[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.307 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaguar krijgt waarschijnlijk AVX en BMI. :) Dat is dus inclusief SSE4. De informatie komt van een uitleg bij een contributie aan compiler optimalisatie.

http://www.microsofttrans...iewnews.cgi?id=1342872950

Uit de compiler zelf blijkt dat daarnaast ook AES, PCLMUL, F16C en MOVBE worden ondersteund, maar FMA niet. Waarschijnlijk betekent dit dat de FPU van 2x 64 bit naar 2x 128 bit gaat.

Het lijkt mij een forse verbetering, zeker als de cores het (in sommige gevallen) met minder TDP als Bobcat moeten doen. Ik kan niet zo goed inschatten hoe betrouwbaar dit is - het gaat volgens dezelfde uitleg om een "placeholder" - maar het lijkt me dat de code niet zomaar uit de lucht komt vallen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
2013 wordt heel interessant voor de low-end markt. Drie compleet nieuwe cpu architecturen: Cortex A15, Silvermont en Jaguar), en je zou Krait daar eigenlijk ook onder moeten rekenen (in principe 2012, maar zoals het er nu uit ziet pas in 2013 echt in grote aantallen leverbaar). We gaan in hele korte tijd een IPC verbetering van iets van 50% krijgen, plus een move naar kleinere productieprocedes (22nm voor Intel, 28nm voor de rest)

[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 23-07-2012 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diggow
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-08 22:12
Is een ASRock 970 Extreme 3 goed genoeg?
Of komen er rond kerstmis nog betere AM3 borden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:45
Niet bepaald het topic om daar achter te vragen. Eigenlijk moet je dat volledig zelf uitvogelen.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diggow
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-08 22:12
Nou, het zijn wel moederborden gemaakt voor AMD en ik had hiervoor ook al wat vragen gestelt erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:00
diggow schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:56:
Goed genoeg voor wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 30-08 19:58
polli_ schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 01:38:
[...]

Je kan beter een nieuwe processor kopen een AMD x6 1045T en 970 moederboard bijvoorbeeld de Asrock 970DE3/U3S3. Speel je GTAIV op 1920 en 1080 vloeiend mee.
Slecht advies want zo veel sneller is een 1045T helemaal niet. Sterker nog er zijn genoeg situaties waar een Phenom II 955 sneller zal zijn omdat hij hoger geclockt is. Die 1045 heeft meer cores maar daar heb je bijna nooit wat aan.

Overclocken is de beste optie. Al vraag het me af of het niet ergens anders aan ligt. Ik speel zelf geen GTA dus kan niet zeggen of de CPU heel belangrijk is. Van wat ik gelezen heb heb je video kaarten nodig met veel geheugen. 2GB zat al zo vol.
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:02:
Jaguar krijgt waarschijnlijk AVX en BMI. :) Dat is dus inclusief SSE4. De informatie komt van een uitleg bij een contributie aan compiler optimalisatie.

http://www.microsofttrans...iewnews.cgi?id=1342872950

Uit de compiler zelf blijkt dat daarnaast ook AES, PCLMUL, F16C en MOVBE worden ondersteund, maar FMA niet. Waarschijnlijk betekent dit dat de FPU van 2x 64 bit naar 2x 128 bit gaat.

Het lijkt mij een forse verbetering, zeker als de cores het (in sommige gevallen) met minder TDP als Bobcat moeten doen. Ik kan niet zo goed inschatten hoe betrouwbaar dit is - het gaat volgens dezelfde uitleg om een "placeholder" - maar het lijkt me dat de code niet zomaar uit de lucht komt vallen.
Klinkt goed! AMD moet ook wel want ze hadden nu eigenlijk al een 28nm CPU in dat segment moeten hebben. Intel heeft al weer heel wat ATOM's uitgebracht in die tijd. En ook met die shrinks dus ze lopen nu weer een beetje achter. Ze hebben wel alles in huis om er een super CPU (APU) van te maken. Met een laag verbruik en veel betere prestaties.
diggow schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:56:
Waarschijnlijk wel. Ligt er aan wat je er mee wilt doen. En ik verwacht niet veel nieuwe borden en zo wel dure borden. Ik zou zelf nooit een ASRock kopen te veel slechte ervaringen mee gehad. Doet toch goedkoper aan. Ik ga zelf liever voor een MSI niet veel duurder en dat gaat tot nu toe erg goed. Kwalitatief toch een stuk beter als je het mij vraagt.

En wat hij bedoelt is dat dit een nieuws discussie topic is en niet wat moet ik kopen topic.

[ Voor 55% gewijzigd door Astennu op 24-07-2012 09:09 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 08:02:
Klinkt goed! AMD moet ook wel want ze hadden nu eigenlijk al een 28nm CPU in dat segment moeten hebben. Intel heeft al weer heel wat ATOM'S uitgebracht in die tijd. En ook met die shrinks dus ze lopen nu weer een beetje achter. Ze hebben wel alles in huis om er een super CPU (APU) van te maken. Met een laag verbruik en veel betere prestaties.
Dat is ook wel nodig want rond de tijd van Jaguar is Silvermont ook klaar, en dat is toch wel andere koek dan die bejaarde Bonnell architectuur. Met die shrinks loopt AMD (en de rest van de markt) achter op Intel, daar kan je zeker als fabless chipdesigner weinig aan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 24-07-2012 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:08:
[...]

Dat is ook wel nodig want rond de tijd van Jaguar is Silvermont ook klaar, en dat is toch wel andere koek dan die bejaarde Bonnell architectuur. Met die shrinks loopt AMD (en de rest van de markt) achter op Intel, daar kan je zeker als fabless chipdesigner weinig aan doen.
Ja ook dat was hoog nodig. Jaren geleden was het leuk maar nu is de architectuur die intel gebruikt hopeloos veroudert.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Bobcat is wel een wat modernere architectuur maar schaalt toch niet zo goed naar beneden als Bonnell, waarom precies is mij nog steeds niet duidelijk. Zacate (de E-serie) is erg succesvol tegen Intel's CULV lineup, maar de Z-01 en C-50/60 zijn geen toppers, bijna het hele sub-$350 segment is nog steeds van Intel. En het is allemaal relatief natuurlijk, vergeleken met Ivy Bridge of Piledriver is Bonnell maar primitief, maar ten opzichte van Cortex A9 is het een wonder van techniek.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 24-07-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 11:58:
Bobcat is wel een wat modernere architectuur maar schaalt toch niet zo goed naar beneden als Bonnell, waarom precies is mij nog steeds niet duidelijk. Zacate (de E-serie) is erg succesvol tegen Intel's CULV lineup, maar de Z-01 en C-50/60 zijn geen toppers, bijna het hele sub-$350 segment is nog steeds van Intel. En het is allemaal relatief natuurlijk, vergeleken met Ivy Bridge of Piledriver is Bonnell maar primitief, maar ten opzichte van Cortex A9 is het een wonder van techniek.
Bobcat is out of order. En dat is iets wat redelijk wat verbruik met zich mee berengt. Verder blijft AMD op 40nm zitten. Waar intel al veel kleinere productie processen gebruikt. Als intel op 40nm vast zou zitten zou het er ook anders uit zien. Echter hebben bij 32nm en zo meteen 22nm chips.

en als je bv naar Trinity kijkt waar ook een 15 watt versie van is zie je overduidelijk dat AMD inmiddels veel meer kan. Dus ik verwacht dat de opvolger van Bobcat een stuk krachtiger zal worden en ook een stuk zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Bobcat zelf schaalt best wel goed eigenlijk, de GPU die eraan gekoppeld zit zorgt voor het grootste verbruik. Brazos 2.0 is dan ook vooral gericht op het naar beneden brengen van het verbruik van de GPU, of het hoger clocken van de GPU bij de 18Watt producten. Bobcat als core is misschien niet zo zuinig als de nieuwste (voor telefoons bedoelde) Atoms, maar daar was deze bij ontwerp ook niet op gericht.

Uiteindelijk zou Hondo met C-50 specificaties op een typisch verbruik van beneden de 2.5Watt moeten uitkomen. Gezien de GPU-prestaties die daarbij horen, helemaal zo gek niet, alleen niet echt geschikt voor een mobiele smartphone. De tijd zal leren of AMD zuinigere Jaguar-gebasseerde producten kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik denk het haast wel. Als je ziet dat Trinity al in 15 watt te krijgen is moet een ontwerp dat daar op gebaseerd is alleen wat echt gericht is op low power het wel beter kunnen doen. Daarnaast heb je ook het voordeel van 28nm. Maar we zullen het inderdaad gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Astennu schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 08:05:
Ik denk het haast wel. Als je ziet dat Trinity al in 15 watt 5Watt te krijgen is moet een ontwerp dat daar op gebaseerd is alleen wat echt gericht is op low power het wel beter kunnen doen. Daarnaast heb je ook het voordeel van 28nm. Maar we zullen het inderdaad gaan zien.
Er was dat prachtige prototype tablet met dock, waarbij Trinity maar 5Watt zou verbruiken als deze niet in het dock zit. Dat met 2 cores die tot 1.3GHz kunnen turbo'en (van 1GHz standaard geloof ik) en nog altijd een 'dikke' GPU erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:13
Hier is die dan: vroeger dan verwacht!
AMD E2-1800 APU met AMD Radeon™ HD 7340 graphics
http://aldi.medion.com/md8372/nl/?refPage=aldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:34
Pff geef mij maar een mobo waar die E2-1800 op zit, kan zelf veel mooier systeempje maken dan die X.

