[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.336 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00

XanderDrake

Build the future!

Lambo LP670 SV schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:54:
AM1 krijgt nog 'nieuwe' apu die op 2.2 geclockt is, maar dan houd het op en gaat alles naar AM4 toe.
Voor je build zou ik eerder kijken naar de pricewatch: AMD A6-5400K Boxed, deze is lekker goedkoop en heeft 192 shaders aan boord, dus kan een oude game nog redelijk spelen. Qua cpu heb je meer denk ik aan de 2 snelle cores dan 4 tragere. Qua moederborden heb je met fm2/fm2+ natuurlijk ook wat meer keuze.

@hierboven.
AM1 is inderdaad nooit echt gedaald qua prijzen helaas. Mogelijks het gevolg van de slechte dollar koers of iets anders.
Dank jullie voor het meedenken. De AMD A6-5400K is best ook een goedkope optie, en inderdaad iets beter gebalanceerd qua snelheid, maar lang niet zo zuinig. Van Tom's:
The little A6-5400K-based machine averages just 83 W
Met uitstapjes naar de 120w. Dit zorgt ervoor dat de meeste mITX 60-90w extrene adapter power supply niet toereikend zullen zijn en er tevens veel warmte wordt gegenereerd. Dus heb ik een grotere/duurdere case nodig. De moederborden zijn ook duurder dan de AM1 mobos. Al met al wil ik zo laag mogelijk blijven
LongBowNL schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:34:
[...]

Het AM1 platform gaat er ook uit. Alles wordt AM4. Zie dit plaatje: http://images.anandtech.c...0approved_v2-page-019.jpg

Daarnaast zou ik in ieder geval iets proberen te vinden met GCN 1.2 of later. Dat is nu niet mogelijk op desktop-APU gebied, alleen Carrizo heeft GCN 1.2 aan boord. Dan heb je onder Linux nog profijt van de AMDGPU ontwikkeling in de Linux kernel.
Jammer dat AM1 er NU AL uit gaat, maar als er iets degelijk voor in de plek komt ben ik wel geintresseerd.
Alleen hoe lang moet ik nog wachten? Ik kan nu al een steam machine voor minder dan 200€ samen stellen die ik ook een beetje kan overclocken, en toch onder de 75watt blijven...
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 39,-€ 39,-
1Asus AM1I-A€ 37,-€ 37,-
1LC-Power LC-1340mi€ 39,25€ 39,25
1Arctic Cooling Alpine M1€ 7,07€ 7,07
1Kingston KVR16N11S8K2/8€ 34,70€ 34,70
1Intenso Top 128GB€ 42,65€ 42,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 199,67

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:25
Ik gok dat Bristol Ridge de eerste opvolger van de AM1 processors wordt. Dat is vergelijkbaar met Carrizo en die hebben ook versies op 15W TDP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:34

SG

SG surft naar info hardewaren

Lambo LP670 SV schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:22:
[...]

Het feit dat de APU prijzen niet dalen is toch een beetje vreemd niet? Normaal gezien zou je verwachten dat ze wel wat zakken in prijs na een jaar ofzo. Zelf heb ik bv. dit bordje specifiek een tijdje gevolgd omdat ik de 19v aansluiting wel interessant in combinatie met 4x sata. pricewatch: ASRock AM1H-ITX, de prijs hiervan is echter wel duidelijk gestegen helaas..
De feit is dat de ASP ontiegelijk laag zijn en op punt komen dat beter kunnen schrappen. Commercieel niet vaible. De marge is al krap.

AMD heeft Zen nodig zodat ze weer CPU verkopen boven de €400,- in de consumenten markt. High-end prijsjes en performance.

Bij iNtel kan je prijsdrops verwachten gezien daar de marges groter zijn ook in de midrange. En hun productie procede maakt het al stuk goedkoper.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XanderDrake schreef op zondag 21 februari 2016 @ 17:34:
Jammer dat AM1 er NU AL uit gaat, maar als er iets degelijk voor in de plek komt ben ik wel geintresseerd.
Alleen hoe lang moet ik nog wachten? Ik kan nu al een steam machine voor minder dan 200€ samen stellen die ik ook een beetje kan overclocken, en toch onder de 75watt blijven...
Nee joh, dat AM1 spul blijft nog wel een jaartje te koop, wellicht zelfs nog langer.

Het moment van AM1 uitverkoop kan interessant zijn omdat we dan voor het eerst voor een echte budgetprijs aan de gang kunnen met AM1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:54
Excavator benchmarks; Athlon II X4 845;

http://forum.hwbot.org/showthread.php?t=153281

Ding lijkt een stuk beter te zijn dan Kaveri.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flanker is een AMD guru ja. Ook actief op xtremesystems met z'n bizarre OC's :P Hele dag zit die kerel te benchen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NitroX infinity schreef op maandag 22 februari 2016 @ 15:25:
Excavator benchmarks; Athlon II X4 845;

http://forum.hwbot.org/showthread.php?t=153281

Ding lijkt een stuk beter te zijn dan Kaveri.
Dat zijn best wel heel nette resultaten, zeker gezien deze nog gelocked is..... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Weer wat meer info over Zen uit de Linux kernel, bijna alles gaat aan mij voorbij. Dit is vast interessant voor de mensen met iets meer kennis van CPUs dan ik. :9
http://dresdenboy.blogspo...core-details-emerged.html

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-eb5-vfWEsuE/VtSXfu9-gII/AAAAAAAABgE/-m1Ibsa4T_w/s1600/Zen-Architektur%2BCore%2BV0.3.2.png
Notable changes are:
  • uOp Cache has been added based on the new patch
  • FMUL/FADD for FMAC pairing removed, based on some corrections of the znver1 pipeline description.
  • 4x parallel Page Table Walkers added, based on US20150121046
  • 128b FP datapaths (also to/from the L1 D$) based on "direct" decode for 128b wide SIMD and "double" decode for 256b AVX/AVX2 instructions
  • 32kB L1 I$ has been mentioned in some patents. With enough ways, a fast L2$ and a uOp cache this should be enough, I think.
  • issue port descriptions and more data paths added
  • 2R1W and 4 cycle load-to-use-latency added for the L1 D$ based on info found on a LinkedIn profile and the given cylce differences in the znver1 pipeline description
  • Stack Cache speculatively added based on patents and some interesting papers. This doesn't help so much with performance, but a lot with power efficiency.

[ Voor 78% gewijzigd door LongBowNL op 01-03-2016 10:40 . Reden: Plaatje met quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@longbownl:

Dit gaat mijn pet ook te boven.

Het schema komt echter op mij over als onnodig gecompliceerd, waarbij opgemerkt kan worden dat er nogal wat data rondgepompt kan worden.

De changes komen op mij over als een stuk ingrijpender dan wat minimale aanpassingen links en rechts.

Ook was ik in de veronderstelling dat de FP unit zou bestaan uit 1 keer een 512bits unit of 2 keer 256 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Volgens Reddit is de belangrijkste toevoeging de uOp cache. Hier een quote van Anandtech uit het review over Sandy Bridge:
The cache simply grabs instructions as they’re decoded. When SB’s fetch hardware grabs a new instruction it first checks to see if the instruction is in the micro-op cache, if it is then the cache services the rest of the pipeline and the front end is powered down. The decode hardware is a very complex part of the x86 pipeline, turning it off saves a significant amount of power. While Sandy Bridge is a high end architecture, I feel that the micro-op cache would probably benefit Intel’s Atom lineup down the road as the burden of x86 decoding is definitely felt in these very low power architectures.

The cache is direct mapped and can store approximately 1.5K micro-ops, which is effectively the equivalent of a 6KB instruction cache. The micro-op cache is fully included in the L1 i-cache and enjoys approximately an 80% hit rate for most applications. You get slightly higher and more consistent bandwidth from the micro-op cache vs. the instruction cache. The actual L1 instruction and data caches haven’t changed, they’re still 32KB each (for total of 64KB L1).

All instructions that are fed out of the decoder can be cached by this engine and as I mentioned before, it’s a blind cache - all instructions are cached. Least recently used data is evicted as it runs out of space.

This may sound a lot like Pentium 4’s trace cache but with one major difference: it doesn’t cache traces. It really looks like an instruction cache that stores micro-ops instead of macro-ops (x86 instructions).
[EDIT]
Hier een reactie van de schrijver van het artikel over waarom er 128-bit FMACs worden gebruikt (whatever that may be :+ )
Power efficiency. More transistors and wider data paths (even power gatable) come at a cost. I think, their strategy is to keep the cores smaller than Intel's and as power efficient as possible at the targeted clock frequencies, to simply add more of them on one or two (MCM) dies and at the same power budget.

So instead of using 256b or 512b datapaths and SIMD units (on HSW already as big as a complete Jaguar core) only with specific software, while wasting the area otherwise, this configuration is powerful for legacy and typical SIMD code.

And with smaller cores/power needs there can be one additional core per let's say 3 cores instead, adding performance even for non-SIMD code. I'll elaborate that further in the followup posting.

