelf heb ik de 30mm sigma, en als ik in een stad ben voor straat fotografie oid. dan gaat die lens niet van m'n camera af, zie ook dit filmpje van DigitalRev over waarom iedereen een "nifty fifty" moet hebben:
[video]
Grotendeels heb je gelijk, want 50mm op Fullframe komt het natuurlijkst over, maar dit is niet wat het menselijk oog waarneemt. Je gezichtsveld is eerder te vergelijken met een uwa van 170graden en je focus ligt eerder in de buurt van een aardige telelens. 50mm is wel een soort gulden middenweg hierin en dat werkt in de praktijk erg fijn. Mijn Sigma 50mm is dan ook mijn walkaround lens.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Op Fullframe of Crop? zit nml te wikken tussen Sigma 50mm en 35mm.

kunnen video vragen in dit topic btw of zal ik iets anders openen? heb nml wat vraagjes over full HD film en noise

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ROFLASTC schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:58:
[...]

Op Fullframe of Crop? zit nml te wikken tussen Sigma 50mm en 35mm.

kunnen video vragen in dit topic btw of zal ik iets anders openen? heb nml wat vraagjes over full HD film en noise
Fullframe :)

Ik denk dat die vraag het beste in een apart topic kan, omdat het niet echt een merk-specifiek probleem is en zo ook de aandacht van niet Sony-gebruikers trekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Ik heb iig voor de 35mm f/1.8 SAM gekozen en niet voor de 50mm voor op mijn A55. Een 50mm is voor een APS-C camera al een lichte tele; de 35mm is stukken beter.

Je hebt de kitlens, dus je kunt het makkelijk zelf testen. Zet de kitlens op 35mm, kijk wat je ziet en werk er mee. Dan inzoomen naar 50mm en fotograferen maar. Je merkt zelf zo het beste wat voor jouw het optimaal is.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:55
Zijn er nu eigenlijk nog alternatieven voor de Sony 50mm f/1.8 (SEL-50F18) voor E-Mount van andere merken? Ik zoek me gek en het enige wat ik eigenlijk tegenkom is de Carl Zeiss, maar die is geen 50mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Groot gemis dat er geen goede 35mm is voor de NEX (tenzij je met adapters gaat rommelen natuurlijk). De Sigma 30mm komt nog het dichtst in de buurt. Maar ja, die is wel een beetje wijder. Heb wel de 35mm toylens van SLR Magic, maar dat is precies wat het is: een speelgoed lensje.
WaSteiL schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 15:22:
Zijn er nu eigenlijk nog alternatieven voor de Sony 50mm f/1.8 (SEL-50F18) voor E-Mount van andere merken? Ik zoek me gek en het enige wat ik eigenlijk tegenkom is de Carl Zeiss, maar die is geen 50mm.
https://www.digimaxx.nl/s...50mm-1-8-portretlens.html

[ Voor 43% gewijzigd door Plekuz op 20-06-2012 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Heeft er iemand ervaring met deze camera en lens doppen van Sony

Afbeeldingslocatie: http://www.it.com.cn/dc/image/2010/10/13/18/SONY_nex_1.jpg

Ik heb de Nex5 nog maar net. En hij nodigt nogal uit om de body en lens los van elkaar in je (binnen)zak te steken en zo mee te nemen. Heeft iemand hier ervaring mee, of klinkt dit bij voorbaat al als een slecht idee?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:27

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hmm, dat klinkt niet verstandig. Veel kans op vuil in je lens en op je sensor. Ik zou het lens switchen beperken tot het echt hoognodige.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dzine schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:38:
Heeft er iemand ervaring met deze camera en lens doppen van Sony
Ik heb er een paar van ebay gekocht (uit China) die veel goedkoper zijn, maar er verder erg op lijken (gewoon zoeken op "nex lens cap" of "nex body cap"). Ze zijn op zich prima, al gebruik ik de body dop nooit, omdat ik er altijd een lens op gemonteerd houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvl schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:42:
Hmm, dat klinkt niet verstandig. Veel kans op vuil in je lens en op je sensor. Ik zou het lens switchen beperken tot het echt hoognodige.
Daar moet ik me bij aansluiten. Ik zou niet moeten denken aan al het stof wat op die sensor komt :X

Die doppen zou ik ook inderdaad niet bij Sony kopen. Heb ze via Marktplaats voor een fractie van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Hier even een vraag over de Sony NEX 5N. Hebben meer mensen dit? Als je de camera aanzet met het kapje erop of als het erg donker is, dan zie je rode stipjes op het scherm. :|

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2zpuzd4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Bij m'n Nex-7 is dit ook zo :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Kijk eens naar je ISO: Auto. Je camera ziet één en al zwart en gooit je ISO dus flink omhoog en dan krijg je ruis ja.

