Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Het blijft dus speculeren, als de HD7850 ~230 euro gaat kosten maar niet beter is dan een HD6950, moeten ze wel iets grandioos aangepakt hebben aan bijvoorbeeld het verbruik wil het nog een leuke kaart worden. Maarja, als ze hem goedkoper neer zouden gaan zetten is het gat met Tahiti weer veel te groot..
Als alle geruchten kloppen heeft AMD de hele GCN lijn al zowat gelanceerd voordat nVidia uberhaupt met een antwoord is gekomen. Dus dat wordt cashen. Op Tahiti begrijp ik het wel, maar op Pitcairn en Cape Verde gaan cashen zal ze echt niet zoveel opleveren (Let wel, mochten de verbruikscijfers indrukwekkend zijn, is het misschien iets rechtvaardiger..). Voor Tahiti hebben ze immers geen directe concurrent, maar voor Pitcairn en Cape Verder zeker wel.
Ja het lijkt me duidelijk dat AMD tov hun vorige serie gewoon flink wil cashen evenals de webwinkels dit gaan doen, toch ten op zichte van de concurrent met de 500 serie zitten ze kwa prijs nog steeds aande juiste kant wellicht met de 7950 bv maar dat we meer betalen nu dat staat vast.Format-C schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 09:25:
Tja, ook de 7800 serie lijkt behoorlijk aan de prijs te worden... Als een 7850 230 gaat kosten...
Het is te hopen dat ze een flink stuk sneller zijn dan de 6900 serie dan.
Edit; Echter als dat zo is, zitten ze alweer in de buurt van de 7900 serie...
Dit zal niet veranderen tot NVIDIA komt en AMD dwingt tot verlagingen, en daar hoop ik wel op als consument zijnde,vervelend dat we nu even de volle pond betalen echter zeer logisch vanuit de oogpunten van AMD/winkels.
Ben benieuwd naar hoe de 7800 serie zal gaan presteren want zoals je al zegt ze kunnen niet flink sneller zijn dan want dan zit men weer te dicht op de 7900 serie, dus ben benieuwd!
[ Voor 8% gewijzigd door pino85 op 01-02-2012 10:12 ]
Liefhebber van Tweakers
Dat is altijd het grote probleem. Was ook met de i7 920 cpu's was ook met die FX en EE cpu's. En is voor de HD2xxx altijd zo geweest met high end kaarten. 1 maand later kan het zo maar 100-150 euro goedkoper zijn en beginnen mensen te zeuren.Format-C schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 08:39:
En "vroeger", tijdens het Athlon tijdperk, kostte een CPU met een unlockte multi $1000,- . FX57 en/ of FX60 bijvoorbeeld.
Een Intel Pentium XE 955 kostte dat ook.
Edit; en zonder weeeeeer over de prijzen van de 7970 en 7950 te gaan lopen zeuren; je kan die hoge prijzen wel op alle mogelijke manieren goedpraten, en je hebt natuurlijk een punt als je naar concurrentie, perfomance, en features kijkt, maar de HD2000, HD3000, HD4000, HD5000 en HD6000 waren allemaal niet zo duur als de HD7000...
Het is duidelijk dat AMD gewoon flink wil cashen.
En dat moeten ze wat mij betreft helemaal zelf weten. Je maakt uiteindelijk als consument zelf de keuze of je het ervoor over hebt. Je bent er zelf bij.
Maar je moet niet verbaast zitten kijken dat als nV straks met een Kepler komt, de HD7970 ineens voor 350 te koop is. Dat is natuurlijk leuk voor de mensen die op dat moment een kaart zoeken, maar de verstokte AMD fans die hoofdprijzen hebben betaald voor de HD7000 krijgen dan de deksel op hun neus, en zullen daar niet vrolijk van worden. En de vraag rijst dan wat die mensen de volgende kéér doen. Direct kopen? Of toch maar wachten?
[...]
Wat gebeurt er als die erboven komt dan?
De enige die je dan voor z'n kop moet slaan ben je zelf. Dat je een maand terug zo dom bent geweest om een kaart voor die prijs te kopen die je er blijkbaar een maand later niet meer over over had?
Ik heb zo iets van jammer. Maar toen je de kaart kocht had je het er blijkbaar voor over. En je kaart wordt er niets minder door. Dit werkt met Telefoons niet anders. En Auto's kunnen een maand later met een aanbieding ook zo 3000 euro voordeliger zijn. Zo werkt het nu eenmaal.
Als kostprijs zo belangrijk is moet je gewoon nooit het nieuwste kopen maar altijd een generatie ouder. Heb je niet de snelste kaarten en de laatste en nieuwste features maar wel de beste prijs performance.
