[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.298 views

Verwijderd

Devpartner schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:35:
Maar for god sake verwacht geen mirakels.... en al zeker niet door deze aanpassing.
Zoveel was toch al lang duidelijk? AMD gaat nu gewoon stap voor stap werken aan een betere chip. Iedere keer een tiental procenten is op termijn ook leuk.

Verwijderd

GENETX schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:01:
[...]

Mwoah, op een universiteit is dat niet echt het geval en zit je juist eerder dicht op de nieuwste ontwikkelingen ;)

Uit ervaring weet ik wel dat het op een HBO wel wat anders gaat helaas...
Kan ook aan de hoge school zelf liggen, bij mij zijn ze erg actueel.

Interessant stukje trouwens, heb ik ook nog gehad bij mijn vorige opleiding. Jammer dat de docent nogal kinderachtig was en enkel ic'tjes op het tentamen ging vragen...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 19:31
Het hangt soms zelfs van de docent af... is mijn ervaring
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:34:
[...]

Wat ik met mijn lekenverstand las is dat het verbruik omlaag gaat en daarmee dus meer ruimte is voor een hogere clock, al kan je natuurlijk ook gewoon een chip hebben die echt gewoon niet hoger wil, hoeveel ruimte er ook is.
Daar zit je op zich goed idd. Door de techniek kan de clock hoger als je tegen een limiet (al dan niet zelf opgelegd) zit qua verbruik of warmte afvoer. Anderzijds, het design van het circuit kan ook de limitatie zijn door bijvoorbeeld de hoeveelheid transistoren die moeten worden doorgelopen binnen een kloktik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devpartner schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:35:
Maar for god sake verwacht geen mirakels.... en al zeker niet door deze aanpassing.
Uiteindelijk betekend winst hoe minimaal dan ook wel een stap in de juiste richting , nu alleen de prijs nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Mirakels hoeven er niet te komen van Trinity. Het moet gewoon een gedegen stap omhoog zijn vanaf Bulldozer. Als Trinity dan ook nog eens op tijd op de markt kan komen, met in het achterhoofd de vertraging van Ivybridge (en dan met name de laptop chips), kon AMD nog wel eens leuke zaken doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Trinity staat nu voor "mid-2012", zelfs met enige uitloop zou dat genoeg moeten zijn om rond de feestdagen met de volledige lineup head-to-head tegen IVB te gaan.

Wat ook interessant gaat worden is of met al dat dual/quad ARM geweld Hondo (AMD's 5W TDP SoC voor tablets) nog klanten gaat vinden. Brazos is wel een succes in netbooks, maar in tablets (Z-01) wil het niet zo vlotten. Maar met Windows 8 is het een ander verhaal, geen geklooi met brakke x86 Android builds en ARM-optimized apps meer.

[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 27-02-2012 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyboy30
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-10-2018
Ja, laatste vraag van mijn kant op dit topic:
Welke is beter voor 'gaming'?

De FX-8120 met 8 cores maar 3.10Ghz of de FX-6200 6-Core met 3,8GHz?\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

offtopic:
Dat is geen nieuws of discussiepunt waar dit topic voor bedoelt is, zoals jou waarschijnlijk al eerder verteld is ga eerst reviews zoeken. Ik heb je zelfs op de frontpage al een hint gegeven welke sneller is in welke situatie lees dat eerst. Op tweakers.net verwachten we namelijk van gebruikers dat ze eerst zelf dingen opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de valreep, vandaag en morgen nog te gebruiken...
https://www.amd-promotions.com/fx/nl/qualifying.asp

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2012 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Leuk, maar nogal nutteloos als bij de goedkoopste winkels in de PW de CPUs vaak goedkoper zijn als de CPUs bij Alternate of MyCom + rebate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
madmaxnl schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 01:16:
[...]

Leuk, maar nogal nutteloos als bij de goedkoopste winkels in de PW de CPUs vaak goedkoper zijn als de CPUs bij Alternate of MyCom + rebate.
Komt vaak zat voor dat je een product iets duurder koopt bij die ene winkel omdat de rest van je producten daar goedkoper is of zelfs alleen te koop zijn.
Ook als het maar 10euro verschilt bestellen mensen liever bij één winkel dan dat ze de bestelling verdelen over twee winkels verdelen.
En dan heb je nog het vertrouwen wat mensen hebben bij een winkel, als ze bij voorgaande bestellingen tevreden waren is de kans groot dat ze een beetje prijsverschil wel slikken tegen die zekerheid dat ze weer die goede service krijgen.

Dus zeker niet nutteloos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack77
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-08 18:06
Als je (bijna) alles op een plaats koopt, kunnen ze je ook veel minder afwimpelen als je hardware-issues ondervindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon

AMD buys SeaMicro, and what a buy it is

AMD heeft vandaag SeaMicro overgenomen. SeaMicro is een bedrijfje dat een paar jaar geleden is begonnen met het maken van lichte servers op basis van Atom en onlangs zijn ze begonnen met wat Xeon werk. In het kort, AMD heeft voor de ogen van Intel een enorme parel binnen gehengeld die waarschijnlijk heel snel stopt met Intel-servers. Rory Read is op dreef zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ziet er goed uit. AMD krijgt hierdoor veel nieuwe mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Ze gaan natuurlijk wel een deftig alternatief moeten bieden voor Atom en Xeon zouden SeaMicro geen klanten verliest.

Dus ik weet niet of ze zo rap overstappen naar AMD, dit vooral omdat SeaMicro custom moederborden e.d. maakt en hier dus redelijk wat ontwikkeling inzit.

waarschijnlijk gaat het pas tegen eind 2013 zijn vooralleer ze AMD produkten leveren met de kwaliteit van hun huidige lineup. (maken van moederborden, dense units en testing neemt redelijk wat tijd).

Natuurlijk kan AMD nu geld verdienen aan het verkopen van intel servers.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

AMD werkt blijkbaar samen met Sony aan "een nieuw project". Daarnaast zal "gaming" AMD voorzien van een extra inkomstenboost. Vermoedelijk een GPU voor de PS4, maar bevestigen doet geen van de twee, natuurlijk.

http://www.forbes.com/sit...ks-amd-building-graphics/

Heb geen flauw idee van de betrouwbaarheid van Forbes...

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toettoetdaan schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:13:
[...]