Maar serieus hoe zit het nou met die Trinity A6-4455M ? Dat ding doet minder Watt dan Brazos 2 en is toch echt een FLINK stuk sneller. Waarom is AMD bezig met Brazos 2? Hebben ze zoveel oude Athlons/Semprons/Phenoms yields nog niet verkocht en verkopen ze die nu in APU verpakking?
Kunnen ze niet beter flink meer A6-4455M of de 25w versie produceren en deze ook op de desktop uitbrengen?

Ik wil een nieuwe zuinige en bijna fanloze HTPC die 5jr meegaat maar kan nu met geen mogelijkheid een leuk goedkoop systeempje kopen (de E-450 is out of order met de E2-1800 voor de deur, de Intels zijn gewoon te duur en hebben slechte GPU, de Intel+nVidia oplossing kost €180 wat ik wel overweeg maar ook echt te duur, de oplossing zou een mobile trinity van 17 of max 25watt zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
dahakon schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 18:45:
[...]

Er was dat prachtige prototype tablet met dock, waarbij Trinity maar 5Watt zou verbruiken als deze niet in het dock zit. Dat met 2 cores die tot 1.3GHz kunnen turbo'en (van 1GHz standaard geloof ik) en nog altijd een 'dikke' GPU erin.
Dat wist ik niet eens :| en dat is een laptop CPU. Wel voor het ULV segment maar dan nog. Kun je na gaan als ze die architectuur pakken en die richten op low power. Dan kun je iets leuks krijgen:)
GPU hoeft inderdaad ook niet zo groot en krachtig te zijn. Dubbele van wat Brazos nu heeft is meer dan voldoende in dit segment.
Joepi schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 00:06:
Hier is die dan: vroeger dan verwacht!
AMD E2-1800 APU met AMD Radeon™ HD 7340 graphics
http://aldi.medion.com/md8372/nl/?refPage=aldi
Grappig ding. Opzich genoeg voor het standaard internet werk. Maar dan zou ik eerder een netbook kopen. En die koop ik niet omdat ik dan liever een tablet heb xD en die hoef ik nu niet omdat ik een note gekocht hebt xD Dus houd je het toch maar bij een normale PC + laptop en een te grote telefoon :)

Maar voor mensen die nog niets hebben en alleen maar willen internetten en tekstverwerken is dit wel een grappig ding. Al kan het goedkoper.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 26-07-2012 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jazco2nd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 01:20:
Pff geef mij maar een mobo waar die E2-1800 op zit, kan zelf veel mooier systeempje maken dan die X.

Maar serieus hoe zit het nou met die Trinity A6-4455M ? Dat ding doet minder Watt dan Brazos 2 en is toch echt een FLINK stuk sneller. Waarom is AMD bezig met Brazos 2? Hebben ze zoveel oude Athlons/Semprons/Phenoms yields nog niet verkocht en verkopen ze die nu in APU verpakking?
Kunnen ze niet beter flink meer A6-4455M of de 25w versie produceren en deze ook op de desktop uitbrengen?

Ik wil een nieuwe zuinige en bijna fanloze HTPC die 5jr meegaat maar kan nu met geen mogelijkheid een leuk goedkoop systeempje kopen (de E-450 is out of order met de E2-1800 voor de deur, de Intels zijn gewoon te duur en hebben slechte GPU, de Intel+nVidia oplossing kost €180 wat ik wel overweeg maar ook echt te duur, de oplossing zou een mobile trinity van 17 of max 25watt zijn).
Zo simpel is het niet. Brazos =! Athlon/Sempron. Deze core is wel gebaseerd op de K8 architectuur maar behoorlijk aangepast voor een lager verbruik. Daarnaast is hij veel kleiner en heeft hij een GPU aan boord. Helaas is het grote probleem dat deze chip op 40nm gemaakt wordt bij TSMC. En ik weet niet waar AMD 28nm laat maken. Dit kan bij GF zijn maar ook bij TSMC. Els het toch de laatste zou zijn vraag ik me af waar ze op wachten. Maar misschien is er ook wel een switch gemaakt naar TSMC of andersom.

Daarnaast zijn die besparende technieken van trinity pas net uit. Het kan zijn dat AMD dat nog verder aan het perfectioneren is + nog andere dingen aan het aanpassen is voor de Jaguar cores. Zodat deze straks ook sub 5watt kunnen. En wellicht een optie geven voor een SOC voor een telefoon/tablet.

Trinity zal denk ik pas in Q4 leverbaar worden. Eerst zul je laptops zien. Daarna desktop cpu's. Ik weet ook niet waarom het allemaal zo lang duur. Misschien toch slechte yields. Of oems die massaal aan het inkopen zijn en voorraad opbouwn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:15:
[...]

Zo simpel is het niet. Brazos =! Athlon/Sempron. Deze core is wel gebaseerd op de K8 architectuur maar behoorlijk aangepast voor een lager verbruik. Daarnaast is hij veel kleiner en heeft hij een GPU aan boord. Helaas is het grote probleem dat deze chip op 40nm gemaakt wordt bij TSMC. En ik weet niet waar AMD 28nm laat maken. Dit kan bij GF zijn maar ook bij TSMC. Els het toch de laatste zou zijn vraag ik me af waar ze op wachten. Maar misschien is er ook wel een switch gemaakt naar TSMC of andersom.
Ik dacht dat het al bekend was gemaakt dat TSMC ook de Brazos opvolger Kabini ging bakken op hun 28nm? (edit: oh nee die beslissing wordt ergens volgende maand verwacht blijkbaar). Anyway, TSMC heeft op het moment grote problemen met het bakken van Qualcomm's nieuwe 28nm SoC's (qua complexiteit in principe niet heel veel anders dan Brazos), dus tis duidelijk dat het ook daar niet helemaal volgens plan verloopt.

En inderdaad, Trinity's verkopen ipv Brazos is niet erg voordelig voor AMD, Trinity is een grote, dure chip, die wil je niet verkopen tegen netbook-prijzen. Intel moet nu door Brazos noodgedwongen dure/complexe Sandy Bridge Celerons en Pentiums verkopen, maar als het aan hen lag verkochten ze daar Atoms.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 26-07-2012 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:23:
[...]

Ik dacht dat het al bekend was gemaakt dat TSMC ook de Brazos opvolger Kabini ging bakken op hun 28nm? (edit: oh nee die beslissing wordt ergens volgende maand verwacht blijkbaar). Anyway, TSMC heeft op het moment grote problemen met het bakken van Qualcomm's nieuwe 28nm SoC's (qua complexiteit in principe niet heel veel anders dan Brazos), dus tis duidelijk dat het ook daar niet helemaal volgens plan verloopt.
Zou zo maar kunnen. Ik ben niet helemaal meer bij. Maar dat 28nm bij TSMC niet lekker loopt is helaas al langer bekent. High power gaat nu wel goed (zie Kepler GTX680en Tahiti HD7970). Maar low power niet echt. hopelijk komt daar snel verandering in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
GENETX schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 18:23:
By default kun je bv ook geen dual channel met 2 reepjes op 400MHz (800MHz DDR) draaien en gaat ie terug op 333/667MHz.
Sorry dat ik off-topic ga, maar wat bedoel je hier mee?

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
Bonez0r schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:21:
[...]

Sorry dat ik off-topic ga, maar wat bedoel je hier mee?
My bad, zie dat ik een fout heb gemaakt, ik bedoel met 4 reepjes. Met 4 reepjes DDR2 pakt een Phenom II standaard geen 400MHz/800MHz DDR maar klokt iets terug naar 333MHz/667MHz. Althans, dat meende ik. Mijn setup doet dat in ieder geval wel (staat ook in mijn Gigabyte boekje als ik het me goed herinner). Op auto gaat ie bij mij iig naar 667MHz, terwijl ik echt 4x 800MHz reepjes heb. Die heb ik dus hard gezet op de 800MHz wat geen problemen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
na dit gelezen te hebben krijg ik het idee dat AMD gewoon niet eens weet dat FM2/Trinity simpelweg nog niet op de markt is gekomen. Geen tablets, geen desktops. Alleen laptops.
Nu lekt al uit dat FM2+ uitkomt in Q1??

http://www.fudzilla.com/h...hipset-hits-fm2%20-socket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Jazco2nd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:03:
na dit gelezen te hebben krijg ik het idee dat AMD gewoon niet eens weet dat FM2/Trinity simpelweg nog niet op de markt is gekomen. Geen tablets, geen desktops. Alleen laptops.
Nu lekt al uit dat FM2+ uitkomt in Q1??

http://www.fudzilla.com/h...hipset-hits-fm2%20-socket
Trinity/FM2 is al wel op de markt, maar alleen in de vorm van OEM producten. Tablets zijn natuurlijk een ander verhaal, maar daarbij is het dan ook vooral wachten op Windows 8, daar nu een Windows 7 tablet op de markt zetten simpelweg ietwat onzinnig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raar want het verhaal is dat tablets met windows 8 gewoon weg te duur zullen zijn vanwege licentie kosten. http://semiaccurate.com/2...p-microsoft-over-surface/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:40:
Raar want het verhaal is dat tablets met windows 8 gewoon weg te duur zullen zijn vanwege licentie kosten. http://semiaccurate.com/2...p-microsoft-over-surface/
De licentiekosten voor Windows 7 zijn er echter niet anders om. Alleen is Windows 7 minder geschikt voor touchscreen apparaten. Of Win8 tablets te duur zullen worden, zullen we vanzelf gaan zien. Het lijkt er in ieder geval wel op dat met name de goedkope tablets populair zijn, dus een Windows tablet, zij het met ARM danwel X86 zou niet al te prijzig in de markt te moeten worden gezet. Zoveel lijkt me zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik zie de zin van Windows RT for ARM voor OEMs sowieso niet echt nu er vrijwel gelijktijdig x86 SoC's uitkomen (Clover Trail, Hondo) met vergelijkbare snelheden/verbruik. OK, die chips zijn misschien twee tientjes duurder dan een Tegra 3, maar dat ik kan me niet voorstellen dat de consument niet bereid is om $20 meer te betalen voor x86 compatibility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dahakon schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:20:
[...]

De licentiekosten voor Windows 7 zijn er echter niet anders om. Alleen is Windows 7 minder geschikt voor touchscreen apparaten. Of Win8 tablets te duur zullen worden, zullen we vanzelf gaan zien. Het lijkt er in ieder geval wel op dat met name de goedkope tablets populair zijn, dus een Windows tablet, zij het met ARM danwel X86 zou niet al te prijzig in de markt te moeten worden gezet. Zoveel lijkt me zeker.
Het komt er op neer dat MS meer geld vraagt voor een tablet OS dan een versie voor desktop. Welk bedrijf gaat blindt tablets maken en als ze duurder zijn maar hopen dat het gaat verkopen en eventueel met verlies? Het is de console wereld niet ....

Je heb geen ander OS nodig om een degelijk touch screen applicatie te draaien. Net zo goed als je geen ander OS nodig hebt om een touchpad te gebruiken als je een laptop hebt.

Wat je wel nodig hebt is een degelijke userinterface voor touchscreen en om er een OS rond te breien is ook wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het is puur een klantenkwestie - als de klanten geen problemen hebben om ~$50 meer te betalen voor een Windows tablet dan voor een Android tablet, prima. Ze betalen nu ook grif >$100 extra voor een iOS tablet, en behalve wat zure beroepsklagers die over iSheep en een "Apple Tax" zeuren vindt men dat de normaalste zaak van de wereld. De grote vraag is of klanten daar ook bereid toe zijn voor W8.

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 01-08-2012 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geloof er helemaal niets van vandaar dat ik het artikel linkte waar HP al voor de eer bedankt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar moet zeggen dat ik best $50 extra over heb voor een x86 Windows tablet vs een generic Android tablet. Stuk makkelijker bruikbaar (icm dock/monitor) als desktop, meer software, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

GENETX schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 08:42:
Met 4 reepjes DDR2 pakt een Phenom II standaard geen 400MHz/800MHz DDR maar klokt iets terug naar 333MHz/667MHz.
Heb hier een Phenom (1) draaien met 4 reepjes DDR2 op 800 MHz, volautomatisch (ook Gigabyte, trouwens). De mogelijkheid zit er in dat een Phenom II er anders mee om gaat, maar ik zou gokken dat het theoretisch gezien wel moet werken. Hoe een moederbord er mee omgaat is een ander vraagstuk, natuurlijk.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:49
Ik zag gister en vandaag dat AMD iemand heeft aangenomen die bij Apple mee heeft gewerkt aan de a4 en a5 cpu, maar dit jaar of vorig jaar hadden ze dus ook iemand aangenomen die bij Intel heeft gewerkt (Kan het bericht niet meer vinden..). Wat ik me nu afvraag is wat doen ze nu precies. Gaan ze nu mee werken aan een nieuwe architectuur of zijn ze er om de bestaande architecturen te verbeteren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Er zijn de afgelopen jaren veel technische (top)mensen weggelopen bij AMD, dus ten eerste is het vervanging van verloren talent. En het werk aan toekomstige architecturen gaat gewoon door. De strategie om meer aan SoC's te doen was er al (en eerder dit jaar ook publiek gemaakt), en nu worden langzaamaan de posities daarvoor ingevuld. Hondo wordt AMD's eerste echte SoC, maar het gebrek aan fanfare om die chip geeft IMO aan dat er nog veel te verbeteren valt.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 02-08-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Mosin schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:01:
Ik zag gister en vandaag dat AMD iemand heeft aangenomen die bij Apple mee heeft gewerkt aan de a4 en a5 cpu, maar dit jaar of vorig jaar hadden ze dus ook iemand aangenomen die bij Intel heeft gewerkt (Kan het bericht niet meer vinden..). Wat ik me nu afvraag is wat doen ze nu precies. Gaan ze nu mee werken aan een nieuwe architectuur of zijn ze er om de bestaande architecturen te verbeteren ?
Deze man die ze hebben aangenomen, heeft eerder al gewerkt bij AMD en was belangrijk bij de Athlons en orginele Phenoms. Eigenlijk goed nieuws dus dat hij nu weer een erg belangrijke functie bij AMD gaat bekleden.

Als het op architecturen aan komt, is het met name het verbeteren van het Bulldozer concept wat belangrijk is. Het idee is namelijk helemaal niet slecht, maar wellicht een beetje voor zijn tijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
mieJas schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:29:
[...]

Heb hier een Phenom (1) draaien met 4 reepjes DDR2 op 800 MHz, volautomatisch (ook Gigabyte, trouwens). De mogelijkheid zit er in dat een Phenom II er anders mee om gaat, maar ik zou gokken dat het theoretisch gezien wel moet werken. Hoe een moederbord er mee omgaat is een ander vraagstuk, natuurlijk.
Op wikipedia staat iig dat de Phenom II met DDR3 ook een soortgelijke underclock toepast. Er staat echter ook dat het iets softwarematigs zou zijn en dat het prima kan op normale snelheid. Wat ook klopt, want die van mij draait ook al >2 jaar met 4x 2GB DDR2 @ 800MHz zonder problemen. Alleen jammer als je dat niet doorhebt en niet de volledige potentie uit je HW haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
zeker met 4 reepjes dual-sided geheugen en een goedkoop moederbord KAN het mis lopen dus hebben ze het zekeren voor het onzekere genomen en het standaard terug laten klokken.

kwestie van zelf instellen en dan goed testen.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchPlayer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-01 10:57
Beste tweakers,

Kan iemand mij uitleggen waarom een 1090t beter is dan een fx-6200? Je zou zeggen de frequenties van de 6200 ligger hoger en de mem bus is breeder wat mij juist beter lijkt.

Bij tomshardware zie je dan een lijst met cpu's waar de 1090t boven de 6200 staat, maar hoe dan? En ik zou ook zeggen dat een fx processor betersamen gaat met een fx990 chipset dan een 1090t.

Maar ik weet ook niet alles en zoveel reviews zie je niet over de 6200.

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel erg simpel Instructies per cyclus (IPC) . Die is op de Phenom II/Thuban stukken beter. Bulldozer kan alleen er over heen als je het aantal MHZ op gaat schroeven.

Nieuwe versies zullen beter zijn, deze nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://a6.sphotos.ak.fbcd...29498676_1150291952_n.jpg

Dit is een van de benchmarks in het chinese piledriver topic

http://translate.google.n...%259C%258D%25E7%2594%25A8!

"DDR3-2520 CL9 1.65V easily"

Afbeeldingslocatie: http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/409616_172931729498676_1150291952_n.jpg

super pi
http://a1.sphotos.ak.fbcd...113406573_516418807_o.jpg

Cinebench

http://a1.sphotos.ak.fbcd...80072493_1898386655_o.jpg

3D mark 06

http://a8.sphotos.ak.fbcd...983405786_729584999_o.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Alleen zeggen 2 van de 3 benchmarks helemaal geen zier.

SuperPi is absoluut niet te vergelijken tussen verschillende architecturen. Zeker niet daar BD het X87 gedeelte niet op dezelfde manier doet als voorgaande AMD processors.

Cinebench is in zijn geheel niet geoptimaliseerd, of eerder haast gedeoptimaliseerd voor BD. Als CB code krijgt die gebruik maakt van de kracht van BD, dan rent BD rondjes om K10.x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dahakon schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:41:
Alleen zeggen 2 van de 3 benchmarks helemaal geen zier.

SuperPi is absoluut niet te vergelijken tussen verschillende architecturen. Zeker niet daar BD het X87 gedeelte niet op dezelfde manier doet als voorgaande AMD processors.

Cinebench is in zijn geheel niet geoptimaliseerd, of eerder haast gedeoptimaliseerd voor BD. Als CB code krijgt die gebruik maakt van de kracht van BD, dan rent BD rondjes om K10.x.
Het gaat mij niet om de benchmarks er is eindelijk iets nieuws :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:49
Die 3Dmark 06 score vind ik nogal vaag. Bij die screen krijgt de cpu (Volgens taakbeheer een 8-core) een score van 4986 en een AMD FX 8150 die 300mhz hoger geclockt is dan die sample is ook nog eens sneller.
http://www.hardwarecanuck...-processor-review-14.html

[ Voor 8% gewijzigd door Mosin op 06-08-2012 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchPlayer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-01 10:57
Bedankt voor de info en de benchmarks! Heb zelf maar ook even wat Benchmarks gedaan, even simpel met 3DMark06 en de 2011 versie. Zie, https://picasaweb.google....77203824/BenchMarkResults

De Phenom haald bijna overal de beste score, de FX-6200 houdt em overgeklokt wel bij maar als je de Phenom wat sneller klokt scoort hij weer hoger dan de FX.

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Was deze al gespot?

pricewatch: Samsung Series 5 NP535U3C-A02NL

Het valt me op dat de A6-4455M goede single threaded performance heeft :) De turbomodus werkt dus eindelijk eens een keer goed! De CPU kan daardoor bijna op hetzelfde niveau komen als de Core i3-2357M. Dit is wel een budget processor, maar toch. De Pentuim varianten worden in ieder geval wel verslagen :+

Afbeeldingslocatie: http://i42.photobucket.com/albums/e331/stefanovic45/A6-4455M.png

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wou net zeggen. Die draait toch op 1.3Ghz? Je kan -nog steeds- de V131 krijgen voor dezelfde prijs als de samsung met vorige generatie i5. Die doet de singlethreaded performance maal 2. En multithreaded maal 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:02:
De CPU kan daardoor bijna op hetzelfde niveau komen als de Core i3-2357M. Dit is wel een budget processor, maar toch. De Pentuim varianten worden in ieder geval wel verslagen :+
Ik weet niet of je wel zo blij moet zijn dat een A6-4455M maar net voorbij een Pentium 967 komt (die inmiddels in de Intel prijslijstjes trouwens is vervangen door de 0.1 GHz hoger geklokte 977). AMD maakt gewoon geen marge als ze gedwongen worden om een grote, dure chip als Trinity zo laag in de markt te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 13-08-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Die i3 draait inderdaad op 1.3 GHz, dat is inderdaad wel absurd, maar de AMD cpu heeft natuurlijk slechts 1 module dusja, daar is ook wel iets van te zeggen.

Dit zijn denk ik wel de AMD varianten op de ultrabooks. Ze zijn in ieder geval in dit segment vertegenwoordigd. Marge zal er altijd wel zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Aan de kwartaalcijfers te zien haalt AMD al bijna 2 jaar structureel nauwelijks marge meer. Dure premium chips verkopen tegen budget prijzen is geen pretje.

Als ze met Pentiums moeten concurreren, dan is het ultrabook segment (als in, de lucratieve $1000+ markt) ver verwijderd, dan zitten ze te knokken in het $400-$600 mainstream segment net boven de netbooks. Trinity moet beter kunnen dan dat.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 13-08-2012 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
En los van die bizarre i3 prestatie, hoe kan het dat een Brazos chippie (de E2 1800 onderaan) in 2 benches de hoogste score van allemaal heeft en bij paar andere nauwelijks onderdoet voor de A6? Vreemde resultaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Dan heb je het waarschijnlijk over wprime? Daar geldt, hitte lager hoe beter ;) Het zijn namelijk seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
A6 zou je zeggen dat het een Quad is maar gezien de prestaties lijkt het bijna eerder een enkele Bulldozer module of in dit geval een Piledriver module dus met 2 Integer cores.

Edit:

Volgens CPU world is het inderdaad 1 module: http://www.cpu-world.com/...neration_mobile_APUs.html

Ik vraag me af of dit een Native single Module is. Of gewoon een Dual met een Module uitgeschakeld. Ik verwacht het laatste en dat is een dure grap.... 17 watt is opzich wel een mooie prestatie.

[ Voor 51% gewijzigd door Astennu op 14-08-2012 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Volgens Anandtech is dit een "dual core" in AMD's terminologie, dus idd 1 module. Dat klopt dan idd wel redelijk dat 1 module ("2 cores") klok-voor-klok vergelijkbaar presteert als 1 Ivy Bridge core met HT.

[ Voor 36% gewijzigd door Dreamvoid op 14-08-2012 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
De A6 4455 is een ULV 1 module idd. Bovendien waren deze APU's al ver voor launch aangemerkt als APU's voor Ultrathins voor een betaalbare prijs, zo vanaf ~500 euro ipv 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik hoop dat we de A10-4655M in een ultrabook terug gaan zien, goed scherm, goede accu en een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
dahakon schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 21:05:
De A6 4455 is een ULV 1 module idd. Bovendien waren deze APU's al ver voor launch aangemerkt als APU's voor Ultrathins voor een betaalbare prijs, zo vanaf ~500 euro ipv 1000 euro.
Ah yep dan ben ik wat te pessimistisch. Tis logisch dat AMD ook in het Pentium segment een concurrent nodig heeft.

Mobile ziet het er dan grofweg zo uit:
Atom Z-serie <-> Z-01
Atom N-serie <-> C-60
single-core SNB Celeron/Pentium <-> E2-1800
dual-core SNB Celeron/Pentium <-> "dual core" Trinity APU's
IVB i3/i5 <-> "quad core" Trinity APU's
IVB i7 <-> nog niks, maar dat is ook niet echt een enorme markt

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 15-08-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ai jaa natuurlijk in seconden, ik keek niet goed :)
Dreamvoid schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:35:
[...]

Ah yep dan ben ik wat te pessimistisch. Tis logisch dat AMD ook in het Pentium segment een concurrent nodig heeft.

Mobile ziet het er dan grofweg zo uit:
Atom Z-serie <-> Z-01
Atom N-serie <-> C-60
single-core SNB Celeron/Pentium <-> E2-1800
dual-core SNB Celeron/Pentium <-> "dual core" Trinity APU's
IVB i3/i5 <-> "quad core" Trinity APU's
IVB i7 <-> nog niks, maar dat is ook niet echt een enorme markt
Mooie vergelijking. De E2 en de Atom N zijn beide ook dualcore. Past de E2 niet beter tegenover de Atom N of tussen Atom en Celeron/Pentium?

• Dreamvoid
  • Niet online
Niet als je kijkt naar de laptops die ermee uitgerust worden. E2's zitten zonder uitzondering in €400+ laptops, en daar vind je eigenlijk geen Atoms meer, in dat segment pusht Intel de Sandy Bridge Celerons/Pentiums.

Het is ook logisch dat Intel Sandy Bridge iets lager kan schalen dan AMD dat met Trinity kan, SNB is een kleinere/goedkopere chip dan Trinity.

[ Voor 44% gewijzigd door Dreamvoid op 16-08-2012 09:13 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Trouwens, hier een IMO interessante analyse over hernieuwde overname geruchten, die elke keer weer opduiken als de AMD aandelen een nieuwe snoekduik maken. Qualcomm en Samsung, 'the usual suspects'.

Ik denk alleen dat de schrijver veel te negatief is over x86. ARM-based laptops zijn er na jaren speculaties nog steeds niet en geen enkele OEM is er (publiekelijk) mee bezig, en het is juist x86 die de ARM markt (tablets/telefoons) in sluipt met Medfield/Clover Trail en Kaveri/Temash, niet andersom.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 16-08-2012 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:55:
Trouwens, hier een IMO interessante analyse over hernieuwde overname geruchten, die elke keer weer opduiken als de AMD aandelen een nieuwe snoekduik maken. Qualcomm en Samsung, 'the usual suspects'.

Ik denk alleen dat de schrijver veel te negatief is over x86. ARM-based laptops zijn er na jaren speculaties nog steeds niet en geen enkele OEM is er (publiekelijk) mee bezig, en het is juist x86 die de ARM markt (tablets/telefoons) in sluipt met Medfield/Clover Trail en Kaveri/Temash, niet andersom.
Ik heb het niet gelezen maar ik ben het met je eens over ARM vs X86. ARM is leuk voor smartphones en tablets. Maar al je X86 software werkt er niet op. Dus voor zakelijke dingen is het sowieso totaal oninteressant. En ARM apps zijn nog niet compleet genoeg om de X86 concurrenten te kunnen vervangen.

Intel doet inderdaad een gooi om X86 op mobieltjes te krijgen. Als denk ik dat het erg moeilijk wordt om dat potten te breken. Als ze straks alle apps van de Android market werkend kunnen krijgen maken ze een kans maar zelfs dan wordt het extreem lastig. En het is de vraag of alle apps wel gaan werken. Ik heb er weinig verstand van maar ik kan me voorstellen dat er een soort van platform is zoals Java waar al die apps op draaien. Dus als je het platform dan goed werkend hebt op je hardware dat je veel van die apps gewoon kunt gebruiken. Maar dit is even speculatie van mijn kant. Ik ben zelf geen software dev of zo dus heb geen idee hoe dat pressies werkt.

Ik ken wel iemand die er wat mee doet ik zal hem eens vragen hoe dat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het is niet alleen Intel, AMD heeft ook grote plannen om de ARM fabrikanten het leven zuur te gaan maken. Tot nu toe komt dat niet zo goed uit de verf (de Z-01 staat wel in de officiele prijslijstjes, maar is door geen enkele OEM gebruikt, en ook Hondo lijkt een stille dood te gaan sterven), maar volgend jaar met Kabini/Temash is er weer een nieuwe ronde.

Probleem op de telefoon/tablet markt is dat Android daar heerst, en de situatie precies andersom is: alle software, inclusief het OS en de Dalvik VM zelf, is compiled en geoptimaliseerd voor ARM. Intel heeft nu met Medfield een hele krachtige SoC, maar moet zelf zijn eigen x86 Android versie in elkaar coden, want niemand anders doet het, Google vind het eigenlijk wel best zo en van de OEMs kan je alleen kleine cosmetische dingen verwachten, geen low-level optimalisaties. AMD kan een beetje meeliften met het werk van Intel aan Android, maar die lopen nog verder achter qua optimalisatie, en OEMs verwachten nou eenmaal een fatsoenlijk bijbehorend OS dat werkt met een SoC. Windows 8 gaat de grote kans voor AMD en Intel zijn om dit ARM-bolwerk binnen te dringen.