Dan krijg ik af en toe hier en daar wat checkboards. Dus dan beginnen bepaalde shaders rot te doen. Zo te zien 1-2 clustertjes. Of was het nou bij 94c. Ik denk dat het 94c was. In ieder geval iets wat je niet zo maar haalt. In ieder geval niet op auto fan speeds. Maar 1125 is dus niet helemaal sollid. Dus pak meestal 1100 dan is het altijd goed. Ookal worden die temps in games niet gehaald. Een beetje marge kan niet kwaad
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Alsof dit de eerste keer zou zijn dat prijzen van hardware dalen omdat de concurrentie met iets beters komt...Format-C schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 08:39:
Maar je moet niet verbaast zitten kijken dat als nV straks met een Kepler komt, de HD7970 ineens voor 350 te koop is. Dat is natuurlijk leuk voor de mensen die op dat moment een kaart zoeken, maar de verstokte AMD fans die hoofdprijzen hebben betaald voor de HD7000 krijgen dan de deksel op hun neus, en zullen daar niet vrolijk van worden. En de vraag rijst dan wat die mensen de volgende kéér doen. Direct kopen? Of toch maar wachten?
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Liefhebber van Tweakers
Het prijs gat? Tja, dat is gewoon een gevolg van het performance gat, toch?3XPER7 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 09:52:
Het blijft dus speculeren, als de HD7850 ~230 euro gaat kosten maar niet beter is dan een HD6950, moeten ze wel iets grandioos aangepakt hebben aan bijvoorbeeld het verbruik wil het nog een leuke kaart worden. Maarja, als ze hem goedkoper neer zouden gaan zetten is het gat met Tahiti weer veel te groot..
Minder performance dan 6950 voor een hogere prijs lijkt me lastig te verkopen.
Daarnaast heeft bijvoorbeeld een HD7950 betere prestaties dan een HD6970 en doet dat met minder stroomverbruik. Als die HD7950 'slechts' €50 meer zou kosten dan een HD6970 dan zou die laatste vrijwel niet meer verkopen omdat je die €50 makkelijk bespaart op je stroomrekening (als je veel gamed).
Zodra je minder kaarten uit de HD6000 serie te koop ziet staan (stock raakt op) dan zal de prijs van de HD7000 ook gaan zakken.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Verderop in die quote zei ik dan ook:Olaf van der Spek schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 11:06:
[...]
Het prijs gat? Tja, dat is gewoon een gevolg van het performance gat, toch?
Minder performance dan 6950 voor een hogere prijs lijkt me lastig te verkopen.
3XPER7 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 09:52:
Als alle geruchten kloppen heeft AMD de hele GCN lijn al zowat gelanceerd voordat nVidia uberhaupt met een antwoord is gekomen. Dus dat wordt cashen. Op Tahiti begrijp ik het wel, maar op Pitcairn en Cape Verde gaan cashen zal ze echt niet zoveel opleveren (Let wel, mochten de verbruikscijfers indrukwekkend zijn, is het misschien iets rechtvaardiger..). Voor Tahiti hebben ze immers geen directe concurrent, maar voor Pitcairn en Cape Verder zeker wel.
Zijn toch veel problemen mee geweest? En TSMC vraagt daar ook niet een dubbeltje voor.
Anyhoe, dit zal pas blijken als nvidia met een nieuwe lijn komt. Tot die tijd is er niet of nauwelijks concurentie.
Als nvidia ook rond dezelde (hoge) prijs gaat zitten dan weet je gewoon dat het niet veel goedkoper kan
Nee het kopen als er geen enkele concurrentie is, dan betaal je altijd wel meer en kan het vervelend zijn als een kaart opeens een euro of 75-100 goedkoper word na enkele maanden omdat de concurrent komt maar dat risico loop je eenmaal als je bij de launch deze kaarten wilt kopen.
[ Voor 31% gewijzigd door pino85 op 01-02-2012 12:17 ]
Liefhebber van Tweakers
Als nVidia met een hele goede Kepler komt, zou het me niet verbazen dat deze qua prijs duidelijk boven de AMD 7xxx wordt gepositioneerd.Olaf van der Spek schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 10:33:
[...]
Alsof dit de eerste keer zou zijn dat prijzen van hardware dalen omdat de concurrentie met iets beters komt...
Maw we zijn weer terug bij de situatie van voor de AMD 3/4xxx.....
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dat is vaak ook een rede. Dan willen ze eerst het oude op maken. En zodra die dan weg zijn gaan de prijzen ook veranderen. Anders blijf je met je oude kaarten zitten. Het kan ook best zijn dat de oem's daar druk op zetten aangezien AMD alleen de chips levert.NitroX infinity schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 11:07:
Die prijzen zijn waarschijnlijk niet alleen voor AMD zelf zo hoog. Er zweven nog een boel kaarten uit de 5000 en 6000 serie rond in winkels en die moeten ook verkocht worden (liefst zonder er verlies op te maken).