Komt vaak zat voor dat je een product iets duurder koopt bij die ene winkel omdat de rest van je producten daar goedkoper is of zelfs alleen te koop zijn.
Ook als het maar 10euro verschilt bestellen mensen liever bij één winkel dan dat ze de bestelling verdelen over twee winkels verdelen.
En dan heb je nog het vertrouwen wat mensen hebben bij een winkel, als ze bij voorgaande bestellingen tevreden waren is de kans groot dat ze een beetje prijsverschil wel slikken tegen die zekerheid dat ze weer die goede service krijgen.

Dus zeker niet nutteloos ;)
Nu heb ik financieel niets te klagen, maar wanneer ik al 5 euro goedkoper uit ben, is de keus snel gemaakt.
Bij het samenstellen van een pc check ik via de pricewatch waar ik het goedkoopst uit ben en natuurlijk of de shop betrouwbaar is. (nog nooit problemen m.b.t. garantie o.i.d. gehad)
Daarnaast kan ik me haast niet voorstellen dat een verkoper in deze tijd nog ´moeilijk´ gaat doen wanneer niet elk onderdeel bij hem vandaan komt, het is tenslotte geen 1995 meer. ;)

Alleen als je een digibeet bent, zou ik me kunnen voorstellen dat je alles bij je lokale pc-boer gaat aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Devpartner schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 08:43:
Ze gaan natuurlijk wel een deftig alternatief moeten bieden voor Atom en Xeon zouden SeaMicro geen klanten verliest.

Dus ik weet niet of ze zo rap overstappen naar AMD, dit vooral omdat SeaMicro custom moederborden e.d. maakt en hier dus redelijk wat ontwikkeling inzit.
Ze zullen ongetwijfeld doorgaan met het verkopen van bestaande producten totdat ze een nieuwe reeks kunnen leveren. Daar gaat normaalgesproken best veel tijd in zitten dus ergens 2013 zou inderdaad het vroegst zijn, tenzij er al producten in ontwikkeling waren (er waren ex-AMD medewerkers werkzaam bij SeaMicro, je weet dus maar nooit).

Ik zou in ieder geval verwachten dat de eerstvolgende ontwikkelingen niet meer als basis een Intel CPU meekrijgen. Verder gaan de verhalen dat AMD de overname ook doet om de IP in licentie aan bedrijven als HP en Dell te geven, zodat deze hun eigen producten op die basis kunnen bouwen met welk een onderdelen ze ook willen.

Het belangrijkste punt is echter dat Intel een erg interessant bedrijfje nu moet missen, een bedrijfje dat pioniert in een groeiend server-segment dat tot voor kort nog niet bestond, maar waarvan men denkt dat het in de komende jaren een ~10% van de totale servermarkt zou kunnen vormen. Al zou AMD slechts de helft van dat totaal kunnen bemachtigen met deze overname, dan zou dat een hele grote klapper zijn. Het is in ieder geval een overname met lef en vooruitblikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mieJas schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 12:25:
AMD werkt blijkbaar samen met Sony aan "een nieuw project". Daarnaast zal "gaming" AMD voorzien van een extra inkomstenboost. Vermoedelijk een GPU voor de PS4, maar bevestigen doet geen van de twee, natuurlijk.
Dat zou wel mooi zijn, want Sony gebruikt voor de PS3 nog een nVidia gpu. Nou nog hopen dat ze het contract met Microsoft ook verlengen voor de volgende Xbox, en ze zitten in alle next gen consoles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dreamvoid schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:39:
[...]

Dat zou wel mooi zijn, want Sony gebruikt voor de PS3 nog een nVidia gpu. Nou nog hopen dat ze het contract met Microsoft ook verlengen voor de volgende Xbox, en ze zitten in alle next gen consoles.
Microsoft hebben ze na verluid sowieso al in da pocket. Alleen Sony was nog een vraagstuk. 3 jaar geleden werd er gezegd dat Intel de GPU voor de PS4 zou gaan verzorgen. Aangezien Larrabee en consorten niet goed liep is het op een laag pitje komen te staan waardoor Intel buiten de boot valt m.b.t. GPU design voor de next gen consoles.

nVidia is waarschijnlijk niet gekozen omdat ze te veel GPGPU zaken in hun GPU hebben zitten welke in een console alles behalve nodig zijn. nVidia heeft shader based tesselation. Dit is handig voor in een omgeving waarin er veel variabele zijn, voor een console is dit juist niet handig. In een console is fixed function juist handig en dit is precies wat AMD heeft. Ook verbruiken nVidia GPUs meer en zijn ze duurder t.o.v. gelijk presterende AMD GPUs.

Ook zal het makkelijker worden voor developers om games op zowel een Xbox(3) en PS4 uit te brengen. Immers hebben ze een gelijkende GPU. Games maken kost tegenwoordig enorm veel geld. Dit kan de development kosten dus ietsjes verlagen.

[ Voor 31% gewijzigd door madmaxnl op 01-03-2012 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Dit kan voor hetzelfde geld over laptops in de Vaio reeks, natuurlijk. Of tablets met Hondo. Maakt het niet minder goed voor AMD.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
PS4 krijgt zowel een GPU als CPU van AMD?
http://semiaccurate.com/2...-x86-cpu-with-an-amd-gpu/

**crosspost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon

Fusion based SeaMicro box to tip up really soon

Nog meer nieuws. Blijkbaar was SeaMicro al bezig met een Dense Server met als basis een AMD Fusion Chip. De aankondiging aangaande dat project zou schijnbaar in Q2 aangekondigd moeten gaan worden. Het zou een mooie stap zijn in de servermarkt voor AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De console markt is een mooie niche voor AMD. De enige concurrent op graphics is nVidia, en die heeft alleen underpowered ARM cpu's te bieden, en qua cpu's zitten Nintento, Microsoft en Sony nu op IBM's POWER architectuur, wat al een paar jaar bezig is de aansluiting met x86 te verliezen (zie Apple, zie de high-end server markt). Intel is misschien een brug te ver voor AMD, maar IBM is wel te pakken. Voor AMD is het wel te hopen dat ze qua prijs niet teveel worden uitgewrongen in dit soort mega-tenders.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 02-03-2012 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 08:27

oshiro

Chill, dude.