[ Voor 22% gewijzigd door LongBowNL op 01-03-2016 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
LongBowNL schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:00:
Hier een reactie van de schrijver van het artikel over waarom er 128-bit FMACs worden gebruikt (whatever that may be :+ )

[...]
FMAC staat voor ‘fused multiply–accumulate’. De berekening a + b × c komt vaak in paren voor. Normaal wordt eerst de vermenigvuldiging uitgevoerd en dan de optelling. Een FMAC kan dit in één instructie uitvoeren.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icelus schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:25:
[...]
FMAC staat voor ‘fused multiply–accumulate’. De berekening a + b × c komt vaak in paren voor. Normaal wordt eerst de vermenigvuldiging uitgevoerd en dan de optelling. Een FMAC kan dit in één instructie uitvoeren.
Mijn punt was dat ik voorbij had zien komen dat er slechts sprake zou zijn van slechts 1 of 2 FP units van respectievelijk 512 bits of 256 bits, dat zie ik nu niet meer terug, wel 4 stuks van 128 bits.

Wellicht dat de FP units van 256 bits of 512 bits FP units alleen in de server versies zitten en dat dit de consumenten versie betreft. Zo niet dan lijkt het ontwerp op dit punt nu wezenlijk af te wijken van hoe het oorspronkelijk bedoeld was.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Icelus schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:25:
[...]
FMAC staat voor ‘fused multiply–accumulate’...
Wat betreft de relatie intel-amd is FMA4/FMA3 ook wel illustratief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 14:06
Ik vind het allemaal maar heel lang duren: nieuws: AMD introduceert twee nieuwe processors

Kwam al in het nieuws op 7 september 2015... nieuws: Specificaties van AMD Athlon X4 880K verschijnen online

Wat komt er uiteindelijk uit? 2 Kaveri's. De beschikbaarheid valt me ook tegen. De Athlon 870K die opgevolgd wordt is nog niet eens in de pricewatch geweest hier. Idem met andere CPU's/APU's. Waar blijft de 845 en andere Excavator producten?

Er vliegen steeds veel aankondigen de deur uit, en er verschijnen veel nieuwsberichten maar ik vind ze niet terug in het kanaal. In de PW moet ik met de filter 'eerste prijs' al teruggaan naar 1 Juli 2015 om 3 'nieuwe' cpu's/apu's te vinden. Dit zou toch niet mogen?

http://tweakers.net/categ...E8NzqxKVbIyNQDyQCrBqgxqAQ

Edit: Ter vergelijking dezelfde filter voor Intel. 79 nieuwe producten.

http://tweakers.net/categ...MTw3OrEpVsjI1APJAKsGqDGoB

[ Voor 9% gewijzigd door Lambo LP670 SV op 01-03-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Lambo:

AMD is zich met hun beperkte middelen ws aan het concentreren op de ZEN toekomst dan blijft er te weinig aandacht over voor hun huidige lineup. Dat is niet leuk voor ons maar wel belangrijk.

Ws is dit ook 1 van de redenen waarom de grafische tak meer zelfstandigheid heeft gekregen.
Die Indische AMD-GPU (casual-clothed) man die laatst in interviews te zien was heeft op mij een goede en betere indruk gemaakt dan AMD de afgelopen 20 jaar aan marketing heeft laten zien _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:51:
@ Lambo:

AMD is zich met hun beperkte middelen ws aan het concentreren op de ZEN toekomst dan blijft er te weinig aandacht over voor hun huidige lineup. Dat is niet leuk voor ons maar wel belangrijk.

Ws is dit ook 1 van de redenen waarom de grafische tak meer zelfstandigheid heeft gekregen.
Die Indische AMD-GPU (casual-clothed) man die laatst in interviews te zien was heeft op mij een goede en betere indruk gemaakt dan AMD de afgelopen 20 jaar aan marketing heeft laten zien _/-\o_
Maar ze 'ontwikkelen' het product, laten de marketing afdeling werken met slides, PR met nieuwsberichten en de chips worden gebakken (neem ik aan!) maar ze komen niet in het retail channel? Ik zie ze nergens in de webshops. Dus de kosten worden nog steeds gemaakt, alleen komt er geen omzet en winst uit. Dat snap ik dus niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:57:
[...]
Maar ze 'ontwikkelen' het product, laten de marketing afdeling werken met slides, PR met nieuwsberichten en de chips worden gebakken (neem ik aan!) maar ze komen niet in het retail channel? Ik zie ze nergens in de webshops. Dus de kosten worden nog steeds gemaakt, alleen komt er geen omzet en winst uit. Dat snap ik dus niet..
AMD is nooit goed geweest in het tijdig leveren van hun producten. Ook hun marketing afdeling is een ondergeschoven kindje. Lisa Su heeft beterschap beloofd tav kortere ontwikkeltrajecten en snellere levering.

Echter heeft AMD nog steeds een cash(flow) probleem dus blijft het lastig investeren om sneller te kunnen leveren. Dat op zichzelf kost dus ook weer geld doordat mensen niet meer kunnen of willen wachten en dan hun keuzes aanpassen.

Blijft natuurlijk over dat het niet tijdig kunnen leveren en 5+ jaren plannen aan ontwikkeltrajecten (ZEN anyone) moeilijk te verkroppen is voor AMD zelf maar ook voor ons als klanten.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:10:
[...]

AMD is nooit goed geweest in het tijdig leveren van hun producten. ...
Echter heeft AMD nog steeds een cash(flow) probleem dus blijft het lastig investeren om sneller te kunnen leveren....
Ik vind dit niet goed te praten eerlijk gezegd. Ze maken alle kosten maar kunnen hem dan niet even in het (virtuele) schapje leggen? Dat is hetzelfde als op vakantie gaan met de wagen en vlak voordat je aankomt terugdraaien. Ze hebben het hard nodig nu dus moeten die producten en al hun talloze refreshes gewoon beschikbaar zijn wat dus niet is. Laatste CPU/APU is van zomer 2015.

Als ze zo'n enorm probleem hebben met de sales moeten ze heel de ploeg daar buiten vegen. Straks kunnen die lui ook geen Zen verkopen/beschikbaar stellen omdat ze gewoon incapabel zijn ofzo. Snap echt niet hoe ze zo iets 'simpels' kunnen verknoeien. Zijn toch cruciale bedrijfsprocessen die echt in orde moeten zijn. Of het nu product nu super concurrerend is of niet, je moet het wel aanbieden ter verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meeste AMD cpu's is voor grof van 80% van dagelijkse PC gebruikers toch voldoende. ZEN komt eraan, en heeft een 40% IPC verbetering en nog veel meer extra's aan boord.

Why the rush.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:31:
Meeste AMD cpu's is voor grof van 80% van dagelijkse PC gebruikers toch voldoende. ZEN komt eraan, en heeft een 40% IPC verbetering en nog veel meer extra's aan boord.

Why the rush.
Vanuit die optiek kunnen ze heel de R&D afdeling opdoeken 'want het is voor 80% nu al voldoende'..

Even serieus, wat ik probeer aan te kaarten is dat AMD enorme problemen heeft om nieuwe SKU's de deur uit te krijgen. Ze doen de investering, er verschijnen her en der nieuwsberichten, reviews over nieuwe refrehes, etc, maar ze halen de laatste stap precies niet. Is dit omdat de groothandel waar shops zoals 4launch, azerty enzo zelf bestellen AMD gewoon weigert in op te nemen, of is dit de beslissing van shops om de nieuwe APU's niet te gaan voeren?

Deze weigering van het opnemen en verkopen van AMD kan ze namelijk ook te parte spelen als het product beter is, Zen er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Is het niet gewoon hun tactiek van smoke & mirros, zo van 'kijk, we zitten *heus* niet stil totdat Zen er is, echt waar!', nee? Ik denk het alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
5 jaar van begin ontwikkeling tot product op de plank is voor CPU's, zeker voor CPU's die ook in servers moeten werken, is niets vreemds. Het kost tijd iets te ontwerpen en vervolgens te valideren. Het probleem is dan ook niet zo zeer dat Zen eind dit jaar 'pas' komt, maar dat de producten ervoor niet zo snel zijn als sommige mensen zouden willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
AMD splitst zijn inkomsten helaas niet gedetailleerd uit, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er vrijwel geen omzet meer komt uit desktop cpu's tov de gpu's en console chips, en dat het beetje APU business uit OEM laptops/AIO's komt.

Met de huidige designs (incl die Kaveri refreshes) kunnen ze ook vrijwel geen marge maken (als in: ze moeten grote dies bakken op dure wafers tegen lage verkoopprijzen), dus als AMD kan je net zo goed niks lanceren, en de boel op een laag pitje laten aansudderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Lambo:

Ik probeer het ook niet goed te praten maar de verschillen met voorgaande types zijn natuurlijk wel erg klein.
100mhz erbij links en rechts op de 4000mhz boeit eigenlijk toch niet zo heel erg veel ? (2,5 %)

Wel leuk zijn de nieuwe koelers, die willen we allemaal denk ik wel....
Maar goed daarin zijn natuurlijk ook genoeg aftermarket types met mega-veel keuze.....

Blijft iig nog over dat AMD met een brakke Marketing & Sales afdeling ZEN tzt natuurlijk idd ook niet goed aan de man kan brengen. Waarschijnlijk zal ZEN het moeten hebben van externe reviews en een laag genoeg prijspeil. Dat laatste zal iig doorslaggevend zijn. Te hoge prijzen (evt door retail fratsen) en het word alsnog niets met ZEN.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 16:57:
@Lambo:

Ik probeer het ook niet goed te praten maar de verschillen met voorgaande types zijn natuurlijk wel erg klein.
100mhz erbij links en rechts op de 4000mhz boeit eigenlijk toch niet zo heel erg veel ? (2,5 %)

Wel leuk zijn de nieuwe koelers, die willen we allemaal denk ik wel....
Maar goed daarin zijn natuurlijk ook genoeg aftermarket types met mega-veel keuze.....

