[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.355 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:23
Met blijkbaar een webcast: http://edge.media-server.com/m/s/xzfr4avf/lan/en (alleen audio)

[EDIT]
En blijkbaar moet je je ook registreren om de webcast te kunnen beluisteren. :|

[ Voor 33% gewijzigd door LongBowNL op 06-05-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-08-2023
LongBowNL schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:03:
Met blijkbaar een webcast: http://edge.media-server.com/m/s/xzfr4avf/lan/en (alleen audio)

[EDIT]
En blijkbaar moet je je ook registreren om de webcast te kunnen beluisteren. :|
Die registratie stelt niks voor. Die dient alleen maar om je te voorzien van bijkomend materiaal zoals slides etc.

Al zou je er onzin invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seeking Alpha komt nu ook met de fake slides: :F

http://seekingalpha.com/a...k-some-salvation-for-2016

Maar even melding van gemaakt daar........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
geen idee of het kan, maar stel nu dat een paar bekende tech sites de slides zouden oppikken
dan zou dit misschien de aandelen koers van AMD kunnen beïnvloeden
ik kan mij best voorstellen dat er mensen zijn die dergelijke zaken proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

SA schrijft zelf geen artikels buiten belangrijk nieuws, maar het is inderdaad niet goed dat foute nieuwsberichten worden verspreid.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
De eerste echte slides staan op de AMD website. Niet veel interessants naar mijn idee.
http://ir.amd.com/phoenix...c=74093&p=irol-analystday

Het enige wat te vermelden valt, is dat ze minder gaan investeren in low-end tablets/mobile. (slide 12 van de eerste presentatie).

[EDIT]
Samenvatting van de tweede presentatie staat hieronder. Volledige presentatie is de lezen via de link hierboven.

[ Voor 18% gewijzigd door LongBowNL op 06-05-2015 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:27

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
En dit was het moment waarop alle grote techsites live mogen gaan.

De toekomst van AMD: CPU's en GPU's in de komende twee jaar

Hoogtepunten:
- Carrizo launch binnen 4-6 weken, 40% snellere GPU dan gelijkaardige Core i5, hardware-acceleratie van HEVC/H.265.
Door optimalisaties van het ontwerp passen er nu echter 29% meer transistors op dezelfde oppervlakte. In de praktijk heeft AMD dat uitgewerkt naar 5% meer instructions per clock op een 23% kleinere oppervlakte dan bij Kaveri, terwijl het stroomverbruik 40% lager ligt.
- Nieuwe AMD-videokaarten nog dit kwartaal (incl. HBM en VR-optimalisaties) en & launch van Radeon M300-serie voor laptops vandaag.
- 40% meer IPC voor Zen t.o.v. Excavator.
- Verdubbelde performance-per-watt voor '2016-generatie' Graphics Core Next (14nm FinFET). O.a. HBM2.

Wat nu nog komt:
- Meer over de AMD ARM K12-core.
- Meer over Zen voor servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
TomasH schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:25:
En dit was het moment waarop alle grote techsites live mogen gaan.

De toekomst van AMD: CPU's en GPU's in de komende twee jaar

Hoogtepunten:
- Carrizo launch binnen 4-6 weken, 40% snellere GPU dan gelijkaardige Core i5, hardware-acceleratie van HEVC/H.265.

[...]

- Nieuwe AMD-videokaarten nog dit kwartaal (incl. HBM en VR-optimalisaties) en & launch van Radeon M300-serie voor laptops vandaag.
- 40% meer IPC voor Zen t.o.v. Excavator.
- Verdubbelde performance-per-watt voor '2016-generatie' Graphics Core Next (14nm FinFET). O.a. HBM2.

Wat nu nog komt:
- Meer over de AMD ARM K12-core.
- Meer over Zen voor servers.
40% IPC voor Zen t.o.v. Excavator (Excavator is al 20% t.o.v. Piledriver) Betekent dat de IPC tussen Haswell en Skylake in zou kunnen vallen. :o

Het was me nu wel niet duidelijk of de 2016 APUs nu wel of niet met Zen cores kwamen.
Het platform voor Desktop computers wordt in ieder geval AM4, en niet FM3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
De 2016 APU's zijn Zen (dual- & quad-core), de 2015 APU's (Carrizo) zijn natuurlijk gewoon Excavator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Er staat niet dat de volgende 2016 APU's Zen aan boord hebben. Alleen de FX CPU's.
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/articles/AMD%20Computing%20and%20Graphics%20Roadmap%202016.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
LongBowNL schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:42:
Er staat niet dat de volgende 2016 APU's Zen aan boord hebben. Alleen de FX CPU's.
[afbeelding]
Daarom vroeg ik het mij ook af. Hoorde Lisa er ook verder niks over zeggen.

Meestal doet AMD de CPU voorop lopen, en de GPU core een generatie achter. Hopelijk gaat het nu in een rit vooruit. Zen + GCN 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
TomasH schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:25:
[...]

[...]
Gebaseerd op dit:
quote: AMD
AMD A10-8700P with AMD Radeon™ R6 graphics, 2x4GB DDR3-1600, 256 SSD, Windows 8.1 64bit, Catalyst 15.10 beta scored 1100 in 3dmark Firestrike. Intel Core i5 5200u, 2x4GB DDR3-1600, 256 SSD, Windows 8.1 64bit, Driver 4170 scored 780 in 3dmark Firestrike. The result is 41% faster performance from AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
exodude schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:44:
[...]

Daarom vroeg ik het mij ook af. Hoorde Lisa er ook verder niks over zeggen.

Meestal doet AMD de CPU voorop lopen, en de GPU core een generatie achter. Hopelijk gaat het nu in een rit vooruit. Zen + GCN 2.0.
Die slide is veranderd sinds ik 'm voor het eerst zag gisteren. Links bij de FX-CPU's stond daar eerst nog DDR3/DDR4, net als bij de APU's. In de perscall werd over de zevende generatie APU's gezegd:
- FP4 voor mobile, AM4 voor desktop
- dual & quadcores, verschillende iGPU's

Maar dat lag allemaal wel in de lijn der verwachting. Ik ga dit even checken, maar het lijkt er nu inderdaad toch op dat de 2016 APU's geen Zen worden, maar dat wil ik bevestigd krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

exodude schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:32:
40% IPC voor Zen t.o.v. Excavator (Excavator is al 20% t.o.v. Piledriver) Betekent dat de IPC tussen Haswell en Skylake in zou kunnen vallen. :o
Onder HSW. En Zen moet het tegen 10nm Cannonlake opnemen, dus zitten ze nog steeds een eindje achter. In ieder geval een mooie verbetering als AMD de cijfers niet heeft opgeblazen.

Intel heeft overigens als FinFETs sinds 2012. Die hebben de kloknselheden niet meteen goed gedaan, dus een eventueel lagere kloksnelheid zou die IPC-winst een stukje kunnen compenseren.

[ Voor 21% gewijzigd door witeken op 06-05-2015 21:03 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

witeken schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:02:
[...]

Onder HSW. En Zen moet het tegen 10nm Cannonlake opnemen, dus zitten ze nog steeds een eindje achter. In ieder geval een mooie verbetering als AMD de cijfers niet heeft opgeblazen.

Intel heeft overigens als FinFETs sinds 2012. Die hebben de kloknselheden niet meteen goed gedaan, dus een eventueel lagere kloksnelheid zou die IPC-winst een stukje kunnen compenseren.
knip, niet op de man

Onder HSW zeg je, dus jij kan in de toekomst kijken......?

Het blijven schattingen waarbij niemand nu al met dergelijke stelligheid conclusies kan trekken.
weg

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 07-05-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
En ik heb antwoord: de zevende generatie APU's, die in 2016 op de markt gaat komen, maakt geen gebruik van Zen-cores. Op welke core die APU's dan wel gebaseerd zijn, maakt AMD nu nog niet bekend.

In de tussentijd is ook de laatste technische presentatie afgelopen en daarin zijn nog wat details vrijgegeven over de Opterons gebaseerd op Zen en de multi-teraflop APU voor servers waarover al eerder geruchten gingen. Onderaan deze pagina staat de corresponderende slide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Yy4nYMW.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik begrijp van HWI is dat ZEN als eerste voor High-end Desktops beschikbaar komt.
Dat zou erg goed nieuws zijn en imho belangrijker dan APU.

Het artikel van van HWI is blijkbaar vluchtig geschreven aangezien er de nodige typefouten in staan die juist op dit soort belangrijke punten voor verwarring zorgen:

Ten tweede, er komen eindelijk weer nieuwe high-end desktop-processors van AMD, zonder geïntegreerde GPU. Die komen zelf als eerste, voordat AMD de Zen-cores in andere processors gaat toepassen. En ten derde, er komt één socket - die gaat AM4 heten, zo bevestigde AMD vandaag - voor zowel de APU's als de CPU's, oftewel zowel voor de A-serie als de FX-serie.
Bron:
http://nl.hardware.info/r...voor-cpus-en-apus-in-2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:18:
[...]

knip
Onder HSW zeg je, dus jij kan in de toekomst kijken......?

Het blijven schattingen waarbij niemand nu al met dergelijke stelligheid conclusies kan trekken.

knip
Jij verdraait het meteen zo negatief. Hij zegt toch gewoon een feit. Zen moet het opnemen tegen Cannonlake. Intel is nu eenmaal de directe concurrent van AMD op de CPU markt.

Also, waar staat HSW voor? :X

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 07-05-2015 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LongBowNL schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:48:
[...]

Jij verdraait het meteen zo negatief. Hij zegt toch gewoon een feit. Zen moet het opnemen tegen Cannonlake. Intel is nu eenmaal de directe concurrent van AMD op de CPU markt.

Also, waar staat HSW voor? :X
Nee geen feit, niemand kan in de toekomst kijken wat die AMD of Intel cpu's precies gaan doen.
Er staat bij hem veel speculatie in naast het feit dat het qua tekst allemaal niet lekker loopt.
Ik nam dus maar aan dat hij met HSW Haswell bedoelde.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Haswell.

Vanaf Sandy Bridge: SB, IB, HSW, BDW, SKL, CNL, (ICL?)

[ Voor 6% gewijzigd door witeken op 06-05-2015 22:12 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sinds wanneer is IPC het hele verhaal? Kloksnelheid is dan ook nog belangrijk, 10 tikken die 10 instructies doen per keer, of 15 tikken die 7 per keer doen. Ja, die tweede heeft een 30% lagere IPC, maar is toch sneller.

Ook zijn meer cores ook mooi meegenomen, zeker omdat DX12 en Vulkan beter zouden kunnen omgaan met multicores,

Wel grappig eigenlijk, krijgt mijn 1100T wéér een boost, dat gekke ding zit ondertussen al iets van 3,5 jaar in mijn pc, en hij komt nog steeds even goed mee als toen :+

En dat AMD overstapt naar 1 platform voor APU en CPU had ik al verwacht, scheelt kosten, is lekker duidelijk. Wel zullen de mobobakkers dan echt met betere planken moeten komen, het budgetspul op AM3+ is grotendeels troep, op FM2+ ziet het er wel al wat beter uit, maar echte grootverbruikers zitten daar natuurlijk niet op.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Ligt het aan mij, of is 41% beter dan een 'gelijkwaardige' i5 niet zo best? Wist niet dat Intel al zoveel schade had ingehaald op GPU gebied.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
VasZaitsev schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:10:
Sinds wanneer is IPC het hele verhaal? Kloksnelheid is dan ook nog belangrijk, 10 tikken die 10 instructies doen per keer, of 15 tikken die 7 per keer doen. Ja, die tweede heeft een 30% lagere IPC, maar is toch sneller.

Ook zijn meer cores ook mooi meegenomen, zeker omdat DX12 en Vulkan beter zouden kunnen omgaan met multicores,

Wel grappig eigenlijk, krijgt mijn 1100T wéér een boost, dat gekke ding zit ondertussen al iets van 3,5 jaar in mijn pc, en hij komt nog steeds even goed mee als toen :+

En dat AMD overstapt naar 1 platform voor APU en CPU had ik al verwacht, scheelt kosten, is lekker duidelijk. Wel zullen de mobobakkers dan echt met betere planken moeten komen, het budgetspul op AM3+ is grotendeels troep, op FM2+ ziet het er wel al wat beter uit, maar echte grootverbruikers zitten daar natuurlijk niet op.
IPC is niet het hele verhaal, maar wel een deel waar AMD flink achterloopt in de high-end.
Power consumption op Intel zou al grotendeels ingehaald worden door de transitie van 32nm naar 14nm en de technieken die o.a. in Carrizo komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:55:
[...]

Nee geen feit, niemand kan in de toekomst kijken wat die AMD of Intel cpu's precies gaan doen.
Er staat bij hem veel speculatie in naast het feit dat het qua tekst allemaal niet lekker loopt.
Ik nam dus maar aan dat hij met HSW Haswell bedoelde.....
Zie http://forums.anandtech.c...?p=37380541&postcount=979
Just look at benches.

4.2Ghz PD scores 96 in CB15 ST. 3.73Ghz Nehalem scores 117. Factor~1.43 with normalized clocks.

40% is obviously some best case scenario. But lets use it.

So add a few % to PD for XV since SR added nothing in ST. And then 40% and you got Nehalem, in best case.
exodude schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:14:
IPC is niet het hele verhaal, maar wel een deel waar AMD flink achterloopt in de high-end.
Power consumption op Intel zou al grotendeels ingehaald worden door de transitie van 32nm naar 14nm en de technieken die o.a. in Carrizo komen.
Buiten dan dat niet elke 14nm gelijk is. Qua performance en verbruik van de transistors komt wat Samsung en TSMC 14 en 16nm noemen overeen met Intels 22nm uit Q2'12. Intel heeft nu 14nm en Zen zal het opnemen tegen 10nm. Intels 10nm is qua transistor vergelijkbaar met wat anderen 7nm noemen.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
witeken schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:21:
[...]

[...]

[...]

Buiten dan dat niet elke 14nm gelijk is. Qua performance en verbruik van de transistors komt wat Samsung en TSMC 14 en 16nm noemen overeen met Intels 22nm uit Q2'12. Intel heeft nu 14nm en Zen zal het opnemen tegen 10nm. Intels 10nm is qua transistor vergelijkbaar met wat anderen 7nm noemen.
Cinebench als uitgangspunt nemen? 8)7
Pak eens wat nuttige real world benchmarks erbij ipv die prut.

En we gaan vanzelf wel zien hoe goed de finfets van Samsung en TSMC zijn en Cannonlake op tijd uitkomt. (zelfde geldt overigens voor Zen)

PS: De zoekterm 'Cinebech favors Intel' geeft al genoeg resultaten om die benchmark volledig te negeren.
http://semiaccurate.com/f...hp?p=168810&postcount=146

[ Voor 9% gewijzigd door exodude op 06-05-2015 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip weg

[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 07-05-2015 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ach, zolang mensen SuperPi er niet bij halen, valt het nog wel mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:56
40% IPC boost zou niet verkeerd zijn. Daarmee kom je eindelijk langszij met de 2500K, mits de mogelijke clocks minstens zo goed zijn als op de huidige FX cpu's.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 12:08
witeken schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:21:
[...]

[...]

[...]

Nee, jonkie je zit er helemaal naast. Intels 22 nm heeft 80 nm pitch size en 14 nm heeft 52nm pitch size.

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/0/7/448423/gallery/Interconnects_w_600.jpg

Samsung heeft op 14 nm een pitch size van 64 nm en is dus kleiner als intels 22nm en komt redelijk overeen met 14 nm van intel.

Afbeeldingslocatie: http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2014/12/Cell-SizeComparison.png

Zen moet het opnemen tegen Broadwell en of Skylake op 14nm. Intel heeft op dit moment nog geen 14 nm desktop producten te koop. Zen+ zal waarschijnlijk op 10nm gebakken worden. Bovendien heeft Samsung als eerste bedrijf een 10nm wafer geproduceerd zelfs eerder dan Intel.

http://blog.gsmarena.com/...-finfet-chip-ahead-intel/

Intel is een kleintje vergeleken met Samsung en drie keer raden welke kant Samsung op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

polli_ schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 23:00:
Nee, jonkie je zit er helemaal naast. Intels 22 nm heeft 80 nm pitch size en 14 nm heeft 52nm pitch size.

http://media.bestofmicro....y/Interconnects_w_600.jpg

Samsung heeft op 14 nm een pitch size van 64 nm en is dus kleiner als intels 22nm en komt redelijk overeen met 14 nm van intel.
http://www.extremetech.co...2/Cell-SizeComparison.png
Ik denk dat je niet goed hebt gelezen waar ik het over had. Ik had het niet over de grootte van de transistors, maar hun snelheid-/verbruikskarakteristieken. De grootte van de transistor en de interconnect heeft daar weinig belang bij. Weetje: het zou beter zijn om een transistors met een n-1-interconnect BEOL te bouwen aangezien de interconnect meestal slechter wordt als hij kleiner wordt gemaakt. Nog een weetje: als je een 130nm-transistor zonder veranderingen naar 14nm-dimensies zou schalen, zou die ordes van grootte trager zijn; hiermee wil ik dus zeggen dat de grootte van de transistor niet belangrijk of zelfs nadelig kan zijn voor de prestaties en het verbruik.

Ik ben zelf geen halfgeleiderexpert, maar van iemand die dat wel weet op AnandTech, en met wat common sense, zie je dat TSMC en Samsuns FinFETs gelijk zullen zijn aan Intels 22nm: het zijn beide hun eerste procedés met FinFET, terwijl Intel bij 14nm al aan haar tweede generatie zit. Overigens hebben als ik me niet vergis beide bedrijven de karakteristieken van hun FinFET-procedés al bekendgemaakt op halfgeleiderconferenties.

Misschien dat deze quote het het best verwoordt:
“That still is 3 and a half years that we have built and experience and also shipping. I'm not going to tell you what the next innovations are, but our roadmap is full, because to continue to improve transistors, you have to make substantial improvements. And we plan to do that, while other people are working on perfecting their FinFET devices, and we're gonna be moving on to looking at what comes next.” --William Holt, Intel, IM’14
Dan naar transistordichtheid. Die is eenvoudiger te vergelijken.

Afbeeldingslocatie: http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2014/12/Cell-SizeComparison.png

Vermenigvuldig beide getallen om de oppervlakte te weten, en vergelijk ze met elkaar. Intel heeft zo'n 1.5x grotere dichtheid. Overigens moet ik wel opmerken dat dit een theoretisch getal is: in de praktijk is dit niet 1:1 vergelijkbaar omdat een procedé altijd meerdere varianten heeft. Zo heeft Intel een 14nm-procedé met hele hoge dichtheid voor socs, maar ook één met een relatief lage dichtheid voor gewone processors en server-cpu's. Die vergelijking werkt dus het best om bv. de node 14nm-node van Intel met haar eigen 22nm-node te vergelijken.
Zen moet het opnemen tegen Broadwell en of Skylake op 14nm. Intel heeft op dit moment nog geen 14 nm desktop producten te koop. Zen+ zal waarschijnlijk op 10nm gebakken worden. Bovendien heeft Samsung als eerste bedrijf een 10nm wafer geproduceerd zelfs eerder dan Intel.

http://blog.gsmarena.com/...-finfet-chip-ahead-intel/
Zen komt uit in 2016, in de tweede helft heb ik gehoord. Intel start rond begin 2016 met de productie van 10nm (Intel is al in Q4 begonnen met het uitrusten van de fabs voor 10nm), dus Cannonlake zal in de tweede helft van 2016 uitkomen.

Intel zal Broadwell met Iris Pro aankondigen op Computex en Skylake tijdens IDF midden augustus. (Zie ook nieuws: Eerste desktop met Broadwell Core i7-5775C verschijnt bij webshop)

Over 10nm: de 10nm van TSMC en Samsung komen waarschijnlijk pas eind 2017 in de winkel voor Apple e.d., dus AMD in 2018 (2016 + 2 jaar). Qua dichtheid zal TSMC's 10nm tussen Intels 14nm en 10nm vallen, en qua prestaties/verbruik gelijk zijn aan Intels 14nm.

Oh, en het produceren van een 10nm-wafer zegt natuurlijk weinig. Ten eerste omdat er geen echte chips hoeven geproduceerd te zijn (wellicht gewoon 6T SRAM), daarnaast omdat het marketingteam makkelijk de naam 10nm aan een node kan geven, wat verder echter weinig inhoud heeft, en ten slotte omdat de échte uitdaging is om de yields op niveau te krijgen (Intel had 6-9 maanden vertraging met 14nm door de yields). Hoe je kunt claimen dat Samsung de eerste was is me overigens onduidelijk gezien je niet weet wanneer Intel haar eerste interne10nm-wafer had.
Intel is een kleintje vergeleken met Samsung en drie keer raden welke kant Samsung op gaat.
Nope. Wikipedia: Semiconductor sales leaders by year

Afbeeldingslocatie: http://g.foolcdn.com/editorial/images/152017/screenshot-6_large.png
Afbeeldingslocatie: http://upload.sakhtafzar.com/uploads/a059intel-tech-lead-1.png

[ Voor 4% gewijzigd door witeken op 06-05-2015 23:28 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
witeken schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 23:21:
[...]

Ik denk dat je niet goed hebt gelezen waar ik het over had. Ik had het niet over de grootte van de transistors, maar hun snelheid-/verbruikskarakteristieken. De grootte van de transistor en de interconnect heeft daar weinig belang bij. Weetje: het zou beter zijn om een transistors met een n-1-interconnect BEOL te bouwen aangezien de interconnect meestal slechter wordt als hij kleiner wordt gemaakt. Nog een weetje: als je een 130nm-transistor zonder veranderingen naar 14nm-dimensies zou schalen, zou die ordes van grootte trager zijn; hiermee wil ik dus zeggen dat de grootte van de transistor niet belangrijk of zelfs nadelig kan zijn voor de prestaties en het verbruik.

Ik ben zelf geen halfgeleiderexpert, maar van iemand die dat wel weet op AnandTech, en met wat common sense, zie je dat TSMC en Samsuns FinFETs gelijk zullen zijn aan Intels 22nm: het zijn beide hun eerste procedés met FinFET, terwijl Intel bij 14nm al aan haar tweede generatie zit. Overigens hebben als ik me niet vergis beide bedrijven de karakteristieken van hun FinFET-procedés al bekendgemaakt op halfgeleiderconferenties.

Misschien dat deze quote het het best verwoordt:

[...]

Dan naar transistordichtheid. Die is eenvoudiger te vergelijken.

[afbeelding]

Vermenigvuldig beide getallen om de oppervlakte te weten, en vergelijk ze met elkaar. Intel heeft zo'n 1.5x grotere dichtheid. Overigens moet ik wel opmerken dat dit een theoretisch getal is: in de praktijk is dit niet 1:1 vergelijkbaar omdat een procedé altijd meerdere varianten heeft. Zo heeft Intel een 14nm-procedé met hele hoge dichtheid voor socs, maar ook één met een relatief lage dichtheid voor gewone processors en server-cpu's. Die vergelijking werkt dus het best om bv. de node 14nm-node van Intel met haar eigen 22nm-node te vergelijken.

[...]

Zen komt uit in 2016, in de tweede helft heb ik gehoord. Intel start rond begin 2016 met de productie van 10nm (Intel is al in Q4 begonnen met het uitrusten van de fabs voor 10nm), dus Cannonlake zal in de tweede helft van 2016 uitkomen.

Intel zal Broadwell met Iris Pro aankondigen op Computex en Skylake tijdens IDF midden augustus. (Zie ook nieuws: Eerste desktop met Broadwell Core i7-5775C verschijnt bij webshop)

Over 10nm: de 10nm van TSMC en Samsung komen waarschijnlijk pas eind 2017 in de winkel voor Apple e.d., dus AMD in 2018 (2016 + 2 jaar). Qua dichtheid zal TSMC's 10nm tussen Intels 14nm en 10nm vallen, en qua prestaties/verbruik gelijk zijn aan Intels 14nm.

Oh, en het produceren van een 10nm-wafer zegt natuurlijk weinig. Ten eerste omdat er geen echte chips hoeven geproduceerd te zijn (wellicht gewoon 6T SRAM), daarnaast omdat het marketingteam makkelijk de naam 10nm aan een node kan geven, wat verder echter weinig inhoud heeft, en ten slotte omdat de échte uitdaging is om de yields op niveau te krijgen (Intel had 6-9 maanden vertraging met 14nm door de yields). Hoe je kunt claimen dat Samsung de eerste was is me overigens onduidelijk gezien je niet weet wanneer Intel haar eerste interne10nm-wafer had.

[...]

Nope. Wikipedia: Semiconductor sales leaders by year

[afbeelding]
[afbeelding]
Over de praktische snelheid-/verbruikskarakteristieken van het samsung/globalfoundries 14 nm in vergelijken met het intel 14 nm kunnen we niks zeggen. Aangezien we op dit moment niet de beschikking hebben van over een 14 nm high performance chip.

Van wie heeft u gehoord dat AMD zen pas in de tweede helft van 2016 uitkomt, AMD heeft helemaal geen uitspraken gedaan over een exacte leveringsdatum behalve 2016. Intel heeft aangegven eind 2016 met Skylake. Khalifa said that Skylake architecture will be launched by end of this year.

http://gulfnews.com/busin...s-in-early-2017-1.1443856

Bovendien heeft Intel aangeven dat het pas in 2017 met 10 nm komt: “We have been consistently pursuing Moore’s Law and this has been the core of our innovation for the last 40 years. The 10nm chips are expected to be launched early 2017,” said Taha Khalifa, general manager for Intel in the Middle East and North Africa region."

http://gulfnews.com/busin...s-in-early-2017-1.1443856

Lijkt me niet logisch om drie processor generaties(Broadwell, Skylake, Cannonlake) in een tijdbestek van minder dan 1 jaar uit te brengen.

Samsung heeft wel degelijk veel eerder 10 nm aan de buiten wereld laten zien dan Intel is duidelijk door meerdere bronnen gezegd op het internet. Ik quote verschillende artikelen: Samsung has shocked the tech press by showing off the world's first 10nm FinFET chip at the International Solid-State Circuits Conference (ISSCC).

http://www.fudzilla.com/n...ung-shows-off-10nm-finfet

Samsung is wel degelijk een reus vergeleken met Intel.

Intel Samsung

Revenue 55.870 billion - 305 billion
Net income 15.201 billion - 22.1 billion
Total assets 91.956 billion - 529.5 billion
Total equity 55.865 billion - 231.2 billion
Employees 106,700 - 489,000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
polli_ schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:12:
Uiteraard, maar Samsung is wel thuis in veel meer markten: van elektronica chips tot volledig afgewerkte producten, chemie, industriebouw, ...
Maar het blijft uiteraard wel een niet te onderschatten partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip weg niet op de man, laat het woord fanboy nou eens weg

[ Voor 81% gewijzigd door br00ky op 07-05-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Brent schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:13:
[...]

Ligt het aan mij, of is 41% beter dan een 'gelijkwaardige' i5 niet zo best? Wist niet dat Intel al zoveel schade had ingehaald op GPU gebied.
Het grootste probleem bij AMD APU's is simpelweg geheugenbandbreedte. Eigenlijk is het nog een bijzonder groot gat dat AMD heeft naar Intel, terwijl de APU schreeuwt om meer bandbreedte. Zodra AMD APU's de markt op kan brengen die gebruik maken van HBM, kan de GPU pas echt zijn ware kracht laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
dahakon schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:42:
[...]

Het grootste probleem bij AMD APU's is simpelweg geheugenbandbreedte. Eigenlijk is het nog een bijzonder groot gat dat AMD heeft naar Intel, terwijl de APU schreeuwt om meer bandbreedte. Zodra AMD APU's de markt op kan brengen die gebruik maken van HBM, kan de GPU pas echt zijn ware kracht laten zien.
HBM lijkt niet voor APU's gebruikt te gaan worden echter... Inderdaad, ik hoopte dat die er nu eindelijk aan zaten te komen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Met Carrizo hebben ze i.i.g. delta colour compression. Dat zou al z'n 30% a 40% zijn.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/8460/ColorCompress.png

[ Voor 42% gewijzigd door madmaxnl op 07-05-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Brent schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:41:
[...]

HBM lijkt niet voor APU's gebruikt te gaan worden echter... Inderdaad, ik hoopte dat die er nu eindelijk aan zaten te komen :/
HBM is nu nog nieuw en nieuw betekent duur. APU's zijn juist bedoeld voor de meer prijsbewuste consumenten. HBM zou de prijs van de APU momenteel dus teveel naar boven drijven voor een los product, ook al zal de wat enthousiastere techvolger de positieve gevolgen ervan kunnen (h)erkennen.

APU's met HBM zullen dus volgend jaar op pas 2017 echt kans van slagen krijgen met een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Volgens mij maakt die interposer het momenteel relatief duur. Bij de tweede generatie HBM zoude we dit al terug kunnen gaan zien bij APU's. Een APU hoeft niet uitgerust te worden met 8GB HBM. 2GB HBM en DDR3 of 4 zou ook kunnen. Dan lijkt prijs me met de tweede generatie HBM niet meer het issue. Geen interposer en maar één 2GB stack met 256GB/s. Meer dan genoeg voor een APU met 512, 1024 en zelf 2048 GCN cores. Ter vergelijking, een Tonga Pro GPU heeft 2GB en haalt 176GB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

madmaxnl schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:46:
Met Carrizo hebben ze i.i.g. delta colour compression. Dat zou al z'n 30% a 40% zijn.

[afbeelding]
Hee, waar ken ik dat van, colour compression :+

Hopelijk is dat niet hun troefkaart, want bij Nvidia moge het wel duidelijk zijn dat die compressie geen volwaardige vervanger voor bandbreedte is. De GTX960 en GTX970 zakken echt rap in prestaties op alles hoger dan fullHD, terwijl de GPU zelf krachtiger lijkt te zijn dan de AMD concurrenten.

Al heeft een 285 natuurlijk sowieso al een 256bits bus, daar nog eens compressie overheen jagen is een leuke performanceboost, maar ze moeten echt niet gaan aankomen met 128bit/2GB en 256bit/4GB.

HBM met compressie, dat zou pas leuk zijn }:O

Over de APU's, ik las ergens dat Zen/K12 misschien met quadchannel geheugencontroller zou komen, dat samen met lekker snel DDR4 zou natuurlijk al een stevige boost in prestaties geven. Al moet je dan ook 4 stickies kwijt kunnen op mATX en ITX plankjes, dat lijkt mij minder makkelijk. En in de PW staan nog geen 2GB DDR4 sticks, en om nou je kleine schattige APU systeem 16GB RAM te geven is ook zo wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

polli_ schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:12:
Over de praktische snelheid-/verbruikskarakteristieken van het samsung/globalfoundries 14 nm in vergelijken met het intel 14 nm kunnen we niks zeggen. Aangezien we op dit moment niet de beschikking hebben van over een 14 nm high performance chip.
Fout. Bedrijven als Samsung en TSMC presenteren hun nodes op halfgeleiderconferentie zoals IEDM, meestal nog voor de release, waar ze gegevens zoals enkele van deze bekendmaken. Mensen die weten wat die cijfers betekenen, kunnen ze vergelijken, en blijkt dat TSMC's en Samsungs eerste FinFET-procedé overeenkomt met... Intels eerste (= 22nm).
Van wie heeft u gehoord dat AMD zen pas in de tweede helft van 2016 uitkomt, AMD heeft helemaal geen uitspraken gedaan over een exacte leveringsdatum behalve 2016.
http://hexus.net/tech/new...ummit-ridge-cpus-q3-2016/
Intel heeft aangegven eind 2016 met Skylake.
Nope.

Afbeeldingslocatie: http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2014/11/Intel-2015-2016-CPU-Roadmap-Skylake-Broadwell-Braswell.jpg

Intel heeft altijd gezegd H2'15. Er zijn afgelopen tijd al heel veel roadmaps verschenen. Skylake komt in Q3, tijdens IDF in augustus.
Bovendien heeft Intel aangeven dat het pas in 2017 met 10 nm komt: “We have been consistently pursuing Moore’s Law and this has been the core of our innovation for the last 40 years. The 10nm chips are expected to be launched early 2017,” said Taha Khalifa, general manager for Intel in the Middle East and North Africa region."
Buiten dan dat je het follow-up nieuws daarvan hebt gemist: Intel heeft dat bericht teruggetrokken. Hier laat ik een veel hogere persoon van Intel aan het woord, Intels CFO. Hij zei in november dat Intel de volgende 12-18 maanden niets over 10nm ging zeggen:
“We do think that we've been giving too much insight too far in advance and so we'll talk about 10nm some time in the next 12 or 18 months [from Nov '14] and when it's appropriate.” Stacy Smith, CFO Intel, IM’14
Lijkt me niet logisch om drie processor generaties(Broadwell, Skylake, Cannonlake) in een tijdbestek van minder dan 1 jaar uit te brengen.
Tsja, het interesseert mij niet wat jij logisch vindt, maar wat correct is. Hier is de beste interpretatie:

Intel heeft sowieso een Tick-Tock-cadans van (idealiter) 1 jaar, gemiddeld gezien zo'n 14 maanden. Met 14nm had Intel echter groter problemen met de yields, onder andere omdat EUV nog steeds niet commercieel bruikbaar is (ook niet voor 10nm), waardoor 14nm 6-9 maanden vertraging heeft opgelopen. Intel is ondertussen natuurlijk ook 10nm (en 7nm, 5,..; die allemaal onafhankelijk zijn van 14nm) aan het ontwikkelen, dus tenzij 10nm ook problemen heeft, wat niet het geval lijkt te zijn, kan 10nm gewoon 2 jaar na de datum waarop 14nm oorspronkelijk gepland was, in productie gaan. Dus dat betekent dat 14nm een kortere levensduur zou kunnen hebben (tenzij 10nm artificieel vertraagd wordt, wat niet nodig is aangezien 14nm gecompenseerd wordt door de langere levensduur van 22nm).

Tussen Ticks komen natuurlijks ook Tocks: Skylake. Wat Intel beslist heeft is om BDW voor desktops gewoon over te slaan (zie Haswell-Refresh en Devil's Canyon), en meteen naar Skylake te gaan. De delta tussen HSW en SKL is iets meer dan 2 jaar, dus normaal. Voor laptops (dus Skylake-Y/U) komt Skylake simpelweg iets minder dan een jaar.

Van de Q4'14 (januari) earnings call:
Brian Krzanich - Chief Executive Officer
Well, this is Brian. Let me first kind of answer how we are looking at this and we are not going to slow Skylake down. We said it will be a second half of this year. I don’t want to slow it down because it brings a lot of innovation, a lot of new capability to this market. We think we’ve managed between the SKUs of what SKUs we are bringing out on Broadwell to really refresh the 2 in 1 devices, the Chromebooks. We wanted to bring Core M out, which I think in the first part of this year with the Chinese New Year, the back-to-school season, having the super-thin and light devices is going to be critical.

So missing that by doing something else with Broadwell would have been a mistake. And I think getting that volume is a good thing. We think we’ve managed the transition on the number of SKUs as Broadwell will have and how we will transition the market to Skylake now moving forward from a margin or COGS standpoint. But remember, they are on the same technology, the same piece of silicon, it’s the same factory. All we do is change the piece of glass in the scanner to get a different product. So there is not a change or revamp of our factories that needs to occur for this.

Stacy Smith - Chief Financial Officer
Yeah. That last point is important. They are both 14-nanometer products for us. So it doesn’t change our factory profile. And just generally, the faster we bring out new features and cool stuff to the market, the better off we are. So we are not planning to slow down Skylake, if that was at the heart of your question.
http://seekingalpha.com/a...-earnings-call-transcript
Samsung heeft wel degelijk veel eerder 10 nm aan de buiten wereld laten zien dan Intel is duidelijk door meerdere bronnen gezegd op het internet. Ik quote verschillende artikelen: S[i]amsung has shocked the tech press by showing off the world's first 10nm FinFET chip at the International Solid-State Circuits Conference (ISSCC).
http://www.fudzilla.com/n...ung-shows-off-10nm-finfet[/quote
Dat is een wafer. Een gewone testwafer. Intel is al die stadia al lang voorbij en zal eind dit jaar beginnen met de productie. Intel heeft al lang zulke wafers, alleen heeft Intel niet beslist dat met de pers te delen. En zoals uit mijn vorige post blijkt, komt Intels 10nm eerder overeen met wat Samsungs 7nm zal zijn (qua dichtheid tussenin). Kijk nog eens naar deze afbeelding waaruit blijkt dat Intel 3-4 jaar qua transistor voor zit:

Afbeeldingslocatie: http://upload.sakhtafzar.com/uploads/a059intel-tech-lead-1.png

En dichtheid:

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8125/15650137820_be301f008c.jpg

Intel Samsung

Revenue 55.870 billion - 305 billion
Net income 15.201 billion - 22.1 billion
Total assets 91.956 billion - 529.5 billion
Total equity 55.865 billion - 231.2 billion
Employees 106,700 - 489,000
Neen, kijk nog eens naar deze link: Wikipedia: Semiconductor sales leaders by year. Samsung doet veel meer dan alleen halfgeleiders.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Wat doet al dat blauw in een AMD topic?

Overigens is er eigenlijk niks zeker over wanneer Zen nou uitkomt, jouw Hexus bron spreekt ook over speculatie. De meest interessante data zijn al genoemd, eind 2015, begin 2016, Q2 2016, Q3 2016. En wat Intel dan heeft is ook nooit met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
VasZaitsev schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:46:
[...]

Hee, waar ken ik dat van, colour compression :+
Je kent het van de AMD R9 285 ;)

" All roads lead to improved CUDA core performance in Maxwell over Kepler. However, there is another way that Maxwell is also more efficient and saves on performance, and that is associated with the memory bandwidth. GTX 980 and 970 have a 256-bit memory bus, compared to the GTX 780 and 780 Ti's 384-bit memory bus. However, because of the compression being used performance can still be similar to the 780's 384-bit memory bus.

This isn't actually entirely new, we just saw something similar on AMD's launch of the Radeon R9 285 (Tonga) GPU. The Radeon R9 285 introduced something called: "Lossless Delta Color Compression." The Radeon R9 285 with a 256-bit memory bus matched the performance, and in some cases a little faster, than the AMD Radeon R9 280 which has the same GPU specs, but a faster 384-bit memory bus. AMD's Delta Color Compression allowed the R9 285 with a narrower bus to perform like that of a wider 384-bit memory bus.

NVIDIA is doing something similar to AMD’s Lossless Delta Color Compression. NVIDIA is using its third generation Delta Color Compression. NVIDIA's Delta Color Compression is also lossless. Delta Color Compression was actually present all the way back to Fermi, but it was limited in capability. Maxwell improves effectiveness by offering more choices of delta calculation to the compressor. Delta Color compression reduces the memory bandwidth needed. It has major results on R9 285, and we are seeing that it has evolved on Maxwell.
" - HARDOCP
VasZaitsev schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:46:
HBM met compressie, dat zou pas leuk zijn }:O
Fiji maakt er v.z.i.w. gewoon gebruik van.

[ Voor 23% gewijzigd door madmaxnl op 07-05-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ohja, de 285 was er eerder dan Maxwell, ik was de 285 alleen al zo goed als vergeten :+

Wel grappig hoe de propaganda van Nvidia werkt.

Niemand raad de R9 285 aan, veel mensen zullen hem niet eens kennen, maar dat Maxwell compressie gebruikt, dat is werkelijk state of the art helemaal geweldige übertechniek. Kijk eens hoe AMD daar geen antwoord op heeft.

AMD heeft geen performance probleem, althans bij videokaarten, AMD heeft een PR probleem.

Kijk ook eens hoe vaak mensen in DAA/CAA een Nvidia willen voor louter Shadowplay, dat AMD DVR heeft was ook voor mij een verrassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
VasZaitsev schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:53:
Ohja, de 285 was er eerder dan Maxwell, ik was de 285 alleen al zo goed als vergeten :+

Wel grappig hoe de propaganda van Nvidia werkt.

Niemand raad de R9 285 aan, veel mensen zullen hem niet eens kennen, maar dat Maxwell compressie gebruikt, dat is werkelijk state of the art helemaal geweldige übertechniek. Kijk eens hoe AMD daar geen antwoord op heeft.
Mwah, maxwell doet het nog wel een stukje extremer, de 960 en 285 presteren identiek, maar de 285 heeft 1.6x de memory bandwidth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dat mag ook wel als je de tweede bent die het gebruikt :P

Maar, wat ik al eerder gezegd heb, de rekenkracht van de GTX960 en GTX970 is behoorlijk groot, groter dan die van hun AMD concurrenten, dit zie je heel goed als je games gaat benchen op lage settings, de GTX'en zijn echt veel sneller dan wat AMD heeft. De 280,( iets minder de 285) en 290 lijken dan echt een GPU bottleneck te hebben, echter, schroef de settings naar ultra op 1440p, en van die grote voorsprong van Nvidia blijft niks over.

De meest logische oorzaak lijkt mij dat de gpu dankzij de toch krappe bus niet snel genoeg kan communiceren met het geheugen, want de R9 280 en 290 blijven lekker doorstomen met hun grotere bussen, hun snelheid zakt ook, maar veel minder snel.

Ik vraag mij daarom echt af waarom Nvidia die toch vrij kleine bussen gebruikt, een GTX960 met 192bit of 256bit en compressie had alles tot de R9 290 uit het water geblazen, over een GTX970/GTX980 met 384 of zelfs 512bit met compressie niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Nvidia kaarten waren geloof ik wat beter qua geometrie, en de driver is wat beter multithreaded, misschien doen ze het daarom beter op lage settings. Dat de amd kant cpu of geometrie bottlenecked is. Met de 285 heeft amd iig wel een stap gemaakt qua geometrie als je naar tessmark kijkt.

De memorybandbreedte is misschien niet hoog genoeg om op hogere resolutie beter te presteren, maar wie zegt dat de rest van de kaart dat wel kan?

misschien moet dit in het andere topic.

[ Voor 4% gewijzigd door haarbal op 07-05-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VasZaitsev schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:19:
Wat doet al dat blauw in een AMD topic?
knip

Back-on-topic:

Zelf ben ik voornamelijk blij met de eerste uitgave van ZEN voor Desktops als High-End CPU zonder GPU.
Dat zou AMD weer een serieus alternatief maken in het segment waar ze nu lastig concurreren.
De enige echte fout die AMD hiermee nog kan maken is dat ze zich met hoofdprijzen voor dit spul uit de markt prijzen.

[ Voor 30% gewijzigd door br00ky op 07-05-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

AMD en hoofdprijzen? Nu loop ik slechts 6 jaar een beetje mee qua prijzen, maar de Phenom II prijzen waren toch behoorlijk goed? Alleen de x6 dingen waren wat duur, maar achteraf zeker hun meerprijs tegenover de x4 waard. Ook kan ik de FX-6300 en FX-8320E niet duur noemen voor hun prestaties, voor 100 euro een hexacore, voor 30 meer een octo.

Maar volgens mij is AMD nooit echt duur geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
AMD heeft nog best leuke CPU's, zeker voor de prijs. Een FX8320E haal je al voor 140 euro en dat ding is makkelijk naar >4,5GHz te tillen. Jammer dat er zo weinig goede moederborden zijn. Momenteel vind ik alleen de ASrock 970 Performance een goed bord. Dit bord is ook het enige betaalbare bord waar een 220 watt TDP CPU op mag. Met een FX8320E heb je dus nog wel wat ruimte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VasZaitsev schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:05:
AMD en hoofdprijzen? Nu loop ik slechts 6 jaar een beetje mee qua prijzen, maar de Phenom II prijzen waren toch behoorlijk goed? Alleen de x6 dingen waren wat duur, maar achteraf zeker hun meerprijs tegenover de x4 waard. Ook kan ik de FX-6300 en FX-8320E niet duur noemen voor hun prestaties, voor 100 euro een hexacore, voor 30 meer een octo.

Maar volgens mij is AMD nooit echt duur geweest.
Dat klopt nu en in het verleden allemaal nog wel, maar AMD zou zich natuurlijk kunnen vergissen en zichzelf met ZEN uit de markt prijzen. Dat is altijd een risico, zeker bij een onderneming als AMD dat een serieus marketing en reputatie probleem heeft.....

Zelfs bij bv een CPU die 2 keer zo goed is als een willekeurige Intel variant kan AMD dan niet 2 keer de Intel prijs vragen voor dit product. Dit omdat de consument standaard denkt dat Intel altijd beter is waarmee een gelijkgeprijsde AMD dus als te duur word gezien. Die marketing en reputatie "gap" heeft AMD dus flink tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

madmaxnl schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:12:
AMD heeft nog best leuke CPU's, zeker voor de prijs. Een FX8320E haal je al voor 140 euro en dat ding is makkelijk naar >4,5GHz te tillen. Jammer dat er zo weinig goede moederborden zijn. Momenteel vind ik alleen de ASrock 970 Performance een goed bord. Dit bord is ook het enige betaalbare bord waar een 220 watt TDP CPU op mag. Met een FX8320E heb je dus nog wel wat ruimte ;)
De 970 UD3P komt ook heel leuk mee, al is die qua alles behalve fases een stuk simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De grootste reden waarom ik geen fan ben van Intel is toch wel de manier waarop ze die grote voorsprong hebben gekregen.

* RobinHood mompelt iets over antitrust en Netburst, en hoe ze nu Atoms subsidiëren aan tabletmakers.

Ik vraag mij werkelijk af wat er met Intel en AMD was gebeurd als Netburst en alles daaromheen de flop was geworden die het verdient had te zijn, en AMD leuk had kunnen cashen met hun superieure CPU's.

Idem dito ook de reden waarom ik Nvidia als bedrijf niet zo leuk vind: concurrentie verzieken met dingen als Gameworks en zo veel mogelijk gesloten meuk verkopen als zijnde helemaal de shit zoals PhysX, CUDA en G-sync.

AMD is in dat opzicht gewoon heel schattig, ze hebben geen geld om bedrijven om te kopen :+ En als zij open dingen, die al gedeeltelijk onderzocht zijn gebruiken, scheelt het weer R&D. Wie niet sterk/rijk is, moet slim zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
Als je een serieuze technologie fan was, dan zou je waarschijnlijk ook veel kennis hebben van de Bulldozer architectuur en de achterliggende ideeën?

Het principe achter de Bulldozer architectuur en de bijbehorende instructies zijn anders erg mooi en veel te vroeg op het toneel verschenen.

AMD geeft zat informatie vrij over hun technologie op o.a. conferenties zoals HotChips, dus om Intel als open te bestempelen en AMD niet? Er staat zat in-depth analysis op websites zoals Anandtech over o.a. de athlons, Phenoms, Bulldozer, Piledriver, Jaguar, Puma.

Op het gebied van innovatie is AMD ook niet onbekend. Degene die als eerste met ISA extensies voor 64 bit in x86 kwamen was toch echt AMD. AMD is ook degene die met fusion kwam, de eerste echte dual en quadcore designs en 2.5D stacking.

Voor een bedrijf met een klein budget is het altijd zeer vooruitstrevend geweest. De situatie waarin AMD nu verkeert is overigens ook grotendeels te danken aan jou grote blauwe liefde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
VasZaitsev schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:39:
De grootste reden waarom ik geen fan ben van Intel is toch wel de manier waarop ze die grote voorsprong hebben gekregen.

* haarbal mompelt iets over antitrust en Netburst, en hoe ze nu Atoms subsidiëren aan tabletmakers.

Ik vraag mij werkelijk af wat er met Intel en AMD was gebeurd als Netburst en alles daaromheen de flop was geworden die het verdient had te zijn, en AMD leuk had kunnen cashen met hun superieure CPU's.

Idem dito ook de reden waarom ik Nvidia als bedrijf niet zo leuk vind: concurrentie verzieken met dingen als Gameworks en zo veel mogelijk gesloten meuk verkopen als zijnde helemaal de shit zoals PhysX, CUDA en G-sync.

AMD is in dat opzicht gewoon heel schattig, ze hebben geen geld om bedrijven om te kopen :+ En als zij open dingen, die al gedeeltelijk onderzocht zijn gebruiken, scheelt het weer R&D. Wie niet sterk/rijk is, moet slim zijn.
Mwah, denk niet dat intel door die shady deals echt een voorsprong heeft gekregen. Amd heeft die achterstand vooral opgelopen omdat ze zo nodig ati moesten kopen, en daar eigenlijk geen geld voor hadden. Tijdens de P4 tijd deden ze goeie zaken. De phenom II was ook nog ok, maar daarna hebben ze om de een of andere reden hun eigen P4 gemaakt.

Amd marketing schildert nvidia graag af als het enge groene monster, maar goed, zelf probeerden ze laatst ook wat leuke grappen als mantle en true audio, dan hadden ze richard huddy die doodleuk stond te beweren dat gsync een volledige frame latency had. En gsync is natuurlijk ook helemaal de shit, anders was freesync er nu niet geweest.

Hopelijk zijn die nieuwe gpu's met HBM straks een succes, want er moet eens een keer verdiend worden, die laatste analyse van amd en nvidia marktaandeel was vrij schrikbarend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haarbal schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 17:21:
[...]
Mwah, denk niet dat intel door die shady deals echt een voorsprong heeft gekregen. Amd heeft die achterstand vooral opgelopen omdat ze zo nodig ati moesten kopen, en daar eigenlijk geen geld voor hadden. Tijdens de P4 tijd deden ze goeie zaken. De phenom II was ook nog ok, maar daarna hebben ze om de een of andere reden hun eigen P4 gemaakt.
De rechtzaken en door Intel betaalde boetes vertelden een heel ander verhaal.....
Intel gaat echt niet een miljardje hier en daar aan boete dokken als ze echt niets fout hadden gedaan.

De EU & VS onderzoeks commissies maakten dan ook in expliciete verwoordingen duidelijk dat Intel zijn financiele machtspositie ernstig had misbruikt om marktpartijen als bv mediamarkt te bedreigen om geen AMD te verkopen. Pas na de settlement werd er AMD verkocht in bv mediamarkt. Dat is dus geen toeval !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

TL;DR: omdat Intel liever de hele wereld een pijp zet dan marktaandeel te verliezen op de eerlijke manier, zitten wij nu met een AMD dat slechter af is en de voor alle consumenten daaraan verbonden nadelen, sinds toen en voor eeuwig in de toekomst. Alleen al daarvoor verdient Intel mijn oneindige een bodemloze haat.

Dat dat witteke niet deert, toont des te meer aan wat voor persoon hij is: dwepen met de sterken, geen compassie met de zwakkeren of de slachtoffers. Zou hij een collaborateur geweest zijn in '40-'45? Ik denk van wel. Zo gedraagt hij zich toch.

Edit: dat alles terzijde, trm, is het nog altijd interessant om feiten (!) opgesomd te zien worden over wat er speelt in de wereld van processorontwikkeling. Van wie die feiten ook mogen komen.

[ Voor 16% gewijzigd door RuddyMysterious op 07-05-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 19:33

superwashandje

grofheid alom

DevilsProphet schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:56:
Dat dat witteke niet deert, toont des te meer aan wat voor persoon hij is: dwepen met de sterken, geen compassie met de zwakkeren of de slachtoffers. Zou hij een collaborateur geweest zijn in '40-'45? Ik denk van wel. Zo gedraagt hij zich toch.
_O-

Ondanks dat dit het AMD nieuwstopic is is het toch ook logisch dat AMD vergeleken word met de directe concurrenten? hoe evil/slecht deze bedrijven ook zijn en wat voor voorsprong deze ook hebben. Ik denk niet dat we moeten gaan ontkennen dat intel het gewoon veel beter voor elkaar heeft.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 19:19:
[...]

Wellicht komt het doordat ik nooit een nintendo heb gehad maar ik begrijp je echt niet........ :?
Een nintendoduim, ook wel bekend als SMS duim, is een soort RSI-achtig iets wat je krijgt als je teveel met je Gameboy aan het spelen bent of de hele tijd zit te typen op je telefoon.

AMD tovert ook zeker leuke dingen uit de hoge hoed, afgelopen tijd misschien iets minder, maar als eerste HBM ondersteunen is al leuk.

En Carizzo en soortgenoten, tja, hoeveel laptops zijn er nou die verkocht worden met AMD Inside? Ik heb mijn laptop er echt op uitgekozen, want ik wilde ook nog wat grafische prestaties hebben, en met mijn budget kon je alleen maar i5'jes krijgen met HD2500, dus een A8 4500M + nog een HD76nogwat chip erin was voor mij een logischere keuze. En omdat ik heel happy was met dat ding kochten een vriend van mij en mijn toenmalig vriendin precies dezelfde, maar dat zijn ook direct de enige 3 AMD APU laptops die ik in mijn omgeving weet.

Intel heeft ook die markt compleet overspoelt, en vast ook wel verziekt. Die AMD dingen zijn namelijk inmiddels echt wel leuk geworden, je hebt voor weinig een quadcore met een stevige ingebakken GPU, maar er zijn echt weinig laptops met die dingen aan boord.

Grappige is ook dat AMD ook van die dingen vaak de multiplier unlocked laat [waarom, geen flauw idee], je laptop overclocken is dus lekker makkelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Goed, even wat reacties ingekort en of naar /TC verplaatst. Moddergevechten heb ik een broertje dood aan. Elkaar uitmaken voor fanboy doen jullie maar op het schoolplein. Vergelijken met Intel mag, maar alleen als het nuttig is en de hoofdmoot van de discussie AMD blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
witeken schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:54:
[...]

Fout. Bedrijven als Samsung en TSMC presenteren hun nodes op halfgeleiderconferentie zoals IEDM, meestal nog voor de release, waar ze gegevens zoals enkele van deze bekendmaken. Mensen die weten wat die cijfers betekenen, kunnen ze vergelijken, en blijkt dat TSMC's en Samsungs eerste FinFET-procedé overeenkomt met... Intels eerste (= 22nm).

[...]
http://hexus.net/tech/new...ummit-ridge-cpus-q3-2016/

[...]

Nope.

[afbeelding]

Intel heeft altijd gezegd H2'15. Er zijn afgelopen tijd al heel veel roadmaps verschenen. Skylake komt in Q3, tijdens IDF in augustus.

[...]
Buiten dan dat je het follow-up nieuws daarvan hebt gemist: Intel heeft dat bericht teruggetrokken. Hier laat ik een veel hogere persoon van Intel aan het woord, Intels CFO. Hij zei in november dat Intel de volgende 12-18 maanden niets over 10nm ging zeggen:

[...]

[...]

Tsja, het interesseert mij niet wat jij logisch vindt, maar wat correct is. Hier is de beste interpretatie:

Intel heeft sowieso een Tick-Tock-cadans van (idealiter) 1 jaar, gemiddeld gezien zo'n 14 maanden. Met 14nm had Intel echter groter problemen met de yields, onder andere omdat EUV nog steeds niet commercieel bruikbaar is (ook niet voor 10nm), waardoor 14nm 6-9 maanden vertraging heeft opgelopen. Intel is ondertussen natuurlijk ook 10nm (en 7nm, 5,..; die allemaal onafhankelijk zijn van 14nm) aan het ontwikkelen, dus tenzij 10nm ook problemen heeft, wat niet het geval lijkt te zijn, kan 10nm gewoon 2 jaar na de datum waarop 14nm oorspronkelijk gepland was, in productie gaan. Dus dat betekent dat 14nm een kortere levensduur zou kunnen hebben (tenzij 10nm artificieel vertraagd wordt, wat niet nodig is aangezien 14nm gecompenseerd wordt door de langere levensduur van 22nm).

Tussen Ticks komen natuurlijks ook Tocks: Skylake. Wat Intel beslist heeft is om BDW voor desktops gewoon over te slaan (zie Haswell-Refresh en Devil's Canyon), en meteen naar Skylake te gaan. De delta tussen HSW en SKL is iets meer dan 2 jaar, dus normaal. Voor laptops (dus Skylake-Y/U) komt Skylake simpelweg iets minder dan een jaar.

Van de Q4'14 (januari) earnings call:

[...]

http://seekingalpha.com/a...-earnings-call-transcript

[...]

http://www.fudzilla.com/n...ung-shows-off-10nm-finfet[/quote
Dat is een wafer. Een gewone testwafer. Intel is al die stadia al lang voorbij en zal eind dit jaar beginnen met de productie. Intel heeft al lang zulke wafers, alleen heeft Intel niet beslist dat met de pers te delen. En zoals uit mijn vorige post blijkt, komt Intels 10nm eerder overeen met wat Samsungs 7nm zal zijn (qua dichtheid tussenin). Kijk nog eens naar deze afbeelding waaruit blijkt dat Intel 3-4 jaar qua transistor voor zit:

[afbeelding]

En dichtheid:

[afbeelding]

[...]

Neen, kijk nog eens naar deze link: Wikipedia: Semiconductor sales leaders by year. Samsung doet veel meer dan alleen halfgeleiders.
Dat intel een procesnode lead heeft is duidelijk. In de praktijk kan het weleens anders uitpakken
Bijv. een quad core amd athlon 5350 gebakken op 28 nm is veel zuinger is dan een Celeron 1037U gebakken op 22nm.

http://www.planet3dnow.de.../subpage-anwendung-7-zip/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Hoe tellen ze bij AMD de generaties m.b.t. APUs? Kijk voor de lol zelf maar eens: Wikipedia: AMD Accelerated Processing Unit

Volgens dit plaatje gaan we een 7de generatie APU's voor desktops zien in 2016.

Op dit plaatje staat bij de zevende generatie APU's geen Zen vernoemd.

Zou het kunnen dat dit gerucht dan zou kunnen kloppen?: AMD preps ‘Bristol Ridge’ APUs: ‘Carrizo’ for desktops

Een zelfde soort transitie als bij de introductie van Llano? Er is namelijk nooit een eerste generatie Bulldozer APU geweest. Trinity, de opvolger van Llano was meteen Piledriver, tweede generatie Bulldozer. Wellicht dat ze hetzelfde met Zen doen?

Carrizo voor desktop zou sowieso een nieuw socket vereisen gezien de integratie van de southbridge. Wellicht dat de gedachten dus is om dit uit te stellen tot 2016 en dan tegelijkertijd met Zen het nieuwe AM4 platvorm uit te brengen? DDR4 zal t.z.t. ook wel toegankelijker zijn. Op een tweede FM1 socket zit ik i.i.g. niet te wachten.

[ Voor 23% gewijzigd door madmaxnl op 10-05-2015 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
madmaxnl schreef op zondag 10 mei 2015 @ 20:53:
Hoe tellen ze bij AMD de generaties m.b.t. APUs? Kijk voor de lol zelf maar eens: Wikipedia: AMD Accelerated Processing Unit

Volgens dit plaatje gaan we een 7de generatie APU's voor desktops zien in 2016.

Op dit plaatje staat bij de zevende generatie APU's geen Zen vernoemd.

Zou het kunnen dat dit gerucht dan zou kunnen kloppen?: AMD preps ‘Bristol Ridge’ APUs: ‘Carrizo’ for desktops

Een zelfde soort transitie als bij de introductie van Llano? Er is namelijk nooit een eerste generatie Bulldozer APU geweest. Trinity, de opvolger van Llano was meteen Piledriver, tweede generatie Bulldozer. Wellicht dat ze hetzelfde met Zen doen?

Carrizo voor desktop zou sowieso een nieuw socket vereisen gezien de integratie van de southbridge. Wellicht dat de gedachten dus is om dit uit te stellen tot 2016 en dan tegelijkertijd met Zen het nieuwe AM4 platvorm uit te brengen? DDR4 zal t.z.t. ook wel toegankelijker zijn. Op een tweede FM1 socket zit ik i.i.g. niet te wachten.
Het zou logischer zijn als AM4 juist gemaakt is voor de Zen CPU/APU, anders moeten ze een deel legacy pins overlaten voor de Carrizo specifieke pins.

En de APUs zouden support hebben voor DDR3/DDR4, dat zou dan betekenen dat of Zen een DDR3 controller erbij krijgt of dat Carrizo een DDR4 controller krijgt.

Hoop stiekem toch dat het Zen is en ze de Bulldozer derivaten onder het zand begraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
exodude schreef op zondag 10 mei 2015 @ 21:06:
[...]

Hoop stiekem toch dat het Zen is en ze de Bulldozer derivaten onder het zand begraven.
Zonde van het R&D geld dat er in is gestoken. Ik ben benieuwd wat Carrizo gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
14,6 miljard dollar voor nieuwe chipfabriek Samsung

Samsung lijkt zijn marktaandeel als 'chipbakker' flink te willen uitbreiden en is begonnen met de bouw van een gigantisch nieuw complex in zijn thuisland.

Waar Californië bekend staat om Silicon Valley, lijkt Zuid Korea binnenkort een 'Samsung 'Semiconductor Valley' te krijgen. Het complex wordt de grootste van zijn soort tot nu toe en zou volgens de huidige plannen 14 miljard USD gaan kosten. Het totale oppervlak zou dezelfde grootte hebben als 400 voetbalvelden, wat bijna even groot is als de twee grootste fabrieken die Samsung reeds in bezit heeft. Hiermee lijkt de fabrikant sterk in te zetten op zijn chipproductie.

De Samsung-chips kent men al jarenlang uit zijn eigen apparaten als smartphones, waar de nieuwe Exynos-chips uit de Galaxy S6 en S6 het recentste voorbeeld van zijn. Ook wist Samsung orders van concurrent Apple te winnen, waardoor op een mondiale schaal een groot aantal Samsung-SoC's en door Samsung geproduceerde chips te vinden zijn.

Samsung wil daarnaast leidinggevend zijn als het gaat om de productie van 14nm-chips. Met de nieuwe fabriek moet het bedrijf beter aan de te verwachten hoge vraag kunnen voldoen om zo een betere toelevering van chips te garanderen. De verwachting is dat Samsung zijn nieuwste fabriek in 2017 gereed heeft.

bron: http://nl.hardware.info/n...ieuwe-chipfabriek-samsung

Samsung heeft aardig wat inkopen gedaan. Ben benieuwd hoe dit voor AMD gaat uitpakken in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Met zo'n budget vermoed ik dat het gaat om een 450mm-fab, maar daar wordt geen melding van gemaakt.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
br00ky schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 22:19:
[Modbreak]Goed, even wat reacties ingekort en of naar /TC verplaatst. Moddergevechten heb ik een broertje dood aan. Elkaar uitmaken voor fanboy doen jullie maar op het schoolplein. Vergelijken met Intel mag, maar alleen als het nuttig is en de hoofdmoot van de discussie AMD blijft.[/]
Haal die extreem blauwe posts van witeken op de vorige pagina dan ook weg.

Beetje vreemd dat iemand die offtopic is (en daarmee 2 pagina`s volkalkt) mag blijven staan, maar degene die hem erop aanspreekt (vanwege 1 woord) wordt weggehaald.
(De Intel posts zijn imho ook veel storender dan de terechte reacties daarop.)

Voor de laatste keer dat ik dit ooit ga zeggen, dit is een "AMD Nieuws Discussietopic" en geen vergelijkingstopic, discussie welke beter is is dus offtopic punt-uit.
(Intelnieuws bij Intel, AMDnieuws bij AMD, nVidianieuws bij nVidia, en als je de vergelijkingsdiscussie wil behouden stel dan een algemeen processing topic op, waar men kan battlen.

Indien ik dit niet zie veranderen ga ik erg de neiging krijgen, Windows10 nieuws in het Apple topic te zetten, wielrennieuws in het voetbal topic, WorldofWarcraft in het GTA5topic, enzo verder...

Als ik dit topic aanklik wil ik gewoon AMD-nieuws lezen en geen andere dingen.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hierboven:

Helemaal mee eens met de toevoeging dat ik een AMD Fanboy ben en dit begrip als een geuzennaam zie.
Ik heb totaal geen moeite met mensen die mij een AMD fanboy noemen aangezien dit 100% klopt.

Ik gebruik graag AMD producten omdat ze meer prestaties geven voor minder euro's: Ja.
Ik zie AMD graag overleven ondanks vals spel van Intel: Ja.
Ik ben van mening dat AMD ondanks een marginaal budget fantastische producten maakt: Ja.
Ik ben een kleinschalig AMD aandeelhouder, niet om er rijk van te worden maar uit principe: Ja.

Ben ik dan een AMD fanboy ?
Ja.

Mag iemand anders mij een AMD fanboy noemen ?
Geen enkel probleem, graag zelfs.

Mag ik iemand anders dan een Intel/Nvidia fanboy noemen ?
Blijkbaar niet.

Andersom schijnt dat dus uitermate pijnlijk te zijn bij bv mensen die een levensgroot Intel logo bij hun naam hadden. Ik zal me o.a. gedwongen door de modbreak verder onthouden van dezelfde (Intel variant) geuzennaam voor mensen met een voorheen groot Intel logo en veel blauwe posts.....

Mocht er besloten worden om alle blauwe Intel posts te verwijderen dan mogen alle groene Nvidia posts hier wat mij betreft ook meteen mee in de prullebak, er staan er maar een kleine 100 mbt Nvidia G-sync.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2015 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
AMD Readies 14nm Zen - up-to 40 percent faster IPC performance

In the Investor Day AMD slides now show that AMD shared more details about it's Zen-generation architecture. The biggest factor would be IPC performance being up-to 40% faster per clock cycle.

Zen is the new architecture for the high-end AMD FX line processors, we mentioned this a number of times already. This new FX line will be released in 2016, so they are starting marketing rather soon. The completely new design will be 40% faster per core / instruction / clock cycle compared to the current Excavator cores, and that would be a serious increase alright. The throughput should increase significantly thanks to Simultaneous Multithreading, this is another name for Intel's Hyper-threading.

AMD FX-processors with Zen cores will be seated on the upcoming AM4 platform in the A series, also to be released in 2016. The chips will be fabbed at a FinFET procedure that is 14nm. Recent infortmation have shown 4 and 8-core models to be trelased with a scalable architecture. The 8-core processor would get with 512KB L2 cache per core and 16 MB of L3 cache divded ontow two 8MB clusters for 2x 4 Core modules. So basically it's a scaled up version of the quad-core version (Bristol Ridge). The GCN based IGP will even support HSA (3D stacked graphics memory). Zen resembles the 'Stars' core design that AMD launched with its Phenom series, but more powerful. The module design that you see on the APUs for example are not present here. Each 'cluster'; is its own core, and on an APU each cluster/module has two cores. So each core should be spicy in terms of performance in what seems to be a very parallel approach.

The new processor series will support both DDR3 and DDR4 over the integrated memory controllers as well as PCI-Express 3.0, With an expected launch time frame of 2016 it will be interesting to see how well these puppies will perform.

In the presentation AMD stated to focus less on low-end PCs, tables and smart-phones. And more at gaming, data-centres and embedded custom chips.

http://www.guru3d.com/new...er-ipc-performance,2.html

Guru3d claimt dat ZEN waarschijnlijk het meest lijkt op Phenom architectuur. Zelf denk ik ook dat Zen voornamelijk gebasseeerd zal zijn op de phenom architectuur en waarschijnlijk zijn er ook bepaalde stukken overgenomen van de bulldozer architectuur en jaguar.

Wat ik ook interesant vond is dat tijdens de presentatie werd aangegeven dat Zen sinds 2,5 jaar in ontwikkeling is en dat de ontwikkeling eind van dit jaar wordt afgerond en levering in 2016. Wat behoorlijk snel is, ben benieuwd naar de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik het begrepen heb zou ZEN voornamelijk gebaseerd zijn op de laatste Bulldozer designs (Exc.).

Eerst werd ik daar nou niet bepaald vrolijk van maar het schijnen sterk doorontwikkelde cores te zijn die veel slimmer in elkaar zitten en daarom wel jaren mee moeten kunnen. Samen met 14nm en 2 draadjes per core hoop ik dat AMD echt weer een keer een winnaar heeft gemaakt en zichzelf niet uit de markt prijst......

In hoeverre er onderdelen van Phenom of Jaguar inzitten durf ik niet te zeggen....

Wel had ik idd begrepen dat ZEN veel eerder zou komen dan eind 2016.
Dat blijft even afwachten maar het zou voor AMD weleens een Game-Changer kunnen worden.
Trm0001 is alvast AMD aandelen aan het sprokkelen voor volgend jaar...... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Phenom was wel erg gaaf, AMD kon met Phenom II nog erg leuk meekomen met intel, en mijn Phenom II doet het eigenlijk even goed als zijn FX broertje. Leuk voor mij, maar jammer voor AMD dat ze zolang stilstand hebben. Qua IPC doet Phenom het volgens mij ook beter dan de huidige FX'jes.

AMD aandelen lijken mij ook leuk, maar ik ben wss iets te kleinschalig "Hallo, mag ik voor, mwah, 30 euro aan AMD aandelen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

VasZaitsev schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:30:
AMD aandelen lijken mij ook leuk, maar ik ben wss iets te kleinschalig "Hallo, mag ik voor, mwah, 30 euro aan AMD aandelen?"
Voor zover ik de aandelenmarkt volg, lijken er mij veel betere alternatieven te zijn, die een veel rooskleuriger financiële positie hebben en ook minder wispelturig/onvoorspelbaar zijn.

@trm0001: Zen is een gloednieuwe architectuur, al zou het natuurlijk kunnen dat sommige dingen gerecycleerd worden, maar dat maakt niet veel uit.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VasZaitsev schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:30:
Phenom was wel erg gaaf, AMD kon met Phenom II nog erg leuk meekomen met intel, en mijn Phenom II doet het eigenlijk even goed als zijn FX broertje. Leuk voor mij, maar jammer voor AMD dat ze zolang stilstand hebben. Qua IPC doet Phenom het volgens mij ook beter dan de huidige FX'jes.

Phenom was ook idd super, FX kreeg zoveel tegenslag in het begin doordat de beoogde frequenties totaal niet haalbaar bleken zodat het eigenlijk nooit meer goed uit de verf is gekomen.

Zelfs met dat in het achterhoofd doen de FX-en het toch relatief goed qua prijs/prestatie verhouding tov Intel alleen omdat Intel zo duur is. Het veelgehoorde argument dat AMD te veel stroom kost tijdens gamen is gewoon een drog-argument. Wanneer je meer dan 50 uur Gamed in de week heb je imho een groter probleem dan je stroomrekening. :X

AMD aandelen kan ook heel kleinschalig en goedkoop:
https://www.degiro.nl/
Je kan daar al voor een paar tientjes AMD aandelen kopen tegen totale kosten van 1 euro en nog wat.

Let wel op de risico's en het feit dat je bij AMD HEEL ERG VEEL geduld moet hebben, maar dan kun je ook percentages halen van richting de 500 procent. :7

Zelf hou ik het simpel, ik ben geen daghandelaar, ik koop aandelen op een gunstig moment en verkoop ze jaren later wanneer AMD uit zwaar weer is en een veel hogere koers heeft. Works 4me.....

@witeken: bv corrupte Intel aandelen ? Nee, dank je.......

Ter overweging:
De kans dat AMD volgend jaar weer met een factor 5+ gaat stijgen is aanzienlijk.
De kans dat Intel volgend jaar met een factor 5 gaat stijgen is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Misschien dat ik het ook nog ga doen ook, eerdaags ben ik jarig, komt er weer een geldboot aan, en fuckit, ik hoef er niet rijk van te worden, ik wil het proberen voor de lol, en zo steun ik AMD ook eindelijk eens, want ik moet eerlijk zeggen dat ik hoewel ik al veel AMD meuk gehad heb, ik maar 1 AMD CPU nieuw gekocht heb, en 2 mobo's, Mijn huidige cpu, huidige en vorige videokaart waren tweedehandsjes.

En AMD FX-8320's doen het ook heel leuk als je voor weinig poen veel CPU kracht nodig hebt welke op meerdere cores goed draait, zoals streaming software. En met Mantle is een Athlon 860k opeens een heel leuke gamingcpu. Je haalt vrolijk 60fps in BF met dat dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VasZaitsev schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 23:31:
Misschien dat ik het ook nog ga doen ook, eerdaags ben ik jarig, komt er weer een geldboot aan, en fuckit, ik hoef er niet rijk van te worden, ik wil het proberen voor de lol, en zo steun ik AMD ook eindelijk eens, want ik moet eerlijk zeggen dat ik hoewel ik al veel AMD meuk gehad heb, ik maar 1 AMD CPU nieuw gekocht heb, en 2 mobo's, Mijn huidige cpu, huidige en vorige videokaart waren tweedehandsjes.

En AMD FX-8320's doen het ook heel leuk als je voor weinig poen veel CPU kracht nodig hebt welke op meerdere cores goed draait, zoals streaming software. En met Mantle is een Athlon 860k opeens een heel leuke gamingcpu. Je haalt vrolijk 60fps in BF met dat dingetje.
Wanneer je met een klein bedrag de risico's niet uit het oog verliest kan er niet veel misgaan.