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 17-08-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Klopt al denk ik dat Hondo meer voor tablets is. De 28nm opvolgers moeten het inderdaad gaan doen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 17-08-2012 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hondo is idd bedoeld voor tablets en zou deze herfst moeten uitkomen, maar geen enkele OEM heeft er nog een tablet mee aangekondigd, terwijl de feestelijke presentaties van Clover Trail, Exynos 4, Tegra 3 en Snapdragon S4 tablets voor het komende 'holiday season' je inmiddels wekelijks om de oren vliegen. Ik ben bang dat Hondo, net als Desna, gewoon niet goed genoeg is en we idd moeten wachten op 28nm en de Jaguar-core voordat AMD competitief is.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 17-08-2012 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:10:
Hondo is idd bedoeld voor tablets en zou deze herfst moeten uitkomen, maar geen enkele OEM heeft er nog een tablet mee aangekondigd, terwijl de feestelijke presentaties van Clover Trail, Exynos 4, Tegra 3 en Snapdragon S4 tablets voor het komende 'holiday season' je inmiddels wekelijks om de oren vliegen. Ik ben bang dat Hondo, net als Desna, gewoon niet goed genoeg is en we idd moeten wachten op 28nm en de Jaguar-core voordat AMD competitief is.
Klopt. Die ARM SOC's zijn nu zo krachtig geworden. En toch nog zuinig. (mede door 28nm van TSMC) en AMD zit nog op 40nm dat werkt gewoon niet. Intel zit op 32nm en samsung geloof ik ook.

Kortom AMD moet snel naar 28nm. Meer Performance + lager verbruik = ideaal voor Tablets/Telefoons.
Al is het voor die laatste wel handig om een modem in de SOC te hebben zodat je geen extra chip nodig hebt die weer ruimte inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Astennu schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:24:
[...]

Klopt. Die ARM SOC's zijn nu zo krachtig geworden. En toch nog zuinig. (mede door 28nm van TSMC) en AMD zit nog op 40nm dat werkt gewoon niet. Intel zit op 32nm en samsung geloof ik ook.
Alleen Qualcomm zit op 28nm nu, de rest lijkt het niet te gaan redden dit jaar. Samsung en Intel zitten voorlopig op 32nm, nVidia en TI op 40nm.

nVidia en TI gaan naar 28nm begin volgend jaar, Intel naar 22nm mid-2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:44:
[...]

Alleen Qualcomm zit op 28nm nu, de rest lijkt het niet te gaan redden dit jaar. Samsung en Intel zitten voorlopig op 32nm, nVidia en TI op 40nm.

nVidia en TI gaan naar 28nm begin volgend jaar, Intel naar 22nm mid-2013.
Ja klopt. Maar dat zij ik al :) maar dat is allemaal beter dan 40nm. Alleen nVidia zit met Tegra 3 volgens mij ook op 40nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
nVidia is succesvol met 40nm omdat ze a) extreem aggressief prijzen en b) ze zo ongeveer de enige in de chipindustrie zijn die hun introductie deadlines halen en ook in grote volumes kunnen leveren. OEMs zijn daar gek op, maar dat zijn 2 dingen waar AMD het al jaren moeilijk mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:55:
nVidia is succesvol met 40nm omdat ze a) extreem aggressief prijzen en b) ze zo ongeveer de enige in de chipindustrie zijn die hun introductie deadlines halen en ook in grote volumes kunnen leveren. OEMs zijn daar gek op, maar dat zijn 2 dingen waar AMD het al jaren moeilijk mee heeft.
Klopt ja. 40nm werkt nu goed TSMC kan veel produceren met hoge yields en grote vollumes. Dat is weer gunstig voor de prijzen. Ja AMD heeft dat niet goed voor elkaar voor de CPU's. GPU's daar in tegen perfect.
HD5870 deed het super ondanks 40nm waar nVidia toen veel problemen had. En nu de HD7970 netjes op tijd goede performance goed verbruik voor zo'n grote chip en blijkbaar best aardige yields gezien de volummes. Dit op een nieuw 28nm process.

In het verleden werd veel bij AMD's eigen fabs gemaakt (alle cpu's). Ik vraag me af hoe dat nu gaat zijn. Brazos werd bij TSMC gemaakt. Maar Llano weer niet. Gaan ze 28nm bij GF doen of misschien toch bij TSMC? GF schiet in ieder geval niet op met 28nm :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Allebei. Zoals het er nu naar uit ziet gaat TSMC naast de gpu's ook de Jaguar-based Fusions bakken op 28nm, terwijl GloFo de Llano's en Trinity's op 28nm bakt.

TSMC is ook niet helemaal geweldig bezig. 28nm loopt goed bij AMD's gpu's, maar bij nVidia zijn de yields klote, Qualcomm krijgt veel te weinig S4's, en ook nVidia heeft Tegra 3+ maar stilletjes van de lijstjes afgevoerd.

De andere fabs zijn ook niet geweldig: Samsung zit nog steeds op 32nm, en bij UMC gaan de zaken ook niet zo lekker, getuige de nogal genante situatie waar Toshiba eerst met veel bombarie een W8RT tablet met OMAP5 chip aankondigt en die vervolgens weer moet terugtrekken.

Aan de andere kant van de markt krijgt IBM hun POWER7+ op 32nm ook niet de deur uit, de enige die echt goed presteert is Intel, Ivy Bridge op 22nm gaat als een trein, nergens leveringsproblemen en geweldige marges.

[ Voor 39% gewijzigd door Dreamvoid op 17-08-2012 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:12:
Allebei. Zoals het er nu naar uit ziet gaat TSMC naast de gpu's ook de Jaguar-based Fusions bakken op 28nm, terwijl GloFo de Llano's en Trinity's op 28nm bakt.

TSMC is ook niet helemaal geweldig bezig. 28nm loopt goed bij AMD's gpu's, maar bij nVidia zijn de yields klote, Qualcomm krijgt veel te weinig S4's, en ook nVidia heeft Tegra 3+ maar stilletjes van de lijstjes afgevoerd.
Ik neem aan dat het dan over de opvolger van Trinity zal gaan met de Steamroller cores. Dus dat zal pas volgend jaar zijn.

Mja dat kan design zijn. nVidia heeft een deal met nVidia voor extra productie capaciteit daar kan Qualcomm last van hebben. T3+ was toch een wat hoger geclockte versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
In het originele plan was T3 een 28nm chip. Zoals we weten waren de fabs daar nog lang niet klaar voor, dus heeft nVidia in een redelijk laat stadium de boel naar 40nm omgedraaid om maar zo snel mogelijk te kunnen lanceren (achteraf een hele slimme move), maar het idee was dat zo mid-2012 28nm wel volwassen zou zijn, en de originele concept als "Tegra 3+" update zou komen (zeg maar een soort tick-tock strategie), en dan zou T4 begin 2013 komen. In de praktijk is 28nm gewoon nog niet klaar dit jaar, dus wordt T3+ compleet overgeslagen en gaan we direct door naar Tegra 4.

De nieuwe T3 variant die in de HTC One X+ komt lijkt vooralsnog 'gewoon' een nieuwe 40nm stepping te zijn die ietsje hoger geklokt kan worden. Maar misschien dat we later nog een T3 op 28nm krijgen voor de budget markt.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 17-08-2012 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mmh T3+ 28nm. Je zou denken dat nVidia dat wel aan zou grijpen om em T4 te noemen :D Bij GPU's gebruikte ze ook dezelfde G92 GPU uit de 8800GT voor de 9800GTX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Astennu schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:29:
Mmh T3+ 28nm. Je zou denken dat nVidia dat wel aan zou grijpen om em T4 te noemen :D Bij GPU's gebruikte ze ook dezelfde G92 GPU uit de 8800GT voor de 9800GTX.
Maar een OEM is niet even goedgelovig als een consument. Een OEM zo voor de gek proberen te houden is vragen om moeilijkheden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
En met de komst van Tegra 4 (met wel compleet nieuwe cpu en gpu architectuur) zo snel daarna is het ook verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dreamvoid schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:54:
En met de komst van Tegra 4 (met wel compleet nieuwe cpu en gpu architectuur) zo snel daarna is het ook verwarrend.
Dat schrikt nVidia niet af hoor. Dat hebben ze in het verleden ruimschoots bewezen qua rebranding. 8)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Ja en ik zie ook niet waarom de OEM hiervan, van streek zou raken. Het apparaat van de OEM lijkt immers een nieuwe chip te bevatten, ik denk dat je de OEM niet hoort klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45
Leuk stukje arm geschiedenis en toekomst gerelateerde info:
http://www.realworldtech.com/arm64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Idd!

Ik ben zelf dit aan het lezen. Goed geschreven en erg leuk en interessant om te lezen! Vooral als je die historie al een beetje kende, zelf heb meegemaakt maar nooit een idee had wat er werkelijk achter de schermen gebeurde (indertijd gingen bladen als ComputerTotaal of ComputerIdee nooit zo diep :+ )..

http://www.tomshardware.c...-opencl-history,3262.html

edit: ik lach me rot.. en geniet.. een video artikel van Tom.. waarbij een knappe beauty alleen maar nerderige dingen zegt. Waar hebben ze haar vandaan en hoe hebben ze haar zover gekregen voor hun te werken?
http://www.tomshardware.c...00k-trinity-apu,3241.html

Het werkt in elk geval. Ik ga nu vaker Tom lezen dan Anand :)

[ Voor 31% gewijzigd door Jazco2nd op 22-08-2012 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jazco2nd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 00:26:
Idd!