Hoe zit het nu met de zuinige Llano's die uitgekomen zouden moeten zijn? Ik zie her en der complete systemen met een A8-3820 aangeboden worden, maar ik zie ze nergens los verkrijgbaar.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oshiro schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 01:37:
Hoe zit het nu met de zuinige Llano's die uitgekomen zouden moeten zijn? Ik zie her en der complete systemen met een A8-3820 aangeboden worden, maar ik zie ze nergens los verkrijgbaar.
Is dat geen OEM-chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Er zijn her en der winkels die de A8-3800 op de lijst hebben staan, maar over het algemeen met onbekende levertijden e.d. De A6-3600 heeft iets meer kans van beschikbaarheid, maar is ook niet geweldig. Het lijkt er inderdaad op dat AMD ze (en hun refreshes xx20) vooral richting OEMs verschepen voor complete systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dreamvoid schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 22:47:
De console markt is een mooie niche voor AMD. De enige concurrent op graphics is nVidia, en die heeft alleen underpowered ARM cpu's te bieden, en qua cpu's zitten Nintento, Microsoft en Sony nu op IBM's POWER architectuur, wat al een paar jaar bezig is de aansluiting met x86 te verliezen (zie Apple, zie de high-end server markt). Intel is misschien een brug te ver voor AMD, maar IBM is wel te pakken. Voor AMD is het wel te hopen dat ze qua prijs niet teveel worden uitgewrongen in dit soort mega-tenders.
Kijkende naar Charlies post is het heel interessant. Ze pakken bijvoorbeeld een Octa core Bulldozer chip en een dikke Radeon GPU. Duren chips dus, maar naar maten de tijd verstrekt krijgen we die shrinks en uiteindelijk kunnen de chips samen als een Fusion chip gebakken worden en de kosten nog verder terug brengen.

Bulldozer is waarschijnlijk sneller dan een Intel Core I7 2700 CPU als de code geoptimaliseerd is voor Bulldozer.

AMD's nieuwe Piledriver cores tot 30 procent zuiniger?

Min of meer al langs gekomen, maar toch.

[ Voor 9% gewijzigd door madmaxnl op 03-03-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 08:27

oshiro

Chill, dude.

Dat zou ik echt zonde vinden, ik wil ook wel een upgrade doen naar een zuinige chip met ingebouwde video. Zou me een hoop schelen in verbruik.
dahakon schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 09:17:
Er zijn her en der winkels die de A8-3800 op de lijst hebben staan, maar over het algemeen met onbekende levertijden e.d. De A6-3600 heeft iets meer kans van beschikbaarheid, maar is ook niet geweldig. Het lijkt er inderdaad op dat AMD ze (en hun refreshes xx20) vooral richting OEMs verschepen voor complete systemen.
De 3800 is inderdaad al enkele maanden slecht beschikbaar.

Ik hoop niet dat het wachten wordt op de piledriver-APU's, ookal krijgen die een betere performance... Ik ben nu al 4 maanden aan het wachten op de 3800/3820, en als ik moet wachten op de piledrivers zijn we weer een half jaar verder :)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:35
Dreamvoid schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 22:47:
Nou......... Ik denk dat je de power7 onderschat qua snelheid.... dat wat apple gebruikte waren powerpc cpus, het kleine broertje van de POWER serie ( net zoals de playstation 3 niet een volwaardige CELL heeft, maar eentje met een rekenunit minder )

http://www.cse.ohio-state...ass_slides/bluewaters.pdf
vooral pagina 26 en 35 zijn redelijk duidelijk.

Wikipedia: POWER7

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ik kwam deze net tegen:

http://atenra.blog.com/20...9s-bulldozer-cmt-scaling/

Wel een interessante test over de BD's CMT Scaling. Ik ben het eens met de conclussie. Het wordt interessant om te zien wat er gebeurt als AMD de IPC op kan krikken. Als we een tick + tock verder zijn kan het gat mogelijk iets kleiner geworden zijn. (dat hebben ze helaas hard nodig).

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Fiander schreef op zondag 04 maart 2012 @ 20:46:
[...]
Nou......... Ik denk dat je de power7 onderschat qua snelheid.... dat wat apple gebruikte waren powerpc cpus, het kleine broertje van de POWER serie ( net zoals de playstation 3 niet een volwaardige CELL heeft, maar eentje met een rekenunit minder )
POWER7 is een hele snelle cpu, maar is de performance kroon inmiddels kwijt aan Intel's Sandy Bridge-E Xeons, die ook nog eens minder dan de helft kosten. En het is niet alleen Intel, als AMD Bulldozer nog een beetje optimaliseert zijn ze er ook voorbij, voor nog minder geld.

IBM heeft nu nog de luxe dat veel van hun enterprise klanten met legacy/custom software niet eenvoudig weg kunnen switchen van IBM's AIX, i en z/OS servers, maar het is al een tijdje duidelijk dat ze problemen hebben met nieuwe klanten scoren. HP (HP-UX + Itanium 2) en Oracle (Solaris + SPARC T4) hebben hetzelfde probleem, de concurrentie van goedkope 'generic' x86 servers op Linux en Windows is te sterk. Nieuwe spelers (Google, Facebook, Twitter, Amazon, etc) kiezen allemaal voor x86 clusters.

IBM zal echt iets uit de hoge hoed moeten trekken want de POWER architectuur dreigt overal terrein te verliezen: desktop, consoles, en servers.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 06-03-2012 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45
Grappig.

Intel Rebuffed Proposal to Acquire SeaMicro Before AMD Deal:

Intel Corp. (INTC), inflaming a long- running feud with Advanced Micro Devices Inc. (AMD), said it turned down a chance to buy SeaMicro Inc. before AMD agreed to acquire the startup last week.

Intel decided against an acquisition because it “wasn’t impressed” with SeaMicro’s technology, Diane Bryant, who runs the data-center chip business at the Santa Clara, California- based semiconductor maker, said today.

The startup offered....

Verder:

AMD owns up to CPU bug:

AMD has confirmed that some of its processors contain a bug that could cause program errors under certain specific conditions.

The bug was initially discovered by Matt Dillon of OS developer DragonFly BSD, who outlined the issue in a newsgroup post late last year. AMD has now confirmed to Dillon that the bug does indeed exist in some of its CPUs.

AMD invests in novel video communications startup Nuvixa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:53:
Ik kwam deze net tegen:

http://atenra.blog.com/20...9s-bulldozer-cmt-scaling/

Wel een interessante test over de BD's CMT Scaling. Ik ben het eens met de conclussie. Het wordt interessant om te zien wat er gebeurt als AMD de IPC op kan krikken. Als we een tick + tock verder zijn kan het gat mogelijk iets kleiner geworden zijn. (dat hebben ze helaas hard nodig).
Ik dacht dat Phoronix dit al had vertelt een tijdje geleden. Het zou mooi zijn als dit in prestaties naar voren komt op andere vlakken.

Sommige mensen hebben moeite om te begrijpen waarom er een Bulldozer is en niet een 32nm Thuban met 6 cores en iets meer cache, terwijl dit het wel duidelijk maakt, het vervelende is dat spelletjes (waar men zich dood op staart) dit verschil er niet uitkomt.

