Sorry, hier heb ik inderdaad een slordigheidsfoutje gemaakt. De IPC is inderdaad 50%, maar door de 22nm-transistors kan de kloksnelheid omhoog zonder een groter verbruik wat een totaal voordeel van ~83% oplevert. Ik wist die 83% niet uit mijn hoofd dus ik heb afgerond naar 100%.Vengeful schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 07:31:
Laatste artikeltje wat ik er over gelezen heb is dat Intel zelf claimt dat de IPC 50% verbeterd is. Dat is al de helft minder. Aangezien ik Intel er niet voor aanzie om 50% te zeggen wanneer het meer richting 100% is, lijkt dat me onwaarschijnlijk. Bron: http://www.tomshardware.c...-architecture,3499-2.html
Hier heb ik me blijkbaar ook een beetje vergist, aangezien het een afgeslankte versie van Intel HD graphics is. Hoe dan ook, volgens Anand kunnen de prestaties in de buurt van de iPad 4 liggen. Verder denk ik niet dat we hier accurate voorspellingen over kunnen doen aangezien we de kloksnelheden niet kennen.En Intel levert inderdaad degelijk werk af met z'n HD-reeks, maar ik ben er erg sceptisch over of ze een HD4000 erin gaan stoppen. Als je bijvoorbeeld ziet dat de Iris-pro reeks alleen voorkomt in CPU's die om en nabij de 400 dollar beginnen, lijkt het me niet vergezocht om te denken dat juist de GPU's een groot deel van de kosten van productie voor hun rekening nemen. Als ze de Atoms goedkoop willen houden, zullen ze dus de kosten moeten drukken. Zelfs in de wat oudere optimistische schattingen word er gesproken over 3x de huidige performance van Atom graphics met bay trail. Dat zou, als we even de grafiekjes van Anandtech bekijken, bijvoorbeeld neerkomen op een score van om en nabij de 8000 op 3DMark Graphics, tegenover de ruim 26000 van de A4-5000. Om op grafisch niveau dus beter te zijn dan AMD zouden ze de performance met 1400% moeten verhogen. Onmogelijk? Vast niet. Onwaarschijnlijk? Uitermate.
Edit: Hier nog een artikeltje van Anand waarin gemeld word dat Bay Trail 1/4e van de EU's van de HD4000 gaat krijgen. In het meest ideale scenario zal dat dus iets meer dan 50% van de performance van de a4-5000 hebben. http://www.anandtech.com/...ng-serious-about-mobile/6
De grafische performance van de iPad 4 ligt tevens wat hoger dan 8.000 punten.
Daarnaast heb ik denk ik ook niet gezegd dat ze er een HD 4000 zullen instoppen. Ik was me aan het afvragen waaruit een soc met Silvermont zou kunnen bestaan zodat die 15W zou verstoken en hoe dat tegen Kabini zou opgaan.
Je moet zeker niet vergeten dat Bay Trail rond de 4W zit, waar Kabini ~15W verbruikt. Dan moet je ook geen gelijke graphics-performance verwachten, zeker gezien AMD ook veel ervaring met gpu's heeft en die gpu waarschijnlijk een redelijk groot deel van die 15W in beslag neemt.
Vanwaar haal jij die 30W? De processor, die gebruikt naar verwachting 30W. De gpu zal bij de Ps4 eerder tegen de 100W verbruiken, en bij de Xbox ook ~70W (ruwe schatting!). Als je de review van Iris Pro leest zal je zien dat het verbruik van Iris net wordt aangeprezen.Edit 2: Waarom ik de graphics van Intel erbij haal? Omdat die belangrijk zijn voor een console. Ze moeten plaatjes op je scherm toveren. Intel kan dat niet leveren zoals AMD dat kan. 8 Jaguar cores op 1.6 ghz plus gpu in de buurt van de 7790 voor 30 watt voor de Xbox One? Dat lukt intel al niet met haar laptop chips. (Iris PRO procs zitten allemaal boven de 40 watt)
Op een paar schoonheidsfoutjes blijft de kern van mijn standpunt nog steeds valide: Silvermont zal op elk vlak de snelste processor zijn, zowel voor smartphones als voor tablets. Zowel op verbruik, performance als op performance/watt. Zowel tegen AMD, Qualcomm als ARM. De gpu lijkt ook niet slecht te worden, maar ik denk dat het duidelijk is dat Silvermont vooral op de processor en het verbruik gericht was.Het lijkt erop dat je onderbouwing toch nog het meest gestoeld is op, relatief optimistische, speculatie.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand