Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.595 views

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

cannibal schreef op zondag 05 januari 2014 @ 12:06:
Naar mijn idee is nog steeds de verhouding tussen CPU en GPU voor de markt waar de APU's in opereren een beetje verkeerd.

Zoals mitsumark al zegt, je kunt niet low settings gamen op full HD(en wie heeft er in de desktop markt tegenwoordig nog een ander type monitor) en dus zijn de APU's voorlopig alleen interessant voor laptops e.d. met een low res panel. Maar hier moet dan vaak de TDP weer (te ver) voor naar beneden.

Het blijft dus een moeilijke markt voor AMD
Heb een APU, A3870k, daar kan ik prima mee gamen. Starcraft 2 en transport tycoon draaien er prima op, en op een sporadisch lan met vrienden draaien warcraft 3, fear, UT, etc er perfect op! :)

Daarnaast viewports in SW, CFX, C4D, draaien prima. Intel was net iets te langzaam geweest vermoed ik.

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 23:04
GENETX schreef op maandag 06 januari 2014 @ 09:03:
[...]

Niet iedereen speelt op Ultra OMG WTF BBQ Uber 1337 High Quality settings... Alweer een aantal jaren geleden heb ik mijn broer, met een extreem beperkt budget van 400 euro, een laptopje met Llano quadcore aangeraden. Alle games die we tegen dat ding aangeknald hebben, ok het paneel is wel 1366x768 pixels, gingen super en low was niet eens nodig. CoD konden we prima op medium spelen opdat ding, en dan ziet het er nog geweldig uit imho.
Wat zei ik nu, dat het voor de desktop markt niets is, omdat je daar meestal een Full HD monitor hebt en non native resulutie gamen natuurlijk extreem beroerd is.
Voor laptops met 1366 paneeltjes werkt het dan idd weer wel, precies toch wat ik zeg.

Verwijderd

cannibal schreef op maandag 06 januari 2014 @ 10:35:
[...]
Wat zei ik nu, dat het voor de desktop markt niets is, omdat je daar meestal een Full HD monitor hebt en non native resulutie gamen natuurlijk extreem beroerd is.
Voor laptops met 1366 paneeltjes werkt het dan idd weer wel, precies toch wat ik zeg.
Werkt juist voor desktops prima op Full-HD, ja zelfs BF4, zie slides, 30fps is een prima prestatie voor deze APU...... :9

• cannibal
Zodra het geen slides meer zijn maar benchmarks ga ik ook enthousiast worden.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:53
cannibal schreef op maandag 06 januari 2014 @ 10:35:
[...]

Extreem beroerd? Veel low budget gamers (of iemand die af en toe gamed) maakt dat niet veel uit hoor. Het ziet er misschien wat minder mooi uit, maar het werkt wel.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• cannibal
Werken is 1 ding. Maar als je voor 20 euro meer (11,95) een 760K hebt met een 7750 (1GB gddr5) die wel Full HD trekt, waarom dan naar APU gaan en je storen aan non native resolutions (of idd viewports moeten gebruiken en naar een 15 inch schermpje gaan zitten kijken. Dat is het toch niet waard?

[ Voor 3% gewijzigd door cannibal op 06-01-2014 11:42 ]

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Voor dezelfde reden dat mensen Intel kopen, prijs/prestatie is niet heilig.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het APU verhaal is principe elegant, maar inderdaad is de vraag of er een grote markt voor is, in een segment van casual gamers die iets beter willen dan Intel IGP's maar ook geen extra kaart willen. Je kan cynisch zijn, wijzen naar de verkoopcijfers van de (non-netbook) APU's en concluderen: die markt is klein. Maar heeft AMD echt een alternatief? Zolang de cpu core op zichzelf moeilijk concurrerend is met wat Intel doet, dan is het bundelen met de wel state-of-the-art gpu technologie een valide strategie, en is HSA naar de toekomst toe de mogelijke uitweg.
Waarom maken ze niet een 150W chip met 2x zoveel gpu kracht?
Dat wordt een nog grotere en duurdere chip, waar ze niet significant meer voor kunnen vragen (want: je concurreert met een opstelling van kleine cpu chip met losse gpu). AMD draait nu al met moeite operationeel quitte op hun chips, lagere marges kunnen ze niet hebben. Bovendien loop je tegen de thermische grenzen aan, tenzij je weer de cpu kant drastisch omlaag gaat schroeven - en dan kom je bij de Xbox/PS4 chips terecht, wat praktisch gezien hele grote GPU's zijn met een paar kleine cpu cores erbij. Daar word je in een allround PC niet heel vrolijk van.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

AMD Kaveri APU A10-7850K Gaming and General Performance Unveiled – Mantle 45% Faster Than DirectX

Mantle zet de gpu van de apu ook ineens weer 45% vooruit op intel(intel was ingelopen), denk dat mantle best wijd geaccepteerd zal worden als 45% snelheidswinst in kan zitten, en sowieso komt het al een aantal populaire engines.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 06-01-2014 21:22 ]

-Andere hobby- -

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-11 20:29

tijmeng

Panasonic 7J

als dan ook de 3d programma's mantle gaan ondersteunen (Revit, Max, C4D, Lumion etc).. dan begint t erg leuk te worden.

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 15:51
mad_max234 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:19:
AMD Kaveri APU A10-7850K Gaming and General Performance Unveiled – Mantle 45% Faster Than DirectX

Mantle zet de gpu van de apu ook ineens weer 45% vooruit op intel(intel was ingelopen), denk dat mantle best wijd geaccepteerd zal worden als 45% snelheidswinst in kan zitten, en sowieso komt het al een aantal populaire engines.
Slide 65 ;)
Geen rede om WC tech te quoten ;)

• PASware
cannibal schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:11:
Werken is 1 ding. Maar als je voor 20 euro meer (11,95) een 760K hebt met een 7750 (1GB gddr5) die wel Full HD trekt, waarom dan naar APU gaan en je storen aan non native resolutions (of idd viewports moeten gebruiken en naar een 15 inch schermpje gaan zitten kijken. Dat is het toch niet waard?
True, wel weer leuk voor een Mini itx case bij de TV waarbij je af en toe nog een spelletje kan spelen. Extra videokaart neemt weer ruimte in en verbruikt ook wel wat extra.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-11 09:45
tijmeng schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 14:06:
En de eerste Benchmark resultaten zijn binnen!! 6800K vs 7800 (dus niet de 7850K, die klokt 200mhz hoger en heeft een TDP van 95 ipv 65watt)

http://wccftech.com/amd-a...ed-hd-7750-dual-graphics/

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Battlefield 4:
[afbeelding]

Kortom statische shizzle gaat rapper (Wprime 32m score van de FX6300 is ong 14 seconde), de CPU kant bij games maakt weinig uit.
De 7850K is nog wat rapper, wat m dus in de regionen van de FX6300 stopt. Gezien de prijs van 168€ best wel netjes lijkt mij zo. De grootste zwakte van APU's (het gemis van brute rekenkracht) is met Kaveri iig een beetje opgelost

Voordat iedereen teleurgesteld is: de 7800 is een 65W chip vs een 100watt 6800K chip. Daarnaast zou er nog wel het één en ander te winnen zijn met de juiste drivers (mantle bv). Nog even wachten op de 7850K benches, maar t gaat de goede kant uit.
Tja helaas is Kaveri 400 MHz lager geclockt dan Richland. Dat is bijna 10% van de prestaties minder. Dus in werkelijkheid zal het niet zo ver uit elkaar liggen. Maar wel een mooie IPC boost.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Tsja, Richland wordt gemaakt op een volledig volwassen en bekend process, 32nm SOI. Kaveri is het eerste product op een nog altijd relatief nieuw 28nm Bulk process, welke sowieso minder hoge CPU-clocks veroorzaakt. Het zou me niets verbazen als er over een half jaar een nieuwe stepping komt met wat hogere clocks. Maar eigenlijk zijn de CPU prestaties voor het type product dat Kaveri is simpelweg al goed. Als HSA en Mantle ook nog eens goede ondersteuning krijgen vanuit de software wereld, dan zijn de prestaties uitstekend.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
dahakon schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 19:06:
... Als HSA en Mantle ook nog eens goede ondersteuning krijgen vanuit de software wereld, dan zijn de prestaties uitstekend.
Daar ben ik ook benieuwd naar, zou het AMD lukken nog eens een soort 'x86 64bits' klaar te spelen...

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 10:44
mad_max234 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:19:

zeker mooi, maar ik snap nog steeds niet zo het nut van apu's
voor nieuwe games zijn ze te traag, voor oude of eenvoudige games is een HD4600 ook voldoende
aangezien gamers nog steeds een GPU kopen (bv R9) ben je wellicht nog steeds beter af met een i5/i7 (want zo goedkoop zijn die APU's nu ook niet, zeker niet als je de IGP toch niet gebruikt)

misschien dat Mantle wel heel goed gaat zijn, maar eigenlijk ben ik wel teleurgesteld dat er nog steeds zeer weinig van geweten is

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-11 07:29

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

catfish schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:37:
voor nieuwe games zijn ze te traag, voor oude of eenvoudige games is een HD4600 ook voldoende
Dat is te zwart-wit. Elk prestatievoordeel ten opzichte van de concurrent is een plus. Er zal altijd wel een situatie te bedenken zijn waarbij de concurrent het net laat afweten, maar de APU met meer kracht het nog net zal kunnen.

• PASware
Het is inderdaad nogal zwart-wit. Heb een poosje geleden een PC voor een vriend gebouwd die er Warcraft 3 FullHD op wilde spelen. Het liefste wilde hij een losse GPU, maar raadde hem aan om toch voor een APU te gaan, namelijk de A8-6600K en mocht dat niet voldoende te zijn dat hij dan altijd nog een GPU (HD7750 stelde ik toen voor) te kopen.

Hij is nog steeds erg tevree met de GPU performance van zijn 6600K.

Niet iedere casual gamer wil perse FullHD en/of max detail en daarvoor is een APU van € 100,- voldoende.

• Astennu
Ik heb zelf een 7750 achtige kaart in mijn laptop zitten. Overgeclockt naar 925-1200. En ik kan daar toch heel aardig BF4 op spelen. Helaas wel alles low maar op 1920x1080 na genoeg alles boven de 60 FPS.

En zo iets gaat Kaveri ook krijgen je hebt daar wel een wat lagere clock en veel trager geheugen dus dat zal wel wat impact hebben maar dat is nog steeds genoeg om BF4 aardig te draaien. De meeste gamers hoeven niet continu 60 fps te hebben. Ik ken genoeg mensen die minder ook prima vinden werken.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Toettoetdaan
Niet helemaal de review waar we op wachten, maar het is in ieder geval iets: http://www.pugetsystems.c...K-Performance-Review-529/

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

En hebben we het nog niet over drivers van intel, neem aan dat ze nog steeds niet op niveau zit van AMD of Nvidia.

-Andere hobby- -

• Toettoetdaan
AMD's Lightning Bolt deel 2:
http://anandtech.com/show...n-to-displayport-standard
Wat meer uitleg wat Lightning Bolt is: http://semiaccurate.com/2...ic-of-amds-lighting-bolt/

• madmaxnl
catfish schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:37:
[...]

zeker mooi, maar ik snap nog steeds niet zo het nut van apu's
Naast dat dit veel te zwart wit is zoals vele al zeggen.

Neem een AMD APU met een low-end AMD GPU en een Intel CPU met low-end nVidia of AMD GPU en dan sloopt het AMD systeem het Intel systeem omdat AMD de grafische kracht van de APU en GPU kan combineren (crossfire).

[ Voor 11% gewijzigd door madmaxnl op 08-01-2014 13:46 ]

• Toettoetdaan
Kaveri is in der daad quad-channel, maar in de FM2+ package zijn er slechts twee channels geactiveerd: http://semiaccurate.com/f...p?p=204808&postcount=2925

• madmaxnl
Waarom actieveren ze het niet? Yields? Of willen ze straks gewoon een hoger geclockte refresh uitbrengen waarbij de hele IMC wel geactiveerd is? Of zou het de moeite niet waard zijn t.o.v. dualchannel?

• 8_ball
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-11 11:41
Dit doen ze niet, omdat AMD heeft beloofd dat Kaveri in de FM2 moederborden zou werken. Dit is al FM2+ geworden, maar verder durven ze niet te gaan. Voor quad channel memory heb een nieuwe socket nodig met veel meer pinnen.

Mogelijk is het toch een gddr5 controller die extra in Kaveri zit, daar zijn ook heel wat geruchten over geweest.

Het zal wel afwachten worden tot Kaveri in een andere package wordt verkocht, voordat we echt weten wat het is.

• Astennu
Zou best kunnen ja. Wellicht gaan ze die dingen ook nog voor andere zaken gebruiken. Of was het goedkoper een grotere IMC te hebben maar hem dan dus niet opnieuw te hoeven ontwerpen en hem voor meerdere zaken kunnen gebruiken.

4 channels is opzich logisch als je de beste GPU performance wilt. Aan de andere kant heb je niet extreem veel bandbreedte nodig voor 512 GCN cores. maar 2 op 2133 is wel wat aan de krappe kant als je ziet dat de HD7750 desktop kaarten GDDR5 op 1GHz hebben.

• madmaxnl
Daarnaast maakt de CPU ook nog gebruik van de bandbreedte wat weer ten kosten gaat van de bandbreedte die de GPU ter beschikking heeft.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 10:44
DevilsProphet schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:23:
[...]

Dat is te zwart-wit. Elk prestatievoordeel ten opzichte van de concurrent is een plus. Er zal altijd wel een situatie te bedenken zijn waarbij de concurrent het net laat afweten, maar de APU met meer kracht het nog net zal kunnen.
Het is misschien wat te zwart-wit, maar ik ken eigenlijk geen mensen die in deze categorie vallen.
Of ze gamen niet (en dan is de snelle igp van de apu niet zo nuttig) of ze willen toch net dat ietsje meer (en dan mag het 50 of 100 euro meer kosten).
In dat laatste geval kies ik meestal voor een gemiddelde cpu met HD7770 achtige kaart.
Er zit zeker potentie in, zeker als (ooit?) het OS de igp zou gaan gebruiken voor meer dan enkel grafische zaken.

Quad channel vind ik persoonlijk onzin voor low-end systemen.
Dat zijn een pak extra baantjes die een moederbord duurder maken en geheugen uitbreiden is dan later ook niet meer zo gemakkelijk.
Bij de 790GX moederborden zat er 128MB DDR3 geheugen vastgesoldeerd als framebuffer wat toch vrij veel winst opleverde.
Ik zou het veel interessanter vinden als ze het dual channel houden + 512MB GDDR5 vast op het moederbord.
intel zou naar het schijnt 128MB on die wil gebruiken, maar dat lijkt mij dan ook weer wat extreem

[ Voor 23% gewijzigd door catfish op 09-01-2014 12:05 ]

• Toettoetdaan
catfish schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 11:59:
intel zou naar het schijnt 128MB on die wil gebruiken, maar dat lijkt mij dan ook weer wat extreem
Intel en MS zeggen zelf dat 32MB genoeg is, dus je kunt ongeveer uitrekken hoe lang Intel die 128MB nog wil gebruiken ;) Overigens is die 128MB niet on-die maar on-package:
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/products_larges/196594/2/intel-core-i7-4750hq.jpg

Daarnaast is die 128MB op de Iris Pro 5200 alleen voor mobile chips, dus misschien dat AMD daarvoor wel quad-channel heeft, om op mobile platformen met Intels oplossing te concurreren.
(Hoewel ik me niet kan voorstellen dat AMD ten tijden van de ontwikkeling van Kaveri al wist dat Intel dit ging doen...)

Verwijderd

[...]
Het is misschien wat te zwart-wit, maar ik ken eigenlijk geen mensen die in deze categorie vallen.
Of ze gamen niet (en dan is de snelle igp van de apu niet zo nuttig) of ze willen toch net dat ietsje meer (en dan mag het 50 of 100 euro meer kosten).
Dat is nou precies het marktsegment waar deze APU's zich bevinden, ik kan het niet beter formuleren.
Er zit zeker potentie in, zeker als (ooit?) het OS de igp zou gaan gebruiken voor meer dan enkel grafische zaken.
Dat is exact wat deze nieuwe generatie gaat brengen (HSA), strak opgemerkt btw.
nieuws: AMD kondigt Heterogeneous Queuing aan

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2014 12:26 ]

• madmaxnl
[...]

In dat laatste geval kies ik meestal voor een gemiddelde cpu met HD7770 achtige kaart.
APU+dGPU sloopt een CPU+dGPU (mits compatibel c.q. crossfire mogelijk is), dusja hoe je het ook wendt of keert ;) Of krijgen we nu weer een verhaal over stuttering etc?

Verwijderd

madmaxnl schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 00:39:
[...]
.....Of krijgen we nu weer een verhaal over stuttering etc?
Dat hangt er waarschijnlijk vanaf of die Intel betaling inmiddels is bijgeschreven........... :X

Zoveel ongepaste & ongefundeerde negativiteit moet ergens vandaan komen.......... :O

@Hieronder: U vraagt wij draaien.........
(Toch apart dat Mad max overdrachtelijk vraagt om meer negativiteit en dat 1 op 1 word ingevuld..... :F )

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2014 09:58 ]

• Astennu
Tja zolang AMD geen hardware oplossing heeft zal stuttering een issue zijn.

De R9 290X heeft wel hardware voor Crossfire over de PCI-E bus. En die wordt gebruikt om het stutter probleem op te lossen.

De 7970 had dit niet. En de bandbreedte van de CF Bridge is niet groot genoeg om het probleem op te lossen.

Dus AMD APU + dGPU en stuttering zal afhangen van de beschikbare bandbreedte tussen die twee. Met de PCI-E controller in de APU zelf zou je snel kunnen communiceren met de APU GPU. Maar dat licht aan de interconnects. En het is de vraag of AMD die hardware CF engine al in de APU heeft zitten.

• cannibal
AMD heeft volgens eigen zeggen ruim een miljard extra transistors in Kaveri, dus wie weet wat ze daar mee hebben gedaan (als het daadwerkelijk een miljard extra is, daar zijn nog grote vragen bij).

Verder gaan APU's pas echt interessant worden voor een grotere groep zodra HSA werkt en (redelijk breed) ondersteund wordt. Dus ik ben benieuwd naar de reviews van Kaveri. Nu ben je voor een paar euro meer gewoon beter af (indien je gaat light gamen) met een cpu + dGpu.

• Astennu
De die size is +- gelijk gebleven ondanks ze naar 28nm zijn gegaan. En gezien de GPU die er in zit kan het best kloppen. een 7770 met 640 shaders is al 1,5 Miljard transistors. Dit zullen ze vast geoptimaliseerd hebben en nu zijn het ok maar 512 shaders. Maar dan nog.

Op dit moment is het beter om een goede CPU + dGPU te hebben als je echt kijkt naar serieus gamen. Maar voor het lichte gamen is Kaveri al snel genoeg.

Daarnaast schijnt Mantle CF ook veel makkelijker te maken.
Ik ben erg benieuwd naar de BF4 Mantle Patch van eind jan dan kan ik dat soort dingen uit gaan proberen. Heb 3x 7970 liggen en een 7990.

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 10-01-2014 10:06 ]

• cannibal
Van Kaveri moet ik het nog zien. Richland trekt het ook niet echt of je moet terug naar low res, wat ik onacceptabel vind op een Full HD monitor.

Mantle is wel interessant ja, als ze dat idd goed uitgewerkt en ondersteund krijgen.Optimalisatie is een goede optie zodra brute force hardware verbeteren steeds duurder/moeilijker wordt.

Verwijderd

cannibal schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:26:
Mantle is wel interessant ja, als ze dat idd goed uitgewerkt en ondersteund krijgen.Optimalisatie is een goede optie zodra brute force hardware verbeteren steeds duurder/moeilijker wordt.
Mantle is een revolutie en geen optimalisatie.
Het zet waarschijnlijk alle Nvidia/Intel/etc. kaarten direct op een enorme achterstand.

Het "brute force" hardware verbeteren is een standaard proces wat altijd zo zal blijven bij alle merken.
Dat dit ineens duurder of ingewikkelder zou zijn geworden is onjuist.

• cannibal
Tuurlijk is dat optimalisatie, houd je eigen niet voor de gek zeg.
Het dunner maken van de layers tussen engine en hardware is niet revolutionair, maar puur een optimalisatie.
Het enige revolutonaire wat je er aan zou kunnen zien is dat ze met Mantle tegen het "grote" DirectX van Microsoft in gaan, maar op technisch vlak is het niet revolutionair hoor, vroeger werd er ook met een dunnere laag gewerkt.

En tuurlijk zullen ze blijven werken aan hardware, maar er is daar gewoon tot op zekere hoogte steeds minder te halen voor steeds meer geld. Voor sommige bedrijven is dat beter haalbaar als andere, maar het blijft altijd een afweging waar je het beste je performance kan halen.

[ Voor 19% gewijzigd door cannibal op 10-01-2014 10:55 ]

Verwijderd

Nee & Nee,

Mantle verwijderd complete layers en maakt ze niet dunner......(dus revolutionair)

Fabricage is helemaal niet duurder geworden, per stuk sillicium kost dat de afgelopen 25 jaar keurig stabiel tussen de 4 en 8 dollar. Dit zal voor de komende 25 jaar niet anders zijn.......

• Astennu
cannibal schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:26:
Van Kaveri moet ik het nog zien. Richland trekt het ook niet echt of je moet terug naar low res, wat ik onacceptabel vind op een Full HD monitor.

Met de 7750 in mijn laptop (925-1200 MHz) kan ik BF4 op 1080p low detail met iets van 50-80 FPS spelen.

Kaveri is stock wel iets trager maar het ziet er niet slecht uit. Met Mantle er bij zou het best wel eens prima kunnen draaien.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:55:
Nee & Nee,

Mantle verwijderd complete layers en maakt ze niet dunner......(dus revolutionair)

Fabricage is helemaal niet duurder geworden, per stuk sillicium kost dat de afgelopen 25 jaar keurig stabiel tussen de 4 en 8 dollar. Dit zal voor de komende 25 jaar niet anders zijn.......
Nja 3DFX had het eigenlijk ook al met de Glide API :)

[ Voor 25% gewijzigd door Astennu op 10-01-2014 10:56 ]

• cannibal
Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:55:
Nee & Nee,

Nu ga je spijkers op laag water zoeken, Mantle is gewoon meer bare metal programmeren dan DirectX, dus of je nu layers weghaald, ze dunner maakt, samenvoegd maakt niet uit. Minder zware abstracties is al wat het is.

Fabricage is niet duurder geworden nee, maar het opstarten van een nieuwe node wel.
En verder is het vooral veel duurder geworden om nieuwe ontwerpen te maken welke nog flinke vooruitgang boeken t.o.v. eerdere ontwerpen. De tijden van 30-50% per nieuw CPU ontwerp liggen al tijden achter ons.

Verwijderd

@cannibal:

Weet je wat, je hebt helemaal gelijk, chip fabricage is veel duurder geworden, vandaar dat de prijzen die wij in de winkels betalen ook fors zijn gestegen......... :F :F :F
(het is immers onmogelijk om bij sterk stijgende kosten voordeliger te leveren)

Bij Mantle sla de plank ook systematisch mis, het compleet verwijderen van layers is fundamenteel anders dan dunner maken. Get ur facts straight !

Wellicht heb je het niet door maar je spreekt jezelf voortdurend tegen en dat is iig voor mij irritant aan het worden.

• cannibal
Ik spreek mij zelf helemaal niet tegen.
Ik heb niet gezegd dat chips (en fabricage) duurder is geworden.

Ik heb gezegd dat bepaalde onderdelen daar in duurder zijn geworden.
Nodes zijn duurder geworden, maar prijs per cpu wordt gecompenseerd doordat er meer op de wafer gaan, maar moet je ze wel zien te verkopen.

Zelfde geld voor het ontwerpen, voor elke dollar R&D krijg je nu minder resultaat terug. Dus gaan ze kijken of R&D in andere zaken zoals software optimalisaties e.d. meer opleveren.

Verwijderd

cannibal schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:11:
Ik spreek mij zelf helemaal niet tegen.
Ik heb niet gezegd dat chips (en fabricage) duurder is geworden.
Dat zeg je dus wel, kun je zelf hierboven nalezen al zal jij dat ws niet eens kunnen zien.
(immers: dunner = gelijk aan weg 8)7 )
Ik heb gezegd dat bepaalde onderdelen daar in duurder zijn geworden.
Nodes zijn duurder geworden, maar prijs per cpu wordt gecompenseerd doordat er meer op de wafer gaan, maar moet je ze wel zien te verkopen.
Hiervoor verwijs ik naar de totale Wereldwijde CPU verkopen, deze kun je gewoon opzoeken.
Zelfde geld voor het ontwerpen, voor elke dollar R&D krijg je nu minder resultaat terug. Dus gaan ze kijken of R&D in andere zaken zoals software optimalisaties e.d. meer opleveren.
Bullshit: Voor iedere R&D dollar krijgen chip bedrijven nu meer terug dan ooit omdat er gewoon steeds grotere (gigantische) aantallen eindproducten worden verkocht.

Aangezien je blijkbaar geen flauw idee hebt waarover dit gaat:
Zoek eerst een keer uit hoe deze markt werkt (Basics) voordat je hier systematisch onzin komt spuien.

• cannibal
Nog steeds kun je dan heel goed bekijken waar je R&D het beste effect heeft.
En niet stomweg op bepaalde zaken te focussen waar gewoon niet eenvoudig winst te behalen is.
En niet elke bedrijf verkoopt elk jaar meer producten, veel producten worden juist door relatief nieuwe (of gegroeide) bedrijven verkocht, zoals Mediatek (en deze hebben juist R&D op een heel laag niveau staan).

En zolang jij bare metal programming revoluationair vind (technisch gezien), moet je zelf ook weer eens wat meer inlezen, dat deden ze vroeger (en in verschillende andere API's) ook al.

Verwijderd

cannibal schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:35:
Nog steeds kun je dan heel goed bekijken waar je R&D het beste effect heeft.
En niet stomweg op bepaalde zaken te focussen waar gewoon niet eenvoudig winst te behalen is.
En niet elke bedrijf verkoopt elk jaar meer producten, veel producten worden juist door relatief nieuwe (of gegroeide) bedrijven verkocht, zoals Mediatek (en deze hebben juist R&D op een heel laag niveau staan).

En zolang jij bare metal programming revoluationair vind (technisch gezien), moet je zelf ook weer eens wat meer inlezen, dat deden ze vroeger (en in verschillende andere API's) ook al.
Ik geef het maar op, de plaat voor je kop is me echt veel te dik.

Je hebt dus bij deze 100% gelijk: R&D heeft bijna geen effect meer, CPU's zijn veel duurder geworden, Mantle is effectloze oude wijn in nieuwe zakken en verder is iedereen gek behalve jij. :X

• cannibal
Iedereen, momenteel ben jij de enige die commentaar geeft. En heel weinig inhoudelijk.

En idd, Glide van 3DFX (zoals Astennu al zei) was nagenoeg gelijk aan wat Mantle nu gaat doen, dus je hebt daar iig gelijk ;) wijn in oude zakken. Maar dat wil niet zeggen dat het niet interessant kan zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door cannibal op 10-01-2014 12:05 ]

Verwijderd

Bij deze: je hebt 200% gelijk !

• cannibal
Kijk, deze inhoudelijke reacties bedoel ik.
Als een klein kind gaan gillen dat iemand anders gelijk heeft. In plaats van een normale inhoudelijke discussie te voeren met argumenten.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:Houden we het gezellig, heren? Het is niet erg als we het een keer niet helemaal met elkaar eens zijn, toch?

Verwijderd

Edmin schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:11:
[modbreak]Houden we het gezellig, heren? Het is niet erg als we het een keer niet helemaal met elkaar eens zijn, toch?[/]
Ben het volledig met je eens.

Echter, hoe ga je om met iemand die systematisch ongefundeerde onwaarheden blijft verkondigen ?
(hier en elders op het forum)

Inhoudelijk heeft zo iemand altijd gelijk, immers wanneer je aantoont dat wat hij zegt pure onzin is zegt ie dat hij dat nooit gezegd heeft, terwijl dat er 2 posts hoger letterlijk zo staat. Lastig........ :?

Inhoudelijk kun je het nooit eens worden met iemand die iedere post van mening veranderd.......

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
cannibal schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:48:
Het dunner maken van de layers tussen engine en hardware is niet revolutionair, maar puur een optimalisatie.
Het enige revolutonaire wat je er aan zou kunnen zien is dat ze met Mantle tegen het "grote" DirectX van Microsoft in gaan.
Ik blijf mijn donker bruin vermoeden houden dat AMD helemaal niet bepaald heeft om Mantle te gaan uitvoeren om tegen MS in te gaan, maar dat MS dit geeist heeft van AMD om de Linux opkomst wat grond onder de voeten weg te nemen. (GoogleAndroid en SteamOS)
(direct hardware aanspreken bestaat al jaren (3DFX-Glide idd), enige reden dat het niet bestond was imho omdat MS dit niet toe liet, cq totaal oninteressant maakte)

MS is imho met een offensiefje bezig, en heeft waarschijnlijk AMD gekozen als producent omdat ze die kunnen "dwingen/motiveren" om met hun plan mee te werken.
(AMD heeft geld nodig en Intel niet, buiten het feit dat Intel te groot is om te domineren)

Plan MS is op Telefoon markt concurreren met Android. (aankoop Nokia, afspraak met Sony om MS telefoons te maken)
Consoles allemaal dezelfde hardware om SteamOS te blokkeren. (linuxgaming als geheel te voorkomen)
Deal met Sony om ook AMD te gebruiken.
(daarom ook Steamos met primair Intel en Nvidia ondersteuning, AMD wil niet/hoeft niet en Steam wil AMD niet omdat ze dan MS helpen)

Maw AMD heeft eindelijk een grote subsidiair gevonden om al hun creatieve projecten te funden, omdat MS vooral door Google in een gedwongen loop positie zit.
(het leuke is dat MS al hun geld aan AMD kan geven en AMD daarna met de kennis uit tenminste 4 gebieden (XBOX,Playstation,MS-PC,SteamBox) alsnog kan kiezen over te stappen op een Linuxgebaseerde omgeving.)

How do you save a random generator ?

Verwijderd

AMD heeft naast het bovenstaande ook overeenkomsten gesloten met ARM voor gebruik van ARM technologie als lostaande techniek maar ook geintegreerd in hun eigen APU's / CPU's.

Verder is de Mantle software techniek een samenkomst van hardwarematige invoering van technologieen die al jaren aan de gang is, Tenzij MS 4 jaar geleden een perfect werkende glazen bol had, denk ik toch echt dat Mantle een door AMD geinitieerd project is en niet afgedwongen door MS.

Het is wel een feit dat AMD + MS/Sony/ARM dikkere vriendjes zijn dan ooit.......

• madmaxnl
Klinkt een beetje te veel als een samenzwering. Wel grappig:

CES: Nvidia reageert op AMD FreeSync en Mantle

"AMD heeft dat DirectX veel te veel overhead zou hebben, kan Nvidia niet onderschrijven, hoewel ook Nvidia aangeeft dat er altijd ruimte voor verbetering is."

Tja ik ga hier niet eens op in, nVidia is nVidia zoals altijd... Enige wat ik hieruit kan opmaken is dat nVidia zeven kleuren stront schijt nu.

[ Voor 8% gewijzigd door madmaxnl op 10-01-2014 12:50 ]

• Astennu
madmaxnl schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:49:

"AMD heeft dat DirectX veel te veel overhead zou hebben, kan Nvidia niet onderschrijven, hoewel ook Nvidia aangeeft dat er altijd ruimte voor verbetering is."

Tja ik ga hier niet eens op in, nVidia is nVidia zoals altijd... Enige wat ik hieruit kan opmaken is dat nVidia zeven kleuren stront schijt nu.
Inderdaad ik lees een stukje en zie volgens mij nu al iets wat niet klopt:
Het beleefde (en terechte) antwoord is dat Nvidia blij is dat AMD ook aan een G-Sync achtige oplossing werkt. "Het bewijst dat we iets goeds bedacht hebben waar interesse in bestaat." Men is echter niet heel erg onder de indruk van wat AMD precies getoond heeft. Bij notebooks, zoals bij de door AMD gebruikte Toshiba modellen, wordt het scherm altijd direct vanuit de GPU aangestuurd via technologieën als LVDS of eDP aangezien in dergelijke gevallen een scaler-chip ontbreekt. In losse monitoren zit, in tegenstelling tot laptops, altijd een schaler die de ingangssignalen van verschillende interfaces en verschillende resoluties kan verwerken. In normale schermen moet daadwerkelijk een anders werkende scaler-chip komen, willen schermen met variabele frequentie kunnen werken.
Volgens mij hebben alleen dure schermen zo'n scalar chip. Goedkope schermen worden net als die laptop schermen veel directer aangestuurd. Misschien dat het bij niet analoge schermen die alleen HDMI en DVI / DP ondersteunen anders is?

Verder is het wel weer erg veel marketing. Had ik ook niet anders verwacht. nVidia is zelf de koning van gesloten standaarden. En wat zij van plan zijn om hun architectuur uit te nutten is nog veel schadelijker dan Mantle.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 10-01-2014 12:57 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-11 14:45

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Typische Nvidia reactie, ze downlplayen altijd eerst de nieuwe dingen van AMD tot ze er zelf mee komen. Heel goed voorbeeld was DirectX 10.1 en Tesselation ;).
Want als Nvidia het heeft is het natuurlijk het nieuwste en het beste.

Maar ja wat hadden ze anders moeten doen :p, ze kunnen niet ineens bepaalde dingen te voorschijn toveren.

Verwijderd

Naar trm0001's bescheiden mening zouden dat ook wel eens wat meer kleuren kunnen zijn dan 7......... _O-
Voor zover ik het kan overzien zet Mantle Nvidia in 1 keer op forse achterstand.
Mantle is in feite het tweede Rory Read R290X "konijn uit de hoge hoed", nu FX CPU's nog...... *O*

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:48:
AMD heeft naast het bovenstaande ook overeenkomsten gesloten met ARM voor gebruik van ARM technologie als lostaande techniek maar ook geintegreerd in hun eigen APU's / CPU's.

Verder is de Mantle software techniek een samenkomst van hardwarematige invoering van technologieen die al jaren aan de gang is, Tenzij MS 4 jaar geleden een perfect werkende glazen bol had, denk ik toch echt dat Mantle een door AMD geinitieerd project is en niet afgedwongen door MS.

Het is wel een feit dat AMD + MS/Sony/ARM dikkere vriendjes zijn dan ooit.......
Idee voor Mantle kan altijd al door AMD gecreeerd zijn, het kan natuurlijk wel dat MS dat effectief geblokkeerd had door EULA achtige afspraken, dat als DX bypassed zou worden dat AMD niet langer aan bepaalde voorwaarden zou voldoen om software te mogen maken voor het Windows platform.
(of bv inzage in nieuwe DX,OS functies ontnemen en zo dus de concurrerende kracht van AMD belemmeren)

btw met zelfde hardware op verschillende gebieden kan MS dan ook beter concurreren met de "seamless integratie" die Apple zou hebben.

Nvidia zou volgens deze logica dan eigenlijk totaal in een hoekje zitten met SteamOS/Linux en Android/Tegra als enige uitwegen, ik voorpel dan ook dat binnen een jaar er een bod op Nvidia zal komen door een grote partij, meest waarschijnlijk Google, en anders misschien Intel of zelfs Apple, hoewel ik Apple uiteindelijk meer aan de MS kant zie schuiven net als Sony.

Ik zie dus een opbouw voor een IT-GTNW gaande. >:) (maar misschien heb ik iets teveel fantasie)

How do you save a random generator ?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online

Nvidia stelt dat de komst van een propriëtaire API slecht is voor de PC als gamingplatform.
Ben blij dat ze dat zelf ook eindelijk door hebben. :+

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• madmaxnl
Hypocrisy is a one way street ;)

[ Voor 12% gewijzigd door madmaxnl op 10-01-2014 13:33 ]

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
enchion schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:35:
[...]

Ik blijf mijn donker bruin vermoeden houden dat AMD helemaal niet bepaald heeft om Mantle te gaan uitvoeren om tegen MS in te gaan, maar dat MS dit geeist heeft van AMD om de Linux opkomst wat grond onder de voeten weg te nemen. (GoogleAndroid en SteamOS)
(direct hardware aanspreken bestaat al jaren (3DFX-Glide idd), enige reden dat het niet bestond was imho omdat MS dit niet toe liet, cq totaal oninteressant maakte)

MS is imho met een offensiefje bezig, en heeft waarschijnlijk AMD gekozen als producent omdat ze die kunnen "dwingen/motiveren" om met hun plan mee te werken.
(AMD heeft geld nodig en Intel niet, buiten het feit dat Intel te groot is om te domineren)
Maar, Mantle is een project van AMD op basis van wat allerhande ontwikkelaars AMD vertelden, dat ze meer controle over de hardware willen en directere toegang. Dat ze af willen van de overhead die mee komt met DX. Als er al geld naar AMD is gestroomd, dan is dat niet van MS, maar van publishers/ontwikkelaars. MS wil alleen maar DX, maar heeft daar weinig over te zeggen. Bovendien, Mantle zou niet Windows-only moeten worden. Met andere woorden, Mantle op SteamOS, dan heeft Microsoft pas echt een probleem.
Plan MS is op Telefoon markt concurreren met Android. (aankoop Nokia, afspraak met Sony om MS telefoons te maken)
Consoles allemaal dezelfde hardware om SteamOS te blokkeren. (linuxgaming als geheel te voorkomen)
Deal met Sony om ook AMD te gebruiken.
(daarom ook Steamos met primair Intel en Nvidia ondersteuning, AMD wil niet/hoeft niet en Steam wil AMD niet omdat ze dan MS helpen)
Een beetje vergezocht? Ten eerste zijn er fundamentele verschillen tussen de SoCs van de Xbone en de PS4, ondanks dat ze gebruik maken van wat dezelfde IP blocks van AMD. Daarnaast, SteamOS kan straks ook gewoon dezelfde IP Blocks die relevant zijn gebruiken in SteamBoxjes. Cat-core + GCN. GCN kaarten werken al wel onder SteamOS, maar nog niet zoals het moet. De ondersteuning komt er wel officieel en daarmee is de weg naar Mantle ook open. Bovendien heeft AMD al lang aangegeven dat ze ook met Valve samenwerken aangaande SteamOS. MS zou AMD kunnen proberen te bedreigen, maar dan staan ze binnen no-time voor een gerechtsbankje met grote problemen.
Maw AMD heeft eindelijk een grote subsidiair gevonden om al hun creatieve projecten te funden, omdat MS vooral door Google in een gedwongen loop positie zit.
(het leuke is dat MS al hun geld aan AMD kan geven en AMD daarna met de kennis uit tenminste 4 gebieden (XBOX,Playstation,MS-PC,SteamBox) alsnog kan kiezen over te stappen op een Linuxgebaseerde omgeving.)
AMD hoeft niet te kiezen, ze kunnen in basis alles ondersteunen wat ze willen. De drive van AMD is de laatste jaren dan ook vooral open standaarden/platformen. Mantle zal ook open worden, nadat ze het helemaal op orde hebben. Daarmee is dus ook de claim dat AMD in MS een geldschieter heeft gevonden voorbarig en zeer waarschijnlijk zeer incorrect. De vraag is uberhaupt of AMD een geldschieter heeft gehad voor Mantle.

Verwijderd

Ik vraag me af of Mantle bruikbaar is op Windows XP bijv met de laatste hardware features. Dus niet langer de limitatie van DirectX9, maar echt to the metal alles kunnen gebruiken. Want als de API daartoe toegang kan geven, dan is features zoals DX11 theoretisch ook mogelijk op windows XP, nietwaar?

Verwijderd

Voor zover ik weet is XP allang exit en vervallen de laatste garanties tav veiligheid per april (2014).
Dat OS is 13 jaar oud en inmiddels technisch en economisch compleet afgeschreven.
Daarnaast gaat XP vaak gepaard met extreem sterk verouderde hardware.
Dat sommige mensen dit nog gebruiken is hun eigen onverantwoordelijkheid.

Het nut van Mantle voor XP zie ik daarom totaal niet in.......

Wellicht kun je uitleggen welke realistische functies jij ziet voor XP + Mantle ?

trm0001 zag vorig jaar een consumenten programma waarin iemand dik 10.000 euro kwijt was geraakt aan fishing. De beste man werkte nog met W98 icm hardware eveneens uit de jaren 90. Of de bank even wilde vergoeden, nou dat wilde de bank terecht niet. Zo zie je maar dat typische Nederlandse gierigheid ook zijn grenzen kent.......... _O-

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:46
http://foro.noticias3d.com/vbulletin/showthread.php?t=421821

Kaveri 7850k vs Trinity 5800k benches, TS schijnt via een retail kanaal aan de APU gekomen te zijn.

iRacing Profiel

• two
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

two

Hebben jullie misschien enig idee of een 7850k in een FM2 mobo gaat passen? Ik heb een fm2a75 pro4-m, maar ik wil niet mn mobo mee upgraden... Dan wordt het me namelijk te prijzig.

Signature

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dahakon schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 08:58:
AMD hoeft niet te kiezen, ze kunnen in basis alles ondersteunen wat ze willen. De drive van AMD is de laatste jaren dan ook vooral open standaarden/platformen. Mantle zal ook open worden, nadat ze het helemaal op orde hebben. Daarmee is dus ook de claim dat AMD in MS een geldschieter heeft gevonden voorbarig en zeer waarschijnlijk zeer incorrect. De vraag is uberhaupt of AMD een geldschieter heeft gehad voor Mantle.
Het geheel aan belangen is erg complex. Van 1 kant bekeken zou een verregaande samenwerking met Microsoft enorme voordelen voor AMD hebben: nu MS eigen PC hardware in steeds grotere aantallen gaat maken, betekent dat afzetgaranties. Bovendien is dan 1 van de 2 consoles dan permanent in de pocket, betere concurrentiepositie tov nVidia, en de grafische stack van Windows kan helemaal op AMD tech worden geoptimaliseerd. Het brengt Microsoft aan de server kant ook in een mooie positie waar ze net als Oracle customized processors voor databases kunnen maken en leuke exclusieve GPGPU dingetjes. Het zorgt voor een einde aan AMD's continue geldproblemen en onder de paraplu van MS is het comfortabel werken aan de toekomst (zie Nokia, dat onder MS een stuk zekerder is geworden van de toekomst dan buiten in de gure wind zonder centen zoals HTC en Blackberry). En om lekker cynisch te zijn: Microsoft doet alles 5 jaar later dan Apple, dus ook het kopen van hun eigen fabless processormaker.

De andere kant is dat nVidia zeker, Intel waarschijnlijk en Sony misschien moord en brand gaan schreeuwen over misbruik van concurrentiepositie, en dat MS het risico van een pijnlijke afwijzing door de waakhonden niet wil nemen - ook al kan MS redelijk plausibel wijzen naar hun gekelderde marktaandeel van Windows tov Linux/Android en iOS/OSX, en de twee andere sterke spelers op de console markt. Bovendien betekent dit dat Microsoft de gok maakt dat AMD met een flinke kapitaalinjectie van Microsoft binnen korte tijd op of dichtbij het niveau van Intel kan komen. De grote concurrenten Sony, Apple en Google zullen in partnerschap met nVidia, Qualcomm en Intel allerlei consoles, Chromebooks, Android tablets en Macs gaan maken met allemaal hardware tech die ze niet aan Microsoft zullen gunnen (een risico wat Apple nu ook loopt met hun eigen telefoon/tablet SoC's - ze houden niet voor niets Intel ook binnenboord). Het is een enorme gok voor Microsoft om zo'n enorm gevecht aan te gaan, waarin ze veruit de kleinste partij zijn. Beter houden ze iedereen te vriend (Intel, AMD, Qualcomm, nVidia) en houden toegang tot (grofweg) dezelfde technologie als hun grootste concurrenten.

Oftewel, ik zie een samenwerking tussen AMD en Microsoft niet heel vergaand worden doorgevoerd. Samenwerken om AMD tech op Windows/Xbox te laten werken ok, maar niet zo veel zodat Intel en nVidia beginnen te zeuren over oneerlijke bevoordeling.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 13-01-2014 02:21 ]

• Panzy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11-2020
Verwijderd schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:34:
Voor zover ik weet is XP allang exit en vervallen de laatste garanties tav veiligheid per april (2014).
Dat OS is 13 jaar oud en inmiddels technisch en economisch compleet afgeschreven.
Daarnaast gaat XP vaak gepaard met extreem sterk verouderde hardware.
Dat sommige mensen dit nog gebruiken is hun eigen onverantwoordelijkheid.

Het nut van Mantle voor XP zie ik daarom totaal niet in.......

Wellicht kun je uitleggen welke realistische functies jij ziet voor XP + Mantle ?

trm0001 zag vorig jaar een consumenten programma waarin iemand dik 10.000 euro kwijt was geraakt aan fishing. De beste man werkte nog met W98 icm hardware eveneens uit de jaren 90. Of de bank even wilde vergoeden, nou dat wilde de bank terecht niet. Zo zie je maar dat typische Nederlandse gierigheid ook zijn grenzen kent.......... _O-
Ik zie het wel in. Ik zou morgen weer XP gaan draaien als games er weer op werkten. Vista, 7 en 8 zijn eigenlijk gewoon veel te complex voor een gamesysteem en leveren veel meer problemen op. Windows XP was toch echt wel het ultieme game-os; heel snel en nooit problemen.

Maarja, M$ gaat er natuurlijk niet aan meewerken.

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-11 18:24

NLF

Morgen is het is zo ver dat de nieuwe APU´s uit komen en kan niet wachten :) Ben een HTPC build aan het uitwerken en dit komt erg mooi uit!

Mijn vraag is alleen.. is er al iets bekend over welke GPU als 2de grafische kaart kan worden gebruikt? Ik kan niet echt iets vinden op google. Indien het een betere grafische kaart kan zijn dan de 7750 , dan weet ik wel zeker dat ik voor deze APU ga :)

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Ik ben nog enorm aan het twijfelen of ik nou morgen een Kaveri upgrade setje zal bestellen of dat ik toch voor een FX8350 zal gaan. Eigenlijk wil ik graag 8 cores, maar ik vind HSA toch ook wel heel erg interessant! (op het moment natuurlijk nog nauwelijks software...) En daarbij natuurlijk de verbeterde Steamroller cores tov Piledriver.

Ook benieuwd wat Mantle gaat doen op crossfire gebied, hier hebben we nog heel weinig over gehoord. Maar als Mantle ervoor zorgt dat je crossfire kunt doen zonder AFR zou dat ook nog wel eens heel erg interessant kunnen zijn (en zou het mogelijk zijn om GPUs van verschillend kaliber in te zetten in crossfire).

The Flying Dutchman

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:09
Panzy schreef op maandag 13 januari 2014 @ 02:37:
[...]

Ik zie het wel in. Ik zou morgen weer XP gaan draaien als games er weer op werkten. Vista, 7 en 8 zijn eigenlijk gewoon veel te complex voor een gamesysteem en leveren veel meer problemen op. Windows XP was toch echt wel het ultieme game-os; heel snel en nooit problemen.

Maarja, M$ gaat er natuurlijk niet aan meewerken.
Ik vind dit een beetje een 2008 uitspraak..
Games (en eigenlijk alle andere software) draaien veel beter op W7 en zeker op W8.
Ik heb onlangs een pc met XP (met best verse installatie) geupgrade naar W8 en 'alles' werkt letterlijk 2x zo snel met dezelfde hardware.

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-11 20:23
mimang schreef op maandag 13 januari 2014 @ 00:16:
Hebben jullie misschien enig idee of een 7850k in een FM2 mobo gaat passen? Ik heb een fm2a75 pro4-m, maar ik wil niet mn mobo mee upgraden... Dan wordt het me namelijk te prijzig.
Kaveri werkt alleen op FM2+ moederboarden.

