Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Verwijderd
Dat werden toch Piledriver cores?StefanvanGelder schreef op maandag 30 januari 2012 @ 08:49:
Llano is inderdaad Phenom II + GPU op basis van de 5xxx serie. De volgende generatie Fusion komt wel een BD core, Trinity. Dus BD wordt niet helemaal overgeslagen door de Fusion architectuur
En Llano is eigenlijk AthlonII om de miertjes maar even te helpen met voortplanten
Trinity zal hoe dan ook de Piledriver core hebben, waarbij er in Trinity's geval geen lvl 3 cache aangeplakt zit, als grote verschil met Piledriver zoals deze later als Server/desktop CPU komt.
Verwijderd
( benchmarks )
Trinity core 25% sneller dan Llano x86 ( Stars ) core
( Slides AMD )
BD+ core ( Vishera -> advanced Piledriver cores ) > Trinity Piledriver core
( door AMD in de geruchten molen gegooid )
Trinity is volgens mij al klaar, al door AMD laten zien in actie.
BD+, Vishera ( Als de naam nog klopt ) op het Volan platvorm is volgens mij nog niet klaar.
http://en.wikipedia.org/w...hitecture)#2nd_Generation
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2012 08:30 ]
AMD opens up Bobcat to 3rd party IP
Groot nieuws. AMD gaat Bobcat (en dus waarschijnlijk later ook opvolger Jaguar) openstellen voor andere bedrijven, opdat ze een eigen stuk IP kunnen combineren met X86 cores en DX11 graphics, min of meer in een manier als ARM het doet, zij het zonder dat de 3rd party inzicht heeft in de X86 architectuur.http://ir.amd.com/phoenix...093&p=irol-2012analystday

Haha daar hebben we het kort geleden nog over gehaddahakon schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 19:40:AMD opens up Bobcat to 3rd party IP
Groot nieuws. AMD gaat Bobcat (en dus waarschijnlijk later ook opvolger Jaguar) openstellen voor andere bedrijven, opdat ze een eigen stuk IP kunnen combineren met X86 cores en DX11 graphics, min of meer in een manier als ARM het doet, zij het zonder dat de 3rd party inzicht heeft in de X86 architectuur.
Even het belangrijkst stukje hier neerzetten hoor:

EDIT:The implications are huge, and while AMD is unlikely to license out cores and GPUs like ARM cores, they will give companies enough to reach the same goal. You can now design an accelerator, co-processor, or anything else, and have it made in an x86 core with cutting edge DX11 GPUs. With FSAIL, you can even take the same IP you have in an ARM CPU and slap it in to a Bobcat with very little change.
While HSA isn’t anything like ARM’s licensing model, it may in fact be easier to implement. Why? With ARM, you have to worry about the whole chip. With HSA/Bobcat, you just need to make the IP block you want made, AMD does the rest. On the down side, you can’t change the rest with HSA, you can in ARM. What is best for you the customer?

Let op hoe HSA (zie het als AMD's universele chip interconnect) in alle AMD producten terug komt.
AMD brengt hiermee lego naar 28nm
[ Voor 11% gewijzigd door Toettoetdaan op 02-02-2012 23:55 ]
M.a.w. Broadcom/Qualcom/TexasInstruments kunnen hun eigen broadband IP inbouwen en zo een heel erg goed alternatief voor ARM bouwen. Zeker erg mooi als je Windows 8 in ogenschouw neemt.
Trinity heeft wel erg veel design wins. Llano deed het al goed bij OEMs, maar Trinity gaat daar nog eens overheen.
De presentaties waar EaS het over had:
AMD Roadmaps
Rory Read, President and Chief Executive Officer
Mark Papermaster, Senior Vice President and Chief Technology Officer
Lisa Su, Senior Vice President and General Manager, Global Business Units
Thomas Seifert, Senior Vice President and Chief Financial Officer
Fabless Foundry Supply Chain
Ze hebben het al langer over Lego. Zie ook de Bulldozer modules die als Lego blokken gezien kunnen worden.
[ Voor 9% gewijzigd door madmaxnl op 02-02-2012 23:51 ]
Een 17W trinity (A6) die ~gelijke prestaties haalt als een 35W A8 op gpu... (2355 in 3dmark vantage)
een 25W A10 die 3600 score haalt in 3dmark vantage... (dicht bij een desktop A8 3850...die 38xx haalt)
AMD maakt duidelijk een fikse inhaalslag bij laptops.
Op termijn de opgave van de high end desktop en de focus maken naar APU en Servers en daar een veel snellere refresh op doorvoeren.
[ Voor 4% gewijzigd door Devpartner op 03-02-2012 09:31 ]
http://www.anandtech.com/...mds-roadmap-new-direction
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Vandaar dat ik nu een bulldozer heb gehaalt omdat ik mijn x4 640 wel zat ben
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Verwijderd
Als Trinity dus voor Vishera uitkomt, dan is dat wel iets nieuws, namelijk nieuwere X86 modules komen eerst op een APU te zitten en dan pas op de X86 Desktop CPU's en/of X86 server CPU's. Dan wel of niet verder (mini)- geoptimaliseerd.