In de positieve zin kan Samsung AMD overnemen (X86 overdracht schijnt toch mogelijk te zijn na settlement).
In de negatieve zin kan AMD failliet gaan en dan ben je alles kwijt.
In de heel erg positieve zin kan AMD volgend jaar sterk groeien qua marktaandeel & aandelenwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bedenk ook, in hoeverre is AMD werkelijk nog afhankelijk van x86, nu alle OSsen multi-arch zijn? De GPU tak draait het meerendeel van de omzet, die heeft geen x86 licensie nodig. De consolechips die feitelijk 95% GPU's zijn met wat kleine x86 cores erbij gebakken, daar kunnen ze in de volgende generatie ook andere architecturen in hangen (de overgang van Power naar x86 is bv redelijk geruisloos gegaan). In de servermarkt is het ook al duidelijk dat je niet per se x86 hoeft te hebben om succesvol te zijn (zie IBM en Oracle). Ook het in bijna alle aspecten vergelijkbare nVidia doet het prima zonder x86 licensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Windows 10 word x86 only toch? Dat metro apps op zowel x86 als ARM gaan draaien wil niet zeggen dat het hele OS x86 based is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dreamvoid schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:59:
Bedenk ook, in hoeverre is AMD werkelijk nog afhankelijk van x86, nu alle OSsen multi-arch zijn? De GPU tak draait het meerendeel van de omzet, die heeft geen x86 licensie nodig. De consolechips die feitelijk 95% GPU's zijn met wat kleine x86 cores erbij gebakken, daar kunnen ze in de volgende generatie ook andere architecturen in hangen (de overgang van Power naar x86 is bv redelijk geruisloos gegaan). In de servermarkt is het ook al duidelijk dat je niet per se x86 hoeft te hebben om succesvol te zijn (zie IBM en Oracle). Ook het in bijna alle aspecten vergelijkbare nVidia doet het prima zonder x86 licensie.
Juist bij servers (van alle formaten) is x86 voor mijn gevoel toch wel duidelijk een winnaar, het aanbod alternatieven is steeds kleiner geworden en het marktaandeel lijkt steeds kleiner te worden.

Qua licentiebeleid is SPARC natuurlijk wel een van de interessantere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
Dreamvoid schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:59:
De marges voor IBM en Oracle op hun server hardware mag dan wel hoog zijn, maar x86 heeft ondertussen een 75% aandeel in de totale omzet en een 90% aandeel in het aantal verkochte CPUs.

http://www.extremetech.co...end-of-x86s-profitability

AMD gaat niet voor niets zich weer storten op een HPC x86 CPU.
De combinatie van ARM/x86 en GCN daarintegen kan ze veel geld opgaan leveren als er meer scientific applicaties geschreven gaan worden met OpenCL support.

Als ze het Intel en Nvidia eco-systeem kunnen samenbrengen onder hun fusion idee, dan hebben die andere twee nogal een zwaar probleem in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

exodude schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 17:16:
[...]

De marges voor IBM en Oracle op hun server hardware mag dan wel hoog zijn, maar x86 heeft ondertussen een 75% aandeel in de totale omzet en een 90% aandeel in het aantal verkochte CPUs.

http://www.extremetech.co...end-of-x86s-profitability

AMD gaat niet voor niets zich weer storten op een HPC x86 CPU.
De combinatie van ARM/x86 en GCN daarintegen kan ze veel geld opgaan leveren als er meer scientific applicaties geschreven gaan worden met OpenCL support.

Als ze het Intel en Nvidia eco-systeem kunnen samenbrengen onder hun fusion idee, dan hebben die andere twee nogal een zwaar probleem in de toekomst.
Voor zover ik weet stond er juist in de laatste update van AMD dat ze helemaal gingen stoppen met ARM + X86 ?

@ Dreamvoid:
Die consoles moeten juist backwards compatible zijn dus ws zit een andere dan X86 APU er niet in als opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 20:18:
[...]

Voor zover ik weet stond er juist in de laatste update van AMD dat ze helemaal gingen stoppen met ARM + X86 ?

@ Dreamvoid:
Die consoles moeten juist backwards compatible zijn dus ws zit een andere dan X86 APU er niet in als opvolger.
K12 zou 2017 worden, de custom ARM core van AMD.
Het uniformen platform waarin x86/ARM pin compatible zouden worden is in ieder geval wel van de baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 20:18:
[...]

@ Dreamvoid:
Bulldozer zou in potentie goed tot zijn recht kunnen komen in een console. Immers kan men daar veel beter rekening houden met de sterke en zwakke punten van deze architectuur. Het gebrek aan FP performance zou opgevangen kunnen worden door de GPU. Vier Carrizo modules vormen 8 cores die beter presteren dan 8 Puma cores. In de PS4 en XONE wordt gebruik gemaakt van 8 Puma+ cores.

Een AMD A4-6210 (Quadcore Puma, 1.8GHz, 15 watt TDP) haalt ongeveer 135 punten in Cinebench R15 (Multi CPU 64 bits). Bron: Notebookcheck
Een AMD A8-7100 (Quadcore Kaveri, 1.8GHz, 15 watt TDP) haalt ook ongeveer 135 punten in Cinebench R15 (Multi CPU, 64 bits).

Zie ook Geek Bench 2: FP, Integer en totaal score.

De A8-7100
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ugLgrM5cAwrlL1ODFoRdtqG2/medium.jpg

De A4-6210
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/8UnmMpJGr6BvbJ5bPGhB1F80/medium.jpg

Een toekomstige console APU zou een Bulldozer derivaat kunnen gebruiken. Ik zie dat niet als onrealistisch gezien het gebruiksdoel. Tegen die tijd is HSA en OpenCL hopelijk ook meer ingeburgerd.

Nintendo zou voor de opvolger van de WiiU weer bij AMD shoppen, maar deze keer IBM links laten liggen en dus voor een AMD SoC/APU gaan. Hiervan gaat het gerucht rond dat dit een x86 oplossing zou gaan worden. V.z.i.w. is daar verder niks over bekend en is het slechts een gerucht aangezien het voor Nintendo ook heel erg logisch zou zijn om voor een ARM oplossing van AMD te gaan aangezien bijna al hun handhelds gebruikmaken van ARM.

offtopic:
De compatibiliteit met de Nintendo Gamecube, Wii en WiiU, welke allen gebruikmaken van een IBM PowerPC CPU, zijn ze bij een overstap naar x86 sowieso kwijt. Door te kiezen voor ARM kunnen ze wellicht nog iets doen met het voordeel van backwards compatibility met hun handhelds. Al is het maar in de toekomst. D.w.z. nu een ARM SoC met een TDP die onmogelijk koel te houden is in een handheld maar 10 jaar later prima op een dusdanig zuinig en klein productie procedé bakken waardoor die wel in een handheld toegepast zou kunnen worden. Daarmee zou je in theorie dus alle games die uit zijn gekomen in die voorgaande tien jaar ook op je handheld kunnen spelen. Dit zou natuurlijk ook kunnen met x86, maar ik denk dat ARM voor een dergelijk gewaagd idee beter schaalt.

[ Voor 4% gewijzigd door madmaxnl op 14-05-2015 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nintendo is wellicht een ander verhaal, daar ben ik niet bekend mee, maar ook nintendo wil ws graag backwards compatible blijven.

De opsomming die je maakt van bulldozer tot apu's zijn allemaal X86 en niet ARM.....

Mijn stelling is dat alle X86 techniek van AMD/Intel/Via prima kan voor bijna alle consoles.

ARM is een andere tak van sport waardoor games van een eerdere generatie dan niet (goed) meer werken.
Evt Nintendo uitgezonderd, daar weet ik weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
madmaxnl schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 00:38:
[...]

Bulldozer zou in potentie goed tot zijn recht kunnen komen in een console. Immers kan men daar veel beter rekening houden met de sterke en zwakke punten van deze architectuur. Het gebrek aan FP performance zou opgevangen kunnen worden door de GPU. Vier Carrizo modules vormen 8 cores die beter presteren dan 8 Puma cores. In de PS4 en XONE wordt gebruik gemaakt van 8 Puma+ cores.

Een AMD A4-6210 (Quadcore Puma, 1.8GHz, 15 watt TDP) haalt ongeveer 135 punten in Cinebench R15 (Multi CPU 64 bits). Bron: Notebookcheck
Een AMD A8-7100 (Quadcore Kaveri, 1.8GHz, 15 watt TDP) haalt ook ongeveer 135 punten in Cinebench R15 (Multi CPU, 64 bits).

Zie ook Geek Bench 2: FP, Integer en totaal score.

De A8-7100
[afbeelding]

De A4-6210
[afbeelding]

Een toekomstige console APU zou een Bulldozer derivaat kunnen gebruiken. Ik zie dat niet als onrealistisch gezien het gebruiksdoel. Tegen die tijd is HSA en OpenCL hopelijk ook meer ingeburgerd.
Dit is waarom Bulldozer zijn tijd eigenlijk ver vooruit was en APUs eigenlijk de toekomst zouden hebben.

Vroeger had je een CPU die integer berekeningen deed en voor floating points had je een aparte unit.
Toen werd het samengevoegd in een pakket.

Bulldozer week in zoverre af van bestaande ontwerpen dat de nadruk veel meer op integer berekeningen en parallellisatie lag en Floating point vooral aan de kant werd geduwt. (8 integer lijnen, 4 floating)

Dit was opzich een logische keuze als je nagaat dat hun GCN cores erg goed zijn in floating calculations en double. Het jammere is alleen dat de compilers van nu niet gebouwd zijn op het hele HSA idee van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar komt nog bij dat juist in Games je die Floating Point units nodig hebt. Dus wanneer er daar minder van zijn (1 op de 3) dan begin je al met een achterstand in FP. Het nieuwe ZEN ontwerp is veel evenwichtiger vwb FP/INT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
exodude schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 02:54:

Bulldozer week in zoverre af van bestaande ontwerpen dat de nadruk veel meer op integer berekeningen en parallellisatie lag en Floating point vooral aan de kant werd geduwt. (8 integer lijnen, 4 floating)

Dit was opzich een logische keuze als je nagaat dat hun GCN cores erg goed zijn in floating calculations en double. Het jammere is alleen dat de compilers van nu niet gebouwd zijn op het hele HSA idee van AMD.
Ik had altijd het vermoeden dat ze dit (Bulldozer en HSA) deden om op termijn de FPU weg te laten en op de GPU te vertrouwen. FPU weg omdat de GPU dat toch veel beter kan, en om het gebrek in bandbreedte en latency op te vangen HSA.

Het is inderdaad niet makkelijk de compilers etc mee te krijgen, kennelijk is de wereld er nog niet rijp voor. Maar geef het 10 jaar.... Een fpu en gpu op dezelfde die, dat is eigenlijk nergens voor nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Een fpu en gpu op dezelfde die, dat is eigenlijk nergens voor nodig
Klopt dat wel? Intel is ook nog steeds haar FP-capaciteit aan het uitbreiden. Haswell kreeg AVX2, Skylake krijgt AVX-512 (maar vermoedelijk alleen voor server-CPU's).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik dacht dat in iedergeval onder andere delen van integers momenteel niet zo handig gaat op een GPU. Maar het zou best kunnen dat uiteindelijk CPUs ook worden uitgebreid zodat ze de wiskundige bewerkingen die nu door de externe GPU worden gedaan kunnen uitvoeren (aan de andere kant zal dat voor veel toepassingen natuurlijk een hoop dieverspilling zijn, dus zullen er wel varianten met gereduceerde PUs komen). Dat verschijnsel zag je ook eerder met de integeatie van de FPU. Helemaal equivalent zijn huidige FPU(-gedeelte van de CPU) en GPU(-gedeelte van de CPU) niet te gebruiken vziw.

[ Voor 47% gewijzigd door begintmeta op 14-05-2015 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kun je idd de FPU van een CPU niet 1 op 1 vergelijken met een GPU.

Wanneer ZEN bv geen FPU zou hebben dan zouden FP berekeningen bij niet APU's moeten komen van een discrete videokaart. Aangezien dat ook een Nvidia kan zijn gaat er dan een wereld van problemen ontstaan.
(nog even afgezien van bandbreedte te korten)

Bij APU's is dit alles al wel netjes voorgekookt met HSA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 00:49:
Nintendo is wellicht een ander verhaal, daar ben ik niet bekend mee, maar ook nintendo wil ws graag backwards compatible blijven.

[...]

