[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.359 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:02:
[...]
LOL,Ik heb een AMD Athlon 2 X4 640 Boxed. :P

Mijn volgende CPU. :9
LOL jouw propus X4 stamt uit nota bene 2008/2009, het is nu 2015......
pricewatch: AMD Athlon II X4 620 Boxed
De huidige X4 Athlons voor FM1 en FM2 zijn van een heel ander ontwerp en niet meer vergelijkbaar.

Je nieuwe APU is een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 13:32
Of de athlon versie ervan - de 860K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:09
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 17:37:
[...]

De huidige X4 Athlons voor FM1 en FM2 zijn van een heel ander ontwerp en niet meer vergelijkbaar.

Het is misschien een ander ontwerp, maar je kan toch testresultaten vergelijken?

Als je kijkt naar cinebench scoort de athlon II 640 bij hardware.info 3.36 en de 7850k 3.61, 10% sneller, beetje matig.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haarbal schreef op maandag 05 januari 2015 @ 18:14:
[...]
Het is misschien een ander ontwerp, maar je kan toch testresultaten vergelijken?

Als je kijkt naar cinebench scoort de athlon II 640 bij hardware.info 3.36 en de 7850k 3.61, 10% sneller, beetje matig.
Je kan een APU niet meer vergelijken met een X4 van dik 5 jaar oud.
Al is het alleen maar omdat de APU een redelijk stevige videokaart heeft ingebouwd tegen dezelfde Watts.
De APU zal daarom ook een Grafische score behalen, de propus heeft daar een igp/discrete GPU voor nodig.

Verder zegt 1 test ook niet alles. De performance per Watt heeft echt niet stilgestaan in 5 jaar:
http://www.cpubenchmark.n...D+Athlon+II+X4+620&id=166
http://www.cpubenchmark.n...AMD+A10-7850K+APU&id=2133

Bijna een dubbele score voor de A10-7850 voor alleen de CPU. Daar komt dan nog de GPU score bij !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
1 test zegt idd niet alles, maar passmark zegt bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haarbal schreef op maandag 05 januari 2015 @ 18:54:
1 test zegt idd niet alles, maar passmark zegt bijna niets.
Over niets zeggende posts gesproken...... :F

Het is jouw mening waar je recht op hebt. Ik heb een andere mening waar ik ook recht op heb.

Terug naar de inhoud:

Van de AMD nieuwsbrief: Corporate Responsibility at AMD

http://www.amd.com/en-us/who-we-are/corporate-responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Idd passmark zegt alles (voor iemand die niks ander doet met zijn PC dan passmark draaien). Voor de rest van de wereld zegt het idd niets. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 19:59:
Idd passmark zegt alles (voor iemand die niks ander doet met zijn PC dan passmark draaien). Voor de rest van de wereld zegt het idd niets. :p
Spreek voor jezelf.......

Iedereen weet dat er haken en ogen zitten aan Passmark.

Wanneer het daadwerkelijk voor de rest vd Wereld niets zou zeggen zou het dan uberhaupt nog bestaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:05:
Wanneer het daadwerkelijk voor de rest vd Wereld niets zou zeggen zou het dan uberhaupt nog bestaan ?
Omdat jij er naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je denkt dat er geen nuttelozen programma's of producten bestaan? :D Die bestaan er zo veel, bijvoorbeeld een HDMI naar VGA verloopje, werkt niet, kan niet werken, wel te koop en zo zijn er nog zoveel producten. Zolang iemand er winst mee kan maken dan is het er wel. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hoeveel levert dat Passmark op wanneer er 1 iemand naar kjkt en de rest vd Wereld niet ?

Modbreak:Deze manier van posten KAN hier niet!

EDIT: Hoe kan een programma winst maken wanneer het niemand (behalve ik dan) iets zegt ?
N.B. je begint jezelf nu nl flink tegen te spreken..........

EDIT 2 hieronder: dus er zijn toch meer mensen dan 1 die hier iets mee doen......geweldig !

[ Voor 38% gewijzigd door Edmin op 05-01-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Passmark staat er wel bekend om slechts een hele ruwe schatting te zijn, leuk voor als er geen andere data is, of om een vergelijking te maken die je anders niet snel gaat vinden, maar daar is alles ook wel mee gezegd.

Ik heb het ook wel eens gebruikt om te kijken of een laptop die eerder snel oververhitte nogsteeds een heethoofd was. Om daar nou direct de meest zware burn-in programma's op los te laten, is vragen om moeilijkheden.

Het bestaat, denk ik, vooral omdat idd mensen er toch op klikken en het geloven.

Om het eens heel simpel te maken: gebruiken GEVESTIGDE websites het als een van hun voornaamste bron? If yes: goede benchmarktool If no: weinig waarde aan hechten.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:09:
[...]

EDIT 2 hieronder: dus er zijn toch meer mensen dan 1 die hier iets mee doen......geweldig !
Ja er zijn veel meer domme mensen. VGA naar HDMI verloopjes of andersom worden ook goed verkocht ook al komt degene er pas achter dat het niet werkt op het moment dat het product al in bezit is. De fabrikant/verkoper heeft het geld al binnen, dus wat maakt het hun uit. Kan mij zelfs nog een site/ebay verkoper herinneren die het er zelfs bijzette dat het niet werkte, maar het wel gewoon verkocht. :P

Zelfde geld voor passmark, dat het nergens opslaat is niet hun probleem. Zolang er behoefte aan is en mensen er naar blijven kijken dan is het alleen maar winst voor hun.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@VasZaitsev:

Ik gebruik Passmark ook als een heel grove benchmark en slechts ter indicatie.

Juist in het voorbeeld waarin werd gesteld dat een vijf jaar oude X4 en een A10-7850 vergelijkbaar scoren geeft het terecht een heel ander beeld (factor 2).

@The-mask hierboven: "Er zijn veel meer domme mensen" Breek me de bek niet open........ :X

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2015 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 09:47
Is het al bekend of Beema ook naar Socket AM1 komt? Het lijkt me tof om nu een systeempje te bouwen met een Athlon 5350 en die later te kunnen upgraden voor vijf tientjes met een nog zuinigere variant die nog beter presteert.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacmanoncrack
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 12:37
-The_Mask- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:17:
[...]

Ja er zijn veel meer domme mensen. VGA naar HDMI verloopjes of andersom worden ook goed verkocht ook al komt degene er pas achter dat het niet werkt op het moment dat het product al in bezit is. De fabrikant/verkoper heeft het geld al binnen, dus wat maakt het hun uit. Kan mij zelfs nog een site/ebay verkoper herinneren die het er zelfs bijzette dat het niet werkte, maar het wel gewoon verkocht. :P

Zelfde geld voor passmark, dat het nergens opslaat is niet hun probleem. Zolang er behoefte aan is en mensen er naar blijven kijken dan is het alleen maar winst voor hun.
Verloopje van displayport naar VGA werkt anders super :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:55
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:19:
@VasZaitsev:

Ik gebruik Passmark ook als een heel grove benchmark en slechts ter indicatie.

Juist in het voorbeeld waarin werd gesteld dat een vijf jaar oude X4 en een A10-7850 vergelijkbaar scoren geeft het terecht een heel ander beeld (factor 2).

@The-mask hierboven: "Er zijn veel meer domme mensen" Breek me de bek niet open........ :X
Ik weet niet of het zo terecht is als jij wilt suggereren. Zijn oude X4 is helemaal niet zo veel trager. Singlethreaded komt het verschil nooit in de buurt van factor 2. Passmark moet je gewoon links laten liggen en niet aanbrengen imo. Vergelijken gaat heel makkelijk via Anandtech: http://www.anandtech.com/bench/product/106?vs=675

@Robolokotobo

Volgens hun roadmap van eind 2013 niet in ieder geval jammer genoeg.
https://www.dropbox.com/s...202013%20Roadmap.jpg?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 17:37:
[...]

Ik heb die X4 640 echter 5 jaar geleden gekocht(begin 2010) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 09:47
Volgens deze Wikipedia pagina zou Beema ook naar AM1 komen http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM1 Ik kom ook veel tekst uit 2014 tegen van bekende websites die speculeerden dat Beema ook naar AM1 zou komen. Maar eigenlijk was in 2013 al bekend dat dat niet zou gaan gebeuren?

