Ik ben benieuwd of men er ook in zal slagen (of of men zal pogen) om standaard libraries (bijvoorbeeld ACML/BLAS, amdlibm) gebruik te laten maken van de GPU-units.
Weet niet of dit de juiste draad hiervoor is maar post het toch maar
Kwam dit tegen bij een random rondbrowsen naar deals sessie
http://www.factoryprices....ore-8-core-8mb-cache.html
9370 voor 150 euro? Ken de webshop verder niet maar hij zit in Nijverdal dus in het ergste geval ga je je geldt weer ophalen.
Als niet de juiste draad, waar wel? heb gezocht maar kon niks vinden genaamd hardware bodemprijzen tips oid...
9370 voor 150 euro? Ken de webshop verder niet maar hij zit in Nijverdal dus in het ergste geval ga je je geldt weer ophalen.
Als niet de juiste draad, waar wel? heb gezocht maar kon niks vinden genaamd hardware bodemprijzen tips oid...
[ Voor 20% gewijzigd door Flaat op 05-11-2013 21:04 ]
Staat zelfs voor minder dan 140 euro in de pricewatch pricewatch: AMD FX-9370 prijs is echter al een paar dagen een stuk lager, dus wie weet?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Verwijderd
Je bedoelt dat de aankondiging komt van de AM3+ Steamroller ? Misschien moeten ze wel van de voorraad af?-The_Mask- schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:18:
Staat zelfs voor minder dan 140 euro in de pricewatch pricewatch: AMD FX-9370 prijs is echter al een paar dagen een stuk lager, dus wie weet?
Een aankondiging van AM3+ Steamroller zou wel een gigantisch konijn uit de hoge hoed zijn van AMD. Er is vrijwel niemand als de verschillende fora een beetje leest die daar nog in geloofd. Er zijn daarnaast ook totaal geen geruchten die die kant op wijzen, in tegendeel juist.
Ben wel erg benieuwd wat er volgende week voor nieuws naar buiten komt tijdens APU13.
Ben wel erg benieuwd wat er volgende week voor nieuws naar buiten komt tijdens APU13.
The Flying Dutchman
Nee dat je hem geleverd krijgt.Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 00:46:
[...]
Je bedoelt dat de aankondiging komt van de AM3+ Steamroller ? Misschien moeten ze wel van de voorraad af?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Uit betrouwbare bronnen komt het geluid dat AMD de support voor gddr5 heeft laten vallen voor de Kaveri.dahakon schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 17:20:
Het zal zeker interessant zijn om te zien hoe Kaveri zal gaan presteren. Wellicht dat het hele hUMA idee zeer goed uit pakt en dat ideeen dat AMD wel naar quad-channel of gDDR5 MOET vooral gebasseerd is op uiterst conservatief denkwerk.
Zo'n topic is wel ergens op GoT (daar ook al gemeld overigens). Maar op zich prima op zijn plaats hier.Flaat schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:02:
Weet niet of dit de juiste draad hiervoor is maar post het toch maar
Ik kan eigenlijk op de Sabertooth na geen moederborden met deze processor op de support list... Iemand misschien een lijsje? Op zich kriebelt het wel om er gewoon een te bestellen en als ie binnenkomt de rest van de benodigdheden te halen
Edit:
pricewatch: Asus M5A99FX Pro R2.0
die blijkbaar wel.
Edit2:
Hmm, het heeft nu echt mijn attentie:
http://www.techpowerup.co...with-fx-9590-support.html
pricewatch unsorted: GIGABYTE :: GA-970A-UD3P
Geen officiële support, maar zou het moeten doen. Voor 80 euro niet zo verkeerd
[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 06-11-2013 12:25 ]
Verwijderd
Ik kreeg deze W8.1 / Catalyst marketing email in de bus, op zich niet zo bijzonder wel dat de nieuwe AMD marketing afdeling tegenwoordig wel actief is en niet alleen maar lekt naar externe bronnen......
http://link.global.amd.co...33a204865b64ff637c35aea7a
http://link.global.amd.co...33a204865b64ff637c35aea7a
Ik heb de 9370 ook gewoon besteld.
Gister avond besteld en vanochtend een belletje gekregen dat de levertijd niet klopt, maar dat hij voor die prijs rechtstreeks vanuit duitsland (opslagplaats) wordt gestuurd binnen 5 werkdagen, prima wat mij betreft.
Mijn moederbord, de gigabyte 990FX D3, geeft officieel ook geen support.
"Dear Mark,
Thank you for emailing GIGABYTE.
We are delighted with your interest in our products.
Our test departement has marked the FX9370 as not supported.
Please don´t try it. You may permanentely damage the processor and the motherboard.
Kind regards
GIGABYTE-Team"
De gigabyte 990FX UDx borden geven wel support, grootste verschil is de CPU power (VRM) layout en de koeling daarvan. De koeling heb ik bij mijn bord inmiddels verbeterd, dus ik hoop dat ie hem wel herkent ondanks dat ie niet supported is, zou verder gewoon moeten gaan kwa benodigde power denk ik.
Anders kan hij altijd weer terug natuurlijk, of ik verkoop hem door of haal een ander moederbord.
sorry voor de spam / geen nieuws
Gister avond besteld en vanochtend een belletje gekregen dat de levertijd niet klopt, maar dat hij voor die prijs rechtstreeks vanuit duitsland (opslagplaats) wordt gestuurd binnen 5 werkdagen, prima wat mij betreft.
Mijn moederbord, de gigabyte 990FX D3, geeft officieel ook geen support.
"Dear Mark,
Thank you for emailing GIGABYTE.
We are delighted with your interest in our products.
Our test departement has marked the FX9370 as not supported.
Please don´t try it. You may permanentely damage the processor and the motherboard.
Kind regards
GIGABYTE-Team"
De gigabyte 990FX UDx borden geven wel support, grootste verschil is de CPU power (VRM) layout en de koeling daarvan. De koeling heb ik bij mijn bord inmiddels verbeterd, dus ik hoop dat ie hem wel herkent ondanks dat ie niet supported is, zou verder gewoon moeten gaan kwa benodigde power denk ik.
Anders kan hij altijd weer terug natuurlijk, of ik verkoop hem door of haal een ander moederbord.
sorry voor de spam / geen nieuws
Je kunt je ook afvragen hoe betrouwbaar de bronnen waren die claimden dat gDDR5 support aanwezig zou zijn, maar dat was het punt niet. Men denkt simpelweg dat omdat een GPU met 10 CU's bandbreedte X heeft, een APU met hUMA nog steeds diezelfde bandbreedte nodig zal hebben.mad_max234 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:46:
Uit betrouwbare bronnen komt het geluid dat AMD de support voor gddr5 heeft laten vallen voor de Kaveri.
Het is echter compleet onmogenlijk om te weten hoeveel effectieve bandbreedte daadwerkelijk nodig is in een hUMA omgeving. Het werkt simpelweg anders dan wat we nu hebben.
Keep me/us updatedmitsumark schreef op woensdag 06 november 2013 @ 17:59:
Ik heb de 9370 ook gewoon besteld.
[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 07-11-2013 13:48 ]
Er gaan geruchten dat de memory controller van Kaveri flink verbeterd is ten opzichte van Richland, doorvoer zou bijna 2x zo hoog zijn. Als dat waar is kan dat wel eens een hele leuke boost opleveren:
The Flying Dutchman
Ik lees geruchten over lagere clockspeeds. (dat ze weer zakken richting de 3.0)
Dus hogere IPC lagere clocks. Waarschijnlijk stroom besparing dus betere performance per watt.
Int performance op 1800 MHz zou 35% hoger zijn dan Bulldozer. En Floatingpoint juist 15% lager:

Maar goed dit zijn wel geruchten. Eerdere ES samples waren nog langzamer:

Dus hogere IPC lagere clocks. Waarschijnlijk stroom besparing dus betere performance per watt.
Int performance op 1800 MHz zou 35% hoger zijn dan Bulldozer. En Floatingpoint juist 15% lager:

Dat ziet er wel nice uit. De Memory controller is heel belangrijk voor de on die GPU anders kun je hem niet tot zijn recht laten komen. Daarnaast is GCN ook een stuk krachtiger dan VLIW4.The Flying Dutchman schreef op donderdag 07 november 2013 @ 13:56:
Er gaan geruchten dat de memory controller van Kaveri flink verbeterd is ten opzichte van Richland, doorvoer zou bijna 2x zo hoog zijn. Als dat waar is kan dat wel eens een hele leuke boost opleveren:
[afbeelding]
[ Voor 45% gewijzigd door Astennu op 07-11-2013 14:00 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
De laatste geruchten gingen over een engineering sample dat op 3.5Ghz liep. Zie ook de eerdere post van Toettoetdaan in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41156569Astennu schreef op donderdag 07 november 2013 @ 13:58:
Daarnaast hadden een aantal mensen nog wat dingen op linkedin gevonden over AMD mensen die werken aan een 28nm 4Ghz product... dus ik heb wel hoop dat Kaveri toch wel de 4Ghz zal halen.
The Flying Dutchman
4.0 hoeft voor mij helemaal niet. Het gaat om de uiteindelijke prestaties. Liever lagere clocks hogere IPC en dus betere performance per watt. Dan hogere clocks nog steeds geen super prestaties en een hoog verbruik.
Dat laatste is nu een beetje aan de hand.
Wat mij betreft korten ze de pipeline weer wat verder in.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Nog mooier is natuurlijk flinke IPC verhoging én toch gewoon op 4Ghz draaienAstennu schreef op donderdag 07 november 2013 @ 14:10:
4.0 hoeft voor mij helemaal niet. Het gaat om de uiteindelijke prestaties. Liever lagere clocks hogere IPC en dus betere performance per watt. Dan hogere clocks nog steeds geen super prestaties en een hoog verbruik.
The Flying Dutchman
Dat is dan voor de overclockers onder ons 
Meeste mensen willen nu een lager verbruik dus goede performance per watt.
Tablet en Laptop segment zijn vele malen groter dan het desktop segment. Dus niet logisch om je architectuur te ontwerpen op 120 watt. Je wilt eerder ontwerpen op 10 en lager en dat enigsinds op schalen naar 70.