Ik ben zelf dit aan het lezen. Goed geschreven en erg leuk en interessant om te lezen! Vooral als je die historie al een beetje kende, zelf heb meegemaakt maar nooit een idee had wat er werkelijk achter de schermen gebeurde (indertijd gingen bladen als ComputerTotaal of ComputerIdee nooit zo diep :+ )..

http://www.tomshardware.c...-opencl-history,3262.html

edit: ik lach me rot.. en geniet.. een video artikel van Tom.. waarbij een knappe beauty alleen maar nerderige dingen zegt. Waar hebben ze haar vandaan en hoe hebben ze haar zover gekregen voor hun te werken?
http://www.tomshardware.c...00k-trinity-apu,3241.html

Het werkt in elk geval. Ik ga nu vaker Tom lezen dan Anand :)
Dan hebben ze denk ik berijkt wat ze wilde berijken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 22-08-2012 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack77
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-08 18:06
Hedendaagse CPU's en gaming. Bevestigt wat we al langer weten over Bulldozer. Hopelijk brengt de Piledriver-refresh soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Jack77 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:58:
Hedendaagse CPU's en gaming. Bevestigt wat we al langer weten over Bulldozer. Hopelijk brengt de Piledriver-refresh soelaas.
Techreport is weer goed bezig. d:)b Dank voor de tip. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jack77 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:58:
Mooi linkje. Piledriver zal het gat met de 1100T dichten en met de tragere intel cpu's.
Clockspeeds gaan 10% omhoog en daarnaast heb je de nieuwe architectuur die goed is voor 5-15% op gelijke clocks. Alles bij elkaar is het toch een leuk spongetje om er voor te zorgen dat ze niet verder achter gaan lopen dan ze nu al doen. Steamroller moet ook weer 10-15% performance per clock er bij gaan geven maar die komt volgend jaar pas.

Ik ben zelf wel erg benieuwd. Naar Vishera. Mijn gezamelijke pc en die van mijn broer hebben nog AM3+ borden. Met een beetje geluk kan Vishera net als de huidige FX cpu's nog op die borden. In dat geval is een ugprade van de PHII die daar nu op zit wel interessant. Als je toch een nieuw moederbord moet kopen is het op dit moment interessanter om ergens een 2e hands intel 2500K/2600K cpu te kopen. En anders een nieuwe 3570K. Je gaat er dan qua performance per geinvesteerde euro meer op vooruit ondanks de intel cpu's en moederborden relatief duur zijn.

Of Vishera moet verassend goed zijn maar dat verwacht ik niet als ik kijk naar Trinity. Die presteerd tov Llano gewoon goed. Soms ietsjes langzamer maar kan ook een aardig stuk sneller zijn. Nu is Llano wel een getweakte PHII architectuur met hogere IPC. Dus het kan nog wel interessant worden maar ik verwacht niet dat hij Intel gaat verslaan of het intel heel moeilijk zal maken. (weet het eigenlijk wel zeker) Qua prijs prestaties wordt AMD wel weer interessanter dat is altijd mooi mee genomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 28-08-2012 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:02
Ook 2 linkjes:
De FX-4130 is eindelijk Lauched!! Nu de rest nog, want uit de nieuwe serie is dit de enige die ik NIET wil hebben...
En het pas gelekte overzicht is Confirmed.

Edit: Nu de benchmarks nog! :z

[ Voor 4% gewijzigd door Peregrine op 28-08-2012 11:17 ]

Nee, ik ben GEEN hobbit...

• Astennu
Peregrine schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:04:
Ook 2 linkjes:
De FX-4130 is eindelijk Lauched!! Nu de rest nog, want uit de nieuwe serie is dit de enige die ik NIET wil hebben...
En het pas gelekte overzicht is Confirmed.

Edit: Nu de benchmarks nog! :z
Wat is er zo geweldig aan die 4130? dat is gewoon een bulldozer chippie. Iets epciaals in mijn ogen.
Ik hoop dat Vishera snel te koop is. Die 6300 lijkt me nog wel interessant om te proberen. Ik ben ook wel benieuwd naar de benshmarks. Hopelijk eindelijk overtuigend beter dan de Phenom II X6 1100T.
Steamroller en Jaguar zien er heel interessant uit. Ik ben benieuwd hoe die performance claims in praktijk gaan uitpakken. Steamroller zou het gat weer ietsjes dicht kunnen lopen als ze 25-30% ipc halen. Al betwijfel ik dat. Dat samen met hogere clockspeeds zou voor een mooie inhaal slag kunnen zorgen.

Echter zit intel ook niet stil. Haswell komt er aan en dat is een Tock kortom kans op een grote prestatie boost tov Ivy-Bridge. dus 20-30% is dan best mogelijk het zou ook minder kunnen zijn.

En wat betreft Jaguar. Dat ziet er ook goed uit. Wat ik van het verhaaltje van tweakers begerep is het een Native quadcore ontwerp en bij de dual gaan ze dan dingen uitschakelen. En dat is nooit gunstig voor het verbruik. Dus je zou verwachten dat ze ook een native Dual maken (1 module) om op die manier stroom te besparen. Want in zo'n ontwerp telt elke watt die je er af kunt krijgen. Maar qua kosten zal dat niet zo interessant zijn.

Willen ze echt in de tablet markt mee doen moet je toch eigenlijk max 2-3 watt gebruiken. 5 is dan al te veel.
Ik ben ook benieuwd hoeveel die snelste quad gaat verbruiken. hij zal wel iets van 2.0 GHz kunnen lopen. ik hoop dat ze rond de 10-12 watt kunnen blijven. 18w zoals in het verleden is wat veel voor netbooks. dan kun je beter een ULV versie van Trinity of IB pakken.

• Astennu
Anandtech heeft ook een mooi stuk geschreven over Steamroller: http://www.anandtech.com/...-steamroller-architecture

Ze gaan ook een stukje in op een manier van chip ontwerpen die ze bij de overname van ATi verkregen hebben:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/6201/Screen%20Shot%202012-08-28%20at%204.38.31%20PM_575px.png

Voordeel is minder verbruik en minder die space. Nadeel is dat de clocks minder hoog kunnen dan met een met de hand ontworpen ontwerp. Eigenlijk wat nVidia ook met de hot clocks voor de shaders. Dat was ook mogelijk door met de hand al die logica te ontwerpen. Waar AMD compactere cores had maar met lagere clocks.

Steamroller gebruikt deze techniek nog niet. Maar in Excavator die in 2014 moet komen wordt het wel gebruikt. Ik kan me voorstellen dat ze zo'n power/size optimised design pakken. En dat nog eens goed doorlichten om te kijken waar quick wins te behalen zijn op het gebied van clockspeeds zonder dat je weer heel veel verbruik extra krijgt en of die space er bij krijgt.

Eigenlijk zou je dit standaard willen gebruiken voor notebook en tablet chips maar zou je een wat meer "beefed up" ontwerp willen voor server en high end performance chips. Maar ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Ik ben in ieder geval blij dat AMD zo aan de weg timmert. Steamroller ziet er goed uit. Ik verwacht echt niet dat hij met Haswell mee kan komen. Maar ik zie wel mogelijkheden om het performance gat wat er nu is tussen Ivybridge en Bulldozer weer een klein beetje kleiner te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 30-08-2012 09:45 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 08:33:
En wat betreft Jaguar. Dat ziet er ook goed uit. Wat ik van het verhaaltje van tweakers begerep is het een Native quadcore ontwerp en bij de dual gaan ze dan dingen uitschakelen. En dat is nooit gunstig voor het verbruik.
Uiteindelijk gaat het ook om de kosten, als een ietsje efficientere, dedicated dual core chip (met zijn eigen wafers, R&D, etc) uiteindelijk $10 duurder wordt dan een 'binned' quad, dan weet ik wel wat AMD doet, zoveel marge zit er niet op die low-end chips. Intel doet hetzelfde met die single core Pentium/Celerons (1 uitgeschakelde core op de dual-core Sandy Bridge architectuur), en die performen prima - Intel loopt daar compleet op binnen.

Jaguar moet echt heel goed (en op tijd!) worden, want de low-end wordt heel druk. Als Intel zijn planning haalt gaan die eerste Jaguar-based chips het mid/end 2013 opnemen tegen de 22nm Valley View SoC's - en tenzij de Silvermont architectuur volledig prutswerk is wordt dat niet makkelijk, en dan krijg je ook nog concurrentie van de volgende generatie quadcore ARM's (S4, Exynos 5, Tegra 4, etc), die met Android/WinRT ook langzaamaan in netbooks zullen opduiken. We kunnen inmiddels Hondo wel afschrijven, je ziet het nu op de IFA, nul design wins - dat betekent gewoon dat er geen AMD-based tablets in de winkels liggen dit holiday season, het loopt gewoon niet lekker bij AMD in het sub-10W segment.

Steamroller ziet er ook goed uit, maar ook hier: executie is alles. Om enige impact te hebben moet die architectuur zo snel mogelijk komen, liefst voor mid-2013. Als het pas na Haswell komt, schieten we (nou ja, AMD dan) er niets mee op.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 30-08-2012 09:44 ]

• Astennu
Dreamvoid schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 09:31:
[...]

Uiteindelijk gaat het ook om de kosten, als een ietsje efficientere, dedicated dual core chip (met zijn eigen wafers, R&D, etc) uiteindelijk $10 duurder wordt dan een 'binned' quad, dan weet ik wel wat AMD doet, zoveel marge zit er niet op die low-end chips. Intel doet hetzelfde met die single core Pentium/Celerons (1 uitgeschakelde core op de dual-core Sandy Bridge architectuur), en die performen prima - Intel loopt daar compleet op binnen.

