Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 16] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 83.179 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ike-19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05-2020
hey,
ik heb een kratradio en heb de versterker uit een paar computerboxen gesloopt, dit gaat best wel hard maar nu wil ik het hele gedoe op 12v kunnen gebruiken kan ik dit doe door de batterij gewoon aan het netsnoer te hangen of hoe moet ik dit doen
mvg, ike-19

kratradio de max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

ike-19 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 22:44:
hey,
ik heb een kratradio en heb de versterker uit een paar computerboxen gesloopt, dit gaat best wel hard maar nu wil ik het hele gedoe op 12v kunnen gebruiken kan ik dit doe door de batterij gewoon aan het netsnoer te hangen of hoe moet ik dit doen
mvg, ike-19
Meestal worden deze versterkers intern omgevormd naar een werkbare spanning. Indien dit geheel op 1 enkele PCB is gemonteerd, zal het netsnoer aan een batterij hangen niet veel uithalen. Je moet dan eerst de versterker los zien te koppelen van het transformatorcircuit. Hoewel het vaak voorkomt dat de werkbare spanning 12V is, is dit niet met 100% garantie te zeggen. Daarnaast bestaan er computersetjes die extern gevoed worden door een adapter. Op deze adapter staat dan hoeveel V (Volt) en A (Ampere) het setje nodig heeft om te functioneren waarvoor hij gebouwd is. Als dit toevallig 12V is heb je geluk en kan het geheel aan bijvoorbeeld een autoaccu. Is het 9V, dan moet je op zoek naar een andere spanningsbron.

edit:

Gelijk een vraagje van mij erachteraan voor de rest hier.

Heeft iemand een idee hoe je de lengte berekent van een gebogen PVC pijp? Mijn gevoel zegt dat de rode lijn de lengte is die je moet aanhouden wil je een gebogen bassreflexpoort berekenen, maar mocht ik het fout hebben wordt ik graag gecorrigeerd. In alle gevallen moet ik eventjes weer in m'n meetkundekennis gaan graven over cirkelomtrekken ben ik bang; maar voordat ik hier aan begin zou ik graag wat bevestiging hebben over mijn vermoedens ;) (Onderstaand plaatje ter verduidelijking)

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/30u95w6.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Scyth op 19-03-2012 22:54 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kkwolfjunior schreef op maandag 19 maart 2012 @ 22:10:
ok heel erg bedankt dit zijn de ledjes die ik wil gebruiken http://www.dealextreme.co...-white-light-dc-12v-34607

ik zal morgen even foto uploaden nu camera kwijt XD :+
In dat geval heb je zeker een tip 31c nodig ,omdat de spanning die door de speakers geleverd word niet hoger is dan 3 volt.

Met deze ledjes kan het wel.
http://www.dealextreme.co...led-emitters-10-pack-9078

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Scyth schreef op maandag 19 maart 2012 @ 22:49:
[...]

Meestal worden deze versterkers intern omgevormd naar een werkbare spanning. Indien dit geheel op 1 enkele PCB is gemonteerd, zal het netsnoer aan een batterij hangen niet veel uithalen. Je moet dan eerst de versterker los zien te koppelen van het transformatorcircuit. Hoewel het vaak voorkomt dat de werkbare spanning 12V is, is dit niet met 100% garantie te zeggen. Daarnaast bestaan er computersetjes die extern gevoed worden door een adapter. Op deze adapter staat dan hoeveel V (Volt) en A (Ampere) het setje nodig heeft om te functioneren waarvoor hij gebouwd is. Als dit toevallig 12V is heb je geluk en kan het geheel aan bijvoorbeeld een autoaccu. Is het 9V, dan moet je op zoek naar een andere spanningsbron.

edit:

Gelijk een vraagje van mij erachteraan voor de rest hier.

Heeft iemand een idee hoe je de lengte berekent van een gebogen PVC pijp? Mijn gevoel zegt dat de rode lijn de lengte is die je moet aanhouden wil je een gebogen bassreflexpoort berekenen, maar mocht ik het fout hebben wordt ik graag gecorrigeerd. In alle gevallen moet ik eventjes weer in m'n meetkundekennis gaan graven over cirkelomtrekken ben ik bang; maar voordat ik hier aan begin zou ik graag wat bevestiging hebben over mijn vermoedens ;) (Onderstaand plaatje ter verduidelijking)

[afbeelding]
Hmm goede vraag. Wanneer je in de metaal iets kant gebruik je de binnenmaten als lengte, de blauwe lijn dus. In dit geval buig je om de rode lijn heen inderdaad lijkt me. Ben wel benieuwd of hier iemand het antwoord op weet :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog een laatste vraag voordat ik mijn speakers bestel..
Welke speakers kan ik het best kopen voor een ta2024 2 x15?
300 watt en 100 rms of 200 watt en 50 rms

M.v.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:45:

M.v.g.
Een 2x15W versterker kan maximaal 2x15 watt uitsturen. Je zit het beste met speakers die een hoge gevoeligheid hebben (90dB W/m) of hoger en dan ongeveer 20 watt. Dan zit je in ieder geval safe. Je kan een 1000W speaker aan je 15W versterker hangen, meer dan 15W komt er nooit uit. Sterker nog, er zal waarschijnlijk zelfs minder geluid uit de 1000W speaker komen dan uit een 20W speaker aan dezelfde versterker.

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niveknivek
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 18:44
wesleytjuh schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:26:
[...]

Hmm goede vraag. Wanneer je in de metaal iets kant gebruik je de binnenmaten als lengte, de blauwe lijn dus. In dit geval buig je om de rode lijn heen inderdaad lijkt me. Ben wel benieuwd of hier iemand het antwoord op weet :).
Ik kan het fout hebben, maar toen ik een boekensteun moest maken voor techniek moest ik de buitenlijn aanhouden.

http://tinypic.com/view.php?pic=30d9swh&s=5

Bij VA werd de hoogte en lengte allebij 100 maar je krijg het plaatje als 194 mm vanwege de vouw die dan zal uitrekken.

Dus denk ik dat bij metaal dan de buitenlijn word aangehouden, groen dus.
maar kan het fout hebben, heb ut ook maar van me boekensteuntje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niveknivek
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:45:

M.v.g.
Ik heb de speakers eens bekeken nou zag ik dat de boschmann max.300w 100w rms een gevoeligheid heeft van 90dB/W*m.

Die andere lijkt erop dat je de mac audio apm (amp stond bij jouw) 16.5 cm bedoelt en die heeft de zelfde gevoeligheid.

Dat betekent dat ze het zelfde presteren op gevoeligheid 90dB.

Nou vraagt de boschmann's meer rms en zal die waarschijnlijk meer energie vragen dit zal waarschijnlijk veroorzaakt worden door de lagere bass van de speaker.

Dus is de mac audio de slimste keuze, indien de prijs zelfde is of niet uit maakt maar dat is weer up to you.

Btw als je graag die 10hz lagere bass graag wilt kan je dus voor boschmann kiezen maar dat is dus maar net wat je het liefst hebt.

Groet,

Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
mensen de lengte van een gebogen reflex lijn is de blauwe lijn in het bovenstaande plaatje! speaker simulatie software geeft de lengte een en de effectieve lengte bij een gebogen reflex pijp is zijn hart lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

nelsch schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:02:
mensen de lengte van een gebogen reflex lijn is de blauwe lijn in het bovenstaande plaatje! speaker simulatie software geeft de lengte een en de effectieve lengte bij een gebogen reflex pijp is zijn hart lijn.
De hartlijn is dan toch juist de middelste lijn? (Dus in een 3-dimensionale omgeving de lijn door het midden van de buis en de 90-er bocht)

[ Voor 11% gewijzigd door Scyth op 20-03-2012 12:14 ]

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
niveknivek schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 00:20:
[...]

Ik kan het fout hebben, maar toen ik een boekensteun moest maken voor techniek moest ik de buitenlijn aanhouden.

http://tinypic.com/view.php?pic=30d9swh&s=5

Bij VA werd de hoogte en lengte allebij 100 maar je krijg het plaatje als 194 mm vanwege de vouw die dan zal uitrekken.

Dus denk ik dat bij metaal dan de buitenlijn word aangehouden, groen dus.
maar kan het fout hebben, heb ut ook maar van me boekensteuntje
Ik kan je garanderen dat de geldende maat in de metaal de binnenmaat is. Inmiddels 5 jaar ervaring met een bijbaan in de metaal ;).

Als je in jou geval dus een hoeklijn van 100mm met een plaatdikte van 6 wilt kanten knip je een plaat van (100-6)+(100-6) = 188mm op lengte. Deze kant je dan op 94mm.

[ Voor 11% gewijzigd door wesleytjuh op 20-03-2012 18:20 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

wesleytjuh schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:51:
[...]

Ik kan je garanderen dat de geldende maat in de metaal de binnenmaat is. Inmiddels 4 jaar ervaring met een bijbaan in de metaal ;).

Als je in jou geval dus een hoeklijn van 100mm met een plaatdikte van 6 wilt kanten knip je een plaat van (100-6)+(100-6) = 188mm op lengte. Deze kant je dan op 94mm.
Ik neem aan dat in het geval van een geluidsgolf in een buis het gewoon het gemiddelde is van de hele buis, en dus automatisch het midden.

edit:
Even tussendoor

Deze pagina zette me echter aan het denken. Als je een rechte buis pakt van stel 100mm, en zaagt die in allemaal wigvormige stukken, dus zo:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/fwhsvb.jpg

En je lijmt ze in een bocht zoals Dan McGrath heeft gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.yourmissus.com/subwoofer/800x600images/portelbow.jpg

Dan heb je 100mm buis omgevormd naar een bocht. Aangezien je hetzelfde aantal mms buis hebt gebruikt (zaagsneden even niet meegenomen), geldt dan voor een poort dat de grootste lengte (buitenmaat zeg maar) van het geheel de afmeting bepaalt?

edit:
En nog verderop
If necessary the tube can be bent in order to fit the tube inside the enclosure. However when be sure to measure through the centreline of the port in order to determine the effective port length.
Problem solved dus!

