[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.305 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:32:
[...]

AMD moet dan wel vaart maken met Vishera, want Haswell-EP duurt ook niet lang meer.
Het is een beetje dubbel ze hebben al het "enthousiast" gedeelte los gelaten, een enorme verkeerde zet in de media met Bulldozer, het enige wat nog steeds telt is prijs/prestatie en de rest (launch Q3 volgens sommige) maakt mij in iedergeval niets uit.

Maar de hoofdprijs voor de FX-8350 terwijl je voor hetzelfde bedrag bij de concurrent terecht kan is iets waar ik mij dan wel bij af vraag of ze het nog wel snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Dreamvoid schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:32:
[...]

AMD moet dan wel vaart maken met Vishera, want Haswell-EP duurt ook niet lang meer. Als ze hem dit najaar (leverbaar!) de deur uit krijgen dan zou het super zijn, wordt het Q1-13 dan houdt AMD niet veel tijd meer over.
Haswell-EP is niet de juiste concurrent dat zou de normale Haswell moeten zijn. Nu is de vraag wanneer intel die uitbrengt. Ik verwacht em dit jaar niet meer. Q1-13 kan heel goed.

Nu is de vraag wat de prestatie winst wordt. IB was wel aardig maar qua overclocking is SB zelfs een betere keuze. Tenzij je echt extreem gaat.

Maar AMD kan inderdaad maar beter opschieten. Ze zijn ook al bezig met steamroller. Als het goed is moet het gat met de huidige strategie de komende jaren niet veel groter worden. AMD heeft de druk er nu ook goed op zitten.
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:43:
[...]

Het is een beetje dubbel ze hebben al het "enthousiast" gedeelte los gelaten, een enorme verkeerde zet in de media met Bulldozer, het enige wat nog steeds telt is prijs/prestatie en de rest (launch Q3 volgens sommige) maakt mij in iedergeval niets uit.

Maar de hoofdprijs voor de FX-8350 terwijl je voor hetzelfde bedrag bij de concurrent terecht kan is iets waar ik mij dan wel bij af vraag of ze het nog wel snappen.
Ja met de Piledriver cores kunnen ze misschien mee doen in het High end segment. Midrange en low lukt prima. Maar het zo mooi zijn als ze weer in het high end segment mee kunnen doen. Enthousiast kunnen we inderdaad vergeten. Daar is nog wel wat meer voor nodig. En ik gok ook de stap naar 28 of 22nm.

[ Voor 32% gewijzigd door Astennu op 05-07-2012 13:27 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 12:43:
Een Q3 launch (dus echte fysieke cpu's te koop in volume, niet de persconferentie) van Vishera kan je vergeten, zo weinig tijd tussen introductie en levering hebben we nog nooit gezien. AMD is geen Apple waar je de produkten de volgende dag na de presentatie al kan kopen. Intel ook niet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:31:
[...]

Een Q3 launch (dus echte fysieke cpu's te koop in volume, niet de persconferentie) van Vishera kan je vergeten, zo weinig tijd tussen introductie en levering hebben we nog nooit gezien. AMD is geen Apple waar je de produkten de volgende dag na de presentatie al kan kopen. Intel ook niet trouwens.
Ze zouden het wel zo kunnen doen maar ze doen dat inderdaad niet zo. Meestal 2 maanden later pas echt lekker verkrijgbaar.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zelfs 2 maanden is optimistisch, als je op Llano, Bulldozer en Trinity terugkijkt. Ik verwacht Haswell niet voor Mei 2013, Vishera gaat wel eerder zijn, maar als het maar een paar maanden is heeft AMD er niet zoveel aan. Is het een half jaar of meer, dan kunnen ze nog een tijdje redelijke marges maken.

[ Voor 57% gewijzigd door Dreamvoid op 05-07-2012 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:34:
Zelfs 2 maanden is optimistisch, als je op Llano, Bulldozer en Trinity terugkijkt. Ik verwacht Haswell niet voor Mei 2013, Vishera gaat wel eerder zijn, maar als het maar een paar maanden is heeft AMD er niet zoveel aan. Is het een half jaar of meer, dan kunnen ze nog een tijdje redelijke marges maken.
True. Llano ging vooral naar OEMs die hadden alles te pakken. Trinity denk ik hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Desktop Trinity's, we wachten er nog steeds op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Dreamvoid schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 16:09:
Desktop Trinity's, we wachten er nog steeds op.
Ze zijn dan ook nog niet officieel gelanceerd, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 17:33
-

[ Voor 99% gewijzigd door Mosin op 05-07-2012 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wat heeft dit met nieuwsdiscussie te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Dat er een processor in voor komt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
... maar geen nieuws. Dit hoort in een los topic, eventueel de aanschafadvies fora. Dit topic gaat over nieuws van AMD, niet over "welke moet ik kopen?"-vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Was ook sarcastisch bedoeld...Maar bedankt GENETX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
dahakon schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 18:03:
Ze zijn dan ook nog niet officieel gelanceerd, of wel?
Nee, maar er was bij de introductie in Mei wel verwacht dat de desktop/laptop cpu's ongeveer tegelijkertijd zouden komen in Juni. Het is vervelend voor AMD dat desktop Ivy Bridge er wel is, ze hebben tot Oktober nu geen echte concurrent. Ook vervelend voor de consument, want IVB blijft daardoor prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Misschien niet echt nieuws maar het valt mij op hoe weinig laptops met Trinity in de pricewatch staan... Welgeteld eentje. Ik hoop dat dit verandert want Trinity zou best mooi in een laptop passen die op het Ultrabook concept lijkt.

Is buiten de pricewatch Trinity beter beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Trinity is waarschijnlijk het zelfde lot als Llano beschoren. Goede performance, goede prijs, laag verbruik, maar simpel weg niet beschikbaar. Het is eigenlijk nog te vroeg om er iets over te zeggen en ik hoop dat ik ongelijk heb m.b.t. de beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:55:
[...]

Nee, maar er was bij de introductie in Mei wel verwacht dat de desktop/laptop cpu's ongeveer tegelijkertijd zouden komen in Juni. Het is vervelend voor AMD dat desktop Ivy Bridge er wel is, ze hebben tot Oktober nu geen echte concurrent. Ook vervelend voor de consument, want IVB blijft daardoor prijzig.
Alleen de laptop versie is toen uitgekomen. Desktop niet zijn ook nog geen officiele reviews van.
madmaxnl schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 01:29:
Trinity is waarschijnlijk het zelfde lot als Llano beschoren. Goede performance, goede prijs, laag verbruik, maar simpel weg niet beschikbaar. Het is eigenlijk nog te vroeg om er iets over te zeggen en ik hoop dat ik ongelijk heb m.b.t. de beschikbaarheid.
Ja GF productie lijkt niet je van het. En meeste zal wel weer naar oems gaan. Maar goed dan zou je wel wat meer laptops moeten zien :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Dreamvoid schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:55:
Nee, maar er was bij de introductie in Mei wel verwacht dat de desktop/laptop cpu's ongeveer tegelijkertijd zouden komen in Juni.
Llano moederborden werden ook ruim van te voren getoond. Bovendien kwamen de desktop Llano's ook maanden later op de markt (scheelde minder dan het bij Trinity doet, maar er was verschil).
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 01:04:
Misschien niet echt nieuws maar het valt mij op hoe weinig laptops met Trinity in de pricewatch staan... Welgeteld eentje. Ik hoop dat dit verandert want Trinity zou best mooi in een laptop passen die op het Ultrabook concept lijkt.