Tablet en Laptop segment zijn vele malen groter dan het desktop segment. Dus niet logisch om je architectuur te ontwerpen op 120 watt. Je wilt eerder ontwerpen op 10 en lager en dat enigsinds op schalen naar 70.
[ Voor 47% gewijzigd door Astennu op 07-11-2013 15:14 ]
Haha nice van nVidia 780TI een full unlocked GK110. Eindelijk!
Wel een duur grapje want deze heeft dus meer shaders en ook nog hogere clocks dan Titan en toch goedkoper. Kortom veel minder winst.

Maar in sommige games is niet verschil nog niet genoeg
Wel een duur grapje want deze heeft dus meer shaders en ook nog hogere clocks dan Titan en toch goedkoper. Kortom veel minder winst.

Maar in sommige games is niet verschil nog niet genoeg
[ Voor 25% gewijzigd door Astennu op 07-11-2013 15:25 ]
Bwah, ik denk niet dat die 780ti een hele grote bedreiging vormt. Dat ding is veel duurder voor een klein beetje extra prestatie.
Zodra AMD R290Xtreme's [zo even uit mijn duim gezogen hoor] gaat maken voor AUS, MSI etc. die standaard op 1100mhz lopen [ja, ook uit mijn duim gezogen] hebben ze die kroon weer terug door 2% sneller te zijn [en ja, weer uit den duim]
Voordeel van AMD is dat ze gewoon erg goedkoop zijn, zeker voor iets wat net is uitgegeven. Je kan een R9 290 kopen, een Accelero erop kloten en je bent goedkoper [en stiller] uit dan de goedkoopste 780.
Overigens ben ik behoorlijk benieuwd naar Steamroller. Het intressante zou moeten zijn dat die dingen ook Mantle kunnen draaien door hun GCN GPU, met een beetje geluk kun je dan voor weinig een leuk game-bakkie maken met een apu.
Zodra AMD R290Xtreme's [zo even uit mijn duim gezogen hoor] gaat maken voor AUS, MSI etc. die standaard op 1100mhz lopen [ja, ook uit mijn duim gezogen] hebben ze die kroon weer terug door 2% sneller te zijn [en ja, weer uit den duim]
Voordeel van AMD is dat ze gewoon erg goedkoop zijn, zeker voor iets wat net is uitgegeven. Je kan een R9 290 kopen, een Accelero erop kloten en je bent goedkoper [en stiller] uit dan de goedkoopste 780.
Overigens ben ik behoorlijk benieuwd naar Steamroller. Het intressante zou moeten zijn dat die dingen ook Mantle kunnen draaien door hun GCN GPU, met een beetje geluk kun je dan voor weinig een leuk game-bakkie maken met een apu.
People as things, that’s where it starts.
Ontwerpen op 10W is wel heel laag, maar idd - de markt voor 120W chips is (zeker de consumenten kant) flink kleiner geworden na de opkomst van laptops, en zeker ook all-in-ones. Zat me laatst te bedenken hoeveel "desktop chips" er uberhaupt nog verkocht worden in de consumenten markt. Apple gebruikt alleen maar mobile chips. Er worden dit jaar rond de 270 miljoen Windows PC's verkocht per jaar, als je daar de laptops (200 miljoen p/j), all-in-ones (iets van 20 miljoen p/j) en bedrijfs pc's van aftrekt dan blijft er niet zo heel veel over voor de klassieke "rechthoekige doos met (m/i)-ATX bord erin".Astennu schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:13:
Dat is dan voor de overclockers onder ons
[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 07-11-2013 17:52 ]
Verkeerde topic?Astennu schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:21:
...dingen over GTX enzo...
Inmiddels ligt de verhouding al op 135% om 95%: http://cosmologyathome.or..._detail.php?hostid=187215Astennu schreef op donderdag 07 november 2013 @ 13:58:
[afbeelding]
[afbeelding]
[...]
Dat ziet er wel nice uit. De Memory controller is heel belangrijk voor de on die GPU anders kun je hem niet tot zijn recht laten komen. Daarnaast is GCN ook een stuk krachtiger dan VLIW4.
En mogelijk scoort FP minder goed omdat er geen L3 aanwezich is en deze wel aanwezich is bij het vergelijkings materiaal.
Die gegevens komen hier vandaan: http://www.sisoftware.eu/...f8debbdee3d2f487ba82&l=enThe Flying Dutchman schreef op donderdag 07 november 2013 @ 13:56:
[afbeelding]
Ik had het er al een keer over in deze post: Toettoetdaan in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34"
En die gegevens bestaan al veeeeeel langer, sommige sites recyclen nieuws gewoon
Er staan wel andere interessante gegevens daar:
Deze benches zouden zijn gedraaid op een 1module/2threadKV SPECTRE DESKTOP 100W (1305); AMD Radeon R5 M200 Series (832SP 13C 600MHz, 3GB DDR3 1.6GHz 64-bit, Integrated Graphics) (OpenCL)
Of deze:
3module/3thread3x KV SPECTRE DESKTOP 100W (1305) (8CU 512SP SM5.0 600MHz, 2.5GB DDR3 1.6GHz 64-bit, Integrated Graphics) (D3D 11)
Of deze APU CF kaart
Dit is echt serieus speculatie materiaal, maar niemand schijnt het te weten of niemand zoekt zelf en alle sites kopiëren nieuws van elkaar...AMD Radeon R7 Series (8C 720MHz, 7GB DDR3 1.6GHz 128-bit, Integrated Graphics) (OpenCL)
Ben wel heel benieuwd... ik hoop nog steeds dat er een 3M/6C variant komt van Kaveri, dan kan ik er wel mee leven dat er geen Steamroller FX komt. Of eigenlijk hoop ik dat er een APU FX lijn komt oid
.
Volgende week weten we waarschijnlijk veel meer (maar het zal nog lang wachten zijn tot in Februari eindelijk de eerste Kaveri's beschikbaar zijn).
Volgende week weten we waarschijnlijk veel meer (maar het zal nog lang wachten zijn tot in Februari eindelijk de eerste Kaveri's beschikbaar zijn).
The Flying Dutchman
Inderdaad
Eindelijk
nieuws: MSI introduceert 11,6"-tablet met AMD-dualcore
Ik vraag me alleen af waarom het een 'zakelijke' tablet wordt genoemd. Men doelt daarbij niet op een al te hoge prijs, want dan is het al snel niet interessant meer.
De pricewatch: Asus Transformer Book T100 Grijs is namelijk al voor 350 te krijgen inclusief toetsenbord en een snellere processor... Al heeft die uiteraard wel een minder groot scherm.
nieuws: MSI introduceert 11,6"-tablet met AMD-dualcore
Ik vraag me alleen af waarom het een 'zakelijke' tablet wordt genoemd. Men doelt daarbij niet op een al te hoge prijs, want dan is het al snel niet interessant meer.
De pricewatch: Asus Transformer Book T100 Grijs is namelijk al voor 350 te krijgen inclusief toetsenbord en een snellere processor... Al heeft die uiteraard wel een minder groot scherm.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Alle Windows 8.1 (x86) tablets worden "zakelijk" genoemd, er wordt ietwat grofweg aangenomen dat alleen zakelijke gebruikers zitten te wachten op x86/desktop compatibility, en consumenten lekker op Windows RT tablets met Metro-apps spelen. Onzin natuurlijk, maar goed dat is nou eenmaal hoe de fabrikanten het in hun persberichten verspreiden. Bay Trail tablets worden ook allemaal "zakelijk" genoemd.Ik vraag me alleen af waarom het een 'zakelijke' tablet wordt genoemd.
[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 08-11-2013 16:46 ]
Aha, er is dus nog hoop 
Wat vinden we trouwens van deze review? reviews: Battlefield 4: welke hardware heb je nodig?
Uit deze review kun je toch wel concluderen dat een Intel platform beter voor gaming werkt dan een AMD platform, ook al is het aantal geteste processoren mager. Het was erg interessant geweest om te zien hoe andere procesoren presteren zoals AMD Phenom II X4 & X6, Athlon II vs Intel Core i3 etc...
De 4960X vergelijken met een FX-8350 is natuurlijk geen eerlijke vergelijking, maar het verschil qua minimale FPS is wel zo groot dat ik verwacht dat andere Intel processoren alsnog beter zullen zijn dan een Piledriver @ 4.4GHz.
Wat vinden we trouwens van deze review? reviews: Battlefield 4: welke hardware heb je nodig?
Uit deze review kun je toch wel concluderen dat een Intel platform beter voor gaming werkt dan een AMD platform, ook al is het aantal geteste processoren mager. Het was erg interessant geweest om te zien hoe andere procesoren presteren zoals AMD Phenom II X4 & X6, Athlon II vs Intel Core i3 etc...
De 4960X vergelijken met een FX-8350 is natuurlijk geen eerlijke vergelijking, maar het verschil qua minimale FPS is wel zo groot dat ik verwacht dat andere Intel processoren alsnog beter zullen zijn dan een Piledriver @ 4.4GHz.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Verwijderd
Intel i7 4960x = 900 euroStefanvanGelder schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 17:10:
Uit deze review kun je toch wel concluderen dat een Intel platform beter voor gaming werkt dan een AMD platform, ook al is het aantal geteste processoren mager.
pricewatch: Intel Core i7 4960X Boxed
Voordeligste Titan = 850 euro
pricewatch: MSI GeForce GTX Titan
Combi Titan + Intel 4960 = 1750 euro
Amd fx 8350 = 170 euro
pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition
Voordeligste R290x = 475 euro
pricewatch: MSI Radeon R9 290X 4GD5
Combi R290x + FX8350 = 645 euro
Een prijsverschil van ruim 1100 euro (1750-645) is imho echt belachelijk.
Immers beiden kunnen BF4 prima op Ultra draaien.
Voor zover ik het kan overzien is er geen enkel argument meer denkbaar om voor deze Intel/Nvidia hardware te kiezen. Deze conclusie zie ik niet terug in het artikel.