Problem solved :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 22:43:
Kijk eens naar je ISO: Auto. Je camera ziet één en al zwart en gooit je ISO dus flink omhoog en dan krijg je ruis ja.

Problem solved :)
Logisch. Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Bij mijn fisheye zat deze opbergcover of doosje. Weet iemand of deze ook voor de andere objectieven beschikbaar zijn?

Afbeeldingslocatie: http://www.strengholt-online.nl/wp-content/uploads/2012/06/lenscover_600.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 00:55

Milo.

klik

Dzine,

Ik heb ook van die doppen van ebay en "als ik toevallig over heb" gooi ik ze ook op MP. Niks mis mee. Zelf maak ik me niet heel druk om de sensor die vies wordt, maar goed dat ben ik, ik wissel redelijk vaak ook met een adapter om nikon objectieven op de nex te zetten.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Erhnam: jazeker, de meeste merken die ook cameratassen verkopen maken ook lenscases/pouches.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2012 11:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluisie
Heeft iemand hier ervaring met adapters? Ik ben van plan een NEX naar FD of EF adapter kopen, gewoon om wat verschillende dingen uit te proberen. Maar ik ben benieuwd hoe of er mensen met ervaring hiermee zijn. Is het bijvoorbeeld nodig om diafragma in de adapter te hebben en maakt het veel uit welke adapter je koopt (ze zijn er van $20 en $80 op ebay)?

Ik heb het een beetje proberen te zoeken maar ik wordt er niet echt wijs van. Ik weet uiteraard wel dat de AF wegvalt, maar ik vind het juist wel prettig om met MF te werken dus dat maakt mij niet zoveel uit.

Heb nu een maandje een NEX-5n, en het bevalt me tot nu toe goed. Maar ik ben duidelijk niet de beste fotograaf :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Pluisie schreef op zondag 24 juni 2012 @ 13:40:
Heeft iemand hier ervaring met adapters? Ik ben van plan een NEX naar FD of EF adapter kopen, gewoon om wat verschillende dingen uit te proberen. Maar ik ben benieuwd hoe of er mensen met ervaring hiermee zijn. Is het bijvoorbeeld nodig om diafragma in de adapter te hebben en maakt het veel uit welke adapter je koopt (ze zijn er van $20 en $80 op ebay)?

Ik heb het een beetje proberen te zoeken maar ik wordt er niet echt wijs van. Ik weet uiteraard wel dat de AF wegvalt, maar ik vind het juist wel prettig om met MF te werken dus dat maakt mij niet zoveel uit.

Heb nu een maandje een NEX-5n, en het bevalt me tot nu toe goed. Maar ik ben duidelijk niet de beste fotograaf :P .
Schieten met een dSLR/ILC is veel foutgevoeliger. Met een compact is het bijna onmogenlijk om misfocus te krijgen bij een dSLR niet.

Voor aanschaf van een adapter zou ik eerst bedenken welke lens je er op wilt proberen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Ik heb een adapter voor canon en nikon voor op mn Nex5n.

Handmatig focussen gaat juist super handig met de nex door de reliëf kleuren, lcd op zwart wit en je ziet precies waar je op scherp stelt! Dat was ook een van de voornaamste redenen waarom ik er een heb gekocht.

Pluisie,
Ik een ander topic, weet even niet meer welke, werd aangegeven dat door de diafragma dichterbij de lens te plaatsen dit een negatief effect zou hebben op de lens en kwaliteit. Met name met nikon G lenzen en de canon lenzen is het wat lastiger werken omdat je de diafragma waarden niet kan instellen op de lens zelf. FD lenzen kan je volgensmij wel instellen op de lens zelf.
Gewoon de goedkoopste adapter nemen, zoveel gewicht komt er veelal niet aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Iemand hier een Sigma 24mm f1.8 prime op z'n sony? Ik weet onderhand niet wat ik aan moet met dat ding. front/back focus is nml nogal lastig. Het ding ziet -of- binnen 2 meter of infinity maar doen ook -echt- infinity als de F3.2 of richting de 1.8 gaat. Als iemand op 5 meter vlakbij een muur of object staat dan ziet het ding alleen de muur en is de persoon niet scherp. erg irritant vooral in wat donkerdere omgevingen. Ik dacht nml dat door de 82mm doorsnee en de 1.8 dat het ding wel veel in het donker zou kunnen maar dat valt dan weer tegen doordat het ding niks fatsoenlijks kan tussen 2 meter en infinity 44m Helios van 30 jaar oud dat het nog beter wat dat betreft....

edit: om mijn moeilijkheden te verhelpen heb ik ontdekt dat het instellen van de micro AF-adjust wel wat helpt. Als ik 'm stevig op -15 instel dan kan ik , middels de focus peaking functie, wel zien dat het ding weer een stuk dichterbij kan kijken maar om dat nu telkens als "patch" te gebruiken...

