Of HD 7975
.
hebben ze toch ook met de 6870x2 gedaan en de 6950x2 aldus is die 6950x2 niet echt tot Europa gekomenToettoetdaan schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 18:19:
[...]
Naa, een x2 kaart zouden ze niet opzij schuiven, tenzij ze hem HD7970X2 gaan noemen, dan komt de HD7990 naam weer vrij.
Toch denk ik dat ze om allen het commentaar op de namen te voorkomen hem dan HD7980 noemen.

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III
Of gewoon HD7999 voor de dual GPU ??? Misschien houdt AMD de dual GPU mogelijkheid voor de AIBs. M.a.w. ze mogen zelf een PCB ontwerpen en er de chips op plakken. Kunnen ze tenminste eens met elkaar concurreren. Dan is AMD ook niet meer verantwoordelijk voor de naamgeving en gaat hij waarschijnlijk HD7970x2 heten.
[ Voor 89% gewijzigd door madmaxnl op 14-01-2012 18:29 ]
Tja, of ze brengen een een hele refresh uit met hogere kloksnelheden en noemen het de 8xxx serie.. Dan hoef je ook niet moeilijk te doen met 7999/7980/7975 e.d. en kunnen ze hun huidige schema voor benamingen aanhouden.
Dan doen ze toch als Nvidia? Soms kan je echt niet uit aan de benamingenfaust2016 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 18:34:
Tja, of ze brengen een een hele refresh uit met hogere kloksnelheden en noemen het de 8xxx serie.. Dan hoef je ook niet moeilijk te doen met 7999/7980/7975 e.d. en kunnen ze hun huidige schema voor benamingen aanhouden.

Ik zie zelf persoonlijk heel graag de -X2 naamgeving weer terugkomen. Bij HD5 was de HD5970 de dual-GPU, bij HD6 was dat de HD6990. HD4 kende een HD4890 wat geen dual-GPU was en sinds HD6 is de hele naamgeving een divisie opgeschoven. Dus ja, AMD, geef jezelf de ruimte om met een snellere Tahiti XT te komen (XTX ofzo) en breng die -X2 gewoon weer terug!
// Het zit er overigens niet in dat dit gaat gebeuren, toch jammer..
Nope, origineel zijn ze van de X2 naamgeving afgestapt omdat de HD5970 niet dezelfde clock's had als de HD5870.3XPER7 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 18:37:
Ik zie zelf persoonlijk heel graag de -X2 naamgeving weer terugkomen. Bij HD5 was de HD5970 de dual-GPU, bij HD6 was dat de HD6990. HD4 kende een HD4890 wat geen dual-GPU was en sinds HD6 is de hele naamgeving een divisie opgeschoven. Dus ja, AMD, geef jezelf de ruimte om met een snellere Tahiti XT te komen (XTX ofzo) en breng die -X2 gewoon weer terug!
Maar gezien er best wat speling zit op de HD7970 qua OC zonder overvolt, zouden ze misschien wel weer een echte X2 kunnen maken. Of ze de naam dan ook gaan gebruiken blijft maar de vraag.
Inderdaad, de HD4xxx serie kende een HD4870x2 en een HD4890. Zou wel cool zijn als ze dus terug vallen op deze namen. HD7970x2 en HD7990. AMD heeft i.i.g. nog een 'stok achter de deur' voor als nVidia mijn zijn nieuwe kaart komt.
@Toettoetdaan
Klopt, maar ze hebben wel veel ruimte. De HD6990 had een TDP van 375.
@Toettoetdaan
Klopt, maar ze hebben wel veel ruimte. De HD6990 had een TDP van 375.
Dat is waar ookToettoetdaan schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 18:44:
[...]
Nope, origineel zijn ze van de X2 naamgeving afgestapt omdat de HD5970 niet dezelfde clock's had als de HD5870.
In zekere zin zou je dit een non-argument kunnen noemen, daar de HD3870X2 hogere clocks had dan de orginele HD3870, dus zou het al een HD3870X2+ moeten hebben hetenToettoetdaan schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 18:44:
[...]
Nope, origineel zijn ze van de X2 naamgeving afgestapt omdat de HD5970 niet dezelfde clock's had als de HD5870.
Maar goed, ze zijn van filosofie veranderd met de HD5k serie, waarbij de nadruk meer op de kaart ligt dan op de chip. Met de HD6k serie zijn ze nog wat aan het rommelen geweest omdat ze ruimte wilden maken voor de APU's zoals het er nu naar uit ziet. Een HD7990 zou dus het meest logisch zijn voor de dual-gpu kaart. Al was het alleen al om weer wat rust in de naamgeving te krijgen.
AMD Radeon HD 7950 Launch Moved Into January
AMD has moved up the launch date of the Radeon HD 7950 graphics card. The HD 7950 will now release by the end of January, instead of the February release as was original planned. This is great news for enthusiasts waiting to see how the HD 7950 performs in comparison to its more expensive sibling the HD 7970. Lets hope that the launch date being moved up is a sign of good yields and plenty of stock.
Ik wacht nog steeds met spanning op nieuws over de HD7870 en HD7850 .... Maar als de HD7950 vervroegd gereleased wordt komt er hopelijk spoedig ook weer nieuws over de HD78xx kaarten.
De vervroeging van de launch van Tahiti Pro heeft zeer waarschijnlijk te maken met de vermoedelijk vervroegde introductie van nVidia's Kepler. Ik hoop inderdaad ook dat we ook snel wat meer van Pitcairn horen

Niet te vergeten met de Ivy Bridge CPUS van Intel die rond die tijd ook hun release zouden moeten hebben3XPER7 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 10:41:
De vervroeging van de launch van Tahiti Pro heeft zeer waarschijnlijk te maken met de vermoedelijk vervroegde introductie van nVidia's Kepler. Ik hoop inderdaad ook dat we ook snel wat meer van Pitcairn horen

AMD CrossFireX Drivers - Opportunity Lost
[ Voor 27% gewijzigd door Help!!!! op 18-01-2012 00:07 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ja dat is in mijn ogen gewoon een flater die je als bedrijf slaat.. ongelofelijk..
Maar 3x is scheepsrecht/een ezel stoot zich niet 3x aan dezelfde steen gaat dan wellicht wel op ?
Maar 3x is scheepsrecht/een ezel stoot zich niet 3x aan dezelfde steen gaat dan wellicht wel op ?
Liefhebber van Tweakers
Vreemd dat we dan al wel verschillende CFX reviews gezien hebben. Ook met bijna 100%/200X schaling met 1/2 kaarten erbij. Hoe kan dat dan als 'het nog niet werkt'?
Dit soort zaken vertel je elkaar maar over DM
[ Voor 88% gewijzigd door Edmin op 18-01-2012 13:38 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Nvm

[ Voor 97% gewijzigd door yzx op 18-01-2012 09:25 ]
Ik zit te twijfelen om mijn 6970 te vervangen voor de 7970, maar ik zit me enorm te verbazen dat er nog geen up2date drivers uit zijn (zoals Help hierboven linkt) voor deze kaart. Hoe serieus kun je een launch als deze nemen als de driversupport er gewoon nog niet is. Ben een beetje puzzled.
Ze hebben het over CrossFire drivers volgens mij.. Hoe serieus kun je een post als deze nou nemen als de leesvaardigheid er gewoon nog niet is?Zerosum schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 09:20:
Ik zit te twijfelen om mijn 6970 te vervangen voor de 7970, maar ik zit me enorm te verbazen dat er nog geen up2date drivers uit zijn (zoals Help hierboven linkt) voor deze kaart. Hoe serieus kun je een launch als deze nemen als de driversupport er gewoon nog niet is. Ben een beetje puzzled.
Hoe serieus kun je AMD nou nemen met hun "Gaming Evolved" als zij 1 week naar de release van een nieuwe serie kaarten de CFX-driver nog steeds niet klaar hebben staan. Want daar geef ik HardOCP wel gelijk in, de hardware van AMD is geweldig, maar de software kant laat af en toe te wensen over, zoals nu ook weer blijkt met CFX-profielen. Kun je hoog en laag springen, maar dat heeft Nvidia nog steeds gewoon beter voor elkaar dan AMD.3XPER7 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 10:03:
[...]
Ze hebben het over CrossFire drivers volgens mij.. Hoe serieus kun je een post als deze nou nemen als de leesvaardigheid er gewoon nog niet is?
Ben dus heel blij dat ik de overstap nog niet gemaakt heb, zou het namelijk te belachelijk voor woorden vinden dat ik eerst +€1000 uitgeef aan hardware, waarna ik de helft niet kan gebruiken omdat AMD gewoon onnodig lang op zich laat wachten met de benodigde drivers. Dan koop ik de kaarten liever niet(zoals sommige anderen) en bekijk op een later tijdstip wel opnieuw of ik het nog steeds €1000,- waard vindt.
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Alleen vanuit marketing oogpunt al zou je op of rond de dag van de release van een nieuwe (architectuur) kaart een WHQL driver gereed moeten hebben. Juist ook om bijvoorbeeld de legio reviewsites die hun reviews gepost hebben, te kunnen overtuigen van een nog verdere verbetering van de driver. Alles tot nu toe is beta geweest. Begrijp me niet verkeerd, uiteindelijk zal het best goed komen, maar dit had er gewoon al moeten zijn. Of het nu single of crossfire is, de nieuwste driver laat te lang op zich wachten. En als ik dan naar mezelf kijk: ik kijk dus nog even de kat uit boom wegens lacking support, anders had ik al lang zo'n kaart gehad.3XPER7 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 10:03:
[...]
Ze hebben het over CrossFire drivers volgens mij.. Hoe serieus kun je een post als deze nou nemen als de leesvaardigheid er gewoon nog niet is?
Ik vind voor een beta driver dat hij nog altijd goed presteerdZerosum schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 10:16:
[...]
Enkel alleen vanuit marketing oogpunt zou je op of rond de dag van de release van een nieuwe (architectuur) kaart een WHQL driver gereed moeten hebben. Juist ook om bijvoorbeeld de legio reviewsites die hun reviews gepost hebben, te kunnen overtuigen van een nog verdere verbetering van de driver. Alles tot nu toe is beta geweest. Begrijp me niet verkeerd, uiteindelijk zal het best goed komen, maar dit had er gewoon al moeten zijn. Of het nu single of crossfire is, de nieuwste driver laat te lang op zich wachten. En als ik dan naar mezelf kijk: ik kijk dus nog even de kat uit boom, anders had ik al lang zo'n kaart gehad.

Mja CFX driversduren altijd een weekje langer bij AMD als er geen top games als BF3 uitkomen ofzo