[ Voor 7% gewijzigd door Robolokotobo op 05-01-2015 21:30 ]

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lambo LP670 SV schreef op maandag 05 januari 2015 @ 21:07:
[...]
Ik weet niet of het zo terecht is als jij wilt suggereren. Zijn oude X4 is helemaal niet zo veel trager. Singlethreaded komt het verschil nooit in de buurt van factor 2. Passmark moet je gewoon links laten liggen en niet aanbrengen imo. Vergelijken gaat heel makkelijk via Anandtech: http://www.anandtech.com/bench/product/106?vs=675
Nu nog Singlethreaded gaan vergelijken is imho niet erg zinvol.
Wel scoort juist de A10-7850 heel fors hoger ook op Single als de X4 620 (2842 tegen 4273):
http://www.anandtech.com/bench/product/106?vs=1200

Verder Heeft Anandtech prima betrouwbare benchmarks en is het juist die betrouwbaarheid die bij Passmark heel veel minder is. Echter zit er wel enige kern van waarheid / realiteit in hun resultaten.
Die resultaten afdoen als compleet waardeloos klopt dan ook niet.
Passmark blinkt juist weer uit in compleetheid, bijna iedere cpu / gpu valt er te vinden.
Bij Anandtech vind ik slechts 1 op de 3 cpu's / gpu's die ik bij Passmark aantref.
Dat de betrouwbaarheid te wensen overlaat neem ik voor een grove eerste indicatie graag op de koop toe.

Het staat iedereen uiteraard vrij om andere keuzes te maken......
(ik moet dus niets, net zoals een ander ook niets moet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:45:

Wel scoort juist de A10-7850 heel fors hoger ook op Single als de X4 620 (2842 tegen 4273):
http://www.anandtech.com/bench/product/106?vs=1200
Wat daar ook opvalt is dat bij AMD de IPC totaal helemaal niks is vooruitgegaan 0,0. Enige winst die er is is het verschil in kloksnelheid. Wel heel jammer, meer dan 5 jaar verder en eigenlijk geen vooruitgang behalve een hogere kloksnelheid.

Voor als je het niet gelooft: 2842 / 2,6GHz (de kloksnelheid van X4 620) * 4GHz (de turbo frequentie van de A10-7850K) = 4372. 100 punten meer als een A10-7850K, verschil is dus zo klein dat je gewoon kunt zeggen dat er geen verschil is. Multi-threaded precies hetzelfde 10168/2.6*3.7=14469. Zo'n 450 punten meer, ook weer zo dicht bij elkaar dat je het gelijk kan noemen.

Jammer maar helaas, AMD heeft gewoon veel te weinig geld doordat ze te weinig verkopen en daardoor weer te weinig geld voor R&D, een visuele cirkel waar moeilijk uit is te komen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:09:
[...]
Wat daar ook opvalt is dat bij AMD de IPC totaal helemaal niks is vooruitgegaan 0,0. Enige winst die er is is het verschil in kloksnelheid. Wel heel jammer, meer dan 5 jaar verder en eigenlijk geen vooruitgang behalve een hogere kloksnelheid.

Voor als je het niet gelooft: 2842 / 2,6GHz (de kloksnelheid van X4 620) * 4GHz (de turbo frequentie van de A10-7850K) = 4372. 100 punten meer als een A10-7850K, verschil is dus zo klein dat je gewoon kunt zeggen dat er geen verschil is. Multi-threaded precies hetzelfde 10168/2.6*3.7=14469. Zo'n 450 punten meer, ook weer zo dicht bij elkaar dat je het gelijk kan noemen.

Jammer maar helaas, AMD heeft gewoon veel te weinig geld doordat ze te weinig verkopen en daardoor weer te weinig geld voor R&D, een visuele cirkel waar moeilijk uit is te komen.
Dat is slechts een gedeelte van het verhaal......

De A10-7850 bevat namelijk voor hetzelfde TDP ook nog een vrij rappe videokaart.
Ook kun je niet zo maar de X4 620 klokfrequentie vermenigvuldigen zoals het jou uitkomt.
Waarschijnlijk gaat daarmee het stroomverbruik zo ongeveer kwadratisch oplopen tot een niveau waar je PC een meltdown krijgt, daarmee is dat dus niet meer realistisch.
De CPU en GPU van de A10-7850 samen met het stroomverbruik en kostprijs vormen imho wel degelijk een grote stap voorwaarts.

Toegegeven AMD kan Intel/Nvidia qua investeringen niet goed bijhouden.
De afgelopen jaren zijn voor AMD survive & restructure jaren geweest.
Niet te onderschatten positief nieuws is dat AMD spul tegenwoordig WEL bij meadelmarkt etc. ligt.
(ipv dankzij Intel omkopingspraktijken uit het verleden niet verkrijgbaar in mainstream retail)

Ik vermoed & hoop dat het compleet nieuwe ontwerp wat eind 2015 moet uitkomen en wat van dezelfde hand is als van diegene die de A64's ontwierp waarbij AMD voor het eerst Intel in 2004/2006 ver voorbij streefde wederom een game changer gaat worden. O-)

Wanneer Mw. Su daadwerkelijk zo goed is als word aangegeven in het winstgevend maken van bedrijven dan vallen er voor AMD per begin 2016 een heleboel puzzelstukjes op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:28:
De A10-7850 bevat namelijk voor hetzelfde TDP ook nog een vrij rappe videokaart.
Ook kun je niet zo maar de X4 620 klokfrequentie vermenigvuldigen zoals het jou uitkomt.
Waarschijnlijk gaat daarmee het stroomverbruik zo ongeveer kwadratisch oplopen tot een niveau waar je PC een meltdown krijgt, daarmee is dat dus niet meer realistisch.
De CPU en GPU van de A10-7850 samen met het stroomverbruik en kostprijs vormen imho wel degelijk een grote stap voorwaarts.
True, maar die sprong voorwaarts is niet van AMD. Dat komt namelijk door de verkleining van productieprocess van 45nm naar 28nm, dat is ruwweg een verkleining van 2,5 keer. Daarmee moet prima een hogere kloksnelheid en een stuk lager verbruik mee te halen zijn. GloFo zal 28nm wel goed in hun macht hebben, vooral met de nieuwe geruchten dat AMD naar 28nm GloFo gaat overstappen voor de volgende generatie videokaarten doordat het iets beter schijnt te zijn als TSMC. Die eer van hogere kloksnelheid en een lager verbruik is dus niet echt iets wat AMD toekomt.
Ik vermoed & hoop dat het compleet nieuwe ontwerp wat eind 2015 moet uitkomen en wat van dezelfde hand is als van diegene die de A64's ontwierp waarbij AMD voor het eerst Intel in 2004/2006 ver voorbij streefde wederom een game changer gaat worden. O-)
Ik hoop met je mee, maar denk wat anders.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:59
@trm0001; Dat nieuwe ontwerp, je bedoelt toch niet Carrizo? Want alles wat ik daarover tegenkom is slechts 30% prestatieverbetering maar geen uitleg waarin die verbetering dan precies zit. Gezien de geruchten van eDRAM kan dat wel eens alleen op de GPU duiden.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:03
Hij doelt op de nieuwe Zen core die in ontwikkeling is.

In 2016 AMD plans to introduce two new general-purpose microprocessor architectures: K12 high-performance ARMv8-A compatible architecture that is expected to significantly strengthen AMD’s positions on the market of ARM servers; as well as Zen high-performance x86 micro-architecture that is projected to return AMD to high-performance desktops and servers. Both micro-architectures are expected to play a tremendously important role in AMD’s future. The company seems to be optimistic about its competitive positions in 2016 and onwards..

http://www.kitguru.net/co...future-in-2016-and-ahead/

[ Voor 85% gewijzigd door chaoscontrol op 05-01-2015 23:56 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ah okee, bedankt. Eerst benchmarks zien, dan geloven. Ik heb er niet zo'n vertrouwen in dat AMD een gigantische inhaalslag zal maken. Maar hoop het wel uiteraard. O-)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
-The_Mask- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:09:
[...]

