Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.595 views

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Maar zelfs dan hebben de (meeste) 990FX bordjes dubbel pcie 2.0 x16, wat dezelfde bandbreedte geeft als pcie 3.0 x8.
Dan zit je inderdaad aan een iets duurder mobo, maar als je toch al met CF/SLI bezig bent...
Bij andere platformen (incl intel) kom je ook geen dubbel pcie 3.0 x16 tegen tenzij je ontzettend diep in de buidel tast.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-11 09:45
mitsumark schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 15:56:
Maar zelfs dan hebben de (meeste) 990FX bordjes dubbel pcie 2.0 x16, wat dezelfde bandbreedte geeft als pcie 3.0 x8.
Dan zit je inderdaad aan een iets duurder mobo, maar als je toch al met CF/SLI bezig bent...
Bij andere platformen (incl intel) kom je ook geen dubbel pcie 3.0 x16 tegen tenzij je ontzettend diep in de buidel tast.
Die nieuwe bridgeless crossfire krijgt 2x 3.0 16x vol dus dat wil je wel het liefste hebben. Bij Intel is dat relatief duur dat klopt.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
cannibal schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:11:
Heel wisselende resultaten, maar geen veranderingen dat het verschil uitmaakt in daadwerkelijk gamen.

http://www.hardocp.com/ar...ce_review/14#.Up3JrMRDswo
Ja klopt, let wel. Nu is het echt een puur vergelijk tussen PCI-e 2.0 en PCI-e 3.0. Het verschil is niet verwaarloosbaar klein te noem. Integendeel, als je op meerdere fronten dit soort kleine concessies doet heb je aan het einde van de rit toch een noemenswaardige performance impact.

Heeft een hoog 'no shit Sherlock' gehalte :P

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 23:04
Dat ben ik ook helemaal met je eens. Pak nu een pc van 10 jaar geleden en voel het verschil. Dat zijn een heleboel kleine en grotere verbeteringen bij elkaar.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-10 20:15
Astennu schreef op maandag 02 december 2013 @ 13:59:
Tja ik vraag me echt af wat AMD met dat segment gaat doen. Er zijn best wat mensen die bij AMD willen blijven als er maar een 4 Module 8 Core komt. Als die er niet op FM2 komt en er voor AM3 ook niets nieuws komt zijn ze die klanten kwijt aan Hasswell.
ik heb een am3+ bord en zat te denken er over een jaar ofzo een opteron in te doen.

... het lijkt er echter op dat ook daar geen nieuw versies meer van worden uitgebracht.

[ Voor 27% gewijzigd door Countess op 05-12-2013 14:15 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Astennu
Countess schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:06:
[...]

ik heb een am3+ bord en zat te denken er over een jaar ofzo een opteron in te doen.

... het lijkt er echter op dat ook daar geen nieuw versies meer van worden uitgebracht.
AM3 opteron's zouden dan wellicht ook geschrapt gaan worden. Maar goed een beetje FM2 moederbord is ook niet zo duur. Het is alleen de vraag wanneer en of daar 4 Module APU's voor komen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
4 Module APU's zullen nog wel een aardig tijdje op zich laten wachten vrees ik, tenzij AMD 4M CPU's met 2CU iGPU zou overwegen misschien, puur voor een basis GPU functie. Anders dan dat zou het niet heel erg veel moeite moeten kosten om de bestaande AM3+ CPU's over te zetten naar het FM2+ voetje, tenzij er problemen met pinouts zouden ontstaan. Alleen, zodra ze dat doen, dan is AM3+ direct dood en de vraag is of alle OEM's en moederbord makers daar heel erg blij mee zouden zijn.

een langzame uitfasering van AM3+ lijkt me logisch, waarbij op gegeven moment een nieuwe lijn CPU's wordt gemaakt voor FM2+ of FM3, met zaken als PCI-E 3.0 ondersteuning. Dat is dan ook gelijk het grootste pijnpunt van AM3+, geen PCI-E 3.0, tenzij moederbordmakers er wat extra's tegenaan gooien, wat de prijs weer niet ten goede komt.

Verwijderd

dahakon schreef op zondag 08 december 2013 @ 09:24:
4 Module APU's zullen nog wel een aardig tijdje op zich laten wachten vrees ik, tenzij AMD 4M CPU's met 2CU iGPU zou overwegen misschien, puur voor een basis GPU functie. Anders dan dat zou het niet heel erg veel moeite moeten kosten om de bestaande AM3+ CPU's over te zetten naar het FM2+ voetje, tenzij er problemen met pinouts zouden ontstaan. Alleen, zodra ze dat doen, dan is AM3+ direct dood en de vraag is of alle OEM's en moederbord makers daar heel erg blij mee zouden zijn.
Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom 8 core niet gelijktijdig op FM bordjes en AM bordjes zou kunnen bestaan. De stelling dat bij introductie van AM cpu's op FM platform het AM platform direct dood is ben ik het dan ook totaal niet mee eens. Indien je doelt op betere specs voor FM dan staat het AMD natuurlijk vrij deze toe te voegen aan AM chipsets........

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-11 20:29

tijmeng

Panasonic 7J

prijzen bekend!!

Afbeeldingslocatie: http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/12/AMD-Kaveri-A10-7850K-A10-7700K-Price-635x99.jpg

erg netjes.. 140 / 150€ zal het hier ongeveer zijn bij introductie.
AMD Kaveri A10-7850K and A10-7700K Pre-Order Prices Revealed

The AMD A10-7850K is the flagship Kaveri APU for 2014 which would replace the Richland A10-6800K APU. The A10-7850K has four Steamroller cores and 512 GCN stream processors which bring its performance on a level equivalent to the Radeon HD 7750 in terms of graphics performance. The A10-7850K has a max compute of 856 GFLops (GPU + CPU) compared to 779 GFlops on the Richland A10-6800K APU.

The clock speed of the APU is maintained at 3.7 GHz which is presumably the base clock while Turbo clock would push the speeds beyond 4 GHz barrier. The GPU which is positioned in the R7 2**D series is clocked at 720 MHz while the APU itself has 4 MB of L2 cache. The GCN graphics die would feature 8 GPU cores which represent a total of 512 stream processors. The TDP for the A10-7850K would be set at 95W. AMD A10-7850K will support both Mantle API, DirectX 11.2 and OpenGL 4.3 and feature dual graphics functionality with the AMD’s Cape Verde based discrete GPUs.

Next up, we have the A10-7700K which is another unlocked chip featuring the Steamroller core architecture with a max boost clock of 3.8 GHz and base clock of 3.5 GHz. It features 4 MB of L2 cache plus HSA features and True Audio technology support. The GPU side ships with a GCN graphics die featuring 6 shader units equaling to a total of 384 Stream processors clocked at 720 MHz.

Read more: http://wccftech.com/amd-k...ed-listing/#ixzz2mssBRt6x
dit stukje van AMD is ook nog interessant:
To begin with, Adam Kozak, AMD's marketing chief for client processors, told folks during a press briefing that Kaveri will be competitive with Intel's Core i5-4670K processor. (That's a $225 offering and the cheapest quad-core Haswell CPU with an unlocked upper multiplier.) When pressed for details after the briefing, however, Kozak clarified that Kaveri should only be equivalent in terms of combined CPU and GPU compute power. If one measures x86 performance on its own, Kozak said, "we'll lose." However, Kozak expects Kaveri's integrated graphics, bolstered with Mantle support, to be better than the latest version of Intel's HD Graphics.

On the subject of power consumption, Kozak wouldn't give us definite numbers, but he told us that he expects Kaveri to consume less power than the Core i5-4670K at idle and to draw more power under load. Earlier in the briefing, Kozak had mentioned that Kaveri would have a similar target TDP to "what you see today on the A series."
http://techreport.com/new...g-an-evolutionary-upgrade

Wat mij trouwens nog steds niet helemaal duidelijk is of Kaveri 2c/4T wordt net als richland of toch 4c/4t.... in diverse slides staat bij de mogelijkheiden 4 cores with hyperthreading...

de stap naar 4c/4t zou opzich logisch zijn om dan met Carizo door te pakken naar 4c/8t

[ Voor 28% gewijzigd door tijmeng op 08-12-2013 13:11 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 december 2013 @ 11:03:
De claim van isuply dat Sony 100 dollar betaald per APU is volledig uit de lucht gegrepen (puur giswerk).
Dat lijkt me juist het produkt van heel logische beredenering, je weet het procede, de fab en de grootte van de chip. Veel lager dan 100 dollar en AMD kan er met de huidige waferprijzen onmogelijk iets op verdienen, als het veel meer is, dan rijst de vraag direct waarom een IBM, Samsung, Qualcomm, nVidia of Intel er dan niet aggressiever op ingeboden hebben.
ten tweede omdat Intel gewoonweg geen GPU heeft die, al zou deze al ondersteuning voor Mantle gaan bieden, op kan boxen tegen wat AMD te bieden heeft.
Dit ontgaat me een beetje - waarom zou Intel niet minstens even grote GPU's op de die kunnen integreren als AMD? Het mag duidelijk zijn dat Intel wat hogere marge eisen heeft voordat ze aan de slag gaan, maar mits een klant ervoor wil betalen (zie Iris Pro) bakken ze vrolijk ook een grote GPU mee.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

tijmeng schreef op zondag 08 december 2013 @ 13:01:
prijzen bekend!!

[afbeelding]

erg netjes.. 140 / 150€ zal het hier ongeveer zijn bij introductie.

[...]

dit stukje van AMD is ook nog interessant:

[...]

http://techreport.com/new...g-an-evolutionary-upgrade

Wat mij trouwens nog steds niet helemaal duidelijk is of Kaveri 2c/4T wordt net als richland of toch 4c/4t.... in diverse slides staat bij de mogelijkheiden 4 cores with hyperthreading...

de stap naar 4c/4t zou opzich logisch zijn om dan met Carizo door te pakken naar 4c/8t
Richland heeft toch 2 modules? Modules zijn anders dan cores. En AMD heeft niet echt hyperthreading, maar gewoon een aantal onderdelen die gedeeld moeten worden tussen cores.

Maar, ik ben in ieder geval wel benieuwd wat de prestaties worden.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Verkeerde Topic: My Bad !

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2013 09:32 ]

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-11 22:54
Mensen met een am3+ boordje hebben een goede investering gedaan. Ik heb een am3 boord en helaas daar kunnen de moderne am3+ CPU's niet op omdat het bios geheugen te klein is om om te programmeren tot am3+. Dus heb mijn phenom2 955 maar wat opgeklokt draaid in ieder geval bf4 probleemloos.

[ Voor 17% gewijzigd door Bintzak op 09-12-2013 09:50 ]

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Mijn 890GX AM3 bord is uitgekomen in maart '10. Na een bios update van augustus '11 worden ook AM3+ CPU's ondersteund. Wellicht is dat voor jouw bord ook het geval?

Het bovenstaande gaat echter over binnenkort geintroduceerde FM2+ APU's, dus ik kan even niet plaatsen waarom het een plus zou zijn om een AM3+ bord te hebben. Buiten een langer upgrade pad en wellicht een verwachte prijsdaling van de FX serie.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11 15:35
nieuws: Nieuwe AMD Kaveri-apu's en prijzen verschijnen online

Met een prijs van 190 dollar zet AMD toch zwaar in met de nieuwe Kaverni cpu's! AMD kennende zetten ze altijd scherp in op de prijs, aangezien de prijs hoog is, zullen de prestaties ook wel hoog zijn. Daarnaast is een tdp van 95w natuurlijk ook niet verkeerd. Met de interne GPU zal het wel goed zitten, ben meer benieuwd naar de CPU prestaties. Daar zit bij FM2 natuurlijk weinig schot in omdat de CPU prestaties sinds de 3870K nauwelijks verbetert zijn.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 10:44
Ik las dat de huidige lichting FM2+ moederborden al geschikt waren voor Kaveri, maar komt er ook nieuwe chipset? Hoe zit het met true audio, dat werkt ook op de huidige moederborden straks?

[ Voor 9% gewijzigd door Hilco op 09-12-2013 18:30 ]

• Stefanovic45
Er is inderdaad ook een nieuwe chipset geïntroduceerd. De 8X8 volgt de 85X op. Maar deze chipset is absoluut geen muist. De nieuwe processors zijn zelfs compatible met de A55 chipset, zolang de moederbord fabrikant maar een BIOS update uitbrengt.

• madmaxnl
StefanvanGelder schreef op maandag 09 december 2013 @ 18:09:

Met een prijs van 190 dollar zet AMD toch zwaar in met de nieuwe Kaverni cpu's! AMD kennende zetten ze altijd scherp in op de prijs, aangezien de prijs hoog is, zullen de prestaties ook wel hoog zijn. Daarnaast is een tdp van 95w natuurlijk ook niet verkeerd. Met de interne GPU zal het wel goed zitten, ben meer benieuwd naar de CPU prestaties. Daar zit bij FM2 natuurlijk weinig schot in omdat de CPU prestaties sinds de 3870K nauwelijks verbetert zijn.
De hogere prijs zal deels ook door features als TrueAudio en Mantle komen ;)

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

StefanvanGelder schreef op maandag 09 december 2013 @ 19:19:
Er is inderdaad ook een nieuwe chipset geïntroduceerd. De 8X8 volgt de 85X op. Maar deze chipset is absoluut geen muist. De nieuwe processors zijn zelfs compatible met de A55 chipset, zolang de moederbord fabrikant maar een BIOS update uitbrengt.
true audio werkt toch pas vanaf a88x..... kaveri kan werken op fm2+ mobo's met bv een a55 chipset, maar gezien de prijs van de a88x chip[sets zie ik niet waarom fabrikanten moeite zullen stoppen in de a55...

btw

Volgens AMD ligt de snelheid van de 7850K gelijk aan de i5 4670K. Let wel: gecombineerd CPU + GPU

Passmark CPU i5 = 7524
Passmark GPU HD4600 = 612

samen 8136

De Kaveri APU heeft een gpu welke vergelijkbaar zal zijn met de Radeon 7750. Die heeft een gpu passmark van 1631. Blijft er dus 6605 over voor de CPU....

Het is een beetje simpel rekenen maar de CPU kracht komt dan uit op een snelheid van de i5 3470 / FX6300 / FX8120. Dat lijt me heel reeel. AMD heeft altijd aangegeven dat Kaveri zo ongeveer 20 tot 30% winst zou halen. De huidige 6800K heeft een passmark van 5095.

Kortom Kaveri: qua snelheid een FX6300 + Radeon 7750, goedkoper (dollar -> euro) + zuiniger. komt hier mooi in mn nieuwe goedkope Revit systeempje

[ Voor 28% gewijzigd door tijmeng op 09-12-2013 19:58 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 10:44
tijmeng schreef op maandag 09 december 2013 @ 19:57:
[...]

true audio werkt toch pas vanaf a88x..... kaveri kan werken op fm2+ mobo's met bv een a55 chipset, maar gezien de prijs van de a88x chip[sets zie ik niet waarom fabrikanten moeite zullen stoppen in de a55...

btw

Volgens AMD ligt de snelheid van de 7850K gelijk aan de i5 4670K. Let wel: gecombineerd CPU + GPU

Passmark CPU i5 = 7524
Passmark GPU HD4600 = 612

samen 8136

De Kaveri APU heeft een gpu welke vergelijkbaar zal zijn met de Radeon 7750. Die heeft een gpu passmark van 1631. Blijft er dus 6605 over voor de CPU....

Het is een beetje simpel rekenen maar de CPU kracht komt dan uit op een snelheid van de i5 3470 / FX6300 / FX8120. Dat lijt me heel reeel. AMD heeft altijd aangegeven dat Kaveri zo ongeveer 20 tot 30% winst zou halen. De huidige 6800K heeft een passmark van 5095.

Kortom Kaveri: qua snelheid een FX6300 + Radeon 7750, goedkoper (dollar -> euro) + zuiniger. komt hier mooi in mn nieuwe goedkope Revit systeempje
dat zou ik toch vrij sterk vinden, want dan hebben ze de ipc echt serieus omhoog gekregen
ze zitten dan nog steeds lager dan intel, maar niet zo heel veel
een apu met 4m/8c zou dan wel een killer zijn als de prijs goed zit!

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
catfish schreef op maandag 09 december 2013 @ 20:44:
[...]

dat zou ik toch vrij sterk vinden, want dan hebben ze de ipc echt serieus omhoog gekregen
ze zitten dan nog steeds lager dan intel, maar niet zo heel veel
een apu met 4m/8c zou dan wel een killer zijn als de prijs goed zit!
De ipc is inderdaad flink omhoog gegaan, ik heb gehoord dat er nu 1 scheduler per core plaats per module aanwezig is. Maar een 8C zie ik er niet aankomen, als de chip al zo klein in, lijkt het me toch niet dat er 4 cores extra op passen. Misschien als ze een cpu maken met een kleine of geen igp. Wat ik ook niet snel zie gebeuren vanwege de recent gepubliceerde roadmap.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

AMD heeft wel vaker gekke dingen gedaan, ik denk dat ze wel met een 8 core komen, maar misschien pas over een halfjaar/jaar, zeker nu de PS4 en XBO een octo aan boord hebben. Grote kans dat ze nu eerst Mantle naar voren schuiven, omdat de huidige octo's nog meekunnen gaan, en daarna eens de octo's een dikke boost geven. Grote kans dat ze geen geld hebben om het allebei tegelijk goed te doen.

Ik ben eigenlijk wel blij met de huidige gang van zaken van AMD. Ze brengen echt goede dingen uit.

People as things, that’s where it starts.

• dahakon
StefanvanGelder schreef op maandag 09 december 2013 @ 18:09:

Bedenk dat deze pre-order prijzen de pre-order prijzen van ShopBLT zijn, die een geschiedenis heeft van 15-20%% hogere prijzen te hanteren dan de uiteindelijke prijzen wanneer de producten daadwerkelijk op de markt zijn. Een uiteindelijk prijs van ~150 dollar is dan ook een stuk aannemelijker dan de 190 dollar die ShopBLT momenteel vraagt.

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-11 22:54
Jorruchie schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:14:
Mijn 890GX AM3 bord is uitgekomen in maart '10. Na een bios update van augustus '11 worden ook AM3+ CPU's ondersteund. Wellicht is dat voor jouw bord ook het geval?

Het bovenstaande gaat echter over binnenkort geintroduceerde FM2+ APU's, dus ik kan even niet plaatsen waarom het een plus zou zijn om een AM3+ bord te hebben. Buiten een langer upgrade pad en wellicht een verwachte prijsdaling van de FX serie.
Ik heb een 790X chipset dus helaas.

• Stefanovic45
VasZaitsev schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:30:
AMD heeft wel vaker gekke dingen gedaan, ik denk dat ze wel met een 8 core komen, maar misschien pas over een halfjaar/jaar, zeker nu de PS4 en XBO een octo aan boord hebben. Grote kans dat ze nu eerst Mantle naar voren schuiven, omdat de huidige octo's nog meekunnen gaan, en daarna eens de octo's een dikke boost geven. Grote kans dat ze geen geld hebben om het allebei tegelijk goed te doen.

Ik ben eigenlijk wel blij met de huidige gang van zaken van AMD. Ze brengen echt goede dingen uit.
Maar in de XBOX en PS4 zit een octa core op basis van jaguar chips. Die zijn echt veel kleiner en zijn ook gemaakt voor een lager energie verbruik. Een octa core zou ik nog niet verwachten... Eerder een 6-core variant, net zoals destijds bij de Phenom II is gebeurd.

• Astennu
StefanvanGelder schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 07:20:
[...]

Maar in de XBOX en PS4 zit een octa core op basis van jaguar chips. Die zijn echt veel kleiner en zijn ook gemaakt voor een lager energie verbruik. Een octa core zou ik nog niet verwachten... Eerder een 6-core variant, net zoals destijds bij de Phenom II is gebeurd.
Daarnaast is Jaguar ook een heel ander ontwerp. Waar de Bulldozer lijn modules gebruikt van een FPU met twee Int cores heeft Jaguar op een meer traditioneel principe.

Maar een 4Module Steamroller zie ik nog wel gebeuren. Met een 20% hogere IPC zou die in mijn ogen heel FX waardig zijn. Maar wellicht willen ze bij Excavator pas weer een poging doen?

We zullen het zien. Ik hoop niet dat het het einde is van de Midrange CPU's van AMD. Dat je niet tegen s2011 wilt concureren snap ik maar de S1150 hasswells is nog wel een redelijke markt. En dat is opzich ook nog wel haalbaar als je je product voor een goede prijs op de markt kan zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 10-12-2013 09:51 ]

• Stefanovic45
Uit zeer betrouwbare bron vernomen dat AMD wellicht helemaal niet stopt met nieuwe FX processors :p

No, AMD is not killing off FX parts

Last week an alleged slide leak purporting to show AMD’s desktop roadmap appeared and it was quickly picked up by most tech sites. Not us of course, since we knew it was rubbish and we’ve got a couple of inboxes littered with similar fakes.

• cannibal
En bij een andere site lieten ze daar dan een nieuw aangeleverde roadmap zien.
Waar ongeveer eigenlijk precies het zelfde op stond.

http://www.gamersnexus.ne...re-of-amd-cpus-fx-not-eol

FX blijft leverbaar idd (stond ook op de oude), maar blijft Vishera based, of te wel, geen noemenswaardige upgrade en (voorlopig iig) geen SteamRoller cores.

Maar ruim 2 jaar zonder updates vind ik persoonlijk iig aardig dood.

[ Voor 19% gewijzigd door cannibal op 10-12-2013 11:02 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 09:50:
Dat je niet tegen s2011 wilt concureren snap ik maar de S1150 hasswells is nog wel een redelijke markt.
Ik ben bang dat de markt voor "midrange" chips (als in, $300-1000 desktop chips) niet groot meer is, de PC markt is in rap tempo aan het krimpen en er is een grote verschuiving gaande. De desktop markt verschuift richting all-in-ones met geintegreerde GPU, en de server markt zit op clustered S2011 bakken. De oude markt voor "high-end" PC's is klein geworden, waarschijnlijk te klein om dedicated chips zonder GPU voor te ontwikkelen. Intel doet dat ook niet, op het moment schalen ze hun voor tablet/laptop/AIO geoptimaliseerde Haswell met IGP naar boven en hun high-end Ivy Bridge-E 8 core server design omlaag (Core i7). Als AMD besluit niet meer mee te spelen in de server markt betekent dat feitelijk ook het einde van non-IGP chips.