Blijft iig nog over dat AMD met een brakke Marketing & Sales afdeling ZEN tzt natuurlijk idd ook niet goed aan de man kan brengen. Waarschijnlijk zal ZEN het moeten hebben van externe reviews en een laag genoeg prijspeil. Dat laatste zal iig doorslaggevend zijn. Te hoge prijzen (evt door retail fratsen) en het word alsnog niets met ZEN.......
Wij weten inderdaad dat de verschillen niet echt groot zijn, maar volgens mij missen ze een deel van de sales doordat mensen dingen kopen puur doordat ze nieuw zijn. De consument is vaak toch onwetend en koopt maar raak. Doordat hun refreshes niet tot in de winkel geraken lopen ze volgens mij dus omzet mis (aan intel..).

Verder vraag ik me af of het aan de marketing ligt, we weten allemaal dat dit niet AMD's sterkste punt is, maar ze pakken dit recent al net iets beter aan in mijn ogen door via social media wat te 'lekken/sneak preview' enzo.

Waar het schoentje wringt is de sales unit. Bij de B2B (OEM's, systeembouwers en laptop fabrikanten) krijgen ze geen voet tussen de deur maar ook dus bij het B2C kanaal. Mogen ze straks nog goede producten hebben, als ze niet in de winkel liggen en overal op het internet zwart worden gemaakt ziet het er niet rooskleurig uit imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Volgensmij was het Anandtech die er laatst een goed verhaal over had. Je bent er nog niet als je een goede APU hebt want het draait vooral om een goede user experience.
Maw de notebook / tablet or whatever moet een goede userexperience op leveren binnen zijn prijsklasse. Dus moet ook het scherm, toetsenbord, looks etc kloppen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lambo LP670 SV schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 19:07:
[...]
Wij weten inderdaad dat de verschillen niet echt groot zijn, maar volgens mij missen ze een deel van de sales doordat mensen dingen kopen puur doordat ze nieuw zijn. De consument is vaak toch onwetend en koopt maar raak. Doordat hun refreshes niet tot in de winkel geraken lopen ze volgens mij dus omzet mis (aan intel..).

Verder vraag ik me af of het aan de marketing ligt, we weten allemaal dat dit niet AMD's sterkste punt is, maar ze pakken dit recent al net iets beter aan in mijn ogen door via social media wat te 'lekken/sneak preview' enzo.

Waar het schoentje wringt is de sales unit. Bij de B2B (OEM's, systeembouwers en laptop fabrikanten) krijgen ze geen voet tussen de deur maar ook dus bij het B2C kanaal. Mogen ze straks nog goede producten hebben, als ze niet in de winkel liggen en overal op het internet zwart worden gemaakt ziet het er niet rooskleurig uit imo.
Gisteren was er nog een "Ask-me-anything" dag van de Radeon tech group. Die zijn meer zelfstandig en ook bezig om hun verhaal naar buiten te brengen. Het hoofd van die afdeling had laatst een heel interessant verhaal over de toekomst van AMD Graphics, zie het radeon draadje hier op tnet. De toekomstvisie die naar voren kwam zal nog jaren de AMD producten en het nieuws bepalen.

Dat OEM's nog steeds niet erg welwillend zijn om AMD producten te ontwerpen en verkopen ligt voor een groot gedeelte ook in het verleden waar Intel grote zakken geld meenam wanneer er maar geen AMD werd verkocht.

De huidige situatie is imho een tussensituatie / overgangsituatie waar AMD zowel last heeft van niet al te best concurrerende eigen producten en Intel invloed uit het verleden. Met ZEN is er voor OEM's dadelijk geen argument meer om geen AMD producten uit te brengen als laptops en (game) PC's.

Ook het zakelijke gedeelte van AMD - servers heeft te lijden onder niet goed genoeg presterende CPU's.
Dit zou ook met ZEN heel sterk moeten gaan verbeteren.

Dat gezegd hebbende ziet Intel ZEN natuurlijk al jaren aankomen en zal er vast wel een strategie voor klaar hebben liggen. Of dat weer omkoping/bedreiging of andere illegale fratsen worden weet alleen die boevenclub.
Help!!!! schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:34:
Volgensmij was het Anandtech die er laatst een goed verhaal over had. Je bent er nog niet als je een goede APU hebt want het draait vooral om een goede user experience.
Maw de notebook / tablet or whatever moet een goede userexperience op leveren binnen zijn prijsklasse. Dus moet ook het scherm, toetsenbord, looks etc kloppen.
Buitenbeentje Samsung was er goed in om hun middenklasse laptops van 15 en 17 inch uit te rusten met 2 stuks AMD Radeon GPU's. Te weten 1 zuinige binnen de APU en 1 discrete veel snellere met eigen geheugen. Dat resulteerde in een product dat binnen zijn prijsklasse grafisch ongekend snel was:
productreview: Samsung NP355E7C-S05NL review door Verwijderd

Een ander door mij gereviewed product is de Medion akoya netbook met Temash:
productreview: Medion Akoya E1318T review door Verwijderd

Een uitstekende netbook met touchscreen alleen wel gehandicapped door een te trage HD en Bloatware.
Wij tweakers de-installeren alle bloatware en duwen er een SSD in maar niet iedere klant kan dit........

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2016 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
En dat laatste is imo helaas precies het issue. Door 1 fout onderdeel klopt de userexperience dus niet.

Het moet voor de massa een goed totaal pakket zijn. Maar het is bliikbaar een hele uitdaging om dat voor elkaar te krijgen op een prijspunt dat zowel voor de consument, OEM en AMD zinvol is.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 09:55:
Buitenbeentje Samsung was er goed in om hun middenklasse laptops van 15 en 17 inch uit te rusten met 2 stuks AMD Radeon GPU's. Te weten 1 zuinige binnen de APU en 1 discrete veel snellere met eigen geheugen. Dat resulteerde in een product dat binnen zijn prijsklasse grafisch ongekend snel was:
productreview: Samsung NP355E7C-S05NL review door Verwijderd

Een uitstekende netbook met touchscreen alleen wel gehandicapped door een te trage HD en Bloatware.
Wij tweakers de-installeren alle bloatware en duwen er een SSD in maar niet iedere klant kan dit........
Apart dat Samsung z`n eigen laptop niet uitrust met een SSD ? (terwijl ze zelf groot producent zijn van SSD`s.)

[Conspiracymode] Zou intel ipv geld toegeven op CPU`s dat nu doen op SSD`s om op die indirecte manier de pas af te snijden voor hun grootste concurrent mbt de laptopmarkt, en zo ook de potentiele rechtzaak te vermijden. [/]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
Iemand heeft zijn Athlon x4 845 ontvangen, dus het zal vast niet lang duren voordat er benchmarks online staan op de bekende websites. https://imgur.com/a/DTsNz

[EDIT]
Een toename van ~5,5% in beide Single-Thread en Multi-Thread in CPU-Z t.o.v. de A10-7850K, de 845 heeft wel een 2,7% hogere kloksnelheid (3,8 GHz vs. 3,7 GHz).

[ Voor 35% gewijzigd door LongBowNL op 04-03-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

LongBowNL schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:32:
Iemand heeft zijn Athlon x4 845 ontvangen, dus het zal vast niet lang duren voordat er benchmarks online staan op de bekende websites. https://imgur.com/a/DTsNz
Ziet er leuk uit!

Singlecore bijna on par met de 3960X (2011) en multicore even sterk als een i7 960 (2009).
Die gaan nog prima mee, en sindsdien is er ook bij Intel niet superveel vooruitgang geboekt op pure singlecore performance.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Vergeet niet ook te kijken naar de kloksnelheden, Intel draait op lagere kloksnelheden. Dus het gat in IPC is misschien iets groter dan het zo op het eerste gezicht lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

LongBowNL schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:39:
Vergeet niet ook te kijken naar de kloksnelheden, Intel draait op lagere kloksnelheden. Dus het gat in IPC is misschien iets groter dan het zo op het eerste gezicht lijkt.
Dat zeker, maar AMD biedt gelukkig op alle CPU's nog een unlocked multi. Dat biedt perspectieven, zeker voor de wat meer budget builds.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:57:
^
En dat laatste is imo helaas precies het issue. Door 1 fout onderdeel klopt de userexperience dus niet.

Het moet voor de massa een goed totaal pakket zijn. Maar het is bliikbaar een hele uitdaging om dat voor elkaar te krijgen op een prijspunt dat zowel voor de consument, OEM en AMD zinvol is.
Dat was uiteraard ook mijn punt.

Prima hardware (op de HD na) word dus te niet gedaan door 15 stuks bloatware van Ashampoo die letterlijke het hele systeem tot stilstand brengen.

Vervang de HD door een SSD en verwijder de bloatware en je hebt een puik systeem.

Helaas is dat voor de gemiddelde consument niet meer te overzien.
Die verwacht gewoon kant-en-klaar een goed product.
enchion schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:13:
[...]
Apart dat Samsung z`n eigen laptop niet uitrust met een SSD ? (terwijl ze zelf groot producent zijn van SSD`s.)