Dus nee, bepaald geen eerlijke vergelijking en imho zonder het noemen van het 1100 euro prijsverschil zelfs partijdig van de tweakers crew.........
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2013 18:08 ]
Als je maar genoeg geld ergens tegenaan gooit wordt het vanzelf sneller.
Voor mij onderstreepte het juist de kracht van AMD: een goedkope cpu komt prima mee met eentje die meer dan 4x zo duur is.
Het was wat realistischer, en eerlijker, als er ook een i5 was meegenomen.
Voor mij onderstreepte het juist de kracht van AMD: een goedkope cpu komt prima mee met eentje die meer dan 4x zo duur is.
Het was wat realistischer, en eerlijker, als er ook een i5 was meegenomen.
Verwijderd
Het hangt er van af hoeveel informatie je mee krijgt. Als je sommige dingen mag aannemen dan zal DICE hebben afgezien van optimalisatie behalve dan voor het ondersteunen van 6+ cores en niet zo zeer voor AMD omdat met Mantle dat gedeelte er aan zit te komen.StefanvanGelder schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 17:10:
Aha, er is dus nog hoop
Met een PII x4 960t op 4.08 ghz en een 6970 in multiplayer haal ik gewoon ruim 60 (70+) fps en dan bedoel ik niet mee dat ik op ultra speel en enkelt effecten er uit gooi en 3 dingen op low heb staan. Het andere op high.
Wat is belangrijk met een first person shooter de eyecandy of prestaties die gameplay beter maken?
De hardware is niet zo belangrijk waar je meer aan heb is hoe goed je bent in werken met hardware die je hebt. Want als iemand per ongeluk lang genoeg stil blijft staan als ik op de linker muisknop druk is hij dood en particles of hoe goed de grond er uitziet die hij bevlekt met zijn bloed kan niet boeien om maar eens een uitspraak te lenen van een vriend.
Wat belangrijker is, is een mening en geen feit, al is snelheid en soepelheid natuurlijk wel handig in multiplayer.
Maar, ik ben wel zo'n rare snuiter die eyecandy soms belangrijker vindt. Vooral singleplayer dan natuurlijk, Bioshock Infinite [ja, het is een shooter, kinda] speelde ik meer om het uiterlijk en het verhaal dan om de smoothheid.
Maar, ik ben wel zo'n rare snuiter die eyecandy soms belangrijker vindt. Vooral singleplayer dan natuurlijk, Bioshock Infinite [ja, het is een shooter, kinda] speelde ik meer om het uiterlijk en het verhaal dan om de smoothheid.
Protip: als eyecandy dan toch zo belangrijk is, maar veel geld uitgeven wil je niet, dan is er nog een laatste optie. Wacht vijf jaar met je spellen te spelen. Zijt er maar zeker van dat die met je up-to-date budget-rig zo goed als helemáál maxed-out te spelen zijn. Ik heb het gedaan en het werkt. Het enige dat je nodig hebt is de discipline om zo lang te wachten met spelen van een game.
Ja, maar een nieuwe game op low-medium ziet er beter uit dan een 5 jaar oude game op ultra, dan speel ik toch liever de nieuwe.
De take-home message die ik uit die tweakers-test haal, is toch echt dat op Ultra@1080P het geen enkel nut heeft om voor een Intel-processor te gaan die vele malen duurder is, aangezien de prestaties nagenoeg gelijk zijn.
Het is sowieso een beeld wat regelmatig terugkeert. Zodra je de settings naar een behoorlijk laag niveau draait, begint Intel uit te lopen, maar op de settings die doorgaans gebruikt worden, is er amper nog verschil met de AMD producten.
Het is sowieso een beeld wat regelmatig terugkeert. Zodra je de settings naar een behoorlijk laag niveau draait, begint Intel uit te lopen, maar op de settings die doorgaans gebruikt worden, is er amper nog verschil met de AMD producten.
Verwijderd
Wat ik mis in die test is een goede vergelijking met een 4670K of 4770K. Dat zijn de echte concurrenten en qua prijs is dat ook veel vergelijkbaarder.Verwijderd schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 17:56:
Een prijsverschil van ruim 1100 euro (1750-645) is imho echt belachelijk.
Immers beiden kunnen BF4 prima op Ultra draaien.
Een 4960X/Intel Hexacore is zo duur dat hij voor vrijwel de hele doelgroep irrelevant is.
Dat kan wel kloppen, ik ben onlangs begonnen aan BioShock. Het ziet er niet uit zoals bv Crysis, al lukt alles prima op max.mitsumark schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 07:47:
Ja, maar een nieuwe game op low-medium ziet er beter uit dan een 5 jaar oude game op ultra, dan speel ik toch liever de nieuwe.
Waarschijnlijk is er een maximumtermijn aan mijn stelling.
ben benieuwd wat er bekend gaat worden:
BF4 met een APU??Agenda for APU-13 follows.
4:00 – 5:00 p.m. (PST), Monday, November 11:
Lisa Su, senior vice president & general manager, Global Business Units, AMD: “Developers: The Heart of AMD Innovation”
Phil Rogers, corporate fellow, AMD: “The Programmers Guide to Reaching for the Cloud”
8:30 – 9:30 a.m. (PST), Tuesday, November 12:
Mike Muller, CTO, ARM: “Is There Anything New in Heterogeneous Computing?”
Nandini Ramani, vice president, Java Platform, Oracle Solutions: “The Role of Java in Heterogeneous Computing, and How You Can Help”
1:15 – 2:15 p.m. (PST) Tuesday, November 12:
Dr. Chien-Ping Lu, senior director, Mediatek USA: “How Many Cores Will We Need?”
Tony King-Smith, executive vice president, Marketing, Imagination Technologies: “Silicon? Check. HSA? Check. All done? Wrong!”
8:30 – 9:30 a.m. (PST), Wednesday, November 13:
Dominic Mallinson, senior vice president, Software, Sony: “Inside PlayStation 4: Building the Best Place to Play”
Brendan Iribe, CEO, Oculus VR: “Virtual Reality – A New Frontier in Computing”
1:15 – 2:15 p.m. (PST) Wednesday, November 13:
Johan Andersson, technical director, DICE: “Rendering Battlefield 4 with Mantle”
Mark Papermaster, CTO, AMD: “Powering the Next Generation Surround Computing Experience”
Zou toch kunnen, zeker gezien Mantle. Als dit klopt zou dit wel betekenen dat het hier dan om Kaveri gaat.
Trouwens op de volgende afbeelding staat specifiek aangegeven dat het hier om een AMD Kaveri APU met Steamroller modules gaat en AMD FX CPUs (aangezien er geen FX APUs zijn). Ergo deze APU heeft geen L3 cache terwijl de Bulldozer en Pilerdriver FX CPUs in deze vergelijking dat wel hebben. De vergelijking m.b.t. IPC is denk ik derhalve niet helemaal eerlijk in het nadeel van Kaveri. Kaveri met L3 cache zou dus wellicht nog hoger kunnen scoren of we zouden dan tot de conclussie komen dat L3 cache helemaal niet zoveel toevoegd.

Trouwens op de volgende afbeelding staat specifiek aangegeven dat het hier om een AMD Kaveri APU met Steamroller modules gaat en AMD FX CPUs (aangezien er geen FX APUs zijn). Ergo deze APU heeft geen L3 cache terwijl de Bulldozer en Pilerdriver FX CPUs in deze vergelijking dat wel hebben. De vergelijking m.b.t. IPC is denk ik derhalve niet helemaal eerlijk in het nadeel van Kaveri. Kaveri met L3 cache zou dus wellicht nog hoger kunnen scoren of we zouden dan tot de conclussie komen dat L3 cache helemaal niet zoveel toevoegd.

AMD + Microsoft - Collaborating for Great Performance and User Experience with Windows 8
[ Voor 30% gewijzigd door madmaxnl op 11-11-2013 22:37 ]
Die afbeelding komt van overclockers.co.uk en niet van AMD. (Ook doet hij al meer dan twee weken de ronden en zijn de scores inmiddels nog beter: http://cosmologyathome.or..._detail.php?hostid=187215)madmaxnl schreef op maandag 11 november 2013 @ 17:57:
Zou toch kunnen, zeker gezien Mantle. Als dit klopt zou dit wel betekenen dat het hier dan om Kaveri gaat.
[afbeelding]AMD + Microsoft - Collaborating for Great Performance and User Experience with Windows 8

Van 779GFLOPs naar 856 is maar 10% winst. Ik had toch wel meer (van de GPU) verwacht.
Ook vraag ik me af (net als The Mask) hoe een core bij AMD multitreaded kan zijn.
Ook in de specificaties in de footnote zijn ze vaag:Up to four new multi-threaded AMD "Steamroller" x86 cores
Het is net alsof ze zegen dat het of een 2m/4t+4hyperTread design is of dat er toch een 4m/8t variant komt. Ook lijkt het zo of ze de interne GPU in CF hebben met een externe GPU (R5 zonder CF R7 met CF?). Als of hem combineren met deze:Theoretical GFLOPS calculated by AMD as 856 for AMD A10-7850K with AMD Radeon R7 Series Graphics.
GFLOPS = CPU GFLOPS + GPU GFLOPS
= CPU Core Freq (3.7 GHz) x core count (4) x 8
+ GPU core Freq (720 MHz) x Radeon Core (512) x2
Maar goed dan klopt het aantal GFLOPs niet meer dus dat zal wel niet, het zal wel gewoon een vaagheidje zijn...AMD Radeon R7 Series (8C 720MHz, 7GB DDR3 1.6GHz 128-bit, Integrated Graphics) (OpenCL)
[ Voor 0% gewijzigd door Toettoetdaan op 12-11-2013 10:45 . Reden: Dank aan Darkstone :) ]
Verwijderd
Die 8-clocks per flop hoef je niet dikgedrukt te maken, dat kan prima.
Volgens http://www.pcper.com/revi...re-Kaveri-Beans-AMD-APU13 heb je per core een 128 bit FPU beschikbaar. Daarmee kan je 4 FLOPS per operatie uitvoeren. Verder kan je waarschijnlijk net als bij intel een add en multiply in dezelfde clock uitvoeren (2 losse operaties, geen AVX FMA of MAD zoals dat in GPU termen heet).
Het aantal GPU GFLOPS lijkt mij ook prima kunnen. Het is vrij standaard dat een GPU core 2 'flops' per clock uitvoert.
Overigens kan je op een Cortex A15 of Krait ook 8 flops per clock per core uitvoeren. Haswell kan er 32 per core door elke clock 2 FMA's uit te voergen op een AVX register (256 bit).
Volgens http://www.pcper.com/revi...re-Kaveri-Beans-AMD-APU13 heb je per core een 128 bit FPU beschikbaar. Daarmee kan je 4 FLOPS per operatie uitvoeren. Verder kan je waarschijnlijk net als bij intel een add en multiply in dezelfde clock uitvoeren (2 losse operaties, geen AVX FMA of MAD zoals dat in GPU termen heet).
Het aantal GPU GFLOPS lijkt mij ook prima kunnen. Het is vrij standaard dat een GPU core 2 'flops' per clock uitvoert.
Overigens kan je op een Cortex A15 of Krait ook 8 flops per clock per core uitvoeren. Haswell kan er 32 per core door elke clock 2 FMA's uit te voergen op een AVX register (256 bit).
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2013 10:44 ]
Dank! Stom van me dat ik daar niet aan dachtVerwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 10:37:
Die 8-clocks per flop hoef je niet dikgedrukt te maken, dat kan prima.
Het ligt er aan. Voor directe integer en float bewerkingen doet die L3 cache misschien niet zo veel. Ik weet wel dat het in games erg veel scheelt. Soms 10-15%. Ik kan me voorstellen dat dat bij andere applicaties ook zo kan zijn.madmaxnl schreef op maandag 11 november 2013 @ 17:57:
[afbeelding]AMD + Microsoft - Collaborating for Great Performance and User Experience with Windows 8
Maar het ligt een beetje aan de soort applicatie. Soms heb je ook helemaal niets aan die L3 cache.
Dat is wel mooie winst voor die FPU van Kaveri. Dan is hij al weer bijna even snel als de oude Piledriver FX.Toettoetdaan schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 10:06:
[...]
Die afbeelding komt van overclockers.co.uk en niet van AMD. (Ook doet hij al meer dan twee weken de ronden en zijn de scores inmiddels nog beter: http://cosmologyathome.or..._detail.php?hostid=187215)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Van 779GFLOPs naar 856 is maar 10% winst. Ik had toch wel meer (van de GPU) verwacht.
Ook vraag ik me af (net als The Mask) hoe een core bij AMD multitreaded kan zijn.
[...]
Ook in de specificaties in de footnote zijn ze vaag:
[...]
Het is net alsof ze zegen dat het of een 2m/4t+4hyperTread design is of dat er toch een 4m/8t variant komt. Ook lijkt het zo of ze de interne GPU in CF hebben met een externe GPU (R5 zonder CF R7 met CF?). Als of hem combineren met deze:
[...]
Maar goed dan klopt het aantal GFLOPs niet meer dus dat zal wel niet, het zal wel gewoon een vaagheidje zijn...
En over de GPU. De GFLOPS zeggen niet zo veel over de prestaties van de GPU in Games. Zie ook de HD5870 vs HD6970 en de HD7870.
De ingame prestaties zijn waarschijnlijk een stuk beter doordat GCN een stuk efficiënter is.
De HD7750 op 800 Mhz heeft ook "maar" 819 Gflops.
VLIW4 en 5 waren gewoon SP Tflop kanonnen. maar in echte app performance is GCN qua GPGPU wel veel beter.
Ik weet niet of deze al gepost was. Maar ze hebben het hier dus over een 3,7 GHz clock voor de CPU cores en 720 MHz voor de GPU cores:
2 modules, 4cores met HT, 8 threads. op 3,7 Ghz, gpu rond de 7750, TDP 95 watt.
laat maar komen!
Rond de 140€, als dat het bedrag wordt, is er niets beters te vinden.
laat maar komen!
Rond de 140€, als dat het bedrag wordt, is er niets beters te vinden.
GFLOPs is ook een theoretisch nummer, maar wat me op valt is dat het lijkt alsof ze niet van de turbo clocks uitgaan, maar juist van de base clock:Astennu schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 11:07:
[...]
Dat is wel mooie winst voor die FPU van Kaveri. Dan is hij al weer bijna even snel als de oude Piledriver FX.
En over de GPU. De GFLOPS zeggen niet zo veel over de prestaties van de GPU in Games. Zie ook de HD5870 vs HD6970 en de HD7870.
De ingame prestaties zijn waarschijnlijk een stuk beter doordat GCN een stuk efficiënter is.
VLIW4 en 5 waren gewoon SP Tflop kanonnen. maar in echte app performance is GCN qua GPGPU wel veel beter.
Nu heb 118,4 voor de CPU en 737,28 voor de GPU bij 3,7Ghz en 720Mhz
Terwijl je 128 voor de CPU en 921,6 voor de GPU hebt bij 4Ghz en 900Mhz ofwel 1050GFLOP's
Bij Richland gingen ze wel uit van de turbo clocks dus daar was het resultaat:
140,8 voor de CPU en 648,2 voor de GPU bij 4,4Ghz en 844Mhz
*kuch* Vijf posts terug *kuch*Astennu schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 11:32:
Ik weet niet of deze al gepost was. Maar ze hebben het hier dus over een 3,7 GHz clock voor de CPU cores en 720 MHz voor de GPU cores:
[afbeelding]
Bandbreedte was ook een probleem met APU's dat is doormiddel van hUMA toch ook iets verbeterd? Ik denk dat ze nu eindelijk de volle 819 Gflops kunnen benutten in plaats van dat het niks zit te doen.En over de GPU. De GFLOPS zeggen niet zo veel over de prestaties van de GPU in Games. Zie ook de HD5870 vs HD6970 en de HD7850.
Je merkt inderdaad dat de performance van zowel de HD6950 ten opzichte van de HD5870 en de HD7850 ten opzichte van de HD6950 steeds consistenter wordt. Ze presteren in veel meer games goed in plaatst van soms hier en daar een uitschieter.
Eigenlijk jammer voor AMD dat ze dit niet kunnen combineren met DDR4... Wellicht eind 2014 als DDR4 uit komt icm FM3 dat we dan eindelijk de power van een APU echt zien. Tot dan is dit een fijne ontwikkeling.
Verwijderd
Volgens mij is HUMA zwaar overhyped. HUMA zorgt er voor dat resources 'gratis' (= 1 memory access latency) kunnen worden overgeplaatst van de CPU naar de GPU en andersom. Dit is een verbetering ten opzichte van de verplichte memcpy in eerdere processoren.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:30:
[...]
Bandbreedte was ook een probleem met APU's dat is doormiddel van hUMA toch ook iets verbeterd? Ik denk dat ze nu eindelijk de volle 819 Gflops kunnen benutten in plaats van dat het niks zit te doen.
Het is maar de vraag hoe veel verschil dat gaat maken in games. Een GPU heeft veel bandwidth nodig om texture reads op los te laten, of de geometry data te lezen, of om data weg te schrijven. Niet om dat buffertje van de CPU naar de GPU te verplaatsen. Dat is misschien 1GB/s als je echt je best doet.
HUMA is een oplossing voor het latency probleem, niet het bandwidth probleem.
Verwijderd
Weet iemand wanneer de nieuwe Linux kernel uit komt die sterk verbeterde AMD GPU drivers heeft ?
Ik heb in het voorjaar daarover gelezen dat dit in het derde of vierde kwartaal zou uitkomen maar sinds dien nergens meer iets gezien.....
Het gaat in het bijzonder om power management en prestaties.
Dit zou voor AMD een grote stap moeten zijn binnen open source.
Ik heb in het voorjaar daarover gelezen dat dit in het derde of vierde kwartaal zou uitkomen maar sinds dien nergens meer iets gezien.....
Je hebt het volgens mij over kernel 3.11 en 3.12.Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:31:
Weet iemand wanneer de nieuwe Linux kernel uit komt die sterk verbeterde AMD GPU drivers heeft ?
3.12 is 9 dagen geleden gereleased: https://www.kernel.org/
Volgens mij geld het volgende ook voor 3.12:
In the Linux 3.11 kernel "DPM" isn't enabled by default. The system needs to be booted with radeon.dpm=1 for enabling dynamic power management.
Is er ook een manier om OpenCL-support te krijgen met de opensource-drivers?
Verwijderd
Afijn twee uur zoeken en lezen verder ben ik dan wel het een en ander wijzer geworden..........Toettoetdaan schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:52:
[...]
Je hebt het volgens mij over kernel 3.11 en 3.12.
3.12 is 9 dagen geleden gereleased: https://www.kernel.org/
Volgens mij geld het volgende ook voor 3.12:
[...]
Waar het op neer komt is dat DPM zeker een boost geeft aan AMD gpu's maar dat het niet vanzelfsprekend is dat het ook daadwerkelijk aan staat.
Zoals ik het begrijp staat het standaard onder kernel 3.11 uit maar onder 3.12 aan:
http://kernelnewbies.org/Linux_3.11
http://kernelnewbies.org/Linux_3.12
Meer over AMD Linux DPM:
30 juli
http://www.phoronix.com/s...item=amd_radeon_dpm&num=1
8 augustus
http://www.phoronix.com/s...page=news_item&px=MTQzMTI
13 augustus
http://www.phoronix.com/s...le&item=amd_dpm_mix&num=1
Voor kernel 3.11 moet je dus zelf DPM aanzetten en onder 3.12 zou het wel standaard moeten werken.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2013 20:08 ]
Naast dat dingen als TrueAudio interessant zijn, ben ik vooral benieuwd hoe het heterogeneous queing (hQ) invloed op de performance gaat hebben
. Volgens mij hebben ze daar zeker kansen liggen, hoewel ik ook benieuwd ben of het DDR3 geheugen dat dus nu voor en de CPU en de GPU gebruikt gaat worden het een beetje uit. 2GHz+ setjes zullen nu zeker gaan helpen!
[ Voor 50% gewijzigd door Balance op 12-11-2013 22:15 ]
Verwijderd
Bedenk wel dat 2+ gHz. setjes ook veel duurder zijn dan bv standaard 1,6 gHz. setjes.Balance schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 22:14:
Naast dat dingen als TrueAudio interessant zijn, ben ik vooral benieuwd hoe het heterogeneous queing (hQ) invloed op de performance gaat hebben. Volgens mij hebben ze daar zeker kansen liggen, hoewel ik ook benieuwd ben of het DDR3 geheugen dat dus nu voor en de CPU en de GPU gebruikt gaat worden het een beetje uit. 2GHz+ setjes zullen nu zeker gaan helpen!
Vaak vele tientjes, die je over het algemeen beter kan besteden aan een duurdere variant cpu omdat dit gewoonweg meer performance winst opleverd.
Zie mijn review over de 3870K voor de verschillen in performance tussen diverse geheugensnelheden:
productreview: AMD A8-3870K Black Edition review door Verwijderd
Tweede grafiek, 50% performance winst voor de GPU.
Dit was vooral leuk toen geheugen "dirt-cheap" was, wanneer je nu bv 50 euro extra moet besteden aan veel sneller mem kun je beter een discrete GPU aanschaffen voor dat bedrag.......
maar, je kan geheugen toch ook overklokken? Dan is alleen nog de vraag tot hoe ver een 1600 of 1866 setje overklokbaar is.
Tijden zijn veranderd. Zo heel veel verschil is er echt niet meer.Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 01:48:
Bedenk wel dat 2+ gHz. setjes ook veel duurder zijn dan bv standaard 1,6 gHz. setjes.
Vaak vele tientjes, die je over het algemeen beter kan besteden aan een duurdere variant cpu omdat dit gewoonweg meer performance winst opleverd.
1600MHz DDR3 begint bij ~63 euro voor 8GB.
2133MHz DDR3 begint bij ~73 euro voor 8GB.
Al met al een verschil van 10-15 euro, wanneer je naar de goedkoopste 10 van elke reeks kijkt, niet bepaald schokkend op het totaal budget.
Verwijderd
Klopt, inmiddels is al het geheugen duur geworden tov anderhalf jaar geleden.dahakon schreef op woensdag 13 november 2013 @ 06:00:
[...]
Tijden zijn veranderd. Zo heel veel verschil is er echt niet meer.
Al met al een verschil van 10-15 euro, wanneer je naar de goedkoopste 10 van elke reeks kijkt, niet bepaald schokkend op het totaal budget.
Denk dat je ook wel beseft dat het soms meer scheelt en soms minder.
Maar zelfs slechts 10 of 15 euro kan soms al een betere investering zijn in de APU/CPU........
(omdat je dan meer grafische rekenkernen erbij krijgt of snellere....)
Ik hou het geheugen met regelmaat in de gaten, juist vanwege het heleAPU gebeuren. Een jaar terug was 2133MHz nog redelijk wat duurder dan 1600MHz, maar zat 1866MHz erg dicht bij. In het laatste jaar is, deels inderdaad door duurder wordend geheugen, 2133MHz geheugen erg dicht bij 1600MHz geheugen komen te liggen qua prijzen.
Dat was dus ook gelijk mijn punt, als je een APU systeem wilt bouwen, is het besparen op snel geheugen eigenlijk niet slim. 10 of zelfs 15 euro voor 8GB als verschil, is gewoon heel weinig.
Dat was dus ook gelijk mijn punt, als je een APU systeem wilt bouwen, is het besparen op snel geheugen eigenlijk niet slim. 10 of zelfs 15 euro voor 8GB als verschil, is gewoon heel weinig.
Sinds die brand in de Hynix fabriek is het wat meer verkochte geheugen (1600/1866) allemaal met 10 euro omhoog gegaan, terwijl het voor de duurdere setjes minder invloed had.dahakon schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:46:
Ik hou het geheugen met regelmaat in de gaten, juist vanwege het heleAPU gebeuren. Een jaar terug was 2133MHz nog redelijk wat duurder dan 1600MHz, maar zat 1866MHz erg dicht bij. In het laatste jaar is, deels inderdaad door duurder wordend geheugen, 2133MHz geheugen erg dicht bij 1600MHz geheugen komen te liggen qua prijzen.
Dat verklaart ook dat het verschil tussen 1600 en 2133 nu zo klein is.
Een jaar geleden was ik bezig met het samenstellen van een (eventuele) HTPC en toen stond Corsair Vengeance 2x4GB 2133MHz ook maar aan €55. Dat scheelt heus geen "meerdere tientjes" met 2x4GB 1600MHz, toch niet in het belgenlandje en als ge niet direct voor de goedkoopste soort wilt gaan.
Verwijderd
18 maanden geleden was 8GB 1600 te koop voor 35 euro, ik meen van kingston, nu kost dat dus ruim 60 euro. Bijna een verdubbeling en toch echt meerdere tientjes........
Mijn punt is dat een dergelijk prijsverschil beter in de APU zelf gestoken kan worden.
Ik besef ook wel dat voor de meeste mensen geldt dat ze nieuw kopen op 1 bepaald moment.
Heb je destijds geheugen gekocht kun je nu een voordeliger APU kopen.
APU's zijn gedaald in prijs terwijl het geheugen juist flink in prijs gestegen is.
Mijn punt is dat een dergelijk prijsverschil beter in de APU zelf gestoken kan worden.
Ik besef ook wel dat voor de meeste mensen geldt dat ze nieuw kopen op 1 bepaald moment.
APU's zijn gedaald in prijs terwijl het geheugen juist flink in prijs gestegen is.
Tja, zodra de reviews er zijn kunnen we zelf de sweet-spot bepalen, voor Richland lag die rond de 2133Mhz:Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 14:46:
18 maanden geleden was 8GB 1600 te koop voor 35 euro, ik meen van kingston, nu kost dat dus ruim 60 euro. Bijna een verdubbeling en toch echt meerdere tientjes........
Ik besef ook wel dat voor de meeste mensen geld dat ze nieuw kopen op 1 bepaald moment.

Bron: http://www.bouweenpc.nl/r...hland-hd-4600-vs-hd-8670d
Inmiddels is het prijsverschil tussen 2133 en 2400Mhz kleiner en als Kaveri nog iets lekkerder met geheugen omgaat dan is 2400Mhz gewoon de beste keuze
Verwijderd
Dat hangt voor 100% af van de evt performance winst per euro op dat moment.......Toettoetdaan schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:28:
[...]
Tja, zodra de reviews er zijn kunnen we zelf de sweet-spot bepalen, voor Richland lag die rond de 2133Mhz:
[afbeelding]
Bron: http://www.bouweenpc.nl/r...hland-hd-4600-vs-hd-8670d
Inmiddels is het prijsverschil tussen 2133 en 2400Mhz kleiner en als Kaveri nog iets lekkerder met geheugen omgaat dan is 2400Mhz gewoon de beste keuze
Afgezien van een enkele reviewer zijn de kosten (en wat krijg je daarvoor terug) doorslaggevend.
Mja, mensen die NU een systeempje kopen, hebben er natuurlijk niets aan dat geheugen ruim een jaar geleden voor 35 euro voor 8GB over de toonbank ging. Dat was overigens ook de prijsdrempel die ik in mijn vorige post in gedachten had bij 1600MHz, waardoor 2133MHz geheugen wel meer dan 20 tientjes duurder was toentertijd (maar was dat al 18 maanden terug?)Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 19:15:
[...]
Dat hangt voor 100% af van de evt performance winst per euro op dat moment.......
Afgezien van een enkele reviewer zijn de kosten (en wat krijg je daarvoor terug) doorslaggevend.
In het hier en nu, betaal je 10-15 euro meer voor 2133MHz geheugen, vergeleken met 1600MHz geheugen of 15+ euro voor 2400MHz geheugen, vergeleken met 1600MHz geheugen, alles 8GB dual-channel kitjes. Er is geen significant betere APU te krijgen voor 'slechts' 15 euro, die ook baat heeft bij dat geheugen. Of je zit al bij de high-end, of je APU kan prima af met 1600MHz, omdat de GPU genoeg gecastreerd is.
In het kort, als je voor de snelste APU gaat, moet je wel heel erg dom zijn om die 15 euro op het veel snellere geheugen te besparen.
Verwijderd
Tja, als => dan situaties, dan is letterlijk alles mogelijk..........
Of het voor de gemiddelde gebruiker loont om veel sneller mem. aan te schaffen zal tegen die tijd blijken.
Of het voor de gemiddelde gebruiker loont om veel sneller mem. aan te schaffen zal tegen die tijd blijken.
Verwijderd
Zojuist nog even gekeken her en der voor info over APU13 conference maar het ziet er naar uit dat AM3+ platform echt helemaal afgelopen is. Geen nieuwe Steamroller cpu voor dit platform.
Dan wel een refresh van Temash en Kabini http://semiaccurate.com/2...-beema-mullins-socs-2014/
En nu maar hopen dat de nog prijzige AM3+ mainboards binnenkort gaan kelderen.
Dan wel een refresh van Temash en Kabini http://semiaccurate.com/2...-beema-mullins-socs-2014/
Waarom verwacht je dat er op een apu event per se over de fx serie(ofja AM3+) zou gesproken worden. Oké ze kunnen er naar verwijzen, maar dan nog. Ik kan me trouwens niet inbeelden dat ze fx serie al volledig de laan hebben uitgestuurd.
Natuurlijk gooit AMD FX niet weg, juist nu ze het voor elkaar hebben gekregen dat er in consoles AMD 8 core cpu's zitten gaan ze niet stoppen met het bakken van octa's. De octa's kunnen i5'jes al verslaan in sommige games en programma's, steamroller zou in theorie zelfs i7's kunnen bedreigen en ervoor zorgen dat de achterstand in singlecore progs flink ingelopen wordt.
Het einde van AM3+ zie ik misschien wel komen. Is natuurlijk voor AMD begrippen vrij snel, 2 jaar ongeveer als ik het goed heb. Maar, AM3+ loopt ook gewoon achter wat dingen, volgens mij is de A88X chipset uitgebreider met iig meer sata poorten.http://tweakers.net/pricewatch/348454/gigabyte-f2a88xm-d3h/specificaties/ is bijv. goedkoper dan de meeste AM3+ bordjes, maar heeft meer USB 3 poorten en 2 extra sata 3 aansluitingen. AM3+ is ook meer een update van AM3 dan daadwerkelijk iets compleet nieuws.
Het zou mij weinig verbazen als AMD AM4 of hoe het ook maar zal heten zal introduceren als DDR4 er is, PCIE 3.0 gaat ondersteunen, een shitload aan satapoorten gaat leveren en ook nog wat USB 3 poorten erbij doet.
En de release daarvan kan natuurlijk mooi samenvallen met de release van 8 core Steamrollers.
Dit zijn natuurlijk allemaal gedachtekronkels van mij en daardoor heb ik geen bronnen.
Het einde van AM3+ zie ik misschien wel komen. Is natuurlijk voor AMD begrippen vrij snel, 2 jaar ongeveer als ik het goed heb. Maar, AM3+ loopt ook gewoon achter wat dingen, volgens mij is de A88X chipset uitgebreider met iig meer sata poorten.http://tweakers.net/pricewatch/348454/gigabyte-f2a88xm-d3h/specificaties/ is bijv. goedkoper dan de meeste AM3+ bordjes, maar heeft meer USB 3 poorten en 2 extra sata 3 aansluitingen. AM3+ is ook meer een update van AM3 dan daadwerkelijk iets compleet nieuws.
Het zou mij weinig verbazen als AMD AM4 of hoe het ook maar zal heten zal introduceren als DDR4 er is, PCIE 3.0 gaat ondersteunen, een shitload aan satapoorten gaat leveren en ook nog wat USB 3 poorten erbij doet.
En de release daarvan kan natuurlijk mooi samenvallen met de release van 8 core Steamrollers.
Dit zijn natuurlijk allemaal gedachtekronkels van mij en daardoor heb ik geen bronnen.
Verwijderd
Dit blijkt echt helemaal nergens uit, weer puur een dikke duim sprookje van jouw kant.....Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 01:01:
Zojuist nog even gekeken her en der voor info over APU13 conference maar het ziet er naar uit dat AM3+ platform echt helemaal afgelopen is. Geen nieuwe Steamroller cpu voor dit platform.
Anders had je daar immers allang een linkje van gepost, je kent jezelf toch wel ?
Hou je bij de feiten dat leeft een stuk makkelijker.
En logisch is de gedachte dat AM3+ boards gaan kelderen als FX stopt ook al totaal niet.
Schaarste = juist de prijs omhoog !
Dat is NB vmbo basiskennis economie.........
Voor schaarste moet de vraag eerst hoger zijn dan het aanbod. Of dat aanbod spontaan veel te klein is, kun je op dit moment helemaal niets over zeggen. De kans is echter groot, en daar doelde Athlon-pv ongetwijfeld ook op, dat als bekend is dat AM3+ als platform stopt, het gros er geen moederbord meer voor wil kopen, met als gevolg dat de prijzen naar beneden gaan voor langere periode.
Enfin, het was jaren terug al wel eens in slides genoemd volgens mij, dat AMD uiteindelijk terug wil naar 1 socket. Denk daarbij ook nog even aan het feit dat de FM2+ borden PCI-E 3.0 ondersteunen (bij gebruik van Kaveri) en je hebt gelijk een goede reden waarom een eventuele SR FX-serie processors wellicht beter op FM2+ (of latere itteraties) uitgebracht zouden worden. Dat is dan nog even los van het feit dat de chipsets van de FM-lijn sowieso een stuk aangenamer zijn dan de laatste series van de AM3 borden.
Enfin, het was jaren terug al wel eens in slides genoemd volgens mij, dat AMD uiteindelijk terug wil naar 1 socket. Denk daarbij ook nog even aan het feit dat de FM2+ borden PCI-E 3.0 ondersteunen (bij gebruik van Kaveri) en je hebt gelijk een goede reden waarom een eventuele SR FX-serie processors wellicht beter op FM2+ (of latere itteraties) uitgebracht zouden worden. Dat is dan nog even los van het feit dat de chipsets van de FM-lijn sowieso een stuk aangenamer zijn dan de laatste series van de AM3 borden.
Verwijderd
VMBO kennis in een zin , dat is lachenVerwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 02:38:
[...]
Dit blijkt echt helemaal nergens uit, weer puur een dikke duim sprookje van jouw kant.....![]()
Anders had je daar immers allang een linkje van gepost, je kent jezelf toch wel ?
En logisch is de gedachte dat AM3+ boards gaan kelderen als FX stopt ook al totaal niet.
Gaat niet om schaarste het gaat omdat er niets meer voor gemaakt wordt. Anders zou je voor een AM2 moederbord zoveel moeten betalen terwijl dit niet reëel is. Alle 9xxx series hebben al een flinke keldering gemaakt. Maar elke keer begin je met persoonlijke verwijten, Kom maar met een roadmap waar in staat dat Steamroller zal uitkomen op AM3+ . Alleen maar Piledriver voor AM3+.
En inhoudelijk reageer je ook niet eens APU13 heeft geen mededeling gedaan over AM3+ dus dan houdt het op he.
Verwijderd
Ja, dat zou Excavator zijn. Wat ik mij ook voor de geest kan halen dat het doel was om dan alleen een APU te maken. Dit zou bepaalde rekenkracht meebrengen die vanuit de CPU gevoed zouden worden naar de GPU als hardware feature (wat je nu ziet als software feature binnen Mantle) .dahakon schreef op donderdag 14 november 2013 @ 06:09:
FM2+ is de enige chipset die nog updates heeft het is al lang duidelijk waar men naar toe wil bij AMD , kijk maar eens naar de prijzen voor moederborden op FM2+ alles beneden de 100 euro.
http://translate.googleus...R4a-39k6yOSXp3gEPrUJ7MqAA
Het Mantle gedeelte wat dit beschrijft :
Dat is het gedeelte waar AMD de meeste winst uit zal halen voor het minmale geld wat je in zo'n APU steekt.The application also acquires the ability to take control of the multi-GPU and to decide where to run each command issued. Why AMD has provided in Mantle access to CrossFire compositing engine, data transfer between GPU etc.. What authorize multi-GPU modes that go beyond the AFR and adapt better example to use GPU computing in games or asymmetric multi-GPU systems as is the case for APU combined with a GPU. For example it is possible to imagine the GPU load based rendering and APU handle the post processing.
Het wordt gewoon FM2+ en FM3.. de AM kant is een doodlopende weg.
Zou mij niets verbazen als AMD weer braaf APU's gaat uitbrengen en de FX serie gaat gebruiken voor een FM2+ en FM3 cpu zonder ingebakken GPU (heel wat ruimte over om een 4c/8t te maken).
Kortom de Athlon 750k maar dan maal 2 ofzo. ipv slechts het gpu gedeelte uit zetten.
Zou mij niets verbazen als AMD weer braaf APU's gaat uitbrengen en de FX serie gaat gebruiken voor een FM2+ en FM3 cpu zonder ingebakken GPU (heel wat ruimte over om een 4c/8t te maken).
Kortom de Athlon 750k maar dan maal 2 ofzo. ipv slechts het gpu gedeelte uit zetten.
How daar, dat is omkering van de bewijslast.Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:42:
Kom maar met een roadmap waar in staat dat Steamroller zal uitkomen op AM3+ . Alleen maar Piledriver voor AM3+.
En inhoudelijk reageer je ook niet eens APU13 heeft geen mededeling gedaan over AM3+ dus dan houdt het op he.
De huidige situatie is: we weten niks, AMD heeft nog geen melding gegeven van het laten vallen of blijven gebruiken van AM3+.
Jij maakt van hun huidige APU-gerelateerde press release dat AM3+ geen toekomst heeft omdat er niet wordt over gesproken. Dat is geen bewijs, hoogstens een aanwijzing. Edoch door jou gepresenteerd als bewijs, maar door de ander verworpen als bewijs.
Nu mag jij niet zeggen: bewijs de andere kant maar. Neen, jij begon met het stellen, dus jij moet beginnen met bewijzen.
Verwijderd
Ja hallo.Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:42:
[...]
VMBO kennis in een zin , dat is lachen
Gaat niet om schaarste het gaat omdat er niets meer voor gemaakt wordt. Anders zou je voor een AM2 moederbord zoveel moeten betalen terwijl dit niet reëel is. Alle 9xxx series hebben al een flinke keldering gemaakt. Maar elke keer begin je met persoonlijke verwijten, Kom maar met een roadmap waar in staat dat Steamroller zal uitkomen op AM3+ . Alleen maar Piledriver voor AM3+.
Jij beweert naar aanleiding van een event over de APU's, dat AM3+ gaat stoppen.
Vervolgens zetten mensen daar vraagtekens bij.
Vervolgens kom jij aan met uitspraken als 'VMBO kennis', en moeten jouw tegenstanders met bronnen aankomen voor dingen die ze nooit hebben beweerd. trm0001 beweert in zijn post helemaal niet dat AM3+ er wél komt, hij zet alleen vraagtekens bij jouw bewering dat uit dit event blijkt dat hij niet komt. Hoezo moet hij dan met bronnen komen? Waarom kom je zelf niet met bronnen, je zegt immers zelf dat uit dit event blijkt dat AM3+ 'echt helemaal is afgelopen'.. Hoe je dat uit dit event kan afleiden zie ik niet, en andere media (anandtech) melden ook helemaal niets met de combinatie dit event en AM3+.
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 02:38:
[...]
Dit blijkt echt helemaal nergens uit, weer puur een dikke duim sprookje van jouw kant.....![]()
Kunnen jullie allebei het even professioneel houden en minder persoonlijk op de man spelen?Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:42:
[...]
Persoonlijk denk ik ook dat het over is voor AM3+, ik denk zelfs dat we pas weer een octo-core zien als DDR4 er is. Op het moment heeft AMD weinig materiaal om mee te concurreren vs Intel (low-end daargelaten)
AMD geeft zelf aan dat de desktop verkoop 70% APU is en 30% CPU, het is dus logisch dat ze hun core-business verplaatsen van CPU's naar APU's en dat APU's nu overal voorrang op krijgen. Ze gaan nu echt het segment van de i3 en de i5 targeten. De i7 en de i7-E laten ze voorlopig voor wat het is.
Als ze toch met een octo-core bezig zijn, waarom zijn moederbord fabrikanten dan geen nieuwe lijn AM3+ mobo's aan het maken?
Met TrueAudio en Mantle kunnen ze er ook mee wegkomen, ik denk echt dat we dus moeten wachten op Excavator met DDR4 of 'memoryQubes'. Dan mag het ook meteen een 8core zijn met HD7890 spekjes
Verwijderd
http://i.imgur.com/CtQ53Us.jpgDevilsProphet schreef op donderdag 14 november 2013 @ 12:33:
[...]
Nu mag jij niet zeggen: bewijs de andere kant maar. Neen, jij begon met het stellen, dus jij moet beginnen met bewijzen.
Daar staat het desktop 2014 en geen AM3+
Op de server roadmap ook niets behalve dan de APU versie.
http://i.imgur.com/ARw8deG.jpg
Maar omdat er niets gezegd wordt wil niet zeggen dat het niet zo is. Ik had al eerder een link van Semiaccurate gepost dat AMD stopt met big cores. En op de AMD roadmap was dat ook al 2 to 3 jaar geleden de planning Excavator zou alleen in APU vorm komen.
Verwijderd
Toch wel netjes dat je een quote erbij haalt die zinspeelt op het verkoop van een product en dat ik daar om moet lachen. Als iets uit het assortiment gaat vallen wordt het goedkoper en niet duurder.Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 12:41:
[...]
Ja hallo.
Jij beweert naar aanleiding van een event over de APU's, dat AM3+ gaat stoppen.
Vervolgens zetten mensen daar vraagtekens bij.
Vervolgens kom jij aan met uitspraken als 'VMBO kennis', en moeten jouw tegenstanders met bronnen aankomen voor dingen die ze nooit hebben beweerd. trm0001 beweert in zijn post helemaal niet dat AM3+ er wél komt, hij zet alleen vraagtekens bij jouw bewering dat uit dit event blijkt dat hij niet komt. Hoezo moet hij dan met bronnen komen? Waarom kom je zelf niet met bronnen, je zegt immers zelf dat uit dit event blijkt dat AM3+ 'echt helemaal is afgelopen'.. Hoe je dat uit dit event kan afleiden zie ik niet, en andere media (anandtech) melden ook helemaal niets met de combinatie dit event en AM3+.
trm0001 zegt veel maar het komt niet verder dat ik dingen uit mijn duim zuig en met persoonlijke verwijzing erbij. Daar gaat het mis kom maar dan als je zo graag mij in een hoek wil zetten moet je meer doen dan zeggen dat ik sprookjes of onzin verkondig.
Jullie spelen op de man , daar moet je mee nokken als je het niet er mee eens bent kan dat.....
Ga je persoonlijk worden verwacht ik ook dat je je bewijst i.p.v persoonlijk aan te vallen
Verwijderd
Als je goed had opgelet staat AM3+ / FX ook niet in de sheets bij 2013 dus dat klopt al niet.Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:42:
[...]
Dit gezien ik zeker weet dat dit nog volop gemaakt en verkocht word dit jaar.
Het moet wel heel erg gek lopen wil er over 7 weken een acute stop komen in de productie en verkoop.
Iets wat overigens uit geen enkele sheet blijkt maar systematisch door jou word verzonnen.
Terug naar schaarste: AM2 borden ZIJN in verhouding tot AM3/AM3+ prestaties letterlijk overpriced.
Hetzelfde zou gaan gebeuren met AM3+ / FX indien jouw fantasieen werkelijkheid worden.
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 16:52:
[...]
http://i.imgur.com/CtQ53Us.jpg
Daar staat het desktop 2014 en geen AM3+
http://i.imgur.com/ARw8deG.jpg
Maar omdat er niets gezegd wordt wil niet zeggen dat het niet zo is. Ik had al eerder een link van Semiaccurate gepost dat AMD stopt met big cores. En op de AMD roadmap was dat ook al 2 to 3 jaar geleden de planning Excavator zou alleen in APU vorm komen.

In beide sheets staat letterlijk het tegenovergestelde van wat jij beweerd:
Dus in 2014 wel degelijk AM3+ voor de desktop en Warsaw 12/16 cores voor servers.
Beiden nog op basis van piledriver.
Wanneer stop je met het bewust posten van zaken die aantoonbaar onjuist zijn ?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2013 17:55 ]
Verwijderd
Zou je in het vervolg ook direct de bron kunnen posten in plaats van alleen de afbeelding? Wie weet komen ze van fudzulla..
Overigens is het volgens mij nog steeds niet toegestaan om te dubbelposten.
he gasten kappen met huilen! kom hier om info te krijgen over amd, niet om een wellis nietes discussie te volgen.
merci
merci
Enige tijd geleden heb ik hier een link gepost ( Help!!!! in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34" ) waarin ook betoogd wordt dat AM3+ een dead end street is.Toettoetdaan schreef op donderdag 14 november 2013 @ 13:19:
[...]
[...]
Kunnen jullie allebei het even professioneel houden en minder persoonlijk op de man spelen?
Persoonlijk denk ik ook dat het over is voor AM3+, ik denk zelfs dat we pas weer een octo-core zien als DDR4 er is. Op het moment heeft AMD weinig materiaal om mee te concurreren vs Intel (low-end daargelaten)
AMD geeft zelf aan dat de desktop verkoop 70% APU is en 30% CPU, het is dus logisch dat ze hun core-business verplaatsen van CPU's naar APU's en dat APU's nu overal voorrang op krijgen. Ze gaan nu echt het segment van de i3 en de i5 targeten. De i7 en de i7-E laten ze voorlopig voor wat het is.
Als ze toch met een octo-core bezig zijn, waarom zijn moederbord fabrikanten dan geen nieuwe lijn AM3+ mobo's aan het maken?
Met TrueAudio en Mantle kunnen ze er ook mee wegkomen, ik denk echt dat we dus moeten wachten op Excavator met DDR4 of 'memoryQubes'. Dan mag het ook meteen een 8core zijn met HD7890 spekjes
Dat artikel kwam op mij behoorlijk overtuigend over.
For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.
Je eerste roadmap toont niets meer aan dan dat de huidige Piledriver FX-processors verkocht blijven worden. Er zit volgens die roadmap dus geen SR FX-processor aan te komen. Oftewel, er wordt eigenlijk niets met AM3+ gedaan, het is er, wie het kopen wil, kan dat doen, maar daar is, voor 2014, zo ongeveer alles mee gezegd.Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 17:36:
In beide sheets staat letterlijk het tegenovergestelde van wat jij beweerd:
Dus in 2014 wel degelijk AM3+ voor de desktop en Warsaw 12/16 cores voor servers.
Beiden nog op basis van piledriver.
Wanneer stop je met het bewust posten van zaken die aantoonbaar onjuist zijn ?
Je tweede roadmap toont een 'nieuwe' server-CPU, Warsaw. Warsaw is echter niets nieuws, het is feitenlijk dezelfde Piledriver Opteron die we al hebben, met als enige verschil, dat het nu is bijgevoegd in het AMD Open 3.0 programma.
Het enige echt noemenswaardige op Servergebied, is eigenlijk de Kaveri-gebasseerde Server APU/CPU en de ARM-server CPU van AMD.
http://semiaccurate.com/2...n-and-warsaw-for-servers/
Lees het artikel hierboven er nog maar eens op na, dan zie je dat er genoeg gebeurd bij AMD, maar dat het allemaal plaats vindt elders dan bij het AM3+ platform.
Verwijderd
Daar staat het desktop 2014 en geen AM3+dahakon schreef op donderdag 14 november 2013 @ 20:16:
[...]
Je eerste roadmap toont niets meer aan dan dat de huidige Piledriver FX-processors verkocht blijven worden. Er zit volgens die roadmap dus geen SR FX-processor aan te komen. Oftewel, er wordt eigenlijk niets met AM3+ gedaan, het is er, wie het kopen wil, kan dat doen, maar daar is, voor 2014, zo ongeveer alles mee gezegd.
Je tweede roadmap toont een 'nieuwe' server-CPU, Warsaw. Warsaw is echter niets nieuws, het is feitenlijk dezelfde Piledriver Opteron die we al hebben, met als enige verschil, dat het nu is bijgevoegd in het AMD Open 3.0 programma.
Het enige echt noemenswaardige op Servergebied, is eigenlijk de Kaveri-gebasseerde Server APU/CPU en de ARM-server CPU van AMD.
APV meld hierboven dus dat er helemaal geen AM3+ meer is in 2014 en dat de sheets dat aantonen. Bekijk je vervolgens deze sheets, staat er exact het tegenovergestelde op.
Hetzelfde gaat op voor zijn uitspraak dat er in 2014 alleen nog maar APU servers op de planning staan, dit is gewoon aantoonbaar onjuist.
Piledriver of Steamroller doet er even niet toe, Octacore is er voor AM3+ en servers en blijft er.
Daar reageer ik op, niet meer en niet minder.
Conclusie: voorlopig is nog niet bekend of er nieuw spul komt voor AM3+ maar er blijft wel voolop voor geproduceerd en verkocht worden, net als voor servers, al is het voorlopig alleen piledriver.
Dit staat haaks op de stemmingmakerij van APV.
Mij lijkt de echte conclusie dat het verdacht lang stil blijft rond opvolgende producten die gebaseerd zijn op Steamroller voor het AM3+ platform.
Of dit komt doordat dit uitgesteld is vanwege geen prioriteit, of doordat de ontwikkeling gewoon is stopgezet kan Niemand hier met zekerheid zeggen. Lijkt me dan ook onzinnig om hierover te blijven bekvechten..
Of dit komt doordat dit uitgesteld is vanwege geen prioriteit, of doordat de ontwikkeling gewoon is stopgezet kan Niemand hier met zekerheid zeggen. Lijkt me dan ook onzinnig om hierover te blijven bekvechten..
En bij de FX lijn staat AM3+ en geen enkele update voor het geheel van 2014 wat ze laten zien. Dat kan dus net zo goed betekenen dat ze eventueel opgebouwde voorraad willen verkopen in 2014. Dat kan dus inhouden dat ergens halverwege nieuwe AM3+ producten worden aangekondigd, maar het kan net zo goed betekenen dat ze halverwege 2014 een nieuw socket voor toekomstige FX processors aankondigen. Je trekt in ieder geval minstens net zo hard conclusies als Athlon doet, waarbij je geheel voorbij gaat aan wat er werkelijk op de roadmap staat.Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 22:01:
[...]
[i][u]Daar staat het desktop 2014 en geen AM3+
Zoals ik zijn posts lees, komt het mij vooral over dat hij stelt dat er niets nieuws komt voor AM3+ en de roadmap geeft hem op dat punt momenteel gewoon gelijk. AMD zal nooit te snel aankondigen dat AM3+ dood is, want dan zullen de verkopen direct inkakken en voorraden blijven liggen en hun waarde verliezen.APV meld hierboven dus dat er helemaal geen AM3+ meer is in 2014 en dat de sheets dat aantonen. Bekijk je vervolgens deze sheets, staat er exact het tegenovergestelde op.
Hetzelfde gaat op voor zijn uitspraak dat er in 2014 alleen nog maar APU servers op de planning staan, dit is gewoon aantoonbaar onjuist.
Het is altijd lastig te stellen of iets nog in productie is of niet, tenzij nadrukkelijk aangekondigd door de fabrikant. Wel is op dit moment een zekerheid dat voor H1 2014, geen nieuwe AM3+ SKU's op de roadmap staan. Om dan Athlons posts als stemmingmakerij weg te zetten, is best wel jammerlijk.Conclusie: voorlopig is nog niet bekend of er nieuw spul komt voor AM3+ maar er blijft wel voolop voor geproduceerd en verkocht worden, net als voor servers, al is het voorlopig alleen piledriver.
Dit staat haaks op de stemmingmakerij van APV.
Verwijderd
Misschien niet compleet on topic, maar: review van de PS4 door ars technica.
http://arstechnica.com/ga...iew-off-to-a-mixed-start/
Stroomverbruik, schrik niet:
Stand-by: 70w
idle: 90w
gaming: 130-150w
Een dergelijk stand-by en idle verbruik vind ik echt niets minder dan compleet onacceptabel. Met deze hardware moet 20w idle makkelijk mogelijk zijn.
Microsoft heeft wat meer kennis in huis om zuinig spul te produceren, hopelijk is het daar beter.
Een dergelijk stand-by en idle verbruik vind ik echt niets minder dan compleet onacceptabel. Met deze hardware moet 20w idle makkelijk mogelijk zijn.
Microsoft heeft wat meer kennis in huis om zuinig spul te produceren, hopelijk is het daar beter.
Dat is inderdaad onacceptabel hoog. Hoe zou dat komen? Onzuinige compontenten of niet goed geoptimaliseerd? Of natuurlijk beiden
Euhm.. op die site staat gewoon "Standby mode: 10W" hoor, geen 70WVerwijderd schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:07:
(Update: This story originally mis-stated the PS4's power consumption in standby mode as 70 Watts. Ars regrets the error).
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Verwijderd
Ik trek geen enkele andere conclusie dan wat er letterlijk op de sheets staat.dahakon schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 10:23:
[...]
En bij de FX lijn staat AM3+ en geen enkele update voor het geheel van 2014 wat ze laten zien. Dat kan dus net zo goed betekenen dat ze eventueel opgebouwde voorraad willen verkopen in 2014. Dat kan dus inhouden dat ergens halverwege nieuwe AM3+ producten worden aangekondigd, maar het kan net zo goed betekenen dat ze halverwege 2014 een nieuw socket voor toekomstige FX processors aankondigen. Je trekt in ieder geval minstens net zo hard conclusies als Athlon doet, waarbij je geheel voorbij gaat aan wat er werkelijk op de roadmap staat.
[...]
Zoals ik zijn posts lees, komt het mij vooral over dat hij stelt dat er niets nieuws komt voor AM3+ en de roadmap geeft hem op dat punt momenteel gewoon gelijk. AMD zal nooit te snel aankondigen dat AM3+ dood is, want dan zullen de verkopen direct inkakken en voorraden blijven liggen en hun waarde verliezen.
[...]
Het is altijd lastig te stellen of iets nog in productie is of niet, tenzij nadrukkelijk aangekondigd door de fabrikant. Wel is op dit moment een zekerheid dat voor H1 2014, geen nieuwe AM3+ SKU's op de roadmap staan. Om dan Athlons posts als stemmingmakerij weg te zetten, is best wel jammerlijk.
APV trekt samen met jou conclusies op basis van incomplete en ontbrekende informatie.
Dat is extrapoleren op basis van missende informatie en daardoor compleet onzinnig.
Jij gaat er vanuit dat APV totaal iets anders bedoeld dan hij post, waarna je daarover bovendien de conclusie durft te trekken: zie je wel hij heeft gelijk. Zo lust ik er nog wel een paar......
Tip: leg je erbij neer, we weten het gewoon nog niet.......
@Tijmen:
"he gasten kappen met huilen! kom hier om info te krijgen over amd, niet om een wellis nietes discussie te volgen. merci"
Je kan APV en ondergetekende veel verwijten maar in tegenstelling tot jouw post zijn wij wel on topic en inhoudelijk bezig. Jij zou daar, wat dat betreft, een voorbeeld aan kunnen nemen, ipv collega tweakers wel even te vertellen wat ze wel en niet mogen posten.
APV en ik leveren letterlijk een inhoudelijke AMD informatie bijdrage en jij dus niet.
trm0001 mompelt iets over "de pot verwijt de ketel"............
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2013 17:28 ]
Ik heb echt geen zin om in te moeten grijpen straks, heren... houd het beschaafd.
Er staat nu dit bij in dat artikel:Verwijderd schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:07:
De huidige restultaten: (toch netjes voor standby)(Update: This story originally mis-stated the PS4's power consumption in standby mode as 70 Watts. This is only the case when the system is downloading something while in standby. Ars regrets the error).
PS4 energy usage
Standby mode 10W
Standby mode (with download) 70W
Idle on menu 89-91W
Idle w/ disc in drive 93-96W
Blu-ray 93-96W
Netflix 93W
Game installation 108W-116W
Gaming (Resogun) 130-139W
Gaming (Killzone) 144W-151W
Charging controller Add 4 watts
[ Voor 0% gewijzigd door pindamaster op 15-11-2013 19:55 . Reden: typo's ]
Dat is stand-by in de zin van uit met de stekker erin? Zou een schande zijn! Standby is toch met bijv. moderne tv's maar 0.5 watt ofzo?pindamaster schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 19:54:
[...]
Er staat nu dit bij in dat artikel:
[...]
De huidige restultaten: (toch netjes voor standby)
PS4 energy usage
Standby mode 10W
Standby mode (with download) 70W
Idle on menu 89-91W
Idle w/ disc in drive 93-96W
Blu-ray 93-96W
Netflix 93W
Game installation 108W-116W
Gaming (Resogun) 130-139W
Gaming (Killzone) 144W-151W
Charging controller Add 4 watts
Verwijderd
Het meest absurde vind ik nog wel dat sony een tijd terug luidkeels aankondigde dat downloads door een aparte chip werden afgehandeld. Maar het systeem zuipt nog steeds 70w bij het uitvoeren van een enkele download
Ter vergelijking, ik geloof dat een complete wii met 24/7 internetverbinding zo'n 14w verbruikt. Dat komt in de buurt van het stand-by cijfer van de PS4. Dat is dus belachelijk.
70 Watt voor 'downloaden' is inderdaad wel erg veel. Dat van een speciale chip heb ik gemist, maar je zou kunnen denken dat die chip alleen wordt gebruikt als er ook gegamed wordt, om maar iets te noemen.
De standby van een TV erbij halen, is natuurlijk een beetje een scheve vergelijking. Wat we bij een TV standby noemen, is praktisch een diepe slaapstand. Een TV heeft verder weinig bijzondere hardware die veel stroom verbruikt, wanneer je dat vergelijkt met een kastje met 8GB gDDR5 geheugen, een ~HD7850 niveau videokaart en een octo-core CPU.
De standby van een TV erbij halen, is natuurlijk een beetje een scheve vergelijking. Wat we bij een TV standby noemen, is praktisch een diepe slaapstand. Een TV heeft verder weinig bijzondere hardware die veel stroom verbruikt, wanneer je dat vergelijkt met een kastje met 8GB gDDR5 geheugen, een ~HD7850 niveau videokaart en een octo-core CPU.
Verwijderd
Wat wij voor apparaten stand-by noemen is dat hij niet aan staat, maar de stekker wel in het stopcontact zit.dahakon schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 22:50:
Wat we bij een TV standby noemen
Zeer weinig apparaten bieden tegenwoordig een 'true off' stand, waar het apparaat alleen in te schakelen is met een fysieke knop, en niet met een afstandsbediening.
10watt is voor een groot deel gewoon de spanning die ze op het GDDR5 houden. De rest is voor de dedicated chip die wat verbindingen in stand houd en waat dingen checked.
Die extra chip is in der daad aanwezig, die de verbinding in stand houd als de rest van het systeem in slaapstand is en controleert op updates, echter als er iets te downloaden/updaten is, dan start die extra chip het systeem op om de taak uit te voeren.
Die extra chip is in der daad aanwezig, die de verbinding in stand houd als de rest van het systeem in slaapstand is en controleert op updates, echter als er iets te downloaden/updaten is, dan start die extra chip het systeem op om de taak uit te voeren.
Dit topic is gesloten.
![]()