Daarnaast heeft bijvoorbeeld een HD7950 betere prestaties dan een HD6970 en doet dat met minder stroomverbruik. Als die HD7950 'slechts' €50 meer zou kosten dan een HD6970 dan zou die laatste vrijwel niet meer verkopen omdat je die €50 makkelijk bespaart op je stroomrekening (als je veel gamed).
Zodra je minder kaarten uit de HD6000 serie te koop ziet staan (stock raakt op) dan zal de prijs van de HD7000 ook gaan zakken.
Op dat moment zal AMD de prijs oorlog wel openen zoals ze dat al vaker gedaan hebben. Ze kunnen dat ook wel want de Thaiti is +- net zo groot als Cayman.Help!!!! schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 12:16:
[...]
Als nVidia met een hele goede Kepler komt, zou het me niet verbazen dat deze qua prijs duidelijk boven de AMD 7xxx wordt gepositioneerd.
Maw we zijn weer terug bij de situatie van voor de AMD 3/4xxx.....
Als ik me niet vergis zit hij tussen cypress en cayman in.
[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 01-02-2012 12:23 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Sarcasm >>pino85 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 12:07:
[...]
Nee het kopen als er geen enkele concurrentie is, dan betaal je altijd wel meer en kan het vervelend zijn als een kaart opeens een euro of 75-100 goedkoper word na enkele maanden omdat de concurrent komt maar dat risico loop je eenmaal als je bij de launch deze kaarten wilt kopen.
Neen, eerder gewoon humor. Je kwetst niets of niemand met je zin, noch met je smiley, dus het is niet sarcastisch.
[ Voor 15% gewijzigd door superwashandje op 01-02-2012 15:24 ]
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
edit: als Kepler geweldig is, geniet ik nog steeds van de 7970
[ Voor 10% gewijzigd door Zerosum op 01-02-2012 15:28 ]
High-end is compleet relatief. Het is vooral high-end gecombineerd met het early adopter principe dat je op kosten jaagt. Je kan perfect mee met de high-end, als je bijvoorbeeld een jaar of twee achterloopt op de rest van de wereld. Als je dat doet met hardware en games, dan heb je absoluut geen probleem om goedkoop jezelf in high-end regionen te bevinden. Maar ja, dan mis je natuurlijk telkens de leuke frenzy tijdens de launch van een kaskrakergame, daarvan moet ik toegeven dat het wel leuk is.Zerosum schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:27:
High end is gewoon een wat duurdere hobby waar ik graag wat extra geld voor over heb. Als Kepler prima is over een paar maaden en de prijzen dalen, heb ik toch een paar maanden lol gehad van deze highend oplossing. In dit wereldje kun je altijd wel wachten op the-next-best-thing, maar ondertussen zit je dan zonder. Maw: genieten maar!
En dan is die P/€ niet zo scheef meer.
Neemt niet weg dat €400 veel geld is
ik dacht dat 78xx gelijk wordt gesteld met 69xx? dus 7870 <=> 6970 en 7850 <=> 6950? als ze voor dezelfde prijs fps-wise gelijke prestaties leveren zullen ze iig met extra features en lager energieverbruik nog altijd de betere keus zijn.3XPER7 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 09:52:
Er komt natuurlijk ook een HD7790, maar het gat is inderdaad aardig aan de maat. HD7800 wordt door AMD nog altijd onder HD6900 geplaatst en hetzelfde geldt voor HD7700 en HD6800.
In de TS staat een slide waarin de HD7800 onder de HD6900 geplaatst wordt. Dat is dan de officiele slide van AMD. Hoe het zit met energieverbruik, OC-potentie enzo maakt nu even niks uit, want AMD plaatst het gewoon lagerbertp1 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 16:02:
[...]
ik dacht dat 78xx gelijk wordt gesteld met 69xx? dus 7870 <=> 6970 en 7850 <=> 6950? als ze voor dezelfde prijs fps-wise gelijke prestaties leveren zullen ze iig met extra features en lager energieverbruik nog altijd de betere keus zijn.
Omdat het niet gaat om de hoeveelheid geheugen maar om de performance. Niet iedereen heeft baat bij die extra 1.5 gb op de 580.Lt. Big Mack schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:57:
Ik bedacht me zonet iets, waarom vergelijkt iedereen steevast de prijzen van de GTX580 1.5GB met de HD7970 en 7950 3GB? Als ik namelijk ga zoeken naar de goedkoopste 3GB versie van de 580, dan zit ik al gauw ook op +/-€500,-
En dan is die P/€ niet zo scheef meer.
Neemt niet weg dat €400 veel geld is
Ook denk ik dat het prijs verschil wellicht 25-40 euro zal gaan zijn maar niet meer dan dat, kan het me niet echt voorstellen.
Wel ben ik ook benieuwd naar wanneer deze 1.5gb kaarten hun intrede doen.