De roadmap voor 2013 lijkt her zelfde te vertegenwoordigen.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2012 12:20 ]
De FX4170 gaat niet zoveel verschil maken. Denk dat de x4 @3.7GHz nog een betere keus zou zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Devpartner op 03-02-2012 13:12 ]
nieuws: 'AMD verwerkt nieuwe architectuur eerst in apu's'Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 12:17:
Als dat zo is, zou dat mooi zijn.
Als Trinity dus voor Vishera uitkomt, dan is dat wel iets nieuws, namelijk nieuwere X86 modules komen eerst op een APU te zitten en dan pas op de X86 Desktop CPU's en/of X86 server CPU's. Dan wel of niet verder (mini)- geoptimaliseerd.
De roadmap voor 2013 lijkt her zelfde te vertegenwoordigen.
Met potten breken bedoel ik dat de FX 4170 waarschijnlijk een (game-)prestatieniveau van een Core i3 zal halen. Waardoor het opeens wel een interessante budget-processor wordt. Ook die FX 6200 zal er wel in slagen om minstens PII X4 980 niveau te halen. Samen met een laag idle-verbruik en de ondersteuning van nieuwe instructies maakt de keuze tussen een FX ipv een PII of i3 alvast makkelijker.Devpartner schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:03:
potten gaan ze niet breken, maar de FX6200 gaat heel wat competiever zijn dan de FX6100 (500MHz erbij, very nice). Dat zou hun rond de 2500 brengen in average performance. (en boven de 8120..))
De FX4170 gaat niet zoveel verschil maken. Denk dat de x4 @3.7GHz nog een betere keus zou zijn.
EDIT: deze site heeft bij de introductie van Bulldozer blijkbaar al een 4170 getest. Had meer verwacht gezien de hoge kloksnelheid. Misschien gewoon toch te weinig cores/modules om nog relevant te zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Jack77 op 03-02-2012 23:42 ]
Verwijderd
Verwijderd
Lijkt er dus op van niet.
Gooi er even 100 euro bij voor superaluminium-staal.
Was een beetje langzaam....dacht AMD blijkbaar ook LOL
Was al maanden duidelijk, mja, bedankt.

edit:
Even serieus, zal trouwens ook niet helemaal waar zijn, aangezien soms de vernieuwingsfrequenties van beide producten ook wel eens gelijk zullen liggen, oftewel dat de APU door marktvraag toch met iets verouderde module/core word ingevoerd ( met iets kortere productie periode bijvoorbeeld ). AMD + GLOFO kunnen toch nooit garanderen dat deze strategieen / roadmaps altijd nagekomen worden en niet veranderen. Intel speelt al met meer research en heeft meer speling tussen laatste twee high end processoren, waarvan eentje ook voor mainstream en lager wordt door ontwikkeld.
Ik denk dat de keuze om het APU domein voor de introductie van nieuwe processen ( module/cores ) en/of van een nieuw transistor proces te gebruiken wel een goede keus kan zijn. Omdat ze zeker met de nieuwe 3rd party spul erin gebakken en de ATi GPGPU architectuur ( dan wel los of later geintegreerd ) wat meer speling krijgen kwa prestatie en TDPs met het productie rendenment en de marktvraag in gedachte.
In geval procesverandering blijft het natuurlijk een wat risico vollere onderneming, aan de andere kant zijn, Llano en Bulldozer alle twee tegelijk op 32nm uitgekomen, beide doen het toch goed, vooral Llano.
Als 28nm + Trintiy en verwanten en later Pildedriver ( nieuwe core op 32nm ) goede yields gaan geven wordt het meer interessanter voor AMD richting het mainstream en high end desktop gebied.
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2012 09:59 ]
Vergeet niet dat de opvolger van Bulldozer hierdoor min of meer ook sneller wordt. 20% meer performance dan Bulldozer was AMD's eigen verwachting.Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 19:06:
Zo, dat zijn grote sprongen vooruit. Het lijkt er wel op dat hoe hoger de clocksnelheid/het verbruik al was, hoe moeilijker men het er mee heeft er nog wat extra's uit te persen. Ik ben dan ook benieuwd of men iets dergelijks nog voor elkaar gaat krijgen met de high-end processoren en wat het verbruik van de nu aangekondigde chips is als je ze echt op hun staart trapt.
(Na het laatste FP artikel over een nieuwe APU A6 met 17w TDP gelezen te hebben)
Wie nu een HTPC wil bouwen en daarvoor uitkomt bij AMD Brazos E-450 moederbord, kan liever gaan voor een Moederbord die de komende Trinity APU zal ondersteunen. Deze zijn namelijk veel krachtiger dan de huidige Brazos, terwijl ze ook nog eens een lagere TDP hebben (Brazos E450 is 18w).
Rest mij alleen 1 onduidelijkheid: Komt deze zuinige Trinity alleen in laptops? Of ook beschikbaar voor desktops?