En wat is nu precies het probleem? De crossfire scaling is toch in orde in de huidige drivers? Dat het nog beta drivers zijn zou ook de pret niet mogen drukken zolang het goed werkt.
Een goede reden waarom er nog geen WHQL drivers zijn is overigens Microsoft: er gaat wat tijd overheen voordat drivers WHQL gecertificeerd worden, tot die tijd benoemd AMD de drivers als beta drivers als ze vinden dat het nuttig is om de driver toch al beschikbaar te maken voor de mensen die de verbeteringen goed kunnen gebruiken.
Een goede reden waarom er nog geen WHQL drivers zijn is overigens Microsoft: er gaat wat tijd overheen voordat drivers WHQL gecertificeerd worden, tot die tijd benoemd AMD de drivers als beta drivers als ze vinden dat het nuttig is om de driver toch al beschikbaar te maken voor de mensen die de verbeteringen goed kunnen gebruiken.
Er is geen probleem, ik ben alleen wat kritisch over deze release omdat het in mijn ogen beter had gekund. Aan vraag naar deze kaart is blijkbaar geen gebrek, dat ding is of was overal uitverkocht. Zoals gezegd twijfel ik nog over mijn upgrade (vnl voor BF3) en een nog betere driversupport met bijbehorende performance gain had mij wellicht al eerder over de streep getrokken. ;-)
Keuze voor mij is of een tweede 6970 erbij of de 7970, en ik neig naar de laatste vanwege o.a. geluid, powersupply en de nieuwe (veelbelovende?) architectuur.
Keuze voor mij is of een tweede 6970 erbij of de 7970, en ik neig naar de laatste vanwege o.a. geluid, powersupply en de nieuwe (veelbelovende?) architectuur.
Het probleem is dat geweldige hardware helemaal niks is zonder goede software (drivers).
Veel CF gebruikers ervaren de CF support, m.n. bij nieuwe games, als fors onvoldoende en in het algemeen duidelijk inferieur aan nVidia. Maar ook bij single GPU worden de drivers bij nieuwe (AAA) games vaak als below par gezien.
Het feit dat de huidige driver CF niet officieel support bij hun nieuwe high end kaart borduurt hier dus op voort.
Ik heb zelf de (CF) driversupport ook als onvoldoende ervaren de afgelopen jaren en denk dat het heel goed is dat belangrijke sites zoals HardOCP maar ook anderen dit steeds vaker en nadrukkelijker naar voren brengen.
Die druk zal er hopelijk aan bijdragen dat AMD op dit vlak beter gaat presteren.
Veel CF gebruikers ervaren de CF support, m.n. bij nieuwe games, als fors onvoldoende en in het algemeen duidelijk inferieur aan nVidia. Maar ook bij single GPU worden de drivers bij nieuwe (AAA) games vaak als below par gezien.
Het feit dat de huidige driver CF niet officieel support bij hun nieuwe high end kaart borduurt hier dus op voort.
Ik heb zelf de (CF) driversupport ook als onvoldoende ervaren de afgelopen jaren en denk dat het heel goed is dat belangrijke sites zoals HardOCP maar ook anderen dit steeds vaker en nadrukkelijker naar voren brengen.
Die druk zal er hopelijk aan bijdragen dat AMD op dit vlak beter gaat presteren.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Wat ontbreekt er dan aan de software die er nu voor wordt aangeboden?Help!!!! schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:01:
Het probleem is dat geweldige hardware helemaal niks is zonder goede software (drivers).
De huidige driver ondersteund uberhaupt de 7900 serie nog niet, de driver voor de 7900 serie is een los uitgebrachte hotfix.Het feit dat de huidige driver CF niet officieel support bij hun nieuwe high end kaart borduurt hier dus op voort.
Het is uiteindelijk gewoon niet ingewikkeld: crossfire met kaarten als de 7970 is een ontiegelijk kleine markt. de software die nu beschikbaar is, biedt ook aan de mensen die per se crossfire willen gebruiken meer dan acceptabele performance. De reden dat er nog geen officiele support voor is, is waarschijnlijk omdat er sommige dingen nog niet helemaal lopen zoals ze dat graag zien. En ik kan me best voorstellen dat ze bij AMD besloten hebben om de kaarten te releasen zonder officiele support op een klein deel van de markt, en dat deel iets later beter te gaan ondersteunen.
Ik heb al jaren geen SLI en CFX meer gedraaid (en zal ik ook nooit meer doen, laat ze maar eerst met een non-AFR oplossing komen), dus daar kan ik geen commentaar op geven.
Voor single GPU is het echter gewoon keiharde bullshit dat een van beide "beter" is. Soms heeft AMD hun zooi sneller op orde, soms Nvidia. Hierbij tel ik TWIMTBP titels even niet mee, want dat zijn aparte gevalletjes. Dat Nvidia "altijd" hun dingen eerder op orde heeft is ook onzin, ik heb met m'n G80/G92 kaarten toch meer dan eens ook moeten wachten op een driver. Ook met m'n GTX 460 nog.
Daarnaast is het ook niet altijd een probleem van een van beide fabrikanten. Om er maar even een recent probleem geval bij nemen: kijk maar naar Rage. Bethesda en id kunnen zo hoog of laag springen als ze willen, de problemen die zich daar voor deden zaten aan beide kanten en komen gewoon door een gebrek aan QA; je maakt me niet wijs dat ze serieus getest hebben en dat *beide* fabrikanten nog niet klaar waren (want nee, dat was Nvidia niet). Ze maken in Tech 4.5 (want Tech 5 is het ook niet, wat Carmack ook beweert) gewoon gebruik van enkele dingen die niet helemaal ondersteund zijn; waarschijnlijk gewoon optionele features die ze niet verplicht zijn te implementeren of dingen waar er meerdere oplossingen zijn. Dat de mannen bij de beide fabrikanten goed genoeg in hun werk zijn om die problemen op te lossen en te omzeilen is een andere zaak, maar met zo veel problemen in een game op allerlei configuraties moet je de oorzaak toch ergens anders zoeken dan in de verschillende drivers.
Dat Nvidia een fijner control panel heeft is wel zo, CCC ben ik nog steeds niet van onder de indruk. Aan de andere kant heb ik met AMD nog geen enkele keer een rollback uit hoeven voeren in de afgelopen 2 jaar omdat de driver ineens crasht (in de 4 maanden dat ik m'n 460 had tussen m'n 5870 en 6950 wel bijvoorbeeld - en dat was een WHQL driver). Wellicht zijn ze daarom wat trager. Qua features ontlopen de drivers zich niet, ze hebben allebei dingen die de ander niet kan.
Het probleem met het hele verhaal is dat je op internet alleen maar de negatieve reacties ziet. Voor elke gebruiker met een probleem zijn er honderden zonder ook maar een enkel probleem. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld het infameuze "grijze strepen" probleem op de 5870. Heb ik nooit gehad en ik was een van de weinigen die hem daadwerkelijk meteen na launch had. Ik bouw inmiddels meer dan 15 jaar m'n eigen PC's (was er vroeg bij ja
) en ik heb altijd fijn heen en weer gesprongen tussen de twee fabrikanten. Ik heb aan beide kanten de meest achterlijke problemen gehad met van alles en nog wat en ik kan gewoon niet zeggen dat er een betere is. Ze hebben gewoon allebei wel een ernstig probleem elke 3-4 maanden. Iemand die beweert dat ze met "de drivers van XXX" nooit problemen hebben gehad of juist "altijd" liegt gewoon glashard of heeft niet genoeg met beide gewerkt.
Nu moet ik ook wel even vermelden dat ik geen ATI heb gehad in de periode tussen m'n 9700 en 5870. Kortstondig met een RV770 gestoeid en daar had ik toen geen problemen mee. Dat is echter wel de periode waar het bij ATI nogal mis ging aan de driver kant en dat is gewoon blijven hangen bij veel mensen.
Wat [H]'s verhaal betreft: ik zie toch echt dat voor het merendeel in de CFX reviews er gewoon boven de 90% scaling gehaald wordt. Er zijn enkele games die nog niet werken (Batman, Skyrim en BF3 op resoluties boven 1920x1200), maar voor de rest werkt het allemaal. Dat juist die games niet werken verbaast me niets, het zijn nieuwe games die sowieso al wat engine problemen hebben, dus dat het iets langer duurt voordat ze CFX volledig aan de praat hebben op de splinternieuwe architectuur had ik wel verwacht. En als we dan toch irritant gaan doen: Fermi had, ondanks de vertraging, ook nog SLI problemen bij launch. Een game als Dirt 2, die op een enkele kaart gewoon perfect liep, liep in SLI voor geen meter.
Voor single GPU is het echter gewoon keiharde bullshit dat een van beide "beter" is. Soms heeft AMD hun zooi sneller op orde, soms Nvidia. Hierbij tel ik TWIMTBP titels even niet mee, want dat zijn aparte gevalletjes. Dat Nvidia "altijd" hun dingen eerder op orde heeft is ook onzin, ik heb met m'n G80/G92 kaarten toch meer dan eens ook moeten wachten op een driver. Ook met m'n GTX 460 nog.
Daarnaast is het ook niet altijd een probleem van een van beide fabrikanten. Om er maar even een recent probleem geval bij nemen: kijk maar naar Rage. Bethesda en id kunnen zo hoog of laag springen als ze willen, de problemen die zich daar voor deden zaten aan beide kanten en komen gewoon door een gebrek aan QA; je maakt me niet wijs dat ze serieus getest hebben en dat *beide* fabrikanten nog niet klaar waren (want nee, dat was Nvidia niet). Ze maken in Tech 4.5 (want Tech 5 is het ook niet, wat Carmack ook beweert) gewoon gebruik van enkele dingen die niet helemaal ondersteund zijn; waarschijnlijk gewoon optionele features die ze niet verplicht zijn te implementeren of dingen waar er meerdere oplossingen zijn. Dat de mannen bij de beide fabrikanten goed genoeg in hun werk zijn om die problemen op te lossen en te omzeilen is een andere zaak, maar met zo veel problemen in een game op allerlei configuraties moet je de oorzaak toch ergens anders zoeken dan in de verschillende drivers.
Dat Nvidia een fijner control panel heeft is wel zo, CCC ben ik nog steeds niet van onder de indruk. Aan de andere kant heb ik met AMD nog geen enkele keer een rollback uit hoeven voeren in de afgelopen 2 jaar omdat de driver ineens crasht (in de 4 maanden dat ik m'n 460 had tussen m'n 5870 en 6950 wel bijvoorbeeld - en dat was een WHQL driver). Wellicht zijn ze daarom wat trager. Qua features ontlopen de drivers zich niet, ze hebben allebei dingen die de ander niet kan.
Het probleem met het hele verhaal is dat je op internet alleen maar de negatieve reacties ziet. Voor elke gebruiker met een probleem zijn er honderden zonder ook maar een enkel probleem. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld het infameuze "grijze strepen" probleem op de 5870. Heb ik nooit gehad en ik was een van de weinigen die hem daadwerkelijk meteen na launch had. Ik bouw inmiddels meer dan 15 jaar m'n eigen PC's (was er vroeg bij ja
Nu moet ik ook wel even vermelden dat ik geen ATI heb gehad in de periode tussen m'n 9700 en 5870. Kortstondig met een RV770 gestoeid en daar had ik toen geen problemen mee. Dat is echter wel de periode waar het bij ATI nogal mis ging aan de driver kant en dat is gewoon blijven hangen bij veel mensen.
Wat [H]'s verhaal betreft: ik zie toch echt dat voor het merendeel in de CFX reviews er gewoon boven de 90% scaling gehaald wordt. Er zijn enkele games die nog niet werken (Batman, Skyrim en BF3 op resoluties boven 1920x1200), maar voor de rest werkt het allemaal. Dat juist die games niet werken verbaast me niets, het zijn nieuwe games die sowieso al wat engine problemen hebben, dus dat het iets langer duurt voordat ze CFX volledig aan de praat hebben op de splinternieuwe architectuur had ik wel verwacht. En als we dan toch irritant gaan doen: Fermi had, ondanks de vertraging, ook nog SLI problemen bij launch. Een game als Dirt 2, die op een enkele kaart gewoon perfect liep, liep in SLI voor geen meter.
[ Voor 3% gewijzigd door Werelds op 18-01-2012 11:42 ]
Officiele crossfire support. Maar het is niet zo dat AMD dit bijv. in hun pressrelease heeft gemeld.dcm360 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:23:
[...]
Wat ontbreekt er dan aan de software die er nu voor wordt aangeboden?
Dit is gewoon niet de manier hoe je met je dikbetalende klanten om moet gaan.
Nee, de "huidige" driver is de driver die je bij de 7970 meegeleverd kreeg. Later is nog een hotfix driver uitgebracht. Maar beiden ondersteunen CF dus niet officieel.[...]
De huidige driver ondersteund uberhaupt de 7900 serie nog niet, de driver voor de 7900 serie is een los uitgebrachte hotfix.
Performance is 1 ding. Het moet uberhaupt eerst werken.Het is uiteindelijk gewoon niet ingewikkeld: crossfire met kaarten als de 7970 is een ontiegelijk kleine markt. de software die nu beschikbaar is, biedt ook aan de mensen die per se crossfire willen gebruiken meer dan acceptabele performance.
Dat lijkt me een goed voorbeeld van een open deur intrappen.De reden dat er nog geen officiele support voor is, is waarschijnlijk omdat er sommige dingen nog niet helemaal lopen zoals ze dat graag zien.
Dan moet je ook open kaart spelen hierover naar je klanten.En ik kan me best voorstellen dat ze bij AMD besloten hebben om de kaarten te releasen zonder officiele support op een klein deel van de markt, en dat deel iets later beter te gaan ondersteunen.
En nogmaals, het gaat niet alleen over CF support bij de 7970 maar de driversupport van AMD in het algemeen m.n. bij nieuwe grote AAA titels.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat je als AMD (CF) gebruiker hoopt en wilt dat dit beter wordt.
@Werelds:
Je zit duidelijk ergens mee. Wat een lap tekst.
De consensus is imo dat zowel nVidia en AMD af en toe hun issues hebben maar dat m.n. AMD bij de release van grote titels duidelijk (CF) steken laat vallen.
Maar misschien verzinnen sites als HardOCP, Anandtech, etc. die dit schrijven het ook allemaal maar....
http://www.anandtech.com/...-radeon-hd-7970-review/13
[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 18-01-2012 12:10 ]
PC Specs
Ondanks dat het een kleine markt is, is het wel de high-end markt en heeft die markt als het ware een "voorbeeldfunctie" voor de rest van de AMD videokaarten.dcm360 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:23:
[...]
Wat ontbreekt er dan aan de software die er nu voor wordt aangeboden?
[...]
De huidige driver ondersteund uberhaupt de 7900 serie nog niet, de driver voor de 7900 serie is een los uitgebrachte hotfix.
Het is uiteindelijk gewoon niet ingewikkeld: crossfire met kaarten als de 7970 is een ontiegelijk kleine markt. de software die nu beschikbaar is, biedt ook aan de mensen die per se crossfire willen gebruiken meer dan acceptabele performance. De reden dat er nog geen officiele support voor is, is waarschijnlijk omdat er sommige dingen nog niet helemaal lopen zoals ze dat graag zien. En ik kan me best voorstellen dat ze bij AMD besloten hebben om de kaarten te releasen zonder officiele support op een klein deel van de markt, en dat deel iets later beter te gaan ondersteunen.
Er zijn inderdaad ook genoeg (oudere) games waar crossfire al prima in werkt, maar een videokaart releasen, ~ 2 weken later de verkoop starten en een week later nog geen officiële drivers hebben is gewoon niet goed. En dit is niet alleen bij de 7970 zo, na ongeveer een jaar met 6950 CF gewerkt te hebben, ben ik toch al vaker teleurgesteld door de AMD drivers bij nieuwe (AAA) games.
Waarom bepaalde mensen in dit topic gelijk in een soort verdedigingsmodus springen snap ik echt niet, dit is gewoon een punt voor verbetering bij AMD (goede hardware maken ze al wat jaartjes) en ik neem aan dat iedereen die dit topic bezoekt niets liever zou willen dan dat AMD's driver's nog beter worden. Daarom kan ik het alleen maar eens zijn met het artikel van HardOCP die Help!! gepost heeft. Hoe meer en eerder dit bij AMD onder de aandacht wordt gebracht, hoe gemotiveerder ze zullen zijn om er iets mee te doen.
@ Werelds:
Ik wilde eigenlijk geen vergelijking met nVidia drivers maken, want die zijn ook zeker niet perfect. Maar ik heb ongeveer 2,5 jaar terug voor het laatst met SLI gewerkt (8800GT SLI), en hoewel nu de schaling in games met crossfire gemiddeld inderdaad iets beter is, werkten destijds gewoon meer games bij release goed met SLI dan nu met crossfire het geval is. Persoonlijk had ik toch verwacht dat na zeg 2 jaar, AMD wat meer vooruitgang had geboekt op dit gebied.
Blijf letten op de regels, ik wil niet dat het topic weer dicht gaat, dit is namelijk een van me favo topics. 