[Conspiracymode] Zou intel ipv geld toegeven op CPU`s dat nu doen op SSD`s om op die indirecte manier de pas af te snijden voor hun grootste concurrent mbt de laptopmarkt, en zo ook de potentiele rechtzaak te vermijden. [/]
SSD's waren destijds nog fors duurder, zeker met een passende capaciteit.
Nu kan dat dus voor een een veel lager bedrag. Dat biedt tzt voor ZEN laptops ook perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Jeroenneman schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:43:
[...]

Dat zeker, maar AMD biedt gelukkig op alle CPU's nog een unlocked multi. Dat biedt perspectieven, zeker voor de wat meer budget builds.
Ik geloof wel dat de 845 (zonder K dus) geen unlocked multi heeft. Echter wat je waarschijnlijk bedoeld is dat je nog via de moederbord bus kan overclocken.

Overigens: Heb de Athlon 845 2 dagen geleden aangemaakt als nieuw product in de Pricewatch, echter vindt hij nog geen prijzen zogezegd. pricewatch: AMD Athlon X4 845 Boxed.

HWI heeft hier minder moeite mee: http://nl.hardware.info/p...4/amd-athlon-x4-845-boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

enchion schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:13:
[...]

Het zou AMD sieren als ze deals met OEMs gingen sluiten, en daarbij niet alleen APU's gingen leveren maar daar meteen SSD's aan koppelen van hun eigen brand. Dán heb je een complete experience.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Racing_Reporter schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:02:
[...]
Het zou AMD sieren als ze deals met OEMs gingen sluiten, en daarbij niet alleen APU's gingen leveren maar daar meteen SSD's aan koppelen van hun eigen brand. Dán heb je een complete experience.
Het grote probleem voor AMD is dat het een beetje lastig is om deals te sluiten met bedrijven wanneer de concurrentie een grote zak met geld meeneemt naar de onderhandelingstafel. Een zak geld die jij als onderhandelaar dus niet tot je beschikking hebt........ga er maar aanstaan..... :F

Je bent dan afhankelijk van nieuwe, meer onafhankelijke partijen om samen concurrerende hardware te verkopen op een manier en via andere kanalen dan degene die nu nog actief AMD dwarsbomen (retail).
Bijvoorbeeld: stel dat Samsung exclusief AMD laptops zou uitbrengen die ze via unieke kanalen verkopen.....

Eigen SSD's is niet zo handig, een paar OEM chips op een laptop mobo ter grote van 128gb is plenty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esiq
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03-2024
Na een groot aantal jaren ben ik eindelijk weer enthousiast over een AMD cpu. Ik hoop dat ze met ZEN cpu's aan zullen bieden waar meer cores op zitten en toch goede singlecore peformance hebben op een mini itx moederbord.

De trend van een integrated gpu op een cpu is voor mij persoonlijk niet ideaal geweest. Op gebied van gpu ziet polaris er wel weer goed uit. Maar heb behalve een 6600 gt nog nooit een nvidia videokaart gehad.

Voor mij is het niet eens een underdog kwestie, maar behalve ultra highend voelt het rot te betalen voor integrated graphics terwijl ik er nooit gebruik van heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Racing_Reporter schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:02:
[...]

Je doet alsof de markt van x86-processoren een situatie van gezonde volkomen concurrentie betreft en je marktaandeel kan verwerven door gewoon béter te zijn dan je concurrentie. Helaas pindaboter!

[ Voor 13% gewijzigd door RuddyMysterious op 05-03-2016 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:29:
[...]

Het grote probleem voor AMD is dat het een beetje lastig is om deals te sluiten met bedrijven wanneer de concurrentie een grote zak met geld meeneemt naar de onderhandelingstafel. Een zak geld die jij als onderhandelaar dus niet tot je beschikking hebt........ga er maar aanstaan..... :F

Je bent dan afhankelijk van nieuwe, meer onafhankelijke partijen om samen concurrerende hardware te verkopen op een manier en via andere kanalen dan degene die nu nog actief AMD dwarsbomen (retail).
Bijvoorbeeld: stel dat Samsung exclusief AMD laptops zou uitbrengen die ze via unieke kanalen verkopen.....

Eigen SSD's is niet zo handig, een paar OEM chips op een laptop mobo ter grote van 128gb is plenty.
Je insinueert dat Intel nog steeds met geld smijt en chips tegen barely-profitable prices verkoopt aan OEMs?
IveGotARuddyGun schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 08:30:
[...]

Je doet alsof de markt van x86-processoren een situatie van gezonde volkomen concurrentie betreft en je marktaandeel kan verwerven door gewoon béter te zijn dan je concurrentie. Helaas pindaboter!
Neuh, dat is het niet, maar als Intel aan koppelverkoop doet, dan moet AMD dat ook overwegen door zaken te gaan bundelen. Anders krijg je die brakke reputatie van 'meh, slechte performance, Intel is gewoon beter' bij simpel desktopgebruik nooit omgebogen, en dat hebben ze al jaren nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Racing_Reporter schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:40:
[...]
Je insinueert dat Intel nog steeds met geld smijt en chips tegen barely-profitable prices verkoopt aan OEMs?
[...]
Voor mobiele cpu's is dat ook zo.

Intel verkoopt hun mobiele cpu's onder of tegen kostprijs.
Daarnaast krijgen de OEM's een flinke zak met geld wanneer ze gaan ontwikkelen voor mobiel-Intel.

Dit schijnt helaas wel legaal te zijn, wenselijk is anders. :F
Bovendien wanneer Intel dat stuk markt heeft bemachtigd komen er ineens hele andere prijzen....

EDIT: koppelverkoop is sterk onwenselijk, wanneer Intel dat doet moet AMD dat beslist niet nastreven !

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:55:
[...]

Voor mobiele cpu's is dat ook zo.

Intel verkoopt hun mobiele cpu's onder of tegen kostprijs.
Daarnaast krijgen de OEM's een flinke zak met geld wanneer ze gaan ontwikkelen voor mobiel-Intel.

Dit schijnt helaas wel legaal te zijn, wenselijk is anders. :F
Bovendien wanneer Intel dat stuk markt heeft bemachtigd komen er ineens hele andere prijzen....

EDIT: koppelverkoop is sterk onwenselijk, wanneer Intel dat doet moet AMD dat beslist niet nastreven !
Sorry dat ik het zeg, maar in dit geval mag je vuur met vuur bestrijden wat mij betreft na jarenlang en huidig marktmisbruik. Intel maakt sterke chips, dat mag gezegd worden, vooral op CPU-vlak, maar AMD is erg innovatief bezig de laatste jaren. Het gaat om overleven en om de markt gezond te houden, hoe krom dat misschien ook klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Racing_Reporter schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:46:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar in dit geval mag je vuur met vuur bestrijden wat mij betreft na jarenlang en huidig marktmisbruik. Intel maakt sterke chips, dat mag gezegd worden, vooral op CPU-vlak, maar AMD is erg innovatief bezig de laatste jaren. Het gaat om overleven en om de markt gezond te houden, hoe krom dat misschien ook klinkt.
Ik begrijp je redenering maar ga er vanuit dat AMD zich niet zal verlagen tot omkoping/smeergeld/intimidatie.
(mocht dat AMD de kop kosten dan is dat voor mij een duur geintje, maar wel ingecalculeerd.)

AMD heeft per definitie ook niet de middelen om machtsspelletjes te gaan spelen.
trm0001 = AMD fanboy o.a. omdat deze club zich juist niet crimineel heeft gedragen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:54:
[...]

Ik begrijp je redenering maar ga er vanuit dat AMD zich niet zal verlagen tot omkoping/smeergeld/intimidatie.
(mocht dat AMD de kop kosten dan is dat voor mij een duur geintje, maar wel ingecalculeerd.)

AMD heeft per definitie ook niet de middelen om machtsspelletjes te gaan spelen.
trm0001 = AMD fanboy o.a. omdat deze club zich juist niet crimineel heeft gedragen......
Daarom noem ik alleen koppelverkoop, en juist iets wat de ervaring voor de consument alleen maar beter maakt. Want waar ik mee zit, zijn de OEMs die een goed product als een low-power APU koppelen aan een knetters langzame HDD en veel (onnodig veel) werkgeheugen waardoor je als eindgebruiker met een slechte eindbalans zit en vervolgens het merk AMD gaat vermijden omdat het traag aanvoelt. Nee, die HDD voelt traag aan. AMD zou met z'n vuist op tafel moeten slaan en zeggen dat ze een mooi product hebben wat voor relatief lage marges verkocht mag worden, maar alleen als het gekoppeld wordt aan een SSD, maybe van henzelf (OEM-chip met AMD-label erop, maar in ieder geval voldoende voor een solide gebruikservaring). Of maximale configuraties per doelgroep, zoals 4GB voor thuisgebruik, studenten, oma/opa. Dat bedoel ik, omkoping hebben ze a. het geld niet voor en b. zouden ze ook niet aan moeten beginnen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Racing_Reporter op 05-03-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Racing_Reporter schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 14:32:
[...]