Met Piledriver moet het allemaal veranderen, wat er nu gebeurd met de Bulldozer is iets wat ik niet echt kan volgen, processor is gewoon te duur moet je een AM3+ moederbord aanschaffen kan je ook bij de concurrent terecht en heb je wel prestaties bij alle applicaties/games.

Als ze dan ook alle productie problemen oplossen en dan wel hun mhz doel raken zou al heel wat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.fudzilla.com/h...hera-cpu-production-in-q3

Hopelijk niet zo'n flater als de FX8150 kwa prijs prestatie verhouding ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:31:
Hopelijk niet zo'n flater als de FX8150 kwa prijs prestatie verhouding ...
Hoe is de 8150 een flater dan? Er waren betere opties, dat is nog steeds een andere catagorie dan een flater.

Blijkbaar betaalden mensen er ook grif voor, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45
Hmmm, Fred Weber a.k.a. "Father of Athlon 64" en hoofdrolspeler in de totstandkoming van AMD64, in een verkapt jasje terug bij AMD?

AMD, SeaMicro Fire Back at Intel Over Exec's Remarks:
Advanced Micro Devices and SeaMicro on Thursday fired back at an Intel executive who earlier in the week claimed Intel passed on acquiring SeaMicro because the chip giant wasn't impressed with the microserver maker's technology.

SeaMicro board member Fred Weber called Diane Bryant's comments....

http://www.seamicro.com/?q=boardofdirectors:
Fred Weber, Former CTO AMD, Former CEO MetaRAM

Ik neem toch aan dat alle 62 werknemers (inclusief de BOD) bij de deal inbegrepen zijn.

Edit:
AMD dumps SOI:
“On 28nm, all of our products will be bulk," says Thomas Seifert, AMD’s CFO.

AMD Ditches SOI:
"We said that at the 28nm node we are going to be on bulk silicon across all products, not only graphics but also CPUs. And We have made no statement beyond that. But for 28[nm] we will be on bulk for all products."

[ Voor 24% gewijzigd door EaS op 11-03-2012 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:49:
[...]

Hoe is de 8150 een flater dan? Er waren betere opties, dat is nog steeds een andere catagorie dan een flater.

Blijkbaar betaalden mensen er ook grif voor, overigens.
Als je geen AM3+ mainboard heb ben je goedkoper(of zelfde prijs) uit bij de concurrent. De flater zat gedeeltelijk bij de AMD marketing (overclock wereld record, FX naam, blogs van AMD die zei dat je alleen bij Applicatie X of Y moest wezen voor behoorlijke prestaties).

De FX8150 zou oorspronkelijk op 4.1GHZ draaien, door dat er fouten waren gemaakt (bij wie dan ook) was dit al weer een stap terug.

Dat mensen er voor betalen kan ik wel geloven, er wordt vertelt: 8 cores. Wordt niet bij vertelt dat het meer presteert dan 4 cores met CMT. De laatste flater was de pepsi proef waar AMD op de [H] AMD dag in Dallas, mensen een Intel systeem en een AMD systeem vergeleken zonder benchmarks. AMD won :) maar wat zegt zoiets nu over AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2012 @ 01:11:
Als je geen AM3+ mainboard heb ben je goedkoper(of zelfde prijs) uit bij de concurrent. De flater zat gedeeltelijk bij de AMD marketing (overclock wereld record, FX naam, blogs van AMD die zei dat je alleen bij Applicatie X of Y moest wezen voor behoorlijke prestaties).
Je product gewoon netjes in de markt zetten kan echt geen flater heten. Een flater is de plank mis slaan, dit is hooguit een beetje spelen met de cijfers. Natuurlijk had Bulldozer dat wel een beetje nodig (al is het geenszins een waardeloze chip), maar ze hebben best wat leuke steken aan Intel verkocht, ondanks dat die uiteindelijk het interessantere aanbod had.

Ik zou het alleen een flater vinden als ze dat niet deden, eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
EaS schreef op zondag 11 maart 2012 @ 00:14:
Edit:
AMD dumps SOI:
“On 28nm, all of our products will be bulk," says Thomas Seifert, AMD’s CFO.

AMD Ditches SOI:
"We said that at the 28nm node we are going to be on bulk silicon across all products, not only graphics but also CPUs. And We have made no statement beyond that. But for 28[nm] we will be on bulk for all products."
Kan niet goed zijn, zo verliest GF toch zijn SOI verkoop mogelijkheid en daarmee de steun van IBM ?

"The flexibility across foundry partners, across design tools outhweigh that by far, the benefits of SOI."

Dit zegt eigenlijk ook min of meer dat ze minder afhankelijk willen worden van GF. Geen SOI betekent dat ze bij elke foundry terecht kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door madmaxnl op 11-03-2012 04:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Logische stap, AMD's succesvolste produkt (Brazos) is ook bulk, en SOI heeft ze niks dan hoofdbrekens gekost de laatste jaren.

Wel klote voor GF, de enige overgebleven SOI designs zijn dan van IBM en Intel, en die hebben allebei eigen foundries. Of Qualcomm moet naar SOI gaan voor hun volgende generatie ARM SoC's, maar gezien hun huidige problemen om hun ontwerpen op tijd de deur uit te schuiven lijkt het me sterk dat ze dat risico willen nemen.

[ Voor 58% gewijzigd door Dreamvoid op 11-03-2012 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dreamvoid schreef op zondag 11 maart 2012 @ 21:15:
Logische stap, hun succesvolste produkt (Brazos) is ook bulk, en SOI heeft ze niks dan hoofdbrekens gekost de laatste jaren.
Inherent is er niets met SOI mis. Het is goed voor high-end producten omdat het, het verbruik terug brengt. SOI is wel duurder dan bulk en daarom niet geschikt voor hun succesvolste product Brazos omdat het succes van Brazos vooral door de prijs komt. Daarnaast heeft AMD nul komma nul ervaring met SOI voor GPUs. Kijk naar Llano, heeft niet echt goed uitgepakt. Naar maten ze meer ervaring krijgen zou SOI wel weer zijn vruchten kunnen afwerpen voor GPUs. Probleem hiermee is dat AMD de tijd en geld niet echt voor heeft.

