Flashback naar 2000. Als intel dat doet krijgen ze direct een anti-trust boete aan hun broek van de EU. Intel komt er echt niet mee weg as ze weer kortingen gaan geven op voorwaarde dat er wordt overgestapt naar de concurrent.Astennu schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 19:13:
Dus zullen ze er wel leuke korting tegen aan gooien mocht Apple met het idee komen om over te stappen naar AMD.
Verwijderd
En ja we gaan dubbeposten: zoals gebruikelijk heeft anandtech een uitstekende analyse:
The Kabini Deal: Can AMD Improve the Quality of Mainstream PCs with Its Latest APU?
Highlights:
Meer interessant is dat anandtech de power consumption heeft gemeten. Daar kunnen we kort over zijn: de enige benchmark waar de A6 niet op een haar na de helft van de pentium verbruikt, is in idle (4.75W vs 8.14W). Ik kan niet anders zeggen dan dat ik daar zwaar van onder de indruk ben. En dat is met 32nm vs 22nm
De pentium 2020M is een ivy-bridge core met 2/2 cores/threads en een kloksnelheid van 2400 MHz.
The Kabini Deal: Can AMD Improve the Quality of Mainstream PCs with Its Latest APU?
Highlights:
In the past day I grabbed an ASUS X501A system, a 15-inch entry-level machine priced in the low $300s. More importantly, it features a 35W Ivy Bridge based Pentium CPU: the dual-core 2020M.
In graphics benchmarks heeft de A6 een licht voordeel. Maar dat wisten we natuurlijk al.Cinebench 11.5 (Multithreaded)
A6: 1.5
pentium: 1.96
Meer interessant is dat anandtech de power consumption heeft gemeten. Daar kunnen we kort over zijn: de enige benchmark waar de A6 niet op een haar na de helft van de pentium verbruikt, is in idle (4.75W vs 8.14W). Ik kan niet anders zeggen dan dat ik daar zwaar van onder de indruk ben. En dat is met 32nm vs 22nm
De pentium 2020M is een ivy-bridge core met 2/2 cores/threads en een kloksnelheid van 2400 MHz.
Kabini in natuurlijk wel op 28nm gebakken ipv 32nm, maar dan nog. Ik ben benieuwd hoe snel we producten gaan zien in Nederland en in wat voor apparaten ze allemaal worden geplaatst. De levering van de Brazos is altijd wel goed geweest maar een aantal Trinity processoren zijn nooit echt lekker leverbaar geweest in laptops. (AMD A8-4555M) zoals die in verschillende Asus notebooks is gekomen. Helaas zijn we hier ook deels afhankelijk van de fabrikanten zelf.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Inderdaad zoals ook in het Anandtech artikel staat:
Ik ben daar helemaal mee eens, echter zie je dat te weinig. En inderdaad die schaarse veelbelovende aankondigingen (zoals Asus U38N) zijn dan niet verkrijgbaar...The traditional approach would be for an OEM to offer a Kabini system at a lower price than a Pentium based system. The Kabini system might offer better battery life, while the Pentium machine delivers better single-threaded CPU performance. Should that same OEM offer both systems at the same price, but give the Kabini an appreciably better display, I think many users would be willing to overlook the difference in CPU performance entirely.
Dat is het hem nu juist. Ik zie hier mensen al warm worden omdat Kabini, Temash en Richland er zo goed uit zien, maar Llano, Brazos en Trinity waren dat ook. Van Llano en Trinity kunnen we denk ik wel stellen dat het niet het grote succes is geworden waarop we hadden gehoopt. Brazos daarentegen was wel een hardloper in de verkopen.dahakon schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 20:13:
[...]
Apple heeft (volgens S|A geruchten) ooit op het punt gestaan om Llano's te gaan toepassen in hun laptops, maar AMD kon bepaalde garanties niet geven (waarschijnlijk productie-aantallen). Wie zegt dat Apple niet toch nog een keertje bij AMD is komen buurten, zeker met in het achterhoofd het (technische) succes van AMD's Trinity chip. Aangezien productieproblemen ondertussen toch echt verleden tijd zijn, zou het helemaal niet compleet gek zijn. Maar goed, Intel afschudden is ook niet zo heel gemakkelijk, al zal het zonder Otellini aan het roer toch wat anders gaan allemaal.
