[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.303 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:56
Er heeft een gebruiker (ShockG) op een forum wat info gegeven over Zen. Het klinkt goed, maar let op de bron valt niet te controleren. Het topic is niet meer bereikbaar, maar er staat nog wat in het archief van Google.

Hij zei de volgende interessante dingen:

https://webcache.googleus...cd=2&hl=en&ct=clnk&gl=eng
Apologies if there's another thread about AMD's upcoming CPU architecture and of course desktop CPUs, if there is, delete or perhaps merge this info.
This is the current state of the retail CPUs, which have been improving by the month.

- There are some errata issues present in the current testing samples, similar in a way to the TLB bug of the Phenom. The workaround right now is done via the BIOS. The workaround however, strips around 30 ~ 40% of the CPU performance.

- The CPUs are well behind schedule and every day there's real progress and bug fixing being done. Unlike with INTEL's E0 CPUs which make it to the wild that are almost completely final silicon. AMD's samples will continue to get bug fixes right up until retail spec sampling to partners.

- In August Clock speeds were 3.8GHz, right now 4.2GHz overclocking is possible, with LN2 5GHz is doable. Again this will change of course, but it is just the current silicon that is behaving like this.

- AM4/ZEN uses an SOC design, that means even CMOS/BIOS configuration is on package (not necessarily on silicon, I can't confirm this) so it is possible to clear the "BIOS" and still have old value applied 30 minutes later. How this will be addressed remains to be seen. Perhaps it won't be the same scenario for final silicon

- Operating voltages (nominal) are 1.3v and all the way up to 1.5v should be fine it seems for AIO cooling. Frequency scaling isn't a strong point but again that may have everything to do with the process at this point rather than an inherent design limitation.

- Performance is particularly strong at this point vs. INTEL's latest offerings. Single thread performance is matching Haswell-E and of course multi-threading performance as well. Tests that are memory bandwidth dependent may go to the INTEL platform simply as a result of having more memory channels, but I can't confirm that right now and have no info on that. The important thing here is that the 16Thread/8-Core CPU is minimum 5960X performance if not better actually. (Based on Cinebench R15) with the error fix disabled.

- Can't speak to how well the IMC is working as current samples are locked to low DRAM frequencies (2133MHz and lower) and of course this has an impact on performance.

- As stated in the beginning, every week is progress and AMD is working at an unprecedented rate to get these ready by March.

- You're unlikely to see any high end boards for the CPUs prior to launch or at launch, simply because no vendors can commit to too much right now as plenty is changing at a rapid rate.

Everyday I know less and less about more and more.
No idea on any pricing yet, but from board vendor side, Highest SKU is Less than $700USD.
March is the target time for the CPUs. I don't suspect 1st generation boards will be all that great though.

We finally have native/chipset NVme, PCI-E 3.0 + USB 3.1 with a number of lanes for each.
This one is shaping up well, and a definite contender for INTEL and AMD users alike.

That Cinebench R15 MT score
6900K @ 5.1GHz 2,100~
8C/16T ZEN @ 5.1GHz 2,000 (workaround disabled)
https://webcache.googleus...d=3&hl=eng&ct=clnk&gl=eng
[...]

I'm excited because of the potential I see even this early. AMD can't help but get in their own way, but things are still looking up. They can only be better with 2nd gen Zen.
Anyway here goes
==============================================

* All overclocking is done via Overdrive, you can't change any performance features at all in the BIOS (on to that next) at all.

* BIOS or UEFI is actually built into the CPU, so only AMD can update the "BIOS" or microcode. All overclocking must take place within the Operating system

* Right now it takes up to 30 minutes to clear the BIOS. If you remove the CPU and place it on another motherboard, it'll have the same settings applied as on the previous board. So debugging is a nightmare

* 6850K SKU (May not be final designation) is wait for it.... $300 roughly. That's 8 Cores and 16 Threads

* AMD's Hyper Threading is called SMU and it is damn good. The same efficiency as Intel's HT.

* Performance is really good, be it SuperPi, Cinebench, 3DMark etc, it's FPU performance is incredibly good and easily matching that of what Intel offers.

* Current performance is staggering even though it is limited to 2133MHz (as mentioned before) and NorthBridge Frequency is limited to 2400MHz

* There will be a nigher SKU than the 6850K, but it is a higher bin so it will certainly overclock better than 6850K and that may carry a premium price, but unlikely to be double.

* There's plenty of excitement from all board vendors about the platform, so we will see how it all pans out. (Especially with the hot mess that INTEL has in store for us H2 2017, that we can leave to another thread)

* For Gaming, the CPU is neck and neck with INTEL, even at low res where CPU bound.
================================================== ============

AMD is coming for em, NVIDIA and INTEL. 2017 is going to be a real kicker of a year as AMD will be able to provide premium performance at under $1,000 for the entire platform (CPU, board and VGA) whereas the equivalent from INTEL is about $1,000 just for the CPU.

If there's any questions I'll answer what I'm allowed to.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

AMD Zen - 16 CPU threads of Intel beating perf at $300?!

Edit:
Het lijkt er op dat ze in dat lijstje aardig wat spul hebben overgenomen van wat er in het forum van hierboven was gepost

Edit:
Hier hebben ze het iets genuanceerder uitgewerkt: Rumour: AMD Zen 8-Core CPU To Cost $300, Faster Than $1000 Intel Core 5960X

[ Voor 85% gewijzigd door Gelunox op 15-11-2016 13:41 ]

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
Ik ben heeeeel benieuwd wat dit gaat worden, revival of the Athlon 64? :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Ik hoop het van harte, dan wordt het mijn eerste AMD cpu maar ik ben vooralsnog sceptisch gezien de lancering van de RX-serie videokaarten. Zij het de te grote hype of niet, ik wil eerst reviews zien; cijfers.
Zou wel leuk zijn om is van die minimale verbeteringen van de Core-serie van Intel af te wijken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zou net https://www.computerbase.de/2016-11/amd-zen-sr7-sr5-sr3/ plaatsen. :P

Overigens heb ik het idee dat Summit Ridge 3 onder de 200 euro (1500RMB) zit als ik het plaatje bekijk. Hoe dan ook met deze relatief hoge prijzen zeggen iig iets over hoe de producten in de markt worden gezet en ze dus presteren.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

-The_Mask- schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:52:
Ik zou net https://www.computerbase.de/2016-11/amd-zen-sr7-sr5-sr3/ plaatsen. :P

Overigens heb ik het idee dat Summit Ridge 3 onder de 200 euro (1500RMB) zit als ik het plaatje bekijk. Hoe dan ook met deze relatief hoge prijzen zeggen iig iets over hoe de producten in de markt worden gezet en ze dus presteren.
Haha, beetje jammer van dat duits tho.

Ik zit de laatste tijd elke keer als ik me even verveel te controleren of er al iets nieuws beschikbaar is, heb zelfs een google url gebookmarkt: https://www.google.nl/sea...d&tbm=nws&tbs=sbd:1,nsd:1

De prijzen van de SR5 en SR3 doen me niet veel, ik hoop alleen dat die SR7 leuk geprijst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Gelunox schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:08:
[...]
ik hoop alleen dat die SR7 leuk geprijst is.
Ik niet want als dat zo is dan betekent het dat die niet goed presteert. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Het lijkt maar zo dat die op het plaatje onder de 1500RMB zit, maar goed dat maakt ook niet uit. Hoe duurder hoe beter, want dat verteld stomgezegd gewoon hoe goed de CPU presteert. AMD is ook niet gek en gaat geen Intel 6950X concurrent voor 300 euro uitgeven als ze ook makkelijk het driedubbele kunnen vragen en dan nog zo'n 500 euro onder Intel zitten.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
kuusj98 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:01:
[...]

Het lijkt maar zo dat die op het plaatje onder de 1500RMB zit, maar goed dat maakt ook niet uit. Hoe duurder hoe beter, want dat verteld stomgezegd gewoon hoe goed de CPU presteert. AMD is ook niet gek en gaat geen Intel 6950X concurrent voor 300 euro uitgeven als ze ook makkelijk het driedubbele kunnen vragen en dan nog zo'n 500 euro onder Intel zitten.
Het is juist hoger dan 1500 RMB ($218,66 en €203,88 ex. BTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Er waren toch eerdere geruchten dat de octacore variant 300 dollar zou kosten? Als de summit ridges gemiddeld 200 gaan kosten, dan is dat natuurlijk prima mogelijk met 300 dollar voor S7, 200 dollar voor S5 en 100 dollar voor de S3.

Als de zen echt gaat presteren als de Haswell-E dan zitten ze met een flinke klapper op handen. Vooral eventuele hexacores zullen imo in een nette sweetspot terecht komen. (Ik neem aan dat AMD niet in de positie zit om defecte s7 chips zomaar weg te gooien)

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De prijzen zullen afhangen van hoe het uiteindelijke silicon presteert en wat Intel tegen die tijd doet met de prijzen, daar valt nog niks over te zeggen. Intel heeft weinig behoefte aan een prijzenoorlog, en AMD al helemaal niet dus ik ben wat pessimistisch of we werkelijk zulke extreem goedkope rekenmonsters gaan zien.