[ Voor 37% gewijzigd door pino85 op 01-02-2012 17:26 ]
Liefhebber van Tweakers
Je moet bedenken dat er zoiets is als overkill. Zoals de vorige keer dat ik het aanhaalde, als je er geen crossfire mee gaat gebruiken, dan is het echt niet nodig om meer dan 1,5GB op een kaart te hebben die je enkel voor FullHD gaat gebruiken. Ten eerste omdat het zeer onwaarschijnlijk is dat het nu gebruikt zal worden, ten tweede omdat het onwaarschijnlijk is dat, wanneer het eindelijk wél gebruikt zal worden, je kaart die settings zal aankunnen. Dat je die uitleg gebruikt om 2GB te verdedigen boven 1GB, ok, daar kan ik nog net in komen, maar dat 1,5GB te weinig zou zijn? Goh.pino85 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 17:24:
Ja ik zit eens te denken, als je zeker paar jaar met een kaart doet is 3GB toch wellicht geen onverstandige keuze, zelfs op 1920x1080, games ala BF3 en oblivion vragen bij mij toch nogal wat (100%, heb dan een 1GB kaart ala 5870) maar ik hoor ook her en der dat 2GB kaarten in dat segment en in het 6900 segment ook zwaar belast word.
Ook denk ik dat het prijs verschil wellicht 25-40 euro zal gaan zijn maar niet meer dan dat, kan het me niet echt voorstellen.
Wel ben ik ook benieuwd naar wanneer deze 1.5gb kaarten hun intrede doen.
Afin, dat is maar mijn bescheiden mening.
[ Voor 5% gewijzigd door RuddyMysterious op 01-02-2012 17:38 ]
Waarom niet? Afhankelijk van AA kan 1080p net zo zwaar zijn als een 1440p, toch?DevilsProphet schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 17:36:
dan is het echt niet nodig om meer dan 1,5GB op een kaart te hebben die je enkel voor FullHD gaat gebruiken.
Tiens, zijn er games die op 1920x1200 en bepaalde settings (zoals AA) meer dan 1,5GB nodig hebben en toch speelbaar blijven op een enkele kaart?

Niet echtWhether with a single card or in SLI, having 3 GB of memory only gives you an advantage in two cases: Starcraft II with 8x AA and Metro 2033 with 4x AA and Depth of Field on. In this second case, the fps count is too low for the game to be playable, even in SLI. Note that when the additional memory doesn’t make a difference, it reduces performance slightly, a phenomenon already observed with the 1 GB and 2 GB versions of the Radeon HD 6950.
[ Voor 124% gewijzigd door Paprika op 01-02-2012 18:09 ]
BF3 op Full HD resolutie op High/Ultra. 1.7GB met mijn 7970 op Caspian Border tijdens een willekeurig MP spel.Tiens, zijn er games die op 1920x1200 en bepaalde settings (zoals AA) meer dan 1,5GB nodig hebben en toch speelbaar blijven op een enkele kaart?
Vandaar dat ik dat ook aanhaalde, als deze games nu al zo veel gebruiken met alle settings vol open, vraag ik mij af of 1.5GB wel de beste keuze gaat zijn boven 3 GB.
Zeker aangezien in mijn persoonlijke geval ik zeker minimaal 2 jaar met een kaart doe en als dit soort top games nu al zo veel geheugen vragen, dan denk ik dat over een jaar 1.5Gb echt te weinig gaat zij.
Ik begrijp ook wel dat de huidige kaart die ik heb ten opzichte van bv een 7970 op deze resolutie gemiddeld 55% of 56% trager is, echter als ik de keuze moet maken over 3 maanden, om voor een 1.5GB of 3Gb kaart te gaan en er van uitgaande dat het prijs verschil niet groter dan 40 euro zal gaan zijn zie ik niet in waarom ik dat niet zou doen.
2GB zou wat dat betreft een mooie midden weg zijn maar die is er niet in de 7900 serie, en of NVIDIA die optie gaat hebben? ik denk het niet maar we zullen zien!
Dat is mijn bescheiden mening
[ Voor 22% gewijzigd door pino85 op 01-02-2012 19:02 ]
Liefhebber van Tweakers
[ Voor 99% gewijzigd door Fid3lity op 01-02-2012 19:23 ]
Zou 2560 x 1600 representatief zijn voor 1920 x 1200?
Dat zegt weinig.PilatuS schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 18:31:
BF3 op Full HD resolutie op High/Ultra. 1.7GB met mijn 7970 op Caspian Border tijdens een willekeurig MP spel.
Wat wordt de meerprijs van het geheugen?DevilsProphet schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 18:03:
Ik zeg niet dat er geen verschil te zien zal zijn, alhoewel ik denk dat het zo goed als te verwaarlozen zal zijn, maar ik wil vooral zeggen dat de meerprijs van meer geheugen de marginale winst in speelbaarheid niet waard zal zijn.