ARM is een andere tak van sport waardoor games van een eerdere generatie dan niet (goed) meer werken.
Evt Nintendo uitgezonderd, daar weet ik weinig van.
De huidige generatie consoles (PS4/Xbone) is niet backwards compatible, dat ging niet door de overstap van de PowerPC naar x86 architectuur. Betrouwbare emulatie was zeker in het geval van de PS4 vrijwel onmogelijk. Dat leverde een hoop geklaag op maar desondanks is deze generatie de best verkochte ooit. Daarmee is bewezen dat backwards compatibility geen vereiste meer is en als een andere architectuur voordelen biedt zal dat een consolefabrikant dus niet tegenhouden.
begintmeta schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 11:02:
Ik dacht dat in iedergeval onder andere delen van integers momenteel niet zo handig gaat op een GPU. Maar het zou best kunnen dat uiteindelijk CPUs ook worden uitgebreid zodat ze de wiskundige bewerkingen die nu door de externe GPU worden gedaan kunnen uitvoeren (aan de andere kant zal dat voor veel toepassingen natuurlijk een hoop dieverspilling zijn, dus zullen er wel varianten met gereduceerde PUs komen). Dat verschijnsel zag je ook eerder met de integeatie van de FPU. Helemaal equivalent zijn huidige FPU(-gedeelte van de CPU) en GPU(-gedeelte van de CPU) niet te gebruiken vziw.
Bij de huidige APU's heeft men de CPU en GPU gecombineerd op één die maar zijn die twee nog strikt gescheiden. Er zijn inderdaad functies die een GPU feitelijk beter kan dan een CPU. Nu bijna alle chips die Intel en AMD verkopen een GPU aan boord hebben is de logische volgende stap dat het onderscheid tussen de CPU en GPU langzaam minder gaat worden en de functionaliteit gecombineerd gaat worden. Uiteraard kun je nog steeds een discrete GPU er naast kopen voor meer performance (games e.d.).

Of het er ook echt van gaat komen is wel de vraag. 12 Jaar na de introductie van de eerste Athlon 64 en daarmee de x86-64 extensie is er op Windows nog een hoop 32-bits-only software, het is lastig gebleken producenten van commerciële software er van te overtuigen aanpassingen in hun software door te voeren die niet meteen voordelen bieden. De open source wereld is daarentegen al jaren vrijwel volledig overgestapt. Het zal er dus van af hangen of alleen compilers aangepast moeten worden of ook de software zelf. In het laatste geval wordt het moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat "combineren" gebeurt al - je hoeft de parallelle rekenunits niet perse in de gpu te stoppen, in high-end server chips (Xeon, Power, Sparc) zit massa's parallelle rekenkracht in de vorm van een hele lading vector (SIMD) units op de CPU en die zijn via oa AVX2 instructies te gebruiken.

Er zit een design afweging in: hoeveel vector units binnen de cpu duwen (maakt de cpu complexer) of hou je ze erbuiten, met alle interconnect bottlenecks van dien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Precies, ik denk dat general purpose x86 cpus nog wel even wat meer vectorunits/evt instructies krijgen, maar op een gegeven moment is dat niet meer zinvol.

[ Voor 114% gewijzigd door begintmeta op 14-05-2015 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@WES:
Backwards compatible is toch echt een voordeel en geen nadeel.
Dat het toch goed uitpakt zonder wil niet zeggen dat sommige klanten er niet pissig over zijn......

@begintmeta:
Ik vind de post met inhoud: "Precies" niet heel erg postwaardig.........
Nog even afgezien van het feit dat niet bekend is waar je het blijkbaar mee eens bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:14:
Zoals ik het begrepen heb zou ZEN voornamelijk gebaseerd zijn op de laatste Bulldozer designs (Exc.).

Eerst werd ik daar nou niet bepaald vrolijk van maar het schijnen sterk doorontwikkelde cores te zijn die veel slimmer in elkaar zitten en daarom wel jaren mee moeten kunnen. Samen met 14nm en 2 draadjes per core hoop ik dat AMD echt weer een keer een winnaar heeft gemaakt en zichzelf niet uit de markt prijst......

In hoeverre er onderdelen van Phenom of Jaguar inzitten durf ik niet te zeggen....

Wel had ik idd begrepen dat ZEN veel eerder zou komen dan eind 2016.
Dat blijft even afwachten maar het zou voor AMD weleens een Game-Changer kunnen worden.
Trm0001 is alvast AMD aandelen aan het sprokkelen voor volgend jaar...... :9
Denk niet dat Zen gebaseerd is op CMT en daarmee gerelateerd is aan bulldozer. Dat zou niet stroken met het feit dat AMD zelf heeft aangeven dat de bulldozer architectuur een aantal fundamentele nadelen heeft en daarom niet een succes is geworden. Bovendien heeft AMD aangegeven dat ZEN onder andere SMT ondersteunt wat in feite CMT overbodig maakt.
Denk dat Zen gebaseerd is op jaguar of phenom weliswaar hevig aangepast en op steroiden.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
AMD testing FinFET chips

When AMD's Fiji GPU launches shortly after Computex and before the end of Q2 2015, we should see a bit more details regarding AMD's FinFET chips.

AMD Fiji GPU uses the 28nm manufacturing process but its sucessor, Greenland will use FinFET design. The upcoming Carrizo APU is also based on a 28nm manufacturing process.

AMD doesn't want to share with us if its FinFET process is based on a 14nm or 16nm but Mark Papermaster, AMD's CTO, said during Investors Day presentation that the company already has test chips. AMD's 2016 CPU codenamed ZEN is also using FinFET, so maybe Papermaster meant that it has Zen FinFET test chips already baked..

Papermaster said that some companies might have FinFET chips in 2015 but AMD thinks that by 2016, FinFET manufacturing will be "more robust". We are unsure which companies he had in mind but Samsung has Exynos 7240 manufactured in 14nm FinFET and Intel already has both Haswell based on 22nm FinFET and Broadwell with 14nm FinFET transistors. It is not hard to imagine that the latest manufacturing product is the most expensive and it takes time to get good yields on the new manufacturing node.

AMD believes in FinFET's scalability and its ability to scale from an APU design to the high end CPU or GPU. FinFET manufacturing process will result in much lower power and higher performance per watt. AMD was stuck with 28nm / 32nm manufacturing for far too long and jumping down to 14nm will definitely increase its power to compete.

-

AMD heeft al wel test chips dus begin 2016 voor ZEN is goed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

polli_ schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 20:00:
[...]

Denk niet dat Zen gebaseerd is op CMT en daarmee gerelateerd is aan bulldozer. Dat zou niet stroken met het feit dat AMD zelf heeft aangeven dat de bulldozer architectuur niet
Denk dat Zen gebaseerd is op jaguar of phenom weliswaar hevig aangepast en op steroiden.

AMD heeft al wel test chips dus begin 2016 voor ZEN is goed mogelijk.
Je tekst is incompleet........

Ik meen toch echt begrepen te hebben dat ZEN gebaseerd was op de Bullzozer & opvolgers.
Het zou een sterk herontwikkelde versie zijn die alle tekortkomingen moet oplossen.
O.a. meer nadruk op Floating point + een fors betere IPC vnl door 2 draadjes per core en 14nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 20:18:
[...]

Je tekst is incompleet........

Ik meen toch echt begrepen te hebben dat ZEN gebaseerd was op de Bullzozer & opvolgers.
Het zou een sterk herontwikkelde versie zijn die alle tekortkomingen moet oplossen.
O.a. meer nadruk op Floating point + een fors betere IPC vnl door 2 draadjes per core en 14nm.
AMD's Mark Papermaster heeft aangegeven dat AMD ZEN een all new core build from the ground up is. Dus bulldozer gerelateerde architectuur is daarmee uitgesloten.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/05/Zen.jpg

Ongeveer 35 minuten in onderstaande film.

YouTube: AMD 2015 FINANCIAL ANALYST DAY(часть 1)

Analyse van AMD financial day:

http://techreport.com/rev...deo-amd-zen-fiji-and-more

[ Voor 10% gewijzigd door polli_ op 14-05-2015 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 20:43
Ik hoop dat ze Bulldozer toch los gelaten hebben. De markt wil overduidelijk nog niet mee + zolang Intel zijn weg blijft doorgaan kan AMD daar mijn inziens niet veel aan veranderen. Hopelijk overdrijft AMD niet in hun bovenstaande slide met "Totally New High-performance Core Design".

In other news: http://fudzilla.com/news/...eleases-carrizo-l-details
Vind de Carrizo L chips maar wat tegenvallen. Overigens hoop ik nog steeds dat ze de Jaguar+ cores ook op het AM1 platform gaan uitbrengen, alhoewel de kans erop steeds kleiner wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn idee zou het ook niet zijn om uit te gaan van Bulldozer (en jaguar) maar zie:

""When Jim Keller said they are looking to take the best of Jaguar and Bulldozer I think this was what he meant.""
http://forums.anandtech.c...b290f6ea57451d7&t=2426908

Dat staat overigens weer haaks op deze:

Elimination of such instructions clearly points to the fact that AMD’s new micro-architecture is a complete far cry from “Bulldozer”. The company even decided to remove support of the “Bulldozer”-specific instructions to save transistors and die space for something more useful. It seems that AMD now considers “Bulldozer” a dead-end and does not want to support even promising instructions introduced in the recent iterations of the company’s micro-architectures.

http://www.kitguru.net/co...ions-from-zen-processors/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Wat zegt het schrappen van de Bulldozer instructie set en nog enkele instructie sets over een verder gebruik van de Bulldozer architectuur in Zen? Ik denk zo op zichzelf dat het nog niks zegt. Immers worden die instructie sets nu niet bepaald vaak gebruikt of wel soms? Terwijl het wel wat kost. Daarnaast is ook nog maar de vraag in hoeverre Zen voordeel heeft van de bij Bulldozer, en zijn derivaten, gebruikte instructie sets.

Ik denk dat er meerdere factoren zijn waardoor AMD hiervoor kiest en het is denk ik wat te kortzichtig om Bulldozer dan maar als dead-end weg te zetten. Van de zevende generatie APUs die AMD in 2016 hoopt te lanceren is i.i.g. nog niet bekent dat deze gebruik zal maken van Zen.
Zie ook: madmaxnl in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34"

Daarnaast is hetzelfde gegeven voor de nieuwe High Performance Server APU. Daar word ook geen melding gemaakt van Zen en ik zie geen enkele reden om dit niet te vermelden. Behalve als het natuurlijk niet klopt ;) Voor de toepassingen waarvoor een dergelijke server APU gebruikt zou gaan worden is FP performance van het CPU gedeelte toch niet belangrijk. Althans je gaat er vanuit dat ze deze server APU juist pakken voor zaken waar OpenCL en HSA goed gebruikt kunnen worden.

Ik denk dat we Bulldozer, c.q. een CMT design nog wel een tijdje bij AMD gaan blijven zien. Immers is het in theorie ideaal voor een APU. Met Zen brengen ze weer eens een degelijke non-APU CPU architectuur op de markt. Het is niet zo dat AMD bakken met geld had t.t.v. de overnamen van ATi en wel even verschillende CPU architecturen kon ontwikkelen. Daarnaast is een Bulldozer CMT design voor een console SoC ook geen misselijke keuzen.

offtopic:
Behalve Nintendo die waarschijnlijk zeer snel de WiiU gaat vervangen. Immers verkoopt dat ding voor geen meter.

nieuws: Nintendo presenteert volgend jaar nieuwe console
"Update 10:00: In aanvulling op het eerdere statement meldt Nintendo-topman Satoru Iwata dat de NX een 'immersive experience' zal bieden. Vaak verwijzen fabrikanten met die woorden naar virtual reality en vr-brillen, omdat die de gebruiker omringen in de gameplay."

Ik zie Nintendo het wel voor elkaar krijgen dit op de markt te brengen. Ze proberen graag iets nieuws. Dikke console met daarbij een VR bril ;)

Daarnaast denk ik dat Microsoft ook alles behalve tevreden is met zijn Xbox One. Qua snelheid loopt hij toch iets achter op de PS4. Om nog maar te zwijgen over 128 GCN cores die zijn uitgeschakeld op de SoC gebruikt in de PS4. Wellicht dat ze die bij een shrink door yield verbeteringen inschakelen met als gevolg net iets hogere FPS? Hoe dan ook. Ik zie Microsoft in 2018 best wel een nieuwe Xbox uitbrengen met volledige compatibility met de Xbox One. Wie wil er nu geen SoC met HBM2. Geen duur ESRAM e.d. Wat dat betreft kan Microsoft met Windows 10 ook veel meer functie geven aan zijn Xbox dan dat Sony dat kan met zijn Playstation. Ze hebben een veel dikker ecosysteem. One drive gebruiken voor je opslag ;) 1TB gratis voor elke Xbox gebruiker. Geen dure bluray schijfjes meer, lokale opslag, met als mogelijkheid het ook op je NAS te zetten ;) Kun je toch altijd bij je games. Ik denk dat in 2018 het ook wel beter gesteld is met de internet penetratie en snelheid. Ik denk dat het tijd is om te gaan slapen, kan ik verder dromen :+

[ Voor 58% gewijzigd door madmaxnl op 15-05-2015 00:00 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.