Is buiten de pricewatch Trinity beter beschikbaar?
Geizhals

In totaal 32 laptops in de lijst op dit moment. Nog steeds niet geweldig veel, maar vergeleken met Pricewatch een wereld van verschil. Trinity zou verder ook niet helemaal hetzelfde lot beschoren moeten zijn als Llano, die echt yield-problemen had tot ver in de productietijd. Q3 cijfers van AMD zullen een duidelijker beeld moeten geven over Trinity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
PW is ook erg slecht. Door dat het duur is voor winkels om dingen in de PW te mogen plaatsen staat lang niet alles er meer in. Ik zou dan ook zeker bij HWI in de prijsvergelijker kijken. Daar staat vaak al meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
dahakon schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:31:
Q3 cijfers van AMD zullen een duidelijker beeld moeten geven over Trinity.
Die gaan we niet zien tot mid-Oct, dus dat duurt nog wel even. Eerst nog de Q2 cijfers, 19 Juli. Wat verwachten we daar van?

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 06-07-2012 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Dreamvoid schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:30:
[...]

Die gaan we niet zien tot mid-Oct, dus dat duurt nog wel even. Eerst nog de Q2 cijfers, 19 Juli. Wat verwachten we daar van?
Nog altijd veel Llano, een klein deeltje Trinity en, gezien de cijfers van voorgaande kwartalen, een redelijke acceptatie van Bulldozer in het desktopgebied en een kleine stijgende lijn in de servers. De focus zal waarschijnlijk nog altijd zijn op laptop gebied, waar AMD dankzij Llano en Brazos goede groei heeft getoond.

Q3 cijfers zullen inderdaad pas veel later komen (begin november voor AMD), maar dat zal pas het kwartaal zijn waar Trinity een heel kwartaal beschikbaar is voor OEMs. Ook zal dat pas het kwartaal zijn waar Trinity laptops echt beschikbaar zijn in de winkels, dus interessant voor marktaandeel. Q2 lijkt me relatief saai of financieel gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Denk inderdaad nauwelijks betere verkoopcijfers, maar qua kosten zou het misschien wel mee vallen, nu de Llano en Brazos yields beter en beter worden. Wellicht zit er weer een operationeel winstje van 100-200 miljoen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trinity zal wel vrij populair zijn bij OEM en vandaar de benodigde problemen. En voorheen kon het helemaal niemand schelen wat AMD uitbracht op laptop gebied dat het nu gelukkig anders is is goed.

Waren die sleekbooks van HP niet ergens rond de 15e ofzo uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 16:37
Is er eigenlijk een nieuwe datum genoemd waarop FM2 mobos, Trinity en Brazos2 apu's beschikbaar zijn? Want eerdere nieuwsberichten noemden Q2, we zitten inmiddels in Q3!

Ik wilde een nieuwe HTPC.. simpel ding obv Brazos2 (die uit zou komen in Q2).. maar twijfel nu om voor een Intel D2700 mobo icm ingebouwde nVidia 520 te gaan.. heb liever de Brazos2 maar het duurt zoo ontzettend lang! Q2 is al voorbij en zelfs geen enkele fabrikant heeft er 1 op zn website staan! (ook geen FM2 mobos).

[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 07-07-2012 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Zo te zien zijn de E2-1800 (Brazos V2) chips al wel redelijk beschikbaar aan het worden in laptops/netbooks. Op de site van AMD staan ze ook al aangegeven als desktop all-in-one APU's, maar werkelijke moederbordjes met die chips erop lijken vooralsnog niet te bestaan, kijkende naar een aantal grotere OEMs.

Er is natuurlijk zoiets, een stukje krachtiger dan Brazos, maar verbruikt in full load ook wat meer, aangezien het om een laptop Trinity van 35Watt gaat. Buiten de gelinkte A8 is het er ook in A10 uitvoering. Als je zelf iets in elkaar wilt knutselen, zul je voor desktop Trinity's en Brazos V2's nog even moeten wachten zoals het er nu naar uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Trinity desktop wordt minimaal October (edit: kapotte link gefixed, t.net kan geen komma's in URLs hebben). Brazos 2.0 is in principe een notebook chip, daarvan ben je afhankelijk van hoeveel mobo makers er brood in zien om losse embedded bordjes mee te maken, de markt ervoor (HTPC hobbyisten) is maar klein. We zagen bij de E450 dat het best lang duurde voordat er (betaalbare) bordjes mee op de markt verschenen.

Als je nu iets wil bouwen zou ik persoonlijk eerder voor A4 of G530 gaan, zo'n config kost je nu (mobo+cpu) <100 euro, terwijl zelfs een E450 bord je al >130 euro kost - en dan heb je niet eens een Brazos 2.0.

[ Voor 84% gewijzigd door Dreamvoid op 07-07-2012 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Nondemiljaarde! Eerst was het augustus. En ik maar Llano uitstellen omdat Trinity er toch bijna zou komen. Soit, niet dat ik het zo erg heb gemist, er is thans een low-power laptop ter beschikking die we gewoon aan de kabels moeten hangen om hetzelfde te bekomen, alhoewel die niet krachtig genoeg is voor de zwaardere HD-films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
In een update van het door Dreamvoid gelinkte artikel wordt gemeld dat OEMs ondertussen beschikking hebben over de Desktop APU's en dat producten ermee binnen de kortste keren op de markt zouden moeten komen. De losse APU's hebben daarbij nog steeds een ongedefinieerd tijdstip van beschikbaarheid, maar dat kan dus ook nog altijd voor oktober zijn blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@dahakon bijzonder mooi systeem in je link! Maar vast ook een flink prijskaartje.
Ik maak het oa daarom liever zelf.
Dreamvoid schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 12:18:
...
Als je nu iets wil bouwen zou ik persoonlijk eerder voor A4 of G530 gaan, zo'n config kost je nu (mobo+cpu) <100 euro, terwijl zelfs een E450 bord je al >130 euro kost - en dan heb je niet eens een Brazos 2.0.
Ik zou dan juist voor de D2700 met ingebouwde nVidia 520 gaan, zie hier. Iets duurder dan een A4/G530, maar ook zuiniger en een hoop leuke opties (bijv microsata SSD die je zo op het mobo prikt).

Als het echt pas oktober wordt.. pff jammer.. ga ik de brazos2/trinity niet afwachten. Zonde wat AMD doet. Ik ben juist overtuigd dat HTPC zelfbouw DE reden is dat mensen zelf bouwen tegenwoordig. Je ziet ook steeds meer HTPC focused onderdelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 09-07-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 12:18:
Trinity desktop wordt minimaal October (edit: kapotte link gefixed, t.net kan geen komma's in URLs hebben). Brazos 2.0 is in principe een notebook chip, daarvan ben je afhankelijk van hoeveel mobo makers er brood in zien om losse embedded bordjes mee te maken, de markt ervoor (HTPC hobbyisten) is maar klein. We zagen bij de E450 dat het best lang duurde voordat er (betaalbare) bordjes mee op de markt verschenen.