• madmaxnl
The Flying Dutchman schreef op maandag 13 januari 2014 @ 08:42:
Ook benieuwd wat Mantle gaat doen op crossfire gebied, hier hebben we nog heel weinig over gehoord. Maar als Mantle ervoor zorgt dat je crossfire kunt doen zonder AFR zou dat ook nog wel eens heel erg interessant kunnen zijn (en zou het mogelijk zijn om GPUs van verschillend kaliber in te zetten in crossfire).
'Sssssht, niet zo hard'. Dadelijk weet de concurrent hoe AMD met zijn APU's+willekeurge Radeon GPU (beide moeten wel Mantle compatibel zijn), Intel en nVidia gaat beconcurreren ;)

• two
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

two

polli_ schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:38:
[...]

Kaveri werkt alleen op FM2+ moederboarden.
Maar is er ook onofficiële support? Zoiets stond mij ook bij toen met AM3(+) namelijk.

Signature

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:50

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

mimang schreef op maandag 13 januari 2014 @ 17:47:
[...]

Maar is er ook onofficiële support? Zoiets stond mij ook bij toen met AM3(+) namelijk.
Nee, want een FM2+ processor heeft twee extra pinnetjes. Met een hamer zal het onofficieel ongetwijfeld passen, maar of het werkt :? ;)

Rail Away!

• NLF

NLF

Al bekend welke GPU geschikt is voor gebruik van Dual graphics met de nieuwe Kaveri APU?

Heb een bron gevonden dat zowieso de 7750 wordt ondersteund, maar dat was ook al zo bij de 6800K

http://wccftech.com/amd-a...ed-hd-7750-dual-graphics/

[ Voor 54% gewijzigd door NLF op 13-01-2014 18:53 ]

• madmaxnl
Mad Marty schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:17:
Nee, want een FM2+ processor heeft twee extra pinnetjes. Met een hamer zal het onofficieel ongetwijfeld passen, maar of het werkt :? ;)
Zelfs als het werkt dan nog is het maar de vraag of het stabiel is. Als het stabiel is dan is het weer de vraag of de prestaties ook equivalent zijn aan die van een FM2+ moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door madmaxnl op 13-01-2014 20:24 ]

• The Flying Dutchman
Helaas nog geen reviews. Iemand die weet hoe laat de NDA afloopt?

The Flying Dutchman

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 08:56
The Flying Dutchman schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 07:12:
Helaas nog geen reviews. Iemand die weet hoe laat de NDA afloopt?
Ik denk 0:00AM van één of andere amerikaanse tijdzone. Zal wel Pacific zijn, zoals vaker. Dan zou het iig 9 uur onze tijd zijn. Wat op zich wel overeenkomt met de tijd waarop t.net zijn reviews altijd online zet.

Edit: Niet dus :(

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-11 16:06

henwy

Meh

Hehe, ik zit ook al met smart te wachten, maar het nieuws komt maar niet! :P
Nog maar even wat meer geduld op zien te brengen.

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 10:44
Ik las ergens 8.00AM EST wat bij ons 14.00PM is.

• The Flying Dutchman
Er is een eerste prijs opgedoken in de pricewatch:
pricewatch: AMD A10-7850K Black Edition

The Flying Dutchman

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-11 23:33
Hilco schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:33:
Ik las ergens 8.00AM EST wat bij ons 14.00PM is.
Correct ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VCxZWai.jpg

• GENETX
Zo, dat is een flinke prijs zeg! Zal nog wel wat zakken, maar de A10-6800K is ook niet veel gezakt in de pricewatch (~10 euro). Afuture is niet een dure shop, dus ben erg benieuwd. Prijs is gelijk aan een i5 4570, wat geen slechte CPU is voor het geld imho.

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 10:44
160 euro bij 4launch. We zullen de prijzen straks wel zien verschijnen.

• The Flying Dutchman

The Flying Dutchman

• NLF

NLF

En Tweakers is er ook al bij :) Yes!

• The Flying Dutchman
Ik zie alleen de aankondiging op tweakers? Nog geen review:
nieuws: AMD kondigt Kaveri-processors aan

The Flying Dutchman

• NLF

NLF

Na het lezen van de HWI review ben ik toch een beetje teleur gesteld, mede door de ondersteuning van software voor optimaal gebruik.

De prijs valt me wel mee en zal nog wel zakken zodra meer winkels kunnen leveren. Ben benieuwd wat de benchmarks zijn op 720P en dual graphics kaart 7750!
Ja helaas.. dacht dat het een review was :(

Verwijderd

Met sub 160 euro is de A10-7850K ook goed betaalbaar (maar nog niet leverbaar):
https://www.4launch.nl/sh...ghz-4mb-fm2-/hardwareinfo
Link met dank aan de buren (HWI)

• Astennu
NLF schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:32:
Na het lezen van de HWI review ben ik toch een beetje teleur gesteld, mede door de ondersteuning van software voor optimaal gebruik.

De prijs valt me wel mee en zal nog wel zakken zodra meer winkels kunnen leveren. Ben benieuwd wat de benchmarks zijn op 720P en dual graphics kaart 7750!

[...]

Ja helaas.. dacht dat het een review was :(
Uhmmm hoe kun je daar nu over teleurgesteld zijn? Dit is allemaal al zo lang bekend! software ontwikkelen gaat heel langzaam. Je moet eerst hardware hebben voordat dat echt op gang kan komen. En dan moeten ontwikkelaars ook nog willen.

De architectuur heeft veel potentie. Hopelijk gaan de software ontwikkelaars er mee aan de slag.

Voor budget gaming is dit wel een mooi platform 7850 cpu + R7 240/HD7750 GFX en je hebt aardig wat gaming performance.

• GENETX
Mwoah, vind het nog al aan de prijs hoor. Voor dat bedrag haal je ook een i5 4570. Die kun je dan wel niet overclocken, maar met Kaveri ga je never nooit aan die prestaties komen qua CPU. Verder bevat die processor wel alle andere nieuwe features behalve HT...

Ik heb nu niet echt tijd om het web door te spitten. Kaveri in desktops maakt voor die prijs imho alleen kans in midrange bakken als het goede prestaties neerzet in combinatie met een R7 250. Een Core i3 4330 (zelfde prestaties op CPU vlak, soms zelfs wat beter) met een R7 270 kost slechts ~25 euro meer.

Voor low-end systeempjes is het natuurlijk wederom een mooie oplossing. Hetzelfde zal voor het steeds belangrijker wordende laptopsegment ook gelden. Maar had gehoopt dat ze in het midrange segment iets meer hadden laten kunnen zien op CPU gebied om het pauzeren/stopzetten van de FX-lijn iets te verzachten. Met de getoonde plaatjes (en ja, jammer van de lagere kloksnelheid dus) had ik toch gehoopt dat ze ergens richting de FX-6300 konden komen en iig een Core i3 4330 naar stof kunnen laten happen. Helaas lukt dat niet en dat is jammer, want het gat tussen de Core i3 en i5 in performance is echt behoorlijk groot, waar imho wel een sweet spot ten opzichte van de concurrentie te behalen valt.

Let wel, ik vind wat AMD technisch doet zeer interessant en hoop ook dat HSA aanhang krijgt. Maar op dit moment, als poweruser, is AMD echt afgeschreven. Ook Kaveri bied voor mij geen enkele reden om een Phenom II X4 955 @ 4GHz te upgraden... Dus dat wordt ergens dit jaar toch overstappen op "de blauwen".

[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 14-01-2014 15:41 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:09
GENETX schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:32:
Mwoah, vind het nog al aan de prijs hoor. Voor dat bedrag haal je ook een i5 4570. Die kun je dan wel niet overclocken, maar met Kaveri ga je never nooit aan die prestaties komen qua CPU. Verder bevat die processor wel alle andere nieuwe features behalve HT...
Je moet de 7850k ook niet alleen zien als een CPU. Voor games is hij 60-70% sneller dan een i5.
Maar vooralsnog kun je voor 95% van de taken beter een athlon 760k met 7790 kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 14-01-2014 16:02 ]

Verwijderd

Let wel, ik vind wat AMD technisch doet zeer interessant en hoop ook dat HSA aanhang krijgt. Maar op dit moment, als poweruser, is AMD echt afgeschreven. Ook Kaveri bied voor mij geen enkele reden om een Phenom II X4 955 @ 4GHz te upgraden... Dus dat wordt ergens dit jaar toch overstappen op "de blauwen".
Er zit nogal wat tussen een X4 955 en de snelste AMD octo cores + GPU Imho.
Dus om nu als "poweruser" AMD compleet af te schrijven is een tikkeltje kort door de bocht.
Welke performance ga je echt missen met een supersnelle FX8XXX + rappe GPU ?
mitsumark schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:51:
[...]
Je moet de 7850k ook niet alleen zien als een CPU.
Maar vooralsnog kun je voor 95% van de taken beter een athlon 760k met 7790 kopen.
Dat is wel weer de nodige tientjes duurder, geen handige vergelijking dus.
+ dat je maar net de ruimte moet hebben voor een forse discrete GPU.