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

AMD Zen News: Dual socket benchmarks of Naples SoC leaks; AMD’s Zen architecture based server platform?

beetje jammer dat ze de afbeeldingen niet hebben overgenomen, die zijn hier te vinden: Leaked Zen/Naples benchmarks appeared in SiSoftware's database

Overigens zeggen die resultaten mij 0,0 (heb uberhaupt nog nooit van die specifieke benchmark gehoord eigelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Begrijp ik het goed dat de Zen APU's pas in de tweede helft van 2017 verwacht worden? De APU's zouden voor mij eigenlijk het enige zijn waarin AMD interessanter is dan Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
Ik zou zeggen laat ze(n) maar komen... we zijn hier wel toe aan een upgrade ;)

Hopelijk klopt het allemaal (de snelheid tov. de concurrentie) en komt er een mooi gevecht tussen de CPU makers. Zeker als AMD deze CPU echt zo sterk qua prijs/power in de markt gaat zetten en je dus veel snelheid voor je geld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobinHood schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 00:55:
Mwah, je kan het ook van de andere kant bekijken: nu kunnen ze normale chips misschien wat meer cherrypicken op watt/performance, waar dat bij een overclock-chip weinig uitmaakt.

En vergeet niet dat je bij Phenom II Black Edition CPU's nodig had om [makkelijk] te kunnen overclocken. Dat iedere FX unlocked was, was wel een handigheidje ja, maar ik betwijfel of mensen specifiek een FX hebben gekocht omdat je ze kon overclocken.

En ook niet alle Athlon x4's van deze tijd zijn te overclocken, ook dan heb je een -k nodig.

Sowieso zullen er altijd mensen zijn die erin trappen, zie je ook gebeuren bij de Intels, en tja, momenteel kan AMD natuurlijk iedere dollar extra goed gebruiken.
AMD heeft vooral marktaandeel nodig. Natuurlijk moeten ze winst maken maar op dit moment is het marktaandeel vergroten en het vertrouwen herwinnen belangrijker dan zoveel mogelijk geld binnenharken. Voor zowel de CPU als de discrete grafische kaarten (betrokken worden bij de ontwikkkeling van een spel zodat ze goed geoptimaliseerd kunnen worden voor AMD-kaarten en er wat extra in gestopt kan worden zoals TressFX).

Ik heb geen moeite met cherrypicking maar ze moeten wel allemaal kunnen worden overklokt op een hiervoor geschikt moederbord.
Ik hoop dat ze de lancering niet forceren. Liever wat later en beter dan eerder en minder goed. Naar het schijnt moet je momenteel een hoop extra voltage gebruiken om de kloksnelheid te verhogen en is 5 GHz als maximale klokfrequentie (met stikstof dus aanzienlijk lager met een gewone CPU-koeler) niet bijster hoog. Ook met die beperking is het een interessante CPU als wat beweerd wordt klopt maar toch zou het fijn zijn als je wat verder kan overklokken zonder de spanning zoveel te hoeven verhogen en exotische koelmiddelen te gebruiken om de single core performance die 1-2 generaties achter lijkt te gaan lopen (10-20%?) wat te verhogen wanneer het handig is. Al moet ik hier wel bij zeggen dat de single core performance al snel lager ligt wanneer je meer kernen hebt, het is dus niet eerlijk om het te vergelijken met een Skylake CPU zolang er geen Skylake-CPU verkocht wordt die 8 kernen heeft.
Dreamvoid schreef op donderdag 17 november 2016 @ 01:17:
De prijzen zullen afhangen van hoe het uiteindelijke silicon presteert en wat Intel tegen die tijd doet met de prijzen, daar valt nog niks over te zeggen. Intel heeft weinig behoefte aan een prijzenoorlog, en AMD al helemaal niet dus ik ben wat pessimistisch of we werkelijk zulke extreem goedkope rekenmonsters gaan zien.
AMD wil winst pakken maar ze willen liever het marktaandeel vergroten met een normale winst dan dat ze zoveel mogelijk winst graaien met een minder groeiend aandeel op dit moment. Intel hanteert op dit moment extreem hoge winstmarges, in ieder geval voor het hogere segment. Je moet er ook rekening mee houden dat Intel momenteel integrated graphics op bijna alle CPU's stopt, hierdoor hebben ze veel meer oppervlakte (ongeveer de helft?) nodig wat sterk kostenverhogend werkt (dezelfde kosten over minder CPU's verdelen). In het ideale geval zouden ze naast een productielijn met integrated graphics ook een productielijn hebben zonder integrated graphics, daar heeft Intel echter geen belang bij wegens het gebrek aan concurrentie. Aangezien AMD er geen integrated graphics op stopt kunnen ze voor een relatief lage prijs een 8-core verkopen. Voor gamers zijn integrated graphics totaal niet interessant maar gamers hebben de pech dat verreweg de meeste klanten geen gamer (op de PC, misschien incidenteel eens een spelletje) zijn, voor hen is integrated graphics wel voldoende.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2016 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:38
Ardjee schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:32:
Er waren toch eerdere geruchten dat de octacore variant 300 dollar zou kosten? Als de summit ridges gemiddeld 200 gaan kosten, dan is dat natuurlijk prima mogelijk met 300 dollar voor S7, 200 dollar voor S5 en 100 dollar voor de S3.

Als de zen echt gaat presteren als de Haswell-E dan zitten ze met een flinke klapper op handen. Vooral eventuele hexacores zullen imo in een nette sweetspot terecht komen. (Ik neem aan dat AMD niet in de positie zit om defecte s7 chips zomaar weg te gooien)
Denk dat een uitermate laag geklokte Zen(onder 2.8 Ghz) voor 300/400 euro goed te doen zal. De goedkoopste 8-core Intel processor gebakken op 14nm kost 337 euro en werkt op 1.7 GHZ.

AMD Zen zal bij zowel Globalfoundries als Samsung op 14 nm geproduceerd worden, dus AMD heeft grote schaalvoordelen ten opzichten van Intel.

Daarnaast heeft Zen geen geintegreerde grafische processor, wat dus die-space scheelt in vergelijking met een i7-6700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
polli_ schreef op zondag 20 november 2016 @ 15:04:

Daarnaast heeft Zen geen geintegreerde grafische processor, wat dus die-space scheelt in vergelijking met een i7-6800.
Welke IGP? :>

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Sorry, had het over de i7-6700 die heeft wel een I-GPU.

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/15-08-18/77a.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2015/06/quad-core-broadwell-layout.jpg

Minimaal 30 tot 40 procent van die-size van een i7-6700 is een I-GPU.

Afbeeldingslocatie: https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2013/11/amd-apu-graphics-size-compared-to-intel.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door polli_ op 20-11-2016 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

polli_ schreef op zondag 20 november 2016 @ 15:04:
[...]

Denk dat een uitermate laag geklokte Zen(onder 2.8 Ghz) voor 300/400 euro goed te doen zal. De goedkoopste 8-core Intel processor gebakken op 14nm kost 337 euro en werkt op 1.7 GHZ.

AMD Zen zal bij zowel Globalfoundries als Samsung op 14 nm geproduceerd worden, dus AMD heeft grote schaalvoordelen ten opzichten van Intel.

Daarnaast heeft Zen geen geintegreerde grafische processor, wat dus die-space scheelt in vergelijking met een i7-6700.
Daarom vind ik 300 euro (zonder BTW en prijsverhoging in winkels mee te tellen) voor de volle 8-core een realistische prijs. 8-core Zen =~ 4-core Intel qua productiekosten.
Zelf zou ik niet Summit Ridge kopen als het 300-400 euro kost voor 2,8 GHz, dan lever je veel te veel in op de SCP. Voor 4.2 (boost) en 300-350 euro zou ik het waarschijnlijk wel kopen.
polli_ schreef op zondag 20 november 2016 @ 15:15:
[...]

Sorry, had het over de i7-6700 die heeft wel een I-GPU.

[afbeelding]

[afbeelding]

Minimaal 30 tot 40 procent van die-size van een i7-6700 is een I-GPU.

[afbeelding]
Wat betreft het laatste plaatje, het heeft een nogal hoog propagandagehalte. Het is voor Intel lekker gemakkelijk om enkel APU's te maken buiten het enthusiast-segment maar voor gamers is het natuurlijk waardeloos en nodeloos kostenverhogend of performancebeperkend.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:00:
[...]

Daarom vind ik 300 euro (zonder BTW en prijsverhoging in winkels mee te tellen) voor de volle 8-core een realistische prijs. 8-core Zen =~ 4-core Intel qua productiekosten.
Zelf zou ik niet Summit Ridge kopen als het 300-400 euro kost voor 2,8 GHz, dan lever je veel te veel in op de SCP. Voor 4.2 (boost) en 300-350 euro zou ik het waarschijnlijk wel kopen.