Het is afwachten in hoeverre de OEMs dit gaan toepassen in hun tablets, laptops, netbooks, hybrids, NAS'en etc. Daarnaast is natuurlijk de spreiding over de klassementen, low, mid en high-end, belangrijk.
De grootste reden waarom Trinity en Llano geen groot verkoopsucces zijn geworden is denk ik productie capaciteit te korten. Hierdoor konden ze waarschijnlijk dus geen grote deals sluiten met OEMs. Brazos had daar geen last van omdat het bij TSMC op 40nm bulk werd gebakken. Voor Brazos was er dus geen spraken van echte productie capaciteit te korten terwijl Trinity en Llano bij GlobalFoundries op 32nm SOI+HKMG werden gebakken.
Dit laatste is voor Temash en Kabini waarschijnlijk niet van toepassing. Temash en Kabini worden bij TSMC op 28nm HKMG gebakken (genoeg capaciteit denk ik). Terwijl Richlands, net als Llano en Trinity op 32nm SOI+KHMG productie procedé van GlobalFoundries gebakken wordt. Voor Richlands zal het denk ik een moeilijk verhaal worden mits er niet aan de capaciteit of yields voor het 32nm SOI+HKMG productie procedé is veranderd bij GlobalFoundries.
Richland is net als Trinity op 32nm. Het zou mij niks verbazen als de yields stukken beter zijn en daarmee ook de beschikbaarheid beter zou kunnen zijn.
Maar ik vraag me af of de matige keuze in Trinity laptops wel komt door productieproblemen. Als AMD zo veel processors verkocht hadden ze wel winst gemaakt lijkt me. Ik vermoed dat de AMD laptops niet zo goed verkopen bij consumenten, in verhouding tot Intel laptops. Fabrikanten brengen de systemen vervolgens niet in alle landen uit of kondigen geen nieuwe producten meer aan met Trinity processoren.
Maar ik vraag me af of de matige keuze in Trinity laptops wel komt door productieproblemen. Als AMD zo veel processors verkocht hadden ze wel winst gemaakt lijkt me. Ik vermoed dat de AMD laptops niet zo goed verkopen bij consumenten, in verhouding tot Intel laptops. Fabrikanten brengen de systemen vervolgens niet in alle landen uit of kondigen geen nieuwe producten meer aan met Trinity processoren.
Verwijderd
Het zal wel nog niet zo vlot gaan met AMD vergeet ook niet dat er een heleboel gebeurt is in de directie bij AMD en dat zal ook wel zijn problemen hebben opgeleverd op andere vlakken.
Trinity is nog altijd een geweldige oplossing voor casual gaming.
Ik hoop wel dat we een stortvloed krijgen aan Kabini en Temash producten, tenslotte is Richland niet verkeerd maar volgens een interview op rage3d.com is het zo dat Kaveri snel in het 2e helft van dit jaar uit zal komen.
Trinity is nog altijd een geweldige oplossing voor casual gaming.
Ik hoop wel dat we een stortvloed krijgen aan Kabini en Temash producten, tenslotte is Richland niet verkeerd maar volgens een interview op rage3d.com is het zo dat Kaveri snel in het 2e helft van dit jaar uit zal komen.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2013 19:33 ]
Verwijderd
De chip is 1, maar er moeten ook nog goede producten mee gemaakt worden. Als iemand met veel verstand van laptops zou ik zeggen dat er nog niet een llano gebaseerde laptop op de markt is gebracht met een interessant prijspunt tov de intel chips. Grafische prestaties is een, maar dan moet het ook nog in een fatsoenlijke behuizing zitten met redelijke accuduur, en daar wed intel gewoon op meer paarden dan AMD.madmaxnl schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 14:59:
[...]
Dat is het hem nu juist. Ik zie hier mensen al warm worden omdat Kabini, Temash en Richland er zo goed uit zien, maar Llano, Brazos en Trinity waren dat ook. Van Llano en Trinity kunnen we denk ik wel stellen dat het niet het grote succes is geworden waarop we hadden gehoopt. Brazos daarentegen was wel een hardloper in de verkopen.