Ik had namelijk al bijna mijn nieuwe HTPC besteld, Asus E450 deluxe. Maar volgens mij is dat helemaal geen slimme keus als de 17w Trinity voor de deur staat. Ga ik liever voor een A55/A75 itx mobo waar later een trinity op geprikt kan worden..
edit:
Als je de presentatie slide 18 en 19 vergelijkt, zitten Trinity en Brazos 2.0 in hetzelfde vaarwater, Brazos E serie met TDP van 18 watt en Trinity begint bij 17watt
[ Voor 15% gewijzigd door Jazco2nd op 04-02-2012 20:44 ]
Beschikbaar op deskops straks. Komt op nieuw socket FM2, en daarvan zijn de mobo's nog niet beschikbaar (logisch zonder procs...)Jazco2nd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 20:39:
Wie nu een HTPC wil bouwen en daarvoor uitkomt bij AMD Brazos E-450 moederbord, kan liever gaan voor een Moederbord die de komende Trinity APU zal ondersteunen. Deze zijn namelijk veel krachtiger dan de huidige Brazos, terwijl ze ook nog eens een lagere TDP hebben (Brazos E450 is 18w).
Rest mij alleen 1 onduidelijkheid: Komt deze zuinige Trinity alleen in laptops? Of ook beschikbaar voor desktops?
Ik denk eerder dat de vraag is of er ook 17Watt desktop versies van Trinity komen. Aangezien de ULV Trinity's gebruik maken van BGA ipv een socket, kun je niet even een moederbordje kopen en daar een 17Watt Trinity in droppen. Wellicht zijn er OEMs die desktop bordjes gaan maken met 17Watt Trinity erin, maar ik zie het niet al te snel gebeuren. Op zich is Brazos 2.0 goed genoeg voor echte HTPC doeleinden en goedkoper, dus zal dat ook wel de chip zijn die het meest gepushed wordt voor die situatie.Bartjuh schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 21:03:
Beschikbaar op deskops straks. Komt op nieuw socket FM2, en daarvan zijn de mobo's nog niet beschikbaar (logisch zonder procs...)
Ik persoonlijk zou het ook echt niet erg vinden om een ULV Trinity (dan overigens liever de 25Watt A10) in een HTPC/thin desktop te kunnen kopen. Maar ik vrees dat het niet snel zal gebeuren.
Verwijderd
Dat is dus precies wat ik mij afvraag hierboven. Het lijkt er, binnen die zeer beperkte samplegroep, op dat naarmate je hoger komt in de modellijn/het aantal cores/het aantal modules, het ook steeds lastiger wordt een rap model neer te zetten. Ik hoop dat dat een vertekend beeld is omdat het maar drie modellen zijn en er dus lastig iets over grotere lijnen te zeggen valt, maar als het wel het geval zou zijn kan dat wel een probleem zijn voor de Bulldozer/Piledriver-architectuur.madmaxnl schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 18:31:
Vergeet niet dat de opvolger van Bulldozer hierdoor min of meer ook sneller wordt. 20% meer performance dan Bulldozer was AMD's eigen verwachting.
Verwijderd
Hoe definieer je vaarwater? Qua TDP zitten ze bij elkaar ja, maar Brazos is nog altijd maar ~80mm^2 op 40nm terwijl je met Trinity eerder richting de 230 mm^2 zit op 32nm. Met andere woorden: TDP mag wel het zelfde zijn, de productie kosten zijn totaal anders. En de performance ook. Dan klopt alles toch?Jazco2nd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 20:39:
edit:
Als je de presentatie slide 18 en 19 vergelijkt, zitten Trinity en Brazos 2.0 in hetzelfde vaarwater, Brazos E serie met TDP van 18 watt en Trinity begint bij 17watt
Edit: Overigens ben ik benieuwd hoe deze nieuwe richting van AMD gaat uitpakken.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2012 00:00 ]
Verwijderd
Zonder de markt te kennen lijkt juist de consolemarkt me een relatief klein deel uitmaken van het potentieel. Tegenwoordig zit overal rekenkracht in en juist dat is natuurlijk een enorme markt. Die paar consolespelers zijn dan maar peanuts.Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:55:
Het HSA verhaal klinkt heel cool, met 3rd party blocks op chips en zo, maar zou daar nou echt zo'n markt voor zijn, buiten consoles?
Verwijderd
Of heb je nog andere producten in gedachten? Media spelers misschien, maar daar heb je HSA niet echt voor nodig lijkt me.
Als AMD voor 1 a 2 dollar chip kan maken dan kan die concurreren met chips in apparaten zitten die je in de keuken aantreffen.