[ Voor 47% gewijzigd door Scyth op 20-03-2012 13:57 ]

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niveknivek schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 00:32:
[...]

Ik heb de speakers eens bekeken nou zag ik dat de boschmann max.300w 100w rms een gevoeligheid heeft van 90dB/W*m.

Die andere lijkt erop dat je de mac audio apm (amp stond bij jouw) 16.5 cm bedoelt en die heeft de zelfde gevoeligheid.

Dat betekent dat ze het zelfde presteren op gevoeligheid 90dB.

Nou vraagt de boschmann's meer rms en zal die waarschijnlijk meer energie vragen dit zal waarschijnlijk veroorzaakt worden door de lagere bass van de speaker.

Dus is de mac audio de slimste keuze, indien de prijs zelfde is of niet uit maakt maar dat is weer up to you.

Btw als je graag die 10hz lagere bass graag wilt kan je dus voor boschmann kiezen maar dat is dus maar net wat je het liefst hebt.

Groet,

Kevin
dankjewel voor de uitleg, ik ga nou al mijn spulletjes bestellen.
ik zal wel een paar foto's op dit forum zetten als mijn kratje klaar is :9
hier al vast een paar foto's, hoever ik nou ben :+
http://tinypic.com/view.php?pic=28k3pj7&s=5

http://tinypic.com/view.php?pic=15nvh9s&s=5

http://tinypic.com/view.php?pic=9gkmbm&s=5

http://tinypic.com/view.php?pic=2u44mpy&s=5

http://tinypic.com/view.php?pic=142zrk7&s=5

m.v.g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niveknivek
wesleytjuh schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:51:
[...]

Ik kan je garanderen dat de geldende maat in de metaal de binnenmaat is. Inmiddels 4 jaar ervaring met een bijbaan in de metaal ;).

Bedankt voor bericht helderd wel een hoop op voor mij, ik vond het allemaal al maar lastig.

Overigens moest ik met 3 mm plaat werken dus vandaar mijn 194mm.

Ik zag dat als je een trafo naar gelijkspanning wou doen je spanning dan 1,4 keer word verhoogt, maar is die dan wel netjes als een lijn gelijk of moet ik voor de audio nog wat andere componenten gebruiken?

Nou word er bij de versterkers altijd als output 12v gedaan naar speakers, betekent dat dan ook dat ik niet een speciale waarden kwa volt nodig heb voor trafo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
niveknivek schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 17:52:
[...]

Bedankt voor bericht helderd wel een hoop op voor mij, ik vond het allemaal al maar lastig.

Overigens moest ik met 3 mm plaat werken dus vandaar mijn 194mm.

Ik zag dat als je een trafo naar gelijkspanning wou doen je spanning dan 1,4 keer word verhoogt, maar is die dan wel netjes als een lijn gelijk of moet ik voor de audio nog wat andere componenten gebruiken?

Nou word er bij de versterkers altijd als output 12v gedaan naar speakers, betekent dat dan ook dat ik niet een speciale waarden kwa volt nodig heb voor trafo?
Wanneer je met een trafo DC spanning wilt maken heb je inderdaad een gelijkrichter nodig, en een condensator om de spanning af te vlakken. De spanning wordt dan inderdaad ongeveer factor 1.41 verhoogt minus 1.4V(spanningsval door je diodes, 2 stuks van 0.7V). Voor de condensators mag je 2000uF per ampere maximum stroom rekenen.
Of je nog meer componenten nodig hebt hangt af van wat je versterker maximaal aan voedingsspanning kan hebben, je kunt bijvoorbeeld nog een spanningsregulator nodig hebben indien nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 20-03-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niveknivek
wesleytjuh schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:19:
[...]

Wanneer je met een trafo DC spanning wilt maken heb je inderdaad een gelijkrichter nodig, en een condensator om de spanning af te vlakken. De spanning wordt dan inderdaad ongeveer factor 1.41 verhoogt minus 1.4V(spanningsval door je diodes, 2 stuks van 0.7V). Voor de condensators mag je 2000uF per ampere maximum stroom rekenen.
Of je nog meer componenten nodig hebt hangt af van wat je versterker maximaal aan voedingsspanning kan hebben, je kunt bijvoorbeeld nog een spanningsregulator nodig hebben indien nodig.
Maar waarschijnlijk zal een spanningsregulator niet een cos phi 0 hebben dus vollledig energie omzetten dus dan is de stroom dicht bijzijnde bij versterker het handigste of niet?
En is de stroom na condensator en gelijkrichter genoeg in balans aangezien bij audio je wel een goeie signaal moet sturen voor de trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
niveknivek schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:20:
[...]

Maar waarschijnlijk zal een spanningsregulator niet een cos phi 0 hebben dus vollledig energie omzetten dus dan is de stroom dicht bijzijnde bij versterker het handigste of niet?
En is de stroom na condensator en gelijkrichter genoeg in balans aangezien bij audio je wel een goeie signaal moet sturen voor de trillingen.
Voedingspanning is inderdaad belangrijk, maar een dikke elco + de nodige voedingselco's dicht bij het IC op je versterker is voldoende voor de voeding. De rest van de filtering gebeurd in je signaallijnen.

Wat voor een versterker wil je gaan gebruiken? Dan kan ik je waarschijnlijk beter antwoord geven.

[ Voor 16% gewijzigd door wesleytjuh op 20-03-2012 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Verdorie, ik probeer hier een bandpass sub-krat te tunen op ongeveer 45 hz, maar met de speakers die ik heb blijf ik op een optimum steken van 80-120hz op 110dB/1m. gesimuleerd. Dat gaat niet érg lekker klinken ben ik bang.

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je stemt de poort (bij 4e orde bandpass) altijd af op de resonantiefrequentie van de woofer in de gesloten kamer. Kan je die gesloten kamer nog groter maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niveknivek
wesleytjuh schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:47:
[...]

Voedingspanning is inderdaad belangrijk, maar een dikke elco + de nodige voedingselco's dicht bij het IC op je versterker is voldoende voor de voeding. De rest van de filtering gebeurd in je signaallijnen.

Wat voor een versterker wil je gaan gebruiken? Dan kan ik je waarschijnlijk beter antwoord geven.
Ik zat te denken aan iets dergelijks als ta2024 en tk2050, maar dat maakt toch niet uit wat het is en ik wil de voeding in een aparte behuizing vandaan van de versterker dan kan ik de voedingselco toch gewoon in mijn box plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

owkay nu ik alle informatie van jullie heb gekregen ( bedankt daarvoor)
wil ik nu mijn laatste controle doen of dit gaat werken (het zal wel werken, maar of het ook verstandig is) :D
- 12 volt accu, 7,2 ah
- ta2024 modded
- lcd voltmeter
- Mac Audio Amp 13.2 luidspreker 180 watt & 45 rms
- 12 volt accu lader

en is het verstandig om de ta2024 in een bakje te monteren met een computer ventilator er om de versterker te koelen, of is dit niet nood zakelijk :o

m.v.g

( een reactie als: ja of nee.. is al genoeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
niveknivek schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:16:
[...]

Ik zat te denken aan iets dergelijks als ta2024 en tk2050, maar dat maakt toch niet uit wat het is en ik wil de voeding in een aparte behuizing vandaan van de versterker dan kan ik de voedingselco toch gewoon in mijn box plaatsen?
Waarom pak je dan niet gewoon een simpele voeding van 230V naar 12V? Of in het geval van de TK2050, 24V?

En wanneer je deze niet gebruikt, trafo + gelijkrichter + elco inderdaad in de box, rest van filtering gebeurt op de TA2024/TK2050.

Je zou naar een 10V trafo kunnen kijken, die komt op 10*1.4 = 14V-1.4V=12.6V uit. Hoewel TA2024's erg gevoellig zijn voor een te hoge spanning zou dit wel moeten werken.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:33:
owkay nu ik alle informatie van jullie heb gekregen ( bedankt daarvoor)
wil ik nu mijn laatste controle doen of dit gaat werken (het zal wel werken, maar of het ook verstandig is) :D
- 12 volt accu, 7,2 ah
- ta2024 modded
- lcd voltmeter
- Mac Audio Amp 13.2 luidspreker 180 watt & 45 rms
- 12 volt accu lader

en is het verstandig om de ta2024 in een bakje te monteren met een computer ventilator er om de versterker te koelen, of is dit niet nood zakelijk :o

m.v.g

( een reactie als: ja of nee.. is al genoeg)
Lijkt me prima zo om te beginnen. Wanneer de TA2024 niet in een gesloten ruimte zit, of in ieder geval in een grotere gesloten ruimte (bijvoorbeeld een kistradio ;)) is koeling niet nodig!

[ Voor 35% gewijzigd door wesleytjuh op 20-03-2012 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

TBTL schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:13:
Je stemt de poort (bij 4e orde bandpass) altijd af op de resonantiefrequentie van de woofer in de gesloten kamer. Kan je die gesloten kamer nog groter maken?
Het geheel moet in een bierkrat he? De maximale binnenmaten (incl. kist zelf, zijn in dit geval 355x255x187 mm). Erg veel ruimte heb ik niet; het is dus ook de vraag of het uberhaupt een bandpass gaat worden of dat ik toch voor een gewoon bassreflex ga. Het laatste is een stuk makkelijk fabriceren, en op dit moment komen de simulaties met 2 woofers en 2 poorten gewoon erg dichtbij.

Mocht je willen klooien, hier de T/S specs van de woofers, ik heb er twee:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Fs: 41Hz
Qms: 4.2
Vas: 20l.
Mms: 12gr.
XMax: 4mm
Sd: 105cm²
Qes: 0.323
Re: 6.82
Qts: 0.3

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niveknivek
wesleytjuh schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:33:
[...]

Waarom pak je dan niet gewoon een simpele voeding van 230V naar 12V? Of in het geval van de TK2050, 24V?

En wanneer je deze niet gebruikt, trafo + gelijkrichter + elco inderdaad in de box, rest van filtering gebeurt op de TA2024/TK2050.

Je zou naar een 10V trafo kunnen kijken, die komt op 10*1.4 = 14V-1.4V=12.6V uit. Hoewel TA2024's erg gevoellig zijn voor een te hoge spanning zou dit wel moeten werken.

[...]

Lijkt me prima zo om te beginnen. Wanneer de TA2024 niet in een gesloten ruimte zit, of in ieder geval in een grotere gesloten ruimte (bijvoorbeeld een kistradio ;)) is koeling niet nodig!
Bedankt voor je reactie,

Je reactie van de simpele voeding heb ik liever niet voor gekozen omdat, je niet zoveel dikke voedingen kunt vinden en anders betaal je vaak een flinke prijs en voor ta2024 kan maar als ik dan toch een trafo maak kan ik het allemaal in een box stoppen.

En bij deze link: http://www.kistradio.nl/w...att4ohm-standard-p-1.html

staat: Voedingspanning: minimaal 8,5V DC maximaal: 13,2 V DC

Dus dan zal 12,6 v wel goed genoeg zijn geen probleem

Btw vind het zelf ook wel een uitdaging de voeding zelf te maken mits het dan niet te duur word en wel makkelijk te doen is.(moet niet veel moeilijker worden dan filter)

Ik denk persoonlijk wel dat 9v trafo voor ta2024 makkelijker is wat de iets minder wat is niet zo erg bij die weg en dan heb je 11,2 v dat lijkt me wel in orde.

Weet iemand nog een makkelijke schema voor een high pas filter ik weet niet goed of ik het goed zeg, maar wat ik bedoel is dat je b.v. je 25hz laagste punt tot 70hz maakt zodat het wat energie scheelt en mischien wat meer geluid had ik ergens gelezen.

Mijn speakers zijn allemaal 8 ohm dus zoek nog effe wat info voor juiste versterkers maar zal wel ongeveer zoals de ta2024 en tk2050 worden.
Btw mischien is het ook wel te doen om een versterker te maken.(Maar had wel gehoord dat het lastig te maken is voor de juiste waarde van spanning etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

niveknivek schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:52:
[...]
Weet iemand nog een makkelijke schema voor een high pas filter ik weet niet goed of ik het goed zeg, maar wat ik bedoel is dat je b.v. je 25hz laagste punt tot 70hz maakt zodat het wat energie scheelt en mischien wat meer geluid had ik ergens gelezen.
Jij wilt een combinatie van een high-pass en een lowpassfilter. Een highpass voor de 25Hz en hoger, en een lowpass voor de 70Hz en lager.

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niveknivek
Scyth schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:59:
[...]

Jij wilt een combinatie van een high-pass en een lowpassfilter. Een highpass voor de 25Hz en hoger, en een lowpass voor de 70Hz en lager.
Wat ik wil is dit een mogelijkheid om mijn speakers niet voluit de maximum bandbredte gebruikt dus dat de woofer gaat van 5000 hz filter tot 25 hz en dan wil ik uhm zo doen dat tie maar tot 70 hz gaat zodat ik de energie niet kwijt ben aan de kleiner dan 70hz. En dan wou ik een schakelaar ertussen stoppen zodat ik hem aan uit kan zetten voor als ik echt eens even een goede bass wil 25 hz of gewoon muziek 70 hz.

Ik weet de naaam er niet van maar ik zag dit:
http://forums.bit-tech.ne...hread.php?t=184761&page=8

Groet,

Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

niveknivek schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 23:01:
[...]

Wat ik wil is dit een mogelijkheid om mijn speakers niet voluit de maximum bandbredte gebruikt dus dat de woofer gaat van 5000 hz filter tot 25 hz en dan wil ik uhm zo doen dat tie maar tot 70 hz gaat zodat ik de energie niet kwijt ben aan de kleiner dan 70hz. En dan wou ik een schakelaar ertussen stoppen zodat ik hem aan uit kan zetten voor als ik echt eens even een goede bass wil 25 hz of gewoon muziek 70 hz.

Ik weet de naaam er niet van maar ik zag dit:
http://forums.bit-tech.ne...hread.php?t=184761&page=8

Groet,

Kevin
Klopt, ofwel een bandpassfilter

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 23:03
Rudi Vader schreef op zondag 18 maart 2012 @ 15:38:
Ik kwam eigenlijk bij toeval op dit topic terecht. |Im was niet meteen wat van plan te bouwen maar in hoeverre is het mogelijk om een kistradio te maken door een jumpstarter te slopen? Daar zit volgens mij aardig wat in om zoiets te maken of zie ik iets over het hoofd?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Niemand ervaring hiermee?

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Ik gok dat het enige bruikbare wat je kan gebruiken de accu/condensator is. Misschien kan je de knoppen nog weergebruiken, maar voor de rest lijkt me het geen geschikte behuizing voor een speakerbox. Naar alle waarschijnlijkheid is het van binnen een behoorlijk opgedeeld geheel mbv. plastic schotjes die bij verwijdering een slap geheel laten staan. Maak er eens eentje open en post de foto's :P

Furthermore
Ik heb weer wat aanpassingen doorgevoerd in m'n project, en heb de box iets verder weten te tunen. Ondanks pogingen om het via normale basreflex te doen en zelfs 4e of 6e order bandpass, kwam ik toch weer uit op een push-push isobarische opstelling. Ditmaal getuned op 50Hz.

Bijgaand de planning
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/5mmtfd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/wray6h.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/3523bky.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/11he5as.jpg

Pijpjes van 5cm PVC (binnendiameter 43.5mm) en totaal 18cm lang. Geheel wordt zwaar gedempt gevuld met waarschijnlijk glaswol. Idem als de eerste schetsen is het krat als een jasje aan en uit te trekken. Ik kan er dus snel een ander merk kratje van maken (mist zelfde binnenmaten krat).

Daarnaast heb ik rekening gehouden met de twee topjes die er in de toekomst bij komen. De voorkant is 1cm verlaagd, waardoor er 2 12-fles kratjes bovenopgestapeld kunnen worden. De sub komt op een 2x25w TA2020 te draaien, de topjes op de 2x15W TA2024. Uiteraard is het meer voor de fun dan voor HiFi-kwaliteit; vandaar ook het kleine smokkelheuveltje bij 50Hz.

[ Voor 23% gewijzigd door Scyth op 21-03-2012 10:07 ]

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 23:03
Scyth schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 09:56:
[...]

Ik gok dat het enige bruikbare wat je kan gebruiken de accu/condensator is. Misschien kan je de knoppen nog weergebruiken, maar voor de rest lijkt me het geen geschikte behuizing voor een speakerbox. Naar alle waarschijnlijkheid is het van binnen een behoorlijk opgedeeld geheel mbv. plastic schotjes die bij verwijdering een slap geheel laten staan. Maak er eens eentje open en post de foto's :P

...
Ik wilde de behuizing helemaal niet gebruiken maar alleen de inhoud. Er zit al een volt meter op met een testknop. De compressor en de 'zaklamp' kunnen er dan ook uit. De kabels met de accuklemmen gaan eraf en dan kan je, althans dat hoop ik, de overige inhoud gebuiken om een kist radio mee te maken.
Was benieuwd of iemand wat wist van de electronische schakeling in dat ding. Trekt zo'n compressor die accu ook helemaal leeg of stopt hij bij een bepaald niveau.
Als ik zo'n ding, al dan niet 2e hands, kan kopen en kan hergebruiken voor zoiets. Als er een andere accu in moet is dat ook nog geen probleem. Volgens mij kan je die ook wel halen bij de lokale scooterboer en heb nog wel wat staan voor mijn buggy.

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:17
Weet iemand of de TA2024 van Heidehifi als pakket of als brief word verzonden?

Nog even een vraag.
Ik vervelende me en ik had nog 6stuks 4.5volt batterijen liggen die ik niet meer gebruikte.
Ik zou per 3 in serie zetten om spul te testen, maar het rare is nu dat alle 2 packs wel ongeveer 13volt geven,
maar dat er maar 1 het echt doet op bv en motortje.
Hoe kam dit? Alle batterijen zijn van een soort en op verschillende data gekocht, sommigen zijn ook maar goed tot 2008.

[ Voor 72% gewijzigd door wolter. op 21-03-2012 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-10-2022
wat denken jullie van deze lijst om te gebruiken voor de kist:
boksen:
http://shop.conrad.nl/378216.html
versterker:
http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/
accu:
http://shop.conrad.nl/262086.html

ik vroeg me alleen af of de accu geschikt is want ik kon niet vinden of het een gelaccu was of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
wolter. schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:44:
Weet iemand of de TA2024 van Heidehifi als pakket of als brief word verzonden?

Nog even een vraag.
Ik vervelende me en ik had nog 6stuks 4.5volt batterijen liggen die ik niet meer gebruikte.
Ik zou per 3 in serie zetten om spul te testen, maar het rare is nu dat alle 2 packs wel ongeveer 13volt geven,
maar dat er maar 1 het echt doet op bv en motortje.
Hoe kam dit? Alle batterijen zijn van een soort en op verschillende data gekocht, sommigen zijn ook maar goed tot 2008.
Geen idee, past in ieder geval wel door de brievenbus. Wat zijn de verzendkosten? Vaak kan je het daar ook aan herleiden.

Je ene pack is dus erg versleten. Meet de spanning maar eens wanneer je hem belast, waarschijnlijk zakt dit gelijk in.
freakk schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:26:
wat denken jullie van deze lijst om te gebruiken voor de kist:
boksen:
http://shop.conrad.nl/378216.html
versterker:
http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/
accu:
http://shop.conrad.nl/262086.html

ik vroeg me alleen af of de accu geschikt is want ik kon niet vinden of het een gelaccu was of niet
Boxen zijn iig prima, verwacht geen wonderen maar daar is de prijs ook naar.

Als versterker, neem alsjeblieft een TA2024! Het is al 100en keren gezegt in dit topic maar hier gaat ie nog een keer:
Een TA2024 levert net zoveel vermogen, maar gebruikt veel minder energie!

Accu is prima, maar kan goedkoper wanneer je verder zoekt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
Dat is nou juist het probleem, hij doet niks als ik hem belast.

(is de ta2024 geschikt om op die goede 13volt pack te spelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
wesleytjuh schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:38:
[...]

Geen idee, past in ieder geval wel door de brievenbus. Wat zijn de verzendkosten? Vaak kan je het daar ook aan herleiden.

Je ene pack is dus erg versleten. Meet de spanning maar eens wanneer je hem belast, waarschijnlijk zakt dit gelijk in.

[...]

Boxen zijn iig prima, verwacht geen wonderen maar daar is de prijs ook naar.

Als versterker, neem alsjeblieft een TA2024! Het is al 100en keren gezegt in dit topic maar hier gaat ie nog een keer:
Een TA2024 levert net zoveel vermogen, maar gebruikt veel minder energie!

Accu is prima, maar kan goedkoper wanneer je verder zoekt ;).
bedankt voor de reactie.
ik was ind al aan het kijken naar de TA2024.
alleen even een vraag nog over de boksen welke zouden jullie aanraden die flink wat lawaai maken voor een redelijk prijsje? ik wil liever niet hoger dan 45 euro hiervoor gaan.
en kan ik dan beter voor deze accu gaan?
http://www.videofrank.nl/batterij-12v1200mah-p-1136.html

[ Voor 6% gewijzigd door freakk op 21-03-2012 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

freakk schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:58:
[...]

bedankt voor de reactie.
ik was ind al aan het kijken naar de TA2024.
alleen even een vraag nog over de boksen welke zouden jullie aanraden die flink wat lawaai maken voor een redelijk prijsje? ik wil liever niet hoger dan 45 euro hiervoor gaan.
en kan ik dan beter voor deze accu gaan?
freakk; je kan ook zélf even op zoek gaan hè? Eigenlijk worden al je vragen al beantwoord in de topicstart; zelfs de MCA-200 vs. TA2020 wordt daar behandeld. Als ik jou was zou ik het lekker op goedkope beukspeakers voor in een hoedenplank houden. Kijk daarvoor bij de Kijkshop en/of de lokale secondhand shop. Belangrijk is een hoog rendement. Wat dat betekent vind je... *tromgeroffel* weer in de topicstart.

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
wolter. schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:47:
Dat is nou juist het probleem, hij doet niks als ik hem belast.

(is de ta2024 geschikt om op die goede 13volt pack te spelen)
Wat is de spanning dan zodra je hem belast? Waarschijnlijk erg laag dan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATI5850Asus
  • Laatst online: 27-01-2024
http://kistradio.nl/winke...uwde-versterker-p-99.html Kan deze radio op een 12V 7AH accu of is de accu dan te snel leeg? of kan ik beter voor een TA2024 te gaan?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

ATI5850Asus schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:00:
http://kistradio.nl/winke...uwde-versterker-p-99.html Kan deze radio op een 12V 7AH accu of is de accu dan te snel leeg? of kan ik beter voor een TA2024 te gaan?

Alvast bedankt.
Die versterker is 2x15 Watt, net zoals de TA2024. Laatstgenoemde is echter een stuk efficiënter. Tenzij je de extra functionaliteit van de radio wenst, is de TA2024 een betere keus. Wederom; lees even de topicstart. Daar staat een hoop informatie in.

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATI5850Asus
Ik snap dat de TA2024 beter is. ik zou graag radiofunctie er bij willen maar als de accu dan binnen een paar uur leeg is heeft het ook geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Wat vinden jullie hiervan?
YouTube: Zelfgemaakte loodaccu autoradio test

Het is een zelfgemaakte krat met een zelfgemaakt accu.

Dit was mijn project wat ik heb gebruikt voor mijn pws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

ATI5850Asus schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:12:
Ik snap dat de TA2024 beter is. ik zou graag radiofunctie er bij willen maar als de accu dan binnen een paar uur leeg is heeft het ook geen nut.
Sowieso heeft een radio een lekspanning voor z'n geheugenfunctionaliteit, dus daar zou ik in ieder geval eerst een stokje voor steken. Vaak zie je dat wel aan de aansluitpunten van de evt ISO-stekker, Rood/Geel/Zwart zijn over het algemeen resp. 2x 12V+, en 1keer Massa. De pool waar 'MEM' bij staat sluit je dan niet aan; dan ben je in ieder geval al een gedeelte lekspanning kwijt. Voor de rest, ga uit van een gehalveerde speelduur; ongeveer 3,5 á 4,5 uur. Simpel gezegd; de autoradio wordt warm door alle verspilde energie.

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
wesleytjuh schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:49:
[...]

Wat is de spanning dan zodra je hem belast? Waarschijnlijk erg laag dan ;).
0.6volt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATI5850Asus
Scyth schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:30:
[...]

Sowieso heeft een radio een lekspanning voor z'n geheugenfunctionaliteit, dus daar zou ik in ieder geval eerst een stokje voor steken. Vaak zie je dat wel aan de aansluitpunten van de evt ISO-stekker, Rood/Geel/Zwart zijn over het algemeen resp. 2x 12V+, en 1keer Massa. De pool waar 'MEM' bij staat sluit je dan niet aan; dan ben je in ieder geval al een gedeelte lekspanning kwijt. Voor de rest, ga uit van een gehalveerde speelduur; ongeveer 3,5 á 4,5 uur. Simpel gezegd; de autoradio wordt warm door alle verspilde energie.
Oke bedank, Nog 1 vraagje als ik bestel op kistradio.nl wat zijn dan zijn dan de levertijden als producten niet op voorraard zijn? Heeft iemand daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Scyth schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 09:56:
[...]

Furthermore
Ik heb weer wat aanpassingen doorgevoerd in m'n project, en heb de box iets verder weten te tunen. Ondanks pogingen om het via normale basreflex te doen en zelfs 4e of 6e order bandpass, kwam ik toch weer uit op een push-push isobarische opstelling. Ditmaal getuned op 50Hz.

(...)

Pijpjes van 5cm PVC (binnendiameter 43.5mm) en totaal 18cm lang. Geheel wordt zwaar gedempt gevuld met waarschijnlijk glaswol. Idem als de eerste schetsen is het krat als een jasje aan en uit te trekken. Ik kan er dus snel een ander merk kratje van maken (mist zelfde binnenmaten krat).
Leuk projectje! Ik zou alleen de binnenkant niet met glaswol vullen.. de kleine deeltjes daarin zijn scherp (glas, dat is ook waarom het jeukt) en kunnen je speaker flink vernielen in de loop van de tijd. Beter pak je syntetisch vulmiddel of rockwool (is ook niet ideaal, maar beter dan glaswol).

Verder natuurlijk erg benieuwd naar echte foto's en het resultaat :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-06 22:58
Hallo

Ik wil nu graag bassreflex in mijn kistradio die nog gebouwd moet worden, ik heb 2 JBL GTO 938.
Ik wil deze in 1 kamer van 45 liter plaatsen. Nu heb ik noppenschuim maar ik had gelezen dat dat de inhoud van de kamer 1.1x vergroot is dat waar en verandert dan niet afstempunt het punt van mijn bassreflex? Ik heb nu 2 basreflexpijpjes gekocht van Visaton de 'BR 19.24'. Ik heb op winisd staan dat 63mm breed en 19cm lang moet zijn, dat is precies de maat van de bassreflex pijp. alleen deze blijkt licht conisch te zijn. hoe moet ik dan nu de precieze maat berekenen van de bassreflex buis. de maat van de buis die staat weergeven in winisd is toch bedoelt voor een buis die niet conisch maar recht is?

BR 19.24: http://www.visaton.com/bi...ngen/gross/br19_24_tz.gif
-De maat aan de achterkant van de buis is 5 cm in diameter.

WINISD:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2m7yq3d.png
Ik vind dit de beste afstemfrequentie omdat het de closed box pas kruist na de 20 hz wat onder het menselijk gehoor licht. Ik hou van diepe bass en niet van de 'kicks'

In het kort: hoe moet ik een bassreflex berekenen waarbij de buis conisch is. Alvast bedankt voor het antwoord =D

(Sorry als het verhaal niet duidelijk is en ik iets over het hoofd zie 8)7 )

[ Voor 23% gewijzigd door speedfan op 22-03-2012 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ATI5850Asus schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:55:
[...]

Oke bedank, Nog 1 vraagje als ik bestel op kistradio.nl wat zijn dan zijn dan de levertijden als producten niet op voorraard zijn? Heeft iemand daar ervaringen mee?
ja ik zou dat ook wel willen weten, want ik heb net al mijn spulletjes besteld en zou het graag willen hebben voor zondag.. :D

dus als iemand het antwoord weet...zou dat heel erg helpen. :?

m.v.g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met deze versterker:
http://www.ebay.com/itm/2...256e63a936#ht_3940wt_1163

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Die batterijen zijn dus aardig op ;). Houden totaal geen capaciteit meer vast
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 22:06:
[...]

ja ik zou dat ook wel willen weten, want ik heb net al mijn spulletjes besteld en zou het graag willen hebben voor zondag.. :D

dus als iemand het antwoord weet...zou dat heel erg helpen. :?

m.v.g
Uit ervaring weet ik dat je niet al teveel waarde moet hechten aan de voorraadsindicatie op de website, vaak is deze niet helemaal up to date. Wil je echt weten of iets op voorraad is of wanneer het binnen komt? Bel of mail hem even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Scyth schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:20:
[...]

freakk; je kan ook zélf even op zoek gaan hè? Eigenlijk worden al je vragen al beantwoord in de topicstart; zelfs de MCA-200 vs. TA2020 wordt daar behandeld. Als ik jou was zou ik het lekker op goedkope beukspeakers voor in een hoedenplank houden. Kijk daarvoor bij de Kijkshop en/of de lokale secondhand shop. Belangrijk is een hoog rendement. Wat dat betekent vind je... *tromgeroffel* weer in de topicstart.
Ja dus die speakers die ik eerst zei zijn dan goed zoals in de startpost staat 91 db.
maar het ging me nu vooral even om de accu of dat deze hiervoor geschikt was:
verder had ik ook al besloten om voor de TA2024 te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niveknivek
freakk schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 23:11:
[...]

Ja dus die speakers die ik eerst zei zijn dan goed zoals in de startpost staat 91 db.
maar het ging me nu vooral even om de accu of dat deze hiervoor geschikt was:
verder had ik ook al besloten om voor de TA2024 te gaan
De accu kan je gebruiken maar lijkt me wat duur, aangezien je 10 euro betaalt voor een accu met 1200 mah en de vorige die je liet zien was 28 euro geloof ik voor 7200 mah.

Ik zelf beter even kijken naar een site zoals www.kistradio.nl
Daar heb je namelijk een accu en de ta2024.
Je moet zelf maar eens kijken maar b.v. accu is 21 euro scheelt een stuk met de 28 euro.
En je vergeet niet de lader he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
klopt sorry helemaal langs gekeken..
de lader heb ik ind al aan gedacht.
verder heb ik nog even gekeken voor de boksen en denk ik dat ik voor deze ga:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=373619

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niveknivek
freakk schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 23:54:
klopt sorry helemaal langs gekeken..
de lader heb ik ind al aan gedacht.
verder heb ik nog even gekeken voor de boksen en denk ik dat ik voor deze ga:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=373619
Ik weet niet zoveel over die standaard speakers, maar lijkt verder wel in orde je zou ook Pioneer TS-G1711i [17CM] kunnen nemen zijn op kistradio site zelf, dan heb je het allemaal in 1 keer denk ik.
Zijn trouwens goeie speakers, maar dat zal je dan maar zelf naar moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Bedankt voor de hulp!
Ja zou ik even moeten kijken welke ik wil halen van de boksen, hoop zo snel mogelijk mijn krat hier te kunnen plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
freakk schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 00:13:
Bedankt voor de hulp!
Ja zou ik even moeten kijken welke ik wil halen van de boxen, hoop zo snel mogelijk mijn krat hier te kunnen plaatsen :)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niveknivek
freakk schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 00:13:
Bedankt voor de hulp!
Ja zou ik even moeten kijken welke ik wil halen van de boksen, hoop zo snel mogelijk mijn krat hier te kunnen plaatsen :)
Ik zie er al naar uit, succes.

Btw ik ga maar eens beginnen met kijken hoe je een active filter maakt layout op printboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Voor iedereen die die pioneer boksen wil halen;
http://www.kistradio.nl/w...r-tsg1711i-17cm-p-63.html
Met verzendkosten ben je 35 kwijt eraan.
Even een vraag voor de zekerheid dit is gewoon een set van 2 boksen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri369
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:28
[b]speedfan schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 21:29
WINISD:
[afbeelding]
Ik vind dit de beste afstemfrequentie omdat het de closed box pas kruist na de 20 hz wat onder het menselijk gehoor licht. Ik hou van diepe bass en niet van de 'kicks'
Hallo speedfan,

Ik kan je helaas geen antwoord geven op de vraag over hoe je in winisd een conische buis kunt simuleren maar wat ik wel even wou zeggen is dat je gezien het plaatje je speaker heb gecrossed op ongeveer 60hz. Bij winisd moet je namelijk kijken naar de paarse -3db lijn want je luidspreker zal weinig geluid geven onder de grens. Ook moet rekening houden met de grote van je speaker want een kleine auto speaker zal niet heel erg goed presteren als hij op zon lage frequentie wordt gecrossed.
Dit is wat ik je kan vertellen over winisd;-)

Suc6 met het verdere simuleren!
Joeri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Nog even een laatste vraag ik kreeg deze versterker aangeraden:
http://shop.conrad.nl/190794.html
Alleen met die zou de accu binnen een uur leeg zijn ofz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Hallo!
speedfan schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 21:29:
Ik wil nu graag bassreflex in mijn kistradio die nog gebouwd moet worden, ik heb 2 JBL GTO 938.
Ik wil deze in 1 kamer van 45 liter plaatsen. Nu heb ik noppenschuim maar ik had gelezen dat dat de inhoud van de kamer 1.1x vergroot is dat waar en verandert dan niet afstempunt het punt van mijn bassreflex?
Met het gebruik van demping wordt het waargenomen volume van de kist groter voor de woofer. Dat betekent impliciet dat je de box ook lager kunt tunen. Het nadeel is echter dat de mogelijkheid tot lager tunen ook vaak leidt tot een grotere excursie van je speakers, waardoor deze op het -3dB punt vaak al buiten hun xMax treden. Je vernielt dus gewoon je spreekspoelen dan.
speedfan schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 21:29:
Ik heb nu 2 basreflexpijpjes gekocht van Visaton de 'BR 19.24'. Ik heb op winisd staan dat 63mm breed en 19cm lang moet zijn, dat is precies de maat van de bassreflex pijp. alleen deze blijkt licht conisch te zijn. hoe moet ik dan nu de precieze maat berekenen van de bassreflex buis. de maat van de buis die staat weergeven in winisd is toch bedoelt voor een buis die niet conisch maar recht is?

BR 19.24: http://www.visaton.com/bi...ngen/gross/br19_24_tz.gif
-De maat aan de achterkant van de buis is 5 cm in diameter.
Ik neem aan dat een licht conische vent niet of nauwlijks invloed heeft op de tuning. Als de vent over de gehele lengte linear conisch is, kan je misschien het gemiddelde van de voor- en achterkant als diameter gebruiken. De lengte van de pijp (en verkregen tegendruk door luchtwrijving) bepaalt de tuning van de pijp, en daarmee dus ook de tuning van de box.

Overigens heb ik op internet nergens Thiele/Small parameters gevonden van je drivers, dus ik vraag me sowieso af hoe jij in WinISD aan je parameters komt. Als je grafieken berusten op schattingen van deze waarden, maakt een conische vent meer of minder ook niet meer uit.

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
Scyth schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:55:

Ik neem aan dat een licht conische vent niet of nauwlijks invloed heeft op de tuning. Als de vent over de gehele lengte linear conisch is, kan je misschien het gemiddelde van de voor- en achterkant als diameter gebruiken. De lengte van de pijp (en verkregen tegendruk door luchtwrijving) bepaalt de tuning van de pijp, en daarmee dus ook de tuning van de box.

Overigens heb ik op internet nergens Thiele/Small parameters gevonden van je drivers, dus ik vraag me sowieso af hoe jij in WinISD aan je parameters komt. Als je grafieken berusten op schattingen van deze waarden, maakt een conische vent meer of minder ook niet meer uit.
Dus als ik bijvoorbeeld de pijp 15 cm maak, dan heeft de ene kant een diameter van 60mm en de andere kant 53 delen door 2 is een gemiddelde diameter van 56.5 mm. Als ik dit dan invoer in WINISD dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/n4weg1.png
Het afstempunt is dan 41.4 hz. precies wat ik zoek :9 .Op 30 hz maak ik dan ongeveer een winst van 7 decibel =D

@ joeri369
Ik kan het ook anders afstemmen maar hoe hoger ik hem afstem hoe hoger de bult rond de 100 hz word wat ik niet fijn vind. De speakers zijn 6x9 en er komen aardig wat lage tonen uit zonder bekisting :D

De parameters van de speakers stonden in de handleiding van de speakers: (Heb de handleiding op de foto via de website van JBL geopent)
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/af7k77.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
freakk schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:14:
Nog even een laatste vraag ik kreeg deze versterker aangeraden:
http://shop.conrad.nl/190794.html
Alleen met die zou de accu binnen een uur leeg zijn ofz?
Moeilijk te zeggen met verdere specificaties. De 1000mAh die je eerder liet zien is in ieder geval zo leeg, welke versterker je ook gebruikt. Reken op zo'n 2-3 uur speeltijd in combinatie met een TA2024.

De versterker die je nu van conrad linkt is net zo krachtig als de TA2024. Hij kan alleen een hogere spanning hebben waarbij hij een groter vermogen heeft en de belasting mag 2 ohm zijn, waardoor het vermogen hierbij hoger is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

speedfan schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:50:
Ik kan het ook anders afstemmen maar hoe hoger ik hem afstem hoe hoger de bult rond de 100 hz word wat ik niet fijn vind. De speakers zijn 6x9 en er komen aardig wat lage tonen uit zonder bekisting :D

De parameters van de speakers stonden in de handleiding van de speakers: (Heb de handleiding op de foto via de website van JBL geopent)
[afbeelding]
Dat klopt, deze speakers zijn gemaakt voor een zgn. infinite baffle. Da's in feite een oneindig grote kist (lees: kofferbak). Als ik hier snel even wat simulaties draai, kan ik de box totaan 20Hz tunen, en volgens de specs doe je dan op meer dan 116dB uit op 1m.

Als ik een vlakke responsgrafiek wil krijgen, zet ik de bak op ongeveer 290L en gebruik ik 3 PVC pijpen met een binnendiameter van 12cm en een lengte van 137mm. 2 PVC pijpen van 12cm op 55mm kan ook trouwens. Het directe nadeel, zoals ik ook al eerder zei is een dergelijke tuning funest voor speakers met een lage xMax. Met 100W input per speaker komt je excursie nu uit op iets meer dan 13mm. iets wat weinig huis-tuin-en-keukenspeakers kunnen hebben.

Als ik jouw bassreflexpijpen gebruik zoals ze nu zijn, kan ik de mooiste grafiek krijgen met een bak van +/- 140L, maar dan weer gaan je speakers wapperen als een idioot en maak je de spreekspoel kapot. In een gesloten kist doen deze speakers het overigens niet zó fijn. Het is dus even een afweging maken tussen wat je speakers aan excursie kunnen hebben en het tunen van je box.

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
Scyth schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:18:
[...]

Dat klopt, deze speakers zijn gemaakt voor een zgn. infinite baffle. Da's in feite een oneindig grote kist (lees: kofferbak). Als ik hier snel even wat simulaties draai, kan ik de box totaan 20Hz tunen, en volgens de specs doe je dan op meer dan 116dB uit op 1m.

Als ik een vlakke responsgrafiek wil krijgen, zet ik de bak op ongeveer 290L en gebruik ik 3 PVC pijpen met een binnendiameter van 12cm en een lengte van 137mm. 2 PVC pijpen van 12cm op 55mm kan ook trouwens. Het directe nadeel, zoals ik ook al eerder zei is een dergelijke tuning funest voor speakers met een lage xMax. Met 100W input per speaker komt je excursie nu uit op iets meer dan 13mm. iets wat weinig huis-tuin-en-keukenspeakers kunnen hebben.

Als ik jouw bassreflexpijpen gebruik zoals ze nu zijn, kan ik de mooiste grafiek krijgen met een bak van +/- 140L, maar dan weer gaan je speakers wapperen als een idioot en maak je de spreekspoel kapot. In een gesloten kist doen deze speakers het overigens niet zó fijn. Het is dus even een afweging maken tussen wat je speakers aan excursie kunnen hebben en het tunen van je box.
Mijn box kan niet zo groot worden want hij moet wel comfortabel blijven. Ik wil dus graag blijven op 45 liter voor alleen de speakers. Maar zou de conische bassreflex buis van Visaton afgekort op 15 cm en een gemiddelde diameter van 56.5 mm goed zijn zoals staat weergeven in de foto van mijn vorige bericht? Ik zit dan net tussen uitslag en afstemming in als ik het goed heb begrepen.

Nog een ander vraagje:
Wat kan je allemaal vertellen over de bewegingen die een speaker maakt? wil er een werkstuk over speakers maken.

[ Voor 4% gewijzigd door speedfan op 22-03-2012 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
wesleytjuh schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:17:
[...]

Moeilijk te zeggen met verdere specificaties. De 1000mAh die je eerder liet zien is in ieder geval zo leeg, welke versterker je ook gebruikt. Reken op zo'n 2-3 uur speeltijd in combinatie met een TA2024.

De versterker die je nu van conrad linkt is net zo krachtig als de TA2024. Hij kan alleen een hogere spanning hebben waarbij hij een groter vermogen heeft en de belasting mag 2 ohm zijn, waardoor het vermogen hierbij hoger is!
ja ik bedoelde met de 7A accu.
maar dus met de versterker van conrad gaan de boksen op zich harder of hoe moet ik dat zien?
(ben nog redelijk nieuw in het gebied van boksen dus vandaar de vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

speedfan schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:48:
[...]

Mijn box kan niet zo groot worden want hij moet wel comfortabel blijven. Ik wil dus graag blijven op 45 liter voor alleen de speakers. Maar zou de conische bassreflex buis van Visaton afgekort op 15 cm en een gemiddelde diameter van 56.5 mm goed zijn zoals staat weergeven in de foto van mijn vorige bericht? Ik zit dan net tussen uitslag en afstemming in als ik het goed heb begrepen.
Klopt, maar echt mooi is je respons dan niet. Met 35W per speaker input zit je op ongeveer 30Hz al op 6mm excursie; naar 1 kant. Dat betekent dat je woofer al 12mm heen en weer klappert. Dit kan je overigens eenvoudig opvangen trouwens met een highpass filter vanaf +/- 25Hz. Vanaf dat moment ben je in the safezone wat betreft je speakers. Klank is iets heel anders, je respons is beroerd op 45L met 2 poorten van 15cm. en 55mm doorsnee. Je tuning ligt in dit geval op ongeveer 40Hz, maar je -3dB ligt al op 55Hz. Dat betekent dat je vanaf 56Hz nogmaar de helft van je bas over hebt; bij 43Hz is dat al een kwart van het originele geluid. En dan heb je geluk, want je zit in je 45L. bak dan wel op de maximale opbrengst bijna.
Helaas blijkt uit de simulaties overigens wel een érg nare piek rond 90Hz van bijna +4dB. Dat gecombineerd met weinig laag denk ik dat het bij een wat blikkerig klinkend geheel blijft.
speedfan schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:48:
Nog een ander vraagje:
Wat kan je allemaal vertellen over de bewegingen die een speaker maakt? wil er een werkstuk over speakers maken.
Op de resonantiefrequentie van de box én z'n poorten zal de woofer het minst bewegen, op frequentiegebieden buiten de resonantiefrequentie zal de speaker (zeker in een open kist) meer z'n best moeten doen. Zoals je zelf wel wist moet een speaker voor lage tonen veel meer werk verzetten dan voor hoge tonen. Zodra je dus beneden de resonantiefrequenties komt, zit je in een érg moeilijk gebied voor een driver. Gevaarlijk is bijvoorbeeld ook "unloading" (lees hier en hier bijvoorbeeld). Vandaar ook de terugloop in respons. Vooral bij een basreflexkast moet je dus goed rekening houden met het feit dat zodra je er op hoog vermogen érg veel laag in gaat stoppen de kast beneden wat de speaker aan kan, je behoorlijk onblij gaat zijn. Tegen dit probleem loop jij nu aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Scyth op 22-03-2012 19:36 ]

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
Scyth schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 19:20:
[...]

Klopt, maar echt mooi is je respons dan niet. Met 35W per speaker input zit je op ongeveer 30Hz al op 6mm excursie; naar 1 kant. Dat betekent dat je woofer al 12mm heen en weer klappert. Dit kan je overigens eenvoudig opvangen trouwens met een highpass filter vanaf +/- 25Hz. Vanaf dat moment ben je in the safezone wat betreft je speakers. Klank is iets heel anders, je respons is beroerd op 45L met 2 poorten van 15cm. en 55mm doorsnee. Je tuning ligt in dit geval op ongeveer 40Hz, maar je -3dB ligt al op 55Hz. Dat betekent dat je vanaf 56Hz nogmaar de helft van je bas over hebt; bij 43Hz is dat al een kwart van het originele geluid. En dan heb je geluk, want je zit in je 45L. bak dan wel op de maximale opbrengst bijna.
Helaas blijkt uit de simulaties overigens wel een érg nare piek rond 90Hz van bijna +4dB. Dat gecombineerd met weinig laag denk ik dat het bij een wat blikkerig klinkend geheel blijft.
Zo´n filter hoe werkt dat precies en hoe maak je dat? En de bult van rond de 90 hz, kan je die niet verlagen op een een of andere manier?
Scyth schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 19:20:
[...]

Op de resonantiefrequentie van de box én z'n poorten zal de woofer het minst bewegen, op frequentiegebieden buiten de resonantiefrequentie zal de speaker (zeker in een open kist) meer z'n best moeten doen. Zoals je zelf wel wist moet een speaker voor lage tonen veel meer werk verzetten dan voor hoge tonen. Zodra je dus beneden de resonantiefrequenties komt, zit je in een érg moeilijk gebied voor een driver. Gevaarlijk is bijvoorbeeld ook "unloading" (lees hier en hier bijvoorbeeld). Vandaar ook de terugloop in respons. Vooral bij een basreflexkast moet je dus goed rekening houden met het feit dat zodra je er op hoog vermogen érg veel laag in gaat stoppen de kast beneden wat de speaker aan kan, je behoorlijk onblij gaat zijn. Tegen dit probleem loop jij nu aan.
Kan je me een paar links van artikels geven die ik dan kan bestuderen? Wil er wel graag meer van weten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

speedfan schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 20:27:
Zo´n filter hoe werkt dat precies en hoe maak je dat? En de bult van rond de 90 hz, kan je die niet verlagen op een een of andere manier?
Jawel; je kan een equalizer tussen je versterker en je input zetten, óf zelf een filter bouwen. Overigens heeft demping wel enige invloed hierop, maar kan juist weer andere dingen negatief beinvloeden.
speedfan schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 20:27:
Kan je me een paar links van artikels geven die ik dan kan bestuderen? Wil er wel graag meer van weten :9
Nadat je deze pagina doorgespit hebt; ben je een stuk wijzer:
http://www.diysubwoofers.org/

[ Voor 7% gewijzigd door Scyth op 22-03-2012 21:09 ]

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een kort vraagje betreffende een volumeknop voor mijn kratradio.

Hoe zit het met de waarde (k ohm) van een potmeter? Uit wat oude electronica heb ik namelijk een stel logaritmische potmeters gehaald. Ze hebben waardes van 10 k ohm en 22 k ohm. Ik weet dat er normaliter 50k of 100 k in moet, maar zou dit ook werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ja, hoor. Een potmeter met een te lage weerstand belast je mp3-speler onnodig zwaar, maar dan gebeurt pas onder de 100 ohm. Een te hoge weerstand geeft meer storing en ruis. 10 en 22k zijn prima.

@Speedfan: misschien kan je een testkast maken om wat uit te proberen. Buiten heb je veel minder bas dan binnen, dan is zo'n bult wel fijn (het klinkt niet heel mooi, maar dan lijkt het in ieder geval alsof er nog wat bas is). Ik zou de kast ook wat hoger afstemmen, bas onder de 50Hz hoor je buiten bijna niet als het niet hard is.

Als je de bult op 70Hz kan krijgen zou dan mooi zijn, dan lijkt het net alsof er veel bas is.

[ Voor 77% gewijzigd door TBTL op 23-03-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Ik heb even een vraag ik heb hier nog een stuk of 3 computervoedingen liggen
en deze wou ik in de krat gaan leggen zodat ik de krat ook op stroom kan leggen.
Alleen nu vroeg ik me af ofdat dit mogelijk is en zo ja hoe moet ik dit dan aansluiten.
Als dat werkt met de die voeding zou ik ook op die voeding een zwaardere versterker kunnen leggen ik neem aan dat de boksen dan beter richting hun max kunnen?

Ik had zelf al gezocht maar kon het zo snel niet vinden. hoop dat jullie me kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toorts
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 15:43
Hallo, Ik heb een kist gemaakt met de Ta-2024 modded icm. Boschmann Titan 2-Weg Luidspreker G-6532. Als ik een wat 'zwaarder' nummer op een hoger volume wil afspelen hoor je duidelijk dat hij het niet 'haalt'. Nou vraag ik me af of ik daar iets aan kan doen door een betere kwaliteit speakers aan te sluiten, of dat ik ook een andere versterker nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Zitten de speakers hard te wapperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

freakk schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 17:13:
Ik heb even een vraag ik heb hier nog een stuk of 3 computervoedingen liggen
en deze wou ik in de krat gaan leggen zodat ik de krat ook op stroom kan leggen.
Alleen nu vroeg ik me af ofdat dit mogelijk is en zo ja hoe moet ik dit dan aansluiten.
Als dat werkt met de die voeding zou ik ook op die voeding een zwaardere versterker kunnen leggen ik neem aan dat de boksen dan beter richting hun max kunnen?

Ik had zelf al gezocht maar kon het zo snel niet vinden. hoop dat jullie me kunnen helpen.
Nee. Niet alle drie tegelijk nee. Ik heb zelf wel eens de 12V's van twee voedingen aan elkaar gehangen, maar of dat ethisch verantwoord was weet ik niet 8)7. Een enkele computervoeding met een stevige condensator doet in jouw geval denk ik wonderen.
muusq schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 17:42:
Hallo, Ik heb een kist gemaakt met de Ta-2024 modded icm. Boschmann Titan 2-Weg Luidspreker G-6532. Als ik een wat 'zwaarder' nummer op een hoger volume wil afspelen hoor je duidelijk dat hij het niet 'haalt'. Nou vraag ik me af of ik daar iets aan kan doen door een betere kwaliteit speakers aan te sluiten, of dat ik ook een andere versterker nodig heb?
Die speakers zijn 150W RMS, aan je speakers ligt het niet. Ik denk dat je 't arme versterkertje laat clippen :(

[ Voor 42% gewijzigd door Scyth op 23-03-2012 18:31 ]

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Scyth schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 18:29:
[...]

Nee. Niet alle drie tegelijk nee. Ik heb zelf wel eens de 12V's van twee voedingen aan elkaar gehangen, maar of dat ethisch verantwoord was weet ik niet 8)7. Een enkele computervoeding met een stevige condensator doet in jouw geval denk ik wonderen.

[...]

Die speakers zijn 150W RMS, aan je speakers ligt het niet. Ik denk dat je 't arme versterkertje laat clippen :(
Ik bedoelde ook maar om er 1 in te leggen was niet duidelijk genoeg sorry..
maar moet ik dan nog een condensator in de schakeling hangen?
En hoe moet ik dit dan doen ik bedoel de voeding op de versterker hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
Ik heb nog een oude multimeter liggen die op zo'n kleine 12volt batterij werkt.

Nu heb ik deze even uitgetest door hem in plaats van op de 12volt batterij hem op een accu gezet, dit werkt goed maar hij heeft wel afwijkingen van soms 0.4volt vergeleken met mijn andere multimeter, kan dit er mee te maken hebben dat de accu net ietsjes meer stroom levert dan zo'm mini batterij of is het normaal dat er een afwijking van ongeveer 0.4volt is tussen 2 voltmeters.

EDIT:

Hoeveel volt geeft een ta2024 op gemiddeld volume (dus bij de speaker uitgangen)

[ Voor 9% gewijzigd door wolter. op 23-03-2012 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

freakk schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 18:51:
[...]

Ik bedoelde ook maar om er 1 in te leggen was niet duidelijk genoeg sorry..
maar moet ik dan nog een condensator in de schakeling hangen?
En hoe moet ik dit dan doen ik bedoel de voeding op de versterker hangen?
Probeer het eerst zonder condensator; als je voeding eruit klapt vanwege een beveiliging weet je genoeg. Dan moet er een buffer tussen in de vorm van een condensator. Je moet dan wel behoorlijk wat van de voeding vragen. Een TA2024 krijgt volgens mij een normale computervoeding niet door z'n knieën.

Hoe je een versterker moet aansluiten op een computervoeding lijkt me een beetje een rare vraag op een computer cq. techforum overigens; ik neem aan dat je dan in ieder geval weet dat zwart de massa is, rood +5VDC., en geel +12VDC.

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
ja dat wist ik wel ik bedoelde meer hoe dat je die dan moest aansluiten met de condensator want hier ben ik totaal niet bekend mee. Ik wou dan de cougar c.500.2 versterker halen, of zouden jullie een andere aanraden voor ongv dezelfde prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

freakk schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 20:20:
ja dat wist ik wel ik bedoelde meer hoe dat je die dan moest aansluiten met de condensator want hier ben ik totaal niet bekend mee. Ik wou dan de cougar c.500.2 versterker halen, of zouden jullie een andere aanraden voor ongv dezelfde prijs?
lmgtfy

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
Hoe kan je een mooi rond speakergat maken.

Ik bezit geen frees of figuurzaag.
Ik heb wel boren, een rasp en een decoupeerzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Gat aftekenen, gaatje boren van 8 mm zodat de decoupeerzaag erin kan, zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
Bedankt, heb je ook antwoord op mijn andere vraag?
(boven aan pagina 28)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
wolter. schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 19:08:
Ik heb nog een oude multimeter liggen die op zo'n kleine 12volt batterij werkt.

Nu heb ik deze even uitgetest door hem in plaats van op de 12volt batterij hem op een accu gezet, dit werkt goed maar hij heeft wel afwijkingen van soms 0.4volt vergeleken met mijn andere multimeter, kan dit er mee te maken hebben dat de accu net ietsjes meer stroom levert dan zo'm mini batterij of is het normaal dat er een afwijking van ongeveer 0.4volt is tussen 2 voltmeters.

EDIT:

Hoeveel volt geeft een ta2024 op gemiddeld volume (dus bij de speaker uitgangen)
Kleine 12V batterij? Die kende ik nog niet.

De meeste multimeter werkt op een klein 9V blok, deze zal je wel bedoelen. De 12V accu in plaats van de 9V batterij zal in combinatie met de bouwkwaliteit er wel voor zorgen dat je een flinke afwijking krijgt.

Een goede multimeter heeft iig <1% afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Wat voor spanning de TA2024 op zijn uitgangen zet? Met een sinussignaal en een redelijk hoge voedingsspanning ongeveer 7V. Wat het met muziek is kan je met een gewone multimeter niet meten, muziek is geen simpele sinus.

[ Voor 51% gewijzigd door TBTL op 24-03-2012 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
Oké ik wil weten hoeveel leddjes ik in serie moet zetten op de luidsprekers, 3 of 4ledjes dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
wesleytjuh schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 09:55:
[...]

Kleine 12V batterij? Die kende ik nog niet.

De meeste multimeter werkt op een klein 9V blok, deze zal je wel bedoelen. De 12V accu in plaats van de 9V batterij zal in combinatie met de bouwkwaliteit er wel voor zorgen dat je een flinke afwijking krijgt.

Een goede multimeter heeft iig <1% afwijking.
Toch bestaan ze echt.
Google is je beste vriend, zoek maar op

(ik zit nu met me mobiel te typen, dus lastig zoeken nu)

EDIT:

Nu achter de computer:

http://www.lichtpuntneder...5/b/a/batterij_mn21_2.jpg tadaa

[ Voor 13% gewijzigd door wolter. op 24-03-2012 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd leuk om te merken dat naarmate de zomer komt ,er steeds meer fanatiek gebouwd wordt. Er komen steeds mooiere creaties voorbij.

Ik zou graag weer eens om jullie hulp vragen: Onlangs ben ik vanwege het formaat en het gewicht overgestapt op van die li-lion accu's. Geen super kwaliteit, maar heb werkt voor mij prima.

Al eerder heb ik gevraagd naar het probleem dat de accu vaak in de beveiliging schiet als er te hoge stromen lopen. Dat is nu opgelost door er een extra schakelaartje bij te zetten, zodat de verschillende gebruikers apart aan en uit gezet kunnen worden.

Nu zit ik met het volgende: de accu schiet nog steeds in de beveiliging, als ik aan de "mode" knop van mijn mp3 decoder kom. De welbekende PLOP treedt dan op, wat de accu in zijn beveiliging doet schieten. Zodra ik de boxen loskoppel, en dan de mode knop aanraak is er niks aan de hand. Hebben jullie misschien een elektronische oplossing?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 13:35
Ik kreeg vandaag een Denon DCA-3120. Het is een autoversterker, maar hierover is erg weinig te vinden Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoeveel stroom deze verbruikt. Het enige wat ik kon vinden (op een engelstalig autoforum) is dit:
This is a ridiculously small amp, cute as a button, and it's never been powered or mounted. It includes the mounting brackets, hardware bag, and all the paperwork. This is real Denon, made in Japan, and it's rated at a whopping 15w x 2 @ 4 ohms.
Ik heb al gezien dat ie het doet, en best redelijk geluid geeft op m'n Magnat Monitor Supreme 100, maar die kan/mag/wil ik niet kwijt in mijn kistradio.

Budget voor een fatsoenlijke accu heb ik haast niet. Waar moet ik dan beginnen? Misschien kan ik een oude laptopaccu gebruiken? Ik heb op marktplaats ook verschillende (auto)speakers gevonden voor €10. Zijn deze bruikbaar voor zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Iemand heeft MTX speakers aangeraden om te gebruiken.
Wat denken jullie welke kan ik beter gebruiken de MTX:

http://www.pijlaudio.nl/W...t-1827777/MTX-RTC653.html

of pioneer:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=372702h

Of deze kicker

http://www.caraudio-extre...10837277/Kicker-ES65.html

De bass maakt me hierbij toch wel veel uit.
hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen

[ Voor 12% gewijzigd door freakk op 24-03-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
ben weer even aan het beunen aan mijn kratje heb nu via dealextreme een mp3 decodertje binnen en dat werkt best goed :) alleen als ik hem aansluit op de accu van mijn kratje begint het allemaal te piepen en te kraken nu zit er ook nogal wat zooi in:

12 volt --> sigarettenaansteker-usb-opladertje--> mp3 decoder (die dus 5 volt is!)

wat kan ik doen om het kraken tegen te gaan? (piepen fluiten kraken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Ik heb nog eens wat getest met mijn Denon DCA-3120. Hij werkt prima met de voeding van mijn computer (gewoon de draadjes in een molex gepropt). Toen heb ik wat geprobeerd mat een losse 12V 1A adapter van een kabelmodem. De adapter zelf werkt prima, maar de versterker doet niks als ik em erop aansluit. Maar de adapter wordt niet warm, dus ik denk niet meteen aan overbelasting. Ik heb ook gerobeerd om em aan te sluiten op een 9v batterij, maar dat werkt ook niet. 9v zal wel te weinig zijn, alhoewel ik geen idee heb welke voltages hij precies zou moeten accepteren.

Nog even wat (gevonden - zonder meer info) foto's ervan:
http://img.photobucket.co...us/TOpics/denon_amp_1.jpg
http://img.photobucket.co...us/TOpics/denon_amp_2.jpg
http://img.photobucket.co...us/TOpics/denon_amp_3.jpg
http://img.photobucket.co...us/TOpics/denon_amp_4.jpg
http://img.photobucket.co...us/TOpics/denon_amp_5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
12Vdc of ac? Plus en min goed? Remote ook aangesloten?

En een adapter van 12Vdc geeft onbelast vaak een hogere spanning, kan best 16V zijn. Maar dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door TBTL op 25-03-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
TBTL schreef op zondag 25 maart 2012 @ 17:05:
12Vdc of ac? Plus en min goed? Remote ook aangesloten?

En een adapter van 12Vdc geeft onbelast vaak een hogere spanning, kan best 16V zijn. Maar dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn.
12v DC, BATT en REMO op elkaar aangelsoten. Plus en min waren denk ik goed. Op de adapter stond dit icoontje:
Afbeeldingslocatie: http://www.accesscomms.com.au/images/reference/powerplug-positive.jpg
Dus een draadje vanaf BATT (en REMO dus) in het midden geprikt en eentje van GND eromheen gevouwen.

Ik had het ook al met een andere adapter (12V 0,7A) geprobeerd, zelfde resultaat.

Edit: ik heb em nog eens aangesloten op de eerste (12V 1A) adapter, en er is wel geluid, alleen erg zacht. Ook voel ik een spanning op de behuizing van de versterker, hetzelfde als wat ik altijd al voelde op de behuizing van mijn computer en andere apparaten. Dus de voeding lijkt in orde. Ook heb ik meerdere inputs geprobeerd. Computer + kabel1 en telefoon + kabel2. Zelfde resultaat. Ik heb zelfs weer de 9-volt batterij weer aangesloten, en ook hier hetzelfde geluid, werkend maar veel te zacht. Zelfs met het volume van de computer of telefoon vol open.

Edit2: de combinatie pc als voeding en pc als input geeft een ontzettend luid gepiep, elke andere combinatie geeft erg zacht geluid. Geen idee wat dit betekent...

[ Voor 36% gewijzigd door Peetz0r op 25-03-2012 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 21:36
De startpost is weer aangevuld met alle kratradio's uit het vorige topic! Ik liep helaas wat achter ivm tijdsgebrek, maar wat waren het er veel! Ik zal proberen binnenkort ook alle informatie en links bij te werken want niet alles is meer up-to-date. Verder zullen er ook weer nieuwe FAQ-vragen bij komen!

Geniet van het mooie weer en we zullen ongetwijfeld weer kunnen genieten van een nieuwe lichting eigengemaakte radio's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo medetweakers,

Ik heb een autoradio in me scooter gemaakt maar de boxen die ik nu heb zijn heel oud en komt geen goed geluid uit.
Het gaat om de radio Sony CDX-GT200

hier onder een foto.
Afbeeldingslocatie: http://c0.dmlimg.com/1fc1c1c2db5852e08ffc380475e26336329ee47c22c9e41982bf89b024c73051.jpg

Mijn vraag : Hoeveel watt boxen moet ik hierop aansluiten voor mooi geluid ? prijs rond de 30 euro ?

Gr Pronk.ie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 21:36
Ik denk dat het wattage van de luidsprekers niet zo veel uitmaakt voor het gebruik in een scooter. De klankkast die je hebt voor de speakers zijn hier wel erg van belang. Het is belangrijk dat je een ruime klankkast hebt en dat deze luchtdicht is. Ik neem aan dat je ze in je buddy hebt gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hij is in me buddy gebouwt maar over het algemeen goed dicht alleen ik heb wel een klein spleetje er in zitten als soort van basreflexs buis. Alleen het probleem is dat als ik hem op normaal geluid zet dan doen me boxen heel gek en gaat de bass heel erg slecht . Er staat aan de voorkant 4x 50watt alleen heb maar 2 speaker aansluitingen dus wat voor wattage boxen moet ik dan erop aansluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 17:31:
Ja hij is in me buddy gebouwt maar over het algemeen goed dicht alleen ik heb wel een klein spleetje er in zitten als soort van basreflexs buis. Alleen het probleem is dat als ik hem op normaal geluid zet dan doen me boxen heel gek en gaat de bass heel erg slecht . Er staat aan de voorkant 4x 50watt alleen heb maar 2 speaker aansluitingen dus wat voor wattage boxen moet ik dan erop aansluiten ?
Een normale autoradio heeft een mosfetversterker van ongeveer 19W. RMS p/kanaal. Laat je dus niet verleiden door die 50W. Als er aan de voorkant wel 4x50W staat, denk ik dat er een verkeerde ISO-stekker achterinzit. De kleuren voor speakeraansluitingen zijn vaak wit, grijs, groen en paars. (en hun gestreepte metgezellen).

Dell Studio XPS 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat houd in dat ik wat voor boxen kan gebruiken ?
Hebben jullie mischien een idee ? rond de 30 euro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:18:
En dat houd in dat ik wat voor boxen kan gebruiken ?
Hebben jullie mischien een idee ? rond de 30 euro ?
Halfords, Kijkshop. Alles rond de 30Watt voldoet prima :)

Dell Studio XPS 16

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink