[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.361 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:45
Deze geeft wat uitleg bij de +10%: http://www.fool.com/inves...s-inc-prove-in-the-f.aspx

Daarnaast loopt de beurs voor op alles. Als de cijfers er komen weet je ongeveer wat je kan verwachten bij AMD, dat zit dus al in de koers verrekend nog voor de cijfers er zijn. Als het dan gedaald is, is het sowieso een koopmoment om van de rebound te profiteren (die er vaak toch wel komt). Als er dan ook nog wat positieve signalen zijn (link), krijg je al snel +10%. Die er morgen misschien al weer af is door winstnemers, maar goed...

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan nog steeds niet geloven dat FX-8350 veel beter is dan A10-7850K,hopelijk is AMD Zen een nieuwe octa-core architectuur. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 10:27
Noel schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 01:29:
Deze geeft wat uitleg bij de +10%: http://www.fool.com/inves...s-inc-prove-in-the-f.aspx

Daarnaast loopt de beurs voor op alles. Als de cijfers er komen weet je ongeveer wat je kan verwachten bij AMD, dat zit dus al in de koers verrekend nog voor de cijfers er zijn. Als het dan gedaald is, is het sowieso een koopmoment om van de rebound te profiteren (die er vaak toch wel komt). Als er dan ook nog wat positieve signalen zijn (link), krijg je al snel +10%. Die er morgen misschien al weer af is door winstnemers, maar goed...
Interessante link, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:23:
Ik kan nog steeds niet geloven dat FX-8350 veel beter is dan A10-7850K,hopelijk is AMD Zen een nieuwe octa-core architectuur. :D
Het zou nogal vreemd zijn wanneer een duurdere, snellere CPU met 2 keer zo veel cores langzamer was.
pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition
pricewatch: AMD A10-7850K Black Edition

@noel:

De beurs laat zich niet vastleggen in als-dan zekerheden. Al helemaal niet bij AMD.
Wel is bijna altijd zo dat de beurs overdreven reageert, lees systematische te hoge en te lage koersen.

@spankmaster:

Een verzameling van deze financiele achtergrond linkjes tref hier aan de rechterkant aan onder news:
https://www.google.com/finance?q=NYSE:AMD

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2015 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 01:08:
[...]

Het zou nogal vreemd zijn wanneer een duurdere, snellere CPU met 2 keer zo veel cores langzamer was.
pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition
pricewatch: AMD A10-7850K Black Edition

@noel:

De beurs laat zich niet vastleggen in als-dan zekerheden. Al helemaal niet bij AMD.
Wel is bijna altijd zo dat de beurs overdreven reageert, lees systematische te hoge en te lage koersen.

@spankmaster:

Een verzameling van deze financiele achtergrond linkjes tref hier aan de rechterkant aan onder news:
https://www.google.com/finance?q=NYSE:AMD
Ik heb vandaag tussen 11:45-11:57 alles uit mijn wenslijst besteld bij Alternate(alleen is netwerk kabel van Sharkoon). :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:26:
[...]

Ik heb vandaag tussen 11:45-11:57 alles uit mijn wenslijst besteld bij Alternate(alleen is netwerk kabel van Sharkoon). :9
Ik zie het verband niet met de twee genoemde cpu's en de voor jou opmerkelijke prestaties daarvan........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:29:
[...]

Ik zie het verband niet met de twee genoemde cpu's en de voor jou opmerkelijke prestaties daarvan........
Ik dacht juist dat een APU juist krachtiger is dan reguliere CPU en GPU. O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:43:
[...]

Dus nu moet ik in jouw (niet gelinkte) wenslijst gaan opzoeken waar je uiteindelijk voor gekozen hebt ?

Een APU kan bijna niet sneller zijn dan een pure CPU doordat een APU een redelijk stevige GPU heeft.
Die GPU trekt dus ook redelijk wat stroom wat weer als hitte moet worden afgevoerd tbv beheersbaar TDP.

Daarnaast gaan de AM3+ CPU's tot 8 cores en de APU's maar tot 4 (speelstation en xdoos uitgesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:43:
[...]

Lees wat meer over APU's en hun doel en opzet, dan zal je weten dat je uitspraak en verwachting fout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:23:
Volgens mij zijn ze juist eigenlijk precies even snel.

Als je bij de single thread tests compenseert voor het verschil in Ghz dan zitten ze minder dan 1 procent uit elkaar.

En bij multithreaded tests is na compenseren voor het verschil in Ghz, de FX-8350 elke keer bijna precies 2x zo snel.

Eigenlijk is het dus een beetje jammer dat er geen moederborden zijn uitgekomen waar je 2x A10-7850K op kan prikken, dat zou dan een grappige combo kunnen zijn aangezien de GPU`s meteen in crossfire gezet zouden kunnen worden.

Maar anyway verwacht ik zowiezo wel dat we uiteindelijk naar een APU-kaart principe gaan, CPU cores worden langzamerhand zo klein dat ze als supergrote-shaders op de GPU geplaatst kunnen worden.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:44
http://www.sweclockers.co...it-ridge-for-14-nanometer

Eerste nieuws over Zen. 14nm, 95W TDP max, FM3, DDR4, Q3 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de info:
Geen touw aan vast te knopen dat zweeds dus even door gg translate:

The three-year-old architecture Bulldozer is still the basis of AMD's highest-performing processors, a severely criticized structure that has recently been recognized as a failure. Despite the fact that it takes almost two years before the successor sees the light has the processor manufacturer has already begun Hausa coming Zen - one from scratch new architecture developed by the renowned engineer Jim Keller at the tip.

Now, vBulletin Solutions reveal that the first with the architecture AMD Zen gets the family Summit Ridge with processors containing up to eight cores. Meanwhile taken a giant leap from 32 nanometers (for today's FX series) down to 14 nanometers, suggesting that Samsung or Globalfoundries will be the manufacturer.

Progress should not at least reduce power consumption. Today's most energy-efficient models in the FX series lands at 95 W TDP, something that extends up to 125 and breathtaking 220 W super-hot models. For Summit Ridge same is "up to 95 W," which suggests that there will be more power-efficient variants.

Intel introduced the new memory standard DDR4 with the architecture Haswell-E and later this year will Skylake also take the type of memory at a lower price ranges. AMD plans to take the same steps with Summit Ridge. However, it is unclear if it is two or four channels DDR4, although the former is more likely.

New features include the hitherto unknown socket FM3, which is a direct sequel to today FM2 +. It may be noted that nothing so far is mentioned about the integrated graphics parts of the processor. In contrast, choosing AMD to integrate northbridge on the same silicon, which assists with a still unknown number of channels PCI Express 3.0. In addition, a new southbridge code-named "Promontory".

It is also short on details about the architecture Zen, where the only AMD gossiping about is to retain the "best" from Bulldozer and Jaguar in processors intended for both servers and consumer markets. Anecdotal evidence alleges that AMD departing from the Cluster-Based Multithreading, the modular design where the two cores share resources, for the benefit of Simultaneous Multithreading, where each core can execute two simultaneous threads. The corresponding feature found in Intel's processors under the name Hyperthreading.

Anyone who looks forward to the launch of the AMD processor family Zen and the Summit Ridge may be prepared to wait a long time. Reportedly vBulletin delayed the launch until the third quarter of 2016, ie almost five years after the introduction of the first generation Bulldozer.

Bron:
http://www.sweclockers.co...it-ridge-for-14-nanometer

Eind 2016 zou bizar laat zijn en niet in lijn met de uitspraken van AMD zelf, lees: half jaar vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Q3 2016 is anders wel ongeveer een half jaar na Q1 2016 en eerder dan begin 2016 of eind 2015 is 14/16nm FinFET toch niet productierijp voor grote chips. Dus een half jaar vertraging komt bij mij wel op Q3 2016.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:12:
Q3 2016 is anders wel ongeveer een half jaar na Q1 2016 en eerder dan begin 2016 of eind 2015 is 14/16nm FinFET toch niet productierijp voor grote chips. Dus een half jaar vertraging komt bij mij wel op Q3 2016.
Klopt helemaal een half jaar vertraging is een half jaar vertraging, de vraag is of dat klopt en dan waarom......

AMD financieel nieuws:
Aandelen AMD stijgen al 2 dagen vrij fors op speculatie rond (ver gezochte) overname van AMD door een Chinese toko:
http://www.benzinga.com/a...ro-devices-buyout-rumors-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-08-2023
2016 kan niet snel genoeg komen, m'n volgende systeem wordt er sowieso een met Zen. ;-)

Overigens zou de eerste FinFET variant wel klaar zijn voor grotere chips, FF+ zou alleen maar hogere performance en lagere powerconsumptie met zich mee brengen. Dit was bevestigd door de CEO van GloFo meen ik, maar heb zo 1 2 3 geen bron.

EDIT:
Bron suggereerd in ieder geval niet dat er een wezelijk verschil zit in of het ene proces voor grote of kleine chips is bedoelt:
http://www.kitguru.net/co...igning-14nm-finfet-chips/
http://www.kitguru.net/co...n-the-first-half-of-2015/

[ Voor 37% gewijzigd door exodude op 27-01-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Nieuws over de Desktop Kaveri refresh (Godavari) voor dit jaar.
https://translate.googleu...KKSb8kWeoGMpH5YARkzCvp1lg

-A10-8850K als snelste APU, zelfde proces, voornamelijk wat hogere GPU frequenties.
-Andere APUs die deel uit maken van de refresh zijn de A10-8750, A8-8650K, A8-8650, A6-8550K, Athlon X4 870K en Athlon X4 850

Verder wederom wat meer info over Zen (Summit Ridge) en Carrizo voor de desktop (Bristol Ridge)
https://translate.google....el-fm3&edit-text=&act=url

Carrizo (Bristol Ridge) komt pas Q3 2016 naar de desktop. Wordt dan gecombineerd met nieuwer GPU gedeelte, wel nog gewoon Excavator cores helaas.. Verder ook een nieuw socket (FM3) dus Kaveri/Richland wezenlijk upgraden zit er niet meer in.

Zen (Summit Ridge) zal op hetzelfde socket werken en weer puur een CPU worden met 8 echte? cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het moeilijk te geloven dat Zen en K12 nu opeens per eind 2016 verwacht worden volgens die zweedse site, terwijl AMD zelf spreekt over eind 2015 de eerste benchmarks en begin 2016 te koop.

N.B. eind 2016 is bijna 2 jaar na nu....... :F

Dan ook nog aankomen met de zoveelste "rerun" van Bulldozer is vragen om een zsm faillisement.
Bulldozer is uit 2011, er 5 jaar over doen om deze slechts gedeeltelijk te vervangen is imho geen goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:10
AMD Zen To Be Featured Inside Summit Ridge Family of 14nm Processors – Rumored To Feature FM3 Socket Support and DDR4 Memory Compatiblity

The next generation AMD Zen architecture is still undergoing development and will take some time before it’s available to consumers. A report from Sweclockers suggest that the processors which reportedly arrives in Q3 2016 will make home to a new family of high-performance chips known as Summit Ridge. The new processors will be aimed towards both server and consumer markets and will pack true next generation performance over the aging construction cores which started their journey four years ago with Bulldozer.

AMD Zen Featured Inside Summit Ridge 14nm Processor Family

The report posted by the source is pretty detailed, unveiling information we have never before heard of. For instance, we are well known to FX and Opteron series however AMD has planned a new name for their next generation AMD Zen based family and they will be called Summit Ridge. Now it’s likely that it might have some relation with the K12 ARM Core family which AMD seems to be launching in 2016 that is based on their own custom design 64-bit design. K12 is the name of the second highest peak situated in the Karakoram range so Summit Ridge as a whole may be a reference to peak in performance and efficiency since this is a completely new architecture.

The upcoming bits get even more interesting with the report alleging that AMD’s next cores are shifting from 32nm straight down to 14nm. The Summit Ridge series will contain up to 8 x86 cores based on the AMD Zen architecture and will be manufactured by either Samsung or Global Foundries. On power side, while AMD’s FX series currently pushes the TDP to 95W on APUs, 125W on FX series and 220W on the 5 GHz series, the Zen based processors will feature a maximum TDP of 95W which is inline with Intel’s 22nm Haswell offerings and also what Broadwell is supposedly going to get when it launches on desktop sometime in mid-2015. There will also be more power efficient variants toning the TDP down to more conservative levels as Zen will be featured across the board and is likely to be as scalable as Broadwell architecture which has seen 4.5W TDP variants in the form of Broadwell-Y.

On the main architectural side of things, AMD Zen cores will take the best from Bulldozer and Jaguar, delivering a SMT (Simultaneous Multithreaded) design that takes advantage of the various resources in the core and dedicate it to an additional execution thread for added throughput. This adds to the area efficiency of the core design and reduces the effect of stalls and pipeline back pressure leading to improved resource utilization inside the core which in turn improves overall performance.

Everyone knows that Bulldozer was not the game changing part when it was introduced three years ago. We have to live with that for four years but Zen, K12 we went out and got Jim Keller we went out and got Raja Koduri from Apple, Mark Papermaster, Lisa sue. We are building now our next generation graphics and compute technology that customers are very interested in and they’ll ( referring to the next generation graphics and compute architecture) move to the next generation node and they’ll be ready to go.

There are also talks regarding the platforms where it’s mentioned that AMD is planning to make a new socket called AMD FM3. There’s no mention what platform is the FM3 socket intended for, some might say that it is the successor to the FM2+ but it might be AMD planning to unify all of their processors on a same socket since that’s what they are going to do Project Sjybridge offering pin-to-pin compatibility for x86 and ARM chips. AMD also adopted a similar design for Carrizo and Carrizo-L which are pin-to-pin compatible. This socket unification project may extend to Zen offering compatibility of high-performance consumer processors and server chips on the same socket. It is said that all Zen based chips will include a northbridge on the same silicon as the CPU and the new southbridge for motherboards will be known as Promontory which is also a reference to land mass like the K12 peak, summit and ridge references in their new naming schemes.

The report alleges that Summit Ridge featuring AMD Zen architecture will make its way only in 2016 since the series was pushed to Q3 of 2016 from an earlier time frame it was previously expected to launch. Regardless of the date, the new AMD Zen based Summit ridge family will enter the market five years after the launch of first generation Bulldozer.

http://wccftech.com/amd-z...mpatiblity/#ixzz3QErkPYre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:25:
Ik vind het moeilijk te geloven dat Zen en K12 nu opeens per eind 2016 verwacht worden volgens die zweedse site, terwijl AMD zelf spreekt over eind 2015 de eerste benchmarks en begin 2016 te koop.

N.B. eind 2016 is bijna 2 jaar na nu....... :F

Dan ook nog aankomen met de zoveelste "rerun" van Bulldozer is vragen om een zsm faillisement.
Bulldozer is uit 2011, er 5 jaar over doen om deze slechts gedeeltelijk te vervangen is imho geen goed plan.
Naar mijn kennis heeft AMD alleen 2016 als jaar genoemd en geen tijdframe, al helemaal niks gelezen over benchmarks. Heb je de link of video nog waarin ze zit allemaal noemen?

Afbeeldingslocatie: http://www6.pcmag.com/media/images/426635-amd-may-15-arm-roadmap.jpg?thumb=y

Ik denk dat eind 2016 ook realistisch is. Maar goed ik wordt zelf ook ziek van al dat wachten. AMD had in te tussen tijd gewoon een 8 core steamroller of excavator moeten uitbrengen voor AM3+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
polli_ schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 20:32:
Ik denk dat eind 2016 ook realistisch is. Maar goed ik wordt zelf ook ziek van al dat wachten. AMD had in te tussen tijd gewoon een 8 core steamroller of excavator moeten uitbrengen voor AM3+.
Daar hebben ze de middelen ook niet voor. Al helemaal niet als je gaat kijken wat een dergelijke investering in een gunstig geval gaat opleveren.

14nm is hopelijk wel een gamechanger voor AMD. Wie weet brengen ze enkele 28nm chips naar 14nm, GPU of APU. Lijkt me sterk dat ze meteen even Zen op 14nm uitbrengen. Kan natuurlijk ook dat ze het productie procedé eerst met ARM chips gaan uitproberen.

Lijkt me daarom ook niet onrealistisch dat de volgende AMD GPU redelijk groot gaat uitvallen. Kunnen ze die mooi naar 14nm brengen en er dan een midrange achtige GPU aan overhouden (qua die size). Alhoewel het dan nog altijd een risico blijft op z'n nieuw productie procedé.

[ Voor 16% gewijzigd door madmaxnl op 29-01-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben erg blij dat Zen architectuur octa-core is,kan je je AM3+ Vishera architectuur upgraden. :9 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de Zen en 95W TDP support bekruipt me het gevoel dat we de leuke tijd met oc'en en 125W+ CPU's en bordjes, niet zo snel meer zullen vinden.

Niets fijners dan spelen met een apparaat dat gewoon heerlijk je ruimte verwarmd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 23:32:
Ik ben erg blij dat Zen architectuur octa-core is,kan je je AM3+ Vishera architectuur upgraden. :9 :+
Misschien is de software dan wel klaar voor 8 cores. Dat was het iig niet met de FX-8150 in 2011, hopenlijk is dat in 2016/2017 beter.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 23:35:
Bij de Zen en 95W TDP support bekruipt me het gevoel dat we de leuke tijd met oc'en en 125W+ CPU's en bordjes, niet zo snel meer zullen vinden.

Niets fijners dan spelen met een apparaat dat gewoon heerlijk je ruimte verwarmd :9
Ieder stuk silicium heeft een moment waarop het stroomverbruik (na een normale curve) exponentieel gaat stijgen. Alleen haal je er bij een lager TDP wel meer performance uit. De 2 stuks 200+ Watt AMD OC-ed FX cpu's waren typische voorbeelden waarbij het stroomverbruik al exponentieel was gegaan.

Dus wil je in de winter je kamer verwarmen via je PC moet je alleen wat verder OC-en, thats all......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 00:12:
[...]

Misschien is de software dan wel klaar voor 8 cores. Dat was het iig niet met de FX-8150 in 2011, hopenlijk is dat in 2016/2017 beter.
Als het aan Linus Torvalds en co ligt,dan worden er ondersteuning ervoor toegevoegd in Linux kernel(ergens begin 2016). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals verwacht blijkt het dik betaalde G-sync dus een wassen neus:
nieuws: Nvidia bevestigt na test dat G-Sync voor laptops geen hardwaremodule vereist

Helaas ook niet uitgekomen is de nogal stellige verwachting dat AM1 voor eind 2014 voor sub 4 tientjes te koop zou zijn als setje. Nog steeds dik 55 a 60 euro stuntaanbod uitgesloten.

EDIT: 5-2-15:

Het aandeel AMD is de afgelopen week met een kleine 20 procent omhoog geschoten en staat nu weer boven de 3 dollar _/-\o_ (dat prijsniveau is vrij lang geleden). Edit 2: inmiddels (11) 16 procent erbij vandaag :9

EDIT:

Mogelijke benchmarks van de 380X:

58 procent sneller dan de GTX970 en zuinig !

http://www.kitguru.net/co...-380x-in-3dmark-revealed/

[img=540,414]http://tweakers.net/ext/f/3rMFDQbpFFpAFl0zMrD29BRC/full.jpg[/img

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1sQXBxN6JBiZlLKdB8SCdnAi/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YcOmIRjqed1BcDBa4fhRA9An/full.png

Waarschijnlijk is dit de reden van de 16 procent stijging van het AMD aandeel. _/-\o_ :9

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2015 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
AMD Carrizo(excavator cores) APU ISSCC 2015 presentatie gelekt.

AMD’s Carrizo APU presentation to be displayed during the upcoming ISSCC 2015 event has been leaked ahead of its time by Videocardz. The slides show all of what we have expected from Carrizo to be a mobility core that features the latest x86 Excavator core architecture and GCN graphics architecture, combining them to deliver a full SOC design for mobility platforms.

To start off this article, there’s a few things we need to recap first. AMD’s Carrizo APU was displayed first by John Byrne (Former SVP and GM of AMD Computing & Graphics Business Unit) in late 2015. Since the launch, AMD has undergone several structural changes including John leaving the company while Lisa Su talking chair as the CEO of the company. The first shock came when it was reported that Carrizo and Carrizo-L won’t be a feature product for the desktop platform and will be limited to mobility platforms only. The company will now instead focus on a refresh based on current Kaveri APUs codenamed “Godavari” to satisfy consumers until they launch their Excavator powered “Bristol Ridge” APUs in 2016. It might also suggest that Carrizo’s successor will be updated from the architecture side while desktop platforms will stay one step back with the current high-performance x86 node (Excavator).

Coming to the architecture of the APU itself, it was expected that like Kaveri before it, Carrizo won’t be a revolutionary chip. It is based on the current iteration of GCN architecture and the Excavator core itself is a more enhanced and derived form of the construction cores which started with Bulldozer in 2012. So we are looking at a nominal 5% IPC gains from the new Excavator cores which shows AMD is following Intel footsteps in this field with the blue team also offering a similar IPC improvement on their latest 14nm Broadwell Uarch. The die is still based on a 28nm node yet AMD has managed to optimize the overall chip design by adding 29% more transistors than Kaveri thanks to the high-density design library. This results in a 3.1 Billion transistor die that delivers 40% lesser power consumption and 23% lesser die area than its predecessor. The H.265 encode support allows 3.5 times transcode performance of Kaveri while the compute architecture enables the 8 GCN compute units (512 stream processors) a reduction of 20% in power consumption. AMD talks of a double digit increase in both the performance and battery sector however they are no where near the gains we expected earlier from Carrizo.
AMD Carrizo APU Power Optimization Features
AMD Carrizo APU_Excavator Core Architecture

We will get back to the technical bits in a moment after detailing the power optimization features. Based on the Excavator architecture, the Carrizo APUs are more denser with each cell being 35% smaller than Kaveri e.g. FPS/FMAC/I-Cache. AMD has also managed to create a more general purpose GPU-Oriented stack that helps achieve this new FIN stacking implementation compared to prior generation designs. On the graphics front, AMD achieves 18% leakage reduction and gate-timing with faster RVT devices that enables 10% higher frequency while consuming sipping the same level of power.

So an 8 CU GCN module that previously shipped around 28W will be down to just 22W with Carrizo. AMD has implemented several AVFS modules inside the Excavator core that extract the true silicon speed capability of the core by balancing between the voltage, temperatures and available headroom. This provides an additional power reduction level over the High-density library gains. Lastly, AMD has introduced a new low power state on Carrizo called S0i3 which is also known as the Standby state that leaves just the ACP and FCH running and keeps everything else off to allow the chip to operate at just 50mW, conserving battery life. In idle state, the CPU, GPU and most of the PLL blocks would be disabled to result in a 1.5W power consumption. Voltage adaptive operations further lead to a 19% (CPU) and 10% (GPU) power savings.
AMD Carrizo APU Features – What’s Under The Hood?
AMD Carrizo APU_28nm x86 5 IPC

We have already detailed previously about the features that Carrizo will pack underneath its die. Some features presented in the slides mention a single, scalable infrastructure that will be shared with Carrizo-L since we have known that both chips are pin-to-pin compatible. They come with GCN graphics supporting Mantle, DirectX 12 and Dual graphics. Both the single-chip integration of the APU and the southbridge are located on a single die and HSA 1.0 is fully implemented that also helps improve energy efficiency. AMD will also add AVX2, BMI2, MOVBE and RDRAND support to the instruction set which brings the extension feature set close to Intel’s Haswell. Since the targeted platforms for these APUs are notebooks, all-in-ones and convertibles, they will be shipped in BGA )FP4) package and will ship in variants ranging in TDPs of 12/15/35W.

The most interesting thing about Carrizo, aside from its technical specifications is also the design of the chip itself. AMD for the first time is aiming for a true SOC design eliminating the need of a separate FCH as was the case with Kaveri mobile which requires Bolton FCH for additional connectivity options. The FCH will be integrated on the die itself which will deliver Security, Display, Audio, PCI-e, SATA, SD, USB, Multimedia, UART/12C. CLCKGen and Misc I/O connectivity. AMD is aiming for UVD6, VCE3 and a audio co-processors with H.264 encode while feature a display control engine “DCE11″. With HDMI 2.0 that provides up to 3 display interfaces and PCI-e Gen 3.0 x8 for discrete GPU expansion and PCI-e 3.0 x4 for GPP, the APU begins to look like a decent improvement over Kaveri from a design perspective. The FCH can deliver 4 USB 3.0 / 2.0 ports, 4 USB 2.0 ports and 2 SATA 3 ports while the memory controller allow for Dual Channel DDR3 memory rated at 2133 MHz in SoDIMM form factor (One per channel).

AMD Carrizo is expected to hit the mobility market in mid of 2015 and the AMD presentation at ISSCC 2015 commences on 23rd February (4:45 PM Pacific US Time) so more details are expected but nothing that we know already.

Afbeeldingslocatie: http://cdn4.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/02/AMD-Carrizo-APU_28nm-x86-5-IPC.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/02/AMD-Carrizo-APU_Features.jpgg

Afbeeldingslocatie: http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/02/AMD-Carrizo-APU_HSA-Efficency.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/02/AMD-Carrizo-APU_Excavator-Core-Architecture.jpgg

Afbeeldingslocatie: http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/02/AMD-Carrizo-APU_AVFS-Performance-Per-Watt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn4.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/02/AMD-Carrizo-APU_Low-Power-Optimized-Graphics.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/02/AMD-Carrizo-APU_Energy-Efficiency.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn3.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/02/AMD-Carrizo-APU_Low-Power-Standby-State.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn3.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/02/AMD-Carrizo-APU_Pipeline-Improvements.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/02/AMD-Carrizo-APU_Power-Improvements.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/02/AMD-Carrizo-APU_Voltage-Adaptive-Operation.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/02/AMD-Carrizo-APU_AVFS-Performance-Per-Watt.jpgg

Afbeeldingslocatie: http://cdn4.wccftech.com/wp-content/uploads/2014/11/AMD-Carrizo-APU-Roadmap.jpg

http://wccftech.com/amd-c...s-31-billion-transistors/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Waarom zouden ze Carrizo niet ook uitbrengen op 20nm aangezien het vooral een SoC ontwerp is dat geoptimaliseerd lijkt voor weinig stroomverbruik? Of zou 20nm zelfs daarvoor niet toereikend genoeg zijn?

Carrizo in een veelvoud: 4, 5 en/of 6 modules en 16, 18 en/of 20 CUs op 14nm ,nog voor Zen op dit productie procedé wordt gebakken, is toch geen verkeerde chip? Dat i.s.m. HBM moet toch mooie resultaten kunnen opleveren.

Ik hoop nog altijd op een nieuwe CPU van AMD voor Zen :'(

[ Voor 41% gewijzigd door madmaxnl op 22-02-2015 03:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:20
Ik zit echt te wachten op Carizo. Mijn laptop moet vervangen worden en ik ben de laatste tijd wel een beetje AMD fanboy geworden. (Vooral omdat AMD een beetje de underdog is geworden). Ik stel de upgrade van mijn game PC ook uit tot Zen. De Intel i5 2500k gaat nog wel ff mee :-P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
AMD is altijd al de underdog geweest. Dat is echt niet iets van de laatste paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Nou ja, hun CPUs konden een hele tijd meekomen. Dat is helaas minder nu. Ik vind in ieder geval dat Intel een te groot marktaandeel heeft en nVidia heeft een aantal praktijken (Gameworks, PhysX, G-sync etc.) waar ik het niet echt mee eens ben. Afgesloten en potentieel schadelijk voor de industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
madmaxnl schreef op zondag 22 februari 2015 @ 03:43:
Waarom zouden ze Carrizo niet ook uitbrengen op 20nm aangezien het vooral een SoC ontwerp is dat geoptimaliseerd lijkt voor weinig stroomverbruik? Of zou 20nm zelfs daarvoor niet toereikend genoeg zijn?

Carrizo in een veelvoud: 4, 5 en/of 6 modules en 16, 18 en/of 20 CUs op 14nm ,nog voor Zen op dit productie procedé wordt gebakken, is toch geen verkeerde chip? Dat i.s.m. HBM moet toch mooie resultaten kunnen opleveren.

Ik hoop nog altijd op een nieuwe CPU van AMD voor Zen :'(
De huidige 20nm zijn met name gericht op mobiele soc met veel minder transitors, ghz en 28nm is op dit moment supergoedkoop. Ik had ook graag een Excavator CPU gezien voor desktop socket AM3+ of FM2+, maar dat gaat niet gebeuren volgens nl.hardware.info omdat de southbridge geïntegreerd is in hetzelfde die - wat gelijk de tweede oorzaak is van het uitstellen of zelfs overslaan van Carrizo voor de desktop.

Het wordt dus wachten op AMD Zen denk niet dat AMD nu nog een highpreformance desktop cpu gaat uit brengen op basis van steamroller of excavator, wat mij betreft heeft AMD zich in de voet geschoten door geen steamroller of excavator voor AMD3+ of de server segment uit te brengen.

• madmaxnl
Apple A8X SoC op 20nm heeft anders ook rond de 3 miljard transistors, dus daaraan zou het niet kunnen liggen?

Verwijderd

polli_ schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 20:35:
[...]
De huidige 20nm zijn met name gericht op mobiele soc met veel minder transitors, ghz en 28nm is op dit moment supergoedkoop. Ik had ook graag een Excavator CPU gezien voor desktop socket AM3+ of FM2+, maar dat gaat niet gebeuren volgens nl.hardware.info omdat de southbridge geïntegreerd is in hetzelfde die - wat gelijk de tweede oorzaak is van het uitstellen of zelfs overslaan van Carrizo voor de desktop.

Het wordt dus wachten op AMD Zen denk niet dat AMD nu nog een highpreformance desktop cpu gaat uit brengen op basis van steamroller of excavator, wat mij betreft heeft AMD zich in de voet geschoten door geen steamroller of excavator voor AMD3+ of de server segment uit te brengen.
Volgens tweakers nieuws zou carrizo wel voor de desktop moeten uitkomen:
nieuws: AMD onthult details over Excavator-modules van Carrizo-apu's

""De Carrizo-generatie met Excavator-en gcn-cores komt eerst voor laptops uit, gevolgd door apu's voor de desktop.""

Iets waar ik me al over verbaasde omdat daar dacht ik geen sprake van zou zijn.

Ook ik had graag steamroller & excavator gezien voor servers en AM3+.
Helaas komt dat er ws niet van en dat is zonde.......

• LongBowNL
Als Tweakers het persbericht als bron heeft gebruikt, klopt het niet wat ze zeggen. Het persbericht geeft alleen aan dat het naar All-In-One desktops komt.

De ondertitel van het persbericht (http://www.amd.com/en-us/...chitecture-2015feb23.aspx) is:
AMD Innovations to Deliver Leap in Performance and Power Efficiency Expected by Mid-Year in Notebooks and All-in-One Desktops
En in de tekst komt het woord 'desktop' maar 1 keer voor in de eerste zin:
AMD (NASDAQ:AMD) revealed at the prestigious International Solid State Circuits Conference (ISSCC) that the upcoming A-Series Accelerated Processing Unit (APU), codenamed “Carrizo”, for notebooks and low-power desktops will deliver a wealth of new, advanced power management technologies while achieving substantial performance through new “Excavator” x86 CPU cores and a new generation of AMD Radeon™ GPU cores.
Ik moet wel zeggen, dat AMD niet helemaal duidelijk is in dit persbericht...

[EDIT]
Nog een foto van de die gevonden
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OEmIyQb.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door LongBowNL op 26-02-2015 09:28 ]

• Lambo LP670 SV
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 08:06:
[...]

Volgens tweakers nieuws zou carrizo wel voor de desktop moeten uitkomen:
...
Iets waar ik me al over verbaasde omdat daar dacht ik geen sprake van zou zijn.

...
Geen sprake van voor dit jaar. 'Carrizo' APU voor de desktop komt wel maar pas ergens volgend jaar (Q3?)
Er is sprake dat het (momenteel) niet naar de desktop kan door de extra functionaliteit wat het nu een Soc maakt.

Verwijderd

@longbowNL:

Vreemd die Die-Photo........

Ik zie er geen FCH/Southbridge op die er wel in zou moeten zitten naast de northbridge.
De Northbridge beslaat dan weer meer oppervlakte dan de modules samen.
Verder lijkt het zo dat er maar twee modules op zitten die samen slechts zo'n 15 procent van Die beslaan.
De Floating point units daar weer van beslaan minder dan 2 procent van het oppervlak (slecht voor games).
De GPU beslaat dan weer zo'n 40 procent van het oppervlak.

Op zijn minst niet helemaal duidelijk deze foto en zo het lijkt incompleet qua info.

• LongBowNL
Op de forums van Semiaccurate wordt inderdaad aangegeven dat het niet de Northbridge is. Het moet de Southbridge zijn. (http://semiaccurate.com/f...d.php?p=230238#post230238)

[ Voor 6% gewijzigd door LongBowNL op 26-02-2015 15:13 . Reden: link aangepast zodat het hele topic zichbaar is ]

Verwijderd

LongBowNL schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 10:49:
Op de forums van Semiaccurate wordt inderdaad aangegeven dat het niet de Northbridge is. Het moet de Southbridge zijn. (http://semiaccurate.com/f...php?p=230238&postcount=14)
Ik had al het idee dat het niet kon kloppen, thanx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onne81
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07 16:12
ik hoop dat carrizo wel voor de desktop komt, mss een leuke chip voor een goedkope steambox. Of ben ik dan te hoopvol over de kracht van de chip? Om full hd te kunnen gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onne81 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 20:24:
ik hoop dat carrizo wel voor de desktop komt, mss een leuke chip voor een goedkope steambox. Of ben ik dan te hoopvol over de kracht van de chip? Om full hd te kunnen gamen.
Dat weten we pas volgend jaar,als de nieuwe architecturen uitkomen en te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was dit nieuws idd ook al tegen gekomen in de financiele wereld.

Lijkt me wel logisch, er valt daar uberhaupt geen droog brood te verdienen.

Bovendien zijn die Chromebooks imho lege laptops met sterk beperkte functionaliteit.
AMD wil liever meer leveren voor zijn klanten ipv minder dus deze beslissing past daar goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Hoezo komt HP dan wel met de Stream 14? Ik vind het zelf natuurlijk ook jammer dat ze er maar een 32GB nep SSD in duwen te samen met allemaal andere onderdelen die het net niet zijn. De basis, de APU, is daarentegen heel erg rap voor zijn verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 22:56:
Hoezo komt HP dan wel met de Stream 14? Ik vind het zelf natuurlijk ook jammer dat ze er maar een 32GB nep SSD in duwen te samen met allemaal andere onderdelen die het net niet zijn. De basis, de APU, is daarentegen heel erg rap voor zijn verbruik.
Ik moest het even opzoeken maar volgens onderstaande linkjes is de Stream 14 gewoon een W8.1 bakkie:
http://store.hp.com/webap...150304082640_oqcqrQckgqFl
http://www.microsoftstore...aptop/productID.308012500

Maw: Geen Google Chrome (Chromebook) met sterk beperkte functionaliteit.

eMMC modules zitten qua snelheid tussen SD kaarten en SSD's in.
Ze zijn fors sneller dan SD kaarten maar zeker niet zo snel als SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik doelde meer op het gebruiksdoel, namelijk in en vanuit de cloud werken. Windows heeft ook cloudservices, net als Google. Immers kun je met die 32GB geen ene donder als je in ogenschouw neemt dat je al minimaal 20GB aan W8.1 kwijt bent. Het benaderen van al je documenten, foto's, video's en muziek via de cloud en of streaming is dan het gebruiksdoel. In mijn ogen niet anders dan hoe ik zelf een Chromebook zou gebruiken, behalve dan dat ik totaal geen fan ben van Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MMnl:

Afgezien van het Cloud verhaal is google Chrome of W8.1 een Wereld van verschil qua mogelijkheden.
Zelfs met een simpel 64GB geheugenkaartje van een paar tientjes heb je nu in feite een complete PC.
Met Chrome heb je dat beslist niet.

N.B. ik ben meer fan van Google dan M$, maar een compleet OS heeft nu eenmaal sterk mijn voorkeur.
(van het geforceerde Windws 8.x ben ik ooit nooit fan geweest maar je kan er wel alles mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:14:
@MMnl:

Afgezien van het Cloud verhaal is google Chrome of W8.1 een Wereld van verschil qua mogelijkheden.
Zelfs met een simpel 64GB geheugenkaartje van een paar tientjes heb je nu in feite een complete PC.
Met Chrome heb je dat beslist niet.

N.B. ik ben meer fan van Google dan M$, maar een compleet OS heeft nu eenmaal sterk mijn voorkeur.
(van het geforceerde Windws 8.x ben ik ooit nooit fan geweest maar je kan er wel alles mee)
Hoeveel bloatware is het wel dan niet? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:42:
[...]
Hoeveel bloatware is het wel dan niet? :+
Ik begrijp de one-liner niet helemaal, maar zowel Linux als Windows zijn geclassificeerd als bloated.
Google Chrome zal wellicht nog wel een licht gewicht OS zijn maar de omvang daarvan is mij niet bekend.
So wie so iets te veel off-topic.

AMD gaat ZEN komend jaar eerst inzetten voor Servers en pas daarna voor consumenten uitbrengen, tja duh, maar nu wel ook officieel van de CFO:

Shares of Advanced Micro Devices, Inc. (NASDAQ:AMD) [Detail Analytic Report] jumped more than 7% in last one month as AMD now commands only around 2 or 3% of the server market because of many reasons and the firm is not going to regain its positions with the existing Opteron offerings. Nonetheless, the chip designer looks to pin a lot of expectations on its Zen micro-architecture and will vigorously try to enter again in the server market with its future chips. Devinder Kumar, corporate controller and acting CFO at Advanced Micro stated at Morgan Stanley technology, media and telecom summit that they are working very actively with their customers in the server business to launch Zen-based part in the next year timeframe. Back in February it was declared that AMD intended to launch server microprocessors powered by the Zen micro-architecture first and only then reveal customer versions of such chips. The firm knows that it is not possible to gain share of server market by just reducing prices of CPU, hence, Advanced Micro Devices is working with industry associates in a bid to confirm that infrastructure for its chips is there when it is needed. Before releasing new server CPUs, AMD and its partners need to design core-logic sets, platforms,mainboards, actual servers and many other things. The fact that CFO of AMD mentions that means that the firm is indeed preparing to launch something which it anticipates being competitive.

Bron:
http://www.streetwiserepo...poration-nysenptn/111153/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 16:18:
[...]

Ik begrijp de one-liner niet helemaal, maar zowel Linux als Windows zijn geclassificeerd als bloated.
Google Chrome zal wellicht nog wel een licht gewicht OS zijn maar de omvang daarvan is mij niet bekend.
So wie so iets te veel off-topic.

AMD gaat ZEN komend jaar eerst inzetten voor Servers en pas daarna voor consumenten uitbrengen, tja duh, maar nu wel ook officieel van de CFO:

Shares of Advanced Micro Devices, Inc. (NASDAQ:AMD) [Detail Analytic Report] jumped more than 7% in last one month as AMD now commands only around 2 or 3% of the server market because of many reasons and the firm is not going to regain its positions with the existing Opteron offerings. Nonetheless, the chip designer looks to pin a lot of expectations on its Zen micro-architecture and will vigorously try to enter again in the server market with its future chips. Devinder Kumar, corporate controller and acting CFO at Advanced Micro stated at Morgan Stanley technology, media and telecom summit that they are working very actively with their customers in the server business to launch Zen-based part in the next year timeframe. Back in February it was declared that AMD intended to launch server microprocessors powered by the Zen micro-architecture first and only then reveal customer versions of such chips. The firm knows that it is not possible to gain share of server market by just reducing prices of CPU, hence, Advanced Micro Devices is working with industry associates in a bid to confirm that infrastructure for its chips is there when it is needed. Before releasing new server CPUs, AMD and its partners need to design core-logic sets, platforms,mainboards, actual servers and many other things. The fact that CFO of AMD mentions that means that the firm is indeed preparing to launch something which it anticipates being competitive.

Bron:
http://www.streetwiserepo...poration-nysenptn/111153/
Zen microarchitectuur is dus blijkbaar opvolger van de Opteron,kunnen bedrijven "makkelijk"overstappen als dat willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 23:32:
[...]
Zen microarchitectuur is dus blijkbaar opvolger van de Opteron,kunnen bedrijven "makkelijk"overstappen als dat willen doen.
Nee, ZEN is de codenaam van de onderliggende architectuur, zoals bv ook Bulldozer. Het kan dus best zo zijn dat de Server CPU naam gewoon Opteron blijft of een compleet nieuwe, andere naam krijgt.

Ik zou echt niet weten waarom bedrijven makkelijk kunnen overstappen bij een nieuwe naam ?
Wellicht kun je dat toelichten ?

Er is namelijk een compleet nieuwe automatiserings infrastructuur voor nodig wat overstappen uberhaupt niet mogelijk maakt. Het zal dus een keuze worden voor de nieuwe ZEN capable moederborden of bestaande oudere infrastructuur.

EDIT PER 10-3-15:

AMD laat Mantle blijkbaar niet ineens los na dit nieuws:
nieuws: AMD tegen ontwikkelaars: richt je op DX12 of glNext in plaats van Mantle

Uit de AMD nieuwsbrief van vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tOusRvWxiKNO33Gsp6xR9ycm/full.jpg

EDIT 2 per 10-3-15:

AMD gaat waarschijnlijk Radeon Cores licenceren aan Mediatek:

AMD intends to license AMD Radeon cores to MediaTek, a fast rising designer of application processors for tablets and smartphones. This step will bring extra revenues to Advanced Micro Devices, whereas MediaTek will be capable to differentiate itself from rivals. Licensing graphics cores such as Imagination and ARM Technologies do brings guaranteed profit to holders of intellectual property. It makes a great sense for AMD to license low-power Radeon cores to further firms interested in top-performance graphics. According to Fudzilla, MediaTek will be first customer of AMD to license Radeon graphics technology. MediaTek has been attempting to move into the market of premium mobile APs for some time now and with Radeon graphics it will ultimately be able to give truly cutting-edge mobile processors.

Bron:
http://www.streetwiserepo...ration-nasdaqisil/111334/

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2015 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
De orginele bron van dit verhaal is Fudzilla:

http://fudzilla.com/news/...k-to-license-amd-graphics

Nu is Fudzilla niet de meest betrouwbare bron (ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst natuurlijk) en daarmee dient het gerucht ook met enige scepsis bekeken te worden, maar het zou voor AMD heel mooi zijn als MediaTek voor een groot deel over gaat op AMD GPU technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Call of Duty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 11:40
dahakon schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:52:
De orginele bron van dit verhaal is Fudzilla:

http://fudzilla.com/news/...k-to-license-amd-graphics

Nu is Fudzilla niet de meest betrouwbare bron (ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst natuurlijk) en daarmee dient het gerucht ook met enige scepsis bekeken te worden, maar het zou voor AMD heel mooi zijn als MediaTek voor een groot deel over gaat op AMD GPU technologie.
Het zou voor de grafische kracht van die processoren ook nog wel een goede zijn. Een van de grote minpunten van die MediaTek's was dat de grafische performance wat achterliep op de concurrentie. Geen punt omdat ze zich ook in een ander segment bevonden maar langzamerhand komen ze steeds meer en meer in het hogere segment en daar passen natuurlijk betere resultaten bij. Allemaal theoretisch natuurlijk, ben heel benieuwd wat het gaat opleveren. (Als het allemaal klopt inderdaad :9 )

Verder, weet iemand wanneer er weer nieuwe AMD drivers uitkomen? De omega is alweer een tijdje terug toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
19 maart, met FreeSync
http://forums.overclocker...?p=27729788&postcount=249
AMD is very excited that monitors compatible with AMD FreeSync™ technology are now available in select regions. We know gamers are excited to bring home an incredibly smooth and tearing-free PC gaming experience powered by AMD Radeon™ GPUs and AMD A-Series APUs. We’re pleased to announce that a compatible AMD Catalyst™ graphics driver to enable AMD FreeSync™ technology for single-GPU configurations will be publicly available on AMD.com starting March 19, 2015. Support for AMD CrossFire™ configurations will be available the following month in April, 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Godavari incoming

BIOS updates staan online voor ASRock (http://www.asrock.com/mb/....asp?cat=Download&os=BIOS)

Full lineup rumour van januari dit jaar: http://twimages.vr-zone.net/2015/01/godavari.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LongBowNL schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:17:
Godavari incoming

BIOS updates staan online voor ASRock (http://www.asrock.com/mb/....asp?cat=Download&os=BIOS)

Full lineup rumour van januari dit jaar: http://twimages.vr-zone.net/2015/01/godavari.jpg
Godavari??Heeft AMD plots nieuwe architecturen? Het zal toch niet waar zijn !!! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Nee het is gewoon Kaveri onder een nieuwe naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:16
madmaxnl schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 04:00:
Nee het is gewoon Kaveri onder een nieuwe naam.
Maar volgens 'Thevenin' wel met een bug fix in microcode voor dit probleem:
When an APU’s integrated GPU is put under load, the maximum CPU clock speed can drop sharply, from 3.7GHz to 3.0GHz.
Bron: http://www.extremetech.co...me-breaking-frame-stutter

Die drop van 700MHz zou niet meer voorkomen waardoor er een leuke performance winst mogelijk is voor games. Ook zou de base clock zonder GPU belasting 200MHz hoger liggen, wat ook weer een beetje helpt. Als laats krijgt de GPU een upgrade van 147MHz.

Dus het is gewoon een Kaveri onder een nieuwe naam, maar de clocks zouden er zo uit zien:
A10-7850K (3,7/4,1GHz) ~ 830/860GF
3000MHz = CPU base met GPU belasting
3700MHz = CPU base zonder GPU belasting
4100MHz = CPU boost
720MHz = iGPU

Naar:
A10-8850K (3,7/4,1GHz) ~ 1TF
3700MHz = CPU base met GPU belasting
3900MHz = CPU base zonder GPU belasting
4100MHz = CPU boost
867MHz = iGPU

In games, die geen last hebben van de smalle geheugenbus, kun je dus zo 20% extra performance hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Tja, had toch veel liever Carrizo gezien in plaats van een rebrand. Onbegrijpelijk dat deze pas half 2016 uitkomen eigenlijk. Het is te hopen dat ze met Zen, de nieuwe x86 architectuur, weer echt terug op de weg goede weg zijn. CPU performance maal 1,5 is minimaal nodig om terug wat mee ze zijn. Als dit het geval is, is het nog enigszins te verantwoorden om het desktop segment totaal te verwaarlozen zoals nu gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Laatst online: 16-09 13:32
Interessant, ik ben benieuwd naar de eerste benchmark resultaten :) Ik droom stilletjes van een tijd waarin AMD Intel weer echt kan beconcurreren met gelijkaardige performantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

Dryhte schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:24:
[...]

Interessant, ik ben benieuwd naar de eerste benchmark resultaten :) Ik droom stilletjes van een tijd waarin AMD Intel weer echt kan beconcurreren met gelijkaardige performantie...
offtopic:
In Vlaanderen mag men het woord performant gebruiken. Performantie is echter zover ik kan achterhalen ook in Vlaanderen niet correct. Gewoon performance dus, performantie bestaat niet in die context.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:53
Je kan ook gewoon prestaties zeggen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Laatst online: 16-09 13:32
Racing_Reporter schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:47:
[...]

offtopic:
In Vlaanderen mag men het woord performant gebruiken. Performantie is echter zover ik kan achterhalen ook in Vlaanderen niet correct. Gewoon performance dus, performantie bestaat niet in die context.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Er zijn misschien wat instructions verwijderd, maar er zijn er ook een paar bijgekomen.
http://www.phoronix.com/s...tem&px=AMD-Zen-CPU-Znver1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Eerste Carrizo laptop gespot

http://support.hp.com/us-en/document/c04608119
quote: CPU options
AMD Dual-Core E1-6015 APU with Radeon R2 Graphics (1.4 GHz, 1 MB cache)
AMD Quad-Core A6-6310 APU with Radeon R4 Graphics (1.8 GHz, up to 2.4 GHz, 2 MB cache)
AMD Quad-Core A8-7410 APU with Radeon R5 Graphics (2.2 GHz, up to 2.5 GHz, 2 MB cache)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Er gaan geruchten rond dat Samsung, AMD wil overnemen. (Komt van een Koreaanse site, zal door Google Translate moeten worden gehaald. Of je moet even kijken naar Wccftech...)
http://economy.hankooki.c...e20150317173417120250.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijven geruchten maar hier meer info (in Engels):

http://www.bidnessetc.com...-and-battle-industry-gia/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

De geruchten zijn mij nog wat te unsubstantiated maar als het door zou gaan denk ik dat samung wel veel beter in staat zal zijn om de concurrentie met Intel aan te gaan dan AMD dat nu kan.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Was het niet zo dat de x86 licentie niet overdraagbaar is bij een overname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 19:22:
De geruchten zijn mij nog wat te unsubstantiated maar als het door zou gaan denk ik dat samung wel veel beter in staat zal zijn om de concurrentie met Intel aan te gaan dan AMD dat nu kan.
Financieel wel ja, maar de x86 rechten zijn niet overdraagbaar, dus (zoals ik het begrijp) vervallen die rechten na een overname door Samsung en zou Samsung daarom niets opschieten met een overname.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Was die beperking bij overname niet tenietgedaan tijdens de onderhandelingen van de minnelijke schikking die Intel is aangegaan tijdens het gigantische omkoopproces? Of vergis ik mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevilsProphet schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 19:34:
Was die beperking bij overname niet tenietgedaan tijdens de onderhandelingen van de minnelijke schikking die Intel is aangegaan tijdens het gigantische omkoopproces? Of vergis ik mij?
Nee dat dacht ik niet.
Die schikking betrof een financiele tegemoet koming richting AMD + de toezegging van Intel om AMD niet meer te benadelen in de retailmarkt (Intel betaald sindsdien OEM's direct om hun, vnl mobiele, producten te gebruiken). De diverse x86 rechten die over en weer door Intel en AMD worden gelicenceerd staan hier buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Volgens mij had een ander bedrijf de rechten van IBM[?] eens overgekocht, maar dat weet is lang geleden dat ik dat las.

VIA mag ze volgens mij ook nog laten bakken, maar ik ken VIA alleen van oude southbridges en wat andere mobo chips.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Hoe zit het dan met x86_64? Want dat komt bij AMD vandaan. Als de licentie vervalt kan Intel geen 64-bit processors meer maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VasZaitsev schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 19:46:
VIA mag ze volgens mij ook nog laten bakken, maar ik ken VIA alleen van oude southbridges en wat andere mobo chips.
VIA zit tegenwoordig vooral in embedded systemen, gewoon X86 / X64 hardware, zie ook http://www.viaembedded.com/en/boards/

Aangezien beide kampen (Intel en AMD) hun eigen chipsets maken, zijn partners zoals VIA een beetje overbodig. Ook Nvidia met hun Nforce 1 / 2 / 3 / 4 series, terug in de tijd waren dat overigens geweldige chipsets. VIA kan gewoon niet mee met de markt op gebied van mainstream of high-end.

Je ziet overigens wel dat moederbord-fabrikanten weer langzaam in gaan zetten op AM3:

http://www.techpowerup.co...cket-am3-motherboard.html

http://www.techpowerup.co...0a-sli-krait-edition.html

Als Windows 10 inderdaad meerdere cores in games gebruiken kan (en dus niet 1 thread maar beschikbaar heeft voor de GPU) dan zou dat goed nieuws zijn voor huidige AM3 bezitters. Op het moment heb ik een X6 op 4GHz draaien en dat werkt heel lekker met multitasking, vooral applicaties die het gebruiken hebben hier profijt van.

Ook hier is de wens dat AMD weer eens een comeback maken gaat, met bijv de Zen of een zuinigere, 5GHz AM3+ model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LongBowNL schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 20:39:
Hoe zit het dan met x86_64? Want dat komt bij AMD vandaan. Als de licentie vervalt kan Intel geen 64-bit processors meer maken?
Voor wat ik me ervan kan herinneren is het niet zo zwart wit dat alle 64 bit instructies in de huidige Intel en AMD cpu's puur en alleen op basis van AMD initiele 64 bits instructie set zijn. Zowel AMD als Intel hebben daarna heel veel toegevoegd wat onderling gelicenceerd word. Daarover worden regelmatig afspraken gemaakt tussen AMD en Intel.

Wel is het zo dat beiden die wederzijdse onderlinge licentie afspraken niet mogen schenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 21:01:
[...]

Je ziet overigens wel dat moederbord-fabrikanten weer langzaam in gaan zetten op AM3:

http://www.techpowerup.co...0a-sli-krait-edition.html

Als Windows 10 inderdaad meerdere cores in games gebruiken kan (en dus niet 1 thread maar beschikbaar heeft voor de GPU) dan zou dat goed nieuws zijn voor huidige AM3 bezitters. Op het moment heb ik een X6 op 4GHz draaien en dat werkt heel lekker met multitasking, vooral applicaties die het gebruiken hebben hier profijt van.

Ook hier is de wens dat AMD weer eens een comeback maken gaat, met bijv de Zen of een zuinigere, 5GHz AM3+ model.
Ik ben ook behoorlijk verheugd met het nieuws van DX12 en alles wat daarop lijkt, hopelijk kan ik zo door hinkelen met mijn x6, net zolang totdat K12/Zen eens uitkomen, die van mij draait nog stock, maar de games die ik speel, op ETS2 na, gaan prima op dat ding. Zeker geen foute keus geweest al die jaren terug, om te gokken op meer dan 4 cores. En als het echt nodig is, kietel ik hem een beetje. Is mijn Macho ook eens nuttig :+

Van die mobo's is alleen de Fatality echt interessant, die andere twee draaien weer op 4+1 fases, en tenzij ze (vooral MSI, hun bordjes zuigen op AM3+) eens degelijke kwaliteit onderdelen gaat gebruiken, zijn het bordjes die niet heel interessant zijn.

http://www.techpowerup.co...cket-am3-motherboard.html is ook niet heel spannend, gewoon een nieuwe rev. van een de UD3, die al jaren uit is. Er zit een iets betere audiochip op, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
De "Samsung koopt AMD over" geruchten komen zo ongeveer net zo frequent terug als dat de seizoenen veranderen. Vooralsnog lijkt het vooral op clickbait om reclameinkomsten veilig te stellen, iets waar veel sites mee bezig lijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik ben het met je eens. Het is een gerucht dat vaak langs komt. Partij X die AMD zou willen overnemen komt sowieso regelmatig langs, niet alleen Samsung. Apple is ook al tig keer genoemd en gezien de marktwaarden van AMD is het zo gek nog niet. Elke grote partij die AMD overneemt krijgt opeens wel sterke concurrente tegen zich.

Apple neemt ook van Intel chips af en bij een overnamen van AMD zal de prijs er niet beter op worden. Als Apple de kwaliteit zal willen blijven leveren die ze nu doen dan zijn ze afhankelijk van Intel.

Samsung daarentegen heeft daar minder last van. Zeker nu ze uit de Windows laptopmarkt zijn gestapt. Wellicht juist omdat ze AMD van plan waren, en zijn, over te nemen. Anders zijn OEMs veel minder geneigd AMD chips af te nemen van Samsung als Samsung zelf ook laptops maakt. Apple heeft van dit laatste natuurlijk geen last, maar ze verliezen hun premium kwaliteit waardoor het totaal niet meer aan de Apple filosofie voldoet.

Leuk om over na te denken, maar we zien het wel als het ooit gebeurt, als het al ooit gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@madmaxnl, ik wist niet dat AMD een kwaliteits probleem had / heeft, .....vertel ?

Rekenfouten, meer dan normale uitval ben ik nog niet tegengekomen bij AMD.
Wanneer dat echt zo zou zijn koopt niemand meer chips van AMD.

Mocht je prestaties bedoelen dan is het handig om dat te noemen ipv kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meest ernstige bug zat volgens mij in de K6 of de K6-II. Voor de rest heeft AMD behoorlijke goede CPU's op de markt gezet, sommige heethoofden, sommige op te krikken tot 5GHz. Ze waren wel de eerste in de 1GHz race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik bedoelde in de zin van prestatie en prestatie t.o.v. verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Dat is inderdaad vrij cruciaal bij laptops, iets waar Apple veel van verkoopt. Edoch, zijn de APU's daar ondertussen niet beter in geworden, of is de kloof met de huidige Intels nog steeds te groot?

[ Voor 43% gewijzigd door RuddyMysterious op 27-03-2015 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevilsProphet schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 07:08:
Dat is inderdaad vrij cruciaal bij laptops, iets waar Apple veel van verkoopt. Edoch, zijn de APU's daar ondertussen niet beter in geworden, of is de kloof met de huidige Intels nog steeds te groot?
De kloof tussen Intel en AMD zal in ieder geval nog een jaar groot blijven vwb prestaties per watt.
Intel maakt gewoon snellere maar ook duurdere cpu's.
AMD maakt aan de andere kant snellere GPU gedeeltes in hun CPU/APU.

Het bovenstaande is echter niet het verkoop probleem voor AMD.

AMD heeft sinds Temash gewoon prima spul in handen om volledig passieve Tablets & "Netbooks" te maken:
productreview: Medion Akoya E1318T review door Verwijderd

Mullins heeft dat nog verder verbeterd.

Het probleem is dat Intel producenten betaald voor afname van hun mobiele cpu's.
Aangezien het AMD aan een dergelijke oneindige zak geld ontbreekt is het omkopen danwel met smeergeld verkrijgen van design wins geen optie, mochten ze dat al willen.

AMD kan overigens ook een prima High-End notebook maken:
pricewatch: Lenovo Z50-75 (80EC003PNX)
FULL-HD, LENOVO, 3,3GHZ Quadcore, Radeon R7 260, 8GB voor 599 euro :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Helaas is die enkel high-end op gebied van componentenspecs, niet qua behuizing, ergonomie of afwerking. Allez, hij kan best wel degelijk en knap zijn, maar hij speelt niet mee met de toppers; dat is voornamelijk mijn punt. Als ze nu eens een "ultrabook" (maar dan iets anders, want die naam is bezet door Intel) zouden maken met daarin een zuinige APU, dát zou geweldig zijn.

Ik moet zeggen dat sinds ik een zoveel jaar aan een stuk telkens compromissen heb moeten sluiten qua kost van m'n hardware (arm zijn tijdens studententijd, weetwel ) heb ik de laatste jaren vaker het gevoel om gewoon foert te zeggen en te kopen wat ik graag zou willen, zelfs al is dat duur.

Bij die drang heersen premiummodellen waarbij je liefst zo min mogelijk moet inleveren qua comfort (gewicht, volume), afwerking (stevigheid, stugheid, materiaalkeuze en -uitstraling), ergonomie (batterijduur, kwaliteit toetsenbord) met specs die niet top zijn, maar voldoende. Want zeg nu zelf, top-specs zijn de laatste vijf à tien jaar niet echt nodig in een simpele computer, we zijn het verzadigingspunt gepasseerd. Daarom dat het voor mij niet nodig is om Intel te kiezen als AMD ook snel genoeg is, als ze op gebied van batterijduur en warmteontwikkeling maar meekunnen bij gelijkaardige grootteorde van prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinZ
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-03 13:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Devilsprophet:

De Z50-75 is een typische DTR laptop en daarmee zwaar, slechte akku en glanzend scherm. Volgens sommigen is dat een nadeel maar imho is dat juist de bedoeling. Wat mij betreft hoeft er helemaal geen akku in, maar omdat mensen dat in de winkel niet begrijpen blijven er standaard maar akku's in gepropt worden. Zonde van het geld en de ruimte. Hij heeft terecht geen Thinkpad label vanwege idd de afwerking.
(voor de Intel modellen is dat overigens niet anders)

Een Sleekbook (Ultra) achtig AMD type is wel te maken maar ook hier ontbreekt het AMD simpelweg aan heel veel geld om dat voor elkaar te krijgen. Zelfs Intel is dat maar heel moeizaam gelukt tegen een enorme investering. Wellicht bieden de nieuwe architecturen Zen en en K12 uitkomst om Ultrabook achtige laptops makkelijker te maken door AMD......?

@ColinZ:

Nooit leuk om te zien dat bij AMD het R&D budget naar beneden gaat, maar het is wel een beetje logisch.
De Console hardware = af ontwikkeld en verkoopt prima zonder dat er heel veel bijsturing nodig is.
ZEN en K12 zijn in principe af dus die hoeven alleen nog maar te worden aangepast waar nodig.

Wel is het zo dat er hierdoor natuurlijk minder geld is voor nieuw te ontwikkelen hardware.
Al zou ik op dit moment niet goed weten wat dat zou moeten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grotendeels van die R&D is ook voor rekening ASML, TSCM en global foundies. AMD bakt zelf geen chips meer, hoeft alleen een ontwerp te maken en waar nodig bijschaven.

Dus het valt mee. Het uitbesteden van chipontwerk is niet zo slecht hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 22:40:
Grotendeels van die R&D is ook voor rekening ASML, TSCM en global foundies. AMD bakt zelf geen chips meer, hoeft alleen een ontwerp te maken en waar nodig bijschaven.

Dus het valt mee. Het uitbesteden van chipontwerk is niet zo slecht hoor.
Dit is voor Nvidia natuurlijk niet anders......

R&D beperkt zich voor zowel AMD als Nvidia tot het ontwerpen van chips.
De kosten om aan goede yields te komen vallen uberhaupt onder productie kosten en niet onder R&D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nou ja, als je als chipdesigner een moeilijk te fabben design aanlevert dan zijn de yields ook niet best zijn, er is wel enige wisselwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Concurrentie Achtergrond Artikel over de R300 serie:

http://www.bidnessetc.com...300-series-to-the-market/

In het kort komt het er op neer dat AMD eens een keer haast moet maken met de aankondiging + levering omdat ze potentieel goed concurrerende hardware in handen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tsja, het is niet alsof AMD geen haast maakt, ze lanceren elk produkt zo snel als ze kunnen.

Wat zijn de verwachtingen eigenlijk voor de Q1 kwartaalcijfers, volgende week komen die toch?

[ Voor 34% gewijzigd door Dreamvoid op 09-04-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op donderdag 09 april 2015 @ 19:31:
Tsja, het is niet alsof AMD geen haast maakt, ze lanceren elk produkt zo snel als ze kunnen.

Wat zijn de verwachtingen eigenlijk voor de Q1 kwartaalcijfers, volgende week komen die toch?
Volgens mij kwam AMD toch regelmatig in het nieuws met oplopende voorraden nieuw spul omdat ze eerst oudere versies wilde verkopen, productie problemen, uitstel en multi jaren plannen van ontwerp tot verkoop. Doorpakken is nooit AMD's sterkste kant geweest waarop ook heel veel krtiek is gekomen (klanten / Fin.).
Lisa Su zou daar veel beter in zijn, maar dat is nog even afwachten.......

AMD's kwartaalcijfers verwacht ik dit jaar vrij weinig van maar in 2016 juist veel: 14nm / ZEN / K12 / ARM.
Woensdag 15 april zijn eerste kwartaal cijfers voor AMD. (...meestal is dat op een donderdag.... :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dan zou ik van 2016 ook nog niet zo heel erg veel verwachten. Financieel gezien zullen die producten pas later rendabel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ach, na al de tijd weten we toch wel hoe het gaat met AMD

"Jongens, we staan nu wel 5% minder in het rood dan vorig jaar! En onze omzet is met 10% gegroeid, en is inmiddels al 2% van die van Intel en ons marktaandeel voor de CPU's een mooie 15%, het gaat helemaal goed komen!"

:+

De 300 serie, tja, ergens vind ik het niet heel raar dat AMD die nog niet heeft gelanceerd, want alleen de 390 en 390x zullen qua prestaties heel interessant zijn gok ik zo, wellicht de 370 en 370x ook, maar verder zullen ze wss alleen maar verder uitlopen in prijs/prestatie.

Ook Nvidia lijkt maar een halve Maxwell uitgerold te hebben. De GTX960 is nogal een meh, de GTX770 heeft in zijn prijsklasse nog geen opvolger zolang de GTX970 zo duur is, De GTX750ti is leuk, maar prijzig voor wat ie biedt, en in de lage klasse loopt Nvidia gewoon achter. De 250x is een stuk sneller dan de GTX740 bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dat ziet er goed uit. Hopelijk zit er een kern van waarheid in dat ze dus met een dergelijke, zakelijk gerichte, monsterchip komen. Dat zijn de marge producten.

Die Carrizo APU op 20nm of 14nm hoeft van mij niet meer :P

Wat ik me wel afvraag is waarom er zoveel cache aanwezig is? Is zoveel nodig i.v.m. HBM? Alhoewel de GPU ook aan die cache kan d.m.v. GMI.

Hopelijk komen ze ook met een dikke CPU zonder een GPU op de die: 32 cores en 64 threads :) Maar op die manier krijgen ze wel erg veel verschillende chips in productie. Een GPU zou met de komst van DX12, HSA, OpenCL etc vrijwel altijd zijn meerwaarden kunnen hebben. Dus wie weet krijgen we alleen nog maar APU's van AMD of is dat ook raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Vind je? Dit ziet er naar mijn idee uit als zo goed als geen verbeteringen in de IPC uit, terwijl een verdubbeling in IPC eigenlijk wel noodzakelijk is. Of de software zou volgend jaar perfect over meerdere core's moeten schalen, maar dat zie ik zo snel niet gebeuren eigenlijk. Lijkt er nu op dat AMD gaat voor nog meer core's, dat is de meest simpele en goedkoopste qua ontwikkelijkingskosten en ook wel hetgeen wat te verwachten is, maar echt niet de beste keuze naar mijn idee.

Wil je niet in de negatieve spiraal komen van er is weinig geld beschikbaar voor R&D omdat er weinig verdient wordt en er wordt weinig verdient omdat er te weinig in R&D geïnvesteerd wordt. Dan moet er toch echt wat anders komen.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 10-04-2015 23:29 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

madmaxnl schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 23:20:
Dat ziet er goed uit. Hopelijk zit er een kern van waarheid in dat ze dus met een dergelijke, zakelijk gerichte, monsterchip komen. Dat zijn de marge producten.

Die Carrizo APU op 20nm of 14nm hoeft van mij niet meer :P

Wat ik me wel afvraag is waarom er zoveel cache aanwezig is? Is zoveel nodig i.v.m. HBM? Alhoewel de GPU ook aan die cache kan d.m.v. GMI.

Hopelijk komen ze ook met een dikke CPU zonder een GPU op de die: 32 cores en 64 threads :) Maar op die manier krijgen ze wel erg veel verschillende chips in productie. Een GPU zou met de komst van DX12, HSA, OpenCL etc vrijwel altijd zijn meerwaarden kunnen hebben. Dus wie weet krijgen we alleen nog maar APU's van AMD of is dat ook raar?
Aan de ene kant is het logisch dat AMD zich helemaal op de APU's stort, Intel doet dat ook min of meer, i5's en i7's hebben altijd ingebakken GPU's, en zeker met HBM en allerlei andere dingen waardoor CPU en GPU in de APU goed samenwerken, is het performancetechnisch gezien een vrij goede stap om te zetten. Ook kun je dan weer alles op 1 platform gooien, wat vast wel goedkoper is voor AMD.

Echter, GPU's nemen ruimte in, zeker de behoorlijk snelle van AMD. Volgens mij is bijna 50% van de APU voor het GPU gedeelte, de rest wordt gedeeld door CPU, geheugencontroller, cache en allerlei andere onderdelen.

Wil je dus 6 of 8 cores, een leuke GPU, een lading cache en allerlei andere tierelantijntjes in 1 geheel bakken, wordt ie erg groot en daarom duur. En dan moet die ingebakken GPU wel nuttig zijn, want ongeveer iedereen die de nieuwe x6 of x8 gaat kopen, gooit daar een losse videokaart bij.

Ook kun je die APU's sowieso niet te groot maken, want anders passen aftermarket koelers er niet meer op, en ik betwijfel of bedrijven als Noctua, Thermalright, Scythe, Gelid, CM behoefte hebben om hun koelers aan te passen omdat AMD met een rechthoekige chip komt die een stuk langer is dan al het andere op de markt.

Als dat ding op Fudzilla al echt zou zijn, is het een echte enterprise chip, gezien daar al rechthoekige van bestaan en volgens mij had Intel ze ook, maar kan die zo 123 niet vinden. .

Pagina: 1 ... 38 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.