[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.319 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Hardware.fr doet er nog een klein beetje informatie bij. Ze schatten Kaveri op ~210mm2. Richland en Trinity zijn 246mm2 op 32nm, wat bij een lineaire schaling ~187mm2 zou zijn. Kaveri lijkt er dus net iets meer dan 20mm2 bij te doen.

http://translate.googleus...4JosJvv-0lfSwoC8RyjWJqeZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
Het eerste mini-ITX kabini (jaguar quad core) moederbord?

http://www.techpowerup.co...miles-for-the-camera.html

niet briljant maar ziet er netjes uit op de kleine fan na.

hoop dat er snel meer zullen volgen want ik wil er zo een gaan halen voor mijn server/htpc.

nog niks bekent over de prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Countess op 05-06-2013 16:16 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat hij gewoon passief kan koelen. De heatsink in mijn laptop heeft geen problemen om ~10w sustained passief te koelen, zelfs uren achter elkaar. (bij 62° gaat de fan aan). Dan moet ~15w van kabini toch ook niet het grootste probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:43
Ik hoop eigenlijk op een LGA soortige socket, minder risico met de pinnen op de cpu... Kwam er tijdens de laatste onderhoudsbeurt achter dat er 2 pinnen van mijn 1090T een ielepiele stukje scheef staan.... (alles werkt gewoon maar ik ben wel wat huiveriger...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 15:25:
True. Al is Richland volgens mij gewoon Trinity met een nieuwe stepping.
Helemaal fout ;) , Piledriver+ zit in Richland er zijn sommige dingen die verkeerd waren in Trinity verbetert En een paar verbeteringen waaronder Idle gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Astennu schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:25:

(bij HWI werd het nog trager dan 1600 MHz :/)
Nee bij HWI hebben ze Richland op 1866MHz getest. Vandaar dat ik zei dat ze het daar beter doen dan bij Tweakers.

[ Voor 13% gewijzigd door madmaxnl op 05-06-2013 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Dresdenboy, actief blogger en gerespecteerd S|A forumposter, claimt dat Kaveri ommenabij de 245mm2 zit. Dat is dan opeens ~35mm2 meer dan eerder werd aangenomen.

Bovendien lijkt FM2+ een feit, forward compatible met Trinity/Richland, waar Kaveri dan weer niet op een FM2 bord zou gaan werken. Kaveri lijkt 1 pinnetje extra te gaan krijgen.

http://wccftech.com/amd-f...patible-trinity-richland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
245mm2 is nog altijd niet zo groot. Llano (32nm) is 228mm2 en Trinity (32nm) is 246mm2, Ivy Bridge (22nm) daarentegen is maar 160mm2.

Een nieuw socket moet eigenlijk ook wel met de nieuwe HSA functionaliteiten, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
DCG909 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 17:20:
Ik hoop eigenlijk op een LGA soortige socket, minder risico met de pinnen op de cpu... Kwam er tijdens de laatste onderhoudsbeurt achter dat er 2 pinnen van mijn 1090T een ielepiele stukje scheef staan.... (alles werkt gewoon maar ik ben wel wat huiveriger...)
Ik niet. Dan heb je de pinnetjes op je moederbord weer die krom buigen en die zijn nog veel iritanter te herstellen dan de CPU pinnetje.
Als ik mag kiezen gewoon de ouderwetse socket. Werkt prettiger en veiliger dan LGA.
Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 17:38:
[...]

Helemaal fout ;) , Piledriver+ zit in Richland er zijn sommige dingen die verkeerd waren in Trinity verbetert En een paar verbeteringen waaronder Idle gebruik.
Oke dat wist ik niet. Alleen maar mooi :)
madmaxnl schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:06:
[...]

Nee bij HWI hebben ze Richland op 1866MHz getest. Vandaar dat ik zei dat ze het daar beter doen dan bij Tweakers.
Ze hebben ook ergens verteld dat ze wel 2133 getest hebben maar die resultaten waren extreem slecht. De review zelf is inderdaad niet op 2133 getest.
madmaxnl schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:34:
245mm2 is nog altijd niet zo groot. Llano (32nm) is 228mm2 en Trinity (32nm) is 246mm2, Ivy Bridge (22nm) daarentegen is maar 160mm2.

Een nieuw socket moet eigenlijk ook wel met de nieuwe HSA functionaliteiten, of niet?
Niet zo groot? je geeft zelf aan dat intel op 160mm2 zit. Dan is 245mm2 veel te veel om echt te kunnen concurreren. Het is alleen maar te rechtvaardigen als de CPU ook veel sneller zou zijn. Maar dat is niet het geval. Volgens mij zit Hasswell met de Iris Pro zit op 264mm2. Maar die Iris Pro is ook een heel stuk sneller dan Richland qua GPU :'( hopelijk kan Kaveri daar weer wat aan doen.

Maar ik hoop toch dat die Die richting de 210mm2 is ipv 240.

[ Voor 56% gewijzigd door Astennu op 06-06-2013 07:38 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 07:30:
Niet zo groot? je geeft zelf aan dat intel op 160mm2 zit. Dan is 245mm2 veel te veel om echt te kunnen concurreren. Het is alleen maar te rechtvaardigen als de CPU ook veel sneller zou zijn. Maar dat is niet het geval. Volgens mij zit Hasswell met de Iris Pro zit op 264mm2. Maar die Iris Pro is ook een heel stuk sneller dan Richland qua GPU :'( hopelijk kan Kaveri daar weer wat aan doen.
De goedkoopste iris pro SKU is $468...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 07:52:
[...]

De goedkoopste iris pro SKU is $468...
Het gaat er mij niet om wat Intel er voor vraagt. Het gaat er om wat het kost. Elke mm2 kost geld. En als je als AMD zoals afgelopen jaren met een 240+mm2 chip moet concurreren tegen een 160mm2 chip weet je dat je winst marges heel veel kleiner zijn dan die van de concurrent.

AMD verdient er nog net wat aan. Waar intel dikke winst zou halen als ze de chips voor het zelfde bedrag zouden verkopen. Maar sterker nog intel kan er veel meer voor vragen dus ze maken nog veel meer winst.

Dat is ook de rede dat die Iris Pro zo duur is. CPU gedeelte is veel sneller dan Richland en het GPU gedeelte nu ook. De chip is wel veel groter dan Ivy Bridge of een GT2 Hasswell. Maar omdat de prestaties verder goed zijn en er geen concurrentie is in dit segment van "APU's" komen ze er mee weg.

Losse nVidia MXM kaarten zijn ook niet goedkoop. Weet iemand wat de meer prijs is van een 650M ten opzichte van een laptop zonder dedicated kaart?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In elk geval minder dan de meerprijs van een iris pro tov. standaard quadcore. Dus < $150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 08:47:
In elk geval minder dan de meerprijs van een iris pro tov. standaard quadcore. Dus < $150.
Dan is een Iris Pro niet interessant. 650M is immers nog een stuk sneller.
Maar goed dan nog steeds als je kijkt naar de Hasswell GT2 met 177mm2. Qua GPU wint AMD het dan wel van de GT2 maar nVidia kan die chips als het moet nog veel goedkoper verkopen en toch nog winst maken.

En dat is waar het mij om ging. Daarom hoop ik dat AMD rond de 210mm2 uit kan komen en toch nog een hele mooie prestatie winst kan laten zien. Intel heeft dat ook gedaan met de stap van SB naar IB. En Hasswell is ook maar iets van 10% groter geworden. (GT2) En bied +- ook 5-10% betere prestaties (GPU is wel een stuk sneller dan de IB GT3).

Dus in dat opzicht zou het denk ik goed voor AMD zijn om ook een kleinere chip te hebben zodat ze makkelijker op prijs kunnen concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 08:53:
[...]

Dan is een Iris Pro niet interessant. 650M is immers nog een stuk sneller.
Natuurlijk wel. De iris pro heeft een veel lager TDP dan quadcore + gt 650m, bovendien bespaar je enorm veel board space omdat je een chip minder hebt. Ik neem aan dat je weet waarom de MBP 13" sinds het verlopen van de chipset licenties van nvidia geen GPU meer heeft gehad? Er is simpelweg niet genoeg ruimte voor 3 grote chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 08:59:
[...]

Natuurlijk wel. De iris pro heeft een veel lager TDP dan quadcore + gt 650m, bovendien bespaar je enorm veel board space omdat je een chip minder hebt. Ik neem aan dat je weet waarom de MBP 13" sinds het verlopen van de chipset licenties van nvidia geen GPU meer heeft gehad? Er is simpelweg niet genoeg ruimte voor 3 grote chips.
Nee daar ben ik niet van op de hoogte. Apple boeit me niet zo veel. Ben totaal geen Apple fan :)
Ik las wel op Anandtech dat Apple had lopen aandringen voor een snellere iGPU. Dat is in ieder geval gelukt.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 06-06-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nieuwe nieuwe Richland APU's clocken goed over!:

Afbeeldingslocatie: http://img845.imageshack.us/img845/9962/6800khlcpuz570lc.png

LN2:
Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/screenshot/2817889.png
Real vcore = 2.1V ~ 2.15V

No 3D results because old LN2 bios (1.02Y) for FM2A85X Extreme6 kills 3d performance on Richland, don't know why but for example, the 3dmark06 result is +/- 2000 marks worse than it should be with this bios...

Anyway, Richland is great! Tons of fun benching this thing...
Extreme overclocking :) ze halen in ieder geval aanzienlijk hogere clocks dan met Trinity.

[ Voor 49% gewijzigd door Astennu op 06-06-2013 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Het LN2 resultaat is wel bereikt met 1 modules uitgeschakeld, wel raar dat er toch aangegeven staat dat er maar één core beschikbaar is. Kun je ook van 1 module apart één core uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

In de screenshot erboven staan vier cores en vier threads aangegeven. Volgens mij verschillen die aantallen enkel in geval van een Intel-CPU met hyperthreading, niet in het geval van AMD met Bulldozermodules. Dat is dus drie cores uitgeschakeld, indien mijn verhaal klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Astennu schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 08:43:
Het gaat er mij niet om wat Intel er voor vraagt. Het gaat er om wat het kost. Elke mm2 kost geld. En als je als AMD zoals afgelopen jaren met een 240+mm2 chip moet concurreren tegen een 160mm2 chip weet je dat je winst marges heel veel kleiner zijn dan die van de concurrent.

AMD verdient er nog net wat aan. Waar intel dikke winst zou halen als ze de chips voor het zelfde bedrag zouden verkopen. Maar sterker nog intel kan er veel meer voor vragen dus ze maken nog veel meer winst.
Intel is nog altijd in de positie om spierballengedrag te vertonen, wat zo zijn gevolgen heeft voor AMD. Maar goed, Llano en Trinity zijn dan misschien groter (alhoewel op 28nm het verschil heel klein zou zijn met ~180mm2), ze hebben ook altijd superieure grafische prestaties gehad, wat een verkoopargument is en blijft. Zelfs Intels HD4600, de gangbare GPU voor Haswell, kan niet tippen aan Trinity, laat staan Richland. Richland met 2133MHz of OC 2400MHz geheugen komt bovendien dicht genoeg bij Iris om Iris totaal negeerbaar te maken.
Dat is ook de rede dat die Iris Pro zo duur is. CPU gedeelte is veel sneller dan Richland en het GPU gedeelte nu ook. De chip is wel veel groter dan Ivy Bridge of een GT2 Hasswell. Maar omdat de prestaties verder goed zijn en er geen concurrentie is in dit segment van "APU's" komen ze er mee weg.

Losse nVidia MXM kaarten zijn ook niet goedkoop. Weet iemand wat de meer prijs is van een 650M ten opzichte van een laptop zonder dedicated kaart?
Iris Pro is vooral duur omdat het zeker niet goedkoop is zo'n package te maken en Intel hoge marges wil behouden. Het maakt ook dat Iris Pro eigenlijk een onproduct is. Als je betaalbare ultrabooks wil maken, heb je een groot probleem, als de processor al 400+ dollar kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YouTube: AMD Computex 2013 - Press Conference

AMD press conference van Computex 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

Mini-ITX moederborden met AMD Kabini SoC

Wat is dit nu weer voor een onzin, waarom zit overal z'n herrie maker op :F Wat ik ook niet snap is dat overal twee geheugen sloten op zitten. Daar heb je dus geen ene donder aan. Je moederbord wordt er duurder door (verwaarloosbaar, maar het gaat om het principe van verspilling) en gaat in het geval van twee geheugen reepjes meer verbruiken. Maar goed er zullen altijd retards zijn die hier 8GB of 16GB op willen prikken, je hebt er niks aan. Enige rede voor zoveel geheugen wat ik kan bedenken is het draaien van virtuele machines hierop, wat niet aan te raden valt, al prop je er 32GB op.

Of je moet al liggen photoshoppen met een dergelijke systeem...

Bron.

[ Voor 65% gewijzigd door madmaxnl op 08-06-2013 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn best servertaken waar 16GB beter is dan 8GB, maar je niet per definitie een hele snelle CPU nodig hebt. Daarnaast heeft de IGP wel profijt van dual-channel (gokje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dat is het hem nu juist, hier zit geen dual-channel IMC in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:55
madmaxnl schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 14:16:
Dat is het hem nu juist, hier zit geen dual-channel IMC in.
Lijkt mij dat alleen het Asrock moederbord single channel heeft. Op de specs fotos van ECS en Asus wordt Dual Channel vermeld.

http://www.computerbase.d...-von-asrock-asus-und-ecs/

Edit: Ok, duidelijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door Lambo LP670 SV op 08-06-2013 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Kabini/Temash heeft v.z.i.w. helemaal geen dual-channel geheugen controller aan boord (IMC/Integrated Memory Controller).
  • 28 nm lithography of TSMC
  • 4 "Jaguar" CPU cores
  • about 110 mm² die size (estimation)
  • 32 + 32 KB L1 cache for data and instructions (per core)
  • 2 MB L2 cache (total)
  • SSE (1, 2 graphics unit (DirectX-11.1, 128 GCN shader)
  • UVD 4.2 v, 3, 3S, 4.1, 4.2, 4A), x86-64, AES, AVXintegratedideo decoder, VCE 2.0 encoder
  • Single channel DDR3(L) memory controller up to 800 MHz (DDR3-1600)
  • integrated Southbridge (PCIe 2.0, SATA-III, USB 3.0, HD Audio)
Bron

ASUS en ESC zitten ernaast, niet voor niets dat MSI nog even dat bij hun eigen bordje heeft weggehaald of wat staat er volgens jullie achter de witte stikker.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/7033/Kabini.jpg

Daarnaast heeft het Asrock bordje wel gewoon twee geheugen sloten, maar geen dual-channel. Blijkbaar is Asrock de enige fabrikant die begrijpt dat twee geheugen sloten niet ook meteen betekent dat je dual-channel hebt.

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/4/9/9/4/8/7_m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/4/9/9/4/8/8_m.jpg

Logisch dat Kabini en Temash geen dual-channel ondersteuning hebben. Diezelfde chip moet namelijk ook in tablets terecht komen en daar is nu niet echt plaats voor dual-channel. Daarnaast zal de performance verbetering van single- naar dual-channel het wel niet waard zijn. Ook verbruikt dual-channel veel meer dan single-channel, namelijk een factor twee t.o.v. dual-channel (1x4GB single-channel versus 2x2GB dual-channel). Wel moet hierbij opgemerkt worden dat de totale systeem performance relatief harder kan stijgen dan het totale stroomverbruik, dit hangt af van in hoeverre single-channel een bottleneck vormt. Een dual-channel geheugen controller neemt ook meer ruimte in beslag, m.a.w. een grotere die size (hogere kosten en een hoger verbruik).

[ Voor 37% gewijzigd door madmaxnl op 08-06-2013 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Waar maak je je druk om? Is gewoon een copy/paste foutje en niet eens zo'n vreemde, eentje die je vrij snel maakt zelfs.

Overigens zou er in Kabini echt wel plaats zijn voor een dual-channel geheugencontroller, alleen echt veel nut zal het niet hebben. DDR3 1600MHz moet genoeg bandbreedte leveren, dual-channel zal naar alle waarschijnlijkheden niet heel veel winst op leveren. Voor Temash zal idd gelden dat er weinig ruimte voor is, maar nut heeft het natuurlijk totaal ook niet, daarom zal die er ook niet komen.

En waarom er 2 geheugensloten op de moederborden zitten? Omdat het zo weinig extra kost en toch wel erg handig is. Meer dan 8GB kost anders nogal veel en meer dan 16GB is dan niet eens mogelijk.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Het geheel kwam voort uit de frustratie over die kleine, waarschijnlijk, herrie makende ventilator. Altijd leuk als ik mezelf analyseer. Want inderdaad, waar maak ik me druk om hehe :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was het ook niet zo dat deze SOC ook nog eens de groene versie van geheugen op 1.2V of lager ondersteunde ?

Druk maken nee duidelijk zijn het ook nog eens kunnen laten zien is alleen maar goed :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:42:
[...]

Nee daar ben ik niet van op de hoogte. Apple boeit me niet zo veel. Ben totaal geen Apple fan :)
Ik las wel op Anandtech dat Apple had lopen aandringen voor een snellere iGPU. Dat is in ieder geval gelukt.
Aangezien Apple de grootste klant is van Intel boeit het hen dan weer wel. Maar buiten Macbook Pro's gaan we denk ik weinig laptops met Iris Pro chips zien in de praktijk. Zoals wel vaker zijn voor ons tweakers de goedkopere varianten een stuk interessanter, en ook in vergelijking met Richland. Dat er ergens hoog aan de prijslijst een onbetaalbare Haswell staat zal AMD een stuk minder interesseren dat hoe de mid/low end chips in de markt gezet worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 09-06-2013 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 18:07

Yen

Nu we weten dat de A10-6800k een tikkeltje sneller en efficienter is dan zijn voorganger vraag ik me af hoe de verhouding is tussen de A8-6600k en A10-5800K. De specificaties van beide vertonen op veel vlakken gelijkenissen en de prijs is ook gelijklopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Yen schreef op maandag 10 juni 2013 @ 13:29:
Nu we weten dat de A10-6800k een tikkeltje sneller en efficienter is dan zijn voorganger vraag ik me af hoe de verhouding is tussen de A8-6600k en A10-5800K. De specificaties van beide vertonen op veel vlakken gelijkenissen en de prijs is ook gelijklopend.
Op CPU gebied heeft de 6600K een iets hogere basis-clock, waardoor deze in sommige situaties een heel klein beetje beter kan presteren, maar op GPU gebied heeft de 6600K een groot nadeel. In plaats van 6 CU's op 800MHz, heeft de 6600K slechts 4 CU's op 844MHz. Die 44MHz extra zal nooit kunnen compenseren voor de 2 ontbrekende CU's.

Je moet hem dan ook niet met de 5800K vergelijken, maar met de 5600K. Dat de prijzen momenteel nog hoger liggen, is niet zo heel erg vreemd, aangezien de producten nog maar amper op de markt zijn verschenen. Zodra de spoeling van 5xxx producten dun begint te worden en de 6xxx producten meer en meer beschikbaar zijn, zullen de prijzen van de 6K serie ook wel snel wat dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het voordeel is dat de A10-6800K behoorlijk overclocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 12:14
AMD Unleashes FX-9590 5 GHz Processor

http://news.softpedia.com...X-Processors-360167.shtml

http://www.chiploco.com/amd-fx-9590-5-ghz-processor-25479/
In fact, the rumor was just half of it. FX-9000 stands for a line of CPUs, not just one processor. There is a 5 GHz chip, as well as a slightly slower one, for now.

Specifically, the FX-9590 runs at 5 GHz (that's the maximum Turbo Core 3.0 setting) while the FX-9370 has a top speed of 4.7 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Wel een mooie prestatie ondanks het hoge TDP. Er zijn genoeg 8350's die het niet halen met lucht cooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Geeft toch aan dat het best lekker loopt met het 32nm proces van GloFo. Met de move naar 28nm eind dit jaar zullen we wel meer van dit soort 5+ GHz gebakjes krijgen.

[ Voor 39% gewijzigd door Dreamvoid op 11-06-2013 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:19:
Geeft toch aan dat het best lekker loopt met het 32nm proces van GloFo. Met de move naar 28nm eind dit jaar zullen we wel meer van dit soort 5+ GHz gebakjes krijgen.
Ja die hebben ze opzich wel redelijk onder controle.
Mja nu is het gewoon te groot als je het vergelijkt met de 22nm en straks 14nm van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
In de comments werd er gelinked naar een test van bit-tech met betrekking tot verbruik onder OC.

http://www.bit-tech.net/h...1/06/amd-fx-8350-review/7

Als je dan kijkt naar de FX-8130 en 8150 zie je dat de OC (naar respectievelijk 4.6 en 4.8) er voor zorgt dat het verbruik stijgt met 340W, dus in totaal verbruikt die CPU op zichzelf 450W overgeclocked 8)7

Wanneer we naar de FX-3850 kijken zien we dat deze 'maar' 269W nodig heeft voor 4.8GHz.
Dus in dat opzicht zijn de 2 nieuwe FX's redelijk zuinig met 220W voor 5GHz en heeft AMD toch weer aan de weg getimmerd.

Overigens vraag ik me af of de testen wel betrouwbaar zijn. Een 450W CPU lijkt me niet makkelijk/onmogelijk? te koelen en zal ook wel wat vragen van het moederbord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Z'n FX-9590 pakken en flink terug clocken en undervolten kan dus wel eens een relatief zuinige CPU opleveren alhoewel ze Intel op dat gebied, zeker m.b.t. performance, niet kunnen verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Wat ik zelf wel een interessant gevolg vond van Richland is juist de CPU-performance. De GPU-loze Athlonvariant wordt hier vaak aangeraden als CPU voor een budgetgame-PC, en met een verbeterde performance maar een niet significant hogere prijs, plus gewoon huidige voordelige moederborden te kunnen gebruiken wordt het alleen maar beter.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:40:
[...]

Ja die hebben ze opzich wel redelijk onder controle.
Mja nu is het gewoon te groot als je het vergelijkt met de 22nm en straks 14nm van Intel.
Ja, als je bedenkt wat voor een monster Haswell-EX moet gaan worden (een 15 core cpu op 22nm, rond de 240 mm2 die size, max zes sockets en DDR4, ws ergens tussen de 160 en 200W TDP en een prijskaartje can 1000+ dollar) dan zakt de moed je wel in de schoenen, ook als je IBM of Oracle heet is dat niet meer bij te benen. Maar dat is een nicheprodukt, het is voor AMD gewoon goed nieuws dat een arch die het moet hebben van hoge clocks, die ook kan halen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 12-06-2013 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
DDR4 zal zeker in het begin niet goedkoop zijn. Dus dit is voor de "lonely few" die prijs/prestatie waarschijnlijk niet zo belangrijk achten alhoewel we hierover pas echt wat kunnen zeggen als we de prijzen weten. Maar doorgaans mikken bedrijven op de sweetspot m.b.t. prijs/prestatie zowel bij aanschaf als in gebruik (stroomverbruik dus). Enkel voor specifieke doeleinde wordt hier van afgeweken.