[ Voor 18% gewijzigd door ROFLASTC op 24-06-2012 15:23 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Is het ding geschikt voor op je camera of moet t ding gerechiped worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Zou geschikt moeten zijn want bij de A55 en A77 krijg ik niet errors te zien op het camera display. Het ding focust ook rete-traag btw.Hij loopt eerst door z'n hele bereik heen alvorens te besluiten wattei heeft gezien... OVerdag werkt ie veel beter dat wel.

Ik ga over 1 maand op vakantie dus opsturen ga ik nu niet proberen maar daarna wel.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluisie
Milo. schreef op zondag 24 juni 2012 @ 13:53:
Ik heb een adapter voor canon en nikon voor op mn Nex5n.

Handmatig focussen gaat juist super handig met de nex door de reliëf kleuren, lcd op zwart wit en je ziet precies waar je op scherp stelt! Dat was ook een van de voornaamste redenen waarom ik er een heb gekocht.

Pluisie,
Ik een ander topic, weet even niet meer welke, werd aangegeven dat door de diafragma dichterbij de lens te plaatsen dit een negatief effect zou hebben op de lens en kwaliteit. Met name met nikon G lenzen en de canon lenzen is het wat lastiger werken omdat je de diafragma waarden niet kan instellen op de lens zelf. FD lenzen kan je volgensmij wel instellen op de lens zelf.
Gewoon de goedkoopste adapter nemen, zoveel gewicht komt er veelal niet aan te hangen.
Ahh dankje, het is dus niet echt nodig om diafragma in de adapter te hebben? Scheelt ongeveer 80 Euro bij de meeste adapters :P
Bij de FD lenzen zit er inderdaad wel diafragma op maar bij de EF lenzen niet. Ik ga het gewoon proberen, voor $20 kan het hoogstens wat tegenvallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
@Pluisje
Het is hartstikke leuk om manuele lenzen op je NEX te gebruiken! Gewoon doen, begin met een goedkope snelle 50mm, die kan je op ebay scoren voor 1 of 2 tientjes, en kan je eens kijken hoe het werkt.
Let er op dat je echt manual lenzen koopt, met een diafragma ring. Op die manier kan je het diafragma gewoon instellen op de lens (anders heb je waarschijnlijk een erg dure adapter nodig).
Ik heb een Minolta MD adapter en een hele lading lenzen (50mm f1.7, 58mm f1.2, 135mm f2.8, 35-70 f3.5 en 70-210 f4), ook heb ik een L39 adapter en deze afgevijld zodat ik deze met een Industar 69 28mm f2.8 kan gebruiken.
Canon FD lenzen zijn inderdaad goed te betalen, maar kijk ook zeker even naar Minolta!
De adapters die ik heb gekocht waren de goedkoopste van ebay. Later heb ik nog wel een nieuwe MD adapter gekocht met statiefbevestiging (fijn als je grote zware lenzen gebruikt, zoals die 70-210 van me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Mee eens, of olympus heeft ook wel leuke lenzen, 50mm 1.2 en 1.4 tjes.. lekker snel en het kost ook niet super veel.
Als je het licht wilt houden kan je naar de Nikon E serie lenzen kijken, die zijn van plastic, wegen niks maar optisch zijn ze zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Stevie-P schreef op maandag 25 juni 2012 @ 01:48:
Ik heb een Minolta MD adapter en een hele lading lenzen (50mm f1.7, 58mm f1.2, 135mm f2.8, 35-70 f3.5 en 70-210 f4)
Die f1.2 lens is echt niet goedkoop (~500euro)! Zijn er nog andere wat wijdere lichtsterke lenzen tegen een redelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Don3k schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:01:
[...]

Die f1.2 lens is echt niet goedkoop (~500euro)! Zijn er nog andere wat wijdere lichtsterke lenzen tegen een redelijke prijs?
Ik heb hem voor 200 euro op de kop weten te tikken. :)
Voor zover ik weet kosten echt lichtsterke lenzen nou eenmaal veel geld.
Maar wat noem je wat wijder? En wat noem je lichtsterk?
Welke ik nog een keer wil kopen is de Konica Hexanon 40mm f1.8, iets wijder dan de 58mm en ook redelijk lichtsterk (is rond de 40-50 euro wel te vinden).
Is dat iets voor je, of wil je wijder en/of lichtsterker?
Je zou ook kunnen kijken naar die goedkope cctv lensjes. Voor zover ik heb gezien leveren ze niet erg mooie bokeh en hebben sommige erg last van vignettering op de nex. Wat voor camera heb je eigenlijk Don3k?

[ Voor 15% gewijzigd door Stevie-P op 25-06-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Don3k schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:01:
[...]

Dan vraag je ook wat.