• Astennu

Ik heb nu niet echt tijd om het web door te spitten. Kaveri in desktops maakt voor die prijs imho alleen kans in midrange bakken als het goede prestaties neerzet in combinatie met een R7 250. Een Core i3 4330 (zelfde prestaties op CPU vlak, soms zelfs wat beter) met een R7 270 kost slechts ~25 euro meer.

Voor low-end systeempjes is het natuurlijk wederom een mooie oplossing. Hetzelfde zal voor het steeds belangrijker wordende laptopsegment ook gelden. Maar had gehoopt dat ze in het midrange segment iets meer hadden laten kunnen zien op CPU gebied om het pauzeren/stopzetten van de FX-lijn iets te verzachten. Met de getoonde plaatjes (en ja, jammer van de lagere kloksnelheid dus) had ik toch gehoopt dat ze ergens richting de FX-6300 konden komen en iig een Core i3 4330 naar stof kunnen laten happen. Helaas lukt dat niet en dat is jammer, want het gat tussen de Core i3 en i5 in performance is echt behoorlijk groot, waar imho wel een sweet spot ten opzichte van de concurrentie te behalen valt.

Is het een reactie op mij? want voor gaming heb je meestal niet veel CPU power nodig. Er zijn hier en daar wel uitzonderingen.
Dus je moet zoals altijd goed kijken naar wat je met de PC wilt doen en daar je hardware op afstemmen. Games als BF4 hebben veel meer baat bij GPU power.
Daarnaast zijn deze APU's gericht op mensen met een klein budget: Low end / Mid range machines en niet high end of Enthusiast/Power User.

En als Mantle straks in veel games geïmplementeerd gaat worden heb je ook niet of bijna geen last meer van een CPU bottelnek omdat de DirectX overhead weg valt.
Maar het is even afwachten hoe dit opgepakt gaat worden. Alle frostbite 3 games hebben in ieder geval mantle support.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:01

Zenix

BOE!

Ik vind Kaveri wel leuk, past precies binnen mijn profiel. Ik ben iemand die af en toe een game speelt, en dan vaak oudere games waar Kaveri meer dan voldoende voor is. Daarnaast ben ik vaak aan het surfen, en aan het gebruikelijke typewerk Op dit moment heb ik een 1055T die op 4GHz een tijd heeft gedraaid, maar merk geen verschil, dus draai hem al een tijd stock, daarnaast gebruikt dat ding nogal veel stroom in vergelijking.

Alleen twijfel ik wel of die APU sterk genoeg is om 2-3 VM's te draaien in VMware workstation, heb wel een snelle SSD en genoeg snel geheugen dus dat zou geen probleem moeten zijn lijkt mij?

Het interessante vind ik wel al die nieuwe technologieën waar AMD maar mee blijft komen, hopelijk slaan er een aantal aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 14-01-2014 16:31 ]

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:07:
[...]
Is het een reactie op mij? want voor gaming heb je meestal niet veel CPU power nodig. Er zijn hier en daar wel uitzonderingen.
Dus je moet zoals altijd goed kijken naar wat je met de PC wilt doen en daar je hardware op afstemmen. Games als BF4 hebben veel meer baat bij GPU power.
Daarom bouw ik al jaren extreem "scheve" AMD Game PC's.
6 core icm een discrete GPU die ruim de helft van de waarde van de hardware betreft.
Werkt als een trein en zorgt voor zeer betaalbaar High-end Gamen.

Vanwege deze strategie word ik ook al jaren voor gek versleten want er "moet" immers toch echt een veel snellere CPU in........."anders is het systeem uit verhouding". En uiteraard een duurder mobo/kast etc......
Nou jammer dan, als het maar werkt waar het voor bedoeld is !

• GENETX
@Astennu
Nee, dat was bedoeld als reactie op trm. Verder is er natuurlijk meer dan gamen. Niet dat er nog veel applicaties zijn die een snelle CPU vereisen (die heb ik zelf overigens dan wel, maar ik ben ook niet meer echt de doelgroep van AMD voorlopig). Vandaar dat ik heel erg benieuwd ben naar de maximale GPU die in CF kan met een Kaveri, afaik is dat een r7 250.

Persoonlijk verklaar ik de FX-lijn gewoon voor dood. Ik zou er niet snel meer in investeren. Als echte poweruser is i5 4570 ook een relatief goede keuze voor +- dezelfde prijs (energiekosten inbegrepen) of evt een snellere Xeon 1230v3 (een behoorlijk goedkopere i7 4770 met 100MHz minder en zonder IGP). Als ik dan het FX-aanbod van AMD weglaat, wat ik zeker wel durf te verdedigen op de iets langere termijn richting H2 2014, dan krijg je dit kantelpunt:

Een A10-7850K + R7 250 vs Core i3 4330 + R7 270 is interessant. Het Intel platform kun je voor grofweg 25 euro meer krijgen. Dat is op een prijspunt rond de 250-300 euro voor CPU+Mobo+Mem. Alles daarboven is in mijn ogen voor Intel. Voor 50 euro minder heb je een net zo goede Core i3 4330, geld dat je kan steken in een betere GPU of een i5 4570. Het voordeel van CF met de IGP valt weg namelijk. Volgens mij kun je bij Intel net zo goed gebruik maken van Mantle. En hoe groot zal het voordeel van een APU zijn ten opzcihte van een krachtige losse discrete AMD GPU?! Daaronder kan AMD overal wel een goed systeem neerzetten. Maar met name dit kantelpunt is imho interessant.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:04:
[...]

Er zit nogal wat tussen een X4 955 en de snelste AMD octo cores + GPU Imho.
Dus om nu als "poweruser" AMD compleet af te schrijven is een tikkeltje kort door de bocht.
Welke performance ga je echt missen met een supersnelle FX8XXX + rappe GPU ?
Singlethreaded performance. En bovenal, een dood platform. Nu nog niet zo erg, maar als AMD heel 2014 en wss ook niet H1 2015 met een nieuw CPU platform komt (als ze uberhaupt nog komen), dan zakt men steeds verder weg en is het gewoon niet interessant meer.

Daarboven komt voor mij dat ik een mooie mini-itx kastje in een Ikea roomdivider kast kwijt wil. Minder ruimte, minder koeling en dus is de warmte door het absurd hoge energieverbruik van een FX8320 een extra nadeel. Maar dat is een persoonlijk puntje.

En verder, hoeveel gaat HSA brengen? We hebben alweer een aantal jaren APU's. Maar een krachtige CPU met losse videokaart kan ook gebruik maken van OpenCL, en volgens mij zonder echte penalty.

• madmaxnl
Volgens mij vergeten jullie allemaal één heel belangrijk ding. Tussen de 45W TDP versies zit een veel groter performance verschil dan tussen de 95/100W TDP versies.

Bron: Anandtech

"Performance gains at lower TDPs (45/65W) are significant. In nearly all of our GPU tests, a 45W Kaveri ends up delivering very similar gaming performance to a 100W Richland. The mainstream desktop market has clearly moved to smaller form factors and it's very important that AMD move there as well. Kaveri does just that."

Ik kijk dan ook meer uit naar de laptop versies van Kaveri. Hopelijk komt er t.z.t. een mooi vergelijk tussen de laptop versies van Llano, Trinity, Richland en Kaveri. Zelf ben ik namelijk ook niet onder de indruk van de Kaveri desktop APU's m.u.v. de 45W TDP versies.

Er is veel potentie, maar dat heeft AMD altijd. In de praktijk is het dan nog maar bezien of er iets van die potentie terecht komt (Mantle, HSA, TrueAudio, OpenCL/GPGPU etc).

[ Voor 27% gewijzigd door madmaxnl op 14-01-2014 17:07 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.