Wat voor een bord heb je dan :S ben naar mini ITX aan het kijken geweest maar dan haal je het echt niet voor onder de 100. En ik had al een C60 bordje voor 74 euro. E-350 voor 95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Iets duurder? $183.99 voor een Atom bord pfff... Als je specifiek nVidia wilt (en dat kan ik me best voorstellen, vooral voor Linux) ok, maar een Atom D2700 is (net als een Brazos) wel erg traag. Een A4-3300 is bijna 2x zo snel, en heeft een prima gpu aan boord.

(edit: ik ging uit van mATX bordjes, als je mITX wilt moet je er idd 20 euro bij zetten want die zijn er pas vanaf zo'n 70e. Maar er zijn genoeg HTPC cases voor mATX, vooral van die platte brede "hifi" stijl cases zijn vaak gewoon mATX, zie bv de populaire MS-Tech MC1200)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 47,45€ 47,45
1MS-Tech MC-1200AN 350 Watt€ 88,50€ 88,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,90€ 19,90
1AMD A4-3300 Boxed€ 44,10€ 44,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 199,95

[ Voor 95% gewijzigd door Dreamvoid op 09-07-2012 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ja ik vind die prijs ook veel te hoog.. maarja er zit wel een dedicated videokaart op.

Heel offtopic...(moderator doe je ding) maar:
mITX is wel een voorwaarde, de kast die ik koop is klein eenvoudig en heeft een sleuf voor dvd/cdtjes (vind ik af en toe handig). Zie: gallery: Jazco2nd voor de verschillende HTPCs waaruit ik ga kiezen (2x Intel, 2x AMD)

Ik heb al ruim 3 jaar een HTPC gebaseerd op een 2.6 GHz AMD dualcore (Athlon X2 45w).
Daarnaast staat bij mijn vader een fanless Brazos v1 E-450 (mITX). Ik gebruik echt niets anders dan Firefox, uTorrent, XBMC en Teamviewer en merk geen verschil in snelheid tussen die twee systemen.
Wel duidelijk verschil in geluid, zeker onder load en in verbruik.

Ik weet dus zeker dat de Brazos snel zat is. In testen is de D2700 goed te vergelijken, soms iets sneller, soms iets trager dan Brazos doordat brazos out-of-order werkt en Atom niet.

Meer snelheid is zeker leuk, maar mijn ervaring is dat ik het simpelweg niet nodig heb.

Natuurlijk wil ik een systeem dat zo lang mogelijk meegaat maar geen enkele HTPC oplossing ondersteund 4K resolutie (laat staan in 3D) bij afspelen van x264 dus of het nou een A4/A6/A8 of een Brazos is maakt ook niet uit..

Meer ontopic:
Ook de nieuwe Trinity's en Brazos modellen zullen videomateriaal in toekomstige resoluties niet vloeiend afspelen bij x264..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De vraag is dan meer wanneer je verwacht dat die toekomstige resoluties echt gebruikt gaan worden thuis. Ik vermoed dat tegen die tijd Trinity en Brazos al weer aardig wat generaties oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
4K op TV's in de mainstream markt gaat nog lang duren. Eerst moeten er PC schermen komen. Dan krijg je de eerste TV's maar dan alleen maar ultra high end. Voordat de normale High end 4K krijgen zijn we wel even verder. Tegen die tijd zijn er al weer 2-4 nieuwe CPU's van AMD met snellere GPU er in. Dus dan is dat probleem wel weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Jazco2nd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 10:57:
@dahakon bijzonder mooi systeem in je link! Maar vast ook een flink prijskaartje.
Ik maak het oa daarom liever zelf.
De prijs staat rechts bovenin op de pagina :) en is 399 dollar. Daar krijg je dan wel een volledig systeem voor, zijnde een quadcore op 1.9GHz/2.8GHz (ja ja, 2 modules voor hen die dat liever zien) 4GB 1600MHz DDR3 (8GB kost 30 dollar meer, dus niet eens echt overpriced), de A70M chipset, die erg compleet is, 2 beschikbare Sata 3.0 poorten en een mPCIe (mSATA) poort binnen de kast en een eSata poort aan de zijkant, een infrarood sensor standaard aanwezig (erg handig als je een afstandsbediening zou willen gebruiken), Wifi en normale ethernetverbinding en dat alles in een erg strak kastje.

Die ~400 dollar is echt geen erg hoge prijs. Maar goed, zelfbouw heeft ook wel zo zijn charmes natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
dahakon schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:37:
[...]

De prijs staat rechts bovenin op de pagina :) en is 399 dollar. Daar krijg je dan wel een volledig systeem voor, zijnde een quadcore op 1.9GHz/2.8GHz (ja ja, 2 modules voor hen die dat liever zien) 4GB 1600MHz DDR3 (8GB kost 30 dollar meer, dus niet eens echt overpriced), de A70M chipset, die erg compleet is, 2 beschikbare Sata 3.0 poorten en een mPCIe (mSATA) poort binnen de kast en een eSata poort aan de zijkant, een infrarood sensor standaard aanwezig (erg handig als je een afstandsbediening zou willen gebruiken), Wifi en normale ethernetverbinding en dat alles in een erg strak kastje.

Die ~400 dollar is echt geen erg hoge prijs. Maar goed, zelfbouw heeft ook wel zo zijn charmes natuurlijk.
Je bent een goede verkoper :P ik voeg het toe aan mijn lijsje van HTPC opties :D
Heb veel gezocht maar kende deze fabrikant nog niet.

Hier nog interessant nieuws:
AMD aandelen downgraded

Leuk artikel over AMDs toekomstige producten:
http://www.pcper.com/revi...ophy-Dictates-Faster-Pace

ook leuk:
http://news.softpedia.com...ter-Pictured-279840.shtml

En AMD blijft bij TSMC:
http://www.digitimes.com/news/a20120709PD200.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hierdoor komt die downgrade. 11% lagere omzet vs Q1 (wat traditioneel al een zwak kwartaal is), dat zou $1.4 miljard betekenen. Dat is serieus slecht nieuws, dat betekent waarschijnlijk weer een kwartaal met rode cijfers. De koers zal wel weer gaan duikelen morgen (dit bericht kwam na beurs naar buiten).

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 09-07-2012 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Yep, slotkoers onder de 5 dollar nu. Als je in de wederopstanding met Trinity gelooft is AMD een koopje nu, goedkoper dan dit is het dit jaar nog niet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:32:
Hierdoor komt die downgrade. 11% lagere omzet vs Q1 (wat traditioneel al een zwak kwartaal is), dat zou $1.4 miljard betekenen. Dat is serieus slecht nieuws, dat betekent waarschijnlijk weer een kwartaal met rode cijfers.
http://semiaccurate.com/2...evenue-tanks-by-11-in-q2/
Ging iets verder.
Yep, slotkoers onder de 5 dollar nu. Als je in de wederopstanding met Trinity gelooft is AMD een koopje nu, goedkoper dan dit is het dit jaar nog niet geweest.
Wat heeft het met wederopstanding te maken? Je weet hoe het is het maakt geen bal uit. AMD blijft sterke positie houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als je verkoopcijfers om zo'n manier aan het kelderen zijn kan je moeilijk van een sterke positie spreken. De vraag is (als je denkt om nu in te stappen), geloof je in een ommekeer in Q3/4 met Trinity?

[ Voor 37% gewijzigd door Dreamvoid op 11-07-2012 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het punt is dat ze de enige zijn met een X86 licentie (Als dat weg valt gaat wordt Intel zijn positie als monopolist onder de loep genomen) en als je naar het verleden kijkt er veel meer aan de hand was dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
IBM heeft ook nog een x86 licensie, daar maakte oa Transmeta gebruik van.

Maar begrijp me niet verkeerd, ik heb het niet over het voortbestaan van AMD als chipmaker, ik bekijk het hier puur als investering: als je denkt om nu in te stappen, is de vraag: geloof je in een ommekeer in Q3/4 met Trinity? Als die er niet komt en de boel gaat op dezelfde voet verder, zwakke sales en elk kwartaal weer een operationeel verlies(je), dan is er over een jaar of anderhalf geen equity meer over en ben je als aandeelhouder in principe wiped out. Dat betekent niet het einde van AMD als chipmaker maar wel van jouw geld. In dat geval zijn er een paar opties, ofwel de schuldeisers herkapitaliseren de boel, ofwel er wordt een nieuwe investeerder gevonden die verse equity inbrengt (en de oude equity zwaar verwatert), ofwel de chipbusiness wordt verkocht en gaat onder een andere paraplu verder - maar daar profiteer je als aandeelhouder niet meer van.

De vorige keer dat AMD door zijn cash heen was in 2008 kwam er een prins op een wit paard (Mubadala) die ruim 4 miljard extra equity injecteerde (1 mld in AMD, 3 miljard in GloFo) waardoor AMD weer een paar jaar de tijd had. Maar investeerders als dat zijn zeldzaam.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 11-07-2012 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 12:27:
Als je verkoopcijfers om zo'n manier aan het kelderen zijn kan je moeilijk van een sterke positie spreken. De vraag is (als je denkt om nu in te stappen), geloof je in een ommekeer in Q3/4 met Trinity?
Een ommekeer met trinity niet maar in de toekomst denk ik wel dat ze het beter gaan doen dan nu. Ze hebben in ieder geval voor volgend jaar een sterke lineup staan met de nieuwe Steamroller core waar Kaveri gebruik van gaat maken. En kabini komt dan ook (opvolger van brazos) + een versie die Hondu op gaat volgen vooor Tablets en eventueel telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Failliet gaan ze toch nooit. Enfin, de PE ratio van AMD is i.i.g. wel gunstig. Tenzij je geloofd dat ze alleen maar meer terrein gaan verliezen en met niks nieuws komen. Ik denk dat GPGPU, ondanks dat nVidia daar nu erg sterk is, nog wel eens mooi kan gaan zijn voor AMD. Erg raar dat AMD zo laag wordt gewaardeerd terwijl ze wel een paar periode van winst achter de rug hebben die ze voorheen zelden tot nooit hadden terwijl ze toen nog miljarden waard waren.

Wie weet wordt het zooitje straks gewoon overgenomen en boeit de potentiële koper die hele x86 licentie geen ruk omdat ze die min of meer achteraf toch wel los gepeuterd krijgen bij Intel (die gasten gebruiken zoveel patenten van AMD dat de potentiële koper van AMD hun hele verkoop min of meer kan stil leggen). Wellicht neemt nVidia het wel over. Jammer dan voor alle mensjes die jaren lang Intel en nVidia spul hebben gekocht i.p.v. AMD, dat stopt dat ook meteen. Kun je de jackpot betalen voor een videokaart, gg. nVidia zou dan overal met zijn snufferd bovenop zitten; ARM, X86, GPUs, APUs en GPGPU. Geld hebben ze er wel wel voor, zeker als je kijkt naar de recente cash injectie van Intel i.v.m. het uitdrogen van hun chipset tak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Enfin, de PE ratio van AMD is i.i.g. wel gunstig.
Welke PE ratio? De earnings zijn nu al 2 kwartalen op rij negatief (ws 3, met deze Q2 tegenvaller), en over de laatste 4 kwartalen rolling ook, dus de P/E is dramatisch.

nVidia zal erg voorzichtig moeten opereren ivm antitrust (en hun relatie met Intel!), en bovendien zijn die, ondanks de best aardige resultaten de laatste tijd, nog altijd vrij klein, het 2x zo grote AMD zou een enorme hap voor nVidia zijn, ik heb het idee dat de huidige aandeelhouders liever zien dat nVidia gewoon lekker doorgaat zoals ze nu gaan, maar goed - misschien durven ze het wel aan.

Er zijn een aantal andere veel rijkere spelers voor wie AMD ook een best zinnige aanvulling zou kunnen zijn (Oracle, IBM, Qualcomm, TI, Samsung etc etc), met nog meer financiele slagkracht en patenten om Intel tot een redelijke licensievoorwaarden te dwingen. Maar ik snap wel dat die nu nog de kat uit de boom kijken. Zelfs na de huidige koersval betaal je als koper nog altijd $3.5 miljard voor $1 miljard boekwaarde. Dan moet je er wel heel erg van overtuigd zijn dat de IP fors meer waard is dan de ~ $0.7 mld waar het nu voor in de boeken staat.

Maar ja, zet jezelf eens in de positie van een Qualcomm, zittend bovenop een elk jaar weer groeiende cash reserve van inmiddels $15 mld (!) die toch ergens in geinvesteerd moet worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 11-07-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dreamvoid schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:53:

Welke PE ratio? De earnings zijn nu al 2 kwartalen op rij negatief (ws 3, met deze Q2 tegenvaller), en over de laatste 4 kwartalen rolling ook, dus de P/E is dramatisch.
Kijkende naar 2009, 2010 en 2011. Respectievelijk hadden ze toen 304, 471 en 491 miljoen dollar winst. Nu is er geen spraken van een PE ratio omdat ze simpel weg geen earnings hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door madmaxnl op 11-07-2012 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als je ver genoeg terugkijkt ok, maar gaat AMD nog dezelfde marges draaien als ze in de voorgaande jaren deden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Nee klopt maar afgelopen drie jaar lijkt met toch wel een goede graadmeter. Nee, behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst, maar tot op zekere hoogte zeggen ze je wel waartoe ze instaat zijn. Vergeet niet, die laatste drie resultaten zijn behaald in de zogenaamde economische crisis waarin we nu nog altijd verkeren. Voor de economische crisis liep AMD slechter als dat het die drie jaar heeft gedaan, kun je na gaan.

AMD PE Ratio Range, Past 5 Years
Minimum 3.603 Sep 2011
Maximum 21.51 Dec 2009
Average 8.349

Bron

[ Voor 24% gewijzigd door madmaxnl op 11-07-2012 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
O ja, als AMD inderdaad werkelijk een >$100 mio per kwartaal winst weet te posten is de huidige waardering inderdaad een koopje. De lage waardering van nu is m.i. vanwege 2 zaken:
- beleggers geloven niet dat AMD naar de toekomst toe structureel meer marge en omzet kan maken dan de afgelopen jaren
- beleggers prijzen het risico erin dat ze na een paar tegenvallende kwartalen eruit gewipt/verwaterd worden in een herstructurering

Kijk trouwens ook kritisch naar die 2011 winst - in die $491 mio zit de ongeveer $500 mio "opbrengst" van de verkoop van GloFo en waardering van de productie contracten, waar ze direct in Q1-2012 weer $500 mio op hebben moeten afschrijven. IMO zal je voor een realistische waardering moeten corrigeren voor allebei (oftewel, de 2011 nummers geven een te optimistisch beeld, Q1-2012 te pessimistisch).