Klopt, na al die jaren rommelen aan een slecht design (Bulldozer, Piledriver, Steamroller, Excavator) zijn ze terug waar we ze een aantal jaren geleden ook al waren (Op CPU gebied). Best jammer. Een eigen voorbeeldje van Cinebench 11.5 cijfers multithreaded. Phenom 965@3.4GHz geeft 397 hier. De A10 5800K@4GHz doet maar 340. Extra hoge frequentie en toch een aanzienlijk lagere score. Echt blij wordt ik er niet van.

Daarom maar hopen dat ze met Zen wel het licht terug gezien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@NitroX:

Nee ik bedoel ZEN & K12 (Jim Keller):
https://www.youtube.com/watch?v=SOTFE7sJY-Q
(Carizzo komt al dit halverwege dit jaar uit en is een ouder ontwerp, ZEN & K12 zijn compleet nieuw)

Samen met 14nm zie ik die ontwikkelingen als kansrijk.

@The mask:
Het zijn toch echt AMD's keuzes geweest bij wie ze voor welk bedrag hun chips (op welk formaat) laten bakken tegen welk bedrag die ervoor zorgen dat ze uberhaupt tegen een bepaald tarief verkrijgbaar zijn.

AMD heeft er bv voor gekozen om tegen hoge boete onder GBF's contracten uit te komen waardoor ze nu flexibeler zijn in hun keuze. Dit ipv vast te zitten aan GBF welke in het begin (van FX) voor niet al beste yields en resultaten zorgde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zette net even een 6 jaar oude Phenom II X4 tegen over een FX4300. http://www.anandtech.com/bench/product/700?vs=80 Dan zie je dat AMD op CPU gebied totaal stil staat. Intel was toen al redelijk sneller en ze zijn nu echt veel sneller.

AMD heeft door een kleiner productie process eigenlijk alleen maar 8 cores bij elkaar kunnen gooien en dat nog wat samen gevoegd zodat het niet helemaal 8 losse cores zijn.

Enige wat AMD moet doen is zorgen dat de twee keer zo snel worden per kloktik, maar de IPC verdubbelen lijkt mij onmogelijk zonder dat je die twee keer zo groot wordt of het verbruik omhoog schiet.

Maar dat is wel het enige wat ze kunnen doen, pas dan kun je weer aansluiten bij Intel, maar hiervoor heb je wel een hele grote hoge hoed nodig...

Edit: ja het was natuurlijk hun keuze, maar niet meer dan dat, alleen een keuze. Product zelf is niet beter geworden behalve dat het op een kleiner productieproces is gemaakt, wat zorgt voor een lager verbruik en de mogelijkheid geeft tot een hogere kloksnelheid.

[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 06-01-2015 01:03 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ The Mask:

Er komt dus een compleet nieuw Jim Keller ontwerp voor de Zen & K12.
Ook komt er 14nm aan voor AMD dankzij de samenwerking met Samsung
Rory Read heeft AMD (op bijzondere eenmalige uitgaven na) weer winstgevend gemaakt & gereorganiseerd.
De XBox / PS4 chip verkopen lopen als een trein.
Lisa Su schijnt erg goed te zijn in het winstgevend maken van ondernemingen.

Waarom dan nog focussen op het oplappen van 4 jaar oude ontwerpen ?

De X4 en FX4300 kun je niet echt onderling vergelijken.
De X4 is een volwaardige Quadcore de FX4300 niet (2+4 design).
Toch presteren ze ongeveer gelijk, wat dus wel degelijk vooruitgang is......

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2015 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat moet ook, 14nm FinFET zorgt voor een mooie grote stap vooruit in verbruik en die size. Maar de kloksnelheid van AMD is voor de CPU's en APU's al meer dan hoog genoeg. Dus de enige winst, behalve meer core's, die ze kunnen maken is IPC verbetering. Dus laten we dan maar duimen voor een verdubbeling hiervan en een halvering van het verbruik en dit met een kleine die. Dan zitten ze waar Intel nu ongeveer zit, al zal Intel in 2 jaar tijd natuurlijk al weer wat verder zijn. Maar zoiets zou al geweldig zijn. :)

Een FX4300 is idd geen volwaardige quadcore, maar gedraagt zich wel als één. In tegenstelling tot een i3 welke zich meer gedraagt als een dualcore met wat extra. Zoals ik zei zijn er wat dingen samen gevoegd wat niet zorgde voor veel verlies in performance. Maar als je kijkt naar het totaal plaatje, performance single, multithread en verbruik, dan is er gewoon eigenlijk geen winst geboekt.

[ Voor 27% gewijzigd door -The_Mask- op 06-01-2015 01:27 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 01:19:
Dat moet ook, 14nm FinFET zorgt voor een mooie grote stap vooruit in verbruik en die size. Maar de kloksnelheid van AMD is voor de CPU's en APU's al meer dan hoog genoeg. Dus de enige winst, behalve meer core's, die ze kunnen maken is IPC verbetering. Dus laten we dan maar duimen voor een verdubbeling hiervan en een halvering van het verbruik en dit met een kleine die. Dan zitten ze waar Intel nu ongeveer zit, al zal Intel in 2 jaar tijd natuurlijk al weer wat verder zijn. Maar zoiets zou al geweldig zijn. :)
Nee, er bestaat nl ook nog zoiets als een alles bepalend ontwerp waarmee een CPU/APU kansrijk kan zijn of niet. De architektuur van ZEN & K12 zal fundamenteel anders zijn als van de huidige APU's en FX.

De bedoeling was dat FX vanaf het begin zou compenseren voor het (1+2 ontwerp) door veel hogere kloksnelheden. Maw een beperkt ontwerp wat moest worden gecompenseerd door hogere kloks.
Die hogere kloks lukten niet waarmee het toch al beperkte Bulldozer ontwerp faalde en hard ook.

Akelig voor AMD maar gunstig voor klanten die voor erg weinig geld een goede midrange kunnen kopen.

Ik kan me niet voorstellen dat Jim Keller met een dergelijk brak ontwerp komt.
Wel verwacht ik hij op zijn minst met een ontwerp komt wat qua vooruitgang richting A64 gaat.
Doet Jim Keller A64 nog eens dunnetjes over dan loont het om vtv even aandelen AMD aan te schaffen.
Zeker wanneer dat spul op 14nm uitkomt (waarvan AMD dadelijk 3 keuzes heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 00:23:
[...]

Klopt, na al die jaren rommelen aan een slecht design (Netburst en doorontwikkelingen) zijn ze terug waar we ze een aantal jaren geleden ook al waren (Op CPU gebied).
Grappig, als ik het een heel klein beetje edit, had het over Intel kunnen gaan 10 jaar geleden. :+ Ik weet het, het is een andere situatie, maar toch grappig.

Niets is onmogelijk al begint ARM wel door te breken (en te presteren) dus wie weet wat voor apparaten er in 2016 zijn, misschien is de helft van de laptops dan wel een ARM chromebook-achtig iets en héél misschien is die ARM CPU dan wel die K12 van AMD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Chaoscontrol:

AMD FX doet idd Intels Pentium 4 debacle nog eens dunnetjes 1 op 1 over:

Slecht ontwerp.
Ontwerp houdt te weinig rekening met Floating Point (Game).
Gericht op te hoge klok verwachtingen.
Kloksnelheden worden niet waargemaakt.
Thermische problemen.
Prestatie problemen.
Achterblijvende verkopen.
Concurrentie wint marktaandeel.

Opmerkelijk detail: zowel Intel als AMD hadden verwacht vrij eenvoudig de 5ghz aan te kunnen tikken :F

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:45
P4 was inderdaad een debacle, maar Intel kwam goed terug met de Core cpu's. Het centrino platform bestond uit goede zuinige cpu's en dat hebben ze geloof ik doorgezet naar het core design.

Centrino -> P4 -> Core = Goed -> matig -> Goed

Als het nou met AMD ook zo gaat:
A64 -> FX -> nieuw = Goed -> Matig -> Goed

Laten we het hopen dat er weer zo'n knaller komt als de A64 toentertijd was.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PASware schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:11:
P4 was inderdaad een debacle, maar Intel kwam goed terug met de Core cpu's. Het centrino platform bestond uit goede zuinige cpu's en dat hebben ze geloof ik doorgezet naar het core design.