[ Voor 7% gewijzigd door madmaxnl op 12-06-2013 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Klopt, maar dit soort exoten zijn gewoon technisch erg interessant (net als bv de SPARC T5), het zijn geen produkten voor de massamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:19:
Daar heb ik nou juist een hard hoofd in , geklooi met gobal foundries met de originele Bulldozer is nog steeds iets wat AMD een hoop ellende heeft veroorzaakt (Vishera prestaties zou eigenlijk gehaald moeten zijn).

Laat ze maar eerst eens kijken hoever in de 4Ghz ze kunnen komen zonder opnieuw extra prik nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
True, maar een 32 nm cpu op 5 GHz klokken, dat is IBM, Oracle en Intel nog niet gelukt (vergeet niet, de 32nm Sandy Bridge-E is tot eind dit jaar nog steeds Intel's vlaggeschip), dus iets doen ze daar wel goed bij GloFo.

Sandy Bridge-EP - 2.3 miljard transistors - max 3.4 GHz - 32nm
SPARC T5 - 1.5 miljard transistors - max 3.6 GHz - 28nm
Power7+ - 2.1 miljard transistors - max 3.8 GHz - 32nm
Vishera - 1.2 miljard transistors - max 5 GHz - 32 nm

Het is idd te hopen dat we met de move naar hun 28nm node niet van vooraf aan beginnen met ellende.

[ Voor 71% gewijzigd door Dreamvoid op 12-06-2013 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
Dreamvoid schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 08:52:
True, maar een 32 nm cpu op 5 GHz klokken, dat is IBM, Oracle en Intel nog niet gelukt (vergeet niet, de 32nm Sandy Bridge-E is tot eind dit jaar nog steeds Intel's vlaggeschip), dus iets doen ze daar wel goed bij GloFo.

Het is idd te hopen dat we met de move naar hun 28nm node niet van vooraf aan beginnen met ellende.
nu vergelijk je wel een cpu voor enthusiasts met cpu's voor servers
bij die laatste categorie is performance/watt zeer belangrijk
het kan dus best zijn dat Power7+ (die trouwens tot 4,4GHz te koop is) perfect op 5GHz kan, maar dat deze dan te veel verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Vishera voor servers zijn er meestal twee. Dus twee dies op één package waardoor je dus 16 cores binnen één CPU hebt. Ze hebben jammer genoeg hun 10 core varriant en daardoor dus ook hun 20 core varriant van de planning gehaald.

Maar wtf zijn we eigenlijk aan het doen, transistors, productie procedé en maximale clocksnelheid met elkaar aan het vergelijken? Welke correlatie m.b.t. prijs, prestatie of verbruik kunnen we hierin ontdekken? Geen voor zover ik weet dus het heeft weinig zin naar deze dingen te kijken aangezien ze de middelen zijn en niet het doel. Doel is die size (prijs, verbruik en productie procedé), prestatie (clocksnelheid, maar de prestatie hangt van zoveel meer af dan enkel en alleen de clocksnelheid, clocksnelheid zelf is ook afhankelijk van een aantal factoren) en vervolgens is er nog het verbruik (welke ook weer afhangt van die size, productie procedé, architectuur en clockselheid).

[ Voor 50% gewijzigd door madmaxnl op 12-06-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 15:51
Iemand die deze blog kent: http://amdfx.blogspot.be/

Betrouwbaar, of gewoon losse flodder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
5GHz op 28nm (bulk) gaat niet lukken. 32nm SOI is terug te herleiden naar toen GloFlo nog van AMD was, vanaf begin K8 periode (Athlon 64). Met de keuze voor bulk hebben ze verbruik/performance ingeruild voor productie capaciteit en flexibiliteit van fabrikage (was vroeger niet mogelijk omdat Intel vereiste dat een x procent van de chips door AMD zelf geproduceerd werd). AMD heeft interesse in FD-SIO; alles kan nog ;) :

http://semiaccurate.com/2...-out-a-2-5ghz-phone-chip/

Waarschijnlijk zal deze tech pas voor chips geproduceerd voor 20nm en lager worden gebruikt.

[ Voor 41% gewijzigd door C.Hariri op 12-06-2013 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Toettoetdaan schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 15:38:
Iemand die deze blog kent: http://amdfx.blogspot.be/

Betrouwbaar, of gewoon losse flodder?
Geen idee, ken de blog niet, maar echt betrouwbaar ziet het er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu

Mja clockspeeds zegt zo weinig. Zie ook de P4. De laatste versie daar van deed stock ook 5GHz. Echter is deze nooit op de markt gekomen. Ik weet even niet meer hoe de opvolger van Cedar Mill hete. Maar die clockte erg hoog. Echter was de C2D toch wel sneller dus hebben ze hem geschrapt.

Maar opzich wel leuk dat AMD 5GHz gehaald heeft. Alleen is het verbruik ook gigantisch hoog.

Ik zie AMD geen 28nm gebruiken voor hun next Gen FX. Wel voor de APU's maar niet voor de FX lijn. Dan heb je toch een high end process nodig. En ik vraag me af of er wel iets zoals 28nm SOI is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 08:47:
[...]
Ik zie AMD geen 28nm gebruiken voor hun next Gen FX. Wel voor de APU's maar niet voor de FX lijn. Dan heb je toch een high end process nodig. En ik vraag me af of er wel iets zoals 28nm SOI is.
Dat Steamroller op de map staat bij AMD dit jaar is het bekend, dat AM3+ het laatste kunstje wordt voor deze reeks Bulldozer CPU en staat voor 28nm op de map zou ergens in laat 2013 or begin 2014 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 10:37:
[...]

Dat Steamroller op de map staat bij AMD dit jaar is het bekend, dat AM3+ het laatste kunstje wordt voor deze reeks Bulldozer CPU en staat voor 28nm op de map zou ergens in laat 2013 or begin 2014 uitkomen.
Zo ver ik heb gezien was er geen nieuwe FX met Steamroller op 28nm aangekondicht. en ook geen nieuwe AM3+ cpu. Volgens mij is dat niet bekend.
Dat 28nm er komt is zeker. Maar dat is de Kaveri APU met GCN en steamroller cores.

Edit:
Dit is de laatste roadmap die bekend is:
Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/02/amd2013roadmapdantetktk-1328207062.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 13-06-2013 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

Maar opzich wel leuk dat AMD 5GHz gehaald heeft. Alleen is het verbruik ook gigantisch hoog.
Ja dat krijg je als vermogen lineair toeneemt met de frequentie. Indirect neemt het zelf kwadratisch toe aangezien je voor hogere frequenties een hoger voltage nodig hebt.

De alom bekende formule die hier bij hoort is: P=C*U2*f waarbij P vermogen is, C een vaste waarden afhankelijk van het productie procedé, U voltage en f de klokfrequentie.

Het is dus m.b.t. de efficiëntie het beste om met zo weinig mogelijk transistors, op een zo laag mogelijk productie procedé bij een zo laag mogelijke klokfrequentie en voltage een zo hoog mogelijke prestatie te bewerkstelligen.

In deze theoretische formule zijn dingen als lekstroom weggelaten.

[ Voor 4% gewijzigd door madmaxnl op 13-06-2013 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik dacht dat Global Foundries gewoon naar 28nm SHP (PD-SOI) over gaan na 32nm, Kaveri daarop gaat bakken en daarna de FX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 15:24:
[...]

Ik dacht dat Global Foundries gewoon naar 28nm SHP (PD-SOI) over gaan na 32nm, Kaveri daarop gaat bakken en daarna de FX?
Geen idee. De focus lag in ieder geval als eerste op 28nm bluk. Dat zou er moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 13-06-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
TSMC's 28nm bulk is er inderdaad al (Temash/Kabini).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 11:11:
[...]

Ja dat krijg je als vermogen lineair toeneemt met de frequentie. Indirect neemt het zelf kwadratisch toe aangezien je voor hogere frequenties een hoger voltage nodig hebt.

De alom bekende formule die hier bij hoort is: P=C*U2*f waarbij P vermogen is, C een vaste waarden afhankelijk van het productie procedé, U voltage en f de klokfrequentie.