Brazos is uiteraard een ander verhaal, en doet het over het algemeen erg goed. Ik kan me niet herinneren dat ik sinds de introductie van brazos nog een atom apparaat heb aangeraden.
Ja als je dat mag geloven is Richland wel een heel kort leven beschoren (een maand of 4Verwijderd schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 19:32:

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Inderdaad helemaal waar. Maar wanneer heb je voor het laatst een laptop met Trinity aangeraden? Ik denk zeer zelden. Er zijn vrijwel altijd betere alternatieven met Intel processoren. Met de 3210M kan geen enkele AMD processor concurreren omdat die processor al terug te vinden in notebooks vanaf 500 euro.Verwijderd schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 19:48:
[...]
Brazos is uiteraard een ander verhaal, en doet het over het algemeen erg goed. Ik kan me niet herinneren dat ik sinds de introductie van brazos nog een atom apparaat heb aangeraden.
Verwijderd
Volgens mij heb ik dat nog nooit gedaanStefanvanGelder schreef op zondag 26 mei 2013 @ 12:54:
[...]
Inderdaad helemaal waar. Maar wanneer heb je voor het laatst een laptop met Trinity aangeraden?
Nou ben ik inmiddels wat sceptisch over AMD's release schemas geworden, dus Richland zie ik wel rustig een half jaar doorlopen.Hekking schreef op zondag 26 mei 2013 @ 08:33:
[...]
Ja als je dat mag geloven is Richland wel een heel kort leven beschoren (een maand of 4) Dat blijf ik nog steeds vreemd vinden
Achteraf is het heel verstandig geweest van Apple om niet voor Llano te kiezen, de vertraging en productieproblemen waren voor AMD al vervelend, maar voor Apple was het een grote publieke blamage geworden. Ik denk inderdaad dat OEMs vorig jaar wat huiverig waren voor Trinity, na alle problemen met Llano. Brazos laat zien dat OEMs echt wel AMD kopen, mits ze een beetje vertrouwen hebben dat de chips a) performen zoals beloofd en b) leverbaar zijn zoals beloofd.
Het voordeel van AMD is dat bij hen de low-end produkten op moderne 28 nm zitten, beter dan de concurrentie (low-end Sandy Bridge op 32 nm, Atom op 32 nm), terwijl Richland met zijn 32nm het moet opnemen tegen Ivy en Haswell chips op 22 nm. Totdat Intel met Bay Trail komt, heeft AMD vrij spel in de budget LV/ULV markt. Ivy en Haswell chips zijn voor Intel veel te dure chips om zomaar tegenover Kabini te zetten, en Clover Trail+ is een geweldige ontwerpprestatie binnen een sub-3W TDP, maar veel te traag voor netbooks/notebooks. Er zit een gat in Intel's portfolio, en daar moet AMD volop gebruik van kunnen maken. Het is broodnodig ook, want nog zo'n jaar als 2012 en het geld is op, en dan kan er van alles gebeuren.
[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 26-05-2013 19:00 ]
Huidige Intel cpu's hebben veel marge. Volgens mij morgen ze best die marge verlagen om op die manier te concurreren / klanten te behouden. Onder de kost prijs verkopen om op die manier een concurrent uit de markt te drukken is een ander verhaal.Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 20:33:
[...]
Flashback naar 2000. Als intel dat doet krijgen ze direct een anti-trust boete aan hun broek van de EU. Intel komt er echt niet mee weg as ze weer kortingen gaan geven op voorwaarde dat er wordt overgestapt naar de concurrent.
Ik nog welStefanvanGelder schreef op zondag 26 mei 2013 @ 12:54:
[...]
Inderdaad helemaal waar. Maar wanneer heb je voor het laatst een laptop met Trinity aangeraden? Ik denk zeer zelden. Er zijn vrijwel altijd betere alternatieven met Intel processoren. Met de 3210M kan geen enkele AMD processor concurreren omdat die processor al terug te vinden in notebooks vanaf 500 euro.
Voor alle andere dingen behalve video encoding op de CPU is trinity gewoon snel genoeg. Internetten en zo gaat meer dan snel zat. Stroom verbruik is nu ook prima in orde.