De moderne Canon EF 50mm f/1.2 L kost ook $1500, de vergelijkbare oude Nikon Nikkor 50mm f1.2 is $600.
Nog een stapje sneller is de Schneider Xenon 50mm f/ 0.95 lens voor het luttele bedrag van $5800. :P

Best goedkoop dus als je het zo stelt. Daarnaast is de 1.4-versie is al vanaf $69 te krijgen.
Tot 1.8 kan je onder de €100 klaar zijn voor een topexemplaar, sneller dan dat en het wordt exponentieel duurder.

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Stevie-P schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:36:
[...]

Is dat iets voor je, of wil je wijder en/of lichtsterker?
Wat voor camera heb je eigenlijk Don3k?
Ik heb een Nex5N. 200 is wel redelijk dan. Ik zoek iets in de f1 / 10-28mm range.
F_demon schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:55:
[...]

Dan vraag je ook wat.

De moderne Canon EF 50mm f/1.2 L kost ook $1500, de vergelijkbare oude Nikon Nikkor 50mm f1.2 is $600.
Nog een stapje sneller is de Schneider Xenon 50mm f/ 0.95 lens voor het luttele bedrag van $5800. :P
Het is inderdaad goedkoper als je het zo stelt. Ik zal wat verder kijken, naar 1.4 exemplaren. Maar meer omdat ik las, paar tientjes voor een f1.2 :D

[ Voor 33% gewijzigd door Don3k op 25-06-2012 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Don3k schreef op maandag 25 juni 2012 @ 12:04:
[...]

Ik heb een Nex5N. 200 is wel redelijk dan. Ik zoek iets in de f1 / 10-28mm range.

[...]

Het is inderdaad goedkoper als je het zo stelt. Ik zal wat verder kijken, naar 1.4 exemplaren. Maar meer omdat ik las, paar tientjes voor een f1.2 :D
Haha, nee, die 50mm f.17, die heb ik voor 15 euro op ebay gekocht.
Maar in de 10-28mm range weet ik alleen de cctv lensjes die betaalbaar zijn. Voor minder dan 40 euro heb je een 24mm f1.4 met nex adapter. Deze vignetteert alleen extreem en heeft best wel onrustige bokeh, zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Stevie-P schreef op maandag 25 juni 2012 @ 12:18:
[...]

Haha, nee, die 50mm f.17, die heb ik voor 15 euro op ebay gekocht.
Maar in de 10-28mm range weet ik alleen de cctv lensjes die betaalbaar zijn. Voor minder dan 40 euro heb je een 24mm f1.4 met nex adapter. Deze vignetteert alleen extreem en heeft best wel onrustige bokeh, zie hier.
Vignetting is me iets teveel, maar een 50mm f1.7 lijkt me ook wel wat. Ik probeer die eerst even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Da's toch geen vignettering meer maar een adapter/mount probleem?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
De sensor van de Nex is gewoon te groot voor dat lensje, is er niet voor gebouwd. Op m4/3 is hij al een stuk praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Net terug van vakantie, en ik moet zeggen dat ik de panorama functie erg kan waarderen op de 5n... Voorbeeldje:

Yellowstone Panorama

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:27

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat is inderdaad zeer netjes aan elkaar gerekend! Ik kan nergens rare overgangen vinden, erg mooi!

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Ik heb de Minolta MD 50mm 1:1.4 op de kop kunnen tikken. Volgens mij de laatste (plastic) versie, geen Rokkor. En de adapter is ook onderweg. Ben erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 01:13

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb een M42 mount adapter en Super Takumar 50 1.4, doet het heel erg goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Music
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Sick Nick schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:16:
Ik heb een M42 mount adapter en Super Takumar 50 1.4, doet het heel erg goed :)
Heb wel intresse naar deze.
Heb je deze online gekocht? zo ja waar dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluisie
Stevie-P schreef op maandag 25 juni 2012 @ 01:48:
@Pluisje
Het is hartstikke...70-210 van me)
Die FD adapter wil ik omdat ik nog twee lenzen heb liggen ;) .
Maar die Minolta MD zal ik ook in het achterhoofd houden, daar zijn inderdaad veel lenzen voor te krijgen en redelijk betaalbaar. Ik ga het allemaal iniedergeval eens proberen, bedankt voor het advies :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Don3k schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:03:
Ik heb de Minolta MD 50mm 1:1.4 op de kop kunnen tikken. Volgens mij de laatste (plastic) versie, geen Rokkor. En de adapter is ook onderweg. Ben erg benieuwd :)
Heb je een a- of e-mount adapter gekocht en welke? Ik ben zelf ook opzoek, eigenlijk naar allebei en ben benieuwd naar de ervaringen. De e-mount is zonder glas, maar ik zie prijzen van €50,- of meer wat ik wel een beetje veel vindt. De a-mount zijn met glas en ben ook wel benieuwd wat daar de ervaringen mee zijn, zeker wat
IQ betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 11:16:
[...]

Heb je een a- of e-mount adapter gekocht en welke?
Ik heb deze adapter gekocht: http://www.ebay.co.uk/itm...ageName=ADME:L:OC:NL:3160

[ Voor 32% gewijzigd door Don3k op 26-06-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat scheelt nogal in prijs! Bedankt voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Niet online
Hier even een vraagje over de Cashback actie van Sony. Eén van de voorwaarden is namenlijk:
• De originele streepjescode van de verpakking van het gekochte product (geen kopie)

Hoe hebben jullie dat gedaan met de barcode? uitgeknipt of gewoonweg de sticker eraf gehaald en op de brief geplakt o.i.d.? Die sticker is er overigens makkelijk af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1972
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 11:48
Ik heb de sticker op de brief geplakt, maar tot op heden geen antwoord gehad (4 weken geleden verstuurd). Ik moet er maar eens achteraan gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

contrast schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 12:05:
Hier even een vraagje over de Cashback actie van Sony. Eén van de voorwaarden is namenlijk:
• De originele streepjescode van de verpakking van het gekochte product (geen kopie)

Hoe hebben jullie dat gedaan met de barcode? uitgeknipt of gewoonweg de sticker eraf gehaald en op de brief geplakt o.i.d.? Die sticker is er overigens makkelijk af te halen.
Ook eraf gehaald (kostte mij wel wat moeite om het in 1 stuk los te halen) en op de brief geplakt. Zo'n anderhalve week geleden ingestuurd, niet gekeken of het geld al gestort is - waarschijnlijk nog niet.

Ik heb voor het versturen nog wel een foto van de brief met code gemaakt, voor het geval dat ze gaan zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Niet online
1972 schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 12:13:
Ik heb de sticker op de brief geplakt, maar tot op heden geen antwoord gehad (4 weken geleden verstuurd). Ik moet er maar eens achteraan gaan...
Ik zou er dan ook even achteraan gaan als je al zo lang niets hebt gehoord. Je zou er bijna aan denken om het aangetekend te versturen zodat je er zeker van bent dat de brief aankomt. ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 12:58:
[...]

Ook eraf gehaald (kostte mij wel wat moeite om het in 1 stuk los te halen) en op de brief geplakt. Zo'n anderhalve week geleden ingestuurd, niet gekeken of het geld al gestort is - waarschijnlijk nog niet.

Ik heb voor het versturen nog wel een foto van de brief met code gemaakt, voor het geval dat ze gaan zeuren.
Oke, prima. Dan zal ik de sticker ook netjes proberen eraf te halen en op de brief plakken. Zelf maak ik ook altijd foto's van hetgeen wat ik verstuur, soms goed van pas gekomen.

[ Voor 41% gewijzigd door contrast op 26-06-2012 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Don3k schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:03:
Leuk! Deze site is trouwens erg nuttig, om je minolta's te identificeren.
Pluisie schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:43:
[...]
Die FD adapter wil ik omdat ik nog twee lenzen heb liggen ;) .
Ah, vandaar. Lenzen voor FD zijn overigens ook erg goed betaalbaar op ebay!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Ik had de cashback een weekje geleden binnen. Heb nagenoeg gelijk de barcode uitgeknipt (1 juni camera gekocht). Sticker eraf was natuurlijk ook een optie maja.
Verder heb ik ook niets gehoord van Sony zelf dat er iets was aangekomen en het werd verwerkt ofzo. Maar goed, de 50e staat netjes op mijn rekening dus mij hoor je niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Niet online
Milo. schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:46:
Ik had de cashback een weekje geleden binnen. Heb nagenoeg gelijk de barcode uitgeknipt (1 juni camera gekocht). Sticker eraf was natuurlijk ook een optie maja.
Verder heb ik ook niets gehoord van Sony zelf dat er iets was aangekomen en het werd verwerkt ofzo. Maar goed, de 50e staat netjes op mijn rekening dus mij hoor je niet klagen.
Goed om te horen dat je het geld binnen hebt! :)
Ik heb hem vandaag opgestuurd en bel er na een week even achterna. Ik wil niet na 4 weken horen dat ze nog steeds niets hebben ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Mr-Music schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:38:
[...]