Het is dus m.b.t. de efficiëntie het beste om met zo weinig mogelijk transistors, op een zo laag mogelijk productie procedé bij een zo laag mogelijke klokfrequentie en voltage een zo hoog mogelijke prestatie te bewerkstelligen.

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Deze discussie ging hier al een tijdje rond op kantoor. Wij overwegen hier namelijk een overstap van een i5 richting een van de nieuwere processoren van AMD ;)

[FLAG: 3ZbCdF6h]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
[...]

Als ik naar jouw formule kijk dan zorgt alleen de spanning al voor een kwadratische toename zelfs al blijft de frequentie gelijk en dus klopt de uitleg niet helemaal. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Nee klopt, maar indirect neemt het verbruik meer dan kwadratisch toe bij een klokfrequentie ervanuit gaande dat je dus ook meer voltage nodig hebt om stabiel te blijven bij een hogere klokfrequentie. M.a.w. klokfrequentie en voltagen gaan hand in hand. Strikt genomen resulteerd een klokfrequentie verhoging in een lineair oplopend verbruik.

Je kunt dus gerust de klokfrequentie omhoog gooien zonder daarbij het voltage omhoog te gooien, maar dat werkt ook de andere kant uit. M.a.w. dan zou je dus met minder voltage kunnen volstaan. Hierin zou je een mooie optimum krommen kunnen uitzetten waarbij het voltage en daarbij hoogste klokfrequentie voor het hoogste rendement zorgen m.b.t. de prestatie. Of klopt er nou nog geen jota van, van wat ik zeg?

[ Voor 3% gewijzigd door madmaxnl op 13-06-2013 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Afbeeldingslocatie: http://i272.photobucket.com/albums/jj163/idontcare_photo_bucket/Intel%20Core%20i7-2600K/Powerincreaseversusclockspeedincrease.png
Mischien heeft iemand een vergelijkbaar plaatje van een AMD FX cpu, maar dit plaatje beschrijft ook best wel veel :)
Even when optimizing the operating voltage to take advantage of the shmoo-curve, from 1.6GHz to 4.5GHz the 2600K results in an average 7% increase in power usage for every 100MHz increase in its clockspeed.

(I excluded the last 5 measurements from the average, in going from 4.5GHz to 5GHz each 100MHz increase requires an average 10% increase in power usage)
Bron: http://forums.anandtech.c...read.php?t=2227882&page=5
Origineel onderzoek: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2200205
Wat weer verder ging op: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2195927
Interessant leesvoer, en hulde aan 'Idontcare' _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Ik kwam het volgende tegen, erg interessant:

AMD Fix Unleashes x87 Performance, Greatly Improves SuperPI Performance

Helaas wordt mij niet helemaal duidelijk wat diegene nou aangepast heeft. Of het een aanpassing is aan SuperPI of een aanpassing (op de één of andere manier, misschien via het bios??) op de cpu.

edit: zit even naar de video te kijken, hij gebruikt een batch script om de aanpassing te maken. Lijkt me geen aanpassing op SuperPI (gezien hij md5 checksum laat zien).

edit2: op xtremesystems.org een forum thread gevonden waar de tester een topic heeft aangemaakt, blijkbaar heeft hij de waarde van een register in de cpu aangepast:

http://www.xtremesystems....isode-2-%28SuperPI-x87%29

[ Voor 36% gewijzigd door The Flying Dutchman op 14-06-2013 14:11 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

True, maar een 32 nm cpu op 5 GHz klokken, dat is IBM, Oracle en Intel nog niet gelukt .
Jawel, ze brengen het gewoon niet mainstream uit omwille van een te hoge stroomverbruik en de marginale winst tov bvb de standaardklok op bvb een i7. De TDP van dat beestje is ook 220W ... Ben eens benieuwd hoelang die beestjes leven ... Het lijkt meer op een losse flodder die wordt afgeschoten door AMD door nog eens wat aandacht op zich te vestigen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
ze brengen het gewoon niet mainstream uit
"Mainstream" is nou niet het woord wat ik voor SPARC en POWER chips zou willen gebruiken :)

Maar de Power7+ op 3.8 GHz schijnt ook al rond de 200W TDP te draaien. Zo heel triviaal is het echt niet om die naar 5 GHz te jagen.

[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 14-06-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Fake.... Het hele plaatje is transparant behalve waar AMD FX9590 staat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

[...]

C = is het aantal transistors die moeten schakelen, productie proces is niet van belang bijdeze formule. ;)

Immers is de voltage de bepaalden factor voor het schakelen van de transistors, welke maat de transistors hebben is geheel niet van belang. Voltage hangt natuurlijk wel af van productie proces en type transistors, nieuwe transistor kunnen al bij 0.3v schakelen, maar proces is geen onderdeel van de formule.

Overigens zal formule nooit kloppen met de praktijk want je kan nooit 100% alle transistor tegelijk schakelen op hetzelfde moment, ook al belast je de cpu 100% zullen ze nooit allemaal aan staan, schakeling werkt niet op die manier. Sommige transistor zullen juist uit moeten staan als andere aanstaan en zo integer berekening te doen, bijvoorbeeld optellen.

Leuk is om zelf eens een 4bit(of meer) computer te maken met aantal transistor, zul je merken dat zelf bij meest simpele optel computer je al bijna nooit alle transistors aan krijgt, alleen in bepaalde gevallen. Moderne cpu heeft zoveel schakelingen dat altijd wel groot deel uitstaat al ben je nog zo zware taak aan doen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Even iets minder technisch, verwachten jullie dat de nieuwe consoles AMD weer terug op de kaart zetten en er een financieel gezonder bedrijf van gaan maken?

offtopic:
Enerzijds gun ik AMD namelijk mijn centjes omdat er concurrentie voor nvidia en intel moet blijven, anderzijds is de hardware gewoon sub-optimaal voor mijn doeleinden.
Bij mijn 6850 begin ik me namelijk steeds meer te ergeren aan zichtbare tearing en sporadische microstutter(fraps-rate niets mis mee voor mij), waardoor een gtx 7xx of 8xx waarschijnlijk de opvolger gaat worden. Mijn 2500k zal ik niet snel vervangen voor een AMD aangezien een aantal van mijn oudere games zweren bij een i5 op 4+ ghz en ik een redelijk laag stroomverbruik belangrijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eL_Jay schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 13:08:
Even iets minder technisch, verwachten jullie dat de nieuwe consoles AMD weer terug op de kaart zetten en er een financieel gezonder bedrijf van gaan maken?

offtopic:
Enerzijds gun ik AMD namelijk mijn centjes omdat er concurrentie voor nvidia en intel moet blijven, anderzijds is de hardware gewoon sub-optimaal voor mijn doeleinden.
Bij mijn 6850 begin ik me namelijk steeds meer te ergeren aan zichtbare tearing en sporadische microstutter(fraps-rate niets mis mee voor mij), waardoor een gtx 7xx of 8xx waarschijnlijk de opvolger gaat worden. Mijn 2500k zal ik niet snel vervangen voor een AMD aangezien een aantal van mijn oudere games zweren bij een i5 op 4+ ghz en ik een redelijk laag stroomverbruik belangrijk vind.
Het probleem is dat consumenten zich druk gaan maken over cijfertjes, hoe kan je daar druk over maken terwijl de concurrentie gewoon vals speelt op alle platformen. compilers die geen juiste SSE snappen als ze op AMD draaien , dumping van Dell op de markt omdat AMD gewoon veel goedkoper is.

Er zijn te veel redenen om dit te niet te laten schieten hoe kan je een wedstrijd rennen met iemand die de competitie vervalst ?

AMD heeft nooit een behoorlijke succesreeks gehad dus het is wachten tot het tij keert. Je kan niet verwachten dat de achterstand alleen met geld kan worden goed gemaakt. Dus financieel is het niet geweldig belangrijk hun producten zijn dat wel.