[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 05-02-2012 23:23 ]
Op dezelfde manier dat SNB Celerons ook behoorlijk in het vaarwater van Atom/Brazos zitten. Ja, grotere chips en kleiner procede en dus in theorie duur, maar door Intels aggressieve prijsstelling (SNB allang terugverdiend? veel afgekeurde i3 wafeltjes? wie het weet mag het zeggen) nauwelijks duurder en toch veel sneller (A4-niveau). Intel probeert de Atoms qua marketing nog wat ruimte te gunnen door "officieel" die Celerons een (veel te) hoge TDP mee te geven, maar niet iedereen is even makkelijk gefopt. En (ook als OEM) kan je in feite je eigen "custom TDP" maken door de multiplier in stapjes omlaag te brengen met een multimeter ernaast.Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:55:
Hoe definieer je vaarwater? Qua TDP zitten ze bij elkaar ja, maar Brazos is nog altijd maar ~80mm^2 op 40nm terwijl je met Trinity eerder richting de 230 mm^2 zit op 32nm. Met andere woorden: TDP mag wel het zelfde zijn, de productie kosten zijn totaal anders. En de performance ook. Dan klopt alles toch?
De A4 komt daar nu niet in de buurt (qua verbruik), maar met een die-shrink en de nieuwe architectuur in Trinity wel, en dan verdwijnt eigenlijk het bestaansrecht van de E-450 op de desktop, net zoals het bij Intel op een enkele niche toepassing na eigenlijk weinig zinnig meer is om voor een desktop-Atom te kiezen. Op low-end netbooks en tablets is het een ander verhaal, daar kan Brazos veel meer potten breken.
[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 06-02-2012 01:59 ]
Verwijderd
nieuws: AMD brengt deel processorproductie onder bij IBM
Lees dahakon zijn post: dahakon in 'nieuws: AMD brengt deel processorproductie onder bij IBM'[ Voor 37% gewijzigd door madmaxnl op 06-02-2012 14:30 ]
Verwijderd
Zie: http://semiaccurate.com/f...d.php?p=151824#post151824
Natuurlijk kun je niet alleen 300 dollar besparen met de CPU, al zal ~150 dollar besparing op dat gebied niet zo lastig zijn met Intel's ULV prijzen. Maar bedenk ook dat het droppen van dingen als touchscreen een hoop kan schelen, dat het verplicht SSD opslag, op het moederbord gesoldeerd, een stuk duurder kan zijn dan een magnetisch opslagmedium.Dreamvoid schreef op maandag 06 februari 2012 @ 10:13:
Dit artikel komt nogal rancuneus over, maar hij wijst wel precies op punt dat een paar weken terug in deze thread langskwamen: om 300 dollar goedkoper te worden dan Intel ultrabooks moet er op meer beknibbeld worden dan alleen maar de cpu, en zo krijg je nooit een high-end imago.
Wellicht zullen er ook iets goedkopere materialen gebruikt worden, maar het lijkt er op dat AMD juist hard inzet op de mainstream markt en de mainstream markt zit niet te wachten op ~1000 euro laptops. Dan mag een Ultrabook™ iets steviger zijn (zal ook van de OEM afhangen), de prijs die je er voor moet betalen is veel hoger en de diversiteit van het apparaat een stuk lager.
AMD zet in op functionaliteit voor iedereen, Intel zet vooral in op Niche laptops voor de snelle manager.
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Racing_Reporter schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:51:
Ga jij es snel je verjaardag vieren max
Gaat moeilijk als je school hebt en vervolgens als een eenzame student in Zaandam op kamers zit
Het is IBM dat bij glofo gaat en niet AMD dat bij IBM gaat.mad_max234 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 13:36:
Las het gisteren ook al dat IBM deel van de productie op zich gaat nemen, amd zet dus groot in voor de trinity. Nu zitten ze dus al bij drie chip bakkers, meer de ruimte zat om de groeien, dat hadden ze in hun eentje niet voor elkaar gekregen.
Hier:
http://www.xbitlabs.com/n...PU_in_March_Document.html
staat dat de eerste trinity's (A8 5500) 65w zullen zijn en later komen 100w versies.
Ik had gehoopt op een sub 45W als eerste.
Aan de andere kant hebben deze trinity's meer leuks aan boord volgens die site, UVD3 (nieuw?) en "Video Compression Engine", DDR3-2133 en ondersteuning voor 1.25 volt DDR3 (bestaat dat op die snelheden??).
Heeft Brazos 2.0 ook een video compression engine? (E2-1800).
nieuws: Micron introduceert zuinig geheugen voor tablets en ultrabooks
We mogen al blij zijn dat ze eindelijk aankomen bij zuinig 1866MHz geheugen. Daarentegen zullen Laptop Trinity's met lager geclockte GPU's waarschijnlijk ook wel genoeg hebben aan 1866MHz.
Voor de rest vrees ik dat alles wat 45Watt of lager aan kan op redelijke snelheden, eerst richting laptop bouwers zal verkassen. Pas als aanbod vraag redelijk bij kan houden, zullen we misschien dergelijke chips voor desktops kunnen aantreffen. Of misschien dat een OEM leuk is en een ULV op een desktop (mini-ITX bordje bijvoorbeeld) bord plaatst.
Verwijderd
Ik zat net te kijken of de bulldozer al gedaalt was in prijs, in nederland is het nog steeds belachelijk hoog maar in Amerika staat hij bij Newegg voor 164 euro ($239).
Wie zorgt er nog steeds voor dat dit belachelijke verschil in stand wordt gehouden ?
[ Voor 187% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2012 11:54 ]
edit: en je gebruikt een wat aparte wisselkoers, ik kom uit op plusminus €181.-
[ Voor 30% gewijzigd door dcm360 op 12-02-2012 12:48 ]
Verwijderd
Als ik bij Intel Core i5-2500K op newegg kijk komt het op $229 die gaat in Nederland voor 190 Euro. De I7 trekt de verhouding weer een beetje krom van $330 die voor 270 Euri gaat.dcm360 schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:23:
De overheid vermoed ik, duw er 20% bij en dan is het verschil niet schrikbarend groot meer.
Dan is de 2500K in Europa gewoon goedkoper dan in de VS. Dat maakt niet dat een Bulldozer ineens duur is vergeleken met wat er in de VS gevraagd wordt.Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:52:
[...]
Als ik bij Intel Core i5-2500K op newegg kijk komt het op $229 die gaat in Nederland voor 190 Euro. De I7 trekt de verhouding weer een beetje krom van $330 die voor 270 Euri gaat.
Prijzen op Newegg zijn, als ik het goed gelezen heb op hun site, zonder state-tax.Bartjuh schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:55:
Is daar wel al state-tax overheen? Of hoeft dat niet bij Newegg?
[ Voor 22% gewijzigd door dcm360 op 12-02-2012 13:05 ]
http://forum.notebookreview.com/8242858-post4780.html
http://forum.notebookreview.com/8247215-post4801.html
http://forum.notebookreview.com/8248595-post4815.html
Maar ja nog steeds twee maanden op de teller dus.

3.4Base/4.0Turbo ,384 shaders 760Mhz en 65W TDP... NICE
[ Voor 25% gewijzigd door bladerash op 13-02-2012 12:59 ]
Overigens, die Top A10, die heeft 20% meer shaderkracht en een30% hogere clock op de GPU versus de snelste Llano's. Dat zou een mooie boost moeten geven in de algehele prestaties. Op geheugenbandbreedte na is het namelijk gelijkwaardig aan de HD6670.
[ Voor 64% gewijzigd door dahakon op 13-02-2012 13:36 ]
Verwijderd
Maar eigenlijk lijkt me het interessanter te zien hoe de notebook Trinitys gaan zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2012 18:48 ]
Trinity wordt, net als Llano, natuurlijk wel een mainstream chip. Als de Turbo al richting de 5GHz zou vliegen, dan kun je je afvragen of er nog wel ruimte overblijft voor de lager geplaatste Vishera CPU's. Bovendien neemt een GPU die aardig in de richting zit van een HD6670 ook de nodige Wattjes in beslag, dat zal al gauw de helft zijn van het hele TDP, waarbij het mij nog niet helemaal duidelijk is hoe deze verdeeld wordt bij Trinity, dus of the CPU meer kan gebruiken als de GPU (bijna) non-actief is. Wellicht is dit nog niet het geval, om problemen met onregelmatige prestaties te voorkomen in programma's die GPU alswel CPU gebruiken.madmaxnl schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:32:
Trinity ziet er erg goed uit, net als Llano. Wel vind ik de turbo clock frequenties niet helemaal je van het, zeker niet als je het vergelijkt bij wat Intel kan en doet.
3Ghz Base / 3,7Ghz Turbo 45W
2,5Ghz Base / 3,2Ghz Turbo 35W
2Ghz Base / 3Ghz Turbo 25W
1,7Ghz Base / 2,7Ghz Turbo 17W
Hoi
Verwijderd

Trinity zou op de laptop rond dezelfde tijd moeten verschijnen als Llano afgelopen jaar. Het zou, gezien Trinity al een tijdje demonstratieklaar is, best wel eens iets eerder kunnen zijn. Wellicht dat het zo eens samen zou kunnen vallen met de launch van Ivybridge. Voor de desktop zou het best wel weer eens een eind juni, begin juli launch kunnen zijn. September/oktober is voor Piledriver gebasseerde CPU's.Dreamvoid schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:12:
Dat lijkt me optimistisch, "on track for introduction in mid-2012" (zoals AMD op 2 Feb meldde op hun blog) betekent in de tech industrie doorgaans "met veel geluk kan je ze in September ergens vinden". Maar meer info dan deze blogpost hebben we niet, dus dit is speculatie.
Dan pasdahakon schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:48:
[...]
Trinity zou op de laptop rond dezelfde tijd moeten verschijnen als Llano afgelopen jaar. Het zou, gezien Trinity al een tijdje demonstratieklaar is, best wel eens iets eerder kunnen zijn. Wellicht dat het zo eens samen zou kunnen vallen met de launch van Ivybridge. Voor de desktop zou het best wel weer eens een eind juni, begin juli launch kunnen zijn. September/oktober is voor Piledriver gebasseerde CPU's.
Eind juni is idd nog steeds Q2...dahakon schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 20:08:
juni is natuurlijk nog steeds Q2.