[ Voor 60% gewijzigd door Olaf van der Spek op 01-02-2012 19:01 ]
Als je het op 2560x1600 niet nodig hebt, zal dat daar ook niet het geval zijn, lijkt mij.Olaf van der Spek schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 18:57:
Zou 2560 x 1600 representatief zijn voor 1920 x 1200?
Geef dan even aan waarom dat zo zou zijn.
Ik denk dat het wel wat zegt. Het zegt in ieder geval dat 1.5GB niet voldoende is om dat spel op die resolutie met die instellingen te spelen. En dan hebben we het ook nog eens over een spel dat net uit is. Voorspelt genoeg over de spellen die de komende 2 jaar nog uit gaan komen.
/me Nox mompelt over iets met 640k
Ik ben wel benieuwd naar kaarten van 2-3 jaar terug (HD5xxx en HD4xxx series) het nu doen met 512-1024MB geheugen op BF3. Ik gaat eens ff zoeken.
EDIT:
Bij TH even de charts opgezocht, wat een k* werk om dat op de zoeken zeg. En dan nog kan je geen heel duidelijke verbetering zien
http://www.tomshardware.c...2033-Enthusiast,2664.html
HD6570, HD5750
http://www.tomshardware.c...uary-Enthusiast,2662.html
HD6570, 5750
Alle kaarten hebben wel een duidelijk verschil tussen 512/1024 MB aan geheugen. Helaas kan ik geen verschil zoeken tussen de 512/1024 4870. Als iemand dat kan doen, graag. Die kaart is 3 jaar oud en dan kunnen we wat duidelijker kijken of over 3 jaar geheugenomvang nog een rol speelt. Bij deze mid-end kaarten wel, maar we hebben het hier over high-end kaarten. Die zijn natuurlijk qua GPU wat sterker. Overigens zijn, ondanks geheugen, de frames per seconde sowieso om te huilen op hoge settings.
Ik denk dat je vanzelf de handel terug schroeft, dan is geheugen alleen voor de kwaliteit van je beeld, de scherpte/resolutie en vloeiendheid hangen meer van je GPU zelf af. Wil je later nog een beetje kwaliteit hebben in je textures kies je 3GB, zeg je na 2 jaar toch wel: doei kwaliteit ik speel wel ff op laag; neem je 1.5GB.
Dat hedendaagse spellen de 2GB niet eens vol krijgen betekent niet dat de spellen over 3 jaar dat niet lukt maar waarschijnlijk zit je dan toch al niet meer op een dergelijke kwaliteit te spelen.
Voelt alsof ik het hele geheugenverhaal heb opgelost
Voor degenen die denken dat 2GB de ultieme middenweg is, dan heb je een 512bits bus nodig (veul sneller, heel veul duurder) of een 256 bits bus (veel langzamer; duur geheugen op hoge clocks nodig)
[ Voor 76% gewijzigd door Nox op 01-02-2012 20:40 . Reden: Wildgroeiende T weggehaald. ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Unused memory is wasted memory. Geldt voor normaal (systeem)geheugen, maar ook voor videogeheugen. Beide worden (deels) gebruikt voor caching. In Windows 7 kun je dit voor systeemgeheugen goed zien, maar volgens mij kan dat niet zomaar voor videogeheugen. En een kleinere cache is niet in alle gevallen nadelig voor performance.PilatuS schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:35:
Geef dan even aan waarom dat zo zou zijn.
Meestal scoort de 5870 net boven 6950, echter hier komt ie tekort.
http://www.tomshardware.c...adeon-hd-4890,2262-7.html
Crysis 1 is nog steeds zwaar.
zonder AA is de 512MB 4870 nagenoeg even snel als de 1GB, met AA is de 512MB kaart bijna nutteloos op hoge resoluties (zelfde idee bij andere games in dezelfde bench sessie).
Als je maar 1 jaar met de kaart gaat doen zou ik lekker de 1,5GB pakken, echter als je er langer mee gaat doen en/of crossfire gaat draaien zou ik zeker voor 3GB gaan.
Kijk eens of die BF3 aan kan, alles low moet het speelbaar zijn. En kijk dan naar de verschillen tussen 512 en 1024
[ Voor 25% gewijzigd door Nox op 01-02-2012 20:44 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
http://www.computerbase.d...erformancerating_mit_aaaf
1,5GB is meer dan genoeg op 1920x1200 zolang je geen CF of Eyefinity in ogenschouw neemt.
Dat is toch al gauw veel tientallen euro, niet? Dat heb ik er niet voor over om in dat ene spel toevallig 8xAA te kunnen kiezen ipv 4xAA met de kaart die minder geheugen heeft. Zeker niet bij bijvoorbeeld de HD6950, waarbij het prijsverschil tussen 1GB en 2GB makkelijk meer dan 10% van de totale kostprijs bedraagt. Hij is niet 10% beter, dus heeft die een slechtere prijsprestatieverhouding.Olaf van der Spek schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 18:57:
Wat wordt de meerprijs van het geheugen?