Centrino -> P4 -> Core = Goed -> matig -> Goed

Als het nou met AMD ook zo gaat:
A64 -> FX -> nieuw = Goed -> Matig -> Goed

Laten we het hopen dat er weer zo'n knaller komt als de A64 toentertijd was.
Nee C2D was echt een nieuw ontwerp wat puur tot doel had de achterstand op AMD ineens weg te werken.
Het was Intels technische antwoord op AMD. Het marketing antwoord van Intel was AMD uitsluiten vd markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Uhm, hier gaat iets niet goed bij jullie;

Centrino is geen cpu maar een platform; http://en.wikipedia.org/wiki/Centrino
Daarnaast was het een mobile platform en niet een desktop ding.

Core was niet een nieuw ontwerp maar gebaseerd op Banias/Dothan (Pentium M) en was ook alleen voor de mobiele markt.

It is based on the Yonah processor design and can be considered an iteration of the P6 microarchitecture, introduced in 1995 with Pentium Pro.
Pas met Core 2 kwam het naar de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn excuus, ik noem het onder de verzamelnaam Core maar bedoel in feite vanaf Core2Duo.
Aangepast in bovenstaande post.

trm0001 heeft als AMD fanboy weinig op met intel, dus dan is zo'n foutje snel gemaakt...... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:07:
Opmerkelijk detail: zowel Intel als AMD hadden verwacht vrij eenvoudig de 5ghz aan te kunnen tikken :F
Bij Intel was het idd het idee om 10GHz CPU's uit te brengen, dat was ook terug te vinden op de roadmaps, maar een dikke 10 jaar geleden kwamen ze er achter dat dat toch niet helemaal de juiste richting was.

De vraag is als AMD ook dit idee had. Was het niet gewoon zo dat de prestaties heel erg tegenvielen waardoor ze genoodzaakt waren een hoge kloksnelheid te gebruiken, waardoor gelijk ook het verbruik omhoog schoot.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 01:31:
[...]

Nee, er bestaat nl ook nog zoiets als een alles bepalend ontwerp waarmee een CPU/APU kansrijk kan zijn of niet. De architektuur van ZEN & K12 zal fundamenteel anders zijn als van de huidige APU's en FX.
Ja dat zei ik de IPC moet omhoog en dat kan alleen maar met een totaal nieuwe architectuur. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:32:
Ja dat zei ik de IPC moet omhoog en dat kan alleen maar met een totaal nieuwe architectuur. :P
Nee je kan ook twee cores van exact hetzelfde ontwerp plakken op 1 die dan bereik je dat ook.
Stapelen word ook overwogen etc.

Een echt slimmer en doordachter ontwerp (wat ik dus van Jim Keller verwacht) kan de hele prestaties van een CPU/APU sterk omhoog krikken. Dus niet alleen Instructies Per Clock maar meer Prestaties per Clock.
Denk aan: lengte vd pipeline, Bits (128?) bandbreeedte, instructieset keuzes, legacy overhead etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:15:
[...]

Nee C2D was echt een nieuw ontwerp wat puur tot doel had de achterstand op AMD ineens weg te werken.
Het was Intels technische antwoord op AMD. Het marketing antwoord van Intel was AMD uitsluiten vd markt.
Ja, die ging met een zak geld naar een universiteit en beloofde een flink bedrag in ruil voor een uitstekend CPU ontwerp. Zodoende is de C2D ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:45:
[...]
Ja, die ging met een zak geld naar een universiteit en beloofde een flink bedrag in ruil voor een uitstekend CPU ontwerp. Zodoende is de C2D ontstaan.
Geen idee waar je het over hebt ?

Gates ging ooit met een zak geld naar zijn Uni en kocht daar in feite windows.
Intel doet dacht ik toch echt zijn eigen ontwerpen, ook van de C2D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.engadget.com/2...ingement-by-the-universi/

Ze zijn wel degelijk naar een universiteit gestapt met een zak geld in ruil voor R&D op een CPU.

Ze zijn echter aangeklaagd door diezelfde universiteit later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:37:
[...]

Nee je kan ook twee cores van exact hetzelfde ontwerp plakken op 1 die dan bereik je dat ook.

[...]
Maar dan moet de software daar ook gebruik van maken. Als de software niet multithreaded is dan zit je nog steeds met de lage IPC van 1 core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

NitroX infinity schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:56:
[...]

Maar dan moet de software daar ook gebruik van maken. Als de software niet multithreaded is dan zit je nog steeds met de lage IPC van 1 core.
Om gezever te vermijden: er wordt single-thread IPC bedoeld, die moet dus ferm stijgen vooraleer AMD terug Intel ingehaald kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IPC zegt wel veel maar niet alles. Liever zie ik de Prestaties stijgen per Clock dan de hoeveelheid Instructies.

@Jsim: een mogelijk patentinbreuk uit 1998 is wel even iets anders dan de C2D laten ontwerpen bij een Uni.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2015 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

-The_Mask- schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 00:58:
Ik zette net even een 6 jaar oude Phenom II X4 tegen over een FX4300. http://www.anandtech.com/bench/product/700?vs=80 Dan zie je dat AMD op CPU gebied totaal stil staat. Intel was toen al redelijk sneller en ze zijn nu echt veel sneller.

AMD heeft door een kleiner productie process eigenlijk alleen maar 8 cores bij elkaar kunnen gooien en dat nog wat samen gevoegd zodat het niet helemaal 8 losse cores zijn.

Enige wat AMD moet doen is zorgen dat de twee keer zo snel worden per kloktik, maar de IPC verdubbelen lijkt mij onmogelijk zonder dat je die twee keer zo groot wordt of het verbruik omhoog schiet.

Maar dat is wel het enige wat ze kunnen doen, pas dan kun je weer aansluiten bij Intel, maar hiervoor heb je wel een hele grote hoge hoed nodig...

Edit: ja het was natuurlijk hun keuze, maar niet meer dan dat, alleen een keuze. Product zelf is niet beter geworden behalve dat het op een kleiner productieproces is gemaakt, wat zorgt voor een lager verbruik en de mogelijkheid geeft tot een hogere kloksnelheid.
Wie zegt dat AMD wil aansluiten? Ze zetten in op GPU of meer op APU. Intel's R&D krijgt meer geld dan de totale omzet van AMD, dit gaat AMD ook nooit winnen en dat hebben ze optijd ingezien. Laat ze nu eerst maar eens winst maken en daarna verder kijken. Hoeveel pc kopers weten nu daadwerkelijk wat hun CPU precies inhoud, die kijken naar cores en klok en denken, meer is beter.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:06:
IPC zegt wel veel maar niet alles. Liever zie ik de Prestaties stijgen per Clock dan de hoeveelheid Instructies.
Met IPC worden algemene prestaties geïmpliceerd, volgens wat ik ervan ken.

Inderdaad zijn de enkeldraadse (mooie vertaling, waar!) prestaties hetgeen waar iedereen naar uitkijkt, want dat definieert zowat de prestaties van het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Meh, boeiend wat die termen betekenen, wat we willen is betere per-thread performance zodat de spellen beter draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevilsProphet schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:46:
[...]

Met IPC worden algemene prestaties geïmpliceerd, volgens wat ik ervan ken.

Inderdaad zijn de enkeldraadse (mooie vertaling, waar!) prestaties hetgeen waar iedereen naar uitkijkt, want dat definieert zowat de prestaties van het ontwerp.
Nee met IPC word bedoeld het aantal Instructies per clock. Veel mensen denken onterecht dat dit een soort absolute waarheid is vwb de prestaties. Dit is niet het geval.

Ter illustratie:

De FX lijn heeft op iedere 2 Integer rekenkernen 1 Floating point rekenkern. Bij de IPC waarde is dus grofweg de helft (1/3) voor Floating Point. Rekenkernen die je niet hebt genereren ook geen IPC.
Laat nou net Floating Point doorslaggevend zijn voor Game prestaties.
De IPC van FX is dus niet alles bepalend voor de Game prestaties. Vandaar dat je bij AMD FX ook altijd extra's cores nodig hebt om bv vergeleken met Intel of de oudere (volwaardige cores van AMD: Phenom X4/X6) toch vergelijkbare game prestaties te krijgen. De keerzijde is wel dat bv een FX6XXX goed betaalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:08:
Nee met IPC word bedoeld het aantal Instructies per clock. Veel mensen denken onterecht dat dit een soort absolute waarheid is vwb de prestaties. Dit is niet het geval.
Dat is niet onterecht, het klopt bijna altijd. Dat AMD gebruik maakt van hybride dualcoremodules waarbij je niet de IPC van een module of core kan delen of vermenigvuldigen om te berekenen wat een groter of kleiner aantal cores of modules zullen presteren ligt inderdaad aan het asymmetrisch ontwerp van de cores in elke module, maar zulke ontwerpen zijn tot nu toe nogal schaars. Zolang het gewoon een kwestie is van afzonderlijke cores aan elkaar lijmen is het best bruikbaar als richtlijn. De uitzondering die jij aanhaalt, brengt inderdaad een belangrijk punt naar voren.
Ter illustratie:

De FX lijn heeft op iedere 2 Integer rekenkernen 1 Floating point rekenkern. Bij de IPC waarde is dus grofweg de helft (1/3) voor Floating Point. Rekenkernen die je niet hebt genereren ook geen IPC.
Laat nou net Floating Point doorslaggevend zijn voor Game prestaties.
De IPC van FX is dus niet alles bepalend voor de Game prestaties. Vandaar dat je bij AMD FX ook altijd extra's cores nodig hebt om bv vergeleken met Intel of de oudere (volwaardige cores van AMD: Phenom X4/X6) toch vergelijkbare prestaties te krijgen. De keerzijde is wel dat bv een FX6XXX goed betaalbaar is.
Er zit inderdaad voornamelijk een enkele FP-unit in een module, maar is die niet opdeelbaar tot twee afzonderlijk te gebruiken 128-bit FP-units? Of is dat nutteloos omdat games toch steeds gebruik maken van 256-bit FP-berekeningen?

[ Voor 7% gewijzigd door RuddyMysterious op 06-01-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:54:
Hij doelt op de nieuwe Zen core die in ontwikkeling is.

In 2016 AMD plans to introduce two new general-purpose microprocessor architectures: K12 high-performance ARMv8-A compatible architecture that is expected to significantly strengthen AMD’s positions on the market of ARM servers; as well as Zen high-performance x86 micro-architecture that is projected to return AMD to high-performance desktops and servers. Both micro-architectures are expected to play a tremendously important role in AMD’s future. The company seems to be optimistic about its competitive positions in 2016 and onwards..

http://www.kitguru.net/co...future-in-2016-and-ahead/
Ben benieuwd. 2016 is het waarschijnlijk weer hoog tijd voor een upgrade bij mij en het zou leuk zijn als ik weer eens serieus naar een AMD offering voor mijn PC zou kunnen kijken na alle Intels die de afgelopen jaren in mijn behuizingen hebben gewoond.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 10:27
AMD laat Carrizo laptop-prototype zien op CES:
http://anandtech.com/show...-carrizo-laptop-prototype
AMD is still on track for a Q2/Q3 release of Carrizo, and we’re looking forward to seeing what the Excavator core can do in terms of performance. Also note that the GPU will be “Next Generation” GCN (from the redundant department of redundancy?), with support for DX12.
Ook hardwarematige h.265 ondersteuning, dus dat is mooi.

[ Voor 58% gewijzigd door SpankmasterC op 08-01-2015 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

from the redundant department of redundancy?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:07:
from the redundant department of redundancy?
“Next Generation” GCN = “Next Generation - Graphics Core Next (Generation)"

Is als zeggen Star Trek - Next Generation Next Generation (IPV bv Star Trek - Voyager)

Het is gewoon een woordgrapje. :)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Gottam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Is Carrizo alleen maar een mobiel platform? Ik hoor helemaal niets over desktop versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19
Niet zozeer maar je moet er niet teveel op hopen aangezien de geheel nieuwe architectuur (zen) al in 2016 zou komen.
Q2/Q3 2015 ~2016
Het feit dat ze ook niet over een desktop versie reppen is natuurlijk niet hoopgevend. Het uitblijven van een update van de high end Kaveri (hogere klok en betere gpu) doet niet echt veel goeds vermoeden voor dit jaar

Ik denk dat 2015 vooral "milk the consoles" zal worden, dan dat productieprocess afschrijven en een nieuwe opzetten voor zen met hopelijk wat cashflow van de consoles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De reden zal vooral commercieel zijn, ik betwijfel of OEMs veel interesse hebben in desktop chips? De snelle GPU van Carrizo is ideaal voor laptops en all-in-ones waar geen plek is voor een losse GPU, maar de meeste desktop PC's zijn tegenwoordig ofwel zakelijke PC's waar nauwelijks GPU power nodig is, ofwel gaming rigs waar mensen toch losse GPU's erin prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Zolang ze er maar geen al te deftige accu achter hoeven te hangen, zal dat toch wel meevallen? Ze hebben in ieder geval meer keuzevrijheid hoeveel power ze sowieso in die laptops willen hebben. Ik vind dit best positief nieuws, als de APU zelf maar competitief genoeg is op het CPU-vlak, GPU is echt geen probleem meer. Desnoods is er nu meer ruimte voor standaardisering van SSD's in die budgetklasse, daarmee zou je Carrizo wel compleet maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpankmasterC schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 08:17:

[...]

Wanneer is dan de desktop variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

SpankmasterC schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 08:17:

[...]

Kijk uit naar de hardwarematige h.265 ondersteuning, dan kan ik mijn media pc weer eens een upgrade geven. De E-350 speelt alles af maar helaas bottlenecked hij mijn media pc soms. Dit is eigenlijk alleen met het kopieren van bestanden, daar blijft hij steken op 32MB/sec ipv +/- 100MB/sec of disksnelheid.
Met meer cpu power kan ik ook gelijk van OpenELEC naar XBMCbuntu (of Kodibuntu) overstappen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 01:01:
[...]
Kijk uit naar de hardwarematige h.265 ondersteuning, dan kan ik mijn media pc weer eens een upgrade geven. De E-350 speelt alles af maar helaas bottlenecked hij mijn media pc soms. Dit is eigenlijk alleen met het kopieren van bestanden, daar blijft hij steken op 32MB/sec ipv +/- 100MB/sec of disksnelheid.
Met meer cpu power kan ik ook gelijk van OpenELEC naar XBMCbuntu (of Kodibuntu) overstappen :P.
Die 32MB/s riekt wel heel erg naar de USB 2.0 Limit :? :
WIKI: USB 2.0

USB 2.0 was released in April 2000, adding a higher maximum signaling rate of 480 Mbit/s called High Speed, in addition to the USB 1.x Full Speed signaling rate of 12 Mbit/s. Due to bus access constraints, the effective throughput of the High Speed signaling rate is limited to 35 MB/s or 280 Mbit/s.[19][20]
http://en.wikipedia.org/wiki/USB

Ik durf het bijna niet te vragen maar wellicht (per ongeluk) via USB 2 aangesloten ?

Zelf haal ik met een MSI Brazos 350 bordje en 2 SSD's op SATA dik 200MB/s:
productreview: MSI E350IA-E45 review door Verwijderd
USB 3.0 eigenlijk nooit echt gemeten maar zou ook vrij rap moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik draai OpenELEC, dit is helaas niet een volledige linux variant. Hierdoor zijn enkele commando's versimpelt en draaien ze niet de meest optimale variant, ook al gebruik je simpele dingen zoals rcp of Samba dan nog gebruikt hij onder de hood iets anders :(. Waardoor 1 core belast wordt met de netwerk last, en de ander met de disk I/O. Je kan een netwerk transfer niet met UDP starten ipv TCP.
De drivers van OpenELEC zullen dus ook niet al te fantastisch zijn ;), ik blame dus vooral OpenELEC.
offtopic:
Ik weet niet alle details meer, want het is meer dan een half jaar geleden dat ik dit heb uitgezocht.