Naja dan maar dit:
http://semiaccurate.com/2...y-eric-demers-out-at-amd/
http://techreport.com/discussions.x/22478
Add Eric Demers to the list of AMD executives who are no longer with the company. Fresh from speaking with us at an analyst event a couple of weeks ago, the Corporate Vice President and CTO of AMD's Graphics Division has left the firm to "pursue other opportunities." We first saw the news over at SemiAccurate, and AMD has since confirmed the departure. AMD CTO Mark Papermaster will take over Demers' duties until a replacement is found.
[ Voor 88% gewijzigd door Toettoetdaan op 14-02-2012 23:39 ]
Idd, daar ga ik niet op wachten dus dan nog maar een Fm1 socket mobo halenBartjuh schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 20:06:
[...]
Dan pasIk had gehoopt dat er in April-Mei al Trinity CPU's te koop zouden zijn... ik dacht ook Q2 gelezen te hebben eerder...
Hoi
Komt ook genoeg leuks voor terug; http://www.linkedin.com/company/amd.Toettoetdaan schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:37:
-Oeps verkeerde topic-
Naja dan maar dit:
http://semiaccurate.com/2...y-eric-demers-out-at-amd/
http://techreport.com/discussions.x/22478
[...]
Dit is best wel zorgwekkend, er is een complete exodus gaande van alle ervaren ATi/AMD mensen - als financieel zwakste speler in de cpu business hangt de hele toekomst van AMD af van hoe goed ze talent binnenboord kunnen houden.
[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 16-02-2012 12:18 ]
AMD Eng Sample, ZD372058A4451_41/37/16_9901_800 [Family 21 Model 16 Stepping 1] 3,7G 4,1T
http://setiathome.berkele...detail.php?hostid=6341204
AMD FX(tm)-4100 Quad-Core Processor [Family 21 Model 1 Stepping 2] 3,6G 3,8TGemeten 'floating point' snelheid 2924.49 miljoen ops/sec
Gemeten 'integer' snelheid 9807.42 miljoen ops/sec
http://setiathome.berkele...detail.php?hostid=6296594
AMD FX(tm)-8150 Eight-Core Processor [Family 21 Model 1 Stepping 2] 3,6G 4,2TGemeten 'floating point' snelheid 2577.23 miljoen ops/sec
Gemeten 'integer' snelheid 8217.08 miljoen ops/sec
http://setiathome.berkele...t_detail.php?hostid=50680
Helaas kunnen we niet echt waarde hechten aan deze scores omdat er voor de rest erg veel informatie ontbreekt en de scores nog al eens variëren.Gemeten 'floating point' snelheid 3078.7 miljoen ops/sec
Gemeten 'integer' snelheid 9738.7 miljoen ops/sec
Dat de score niet teveel van andere FX producten afwijkt is een goed teken
Het is dus een HTPC.
CASE: Silverstone Sugo SG02F (Black)
MOBO: Asus F1A75-M PRO
APU (CPU): AMD A6-3650 @ 2,6GHz
RAM: Kingston HyperX 1333Mhz 2x2GB (7-7-7-20 1,65v)
GPU: Nvidia Geforce GTX 550 Ti
CPU COOLER: Scythe Big Schruniken Rev.B
PSU: Seasonic 420Watt
en ik ben dus aan het overklokken geslagen omdat de CPU toch iets te traag vind voor af en toe eens een spelletje.
Ik dacht dat de A6-3650 locked was maar de multiplier is blijkbaar gewoon te verhogen? Ik heb hem nu stabiel op 3,7GHz lopen door de voltage iets om hoog te gooien en de multiplier op 37 te zetten. (100x37)
Vind het dus heel vreemd dat ze overal zeggen dat hij dus locked is hoewel dit bij mij niet het geval is.
Twee dingen.hostler schreef op zondag 19 februari 2012 @ 19:12:
Ik heb sinds kort mijn 1e AMD systeempje aangeschaft. Voorheen altijd intel
Het is dus een HTPC.
CASE: Silverstone Sugo SG02F (Black)
MOBO: Asus F1A75-M PRO
APU (CPU): AMD A6-3650 @ 2,6GHz
RAM: Kingston HyperX 1333Mhz 2x2GB (7-7-7-20 1,65v)
GPU: Nvidia Geforce GTX 550 Ti
CPU COOLER: Scythe Big Schruniken Rev.B
PSU: Seasonic 420Watt
en ik ben dus aan het overklokken geslagen omdat de CPU toch iets te traag vind voor af en toe eens een spelletje.
Ik dacht dat de A6-3650 locked was maar de multiplier is blijkbaar gewoon te verhogen? Ik heb hem nu stabiel op 3,7GHz lopen door de voltage iets om hoog te gooien en de multiplier op 37 te zetten. (100x37)
Vind het dus heel vreemd dat ze overal zeggen dat hij dus locked is hoewel dit bij mij niet het geval is.
1. Waarom een GTX550Ti, wanneer je een HD66xx in Crossfire kunt laten lopen met de APU?
2. Je kunt de multiplier alle kanten opgooien in de Bios, maar voor zover mij bekent, doet je APU er alleen maar wat mee wanneer je hem lager zet dan default. Dit tenzij je een A6-3670K of A8-3870K hebt. De multiplier omhoog gooien met een 3650 resulteert voor zover mij bekent alleen maar in foutief uitgelezen kloksnelheden van de APU.