Daarom noem ik alleen koppelverkoop, en juist iets wat de ervaring voor de consument alleen maar beter maakt. Want waar ik mee zit, zijn de OEMs die een goed product als een low-power APU koppelen aan een knetters langzame HDD en veel (onnodig veel) werkgeheugen waardoor je als eindgebruiker met een slechte eindbalans zit en vervolgens het merk AMD gaat vermijden omdat het traag aanvoelt. Nee, die HDD voelt traag aan. AMD zou met z'n vuist op tafel moeten slaan en zeggen dat ze een mooi product hebben wat voor relatief lage marges verkocht mag worden, maar alleen als het gekoppeld wordt aan een SSD, maybe van henzelf (OEM-chip met AMD-label erop, maar in ieder geval voldoende voor een solide gebruikservaring). Of maximale configuraties per doelgroep, zoals 4GB voor thuisgebruik, studenten, oma/opa. Dat bedoel ik, omkoping hebben ze a. het geld niet voor en b. zouden ze ook niet aan moeten beginnen ;)
Wat je dan eigenlijk bedoeld is combinatie verkoop of bouw/design specificatie eisen.
Ik denk dat het nog net even te vroeg is voor AMD om een vuist te maken richting OEM's.
Met ZEN zou dat wel kunnen.

Koppelverkoop voorbeelden zijn: printers + dure inkt cartridges+chip, koffiezetters + dure koffie pads.

Koppelverkoop = altijd negatief voor de consument.
Combinatieverkoop of set verkoop kan gunstig of ongunstig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:08
Er is veel over Zen te vinden op de Linkedin van AMD medewerkers.

Zen krijgt volgens een medewerker van AMD hybrid branch prediction algorithm.

Successfully implemented Zen(znver1) hybrid branch prediction algorithm. Algorithm works by keeping smith counter to choose between stable quantum bogosort and PigeonRank algorithms.

https://www.linkedin.com/in/steve-havlir-714b337

Maar ook directory cache:

RTL Design Engineer working on the Distributed Memory Controller and Directory Cache in AMD's new processors featuring the Zen / K12 cores.

https://www.linkedin.com/in/amitpapte

[ Voor 90% gewijzigd door polli_ op 05-03-2016 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoDkA12
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-08 10:00
polli_ schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 21:05:
Er is veel over Zen te vinden op de Linkedin van AMD medewerkers.

Zen krijgt volgens een medewerker van AMD hybrid branch prediction algorithm.

Successfully implemented Zen(znver1) hybrid branch prediction algorithm. Algorithm works by keeping smith counter to choose between stable quantum bogosort and PigeonRank algorithms.

https://www.linkedin.com/in/steve-havlir-714b337
Je weet wel dat Bogosort en PigeonRank geen echte algorithms zijn? De hele tweede zin is dus als grap bedoeld. Maar er komt dus een hybrid branch prediction algorithm. Niet echt een nieuw idee, zie bijvoorbeeld: http://citeseerx.ist.psu....47.5130&rep=rep1&type=pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 19-09 19:34

SG

SG surft naar info hardewaren

Esiq schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 06:50:
Na een groot aantal jaren ben ik eindelijk weer enthousiast over een AMD cpu. Ik hoop dat ze met ZEN cpu's aan zullen bieden waar meer cores op zitten en toch goede singlecore peformance hebben op een mini itx moederbord.

De trend van een integrated gpu op een cpu is voor mij persoonlijk niet ideaal geweest. Op gebied van gpu ziet polaris er wel weer goed uit. Maar heb behalve een 6600 gt nog nooit een nvidia videokaart gehad.

Voor mij is het niet eens een underdog kwestie, maar behalve ultra highend voelt het rot te betalen voor integrated graphics terwijl ik er nooit gebruik van heb gemaakt.
Momenteel heb je niet veel aan die ongebruikte igpu. Maar met DX12 kan dat in wat verdere toekomst ander zijn.
Is alsof je Xeon light met XeonPhi light hebt zonder de pro features.
Maar ook je kan de igpu als dev voor pure compute doel einden gebruiken.
C++AMP of OpenCL.
Maar ook voor Async taken.

Maar ja dat zal ook zijn tijd nodig hebben. Of Dev hebben het al te druk.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esiq
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03-2024
SG schreef op zondag 06 maart 2016 @ 16:02:
[...]

Momenteel heb je niet veel aan die ongebruikte igpu. Maar met DX12 kan dat in wat verdere toekomst ander zijn.
Is alsof je Xeon light met XeonPhi light hebt zonder de pro features.
Maar ook je kan de igpu als dev voor pure compute doel einden gebruiken.
C++AMP of OpenCL.
Maar ook voor Async taken.

Maar ja dat zal ook zijn tijd nodig hebben. Of Dev hebben het al te druk.
Bedoel je op dezelfde manier dat met DX12 het mogelijk is om een AMD en een nVidia gpu op hetzelfde moment te gebruiken? Dat zou dan wel mooi zijn en een 'gratis' boost zijn door de igpu mee te laten werken.

Hoe dan ook, ik ben voor het eerst in jaren wel redelijk hyped naar wat de zomer gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Esiq schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:02:
[...]

Bedoel je op dezelfde manier dat met DX12 het mogelijk is om een AMD en een nVidia gpu op hetzelfde moment te gebruiken? Dat zou dan wel mooi zijn en een 'gratis' boost zijn door de igpu mee te laten werken.

Hoe dan ook, ik ben voor het eerst in jaren wel redelijk hyped naar wat de zomer gaat brengen.
Dat is er al. Het schijnt dat een Fury in combi met een GTX de beste combi is als je beide GPU's wil gebruiken. Het is langzamer als je een GTX als eerst zet en dan pas de Fury.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:08
Review van X4 845 gebaseerd op excavator.

http://www.jagatoc.com/20...-carrizo-murah-tanpa-igp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Best mooie scores, als Zen 40% IPC meer heeft dan kan het nog best wel eens goed komen. Power consumption is ook een stuk lager zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Speculeren wat die 40% inhoud, alsin tov welke andere processor/architectuur wordt wel steeds onmogelijker op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Architectuur staat in de slides van AMD als 40% meer IPC dan Excavator, de X4 845 is gebaseerd op Excavator.
Dan wordt het toch niet onmogelijker? Ik denk zelf juist duidelijker (of ik mis je punt :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Dan had ik dat niet goed onthouden, aangezien ik met m`n post doelde op dat als AMD interim CPU`s blijft uitbrengen tussen het posten van die 40% slide en het releasen van ZEN het niet overzichtelijker gaat worden.

Maar dus als het 40% op deze X4-845 is die al aardig wat IPC verbeteringen heeft dan wordt ZEN wel echt iets om op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
AMD heeft ook al gezegd dat Zen beter presteerd dan verwacht. Dus die 40% kan maar zo 45% zijn, om maar even voorzichtig te blijven.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nooit te hoog inzetten, dan kan het alleen maar tegenvallen. Daarnaast is dat natuurlijk ook een extreme sprong, iets wat al jaren niet meer is voorgekomen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Dit is de bron van het artikel, een anonieme forumpost van 18 januari. De opzet ziet er vergelijkbaar uit met 4Chan (elke post is anoniem zonder gebruikersnaam, maar met een nummer) De bron is 4Chan :/ : https://arch.b4k.co/g/thread/52492812/#52493743
Functional untethered 8-core znver1 Summit Ridge A0 engineering samples with an estimated 95W TDP have now taped out on Samsung's 14nm FinFET and are undergoing validation.

It's not yet clear how well they will clock (but Samsung's 14nm FinFET process is slightly better than Intel's - Intel haven't pulled ahead with 10nm yet as that EUV process is very late, hence their Kaby Lake). IPC efficiency is very roughly equal with Broadwell, very slightly behind Skylake, but it's push and shove.

They are currently targeting October 2016 (ish) for release. AM4 motherboards compatible with Summit Ridge have chipsets already shipping and should be coming out around about March 2016 (ish).

Subject to change. They may dual-source on GF14A.
[EDIT]
Dezelfde poster beweerd dat Keller naar Samsung is gegaan, terwijl hij toch echt naar Tesla is verhuist... Daarnaast zegt hij het van "oud-collega's" te hebben gehoord en dat hij zelf met pensioen is.

[ Voor 10% gewijzigd door LongBowNL op 14-03-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Okee, dus negeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Die 845 ziet er goed uit zeker ook met betrekking tot het verbruik. De absolute klokfrequentie behaald met de OC vind ik wat tegenvallen, relatief is het nog wel redelijk (17%).
NitroX infinity schreef op zondag 13 maart 2016 @ 22:42:
AMD heeft ook al gezegd dat Zen beter presteerd dan verwacht. Dus die 40% kan maar zo 45% zijn, om maar even voorzichtig te blijven.
De IPC is slechts een van de factoren die de prestaties bepalen. Die 40% zullen ze wel halen, maar ten kosten van wat? Meestal is er een 'maar' in het verhaal.