Zag dat je Windows in 35 seconden boot, gelukkig doet mijn mediapc dat een heeeel stuk sneller. Mag ook wel met een install van 130MB :+.

Op mijn Windows install haalde ik inderdaad hogere snelheden, maar Windows is geen optie voor een media pc :p. Te lange boot tijden, ik wil een cold boot van maximaal 15 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was het OS uit de vergelijking even gladjes vergeten......... }:O :F

Mijn Windows Boottijden zijn nog wel met W7.
W8 doet dat fors sneller, Brazos + SSD verwacht ik rond de 20 seconden, dat is sneller dan mijn externe drive op toeren & online is :O :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wist niet eens dat er een Kodibuntu bestond,is wel misschien wat voor mijn huidige/bijna 5 jaar oude desktop pc configuratie(o.a AMD Athlon 2 X4 640,4 gig RAM,Radeon 6570). :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 02:28:
Ik wist niet eens dat er een Kodibuntu bestond,is wel misschien wat voor mijn huidige/bijna 5 jaar oude desktop pc configuratie(o.a AMD Athlon 2 X4 640,4 gig RAM,Radeon 6570). :D
Op dat systeem draait gewoon ieder Linux OS net als op Brazos 1.
Linux werkt altijd vanaf P4 en is vnl gelimiteerd door werkgeheugen en opslag.
Wel blijven zelfs de meest uitgebreide Linux distro's tov Windhoos relatief primitief (imho)......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:47:
[...]

Op dat systeem draait gewoon ieder Linux OS net als op Brazos 1.
Linux werkt altijd vanaf P4 en is vnl gelimiteerd door werkgeheugen en opslag.
Wel blijven zelfs de meest uitgebreide Linux distro's tov Windhoos relatief primitief (imho)......
Wat is primitief??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alhoewel off-topic, de belangrijkste nadelen van Linux zijn:

Hardware ondersteuning tav nieuwe hardware
Energiebesparing
Gebruiksvriendelijkheid
Compleetheid

Installatie formaat is tegenwoordig ook al niet echt meer een heel groot voordeel. Linus Torvalds noemde Linux jaren geleden al bloated. De enige voordelen zijn nog veiligheid en kostprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 22:23:

Harware ondersteuning tav nieuwe hardware
Energiebesparing
Gebruiksvriendelijkheid
Compleetheid

Installatie formaat is tegenwoordig ook al niet echt meer een heel groot voordeel. Linus Torvalds noemde Linux jaren geleden al bloated. De enige voordelen zijn nog veiligheid en kostprijs.
Ook offtopic: Dat gaat natuurlijk alleen op voor de consumenten distro's. Zaken als RHES kun je niet "incompleet" of "gebruiksonvriendelijk" noemen. Het is maar waar je het voor gebruikt. ;)

http://www.kitguru.net/co...e-will-gain-market-share/

Goede marketingspraat, maak mij maar warm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was ook net kitguru aan het lezen.

Goede marketing praat dat inderdaad wel. Helaas geen enkel bruikbaar feit of toezegging van Mw. Su......

Een interessant stukje over Jerry Sanders:
http://www.sfgate.com/bay...alley-s-tough-2873326.php

Een opsomming van alle Intel narigheid richting AMD (Wiki):

Litigation with Intel

AMD has a long history of litigation with former partner and x86 creator Intel.

In 1986 Intel broke an agreement it had with AMD to allow them to produce Intel's micro-chips for IBM; AMD filed for arbitration in 1987 and the arbitrator decided in AMD's favor in 1992. Intel disputed this, and the case ended up in the Supreme Court of California. In 1994, that court upheld the arbitrator's decision and awarded damages for breach of contract.
In 1990, Intel brought a copyright infringement action alleging illegal use of its 287 microcode. The case ended in 1994 with a jury finding for AMD and its right to use Intel's microcode in its microprocessors through the 486 generation.
In 1997, Intel filed suit against AMD and Cyrix Corp. for misuse of the term MMX. AMD and Intel settled, with AMD acknowledging MMX as a trademark owned by Intel, and with Intel granting AMD rights to market the AMD K6 MMX processor.
In 2005, following an investigation, the Japan Federal Trade Commission found Intel guilty on a number of violations. On June 27, 2005, AMD won an antitrust suit against Intel in Japan, and on the same day, AMD filed a broad antitrust complaint against Intel in the U.S. Federal District Court in Delaware. The complaint alleges systematic use of secret rebates, special discounts, threats, and other means used by Intel to lock AMD processors out of the global market. Since the start of this action, the court has issued subpoenas to major computer manufacturers including Acer, Dell, Lenovo, HP and Toshiba.
In November 2009, Intel agreed to pay AMD $1.25bn and renew a five-year patent cross-licensing agreement as part of a deal to settle all outstanding legal disputes between them.

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Micro_Devices
http://en.wikipedia.org/w...vices,_Inc._v._Intel_Corp.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2015 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 22:23:

Harware ondersteuning tav nieuwe hardware
Energiebesparing
Gebruiksvriendelijkheid
Compleetheid

offtopic:
In de Linux distro's die ik heb gebruikt is de hardware ondersteuning van nieuwe hardware altijd goed, alle hardware wordt herkent en werkt out of the box. Juist bij Windows zit je altijd te kloten met het installeren van drivers.
Energiebesparing van sommige hardware, ja inderdaad, kan geen voorbeelden noemen maar kan het mij voorstellen.
Gebruiksvriendelijkheid is net wat je gewend bent, zodra je wat meer met computers wilt doen dan gebruikelijk dan ben je met Windows en OSX (klote LDAP en netwerk, zodra je niet op een Apple netwerk zit) gelimiteerd, bij Linux heb je vaak veel meer vrijheden en is alles duidelijk terug te vinden als er iets gebeurt op je pc. Gebruiksvriendelijkheid hangt dus heel erg af van de doelgroep, Windows en OSX zijn voornameljik gebruiksvriendelijk voor digibeten, Linux is veel tweaker vriendelijk.
Compleetheid, als je Windows out of the box met een random distributie vergelijkt dan weet ik wel zeker dat de meeste distributies meer kunnen out of the box. Kan me wel vinden in dat simpele dingen zoals een mp3 afspelen net wat meer werk is op Linux ivm proprietaire shit.

Neemt niet weg dat Windows voor een heleboel andere dingen gewoon goed werkt, draai het zelf 70% van de tijd. Linux is vooral goed in gespecialiceerde dingen doordat het zo goed te customizen is.
Het is dus maar net wat je nodig hebt; mijn moeder werkt prima op OpenSuse en ze is onderhand ook al de 55 gepasseerd en echt niet speciaal goed met computers.

Torvalds scheeuwt wel vaker dingen, waar hij dan later weer op terugkomt :+.

@Chame_Wizard
Kodibuntu bestaat volgens mij ook pas sinds kort, voorheen hete het XBMCBuntu :p. Sinds ze van naam XBMC zijn afgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Trm, die patentdeal zou dus verlengd moeten zijn tot 2014, maar nu afgelopen als ik het zo goed lees?

Originele artikel is verdwenen (bron 154) daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Racing_Reporter schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:05:
Trm, die patentdeal zou dus verlengd moeten zijn tot 2014, maar nu afgelopen als ik het zo goed lees?

Originele artikel is verdwenen (bron 154) daar.
Ja dat begrijp ik nu dus ook voor het eerst. Die Intel fratsen houden echt nooit op.
Dat kan nog interessant worden eind van dit jaar wanneer AMD's nieuwe producten uitkomen.
Intel is nu al bezig om fabrikanten om te kopen met forse bedragen om maar hun mobiele spul te kopen.
(Daar waar voorheen Retail werd omgekocht)

@species8472:

Linux is gewoon bloated. Bijna geen CD-rom meer te bakken met een volledige versie en complete installaties gaan steeds meer richting windhoos opgeblazen formaat.
Energie beheer is jarenlang een drama geweest, zeker voor AMD videokaarten en CPU's.
Pas vorig jaar is dat opgelost doordat AMD ook voor Linux uitgebreide energie besparing toepast.