Dus al wil je geen AMD cpu kopen koop een Temash tablet :) of Kabini netbook :) . de consoles zullen niet AMD naar de top brengen andere producten wel, het geld van MS, Nintendo en Sony zorgt dat de lichten aan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ik vraag me altijd weer af wat voor oude games dat wel niet zijn, die blijkbaar dusdanig zwaar op 1 core leunen en daarbij dan ook nog eens dusdanig zwaar zijn dat die ene core het amper over de 60fps kan persen met een Intel CPU, maar zwaar in de problemen komt met een AMD CPU.

http://www.guru3d.com/art...performance_review,1.html

Er zijn genoeg reviews te vinden waaruit blijkt dat er ten eerste al relatief weinig verschil is tussen Intel CPU's en AMD CPU's, zodra je op 1920x1080 of hoger gamed, maar waar bovendien ook nog eens uit blijkt dat het geen drol uit maakt dat je je Core i5/7 omhoog duwt naar 5GHz, laat staan 4GHz.

Stroomverbruik blijft dan nog min of meer over als argument. Min of meer, aangezien het overclocken van je i5 nou niet bepaald gunstig is voor je stroomverbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
AMD heeft sinds het 486 / athlon xp / 64 tijdperk er nooit zo goed voorgestaan als nu.

Ze hebben er (sinds kort) enkele vaste inkomsten bij:
- x64 licentie die Intel per chip moet afdragen

- Verkoop console chips (80 euro/usd de stuk heb ik langs zien komen). De PS3 en X360 zijn gezamelijk zo'n 150 miljoen keer verkocht, om je een indicatie te geven.

En (sinds kort) enkele vaste uitgaven af:
- De molensteen om AMD's nek, het onderhouden en competatief houden van het productieproces van GloFlo. AMD kan dit nu outsourcen naar de goedkoopste omdat ze niet minimaal x % zelf moeten produceren. Intel daarentegen heeft een zodanig groot productieoverschot dat Cisco (nieuws: 'Intel gaat Cisco-chips maken') en Altera (http://www.theregister.co...26/intel_altera_fab_deal/) gebruik mogen maken van de foundry van Intel.

- Sterke reductie van lopende projecten. Vergelijk de oude roadmaps (http://www.firingsquad.co...e_2008/images/amdroad.jpg en http://www.xbitlabs.com/i...09/amd_roadmap_mobile.jpg) met wat er uitontwikkeld is (http://images.anandtech.c...20at%202.14.16%20PM.png):

Bulldozer (desktop server) delen de cores met Trinity/Kaveri.
Trinity/Kaveri delen HSA en GPU met Kabini.

Door het modulair design is deze overlap veel makkelijker te maken en onderhouden.

Haswell's CPU prestatie is marginaal tov ivy/sandy bridge. 14nm is waarschijnlijk opgeschoven naar 2015 (http://www.xbitlabs.com/n...From_Intel_s_Roadmap.html)

Voor de chips 2e helft dit jaar is het 22nm (Haswell, Baytrail) vs 28nm (Kaveri, Kabini, ?steamroller?). In de toekomst; Intel zit begin 2015 aan 14nm, AMD wellicht eerder aan 20nm (http://www.xbitlabs.com/n..._20nm_Roadmap_Report.html).

Low-end verwacht ik dat Kabini/Temash zeer competatief is met BayTrail. Bovendien is de eerste eerder uit (verwacht nog deze maand).

Mid/High-end voor is ingewikkelder voor AMD. Op zwaar multithreaded winnen ze prijs/performance. Aan energieverbruik en singlethread moeten ze nog veel doen. Maar daar hebben ze nog tijd voor; opvolger van Haswell komt pas (als je semiaccurate wil geloven) in 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:58
C.Hariri schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 23:28:
AMD heeft sinds het 486 / athlon xp / 64 tijdperk er nooit zo goed voorgestaan als nu.

- Verkoop console chips (80 euro/usd de stuk heb ik langs zien komen). De PS3 en X360 zijn gezamelijk zo'n 150 miljoen keer verkocht, om je een indicatie te geven.

- De molensteen om AMD's nek, het onderhouden en competatief houden van het productieproces van GloFlo. AMD kan dit nu outsourcen naar de goedkoopste omdat ze niet minimaal x % zelf moeten produceren. Intel daarentegen heeft een zodanig groot productieoverschot dat Cisco (nieuws: 'Intel gaat Cisco-chips maken') en Altera (http://www.theregister.co...26/intel_altera_fab_deal/) gebruik mogen maken van de foundry van Intel.

- Sterke reductie van lopende projecten. Vergelijk de oude roadmaps (http://www.firingsquad.co...e_2008/images/amdroad.jpg en http://www.xbitlabs.com/i...09/amd_roadmap_mobile.jpg) met wat er uitontwikkeld is (http://images.anandtech.c...20at%202.14.16%20PM.png):

Door het modulair design is deze overlap veel makkelijker te maken en onderhouden.

Haswell's CPU prestatie is marginaal tov ivy/sandy bridge. 14nm is waarschijnlijk opgeschoven naar 2015 (http://www.xbitlabs.com/n...From_Intel_s_Roadmap.html)

Voor de chips 2e helft dit jaar is het 22nm (Haswell, Baytrail) vs 28nm (Kaveri, Kabini, ?steamroller?). In de toekomst; Intel zit begin 2015 aan 14nm, AMD wellicht eerder aan 20nm (http://www.xbitlabs.com/n..._20nm_Roadmap_Report.html).

Low-end verwacht ik dat Kabini/Temash zeer competatief is met BayTrail. Bovendien is de eerste eerder uit (verwacht nog deze maand).

Mid/High-end voor is ingewikkelder voor AMD. Op zwaar multithreaded winnen ze prijs/performance. Aan energieverbruik en singlethread moeten ze nog veel doen. Maar daar hebben ze nog tijd voor; opvolger van Haswell komt pas (als je semiaccurate wil geloven) in 2015.
Helder, goed samengevat

Daarnaast, er is amper wat bekend over steamroller, waarin ik erg geïnteresseerd in ben, gaat dat nog lukken in 2013? De nieuwe CPU's van AMD de FX-9370 en de FX-9590 (lees: de overgeklokte 8350 op 5 Ghz) zijn interessant, maar worden alleen aan PC-makers verkocht.
"AMD gaat de processors voorlopig niet los verkopen, maar levert alleen aan systeembouwers. De processors moeten aan het begin van de zomer al in systemen verschijnen."

Als Steamroller komt met een mini-itx am3+ moederbord, dan ben ik verkocht.

Speelt graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thamell schreef op zondag 16 juni 2013 @ 10:06:
[...]

Helder, goed samengevat
Moet je wel bij bedenken dat AMD zijn cpu moet verkopen als Intel weer gaat dumpen is het niet goed.
Daarnaast, er is amper wat bekend over steamroller, waarin ik erg geïnteresseerd in ben, gaat dat nog lukken in 2013?
op FM2+ wel daar zul je Steamroller zien maar op AM3+ is nog steeds niet bekend wat er gaat gebeuren, omdat nu de 5ghz Vishera er aankomt weet je eigenlijk al dat dit jaar (misschien helemaal op het einde) geen Steamroller voor AM3+ komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dahakon schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 23:02:
Stroomverbruik blijft dan nog min of meer over als argument. Min of meer, aangezien het overclocken van je i5 nou niet bepaald gunstig is voor je stroomverbruik...
Qua performance per watt levert AMD natuurlijk niets dat in de buurt komt van de vlotte AMD's. Sure, een i5 met fikse overclock is niet heel zuinig (al valt het op zich reuze mee), maar als je daar een FX-chip tegenover zet wordt je absoluut zuur van het verbruik daarvan. Bij stock vs. stock en overclock vs. overclock delft AMD helaas nog het onderspit.

Overigens kan ik me ook niet helemaal vinden in jouw conclusies uit de review die je aanhaalt, maar goed, dat is maar net wat je ergens in leest natuurlijk. We kunnen het er in ieder geval over eens zijn dat het gat tussen Intel en AMD wat spellen betreft een stuk kleiner geworden is dan het niet lang geleden nog was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:58
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 10:19:
[...]