Ja, ook dit topic heeft regels! In dit topic dienen alleen nieuwsfeiten en geruchten gepost en besproken te worden over AMD Radeons. Heb je problemen met je videokaart? Gebruik dan eerst de search-functie van het forum. Bestaat er nog geen onderwerp over... Open dan een nieuw topic, vul het Catalyst Crew Feedback Form in of vraag het op het AMD Game forum! Post je probleem dus niet hier! Dit is namelijk niet het "Grote Radeon Problemen Topic"! Ook voor advies over de aankoop van een nieuwe videokaart kun je hier niet terecht. Lees daarvoor: [BBG aanschaf] Videokaarten Natuurlijk is het normaal dat er vergeleken wordt met de concurrenten, maar doe dat dan zonder geflame en probeer ontopic te blijven om te voorkomen dat dit topic gesloten wordt. De nieuws- en discussiewaarde is het belangrijkste in dit topic. Wat is absoluut NOT DONE in dit topic?
|

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]
Uhm deze discussie hoort in mijn ogen gewoon nog bij de release van de 7970, en persoonlijk vind ik het zeker nieuwswaardig dat AMD een week nadat de verkoop is begonnen nog geen officiële drivers heeft voor zijn nieuwe high-end videokaart. Dus lijkt me sterk dat het topic vanwege zo'n discussie al gesloten wordt.. zou weinig overblijven om over te discussiëren dan. Zolang mensen op hun taalgebruik letten en trolls/flames achter wegen laten zal het denk ik wel meevallenthijssie schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:49:
Blijf letten op de regels, ik wil niet dat het topic weer dicht gaat, dit is namelijk een van me favo topics.
*Topicregels*
[ Voor 64% gewijzigd door Tyranium op 18-01-2012 12:14 ]
Uiteraard helemaal eens.Tyranium schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:48:
[...]
Ondanks dat het een kleine markt is, is het wel de high-end markt en heeft die markt als het ware een "voorbeeldfunctie" voor de rest van de AMD videokaarten.
Er zijn inderdaad ook genoeg (oudere) games waar crossfire al prima in werkt, maar een videokaart releasen, ~ 2 weken later de verkoop starten en een week later nog geen officiële drivers hebben is gewoon niet goed. En dit is niet alleen bij de 7970 zo, na ongeveer een jaar met 6950 CF gewerkt te hebben, ben ik toch al vaker teleurgesteld door de AMD drivers bij nieuwe (AAA) games.
Waarom bepaalde mensen in dit topic gelijk in een soort verdedigingsmodus springen snap ik echt niet, dit is gewoon een punt voor verbetering bij AMD (goede hardware maken ze al wat jaartjes) en ik neem aan dat iedereen die dit topic bezoekt niets liever zou hebben dan dat AMD's driver's nog beter worden. Daarom kan ik het alleen maar eens zijn met het artikel van HardOCP die Help!! gepost heeft. Hoe meer en eerder dit bij AMD onder de aandacht wordt gebracht, hoe gemotiveerder ze zullen zijn om er iets mee te doen.
@ Werelds:
Ik wilde eigenlijk geen vergelijking met nVidia drivers maken, want die zijn ook zeker niet perfect. Maar ik heb ongeveer 2,5 jaar terug voor het laatst met SLI gewerkt (8800GT SLI), en hoewel nu de schaling in games met crossfire gemiddeld inderdaad iets beter is, werkten destijds gewoon meer games bij release goed met SLI dan nu met crossfire het geval is. Persoonlijk had ik toch verwacht dat na zeg 2 jaar, AMD wat meer vooruitgang had geboekt op dit gebied.
Als je vindt dat er niet aan de regels voldaan wordt, dien dan aub een topicreport in dmv rode handje helemaal bovenaan topic.thijssie schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:49:
PC Specs
Of je stuurt mij of vipeax even een DM, wat ik nu voorbij heb zien komen gaat nog gewoon goed en ik volg dit topic zo ongeveer de hele dag door welHelp!!!! schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:58:
[...]
Als je vindt dat er niet aan de regels voldaan wordt, dien dan aub een topicreport in dmv rode handje helemaal bovenaan topic.
Gewoon een goede discussie die on-topic is. Niets mis mee en met de juiste onderbouwing nog leuk om te lezen ook. Let alleen even op het quoten van lange berichten. Iets als de werkelijke inhoud vervangen met *verhaaltje* voldoet ook al. De link naar de originele post staat toch bij je quote.
Geschreven op mijn telefoon in de trein, dus negeer eventuele spelfouten etc.
ah oké zal ik voortaan doen
Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]
Zelfde @Tyranium, vanwege de opmaak van de TS is je quote, laat ik zeggen, een beetje corrupted. Vervangen met *Topicregels* en het is dik in ordePaprika schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 12:09:
Gewoon een goede discussie die on-topic is. Niets mis mee en met de juiste onderbouwing nog leuk om te lezen ook. Let alleen even op het quoten van lange berichten. Iets als de werkelijke inhoud vervangen met *verhaaltje* voldoet ook al. De link naar de originele post staat toch bij je quote.
Help!!!! schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:44:
[...]
Dat lijkt me een goed voorbeeld van een open deur intrappen.
offtopic:
Dit lijkt mij een goed voorbeeld van zinnen uit hun verband trekken... Mocht je op onderdelen van mn reacties willen reageren, alles wat bij elkaar hoort zit in 1 alinea.
Dit lijkt mij een goed voorbeeld van zinnen uit hun verband trekken... Mocht je op onderdelen van mn reacties willen reageren, alles wat bij elkaar hoort zit in 1 alinea.
Mja, het is toch echt niet verkeerd als iemand probeert ook de andere kant van de zaak te belichten. We zitten hier dan wel met allemaal consumenten die zoveel mogelijk waar voor hun geld willen, aan de andere kant zit een fabrikant die producten met een redelijke marge wilt verkopen die opkunnen tegen de concurrent. Vooralsnog zie ik vanuit de fabrikant geen heel erg rare strategieen voorbij komen, al had de communicatie over die strategie naar de consumenten wat beter gemogen.Tyranium schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:48:
[...]
Waarom bepaalde mensen in dit topic gelijk in een soort verdedigingsmodus springen snap ik echt niet, dit is gewoon een punt voor verbetering bij AMD (goede hardware maken ze al wat jaartjes) en ik neem aan dat iedereen die dit topic bezoekt niets liever zou willen dan dat AMD's driver's nog beter worden. Daarom kan ik het alleen maar eens zijn met het artikel van HardOCP die Help!! gepost heeft. Hoe meer en eerder dit bij AMD onder de aandacht wordt gebracht, hoe gemotiveerder ze zullen zijn om er iets mee te doen.
De enige strategie die ik me overigens kan bedenken dat deze problemen had voorkomen zou de kaarten later releasen zijn geweest. Persoonlijk had ik dat echter een grotere stategische blunder gevonden dan releasen met niet heel erg grote issues.
Ik zie het probleem inderdaad ook niet zo. Het is toch een algemeen aanvaard feit dat je als early adopter soms hier en daar wat concessies moeten doen? Waarom zou dat op het gebied van CF drivers dan wel allemaal metéén moeten kloppen? Al helemaal met recente titels.. Op het moment dat je een CF opstelling in huis haalt wéét je toch dat je zo nu en dan eens een maandje op goeie CF ondersteuning moet wachten.
Natuurlijk zou het fijn als het al bij de release beschikbaar was, maar je kan die games toch ook een maandje op de plank laten liggen tot het wel werkt, als dat zó belangrijk is?
De game wordt er echt niet minder leuk van
.
Natuurlijk zou het fijn als het al bij de release beschikbaar was, maar je kan die games toch ook een maandje op de plank laten liggen tot het wel werkt, als dat zó belangrijk is?
De game wordt er echt niet minder leuk van
Klopt, hier mee:Help!!!! schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:44:
@Werelds:
Je zit duidelijk ergens mee. Wat een lap tekst.![]()
Begrijp me niet verkeerd, AMD moet zeker wat aan hun driver support doen en dan met name CFX. Maar jij zegt nu dat het helemaal niet werkt - doet het dus wel. Alleen in enkele recente games nog niet; zullen we eerst maar eens even de aankomende driver release afwachten? Hadden ze wellicht klaar moeten hebben voor de launch, maar nogmaals, dat heeft Nvidia ook meer dan eens niet gehad (points at Fermi, points at G80).Performance is 1 ding. Het moet uberhaupt eerst werken.
Om nog een recent voorbeeld aan te halen: BF3. CFX support daar kwam erg laat ja (en is volgens mij nog steeds niet helemaal op orde?). Voor single GPUs is het echter juist Nvidia die veel later waren - sterker nog, de problemen met dat spel zijn pas in December opgelost. Voor enkele GPUs draaide AMD in de beta al lekker (even afgezien van het flikker probleem dat zich ook bij Nvidia voordeed); tegen de tijd dat het spel daadwerkelijk uit kwam vloog de performance ook nog aardig omhoog met de nieuwe driver. Shift 2 was aanvankelijk ook erg problematisch op Nvidia, terwijl ook daar weer geen problemen met AMD waren (terwijl die er wel met Shift 1 waren - zelfde engine). Zo kan ik door blijven gaan, voor elke game die bij launch problemen had op X kan ik er ook wel een noemen voor Y en vice versa.
Rage en Skyrim ga ik het verder niet meer over hebben, want anders jaag ik een hoop mensen tegen me in het harnas - laten we het er maar op houden dat mijn vertrouwen in Bethesda op een aardig laag pitje staat.
Mijn probleem met dit hele verhaal is gewoon dat er altijd wel iemand hypocriet gaat doen en beweert dat enige kant ontzettend veel slechter is, wat gewoon niet het geval is - voor single GPU althans. Wat CFX betreft heeft AMD al aangegeven dat ze dezelfde strategie als Nvidia willen gaan volgen: engineers en zakken met geld bij ontwikkelaars droppen. Het grootste probleem dat ik persoonlijk met AMD's driver strategie heb is de maandelijkse release. Er komen wel wat CAPs en preview drivers uit, maar omdat deze allemaal maar stukjes fixen is het allemaal erg verwarrend - vooral als je een thread als deze niet in de gaten houdt. Ze houden zich wat mij betreft veel te veel aan die maandelijkse strategie, daar moet flexibiliteit in komen.
Early adopters van Fermi waren ook niet blij, dat was precies dezelfde situatie (shrink + nieuwe architectuur tegelijk). Als early adopter van een G80 was ik ook niet blij, ik moest toch genoegen nemen met wat frame freezes in sommige games. En toch heb ik genoten van m'n G80 ondanks dat en m'n latere problemen
offtopic:
Het masker en boze /gekke max waarom gebruiken jullie de DM knop niet gewoon of de TR knop?
Ik snap dat niet he..
Het masker en boze /gekke max waarom gebruiken jullie de DM knop niet gewoon of de TR knop?
Ik snap dat niet he..
Ontopic:
Ben het eens dat de crossfire drivers werken maar over het algemene beeld zeker van de laatste (weken) heeft AMD wel steken( knullige) laten vallen toen er top games(AAA) uit kwamen, dit kan nee moet men gewoon beter doen.
Maar ook de andere concurrent maakt wel eens foutjes, het is niet per definitie zo dat AMD gewoon weg slecht is met hun drivers, vind ze gewoon goed alleen soms te laat.
[ Voor 7% gewijzigd door pino85 op 18-01-2012 13:17 ]
Liefhebber van Tweakers
Hoeveel geven AMD en nVidia eigenlijk uit aan hun driver development en hoeveel mensen houden ze binnen die tak aan het werk ?
Wat ontbreekt er aan de huidige driver, simpel: stabiliteit, smoothness en effectiviteit (in de breedte, ie niet standaard bench games). en nog véél eb veé'l belangrijker, flexibilteit (ik wil ssaa in dx10+ en compt. flags
Als 7970 CF-gebruiker (kon het natuurlijk toch weer niet laten) heb ik toch nog wel het e.e.a. aan te merken.
Stabiliteit; ik ervaar nu toch wel wat meer crashes, BSOD, freezes etc., maar het is nog te doen in mijn geval
Smoothness, in een aantal games, waaronder Skyrim en BF3 "voelt"het in CF gewoon niet smooth, het beeld jittered/ hapert/stottert terwijl de framerate wel hoog is.
Performance; The Wichter2 heeft perf. drops tot ver onder het niveau van de 6970 en of GTX580 SLI (maar ook plaatsen waar die véél sneller is)
GTAIV(+enb.) is onspeelbaar vanwege de lage perf. alsof het vidmem niet eens gebruikt wordt.
Al met al is de perf. er zeker en is er zeker al goed mee te gamen in CF, het moet nog veel beter om de meerprijs waard te zijn, de potentie is er iig.
Als 7970 CF-gebruiker (kon het natuurlijk toch weer niet laten) heb ik toch nog wel het e.e.a. aan te merken.
Stabiliteit; ik ervaar nu toch wel wat meer crashes, BSOD, freezes etc., maar het is nog te doen in mijn geval
Smoothness, in een aantal games, waaronder Skyrim en BF3 "voelt"het in CF gewoon niet smooth, het beeld jittered/ hapert/stottert terwijl de framerate wel hoog is.
Performance; The Wichter2 heeft perf. drops tot ver onder het niveau van de 6970 en of GTX580 SLI (maar ook plaatsen waar die véél sneller is)
GTAIV(+enb.) is onspeelbaar vanwege de lage perf. alsof het vidmem niet eens gebruikt wordt.
Al met al is de perf. er zeker en is er zeker al goed mee te gamen in CF, het moet nog veel beter om de meerprijs waard te zijn, de potentie is er iig.
[ Voor 4% gewijzigd door edward2 op 18-01-2012 14:35 ]
Niet op voorraad.
Aangezien er toch een aantal mensen weer in de verdediging schieten wat betreft de drivers van AMD en met name crossfire ondersteuning, wil ik toch benadrukken dat ik de drivers op zich absoluut niet slecht vind of veel slechter dan die van de concurrent. Beide fabrikanten hebben bepaalde zaken in de drivers iets beter of slechter geregeld dan de ander en beide fabrikanten hebben zo hun slechtere releases gehad.
Wat ik met mijn vorige post wilde zeggen was dat, als je kijkt naar de release van de 7970 of naar crossfire ondersteuning voor nieuwe (AAA) games in het algemeen, dit naar mijn mening 1 van de belangrijkste verbeterpunten voor AMD voor de toekomst is. De hardware is prima in orde, maar voor de gebruiker wordt de ervaring toch minder als er in de drivers iets niet goed gaat.
Natuurlijk kun je een maandje wachten met het spelen van een nieuwe game totdat de drivers op orde zijn, maar ik denk dat niemand me ongelijk kan geven als ik zeg dat je toch veel liever gelijk bij release een langverwachte game wilt spelen. Of dit komt door strategische keuzes, te weinig resources/mensen bij de driver afdeling of wat dan ook weet ik niet, ik ben maar een gebruiker van AMD videokaarten.
Het punt is wel dat het niet onmogelijk is om betere ondersteuning voor crossfire of net gereleasde games te bewerkstelligen in de drivers, dit bewijst nVidia imho wel met hun drivers. (gemiddeld gezien uiteraard, zoals ik hierboven zei hebben beide fabrikanten problemen met drivers gehad)
Wat ik met mijn vorige post wilde zeggen was dat, als je kijkt naar de release van de 7970 of naar crossfire ondersteuning voor nieuwe (AAA) games in het algemeen, dit naar mijn mening 1 van de belangrijkste verbeterpunten voor AMD voor de toekomst is. De hardware is prima in orde, maar voor de gebruiker wordt de ervaring toch minder als er in de drivers iets niet goed gaat.
Natuurlijk kun je een maandje wachten met het spelen van een nieuwe game totdat de drivers op orde zijn, maar ik denk dat niemand me ongelijk kan geven als ik zeg dat je toch veel liever gelijk bij release een langverwachte game wilt spelen. Of dit komt door strategische keuzes, te weinig resources/mensen bij de driver afdeling of wat dan ook weet ik niet, ik ben maar een gebruiker van AMD videokaarten.
Het punt is wel dat het niet onmogelijk is om betere ondersteuning voor crossfire of net gereleasde games te bewerkstelligen in de drivers, dit bewijst nVidia imho wel met hun drivers. (gemiddeld gezien uiteraard, zoals ik hierboven zei hebben beide fabrikanten problemen met drivers gehad)
Helemaal mee eens.edward2 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 13:46:
Wat ontbreekt er aan de huidige driver, simpel: stabiliteit, smoothness en effectiviteit (in de breedte, ie niet standaard bench games). en nog véél eb veé'l belangrijker, flexibilteit (ik wil ssaa in dx10+ en compt. flags
[ Voor 13% gewijzigd door Tyranium op 18-01-2012 14:48 ]
Op het eerste gezicht is het artikel van HardOCP een beetje onverwacht. De mensen die de reviews hebben gevolgt, zullen al snel denken in de richting van "Huh, maar ik zag vaak 100% scaling in de resultaten" (of iets in die trend). Zelf dacht ik dit eigenlijk ook. De website heeft best vaak lovende artikelen over Crossfire gehad, dus zeker van hun lijkt me een dergelijk artikel nogal onverwacht (terwijl het niet zo zou zijn). Dus dan maar even een klein onderzoekje en een duik in het verleden om zelf even een kijkje te nemen waar zij dit standpunt op hebben (kunnen) baseren.
Bij de volgende resultaten wil ik er even bij vermelden dat je er zeker van kunt zijn dat de spellen die niet eens 60 FPS halen bij een Crossfire opstelling (met de gebruikte instellingen), zeker microstuttering zullen vertonen en als je daar gevoelig voor bent, kun je ook die spellen wegstrepen als een goede reden voor een Crossfire opstelling. Eigenlijk zit je pas echt goed bij een FPS van 70 of hoger. Civilization V is een goed voorbeeld van een resultaat waar de meesten wel mee moeten kunnen leven.
Ik zal even de resultaten van de TPU Crossfire review gebruiken (Hier te vinden), omdat ze daar altijd genoeg spellen testen en de summaries uitgebreid zijn.
Daarbij zal ik meteen vermelden dat ik alleen even 1920x1200 en 2560x1600 erbij neem, omdat ik lagere resoluties toch echt absurd vind (note: ik) voor een Crossfire opstelling van dergelijke kaarten.
De star-ratings zijn eigenlijk meer mijn mening over de toegevoegde waarde voor een Crossfire opstelling voor desbetreffende game (spellen die CPU limited zijn, krijgen dan ook maar 1 ster), al krijgt 100 vs 150 FPS wel meer dan 1 ster, echter zou 1 kaart al voldoende zijn.
Alien vs Predator (4x AA)
1920x1200: 54.8 vs 109.6 FPS --> 100% increase, zeer goede scaling.
2560x1600: 34.5 vs 68.9 FPS --> 99.71% increase, zeer goede scaling.