Toegegeven Out-of-the-box werkt Linux wel maar vaak slechts heel rudimentair.
Denk aan: Energiebeheer/Draadloos/Office/InterOS compatibility/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Je bedoelt OEM-koppelverkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 00:11:
Ik was ook net kitguru aan het lezen.

Goede marketing praat dat inderdaad wel. Helaas geen enkel bruikbaar feit of toezegging van Mw. Su......

Een interessant stukje over Jerry Sanders:
http://www.sfgate.com/bay...alley-s-tough-2873326.php

Een opsomming van alle Intel narigheid richting AMD (Wiki):

Litigation with Intel

AMD has a long history of litigation with former partner and x86 creator Intel.

In 1986 Intel broke an agreement it had with AMD to allow them to produce Intel's micro-chips for IBM; AMD filed for arbitration in 1987 and the arbitrator decided in AMD's favor in 1992. Intel disputed this, and the case ended up in the Supreme Court of California. In 1994, that court upheld the arbitrator's decision and awarded damages for breach of contract.
In 1990, Intel brought a copyright infringement action alleging illegal use of its 287 microcode. The case ended in 1994 with a jury finding for AMD and its right to use Intel's microcode in its microprocessors through the 486 generation.
In 1997, Intel filed suit against AMD and Cyrix Corp. for misuse of the term MMX. AMD and Intel settled, with AMD acknowledging MMX as a trademark owned by Intel, and with Intel granting AMD rights to market the AMD K6 MMX processor.
In 2005, following an investigation, the Japan Federal Trade Commission found Intel guilty on a number of violations. On June 27, 2005, AMD won an antitrust suit against Intel in Japan, and on the same day, AMD filed a broad antitrust complaint against Intel in the U.S. Federal District Court in Delaware. The complaint alleges systematic use of secret rebates, special discounts, threats, and other means used by Intel to lock AMD processors out of the global market. Since the start of this action, the court has issued subpoenas to major computer manufacturers including Acer, Dell, Lenovo, HP and Toshiba.
In November 2009, Intel agreed to pay AMD $1.25bn and renew a five-year patent cross-licensing agreement as part of a deal to settle all outstanding legal disputes between them.

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Micro_Devices
http://en.wikipedia.org/w...vices,_Inc._v._Intel_Corp.
Maak in het vervolg je tekst klein met de tag small ipv sub, met zo'n lange tekst is die foute interlinie verschrikkelijk irritant. Sub dient trouwens enkel voor bv. Chemische formules, niet voor meerdere woorden na elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koppelverkoop is voor zover ik weet: product 1 verkopen terwijl de klant niet onder de aanschaf van product 2 uit kan komen. Ter illustratie: inkjetprinter+cartridges(met chip) (Pad/cup)koffiezetter+pads/cups.

In die context zie ik Intel nu niet handelen of hebben gehandeld in het verleden. Wel puur het omkopen & bedreigen van Retail bv Mediamarkt etc. Wat Intel nu doet is een grote zak geld aanbieden aan fabrikanten die hun mobiele cpu's willen testen/toepassen/kopen voor bv tablets / mobieltjes.

@Devilsprophet: Ik zal het doorgeven aan de Chief-Editor hier.......... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
-verkeerde forum-

[ Voor 91% gewijzigd door calsonic op 13-01-2015 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 22:28:
[...]

Wanneer is dan de desktop variant?
Goed mogelijk dat Carrizo helemaal niet naar de desktop komt.
Anandtech heeft er een pagina aan besteed. http://www.anandtech.com/...hat-you-define-as-desktop

Waarschijnlijk komt hij wel beschikbaar voor OEM's voor in te bouwen in All-in one's, maar niet los hier in de pricewatch. Ik denk eigenlijk omdat ze nog met veel te veel oude voorraad zitten. Als je kijkt wat er nog allemaal beschikbaar is van FM2 (2012) in de PW zegt dit genoeg. Tegen dat ze hier vanaf zijn is het misschien 2016 en begint men met een verse lei?

Vind het wel jammer maar het lijkt erop dat 2015 op CPU en APU gebied gewoon noppes wordt (buiten een extra Kaveri chip: http://www.cpu-world.com/...repares_A8-7650K_APU.html) voor de desktop en met minder volk:http://tweakers.net/nieuw...pmensen-verlaten-amd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:00:
[...]

Goed mogelijk dat Carrizo helemaal niet naar de desktop komt.
Anandtech heeft er een pagina aan besteed. http://www.anandtech.com/...hat-you-define-as-desktop

Waarschijnlijk komt hij wel beschikbaar voor OEM's voor in te bouwen in All-in one's, maar niet los hier in de pricewatch. Ik denk eigenlijk omdat ze nog met veel te veel oude voorraad zitten. Als je kijkt wat er nog allemaal beschikbaar is van FM2 (2012) in de PW zegt dit genoeg. Tegen dat ze hier vanaf zijn is het misschien 2016 en begint men met een verse lei?

Vind het wel jammer maar het lijkt erop dat 2015 op CPU en APU gebied gewoon noppes wordt (buiten een extra Kaveri chip: http://www.cpu-world.com/...repares_A8-7650K_APU.html voor de desktop en met minder volk:http://tweakers.net/nieuw...pmensen-verlaten-amd.html
Jammer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verwacht na de 5000/6000/7000 Series voor FM2 voor dit jaar nog wel een update (8000 oid).
Wellicht ook nog een ronde voor FX of AM1.

Per eind dit jaar verwacht ik in ieder geval aankondigingen en eerste reviews van de nieuwe productlijnen Zen en K12. Per begin 2016 de eerste uitrol daarvan. Met een nodige dosis geluk direct op 14NM.......

Bij dit nieuws van vandaag:
nieuws: Drie topmensen verlaten AMD

In ieder geval geen spastische waardedaling van het aandeel AMD:
https://www.google.com/finance?q=NYSE:AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Carrizo is de opvolger van Kaveri maar komt zoals gezegd, waarschijnlijk niet naar de desktop. Reken dus maar niet op een 8000 serie.

FX (AM3+) is dood, daar komt echt niets nieuws meer voor uit. Helemaal omdat K12/Zen er aan zit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan me niet voorstellen dat AMD voor de Desktop in 2015 helemaal niets zal uitbrengen............

Al zijn het maar upgrades voor de FX 4000/6000/8000 Series of anders nieuwere 7000 Serie FM2 APU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:25:
Ik kan me niet voorstellen dat AMD voor de Desktop in 2015 helemaal niets zal uitbrengen............

Al zijn het maar upgrades voor de FX 4000/6000/8000 Series of anders nieuwere 7000 Serie FM2 APU's.
Er komt toch een 8320LE ofzoiets, lager geclockt, met lager verbruik.

Maar, AM3+ is behoorlijk dood, was toen het uitkwam behoorlijk luxe, maar inmiddels weinig speciaal.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NitroX infinity schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:16:
Carrizo is de opvolger van Kaveri maar komt zoals gezegd, waarschijnlijk niet naar de desktop. Reken dus maar niet op een 8000 serie.

FX (AM3+) is dood, daar komt echt niets nieuws meer voor uit. Helemaal omdat K12/Zen er aan zit te komen.
Whut?FX-8370 is pas een paar maanden oud!! :?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Het enige verschil tussen dat stuk onbenul en de FX-8350 is een half-load turbo die 100MHz hoger ligt.

Er is niets nieuws voor AM3+. Wat er nu nog voor uit komt zijn variaties (mbt. frequenties) van bestaande chips. Het platform vertoont enkel nog wat stuiptrekkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:25:

Daar begint het nochtans op te lijken. Dat stond in de berichten die ik had gequoted.

AM3+ is sinds 2012 (8350) hetzelfde, buiten iets andere frequenties en voltages met wisselend succes *kuch FX 9x..*. Hier nog iets nieuws voor verwachten dit jaar is wel erg goedgelovig.

FM2 Richland is al opgevolgd dus niet nieuws meer daar.

FM2+ komt een nieuwe variant, de A8-7650K, maar nog steeds Kaveri (Steamroller). De grote verassing is dus dat Carrizo niet naar de desktop komt waarschijnlijk waar die IPC verbetering net hard nodig is.

