[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.327 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Dat is een aanzienlijke kleinere chip als dat we gewend zijn van AMD. Bulldozer op 32nm is 315mm2. En ja, daar maken ze ook MCM modellen mee. Als de grootte ongeveer in de buurt komt van wat je zegt dan zoude de Zen APUs ook wel eens aanzienlijk kleiner uit kunnen vallen. Alle APUs zijn tot nu toe altijd rond de 240mm2 geweest (Llano 228mm2, Trinity/Richland 246mm2, Kaveri 245mm2 en Carrizo 244mm2). Bobcat e.d. zat rond de 110mm2.

[ Voor 65% gewijzigd door madmaxnl op 24-05-2016 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 11:55

hidde212

Free your mind...

Dus qua grootte schaalbaar naar 16-core binnen het AM4 socket m.b.v. de GMI-link?

Het kan zeker een interessante tijd worden voor AMD.

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
Ik vind/vond het altijd al heel prettig dat AMD lang(er) op een socket blijft/bleef hangen waardoor je nog ergens in de toekomst (wel) je CPU kan/kon upgraden.

Wat ze met de AM4 socket gaan/kunnen doen zou nog beter zijn.

Ik hoop dan ook dat ik later nog/weer voor een CPU met meer cores (16c, yes please) of juist een Zen+ kan gaan :) Mensen met een lager/minder budget kunnen bv. eerst voor een APU gaan en later (en als het nodig zou zijn) voor meer grafisch geweld gaan en een andere Zen(+) CPU (of een snellere APU dat kan natuurlijk ook). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-09 10:52

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

Voor degenen "in the know" m.b.t. summit ridge:

in welk segment is AMD eigenlijk van plan de AM4 CPU in te zetten?
In dit topic wordt Skylake hier en daar aangehaald, maar in andere bronnen wordt gesproken over een aanval op de LGA 2011 chips.

High-end zie ik vaak terugkomen in presentaties van AMD zelf, maar dat is een nogal flexibele term :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Vervanger van FM2+ en AM3+, dus van simpele APU tot erg krachtige manycore CPU.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27

Richardus27

Dan stel ik mijn upgrade nog even uit, hopen dat het wachten op ZEN het waard zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Als je kan wachten (geld in je zak houden en dat je systeem het nog red) dan zou ik het zeker nog uitstellen. Al is het maar om te kijken wat AMD gaat brengen (in snelheid en voor welke prijs) en waartoe Intel dan gedwongen gaat worden bv. qua prijs.

Voor elke fanboy, van welk kamp dan ook, kan het heel leuk worden... Als de underdog voor mij goed genoeg is (goed op kan werken en gamen) dat steun ik die. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
Goed nieuws voor de mensen die hun oude koeler willen meenemen naar AM4. De bevestiging voor de koeler verandert niet met AM4.
For all AMD fans out there, we have good news. AMD has just informed us, that the new ‪#‎AM4‬ CPUs will use the standard mounting holes that has become the norm since AM2. This means, all Thermalright coolers will be compatible to the new ‪#‎Zen‬ processors.
https://www.facebook.com/...t/posts/10153794924514102

[EDIT]
Zie onderstaand :-(
Verwijderd in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34"

[ Voor 12% gewijzigd door LongBowNL op 26-05-2016 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27

Richardus27

NINjak schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 17:27:
Als je kan wachten (geld in je zak houden en dat je systeem het nog red) dan zou ik het zeker nog uitstellen. Al is het maar om te kijken wat AMD gaat brengen (in snelheid en voor welke prijs) en waartoe Intel dan gedwongen gaat worden bv. qua prijs.

Voor elke fanboy, van welk kamp dan ook, kan het heel leuk worden... Als de underdog voor mij goed genoeg is (goed op kan werken en gamen) dat steun ik die. :)
Systeem redt het nog makkelijk, momenteel ligt er een I5-4570 in.
Gaat niet zozeer om performance gains, maar wil eens gaan overclocken, en heb geen zin om daarvoor bij Intel 100+ extra uit te geven. (K-series cpu en Z-mobo)

Plus AMD fanboyisme :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
LongBowNL schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:12:
Goed nieuws voor de mensen die hun oude koeler willen meenemen naar AM4. De bevestiging voor de koeler verandert niet met AM4.

[...]

Thnx, had het zelf nog niet ergens gezien/gelezen maar mooi om te weten.

Ik wilde in mijn nieuwe systeem toch maar eens waterkoeling gaan gebruiken (het moet maar eens gaan gebeuren). Weet nu naar welke socket(s) ik echt kan uitkijken ;) Oja, ik bedoel dus niet van die gesloten systemen van bv. Corsair (H100i, enz) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212

hidde212

Free your mind...

LongBowNL schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:12:

[...]i

Er gaan dan toch verschillende geruchten de ronde: http://www.bitsandchips.i...rently-than-older-sockets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 15:51
Het kan zijn dat de gaten verplaatst zijn, maar dat het tussenstuk nog steeds dezelfde bevestiging mechaniek heeft. (Anders zouden ze meeteen de net nieuwe wraith koeler moeten aanpassen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Thermalright heeft het bericht inmiddels gerectificeerd, het lijkt er dus toch op dat AM4 een ander mounting mechanisme gaat gebruiken dan eerdere sockets.
It seems AMD in Germany and the US have different informations on the new AM4 series. According to yet another source from AMD, #AM4 will indeed use a different mounting system. We are sorry for the confusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Zenix

BOE!

Hoop dat niet teveel verschil in zit mijn EK Supreme LT blok heeft wat marge met de mounting.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 26-05-2016 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
AdoredTV heeft op YouTube weer een leuke kijk en waarschijnlijk goede aannames op een aantal (AMD) zaken ;)

May Update - Pascal, Polaris, Vega, ZEN, A few highlights and bits and pieces of obscure tech information over the past couple of weeks. YouTube: May Update - Pascal, Polaris, Vega, ZEN

Hoe hij naar dingen kijkt is (in mijn ogen) zeer geloofwaardig, ook zijn aannames en zeker ook zijn bedenkingen over gebruikte/bepaalde benchmarks (niet alleen in deze video). In deze video post, zijn idee, over het (te?) kleine verschil tussen de GeForce GTX 1080 en GTX 1070!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik snap niet wat men in die YouTube video's ziet. Er wordt niks nieuws verteld en het is vrij duidelijk dat ze eigenlijk weinig kennis van het onderwerp hebben. AdoredTV precies hetzelfde en dan praat die ook nog eens met een extreem accent.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Als je "het niet snapt wat men ziet in die YouTube video's ziet" dan niet. Echter soms zijn er van die kanalen die duidelijk wel de moeite waard zijn. Ik geef toe de meeste YouTube kanalen "met kennis" zijn het kijken niet waard.

Dat hij met een accent praat dat is eenmaal zo en heel vaak als je in schotland woont. Ik heb totaal geen problemen hem te verstaan. Waarom zou jij zou kunnen bepalen dat hij weinig kennis van zaken heeft/zou hebben weet ik niet maar heb je de video wel gekeken en/of begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja omdat ik veel van zijn andere video's ook heb gezien. Ook wijst hij in deze video nog naar één van zijn vorige waar hij dacht dat er alleen een GP100 ging komen en de rest rebrands zouden zijn. 8)7

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 02:07
Ik vind die youtube filmpjes überhaupt veel te tijdrovend, je kunt niet even scrollen naar het interessante deel en zonder de daadwerkelijke cijfers kun je ook lastig je eigen conclusie trekken.
Leuk voor unboxing wanneer dit door een dame wordt gedaan, maar verder nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Klopt, ook geen CTRL+F om iets op te zoeken en soms moet je ook weer even terug spoelen omdat het te snel ging of je verstond het niet goed. Eigenlijk is het maar onhandig die video's en veel, zo ook die hierboven zijn erg langdradig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Multiple independence sources have confirmed that AMD has Zen x86 prototype chips ready for demonstration, and they might even be displayed tomorrow during the Computex 2016 press conference here in Taiwan.
Bron: http://fudzilla.com/news/...md-has-zen-ready-for-demo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Noctua Readies AMD Socket AM4 Upgrade Kit

AM4 komt toch dichterbij. Misschien zit ik fout met mijn verwachting van alleen laptop CPUs van AMD op Computex. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

LongBowNL schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:11:
Noctua Readies AMD Socket AM4 Upgrade Kit

AM4 komt toch dichterbij. Misschien zit ik fout met mijn verwachting van alleen laptop CPUs van AMD op Computex. :)
Ik hoop dat Thermalright ook gewoon gratis een mount-setje gaat opsturen, net als Noctua in dat bericht zegt te doen.

Wel jammer dat AMD na al die jaren, vanaf AM2 volgens mij, afstapt van de manier van mounting en positie van schroefgaten. Het was behoorlijk nice dat ze zolang dezelfde koelers ondersteunden.

Maarja, het is niet anders, hoop wel dat de stock manier van vastmaken beter is, dat klem-mechanisme was best wel klote :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deregtx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-08 17:57
Er zijn benchmark resultaten opgedoken: http://browser.primatelabs.com/geekbench3/5973875 een Octacore x86, is dat AMD met de chinese joint venture?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45
deregtx schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 23:13:
Er zijn benchmark resultaten opgedoken: http://browser.primatelabs.com/geekbench3/5973875 een Octacore x86, is dat AMD met de chinese joint venture?
CentaurHauls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deregtx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-08 17:57
Ook interessant waar Via mee komt. Na wat googlen zie ik dat ze met 1000 man + Centaur en S3 aan een x86/ARM chip bezig zijn Maar daar verwacht ik weinig van. :P We zullen zo wel wat meer over Zen te weten komen :9~

[ Voor 12% gewijzigd door deregtx op 01-06-2016 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
AMD Live at Computex 2016.

[ Voor 47% gewijzigd door Icelus op 01-06-2016 07:38 ]

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

AMD Confirms Key "Summit Ridge" Specs

AMD CEO Lisa Su, speaking at the company's Computex reveal held up the most important CPU product for the company, the new eight-core "Summit Ridge" processor. A posterboy of the company's new "Zen" micro-architecture, "Summit Ridge" is an eight-core processor with SMT enabling 16 threads for the OS to deal with, a massive 40% IPC increase over the current "Excavator" architecture, and a new platform based around the AM4 socket.

The AM4 socket sees AMD completely relocate the core-logic (chipset) to the processor's die. Socket AM4 motherboards won't have any chipset on them. This also means that the processor has an integrated PCI-Express gen 3.0 root complex, besides the DDR4 integrated memory controller. With the chipset being completely integrated, connectivity such as USB and SATA will be routed out of the processor. The AM4 socket is shared with another kind of products, the "Bristol Ridge" APU, which features "Excavator" CPU cores and a 512-SP GCN 1.2 iGPU.

http://www.techpowerup.co...ms-key-summit-ridge-specs

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:36
Meer info over de 7de generatie APU's 'Bristol Edge'.

https://semiaccurate.com/...h-generation-mobile-apus/

Wat ze op het einde van het artikel aangeven is dat de small cores àla Jaguar(+) einde verhaal zijn voor nu. De big cores zitten in alle APU's, van low end naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
De volgende datum om naar uit te kijken is 23 augustus:
A New, High Performance x86 Core Design from AMD (Michael Clark, AMD)
Op http://www.hotchips.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 07:38
-The_Mask- schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:47:

AMD Confirms Key "Summit Ridge" Specs

[...]

The AM4 socket sees AMD completely relocate the core-logic (chipset) to the processor's die. Socket AM4 motherboards won't have any chipset on them. This also means that the processor has an integrated PCI-Express gen 3.0 root complex, besides the DDR4 integrated memory controller. With the chipset being completely integrated, connectivity such as USB and SATA will be routed out of the processor. The AM4 socket is shared with another kind of products, the "Bristol Ridge" APU, which features "Excavator" CPU cores and a 512-SP GCN 1.2 iGPU.[/i]

http://www.techpowerup.co...ms-key-summit-ridge-specs
Wil dat zeggen dat AM4-mobo's dan ook merkbaar goedkoper zullen worden? In theorie zou je verwachten dat hierdoor de productie kosten in ieder geval omlaag gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Twam schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:44:
[...]

Wil dat zeggen dat AM4-mobo's dan ook merkbaar goedkoper zullen worden? In theorie zou je verwachten dat hierdoor de productie kosten in ieder geval omlaag gaan...
Dat zou je idd verwachten. Er hoeft immers geen chipset meer geïntegreerd te worden. Wordt iig interessant :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
zou dan een CPU upgrade genoeg zijn om bijvoorbeeld USB poorten te updaten van 3.0 naar 3.1?

zolang de pin-out verder het zelfde blijft en de eisen aan de kabels/traces niet verder verscherpt zijn zou het kunnen lijkt me.

maar... hoeveel USB, SATA poorten en PCI-E lanes krijg je? is dat genoeg? ruim voldoende? of eerder net genoeg voor de gemiddelde gebruiker?

nu val er met moederborden/chipsets nog wat te kiezen. met 1 size fits all natuurlijk een stuk minder.
Al kunnen de pci-e lanes ook gebruikt worden voor extra usb or sata aansluitingen (gebeurt nu ook al).

het is dus voornamelijk de vraag hoeveel PCI-E lanes er zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Countess op 02-06-2016 16:21 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Idd chipsets hebben nu ook niet oneindig aantal USB en SATA poorten, kun je oplossen door extra chips toe te voegen. Je hebt alleen iets nodig waar je die op aan kunt sluiten. PCI Express lanes dus.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zou een pc dan ook op z`n kop geconfigureerd kunnen worden.