Batman: Arkham City (0x AA, 16x AF)
1920x1200: 68.6 vs 69.3 FPS --> 1.02% increase, oftewel geen enkele scaling.
2560x1600: 44.9 vs 52.3 FPS --> 16.48% increase, zeer slechte scaling.
De GTX580 en GTX590 laten echter een verschil zien van respectievelik 37.08 & 48.12%, wat dus betekend dat het beter moet kunnen dan wat AMD laat zien. Dit spel gebruikt overigens de Unreal Engine 3, waarbij ik moet zeggen dat je hier toch echt bij nVidia moet zijn, ook als je fatsoendelijke AA wilt gebruiken (een veel voorkomende engine welke AMD toch wel wat tijd in mag steken om het maar zo te zeggen).

Battlefield 3 (4x AA)
1920x1200: 62.6 vs 122.5 FPS --> 94.89% increase, goede scaling.
2560x1600: 40.7 vs 40.4 FPS --> 0.74% decrease, oftewel geen enkele scaling.
Nu zou je zeggen: "Heh? 1920x1200 werkt gewoon", echter klopt dit, want bij pcper.com lijkt Battlefield 3 het zelfde te tonen bij deze 2 resoluties (met Catalyst 11.12, welke TPU ook gebruikt):

Battleforge (4x AA)
1920x1200: 99.7 vs 183.1 FPS --> 83.65% increase, best goede scaling.
2560x1600: 70.7 vs 139.4 FPS --> 97.17% increase, goede scaling.

Call of Duty 4 (4x AA, 16x AF)
1920x1200: 152.4 vs 242.1 FPS --> 58.86% increase, aardige scaling
2560x1600: 104.4 vs 185.0 FPS --> 77.2% increase, best goede scaling.
Weer een limiet dat elders zal liggen.

Civilization V (4x AA)
1920x1200: 65.4 vs 67.8 FPS --> 3.67% increase, oftewel geen "enkele" scaling.
2560x1600: 56.2 vs 67.8 FPS --> 20.64% increase, wat nog altijd voor een slechte scaling zorgt.
Op 1920x1200 doet de GTX580 het beter als zowel de 7970 als de 7970s in Crossfire en is de GTX590 28.32% sneller dan 2 7970s. Dat moet dus beter kunnen, een stuk beter zelfs.

Crysis (4x AA)
1920x1200: 50.2 vs 64.9 FPS --> 29.28% increase, matige scaling.
2560x1600: 32.3 vs 56.3 FPS --> 74.3% increase, aardige scaling.
Het is nog maar even de vraag of de limit niet ergens anders ligt op dat moment. De 2 7970s doen het wel beter als de GTX590 en HD6990 overigens, al helemaal op 2560x1600.

Crysis 2 (onbekende filters)
1920x1200: 58.6 vs 81.9 FPS --> 39.76% increase, matige scaling.
2560x1600: 37.2 vs 64.5 FPS --> 73.39% increase, aardige scaling.
Ook hier denk ik dat je dan een limiet elders haalt.

Dirt 3 (4x AA)
1920x1200: 136.0 vs 188.1 FPS --> 38.24% increase, matige scaling.
2560x1600: 110.5 vs 186.8 FPS --> 69.05% increase, aardige scaling.
Beide liggen wel erg kort op elkaar, dus dan zal er wel elders een limiet liggen (188 vs 186 FPS).

Dragon Age II (4x AA)
1920x1200: 56.0 vs 109.7 FPS --> 95.89% increase, zeer goede scaling.
2560x1600: 39.9 vs 77.9 FPS --> 95.24% increase, zeer goede scaling.

Hard Reset (4x AA)
1920x1200: 77.4 vs 101.1 FPS --> 30.62% increase, matige scaling.
2560x1600: 45.3 vs 86.1 FPS --> 90.07% increase, goede scaling.
Bij 1920x1200 zal je wel weer een limiet elders beginnen te krijgen, zie ook deze resultaten op 1280x1024, waar alle kaarten tussen de 100 en 110 FPS scoren: Plaatje.

Metro 2033 (4x AA, 16x AF)
1920x1200: 28.5 vs 52.9 FPS --> 85.61% increase, goede scaling.
2560x1600: 21.3 vs 39.5 FPS --> 85.45% increase, goede scaling.

Stalker: COP (4x AA, 16x AF)
1920x1200: 115.7 vs 141.9 FPS --> 22.64% increase, matige scaling.
2560x1600: 82.5 vs 118.4 FPS --> 43.52% increase, matige scaling.

StarCraft II (0x AA)
1920x1200: 86.8 vs 87.2 FPS --> 0.46% increase, oftewel geen enkele scaling.
2560x1600: 85.1 vs 87.2 FPS --> 2.41% increase, oftewel geen enkele scaling.
Spel heeft al een CPU limiet met een enkele GTX480 (en iedere andere kaart in de test): Plaatje

Total War: Shogun 2 (0x AA, 16x AF)
1920x1200: 81.2 vs 142.0 FPS --> 74.88% increase, best goede scaling.
2560x1600: 52.0 vs 101.9 FPS --> 95.96% increase, zeer goede scaling.

Skyrim (4x AA)
1920x1200: 58.7 vs 52.2 FPS --> 11.07% decrease, extreem slechte scaling.
2560x1600: 55.7 vs 51.9 FPS --> 6.82% decrease, extreem slechte scaling.

World of Warcraft (4x AA)
1920x1200: 99.5 vs 156.3 FPS --> 57.09% increase, aardige scaling.
2560x1600: 68.1 vs 118.7 FPS --> 74.3% increase, best goede scaling.

PCPer.com heeft nog een spell getest (met dezelfde drivers) welke TPU niet heeft, dus die zal ik er ook even bij doen. Al zal ik dan alleen de AVG FPS (net zoals TPU) nemen.
Deus EX (FXAA High, 8x AF)
1920x1080: 131.8 vs 193 FPS --> 46.43% increase, matige scaling.
2560x1600: 76.2 vs 127.4 FPS --> 67.19% increase, aardige scaling.

TPU Summary:
De %'en die Hardware.info laat zien zijn als volgt:
Het grote probleem wat ik zie met deze resultaten is dat de spellen die de scaling het minst nodig hebben, relatief vaak, juist het beste scalen en de spellen die het nou juist echt nodig hebben, vaak niet tot matige scaling opleveren.
Als je dan alle problemen/nadelen van Crossfire bij elkaar optelt (scaling, warmte, nieuwe games en support ervoor, microstuttering (en dus werkelijke performance gain), verbruik (al is het idle verbruik natuurlijk erg goed)) zou je jezelf dus kunnen afvragen of je er de huidige bedragen voor over hebt (we praten immers over ~500 euro (of meer) betalen voor 200 FPS in spellen die met 1 kaart al goed lopen en bv 40 vs 50 FPS in spellen die met beide opties niet al te geweldig lopen (en met microstuttering waarschijnlijk met een enkele kaart nog beter aanvoelen ook).
Battlefield 3 ziet er bij PCPer.com erg leuk uit op 1920x1080 (Ultra preset, 4x MSAA):

En zal als ik dit plaatje bekijk:

Eigenlijk gewoon goed moeten spelen met 2 kaarten. De frametijden moeten al erg slecht zijn wil je met een min-FPS van 78 een stotterende ervaring krijgen (aka microstuttering).
2560x1600 is dan dus weer echt een drama....

Ik weet niet of iemand hier 2 7970s heeft en een 2560x1600 scherm (misschien dat 2560x1440 hetzelfde probleem toont), maar ik wil wel eens weten of je met Crossfire aan dus ook nog eens microstuttering krijgt en de workload dus wel verdeelt wordt. Als dat namelijk het geval is, zou je met 2 kaarten daar een effectieve avg FPS hebben van laten we zeggen de minimum FPS van 1 kaart.
Als je dan kijkt bij de Star Trek Online DX11 Performance Review van HardOCP (linkje) waar zij naar linken, dan moet je inderdaad toch al echt het hoofd laten hangen als je ziet dat je bij nVidia juist meer FPS krijgt bij het aanzetten van DirectX 11. Dit is overigens echt niet de eerste keer. De afgelopen jaren was het al vaker zo dat AMD een stuk slechtere scaling van DX9 naar DX 10/11 liet zien dan nVidia. Het gebeurde overigens best vaak dat beide een FPS decrease kregen, maar dat deze aanzienlijk groter was bij AMD.
Als je dan de 5870 Crossfire review erbij pakt van TPU (hier te vinden) kun je al snel de conclusie trekken dat die launch een stuk beter was, echter kun je ook weer stellen dat de spellen die matig scalen tot redelijk scalen weer juist die zijn die wat extra scaling zouden kunnen gebruiken. De minimum FPS momenten zijn echte killers voor een Crossfire opstelling en die krijg de juist extra veel bij de spellen waar je juist zoveel geld zou willen uitgeven. Immers zullen de meeste gamers (hopelijk) niet al te veel meerwaarde hechten aan 200 vs 280 FPS.
Ook de 4870s lieten een dergelijk probleem zien bij launch. Denk bijvoorbeeld even aan het spel dat echt een performance drama was destijds, namelijk Crysis.