Jaguar moet echt heel goed (en op tijd!) worden, want de low-end wordt heel druk. Als Intel zijn planning haalt gaan die eerste Jaguar-based chips het mid/end 2013 opnemen tegen de 22nm Valley View SoC's - en tenzij de Silvermont architectuur volledig prutswerk is wordt dat niet makkelijk, en dan krijg je ook nog concurrentie van de volgende generatie quadcore ARM's (S4, Exynos 5, Tegra 4, etc), die met Android/WinRT ook langzaamaan in netbooks zullen opduiken. We kunnen inmiddels Hondo wel afschrijven, je ziet het nu op de IFA, nul design wins - dat betekent gewoon dat er geen AMD-based tablets in de winkels liggen dit holiday season, het loopt gewoon niet lekker bij AMD in het sub-10W segment.

Steamroller ziet er ook goed uit, maar ook hier: executie is alles. Om enige impact te hebben moet die architectuur zo snel mogelijk komen, liefst voor mid-2013. Als het pas na Haswell komt, schieten we (nou ja, AMD dan) er niets mee op.
Ja dat snap ik heel goed. Echter is dit een segment waar verbruik extreem belangrijk is. Een tablet die maar 2 uur mee gaat hebt je weinig aan. Die dingen moeten uren mee kunnen op de accu. En dit is iets waar X86 het zwaar aflegt tegen ARM based tablets. met 28nm kun je hier een inhaal slag maken. Echter komen ze nu met een relatief grote core. En grotere cores verbruiken over het algemeen ook meer. Maar misschien is het verbruik van de uitgeschakelde core echt niets of na genoeg niets. Maar in het verleden scheelde dit nog wel voor het verbruik (native vs uitgeschakeld). Maar we zullen het gaan zien :)

Jaguar had er eigenlijk al moeten zijn. Brazos loopt op zijn laatste benen. Intel heeft Atom al een keer of 2-3 geupdate. Waar AMD er alleen een stikkertje op geplakt heeft met Brazos 2.0 maar onder de moterkap is er zeer weinig verandert. En bij Intel werden er echt hardwarematige dingen aangepast en kleinere productie processen gebruikt. Dus het wordt hoogtijd voor een opvolger. Wat je zelf ook zegt intel gaat al naar 22nm voor ATOM.

Wat betreft steamroller heb je gelijk. Maar AMD kan denk ik niet sneller dan dit. Ze releasen nu elke keer in Q3 een nieuwe architectuur. Maar intel doet dat in het begin van het jaar. Haswell komt Q1/Q2 2013 uit. (of intel moet dingen anders doen dan afgelopen jaren)
En AMD zal wel weer in Q3/Q4 komen zie nu trinity. Nu maar hopen dat GF28nm geen extra vertraging oploopt. Anders wordt het helemaal vervelend.
Dat AMD er niets mee op schiet ben ik het niet mee eens. Als de IPC al iets van 25% is en ze kunnen ook de clocks nog eens met 10% verhogen. Heb je een hele mooie prestatie wint. In % meer winst tov Trinity dan Intel tov IB (afhankelijk van wat Haswell gaat doen) in dat geval lopen ze het gat ietsjes dicht. En wordt het in ieder geval niet groter zoals met bulldozer. Want dat as gewoon echt een groot probleem. Ze liepen al iets achter maar na Bulldozer en SB liepen ze ver achter.

En Jim Keller komt terug bij AMD. Hij was verantwoordelijk voor de K8 en afgelopen jaren bij Apple voor de A4 en A5 soc's. Ik denk dat het goed voor AMD is dat hij terug is. Hij wordt verantwoordelijk voor het op orde berengen van de X86 performance van AMD CPU's.

http://www.anandtech.com/...jim-keller-returns-to-amd

• Dreamvoid
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 09:56:
Echter is dit een segment waar verbruik extreem belangrijk is. Een tablet die maar 2 uur mee gaat hebt je weinig aan. Die dingen moeten uren mee kunnen op de accu. En dit is iets waar X86 het zwaar aflegt tegen ARM based tablets.
Nou ja, da's dus met Medfield/Clover Trail niet meer zo, het kan dus wel met x86, en da's in principe goed nieuws voor AMD. Die nieuwe Samsung ATIV Smart PC tablet (met Clover Trail Atom) wordt gequote op 13.5 uur accuduur, en dat is (zeker voor een 32nm chip die naast x86 compatibility ook nog eens qua performance de vloer aanveegt met alle ARM SOC's die er nu te koop zijn, ondanks die oude Bonnell-architectuur) behoorlijk indrukwekkend. Natuurlijk, fabrikanten specs sheet zijn altijd over-optimistisch maar dat geldt ook voor de specs van ARM tablets.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 30-08-2012 10:11 ]

• Astennu
Dreamvoid schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:09:
[...]

Nou ja, da's dus met Medfield/Clover Trail niet meer zo, het kan dus wel met x86, en da's in principe goed nieuws voor AMD. Die nieuwe Samsung ATIV Smart PC tablet (met Clover Trail Atom) wordt gequote op 13.5 uur accuduur, en dat is (zeker voor een 32nm chip die naast x86 compatibility ook nog eens qua performance de vloer aanveegt met alle ARM SOC's die er nu te koop zijn, ondanks die oude Bonnell-architectuur) behoorlijk indrukwekkend. Natuurlijk, fabrikanten specs sheet zijn altijd over-optimistisch maar dat geldt ook voor de specs van ARM tablets.
Ja inderdaad. Maar die SOC is volgens mij ook native single core met HT. Daar is alles aan gedaan om em zo zuinig mogelijk te maken. Ook ideaal voor tablets en te gebruiken in smartphones.
Daarom mijn opmerking over die quad met een module uitgeschakeld voor in Tablets. Dat lijkt me niet optimaal voor dat segment. Maar we zullen zien hoe dat gaat uitpakken.

• Dreamvoid
  • Niet online
Clover Trail is een dual-met-HT, Medfield is de single+HT variant. Maar het is allemaal niet zo zwart-wit, Tegra 3 is bv ontzettend succesvol, ondanks dat het een grote (en in theorie dure/inefficiente) quadcore chip is, idem met de Exynos 4 Quad (uit de Galaxy S III).

• Astennu
Dreamvoid schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:24:
Clover Trail is een dual-met-HT, Medfield is de single+HT variant. Maar het is allemaal niet zo zwart-wit, Tegra 3 is bv ontzettend succesvol, ondanks dat het een grote (en in theorie dure/inefficiente) quadcore chip is, idem met de Exynos 4 Quad (uit de Galaxy S III).
Dat is waar. Er is steeds meer vraag naar meer power. Echter zijn die quads nog erg zuinig. Waar we het nu over hebben is een Dual chip waar ze de helft uit gaan zetten. Als ze alles aan laten gaat hij te veel verbruiken voor een tablet en die versie komt er dan dus niet. Als ze quad onder de 5 watt kunnen doen prima maar nu spreken ze van een quad daar een dual van maken zodat deze onder de 5 watt blijft.

Tegra 3 en Exynos Quad doen dat niet. Die hebben alles aan en blijven onder de 5 watt. Intel lost dit op door een native single core te hebben op 32nm en die blijft netjes onder de 5 watt. Met 22nm kunnen zij wellicht naar een dual binnen dat budget.

Maar waar het mij om gaat is dat je dus veel transistors in een chip hebt die je niet gebruikt. Iets wat T3 E4 en Medfield allemaal niet hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 30-08-2012 11:20 ]

Verwijderd

Astennu schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 09:56:
[...]

Ja dat snap ik heel goed. Echter is dit een segment waar verbruik extreem belangrijk is. Een tablet die maar 2 uur mee gaat hebt je weinig aan. Die dingen moeten uren mee kunnen op de accu. En dit is iets waar X86 het zwaar aflegt tegen ARM based tablets. met 28nm kun je hier een inhaal slag maken. Echter komen ze nu met een relatief grote core. En grotere cores verbruiken over het algemeen ook meer. Maar misschien is het verbruik van de uitgeschakelde core echt niets of na genoeg niets. Maar in het verleden scheelde dit nog wel voor het verbruik (native vs uitgeschakeld). Maar we zullen het gaan zien :)
Ik denk dat het wel uitmaakt dat voor AMD's kleine chips de daadwerkelijke cores maar een klein deel van de die vormen (in tegenstelling tot hoe het vroeger was met uitgeschakelde cores). De Ontario die was dacht ik iets van 80 mm^2, maar een Bobcat core maar iets van 5 mm^2. De rest ging op aan graphics, uncore, mem controller etc. Jaguar wordt nog kleiner, 3.2 mm^2 geloof ik. Dus op het geheel zal het wel niet zo veel schelen. Maar het is inderdaad wel druk in dat segment, en elke beetjes helpen. Daarentegen geldt dat ook weer voor geld, de marges zijn heel klein.

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:02:
[...]