Verwijderd

Dreamvoid schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:24:
[...]
......... Als AMD besluit niet meer mee te spelen in de server markt betekent dat feitelijk ook het einde van non-IGP chips.
Dus je verwacht serieus dat AMD stopt met server hardware ?
Uit nieuwsgierigheid, waar is dat op gebaseerd ?

Heb hier al veel gekte voorbij zien komen maar dit slaat toch wel alles.......

• Dreamvoid
  • Niet online
Niet met server hardware, maar met high-end chips zonder IGP (dat was een beetje beroerd verwoord). Ik verwacht dat ze zich de komende jaren vooral gaan concentreren op hun small-core server chips. SeaMicro is niet voor niets aangekocht, en de huidige FX chips verkopen slecht en zijn duur in ontwikkeling, ik zie geen business case om daar veel geld in te blijven steken als de opbrengsten zo laag zijn. Ik denk dat AMD's toekomst in APU's en microservers ligt, niet in de FX lijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Dreamvoid op 10-12-2013 13:39 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-11 14:45

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

http://www.gamersnexus.net/news/1240-future-of-amd-cpus-fx-not-eol
The point is, what we want in a CPU is changing. Even as consumers, we've left the days of being able to ask for more cores and higher clocks, for more cache; we now need improved instruction sets, APIs, and innovative means to bypass OS- and application-layer bottlenecks (like DirectX). And, yes, even integrated graphics chips play a role in future architectures. With the modern desirability of GPUs for processing, and with Hybrid Graphics (effectively a pseudo-CrossFire), APUs will be finally put to work even in fairly high-end systems.
Dit stukje van het artikel dat op gamernexus staat is interessant. Als de het GPU gedeelte van een APU bijvoorbeeld de particles voor zijn rekening neemt dan kan de dedicated GPU zijn kracht weer ergens anders inzetten :D. Enige wat ik mij dan afvraag is of de bandbreedte van het geheugen genoeg zal zijn.
Dan wordt een APU ineens wel interessant voor high-end game bakken.

• Astennu
Ja het idee is zeker leuk maar voorlopig blijft dat dus moeilijk en heb last van je "zwakke" cpu.

Verwijderd

Ter info:

Aandelen AMD schieten op dit moment omhoog (+4%):
https://www.google.com/finance?q=NYSE:AMD

Oorzaak bij mij onbekend......?

• dahakon
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:18:
Ter info:

Aandelen AMD schieten op dit moment omhoog (+4%):
https://www.google.com/finance?q=NYSE:AMD

Oorzaak bij mij onbekend......?
Ondermeer omdat AMD de laatste tijd als een gek videokaarten verkoopt voor bitcoin en litecoin mining.

Verder kun je natuurlijk ook naar de nieuwsberichten kijken waar de beurs ook op reageert. Dan zie je: http://seekingalpha.com/a...lack-of-dependence-on-pcs

Daarin wordt aangegeven dat AMD wellicht minder afhankelijk is van de 'instortende' PC markt in Q4, wat dus positief is. Overigens staat er ook een linkje in naar een tekst van de CFO, waarin duidelijk vermeld wordt dat de APU's voor de Xbone en PS4 ergens tussen de 60 (komt dat je misschien bekend voor) en 100 dollar per stuk kosten.

Verwijderd

dahakon schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:40:
[...]
Ondermeer omdat AMD de laatste tijd als een gek videokaarten verkoopt voor bitcoin en litecoin mining.

Verder kun je natuurlijk ook naar de nieuwsberichten kijken waar de beurs ook op reageert. Dan zie je: http://seekingalpha.com/a...lack-of-dependence-on-pcs

Daarin wordt aangegeven dat AMD wellicht minder afhankelijk is van de 'instortende' PC markt in Q4, wat dus positief is. Overigens staat er ook een linkje in naar een tekst van de CFO, waarin duidelijk vermeld wordt dat de APU's voor de Xbone en PS4 ergens tussen de 60 (komt dat je misschien bekend voor) en 100 dollar per stuk kosten.
Seeking alpha had ik gezien maar was er niet echt van onder de indruk.....

Een lager bedrag voor de XBox en PS4 APU's is natuurlijk alles behalve goed nieuws voor AMD.
(ook zeg ik dat als enige hier al enkele weken :X )
Positief zou dan de toegenomen verkoop van grafische kaarten zijn voor Bitcoin GPU berekeningen.
(alhoewel dat zelfs met een koers van 1000 dollar ws niet loont qua stroomkosten)
Dat AMD inderdaad minder afhankelijk word of zou zijn van de CPU factor moet nog blijken.

Al met al zie ik geen echt nieuwe heel erg (onverdeeld) positieve ontwikkelingen.
Time will tell.......

• dahakon
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 18:42:
[...]

Seeking alpha had ik gezien maar was er niet echt van onder de indruk.....
Je hoeft er ook niet van onder de indruk te zijn. Handelaren op de beurs hebben doorgaans weinig verstand van de onderliggende basis van technische bedrijfen. Ze kijken alleen maar naar wat analysten te zeggen hebben.
Een lager bedrag voor de XBox en PS4 APU's is natuurlijk alles behalve goed nieuws voor AMD.
(ook zeg ik dat als enige hier al enkele weken :X )
Je hebt mij nooit horen roepen dat de ~120 dollar die gegeven werd absolute waarheid zou zijn. Wat ik wel heb laten zien, is hoe de kosten van een chip al gauw een stuk hoger zijn dan wat geclaimed werd. Als AMD 80 dollar per APU voor een Xbone of PS4 ontvangt, terwijl deze 60 dollar kost om te maken, dan hebben ze nog altijd een behoorlijke marge op de producten waar ze relatief gezien geen research meer voor hoefden te doen.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-10 20:15
dahakon schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:40:
[...]
bitcoin minen was na de eerste paar maanden al niet meer interesant op een hd7970.
en zo veel sneller is een r9 290x niet.

die doosjes die je kan kopen halen 6-7 keer meer hashes per minute(700mh vs 5000mh) en verbruiken maar 30 watt en de kosten zijn vergelijkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Countess op 11-12-2013 00:04 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 15:51
AMD gaat BF4 bundelen met A10 APU's
Dat geeft wel een indicatie van Mantle ;)

• dahakon
Countess schreef op woensdag 11 december 2013 @ 00:03:
bitcoin minen was na de eerste paar maanden al niet meer interesant op een hd7970.
en zo veel sneller is een r9 290x niet.
Bitcoinmining loont inderdaad niet meer op die manier, maar litecoin mining schijnbaar wel. In ieder geval zolang mensen nog waanzinnige waarde blijven hechten aan digitaal geld...

Verwijderd

Een aantal goede redenen waarom ik AMD verkies boven Intel (naast meer waar voor mijn geld):
http://subscriptions.amd....gingmomentum/2013_12.html

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:01

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 21:20:
Een aantal goede redenen waarom ik AMD verkies boven Intel (naast meer waar voor mijn geld):
http://subscriptions.amd....gingmomentum/2013_12.html
Mooi om te lezen. Voor mij een reden om voor AMD te kiezen is dat ik ze altijd kan overklokken, en geen unlocked variant perse hoef te kopen, die mij meestal te duur zijn. Op dit moment heb ik een 1055T die voor 150 euro gekocht in 2010 op 4GHz veel meer performance voor je geld kan je niet krijgen.

Trouwens de mining hype kan ook weleens de verkoop van de APU's ten goede komen als ze uitkomen. Een HD7750 haalt zo'n 150 MHash/s ( zou vergelijkbaar moeten zijn met kaveri), dat is toch een goeie reden om voor een APU te kiezen in een mining rig in plaats van een low end CPU.

Verwijderd

Zenix schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:28:
[...]
.....
Trouwens de mining hype kan ook weleens de verkoop van de APU's ten goede komen als ze uitkomen. Een HD7750 haalt zo'n 150 MHash/s ( zou vergelijkbaar moeten zijn met kaveri), dat is toch een goeie reden om voor een APU te kiezen in een mining rig in plaats van een low end CPU.
Dat werkt alleen wanneer je gratis stroom ergens vandaan krijgt: Iemand anders betaald dan voor jouw BTC.

Bitcoin minen mbv grafische kaarten loont al lang niet meer* (stroomkosten zijn hoger dan opbrengst).
Laat staan dat een APU dat veel beter doet.
* zelfs niet bij een koers van 1000 dollar.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Vandaar dat men is overgestapt op litecoins, die wel te minen zijn met AMD spul.. En dat loont de moeite zeker! (geen 280x/290 is meer te verkrijgen trouwens)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

millman schreef op donderdag 12 december 2013 @ 13:53:
Vandaar dat men is overgestapt op litecoins, die wel te minen zijn met AMD spul.. En dat loont de moeite zeker! (geen 280x/290 is meer te verkrijgen trouwens)
In dat geval zal de moeilijkheidsgraad exponentieel gaan stijgen, samen met de belasting van het milieu. :F

• 8_ball
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-11 11:41
Nieuwe slides

8% meer performance dan een I5-4670K in PC-Mark 8.

Looking Good >:)

• cannibal
Gaat waarschijnlijk tegenvallen. PCMark gaat over CPU + GPU. En als je dan met zo'n relatief sterke IGP komt, dan denk ik dat het qua CPU kracht flink gaat tegenvallen.

• MuiGuro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-10 18:59
Ik zelf zit heel erg te twijfelen tussen een AMD FX-8350 en Intel Core i5 4670K, met een gaming systeem van rond de 1000 euro.

Wat weten jullie tussen die 2?

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
MuiGuro schreef op maandag 16 december 2013 @ 14:15:
Ik zelf zit heel erg te twijfelen tussen een AMD FX-8350 en Intel Core i5 4670K, met een gaming systeem van rond de 1000 euro.

Intel Core i5
- 4 core
- zeer nieuwe
- relatief energiezuinig
- betere singlecore performance

AMD FX 8350
- Licht verouderde chipset
- 8 core
- minder energiezuinig

Performance in multithreaded apps is ongeveer hetzelfde.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dit is niet het aankoopadviesforum. Hier bespreken we alleen nieuws over AMD [C/A]PU's
:)

• Toettoetdaan
8_ball schreef op maandag 16 december 2013 @ 12:46:
Nieuwe slides

8% meer performance dan een I5-4670K in PC-Mark 8.

Looking Good >:)
6800K doet al 4% meer ;)

Verkeerde topic?

• cannibal
Dat bedoel ik dus eigenlijk.
Want dat wil dus zeggen dat je eigenlijk maar 4% winst hebt. En deze zal vooral in de nieuwe GCN GPU zitten. Was mooi geweest als juist ook de CPU flink vooruit zou gaan.

• Toettoetdaan
Een review kan echt niet lang meer duren, verschillende review sites zouden al een Kaveri samples hebben ontvangen, ook vind ik de release van de R7 260 prima getimed en zijn websites hun AMD CPU bench resultaten aan het updaten :)

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

Cinebench 15 scores!!

de 7850K overclockt naar 4,9Ghz:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/12/809f06c7_1387129105752-635x389.jpeg

ter vergelijking de 6800K op 4,8Ghz:

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w78/MacClipper/AMD/A10-6800K/Cinebench15_6800K48GHznoTurboNB24GHz_GPU1169_DDR2133_376cb_53Copy_zps9eb731b8.png~original

547 versus 376 punten... Dat is wel een erg dik verschil! een stock i5-4670 haalt 550 punten.

Kortom stock kaveri gaat zeker de cpu power van een FX6300 / fx6350 hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door tijmeng op 20-12-2013 12:44 ]

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:46
Op het Anandtech forum is die score al eerder voorbij gekomen, schijnt geen echte score te zijn van de 7850k.

iRacing Profiel

• Toettoetdaan
Zoals Razkin zegt, er zijn heel veel mensen die vrij zeker weten dat dit geen echte score is.
Neem daarbij mee dat deze afbeelding origineel een paar weken geleden op 4chan is gepost en je weet genoeg ;)

Verwijderd

Zijn er nog ontwikkelingen te verwachten in de nabije toekomst (zeg drie tot zes maanden) die de prijs van AMD videokaarten significant doet dalen? De releases van de kaarten die me interessant lijken zijn net geweest en Nvidia komt volgens mij ook niet met iets nieuws binnenkort, maar misschien zie ik iets anders over het hoofd.

Ik overweeg een aanschaf en probeer te voorkomen dat ik straks onnodig veel betaald heb :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 23:19:
Zijn er nog ontwikkelingen te verwachten in de nabije toekomst (zeg drie tot zes maanden) die de prijs van AMD videokaarten significant doet dalen? De releases van de kaarten die me interessant lijken zijn net geweest en Nvidia komt volgens mij ook niet met iets nieuws binnenkort, maar misschien zie ik iets anders over het hoofd.

Ik overweeg een aanschaf en probeer te voorkomen dat ik straks onnodig veel betaald heb :)
Het antwoord op je vraag of er nog ontwikkelingen zullen zijn die AMD/ATI videokaarten in prijs zullen doen dalen is tweedelig:

1: Normaal gesproken gaan de prijzen na de eerste 2 maanden behoorlijk dalen, zodat het interessanter word voor non-early-adopters om aan te schaffen.

2: Echter is de vraag naar AMD/ATI videokaarten inmiddels dusdanig hoog dat ze niet aan te slepen zijn.

Dat kan betekenen dat de termijnen voor non-early-adopters zich sterk verplaatsen of dat dit met sprongen zal gaan wanneer bv de Kerst (Game) vakantie over is en LiteCoin mijnen niet meer loont.

Je wilt voorkomen dat je te veel betaald voor je videokaart: Dit is onmogelijk !
Ze zullen altijd dalen waardoor je vroeg of laat te veel betaald zal hebben......
De echte vraag is: Wanneer loont het voor mij voldoende om aan te schaffen ?

Wil je weten wanneer je het beste een nieuwe of gebruikte, goede / snelle actuele videokaart kan kopen hou dan het einde van de Kerst vakantie in de gaten samen met de LiteCoin moeilijkheidsgraad....

Vooral Non-Gamers zullen bij een niet meer lonende LiteCoin moeilijkheidsgraad hun videokaarten massaal gaan dumpen in de V&A.

• Toettoetdaan
Wat trm0001 zegt, op dit moment moet je per 4watt 5KH/s in je systeem hebben, de 4000 serie (40nm) is dus al afgeschreven en het einde van de 32nm kaarten van de 5000 en 6000 serie ligt in het verschiet.

Een normaal systeem met één HD6970 maakt nog maar 50cent per dag winst, bij een moeilijkheidsgraad van 3500 is het ongeveer afgelopen voor de normale gebruiker. Dus over 1 á 2 weken kun je lekker goedkoop leuke game kaartjes scoren ;)
Ik heb het hier over LTC met een non-geoptimaliseerd systeem.

EDIT:
Dit is eigenlijk het verkeerde topic, ik dacht dat dit het GPU topic was.

Om het goed te maken:
AMD PCI standard host CPU bridge; 4x 1GB LG HMT351U6CFR8C-PB DIMM DDR3 (800MHz 256-bit) PC3-6400
Bron: http://www.sisoftware.eu/...be98fd98a595b3c0fdc5&l=en

Quad-channel? >:)

En:
AMD Radeon R7 Series + R7 M265 Dual Graphics (896SP 14C 720MHz, Integrated Graphics

[ Voor 32% gewijzigd door Toettoetdaan op 23-12-2013 10:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 december 2013 @ 04:27:
Je wilt voorkomen dat je te veel betaald voor je videokaart: Dit is onmogelijk !
Ze zullen altijd dalen waardoor je vroeg of laat te veel betaald zal hebben......
Het is natuurlijk semantiek, maar teveel betalen is veel uitgeven terwijl niet lang daarna hetzelfde met aanzienlijk minder geld bereikt kan worden. Denk dan aan plotselinge prijsdalingen e.d. Dat staat los van de natuurlijke waardedaling en afschrijving van een product, die wel samenhangt met de release van nieuwe producten maar overwegend stabiel is.
Vooral Non-Gamers zullen bij een niet meer lonende LiteCoin moeilijkheidsgraad hun videokaarten massaal gaan dumpen in de V&A.
Met de opkomst van een hele bups aan alternatieve cryptocurrency vraag ik me dat af. Het effect zal in ieder geval een stuk gespreider zijn, als het er al komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2013 03:46 ]

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-11 20:23
Toettoetdaan schreef op maandag 23 december 2013 @ 09:06:
Wat trm0001 zegt, op dit moment moet je per 4watt 5KH/s in je systeem hebben, de 4000 serie (40nm) is dus al afgeschreven en het einde van de 32nm kaarten van de 5000 en 6000 serie ligt in het verschiet.

Een normaal systeem met één HD6970 maakt nog maar 50cent per dag winst, bij een moeilijkheidsgraad van 3500 is het ongeveer afgelopen voor de normale gebruiker. Dus over 1 á 2 weken kun je lekker goedkoop leuke game kaartjes scoren ;)
Ik heb het hier over LTC met een non-geoptimaliseerd systeem.

EDIT:
Dit is eigenlijk het verkeerde topic, ik dacht dat dit het GPU topic was.

Om het goed te maken:

[...]

Bron: http://www.sisoftware.eu/...be98fd98a595b3c0fdc5&l=en

Quad-channel? >:)

En:

[...]
Quad channel onwaarschijnlijk denk eerder dual channel 64 bits en 128 bits voor VRAM.

• dahakon
polli_ schreef op woensdag 25 december 2013 @ 22:28:
[...]

Quad channel onwaarschijnlijk denk eerder dual channel 64 bits en 128 bits voor VRAM.
Dat zou niet echt stroken met het hele HSA concept. Het is eerder een verkeerde uitlees van de hardware in dat geval.

• Toettoetdaan
AMD Mullins: 4,5watt 1,8 Ghz quad met 448SP/7CU op 757Mhz!
Bron: http://www.sisoftware.eu/...f5d3b6d3eedef88bb68e&l=en
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/7514/slide-07.jpg

• madmaxnl
Dat is niet misselijk :)

• Dreamvoid
  • Niet online
Zijn die kloksnelheden al bevestigd? Laten we hopen van wel, het terugschroeven van de klok nekte hun vorige drie generaties tablet chips.

Het lastige van engineering samples is dat die elk mogelijk stroomverbruik kunnen hebben, het uiteindelijke productie-silicon bepaalt de hoogst haalbare klok/aantal cores.

[ Voor 41% gewijzigd door Dreamvoid op 28-12-2013 20:56 ]

Verwijderd

De AMD roadmap en gegevens bij sisoft komen totaal niet overeen. (desktop / tablet)

De roadmap geeft het mobiele segement aan terwijl de Mullins bij sisoft staat omschreven voor een desktop....

Nou word mijn Temash (tablet A4-1200) nog herkent door CPUID als een kabini wat technisch gezien wel klopt maar bij Mullins desktop of tablet klasse is mij toch echt een te groot verschil.

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Zou Kaveri dan toch quad-channel ondersteunen? Zojuist even zitten rondneuzen op de website van Gigabyte en wat vond ik bij de memory support sheet voor de G1.Sniper A88X (rev. 3.0)?

DDR3 2400:
====================
single channel: check
dual channel: check
4-channels: check

Zie:
http://download.gigabyte....memory_g1.sniper-a88x.pdf

Even vergeleken met een FM2 bord met A85X chipset (GA-F2A85X-UP4), in die sheet wordt alleen maar single en dual channel vermeld:

http://download.gigabyte...._memory_ga-f2a85x-up4.pdf

The Flying Dutchman

• Toettoetdaan
The Flying Dutchman schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:44:
Zou Kaveri dan toch quad-channel ondersteunen? Zojuist even zitten rondneuzen op de website van Gigabyte en wat vond ik bij de memory support sheet voor de G1.Sniper A88X (rev. 3.0)?

DDR3 2400:
====================
single channel: check
dual channel: check
4-channels: check

Zie:
http://download.gigabyte....memory_g1.sniper-a88x.pdf

Even vergeleken met een FM2 bord met A85X chipset (GA-F2A85X-UP4), in die sheet wordt alleen maar single en dual channel vermeld:

http://download.gigabyte...._memory_ga-f2a85x-up4.pdf
Lekker gevonden _/-\o_

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zondag 29 december 2013 @ 22:49:
[...]
""AMD Mullins: 4,5watt 1,8 Ghz quad met 448SP/7CU op 757Mhz!""

Lijkt mij vrij sterk.
Idle is dat prima haalbaar, onder load is dat waarschijnlijk nog niet haalbaar.

Brazos deed Idle al onder de 5 Watt en dat is spul van een generatie of 4 a 5 geleden.
Temash haalt Idle zelfs 1,2 Watt:
productreview: AMD A4-1200 review door Verwijderd

Bedenk daarbij ook dat AMD zichzelf al vele jaren in de vingers snijd door nog steeds maximale TDP's op te geven, die voor 99 procent van de consumenten niet van belang zijn.

Idle verbruik is voor consumenten wel van belang en gelukkig voor AMD scheelt dat steeds minder met de concurrentie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2013 23:37 ]

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-11 20:23
Volgens techpowerup heeft iemand in China of Japan een Kaveri APU in handen en een cinbench score r15 gepost.

http://www.techpowerup.co...ld-4-bundles-planned.html

Ziet er niet erg legitiem uit.

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

mwoah.. die single speed omhoog kan best wel.. multicore is een score die aardig normaal lijkt te zijn (zelfs laag). 6800K haalt stock zo'n 300 puntjes.

• madmaxnl
The Flying Dutchman schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:44:
Zou best kunnen. Het zou i.i.g. het geheugenbandbreedte probleem tot op zekere hoogte oplossen.

Voordeel:
GPU presteert veel beter doordat geheugenbandbreedte toeneemt.

Nadeel:
Altijd vier reepjes RAM nodig als je quad-channel wil.
Neemt meer plaats in beslag (vooral nadelig in laptops).
Verbruikt meer stroomt.
Chips worden duurder.

Enfin, allemaal wel een beetje bekent.

Ik vind het voordeel niet opwegen t.o.v. het nadeel voor laptops, voor desktops wel weer. De desktops APUs hebben in verhouding ook meer last van een geheugenbandbreedte te kort.

Wellicht dat ze er nu een quadchannel in hebben gebouwd omdat de APUs ook meer in servers gebruikt gaan worden waar de extra geheugenbandbreedte wellicht beter van pas kan komen?

Verwijderd

In laptops kan een fabrikant er natuurlijk ook voor kiezen om 4 modules van 1GB clever te solderen ipv 2 modules van 2GB (verwijderbaar) te plaatsen. Neemt dan zelfs minder ruimte in, kan vast op het mobo, alleen geen upgrades meer mogelijk.

Bij desktops kun je dan alleen Quad channel krijgen bij 4 geheugen slots wat niet ieder budget bordje heeft.

• Astennu
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2013 @ 16:03:
In laptops kan een fabrikant er natuurlijk ook voor kiezen om 4 modules van 1GB clever te solderen ipv 2 modules van 2GB (verwijderbaar) te plaatsen. Neemt dan zelfs minder ruimte in, kan vast op het mobo, alleen geen upgrades meer mogelijk.

Bij desktops kun je dan alleen Quad channel krijgen bij 4 geheugen slots wat niet ieder budget bordje heeft.
4 modules van 1GB wil je liever niet vanwege het verbruik. Je hebt liever zo min mogelijk modules met zo min mogelijk chips maar wel een zo hoog mogelijke capaciteit en een zo laag mogelijk voltage.

• madmaxnl
Voor een laptop ja, maar voor een desktop is het niet echt z'n groot nadeel.

Hoe dafuq is het eigenlijk mogelijk dat er nog altijd geen apparaten zijn met een AMD ULV Richland APU en dan doel ik op de A10-5745M en A8-5545M APUs met een respectievelijke TDP van 25 en 19watt.

Zelfde situatie als destijds met Llano en Trinity. De APUs waar het voor mij om te doen is zijn niet beschikbaar.

[ Voor 67% gewijzigd door madmaxnl op 31-12-2013 15:18 ]

• Astennu
Daar heb je gelijk in. Al wordt er tegenwoordig wel steeds meer op gelet. Die 5 watt meer is niet schrikbarend. Je hebt het dan misschien over 1 euro per jaar aan energie. En bij intensief gebruik 3.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
pff, dit jaar 450kWh meer verbruikt...

• mitsumark
  • Nu online
begintmeta schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:58:
offtopic:
pff, dit jaar 450kWh meer verbruikt...
waar heb je het over?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb sinds dit jaar een FX-8350, maar dat is zeker niet de oorzaak van het verhoogde verbruik van het huishouden...

• cannibal
Als je nieuwe computer om wat voor reden dan ook (Folding, Mining, laptop versus desktop, etc) een ruime 50watt continue (24/7) meer verbruikt dan eerst, dan kan dat ja.

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

En de eerste Benchmark resultaten zijn binnen!! 6800K vs 7800 (dus niet de 7850K, die klokt 200mhz hoger en heeft een TDP van 95 ipv 65watt)

http://wccftech.com/amd-a...ed-hd-7750-dual-graphics/

Afbeeldingslocatie: http://cdn4.wccftech.com/wp-content/uploads/2014/01/A10-7850K_CineBench-R11.5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn4.wccftech.com/wp-content/uploads/2014/01/A10-7850K_PCMArk-8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2014/01/A10-7850K_Sisoft.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2014/01/A10-7850K_Sisoftware-Sandra-KOPTS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2014/01/A10-7850K_SuperPI.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn3.wccftech.com/wp-content/uploads/2014/01/A10-7850K_WPrime-32.jpg
Battlefield 4:
Afbeeldingslocatie: http://cdn3.wccftech.com/wp-content/uploads/2014/01/A10-7850K_Battlefield-4.jpg

Kortom statische shizzle gaat rapper (Wprime 32m score van de FX6300 is ong 14 seconde), de CPU kant bij games maakt weinig uit.
De 7850K is nog wat rapper, wat m dus in de regionen van de FX6300 stopt. Gezien de prijs van 168€ best wel netjes lijkt mij zo. De grootste zwakte van APU's (het gemis van brute rekenkracht) is met Kaveri iig een beetje opgelost

Voordat iedereen teleurgesteld is: de 7800 is een 65W chip vs een 100watt 6800K chip. Daarnaast zou er nog wel het één en ander te winnen zijn met de juiste drivers (mantle bv). Nog even wachten op de 7850K benches, maar t gaat de goede kant uit.

[ Voor 9% gewijzigd door tijmeng op 04-01-2014 14:11 ]

• mitsumark
  • Nu online
Maar grafisch dus toch niet zoveel sneller (7850k is nog 10% sneller?).
Dat maakt het voor de gemiddelde gebruiker dus wat overkill en voor de budget gamer te traag (zonder dedicated gpu).

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

mitsumark schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 14:21:
Maar grafisch dus toch niet zoveel sneller (7850k is nog 10% sneller?).
Dat maakt het voor de gemiddelde gebruiker dus wat overkill en voor de budget gamer te traag (zonder dedicated gpu).
Op GPU gebied zijn de 7800 en 7850K exact gelijk 512 cores en 720mhz. Voordeel aan Kaveri is wel dat je lekker samen kunt werken met heel de R7 serie. Hardcore games gaat met alleen de apu niet lukken, maar battlefield op medium gaat prima.

Daarnaast is de grafische kant ook goed in te zetten buiten gamen. Ik gebruik bv Revit (3d tekenprogramma). Dan kun je met de 7850K een mooi budget workstation bouwen (cpu speed ala FX6300, single core zelfs beter en grafische performance zat om lekker je viewports te bedienen).

Daarnaast is het nog maar even afwachten wat HSA en Mantle brengen icm Kaveri. Daarvoor zijn wellicht wat driver optimalisaties nodig die lijkt mij nog niet in deze benches zitten. 5 a 10% er boven op moet kunnen

• cannibal
Ze zijn hier ook clock voor clock vergeleken , vergeet niet dat die 6800k normaal gesproken iets van 4ghz draait en dus de verbetering ansich flink wat minder is.

Verder een opvallend verschil in verbeteringen tussen pi/wprime en een benchmark als cinebench.

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Grafisch valt het mij zwaar tegen eigenlijk. Al zegt alleen Battlefield 4 nog vrij weinig misschien.

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

Cubic X schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 17:56:
Grafisch valt het mij zwaar tegen eigenlijk. Al zegt alleen Battlefield 4 nog vrij weinig misschien.
Dat moet haast wel een driver dingetje zijn. AMD heeft te kennen gegeven dat de grafische performance ongeveer gelijk ligt aan de R7 250. Puur kijkend naar de passmark scores zou het verschil groter moeten zijn met de oude 8670D uit de 6800K (1428 vs 814)

De R7 kaart is wel GDDR5 en op 1000mhz geclockt maar moet het met 384 GCN shaders doen. Kaveri heeft er 512, wat dat verschil weer enigszins zou moeten compenseren.

laten we het hopen

• mitsumark
  • Nu online
tijmeng schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 14:38:
[...]
Hardcore games gaat met alleen de apu niet lukken, maar battlefield op medium gaat prima.
http://www.bit-tech.net/h...-4-performance-analysis/3
Op full HD ga je geen BF4 kunnen draaien (tenzij je er inderdaad nog een gpu bij zet, maar dat zal economisch niet de beste keuze zijn).
De 7770 is al (fors) sneller en zelfs de 7750 is al 25-50% sneller, imo kun je er dan niet echt fatsoenlijk mee gamen.
Voor hetzelfde geld heb je een athlon 760k (die inderdaad net iets trager is cpu-wise) met een 7770, waarschijnlijk 2x zoveel game prestaties.