Heb wel intresse naar deze.
Heb je deze online gekocht? zo ja waar dan!
De adapter of de lens? Ddapter was iets van 10 euro inclusief verzenden op ebay, de lens had ik eerst een Takumar 55 2.0 gekocht voor 30 euro op ebay maar later kwam een collega aan met de 50 1.4 waar ik natuurlijk geen nee tegen zeg. De 55 2.0 daarna verkocht voor 30 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Is werken met adapters en 50mm objectieven nu vooral een kwestie van liefde voor oud glas of is het met name ingegeven door het goedkope prijskaartje? Vraag ik me zo maar af, omdat de 50mm NEX lens als zeer goed uit de bus komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Weakling schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 11:16:
Is werken met adapters en 50mm objectieven nu vooral een kwestie van liefde voor oud glas of is het met name ingegeven door het goedkope prijskaartje? Vraag ik me zo maar af, omdat de 50mm NEX lens als zeer goed uit de bus komt.
In eerste instantie was de prijs de reden voor mij om oud glas te halen. Voor het geld van 1 nieuwe lens kon ik een hele verzameling oude halen. Nu is het meer omdat ik hou van handmatig scherpstellen. Je bent heel bewust met je focus bezig en dit vind ik het leukste onderdeel van het schieten van een foto. Handmatig scherpstellen met oud glas is een verademing in vergelijking met een AF-lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Stevie-P schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 11:42:
[...]

In eerste instantie was de prijs de reden voor mij om oud glas te halen. Voor het geld van 1 nieuwe lens kon ik een hele verzameling oude halen. Nu is het meer omdat ik hou van handmatig scherpstellen. Je bent heel bewust met je focus bezig en dit vind ik het leukste onderdeel van het schieten van een foto. Handmatig scherpstellen met oud glas is een verademing in vergelijking met een AF-lens.
Niet te vergeten, de peak mode is superieur voor oud glas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Don3k schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:02:
Niet te vergeten, de peak mode is superieur voor oud glas!
Misschien verwacht ik er teveel van of gebruik ik het verkeerd, maar die keren dat ik peaking gebruikt heb, had ik bij het eindresultaat steeds het gevoel dat ie er net naast zat qua focus. Ben er in ieder geval nog niet zo handig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Gewoon oefenen, zelf zet ik de peak kleur op rood en het scherm op zwart wit. Een beetje spelen met de focus wil ook wel leren waar de focus precies ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Daarnaast moet je MF assist gebruiken (een tijdelijke zoom van 4,8-9.5x)). Wanneer je hiermee zoomt zal de focus peaking minder inkleuren, zodat je preciezer kan focussen.
Voor een snel schot gebruik ik niet altijd MF assist, en vertrouw ik enkel op peaking, dan zit ik er soms inderdaad net naast. Als ik peaking met MF assist gebruik gaat het nooit mis, maar dat kost je wel iets meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weakling schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 13:05:
[...]

Misschien verwacht ik er teveel van of gebruik ik het verkeerd, maar die keren dat ik peaking gebruikt heb, had ik bij het eindresultaat steeds het gevoel dat ie er net naast zat qua focus. Ben er in ieder geval nog niet zo handig mee.
Dat herken ik ook wel. Zoomen op het beeldscherm wil wel helpen. Verder waarschijnlijk wel een kwestie van ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Ook een mooie combo.

Afbeeldingslocatie: http://files.petapixel.com/assets/uploads/2010/09/leicanex.jpg

Het schijnt dat de Leica M objectieven erop kunnen met een redelijk dunne adapter. Iemand die dit kan bevestigen (http://www.amazon.com/gp/product/B004G1CUG6/)? Zijn er nog meer andere merken die gebruikmaken van een dunne adapter?

[ Voor 7% gewijzigd door Don3k op 27-06-2012 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle meetzoekerlenzen (Leica M, Contax G, Canon LTM etc.). Die hadden geen spiegel tussen de lens en film zitten dus is die afstand kleiner, en nu dus de adapter.

[ Voor 12% gewijzigd door PowerUp op 27-06-2012 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
PowerUp schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:03:
Alle meetzoekerlenzen (Leica M, Contax G, Canon LTM etc.). Die hadden geen spiegel tussen de lens en film zitten dus is die afstand kleiner, en nu dus de adapter.
Thanks, dat vergroot mijn zoekgebied, en daarvoor zijn veel snellere lenzen. Ik heb mijn Minolta MD vandaag binnen, Ondanks het de laatste plastice versie is, voelt hij heel erg solide en massief aan. Nu nog wachten op mijn adapter. Heb er iets duurder voor betaald, dan ze tekoop staan, maar verder wel in nieuwstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Don3k schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:01:
Ook een mooie combo.

[afbeelding]

Het schijnt dat de Leica M objectieven erop kunnen met een redelijk dunne adapter. Iemand die dit kan bevestigen (http://www.amazon.com/gp/product/B004G1CUG6/)? Zijn er nog meer andere merken die gebruikmaken van een dunne adapter?
Zeer mooie combo, welke lens is dat? Type model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Don3k, wat een adapter doet, is het beeld van de lens op de juiste afstand van de sensor plaatsen. Deze afstand heet flange distance.
Voor een nex kan je voor alle mounts met een flange distance > 18mm een simpele adapter maken.
Hier kan je een lijst vinden met deze afstanden van verschillende type mounts: Wikipedia: Flange focal distance
Hoe minder groot het verschil hoe dunner de adapter.
Zijn er nog meer andere merken die gebruikmaken van een dunne adapter?
Ik heb zelf een Industar lens. Deze gebruikt ook Leice M-mount.
Ik heb hier zelf een M39 adapter voor gebruikt en er 1mm vanaf geveild.