Ik denk dat het wel uitmaakt dat voor AMD's kleine chips de daadwerkelijke cores maar een klein deel van de die vormen (in tegenstelling tot hoe het vroeger was met uitgeschakelde cores). De Ontario die was dacht ik iets van 80 mm^2, maar een Bobcat core maar iets van 5 mm^2. De rest ging op aan graphics, uncore, mem controller etc. Jaguar wordt nog kleiner, 3.2 mm^2 geloof ik. Dus op het geheel zal het wel niet zo veel schelen. Maar het is inderdaad wel druk in dat segment, en elke beetjes helpen.
Ik denk dat de Jaguar groter zal zijn. Aangezien dit op de Trinity architectuur gebasseerd is. En dus modules gebruikt ipv cores. En deze heeft twee van deze modulles. Nu heb je gelukkig wel 28nm. En je hebt inderdaad gelijk dat de modulles een klein deel van de chip zijn. Aangezien de GPU wel weer een heel groot deel van de die space zal opslokken. Maar dan nog blijf ik er bij dat het niet optimaal is. Maar misschien markt technisch de beste oplossing.

Verwijderd

:? Jaguar op Trinity gebaseerd? Heb je daar een linkje voor? Naar mijn weten hebben die twee weinig met elkaar te maken, en is Jaguar gewoon een sterk verbeterde Bobcat core. En zou hij dus ook geen modules hebben, maar 'gewone' cores. De grootte heb ik van hier:

http://semiaccurate.com/a...nd_bobcat_core_blocks.png

Dit is zonder L2 geloof ik, voor zowel Bobcat als Jaguar.

Ik zou het ook raar vinden als dat zo was, Trinity is niet gemaakt voor dezelfde power envelopes als Bobcat / Jaguar. Daarnaast is een Trinity module op 32nm iets van 30 mm^2 groot - daarmee kunnen ze nooit concureren met ARM coretjes (die eerder iets van 2.5 - 3.4 mm^2 zijn, voor een A9 op 40nm). Als dit zo is zou ik me ook zorgen maken. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2012 13:05 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:20:
Dat is waar. Er is steeds meer vraag naar meer power. Echter zijn die quads nog erg zuinig. Waar we het nu over hebben is een Dual chip waar ze de helft uit gaan zetten. Als ze alles aan laten gaat hij te veel verbruiken voor een tablet en die versie komt er dan dus niet. Als ze quad onder de 5 watt kunnen doen prima maar nu spreken ze van een quad daar een dual van maken zodat deze onder de 5 watt blijft.

Tegra 3 en Exynos Quad doen dat niet. Die hebben alles aan en blijven onder de 5 watt. Intel lost dit op door een native single core te hebben op 32nm en die blijft netjes onder de 5 watt. Met 22nm kunnen zij wellicht naar een dual binnen dat budget.

Maar waar het mij om gaat is dat je dus veel transistors in een chip hebt die je niet gebruikt. Iets wat T3 E4 en Medfield allemaal niet hebben.
Als je ongebruikte transistors gewoon uit kan zetten, dan boeit het qua verbruik niet. Blijft natuurlijk is dat het vervelend is voor de yields, je zou meer duals op een wafer kunnen zetten dan quads-met-2-cores uit - maar goed dat is een commerciele beslissing.

De dualcore/32nm Clover Trails schijnen al ruim binnen de 5W envelope te vallen. Tis lastig met 100% zekerheid te zeggen omdat dat Intel de specs geheim houdt, maar je kan 1 en ander wel afleiden aan de accuduur van CT-tablets en de designs - al die nieuwe Windows x86 tablets hebben geen speciale koelingsvoorzieningen tov de RT-tablets, dus erg veel verschil in TDP met Tegra 3/S4 kan er niet zitten.

Wat de 22nm Atoms moeten gaan brengen is veel hogere (circa Core 2-level) IPC, en daarmee dan ~1.5 GHz dual cores binnen een 5W envelope. Als (als!) dit ze lukt voor Q4-2013, dan is het harken voor Intel, er is niemand anders met zo'n ambitieuze roadmap. Is de IPC-verbetering niet zo groot, of krijgen ze hun <5W varianten niet voor eind-2013 de deur uit, dan hebben AMD en alle ARM fabrikanten nog volop kansen.

Ah, lees net dat Anand tot dezelfde conclusies komt :+

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 30-08-2012 12:56 ]

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:16:
:? Jaguar op Trinity gebaseerd? Heb je daar een linkje voor? Naar mijn weten hebben die twee weinig met elkaar te maken, en is Jaguar gewoon een sterk verbeterde Bobcat core. En zou hij dus ook geen modules hebben, maar 'gewone' cores. De grootte heb ik van hier:

http://semiaccurate.com/a...nd_bobcat_core_blocks.png

Dit is zonder L2 geloof ik, voor zowel Bobcat als Jaguar.

Ik zou het ook raar vinden als dat zo was, Trinity is niet gemaakt voor dezelfde power envelopes als Bobcat / Jaguar. Daarnaast is een Trinity module op 32nm iets van 30 mm^2 groot - daarmee kunnen ze nooit concureren met ARM coretjes (die eerder iets van 2.5 - 3.4 mm^2 zijn, voor een A9 op 40nm). Als dit zo is zou ik me ook ongerust maken. ;)
Ik denk dat ik het vekeerd onthouden heb want waar ik het dacht te vinden staat het volgende:
Anandtech:
Going into 2013 AMD will move all mainstream client APUs to 28nm and bring a GCN (Graphics Core Next) based GPU to all of the APUs. Kaveri, the Llano/Trinity follow-on, will use Steamroller cores (evolution of Bulldozer/Piledriver) while Kabini and Temash will use Jaguar. Jaguar is an evolution of the Bobcat core although we don't have any architectural details at this time. Kabini and Temash will also integrate the Fusion Controller Hub (FCH, aka South Bridge) making these two APUs AMD's first true single-chip solutions.
Trinity komt qua TDP wel in de buurt. Er is een 15 watt versie die gewoon zuiniger en krachtiger is als een aantal Brazos modellen. Ik kan me voorstellen dat je het dan allemaal verder moet afslanken voor dit segment. Maar ik zie ze in de toekomst wel een "Buldozer"achtige architectuur gebruiken voor dit segment.
Dreamvoid schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:49:
[...]

Als je ongebruikte transistors gewoon uit kan zetten, dan boeit het qua verbruik niet. Blijft natuurlijk is dat het vervelend is voor de yields, je zou meer duals op een wafer kunnen zetten dan quads-met-2-cores uit - maar goed dat is een commerciele beslissing.

De dualcore/32nm Clover Trails schijnen al ruim binnen de 5W envelope te vallen. Tis lastig met 100% zekerheid te zeggen omdat dat Intel de specs geheim houdt, maar je kan 1 en ander wel afleiden aan de accuduur van CT-tablets en de designs - al die nieuwe Windows x86 tablets hebben geen speciale koelingsvoorzieningen tov de RT-tablets, dus erg veel verschil in TDP met Tegra 3/S4 kan er niet zitten.

Wat de 22nm Atoms moeten gaan brengen is veel hogere (circa Core 2-level) IPC, en daarmee dan ~1.5 GHz dual cores binnen een 5W envelope. Als (als!) dit ze lukt voor Q4-2013, dan is het harken voor Intel, er is niemand anders met zo'n ambitieuze roadmap. Is de IPC-verbetering niet zo groot, of krijgen ze hun <5W varianten niet voor eind-2013 de deur uit, dan hebben AMD en alle ARM fabrikanten nog volop kansen.

Ah, lees net dat Anand tot dezelfde conclusies komt :+
Mja mijn vraag is hoe uit is uit in dat geval. Als er spanning op staat verbruikt het nog steeds iets. Maar dan is het de vraag hoeveel.

Core 2 achtige prestaties lijkt me iets te hoog gegrepen als je ziet wat ATOM nu doet. Daar is heel veel voor nodig! Dat zie ik niet binnen 5watt gebeuren. Maar 20% hoger moet goed te doen zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Astennu op 30-08-2012 13:02 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Lastige is dat Bulldozer architecturen juist aantrekkelijk zijn omdat ze zo hoog kunnen klokken, en dat wil je juist niet in mobile chips. Je kan de TDP wel cappen door de kloks laag te houden, maar dan hou je heel weinig performance over. Maar idd, bepaalde technologieen uit Trinity gaan zeker hun weg vinden naar Jaguar, dat Resonant Clock Mesh gebeuren bv, GCN en OpenCL, etc. In feite ook wat Intel doet met Silvermont, dat wordt een soort Ivy Bridge-light, inclusief de gpu core.
Core 2 achtige prestaties lijkt me iets te hoog gegrepen als je ziet wat ATOM nu doet. Daar is heel veel voor nodig! Dat zie ik niet binnen 5watt gebeuren. Maar 20% hoger moet goed te doen zijn.
Core 2 Duo-like IPC is idd heel ambitieus, maar bedenk ook dat in 2006 een 2x1.5 GHz C2D ook al binnen de 30W viel. Qua technologie zijn we zeven jaar later (een eeuwigheid in chipland), en op 22nm ipv 45nm is dat denk ik niet onmogelijk. De toch wel behoorlijk verouderde/bekritiseerde Atoms van nu hebben ongeveer dezelfde IPC als de Core Duo uit 2006. Slechts een 20% IPC verbetering (tov een architectuur uit 2008!) zou IMO een grote teleurstelling zijn. Intel perste de afgelopen tijd met elke jaarlijkse refresh (Penryn-Nehalem-SNB-IVB) een 15-20% IPC verbetering eruit.

Maar idd, Intel kan geen wonderen verrichten. Als het niet lukt, dan lukt het niet, en laten we wel zijn: dat zou ook beter zijn voor de concurrentie.

[ Voor 52% gewijzigd door Dreamvoid op 30-08-2012 13:22 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.