Maart, toch?NoxiuZ schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:54:
Jammer dat het wachten op de 1,5GB modellen waarschijnlijk weer langer duurt. Ik zie het wel, ik kijk ook erg veel naar de koeler. Een DC-II is imho ook veel waard.
Nu je het vraagt... $50 MSRP verschil dacht ik.DevilsProphet schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:50:
Dat is toch al gauw veel tientallen euro, niet?
Duurdere kaarten hebben vrijwel altijd een slechtere prijs/prestatieverhouding. Maar inderdaad, het performanceverschil lijkt nog steeds klein.Dat heb ik er niet voor over om in dat ene spel toevallig 8xAA te kunnen kiezen ipv 4xAA met de kaart die minder geheugen heeft. Zeker niet bij bijvoorbeeld de HD6950, waarbij het prijsverschil tussen 1GB en 2GB makkelijk meer dan 10% van de totale kostprijs bedraagt. Hij is niet 10% beter, dus heeft die een slechtere prijsprestatieverhouding.
In principe zijn de HD 7970 - en HD 7950 het zelfde, op twee verschillen na. Ten eerste heeft de HD 7970 14% meer shaders. En ten tweede zijn de shaders van de HD 7970 15% sneller geklokt. Mathematisch heeft de HD 7970 dus een performance voordeel van 31%.
Toch laten de reviews een performance verschil zien van zo tussen de 14 en 20%. Er is dus geen lineair verband tussen rekenkracht en performance. Dat weten we natuurlijk eigenlijk ook wel, maar het verschil is toch wel opvallend vind ik.
Wat veel dichter bij lineariteit komt is overclocking. Hier haalt TPU 18,9% performance winst met 22% overclock (85% efficientie). Het is niet helemaal duidelijk of T.net in de HD 7950 review de zelfde drives gebruikte voor de HD 7970 en HD 7950 - maar de XFX HD 7970 @ 900 Mhz zit steeds procenten af van de HD 7970, die slechts 2,7% sneller is geklokt - met uitzondering van Shogun 2.
De vraag is dus wat het werkelijke voordeel is van de 16 extra GCN units op de HD 7970. Het lijkt er voorlopig niet al te veel mee te doen. Ten opzichte van haar kleine zusje wint het zeer minimaal met die extra rekenkracht. Wat dat aangaat presteert de HD 7950 een stuk optimaler (tegen een beter verbruiksprofiel). En dat voor € 80 minder. De vraag is dan een beetje of dat een gebrek is aan optimalisatie, of dat AMD de GCN architectuur een beetje te ver heeft proberen te rekken met de implementatie van de 128 GCN units op één chip.
Er bestaat trouwens ook de kans dat ik een bottleneck over het hoofd zie. De geheugencontroller; de CPU; iets anders. Een andere benadering is dat er nog heel wat onontgonnen potentie ligt in deze kaarten. Meningen?
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

[ Voor 94% gewijzigd door Fid3lity op 02-02-2012 13:05 ]
Ik denk dat de HD7800 en HD7700 hier meer over kunnen vertellen, maar dat overclocken meer efficiëntie heeft dan shaders lijkt mij aan te geven dat de kaart voor een hogere snelheid is ontworpen.
Een quad core CPU is toch ook niet (altijd) 2x zo snel als een dual core CPU? Dat soort issues heb je met GPUs ook. Hoeveel performance winst de extra units opleveren is eenvoudig te testen. Vergelijk een 7950 op 7970 frequenties met een 7970...Helixes schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 12:17:
De vraag is dan een beetje of dat een gebrek is aan optimalisatie, of dat AMD de GCN architectuur een beetje te ver heeft proberen te rekken met de implementatie van de 128 GCN units op één chip.
Grootste bottleneck bij efficientie van sp is drivers.Helixes schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 12:17:
Ik zit de verschillende HD 7970 reviews nog eens te lezen en ik zie iets raars.
In principe zijn de HD 7970 - en HD 7950 het zelfde, op twee verschillen na. Ten eerste heeft de HD 7970 14% meer shaders. En ten tweede zijn de shaders van de HD 7970 15% sneller geklokt. Mathematisch heeft de HD 7970 dus een performance voordeel van 31%.
Toch laten de reviews een performance verschil zien van zo tussen de 14 en 20%. Er is dus geen lineair verband tussen rekenkracht en performance. Dat weten we natuurlijk eigenlijk ook wel, maar het verschil is toch wel opvallend vind ik.
Wat veel dichter bij lineariteit komt is overclocking. Hier haalt TPU 18,9% performance winst met 22% overclock (85% efficientie). Het is niet helemaal duidelijk of T.net in de HD 7950 review de zelfde drives gebruikte voor de HD 7970 en HD 7950 - maar de XFX HD 7970 @ 900 Mhz zit steeds procenten af van de HD 7970, die slechts 2,7% sneller is geklokt - met uitzondering van Shogun 2.