Van dergelijke resultaten kun je dan toch niet blij worden?
Zo ook Bioshock, wat dus ook destijds 1 van de spellen was met de nieuwest DirectX features:

Echter pak je dan weer een spel dat met 1 kaart al aardig loopt, loopt ie met 2 helemaal geweldig:

Het blijven dan ook echt gemiste kansen als je bij de launch iedere keer moet kijken of jouw spel(len) ondersteunt wordt(en). nVidia aan de andere kant heeft de laatste tijd percentueel gezien een slechtere scaling, echter ligt daar ook weer vaak de min-FPS korter bij de avg, waardoor dipjes minder opvallen en zijn de frametijden ook beter. Alsof ze eigenlijk de FPS zelf iets lager cappen om zo dipjes te voorkomen. Echt een goede conclusie kun je dan ook niet trekken, want dat zal per persoon anders zijn. Het ligt geheel aan de spellen die je speelt, op welke resolutie, welke overige hardware bezit je, hoeveel last heb je van microstuttering (dat is echt heel persoonlijk) en nog wel het belangrijkste: hoe hard telt voor jou FPS per euro die je uitgeeft.
). Beide merken hebben inderdaad soms de meest absurde problemen en dan dus eigenlijk problemen welke niet aan 1 bepaald spel (of engine) gerelateerd zijn, maar echt voor drama zorgen, zoals BSODs bij bepaalde generieke handelingen.
) kwijt voor een slechtere ervaring die ie voorheen had in het spel dat ie juist zo graag speelt en zoveel geld voor heeft uitgegeven (Battlefield 3 op 2560x1600 bv).
). In dit geval heb je echter een probleem dat je ziet in hetgeen je een dergelijke setup voor koopt: je performance in spellen.
Over het algemeen was de support van de 6-serie nog best aardig. Natuurlijk was ie niet perfect, maar welke serie (ook nVidia meegeteld) was nu echt perfect te noemen? Ook hangt die conclusie nogal af van welke spellen je precies speelde. Dit is, zoals we al lang weten, nogal erg afhankelijk van vele factoren en kan bij beide merken op z'n tijd voor grote drama zorgen.
Bij de volgende resultaten wil ik er even bij vermelden dat je er zeker van kunt zijn dat de spellen die niet eens 60 FPS halen bij een Crossfire opstelling (met de gebruikte instellingen), zeker microstuttering zullen vertonen en als je daar gevoelig voor bent, kun je ook die spellen wegstrepen als een goede reden voor een Crossfire opstelling. Eigenlijk zit je pas echt goed bij een FPS van 70 of hoger. Civilization V is een goed voorbeeld van een resultaat waar de meesten wel mee moeten kunnen leven.
Ik zal even de resultaten van de TPU Crossfire review gebruiken (Hier te vinden), omdat ze daar altijd genoeg spellen testen en de summaries uitgebreid zijn.
Daarbij zal ik meteen vermelden dat ik alleen even 1920x1200 en 2560x1600 erbij neem, omdat ik lagere resoluties toch echt absurd vind (note: ik) voor een Crossfire opstelling van dergelijke kaarten.
De star-ratings zijn eigenlijk meer mijn mening over de toegevoegde waarde voor een Crossfire opstelling voor desbetreffende game (spellen die CPU limited zijn, krijgen dan ook maar 1 ster), al krijgt 100 vs 150 FPS wel meer dan 1 ster, echter zou 1 kaart al voldoende zijn.
Alien vs Predator (4x AA)
1920x1200: 54.8 vs 109.6 FPS --> 100% increase, zeer goede scaling.
2560x1600: 34.5 vs 68.9 FPS --> 99.71% increase, zeer goede scaling.
De GTX580 en GTX590 laten echter een verschil zien van respectievelik 37.08 & 48.12%, wat dus betekend dat het beter moet kunnen dan wat AMD laat zien. Dit spel gebruikt overigens de Unreal Engine 3, waarbij ik moet zeggen dat je hier toch echt bij nVidia moet zijn, ook als je fatsoendelijke AA wilt gebruiken (een veel voorkomende engine welke AMD toch wel wat tijd in mag steken om het maar zo te zeggen).
Battlefield 3 (4x AA)
Nu zou je zeggen: "Heh? 1920x1200 werkt gewoon", echter klopt dit, want bij pcper.com lijkt Battlefield 3 het zelfde te tonen bij deze 2 resoluties (met Catalyst 11.12, welke TPU ook gebruikt):
We see some pretty great CrossFire scaling here at both 1680x1050 and 1920x1080 - 95% and 97% respectively. However, at 2560x1600, we saw basically NO scaling, which simply doesn't make sense. We tried about 100 different things to correct this problem but were unable to do so. We tried swapping card positions, different PCIe slots, a totally different motherboard, downclocking the XFX card, all kinds of things - nothing changed our results at 2560x1600. In fact, we actually believe the 2nd card wasn't operating at all since power consumption at 2560x1600 was a solid 130 watts lower than when running at 1920x1080 in CrossFire mode.
Chalk this one up to some driver work that still needs to be done as these cards hit the wild.
Battleforge (4x AA)
1920x1200: 99.7 vs 183.1 FPS --> 83.65% increase, best goede scaling.
2560x1600: 70.7 vs 139.4 FPS --> 97.17% increase, goede scaling.
Call of Duty 4 (4x AA, 16x AF)
1920x1200: 152.4 vs 242.1 FPS --> 58.86% increase, aardige scaling
2560x1600: 104.4 vs 185.0 FPS --> 77.2% increase, best goede scaling.
Weer een limiet dat elders zal liggen.
Civilization V (4x AA)
2560x1600: 56.2 vs 67.8 FPS --> 20.64% increase, wat nog altijd voor een slechte scaling zorgt.
Op 1920x1200 doet de GTX580 het beter als zowel de 7970 als de 7970s in Crossfire en is de GTX590 28.32% sneller dan 2 7970s. Dat moet dus beter kunnen, een stuk beter zelfs.
Crysis (4x AA)
1920x1200: 50.2 vs 64.9 FPS --> 29.28% increase, matige scaling.
2560x1600: 32.3 vs 56.3 FPS --> 74.3% increase, aardige scaling.
Het is nog maar even de vraag of de limit niet ergens anders ligt op dat moment. De 2 7970s doen het wel beter als de GTX590 en HD6990 overigens, al helemaal op 2560x1600.
Crysis 2 (onbekende filters)
1920x1200: 58.6 vs 81.9 FPS --> 39.76% increase, matige scaling.
2560x1600: 37.2 vs 64.5 FPS --> 73.39% increase, aardige scaling.
Ook hier denk ik dat je dan een limiet elders haalt.
Dirt 3 (4x AA)
1920x1200: 136.0 vs 188.1 FPS --> 38.24% increase, matige scaling.
2560x1600: 110.5 vs 186.8 FPS --> 69.05% increase, aardige scaling.
Beide liggen wel erg kort op elkaar, dus dan zal er wel elders een limiet liggen (188 vs 186 FPS).
Dragon Age II (4x AA)
1920x1200: 56.0 vs 109.7 FPS --> 95.89% increase, zeer goede scaling.
2560x1600: 39.9 vs 77.9 FPS --> 95.24% increase, zeer goede scaling.
Hard Reset (4x AA)
Bij 1920x1200 zal je wel weer een limiet elders beginnen te krijgen, zie ook deze resultaten op 1280x1024, waar alle kaarten tussen de 100 en 110 FPS scoren: Plaatje.
Metro 2033 (4x AA, 16x AF)
1920x1200: 28.5 vs 52.9 FPS --> 85.61% increase, goede scaling.
2560x1600: 21.3 vs 39.5 FPS --> 85.45% increase, goede scaling.
Stalker: COP (4x AA, 16x AF)
1920x1200: 115.7 vs 141.9 FPS --> 22.64% increase, matige scaling.
2560x1600: 82.5 vs 118.4 FPS --> 43.52% increase, matige scaling.
StarCraft II (0x AA)
Spel heeft al een CPU limiet met een enkele GTX480 (en iedere andere kaart in de test): Plaatje
Total War: Shogun 2 (0x AA, 16x AF)
1920x1200: 81.2 vs 142.0 FPS --> 74.88% increase, best goede scaling.
2560x1600: 52.0 vs 101.9 FPS --> 95.96% increase, zeer goede scaling.
Skyrim (4x AA)
World of Warcraft (4x AA)
1920x1200: 99.5 vs 156.3 FPS --> 57.09% increase, aardige scaling.
2560x1600: 68.1 vs 118.7 FPS --> 74.3% increase, best goede scaling.
PCPer.com heeft nog een spell getest (met dezelfde drivers) welke TPU niet heeft, dus die zal ik er ook even bij doen. Al zal ik dan alleen de AVG FPS (net zoals TPU) nemen.
Deus EX (FXAA High, 8x AF)
1920x1080: 131.8 vs 193 FPS --> 46.43% increase, matige scaling.
2560x1600: 76.2 vs 127.4 FPS --> 67.19% increase, aardige scaling.
TPU Summary:
PCPer Summary:Running two Radeon HD 7970 in multi-GPU CrossFire is certainly not a cheap thing to do. At $550 a pop, the individual cards are already beyond the budget of most gamers. With $1100 for a dual-GPU config only the wealthiest of gamers will be willing to invest such a pile of money for their gaming pleasure. Remember, this money can buy you an Xbox 360, plus Kinect, plus 46" TV, plus a handful of games to keep you busy; or a nice vacation in a warm place of your choosing to get rid of the winter cold. But let's get back to the HD 7970.
We see plenty of performance for the latest and greatest titles at maximum resolution and maximum settings. Unfortunately AMD's reviewer driver did not ship with working CrossFire profiles for Batman Arkham City and Elder Scrolls Skyrim. Battlefield 3 at 2560x1600 also fell back to single GPU performance, even though lower resolutions scale just fine. While I am confident AMD that will provide working CrossFire profiles for these major titles soon, they really need to work on getting their driver support to work right at launch day, when loads of people want to play these games.
Guru3D Summary:We have to comment on our CrossFire issues in this article and of course point out that these are NOT XFX's fault. Instead, we seem to have found a fault with the AMD drivers and its QA program. The problem of not seeing any scaling at 2560x1600 in Battlefield 3 (and ONLY 2560x1600) while seeing no scaling in Batman: Arkham City, crashes at 2560x1600 in Skyrim and the large dips in frame rate in Deus Ex: Human Revolution are pretty dramatic and damning for the brand new architecture.
Please keep in mind that we tried more than our fair share of fixes to try and get these errors corrected even to the point of using a completely different motherboard and system. It was all consistent, and it was all repeatable. When we asked AMD about the issues they basically told that since not many people had a pair of these cards to do CrossFire testing yet, these things weren't out of the ordinary. And while that error might seem reasonable during the pre-release time frame, the cards are available TODAY and as such we expect real gamers spending real money will have their hands on them very soon. What is the response going to be then?
The story isn't completely hopeless though and I think it can all be corrected in drivers but the question will be WHEN and how consistently AMD will be able to keep up.
Hardware.info Summary:Crossfire Stability
The past year if you have read up in our forums, AMD's Radeon team has been a step too slow with driver support. While there are monthly updates and hotfixes titles like Rage and Skyrim have been plagued by driver bugs, especially in Crossfire modes. It took AMD weeks to fix. When you drop 60 EUR on game you want to be able to play it on release day, period.
When we relate that to our test suite with CrossfireX in mind AMD did not return with a homerun either. We had some issues, COD MW2 had a negative scaling issue, Anno 1404 refused to scale properly below 1920x1200 (though that one might have been the one title severely CPU limited) and Dirt 2 showed massive graphics corruption. We inserted Anno 1404 but didn't even bother with the other two titles hence I did not include them in the benchmark session.
The flipside of the coin however is that all other titles behaved well and performed beautifully, really. However the high-level 0-day game driver support needs to improve. On a recent AMD event we talked about this with AMD Radeon developers, and we have been assured that starting 2012 more people are added to the driver development team, to be able to guarantee you much better game support when the game is actually released. Good news is that the latest drivers also support manual creation of multi-GPU game profiles, allowing you to enable Crossfire yourself, if AMD has not fixed it. But well, this somewhat sore topic remains open and we'll follow it closely. It is however the risk you take with multi-GPU gaming, that goes for GeForce cards versus drivers as well albeit it seems to be better managed in camp NVIDIA.
Crossfire Scaling
Obviously this topic is closely related towards the previous paragraph, but once Crossfire is properly supported, well it just doesn't disappoint. The games scale well with the new Tahiti GPU architecture. And depending on your monitor resolutions you'll see relative performance scaling go upwards with your monitor resolution. The modern GPU stringent titles scale anywhere from 1.6x towards a staggering 2x performance, and that's just impressive. Playing Crysis 2 at 2560x1600 in ultra quality mode with the HQ texture pack in DX11 at 70 FPS on average certainly brings a big smile to my face.
De conclusies zijn dus ook een beetje wisselvallig. De ene review site stelt dat er problemen zijn bij bepaalde games terwijl een andere review site nergens last van lijkt te hebben. Een grappig iets is toch wel 2560x1600 bij Battlefield 3, dit werkt bij geen enkele website. Echter zijn er zat websites (waaronder Hardware.info en HardwareHeaven) welke alleen Full HD & Eyefinity (met Full HD monitoren) testen en deze werken dus allebei naar behoren. Waarom 2560x1600 niet werkt en 5760x3240 weer wel kom ik echt niet uit.Eerst de combinatie van twee kaarten, iets waarvan we ons voor kunnen stellen dat de nodige gamers het (te zijner tijd) zullen overwegen. Gemiddeld over alle games meten we een schaling van 169%. Bijna 70 procent betere prestaties is absoluut goed te noemen. Zeker wanneer je bedenkt dat de drivers nog in relatief premature staat zijn. Wie een EyeFinity opstelling bezit, heeft zonder meer profijt van een tweede kaart. Gemiddeld 179% schaling en zelfs 184% als we alleen de meest extreme instellingen meerekenen.
Vanaf drie kaarten is de schaling traditiegetrouw duidelijk minder. We komen uit op gemiddeld 210% en voor EyeFinity op 228%. Oftewel: met drie kaarten kun je gemiddeld ruim twee keer sneller gamen dan met één. Opvallend is dat de beste gemeten schaling (in Heaven 2.5, op de voet gevolgd door Aliens vs. Predator) bijna lineair is!
Het combineren van vier kaarten is eigenlijk vooral leuk voor overklokkers. Een gemiddelde schaling van 240% is in vergelijking met voorgaande generaties prima, maar kan de investering niet rechtvaardigen. 287% op de allerhoogste instellingen valt ons echter niets tegen.
De %'en die Hardware.info laat zien zijn als volgt:
Soort Resultaat | 2 vs 1 | 3 vs 1 | 4vs1 |
---|---|---|---|
Gemiddelde (1920x1080) | 169% | 210% | 240% |
Gemiddelde (5760x1080) | 179% | 228% | 269% |
Gemiddelde (5760x1080 Ultra) | 184% | 235% | 287% |
Maximale schaling | 199% | 299% | 377% |
Het grote probleem wat ik zie met deze resultaten is dat de spellen die de scaling het minst nodig hebben, relatief vaak, juist het beste scalen en de spellen die het nou juist echt nodig hebben, vaak niet tot matige scaling opleveren.
Als je dan alle problemen/nadelen van Crossfire bij elkaar optelt (scaling, warmte, nieuwe games en support ervoor, microstuttering (en dus werkelijke performance gain), verbruik (al is het idle verbruik natuurlijk erg goed)) zou je jezelf dus kunnen afvragen of je er de huidige bedragen voor over hebt (we praten immers over ~500 euro (of meer) betalen voor 200 FPS in spellen die met 1 kaart al goed lopen en bv 40 vs 50 FPS in spellen die met beide opties niet al te geweldig lopen (en met microstuttering waarschijnlijk met een enkele kaart nog beter aanvoelen ook).
Battlefield 3 ziet er bij PCPer.com erg leuk uit op 1920x1080 (Ultra preset, 4x MSAA):

En zal als ik dit plaatje bekijk:

Eigenlijk gewoon goed moeten spelen met 2 kaarten. De frametijden moeten al erg slecht zijn wil je met een min-FPS van 78 een stotterende ervaring krijgen (aka microstuttering).
2560x1600 is dan dus weer echt een drama....

