[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.360 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Maar je geeft zelf min of meer eigenlijk wel de reden al aan waarom dit misschien wel goed is voor AMD zijn doen. Goedkoop qua ontwikkelingskosten, beter dan dit kunnen ze waarschijnlijk niet qua CPU. Je ziet dat ze stevig leunen op de voordelen die ze hebben met de integratie van de GPU in de APU.

Het lijkt erg gericht op de zakelijk markt en daar doet AMD niet slecht aan, gezien daar het grote geld te verdienen valt.

Ik denk dat het aantal cores in dit geval niet meteen iets zegt over IPC. Het kan hier ook gaan om een bizar grote chip. Niet geheel ongebruikelijk als het aankomt op zakelijke toepassingen.
VasZaitsev schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 23:43:
Ook kun je die APU's sowieso niet te groot maken, want anders passen aftermarket koelers er niet meer op, en ik betwijfel of bedrijven als Noctua, Thermalright, Scythe, Gelid, CM behoefte hebben om hun koelers aan te passen omdat AMD met een rechthoekige chip komt die een stuk langer is dan al het andere op de markt.
Ze sluiten wel even een dealtje met Asetek ;) Standaard waterkoeling erbij. In vrijwel elke behuizing kom je een 120mm radiator kwijt ;)
VasZaitsev schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 23:43:
Als dat ding op Fudzilla al echt zou zijn, is het een echte enterprise chip, gezien daar al rechthoekige van bestaan en volgens mij had Intel ze ook, maar kan die zo 123 niet vinden. .
Die vorm is meer te danken aan het MCM ontwerp: twee die's op één package (MCM).

Op de foto hieronder kun je dat waarnemen:
Afbeeldingslocatie: http://info.nuje.de/mcm.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door madmaxnl op 11-04-2015 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
madmaxnl schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 23:46:
Ik denk dat het aantal cores in dit geval niet meteen iets zegt over IPC.
Ik denk het wel. Denk dat je van kleine niet zo heel snelle core's moet uitgaan. Kleine krachtige core's zou wel heel knap zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik verwacht ook niet dat de cores heel erg klein zijn. Deze chip zal waarschijnlijk op 14nm-finFET gebakken worden. Op dat productie procedé kunnen ze ook een sloot aan Excavator modules onderbrengen in één chip.

Ondanks het productie procedé zal dit geen kleintje zijn denk ik. Het vermoeden is dat deze chip een TDP in de regionen van de 300 watt gaat hebben:
"This HPC APU will have TDPs close to 300W and is suited entirely to the compute market." - Bron:
WCCFT

[ Voor 10% gewijzigd door madmaxnl op 11-04-2015 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een concurrent voor de Haswell-E(X), Power8 en Sparc M6 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Alleen hebben die allemaal geen GPU aan boord :)

[ Voor 11% gewijzigd door madmaxnl op 11-04-2015 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

Wat er mogelijk is met 14nm kan je zien aan Haswell-e 14nm
8 cores.
Dus die Zen hebben blijkbaar een zooi mini cores. Of Haswell heeft een kleine CPU Die?
De consoles maken al gebruik van AMD cores in compactere form.

Dus mogelijk kleiner met HT verwacht ik geen IPC wonderen van. Eerder wat laten ze weg?

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 00:05:
Ik verwacht ook niet dat de cores heel erg klein zijn. Deze chip zal waarschijnlijk op 14nm-finFET gebakken worden. Op dat productie procedé kunnen ze ook een sloot aan Excavator modules onderbrengen in één chip.

Ondanks het productie procedé zal dit geen kleintje zijn denk ik. Het vermoeden is dat deze chip een TDP in de regionen van de 300 watt gaat hebben:
"This HPC APU will have TDPs close to 300W and is suited entirely to the compute market." - Bron:
WCCFT
Die 300 Watt verstokende chip staat pas voor veel later op het programma: 2018-2020.
Hij verbruikt zoveel omdat er een FirePro kaart is ingebakken ipv een standaard GPU:

Additional details reveal that the design will take its harmonized design from a FirePro level graphics next core GPU and a server level x86 APU which users several cores. This HPC APU will have TDPs close to 300W and is suited entirely to the compute market.

EDIT per 16-4-15:

Vandaag na de beurs in de VS de kwartaalcijfers:
https://www.google.com/finance?q=NYSE:AMD

Intel maakte gisteren bekend dat de omzet van desktop cpu's 16 procent gedaald is:
nieuws: Intels omzet uit desktop-cpu's daalt met zestien procent
Weinig goeds dus voor de nabije toekomst:
http://www.thestreet.com/...vanced-micro-devices.html

Op dit moment staat AMD 6 procent in de plus: 16 cent erbij van 2 dollar 71 naar 2 dollar 87.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-08-2023
Tegenvallende cijfers en een verrassing met betrekking tot hun dense server business.
http://www.reuters.com/ar...lts-idUSKBN0N72LV20150416

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waardeloos dat ze blijkbaar stoppen met Seamicro, ik zag dit juist als kansrijk door de hoge bandbreedte tussen cpu's. Zal je zien dat wanneer het verkocht word het storm gaat lopen met die systemen..... :F
De kwartaalcijfers word ik ook al niet vrolijk van......

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Seamicro bestaat als onderdeel misschien niet meer, maar dat betekent niet dat ze de technieken die Seamicro heeft ontwikkeld/bedacht niet meer toe kunnen/zullen passen. Dat kan alleen de tijd ons leren.

En kijk ook naar het positieve nieuws dat Carizzo onderweg is naar system builders voor Q2 producten. Als Carizzo het geheugenbandbreedte probleem van huidige APU's (deels) op lost, is het een product dat geen OEM kan negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit het financiele nieuws had ik de indruk dat AMD Seamicro ws zou gaan verkopen maar dat kan evt pure speculatie zijn. Verder meen ik me te herinneren dat Seamicro iets van 300+ miljoen dollar had gekost. Dat is een forse aderlating (zeker voor AMD) om er alleen een nieuwe techniek aan over te houden.......

Dat Carizzo een prima product zal zijn is vrij zeker. Dat OEM's er dan niet omheen kunnen is tegenwoordig maar helemaal de vraag gezien Intels betalingen voor het afnemen van hun producten........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Voor zover ik begrepen heb, behoud AMD gewoon alle IP/Patenten die ze hebben verkregen met het opkopen van Seamicro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het tweakers artikel staat idd dat AMD Seamicro wel afschrijft maar niet verkoopt.
Daarmee blijven de rechten en technieken dus ook in handen van AMD.

Ik heb overigens geen idee waarom Seamicro nooit echt een succes is geworden ?
Mocht iemand daar meer van weten, lemme know.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dus ze hebben destijds Seamicro voor de patenten, kennis en expertise overgenomen? Het is net iets meer dan drie jaar geleden overgenomen. Waarschijnlijk hebben ze zolang dat onderdeel winst maakte nog draaiende gehouden? Of wat is de reden tot dit plotselinge besluit?

Ik neem aan dat de 'AMD’s Data Center Server Solutions business' gedeelte wel nog doorgaat, maar dat Seamicro zijn onderdeel daarin uit wordt geschrapt? Of wordt dat helemaal ontmanteld?

AMD Completes Acquisition of SeaMicro

Rare zet van AMD.

[ Voor 14% gewijzigd door madmaxnl op 18-04-2015 03:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee de bedoeling was echt om de cluster fabric fibre servers te gaan verkopen met iedere soort server cpu.
AMD (Seamicro) deed dit ook al, maar blijkbaar loopt het niet goed genoeg.
Dus AMD verkocht via Seamicro letterlijk Intel server cpu's maar uiteraard ook eigen types, ARM etc.

De kracht van Seamicro lag hem in het feit dat FabricFibre een enorme bandbreedte gaf tussen cpu's waardoor ze (bijna) perfect samenwerkten als 1 geheel. Voor zover ik weet is geen enkele andere techniek die zoveel bandbreedte gaf. Vandaar dat het mij sterk verbaasd dat Seamicro geen succes is geworden....

Edit:

De Seamicro homepage laat een onmiddelijke stop zien van alle (verkoop) activiteiten:
http://www.seamicro.com/home

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2015 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
De Dense server hype (waar Seamicro dus mee bezig was) is niet helemaal uitgekomen en momenteel dus niet echt een winstgevende servertak. Misschien dat het in de toekomst nog wel eens kan gaan gebeuren, maar de ontwikkelingen zijn momenteel de andere kant op gegaan. Dat is wat ik er van begrepen heb momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
Bedrijven zoals Facebook en Google, die veel gebruik maken van dense servers, ontwerpen de infrastructuur meestal geheel zelf of in samenwerking met de OEM. Zo heeft Facebook een eigen initiatief met betrekking tot een open server infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Wellicht dat ze het nog een keer proberen als ze zelf een sterker, server, aanbod hebben? Alhoewel ik dan niet precies weet wat ze nodig hebben om hiermee succesvol te kunnen zijn. Hun zelf ontworpen ARM design?

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/8362/Screen%20Shot%202014-05-05%20at%2012.58.43%20PM.png

"AMD’s argument is it is uniquely positioned as the only chip company with powerful graphics, ARM and x86 CPU designs, a server heritage including security and fabric (thanks SeaMicro), as well as extensive chip packaging, motherboard and server design expertise." - Bron: Anandtech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik weet is er geen sprake van een eigen ARM core van AMD.
Wel AMD cores die zowel X86 als ARM hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
AMD heeft een licentie om eigen custom ARM-based cores te maken en K12 zou precies dat moeten zijn, een custom based ARM-core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het sleutelwoord hier is "custom" wat voor voorzover ik het begrepen heb er op neer komt dat AMD zijn eigen X86/A64 technieken + Radeon er in plaatst. Officieel is het dan nog wel "ARM" cpu maar staat daar tegelijker tijd ook vrij ver van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Nee, het is custom zoals ook Qualcomms Krait een custom ARM-core is. K12 heeft niets aan X86 in zich en de GPU die eventueel op de die zit heeft niets met ARM-cores te maken, dus staat los van het punt of een CPU-core custom is of niet.

Zen is de nieuwe X86 CPU-core welke op eenzelfde socket zal worden geleverd als K12, waardoor de 2 processors/SoCs/APU's uitwisselbaar zijn in een systeem (ervanuitgaande dat de software met de andere architectuur overweg kan of dat men de basissystemen met verschillende software uit brengt, afhankelijk van de geplaatste SoC). Dat is wat project Skybridge behelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

En socket FM2+, valt daar nog iets mee aan te vangen? Of is die lijn uitgestorven net als AM3+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er worden nog steeds nieuwe FM2+ APU's uitgebracht en er staat nog meer klaar voor de toekomst.
Wellicht dat FM2+ wel een keer zal worden opgevolgt door FM3 (bv vanwege DDR4).

AM3+ is wel einde oefening project maar wellicht komen daar nog wel upgrade cpu's voor uit.
Geen nieuwe types maar iets sneller en bv iets zuiniger.

@dahakon:
Voor zover ik weet is ARM niet uitwisselbaar met X86 daardoor lijkt hetzelfde socket voor beide SOC's me vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Hetzelfde socket voor 2 verschillende SoCs maakt het maken van verschillende systemen met verschillende software een stuk eenvoudiger. Je hebt namelijk nog maar 1 basis-bord nodig en plaatst de SoC die overeen komt/kan werken met de software die je nodig hebt. Het AM1 platform zou daar een eerste stap naar toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer je dan eerst een X86 SOC in het socket hebt, daarmee software installeerd en daarna een ARM RISC SOC plaatst ipv de X86 kan je software daar dacht ik helemaal niet mee omgaan. Het zou dan voor het eerst zijn dat de compatibilliteit van een socket niet meer opgaat......? Correct me when wrong........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Het is niet zo zeer bedoeld om een bestaand systeem opeens te voorzien van een andere architectuur, maar om een basis-systeem te hebben en daar dan de geschikte architectuur bij te kiezen, wanneer je je systeem samenstelt, wetende welke software je er op wil gaan draaien.

Eventueel voordeel zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat een bedrijf in basis op X86 systemen draait, maar een pilot wil draaien op ARM, al dan niet voor andere software. Je kunt dezelfde basisconfiguratie gebruiken (moederbord, geheugen, harde schijven etc) en slechts een andere SoC erin plaatsen, een ARM-OS erin (genoeg varianten beschikbaar) en voor ARM gecompileerde software erop.

Bedenk verder dat met HSA, wat AMD toch echt probeert te pushen, de ISA meer en meer op de achtergrond wordt geduwd en software gemakkelijk voor X86 of ARM gecompileerd zou moeten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt niet van x86 naar ARM of omgekeerd zonder alle software en drivers opnieuw te installeren, inclusief het OS. Maar goed, twee CPU-architecturen op één socket is ook niet bedoeld om makkelijk over te kunnen stappen maar om op basis van één ontwerp twee architecturen aan te kunnen bieden, en zodoende met dezelfde hardware (afgezien van de CPU/APU) een breder toepassingsgebied te kunnen bedienen. CPUs/APUs wisselen is sowieso geen dagelijkse praktijk, dat doen alleen hobbyisten. Dat zal ook niet veranderen aangezien nieuwe hardware goedkoper is dan de kosten (arbeidsloon) voor het wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pardon! Verkeerde thread.

[ Voor 199% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2015 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
AMD Zen supports CMT and SMT

Is dit gerucht al langs gekomen? Best vergezocht. Of zou er een kern van waarheid in zitten? Het R&D budget van AMD is beperkt dus een dergelijke samensmelting van wat ze hadden is niet zo heel gek als je niet vanaf nul kan beginnen omdat je geen centen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

""Consumer and commercial business lead Junji Hayashi told the PC Cluster Consortium workshop in Osaka that the 2016 release CPU cores (an ARMv8 and an AMD64) will get simultaneous multithreading support, to sit alongside the clustered multithreading of the company's Bulldozer processor families.""

http://www.theregister.co...ip_futures_a_little_more/

Het gedeelte "Bulldozer" in het jaar 2016 word ik niet echt vrolijk van....... 8)7

Eerste aankondiging van BullShitdozer is van 2006:
nieuws: Meer informatie over toekomstige mobiele chip AMD
Na 10 jaar zitten we dan nog steeds opgescheept met die ongein ?

Zelfs Intel zag op een gegeven moment in dat ze moesten stoppen met hun vergelijkbare P4 fiasco..... :O

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:27:

Zelfs Intel zag op een gegeven moment in dat ze moesten stoppen met hun vergelijkbare P4 fiasco..... :O
Het valt allemaal nog wel wat mee. Pentium 4 werd gemaakt/verkocht van 2000 tot en met 2008. Was al sprake van sinds 1998, dus 10 jaar.

Bulldozer is beschikbaar sinds eind 2011 en zal zijn werkelijke nieuwe opvolger krijgen in 2016, dus na 5 jaar. Zo heel lang duurt het eigenlijk ook weer niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
dahakon schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:08:
[...]

Het valt allemaal nog wel wat mee. Pentium 4 werd gemaakt/verkocht van 2000 tot en met 2008. Was al sprake van sinds 1998, dus 10 jaar.

Bulldozer is beschikbaar sinds eind 2011 en zal zijn werkelijke nieuwe opvolger krijgen in 2016, dus na 5 jaar. Zo heel lang duurt het eigenlijk ook weer niet dus.
maar Pentium 4:
- Willamette in 2000
- Northwood in 2002
- Prescott in 2004
- Cedar Mill in 2006
(en toen kwam gelukkig Conroe)

AMD heeft ook 4 ieteraties:
- Bulldozer in 2011
- Piledriver in 2012
- Steamroller in 2014, enkel APU
- Excavator in 2015 (?), enkel APU
de revisies komen sneller, maar doordat de laatste enkel in APU's komen, is het gevoel helemaal anders

zou het voor AMD echt zoveel kosten om een FX 8450 te maken?
mensen kopen nu eenmaal graag "nieuwe" dingen
een 4770K klinkt veel nieuwer dan een 3770K, maar het ding is nauwelijk sneller (gemiddeld 6 à 8%), maar het verkoopt wel!

[ Voor 12% gewijzigd door catfish op 21-04-2015 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Hallo mensen. Ik heb de afgelopen maanden dit topic vanuit de hoogte wat gevolgd, en nu ik terug kan reageren wil ik van deze mogelijkheid gebruikmaken om een groot misverstand uit de weg te ruimen. Het is niet helemaal on-topic, denk ik, maar mensen hebben het er hier wel vaak over gehad, dus ik moet toch even reageren.
Modbreak:Als het niet on-topic is, post het dan niet hier, maar op een andere plek waar het wel on-topic is :o

Het gaat over Intels contra-revenue. De mensen in dit topic en ook op de FrontPage lijken te denken dat het subsidies zijn die Intel betaalt aan bedrijven zodat Intels producten aantrekkelijker worden en Intel dus marktaandeel kan winnen (van 12M naar 46M tablets in 2014). Dat is echter incorrect.

Laat ik beginnen met wat wél correct is. Intel betaalt inderdaad contra-revenue. Dit is een bedrag van zo'n 5 tot >15 dollar per chip uit de Bay Trail-serie.

Wat echter incorrect is, is dat het subsidies zijn in de klassieke zin van het woord. Bedrijven houden van dat bedrag namelijk nul cent over; het bedrag van contra-revenue wordt per SKU bepaald om te gebruiken voor wat ik nu ga uitleggen.

Waarvoor dient die contra-revenue dan? Wel, Brian Krzanich was het niet eens met de strategie van voorganger Otellini. BK wilde dat Intel zo snel mogelijk marktaandeel in de mobiele markt zou verwerven (onder het motto: if it computes, it does it best with Intel). Het probleem is dat het ontwikkelen van een product vele jaren duurt, en dat is te lang. Intel had echter wel met Atom een productlijn ontwikkeld voor high-end tablets met de nieuwe Silvermont-architectuur (eind '13).

Maar het gros van het volume is natuurlijk de low-end, en daarvoor had Intel dus geen oplossing aangezien de keuzes die daar gemaakt worden natuurlijk anders (kostgerichter zijn). Het probleem lag dus niet bij de silicon, maar bij het platform. Het platform was ontwikkeld voor high-end tablets of zelfs laptops.

De platformkosten waren te hoog om met Bay Trail competitief te zijn in de low-end, dus wat Intel beslist heeft is om het platform hetzelfde te laten maar de extra kosten (bill of materials delta, niet de silicon) te vergoeden. Die "BOM delta" was bij Bay Trail zo'n 15 dollar in het begin, maar natuurlijk heeft Intel het platform aangepast om goedkoper te zijn, en de nieuwe Bay Trails hebben een BOM delta (en dus contra-revenue) van 5 dollar. (Zie http://g.foolcdn.com/editorial/images/152354/slide_large.png en http://i59.tinypic.com/28rpcol.jpg)

Ergo: Een bedrijf moet nog steeds silicon en de gewone BOM betalen -- maar je kan het Intel natuurlijk niet verwijten als het zijn silicon competitief prijst om MediaTek en Qualcomm te kunnen aftroeven.

Een ander voorbeeld van het feit dat Intel z.s.m. marktaandeel wilt halen is SoFIA (28nm). Anderhalf jaar geleden was SoFIA nog niet op de roadmap, maar nu zijn er drie versies in aantocht voor 2015: SoFIA dualcore 3G, SoFIA quadcore 3G (met Rockchip) en SoFIA quadcore 4G. SoFIA is als zodanig ontworpen dat het een low-end-chip is, en heeft helemaal geen contra-revenue.

De BOM delta van Cherry Trail is zo'n 5 dollar en Broxton zal geen contra-revenue hebben.

[ Voor 2% gewijzigd door dion_b op 22-04-2015 12:57 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, dat is een heel verhaal om te zeggen dat Intel met een grote zak geld bedrijven omkoopt om zijn overpriced low-end producten af te nemen en hierdoor zijn marktaandeel weet te vergroten.

Daar waar eerst de Retail bedrijven werden omgekocht zijn het nu de fabrikanten.
Zelfde principe andere doelgroep. Niets nieuws onder de Zon.

In de toekomst zou Intel nog wel eens klanten kunnen omkopen om geen AMD aan te schaffen. :X

Van de eerste omkoop ronde is iig gebleken dat het illegaal was en dat werd beloond met miljarden boetes.
Of de tweede ronde (het omkopen van fabrikanten) legaal of illegaal is zal nog moeten blijken.
Voordat de EU/VS/Asia daar een besluit over nemen zit ik al lang in het bejaarden tehuis.....
Bovendien is de boete altijd een fractie van de illegale extra inkomsten dus voor Pintel loont het altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ze hebben anders wel HTT uit Netburst in Nehelam geduwd, idem dito met L3 cache. Niet alles aan een ontwerp hoeft fout te zijn. Bepaalde design keuzes en combinaties kunnen verkeerd uitpakken. Daarom denk ik dat het niet meteen betekend dat AMD CMT overboord gooit.

Het gebrek aan FP performance van Bulldozer en zijn doorontwikkelde varianten zou in theorie mooi opgelost kunnen worden doordat er een GPU aanwezig is die veel betere FP performance biedt, de software blijft hierin jammer genoeg achter. Leuk in theorie alhoewel OpenCL en HSA e.d. hier veranderingen in willen brengen.

Carrizo modules zijn blijkbaar enorm toegespitst op efficiëntie en een zo laag mogelijk verbruik. De hoogste efficiëntie slag t.o.v. Kaveri wordt geboekt rond de 15W TDP, aldus de geruchten. Volgens de eerste Bulldozer roadmaps zou Carrizo voornamelijk prestatie verbeteringen moeten brengen, natuurlijk doen ze dat nu ook, maar het lijkt erop dat ze voornamelijk voor de efficiëntie verbetering zijn gegaan (HDL, High Density Library). Logischerwijze is Carrizo hierdoor ook niet ideaal voor desktop of server omgevingen waarin een APU gerust wat hoger geklokt mag zijn omdat die ook meer en beter zijn warmte kwijt kan. Een HPL (High Performance Library) Carrizo variant daarentegen zou zich hiervoor veel beter lenen. Vandaar dat we Carrizo hooguit in AIO e.d. gaan zien waarin de warmte ontwikkeling beperkt moet blijven en Carrizo dus goed tot zijn recht zou moeten komen. Lang verhaal kort, wellicht heeft AMD nog een module doorontwikkeld voor hogere kloksnelheden.

[ Voor 61% gewijzigd door madmaxnl op 21-04-2015 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik het begrepen heb zou Jim Keller Bulldozer heel erg grondig onder handen hebben genomen.
Of dat uberhaupt een goed beginpunt is geweest zal de toekomst leren........

Dan is er ook altijd nog de combinatie met design en of daar goed genoeg Yields uit te draaien zijn.
Daar waar bij Bulldozer de gHz-en niet gehaald werden zou dat met het nieuwe 14nm weer kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 22:37:
Nou, dat is een heel verhaal om te zeggen dat Intel met een grote zak geld bedrijven omkoopt om zijn overpriced low-end producten af te nemen en hierdoor zijn marktaandeel weet te vergroten.
Nee. Intel koopt bedrijven niet om. Intel betaalt enkel en alleen het verschil in bill of meterials zodat het overeenkomt met wat bedrijven van de low-end gewoon zijn.

Bv.: Stel dat de BOM bij MediaTek $25 is (fictief getal), dan zou die bij Intel $40 zijn. Dat koopt natuurlijk niemand, dus Intel betaal die 15$ zelf zodat de BOM voor de fabrikant op $25 komt, net zoals bij MediaTek.

Of een bedrijf dan voor MediaTek of Intel gaat, hangt af van de prijs van de silicon zelf en van de features/performance.

Als je denkt dat het toch niet zo is, raad ik je aan om eerst de uitleg van Intel zelfs eens te beluisteren: http://intelstudios.edges...3/archive/ss/archive.html (rond ~25 minuten als ik me niet vergis).

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik meen me te herinneren dat de PC markt langzaam maar zeker 'minder' interessant wordt om voor te blijven ontwikkelen. De laatste jaren is ARM, SOC's en dergelijk in een rap tempo gestegen. Tablets, smartphone's en dergelijk maken steeds meer intrede in huiskamers en snoepen markt af van verkoop van PC's in het algemeen.

De afzet wordt daardoor minder, en wereldwijd, zijn er zoveel computer in omloop dat je echt een goed product neer moet zetten dat iedereen ook echt daadwerkelijk in kan zetten, anders heeft het geen nut.

Een 8 Core AMD is niet slecht. Een 6 of 4 Core ook niet. Het zit in de PS4, XBox en straks de nieuwe nintendo. Oke in single threaded en qua verbruik vallen ze wat tegen, maar er valt identiek mee te doen als een intel systeem alleen dan goedkoper. Ook hebben AMD chips een beste "OC" headroom wat inhoudt dat je een chip kopen kunt, en met geluk meer dan een GHz "Gratis" eruit kunt persen. Ik zie geen reden op dit moment waarom ik mijn high end AM3+ moederbord moet gaan vervangen inclusief 6 Core CPU (Nou ik wil wel graag 9590 omdat 5GHz zo lekker klinkt :P ) voor een gelijkwaardig systeem dat hoogstens 20% sneller zal zijn, voor een veel explosiever hoger bedrag.

Opzich is de transit naar X86 inclusief een GPU met HBM geheugen geen slechte zet. Je koopt straks een soc die sluit op je wensen, en daarmee heb je gewoon een zekerheid aan performance die je kunt inzetten voor wat dan ook.

Je kunt altijd een externe GPU van AMD met HBM geheugen nemen. En als een X86 ZEN core niet meer voldoet stap je over op Intel.

Ik vraag me af wat toedracht van de schikkig is geweest tussen Intel en AMD met dat misleiden van benchmarks (Speciaal voor intel cpu's gecompiled) en het strikken van PC vendors voor intel alleen te gaan. AMD had daar veel meer uit kunnen halen dan 1.1 miljard denk ik zo.

Ook het feit dat DX12 en Mantle een 'significante' prestatieverbetering laten zien stelt mij ook vragen. Intel en Nvidia scoren beduidend beter met < DX11 en AMD een stuk beter met ineens DX12 en Mantle.

AMD heeft op gebied van GPU's de betere hardware (vind ik), hetzij de brute performance die zoal in bedrijfsapplicaties beschikbaar zijn en in het minen van (bit)coins. Daarnaast zijn ze een stuk innovatiever door Mantle de wereld in te schoppen op waarop MS met DX12 als antwoord komt (En weer met een Windows 10 exclusive dat verplicht om te upgraden ..... )

Koop gewoon lekker wat je budget toestaat, AMD is niet slecht, en het verbruik (TDP) zal je toch nooit behalen tenzij je 24/7 100% gebruik van je cores of CPU maakt. De rest van de tijd eet het uit z'n neus.

Je kunt met wat tweaks het verbruik een stukje verlagen door gewoon te undervolten. Op een 9590 die een TDP van 220W heeft kan dat zelfs 70W schelen op totaalverbruik van de computer.

Beetje inzet, maakt het tweaken met PC's ook weer leuk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

witeken schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 23:00:
[...]

Nee. Intel koopt bedrijven niet om. Intel betaalt enkel en alleen het verschil in bill of meterials zodat het overeenkomt met wat bedrijven van de low-end gewoon zijn.

Bv.: Stel dat de BOM bij MediaTek $25 is (fictief getal), dan zou die bij Intel $40 zijn. Dat koopt natuurlijk niemand, dus Intel betaal die 15$ zelf zodat de BOM voor de fabrikant op $25 komt, net zoals bij MediaTek.

Of een bedrijf dan voor MediaTek of Intel gaat, hangt af van de prijs van de silicon zelf en van de features/performance.

Als je denkt dat het toch niet zo is, raad ik je aan om eerst de uitleg van Intel zelfs eens te beluisteren: http://intelstudios.edges...3/archive/ss/archive.html (rond ~25 minuten als ik me niet vergis).
Hoe je het ook noemt of omschrijft, zowel linksom als rechtsom blijft het pure omkoping.
Betalen om producten te proberen/testen/implementeren/afnemen of juist niet vd concurrent = omkoping.
Verder geen behoefte aan filmpjes van Intel (in NB het AMD topic) waar Intel recht praat wat krom is. |:(

@Jism: Bulldozer is voor AMD iig niet geworden wat ze er van hadden gehoopt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 23:27:
[...]

Hoe je het ook noemt of omschrijft, zowel linksom als rechtsom blijft het pure omkoping.
Betalen om producten te proberen/testen/implementeren/afnemen of juist niet vd concurrent = omkoping.
Verder geen behoefte aan filmpjes van Intel (in NB het AMD topic) waar Intel recht praat wat krom is. |:(

@Jism: Bulldozer is voor AMD iig niet geworden wat ze er van hadden gehoopt......
Vind je het niet eigenaardig dat nog niemand Intel heeft beschuldigd van zulke dingen. AMD zou dat wellicht maar al te graag doen. En het spreekt toch voor zich dat de contra-revenue naar beneden gaat in 2015 en helemaal weg zal zijn in 2016 (door SoFIA Broxton) omdat Intel dan het probleem van de BOM-delta heeft opgelost?

Zie ook mijn plaatjes.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem was het inzetten van veel cores in een tijd dat single/dual-threaded applicaties nog moesten komen. In een later stadium zijn door fixes van zowel MS als uit linux kringen toegepast die 'slimmer' met de cores om wisten te gaan. Hierdoor viel de achterstand best mee.

De PS3 heeft ook 7 Spe's gehad die een bitch waren (aldus programmeurs) om te coden, maar het wel gelukt is om enorm goed uitziende games te ontwikkelen voor die CPU. Ook dit had van toepassing kunnen zijn als programmeurs iets meer richting de multicore werken gaan, maar die 'era' breekt net pas aan.

Beetje premature ejaculation van AMD, om meteen met een 4, 6 of 8 Core op de proppen te komen terwijl de meeste nog maar net van dual-core gebruik kunnen maken. :P

DX12 kan daarom wel een beetje verandering bieden voor mensen met een AMD CPU + GPU. Het maakt gewoon meer resources vrij tussen CPU en GPU en biedt ook nog eens de mogelijkheid meerdere cores tegelijk in te zetten die kunnen 'praten' met de GPU. Als DX12 en Mantle echt worden doorgezet en dan bedoel ik perfect technisch uitgewerkt worden, dan durf ik te wedden dat de eerste generatie bulldozers gewoon nog bruikbaar is met DX12 of Mantle in combinatie met een high end GPU.

Het voordeel heeft jaren voor Intel gelegen omdat zij een sterkere single-threaded tot hun beschikking hadden. DX11 en lager gebruikte ook niet meer dan 1 core om met de GPU te 'praten', daar waar AMD de mist in gegaan is met inzetten op Multi-cores.

Neemt niet weg dat mijn systeem met 6 cores en een kloksnelheid van 4GHz snel zat is ... Alles dat ik doen wil kan en het loopt niet traag. Energie betaal je toch wel. Je kunt beter naar grootverbruikers kijken zoals droog of wasapparatuur die per uur veel meer verbuiken dan een PC op gemiddelde maand tot jaarbasis.

Vergeet het technisch voordeel van Crossfire of SLI bijv niet. Nu kan je maximaal 2GB geheugen inzetten op 2 kaarten van elk 2GB. Met DX12 of Mantle heb je de mogelijkheid veel meer resources te gebruiken dan alleen 2GB. Dat betekend dat ook oudere kaarten in crossfire beter tot hun recht kunnen komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2015 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

witeken schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 23:43:
[...]

Vind je het niet eigenaardig dat nog niemand Intel heeft beschuldigd van zulke dingen. AMD zou dat wellicht maar al te graag doen. En het spreekt toch voor zich dat de contra-revenue naar beneden gaat in 2015 en helemaal weg zal zijn in 2016 (door SoFIA Broxton) omdat Intel dan het probleem van de BOM-delta heeft opgelost?

Zie ook mijn plaatjes.
Volgens jouw redenatie dat het voor zich spreekt dat een probleem op een gegeven moment niet bestaat en er daarom dus nooit een probleem is geweest kun je ieder probleem of criminaliteit wel afdoen als niet relevant.

Zo werkt dat dus niet, Intel is wel degelijk beschuldigd en veroordeeld voor miljarden fraudes en heeft daar over de hele wereld forse boetes voor moeten betalen. Je kan dan rustig spreken over een corrupt bedrijf.

Probeer je argumenten anders te slijten in een Intel draadje hier op TNET. Daar zal iedereen het roerend met je eens zijn dat Intel nooit wat fout heeft gedaan en het beste, meest integere bedrijf is wat ooit bestaan heeft.

Niet al te lang geleden hebben we namelijk iemand gehad die het nodig vond om met dik 100 posts hier te gaan vertellen dat Nvidia's dik betaalde G-sync veel beter was dat AMD's Free-sync omdat dit vanwege de betaling niet anders kon. Later bleek dat nvidia hier een maximaal financieel slaatje uit wilde slaan maar toen liet meneer uiteraard niets meer van zich horen.

Te lang en te veel hier ingaan op puur Intel, in dus nota bene het AMD draadje, gaat wrijving opleveren.
Voorkom dat en verkas tijdig naar een Intel draadje........
Of beperk je tot Intel vs AMD ipv puur Intel, waarmee je in feite off-topic bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:43
witeken schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 23:00:
[...]

Als de kostprijs 40 is en ze verkopen het voor 25 zijn ze toch illegaal bezig? Meen me te herinneren dat onder de kostprijs verkopen niet toegestaan is (hier in België toch). Juist doordat ze andere bedrijven dan de markt uit kunnen werken door oneerlijke concurrentie. AMD kan zoiets nooit doen/of volgen doordat ze niet die lange financiële adem van Intel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lambo LP670 SV schreef op woensdag 22 april 2015 @ 08:34:
[...]
Als de kostprijs 40 is en ze verkopen het voor 25 zijn ze toch illegaal bezig? Meen me te herinneren dat onder de kostprijs verkopen niet toegestaan is (hier in België toch). Juist doordat ze andere bedrijven dan de markt uit kunnen werken door oneerlijke concurrentie. AMD kan zoiets nooit doen/of volgen doordat ze niet die lange financiële adem van Intel hebben.
Het blijft idd gewoon pure omkoping door Intel zelfs wanneer het in Azie evt wel (half) legaal zou zijn.

AMD heeft bovendien de nodige centen niet doordat ze in eerste instantie door Intel al via illegale prijsafspraken (lees: omkoping) en algemene corruptie een poot zijn uitgedraaid vanaf 2004.
(even afgezien van het feit dat ik AMD dit soort omkoping fratsen uberhaupt nooit zie doen O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2015 @ 04:13:
[...]

Volgens jouw redenatie dat het voor zich spreekt dat een probleem op een gegeven moment niet bestaat en er daarom dus nooit een probleem is geweest kun je ieder probleem of criminaliteit wel afdoen als niet relevant.

Zo werkt dat dus niet, Intel is wel degelijk beschuldigd en veroordeeld voor miljarden fraudes en heeft daar over de hele wereld forse boetes voor moeten betalen. Je kan dan rustig spreken over een corrupt bedrijf.

Probeer je argumenten anders te slijten in een Intel draadje hier op TNET. Daar zal iedereen het roerend met je eens zijn dat Intel nooit wat fout heeft gedaan en het beste, meest integere bedrijf is wat ooit bestaan heeft.

Niet al te lang geleden hebben we namelijk iemand gehad die het nodig vond om met dik 100 posts hier te gaan vertellen dat Nvidia's dik betaalde G-sync veel beter was dat AMD's Free-sync omdat dit vanwege de betaling niet anders kon. Later bleek dat nvidia hier een maximaal financieel slaatje uit wilde slaan maar toen liet meneer uiteraard niets meer van zich horen.

Te lang en te veel hier ingaan op puur Intel, in dus nota bene het AMD draadje, gaat wrijving opleveren.
Voorkom dat en verkas tijdig naar een Intel draadje........
Of beperk je tot Intel vs AMD ipv puur Intel, waarmee je in feite off-topic bent.
Ik vind het spijtig dat je de discussie met een ad hominem probeert te beëindigen. Je geeft in feite zelf aan dat je je mening al bepaald hebt voordat je naar de argumenten luistert. De zaken waardoor jij Intel een corrupt bedrijf vindt zijn al een decenium geleden. In die tijd kan heel veel veranderen, zeker door de gekregen straffen. (Net zoals dat ik door mijn ban me beter heb leren gedragen.) Zoals door een nieuwe CEO. Ik heb meerdere presentaties van hem (en hoofden van andere groepen) bekeken, en jouw schets van Intel komt niet overeen met hoe zij op mij overkomen. Je ziet onder mijn nickname misschien een Intel-logo en denkt daardoor dat ik een irrationele Intel-fanboy ben. Ik kan je zo'n vooroordeel niet kwalijk nemen. Wat ik echter probeer te doen is gewoon objectief naar het onderwerp kijken en daaruit de juiste conclusies trekken, in plaats van andersom.

Intel is heel erg open over haar contra-revenue, vanaf het begin. Denk je dat Intel dat zou doen als het illegaal zou zijn?

Ik heb het hier op AnandTech al veel over gehad, dus ik zal er niet te veel woorden meer aan besteden. Ik laat je achter met deze quote van iemand die al decenia in de halfgeleiderindustrie werkt:
Intel's contra-revenue program is intentionally and specifically organized such that it has zero overlap or impact on AMD. I learned that straight from a higher-up at Intel who manages such things. Intel is extremely leery (internally) of doing anything financially that would bring on anti-competitive scrutiny when it comes to AMD. Those are the Intel's guy's words, not mine.

Now you don't have to believe me, but it is the truth and the reality of the contra-revenue situation which is why you have yet to hear even one AMD exec mention Intel's contra-revenue program as impacting AMD's market situation.

Given that AMD is scrambling to stay afloat in the face of eroding market share and more layoffs, do you really think they would elect to not mention Intel's contra-revenue program if it was in any way restricting, impacting or degrading AMD's existing market position or future market opportunities?

It should be very telling to the layperson, fanpersons and enthusiasts alike, that the experts (AMD in this case) who would know whether or not Intel's contra-revenue program has any impact on AMD have not made any such claims.

These claims of the CR impacting AMD are born in the minds of people who are in no position to know what the program does or who it impacts in the business realm.

As for me, I just went straight to the source and asked to be given a frank lay-of-the-land regarding the contra-revenue program, and what I was told by Intel holds up to the sniff test of what I see in reality. It is intentionally crafted to avoid AMD in all aspects because Intel knows if a single dollar of contra-revenue somehow had a knock-on effect of entering into the AMD/Intel competitive market then they are going to be hauled back into court and they want to avoid that at all costs.

Even still, something tells me this post will do little to dissuade the handful of folks who just want to believe something (CR is illegal and undermines AMD) that even AMD's execs won't argue about because it simply isn't true.
http://forums.anandtech.c...p?p=36815205&postcount=52

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Intel Fanboy:

Wikipedia: ad hominem

Er staat in mijn post geen enkele kwalificatie tav jouw karakter / persoon.
Alles is puur op de (Intel) inhoud.

Een herhaling van zetten en mij trachten te diskwalificeren op basis van een niet bestaande persoonlijke aanval is diep triest (lees: dit is wel Ad_hominem) ,u vraagt wij draaien....... 8)

EDIT:

N.B. Uit jouw eigen voetnote:
“If you’re incompetent, you can’t know you’re incompetent. […] the skills you need to produce a right answer are exactly the skills you need to recognize what a right answer is.”—David Dunning

Het Intel propaganda stukje is met stip het beste "Wij van WC-eend Adviseren WC-eend" betoog ooit _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2015 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Dat je vraagtekens bij de Intel praktijk zet snap ik. Er zitten alleen heel wat nuances aan die juist interessant voor discussie kunnen zijn.

Maar misschien moet je ook eerst even in de spiegel kijken, je reageert imo altijd zo overdreven hysterisch waardoor het niet heel uitnodigend is om in dit topic iets te posten wat in potentie kritisch over AMD is.

Je schrijft bijvoorbeeld dat het pure omkoping is. " Het blijft idd gewoon pure omkoping door Intel zelfs wanneer het in Azie evt wel (half) legaal zou zijn"

Dat klopt niet en is tendentieus. Wat intel doet is nl. legaal (in ieder geval tot het tegendeel bewezen is) en voorzover bekend door nog geen één belanghebbende gechallenged bij een rechter danwel aangekaart bij de politiek dat de wetgeving hier onvoldoende is.

Je vindt het vooral niet eerlijk lijkt het, en dat mag. Maar het is daarmee geen omkoping, niet illegaal en onwettig.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Totdat een rechter er uitspraak over doet is het mijn mening dat het pure omkoping is.
Maar zelfs na een rechterlijke uitspraak heb ik nog steeds recht op een andere eigen mening.

""Maar misschien moet je ook eerst even in de spiegel kijken, je reageert imo altijd zo overdreven hysterisch waardoor het niet heel uitnodigend is om in dit topic iets te posten wat in potentie kritisch over AMD is.""

Dat is jouw mening en daar heb jij weer recht op.......

Kritisch over AMD is prima en ook van harte welkom in dit topic.
Pure Nvidia of Intel posts plaatsen in het algemene AMD topic = compleet off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:09

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:12:
Totdat een rechter er uitspraak over doet is het mijn mening dat het pure omkoping is.
Maar zelfs na een rechterlijke uitspraak heb ik nog steeds recht op een andere eigen mening.

""Maar misschien moet je ook eerst even in de spiegel kijken, je reageert imo altijd zo overdreven hysterisch waardoor het niet heel uitnodigend is om in dit topic iets te posten wat in potentie kritisch over AMD is.""

Dat is jouw mening en daar heb jij weer recht op.......

Kritisch over AMD is prima en ook van harte welkom in dit topic.
Pure Nvidia of Intel posts plaatsen in het algemene AMD topic = compleet off-topic.
Zie dan ook de modbreak van een collega mod: witeken in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34" :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx for the heads-up, die had ik anders zeker gemist...........

Wellicht ben ik dan toch iets minder hysterisch dan sommigen denken........ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Zen nieuws met betrekking tot de Opterons

http://fudzilla.com/news/...teron-supports-2p-sockets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:10
AMD Zen CPU Core Block Diagram Leaked – Features 512bit Wide Floating Point Unit And A Wider Integer Pipeline

An unbelievable leak showed up at our doorstep today, one that’s pertaining to AMD’s upcoming high performance Zen CPU core. A slide showcasing the block diagram for AMD’s upcoming CPU architecture has found its way to the internet.

Afbeeldingslocatie: http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/04/zen.jpg

AMD Zen Feature

Before we dive into what this slide shows we should make sure to mention that at the present moment we absolutely cannot verify the authenticity of the slide in question. However it won’t take long before we can find out for certain if this slide is truly legitimate or not. As it’s supposed to be part of AMD’s upcoming roadmap unveiling at the company’s Financial Analyst Day event on May 6th.
A First Glimpse Into AMD’s Next Generation High Performance x86 Zen CPU Core

We first broke the news about AMD’s next generation high performance core back in September of last year. At which point AMD’s then CEO Rory Read revealed the code name for the company’s upcoming high performance x86 CPU architecture. Prior to then we only had knowledge of its sister ARMv8 core code named K12.

However recently we’ve witnessed a flood of leaks pertaining to AMD’s brand new inception. Three months ago we heard that AMD was preparing an entirely new line-up of CPUs on a brand new platform. We learned that the platform was code named Summit Ridge and would feature an entirely new socket and an updated feature set including DDR4 memory support. And more importantly we learned that the new platform would feature mainstream CPUs with up to eight Zen cores.

Two months later we learned that AMD was also working on a monstrous High Performance Computing APU with 16 Zen cores and a huge integrated GPU in addition to stacked High Bandwidth Memory. Finally last week we learned that AMD would also introduce high performance server CPUs with up to 32 Zen CPU cores.Hearing about all of those different SKUs is jolly exciting but is also quite frustrating as we had no idea what to expect from Zen. That is until today, because for the first time we are being given a glimpse into the CPU core itself rather than the different SKUs it will show up in.

We don’t have a die shot of the core but we have the next best thing, a block diagram. Below you can see Zen on the right, compared to AMD’s upcoming and last Clustered Multithreading / CMP CPU core code named Excavator. Excavator is the fourth and as mentioned above the last of AMD’s Bulldozer family of cores. It will debut with AMD’s upcoming Carrizo APU, which the company hails as the most power efficient mainstream APU the company has ever made.

AMD Zen Core Block Diagram

The first thing we can spot is that there is only one integer cluster in a Zen core rather than two as in the Excavator module on the left. These two integer clusters are what forms the two separate CPU cores / threads in each Excavator module. Zen takes on a more traditional AMD CPU layout resembling that of Phenom and Athlon K series cores. Featuring a single large Integer cluster and one equally large floating point unit.

Advertisements

This is an important distinction because in contrast, the Bulldozer family of cores achieved very high integer throughput but also sacrificed floating point performance. That’s because each pair of cores shared one floating point unit. Although the floating point unit itself was larger and more capable than the one found in AMD’s previous K10 CPU core in the Phenom II line of chips. Floating point performance was still lacking compared to integer, merely because the design was heavily weighted towards integer as can be seen above.

Obviously because Zen forgoes the CMT design of the bulldozer family we can see that AMD has returned to a single fetch and single decode unit on the front end. As opposed to the double decoders that were introduced with Steamroller, Excavator’s predecessor found in the 7000 series Kaveri APUs.

Right off the bat just by looking at the block diagram we can tell that Zen will have a substantially higher single threaded performance compared to Excavator and the Bulldozer family. Both in integer and floating point workloads. The bulldozer family will likely maintain a higher total throughput on integer if you compare a single Excavator module with two cores vs a single Zen core. But this is a sacrifice that has to be made for Zen to achieve better per thread performance. And once more, Bulldozer’s Integer throughput was already quite phenomenal as it rivaled Intel’s extreme i7 parts. So the overall throughput once you add all the threads was never a problem, the per thread / single threaded performance was the issue.

Comparing both floating point units of Excavator and Zen we can see that AMD has introduced a floating point that’s twice as wide as that of Excavator. Featuring two FMAC 256-bit units that in all probability will be able to fuse together to process 512-bit AVX flaoting point instructions. This is compared to the two 128-bit FMAC units found in AMD’s Bulldozer family, which can either process one 128-bit SIMD instruction each per clock or fuse together to process a single 256-bit AVX instruction per cycle. Hence the assumption above that we could see a similar behavior with Zen’s FPU which would allow both FMACs to cooperate and process 512bit AVX instructions.

Bulldozer FPU

Besides enabling 512bit AVX support, the wider floating point unit also means that Zen will be able to process less complex instructions at double the rate of Excavator. A massive boost in floating point performance. An area where AMD had historically excelled in but was put aside with Bulldozer.
I should mention that AVX-512 support was not listed for Zen in the official Linux patch which revealed the new instruction set extensions that the upcoming processor will support. This is slightly odd but could be explained by a possible lack of 512bit integer support in Zen, which is required for the AVX-512 extension.

Moving on to the integer cluster, based on the diagram above Zen will feature a 50% wider integer pipeline vs a single Excavator core. Which will also dramatically improve the single threaded / per core performance of Zen vs the Bulldozer family of cores.

In summary based on the diagram above we’re looking at a significantly beefed up integer cluster, a doubling in floating point capability and a streamlined front end. The net result should be a significantly faster, leaner, smaller and more power efficient CPU core.

Products based on the new core are scheduled to come out next year. And if this is anything to go by we should hear a lot more about the new core in two weeks time. In the meantime stay tuned so we can keep you updated.

Read more: http://wccftech.com/amd-zen-cpu-core-block/#ixzz3YXfaKUKr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op papier een badass op komst. Jammer dat het pas in 2016 beschikbaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is altijd hoop, zelfs bij AMD, alleen moet je er soms wel ffe dik 10 jaar op wachten....... :F
Wanneer Jim Keller weer een kunstje flikt als in 2004 is iedereen met AMD aandelen volgend jaar happy. :P

Verder blijf ik het bizar vinden dat puur X86 blijkbaar op hetzelfde socket kan als AMD's ARM versie.
Ook vreemd dat gek genoeg die ARM cpu ook eens de traditionele naam K12 meekrijgt.
Daar zou ik om ongelukjes te voorkomen maar R12 van gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 01:18:
Op papier een badass op komst. Jammer dat het pas in 2016 beschikbaar zal zijn.
Op AnandTech hoor ik mensen schatten tussen SB en HSW.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 19:23
Nog een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yMoPhma.jpg

Bron topic https://www.planet3dnow.d...14&viewfull=1#post5004014 (op pagina 18)

[ Voor 52% gewijzigd door LongBowNL op 28-04-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heerlijk hoe iedereen de 16 core voor in desktop gebruik zit af te kraken :D

Die dingen zijn bedoeld voor professionele servers waar hard data moet worden gechrunched. Voor desktop is eerder de 4 of 8 core gangbaar. Ik had net ergens een video gekeken in waarin ik opzich wel vertrouwen in AMD ook heb:

oudje.. maar het geeft een goede insight met wat hij en zijn team van engineers op het moment aan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 19:01:
[...]

Ook vreemd dat gek genoeg die ARM cpu ook eens de traditionele naam K12 meekrijgt.
Daar zou ik om ongelukjes te voorkomen maar R12 van gemaakt hebben.
Dat zijn interne codenames die niet voor de buitenwereld bedoeld zijn en ook niet naar buiten toe gecommuniceerd worden, dat is dus geen issue. Bij de naamgeving zullen ze ongetwijfeld een duidelijk onderscheid maken, het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen een ARM CPU kopen met de verwachting er software gecompileerd voor x86 op te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik vraag me af hoeveel chips we met Zen gaan zien?

Een 8 of 12 core CPU variant zonder GPU?
Een 32 core variant zonder GPU?
Een quadcore variant met GPU en een 16 core CPU met GPU?
Kunnen ze van z'n unit ook losse cores uitschakelen of moet de hele unit uit zoals ook een hele module wordt uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 05:35:
[...]
Dat zijn interne codenames die niet voor de buitenwereld bedoeld zijn en ook niet naar buiten toe gecommuniceerd worden, dat is dus geen issue. Bij de naamgeving zullen ze ongetwijfeld een duidelijk onderscheid maken, het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen een ARM CPU kopen met de verwachting er software gecompileerd voor x86 op te kunnen draaien.
Het is algemeen bekend dat K12 ,K10 etc codenamen zijn, maar voor mensen buiten AMD die zich daar wat meer in trachten te verdiepen blijft het onhandig om een typische lijn van X86 codenamen door te zetten voor ARM. Bovendien communiceerd AMD deze codenamen wel degelijk ook naar buiten toe.

@Jism:

Het is mij inmiddels onduidelijk welk spul volgend jaar voor consumenten bedoeld is en wat voor servers.
Voor zover ik het begrijp komen zowel K12 als ZEN uiteindelijk in servers als consumer spul terecht.... :?

@madmax:

Zoals ik het begreep kunnen ze een goede 8 core perfect "knippen" naar 2 goedwerkende 4 cores.
Dat is dus nieuw en kon voorheen niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Dat ene Duitse topic bleeft maar geven :D

Roadmaps (bron: https://www.planet3dnow.d...49&viewfull=1#post5004649)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/slovVJA.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Dopd6H3.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door LongBowNL op 29-04-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij dan meteen opvalt zijn voor zowel 2015 als 2016 ARM based Ultra low power SOC's van 2w SDP.
K12 komt dan in 2016 iig uit als Ultra low power mobility SOC.

AMD gaat hiermee eindelijk over op SDP ipv de veel te hoge TDP waardes, dat is ook goed nieuws.
De gemiddelde klant keek toch naar die waardes en dacht: Intel is 3 keer zuiniger, ook al klopte dat niet.

Verder alles ZEN wat de klok slaat. Dus wanneer dat een succes word dan is AMD back in business. :9
Maar wanneer ZEN faalt zoals bv Bulldozer dan zie ik zelfs weinig toekomst meer voor AMD.....

Edit:
Er word in het Duitse forum min of meer uitgegaan van een fake roadmap:
http://www.planet3dnow.de...e-amd-roadmaps-im-umlauf/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2015 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Over een week weten we of het echt is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Globalfoundries 14nm process has volume production levels Licenced by Samsung

Globalfoundries is now getting volume production from the 14nm FinFET technology it licensed from Samsung. According to Expreview the 14nm process consists of LPE (low-power early) and the LPP (Low Power Plus, advanced low power processing) and both are being churned out at the New York, Malta, Fab 8 wafer fab production. According to the official disclosure of the progress GloFlo's 14nm LPE process has passed certification earlier this year. Now it appears that yields have reached the level of mass production.

The 14nm LPP process is also underway and expected to be certified in the Q3 quarter and get Quarterly volume production in the first quarter of next year. GF 14nm LPP also provides additional functionality, such as an additional IP core, 2.5D and 3D TSV packaging, advanced DFM (design for manufacturability) and better EDA reference flow.

The 14nm LPP system is being pushed towards mobile processors and high-performance core product. This includes AMD next-generation CPU and GPU technology which will use 14nm FinFET technology. Since Gloflo is its old chum it is almost certain that AMD will get them first.

Nvidia

Nvidia might use GloFlo tech in its next generation Tegra processor and GPU .This is just a rumour and besides TSMC is its normal partner, but secretly Nvidia might have hooked up with Samsung.If this is the case then since GloFlo and Samsung are also allies, it is possible that it could get the work.Nvidia boss Jen-Hsun Huang, admitted that it was possible but refused to confirm or deny if it was happening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@polli:

Ik begrijp niet goed dat AMD dus deze hele voorsprong op Nvidia en evt gelijkspel met Intel aan zich voorbij laat gaan. Volgens AMD komen hun 14nm producten pas uit in 2016 waardoor ze in feite een jaar geen gebruik maken van deze nieuwe veelbelovende techniek....... |:(

Het komt op mij over als:

GF: Beste AMD willen jullie van ons een winnende voorsprong krijgen ?
AMD: Nee GF, we willen liever een jaar wachten totdat de concurrentie dit ook heeft...... :F :O }:O :X ;w

http://www.fudzilla.com/n...-volume-production-levels
http://wccftech.com/samsu...s-tsmc-finfet-production/

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ehm, wat verwacht je anders? Dat AMD een huidig ontwerp alsnog gaan aanpassen voor 14nm, of dat ze toch maar inzetten het nieuwe ontwerp die beter voor het proces geoptimaliseerd kan worden? Dat een proces geschikt is voor massaproductie wil namelijk nog niet zeggen dat het een kwestie is van een ontwerp van een erg complexe chip die kant op schoppen en verwachten dat je acceptabele yields haalt.

Beide kanten zitten dus nog in de fase dat ze moeten leren werkende chips te maken: GF heeft nog relatief weinig ervaring met het proces, en AMD zit met een processor die wellicht nog wat revisies nodig heeft. Overigens zitten ook de concurrenten van AMD met dit 'probleem', en de vraag is dus met name hoeveel revisies de combinatie van chipontwerper en GF nodig hebben voor een werkend product. Wat maanden voorsprong wordt snel een achterstand als je meer revisies nodig hebt dat de concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:30:
@polli:

Ik begrijp niet goed dat AMD dus deze hele voorsprong op Nvidia en evt gelijkspel met Intel aan zich voorbij laat gaan. Volgens AMD komen hun 14nm producten pas uit in 2016 waardoor ze in feite een jaar geen gebruik maken van deze nieuwe veelbelovende techniek....... |:(

Het komt op mij over als:

GF: Beste AMD willen jullie van ons een winnende voorsprong krijgen ?
AMD: Nee GF, we willen liever een jaar wachten totdat de concurrentie dit ook heeft...... :F :O }:O :X ;w

http://www.fudzilla.com/n...-volume-production-levels
http://wccftech.com/samsu...s-tsmc-finfet-production/
De 14 nm LPE wordt al gebruikt om de processor in de samsung galaxy S6 te produceren maar dit proces is niet geschikt voor high performance producten zoals x86 cpus en gpus. Maar 14nm LPP is dit wel en dit is volgens dit bericht onderweg om gecerticifeerd te worden in kwartaal 3 en final productie start in kwartaal 1 van 2016. Dit betekend dat AMD dit keer wel kan rekenen op haar productie partners maar pas in 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik het begreep zijn de verschillen tussen LPE en LPP niet zo groot dat je met LPE alleen bepaalde eenvoudige cpu's kan maken, maar wellicht las ik dit vekeerd ?

Het zou mooi zijn mocht AMD met ZEN eerst op 14nm zijn server chips weten te maken en daar marktaandeel weten te her/veroveren. Daarna kunnen ze design wins binnen harken voor laptops.
Desktop komt dan als laastse aan de beurt. Deze ontwikkeling staat dan de eerdere roadmaps niet in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 10:29:
[...]

@Jism:

Het is mij inmiddels onduidelijk welk spul volgend jaar voor consumenten bedoeld is en wat voor servers.
Voor zover ik het begrijp komen zowel K12 als ZEN uiteindelijk in servers als consumer spul terecht.... :?
De 16 cores ZEN zal je eerder in pro servers terug gaan vinden. Voor consumenten brengen ze een up to 8 core ZEN CPU uit, zoals ook te zien is in bovenstaande slide.

Edit

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/15-04-29/86a.jpg

M'n huidige systeem voldoet toch voor games en applicaties. Als het nog draait rond 2016 dan weet ik de upgrade path wel. Gewoon lekker AMD. Innovatief bedrijf en prima producten. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2015 05:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Kosten, baten. Momenteel 14nm wafers inkopen betekent dat je de hoofdprijs betaald. Dat moet je dan wel weer terug kunnen verdienen met de producten die je er uit haalt. Als de yields nog wat tegenvallen, wordt dat alleen maar moeilijker. Een half jaar/jaar wachten scheelt je aanzienlijk in inkoopprijs en yields, waardoor het een stuk econonomischer wordt om een product op het procede te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dahakon schreef op donderdag 30 april 2015 @ 06:01:
Kosten, baten. Momenteel 14nm wafers inkopen betekent dat je de hoofdprijs betaald. Dat moet je dan wel weer terug kunnen verdienen met de producten die je er uit haalt. Als de yields nog wat tegenvallen, wordt dat alleen maar moeilijker. Een half jaar/jaar wachten scheelt je aanzienlijk in inkoopprijs en yields, waardoor het een stuk econonomischer wordt om een product op het procede te maken.
Voor servers moet er toch echt wel geld te verdienen zijn, zelfs wanneer die wafers prijzig zijn.
Bovendien heeft AMD nog contractuele afspraken met GF + een aandelen pakket (partners).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
AMD heeft nog steeds een aandeel in GF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was iig zo dat GF een aandeel had in AMD, en AMD in GF.
Verder contractuele afspraken voor afname van Wafers die AMD tegen hoge boetes heeft verminderd.
Naast het feit dat de GF Fabs ooit van AMD waren. Er zal vast nog wel het een en ander aan AMD sporen te vinden zijn in Dresden (DE) en Malta (NY/VS)......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2015 @ 08:07:
[...]

Voor servers moet er toch echt wel geld te verdienen zijn, zelfs wanneer die wafers prijzig zijn.
Het is inderdaad zo dat AMD in het verleden altijd eerst met zijn Opteron varianten kwam en daarna pas met de consumenten versies kwam. Uiteraard met dezelfde reden die jij nu aangeeft. Daar is immers het meeste geld te verdienen.

Voor zo ver de geruchten gelijk hebben. Er zijn voor zo ver ik weet twee chips genoemd die specifiek voor server doeleinde gefabriceerd zouden worden, de 16 core Zen APU en 32 core Zen CPU. Dit zullen denk ik geen kleine chips zijn. De yields zullen derhalve door het nog nieuwe 14 productie procedé, waarschijnlijk, vooral in het begin tegen vallen. Als tegen argument hiervoor is dat AMD niet alleen met zijn CPU's en APU's overstapt op 14nm maar ook met zijn GPU's en dat zijn ook geen kleintje. Waarbij het dus de vraag is of ze eerst met hun GPUs op 14nm zijn overgestapt of eerst met hun CPU's en APU's. Alles tegelijkertijd de transitie laten ondergaan en met alle drie op potentieel hetzelfde probleem lopen lijkt me erg kostbaar en een risico dat vermeden kan worden door zoiets in stappen te doen.

Enfin, lang verhaal kort, er zullen nog wel wat hiaten te overbruggen zijn vooraleer ze grote chips op 14nm kunnen bakken met goede yields. Hopelijk kunnen ze een dusdanig hoge prijs in het server segment vragen dat ondanks de lage yields ze z.s.m. kunnen beginnen met productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om te beginnen is het nog maar de vraag of de yields wel laag zullen zijn.
Er zijn geen tekenen dat er problemen zijn bij de opstart dus wellicht valt het allemaal erg mee.

Bij Bulldozer vielen de yields erg tegen omdat er nogal hooggespannen verwachtingen waren tav clocks.
De hoge clocks konden, zelfs na veel tweaken niet worden waargemaakt waardoor deze omlaag gingen.

Het is niet gezegd dat 14nm ZEN hetzelfde staat te wachten.
Jim Keller heeft hopelijk zijn werk goed gedaan en een design geleverd dat flexibeler is dan BD.

De GPU's zijn dacht ik eenvoudiger van ontwerp en daarmee minder risicovol dan CPU's....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
Ik weet niet zeker of AMD dit al doet met Zen, maar yields moeten voor AMD (relatief gezien) een steeds kleiner probleem gaan worden als ze kleine cores aan elkaar linken op een interposer. Iets wat ze HOPELIJK gaan doen bij Zen.

Ze zijn namelijk al jaren bezig met die stacking, componenten ontkoppelen van de APU/CPU/GPU die maar ze toch weer samen te brengen.

Het eerste resultaat hiervan zal HBM zijn.

Zie ook: https://youtu.be/9KjtVjis8Ps?t=1h54m21s

Edit: Toevallig kwam ik dit tegen: http://wccftech.com/fiji-...hbm-officially-confirmed/

[ Voor 11% gewijzigd door exodude op 30-04-2015 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Tape-out HPC op 14nm-proces van GlobalFoundries

De eerste high-performance cores zijn succesvol van de lopende band gerold op het 14nm-productieprocedé van GlobalFoundries. Volgens Expreview hebben inmiddels meerdere bedrijven een tape-out van zo'n snelle chip gehad. AMD gaat in 2016 zijn Arctic Islands-GPU's (R9 400) en Zen-processors bakken op dat proces, maar er gaan ook geruchten dat Nvidia high-end videochips wil laten produceren bij GlobalFoundries. TSMC heeft namelijk problemen met het gereedmaken van zijn 16nm-FinFET-proces, dat bovendien niets meer is dan een hernoemd 20nm-procedé met FinFET.

Samsung en GlobalFoundries delen hetzelfde productieprocedé en daarmee is er genoeg capaciteit om grote orders van bijvoorbeeld Apple, Qualcomm of Nvidia op te vangen. Hoewel Samsung iets achterloopt op het schema, is de massaproductie op het 14nm-LPE-proces bij beide fabrikanten inmiddels gestart. LPE staat voor low-power early en was vooral gericht op het snel naar de markt brengen van een kleiner en zuiniger procedé. In het derde kwartaal van dit jaar is volgens planning ook het LPP- oftewel low-power plus-procedé klaar, dat meer productiemogelijkheden (onder andere 2.5D/3D-interposers) biedt en bovendien geschikt is voor grotere chips met hoge prestaties, zoals de chips waar nu de eerste tape-outs van zijn geweest.

Begin 2016 moet de massaproductie met dat laatste proces aanvangen. De weg is dan eindelijk vrij voor high-performance CPU's en GPU's op een kleiner productieprocedé dan 28 nm, dat het vier jaar vol heeft moeten houden: op Intel na natuurlijk.

http://nl.hardware.info/n...roces-van-globalfoundries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Heb je altijd willen weten hoe een processor wordt ontworpen, dan is dit een interessante artikel voor je:

http://techreport.com/rev...tors-from-idea-to-product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Hold your horses......AMD heeft aangegeven dat de slides fake zijn:

„These slides contain fabricated content and were not generated by or on behalf of AMD” – AMD Spokesperson

http://www.planet3dnow.de...gt-erste-details-von-zen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Welke slides zijn fake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De slides die recentelijk nog in dit topic geplaatst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Ik verwacht ook eigenlijk pas echte nieuwe info rond Computex (2-6 juni) en E3 (16-18 juni).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
LongBowNL schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:46:
Ik verwacht ook eigenlijk pas echte nieuwe info rond Computex (2-6 juni) en E3 (16-18 juni).
Computex zal waarschijnlijk om Fiji draaien. Verwacht wordt dat AMD bij de financial talk volgende week veel meer uit de doeken zal doen omtrend Zen en/of K12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe laag kun je vallen op de sociale ladder wanneer je aan de slag gaat met een grafisch programma en daar met de nodige moeite presentaties mee maakt die zo echt mogelijk lijken, nieuwe accounts aanmaakt op fora en daar mensen jouw verzonnen troep door de strot douwt als zijnde authentiek....... 7(8)7 |:( :r

Back on topic.

Het zou wel leuk zijn wanneer AMD dan een keer inzage geeft in de plannen voor eind dit jaar en 2016.....
Voor mijn gevoel word er inmiddels al jaren gesproken over ZEN zonder dat er een route bekend is.
Anders krijgen we nog meer kleuters met een dikke duim die verzinsels gaan posten..... :O

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2015 03:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Tja, zolang het (op techsites) bijna wereldnieuws blijft worden als er uitgelekte slides zonder betrouwbare bron ergens opduiken, zal er voor sommigen motivatie blijven om die dingen te blijven maken.

Een interessante vraag is natuurlijk of deze gefabriceerde slides daadwerkelijk nonsens bevatten of dat ze toch (deels) correct zijn. Dit valt natuurlijk pas te beantwoorden als AMD officieel een aankondiging doet, want pas dan is vast te stellen of de maker van deze slides misschien beschikte over informatie die AMD nog binnen de muren wil houden. Tot die tijd blijft het (zonder betrouwbare bron of officiële aankondiging) slechts gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
dahakon schreef op maandag 04 mei 2015 @ 22:05:
[...]

Computex zal waarschijnlijk om Fiji draaien. Verwacht wordt dat AMD bij de financial talk volgende week veel meer uit de doeken zal doen omtrend Zen en/of K12.
Ik gok dat bij Computex de Carrizo release wordt aangekondigd en tijdens E3, wat toch meer op gaming is gericht, de GPUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dcm360 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 22:36:
Tja, zolang het (op techsites) bijna wereldnieuws blijft worden als er uitgelekte slides zonder betrouwbare bron ergens opduiken, zal er voor sommigen motivatie blijven om die dingen te blijven maken.

Een interessante vraag is natuurlijk of deze gefabriceerde slides daadwerkelijk nonsens bevatten of dat ze toch (deels) correct zijn. Dit valt natuurlijk pas te beantwoorden als AMD officieel een aankondiging doet, want pas dan is vast te stellen of de maker van deze slides misschien beschikte over informatie die AMD nog binnen de muren wil houden. Tot die tijd blijft het (zonder betrouwbare bron of officiële aankondiging) slechts gissen.
Wanneer AMD contact opneemt met zo'n forum om daar melding te maken van vervalsingen die beslist niet door AMD zijn gemaakt en dat zou bewust door AMD verzonnen / gelogen zijn dan is AMD daarna natuurlijk zelf de onbetrouwbare partij indien die slides later toch echt blijken te zijn. Het ligt daarom niet in de lijn der verwachting dat AMD of ieder willekeurig gerenommeerde organisatie iets dergelijks doms zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Daarom had ik het ook niet over de echtheid van de slides, maar over de mate waarin ze (in)correcte informatie bevatten. De echtheid staat vast (namelijk: ze zijn niet door of voor AMD gemaakt), over de informatie erin is geen statement door AMD gemaakt (wat overigens ook in de tekst staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Volgens ontbreekt er toch wel een generatie van APU's in de neppe slides. Een tijdje geleden (kan de bron zo direct niet meer vinden) is immers duidelijk geworden dat Kaveri nu wordt gerefreshed voor de Desktop onder de naam Godavari en pas opgevolgd wordt door Carrizo ergens in 2016.

Dit is echter niet te zien op die slides, waar men Carrizo voor de desktop overslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Codenaam ZEN klopt iig, verder zullen er ook nog wel punten en komma's overeen komen maar het punt blijft dat een of meerdere criminelen zich schuldig hebben gemaakt aan frauduleuze namaak presentaties die aangeboden werden als zijnde authentiek afkomstig van AMD. Daar kon door eerder genoemde argumenten al bijna geen sprake van zijn maar ook AMD heeft aangegeven dat het vervalsingen waren. De kans dat ze toch voor een aanzienlijk gedeelte kloppen acht ik daarom verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Nou nou, criminelen? Dit soort namaak slides komen zo vaak voor, aangaande zoveel bedrijven. Het gaat hier pas om criminelen als ze moedwillig valse informatie verspreiden om er zelf beter van te kunnen worden op financieel gebied, zoals het beinvloeden van de aandelenmarkt bijvoorbeeld. Tot dit bewezen is, gaat het hier gewoon iemand die zijn '15 minutes of fame' probeert te claimen.

Veel bijzonders stond er verder ook niet in het vloerplan. Het zou een K8 voor kunnen stellen met AVX toegevoegd, om maar eens iets te noemen. 6 integer pipelines zeggen helemaal niets zolang je niet weet hoe en wat aangaande die lines.

Hoe dan ook, de persoon die ze geplaatst heeft, heeft waarschijnlijk zijn zin gekregen. Zo ongeveer elke zichzelf niet respecterende site heeft er over gepost/geschreven. Slechts een enkele site met een beetje ruggegraat en de notie om eerst informatie in te winnen bij de juiste bedrijven heeft zich niet laten verleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Vaak? Dit is eigenlijk de eerste serieuze die ik ooit heb gezien.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ dahakon:

Het is onzin dat een actie pas crimineel is wanneer er geld mee word verdiend.
Vernielen/frustreren/vervalsen/fraude is ook gewoon een strafbaar feit wanneer er niets mee word verdiend.
Iemand kan dan gewoon via het strafrecht worden vervolgt als crimineel.
Daarnaast kan hier nog een civielrechtelijke procedure op volgen om de schade te verhalen.

In NL komt het helaas bijna nooit zo ver omdat het OM voor ruim 95 procent ineffectief is.
De totale strafmaat van alle criminaliteit ligt immers lager dan 5 procent.

Kleuters die met grafische software bewust vervalsingen in omloop brengen als zijnde authentiek om zo schade te berokkenen zijn dus zowel strafrechtelijk als civielrechtelijk aansprakelijk. In NL zal het echter nooit zover komen, in Duitsland is de kans op vervolging & straf een factor 12 groter dan hier. Gezien het nieuwe anonieme account zal dat ws ook in Duitsland lastig en te duur worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Mwah, dit moet je niet bij 'kwaliteit' van sites zoeken. De PR-mensen van AMD kennen dit soort slides niet, zeker niet zo lang van tevoren, en een reactie geven doen ze sowieso niet. Geruchten zijn zeer zelden goed te checken en de slides zelf waren op basis van een (oud) template gemaakt, dus geen photoshop-sporen oid. Er is veel werk in gestoken en dat dit gewoon is geplaatst op de meeste sites kun je ze dan ook niet kwalijk nemen, zolang er netjes over een gerucht wordt gesproken natuurlijk. Al is het wel een beetje zielig van de maker.

Anyway, vanavond zien we de echte slides.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dat die conferentie, waar het voor bedoeld was, voor de deur stond helpt natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 04:16:
@ dahakon:

Het is onzin dat een actie pas crimineel is wanneer er geld mee word verdiend.
Vernielen/frustreren/vervalsen/fraude is ook gewoon een strafbaar feit wanneer er niets mee word verdiend.
Iemand kan dan gewoon via het strafrecht worden vervolgt als crimineel.
Daarnaast kan hier nog een civielrechtelijke procedure op volgen om de schade te verhalen.

In NL komt het helaas bijna nooit zo ver omdat het OM voor ruim 95 procent ineffectief is.
De totale strafmaat van alle criminaliteit ligt immers lager dan 5 procent.

Kleuters die met grafische software bewust vervalsingen in omloop brengen als zijnde authentiek om zo schade te berokkenen zijn dus zowel strafrechtelijk als civielrechtelijk aansprakelijk. In NL zal het echter nooit zover komen, in Duitsland is de kans op vervolging & straf een factor 12 groter dan hier. Gezien het nieuwe anonieme account zal dat ws ook in Duitsland lastig en te duur worden.
De diagrammen zijn opzich mooi opgezet.

Je weet nooit zeker wat het motief is van dergelijke personen.
Het kan goed zijn dat de desbetreffende persoon deze slides heeft gemaakt op basis van insider info/early versions heeft bemachtigd. Er is niet heel inhoudelijk gereageerd op de inhoud van de slides ansich.

Ik vind het een veel kwalijkere zaak dat veel tech media dit verhaal hebben rond verspreid. Net zoals je overal leest dat iedereen het als feit neemt dat de Rx 3xx serie (met uitzondering van de 390x/390) een rebrand zou zijn. (Maar dat is dan weer de specialiteit van de media.)

Iets is pas officieel als AMD het aankondigd, de rest is puur rumors.

PS: Voor de geïnteresseerde, hier kun je je aanmelden voor de webcast: http://edge.media-server.com/m/s/xzfr4avf/lan/en

[ Voor 3% gewijzigd door exodude op 06-05-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@exodude:

Imho ontstaan er pas echt problemen wanneer mensen bewust vervalsingen in omloop brengen.
Een verkeerde mening is geen probleem dat overkomt iedereen wel eens.
De boel bewust verzieken via vervalsde slides is een heel stuk kwalijker.

Dank voor de link uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:31:
@exodude:

Imho ontstaan er pas echt problemen wanneer mensen bewust vervalsingen in omloop brengen.
Een verkeerde mening is geen probleem dat overkomt iedereen wel eens.
De boel bewust verzieken via vervalsde slides is een heel stuk kwalijker.

Dank voor de link uiteraard.
Het ergste is als men het als feit gaat overnemen. Er staan genoeg voorbeelden op Youtube.

En veel plezier ;-) Nog 4 uur wachten.
Pagina: 1 ... 39 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.