Voor een low budget game systeem is het imo dus niet interessant (zal ook wel niet de doelgroep van amd zijn).
Ik heb alleen het idee dat er voor 99% van de andere gebruikers (huis-tuin-keuken cq normaal gebruik) meer gpu kracht niet nodig is.
Dus wat is nu precies de doelgroep?

• Dreamvoid
  • Niet online
All-in-ones zonder losse gpu?

• mitsumark
  • Nu online
Hebben die zoveel gpu kracht nodig? Voldoet de igpu van de eerste generatie (of huidige intels) niet voorlopig?

Verwijderd

Waar komen toch die alles of niets verwachtingen vandaan voor GPU gedeeltes van APU's......?

Zo'n GPU moet meteen BF4 op Full-HD + Ultra kunnen draaien anders is het niets.
Er zijn nog meer Games en Settings om leuk te kunnen Gamen.....

Mensen met een beperkt budget kunnen dadelijk (MANTLE) via dit soort APU's prima BF4 draaien, al zal dat niet op Ultra + Full-HD zijn, so what ?

Vergeet niet dat het nog niet eens zo heel erg lang geleden is dat de eerste APU's uitkwamen.
Nu al verwachten dat dit soort GPU's meteen de nieuwste en zwaarste Games op max. kunnen draaien is niet realistisch.
Wees blij met het feit dat in een heel korte periode het mogelijk is om die zwaarste en nieuwste Games toch leuk te kunnen draaien met een APU van rond de 150 dollar.........
(Imho is dit een waanzinnige prestatie van AMD waar Intel totaal geen antwoord op heeft)

• mitsumark
  • Nu online
Ik vraag ook niet om ultra, maar als je nu al niet de nieuwste games op low kan draaien (en dat is het geval), dan is het imo voor gamen niet bruikbaar (en hoe moet dat dan over bv 4 jaar?).
Ik denk ook niet dat mantle opeens zorgt voor een dusdanige winst dat het opeens wel lekker draait.
Ik begrijp dat het teveel gevraagd is om R9 270 prestaties te verwachten, maar de richting van 7770-7790 had het wel moeten zijn voor budget game toepassingen.
Ik blijf er dus bij: voor gamen niet genoeg, voor de rest overkill.
Waarom maken ze niet een 150W chip met 2x zoveel gpu kracht?

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

[b][message=41534916,noline]
Waarom maken ze niet een 150W chip met 2x zoveel gpu kracht?
past niet met 28nm. Wellicht dat 20nm met de volgende generatie Carizo er wel ruimte voor over laat, maar dan zou ik liever zien dat ze er een cpu module bijprikken

• mitsumark
  • Nu online
Waarom zou dat niet passen? Dan maak je de chip toch groter?
(of mis ik ergens specificaties dat een chip niet groter mag/kan zijn dan xxx mm^2)

• cannibal
Naar mijn idee is nog steeds de verhouding tussen CPU en GPU voor de markt waar de APU's in opereren een beetje verkeerd.

Zoals mitsumark al zegt, je kunt niet low settings gamen op full HD(en wie heeft er in de desktop markt tegenwoordig nog een ander type monitor) en dus zijn de APU's voorlopig alleen interessant voor laptops e.d. met een low res panel. Maar hier moet dan vaak de TDP weer (te ver) voor naar beneden.

Het blijft dus een moeilijke markt voor AMD

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:31
Inderdaad. Het is overpower voor gewoon wat office en internet gebruik, maar nog steeds te weinig voor een beetje deftig te kunnen gamen. Zo staat er thuis ook een surf en office bak met een pricewatch: AMD A4-4000 Boxed en SSD. Resultaat is een vlotte bak welke gemakkelijk Youtube 1080p doet. Iets zwaarders komt die meestal niet tegen. Een snellere APU is dan ook nutteloos in een dergelijk gebruikersscenario. En het is juist dat scenario wat het overgrote deel van de normale mensen deelt.

Dus voor de basic markt is het topmodel van de Kaveri overkill, voor de professionele en serieuze gamer markt schiet het te kort om ook maar een klein beetje future proef te zijn. Ik heb geen idee hoe groot de 'niet serieuze' gamer markt is, maar hoop voor AMD dat het de moeite is en dat het ze lukt om ze te overtuigen van hun grafisch voordeel.

Verwijderd

cannibal schreef op zondag 05 januari 2014 @ 12:06:
Naar mijn idee is nog steeds de verhouding tussen CPU en GPU voor de markt waar de APU's in opereren een beetje verkeerd.

Zoals mitsumark al zegt, je kunt niet low settings gamen op full HD(en wie heeft er in de desktop markt tegenwoordig nog een ander type monitor) en dus zijn de APU's voorlopig alleen interessant voor laptops e.d. met een low res panel. Maar hier moet dan vaak de TDP weer (te ver) voor naar beneden.

Het blijft dus een moeilijke markt voor AMD
Onzin, dit zijn typische Desktop APU's heeft dus niets te maken met laptop.
Bovendien klopt je hele argument "je kan er niet mee Gamen" alleen voor de allerzwaarste Games.
Er is nog meer te beleven aan Games dan BF4, verruim je horizon eens zou ik zeggen..........

• cannibal
Mijn horizon ligt juist bij andere games. En daar heb je gewoon CPU voor nodig.
Dus ik bedoel juist dat AMD's desktop APU's een hele moeilijke markt hebben.

Voor iets met GPU benodigd heden is het beter om een 760K met een 7750/7780 te pakken voor een paar tientjes meer. En bij meer CPU zit je ook beter met een 6300 met een simpel dGPU'tje.

En voor bijna alles niet games, heb je geen zware GPU nodig. Iig niet totdat AMD hun HSA volledig op de rit heeft. Dan gaat het er opeens stukken beter uitzien mocht dat snel goed ondersteund worden.

• Toettoetdaan
Kaveri presentatie: http://imgur.com/a/oZQ7R#0

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 08:56
cannibal schreef op maandag 06 januari 2014 @ 00:09:
Mijn horizon ligt juist bij andere games. En daar heb je gewoon CPU voor nodig.
Dus ik bedoel juist dat AMD's desktop APU's een hele moeilijke markt hebben.
Niet iedereen speelt op Ultra OMG WTF BBQ Uber 1337 High Quality settings... Alweer een aantal jaren geleden heb ik mijn broer, met een extreem beperkt budget van 400 euro, een laptopje met Llano quadcore aangeraden. Alle games die we tegen dat ding aangeknald hebben, ok het paneel is wel 1366x768 pixels, gingen super en low was niet eens nodig. CoD konden we prima op medium spelen opdat ding, en dan ziet het er nog geweldig uit imho.

Ook voor mij persoonlijk was het vorig jaar jammer dat de bejaarde HD 3870 in mijn desktop overleed, want ook die kaart kon voor mij nog meer dan prima games op medium tot high spelen op 1680x1050. Daar zaten ook gewoon recente FPS games bij.

Ik vraag me af of je wel ooit achter zo'n systeem hebt gezeten. In diverse benchmarks op review sites lijkt het verschil zo enorm groot in de grafiekjes. In werkelijkheid valt het best mee en is er prima een spel op te spelen. Ja, niet voor de hardcore gamer. Maar even een uurtje een spelletje tussendoor doen ter vermaak? Geen enkel probleem. En dat heeft AMD wel degelijk mogelijk gemaakt met een igp nu.

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 06-01-2014 09:10 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.