[ Voor 67% gewijzigd door Dreamvoid op 11-07-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dreamvoid schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:17:
Kijk trouwens ook kritisch naar die 2011 winst - in die $491 mio zit de ongeveer $500 mio "opbrengst" van de verkoop van GloFo en waardering van de productie contracten, waar ze direct in Q1-2012 weer $500 mio op hebben moeten afschrijven. IMO zal je voor een realistische waardering moeten corrigeren voor allebei (oftewel, de 2011 nummers geven een te optimistisch beeld, Q1-2012 te pessimistisch).
De spin-off van de fabrieken heeft ze in assests doen dalen en heeft ze ook kapitaal gekost. Daarvoor in de plaats hebben ze voor de lange termijn wel een betere uitgangspositie gekregen omdat ze hiermee hun rendabiliteit en flexibiliteit hebben doen toenemen. Ook voor GlobalFoundries zelf is dit beter.

AMD kan nu bij meerdere partijen terecht om zijn chips te laten bakken: GlobalFoundries, Samsung, TSMC en UMC.

Ik vraag me wel af waarom niemand AMD heeft willen overnemen toen ze de fabrieken nog hadden. Voor een Samsung was dat een extra mooie aanwinst geweest aangezien die ook actief zijn als bakker. Ook voor fabless fabrikanten zoals Qualcomm en Broadcom die geen fabrieken hebben en daarmee dus zelf de techniek in huis halen. Broadcom is misschien iets te klein om een dergelijke fabriek optimaal te gebruiken en goed te kunnen onderhouden d.m.v. R&D (zelfde probleem als AMD dus had), maar Qualcomm is zeker niet te klein en die hadden wellicht zelfs verder kunnen expanderen door, net zoals GlobalFoundries heeft gedaan, Chartered te kopen en in een later stadium, net zoals GlobalFoundries misschien nog gaat doen, UMC overnemen.

Ik denk dat ze het niet hebben gedaan omdat ze zich niet teveel op de hals wilde halen. Je zou dan meteen AMD hebben gekregen en zijn fabrieken. Beiden zouden veel geld nodig hebben gehad om de zaken er op order te krijgen. Dat maakt een koop van de twee te samen niet bepaald interessant, zeker niet voor de korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Laten we het hopen, in de Q2 cijfers van volgende week zouden we dan de kostenvoordelen moeten kunnen zien van een voor het eerst volledig fabless AMD.

De foundy business is echt heel andere koek dan chipdesign, er zijn maar weinig bedrijven die de 2 echt goed kunnen combineren. Foundries zijn logge, kapitaalintensieve lange-termijn assets, steady cashflow van de meerdere klanten, niet op 1 paard wedden, typisch gefinancierd met wat extra leverage. Daarvoor zijn allerlei andere investeerders wel te porren, waaronder een veredeld pensioenfonds als Mubadala.

Chipdesigners zijn heel ander soort bedrijven: bijna alle assets zijn 'virtueel' (IP) dus lastig te waarderen, groot risico van personeelsverloop, veel meer marketing gericht, en het risicoprofiel is bijna binair (1 goed ontwerp -> $$$, slecht ontwerp -> in de goot), en typisch all-equity. De afgelopen 2 decennia is de old-school chipindustire bezig geweest zich te splitsen in een foundry deel met institutionele investors, en een chipdesign deel met aggressievere tech investors erin. Het is als bedrijf gewoon moeilijk om *en* super goed in fabrikage te zijn, *en* geweldige chip design te kunnen, een behoorlijk aantal wil zich focusen op 1 van de 2.

In de oude tijd werd je alleen serieus genomen als semiconductor bedrijf als je je eigen fabs had ("real men have fabs"), met het succes van Broadcom, nVidia, Qualcomm, MediaTek, Marvell, etc is het wel duidelijk dat het niet *hoeft*.

[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 11-07-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit jaar komt Nintendo nog op de markt met de Wii-U. Als dat net zo loopt als met de Wii gaat het zeker goed komen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik denk dat de Wii-U AMD niet veel gaat helpen. Om het significant te laten zijn gaan ze ook de andere next gen consoles design wins nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

De deals hebben ze iig al binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hoeveel zou de console business opleveren voor AMD? Laten we zeggen 25 miljoen consoles per jaar over alle 3 fabrikanten, da's moet toch wel jaarlijks ruim een miljard aan omzet binnenbrengen zou je denken...

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 11-07-2012 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Omzet wel meer dan een miljard, maar winst? Ik denk dat console bouwers je niet veel gunnen, immers zit je zo bij de concurrentie als de prijs je niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja en het gaat om omzet de rest is mooi meegenomen. Je kan AMD niet runnen met de hoop dat je in een keer stinkend rijk gaat worden.

Het zal geleidelijk moeten gaan, die console chips zijn gewoon mooi meegenomen maar het brengt wel wat geld en misschien wat meer "roem" met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Ik vind 1 ding heel erg raar aan de reviews van de FX processors en de consument. Bij de reviews komen de FX processors er redelijk uit, maar als ik de consument mag geloven, dan zijn het goddelijke processors. Er zullen hier genoeg FX eigenaren zitten, dus zou iemand mij kunnen vertellen wat je ervaring met Crysis1, Warhead of 2 is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dat weten de mensen hier misschien: AMD FX Ervaringen topic. Wat betreft gamen merkte ik met de overstap van een Phenom II X4 955 naar een FX8150 geen verschil met gamen: de videokaart bleef de zwakste schakel. (maargoed, dit is uiteraard geen nieuws)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Ooohw inderdaad ik moest dat topic hebben. Bedankt voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 22:47
Is er eigenlijk ook nieuws over een nieuwe chipset voor AM3 in combinatie met Vishera?

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaming247 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 23:49:
Is er eigenlijk ook nieuws over een nieuwe chipset voor AM3 in combinatie met Vishera?
Waar hoop je op dan? Dat het per ongeluk AM3 compatible wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
Nee, ik was de + vergeten te typen. Ik bedoelde te vragen of er samen met Vishera ook een nieuwe chipset wordt gelanceerd.

(Voor het geval je het iets interesseert, ik zoek een AM3(+) moederboord met IOMMU, ECC en m-ATX, die bestaan nu niet, maar met een nieuwe chipset komt z'n boord wellicht wel.)

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 09:53:
[...]

Waar hoop je op dan? Dat het per ongeluk AM3 compatible wordt ?
Vishera gaat waarschijnlijk ook nog wel werken op AM3 als de moederbord fabrikant zijn moederbord een bios update geeft. Dat niet alle stroombesparende features werken zou ik op de koop toe nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door madmaxnl op 15-07-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaming247 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 11:10:
Nee, ik was de + vergeten te typen. Ik bedoelde te vragen of er samen met Vishera ook een nieuwe chipset wordt gelanceerd.

(Voor het geval je het iets interesseert, ik zoek een AM3(+) moederboord met IOMMU, ECC en m-ATX, die bestaan nu niet, maar met een nieuwe chipset komt z'n boord wellicht wel.)
Dat zal gewoon AM3+ blijven. Steamroller is het nog niet duidelijk wat er mee gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg of zo, want we praten aardig langs elkaar heen. Mijn vraag was komt er binnenkort een opvolger van de 990FX/990X chipset? Een update van de huidige chipset of een volledig nieuwe? Is daar al informatie over beschikbaar/uitgelekt?