En als je echt snelheid wilt, wil je gewoon een SSD. Dus kun je beter een wat tragere CPU nemen en dan dat geld inverteren in een SSD daar heb je uiteindelijk meer plezier van.
Tenzij je nu al weet dat je veel cpu power nodig hebt voor bepaalde programma's maar dat is bij weinig standaard gebruikers het geval.
Ik heb 3 mensen die heel tevreden zijn met hun Llano/Trinity laptop.
Soms gaan mensen ook gewoon voor het merk. Intel staat gewoon bekend als beter. Maar het wil niet zeggen dat het voor jou ook de beste keuze is als je een beperkt budget hebt. Als geld geen rol speelt is het duidelijk. Als het wel een rol speelt moet je kijken wat je er mee gaat doen en welke componenten dan snel moeten zijn. En persoonlijk ga ik dan liever voor SSD ipv een HDD en een snellere CPU. Want laptops met HDD worden zo snel traag met het starten van programma's en opstarten / afsluiten. Dat waren de klachten die ik voorheen altijd hoorde. Mensen die een beetje redelijke SSD hebben heb ik daar nooit meer over gehoord. Maar dit zijn wel standaard gebruikers. Geen power users / zware gamers of tweakers. Want dan is het gewoon een ander verhaal maar dan moet je ook niet met een budget van 600 euro aan komen zetten. Maak er dan maar 1000-1500 van.
[ Voor 64% gewijzigd door Astennu op 28-05-2013 09:40 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Mag ik vragen over welke processor je het dan specifiek hebt? Ik zie het het namelijk nog niet echtAstennu schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 09:31:
[...]
Ik nog welal 3-4x zelfs. Die mensen wilde alles met de laptop kunnen prijs was belangrijk. Twee van de 4 mensen wilde ook kunnen gamen maar het mocht amper wat kosten. Dan is Trinity the way to go. Sommige games doen het beter op een I5 + HD4000 maar de meeste games hebben meer aan een snelle GPU.
[ Voor 3% gewijzigd door Stefanovic45 op 28-05-2013 19:26 ]
Wat betreft gaming is een A6-4400M 2x zo snel als een B960?StefanvanGelder schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:26:
[...]
Mag ik vragen over welke processor je het dan specifiek hebt? Ik zie het het namelijk nog niet echtOp budget gebied moet de A6-4400M het afleggen tegen de Intel Pentium B960 en in het hogere segment geldt hetzelfde voor de A8-4500M (zelf de A10) tegen de Core i5 3210M. Beide processoren verliezen het ook op grafisch vlak.
Let wel, de ene HD4000 is de ander niet. Afhankelijk van de situatie (CPU/GPU load verhouding, temperatuur, instellingen) en type CPU zal de HD4000 tussen de 350MHz en de 1350MHz geclockt zijn.

Kijk die spreiding van die HD4000 dan eens
Je weet dus eigenlijk niet wat je koopt, tenzij je de laptop zelf gaat vergelijken want afhankelijk van de temperatuur zal de GPU hoger of juist lager clocken. De temperatuur is voornamelijk afhankelijk van de koeling en die is per laptop typen verschillend.

Kijk die spreiding van die HD4000 dan eens
Verwijderd
Nee, het hangt er toch van af wat je speelt ? Ik heb het hele probleem niet.Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:57:
...dan kies je volgens de bewering van StefanvanGelder dus alsnog intel.
Ik blijf bij AMD hangen, benchmarks zijn leuk en aardig maar het is soms wel iets te duidelijk dat sommige vaak worden misbruikt.
Als jij 5 (?) benchmarks kan vinden die jij belangrijk vind en daar je aankoop van laat afhangen kan ik niet mee zitten, dat moet je zelf beslissen waar jij (of iemand anders) je geld aan uitgeeft.
Vergeet niet dat de beeldkwaliteit van Intel ook niet je van het is. Kennen we deze onzin nog? Dat kan Intel ook en ik heb nog niemand onderzoek zien doen naar de beeld kwaliteit van Intel CPUs t.o.v de beeld kwaliteit van AMD APUs of dedicated videokaarten van AMD of nVidia.