AM1 kunnen ze makkelijk die Jaguar cores upgraden naar Puma of Puma+ cores maar dit zal niet gebeuren volgens hun (oude) roadmap. Ook hier dus krijgt de laptop nog wel een update maar wordt het desktop segment geskipped.

Voor het desktopsegment op CPU/APU gebied dus niet echt een vette..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Zijn er al vergelijkingen tussen Carrizo en Kaveri?

Ik heb namelijk zo'n vermoeden dat die prestatie-verbetering wel eens puur voor de iGPU kan zijn ivm eDRAM geruchten. Ik weet trouwens niet of die geruchten al bevestigd/ontkracht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron Collider
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-12-2024
NitroX infinity schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:00:
Zijn er al vergelijkingen tussen Carrizo en Kaveri?

Ik heb namelijk zo'n vermoeden dat die prestatie-verbetering wel eens puur voor de iGPU kan zijn ivm eDRAM geruchten. Ik weet trouwens niet of die geruchten al bevestigd/ontkracht zijn.
Geruchten over een 2X sterkere gpu.
http://wccftech.com/amd-c...ouble-performance-kaveri/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het trouwens met AMD Zen??Zal het dan de opvolger zijn van AM3+(dus octa-core CPU's) architectuur??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PS4 graphics in een chip dus.

Das het mooie van AMD, die bezit voormalig ATI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 02:38:
[...]

PS4 graphics in een chip dus.

Das het mooie van AMD, die bezit voormalig ATI.
PS4 performance zal het sowieso niet worden. De PS4 heeft 18 CU's, 10 meer dan Kaveri/Carrizo. Nu zal de GPU in Carizzo een aantal nieuwe elementen bevatten die de GPU in de PS4 waarschijnlijk nog niet heeft, maar dat zal het gigantische verschil van 10 CU's (640 SPU's) niet overbruggen. De simpelste manier voor Carrizo om veel beter te presteren dan Kaveri is door veel meer bandbreedte te krijgen (HBM?) en een aantal elementen toe te voegen die de hoeveelheid benodigde bandbreedte naar beneden kan brengen (color compression?). Wat je dan kunt krijgen is een GPU in Carrizo die zich moet kunnen meten met de HD7750/7770.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
eDRAM is een handig tooltje daarvoor :)

De gpu in de 7850K presteerd ongeveer gelijk aan een R7 250 met (G)DDR3. De GDDR5 versie presteerd al een stuk beter; http://www.xbitlabs.com/a...d-a10-7850k_11.html#sect0

Het is niet moeilijk om te denken dat een APU met 640 unified shaders en eDRAM 2x beter presteerd dan de 7850K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
HD7770 zou wel moordend zijn, maar daarvoor gaan ze sowieso veel meer bandbreedte nodig hebben dan dat ze nu met de huidige APU's hebben. Vergeet ook even niet dat die HD7770 een 6 pins PCI-e connector nodig heeft. Die performance onderbrengen in een SoC is misschien wat te optimisitsch als je bedenkt dat Carrizo waarschijnlijk gewoon op 28nm (weliswaar GF 28nm, ze zeggen dat dit beter is dan TSMC's zijn 28nm productie procedé. Voornamelijk op het gebied van verbruik, wij van WC eend.)

4GB HBM is al meer dan voldoende voor een Carrizo APU, zeker als je bedenkt dat zowel de CPU als GPU van APU dit geheugen kunnen benaderen (niet delen toch?). Mijn Intel Core i3-4158U met Intel Iris GPU (HD5100) moest het ook doen met 1 latje 4GB (alles behalve optimaal natuurlijk omdat je de helft van je geheugenbandbreedte mist, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Carrizo zal ook 'maar' 512 SPU's krijgen, net zoals Kaveri. eDRAM (zoals gebruikt bij de Xbone) is onwaarschijnlijk, omdat het de die erg groot maakt om een beetje fatsoenlijke hoeveelheid eDRAM te krijgen. Bovendien zal het voor het PC landschap niet ideaal zijn, omdat het specifieke code nodig zal hebben om optimaal te werken. Vandaar dus misschien HBM, welk een bandbreedte kan leveren die je anders alleen met gDDR5 kunt realiseren. Als ze bij DDR3 blijven, ongeacht hoe snel het DDR3 geheugen ook is, zullen ze nooit een verdubbeling van prestaties waar kunnen maken met Carrizo tov Kaveri.
madmaxnl schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 18:13:
HD7770 zou wel moordend zijn, maar daarvoor gaan ze sowieso veel meer bandbreedte nodig hebben dan dat ze nu met de huidige APU's hebben. Vergeet ook even niet dat die HD7770 een 6 pins PCI-e connector nodig heeft. Die performance onderbrengen in een SoC is misschien wat te optimisitsch als je bedenkt dat Carrizo waarschijnlijk gewoon op 28nm (weliswaar GF 28nm, ze zeggen dat dit beter is dan TSMC's zijn 28nm productie procedé. Voornamelijk op het gebied van verbruik, wij van WC eend.)
het 28nm process van GF lijkt daadwerkelijk beter te zijn, maar dat als terzijde. De HD7770 heeft een TDP van 80Watt, dus die extra kabel is 'amper' nodig. Bovendien zit in die 80 Watt ook tot 2GB aan gDDR5, welke een redelijk deel van het TDP op kan snoepen. Daarnaast is de HD7770 ook nog eens een van de eerste 28nm producten die AMD heeft gemaakt, dus zullen ze ondertussen veel beter weten hoe ze energiebesparende maatregelen kunnen nemen. Verder kunnen ze nog wat lagere clocks gebruiken en daarmee het TDP nog verder beteugelen. De HD7770 zal dan wellicht ook niet gehaald worden in prestaties, maar de HD7750 zou nog altijd voorbij gestreeft moeten kunnen worden, zelfs met beperkt TDP.
4GB HBM is al meer dan voldoende voor een Carrizo APU, zeker als je bedenkt dat zowel de CPU als GPU van APU dit geheugen kunnen benaderen (niet delen toch?). Mijn Intel Core i3-4158U met Intel Iris GPU (HD5100) moest het ook doen met 1 latje 4GB (alles behalve optimaal natuurlijk omdat je de helft van je geheugenbandbreedte mist, maar goed).
Het geheugen zal inderdaad door GPU en CPU benaderd worden en het kan van elkaar zien wat waar staat en het als zodanig gebruiken waar nodig. Maar dat kon ook al bij Kaveri. Probleem is gewoon dat DDR3 geheugen gecombineerd met een 128-bit geheugeninterface simpelweg niet genoeg bandbreedte levert voor een GPU met 512 SPU's. Je kunt het verschil zien wanneer je kijkt naar benchmarks tussen de HD7750 met gDDR5 vs DDR3 geheugen.

[ Voor 63% gewijzigd door dahakon op 20-01-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over een uurtje de vierde kwartaalcijfers en jaarcijfers van AMD:

Het beloofd allemaal niet veel goeds aangezien AMD nu op 2 dollar en 20 cent staat.
Dat is nota bene bijna het niveau van 2008 direct na de beurscrash....... :F

Er liggen wel kansen om nu gunstig in te stappen en begin 2016 (K12 & ZEN) te cashen.

EDIT:
http://ir.amd.com/phoenix...ol-newsArticle&ID=2008997

5,5 mld omzet, 400mln verlies over 2014 omzetstijging 4 procent.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Vergeet de baggeren euro dollar koers niet. Je koopt de aandelen immers in Amerikaanse dollars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag weer met bijna 10 procent omhoog naar 2,45 dollar:

@Madmax:
Ja VS aandelen zijn in dollars en de dollar is op dit moment stijgend tov de euro.
Wanneer je al VS aandelen hebt is dat gunstig, wanneer je ze wil kopen ben je nu iets duurder uit.
Echter is de waarde stijging of daling van AMD veel belangrijker.
Vandaag 9,38 procent bij AMD erbij, de dollar deed 0,36 procent eraf:
http://finance.yahoo.com/q?s=usdeur=x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 10:27
Apart toch dat er +-10% bij komt, de cijfers waren nou niet echt om over te juichen... Of zie ik iets over het hoofd?
Pagina: 1 ... 37 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.