Dreamvoid schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 04:17:
[...]
Dat is veel te laag, we hebben het hier niet over een 100 mm2 Kabini SoC, maar over een bijna 400 mm2 groot monster. 100 dollar kostprijs voor zo'n geval (op TSMC's 28nm node) lijkt me zelfs nog aan de lage kant, als dat klopt snap ik wel waarom de concurrentie niet zo diep wilde gaan voor deze console deals.
Nee hoor, dat ligt toch echt een heel stuk genuanceerder.
Ter illustratie, ik heb hier een A4-3300M voor me liggen, 15 millimeter X 10 millimeter = 150mm2.
Retailprijs: 27,50 euro.
De letterlijke kostprijs van de verbuikte goederen van Chips is per Chip verwaarloosbaar en ligt al jaren tussen de 4 en 8 dollar voor bijna alle Fabs. (silicium/stroom/metalen/chemicalien/etc.)
De kostprijs/afschrijving/onderhoud/afstellen van de benodigde infrastructuur is voor menselijke begrippen letterlijk onbetaalbaar (de Fabs zelf dus).
Daarbovenop komt dan nog de forse kostprijs van het chipontwerp (R&D).
Maw: Hoe meer Chips je maakt hoe voordeliger ze zullen worden. Dus hoe langer (liefst vele jaren) en hoe sneller je 1 bepaald type Chip produceert hoe voordeliger hij word.
Als ik de 2 twee meest verkochte AMD chips ooit moet voorspellen voor over 5 tot 7 jaar dan zullen dat de Jaguar chips zijn voor de nieuwe generatie Xbox en playstation.
Simpelweg: er zullen er meer van verkocht worden dan Brazos in het kwadraat.
Dit zal de uiteindelijke kostprijs gigantisch drukken naar een niveau van tien dollar per chip over 6 jaar.
Zelfs wanneer deze Chips nu nog relatief duur zijn zal dit de komende jaren flink dalen. Iets waarvan MS en Sony zich uiteraard ook bewust zijn. Vandaar mijn verwachting dat de gemiddelde kostprijs tussen de 20 en 60 dollar zal liggen over een periode van 4 tot 6 jaar.
Kansen genoeg dus voor AMD om hier goed aan te verdienen.
Bedreigingen liggen vooral in een te snelle opvolging van de PS en Xbox, bv al over 2 of 3 jaar.
(en dan nog alleen indien AMD niet de APU's voor die opvolgers gaat maken)