[ Voor 53% gewijzigd door madmaxnl op 14-03-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Het is lastiger overclocken zonder unlocked multiplier. Ik zit Anandtech te F5'en voor hun review van de 845. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Klopt, maar dat is toch wel mogelijk? Geen bug bij >105 Mhz of is dat alleen bij Intel? Ben niet meer zo thuis in het overclocken van een AMD CPU zonder unlocked multiplier ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
LongBowNL schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:26:
Het is lastiger leuker overclocken zonder unlocked multiplier. Ik zit Anandtech te F5'en voor hun review van de 845. :P
:>

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
madmaxnl schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:31:
Klopt, maar dat is toch wel mogelijk? Geen bug bij >105 Mhz of is dat alleen bij Intel? Ben niet meer zo thuis in het overclocken van een AMD CPU zonder unlocked multiplier ;(
Dit krijg ik uit Google translate van dat artikel:
Overclocking Notes

As we mentioned a few pages earlier, reaching 4.1Ghz clock in Carrizo we had quite difficult (requiring higher Vcore, 1.6V +), and we do not know whether these conditions is eligible to run daily.

Talking about overclocking the X4 845 system itself, based on our test unit, we got some of the following data:
  • Memory Controller seems to be a little more 'weak' of the Kaveri, a little difficult to run DDR3-2400 up in Carrizo, mainly because it requires a high BCLK.
  • NB Frequency default 1.3GHz, will go up in line with the BCLK. In our test unit, 1.4GHz still be stable, although VDDNB had to be added to 1.2-1.25V.
  • So far, the BCLK 105Mhz can run quite safely without any negative effects to the SATA AHCI Controller, but if you want to experiment with the BCLK 110-120Mhz +, Install OS on IDE Mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tav de financiele kant van AMD: vandaag weer een stijging van 7+ procent tegen de negatieve trend in:
https://www.google.com/finance?q=NYSE:AMD

Met alleen al het meeliften op de forse stijgingen van de laatste tijd zou een mens rijk kunnen worden.

Volgens de "financiele experts" zou de stijging te danken zijn aan AMD's VR ambities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
madmaxnl schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:24:
Die 845 ziet er goed uit zeker ook met betrekking tot het verbruik. De absolute klokfrequentie behaald met de OC vind ik wat tegenvallen, relatief is het nog wel redelijk (17%).

[...]

De IPC is slechts een van de factoren die de prestaties bepalen. Die 40% zullen ze wel halen, maar ten kosten van wat? Meestal is er een 'maar' in het verhaal.
Even wat dingen opsommen die de 'maar' kunnen zijn >:)

-Kloksnelheden kunnen erg laag zijn / tegen vallen.
-Prijs is even hoog als de highend van Intel
-Excavator heeft vooral hogere scores door de betere turbo. In mijn ogen geen 'echte' ipc verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dat valt ook wel mee, de turbo helpt zeker, maar in Multithreaded situaties komt die er ook enkele procenten beter uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.jagatoc.com/wp-content/uploads/2016/03/Result_IPC_CinebenchR15.jpgg
Afbeeldingslocatie: http://www.jagatoc.com/wp-content/uploads/2016/03/Result_IPC_Geekbench.jpg

Terwijl de 845 dan op 3,5GHz werkt en de 860K op 3,8GHz.

Daarnaast is het verbruik erg veel afgenomen als je bedenkt dat het nog gewoon op 28nm gebakken is:
Afbeeldingslocatie: http://www.jagatoc.com/wp-content/uploads/2016/03/Result_PowerCBR.jpg

Even duur als een 860K:
pricewatch: AMD Athlon X4 845 Boxed
pricewatch: AMD Athlon X4 860K Boxed

Dan lijkt me de keuzen toch snel gemaakt? Ideale CPU i.s.m. dit moederbord (m-ITX):
pricewatch: MSI A68HI
Heb je bij Intel ook voor die prijs een m-ITX bordje met 4 sata aansluitingen en M.2 slot (E-Key)?

Daar kun je makkelijk een goedkoop en handzaam game systeem mee maken:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 845 Boxed€ 71,10€ 71,10
1MSI A68HI€ 54,81€ 54,81
1EVGA GeForce GTX 960 2GB Superclocked€ 195,95€ 195,95
1Cooler Master Elite 110€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 32,95€ 32,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,95€ 52,95
1Crucial BX200 240GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,66

Bij Afuture alles voor 535 euro's :)

[ Voor 86% gewijzigd door madmaxnl op 15-03-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:33:

Terwijl de 845 dan op 3,5GHz werkt en de 860K op 3,8GHz.

Dan lijkt me de keuzen toch snel gemaakt? Ideale CPU i.s.m. dit moederbord (m-ITX):
EVGA GeForce GTX 960 2GB Superclocked

Bij Afuture alles voor 535 euro's :)
De nvidia kaart is vast een hele leuke kaart maar ik zou hem niet aanraden in een AMD draadje.......
Een goede gebruikte 280X voor 120 euro lijkt me dan een betere keuze, zeker hier op deze plek. :X

AMD ging vandaag overigens weer even bijna 10 procent in de min na bijna 8 procent erbij gisteren:
Schijnt allemaal VR gerelateerd te zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

madmaxnl schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:33:
Daar kun je makkelijk een goedkoop en handzaam game systeem mee maken:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 845 Boxed€ 71,10€ 71,10
1MSI A68HI€ 54,81€ 54,81
1EVGA GeForce GTX 960 2GB Superclocked€ 195,95€ 195,95
1Cooler Master Elite 110€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 32,95€ 32,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,95€ 52,95
1Crucial BX200 240GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,66
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 19:01:
[...]

De nvidia kaart is vast een hele leuke kaart maar ik zou hem niet aanraden in een AMD draadje.......
Een goede gebruikte 280X voor 120 euro lijkt me dan een betere keuze, zeker hier op deze plek. :X

AMD ging vandaag overigens weer even bijna 10 procent in de min na bijna 8 procent erbij gisteren:
Schijnt allemaal VR gerelateerd te zijn.....
Waarom de keuze voor een GTX960, dat is van de hele reeks Nvidia kaarten wat mij betreft de slechtste keuze. Een betere optie is een R9 380(x) met 4gb of sneller zoals trm0001 al zegt een 280x (hoewel die minder zuinig is). Je bent zelfs beter af met een GTX770 :p.

[ Voor 0% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 16-03-2016 23:06 . Reden: te fel imho, komt door GTX960 aversie :p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 22:49:
[...]
[...]
Inderdaad waarom in godsnaam een GTX960, dat is van de hele reeks Nvidia kaarten wat mij betreft de slechtste keus die je kan maken. Een betere optie is een R9 380(x) met 4gb of sneller zoals trm0001 al zegt een 280x (hoewel die minder zuinig is). Je bent zelfs beter af met een GTX770 :p.
Ach het is madmax en die roept vaak maar wat op de verkeerde plek, zoals Nvidia kaarten in een AMD draadje en waarschijnlijk ook AMD kaarten in het Nvidia draadje..... :+
Modbreak:Nokken met op de man te spelen - of trouwens de wannabemod uit te hangen. Je bent hier recent nog voor gebanned. Je staat op scherp, dit soort posts doet je zaak geen goed :o

Het is hier al geen koopadvies topic, laat staan een nvidia koop advies topic............. 8)7 :O

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 17-03-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Ach, zo veel erger dan posts over aandelen in "Processors, Moederborden & Geheugen" is dat nou ook weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 03:02:
offtopic:
Ach, zo veel erger dan posts over aandelen in "Processors, Moederborden & Geheugen" is dat nou ook weer niet...
Je bedoeld AMD financieel nieuws wat past onder: [Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34 ?

Als in:

De financieen van AMD zijn dusdanig beperkt dat het budget om te investeren erdoor sterk beperkt word, waardoor dit DIRECT van invloed is op al het technische nieuws en frustraties over het uitblijven van doorbraken / innovatie en snel opvolgende betere producten.......

Om nog maar te zwijgen over het wel/niet voortbestaan van AMD en de gevolgen die dat heeft voor dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
En het feit dat je zelf aandelen hebt in AMD heeft er niets mee te maken? Niet een klein beetje? Een ietsjepietsje maar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dahakon
offtopic:
Financieel AMD nieuws (zoals kwartaal cijfers etc) kunnen best wel interessant zijn voor dit draadje. Aandelen echter, hebben niets te maken met AMD's financiele nieuws, tenzij het nieuws is dat ze een heleboel aandelen willen verkopen, terugkopen of uitgeven.

De aandelenkoers heeft anders namelijk geen directe invloed op AMD's financiele situatie, AMD's budget of AMD's overlevingskansen. De koers is geheel bepaald door 3 zaken. Voor een klein deel is dat feitenlijk nieuws, voor een groter deel op speculatie en tegenwoordig voor het grootste gedeelte emotie. Daarmee heeft het dus ook weinig nieuwswaarde voor dit draadje, zoals Wes al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 05:59:
offtopic:
En het feit dat je zelf aandelen hebt in AMD heeft er niets mee te maken? Niet een klein beetje? Een ietsjepietsje maar?
Dat ik zelf kleinschalig AMD aandeelhouder ben heb ik nooit een geheim van gemaakt, dat is hier dus algemeen bekend en staat er ook los van dat ik zowel algemeen financieel nieuws post, koersnieuws en technisch nieuws vanuit de financiele sector. Dat heeft regelmatig meerwaarde. Daarnaast post ik ook divers AMD technisch nieuws.

@Dahakon: De aandelen koers bepaald natuurlijk indirect wat een bedrijf waard is, wat dus ALTIJD van belang is, ook al bepaald het idd niet direct AMD's budget doet het dat op de lange termijn ,via nieuwe emissies, wel.