[...]

[...]
Als de engineering sample van Zen al op 3Ghz liep zal de productie versie toch echt niet minder snel worden, dus waar die 2,8Ghz vandaan komt geen idee. Er zijn eerder al geruchten geweest op welke snelheid ze zouden lopen. Echter alles wat "we" horen/lezen moeten we, totdat ze uit zijn, nog steeds met een korreltje zout nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
AMD heeft in het verleden voor het lanceren van de eerste generatie Phenoms, een exemplaar laten zien dat op 3GHz liep. De hoogste frequentie die we ooit hebben gezien is 2,6GHz voor de Phenom X4 9950 met een TDP van 125 watt. Niet echt om over naar huis te schrijven.

YouTube: AMD unveils 3GHz Phenom desktop quadcore

Het kan dus heel erg goed dat ze die klokfrequenties helemaal niet zoveel verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NINjak schreef op maandag 21 november 2016 @ 00:15:
[...]

Als de engineering sample van Zen al op 3Ghz liep zal de productie versie toch echt niet minder snel worden, dus waar die 2,8Ghz vandaan komt geen idee. Er zijn eerder al geruchten geweest op welke snelheid ze zouden lopen. Echter alles wat "we" horen/lezen moeten we, totdat ze uit zijn, nog steeds met een korreltje zout nemen.
Uiteraard.
madmaxnl schreef op maandag 21 november 2016 @ 02:12:
AMD heeft in het verleden voor het lanceren van de eerste generatie Phenoms, een exemplaar laten zien dat op 3GHz liep. De hoogste frequentie die we ooit hebben gezien is 2,6GHz voor de Phenom X4 9950 met een TDP van 125 watt. Niet echt om over naar huis te schrijven.

YouTube: AMD unveils 3GHz Phenom desktop quadcore

Het kan dus heel erg goed dat ze die klokfrequenties helemaal niet zoveel verbeteren.
Ik denk dat AMD heeft geleerd van het verleden. Wat ze over Polaris vertelden klopte, over Summit Ridge zijn ze tot nu toe transparant geweest en bij AMD zullen ze nu ook wel begrijpen dat het dodelijk zou zijn als er te hoge verwachtingen worden gewekt die niet worden waargemaakt. Wel doen ze duidelijk nog wat aan cherrypicking (Doom bij de RX 480-presentatie, een voor Zen gunstige synthetische benchmark), daar ben ik geen liefhebber van maar in ieder geval is het voor de kritische volgers goed te doorzien.
Ook niet onbelangrijk, er zijn een paar belangrijke mensen teruggekomen aan de top van de afdelingen: Koduri bij de grafische kaarten en bij de CPU-afdeling de man die de meest succesvolle CPU van AMD in het verleden ontwikkelde (mid jaren '0), alleen daarom al wacht ik rustig even Zen af in plaats van direct een Kaby Lake te kopen. Ook omdat ik verwacht dat >=6 kernen de standaard gaat worden binnen een paar jaar omwille van Vulkan en DX12.
Maar goed, we gaan het vanzelf zien. De verstandige klant wacht even rustig voor alle nieuwe CPU's (intel en AMD) die interessant kunnen zijn de benchmarks en de prijzen af voordat hij beslist welke hij koopt.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
madmaxnl schreef op maandag 21 november 2016 @ 02:12:
dat was dan ook de enige keer.

En van de andere kant hebben we ook bulldozer gezien die als enginering sample op 3ghz liep en die uit kwam op 3.8/4.2ghz.
nu verwacht ik zo'n groot verschil niet voor zen, maar ook geen verlaging van de frequenties.

[ Voor 11% gewijzigd door Countess op 21-11-2016 12:53 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:53
MAXSUN also kind of confirmed the clock frequency range for AMD's next processors as they are quoting 3.15-3.30 GHz base clocks with 3.5 GHz boost clocks (similar to Intel's most high-end 8 and 10-core SKUs). On top of that they claim the processors can be clocked to 4.2 GHz fairly easily with conventional cooling and up to 5 GHz with LN2. In the posted screenshots they mention that the top-end SKU can compete with the Intel 6850K
(http://www.guru3d.com/new...ch-january-17th-2017.html)

Ik verwacht dus ook iets van 3.2 GHz met turbo naar 3.5 GHz, 8C16T voor rond de €350.
Overigens weet ik niet of ik overstag zou gaan, aangezien ik de laatste tijd steeds minder nood heb aan power.

Schaf liever een 4C8T ZEN tegen een schappelijk prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Countess schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:52:
[...]

dat was dan ook de enige keer.

En van de andere kant hebben we ook bulldozer gezien die als enginering sample op 3ghz liep en die uit kwam op 3.8/4.2ghz.
nu verwacht ik zo'n groot verschil niet voor zen, maar ook geen verlaging van de frequenties.
De uitzondering wordt altijd al voorbeeld genomen en dat is bij alles in het leven.

We gaan het wel merken en wij (vriendin d'r pc ook) zijn wel weer eens toe aan een CPU upgrade en als AMD het kan leveren (wat wij nodig hebben) krijgen zij mijn ons geld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Ik zou minstens voor 8C16T gaan als dat €400 tot €600 kost straat prijs.
Ik heb nu een i920 & P2-X4-965 quad cores van lang geleden.

Dus die zen zal het ook moeten doen met 2025 software
En paar generaties gpu zien.
En ook met veel systeem geheugen.
Quad wordt low budged mainstream niet future proof.
Power software dev zien ool dat consumenten many core CPU krijgen.
Die shift naar multithreaded gaat langzaam maar ja als systeem lang aanhoud. How je daar toch ook rekening mee.

ZEN dat intel architecturische stapjes klein zijn is normaal als vaak aanpast.
AMD architectuur wordt minimalistisch aangepast ivm dev r&D kapitaal gebrek. Dus moet men dat tactisch inplannen.
Een grote dubbel dueshrink is moment om dat beperkte budged eens goed in te zetten.
Dat houd in dat wat intel doet hun core logic bij elke dieshrink uitbouwen zoals TLB Branch lrediction units etc net wat groter . Doet AMD ook maar door de grote stap zal er opeens veel meer kunnen.
Dat is gewoon achterstallig mee groeien op wat dieshrink mogelijk maakt.
AMD komt even met 14nm dicht bij 13nm van iNtel kwa mogelijkheden.
Niks bijzonders dat is wat procede mogelijk maakt en dus ruimte voor AMD om bokkesprong te maken.

Blijft zen zwaar achter dan zou Zen nog extremere faal zijn dan Netburst. Die met gelijke procede toch minder was . Ja het kan . Maar moeilijk te realiseren als conventioneel je concurent volgt. Blijven nog bugs over. Iets wat ook bij intel vaak voorkomt door regelmatig architectuur moderniseren.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Heise claimt dat Zen zonder SMT geactiveerd even snel is dan Haswell en met SMT even snel als Skylake.

Auch wer gehofft hatte, einen Prototypen der nächsten Prozessorgeneration Zen mit bis zu 32 Kernen (Naples) auf der Supercomputer-Konferenz SC16 in Salt Lake City vorgeführt zu bekommen, wurde enttäuscht. Nicht mal hinter den Kulissen konnten die vielen Interessierten aus Wissenschaft, Forschung und Industrie laufende Zen-Systeme bewundern.

Es gab in den NDA-Sessions nur Folien, allerdings mit durchaus interessanten Werten für SPECint2006. Wenn man Naples in dieser Disziplin mit Intels Werten für den Haswell – gemessen mit gcc und nicht mit dem Intel Compiler -- vergleicht, kann er danach einigermaßen mithalten. Noch sind die Werte allerdings ohne Hyper-Threading, damit gibt derzeit noch ein paar Probleme.

https://www.heise.de/news...ber-kein-Zen-3491050.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
AMD Zen Octacore Summit Ridge engineering sample spotted at 3.2/3.5 GHz http://www.guru3d.com/new...potted-at-3-23-5-ghz.html

Dus (als het waar is) zie ik de consumenten versie van Zen echt niet op maar 2,8Ghz lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen die namen, ik begrijp dat AMD duidelijkheid wil verschaffen over de positionering maar om nu de namen te kopiëren van Intel...
NINjak schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:39:
AMD Zen Octacore Summit Ridge engineering sample spotted at 3.2/3.5 GHz http://www.guru3d.com/new...potted-at-3-23-5-ghz.html

Dus (als het waar is) zie ik de consumenten versie van Zen echt niet op maar 2,8Ghz lopen ;)
Ik zou me op dit moment meer 'zorgen' maken om de overklokbaarheid (teveel extra spanning nodig om de kloksnelheid verder te verhogen) dan om de basisklok op basis van de eerdere geruchten.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2016 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2016 @ 23:07:
[...]