Dus een processorkaart met APU erop en dan een moederbord als backplane dat alleen dient als powersupply en bridge tussen de APU`s?

Kan je erg gekke + leuke configuraties mee bouwen lijkt me, erg klein maar ook erg groot dmv lego achtige combo`s. (de PCI-expressbus dan vanuit de insteekkaart aansturen)

[ Voor 8% gewijzigd door enchion op 02-06-2016 16:54 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Huh? Je wil de CPU aan een PCB ("moederbord") vastzetten om vervolgens dat PCB weer in een andere te drukken?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Ipv wat je nu doet is een grafische kaart in een moederbord steken, dan dus een CPU/APU-kaart in een moederbord steken.

Je CPU/APU-kaart wordt dan dus "gewoon" een insteekkaart, en het moederbord alleen een soort hub+powerregulator.

Wil je dan nog een losse GPU dan steek je die bij, wil je extra CPU cores dan steek je dat bij.

De enige vraag die dan overblijft is moeten de insteekpoorten dan vanuit de kaarten of vanuit het MB worden aangestuurd.

Anyway met een processor met alle MB functies aan boord wordt het interessant daarover na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
AMD Torrenza déjà vu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Maar dat bestaat al. :p

En dat noemen ze een socket en wil je meer dan heb je een dual of quad socket moederbord. Het voordeel van een socket is dat het een stuk beter werkt dan een insteekkaart en je kunt er ook veel gemakkelijker een koeler op plaatsen.

Die slot1 van een tijd terug was echt niet zo ideaal dat het nu maar terug moet.

Maar ik begrijp je wel, moet ook wel kunnen, maar dan kun je alles wel herzien. Heel veel aan de ATX standaard is niet ideaal. Maar een hele nieuwe standaard maken betekend dat alle fabrikanten daaraan mee moeten werken. Van voeding tot CPU, van moederbord tot behuizing.

Het meest gemakkelijke zou een gewoon een universele standaard zijn. Eén slot waar je alles in kunt klikken, CPU, geheugen, videokaart en opslag.

Een universele aansluiting waar alles op past en welke ook de stroom aan alles kan leveren en alles werkt gewoon op 12V, weg met die onhandige 3,3V, 5V 5Vstandby en de -12V welke sowieso al nooit meer gebruikt wordt.

Gewoon een voeding dus welke alleen 12V levert aan het hoofd PCB wat niet meer dan insteekkaart is zonder (veel) elktronica en een moederbord met x aantal insteeksloten waar data en stroom doorloopt.

Daar druk je dan vervolgens een CPU naar keuze in, of meerdere CPU's mocht je dat willen, maar datzelfde slot kun je ook gebruiken voor geheugen en opslag wat gewoon een en hetzelfde is. Waarom heb je werkgeheugen en opslag geheugen nodig, gewoon snel opslag geheugen en je hebt geen werkgeheugen meer nodig. :p Mocht je dan juist veel GPU kracht hebben dan druk je gewoon meerdere GPU's in het systeem.

En de aansluitingen voor de randapparatuur worden ook gewoon een insteekkaart.

Voor de rest heeft niks zelf actieve koeling maar alles werkt passief en casefans zorgen voor de benodigde airflow net als in een serverrack. Als je dit goed doet heb je perfecte airflow en kan het dus gewoon heel stil werken.

Maar ja dan is echt alles anders en zoiets gaat niet zo maar. Helemaal niet nu de PC markt nogal klein is en alleen maar krimpt, niemand die hier zijn geld aan gaat verspillen. Daarnaast kan alleen Intel dit veranderen, zij onderhouden de huidige ATX standaard ook en bepalen in principe de aanpassingen.

[ Voor 73% gewijzigd door -The_Mask- op 02-06-2016 17:49 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 18-09 00:23
Twam schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:44:
[...]

Wat een onzin...
Ze hebben nog steeds chipsets of ik heb een update gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Ja deze: -The_Mask- in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34"

Chipset zit volgens TPU in de CPU gebakken vanaf Summit Ridge.

[EDIT]
Al zou jouw info van 21 maart vast wel beter zijn. Maar ik gok NDA. :P
https://gathering.tweaker...message/46252935#46252935

[ Voor 31% gewijzigd door LongBowNL op 02-06-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
LongBowNL schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 20:34:
Ja deze: -The_Mask- in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34"

Chipset zit volgens TPU in de CPU gebakken vanaf Summit Ridge.

[EDIT]
Al zou jouw info van 21 maart vast wel beter zijn. Maar ik gok NDA. :P
https://gathering.tweaker...message/46252935#46252935
Onzin. Ik heb de AMD chipsets zelf in de hand gehad.
Zodoende... het kan zijn dat ik een update heb gemist... maar betwijfel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
De southbridge bedoel je? Northbridge zit toch mooi in de huidige APU's en straks in de Zen CPU's. Bulldozer had nog een aparte north en south bridge. Dus van een set is niet meer te spreken. Tenzij je CPU/APU en Southbridge de chipset noemt.

Northbridge in de CPU of APU duwen is logisch. De southbridge daarentegen niet altijd. Aangezien niet elke moederbord fabrikant 6 of meer sata poorten wil of 8 USB poorten etc. Ze kunnen dus zelf kiezen welke IO ze via PCI-e met de semi SoC combineren. De southbridge integreren beperkt de CPU of APU in die zin dat de maximale beschikbare poorten al vast liggen en er dan nog eens een losse chip bij moet voor meer. Dat is natuurlijk geen probleem. Enfin, dan kun je die southbridge dus ook in zijn geheel buiten de CPU/APU plaatsen en die keuzen aan de moederbord fabrikanten laten.

Wellicht dat AMD een dusdanige beperkte southbridge heeft ingebouwd zodat deze zelden een overbodige hoeveelheid poorten en functies heeft. Bijvoorbeeld 2 sata poorten een handje vol USB poorten zodat voor de low-end situaties afdoende is.

[ Voor 36% gewijzigd door madmaxnl op 03-06-2016 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Ja, uiteraard hebben ze net als Intel een PCH of SB hoe je dat ding wilt noemen.
Hoe kunnen ze anders AM4 van top to bottom gaan maken? Elke markt heeft een andere kost prijs, andere mogelijkheden, etc.

AM4 chipset zal wellicht de grootste teleurstelling zijn van AM4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Wat nou als ze dan wel 1 socket hebben, maar bepaalde eisen gaan stellen aan mobofabrikanten?

Je hebt nu al gedonder dat FX-83xx'en niet werken in de goedkoopste AM3+ mobo's.

Ik zie het wel gebeuren als er low-power en high-power borden komen, en dat een onderscheid tussen die planken ook het aantal USB-poorten en PCIe lanes is.

Zeg dat de opvolger van AM1, A4 en A6 low-power zijn, dualcoretjes of laag geclockte quadcores, met weinig PCIe lanes [20 ofzo] en een beperkt aantal USB poorten. Ook de stroomvoorziening van de CPU kun je dan beperken tot zeg 50w.

A8, A10 en de CPU's [als die nog los komen] kunnen naar high power, of je maakt voor de A8 en A10 nog een middenklasse. Die borden hebben dan USB poorten en PCI-lanes. En natuurlijk een stroomvoorziening die gemaakt is op hoger verbruik.

Wil je het helemaal goed hebben, moet AMD toch iets verzinnen waardoor een high-power CPU niet in een low-power bordje kan.

Of, gewoon simpeler voor de fabrikant, maar vast moeilijker voor de consument:

Als een CPU/SOC/APU/whatever maar 20 PCI-lanes heeft, maar het mobo is uitgevoerd voor 40, dan werken daar maar 20 van, en moet je in de UEFI instellen hoe ze verdeeld moeten worden. zo kun je toch nog dual-graphics gebruiken, gewoon 2x 8 en 1x4.

En andersom natuurlijk, bordjes met maar 20 uitgevoerde lanes, waardoor een CPU met 40 lanes gewoon 20 nutteloze lanes heeft. Of lanes voor andere dingen kan gebruiken, mochten die dingen wel op het bord zitten.

En zo gaat het ook met SATA, USB en alle andere dingen die je kan verzinnen. Eigenlijk lijkt mij dat laatste wel hoe het gaat gebeuren.

Voor de niche-markten, zoals een simpele dualcore die wel 8 sata-poorten nodig heeft, kan de fabrikant er gewoon extra chips op plakken, zo gebeurd dat nu ook.

Maar dat alles ingebakken wordt in de "cpu" zelf, en er geen NB of SB meer zou zijn was toch allang bekend?

Iets anders wat ik mij bedenk: betekend dit dat USB etc wat sneller wordt, omdat er minder overhead is? In plaats van eerst naar een SB te gaan en daarna naar de CPU, gaat alles nu direct naar de CPU. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als integratie van NB / SB geen winst op zou leveren dan had men dat vroeger al niet gedaan natuurlijk. De eerste A64 was geloof ik met geintegreerde NB en IMC. Het moederbord droeg nog steeds de chipset, en dat is volgens mij zo gebleven tot en met AM3+.

Wat ik hier dus jammer aan vind is dat je met moederborden vaak nog de keuze had tussen een goedkope, simpele AM3+ chipset, of een goed gebinde chipset (high-end) die je op de premium bordjes kon vinden en die garant stonden voor een HTT van 300MHz of zelfs hoger.

Nu is het echt lottery picking of je chipset / FSB mee kan komen. Het zal wel technische voordelen hebben zoals minder latency en snellere performance, maar de cherry-pick is er een beetje uit op deze manier.

AMD wil ook verdienen, en dat deden ze vroeger al door zelf chipsets te maken, en Nvidia daar ook mee uit te sluiten (de laatste was nforce 4 / 5 geloof ik?). Nu maken ze letterlijk alles zelf en is het enige verschil nog dat gemaakt kan worden de moederbord fabrikant. De ene kan veel meer power lanes opzetten, gebruik maken van hoge kwaliteit caps enz, maar hoe dan ook komt het op hetzelfde neer.

Wil dolgraag m'n PC upgraden, gelijk high-end ZEN met DDR4 en een retesnelle SSD in combinatie met een high-end PCI-express kaart, dat je voorlopig vooruit kunt.

Het enige positieve aan AM4 is dat koelers van AM3+ gewoon compatible zijn, dus mijn waterkoeling ook gewoon mee kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 01:47:

Het enige positieve aan AM4 is dat koelers van AM3+ gewoon compatible zijn, dus mijn waterkoeling ook gewoon mee kan komen.
Met een post als LongBowNL in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34" zou ik daar niet al te zeker van zijn. Grote kans dat koelers niet zonder meer op AM4 passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobinHood schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 01:51:
[...]

Met een post als LongBowNL in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34" zou ik daar niet al te zeker van zijn. Grote kans dat koelers niet zonder meer op AM4 passen.
Al vanaf Socket 939 is het nooit veranderd. Alleen de CPU's hadden een pin meer of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 01:58:
[...]

Al vanaf Socket 939 is het nooit veranderd. Alleen de CPU's hadden een pin meer of minder.
Noctua en Thermalright gaan niet voor de lol hun mounting-dingen aanpassen ;)

Gezien het feit dat AM4 "one socket to rule them all" wordt, zou het mij weinig verbazen als ze toch de manier van de koeler bevestigen gaan veranderen.

AM1 heeft bijvoorbeeld pushpins, al hoop ik niet dat dat standaard wordt. Wat AMD nu heeft werkt niet heel makkelijk, maar zit daarna wel heel goed vast. Pushpins zoals Intel ze gebruikt zijn dan wel makkelijker te gebruiken, het gebeurd geregeld dat ze toch loslaten.

Misschien wel een tussenoplossing, voor simpele, kleine koelertjes pushpins, en dat je de Wraith-koeler gewoon als een "echte" koeler moet vastschroeven aan de backplate ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoelde de mountingholes.

Als die gewoon gelijk blijven kan je de meeste koelers die NIET gebruik maken van de standaard bracket blijven bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik snap niet waarom de monteer gaten opeens net even anders moeten zijn. De Zen CPU die Lisa liet zien was toch gewoon de standaard maat? Iemand die dat zo op het bloten oog kan zien?

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/GAv3HqIl5YeCiDAppriliSzU/full.png?nohitcount=1

Ter referentie

[ Voor 23% gewijzigd door madmaxnl op 03-06-2016 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Hmm, lastig, socket 939, en dus alles wat volgde, zou zo'n 4x4 centimeter zijn.

Een beetje duim is zo'n 2cm breed, en er lijken twee duimen in de breedte in te passen, dus dan zou het hetzelfde formaat zijn.

Echter, Lisa Su is Aziatisch, en die hebben vaak toch wat kleinere handen, dus het kan best zijn dat een AM4 CPU-ding toch wat groter is dan een AM3, Echter, als ik zo eens kijk hebben Thermalright koelers een "voet" van 40x53mm, Een CPU breder dan 40mm zal dus ongekoelde stukjes hebben, al is het natuurlijk de vraag of dat eigenlijk wel echt een probleem is, zoals je op foto's van delidded CPU's kan zien is echt niet alles onder de lid de CPU, op een delid-foto van een A10 zou je zeggen dat de daadwerkelijke APU maar zo'n 2x2,5 is.

We zullen dus wel zien, dit is alleen maar speculeren en gokken aan de hand van gemiddelde duimen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
AM4 zou wel 1331 pinnetjes hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
Om nog even terug te komen op de chipsets. Deze leak van Benchlife van vorig jaar heeft het over een "Promontory Chipset."

Daarnaast staat op onderstaande foto van een OEM moderbord een duidelijk zichtbare AMD chip(set).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e0KoAXk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
The Source schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 20:46:
[...]

Onzin. Ik heb de AMD chipsets zelf in de hand gehad.
Zodoende... het kan zijn dat ik een update heb gemist... maar betwijfel ik
Toch iets gemist? :P
LongBowNL schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:51:
Om nog even terug te komen op de chipsets. Deze leak van Benchlife van vorig jaar heeft het over een "Promontory Chipset."

Daarnaast staat op onderstaande foto van een OEM moderbord een duidelijk zichtbare AMD chip(set).

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HO0pNW1ZaRDIndoKUNpRjaL6/full.jpg
Idd dus geïntegreerde USB en SATA en PCI Express controller, voor o.a. USB 3.0, SATA 600, SATA Express en NVMe (of GP? :? ) in de CPU geïntegreerd en voor extra aansluitingen en LAN wordt de PCI Express controller gebruikt.

Weg chipset.

[ Voor 54% gewijzigd door -The_Mask- op 03-06-2016 10:49 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Wat ik hier zie noem ik nog gewoon een chipset / PCH of SB hoe je het wilt zien.
Zit nog steeds silicon op die onafhankelijk van de CPU het MB functies geeft. Zeker met een 1 socket -voor zover ze dat volhouden :) ) strategy heb je dit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Zoals ik het op de plaatjes zie, zorgt de chipset onder andere voor LAN. Dan lijkt mij zo'n chipset alleen daarom al niet echt optioneel. Ach ja, TPU heeft blijkbaar iets verkeerd begrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee TPU heeft het goed begrepen, dit is geen echt chipset meer maar hooguit een controller. Chipsets worden verbonden via een Front Side Bus, Hyper Transport bus, DMI, QPI of wat dan ook.

Dit is een controller chip aangesloten via PCI Express lanes.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
-The_Mask- schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:39:
Nee TPU heeft het goed begrepen, dit is geen echt chipset meer maar hooguit een controller. Chipsets worden verbonden via een Front Side Bus, Hyper Transport bus, DMI, QPI of wat dan ook.

Jup, het is gewoon een PCI-e naar vanalles controller, waarschijnlijk zou dit chipset ook prima op een instekkaart in elk ander systeem werken. AMD zou het maken van de 'chipset' hebben uitbesteed aan Asmedia:
The new platforms will use I/O controllers code-named “Promontory”, which are rumoured to be developed by Asmedia.
Bron: http://www.kitguru.net/co...fx-chips-mainstream-apus/

De APU/CPU zelf zou genoeg aan boord moeten hebben om ook zonder chipset te werken, dit maakt interesant kleine/goedkope systemen mogelijk. (Denk aan een 2bay NAS oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
-The_Mask- schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:39:

Dat zal waarschijnlijk gedaan zijn om de comptabiliteit voor een langere tijd te kunnen waarmaken met AM4. PCI-e werkt immers altijd en backwards comptabiliteit is gegarandeerd. Daarnaast lijkt me dit juist voor moederbord fabrikanten een mooie ontwikkeling naar meer diversificatie. Ze kunnen immers zelf kiezen wat ze als alternatief van deze "chipset" kunnen leveren, als het maar werkt via vier PCI-e 3.0 lanes. Ervan uitgaande dat AMD geen restricties oplegt wat dat betreft (en dus dat een AMD chipset niet een vereiste is voor een functioneel systeem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
madmaxnl schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 04:34:
AM4 zou wel 1331 pinnetjes hebben.
maar AM4 zou µOPGA pinnen krijgen ipv de OPGA van 939 en AM3, en dus hoeft de CPU niet groter te worden om de extra pinnen te kunnen huisvesten.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:58
Op 21 tot 23 augustus vindt er een conferentie plaatst genaamd Hot Chips: A Symposium on High Performance Chips. AMD zal tijdens dat event meer informatie vertellen over Zen: A New, High Performance x86 Core Design from AMD by Michael Clark (AMD).

http://www.hotchips.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
De 980B met de GPU op >1,1GHz? Dat wil wel was het niet dat er waarschijnlijk toch een dikke geheugenbandbreedte tekort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Volgens mij is die 980B (PRO A12 9800) gericht op zakelijke doeleinden. Er zullen vast wel OEM versies in dit lijstje zitten.

EDIT
Zie net dat de gewone A12 9800 precies dezelfde specs heeft. :X

[ Voor 22% gewijzigd door LongBowNL op 08-06-2016 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
De vraag is hoe goed die DDR4 geheugencontroller van AMD is en of ze lekker overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04
APU + DDR4-4266 zal een aardige performanceboost geven ten opzichte van huidige APU's. Met 384, 512 of 640 shaders zit je dan al dicht in de buurt van de prestaties van de eerste generatie HD7700 kaarten.

Ik neem tenminste aan dat je met een overklokbare APU het geheugen ook op een veel hogere snelheid in kan stellen dan bijv. DDR4-2400.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
De opgegeven DDR4-2400 is wat ze stock aan kunnen mits de ingestelde TDP waarde het dan toelaat. Ben al heel erg verrast als ze 3GHz weten aan te tikken met DDR4. Dat is al 25% meer dan stock.

Edit:

Ik vraag me af of AMD de mogelijkheid heeft overwogen om Carrizo "door te ontwikkelen". Ben zelf erg te spreken over de performance die Carrizo levert in de vorm van de Athlon X4 845 en de Carrizo notebook SoC's (zeker de 15w TDP modellen). Ben benieuwd hoe Summit Ridge het gaat doen.

Afbeeldingslocatie: http://www.3dcenter.org/dateien/abbildungen/AMD-Investors-Presentation-May-2016-Bristol-Ridge-Zen-Performance.jpg

Kijken of ze dit kunnen waarmaken.

Wellicht bakken ze Summit Ridge rond dezelfde tijd als Zen nog een keer op 14nm met de focus op efficiëntie. Llano kwamen destijds nog voor Bulldozer, maar Trinity, de eerste APU met een Bulldozer architectuur (Piledriver), kwam een jaar na Bulldozer.

Wie weet willen ze met Zen hetzelfde doen. Lijkt me namelijk niet makkelijk een nieuwe architectuur zowel als acht core CPU uitbrengen alsmede tegelijkertijd een APU uitvoering met vier cores (en waarschijnlijk geen L3). Dus wellicht dat Zen+ CPU's en Zen+ APU's wel om en nabij dezelfde tijd uitgebracht worden. Tegen die tijd is HBM wel hard nodig om de GPU van genoeg geheugenbandbreedte voorzien.

Daarnaast zoude ze met een Zen APU niet veel kunnen doen op grafisch gebied omdat ze waarschijnlijk nog altijd met een dualchannel DDR4 controller zitten. HBM 1.0 leent zich er niet echt voor omdat criteria zoals kosten en baten waarschijnlijk niet goed vallen. Je performance problemen zijn de wereld uit, maar tegen welke prijs? Een effectieve oplossing, maar waarschijnlijk dus niet efficiënt.

Tegen de tijd dat Zen+ er is zou HBM 2.0 al een keer gebruikt zijn en waarschijnlijk zichzelf bewezen hebben met Vega. Daarnaast worden enkele nadelen die HBM 1.0 heeft opgelost. Op dat moment wordt het weer interessant een ~250mm2 grote APU te bakken op 14nm. Immers kun je dan eindelijk een dikke GPU inbouwen omdat die dan niet meer gelimiteerd wordt door geheugen.

AMD heeft al laten zien dat ze met de RX 480 2,8 keer zo efficiënt zijn door zowel architecturale verbeteringen als door de overstap van 28nm naar 14nm (verantwoordelijk voor 70% van de efficiëntie toenamen). Voor Summit Ridge op 14nm zou je dus minimaal 70% aan efficiëntie toenamen kunnen zien. Daarbij ligt dit waarschijnlijk hoger aangezien de GPU in de APU dus 2,8 keer zo efficiënt kan zijn als ook de laatste nieuwe GCN architectuur toegepast wordt. Daarnaast zou het dan prettig zijn als ze nog betere geheugen compressie gebruiken. Immers nog altijd een dualchannel DDR4 controller O-) to be continued? Waarschijnlijk niet :+

[ Voor 91% gewijzigd door madmaxnl op 10-06-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Die desktop Bristol Ridge chips, is dat ook AM4?

Dan ben Ik namelijk heel benieuwd of die beetje vlot komen. Als ze die rond back to school season op de markt krijgen vind ik dat in ieder geval een aardige optie. Dan kan je later altijd nog upgraden naar Summit Ridge, voor wat extra oomph...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Twam schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:47:
Die desktop Bristol Ridge chips, is dat ook AM4?

Dan ben Ik namelijk heel benieuwd of die beetje vlot komen. Als ze die rond back to school season op de markt krijgen vind ik dat in ieder geval een aardige optie. Dan kan je later altijd nog upgraden naar Summit Ridge, voor wat extra oomph...
Ja echter enkel OEM.
Channel komt die *iets* later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Goed om te weten.

Erg benieuwd hoe die gaan scoren in de vergelijkingen, en wat die qua prijs/perf gaan doen.

Na paar maanden benchmarks gestruind te hebben, heb ik de indruk dat op het grafisch sub-topniveau de GPU nog altijd vaak de grootste bottleneck is. Dat de verschillen tussen een i5 6600K en een i7 6700K verwaarloosbaar waren verraste me niet zo, maar het verschil met, bijvoorbeeld, een Pentium G4400 of de Athlon X4 845 (zoals Foritain hiermee aantoonde) vond ik wel een eye-opener.

Zolang je er geen GTX 1080 in gaat prikken zou zo'n A12-9800 misschien nog best een eind meekomen... Kijk, ik verwacht dan geen 60+ FPS op 4K in Total War games, natuurlijk, maar dergelijke FPS trek ik nu uit m'n laptop in 1080p ook niet, terwijl dat toch in de praktijk eigenlijk ook prima speelt... (Vloeken in de kerk, ik weet het, maar ik trek door de bottleneck HD7700M met gamen de i7 3612QM in dat ding gewoon nog niet half open, terwijl 90% van de games gerust wil draaien...)

En als ik dan denk aan die geruchten over SFR in DX12, dat voor nieuwe games de iGPU van een APU wellicht nog beetje kan bijspringen, wordt ik toch nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
The Source schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:46:
[...]

Ja echter enkel OEM.
Channel komt die *iets* later.
Eigenlijk best wel jammer, AM4 ziet er erg goed uit en datzelfde geld ook voor Bristol Ridge. Met AM4 heb je geen chipset meer en de Excavator cores in Bristol Ridge zien er ook uit als een mooi stapje voorwaarts, datzelfde geld ook voor het grafisch gedeelte van de APU, 512 stream processors hoge frequentie laag verbruik en dat met het chipset geintergreerd. Ook nog met HDMI 2.0 en HEVC/H.265 ondersteuning. De ideale HTPC CPU waar je ook nog een game op kunt draaien.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27

Richardus27

Benchmarks van de RX480, in 3DMark
Misschien hebben we binnenkort GTX 980 performance voor 200 - 250 eurie 8)

[ Voor 28% gewijzigd door Richardus27 op 11-06-2016 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:48

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Richardus27 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:30:
Benchmarks van de RX480, alleen wordt niet aangegeven bij welke games/software deze zijn genomen.
Gezien de scaling tussen Fury en GTX 980 lijken het aardig neutrale tests, dus misschien hebben we binnenkort GTX 980 performance voor 200 - 250 eurie 8)
De verschillende deelscores zijn de tests waaruit 3DMark bestaat, geen games oid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27

Richardus27

TomasH schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:47:
[...]

De verschillende deelscores zijn de tests waaruit 3DMark bestaat, geen games oid ;)
Aangepast :+

Anyway, ben benieuwd wat de winkelprijzen zullen worden, maar ik denk dat dit een goede vervanger voor mijn GTX 760 zal zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
AMD is bezig met het testen van de ZEN core: integratie level testing, feature testing en niet te vergeten het spellen van Doom.