Moet je wel bij bedenken dat AMD zijn cpu moet verkopen als Intel weer gaat dumpen is het niet goed.

[...]

op FM2+ wel daar zul je Steamroller zien maar op AM3+ is nog steeds niet bekend wat er gaat gebeuren, omdat nu de 5ghz Vishera er aankomt weet je eigenlijk al dat dit jaar (misschien helemaal op het einde) geen Steamroller voor AM3+ komt.
Ik dacht dat het wel vrij zeker was dat Steamroller op AM3+ zou komen. Specifiek heb ik het dan over de opvolger de FX8350.

Maar stiekem is er nog niets officieel bekend, ben benieuwd wanneer de marketingmachine op gang komt.

Speelt graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 10:19:
[...]

[...]

Inderdaad. Vishera was ook veel later dan Trinity. De FM2 lijn is voor AMD belangrijker. Daar verkopen ze er veel meer van de de focus licht daarom ook bij die product lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thamell schreef op zondag 16 juni 2013 @ 10:31:
[...]

Ik dacht dat het wel vrij zeker was dat Steamroller op AM3+ zou komen. Specifiek heb ik het dan over de opvolger de FX8350.
Die komt uit maar niet meer dit jaar die gaat naar 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
En ik acht de kans vrij groot dat die steamroller opvolger iets anders dan AM3 gebruikt.
Als je daar op gaat hopen kan het zijn dat je dan teleurgesteld bent.

Maar het zou kunnen dat hij misschien toch nog voor AM3+ uit komt. Maar AM3 gaat al heel erg lang mee. Het is dan ook maar de vraag of oude AM3 moederborden de nieuwe CPU's wel kunnen ondersteunen.

[ Voor 38% gewijzigd door Astennu op 18-06-2013 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Waar ik benieuwd naar ben is of dit ook nog iets doet voor andere applicaties. SuperPi is leuk. Maar voor het dagelijks gebruik heb je er weinig aan.

Ik kan me voorstellen dat dit voor oude applicaties aardig wat kan schelen. Ik vraag me ook af waarom AMD dit niet gebruikt. Kan me niet voorstellen dat ze het vergeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Astennu schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 10:45:
[...]

Waar ik benieuwd naar ben is of dit ook nog iets doet voor andere applicaties. SuperPi is leuk. Maar voor het dagelijks gebruik heb je er weinig aan.

Ik kan me voorstellen dat dit voor oude applicaties aardig wat kan schelen. Ik vraag me ook af waarom AMD dit niet gebruikt. Kan me niet voorstellen dat ze het vergeten zijn.
CPU physx van nVidia zouden (afgezien van de laatste verzies) nog veel x87 gebruiken, maar ook sommige game engines die al lang mee gaan. (Ik heb Scyrim voorbij zien komen http://forums.steampowere.../showthread.php?t=2321925)

Verder is het natuurlijk gek dat AMD optimalisaties laat liggen, zeker gezien ze wisten dat SuperPI een van de standaard tests is voor nieuwe CPU's, omdat deze tool al erg lang mee gaat. Als ze deze x87 optimalisaties zelf hadden gedaan voor de release van Bulldozer hadden ze toch wat imago schade kunnen beperken.

En het laat je natuurlijk afvragen wat ze nog meer laten liggen, maar gelukkig doet The Stilt dat ook:
After the fix has been released, I'll start fine tuning prefetchers and predictors to see if there is any general or application specific improvements to be juiced out of Bulldozer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mmmh heel interessant. Dit zijn echt grote verschillen!
Ik ben heel benieuwd wat er nog meer naar boven komt.

En vooral benieuwd naar AMD's reactie. Die lui lezen dit soort dingen ook. Het is alleen de vraag of je ooit een officiële reactie zal krijgen.

Daarnaast is het ook de vraag of intel ook niet van dit soort dingen heeft. En daar ook nog meer te halen valt.
Maar we zullen zien hoe dit zich ontwikkeld. Ik en mijn broer hebben geen AMD FX meer. Hij heeft er een tijdje een gehad maar is nu ook over naar een i7 3570K omdat de performance niet echt veel beter was dan de oude Phenom X6 1075T op 4.0 GHz. De i7 laat dan wel genoeg winst zien.

Maar zodra AMD weer in de buurt van Intel komt qua prestaties. Switch ik terug :) Dus ik hoop dat Steamroller en Excavator iets leuks kunnen laten zien en het gat wat verder kunnen dichten.

Edit:
De Skyrim patch bestaat uit twee delen en de Intel CPU's hebben er ook veel baat bij:
i7-2600k
gtx 570

used fast traveling to whiterun as my benchmark.

42 FPS standing at gate before.
52 FPS standing at gate after.
Maar het kan natuurlijk zo zijn dat na de patch een AMD Vishera behoorlijk wat er bij krijgt. En als je dan ook nog die x87 fix draait je nog 5% wint.

Nu maar wachten tot iemand dit goed gaat testen met meerdere apps en games.

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 18-06-2013 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig ... je verwacht dat Intel de franse gazet gaat lezen ofzo? Ik verwacht wel wat reactie ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toettoetdaan schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 10:58:
[...]
Verder is het natuurlijk gek dat AMD optimalisaties laat liggen, zeker gezien ze wisten dat SuperPI een van de standaard tests is voor nieuwe CPU's, omdat deze tool al erg lang mee gaat. Als ze deze x87 optimalisaties zelf hadden gedaan voor de release van Bulldozer hadden ze toch wat imago schade kunnen beperken.

[...]
AMD is niet bezig met het bouwen van een cpu die het toevallig goed doet op een stukje code die er niet toe doet. Dat mensen nog X87 gebruiken mag wel maar het slaat natuurlijk nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 12:55:
[...]

AMD is niet bezig met het bouwen van een cpu die het toevallig goed doet op een stukje code die er niet toe doet. Dat mensen nog X87 gebruiken mag wel maar het slaat natuurlijk nergens op.
Maar zoals eerder ook aangegeven blijken veel meer apps van vandaag de dag nog x87 te gebruiken.
Dus dan doet het er wel toe.

Maar zijn de ontwikkelaars gewoon niet efficiënt bezig geweest. En hadden ze beter SSE/AVX kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 12:55:
[...]

Ondanks dat AMD nieuwe instructiesets zo snel mogelijk ondersteund en zelfs zelf introduceer, weten we allemaal (dus ook AMD) dat veel compilers gewoon niet de kracht uit AMD CPU's haalt die er in zit, zo zouden veel compilers bij AMD CPU's terugschakelen naar verouderde instructie sets, dus juist hier zou AMD ook veel tijd aan moeten besteden. In dit geval gaat het ook nog eens om optimalisatie opties die AMD wel ontwikkeld heeft, maar niet benut. (Dus ze hebben er al tijd/geld in zitten, maar halen dat er niet uit)

Aan de andere kant kan het nog steeds zo zijn dat AMD deze opties niet gebruikt met een goede rede, misschien krijgen we dat ooit nog eens te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Lijkt erop dat we toch nog wat langer zullen moeten wachten op de FX Steamroller cores, als de redenering van SemiAccurate klopt.