Ik weet niet of iemand hier 2 7970s heeft en een 2560x1600 scherm (misschien dat 2560x1440 hetzelfde probleem toont), maar ik wil wel eens weten of je met Crossfire aan dus ook nog eens microstuttering krijgt en de workload dus wel verdeelt wordt. Als dat namelijk het geval is, zou je met 2 kaarten daar een effectieve avg FPS hebben van laten we zeggen de minimum FPS van 1 kaart.
Als je dan kijkt bij de Star Trek Online DX11 Performance Review van HardOCP (linkje) waar zij naar linken, dan moet je inderdaad toch al echt het hoofd laten hangen als je ziet dat je bij nVidia juist meer FPS krijgt bij het aanzetten van DirectX 11. Dit is overigens echt niet de eerste keer. De afgelopen jaren was het al vaker zo dat AMD een stuk slechtere scaling van DX9 naar DX 10/11 liet zien dan nVidia. Het gebeurde overigens best vaak dat beide een FPS decrease kregen, maar dat deze aanzienlijk groter was bij AMD.
Als je dan de 5870 Crossfire review erbij pakt van TPU (hier te vinden) kun je al snel de conclusie trekken dat die launch een stuk beter was, echter kun je ook weer stellen dat de spellen die matig scalen tot redelijk scalen weer juist die zijn die wat extra scaling zouden kunnen gebruiken. De minimum FPS momenten zijn echte killers voor een Crossfire opstelling en die krijg de juist extra veel bij de spellen waar je juist zoveel geld zou willen uitgeven. Immers zullen de meeste gamers (hopelijk) niet al te veel meerwaarde hechten aan 200 vs 280 FPS.
Ook de 4870s lieten een dergelijk probleem zien bij launch. Denk bijvoorbeeld even aan het spel dat echt een performance drama was destijds, namelijk Crysis.

Van dergelijke resultaten kun je dan toch niet blij worden?
Zo ook Bioshock, wat dus ook destijds 1 van de spellen was met de nieuwest DirectX features:

Echter pak je dan weer een spel dat met 1 kaart al aardig loopt, loopt ie met 2 helemaal geweldig:

Het blijven dan ook echt gemiste kansen als je bij de launch iedere keer moet kijken of jouw spel(len) ondersteunt wordt(en). nVidia aan de andere kant heeft de laatste tijd percentueel gezien een slechtere scaling, echter ligt daar ook weer vaak de min-FPS korter bij de avg, waardoor dipjes minder opvallen en zijn de frametijden ook beter. Alsof ze eigenlijk de FPS zelf iets lager cappen om zo dipjes te voorkomen. Echt een goede conclusie kun je dan ook niet trekken, want dat zal per persoon anders zijn. Het ligt geheel aan de spellen die je speelt, op welke resolutie, welke overige hardware bezit je, hoeveel last heb je van microstuttering (dat is echt heel persoonlijk) en nog wel het belangrijkste: hoe hard telt voor jou FPS per euro die je uitgeeft.
Ik draai het op dit moment met 2 HD6970s en het is overduidelijk gewoon nog altijd aanwezig, net als 6 jaar geleden. Ook voor mij zal dit echt de laatste keer Crossfire zijn tot er gewoon een echte oplossing komt van 1 van de 2 merken.Werelds schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:40:
Ik heb al jaren geen SLI en CFX meer gedraaid (en zal ik ook nooit meer doen, laat ze maar eerst met een non-AFR oplossing komen), dus daar kan ik geen commentaar op geven.
In principe klopt je stelling wel, maar je zou TWIMTBP-titels best mogen meetellen. Dat er soms nogal erg anti-customer (immers heeft de klant er meer last van dan AMD zelf, dus bedankt nVidia) acties worden begaan (Crysis 2 water, Batman drama in het verleden etc) neemt niet weg dat je bij nVidia geen (of minimale) last hebt van iets waar je bij een AMD kaart een klap in het gezicht krijgt. Beide merken hebben zo hun momenten, maar als je alle jaren optelt (ik ga even niet nog meer plaatjes posten, gezien de post dan echt onnodig lang wordt, al kan ik de links wel posten op verzoek), zou je best kunnen stellen dat je bij de grote game series en engines bij nVidia bijna zeker kunt weten dat je enige vorm van support hebt en deze ligt gemiddeld bij juist deze games beter dan bij AMD.Werelds schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:40:
*Stuk vergelijking*
Ik heb eigenlijk juist zeer recentelijk een roll-back gedaan (al had ik volgens mij een preview geïnstalleerd, waardoor dat misschien verholpen zou zijn in de Release Candidate), omdat ik met de nieuwste drivers rare flikkeringen kreeg, omdat mijn "main" GPU (die de monitoren aanstuurt) de hele tijd terug klokte iedere 3 seconden. Dit zorgde dus voor die flikkering welke je krijgt als je geheugen snelheid wisselt. Verder kreeg ik er vaak zo'n raar groen beeld van, vooral bij 1080P en heb ik er zelfs Flash & driver crashes door gekregen en 2 maal een BSOD. Na de rollback heb ik nergens last van gehad.Werelds schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:40:
*Stuk over drivers*
Het rare strepen probleem met de 5870 had inderdaad een behoorlijk gevult topic. Ook ik had gewoon een kaart bij de release gekocht en nergens last van gehad. Astennu met zijn 5850 (dat was het toch?) ook niet (of heb ik je post des tijds gemist?Werelds schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:40:
*Stuk over drama met bepaalde kaarten etc*
Zelf heb ik iedere keer AMD gehad sinds de 4870 (des tijds een leuke performance/prijs en daarna zat ik vast met Eyefinity) en het verhaal was eigenlijk iedere keer hetzelfde sindsdien.Werelds schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:40:
Afhankelijk van de spellen die ze daar getest hebben, zou een dergelijke conclusie (van het soort dat zij in desbetreffende artikel behandelen) nog niet eens zo verassend hoeven te zijn. De laatste 2 alinea's zijn dan eigenlijk ook erg belangrijk. Ze zeggen namelijk het volgende:Werelds schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:40:
*Stukje HardOCP*
Het is nooit een goed teken wanneer je een beta driver moet downloaden, want niet iedereen zoekt daarop (sommigen zullen immers alleen de automatische updates volgen). Het is ook vaak voorgekomen dat ik bij nVidia maanden heb moeten wachten op een echte release driver (i.p.v. de 5e beta op rij). Voor mij niet echt een probleem, maar niet iedereen kijkt op dat deel van de website (of gaat überhaupt naar de website).Remember the days of monthly Catalyst Driver releases? Remember the days of Terry Makedon, the "CatalystMaker" pushing those out? That all seemingly ended when Terry moved to CPU marketing and AMD seems to think that all of those efforts are no longer important. Let’s sit back and see if AMD squanders what could likely be it best GPU ever.
As we are getting ready to publish this, AMD's PR company has sent us a new CFX driver, but it is still full of bugs. We have been told though that RC11 is coming later this week, and "that is planned to be released publicly as well." No date was given. If you put down big cash on HD Radeon 7970 CrossFireX you are not being ignored, but you surely are not being attended to either.
Dit is inderdaad heel belangrijk. De mensen die een setup kopen van meer dan 1000 euro, zullen toch echt iets van je verwachten. Er zijn er altijd die gewoon het beste van het beste willen en er niet eens op letten wat nu de werkelijke resultaten zijn (ze komen zelfs vaak genoeg op Tweakers langs), maar over het algemeen kun je best wel stellen dat zoiets niet zou mogen gebeuren. Stel dat iemand voorheen 2 6970s in Crossfire zou hebben gehad. Die persoon zou nu best eens minder FPS kunnen hebben en is dus ~600 euro (1000 - 400 voor 2 6970s in V&ATyranium schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:48:
is het wel de high-end markt
Dit is eigenlijk het grootste probleem. De kaart is inmiddels een maand geleden gereviewd door verschillende websites (weliswaar stonden ze 1 maand geleden nog niet online, maar de reviewers zullen niet op de dag zelf pas benchmarks gedraait hebben lijkt me) en zelfs nu is er eigenlijk niets meer dan een review driver ter beschikbaar gesteld voor de eigenaren. Het verhaaltje van het slijpen van de power-connectors bij de 6970 was een beetje krom (bij het ontwerp van je eigen koeler nog een fout maken betreffende je PCB ontwerp zou toch niet mogen), maar daar had je als consument geen last van (of heeft iemand hier slechte ervaringen mee gehad?Tyranium schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:48:
nog geen officiële drivers hebben is gewoon niet goed.
Over het algemeen was de support van de 6-serie nog best aardig. Natuurlijk was ie niet perfect, maar welke serie (ook nVidia meegeteld) was nu echt perfect te noemen? Ook hangt die conclusie nogal af van welke spellen je precies speelde. Dit is, zoals we al lang weten, nogal erg afhankelijk van vele factoren en kan bij beide merken op z'n tijd voor grote drama zorgen.
AnandTech was er met hun review (zoals Help!! ook al linkte) des tijds al vroeg bij. Inmiddels hebben we nog geen resultaten mogen zien waar AMD de beloftes, die zij daar gequote hebben, is nagekomen.Tyranium schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:48:
Hoe meer en eerder dit bij AMD onder de aandacht wordt gebracht, hoe gemotiveerder ze zullen zijn om er iets mee te doen.
Het is zeker beter dan jaren terug, maar de beloftes liggen nog altijd hoger dan de resultaten die ze laten zien.Tyranium schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:48:
Persoonlijk had ik toch verwacht dat na zeg 2 jaar, AMD wat meer vooruitgang had geboekt op dit gebied.
Tyranium schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 14:44:
*laatste post boven mij*
[ Voor 101% gewijzigd door Paprika op 19-01-2012 00:30 ]
Mooie post, ik denk dat we kunnen concluderen dat AMD de kaart te snel op de markt heeft willen zetten.
Goede post Vipeaux, waar ik me helemaal in kan vinden. Ik denk overigens dat dit stukje de spijker op de kop slaat:
Remember the days of monthly Catalyst Driver releases? Remember the days of Terry Makedon, the "CatalystMaker" pushing those out? That all seemingly ended when Terry moved to CPU marketing and AMD seems to think that all of those efforts are no longer important. Let’s sit back and see if AMD squanders what could likely be it best GPU ever.
Sinds Terry Makedon weg is bij het catalyst team is het hard achteruit gegaan daar. Terwijl met hem aan het roer er een sterke opwaartse trend waarneembaar was... toch erg vreemd aangezien hij zich voornamelijk met de marketing bezig hield if my memory serves me well.
Remember the days of monthly Catalyst Driver releases? Remember the days of Terry Makedon, the "CatalystMaker" pushing those out? That all seemingly ended when Terry moved to CPU marketing and AMD seems to think that all of those efforts are no longer important. Let’s sit back and see if AMD squanders what could likely be it best GPU ever.
Sinds Terry Makedon weg is bij het catalyst team is het hard achteruit gegaan daar. Terwijl met hem aan het roer er een sterke opwaartse trend waarneembaar was... toch erg vreemd aangezien hij zich voornamelijk met de marketing bezig hield if my memory serves me well.
Wil gewoon even aangeven dat er paar games bijzitten waar je nooit schaling gaat zien of amper schalnig omdat ze gewoon tegen de cpu limit aanlopen.[message=37523495,noline]
Civilization V (4x AA)
[afbeelding]
Volledig cpu limited op AMD gpu's. Ze kunnen hier dus gewoon niet sneller zolang ze die cpu limit niet weg krijgen.
Hard Reset (4x AA)
[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]
inderdaad cpu limit op lagere resoluties
StarCraft II (0x AA)
[afbeelding]
volledig cpu limitted
Skyrim (4x AA)
[afbeelding]
skyrim is cpu limitted, dus goede schaling ga je er nooit in krijgen.. zo weinig mogelijk overhead is de key
De drivers zijn inderdaad niet zo perfect atm. HEb nog nooit goede drivers geweten bij een new gen release ivm SLI of crossfire. Maar als je die cpu limitted games eruit haalt dan kun je toch echt niet zeggen dat het zeer slecht is imo..
Ok er zijn paar games waar je beter kan verwachten zoals bf3 op 25xx*, maar gezien de schaling op lagere resoluties zal dat wel snel in orde komen. Als developer is het onmogelijk om alle resoluties bij alle spelen te testen en na te gaan, dus probleem gaan er gewoon zijn.
Ik heb er ook even utigefiltered van de games welke een probleem hebben, degeen met +70% schaling eruit gelaten en de cpu limitted ook:
[message=37523495,noline]
[afbeelding]
Battlefield 3 (4x AA)
[...]
[afbeelding][afbeelding]
[ Voor 26% gewijzigd door Devpartner op 18-01-2012 16:54 ]
Hoezo zou je alleen CPU limited zijn bij AMD GPUs?Op 1920x1200 doet de GTX580 het beter als zowel de 7970 als de 7970s in Crossfire en is de GTX590 28.32% sneller dan 2 7970s. Dat moet dus beter kunnen, een stuk beter zelfs.
En bij Skyrim heb je een vermindering in FPS(!), dat is gewoon erg krom, want je krijgt dan alle nadelen van Crossfire en ook nog eens een lagere FPS. Bij 2 6970s krijg ik gewoon FPS erbij (met Eyefinity) en voor Eyefinity is ook in dat spel de CPU limit geen probleem en zou meer FPS (2 7970s) nog altijd behoorlijk helpen, want ik haal de 60 nog niet eens.
En daarbij:
Dit is inderdaad heel erg jammer en slecht. Single GPU werkt prima. Maar inderdaad die CFX users geven heel veel geld uit. Laat die niet in de kou staan. En breng in ieder geval iets van een Beta uit.
Dat van STO is ook jammer maar dat kan met TWIMTBP te maken hebben. AMD moet daar ook nog hard aan werken.
Maar op Single GPU heb ik weinig commentaar dat loop eigenlijk prima. Heb daar nooit grote problemen gehad.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Zie mijn additie.Paprika schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:54:
[...]
Hoezo zou je alleen CPU limited zijn bij AMD GPUs?
En bij Skyrim heb je een vermindering in FPS(!), dat is gewoon erg krom, want je krijgt dan alle nadelen van Crossfire en ook nog eens een lagere FPS. Bij 2 6970s krijg ik gewoon FPS erbij (met Eyefinity) en voor Eyefinity is ook in dat spel de CPU limit geen probleem en zou meer FPS (2 7970s) nog altijd behoorlijk helpen, want ik haal de 60 nog niet eens.
En daarbij:
[...]
je ziet toch duidelijk dat die game volledig cpu limitted is bij AMD. Dit kan perfect komen doordat hun drivers minder goed verspreiden over de cpu (multithreading through dx11) dan die van nvidia. Dit is dan imho geen cfx probleem maar een algemeen driver limitatie in het geval van AMD.
Skyrim, tuurlijk negatief is slecht... maar als je er maximaal 2% kan uithalen door cpu limitted is het doel hier zo weinig mogelijk overhead te hebben. in beste geval kunnen ze hier mss 2% winnen... Dusjah spijtig dat je iets verlies hebt. Voor dit spel is een zware overclock veel nuttiger dan de graphic card.
[ Voor 7% gewijzigd door Devpartner op 18-01-2012 17:00 ]
Welke driver versie krijg je trouwens op de cd bij de 7970?
Verwijderd
Dit beaam ik! Ben na een aantal jaren Nvidia vorig voorjaar op AMD overgestapt (nieuwe HD5850 voor 110,- FTW!Astennu schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:56:
[...]
Maar op Single GPU heb ik weinig commentaar dat loop eigenlijk prima. Heb daar nooit grote problemen gehad.
Maar het is idd geen goede zaak dat de mensen die >1000,- aan hardware uitgeven wel tegen problemen aanlopen, dit zullen ze snel moeten fixen!
leuke post, ik mis alleen een conclusie en dan zou ie zo op de frontpage kunnen
zo te zien lijkt het me nog steeds niet waard om naar CF te gaan
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Zou zelf niet zeggen dat CF het niet waard is. Het is wel zo dat je meer dan bij single GPU:superwashandje schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:02:
[...]
leuke post, ik mis alleen een conclusie en dan zou ie zo op de frontpage kunnen
zo te zien lijkt het me nog steeds niet waard om naar CF te gaan
- goed moet kijken of je favoriete game(s) / engine(s) het voldoende goed doen (qua drivers).
- bereid moet zijn te accepteren dat het qua future favo games vooralsnog een hit en miss situatie is qua ervaring 'out of the gate'. En het best een tijd kan duren voordat miss situaties opgelost zijn.
- je microstuttering kunt ervaren.
PC Specs
het lijkt het mij persoonlijk ook niet waard. enige spel waar ik het voor nodig zou hebben is battlefield en die valt dus nog wel tegen (en daarbij is 1x 7970 ook wel genoeg denk ikHelp!!!! schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:11:
[...]
Zou zelf niet zeggen dat CF het niet waard is. Het is wel zo dat je meer dan bij single GPU:
- goed moet kijken of je favoriete game(s) / engine(s) het voldoende goed doen (qua drivers).
- bereid moet zijn te accepteren dat het qua future favo games vooralsnog een hit en miss situatie is qua ervaring 'out of the gate'. En het best een tijd kan duren voordat miss situaties opgelost zijn.
- je microstuttering kunt ervaren.
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
In jouw situatie is het dan idd wellicht geen goede oplossing. Maar zoals vrijwel alles is het persoonlijk.superwashandje schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:20:
[...]
het lijkt het mij persoonlijk ook niet waard. enige spel waar ik het voor nodig zou hebben is battlefield en die valt dus nog wel tegen (en daarbij is 1x 7970 ook wel genoeg denk ik)
Mijn 6950 CF levert grosso modo betere prestaties (in BF3) dan een 7970 die als snel E500 kost terwijl mijn kaarten samen me een jaar geleden maar iets van E360 hebben gekost....
Voor mij is BF3 ook een belangrijke graadmeter. Een single GPU die dat op >60fps @highest incl. vsync op mijn resolutie kan draaien heeft uiteraard mijn voorkeur.
Daarom zal ik waarschijnlijk ik pas weer overstappen als nVidia met Kepler komt of AMD met de beefed up 7970 waarvan in de wandelgangen sprake is.
Beter later dan nooit: Helemaal eens en zeker met de de flexibiliteit / IQ forcing opties. Lijkt me niet zo heel lastig/controversieel voor AMD om dat ook te ondersteunen.edward2 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 13:46:
VerrassendAls 7970 CF-gebruiker (kon het natuurlijk toch weer niet laten) heb ik toch nog wel het e.e.a. aan te merken.
[ Voor 57% gewijzigd door Help!!!! op 18-01-2012 22:33 ]
PC Specs
Ligt er natuurlijk ook aan wat de andere opties zijn.
Ik kon, toen ik mijn kaarten kocht, kiezen tussen 2x 6950 of een 580 (voor €75 meer), toen was de keuze snel gemaakt.
Ja, af en toe moet je wat zoeken naar oplossingen en/of geduld hebben, maar dat woog imo niet op tegen de voordelen (40% meer performance voor €75 minder).
Op dit moment zijn er meer alternatieven en is het prijsverschil verdwenen, maar ik denk dat ik zo weer voor 2x 6950 zou kiezen.
Ik kon, toen ik mijn kaarten kocht, kiezen tussen 2x 6950 of een 580 (voor €75 meer), toen was de keuze snel gemaakt.
Ja, af en toe moet je wat zoeken naar oplossingen en/of geduld hebben, maar dat woog imo niet op tegen de voordelen (40% meer performance voor €75 minder).
Op dit moment zijn er meer alternatieven en is het prijsverschil verdwenen, maar ik denk dat ik zo weer voor 2x 6950 zou kiezen.
Precies, hoe beter je weet wat je belangrijk vindt en hoe beter je weet hoe bepaalde oplossingen in de praktijk uitpakken, hoe beter je keus meestal is.mitsumark schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:27:
Ligt er natuurlijk ook aan wat de andere opties zijn.
PC Specs
Ik ben het hier 110% mee eens. Het kan en moet smoother. En liefst zo snel mogelijk. We betalen er genoeg voor, dus ik wil ook graag moeite (en goeie support) van AMD zien.edward2 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 13:46:
Toch een CFX setupje genomen?
Als jij weet hoe je Skyrim 100% smooth krijgt Edward, mag je me wel ff DM'en als je wil.
Ik kon me ook weer eens niet beheersen...
Crysis 2, F1 2011, en Metro lopen wel aardig. Meer heb ik nog niet getest. Dat doen ik morgen, overmorgen, zaterdag, zondag, enzovoorts.
[ Voor 5% gewijzigd door Format-C op 18-01-2012 22:56 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
superwashandje schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:02:
[...]
ik mis alleen een conclusie en dan zou ie zo op de frontpage kunnen
Echt een goede conclusie kun je dan ook niet trekken, want dat zal per persoon anders zijn. Het ligt geheel aan de spellen die je speelt, op welke resolutie, welke overige hardware bezit je, hoeveel last heb je van microstuttering (dat is echt heel persoonlijk) en nog wel het belangrijkste: hoe hard telt voor jou FPS per euro die je uitgeeft.
Battlefield 3 draait hier trouwens als een trein met alles vol open en op Ultra, alleen dan met FXAA (is dat toch?) Iig niet die te zware MSAA. Dat wil misschien na wat drivertweaks wel.
GPU op 1,1GHz trouwens.
Volgens mij kom ik niet onder de 60FPS zo te voelen. BF3 is smoooth as butter.
GPU op 1,1GHz trouwens.
Volgens mij kom ik niet onder de 60FPS zo te voelen. BF3 is smoooth as butter.
[ Voor 31% gewijzigd door Format-C op 18-01-2012 23:21 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Er word er dan wel altijd gepraat over driver problemen aan de kant van amd of cpu limits er is echter ook nog altijd mogelijk dat de game developer zelf iets verprutst voor crossfire/watdanooksupport. Als een voorbeeld noem ik red orchestra 2. Dit spel heeft/had(ik heb het spel niet meer geprobeerd sinds october) de neiging om regelmatig meer dan 4000 draw calls/sec te vragen van de cpu terwijl epic meer dan 2000 afraad. Dit zorgt uiteindelijk voor een cpu bandwith limit waar door de cpu zelf niet goed aan de praat komt en ook daardoor weer de video kaarten niet.
Skyrim overigens is niet goed geoptimised. Je ziet nu al mensen komen met custom patches die flink wat performance increase geven zonder de visuals etc slechter te maken. Mensen mogen dan wel de verantwoordelijkheid afschuiven op nvidia en amd vaak als het gaat om performance issues. Game developers zelf kunnen er ook wat van.
Skyrim overigens is niet goed geoptimised. Je ziet nu al mensen komen met custom patches die flink wat performance increase geven zonder de visuals etc slechter te maken. Mensen mogen dan wel de verantwoordelijkheid afschuiven op nvidia en amd vaak als het gaat om performance issues. Game developers zelf kunnen er ook wat van.
Dit zijn gewoon de gevolgen van een console port.tomcatha schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 23:36:
Iets voor de PC ontwikkelen en dan naar een console porten is moeilijk omdat er dan veel moet gebeuren om het op een console goed te laten werken. Iets voor de console ontwikkelen en het dan naar de PC porten is makkelijk. PC's zijn toch krachtig genoeg. M.a.w. dat console ports niet optimaal lopen op PC's.
ok sry...te snel over het laatste stukje heengelezen. ik zou hem op de frontpage laten zetten
Apart dan dat de game op nV hardware wel smooth loopt en op AMD minder. Volgen mij heeft dat meer met drivers te maken dan met het feit dat het een port is. Een ander de schuld geven is imho wat te makkelijk....madmaxnl schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 23:53:
[...]
Dit zijn gewoon de gevolgen van een console port.
Iets voor de PC ontwikkelen en dan naar een console porten is moeilijk omdat er dan veel moet gebeuren om het op een console goed te laten werken. Iets voor de console ontwikkelen en het dan naar de PC porten is makkelijk. PC's zijn toch krachtig genoeg. M.a.w. dat console ports niet optimaal lopen op PC's.
Tsja, soms is het lastig te bepalen waar de schuld ligt, maar soms zijn de aanwijzingen wel erg sterk dat de ontwikkelaars er met de pet naar gooien.
Moor voorbeeld is Star Wars:The Old Republic. In de laatste beta-fases, liep het spel prima op een breed scala aan hardware. Sinds de game live is gegaan, is het om compleet onduidelijke redenen niet vooruit te branden op sommige AMD-hardware. Waar het aan ligt, iemand die het weet mag het me vertellen. Niet aan de driver in ieder geval, want zoals gezegd, in de laatste beta-fase geen enkel echt probleem. Blijkbaar kunnen ontwikkelaars dus erg gemakkelijk problemen veroorzaken, al dan niet bewust.
Punt is dat je wel erg gemakkelijk 1 kant op kunt blijven wijzen, maar dat is exact hetzelfe "een ander de schuld geven is wat te makkelijk". Het hoeft dus echt niet de driver te zijn als er problemen zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat drivers niet beter kunnen voor bepaalde spellen.
Moor voorbeeld is Star Wars:The Old Republic. In de laatste beta-fases, liep het spel prima op een breed scala aan hardware. Sinds de game live is gegaan, is het om compleet onduidelijke redenen niet vooruit te branden op sommige AMD-hardware. Waar het aan ligt, iemand die het weet mag het me vertellen. Niet aan de driver in ieder geval, want zoals gezegd, in de laatste beta-fase geen enkel echt probleem. Blijkbaar kunnen ontwikkelaars dus erg gemakkelijk problemen veroorzaken, al dan niet bewust.
Punt is dat je wel erg gemakkelijk 1 kant op kunt blijven wijzen, maar dat is exact hetzelfe "een ander de schuld geven is wat te makkelijk". Het hoeft dus echt niet de driver te zijn als er problemen zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat drivers niet beter kunnen voor bepaalde spellen.
Feit blijft voor mij dat Skyrim op mijn systeem met een 560Ti smoother loopt dan op de 7970. De 7970 is een keer zo snel, dus dat ik eerder aan drivers denk dan aan de game lijkt me duidelijk.
Als het aan de game lag zou de game op een 560 toch ook niet flawless lopen?
Ik heb gelukkig genoeg andere games die ik nog moet uitspelen, maar jammer is het wel. Het driverteam van AMD zou eens een tripje moeten maken naar de Bethesda studio en een aantal 7970's mee moeten nemen en aan de slag gaan.
Dat zou ik iig wel doen als AMD zijnde.
Ze hebben er beide baat bij.
Ik heb gelukkig genoeg andere games die ik nog moet uitspelen, maar jammer is het wel. Het driverteam van AMD zou eens een tripje moeten maken naar de Bethesda studio en een aantal 7970's mee moeten nemen en aan de slag gaan.
Dat zou ik iig wel doen als AMD zijnde.
Ze hebben er beide baat bij.
[ Voor 5% gewijzigd door Format-C op 19-01-2012 06:09 ]
Veel, zo niet de meeste, AAA games gebruiken shaders die geoptimaliseerd zijn voor een bepaalde architectuur. Je kunt dus niet zomaar aannemen dat nV en AMD kaarten dezelfde code draaien en de schuld dus bij de drivers ligt. Het kan gemakkelijk een probleem/bottleneck in het het AMD code path zijn of gewoon minder geoptimaliseerdFormat-C schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 06:04:
Asus P8P67 EVO | i5 2500k (4.8 GHz) | Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Ed. | 8 GB DDR3 1600 | 1 TB HDD
Speel anders gewoon eens in Windowed-mode. Al is game-specifieke meuk meer iets voor het ervaringen topic...
Klopt. Windowed al geprobeerd. Ik heb wat tweaks gedaan, dus het is al wel redelijk speelbaar, maar nog niet maxed out.
Maar goed.
Vooralsnog draait de rest van de games prima, dus tevreden ben ik zeker wel. Het komt wel goed.
het kan alleen maar beter worden, en de kaart is echt damn snel!
ik hoef me niet te vervelen de komende weken / maanden.
Maar goed.
Vooralsnog draait de rest van de games prima, dus tevreden ben ik zeker wel. Het komt wel goed.
[ Voor 20% gewijzigd door Format-C op 19-01-2012 06:27 ]
Fabrikant kan inderdaad weldegelijk wat uitmaken. Neem BF3 bijvoorbeeld. Die hebben aparte render paths voor architecturen van beide kanten en nu bleek bij tests bij DICE bijvoorbeeld dat op Tahiti het render path voor Fermi beter loopt dan het render path voor VLIW (is logisch, als je er over nadenkt, maar goed). Ik weet even niet waar dat vandaan komt (waarschijnlijk is dat op Beyond3D wel ergens langs gekomen
). Dat is dan ook wel meteen de reden waarom BF3 een van de weinige games is die werkelijk zo'n beetje elke GPU wel tot de 99% usage kan pushen 
Nu geloof ik voor geen seconde dat dat het geval is in Skyrim (meerdere render paths), maar het kan dus wel heel goed zijn dat daar gewoon het grote probleem ligt. Daar kom ik dan weer met m'n gezeur, het ligt meer aan de developer dan aan de driver (en met name bij Bethesda kijk ik daar niet van op) - driver "fixes" voor zulke problemen zijn toch regelmatig workarounds voor gekke dingen in een engine.
Nu geloof ik voor geen seconde dat dat het geval is in Skyrim (meerdere render paths), maar het kan dus wel heel goed zijn dat daar gewoon het grote probleem ligt. Daar kom ik dan weer met m'n gezeur, het ligt meer aan de developer dan aan de driver (en met name bij Bethesda kijk ik daar niet van op) - driver "fixes" voor zulke problemen zijn toch regelmatig workarounds voor gekke dingen in een engine.
Al dat gedoe om CrossFireX. Er zijn spellen waarin het niet echt soepel werkt, neem The Witcher 2 of Batman. Maar in welke andere spellen werkt het dan nog meer niet, waar de cpu niet de bottleneck is? Bij mij werkt het prima in BF3 bijvoorbeeld, op zowel 1920x1080 als 2560x1440...
@Marc, sommige zullen nooit tevreden zijn?
is deze al voorbij gekomen?