[ Voor 18% gewijzigd door Stevie-P op 27-06-2012 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Erhnam schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:49:
[...]

Zeer mooie combo, welke lens is dat? Type model?
Darren Chan recently attached his $6,500 Leica Noctilux 50mm f/1 lens to his Sony NEX-5 camera using an adapter in order to test out the unique combo. As you might expect, the combo is great for creamy bokeh and doing nighttime street photography in areas with low light.

http://www.petapixel.com/...a-noctilux-on-a-sony-nex/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Oei $6,500. Leuke prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Don3k schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:01:
Ook een mooie combo.

[afbeelding]

sony heeft een flange focal distance (sensor<---dikte adapter---> focus) van 18 mm alles daar onder werkt niet (vrij weinig types). Maar daar boven wel dmv een adapter dus. Als je wilt weten welke het dunste is zie hier:
Wikipedia: Flange focal distance. rangefinder is idd het dunste, maar aangezien er vaak leica lenzen opgaan ook erg duur. Je kan wel relatief goedkoop voightlander lenzen kopen met M mount (leica Rangefinder mount) welke tot de dunste behoren. Heb je een nieuwe lens met goede specs.

Ik gebruik zelf een nex 7 met canon FD 50mm f1.4, ik gebruik nooit me flits :D

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
D0gtag schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 10:20:
[...]

sony heeft een flange focal distance (sensor<---dikte adapter---> focus) van 18 mm alles daar onder werkt niet (vrij weinig types).
Duidelijke uitleg! Denk dat ik inderdaad voor een Voightlander of Leica ga, als het manual focussen goed bevalt. Ziet er goed uit, en houd de toestel lekker compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Don3k schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 12:18:
[...]

Duidelijke uitleg! Denk dat ik inderdaad voor een Voightlander of Leica ga, als het manual focussen goed bevalt. Ziet er goed uit, en houd de toestel lekker compact.
Probeer eerst is een canon Fd of nikon ai zeer goed spul (zeker bij 1.2 of 1.4) Ik heb nu net een konica AR 50 1.4 gekocht ben reuze benieuwd hoe die werkt tov canon fd 50 1.4. voightlanders beginnen bij 500 euro en snelle 50mm zijn prijzig (van leica) voor 50 euro en minder heb je 1.4 glas van canon en minolta etc. (nikon zit rond de 100 euro).
Maar als je voor een voightlander gaat: lekker klein

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Mijn favo nikon objectieven op de nex zijn de 20mm 2.8 AIS en de 50 1.2 AIS, beiden heerlijk compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Weakling schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 11:16:
Bij mij eigenlijk omdat de 50mm NEX lens er nog niet was, en meer om uit te proberen of het wel wat is. Ik had hiervoor een Canon 7D en mijn meest gebruikte lens daarop was een 30mm 1.4. De stap naar 50mm brandpunt is voor dagelijks gebruik voor mij toch net iets teveel tele. Maar soms wil ik wel de DOF bereiken, dat is nu zo opgelost :) Het is echter niet vaak genoeg om de E-mount 50mm te kopen (die het inderdaad schijnbaar zeer goed doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Sick Nick schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 16:38:
[...]

Bij mij eigenlijk omdat de 50mm NEX lens er nog niet was, en meer om uit te proberen of het wel wat is. Ik had hiervoor een Canon 7D en mijn meest gebruikte lens daarop was een 30mm 1.4. De stap naar 50mm brandpunt is voor dagelijks gebruik voor mij toch net iets teveel tele. Maar soms wil ik wel de DOF bereiken, dat is nu zo opgelost :) Het is echter niet vaak genoeg om de E-mount 50mm te kopen (die het inderdaad schijnbaar zeer goed doet).
Idd toen ik met de nex 5 begon waren er vrij weinig lenzen. Maar ik wil geen 50 1.8 als ik een 50 1.4 kan krijgen. 50mm hoeft voor mij niet met AF te zijn. De reden dat ik een nex 7 heb is vanwege het schieten met handmatig glas, de viewfinder is beter geschikt met focuspieking en fel zonlicht :) Binnenkort komt er trouwens een 16-50 G serie lens voor de nex uit. leuk alternatief voor de 18-55. schijnt ook formaat pancake te zijn. ben reuze benieuwd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Leuk om de diverse beweegredenen te lezen waarom de stap naar oud glas is gezet!
D0gtag schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 20:14:
Binnenkort komt er trouwens een 16-50 G serie lens voor de nex uit. leuk alternatief voor de 18-55. schijnt ook formaat pancake te zijn. ben reuze benieuwd :D
Ben ik ook buitengewoon benieuwd naar. Vooral het pancake aspect spreekt me enorm aan. Het zou de eerste native NEX lens na de 16mm zijn die het compacte aspect van de NEX camera's recht doet. Niet dat de meeste andere objectieven nu zulke toeters zijn, maar toch. Wat ik me wel afvraag is hoe ze een fatsoenlijke focus en zoom ring om zo'n kleine lens gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 21:07
Weakling schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 21:39:
Leuk om de diverse beweegredenen te lezen waarom de stap naar oud glas is gezet!