De vraag is dus wat het werkelijke voordeel is van de 16 extra GCN units op de HD 7970. Het lijkt er voorlopig niet al te veel mee te doen. Ten opzichte van haar kleine zusje wint het zeer minimaal met die extra rekenkracht. Wat dat aangaat presteert de HD 7950 een stuk optimaler (tegen een beter verbruiksprofiel). En dat voor € 80 minder. De vraag is dan een beetje of dat een gebrek is aan optimalisatie, of dat AMD de GCN architectuur een beetje te ver heeft proberen te rekken met de implementatie van de 128 GCN units op één chip.
Er bestaat trouwens ook de kans dat ik een bottleneck over het hoofd zie. De geheugencontroller; de CPU; iets anders. Een andere benadering is dat er nog heel wat onontgonnen potentie ligt in deze kaarten. Meningen?
De andere bottleneck is het steeds verkleindende voordeel per extra shader.
Bij het verhogen van clocksnelheid ga je typisch rapper een lineair verband zien omdat je gewoon de verwerkingsnelheid verhoogt maar niet de manier waarop.
Ik vraag me af waarom AMD nu eerst de 77xx kaarten gaat launchen. Gewoon wegens productiecapaciteit/ontwikkelingsissues? Om 6950/6970 inventory te clearen? Of om mid-end kopers langer op hun honger te laten zitten in de hoop dat ze alsnog een 7950 3GB (of een goedkopere 1.5 GB) versie zullen kopen?NoxiuZ schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:54:
Jammer dat het wachten op de 1,5GB modellen waarschijnlijk weer langer duurt. Ik zie het wel, ik kijk ook erg veel naar de koeler. Een DC-II is imho ook veel waard.
[ Voor 3% gewijzigd door Jack77 op 02-02-2012 18:10 ]
Wat dacht je van eerder een tape-out gehad dan HD78xx of een respin minder nodig voor het in massaproductie gaan? Ook heel erg normale mogelijkheden. Niet alles hoeft te zijn bewerkstelligd om de klant helemaal uit te kleden.Jack77 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 18:08:
Ik vraag me af waarom AMD nu eerst de 77xx kaarten gaat launchen. Gewoon wegens productiecapaciteit/ontwikkelingsissues? Om 6950/6970 inventory te clearen? Of om mid-end kopers langer op hun honger te laten zitten in de hoop dat ze alsnog een 7950 3GB (of een goedkopere 1.5 GB) versie zullen kopen?
Het is ook een aardig suggestieve post. Nergens voor nodig...Jack77 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 18:35:
Het lijkt gewoon een interessante vraag waarom geen verdere top-down roll-out.
Nopes, al zat AMD met HD5K en HD6K toch al erg dichtbij.madmaxnl schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 18:45:
Is ook nog nooit gebeurd, toch ? (Rebrands e.d. niet meegeteld).
Nope.Lampuhkap schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 18:51:
waren de 77xx kaarten geen rebrands?
Of is dit ook onjuist?
[ Voor 11% gewijzigd door pino85 op 02-02-2012 18:57 ]
Liefhebber van Tweakers
[ Voor 20% gewijzigd door dahakon op 02-02-2012 18:59 ]
Ik wil weten welke pci-connectors ik nodig heb, ik heb 2x6 maar de 7970 heeft 6+8 nodig. Mijn 550W voeding gaat het wel redden met 41A op de 12v rail maar ik wil weten of ik extra connectors mee moet bestellen.
Nergens op de sites van webshops is dat te vinden, zelfs niet op die van Asus zelf
Iemand hier op de hoogte of alle 7950's 6+6 nodig hebben?
Zolang het een vraagstelling is, is er toch niks aan de hand? Of mogen bepaalde vragen niet gesteld worden?Olaf van der Spek schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 18:49:
[...]
Het is ook een aardig suggestieve post. Nergens voor nodig...
Wie zegt dat het niet mag? Ik zeg alleen dat ie erg suggestief is en dat dat nergens voor nodig is.Jack77 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 20:09:
Zolang het een vraagstelling is, is er toch niks aan de hand? Of mogen bepaalde vragen niet gesteld worden?
Anoniem: 59888
Iemand stelt dat je vraagstelling onnodig suggestief is, en jij reageert daarop met een onnodig suggestieve vraag.Jack77 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 20:09:
[...]
Zolang het een vraagstelling is, is er toch niks aan de hand? Of mogen bepaalde vragen niet gesteld worden?