Alleen die namen, ik begrijp dat AMD duidelijkheid wil verschaffen over de positionering maar om nu de namen te kopiëren van Intel...
Er staat nergens dat dat de namen zijn, kunnen prima codenamen zijn die je in principe nooit tegenkomt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lambo LP670 SV schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:30:
[...]

(http://www.guru3d.com/new...ch-january-17th-2017.html)

Ik verwacht dus ook iets van 3.2 GHz met turbo naar 3.5 GHz, 8C16T voor rond de €350.
Overigens weet ik niet of ik overstag zou gaan, aangezien ik de laatste tijd steeds minder nood heb aan power.

Schaf liever een 4C8T ZEN tegen een schappelijk prijsje.
Tja, het hangt ervan af of dat gamedevelopers eindelijk eens meer dan 4 kernen gaan ondersteunen, of dat je wat extra's krijgt met die kernen of een hogere FPS doordat de grafische kaart minder hoeft te wachten op de CPU. Het voordeel van 4 extra kernen is dat je wel meer toekomstbestendig bent. Vulkan en DX12 kunnen er als het goed is mee omgaan en bij een lagere toekomstige SCP (in vergelijking met andere gamers, een jaar of 6 later of zo) compenseren met die extra kernen die je dan hebt. Anderzijds heb je tegen die tijd weer energiezuinigeren CPU's, wil je ook eens nieuwe verbindingen op je moederbord hebben etc.
Het zal in ieder geval van de prijzen afhangen, Kaby Lake doet voor mij ook mee.
-The_Mask- schreef op zondag 27 november 2016 @ 23:10:
[...]

Er staat nergens dat dat de namen zijn, kunnen prima codenamen zijn die je in principe nooit tegenkomt.
Fair enough. Als codenamen zou dat best wel geslaagd (want lekker duidelijk) zijn. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2016 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2016 @ 23:07:
[...]

Interessant genoeg was mijn eerste gedachte dat ze aan het kopiëren zijn geweest met de namen van de videokaartenafdeling. Zouden die de namen dan bij Intel vandaan hebben? Lijkt me iets minder logisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dcm360 schreef op zondag 27 november 2016 @ 23:23:
[...]

Interessant genoeg was mijn eerste gedachte dat ze aan het kopiëren zijn geweest met de namen van de videokaartenafdeling. Zouden die de namen dan bij Intel vandaan hebben? Lijkt me iets minder logisch...
i3-i5-i7 => SR3-SR5-SR7 , het lijkt me redelijk voordehandliggend maar je weet het nooit. Ja, het zou ook van de videokaarten kunnen komen. :)
SG schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 07:51:
Ik zou minstens voor 8C16T gaan als dat €400 tot €600 kost straat prijs.
Dan zou ik het laten liggen en voor een 4C kiezen. 350 euro is voor mij de grens.
polli_ schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:23:
Heise claimt dat Zen zonder SMT geactiveerd even snel is dan Haswell en met SMT even snel als Skylake.
Kaby Lake is dan weer nagenoeg even snel (+1% als je dezelfde kloksnelheid neemt :)) als Skylake. Het lijkt erop dat Skylake en Kaby Lake beter overklokbaar zijn en waarschijnlijk zal Kaby Lake ook energiezuiniger zijn. Het enige voordeel wat AMD dan heeft is dat je de CPU die jaren later uitkomt nog op die socket zou moeten kunnen gebruiken.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Zou zelf zeggen dat het onlogisch is dat ze de SR zouden gebruiken als echte naam. SR staat in dit geval waarschijnlijk voor Summit Ridge, dat zou dus betekenen dat je bij de volgende generatie al weer van de naam af moet stappen. Daarnaast zit je ook met APU's wat doe je daar dan mee? Noem je die ook naar de codenaam? Dus Raven Ridge wordt RR? Klinkt nergens naar. Dus zou zeggen dat het gewoon codenamen zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

2.8 klok is zo gek nog niet. Mij lijkt ook niet dat er maar 1 klok komt. 2,8 3,0 3,2 8 core. Gezien mogelijk niet alles vsn de wafer de streeft klok zal halen.

2,8 €400 t m 3,2 €600.

AMD prijs hangt af van wat voor klok ze er voor de eerste release kunnen halen en wat iNtel er dan op de markt heeft en dan geleidelijk straat prijzen stabiliseren na dat er redelijke verkrijgbasrheid komt.

iNtel zal dan kwa extreem editions op 10c20T zitten dus €800 vs €1000+ iNtel zal er niet in zitten.
INtels tweede €600 a €750 8C16t is mogelijk wat hoger geklokt presteerd daardoor wat beter en moet AMD snelste dus wat ruimer daaronder geprijst worden tegen meer iets iNtel derde €450 a €500
Dat zijn redelijke verwachtingen.

De prijs van AMD snelste eerste release 8C16T hangt af van waar het gemiddeld kwa performance tov concurentie terecht komt en zal dan ietje goedkoper zijn tov iets wat er direct tegen overstaat.
Dat kan eerst wat tegen vallen maar na eerste volgen snellere als de yield bin beter wordt. Voor midden en eind 2017. Alleen zal ook iNtel desktop lijn er ook eens op 10 nm komen.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Laatst online: 04-04-2023
iemand dit al gezien?

zen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Ja, heb het ook op een (nieuws)site ergens voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
SG schreef op maandag 28 november 2016 @ 07:23:
2.8 klok is zo gek nog niet. Mij lijkt ook niet dat er maar 1 klok komt. 2,8 3,0 3,2 8 core. Gezien mogelijk niet alles vsn de wafer de streeft klok zal halen.

2,8 €400 t m 3,2 €600.

AMD prijs hangt af van wat voor klok ze er voor de eerste release kunnen halen en wat iNtel er dan op de markt heeft en dan geleidelijk straat prijzen stabiliseren na dat er redelijke verkrijgbasrheid komt.

iNtel zal dan kwa extreem editions op 10c20T zitten dus €800 vs €1000+ iNtel zal er niet in zitten.
INtels tweede €600 a €750 8C16t is mogelijk wat hoger geklokt presteerd daardoor wat beter en moet AMD snelste dus wat ruimer daaronder geprijst worden tegen meer iets iNtel derde €450 a €500
Dat zijn redelijke verwachtingen.

De prijs van AMD snelste eerste release 8C16T hangt af van waar het gemiddeld kwa performance tov concurentie terecht komt en zal dan ietje goedkoper zijn tov iets wat er direct tegen overstaat.
Dat kan eerst wat tegen vallen maar na eerste volgen snellere als de yield bin beter wordt. Voor midden en eind 2017. Alleen zal ook iNtel desktop lijn er ook eens op 10 nm komen.
Met alles wat ik (op het web) gelezen heb en ook de geruchten/nieuws volg, is volgens mij het verhaal van hierboven alleen maar een aanname op persoonlijk titel neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
-The_Mask- schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:56:
Zelfgemaakt plaatje van één of ander forum?
Ik heb het op hot hardware gezien, maar deze nummers ook op hexus langs zien komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Als het plaatje klopt qua pricing klok ik die 200 MHz er zelf wel bij of zou er zo'n slechte schaling zijn dat dit niet haalbaar is? Even 150 dollar extra is niet min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het zijn niet meer dan geruchten of zelfs dat is al te veel. Is niet meer dan een gedachte van iemand. Maar dat een duurdere CPU niet veel sneller is en het verschil er simpel bij is te overklokken is bijna altijd zo in deze prijscategorie.

pricewatch: Intel Core i7-6800K Boxed
pricewatch: Intel Core i7 6850K Boxed
Is bijvoorbeeld niks anders.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
-The_Mask- schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:41:
Het zijn niet meer dan geruchten of zelfs dat is al te veel. Is niet meer dan een gedachte van iemand. Maar dat een duurdere CPU niet veel sneller is en het verschil er simpel bij is te overklokken is bijna altijd zo in deze prijscategorie.

Precies mijn gedachten en wat ik al aan het typen was maar er kwam iets "belangrijks" tussendoor, hier op het werk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
-The_Mask- schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:41:

Uiteraard zijn het allemaal maar aannames, dat snap ik. Dat Intel en Apple erg ver gaan in het doorrekenen van wat extra MHz, GB's is bekend. In mijn ogen maakt AMD zich hier minder schuldig aan, maar ben me er wel van bewust dat als de prestaties er zijn, de prijs er ook naar zal zijn waarschijnlijk, zelfs bij AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

AMD Socket AM4 "Bristol Ridge" APU De-lidded

Here are some of the first pictures of an AMD socket AM4 APU being de-lidded. De-lidding is the process of removing the IHS (integrated heatspreader), the metal plate covering the CPU die. Some PC enthusiasts remove the IHS to improve heat-transfer between the CPU and extreme cooling solutions, such as LN2/dry-ice evaporators. Overclocker Nam Dae Won, with access to a couple of socket AM4 chips (most likely 7th generation A-series "Bristol Ridge" APUs), de-lidded the chips, revealing a large rectangular die. AMD is using high-quality TIM between the die and the IHS, which could either be solder or liquid metal. There's also a clear picture of the underside pin-grid of the AM4 chip, which has a central cutout that lacks any SMT components. Socket AM4 has 1,331 pins.