[ Voor 13% gewijzigd door polli_ op 16-06-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel bewust niet de stats in beeld. :P exciting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Gelukkig maar 4 letters, hebben ze ook nog wat tijd voor andere dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212

hidde212

Free your mind...

http://www.fudzilla.com/n...-on-7nm-48-core-processor

De geruchtenmolen van Zen+ komt al op gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-06 23:41

Peet

Semper voloptuosos rapidus

Ah, de demo van Doom met Zen doet me denken aan het spelen van Unreal jaren terug met mijn AMD K6-3+ 450 icm 2 x Voodoo 2 12 mb in SLI... Awesome.

Wou het tweede systeempje van de Kids (c2d e6750) al vervangen door een i3/i5, maar ik ga gewoon ff wachten wat Zen nu echt brengt.

Dare, do, gain - Intel G645 - 4 GB DDR3 - 500 GB - Radeon R7 240 2 Gb -DVD-RW - DVD/BR - W10-64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

AMD "Zen" Processor Integrated Chipset Has USB 3.1 Issues, Could Escalate Costs

With its next-generation processors and APUs based on the "Zen" micro-architecture, AMD is integrating the chipset into the processor/APU die, making motherboards entirely chipset-free. This on-die chipset, however, is rumored to be facing issues with its integrated USB 3.1 controllers, according to industry sources. AMD sourced the design for the integrated USB 3.1 controllers from ASMedia. The company has a tendency of sourcing integrated controller IP from third-party manufacturers (eg: its SATA controllers and port-multipliers in the past have been sourced from Silicon Image).

Motherboard manufacturers are noticing significant drops in USB 3.1 bandwidths with increase in circuit distances (think wiring running from the AM4 socket to USB 3.1 front-panel headers on the bottom-right corner of a motherboard). Board designers are reportedly having to use additional retimer and redriver chips to get acceptable bandwidths over such ports, and in some cases even entire USB 3.1 controllers, eating into the platform's PCIe budget and escalating costs.

AMD stated that the "Zen" processor platform is on-track, and the company will not comment on "customer specific board-level solutions." ASMedia played down the reports as industry rumors, and stated that its solutions passed the necessary certifications. The DigiTimes report adds that "AMD's Zen processors are seeing stable development and have a satisfactory yield rate, and about to enter the engineering sample stage in the near future."

Bron: http://www.techpowerup.co...sues-could-escalate-costs

Alleen heeft Zen dus geen los chipset en de controller van ASMedia kun je gewoon bij de USB 3.1 poorten plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e0KoAXk.jpg

Hier zie je de ASMedia chip ook achter de USB poorten en geluidschip zitten, dus ik zie het probleem hier niet echt. Dus voor USB 3.1 poorten op de achterkant van het moederbord zie ik het probleem niet. Ik verwacht eerder problemen voor de 4 geïntegreerde USB 3.0 poorten in de CPU. Of ze moeten de controller chip op dezelfde plaats willen plaatsen waar nu de batterij zit bij het moederbord hierboven. Dan zie ik idd problemen wel kunnen voorkomen. Maar dat zou je ook hebben bij een gewoon traditioneel chipset als je die plaatst aan de andere kant van het moederbord. Echter zit USB 3.1 nu nooit geïntegreerd maar gaat het altijd via een losse controllerchip vandaar dat er nu geen problemen zijn. Maar dit is dus een probleem wat elk moederbord zal hebben als er maar één chipset/controllerchip/hub is die aan één kant van het moederbord wordt geplaatst terwijl je aansluitingen aan de andere kant wil hebben.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

https://executive-people....st-boete-uit-aan-bij.html

Intel gaat antitrustboete aanvechten. Mijn vraag: AMD heeft het geld van die boete niet, begreep ik ooit eens. Gaat dat überhaupt ooit gebeuren, en kan dit voor Intel nog vervelendere gevolgen hebben als blijkt dat ze vaker spullen onder de kostprijs hebben aangeboden, zoals SoCs enzo?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aanvechten kan, de boete kwijtschelden kunnen ze shaken. De boete zal mischien in hoogte worden gewijzigd, maar dat Intel bewezen de concurrent buiten de deur heeft gesloten is een feit. Volgens mij hadden beide partijen een schikking getroffen, maar betekend niet dat intel niet beboet kon worden voor oneerlijke handelswijze. En dat is waar het de EU om ging.

Die ruiken natuurlijk ook geld, vergis je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Racing_Reporter schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 00:39:
https://executive-people....st-boete-uit-aan-bij.html

Intel gaat antitrustboete aanvechten. Mijn vraag: AMD heeft het geld van die boete niet, begreep ik ooit eens. Gaat dat überhaupt ooit gebeuren, en kan dit voor Intel nog vervelendere gevolgen hebben als blijkt dat ze vaker spullen onder de kostprijs hebben aangeboden, zoals SoCs enzo?
Een bedrijf kan worden aangeklaagd door de regulerende instanties en door de getroffen partijen. De eerste is strafrechterlijk, de andere is burgerlijk (of zo?). Bij de eerste krijgt de aangeklaagde partij een boete die niet naar de slachtoffers gaat, want zo werken boetes niet. Bij de tweede soort kunnen de slachtoffers schadevergoeding eisen, die ze dan uiteraard wel zelf krijgen.

In dit geval gaat het om de eerste soort. De tweede soort is minnelijk geschikt geweest en dus afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
http://fudzilla.com/news/...core-opteron-is-snowy-owl

Enkele namen voor de ZEN CPU's zijn bekend geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Het is een beetje stilgevallen rond Zen. Op 21 juli (23:00 CEST, 20:00 UTC) zijn de earning calls van Q2. Hopelijk wordt er daar weer wat bekend gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
De nieuwe Aida versie heeft al support voor Zen

AIDA64 5.75.3916 beta (Jul 14, 2016):

preliminary support for AMD Naples CPU
preliminary support for AMD Snowy Owl CPU
chipset information for AMD K17 (Zen Summit Ridge) FCH
chipset information for AMD K17 (Zen Summit Ridge) IMC
chipset information for AMD K17.1 (Zen Raven Ridge) FCH
chipset information for AMD K17.1 (Zen Raven Ridge) IMC
chipset information for AMD Promontory ASM2016
SMBus support for AMD K17 (Zen Summit Ridge) FCH
SMBus support for AMD K17.1 (Zen Raven Ridge) FCH

http://www.aida64.com/downloads/YTdiMzQyZGM=

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45
Hier een gozer die beweert info te hebben over Zen in z'n huidige staat als Engineering Sample. Revisie A0 aldus het aardig warrige verhaal. Dit is zo'n beetje wat ik er uit heb kunnen filteren (althans een poging tot):