AMD zit nu dus min of meer met een dilemma, voor CPUs is SOI goed. Voor GPUs is het bagger en voor APUs is het zozo. AMD gaat nu blijkbaar SOI schrappen en alles op bulk inzetten. De vraag is hoe dit gaat uitpakken voor hun CPUs. Voor hun APUs hebben ze niks te verliezen want mocht het slecht zijn voor de CPU dan is het wel weer goed voor de GPU en blijft de overal performance gelijk aan de de huidige APUs op SOI.

We weten momenteel te weinig om iets te kunnen zeggen over de keuze van AMD. GF heeft hierin namelijk ook een groot aandeel in. Als die aan AMD hebben laten weten dat er geen gegadigde zijn voor SOI is het voor hun beter SOI te laten vallen en bulk only te gaan.

Er zitten zoveel tegenstrijdigheden in dit plan.

Waarom hebben ze Chartered overgenomen, dit was naast GF de enige andere foundry die SOI gebruikte. Ik weet niet goed wat ik hiervan zou moeten denken. Het laten vallen van SOI heeft voor en nadelen.

[ Voor 18% gewijzigd door madmaxnl op 11-03-2012 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Oracle gebruikt ook geen SOI voor hun SPARC T4 dus een high-end cpu maken op bulk kan wel. Maar idd je kan erover twisten of dat zo'n succesvol produkt is :)

IMO is het enige wat ik hieruit kan afleiden dat ze meer belang hechten aan goedkoop produceren (en dus betere marges) voor het mainstream segment (netbooks, tablets, laptops, thin clients, nettops, all-in-ones) en wat minder mikken om met Intel en IBM te gaan knokken voor de allerefficientste high-tech, high-end server/workstation cpu's.

[ Voor 52% gewijzigd door Dreamvoid op 11-03-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
SOI is geen voorwaarden voor high-end, SPARC T4 is niet het beste voorbeeld ik denk dat je dan beter naar Intel kun kijken. Die slopen AMD zonder dat ze gebruik maken van SOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
O ja natuurlijk die zitten gewoon op tri-gate. Tsja dan hou je alleen IBM nog over die nog in SOI gelooft.

[ Voor 39% gewijzigd door Dreamvoid op 11-03-2012 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Tri-gate is pas vanaf 22nm. Nu heeft Intel bulk+HKMG, HKMG sinds 45nm. AMD heeft nu SOI+HKMG, HKMG pas sinds 32nm. Daarnaast is nog maar de vraag of IBM met SOI bezig blijft als AMD het niet meer gebruikt.

De hamvraag is of GF en AMD nu überhaupt nog wel -dezelfde- hulp gaan krijgen van IBM nu ze SOI en daarmee IBM de rug toekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
Het is maar hoe je het bekijkt...

AMD 45nm deed het echt wel zeer goed ivm met intel die al HKMG had.

AMD 32nm heeft gewoon issues die SOI maar ook gate first of andere related kan zijn. Het is onmogelijjk aan te geven of SOI voor AMD nu een voordeel geeft of niet.

AMD dropt SOI voornamelijk omdat ze teveel moeten redesignen specifiek voor soi ivm met hun gpu's.

maw zolang ze op soi zitten zijn ze verplicht hun bulk gpu deszign te porten naar een soi design, iets waar ze geen last meer van hebben als beiden bulk (of zelfde process) gemaakt worden. Voor AMD is dit een logische stap omdat ze steeds meer en meer inzetten op de integratie van cpu en gpu. Ze zullen hier zeker wel inboeten gezien de voordelen van SOI... maar als ze een 28nm gebruiken die niet gate first is dan maken ze mogelijk wel veel winst tgv hun huidig 32nm.

[ Voor 51% gewijzigd door Devpartner op 12-03-2012 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
http://www.tomshardware.c...river-VCE-Demo,15009.html

om even de demo van IB in het belachelijke te trekken...
dirt3 op een 35W chip op 1366x768, 4xAA with High Details. (geen framerates bekend, wel dat het smooth was)
Desktop versie: dirt3 in eyefinity(5040-1050) zonder AA en lager detail level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ziet ernaar uit dat op Trinity heel goed gegamed kan worden zonder dat je een dGPU nodig hebt. Mijn volgende laptop wordt waarschijnlijk een Trinity en anders de opvolger daarvan die op 28nm gebakken gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Interessante quote van Charlie, in een draadje over de GPU van Haswell, maar dan over de GPU van Kaveri en hoeveel deze beter kan presteren dan Trinity (theoretisch zo'n 50%)
The memory controller is going to be the biggest change to the chip, likely closely followed by cacheing and 'features'. The efficiency of memory use should go WAY way up. I would think that bandwidth will be LESS of an issue than it is today.

-Charlie
Als Trinity al een hele leuke chip is om ook nog leuk mee te kunnen gamen, dan kun je helemaal blij gaan zijn met Kaveri zo lijkt het. Grafische prestaties beter dan een HD7750 (Kaveri zou 512 GCN SPU's krijgen bij een kloksnelheid van 900MHz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De issue is alleen timing - ja het ziet er allemaal fantastisch uit tov de huidige gpu's, maar tegen de tijd dat Kaveri uit is (begin 2014?) hebben ze met de gpu's van over 2 jaar te maken. Llano zag er in de eerste slides ook goed uit tov Wolfdale+G41/ION, maar moest het uiteindelijk opnemen tegen Sandy Bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Kaveri zou eerder ~1 jaar na Trinity moeten zijn, dus ergens mei/juli 2013 (in ieder geval H1 2013). Dan zullen de Cape Verde's ondertussen wellich al wel een refresh hebben gehad, waardoor Kaveri eronder zit, maar het neemt niet weg dat over iets meer dan een jaar HD7750 niveau prestaties beschikbaar zouden kunnen zijn een APU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2bef7q.jpg
Bron: http://bbs.pceva.com.cn/thread-39867-1-1.html
CPU vergelijkbaar met FX4100, FX8150 en Phenom II 940.
GPU zit in de buurt van HD3850/8800GT.

[ Voor 16% gewijzigd door Toettoetdaan op 17-03-2012 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Niet echt spectaculair als naar het TDP kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:11

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Checksums kloppen, benches zijn echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
De hamvraag (voor 3DMark in ieder geval) is natuurlijk wat voor geheugen er gebruikt is. Met 1333MHz geheugen moet je er heel anders tegen aan kijken als met 1866MHz geheugen. Zelfde geldt voor single channel of dual channel.