Voor wat betreft al het financiele nieuws tav AMD past dat dus prima in het Algemene AMD topic.
Wat imho hier echt niet past is een nvidia koopadvies....... :F

Willen jullie het financiele nieuws echt niet weten, dan lees je het gewoon niet, zo simpel is dat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
@Aandelendiscussie
R&D budget blijft helaas peanuts bij AMD vergeleken met concurrenten Intel en Nvidia. Zou leuk zijn als ze in ieder geval kunnen concurreren met Nvidia op dat gebied maar dat zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren.

Zitten er nog echt knappe koppen bij AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eL_Jay schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:10:
@Aandelendiscussie
R&D budget blijft helaas peanuts bij AMD vergeleken met concurrenten Intel en Nvidia. Zou leuk zijn als ze in ieder geval kunnen concurreren met Nvidia op dat gebied maar dat zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren.

AMD heeft als eerste videokaarten uitgebracht met HBM dat zou ik toch wel concurrerend willen noemen.

Jim Keller zou je kunnen omschrijven als een knappe kop die ZEN heeft ontwikkeld, maar die is inmiddels elders werkzaam. Hopelijk komt hij over 10 jaar nog eens terug. :Y

Probleem blijft natuurlijk dat het lastig investeren is wanneer je bijna zonder financiele middelen zit......... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:46:
[...]

AMD heeft als eerste videokaarten uitgebracht met HBM dat zou ik toch wel concurrerend willen noemen.

Jim Keller zou je kunnen omschrijven als een knappe kop die ZEN heeft ontwikkeld, maar die is inmiddels elders werkzaam. Hopelijk komt hij over 10 jaar nog eens terug. :Y

Probleem blijft natuurlijk dat het lastig investeren is wanneer je bijna zonder financiele middelen zit......... :F
Zeker waar, maar het gebrek aan geld kun je deels opvangen door betere kennis te hebben, maar ik meen dat bij AMD alle knappe koppen* bij de concurrentie aan de slag zijn gegaan.

Edit: * De technische eindbazen die AMD's producten technisch concurrend maken/houden

[ Voor 6% gewijzigd door eL_Jay op 16-03-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eL_Jay schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:09:
[...]

Zeker waar, maar het gebrek aan geld kun je deels opvangen door betere kennis te hebben, maar ik meen dat bij AMD alle knappe koppen bij de concurrentie aan de slag zijn gegaan.
Betere kennis kost ook geld of heeft een grotere investering gevraagd in het verleden.
Die Jim Keller moet je ws niet te lang in dienst houden vanwege de kosten.

Dat alle knappe koppen weg zouden zijn is natuurlijk erg kort door de bocht. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je kijkt en waarnaar je kijkt. Bijvoorbeeld op het gebied van marketing gaat AMD vooruit en ook de meer zelfstandige GPU afdeling is zich stevig aan het profileren, o.a. op het gebied van VR. Dat zou dus niet kunnen met mensen die alleen maar binnen de gebaande paden denken.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

eL_Jay schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:10:
@Aandelendiscussie

Verschil is wel dat er meer focus bij AMD zit. Intel heeft veel kosten met die nm race en doet ook andere dingen zoals Knights Corner
Nvidia is naast gpus ook bezig met PhysX, ARM, auto's en ook die Shield console van ze.

AMD heeft cpus en gpus en verder niet echt dingen die erbuiten liggen.
Laat natuurlijk niet weg dat het gezonder zou zijn als ze meer aan research konden uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:21:
[...]

Verschil is wel dat er meer focus bij AMD zit. Intel heeft veel kosten met die nm race en doet ook andere dingen zoals Knights Corner
Nvidia is naast gpus ook bezig met PhysX, ARM, auto's en ook die Shield console van ze.

AMD heeft cpus en gpus en verder niet echt dingen die erbuiten liggen.
Laat natuurlijk niet weg dat het gezonder zou zijn als ze meer aan research konden uitgeven.
AMD heeft ook een hoop frameworks/standaarden ontwikkeld waar niets mee gebeurd (o.a. Mantle, TressFx) en is daarnaast ook bezig met hardware als VR en RAM. In mijn ogen heeft Intel meer focus en daadkracht dan AMD dat veel dingen (imo) halfslachtig doet. (en ook Nvidia zet nog steeds in op Physx)
Laat ze maar eens een mainstream CPU maken die kan concurreren met een i5 ipv snabbels als VR, RAM en audiostandaarden op je GPU.

@Species Mantle/TrueAudio (of heette dat)/TressFX zit volgens mij bij elkaar opgeteld in nog geen 20 games. Dan zijn er toch echt een zwik meer PhysX games. AMD lijkt keihard te willen innoveren maar niet de lange adem te hebben om het voorbij de release te kunnen tillen (ergo te laten aanslaan, PhysX is volgens mij ook nog steeds ge'subsidieerd').

[ Voor 17% gewijzigd door eL_Jay op 16-03-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

eL_Jay schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:58:
[...]

AMD heeft ook een hoop frameworks/standaarden ontwikkeld waar niets mee gebeurd (o.a. Mantle, TressFx) en is daarnaast ook bezig met hardware als VR en RAM. In mijn ogen heeft Intel meer focus en daadkracht dan AMD dat veel dingen (imo) halfslachtig doet. (en ook Nvidia zet nog steeds in op Physx)
Laat ze maar eens een mainstream CPU maken die kan concurreren met een i5 ipv snabbels als VR, RAM en audiostandaarden op je GPU.
Je geeft nu wel twee voorbeelden waar juist wel veel mee wordt gedaan. TressFX (ook wel PureHair) wordt gebruikt in Tomb Raider, Deus Ex, Hitman en zit tegenwoordig in het GPUOpen framework dat doet het imho beter dan Hairworks.
Mantle zit nu in Vulcan zoals je waarschijnlijk zelf al weet, wat mij betreft dus een succes voor AMD. Ze hebben daarmee ook de ontwikkeling van DX12 in gang gezet of in ieder geval gepushed.

Als je dan voorbeelden noemt neem dan iets zoals CTM of iets dergelijks ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:52

Zenix

BOE!

Ik vind HSA ook een goede toevoeging waar ook veel partijen achter staan. Alleen is het nog steeds niet echt van de grond gekomen en is het is afwachten of dat ook gaat gebeuren. Ik zelf denk dat dit wel gaat gebeuren, omdat we op dit moment niet ver van de limiet zitten wat we op CPU gebied kunnen. Dan kunnen ontwikkelingen zoals HSA de presentaties toch verder laten toenemen.

Je kan ook zien dat AMD van plan is om een hele grote APU te maken waarbij HSA optimaal ingezet kan worden. Dat zou voor bepaalde toepassingen al van waarde kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
AMD heeft zo'n cpu gemaakt, die heet Zen en komt eind dit jaar. Met een krap budget duurt het langer voordat zo'n compleet nieuw ontwerp op de markt is. Intel en nvidia kunnen dat iig iets sneller.

Ik denk juist dat AMD zijn aandacht te veel moet verdelen, zeker tov Intel en nvidia.
Dat Intel met een marktaandeel van 80% vaker de standaarden in cpu land bepaald is niet erg vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 13-09 17:45
Voor het eerst wat indicaties/ervaringen uit eerste(?) hand betreffende Zen:

"It seems that unlike with Bulldozer, AMD has created separate dies for server and consumer parts. The server version of the die has twice the cores, L3 cache and additional I/O controllers per die. I haven´t been able to disassemble one yet, however judging from the package size it is a MCM part. 14nm LPP process.

The relative power consumption is roughly the same as on Intel 14nm parts with similar configuration, but the clocks are quite low :/ "

"40501415"
1

en:

"For a long time I actually like what I see. I´d say as long as the consumer Zen parts can reach high enough clocks (min. 3.5GHz), everything will be pretty good ;) " 2

Gozer lijkt bij een of andere OEM te werken, aan de hand van z'n post geschiedenis te zien.

Eerder was er al het volgende op digitimes te lezen: ".... The two CPU products [Kaby Lake/Zen] families are expected to enter fierce competition by the end of the year, according to sources from the upstream supply chain."

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Lage clocks is iets wat altijd nog wel verbeterd kan worden in een refresh, of gewoon een hogere CPU, met wat hoger verbruik.

Mijn hele bak is nu toch al ingesteld op een slurpende x6 1100T, ik heb er geen moeite mee als AMD een "performance" chip uitbrengt die misschien niet zo geweldig is in prestatie/watt, maar wel lekker veel performance heeft.

Laat normale CPU's een lekkere performance/watt hebben, en geef de Black Editions een lekker hoge clock, dan zijn ze maar wat minder zuinig.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Lagere clocks zijn blijkbaar normaal voor engineering samples, ten minste dat is wat iedereen in dat topic zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

VR lijkt me anders een aardige toekomst tegemoet gaan. Zie intel daar niet snel met geschikte gpu's komen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@El Jay:

Nog een knappe kop bij AMD (Grafisch - RTG):
http://www.amd.com/en-us/...on/leadership/raja-koduri

Deze man doet met het grootste gemak zelf een stuk marketing en inzage in de toekomst van AMD (RTG) wat we heel erg lang niet meer hebben gezien...... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 23:29:
[...]