[...]

Ben ik ook buitengewoon benieuwd naar. Vooral het pancake aspect spreekt me enorm aan. Het zou de eerste native NEX lens na de 16mm zijn die het compacte aspect van de NEX camera's recht doet. Niet dat de meeste andere objectieven nu zulke toeters zijn, maar toch. Wat ik me wel afvraag is hoe ze een fatsoenlijke focus en zoom ring om zo'n kleine lens gaan krijgen.
Panasonic heeft geloof ik ook een pancake zoom lens voor hun modellen. Daar zullen ze wel een hoop van afgekeken hebben.

Overigens bijzonder interessant, al de adapter verhalen voor de NEX. Daar ga ik me binnenkort ook maar eens in verdiepen :)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:45
Heb net trouwens een Zeiss 24 mm gehaald voor mijn NEX. Mooi objectief!
Voor de bescherming een 49 mm B+W MRC nano erbij gehaald. Op zich een mooi filtertje, lekker dun ook. Blijkt die stomme filter niet te passen!! Het filter is gewoon in de rand 52 mm doorsnee met een schroefdraad van 49 mm. en dan past je zonnekap er niet meer op! Wat een enorme blunder van B+W!!! Of is dit nu de fout van Sony?

Iemand anders dit al een meegemaakt? Bij de 18-55 hetzelfde probleem trouwens. De oude filters die ik heb (ook een paar van B+W passen trouwens wel gewoon.

Dus nooit meer B+W kopen of altijd maar afwachten of de filtermaat klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Sodela schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 19:43:
Ik moet zeggen dat ik geen merk filters koop voor bescherming, koop ze gewoon voor een paar euro in de juiste maat ebay of dx.com. Ik heb laatst een cir.pol. gekocht voor 5 euro (52mm) doet wat ie moet doen :D. Iemand ervaring met samyang glas? ik lees veel positieve verhalen. En ze zijn redelijk goedkoop (24mm f1.4 = 639)

ps De Sigma 19 mm voor e-mount kost bij fotokonijnenberg 159 euro. (ipv 189 pricewatch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D0gtag schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 21:05:
[...]

Ik moet zeggen dat ik geen merk filters koop voor bescherming, koop ze gewoon voor een paar euro in de juiste maat ebay of dx.com. Ik heb laatst een cir.pol. gekocht voor 5 euro (52mm) doet wat ie moet doen :D. Iemand ervaring met samyang glas? ik lees veel positieve verhalen. En ze zijn redelijk goedkoop (24mm f1.4 = 639)

ps De Sigma 19 mm voor e-mount kost bij fotokonijnenberg 159 euro. (ipv 189 pricewatch)
Ik koop altijd Hoya UV slim filters, werken prima en kosten geen B&W prijzen.

Ik heb ervaring met Samyang glas op Sony. Heb zelf de 14 en 35 gehad. Heel degelijk gebouwde lenzen met een zeer goede optische kwaliteit voor het geld. De 24 zal geen uitzondering zijn! Je moet alleen wel kunnen manual focussen. De 14 maakt het makkelijk. Stel focus in op 0,6 meter en alles tussen ~1 meter en infinity is scherp :)

Mijn ervaringen met de 35 kun je hier terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
Sodela schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 19:43:
Iemand anders dit al een meegemaakt? Bij de 18-55 hetzelfde probleem trouwens.
Ik heb op mijn 18-55 nex lens een B+W 49 010 UV-Haze, deze doet prima zijn werk. De zonnekap past ook gewoon nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Stevie-P schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 12:53:
Ik heb op mijn 18-55 nex lens een B+W 49 010 UV-Haze, deze doet prima zijn werk. De zonnekap past ook gewoon nog.
Zelfde hier. Ik heb op al mijn objectieven (18-55, 50, 18-200) een B+W filter zitten en geen enkel probleem met zonnekappen of wat dan ook.

Pagina: 1 ... 10 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je lenzen (uit het (Konica-)Minolta tijdperk of nu) en wil je er een stukje over schrijven: graag! Zet het hier in het topic neer of stuur het via een DM naar mij toe en ik zorg er voor dat het in de OP terecht komt.