Qua server staan er 3 nieuwe producten op de planning.
-Seattle, ARM-64
-Berlin (steamroller), equivalent van Kaveri, (eerste helft van 2014 verkrijgbaar)
-Warsaw (piledriver), equivalent van 'richland refresh' voor opteron. (1ste helft 2014)
(-Kyoto (Jaguar), equivalent Kabini, ter volledigheid)

Normaalgezien zou je toch verwachten dat Warsaw gebruik zou maken van steamroller cores, ipv piledriver. Zeker gezien de late launch. Hieruit maken ze op dat de FX variant met steamroller ook nog wel even op zich zal laten wachten..

http://semiaccurate.com/2...n-and-warsaw-for-servers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anandtech heeft ook een stukje geschreven over de veranderingen die AMD aan het door voeren is:

http://www.anandtech.com/...the-server-market-jungle-

Steamroller komt ook even voorbij.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 18-06-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

BF4, other Frostbite 3 games to be 'optimized exclusively for AMD'

http://techreport.com/new...mized-exclusively-for-amd

&

Rumor-AMD-Gets-Exclusive-Optimization-all-Frostbite-3-Games

http://www.pcper.com/news...ion-all-Frostbite-3-Games

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Help!!!! schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 00:00:
BF4, other Frostbite 3 games to be 'optimized exclusively for AMD'

&

Rumor-AMD-Gets-Exclusive-Optimization-all-Frostbite-3-Games

http://www.pcper.com/news...ion-all-Frostbite-3-Games
Lol, alsof dit nieuws is.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Lomp figuur ben je toch ook 8)7

Wat is het dan wel :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Help!!!! schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 00:10:
Lomp figuur ben je toch ook 8)7

Wat is het dan wel :?
Haha niets persoonlijk hoor, maar dit is toch waar het hele nVidia TWIMTBP en AMD Evolved om draait, exclusieve optimalisaties en eerder toegang krijgen tot de game voor sneller beterde drivers.

Dat is en gaat al jaren zo, maar nu wordt het ineens gebracht alsof het nieuw is en AMD nVidia buitensluit.
Dat is overigens ook de reactie van AMD inmiddels, met natuurlijk een verwijzing naar nVidia's aanpak:
The thing that angers me the most is when I see a request to debilitate a game. I understand winning, I get that, and I understand aggressive companies, I get that. Why would you ever want to introduce a feature on purpose that would make a game not good for half the gaming audience?
EDIT:
EA heeft ook gereageerd:
This does not exclude DICE from working with other partners to ensure players have a great experience across a wide set of PCs for all their titles.

[ Voor 10% gewijzigd door Toettoetdaan op 19-06-2013 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zo heel vrolijk is het allemaal ook niet. AMD heeft er financieel zelden zo beroerd voorgestaan. Het tafelzilver (de fabs) is verkocht voor cash, de omzet daalt verder en verder, en AMd is inmiddels door directe concurrenten nVidia en Qualcomm voorbij gestreefd. Kwartaal na kwartaal worden er verliezen gepost (operationeel en netto) en we zijn nog maar 400 miljoen verwijderd van het punt dat er meer schulden dan bezittingen in AMD zitten. De R&D uitgaven zijn inmiddels lager dan bij de drie concurrenten, en de markt waar AMD juist sterk is (netbooks) krimpt hard.

AMD's roadmap ziet er veelbelovend uit, dat wel. En resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar er moeten een hoop dingen tegelijk goed gaan wil AMD op eigen kracht uit het dal komen. Gelukkig lijkt Intel de duimschroeven wat minder hard aan te draaien gezien de prijzen van Haswell en het gebrek aan haast bij de move naar 14nm. Dit geeft AMD weer wat lucht. Uiteindelijk is het in niemands (van de concurrentie) belang om AMD over de afgrond te duwen, wie weet in wiens handen ze dan belanden. Op langere termijn is de achterstand van AMD qua R&D budget wel zorgwekkend. VIA ging ook niet failliet, maar verdween langzaam naar de marge - dat is een traject dat AMD met alle macht moet zien te vermijden.

Maar onder welke eigenaar ook, en met welk management, AMD blijft nog wel even doordraaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 19-06-2013 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Toettoetdaan schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 01:01:
[...]

Haha niets persoonlijk hoor, maar dit is toch waar het hele nVidia TWIMTBP en AMD Evolved om draait, exclusieve optimalisaties en eerder toegang krijgen tot de game voor sneller beterde drivers.
TWIMTBP draait daar iom eerder om dan AMD Evolved. Het is prima mogelijk om goede relaties te onderhouden zonder de ander uit te sluiten.
Dat is en gaat al jaren zo, maar nu wordt het ineens gebracht alsof het nieuw is en AMD nVidia buitensluit.
Dat is overigens ook de reactie van AMD inmiddels, met natuurlijk een verwijzing naar nVidia's aanpak:
Voorzover ik weet is het nooit zo geweest dat AMD in haar programma nVidia zodanig uitsluit of probeert uit te sluiten dat nVidia pas na release de code krijgt en kan gaan optimaliseren. Misschien is het een enkele keer in een individuele game gebeurt. Maar niet voor alle games op een specifieke populaire engine. Dat zou dus wel nieuw zijn geweest en een bar slechte ontwikkeling wat mij betreft.

Dat zou bij wijze van bijna de voorloper zijn geweest van exclusieve spellen alleen speelbaar op AMD of nVidia. Console situatie.
[...]

EDIT:
EA heeft ook gereageerd:

[...]

Update: Frostbite Technical Director Johan Andersson has posted on Twitter that the IGN story is "not true." He says a statement is coming to correct the apparent error, but it doesn't look like the IGN story has been updated with a correction yet. We'll keep an eye on it and update this story as it develops. Thanks to TR commenter JohnC for the tip.

Update 2: The IGN story has now been updated with an official statement indicating that DICE's partnership with AMD "does not exclude DICE from working with other partners to ensure players have a great experience across a wide set of PCs for all their titles." Additionally, AMD says its Gaming Evolved program "undertakes no efforts to prevent our competition from optimizing for games before their release." Nvidia should have early access to Battlefield 4 and other Frostbite-powered titles, allowing GeForce drivers to be optimized before games are released.

Ben blij dat AMD dus niet de "nvidia' kant is opgegaan. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 19-06-2013 07:59 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 07:57:
Ben blij dat AMD dus niet de "nvidia' kant is opgegaan. :)
Amerikanen kennen het fenomeen "dick waving" dat is iets wat te vaak gebeurt , ze zien iets en trekken meteen conclusies , het is 1 of 0 met die mensen soms, de gedachtegang van AMD optimized dus het draait niet op Nvidia , zoals wat men wel van Nvidia gewend is.

AMD heeft geen enkel voordeel om de markt zo te verzieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar het kan niet uitblijven het kost wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:35:
[...]
Amerikanen kennen het fenomeen "dick waving" dat is iets wat te vaak gebeurt , ze zien iets en trekken meteen conclusies , het is 1 of 0 met die mensen soms
Dat is echt niet iets typisch Amerikaans, overhaast conclusies trekken gebeurt overal ter wereld minstens zo vaak. Kijk alleen maar eens op de t.net frontpage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
Dreamvoid schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 01:36:
[...]
Het tafelzilver (de fabs) is verkocht voor cash
je bedoeld het blok aan hun been.

fab R&D is gewoon te duur om in je eentje te doen en alleen voor jezelf. een foundrie zijn werkt alleen als je er veel hebt met veel klanten. met 2 fabs kan je gewoon niet concurreren.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
AMD is inderdaad te klein geworden om nog het hebben van eigen fabs te rechtvaardigen. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt, AMD is het verlieslatende GF kwijt, of GF is het verlieslatende AMD kwijt. Mijn punt is meer dat AMD met de verkoop van de fabs flink wat cash genereerde om de schuldenlast te verminderen en weer een paar jaar verder te kunnen. Dit kan je helaas maar 1x doen.

Voor de verkoop van de fabs had AMD 650 miljoen eigen vermogen vs 8.4 miljard schuld. Na de verkoop was dit verbeterd tot 1 mld vs 4 mld, maar inmiddels is door de verliezen van de afgelopen 2 jaar het eigen vermogen weer gehalveerd. Tenzij er snel op eigen kracht weer winst wordt gemaakt (moeilijk in de huidige PC markt) moeten er binnenkort ergens nieuwe investeerders gevonden worden. Daar gaat Rory nog een flinke klus aan hebben, al denk ik dat het best zal lukken. Vraag blijft wat voor voorwaarden er aan zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 21-06-2013 00:46 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.