Het lijkt me aannemelijk dat AMD ook een PCI-E 3.0 chipset wil. Alleen al voor marketing redenen.

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Officieel nog niks over bekend, maar idd het is wel erg aannemelijk dat Vishera met een nieuwe chipset (met PCI-e 3.0) komt. Of dat de 1000-serie wordt, we zullen zien.

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 15-07-2012 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan altijd de roadmap bekijken maar ik kan me niet een opvolger van 9XX serie voor de geest halen. Voor zover ik weet gaat AMD niet speciaal een PCI-E 3.0 mainboard maken omdat 3.0 een bandbreedte probleem oplost tussen meerdere PCi-E devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een idee wanneer de opvolger van bulldozer, AMD Vishera nu uitkomt? Volgens nieuwssites zou het Q3 moeten uitkomen en dat is toch begin juli? Zou misschien mijn systeem upgraden naar Ivy Bridge maar als de nieuwe am3+ cpu's meevallen moet ik gewoon de CPU upgraden ipv mobo, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige "nieuws" over vertraging is dat Trinity desktop verhuist naar Oktober voor launch volgens digitimes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Officieel zegt AMD niks tot de formele introductie, maar gezien de pushback van desktop Trinity naar eind Q3 (misschien zelfs begin Q4) zou ik nog niet voor de winkeldeur gaan kamperen. Ik zou maar uitgaan van Oct/Nov.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 16-07-2012 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
AMD moet écht ophouden met het verlaat launchen van producten, Intel gaat hiervoor véél te hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Trinity wordt al lang geleverd aan OEMS. De enige SKU die daar momenteel niet onder valt is de 5800K. (Waarbij de K editie niet interessant is voor OEMS)

Over Vishera weten we niet wanneer die gelaunched wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Klopt, AMD geeft OEMs voorrang, ze hebben na Llano wat goed te maken daar dus is alles gefocused om hen happy te houden. Als ze laten zien dat ze hun leveringsschemas's ook kunnen waarmaken, dan maken ze weer kans op steeds grotere orders, met Apple natuurlijk als grote hoofdprijs. Maar dat betekent dus 99% focus op mobile APU's, en dat de losse verkoop van desktop units ergens helemaal onderaan het prioriteitenlijstje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 20:13
Het enige wat ik weet over de opvolger van de 9xx-chipset is nieuws: 'AMD introduceert 1090FX-chipset in 2012'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Je word er wel een beetje depri van, dat soort oude newstopics doorlezen. Ze hebben het nog over Vishera in 1H-2012...

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 16-07-2012 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://semiaccurate.com/2...nishes-from-amd-roadmaps/
Sources tell SemiAccurate that you won’t see built-in PCIe3 on AMD products until late 2013. While we think that is a little pessimistic, mid-2013 does not seem out of line in light of current product schedules. Either way, this is quite frankly an unacceptable situation. If something doesn’t change here, AMD is out of the gaming market for desktop CPUs, PCIe3 is a ‘must have’ item.

More interesting is the server market. PCIe3 is not a big deal now for servers, bar a few bleeding edge HPC installs, but it does explain a very interesting roadmap slip. Remember how Vishera, the 20-core, two die AMD server CPU, lost four cores in February?
Ik had het even opgezocht :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 00:44:
Iemand een idee wanneer de opvolger van bulldozer, AMD Vishera nu uitkomt? Volgens nieuwssites zou het Q3 moeten uitkomen en dat is toch begin juli? Zou misschien mijn systeem upgraden naar Ivy Bridge maar als de nieuwe am3+ cpu's meevallen moet ik gewoon de CPU upgraden ipv mobo, etc...
Q3 is van Juli tm September. Vishera was volgens mij een Q4 product dus Okt tm Dec. Eerst hadden ze het er over dat Bulldozer de laatste cpu voor AM3+ zou zijn maar dat is misschien nooit door AMD zelf gezegd maar uit de mond van de reviewers gekomen. Ik zie zelf wel hoop dat Vishera gewoon op AM3+ past.

PCI-E 3.0 is eigenlijk wel een must. Nuttig qua performance is het niet maar voor de marketing wel. Dus ze moeten dat wel implementeren op hun high end platform anders verlies je alleen daar door al weer klanten aan intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

Heeft iemand een idee wanneer er notebooks gaan verschijnen met de A10-4655M processor? In dit overzicht zijn alle mobiele Trinity's vertegenwoordigd, behalve de A10-4655M (die mij juist zo interessant lijkt). De release is ondertussen al twee maanden geleden. Kan het te maken hebben met het feit dat het een CPU is voor het BGA socket?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
IMO zijn er 2 mogelijkheden: ofwel de OEMs hebben besloten dat ze meer vraag verwachten naar de lager geklokte modellen dan de topmodellen en hebben ze niet besteld bij AMD, ofwel AMD heeft yield problemen en krijgt (nog) niet genoeg cpu's van de wafer die hoog genoeg klokken.

Overigens, na AMD meldt nu ook Intel tegenvallende verkopen afgelopen kwartaal, al redden de server chips nog de resultaten. De consumentenmarkt zit in het slop...

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 18-07-2012 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 08:16:
IMO zijn er 2 mogelijkheden: ofwel de OEMs hebben besloten dat ze meer vraag verwachten naar de lager geklokte modellen dan de topmodellen en hebben ze niet besteld bij AMD, ofwel AMD heeft yield problemen en krijgt (nog) niet genoeg cpu's van de wafer die hoog genoeg klokken.

Overigens, na AMD meldt nu ook Intel tegenvallende verkopen afgelopen kwartaal, al redden de server chips nog de resultaten. De consumentenmarkt zit in het slop...
Dit is eigenlijk altijd zo. Die lager geclockte modellen bieden na genoeg altijd betere prijs prestatie verhoudingen. En sowieso gaan consumenten vaak voor de wat goedkopere modellen. Dus die worden veel meer verkocht. Bij Intel laptops vind je ook bijna geen laptops met de allersnelste chip er in. Het zijn meestal de tussen modellen zoals de I7 2610 tm 2670. En niet de snellere i7 27xx of 28xx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleInvitro
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-03-2022
Mosin schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 15:10:
Ik vind 1 ding heel erg raar aan de reviews van de FX processors en de consument. Bij de reviews komen de FX processors er redelijk uit, maar als ik de consument mag geloven, dan zijn het goddelijke processors. Er zullen hier genoeg FX eigenaren zitten, dus zou iemand mij kunnen vertellen wat je ervaring met Crysis1, Warhead of 2 is ?
Misschien kan je deze benches eens onder de loep nemen : Fx-8120 BE tegenover een i5-3570K http://intelvsamd.wordpress.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 05:30

MadMan

What the....

Gaming247 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 11:10:

Toch vreemd dat ik dan een exemplaar van Asus hier naast me heb liggen, m-ATX, IOMMU en ECC...

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diggow
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-08 22:12
Hey, ik ben nu in bezit van een AMD Phenom II X4 955 BE, deze gebruik ik met een AM2+ moederbord (ASRock alifexfire esata2) en 4GB DDR2 RAM geheugen.
Mijn probleem is dat ik met spellen die o.a. op de RAGE engine zijn gebouwd (GTA IV, LA Noire) slechte performance heb.
Ik snap dat GTA IV heel erg slecht is gemaakt voor de PC, maar dat ik met mijn specs zelfs nog lagg op de allerlaagste settings met 20 FPS is wel erg apart.