Ach het is madmax en die roept vaak maar wat op de verkeerde plek, zoals Nvidia kaarten in een AMD draadje en waarschijnlijk ook AMD kaarten in het Nvidia draadje..... :+

Het is hier al geen koopadvies topic, laat staan een nvidia koop advies topic............. 8)7 :O
Wat ben je toch ook een misselijk mannetje... Sorry had die kaart er even in gestopt who cares? Was gewoon een voorbeeld. Daarnaast doen nVidia kaarten het ironisch genoeg beter dan AMD kaarten i.s.m. een AMD CPU. Het ging helemaal niet om een aankoopadvies maar om een voorbeeld te geven dat er met die CPU een mooi systeem is te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:26:
@Dahakon: De aandelen koers bepaald natuurlijk indirect wat een bedrijf waard is, wat dus ALTIJD van belang is,
In de ideale wereld misschien. Beurzen werken echter al lang niet meer zo. Waan van de dag, (te)kort gaan, overdreven reageren op wat anderen doen. Veel zaken zorgen er voor dat de werkelijke waarde van een bedrijf en de 'aandelenwaarde' van dat bedrijf lang niet gelijk zijn aan elkaar, in positieve danwel negatieve zin. Ofwel, de koers van AMD's aandeel zelf is geen nieuws en van geen belang in dit draadje.

Om het met een voorbeeld te bekrachtigen. 2 dagen terug is in het nieuws dat AMD zo'n 87% van de VR markt in handen heeft. Nieuws voor AMD draadjes. Je brengt de aandelen erbij om de ~8% stijging toe te schrijven aan dat nieuws. Een dag later zakt het aandeel weer ~8% in, maar waarom? Er is toch geen nieuws dat het eerdere nieuws met toegeschreven winst teniet doet? Precies, puur omdat de winst 1 was van emotie, waan en andere randzaken.
ook al bepaald het idd niet direct AMD's budget doet het dat op de lange termijn ,via nieuwe emissies, wel.
En wanneer heeft AMD voor het laatst geheel nieuwe aandelen in de markt gebracht (dus niet aandelen die al bestonden en in AMD's bezit waren?).
Voor wat betreft al het financiele nieuws tav AMD past dat dus prima in het Algemene AMD topic.
De aandelenkoers past dus niet echt in het draadje, die is niet direct relevant.
Wat imho hier echt niet past is een nvidia koopadvies....... :F

Willen jullie het financiele nieuws echt niet weten, dan lees je het gewoon niet, zo simpel is dat. ;)
Tsja, je zou natuurlijk ook gewoon het lijstje met de nVidia kaart erin niet kunnen lezen, zo simpel is dat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:00

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

http://www.amd.com/en-us/...cs/desktop/radeon-pro-duo

Had deze hier wel verwacht. Zie alleen niet of die op polaris is gebaseerd.

[ Voor 20% gewijzigd door NLKornolio op 16-03-2016 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

caanova1984 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 22:51:
http://www.amd.com/en-us/...cs/desktop/radeon-pro-duo

Had deze hier wel verwacht. Zie alleen niet of die op polaris is gebaseerd.
Dat is in feite gewoon de Fury x2 :p. Ze hebben hem een andere naam gegeven, dit wordt uitgelegd in de interview van pcperspective met Raja Koduri.
De naam is o.a. omdat hij ook voor professionele VR doeleinden geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dahakon schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 22:49:
[...]
In de ideale wereld misschien. Beurzen werken echter al lang niet meer zo. Waan van de dag, (te)kort gaan, overdreven reageren op wat anderen doen. Veel zaken zorgen er voor dat de werkelijke waarde van een bedrijf en de 'aandelenwaarde' van dat bedrijf lang niet gelijk zijn aan elkaar, in positieve danwel negatieve zin. Ofwel, de koers van AMD's aandeel zelf is geen nieuws en van geen belang in dit draadje.

Om het met een voorbeeld te bekrachtigen. 2 dagen terug is in het nieuws dat AMD zo'n 87% van de VR markt in handen heeft. Nieuws voor AMD draadjes. Je brengt de aandelen erbij om de ~8% stijging toe te schrijven aan dat nieuws. Een dag later zakt het aandeel weer ~8% in, maar waarom? Er is toch geen nieuws dat het eerdere nieuws met toegeschreven winst teniet doet? Precies, puur omdat de winst 1 was van emotie, waan en andere randzaken.
[...]
En wanneer heeft AMD voor het laatst geheel nieuwe aandelen in de markt gebracht (dus niet aandelen die al bestonden en in AMD's bezit waren?).
[...]
De aandelenkoers past dus niet echt in het draadje, die is niet direct relevant.
[...]
Tsja, je zou natuurlijk ook gewoon het lijstje met de nVidia kaart erin niet kunnen lezen, zo simpel is dat ;)
Toegegeven beurskoerzen zijn onderhevig aan emotie en waanzin. Echter is er wel een direct verband tussen de financiele positie van AMD en de koers van hun aandelen. Immers heeft het geen zin om nieuwe aandelen uit te geven wanneer de koers erg laag staat (zoals al veel te lang het geval is). Het levert dan veel te weinig op. Daardoor heeft AMD dus via die weg, al heel lang, geen mogelijkheden om aan nieuw geld te komen voor investeringen die ons hier bezig houden.......

Daardoor past financieel AMD nieuws imho wel degelijk binnen dit draadje.
Het heeft immers gevolgen voor de technische mogelijkheden en onmogelijkheden van AMD.
Bovendien is het gewoon een aspect van dit bedrijf wat past binnen de topic term: "Algemeen".

Voor die mensen die het toch te onbelangrijk vinden is er altijd de volgende post, net zoals ik max zijn nvidia onzin en beledigingen zo veel mogelijk probeer te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat verbruik is nooit echt relevant geweest dan behalve voor DC's of mensen die 24/7 op 100% usage moeten draaien. Een CPU dat niks doet verbruikt amper ook wat. Een CPU dat 100% van zijn tijd 24/7 bezig is zal de nodige energie verstoken. In datacenters betaal je ook per ampere volgens mij en dat kan met een AMD CPU best in de kosten lopen.

Voor mij maakt het weinig uit, of we nu een 65W of 140W CPU op Zen basis krijgen (high performance bijv), als er maar performance achter zit. Want 3 kwart van de tijd in een heel jaar hier doet m'n CPU niets. Het kost nog meer om de PC 24/7 te laten draaien wat nu het geval is dan dat een CPU 1/3de in een jaar tijd op 100% usage draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 02:26:
[...]

Toegegeven beurskoerzen zijn onderhevig aan emotie en waanzin. Echter is er wel een direct verband tussen de financiele positie van AMD en de koers van hun aandelen. Immers heeft het geen zin om nieuwe aandelen uit te geven wanneer de koers erg laag staat (zoals al veel te lang het geval is). Het levert dan veel te weinig op. Daardoor heeft AMD dus via die weg, al heel lang, geen mogelijkheden om aan nieuw geld te komen voor investeringen die ons hier bezig houden.......

Daardoor past financieel AMD nieuws imho wel degelijk binnen dit draadje.
Het heeft immers gevolgen voor de technische mogelijkheden en onmogelijkheden van AMD.
Bovendien is het gewoon een aspect van dit bedrijf wat past binnen de topic term: "Algemeen".

Voor die mensen die het toch te onbelangrijk vinden is er altijd de volgende post, net zoals ik max zijn nvidia onzin en beledigingen zo veel mogelijk probeer te vermijden.
De techtopics staan in harde waren. Met “Nieuws” wordt van oudsher volgensmij gewoon vooral tech nieuws bedoelt.

Volg redelijk wat tech topics hier en volgensmij is het geen gebruik om regelmatig de financiele resultaten van Apple, Asus etc uitgebreid te bespreken als de koers even wat stijgt of daalt.

Zou niet willen zeggen dat het volledig irrelevant is maar het past hier imho minder om het uitgebreid te bespreken.

Zeker ook omdat het al snel uitloopt op meer financiele discussies over wat een mutatie vd geraporteerde koers/winst/leningen "betekent".

Nofi , daarnaast lijk je ook niet iemand die snel genoegen neemt met een andere interpretatie, waardoor die discussies relatief lang gaan duren naar mijn gevoel.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Ik kan mij in bovenstaande posts wel vinden. Er is een verschil tussen financieel nieuws en koers'nieuws'.

Zo passen kwartaalcijfers nog wel in dit topic - in mijn ogen, omdat men er vaak een toekomstvisie en andere nieuwtjes in verwerkt + omdat het maar eens in de zoveel maanden is. Om het dan eens te bespreken zie ik er geen probleem in en dit versta ik dan ook onder financieel nieuws (samen met info over OEM contracten ofzo).

Wat de koers heeft gedaan vandaag of afgelopen week echter vind ik enorm offtopic en heeft, zoals eerder aangegeven door dahakon, weinig feeling met wat er in de echte wereld gebeurd qua technieuws. Daarom is het niet interessant en relevant er berichten over te posten trm0001. Als je toch die drang voelt kan je misschien beter een topic openen onder 'Werk en Inkomen' in plaats van het hier neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Misschien ben ik een uitzondering hier, maar ik vind de beurskoers zeker wel interessant. (en nee.. Ik bezit geen aandelen in AMD)

zeker aangezien AMD zich de laatste tijd toch wel in een lastige financiële situatie heeft bevonden.
Pagina: 1 ... 48 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.