No probs.. Mijn HD5870V2 draait ook prima en probleemloos op 2x 6-pins. Die extra pinnen zijn gewoon extra ground, moet geen problemen opleveren. Probeer het dus gewoon, in het ergste geval start de pc niet op en hoor je misschien een piep, who knows..NoxiuZ schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 19:48:
Sjonge jonge, ik zit te kijken naar verschillende bedrijven die die kaarten maken, o.a. Asus.
Ik wil weten welke pci-connectors ik nodig heb, ik heb 2x6 maar de 7970 heeft 6+8 nodig. Mijn 550W voeding gaat het wel redden met 41A op de 12v rail maar ik wil weten of ik extra connectors mee moet bestellen.
Nergens op de sites van webshops is dat te vinden, zelfs niet op die van Asus zelf
[ Voor 7% gewijzigd door madmaxnl op 03-02-2012 00:11 ]
Zeg dat wel. Mijn 400 W voeding heeft gewoon 1x6 en 1x8.madmaxnl schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 00:09:
mijn Antec 500W Smart Power 2.0 (matige voeding).
NoxiuZ schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 19:48:
Sjonge jonge, ik zit te kijken naar verschillende bedrijven die die kaarten maken, o.a. Asus.
Dus ja, de 7950's met hun < 225w power design hebben 2x 6 (reference, ik doe geen uitspraken over OCed/custom PCB's natuurlijk)Physically, the Radeon HD 7950 is identical to AMD’s already-available Radeon HD 7970—save one distinguishing feature: a second six-pin auxiliary power connector. That’s a telltale indication of a sub-225 W maximum board power (75 W from the slot, plus up to 75 W from each plug). In fact, AMD rates the 7950 right at 200 W. In comparison, the Radeon HD 7970’s power ceiling is 250 W, necessitating its eight- and six-pin power connectors.
bron
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
HD 77x0 specificaties bekend?
bronVerbruik van de HD77x0 zou op maar 60Watt liggen, ongeveer hetzelfde als de HD4670!
Meneer Rademaker, u weet wat te doen
Zie de bron voor afbeeldingen met specs.
Overigens, waar blijft dat nieuwe topic dat na de launch van de 7950 zou komen?
[ Voor 24% gewijzigd door NitroX infinity op 03-02-2012 10:30 ]
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
NitroX infinity schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:24:
offtopic:
Overigens, waar blijft dat nieuwe topic dat na de launch van de 7950 zou komen?
Komt eraan

Zeg trouwens even eerlijk, in de TS staat een waslijst van ~20 reviews van de HD7970.. Waaronder Franse en Duitse. Ik durf te wedden dat niemand naar al die reviews kijkt of uberhaupt naar sommige buitenlandse. Het is namelijk echt een **werk om die hele lijst in te vullen en dat is verspilde tijd als er toch niet naar gekeken wordt. Vandaar dus in het volgende deel even een simpele poll, maar zet daaronder ook even welke reviews jullie interessant vinden:
[ Voor 79% gewijzigd door Fid3lity op 03-02-2012 10:46 ]
Misschien niet allemaal maar ik vind het overzicht wel degelijk waardevol. Er zijn een aantal sites die ik uitmezelf al check maar via die lijst kom ik ook wel eens uit op sites waar ik niet aan dacht of vergeten was.3XPER7 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:31:
[...]
offtopic:
Komt eraanIk heb het op dit moment ook even druk druk druk
Zeg trouwens even eerlijk, in de TS staat een waslijst van ~20 reviews van de HD7970.. Waaronder Franse en Duitse. Ik durf te wedden dat niemand naar al die reviews kijkt of uberhaupt naar sommige buitenlandse. Het is namelijk echt een **werk om die hele lijst in te vullen en dat is verspilde tijd als er toch niet naar gekeken wordt. Vandaar dus in het volgende deel even een simpele poll, maar zet daaronder ook even welke reviews jullie interessant vinden:
Btw: Techreport.com staat er niet tussen en die hebben hele goede reviews met een unieke manier om naar fps te kijken....
[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 03-02-2012 10:56 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Daarom het volgende deel een poll om mee te beginnen, dan heb ik tenminste ook een keer iets aan het reserveren van de fipoHelp!!!! schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:53:
[...]
Misschien niet allemaal maar ik vind het overzicht wel degelijk waardevol. Er zijn een aantal sites die ik uitmezelf al check maar via die lijst kom ik ook wel eens uit op sites waar ik niet aan dacht of vergeten was.
Btw: Techreport.com staat er niet tussen en die hebben hele goede reviews....![]()
Deel 124
[ Voor 7% gewijzigd door Fid3lity op 03-02-2012 11:00 ]
Juist andersom bij mij ik heb bijvoorbeeld nog geen Nederlandse review van een HD7950 gelezen, wel de buitenlandse welke veel beter zijn.3XPER7 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:31:
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Coolio, ik verhuis ook maar mee naar deeltje 124.
[ Voor 22% gewijzigd door Racing_Reporter op 06-02-2012 14:46 ]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Dit topic is gesloten.