Leuk koelertje voor de 7970
Jammer dat het een Chinees merk is, kans dat het na Europa komt is klein dan
Bron
Wat over de 7950 van PowerColor

Ziet er uit dat reference en non refference tegelijk gaan uitkomen

Leuk koelertje voor de 7970

Bron

[ Voor 49% gewijzigd door yzx op 19-01-2012 10:29 ]
Ik gebruik geen CFX, even voor de duidelijkheid. (Overkill)
Wat wel opvallend is overigens, is dat in Skyrim de GPU volgens mij no niet voor 50% benutwordt.
Hij wordt maar iets van 50 a 60C in die game, wat aangeeft dat er (volgens mij) genoeg in de drivers gesleuteld kan woren om de 7970 in die game wat beter tebenutten.
Wat wel opvallend is overigens, is dat in Skyrim de GPU volgens mij no niet voor 50% benutwordt.
Hij wordt maar iets van 50 a 60C in die game, wat aangeeft dat er (volgens mij) genoeg in de drivers gesleuteld kan woren om de 7970 in die game wat beter tebenutten.
met CFX 6870 op FHD draait BF3 ze ook maar beide op 70% vol hoorFormat-C schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:17:
Ik gebruik geen CFX, even vor de duidelijkheid. (Ovekill)

Is jou nooit opgevallen dat je met je CFX set in sommige games echt hoge FPS haalt, zoals ik rond de 100fps gemiddeld zat in BF3 op 1920x1200 maar het GEVOEL had alsof de game gewoon niet soepel draaide. Iets met microstuttering...Marc Rademaker schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:12:
Al dat gedoe om CrossFireX. Er zijn spellen waarin het niet echt soepel werkt, neem The Witcher 2 of Batman. Maar in welke andere spellen werkt het dan nog meer niet, waar de cpu niet de bottleneck is? Bij mij werkt het prima in BF3 bijvoorbeeld, op zowel 1920x1080 als 2560x1440...
Sterker nog, ik heb de mogelijkheid gehad om even te testen met een single 6950 en 2x 6870... Raad eens met welke kaar ik het lekkerder vond spelen, ondanks dat ik daarmee lagere FPS gemiddeld haalde?...
Dat gevoel heb ik dus in Skyrim met een single GPU.peakaboo schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:25:
[...]
Is jou nooit opgevallen dat je met je CFX set in sommige games echt hoge FPS haalt, zoals ik rond de 100fps gemiddeld zat in BF3 op 1920x1200 maar het GEVOEL had alsof de game gewoon niet soepel draaide. Iets met microstuttering...
Die Yeston gaan we sowieso niet in Nederland zien (vermoed ik) en die Powercolor zou ook een HD7970 kunnen zijn ^^ Iemand heeft de 50 of de 70 namelijk weggepaintyzx schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:16:
@Marc, sommige zullen nooit tevreden zijn?
[afbeelding]
Leuk koelertje voor de 7970Jammer dat het een Chinees merk is, kans dat het na Europa komt is klein dan
![]()
Bron
[afbeelding]
CFf 6950 users, welke driver hebben jullie de beste ervaringen mbt BF3?
Bij sommige heb ik soms wat artifact achtige popups, niet veel maar toch aanwezig.
Bij sommige heb ik soms wat artifact achtige popups, niet veel maar toch aanwezig.
jah vond ik raar, maar meerdere hits op google zeggen 79503XPER7 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:34:
[...]
Die Yeston gaan we sowieso niet in Nederland zien (vermoed ik) en die Powercolor zou ook een HD7970 kunnen zijn ^^ Iemand heeft de 50 of de 70 namelijk weggepaint

Klopt, ik ga er ook wel vanuit.. Maar het zou toch mooi zijn als dat ding ook op de XT kwamyzx schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:37:
[...]
jah vond ik raar, maar meerdere hits op google zeggen 7950
Koop die Yeston dan maar3XPER7 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:40:
[...]
Klopt, ik ga er ook wel vanuit.. Maar het zou toch mooi zijn als dat ding ook op de XT kwam
Vindt het ook wel weer eens een goed uitziende koeler, eens iets anders dan die DCII die weeral knots hetzelfde op de 7970 komt

Toch wel een 7950 8)
[ Voor 25% gewijzigd door yzx op 19-01-2012 10:50 ]
Mijn 6950's draaien beide op 99%, ongeacht of ik op 1 of 3 schermen zit en ongeacht of msaa aan staat of niet...yzx schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:18:
met CFX 6870 op FHD draait BF3 ze ook maar beide op 70% vol hoorals je genoeg FPS hebt waarom zou je meer moeten hebben
Volgens mij draai ik nog driver versie 11.10
Denk dat je beter even een clean install kan doen van windows, of iig zorgen dat er geen enkele nvidia driver meer op je systeem zwerft. Met een single kaart heb ik daar nooit last van gehad. Het is echt een CF issue en ook bekend bij velen gebruikers. Wellicht verandert er iets met de release van de officiele drivers, maar tot die tijd zul je het hiermee moeten doen.Format-C schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:31:
[...]
Dat gevoel heb ik dus in Skyrim met een single GPU.
Dat is ook een van de betere drivers voor CF, in Bf3 dan. Kan de link even niet vinden, maar het ging om de AMD Catalyst 8.93 (Nov. 18).mitsumark schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:45:
[...]
Mijn 6950's draaien beide op 99%, ongeacht of ik op 1 of 3 schermen zit en ongeacht of msaa aan staat of niet...
Volgens mij draai ik nog driver versie 11.10
[ Voor 8% gewijzigd door peakaboo op 19-01-2012 12:17 ]
Heren,
Ik heb gisteren de 7970 Sapphire binnengekregen. Echter qua accessoires viel me wat op. Om triple screen te draaien is meegeleverd;
HDMI -> DVI
DisplayPort -> DVI
DisplayPort -> DisplayPort
en nog wat andere dingen.
Begrijp ik hieruit dat als ik eyefinity wil draaien dat ik 1 scherm op DVI moet, 1x op de HDMI, en 1 op DisplayPort?
Ik weet niet anders en je moest de 2 extra schermen op beide DisplayPorts aansluiten...
Ik heb gisteren de 7970 Sapphire binnengekregen. Echter qua accessoires viel me wat op. Om triple screen te draaien is meegeleverd;
HDMI -> DVI
DisplayPort -> DVI
DisplayPort -> DisplayPort
en nog wat andere dingen.
Begrijp ik hieruit dat als ik eyefinity wil draaien dat ik 1 scherm op DVI moet, 1x op de HDMI, en 1 op DisplayPort?
Ik weet niet anders en je moest de 2 extra schermen op beide DisplayPorts aansluiten...
Professioneel Heftruck Syndroom
Minimaal 1 scherm op displayport, dus dat moet goedkomen zo.
Dat mag ook wel, mijn Radeon HD 5970 + HD 5870 Triple CF combinatie draait BF3 ook zo soepel als boter. Vrijwel continu boven de 80 fps met pieken tot 180 fps, ik kan alleen niet alle details openzetten vanwege de framebuffer van 1 GB. De GPU kracht is echter meer dan genoeg om dat aan te kunnen. Voor die paar effecten en details waarvoor je meer dan 1 GB VRAM nodig hebt ga ik niet upgraden.Format-C schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 23:19:
Battlefield 3 draait hier trouwens als een trein met alles vol open en op Ultra, alleen dan met FXAA (is dat toch?) Iig niet die te zware MSAA. Dat wil misschien na wat drivertweaks wel.
GPU op 1,1GHz trouwens.![]()
Volgens mij kom ik niet onder de 60FPS zo te voelen. BF3 is smoooth as butter.![]()
Goud is geen geld
5970+5870 is alleen wel een stuk sneller dan een 7970 hèfrankknopers schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:32:
[...]
Dat mag ook wel, mijn Radeon HD 5970 + HD 5870 Triple CF combinatie draait BF3 ook zo soepel als boter. Vrijwel continu boven de 80 fps met pieken tot 180 fps, ik kan alleen niet alle details openzetten vanwege de framebuffer van 1 GB. De GPU kracht is echter meer dan genoeg om dat aan te kunnen. Voor die paar effecten en details waarvoor je meer dan 1 GB VRAM nodig hebt ga ik niet upgraden.
Als je toch altijd 3 GPUs tot je beschikking hebt, test eens voor me of je inderdaad minder/geen last hebt van microstuttering met 3 GPUs en of je dat met maar 2 GPUs wel hebt.frankknopers schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:32:
[...]
Dat mag ook wel, mijn Radeon HD 5970 + HD 5870 Triple CF combinatie draait BF3 ook zo soepel als boter. Vrijwel continu boven de 80 fps met pieken tot 180 fps, ik kan alleen niet alle details openzetten vanwege de framebuffer van 1 GB. De GPU kracht is echter meer dan genoeg om dat aan te kunnen. Voor die paar effecten en details waarvoor je meer dan 1 GB VRAM nodig hebt ga ik niet upgraden.
Het ATi HD5XXX serie ervaringen topic - Deel 4
Alvast bedankt.

Heb met me 5970 nooit last van gehad.. Na dat ik dit hier meerdere malen heb gelezen ben ik maar is op you-tube op wezen zoeken wat dit was... Mensen hier ook al last van met 7970cf ??
[ Voor 12% gewijzigd door k1978 op 19-01-2012 16:39 ]
Nog even terug komen op de HD7970 CF problematiek m.b.t. de drivers.
"But new features alone can't fix every single thing that has ailed AMD in the past year, so the question remains: how does AMD intend to fix their poor delivery of optimized drivers for new games? It's a question AMD cannot (or will not) completely answer in detail, but it's a question for which there's at least part of an answer.
The fundamental answer is more. More developers, more quality assurance, and above all more money. By all accounts NVIDIA sinks a lot of money into driver development and ISV and it usually shows. AMD is going to spend more resources on driver development at home and this is going to help a great deal, but at the same time it would seem that they've finally come to realize that great ISV relationships require that AMD be more proactive than how they've been in the past."
Bron: Anandtech - AMD Radeon HD7970 Review: 28nm And Graphics Core Next, Together As One
"But new features alone can't fix every single thing that has ailed AMD in the past year, so the question remains: how does AMD intend to fix their poor delivery of optimized drivers for new games? It's a question AMD cannot (or will not) completely answer in detail, but it's a question for which there's at least part of an answer.
The fundamental answer is more. More developers, more quality assurance, and above all more money. By all accounts NVIDIA sinks a lot of money into driver development and ISV and it usually shows. AMD is going to spend more resources on driver development at home and this is going to help a great deal, but at the same time it would seem that they've finally come to realize that great ISV relationships require that AMD be more proactive than how they've been in the past."
Bron: Anandtech - AMD Radeon HD7970 Review: 28nm And Graphics Core Next, Together As One
Is het antwoord op mijn vraag ergens te vinden ? Ik heb al eens vluchtig door de jaar verslagen gekeken maar kon niks vinden over kosten gemaakt aan driver development.madmaxnl schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 13:21:
Hoeveel geven AMD en nVidia eigenlijk uit aan hun driver development en hoeveel mensen houden ze binnen die tak aan het werk ?
Ik heb altijd begrepen dat binnen ATI slechts een heel klein team bezig was met de drivers. Maar goed, als ze daar meer geld in gaan pompen en meer talenten aan het werk zetten, zullen er wellicht nog minder problemen overblijven voor de mensen die problemen hebben. Alleen maar goed dus.
Dit topic is gesloten.