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/16-11-29/8aadd6e288be.jpg

Bron: https://www.techpowerup.c...istol-ridge-apu-de-lidded
Orginele bron: https://www.facebook.com/namegt81/posts/1280915785282975

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 29-11-2016 13:22 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

-The_Mask- schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:22:

AMD Socket AM4 "Bristol Ridge" APU De-lidded

Here are some of the first pictures of an AMD socket AM4 APU being de-lidded. De-lidding is the process of removing the IHS (integrated heatspreader), the metal plate covering the CPU die. Some PC enthusiasts remove the IHS to improve heat-transfer between the CPU and extreme cooling solutions, such as LN2/dry-ice evaporators. Overclocker Nam Dae Won, with access to a couple of socket AM4 chips (most likely 7th generation A-series "Bristol Ridge" APUs), de-lidded the chips, revealing a large rectangular die. AMD is using high-quality TIM between the die and the IHS, which could either be solder or liquid metal. There's also a clear picture of the underside pin-grid of the AM4 chip, which has a central cutout that lacks any SMT components. Socket AM4 has 1,331 pins.

[afbeelding]

Bron: https://www.techpowerup.c...istol-ridge-apu-de-lidded
Orginele bron: https://www.facebook.com/namegt81/posts/1280915785282975
Had 'm ook al voorbij zien komen, naar mijn inzicht zie je er vrij weinig op. stukje pcb en een vlek thermal paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Wat ik grappig vind is dat het lijkt alsof AMD Coollaboratories liquid ultra (of iets soortgelijks) gebruikt tussen de die en IHS.

Dit is iets wat eigenaren van Intel quadcores zelf ertussen stoppen na een delid met dramatische load temp verlagingen tot gevolg. En ja ik weet dat het probleem bij intel voornameljk ligt bij het weghalen van de silicone lijm die een te grote afstand tussen de IHS en die realiseert maar het gebruik van CLU nivelleert dat.

Bij de nieuwe AMD cpu's hoeven we dat dus niet zelf te doen omdat AMD die paar centen extra er aan uit geeft.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:33:
Wat ik grappig vind is dat het lijkt alsof AMD Coollaboratories liquid ultra (of iets soortgelijks) gebruikt tussen de die en IHS.

Dit is iets wat eigenaren van Intel quadcores zelf ertussen stoppen na een delid met dramatische load temp verlagingen tot gevolg. En ja ik weet dat het probleem bij intel voornameljk ligt bij het weghalen van de silicone lijm die een te grote afstand tussen de IHS en die realiseert maar het gebruik van CLU nivelleert dat.

Bij de nieuwe AMD cpu's hoeven we dat dus niet zelf te doen omdat AMD die paar centen extra er aan uit geeft.
IHS?
CLU?
Lambo LP670 SV schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:46:
Als het plaatje klopt qua pricing klok ik die 200 MHz er zelf wel bij of zou er zo'n slechte schaling zijn dat dit niet haalbaar is? Even 150 dollar extra is niet min.
Voor mij ook sowieso geen Black Edition of hoe ze het ook willen noemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De term IHS mag voor CPU-enthousiastelingen geen geheim zijn. CLU staat voor de in de post genoemde Cool Liquid Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:47:
[...]

IHS?
CLU?

[...]

Voor mij ook sowieso geen Black Edition of hoe ze het ook willen noemen.
Nou, speciaal voor jou en ook voor andere mensen ;)
IHS = Integrated HeatSpreader

[ Voor 4% gewijzigd door NINjak op 29-11-2016 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Het staat ook gewoon in de tweede zin van de post van the_mask. Iets meer zelfredzaamheid mag wel. :P

Zou het kunnen dat de 200MHz snellere CPU ook meer PCI-e lanes heeft net als bij Intel?

Dat zou het verschil in prijs beter verklaren iig.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Blaat schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:12:
Het staat ook gewoon in de tweede zin van de post van the_mask. Iets meer zelfredzaamheid mag wel. :P

Zou het kunnen dat de 200MHz snellere CPU ook meer PCI-e lanes heeft net als bij Intel?

Dat zou het verschil in prijs beter verklaren iig.
Zag ergens dat het een unlocked CPU zou zijn.... hoe locked de normale zou zijn/is merken we dan wel weer maar voor de prijs/snelheid zal ik zelf de (normale 8c/16t) locked nemen.
[even aangenomen dat de verwachtingen kloppen]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je koopt het beste stukje silicon beschikbaar met 200Mhz meer. Het is ook bekend dat de duurdere modellen het met OC'en vaak ook net wat beter doen.

Denk bijv aan de 1090T vs 1055T. De 1090T kwam hoger zonder extreem veel extra voltage in verhouding met de 1055T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:26:
Je koopt het beste stukje silicon beschikbaar met 200Mhz meer. Het is ook bekend dat de duurdere modellen het met OC'en vaak ook net wat beter doen.

Denk bijv aan de 1090T vs 1055T. De 1090T kwam hoger zonder extreem veel extra voltage in verhouding met de 1055T.
Bij een nieuwe chip waarvan de yields wellicht nog niet optimaal zijn zou het zomaar kunnen dat een beter gebinde chip ook significant beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:27:
[...]

Bij een nieuwe chip waarvan de yields wellicht nog niet optimaal zijn zou het zomaar kunnen dat een beter gebinde chip ook significant beter is.
Ik heb er wel vertrouwen in. :) Toen de 10xx uitkwam bij AMD is er een legio aan users geweest die een Max OC hebben gepoogd:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcrpg.org/pics/computer/oc_thuban_stable.png

Ook hier presteert de beste chip uit de reeks (1090T) zo goed als het beste qua resultaat.

Je betaald niet voor 200Mhz meer, maar hebt gewoon het beste plakje uit een wafer. Kan leuk zijn als je OC'ed, anders moet je gewoon genoegen nemen met een 2.8 ~ 3GHz chip als die 200Mhz meer je niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NINjak schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:04:
[...]

Nou, speciaal voor jou en ook voor andere mensen ;)
IHS = Integrated HeatSpreader
Dank je.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:26:
Ja maar is dat zoveel extra geld waard? Je kan dan net zo goed (of eigenlijk beter) een jaar eerder weer een nieuwe CPU kopen. En ondertussen moet je de spanning flink verhogen om dat beetje extra eruit te persen, moeten de ventilators meer lawaai maken...
Je kan mij overtuigen van het tegendeel maar zoals ik het nu zie, ik heb graag dat het overklokbaar is maar ik betaal niet >100 euro extra voor een grotere kans dat je het verder kan overklokken.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:27:
[...]

De benchmarks zullen het wel uitwijzen, als ze zelf de CPU kopen en niet het door AMD verzonden model gebruiken. ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2016 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een zorgvuldig geselecteerde engineering sample. Ik snap dat we het daar voorlopig nog even mee moeten doen, maar ik zou zo graag een consumentensample zien werken.

En ja, ik weet dat ze daar mogelijk nog keihard aan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:46:
[...]

Ja maar is dat zoveel extra geld waard? Je kan dan net zo goed (of eigenlijk beter) een jaar eerder weer een nieuwe CPU kopen. En ondertussen moet je de spanning flink verhogen om dat beetje extra eruit te persen, moeten de ventilators meer lawaai maken...
Je kan mij overtuigen van het tegendeel maar zoals ik het nu zie, ik heb graag dat het overklokbaar is maar ik betaal niet >100 euro extra voor een grotere kans dat je het verder kan overklokken.
Als je serieus oc'ed, ja. Dan wil je de best mogelijke chip in handen hebben. Als oc'er voor de fun, is het juist sport om het goedkoopste model te kopen, en deze op specs van de high-end variant te krijgen.

Als je al serieus investeert in koeling dan maakt die € 100 meer ook niet meer uit. Bij het zetten van een WR doet het stukje silicon er juist toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
de duurdere chip heeft ook een hogere boost clock. Dus het is sowieso een beter presterende chip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 18:03:
[...]

Als je serieus oc'ed, ja. Dan wil je de best mogelijke chip in handen hebben. Als oc'er voor de fun, is het juist sport om het goedkoopste model te kopen, en deze op specs van de high-end variant te krijgen.

Als je al serieus investeert in koeling dan maakt die € 100 meer ook niet meer uit. Bij het zetten van een WR doet het stukje silicon er juist toe.
Dat begrijp ik maar dat interesseert mij juist niet. :)
Ik ben een prijsbewuste 'poweruser' die een compromis zoekt tussen een hoge performance en een redeijke prijs. Het mag wat duurder zijn maar 50% meer betalen om 5% meer performance te krijgen doe ik niet. Concreet in dit geval; dan maar liever een jaartje eerder een nieuwe CPU kopen, dat kost minder. :)
Ik ga trouwens ook wel een leuke koeler in mijn nieuwe systeem zetten maar een die gericht is op redelijk goed kunnen overklokken en weinig geluid. Ik overweeg de Cryorig H7 maar ook de D15 van Noctua sluit ik niet uit als de extra prijs het waard is. Ik ga nog eens advies vragen in een geschikte draad.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2016 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Laatst online: 16-09 09:44
Zelf hoop ik dat je in de bios cores handmatig aan en uit kan zetten: Mijn plan is om de goedkoopste octacore te halen, er 2 cores van uit te zetten om de temperaturen te laten zakken en daarna te overclocken tot zover de koeling dat toelaat. Als ik hiermee een hexacore op 4 GHz weet te maken heb ik voor mijn gevoel een prima balans tussen single core prestaties en hoeveelheid cores. Aangezien ik van plan ben om asap een nieuwe pc te maken ben ik bang dat ik niet ga wachten op de toekomstige hexacores. Mocht later blijken dat software prima omgaat met alle 8 cores dan kan ik ze altijd weer heractiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Ik hoop dat AMD terugkomt... like old times. het waren mooie tijden met de s939 opterons en 3500+'jes.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Ardjee schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:37:
Zelf hoop ik dat je in de bios cores handmatig aan en uit kan zetten.
[...]
Bij de huidige generatie van AMD kan dit al, dus de kans is groot dat het met de volgende generatie ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het schijnt dat de bios tegenwoordig in de CPU huisvest en niet langer meer op het plankje.

Heel de chipset (op de SB na) is verhuisd in de CPU. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:21:
Het schijnt dat de bios tegenwoordig in de CPU huisvest en niet langer meer op het plankje.

Heel de chipset (op de SB na) is verhuisd in de CPU. :P
Ja, las ook zoiets. Kan zijn voordelen hebben want AMD heeft dus bij het uitleveren van een CPU zelf de verantwoording om een werkende en up-to-date bios te leveren (niet meer afhankelijk van de moederbord bouwers). We gaan wel merken hoe dit uit gaat pakken en of er toch nog wat zelf te regelen is.

Groot voordeel is wel dat je dan ook niet een andere CPU in huis moet hebben of moet lenen om je (oud/nieuw, maakt niet uit) moederbord te moeten flashen om je nieuwe CPU te kunnen gebruiken. Dat laatste is erg lastig zeker als je alles nieuw koopt en je dus geen oude CPU in huis/ander systeem heb of niet 1 kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:21:
Ik vraag me ten zeerste af hoe ze dat willen gaan doen.
Zit nu al vaak een groot verschil tussen BIOS'en (mogelijke instel opties) tussen verschillende moederbord fabrikanten, en een hele kloof tussen wat bij retail bordjes en OEM bordjes kan qua instellingen.

En een foute flash brick je dan je CPU mee in de toekomst? (ondanks alle beveiligingen, kun je nog altijd een BIOS flash verkloten en een moederbord bricken, beetje handige Harry kan misschien bij een moederbord weer fixen maar bij een CPU? denk het niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:21
Nemesizz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:42:
[...]

Ik vraag me ten zeerste af hoe ze dat willen gaan doen.
Zit nu al vaak een groot verschil tussen BIOS'en (mogelijke instel opties) tussen verschillende moederbord fabrikanten, en een hele kloof tussen wat bij retail bordjes en OEM bordjes kan qua instellingen.

En een foute flash brick je dan je CPU mee in de toekomst? (ondanks alle beveiligingen, kun je nog altijd een BIOS flash verkloten en een moederbord bricken, beetje handige Harry kan misschien bij een moederbord weer fixen maar bij een CPU? denk het niet).
Ik hoop eigenlijk dat we voor de meeste dingen van dat gedonder af gaan zijn. Als al die functionaliteit naar de CPU is verhuisd, is er geen enkele reden meer waarom je per mobo een ander BIOS met andere mogelijkheden nodig zou hebben. Een enkel AMD-BIOS dat van toepassing is voor alle AM4-borden zou dan genoeg zijn, waarbij het dan verantwoordelijkheid is van de vendors dat SB en traces kloppen, meer niet. Zijn zij ook van onderhoud BIOS-kant af, wat voor die lui wel op moet wegen tegen de voordelen van BIOS-huisstijl (laten we wel wezen, dat gaat om relatief klein deel van de gebruikers).

Als ze het inderdaad zo willen hebben dat je al je BIOS-instellingen op je CPU opslaat, zoals ik laatst ergens las, kan dat bijna niet anders. In dat geval moet een mobo bijna wel net zo plug-and-play zijn als je behuizing of je voeding - pure hardwarematige ondersteuning.

Het risico op corrupte BIOS-flash is dan idd wel een dingetje. Ingebouwde bootmanager met factory BIOS als failover, misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Iemand die competitief DOTA 2 heeft gespeeld. Als dat de game is waarmee ze de kracht van Zen willen laten zien, dan slaan ze imho de plank mis. Een Core i3 van Ivy Bridge haalt daar nog >80fps.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroenneman schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:47:
[...]

Iemand die competitief DOTA 2 heeft gespeeld. Als dat de game is waarmee ze de kracht van Zen willen laten zien, dan slaan ze imho de plank mis. Een Core i3 van Ivy Bridge haalt daar nog >80fps.
Nou, nou, nou, wat een negativiteit weer. Het gaat uiteraard om de populariteit/bekendheid van deze speler, niet om de kracht van Zen te laten zien. Daar zijn benchmarks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Dat klopt maar het is overtuigender om een populaire / bekende speler in een meer van de hardware vragende game uit te nodigen.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 01-12-2016 13:42 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:27:
[...]

Nou, nou, nou, wat een negativiteit weer. Het gaat uiteraard om de populariteit/bekendheid van deze speler, niet om de kracht van Zen te laten zien. Daar zijn benchmarks voor.
Negativiteit?
Ik zeg alleen maar dat het voor veel Tweakers niet echt interessant zal zijn, en zeker geen hype waardig, aangezien je met zo'n licht spel toch niks gaat zien qua differentatie tussen Zen of andere processors.

Ik had liever een event gezien waar het daadwerkelijk ging om de kracht achter Zen, en niet een verkapt marketing event.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Jeroenneman schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:54:
[...]

Negativiteit?
Ik zeg alleen maar dat het voor veel Tweakers niet echt interessant zal zijn, en zeker geen hype waardig, aangezien je met zo'n licht spel toch niks gaat zien qua differentatie tussen Zen of andere processors.

Ik had liever een event gezien waar het daadwerkelijk ging om de kracht achter Zen, en niet een verkapt marketing event.
Je moet wel lezen (op de AMD site). Er staat niet dat ze (alleen) DotA2 laten zien!
See eSports & Evil Geniuses legend PPD put “Zen” through its paces.

Ze kondigen alleen iemand (bekende speler) aan die wat gaat laten zien... misschien speelt ie wel wat anders of is ie helemaal verlieft op een benchmark... wie weet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Jeroenneman schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:47:
[...]

Even omgekeerd denken, DOTA 2 is wat minder modern, maar daarin zou je toch juist CPU-power moeten kunnen zien op lagere resoluties?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Wat loopt iedereen zich druk te maken. Ze zijn bij AMD echt wel snugger genoeg om niet enkel Dota te laten zien, indien ze uberhaupt Dota al op het scherm gooien.

PPD is bekend van Dota, dit betekend niet dat hij niks anders kan achter een pc. Kijk voor de grap eens op zijn twitch account, de laatste videos die te vinden zijn speelt hij Red Dead Redemption en Skyrim.
Lijkt toch alsof deze jongen meer kan dan enkel Moba's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twam schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:40:
[...]

Ik hoop eigenlijk dat we voor de meeste dingen van dat gedonder af gaan zijn. Als al die functionaliteit naar de CPU is verhuisd, is er geen enkele reden meer waarom je per mobo een ander BIOS met andere mogelijkheden nodig zou hebben. Een enkel AMD-BIOS dat van toepassing is voor alle AM4-borden zou dan genoeg zijn, waarbij het dan verantwoordelijkheid is van de vendors dat SB en traces kloppen, meer niet. Zijn zij ook van onderhoud BIOS-kant af, wat voor die lui wel op moet wegen tegen de voordelen van BIOS-huisstijl (laten we wel wezen, dat gaat om relatief klein deel van de gebruikers).

Als ze het inderdaad zo willen hebben dat je al je BIOS-instellingen op je CPU opslaat, zoals ik laatst ergens las, kan dat bijna niet anders. In dat geval moet een mobo bijna wel net zo plug-and-play zijn als je behuizing of je voeding - pure hardwarematige ondersteuning.

Het risico op corrupte BIOS-flash is dan idd wel een dingetje. Ingebouwde bootmanager met factory BIOS als failover, misschien?
Ik vondt het altijd wel wat hebben, een premium bord te kopen dat goed was voor een TDP tot op 220W of zelfs hoger. Gewoon weten waar je aan toe bent en alle mogelijke featureset erop hebben die je maar hebben wilt. Een premium bord garandeerde enigzins ook dat je een chipset had dat enigzins cherrypicked was voor enorm hoge FSB's. Ook extra's zoals meerdere PCI-express sloten, tot op 8 ~ 12 S-ata poorten, USB3 en de hele partij. Geen gedoe meer met VRM's die opgeblazen werden.