Het lijkt allemaal in ieder geval aan de lage kant qua grafische kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik dacht hetzelfde dahakon, dit komt niet overeen met wat we hebben gezien. Die Trinity laptop met een 17watt TDP Trinity zag er spectaculair uit. Kan toch niet dat dit dan een TDP van 100 watt heeft en niks presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
De desktop llano's van het moment hebben ook een veel te hoog TDP vergeleken met de mobiele broertjes.
En de TDP komt uit een database neem ik aan? Wie zegt dat ze deze gegevens al hebben en deze niet gebaseerd zijn op oudere llano's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
spNk schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 22:16:
De desktop llano's van het moment hebben ook een veel te hoog TDP vergeleken met de mobiele broertjes.
En de TDP komt uit een database neem ik aan? Wie zegt dat ze deze gegevens al hebben en deze niet gebaseerd zijn op oudere llano's :)
Een TDP van 65 watt zou in mijn ogen goed zijn, maar niet spectaculair genoeg om door te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Er komt ook een 65Watt Trinity met een iets langzamere GPU dan die van de 100Watt modellen. Als ik me het goed herinner, zelfde aantal SPU's, maar dan niet op 800, maar 720MHz draaiend. Dat is ~HD6670 verbruik met ~10% minder performance, maar wel met een quad-core CPU erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:37
Die Trinitys zouden toch juist zo zuinig zijn? Ik verwachte <45 watt TDP maar dat zal zeker nog een jaar of anderhalf duren voordat die van het mobiele segment naar de desktop komen (if ever).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Llano is ook zuinig, voor het mobiele platform. Trinity is zuinig, voor het mobiele platform. Voor de desktop, waar verbruik doorgaans minder belangrijk is, hebben ze vooralsnog gekozen voor TDP's van 65Watt en 100Watt, waarmee er natuurlijk wel meer ruimte is voor hoge clocks op zowel CPU alswel GPU zijde. Of er een sub-65Watt Trinity naar de desktop komt, zal gissen zijn. Wellicht komt er een fabrikant met een leuk bordje met mobiele Trinity erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
Het probleem is niet in lage frequenties. Llano, BD en ook trinity (heel de 32nm) heeft hetzelfde probleem. Voor 'hoge' frequenties te halen hebben ze teveel voltage nodig.

llano heeft >1.3V nodig voor 3GHz en BD/trinity hetzelfde voor 3.5GHz.

Bij laptops waarbij ze op andere limitaties stuiten zit trinity tussen de 2-3GHz en llano 1.5-2.5GHz.
e.g. Zolang het 32nm procede hier niet voorbij kan zal elke architectuur hierop onderpresteren. (als je de vergelijking zou maken met intel zou intel met dat 32nm hun sandy bridge niet boven de 2.8GHz gekregen hebben...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
The standard voltage notebook Trinity APU will offer a 25% increase in CPU performance and a 50% increase in GPU performance over the A-series Llano APUs available today. Finally the desktop Trinity will be 15% faster on the CPU side and 25% faster on the GPU.
Bron: http://www.anandtech.com/...t-ces-shipping-in-mid2012

Volgens mij zijn de desktop modellen echt bedoelt om zoveel mogelijk chips te kunnen verkopen,en vooral niet de gewone desktop chips in de weg te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Inderdaad, ze zijn gericht op de mainstream markt, waar een ~3-4GHz quadcore meer dan genoeg CPU-performance geeft voor het overgrote deel, gelijkwaardig aan Intels i3 en lage i5 CPU's. Het hebben van een sterkere GPU waardoor je echt geen discrete kaart meer nodig hebt is dan ook vooral de focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 11:33
Vergelijkingsmateriaal
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.ru/images/news/2012/03/20/llano_big.jpg

SuperPi: 26.039
3DMark CPU score: 3814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:02
bladerash schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:11:
Vergelijkingsmateriaal
[afbeelding]

SuperPi: 26.039
3DMark CPU score: 3814
Dat zou betekenen dat trinity clock voor clock een heel stuk sneller is, deze loopt namelijk volgens de screenshot op 2ghz.

Verkeerd gekeken

[ Voor 3% gewijzigd door thijssie op 20-03-2012 14:20 ]

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
thijssie schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:18:
[...]

Dat zou betekenen dat trinity clock voor clock een heel stuk sneller is, deze loopt namelijk volgens de screenshot op 2ghz.
De A8-3850 loopt volgens screenshot op 800Mhz. Dat is idle.. als alle benchmarks al gerund zijn zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik heb even gekeken, maar Trinity is 240mm2 en Llano 228mm2. De prestatie toenamen is mooi t.o.v. de toenamen in die size. T.o.v. het TDP('verbruik') is het ook wel goed, maar het valt tegen omdat de verwachtingen te hoog waren door de Trinity laptop demo's van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
het is al verbazend dat ze zoveel gpu performance winst kunnen winnen met een kleine tdp verhoging.

Tevens zijn beide machienes niet echt vergelijkbaar... win64 voor llano en win32 voor trinity. (zou anders niet weten hoe je aan 2.5GB ram komt).

Voor de rest is trinity voor laptops natuurlijk vele malen aantrekkelijker.

De cpu-z geeft het al an (ervanuitgaande dat die juist is). Voltage voor 2GHz trinity ~ 0.95V.

Daar zaten de llano modellen al boven bij 1.5GHz.

[ Voor 31% gewijzigd door Devpartner op 20-03-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
De mobiele versie zullen in verhouding meer winst in prestatie/watt hebben dan de desktop versie.
Zoals Devpartner al zei, kijk naar de idle clocks & voltages.
Ik denk dat je wel mag aannemen dat Trinity in idle niet meer verbruikt dan Llano in idle anders doen ze bij AMD echt iets fouts.
Als je dan ziet dat Trinity idle op 2Ghz met 0.924V en Llano op 800Mhz met 1V, dat is zo'n beetje 2x de prestaties bij hetzelfde verbruik. Doet me denken aan de Claim van AMD dat ULV Trinity met 17W TDP vergelijkbare prestaties neerzet als een Llano met 35W TDP, dezelfde prestaties bij 50% van het verbruik.

Bij desktop is deze winst wat minder omdat het verbruik dan exponentieel toeneemt bij clocks nabij de 4Ghz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Devpartner schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 13:48:
Tevens zijn beide machienes niet echt vergelijkbaar... win64 voor llano en win32 voor trinity. (zou anders niet weten hoe je aan 2.5GB ram komt).
Op zich wel mogenlijk. 1 dimmetje van 2GB, 1 van 1GB, 512MB specifiek in gebruik door GPU en je hebt 2.5GB over. Dat dit niet in Dual-Channel zou zijn, zou ook in het voordeel van Trinity uitpakken (in uiteindelijk resultaat).