Ik dacht zelf om rond kerstmis te upgraden, ik was eerst van plan om een Z77 moederbord en een i3 2120 met 8gb RAM te kopen, alleen omdat ik met dat op meer dan 200 euro uitkom en ik moet ook nog een nieuwe mobiel kopen dacht ik de goedkopere richting in te gaan.

Mijn vraag is, zou een AM3 moederbord en 8GB DDR3 geheugen beter zijn met gaming performance dan wat ik nu heb?
En zou de huidige processor met misschien wat overclocking nog een paar jaar mee kunnen met games spelen?
Maakt mij niet uit zolang ik over 2/3 jaar games nog op low/medium kan spelen, mijn videokaart is een HD6870.

Verbeterd mijn performance dus wanneer ik een AM3 moederbord en 8GB geheugen koop, en welke raden jullie aan? (samen rond de €100,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:38
diggow schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 22:46:
Hey, ik ben nu in bezit van een AMD Phenom II X4 955 BE, deze gebruik ik met een AM2+ moederbord (ASRock alifexfire esata2) en 4GB DDR2 RAM geheugen.
Mijn probleem is dat ik met spellen die o.a. op de RAGE engine zijn gebouwd (GTA IV, LA Noire) slechte performance heb.
Ik snap dat GTA IV heel erg slecht is gemaakt voor de PC, maar dat ik met mijn specs zelfs nog lagg op de allerlaagste settings met 20 FPS is wel erg apart.

Ik dacht zelf om rond kerstmis te upgraden, ik was eerst van plan om een Z77 moederbord en een i3 2120 met 8gb RAM te kopen, alleen omdat ik met dat op meer dan 200 euro uitkom en ik moet ook nog een nieuwe mobiel kopen dacht ik de goedkopere richting in te gaan.

Mijn vraag is, zou een AM3 moederbord en 8GB DDR3 geheugen beter zijn met gaming performance dan wat ik nu heb?
En zou de huidige processor met misschien wat overclocking nog een paar jaar mee kunnen met games spelen?
Maakt mij niet uit zolang ik over 2/3 jaar games nog op low/medium kan spelen, mijn videokaart is een HD6870.

Verbeterd mijn performance dus wanneer ik een AM3 moederbord en 8GB geheugen koop, en welke raden jullie aan? (samen rond de €100,-)
Je kan beter een nieuwe processor kopen een AMD x6 1045T en 970 moederboard bijvoorbeeld de Asrock 970DE3/U3S3. Speel je GTAIV op 1920 en 1080 vloeiend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
diggow schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 22:46:
als ik het zo bekijk is je CPU waarschijnlijk niet echt een grote bottleneck. maar je videokaart ook niet.
http://www.hardocp.com/ar...ld_gameplay_cpu_scaling/8

ik zou de view en detail distance wat naar beneden halen bij advanced, dan zou het prima moeten draaien zonder extra geld uit te geven.

als die al helemaal naar beneden staan dan lijkt me dat er iets anders aan de hand is eigenlijk.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diggow
polli_ schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 01:38:
[...]

Je kan beter een nieuwe processor kopen een AMD x6 1045T en 970 moederboard bijvoorbeeld de Asrock 970DE3/U3S3. Speel je GTAIV op 1920 en 1080 vloeiend mee.
Dat gaat mij weer 100 euro extra kosten, ik wil het graag op standard €100,- houden.
Countess schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 04:21:
[...]

als ik het zo bekijk is je CPU waarschijnlijk niet echt een grote bottleneck. maar je videokaart ook niet.
http://www.hardocp.com/ar...ld_gameplay_cpu_scaling/8

ik zou de view en detail distance wat naar beneden halen bij advanced, dan zou het prima moeten draaien zonder extra geld uit te geven.

als die al helemaal naar beneden staan dan lijkt me dat er iets anders aan de hand is eigenlijk.
Ik denk toch dat mijn moederbord en RAM de bottleneck is, mijn geheugen is niet even (2 stickjes van 1GB en 1 stickje van 2GB) en mijn moederbord gebruikt een AM2+ socket inplaats dan AM3.
Ik weet niet zeker of dat verschil maakt maar het lijkt mij dat het veel sneller moet werken met AM3 en DDR3.

Ook heb ik erg veel last van vastlopers, dat mijn computer gewoon voor 30 seconden vastloopt wanneer ik teveel gebruik.

Had trouwens ook view distance etc al op het laagste, hielp ook weinig.

[ Voor 59% gewijzigd door diggow op 21-07-2012 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
MadMan schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:50:
Toch vreemd dat ik dan een exemplaar van Asus hier naast me heb liggen, m-ATX, IOMMU en ECC...
Is het dan teveel moeite om meteen het type nummer te geven?

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
diggow schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 08:49:
[...]
Ik weet niet zeker of dat verschil maakt maar het lijkt mij dat het veel sneller moet werken met AM3 en DDR3.
als jij ddr2 800 mhz hebt of hoger dan ga je er denk ik niet veel winst uit halen.

http://www.behardware.com...-of-channels-timings.html

het verschil bij de am3 phenom 2 x4 965 tussen 800mhz en 1600mhz ddr3 was 8 FPS in GTA4.
merkbaar maar zelfs met 800mhz veel hoger als dat jij hebt.
Ook heb ik erg veel last van vastlopers, dat mijn computer gewoon voor 30 seconden vastloopt wanneer ik teveel gebruik.
dan denk ik helemaal dat er meer aan de hand is.
maar dan kan je kiezen, of proberen het op te lossen, of er geen tijd maar geld in steken en een nieuwe kopen idd.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diggow
Countess schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 17:02:
[...]

als jij ddr2 800 mhz hebt of hoger dan ga je er denk ik niet veel winst uit halen.

http://www.behardware.com...-of-channels-timings.html

het verschil bij de am3 phenom 2 x4 965 tussen 800mhz en 1600mhz ddr3 was 8 FPS in GTA4.
merkbaar maar zelfs met 800mhz veel hoger als dat jij hebt.

[...]

dan denk ik helemaal dat er meer aan de hand is.
maar dan kan je kiezen, of proberen het op te lossen, of er geen tijd maar geld in steken en een nieuwe kopen idd.
Vastlopers heb ik trouwens op deze momenten :
Als ik net na het opstarten bijvoorbeeld snel Mozilla Firefox, Skype en Steam open en wanneer ik Origin/ Speccy open wanneer ik al rond de 50% RAM verbruik.

Mijn RAM :

Slot 1 : 1GB PC2-5300 333MHz
Slot 2 : 1GB PC2-5300 333MHz
Slot 3 : 2GB PC2-4300 266MHz

Dit is wat mijn Speccy aangeeft.

Voorbeeld : Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/Ksw9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
Zie ik nu goed dat je ram op slechts 200MHz (400MHz DDR) draait? Ik zou hem gewoon hard instellen in de BIOS. By default kun je bv ook geen dual channel met 2 reepjes op 400MHz (800MHz DDR) draaien en gaat ie terug op 333/667MHz. Mijn systeem is niet zoveel anders, heb een Phenom II X4 955BE, 8GB DDR2 800MHz (dualchannel, hard op 400/800MHz gezet) met een oude HD 3870. Bij mij draaien GTA IV en LA Noire gewoon prima speelbaar. Weet de FPS niet, maar het is prima speelbaar met wat lagere details. Meer verwacht ik ook niet van mijn antieke bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diggow
Hoe kan ik het dan verbeteren?
En als ik het moet overclocken, is dat veilig? Er zitten verder geen heatsinks op mijn geheugen

Ik zou graag met dit systeem gewoon nog 3 jaar lang willen gamen zonder elk jaar weer 150 euro willen uit te geven.
Wat kan ik dan het beste doen?