Tegenwoordig lijkt dat dan ook in de CPU gehuisvest te (gaan) zitten. Het OC'en wordt hiermee ook complexer, ik ben altijd voorstander geweest van een hoge FSB vs hogere MP. De chipset moet gewoon van goede kwaliteit zijn in de CPU anders klokt het mischien niet zoals je wilt.

Ik wacht levering en reviews ook echt even af. Vooral het OC plaatje ben ik erg benieuwd naar. Het is een andere techniek in nog kinderschoenen.

Al is gelezen dat op lucht 4GHz+ gehaald mag worden en op LN2 5GHz op de eerste batches ZEN cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben vooral benieuwd naar de variatie in het overklokken voor de gewone editie (niet Black) en de gegarandeerde overklok die redelijkerwijze (goede koeler van rond de 40 euro in Fractal Design R5 of een vergelijkbare kast) haalbaar is.
Ardjee schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:37:
Zelf hoop ik dat je in de bios cores handmatig aan en uit kan zetten: Mijn plan is om de goedkoopste octacore te halen, er 2 cores van uit te zetten om de temperaturen te laten zakken en daarna te overclocken tot zover de koeling dat toelaat. Als ik hiermee een hexacore op 4 GHz weet te maken heb ik voor mijn gevoel een prima balans tussen single core prestaties en hoeveelheid cores. Aangezien ik van plan ben om asap een nieuwe pc te maken ben ik bang dat ik niet ga wachten op de toekomstige hexacores. Mocht later blijken dat software prima omgaat met alle 8 cores dan kan ik ze altijd weer heractiveren.
Een goed idee.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2016 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

vandaag en gister wat nieuws artikelen gezien met titels over dat AMD bij new horizon ook de RX490 en dus mogelijk de VEGA architectuur gaat aankondigen/laten zien. Inhoud van die artikelen is vervolgens jammer genoeg wel weer een hoop gezwam over ZEN zonder iets interessants te vermelden.

Zelf denk ik niet dat dat gaat gebeuren, misschien op CES dat ze wat gaan laten doorschemeren van VEGA maar eerder verwacht ik het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07

flessuh

Set sail for fail!

Het zal toch vooral een evenement zijn voor Zen. Ik hoop wel dat als ze het middels een game laten zien ze wel een game pakken die inderdaad flink afhankelijk is van de CPU, anders gaan ze afgebrand worden op internet...

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Gelunox schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:39:
vandaag en gister wat nieuws artikelen gezien met titels over dat AMD bij new horizon ook de RX490 en dus mogelijk de VEGA architectuur gaat aankondigen/laten zien. Inhoud van die artikelen is vervolgens jammer genoeg wel weer een hoop gezwam over ZEN zonder iets interessants te vermelden.

Zelf denk ik niet dat dat gaat gebeuren, misschien op CES dat ze wat gaan laten doorschemeren van VEGA maar eerder verwacht ik het niet
Let op, De RX490 is nog geen VEGA - volgens de geruchten. Dit is simpelweg de 480 in Crossfire op 1 chip.
Verder denk ik dat het een demo gaat zijn waarin weinig concrete informatie naar boven zal komen eerlijk gezegd. Vooral publiciteit dus in feite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:55:
[...]

Let op, De RX490 is nog geen VEGA. Dit is simpelweg de 480 in Crossfire op 1 chip.
Verder denk ik dat het een demo gaat zijn waarin weinig concrete informatie naar boven zal komen eerlijk gezegd. Vooral publiciteit dus in feite.
Waar haal je dat vandaan? lijkt me een beetje verwarrende naamgeving gezien de dual gpu kaarten meestal een aparte naam hebben (Bijvoorbeeld in het Radeon HD schema waren het X990 kaarten, bij de R9 is het de 295X2). Ik ga er toch echt van uit dat de 490 een VEGA kaart wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel met VESA standaard hoop ik? :+

De VEGA is vermoedelijk een RX480 X2. De echte VEGA met HBM2 komt volgend jaar toch pas uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:44:
Wel met VESA standaard hoop ik? :+

De VEGA is vermoedelijk een RX480 X2. De echte VEGA met HBM2 komt volgend jaar toch pas uit?
Vega is de naam van de architectuur. RX480 heeft de Polaris architectuurd. RX480 X2 is dus nog steeds Polaris en geen Vega.

Vega word Q1 2017 verwacht inderdaad. Ik verwacht zelf ook niet iets over Vega te horen bij het New Horizon event.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Gelunox schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:36:
[...]

Waar haal je dat vandaan? lijkt me een beetje verwarrende naamgeving gezien de dual gpu kaarten meestal een aparte naam hebben (Bijvoorbeeld in het Radeon HD schema waren het X990 kaarten, bij de R9 is het de 295X2). Ik ga er toch echt van uit dat de 490 een VEGA kaart wordt
offtopic: http://wccftech.com/radeon-rx-490-vr-4k-december/
The biggest hint to the nature of the RX 490 comes from these Zauba shipment manifests and one RRA certification that we spotted and analyzed a few months ago. These contained multiple variants, all of whom have been accounted for except one. This variant has not yet been identified and is quite possibly the RX 490. Dubbed the “C99” variant hereon, all of the evidence on it point to the fact that we are looking at a dual GPU solution, probably one based on a full version of Polaris 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

blijft natuurlijk een gerucht, maar er zit wat achter. Persoonlijk zit ik niet te wachten op een dual gpu kaart. Speel alles op borderless waardoor de 2e gpu maar uit z'n neus zou zitten te vreten (m.u.v. nog niet fatsoenlijk bestaande multi gpu games in DX12 en Vulkan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelunox schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 15:37:
[...]

blijft natuurlijk een gerucht, maar er zit wat achter. Persoonlijk zit ik niet te wachten op een dual gpu kaart. Speel alles op borderless waardoor de 2e gpu maar uit z'n neus zou zitten te vreten (m.u.v. nog niet fatsoenlijk bestaande multi gpu games in DX12 en Vulkan)
Ik heb er ook geen interesse in, liever 1 betere kaart, dan heb je tenminste geen schalingsproblemen en geen extra stutter. Het schijnt dat AMD dat tegenwoordig vrij goed regelt voor nieuwe spellen maar is het ook voor alle oudere (tussen 2010 en 2015 of zo) spellen goed geregeld die een zwaardere grafische kaart kunnnen gebruiken, zeker voor een monitor die een RR van 144 Hz heeft. Ik koop graag een AMD-kaart maar zo een zou ik er niet kopen. Gelukkig is het een slecht onderbouwd gerucht, hopelijk is het niet waar.
Temujin schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 15:00:
[...]

Vega is de naam van de architectuur. RX480 heeft de Polaris architectuurd. RX480 X2 is dus nog steeds Polaris en geen Vega.

Vega word Q1 2017 verwacht inderdaad. Ik verwacht zelf ook niet iets over Vega te horen bij het New Horizon event.
Met een paar maanden te gaan zou het best kunnen dat ze er iets over melden. Meer dan een teaser verwacht ik niet. Het werkt beter als je in de weken voorafgaande aan de lancering een hype krijgt, ik verwacht daarom dat ze dan pas details gaan geven.
Ik hoop trouwens dat die Vega-kaarten een DP 1.4 connector bevatten, dan gaan de monitorfabrikanten misschien eindelijk eens 4k-schermen bouwen die een hogere RR hebben en misschien helpt het ook wel om LG en Samsung te stimuleren om eens 144 Hz IPS-monitors te maken.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2016 00:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

In navolging van mijn eerdere creatie in CJ's Radeon Topic heb ik nu ook een overzichtje gemaakt van de relatieve prestaties van 5 generaties AMD cpu's die ik in mijn bezit heb (gehad). Uiteraard deel ik ook deze graag weer met jullie ;)

AMD CPU Generations Comparison

Voor het relatieve prestatieniveau ten opzichte van de FX-8350 heb ik het gemiddelde genomen van (multithreaded) Cinebench R10, Passmark en 3DMark 2006 cpu scores. De rood gekleurde cellen geven het prestatieniveau weer ten opzichte van de FX-8350 afgerond op 5%.

En weer een paar leuke observaties:
  • Er zijn zeker 13 Barton's nodig voor de prestaties van één FX-8350 :+
  • Het aantal transistors is met een factor 20 toegenomen
  • In tegenstelling tot videokaarten is het TDP niet heel sterk toegenomen
  • Het verschil tussen de Phenom II X4 965 en de FX-8350 is groter dan ik had verwacht
Ik ben nog steeds blij met mijn FX-8350. Ik vind dat we deze nu best als een succes mogen beschouwen. Vroeger mocht je blij zijn als je na 3 jaar überhaupt nog een nieuw spel kon opstarten met je oude CPU. Ik ben dan ook benieuwd wat Zen zal brengen. Als de geruchten enigszins kloppen verwacht ik dat de score verdubbelaar wordt ingezet!