Maar goed, prestatie-winst voor de laptop is belangrijker dan voor een pc voor de mainstream markt. Een quadcore, zij het Phenom, Llano, Athlon of Core iX op 3GHz geeft meer dan genoeg prestaties voor algemeen gebruik. Een 15% betere performance van Trinity over Llano op de desktop zorgt dat de afstand met Intel niet echt groter wordt in dat segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack77
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-08 18:06
Ben benieuwd naar de finale scores. Deze zijn op zich wel mooi. En die TDP? d'Er zit toch een aardige GPU in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
dahakon schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:03:
[...]

Op zich wel mogenlijk. 1 dimmetje van 2GB, 1 van 1GB, 512MB specifiek in gebruik door GPU en je hebt 2.5GB over. Dat dit niet in Dual-Channel zou zijn, zou ook in het voordeel van Trinity uitpakken (in uiteindelijk resultaat).

Maar goed, prestatie-winst voor de laptop is belangrijker dan voor een pc voor de mainstream markt. Een quadcore, zij het Phenom, Llano, Athlon of Core iX op 3GHz geeft meer dan genoeg prestaties voor algemeen gebruik. Een 15% betere performance van Trinity over Llano op de desktop zorgt dat de afstand met Intel niet echt groter wordt in dat segment.
Natuurlijk staat onderaan cpu-z ook welke windows er gebruikt wordt. En dus wel degelijk win32 voor trinity en win64 voor llano :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Dat heb ik ook wel gezien, maar zelfs met een 32-bits Windows kun je nog 3.2GB intern geheugen overhouden, vandaar dat ik me afvroeg of het niet zo zou kunnen zijn dat de hele geheugen-indeling niet slechte gedaan is, zoals je ook wel eens bij laptops terug ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je kunt nog max zo'n 3,2GB over houden, als er echter 768MB shared videogeheugen wordt gebruikt blijft er nog maar zo'n 2,5GB over.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

GlobalFoundries bakt 250.000e HKMG 32nm wafer

250k 32nm wafers. Dan moet Bulldozer en Llano toch wel goed verkopen, right ?

Ze halen z'n 270 Llano APUs uit één wafer of ze halen 200 Bulldozer CPUs uit één wafer. Dit is een schatting zonder naar de yields in ogenschouw te nemen.

dahakon in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 33"

[ Voor 35% gewijzigd door madmaxnl op 23-03-2012 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Lijkt mij wel aardig veel?

270*250.000=67.500.000*0.75=50.625.000

Op basis van 75% yields.

[ Voor 79% gewijzigd door Stefanovic45 op 23-03-2012 15:38 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
Dacht dat ze in January al gestopt waren met produceren van Llano's en overgestapt zijn op Trinity.
Dus neem aan dat ze ook wafers voor trinity hebben meegenomen.

[ Voor 24% gewijzigd door bladerash op 23-03-2012 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
StefanvanGelder schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:36:
Lijkt mij wel aardig veel?

270*250.000=67.500.000*0.75=50.625.000

Op basis van 75% yields.
Precies, lijkt mij ook wat te veel. Is dit niet gewoon een soort van nieuwe mijlpaal die ze hebben bereikt. 250k sinds GF bestaat ofzo ?
bladerash schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:51:
Dacht dat ze in January al gestopt waren met produceren van Llano's en overgestapt zijn op Trinity.
Dus neem aan dat ze ook wafers voor trinity hebben meegenomen.
Trinity productie cijfers zullen er ongetwijfeld al bij zitten, maar dat veranderd niks want het blijft (te) veel.

[ Voor 35% gewijzigd door madmaxnl op 23-03-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ze hebben in het afgelopen jaar 10 miljoen Llano's verscheept, terwijl juist Llano slechte yields had. Hoeveel dat er ondertussen (bijna 3 maand verder) zijn is onduidelijk, maar yields waren een stuk beter. Gemiddeld genomen zou de yield echter nog best onder 75% kunnen liggen voor Llano. Daarbij is misschien de helft van de 32nm productie voor Llano geweest tot ze met Trinity begonnen.

Dan kom je dus op 270*125.000*0.5(gemiddelde yields vanaf ramp tot en met nu)=16.8 miljoen.

Bulldozer ging, ook al waren er genoeg negatieve meningen over de chip, ook als warme broodjes over de toonbank. Yields waren ook een stuk beter volgens de verhalen. Een 75% aanname zou in dat geval ook een stuk minder onrealistisch zijn.

200*125.000*0.75=18.75 miljoen Bulldozers.

Dat zouden dan cijfers zijn inclusief het grootste deel van Q1 van dit jaar. Op zich lijkt het me niet eens helemaal gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Gaat Bulldozer zo hard? Je ziet daar in de officiele cijfers niks van terug, de omzet was precies even hoog in Q4-11 als in Q3-11, voor Bulldozer. En AMD's eigen Q1-12 voorspelling is zelfs lager, niet hoger. Als Bulldozer zo geweldig verkoopt, dan is iets anders compleet ingestort. Brazos? Graphics?

[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 23-03-2012 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Dreamvoid schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 20:06:
Gaat Bulldozer zo hard? Je ziet daar in de officiele cijfers niks van terug, de omzet was precies even hoog in Q4-11 als in Q3-11, voor Bulldozer. En AMD's eigen Q1-12 voorspelling is zelfs lager, niet hoger. Als Bulldozer zo geweldig verkoopt, dan is iets anders compleet ingestort. Brazos? Graphics?
Het was een rekensommetje om aantallen een beetje in perspectief te stellen. Voor hetzelfde geld zijn het 'maar' 75.000 wafers voor Bulldozer en heb je opeens maar ~11 miljoen CPU's. Geen idee waar het getal voor Bulldozer werkelijk ligt, maar vergeet niet dat ze ook in server-clusters terecht komen etc. Daarnaast is er een verschil tussen wat er (tot nu toe) gemaakt is en wat er werkelijk verkocht is.