Cores/Threads
L2 (MB)
L3 (MB)
TDP (W)
Base Clock (GHz)
All Core Boost (GHz)
Max Boost (GHz)
Socket
Idle Clock (MHz)
'Idle Wattage'
4/8
2
8
65
2.8
3.05
3.2
AM4
550
2.5
8/16
4
16
95
2.8
3.05
3.2
AM4
550
5
24/48
12
48 (64?)
150
?
2.9
?
SP3
400
?
32/64
16
64
180
?
2.75
?
SP3
400
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
EaS schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:27:
Hier een gozer die beweert info te hebben over Zen in z'n huidige staat als Engineering Sample. Revisie A0 aldus het aardig warrige verhaal. Dit is zo'n beetje wat ik er uit heb kunnen filteren (althans een poging tot):

Cores/Threads
L2 (MB)
L3 (MB)
TDP (W)
Base Clock (GHz)
All Core Boost (GHz)
Max Boost (GHz)
Socket
Idle Clock (MHz)
'Idle Wattage'
4/8
2
8
65
2.8
3.05
3.2
AM4
550
2.5
8/16
4
16
95
2.8
3.05
3.2
AM4
550
5
24/48
12
48 (64?)
150
?
2.9
?
SP3
400
?
32/64
16
64
180
?
2.75
?
SP3
400
?
Ondertussen heeft HWI er ook een artikel over geschreven (https://be.hardware.info/...ngineering-samples-gelekt). Wat ik het meest interessante vind zijn de clocks. Het IPC mag dan wel erg hard stijgen, de clocks moeten natuurlijk ook voldoende hoog zijn om overall een goede performance te halen.

Nu zijn de engineering parts waarschijnlijk gelukkig wel lager geklokt dan uiteindelijke retail varianten, want de 2.9 als basis is natuurlijk niet super indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jezus elke scheet tikt hardware.info ook over. Ik wordt er een beetje moe van. Alsof 'wij' niet sites zoals techpowerup en dergelijk lezen. Hele gehype rondom zen ook iedere keer bij hun. Levert van die loze draadjes clickbait artikels ook op.

Het zou best kunnen dat ES samples onderweg zijn, en dat de snelheden en caches al vastgesteld zijn. 3GHz zou best een redelijke waarde kunnen zijn als de IPC maar hoog genoeg is, dan heb je helemaal niet zoveel Ghz'en ook nodig om tot hetzelfde te kunnen komen.

32 cores met 64 threads is heel erg mooi voor in virtualisatie, de gemiddelde gebruiker heeft voldoende aan 4 of 8 cores met respectievelijk 8 / 16 threads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Lambo LP670 SV schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:40:
[...]
Nu zijn de engineering parts waarschijnlijk gelukkig wel lager geklokt dan uiteindelijke retail varianten, want de 2.9 als basis is natuurlijk niet super indrukwekkend.
2.9 als all core boost op een 24C/48T op 150watt is dan weer best wel weer hoog.
Ik ben benieuwd of die 65watt 4C/8T een beetje kan clocken en/of dat het 14nm procede daar roet in het eten gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Toettoetdaan schreef op maandag 18 juli 2016 @ 17:13:
[...]

2.9 als all core boost op een 24C/48T op 150watt is dan weer best wel weer hoog.
Ik ben benieuwd of die 65watt 4C/8T een beetje kan clocken en/of dat het 14nm procede daar roet in het eten gooit.
Klopt. Voor de server parts is de performance/watt veel belangrijker. Hoe je een goed ratio neerzet, (clocks vs ipc vs aantal cores) is in principe minder belangrijk in deze sector. Zolang het ratio maar goed is.

Voor de consumer parts is het wel te hopen dat de clocks nog heel wat omhoog gaan. 3.2 turbo vs 4.2 (Core i7-6700K) van Intel zullen ze zeker op afgerekend worden in de benchmarks, als dit de definitieve clocks zouden worden. Aangezien de consumenten niet verder kijken dan de 1ste benchmarks, zou dit enorm zonde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is A0 silicon, kloksnelheden kunnen dus veranderen bij respins.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Toettoetdaan schreef op maandag 18 juli 2016 @ 17:13:
[...]
Minder dan 8 cores is toch eigenlijk niet meer interessant als upgrade ?

Ook de grote consoles hebben allebei 8 cores, wat dus als je een vanaf console geport spel of een spel dat individueel voor PC en console gemaakt wordt speelt kansrijker is dat het goed werkt op je PC, aangezien de bouwer geoptimaliseerd heeft voor 8 cores.

En ook met DX12 en de steeds meer multiprocessende aanpak door software bouwers in het algemeen.

btw jammer eigenlijk dat er geen 12-16 core variant tussen zit, alsin 8 core met headroom. (maar misschien dat er nog "budget" 24 core Zen`s uitkomen met cores uitgeschakeld ? )

[ Voor 11% gewijzigd door enchion op 18-07-2016 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rx480 rog strixversies! Kijk maar bij videokaarten! Ze zijn wel een beetje traag. Had op minstens 1.4ghz gehoopt, maar als ze zichzelf overklokken naar 1.4ghz door de betere koeling, is dat ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
We also mentioned a processor cluster codenamed Zeppelin. This seems to be the key to the Zen architecture as more Zeppelin clusters are creating more core Opterons.
Zeppelin? Ik zie de eerste Hindenburg grappen al aankomen van Intel fanboys (net zoals destijds de "bulldozer fail" grappen).

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Bonez0r schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 03:01:
[...]

[...]

Zeppelin? Ik zie de eerste Hindenburg grappen al aankomen van Intel fanboys (net zoals destijds de "bulldozer fail" grappen).
Jup Fudzilla kopte hem meteen in: http://www.fudzilla.com/n...t-call-zen-chips-zeppelin
-The_Mask- schreef op maandag 18 juli 2016 @ 17:31:
Het is A0 silicon, kloksnelheden kunnen dus veranderen bij respins.
A0 is een beetje raar, ze zouden al test chips moeten hebben sinds november 2015 of eerder (als alle geruchten waar zouden zijn...), in dat geval konden ze al op A2 of B1 zitten.

Bulldozer B0 ES was 2,5Ghz tot 2,8Ghz, B3 final was 3,6. Maar bulldozer is een mischien een uitzondering.
Tussen Phenom II C2 en C3 zit ook 0,5Ghz, dus het kan zeker nog veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik weet niet precies hoe ze het doen, maar is A0 niet de eerste chip in de final vorm, dus welke echt gebruikt kan worden in een moederbord, maar nog een base layer respin of metal layer nodig kan hebben om de eventuele bugs eruit te halen en de kloksnelheden eventueel nog wat kunnen verhogen.

Alles voor A0 zijn dan test chips op een testboard maar kun je niet gebruiken in een normaal moederbord. Dat is echt bedoeld voor intern testen bij AMD.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 50 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.