Vragen/opmerkingen/suggesties zijn welkom 8)

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het schijnt zelfs zo te zijn dat als je 1 core van 1 module uitschakelt, de single thread prestaties iets naar boven gaan. Er zijn geen shared resources meer en 1 core heeft dan exclusief toegang tot het gedeelde.

Als je van een 8 core vishera 1,3,5 en 7 uitschakeld hou je effectief een 4 core cpu over maar dan met betere single core prestaties en mischien zelfs de helft minder aan verbruik.

Ik heb het nog niet getest. Met 4.8ghz mis je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Met een snel in elkaar geflanst testje met sysbench houd ik 51.6% van de prestaties over met de oneven cores uitgeschakeld (aangezien core 0 niet uit mag) op een 8370E. Ga ik toch liever voor alle cores :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RmanX schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 21:54:
In navolging van mijn eerdere creatie in CJ's Radeon Topic heb ik nu ook een overzichtje gemaakt van de relatieve prestaties van 5 generaties AMD cpu's die ik in mijn bezit heb (gehad). Uiteraard deel ik ook deze graag weer met jullie ;)

[afbeelding]

Voor het relatieve prestatieniveau ten opzichte van de FX-8350 heb ik het gemiddelde genomen van (multithreaded) Cinebench R10, Passmark en 3DMark 2006 cpu scores. De rood gekleurde cellen geven het prestatieniveau weer ten opzichte van de FX-8350 afgerond op 5%.

En weer een paar leuke observaties:
  • Er zijn zeker 13 Barton's nodig voor de prestaties van één FX-8350 :+
  • Het aantal transistors is met een factor 20 toegenomen
  • In tegenstelling tot videokaarten is het TDP niet heel sterk toegenomen
  • Het verschil tussen de Phenom II X4 965 en de FX-8350 is groter dan ik had verwacht
Ik ben nog steeds blij met mijn FX-8350. Ik vind dat we deze nu best als een succes mogen beschouwen. Vroeger mocht je blij zijn als je na 3 jaar überhaupt nog een nieuw spel kon opstarten met je oude CPU. Ik ben dan ook benieuwd wat Zen zal brengen. Als de geruchten enigszins kloppen verwacht ik dat de score verdubbelaar wordt ingezet!

Vragen/opmerkingen/suggesties zijn welkom 8)
Het viel me op dat zelfs de beste huidige AMD CPU's een schrikbarend lage score halen in SCP voor Cinebench R15. Heb jij daar iets interessants over te vertellen? Er zijn mensen die beweren dat Cinebench niet eerlijk is voor de AMD-cpu's van de laatste jaren maar valt dit ook te onderbouwen? Ik ben benieuwd met welke Intel-CPU's de ingame-prestaties (exact hetzelfde systeem op de CPU en het moederbord na met een vergelijkbaar type moederbord (gericht op maximale overklok)) van de beste AMD-CPU's te vergelijken zijn bij CPU-intensieve games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmanX

RmanX

Mario pizza!

Verwijderd schreef op zondag 4 december 2016 @ 02:02:
[...]

Het viel me op dat zelfs de beste huidige AMD CPU's een schrikbarend lage score halen in SCP voor Cinebench R15. Heb jij daar iets interessants over te vertellen? Er zijn mensen die beweren dat Cinebench niet eerlijk is voor de AMD-cpu's van de laatste jaren maar valt dit ook te onderbouwen? Ik ben benieuwd met welke Intel-CPU's de ingame-prestaties (exact hetzelfde systeem op de CPU en het moederbord na met een vergelijkbaar type moederbord (gericht op maximale overklok)) van de beste AMD-CPU's te vergelijken zijn bij CPU-intensieve games.
Ik heb me niet zo verdiept in het vergelijk tussen Intel en AMD in Cinebench scores, dus hier weet ik helaas niet zoveel over te vertellen. Ik kan me wel voorstellen dat de ontwikkelaars misschien beter hebben geoptimaliseerd voor Intel vanwege het marktaandeel. Ik heb waarden van R10 gebruikt, omdat ik voor deze release voor alle processoren een benchmarkwaarde kon vinden. 8)

Je vraag over vergelijkbare Intel CPU's is wel een interessante. In het verleden vergeleek ik zelf de FX-8350 met de i5-2500K. Tegenwoordig is een i3-6100T al bijna net zo snel.. Ik denk/hoop dat de nieuwe Zen zich kan meten met een i7-6700K welke in theorie alweer 2x zo snel is als een FX-8350.

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dcm360 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:22:
Met een snel in elkaar geflanst testje met sysbench houd ik 51.6% van de prestaties over met de oneven cores uitgeschakeld (aangezien core 0 niet uit mag) op een 8370E. Ga ik toch liever voor alle cores :)
Dan ga ik het al niet eens meer testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmanX

RmanX

Mario pizza!

RmanX schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:16:
[...]
Je vraag over vergelijkbare Intel CPU's is wel een interessante. In het verleden vergeleek ik zelf de FX-8350 met de i5-2500K. Tegenwoordig is een i3-6100T al bijna net zo snel.. Ik denk/hoop dat de nieuwe Zen zich kan meten met een i7-6700K welke in theorie alweer 2x zo snel is als een FX-8350.
Hmm heb een artikeltje van vorig jaar gevonden waarin een aantal generaties Intel cpu's wordt vergeleken. De FX-8350 prestaties staan hier ook in ter vergelijk 8)

[ Voor 5% gewijzigd door RmanX op 05-12-2016 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RmanX schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:11:
[...]

Hmm heb een artikeltje van vorig jaar gevonden waarin een aantal generaties Intel cpu's wordt vergeleken. De FX-8350 prestaties staan hier ook in ter vergelijk 8)
Grofweg een achterstand (in vergelijking met Intel) van 3 jaar qua prestaties terwijl het vermogen veel hoger ligt. Soms presteert het aanzienlijk beter (videoencoding) maar ook dan loopt het meerdere generaties achter, soms presteert het wat zwakker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 13-09 17:45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In de andere AMD-draad ook besproken. Forbes plaatste er ook een artikel over, er zijn blijkbaar toch wel sterke aanwijzingen dat dit waar is.

Het is minder onlogisch dan dat je zou denken. AMD kan het het geld goed gebruiken, Intel kan de veel betere geïntegreerde graphics goed gebruiken, Intel betaalt nu al $1,5 miljard aan Nvidia voor door Intel zelf ontwikkelde technologie (protection money; Nvidia sleept Intel voor de rechtbank als Intel niet dat geld betaalt :')) voor slechts een beperkt aantal jaren (daarna zouden ze dus weer opnieuw zo'n deal moeten sluiten om niet aangeklaagd te worden door Nvidia) dus Intel is bereid om veel geld te betalen aan AMD voor deze deal. Het enige probleem is dat AMD haar gigantische voordeel op APU-vlak opgeeft. Maar goed, als Intel AMD blijft betalen voor het ontwikkelen van betere geïntegreerde graphics en AMD heeft het vertrouwen dat ze op CPU-vlak weer de strijd aankunnen...
Financieel gezien is het dubbele winst, er stroomt geen 'beschermingsgeld' meer van Intel naar Nvidia en AMD krijgt veel extra geld van Intel.
spoiler:
Voor wie het niet helemaal volgt, hoewel Intel alle technologie zelf heeft ontwikkeld - wat verklaart waarom de geïntegreerde graphics nog steeds zo slecht zijn ondanks dat meer dan de helft van het oppervlakte van de die hiervoor wordt gebruikt - gebruiken ze principes die door Nvidia en AMD zijn ontwikkeld omdat deze principes de enige manier zijn om een grafishce kaart te maken. Het feit dat je een zeer groot aantal processorkernen gebruikt waarbij je eilandjes van kernen maakt die gespecialiseerd zijn in 1 bepaalde taak...
Intel gebruikt bijvoorbeeld geen CUDA-kernen of eender welke bestaande Nvidia architectuur.
Zelf zou ik het prachtig vinden als AMD op de lange termijn wordt beloond voor het feit dat AMD niet Intel probeerde af te zetten en dat Nvidia ervoor wordt gestraft dat dit bedrijf dat wel deed. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat is ook niet zo gek, voor Intel zijn de graphics geen hoofdzaak en ze hebben eerder ook al 3rd party IGP designs gebruikt (van Imagination). Als je toch al fors moet betalen voor de patenten, dan kan je net zo goed de designs in hun geheel kopen en je eigen graphics jongens naar huis sturen.

Intel heeft grotere problemen aan hun hoofd dan AMD of nVidia: Qualcomm stapt net hun terrein op, en dat is een vergelijkbaar groot en machtig bedrijf als Intel.

[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 08-12-2016 15:00 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.