Wat wel officieel is aangegeven is dat ze in het afgelopen fiscale jaar 10 miljoen+ Llano's de deur uit hebben gedaan. Q2 afgelopen jaar was het eerste volle kwartaal met Llano shipping met 1 miljoen stuks. Q3 zat ergens op ~3 miljoen als ik me het goed herinner. Dan kun je wel na gaan wat Q4 deed en wat Q1 dit jaar zou kunnen doen. Bovendien zullen er wellicht al een paar miljoen Trinity's klaar liggen, want zover ik begreep is het AMD er alles aan gelegen om een goede start te maken met Trinity, dus met grote beschikbaarheid. Die chips zitten in dat geval dus al wel in die 250K 32nm wafers, maar zijn nog nergens op de markt te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

nieuws: 'Nieuwe PlayStation krijgt AMD-processors en komt eind 2013'

Steeds meer wijst op AMD hardware in de volgende generatie consoles. De GPU design win hebben i.i.g. voor zowel volgende generatie binnen. Nu alleen nog de CPU :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Van de Wii-U is al met zekerheid bekend dat er een POWER cpu in zit, en voor de volgende Xbox wijst alles erop dat het ook POWER aan boord heeft. Alsnog is het mooi voor AMD dat alle consoles hun gpu hebben - welke console ook wint, AMD kan gewoon steady blijven produceren. Ook leuk voor game developers trouwens, met dezelfde gpu architectuur is het makkelijker porten.
Daarnaast is er een verschil tussen wat er (tot nu toe) gemaakt is en wat er werkelijk verkocht is.
Goed, maar dan zou de omzetverwachting voor Q1 toch ook fors hoger moeten zijn?

[ Voor 48% gewijzigd door Dreamvoid op 30-03-2012 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 09:51

Fordox

00101010

http://translate.google.d...l=de&tl=en&hl=de&ie=UTF-8

wat ik hier lees is dat amd van plan is om een phenom ii X8 te maken.

lijkt me een 1 april grap...

[ Voor 32% gewijzigd door Fordox op 01-04-2012 21:11 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:11

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Fordox schreef op zondag 01 april 2012 @ 21:09:
http://translate.google.d...l=de&tl=en&hl=de&ie=UTF-8

wat ik hier lees is dat amd van plan is om een phenom ii X8 te maken.

lijkt me een 1 april grap...
Dat is het + Tomas.: Nee, nee en nog eens nee!.

Was het toen ook maar een 1 aprilgrap geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 09:51

Fordox

00101010

leek me al sterk dat ze een 45 nm procede gingen gebruiken :P werden de chips heerlijk groot.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
Nu benchmarks uit het mobiele segment:

http://www.nordichardware...nchmarked-in-folding.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Best wel mooi, dat de Floating Point Speed niet veel voorstelt is geen probleem als je bedenkt dat er toch een relatief dikke GPU inzit. Is eigenlijk ook precies wat AMD wil, Floating Point Speed in hun CPU verwaarlozen omdat GPUs dit toch beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

25% meer cpu power met het zelfde stroom verbruik is behoorlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://translate.google.n...trinity-slapps-den-15-maj

15 Mei wordt Trinity dag :)

Nu maar hopen dat dit keer alles wel goed gaat (geen problemen met massa productie enz) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Duurt wel erg lang, zeker als de beschikbaarheid vanaf 15 mei traag op gang gaat komen(?).

[ Voor 6% gewijzigd door madmaxnl op 04-04-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ik heb meerdere malen begrepen dat AMD er alles aan gelegen is om een herhaling van Llano te voorkomen. Dat wil dus zeggen, ze willen met Trinity dus vanaf launch niet gelimiteerd zijn door productie/beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Eerst zien dan geloven, dat ze er alles aangelegen is zegt niks over wat ze gaan presteren. Ik heb geen fatsoenlijke laptop gezien met een AMD Llano A8-3500M. Nu wil ik hun beste chip wel eens terug zien in de laptops. Want een AMD Llano A8-3500M was een beest van een APU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat fabrikanten in jou ogen er geen fatsoenlijk laptop om de A8 heen bouwen ligt niet aan AMD!

Edit/
A8 was ook geen beest, en kost ook nog eens veel. Prestatie/euro wint die lange na niet! Voor minder geld heb je Geforce 540M en i3 2430M, die op alle gebieden sneller is dan de A8, zowel CPU als GPu gebied!

[ Voor 53% gewijzigd door mad_max234 op 04-04-2012 19:51 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
mad_max234 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:42:
Dat fabrikanten in jou ogen er geen fatsoenlijk laptop om de A8 heen bouwen ligt niet aan AMD!

Edit/
A8 was ook geen beest, en kost ook nog eens veel. Prestatie/euro wint die lange na niet! Voor minder geld heb je Geforce 540M en i3 2430M, die op alle gebieden sneller is dan de A8, zowel CPU als GPu gebied!
Als de beschikbaarheid van de A8-3500M enorm slecht is dan komt er ook geen laptop. De A8-3500M was zeker wel een beest als je het verbruik in acht nam.

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/M/L/296301/original/Power%20-%20RLUMark.png
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/M/K/296300/original/Power%20-%203DMark.png

Ben je deze vergeten ? Een GT540M alleen al verbruikt meer dan een A8-3500M. Apple wilde niet voor niets Llano APUs gaan gebruiken, maar als AMD niet genoeg kan leveren gaat het feest niet door.

[ Voor 30% gewijzigd door madmaxnl op 04-04-2012 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
AMD Llano geen beest ?

nieuws: 'PlayStation 4 'Orbis' krijgt AMD A8-apu en Radeon HD 7670'

Rare keus, Trinity zou beter zijn geweest, maar dit is enkel en alleen om alvast games op te gaan ontwikkelen. Zie ook mijn reactie als toelichting hierop.

madmaxnl in 'nieuws: 'PlayStation 4 'Orbis' krijgt AMD A8-apu en Radeon HD 7670''

[ Voor 24% gewijzigd door madmaxnl op 05-04-2012 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 00:28:

nieuws: 'Nieuwe PlayStation krijgt AMD-processors en komt eind 2013'

Steeds meer wijst op AMD hardware in de volgende generatie consoles. De GPU design win hebben i.i.g. voor zowel volgende generatie binnen. Nu alleen nog de CPU :)
Het zijn nog maar geruchten. En bepaalde dingen kloppen ook niet waardoor ik het maar moeilijk kan geloven wat er wel en niet in komt.

Volgens IGN zal Sony gebruik kunnen maken van CrossFire om de igp van de apu te combineren met de HD 7670-gpu. Deze combinaties zijn tot nu toe niet erg succesvol gebleken en ook voor ontwikkelaars brengt het de nodige problemen met zich mee, waarmee het sterk lijkt dat Sony hier voor zal kiezen. De keuze voor de HD 7670 annex HD 6670 lijkt ook vreemd gezien de geruchten dat de console 4k-output moeten gaan ondersteunen. De betreffende videokaart is een instapper die zelfs op 1920x1080 al moeite heeft om speelbare framerates op recente spellen te bieden. Voor consoles worden de hardware en software wel aanzienlijk geoptimaliseerd.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2012 18:04 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.