1. Omdat ik binnenkort een lan-party heb, daarna gaat het kaartje weer weg (gekocht in V&A)dahakon schreef op zondag 19 februari 2012 @ 21:23:
[...]
Twee dingen.
1. Waarom een GTX550Ti, wanneer je een HD66xx in Crossfire kunt laten lopen met de APU?
2. Je kunt de multiplier alle kanten opgooien in de Bios, maar voor zover mij bekent, doet je APU er alleen maar wat mee wanneer je hem lager zet dan default. Dit tenzij je een A6-3670K of A8-3870K hebt. De multiplier omhoog gooien met een 3650 resulteert voor zover mij bekent alleen maar in foutief uitgelezen kloksnelheden van de APU.
2. klopt, daar ben ik inmiddels ook achter gekomen. Quote van iemand:
"Yes, you can raise the multiplier, but if you do a CPU benchmark (SuperPI for example), the results at stock and 3,7GHz will be the same. You only can overclock this CPU raising the Base Clock."
Maar toch bedankt
Ik denk dat dit wel interessant voor je is: http://semiaccurate.com/2012/01/09/spotlight-brazostweaker/
Gefeliciteerd dahakon!
Leuk programmatje. Echter waarom zou ik dit gebruiken? AMD heeft toch Cool & Quiet? Sorry, ik ben totaal niet thuis met AMDToettoetdaan schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:20:
[...]
Ik denk dat dit wel interessant voor je is: http://semiaccurate.com/2012/01/09/spotlight-brazostweaker/
Gefeliciteerd dahakon!
Nog zuinigerhostler schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:32:
[...]
Leuk programmatje. Echter waarom zou ik dit gebruiken? AMD heeft toch Cool & Quiet? Sorry, ik ben totaal niet thuis met AMD
Oke dat klinkt goed. Na de lan-party gaat die 550ti er toch uit en moet het systeem weer zo zuinig mogelijk draaien. Bedankt voor de tip @ Toettoetdaan
(overigens, als het om zuinigheid gaat, waarom dan 1333MHz geheugen dat op 1.65V draait? op dat voltage kun je 2133MHz geheugen krijgen, of 1600MHz is er prima op 1.5V te krijgen).
p.s. dank je Toettoetdaan
Je hebt zuinigheid, standaard clocks met energiebesparing. En je hebt heel zuinig. Ik ga liever voor gewoon zuinigheid om goede prestaties te houden. De HTPC draait immers niet alleen films.dahakon schreef op zondag 19 februari 2012 @ 23:41:
HD6670 draait hier op 100MHz core/150MHz memory als deze niet nodig is voor zaken (dus in eigenlijk alles behalve gamen). Met die clocks verbruikt een HD6670 echt niet al te veel. Overigens kunnen veel Llano's best wel hoge clocks aan (al zal 3700MHz onwaarschijnlijk blijven), maar dan met inderdaad de base-clock. Met een beetje leuk geheugen kun je best ver komen.
(overigens, als het om zuinigheid gaat, waarom dan 1333MHz geheugen dat op 1.65V draait? op dat voltage kun je 2133MHz geheugen krijgen, of 1600MHz is er prima op 1.5V te krijgen).
p.s. dank je Toettoetdaan
Als de lan-party voor bijis heb ik de 550 ti niet meer nodig en gebruik ik enkel de APU. Een 6670 voor xfire heb ik dus niet nodig.
Het geheugen kan uiteraard wel op een lagere voltage draaien, en dit ga ik ook zeker doen. Thanks
LONDON – Advanced Micro Devices Inc. has achieved the first commercial implementation of resonant clock mesh technology licensed from startup company Cyclos Semiconductor Inc.
Cyclos (Berkeley, Calif.) said that the AMD (Sunnyvale, Calif.) has used the power-saving clock distribution technology in x86-compatible processor cores destined for........
..........it is AMD's Piledriver 64-bit core, which operates at up to and in excess of 4-GHz clock frequency, that represents the first volume production-enabled implementation of resonant clock mesh technology, Cyclos said. Piledriver, fabricated in a 32-nm CMOS process, employs the resonant clocking to reduce clock distribution power by up to 24 percent, while maintaining previous clock-skew targets, Cylos said.
The Cyclos resonant clock mesh technology employs...........
Het is wel een complete stoelendans daar bij AMD. De een na de andere ATi veteraan loopt naar Qualcomm, en Rory trekt allemaal oude IBM collega's naar binnen.
[ Voor 34% gewijzigd door Dreamvoid op 22-02-2012 00:50 ]
Dat klinkt wel erg leuk ook overigens. Binnenkort maar eens wat over lezenEaS schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 17:21:
AMD, not ARM, first to use startup's low-power clock IP:
LONDON – Advanced Micro Devices Inc. has achieved the first commercial implementation of resonant clock mesh technology licensed from startup company Cyclos Semiconductor Inc.
Cyclos (Berkeley, Calif.) said that the AMD (Sunnyvale, Calif.) has used the power-saving clock distribution technology in x86-compatible processor cores destined for........
..........it is AMD's Piledriver 64-bit core, which operates at up to and in excess of 4-GHz clock frequency, that represents the first volume production-enabled implementation of resonant clock mesh technology, Cyclos said. Piledriver, fabricated in a 32-nm CMOS process, employs the resonant clocking to reduce clock distribution power by up to 24 percent, while maintaining previous clock-skew targets, Cylos said.
The Cyclos resonant clock mesh technology employs...........
Hiermee is de stof die ik een half jaar geleden kreeg in college ook achterhaald
IT opleidingen zijn altijd verouderd.GENETX schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:13:
[...]
Dat klinkt wel erg leuk ook overigens. Binnenkort maar eens wat over lezen.
Hiermee is de stof die ik een half jaar geleden kreeg in college ook achterhaald
Mwoah, op een universiteit is dat niet echt het geval en zit je juist eerder dicht op de nieuwste ontwikkelingen
Uit ervaring weet ik wel dat het op een HBO wel wat anders gaat helaas...
Overigens, voor de mensen die iets meer inside info willen hebben over de strategie die veel wordt toegepast een klein stukje.
Over de chip is het belangrijk dat de kloktikken overal tegelijk aankomen. Het verschil tussen het aankomen van het kloksignaal op 2 punten is de genoemde clock-skew. Uiteraard kost het een tijdje voor een signaal over een bepaalde lijn in de chip is. Maar die clock-skew wil je dus beperken om alles netjes synchroon te houden. Wat men dan doet op de chip is het kloksignaal in het midden laten beginnen. En dan steeds H-vormen toepassen (zie afbeelding). Elk uiteinde is nu even ver verwijderd van het kloksignaal om die skew dus te beperken. Alleen zit daar nogal een eind tussen

[ Voor 60% gewijzigd door GENETX op 22-02-2012 21:11 ]

Van wat ik er uit kan opmaken moet je je de huidige techniek zo voorstellen:
Je staat op een voetbalveld, je schreeuwt "TWEAKERS!", aan de andere kant van het voedbal veld zullen ze je zeker horen, maar daarna is het geluid vergaan in het niets. Om nogmaals de overkant te bereiken zul je opnieuw moeten schreeuwen.
Deze nieuwe techniek moet je zo voorstellen:
Deze keer sta je in een lege gymzaal, je schreeuwt 'TWEAKERS!' en aan de andere kant zullen ze je wederom horen, echter omdat je in een gesloten ruimte zit kaatst het geluid terug en hoor je jezelf weer, om nu nogmaals de overkant te bereiken hoef je slechts zachtjes 'Tweakers!' te roepen om samen met de weerkaatsing van je vorige roep het zelfde geluid's niveau naar de overkant te brengen.
Dat doet Cyclos dus ongeveer ook, ze laten het signaal weerkaatsen in het toegevoegde raamwerk en daardoor blijft een hoop van de vorige signaal energie bewaard, het komt grotendeels door de weerstand in het raamwerk dat ze een beetje energie moeten toevoegen, maar dat is dus veel minder energie dan wanneer je het hele signaal opnieuw produceert.
Voor de geïnteresseerde: http://www.cyclos-semi.co..._to_change_the_clocks.pdf
[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 23-02-2012 12:26 ]
Volgens mij was het 20% verbetering in prestatie/verbruik. Het probleem is gewoon dat AMD met 20% increase in prestatie/verbruik nog niet aan Intel kan tippen. Ze moeten dus proberen richting de 30 a 40% prestatie/verbruik proberen te halen.spNk schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:15:
Naar mijn weten zou de 20% performance increase klok voor klok zijn, dus dat zou hier niets mee te maken moeten hebben. Hoewel ze dat bij bulldozer ook beweerden..
[ Voor 22% gewijzigd door madmaxnl op 23-02-2012 16:31 ]
Verwijderd
Wat ik met mijn lekenverstand las is dat het verbruik omlaag gaat en daarmee dus meer ruimte is voor een hogere clock, al kan je natuurlijk ook gewoon een chip hebben die echt gewoon niet hoger wil, hoeveel ruimte er ook is.GENETX schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:11:
Die techniek heeft geen directe impact op de performance, alleen op de manier waarop het kloksignaal wordt gedistribueerd. Wel kan de kloksnelheid zelf natuurlijk impact hebben op de performance waarbij deze techniek wellicht hogere snelheden mogelijk maakt. Al lijkt me dat onwaarschijnlijk. In ieder geval heeft de techniek an sich geen impact op de prestaties, wel op het verbruik.
Tomshardware had hierover nagevraagd en de verhouding was 5% ipc en 10% clock.
Dus zeker niet 20% betere performance per clock. (slaag dat nu maar al de grond in).
Of die laatste geruchten van implementatie iets veranderen? wie weet, als dat een probleem was voor AMD in BD dan kan dat een grotere verbetering geweest zijn.
Maar for god sake verwacht geen mirakels.... en al zeker niet door deze aanpassing.
Dit topic is gesloten.