Hier nog al mijn specs (Videokaart is Sapphire HD 6870)

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/Ku3G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Afhankelijk van je eisen kan je hier toch 3 jaar mee doen?

Je CPU en GPU kan je nog overclocken eventueel, mijn 955 doet prima 4ghz 24/7 iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diggow
spNk schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:30:
Afhankelijk van je eisen kan je hier toch 3 jaar mee doen?

Je CPU en GPU kan je nog overclocken eventueel, mijn 955 doet prima 4ghz 24/7 iig.
Ik kan hier inderdaad nog wel 3 jaar mee doen, maar dan vooral qua gaming, maar sinds ik die developers niet meer vertrouw met hun slechte PC ports heb ik toch liever een CPU waar het beste uit word gehaald en veel, snel geheugen.
En voor freeroaming games zoals GTA (mijn favo genre) heb je meestal nogal een krachtige CPU en geheugen voor nodig en sinds ik geloof dat ik met DDR2 en AM2+ niet het beste uit mijn AM3 CPU kan halen wou ik graag gaan upgraden.

Edit : Eingelijk wat ik probeer te zeggen maar ik blijf er automatisch een heel verhaal bij lullen, wat is het beste AM3/AM3+ moederbord en geheugen wat ik kan halen om het beste uit mijn processor te halen en goede performance te krijgen voor een rond de €100,- budget?
Aankoop word pas rond kerstmis maar sinds er toch naar mijn gevoel nog echt AM3 borden komen vraag ik het nu alvast.

[ Voor 21% gewijzigd door diggow op 21-07-2012 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
diggow schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 19:59:
Hoe kan ik het dan verbeteren?
En als ik het moet overclocken, is dat veilig? Er zitten verder geen heatsinks op mijn geheugen
je geheugen nu is onderclocked.
je 2GB reep kan op 533mhz lopen standaard maar loopt nu maar op 400.
die 2 1GB repen kunnen zelfs 667mhz aan.

op 400mhz zou je idd wel eens tegen een flinke geheugen bottleneck aan kunnen lopen.

zet ze in de bios minimaal op 533 (266mhz) en kijk eens hoe het er dan uit ziet.
het enige risico is dat je geheugen controle die 2x1GB repen niet kan aansturen op 533mhz en dan vast loopt. er gaat verder niks kapot.
als die 533goed gaat kan je proberen of je geheugen heel toevallig 667 aan kan maar dan moet je wel geluk hebben met die 2GB module, want dat is een flinke overclock. maar opnieuw er kan niks kapot gaat. helemaal zolang je niks aan de voltages veranderd.

als dat niet genoeg is om goede FPS te krijgen kan je voor 50 euro ook 2x2GB 800mhz ddr2 kopen, maar dan ben je wel in een oud systeem aan het investeren.

Aangezien je cpu al AM3 is zou ik er idd ~50 euro bij doen en een AM3 bord kopen.
krijg je nog meer geheugen voor minder geld ook omdat je dan DDR3 hebt. (4gb is dan maar 25 euro @ 1600mhz)

wat am3+ moederborden betreft, eigenlijk zijn er geen slechte borden meer, zeker als je bij de bekendere merken blijft.
zoek wat je denkt nodig te hebben qua specs en opties en pak er eentje met een zo nieuw mogelijke chipset (liefst 9xx serie, maar 8xx is ook prima, verschil is vrij klein) en je kan eigenlijk niet fout zitten als je er geen extreme dingen mee gaat doen.

ikzelf vind op dit moment de gigabyte borden mooi omdat ze veel opties bieden voor weinig geld. maar als je een voorkeur hebt voor een ander merk, ga gerust je gang ze zijn allemaal prima.

en doe er gelijk 1866mhz geheugen bij ipv 1600, is maar een paar euro meer en meer future proof.

[ Voor 8% gewijzigd door Countess op 22-07-2012 05:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diggow
Dat laatste zal ik zeker doen, kijken of er rond kerstmis nog wat prijzen zijn gezakt van de borden.

Bedankt in ieder geval.

Ik dacht er mischien ook nog aan om mijn CPU te gaan overclocken, heb er nog geen verstand van maar misschien komt dat later nog.
Zijn daar nog specifieke borden voor?

[ Voor 40% gewijzigd door diggow op 22-07-2012 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
diggow schreef op zondag 22 juli 2012 @ 11:35:
Ik dacht er mischien ook nog aan om mijn CPU te gaan overclocken, heb er nog geen verstand van maar misschien komt dat later nog.
Zijn daar nog specifieke borden voor?
als je het niet extreem gaat maken (je blijft bij lucht koeling) dan kan je prima overklokken met alle borden.
pak er een met meer dan 3 phase voor de cpu en je kan ook gerust het voltage wat verhogen.
koeling (een koelblok) op de voltage regulatoren is dan mooi mee genomen maar niet strikt noodzakelijk. (vooral handig als je waterkoeling ofzo gaat gebruiken en dus minder lucht verplaatsing hebt in je kast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 05:30

MadMan

What the....

Gaming247 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 16:53:
[...]

Is het dan teveel moeite om meteen het type nummer te geven?
Het is dat je het zo aardig vraagt...
Asus M5A78L-M USB 3.0.
AM3+, onboard vga met HDMI/DVI, VIA HD Audio, 2xPCI 1xPCIe x1 1xPCIe x16, 6xSATA.

Je vroeg verder ook niet om typenummers, je stelde als een feit dat die bordjes niet bestaan, wat dus niet klopt. Ik heb bovenstaand bordje in gebruik in een HTPC en die optie staat gewoon in het BIOS. Ik heb ook nog een M4A88T-M liggen die het volgens mij ook ondersteund, maar da's meer een gemoderniseerd AM3 plankje.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
Ten eerste wil ik zeggen dat de opmerking zo niet bedoeld was, maar dat het wel makkelijk was geweest als je meteen het typenummer had gezegd.

Vervolgens weet ik bijna zeker dat je de verschillende virtualisatie optie's door elkaar haalt.
AMD-V en IOMMU (tegenwoordig AMD-Vi) zijn niet heltzelfde.

http://en.wikipedia.org/wiki/X86_virtualization#AMD_virtualization_.28AMD-V.29

En een eerder gestuurd mailtje van mij naar de Asus support:
Dear Mr. *,

Thank you for your email.

According to the technical specifications of the 880G chipset this mainboard does not provide support for IOMMU.
The 880G chipset is not equipped with the IOMMU feature so its not possible to make use of this.

http://www.amd.com/us/pro...ges/amd-880g-chipset.aspx

IOMMU is only available on newer AMD chipsets.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geinformeerd.
I hope to have informed you enough.

Vriendelijke groet/ Best regards,

Asus TSD.
De enigste chipsets van AMD die het wel support bieden zijn, voor zover ik kan vinden AMD 970, 890FX, 990X, 990FX. Bron

[Updated spec's]

Pagina: 1 ... 9 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.