Verwijderd
Voor €368 heb je bij dell de inspiron 15 met i3-3227U, voor een tientje meer de 17" variant.
voor €377: de goedkoopste laptop met A6-4400M: pricewatch: HP Pavilion g7 2373sd
Voor €412 heb je bij sony een 2020m (2.4Ghz ivy) en HD 7650m: pricewatch: Sony Vaio SVE1513C1EW
De A6 is in 4 games gemiddeld 44% sneller dan de i3 ULV.
Bij de B980 is dat 48%
De sony is daartegen 50% sneller dan de A6 in games.

Edit; de middelste is fout geannoteerd, dat moet 2020m zijn.
bronnen:
http://www.notebookcheck....eon-HD-7520G.71728.0.html voor A6
http://www.notebookcheck....1EW-Notebook.84100.0.html voor HD 7650m
http://www.notebookcheck....-Subnotebook.90864.0.html voor i3
http://www.notebookcheck....55A-Notebook.88064.0.html voor B980
Ik heb even geen zin om benchmarks op CPU gebied op te zoeken, maar de i3 is even snel als de AMD in cinebench x64 single. De B980 is ~25% sneller en de 2020 36% sneller. De i3 heeft bovendien HT.
Het heeft in deze situatie niet veel zin om voor AMD te gaan in mijn optiek. As je het budget verhoogt daalt de kans dat AMD een leuk aanbod heeft nog verder. Volgens mij is de HP ook verreweg de slechtste gebouwd van de 4.
voor €377: de goedkoopste laptop met A6-4400M: pricewatch: HP Pavilion g7 2373sd
Voor €412 heb je bij sony een 2020m (2.4Ghz ivy) en HD 7650m: pricewatch: Sony Vaio SVE1513C1EW
De A6 is in 4 games gemiddeld 44% sneller dan de i3 ULV.
Bij de B980 is dat 48%
De sony is daartegen 50% sneller dan de A6 in games.

Edit; de middelste is fout geannoteerd, dat moet 2020m zijn.
bronnen:
http://www.notebookcheck....eon-HD-7520G.71728.0.html voor A6
http://www.notebookcheck....1EW-Notebook.84100.0.html voor HD 7650m
http://www.notebookcheck....-Subnotebook.90864.0.html voor i3
http://www.notebookcheck....55A-Notebook.88064.0.html voor B980
Ik heb even geen zin om benchmarks op CPU gebied op te zoeken, maar de i3 is even snel als de AMD in cinebench x64 single. De B980 is ~25% sneller en de 2020 36% sneller. De i3 heeft bovendien HT.
Het heeft in deze situatie niet veel zin om voor AMD te gaan in mijn optiek. As je het budget verhoogt daalt de kans dat AMD een leuk aanbod heeft nog verder. Volgens mij is de HP ook verreweg de slechtste gebouwd van de 4.
Dit was de prijs classe 550-700 euro (inc de SSD). En het ging dan over een A8/A10.StefanvanGelder schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:26:
[...]
Mag ik vragen over welke processor je het dan specifiek hebt? Ik zie het het namelijk nog niet echtOp budget gebied moet de A6-4400M het afleggen tegen de Intel Pentium B960 en in het hogere segment geldt hetzelfde voor de A8-4500M (zelf de A10) tegen de Core i5 3210M. Beide processoren verliezen het ook op grafisch vlak.
Dual core vind ik een beetje te weinig als je van plan bent 3-5 jaar met een laptop te doen. Dus ben toen voor de wat zwaardere Quad core modellen (in het geval van trinity 2 modulles) gegaan.
Het ligt er gewoon aan wat je wilt. Intel is niet in ieder geval beter dan AMD.
Je moet gewoon goed kijken naar wat je allemaal met de laptop wilt gaan doen en wat je het meest gebruikt. En daar de boel op af stemmen.
[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 29-05-2013 08:54 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Tijdens een goede actie heb je de inspiron 15R SE voor ~€550 met i5, HD 7730m en 1080p scherm. Tijdens een 'normale' actie voor €600. De i7 variant doet €700. Volgens mij kan geen enkele AMD daar op specs of featurebasis mee concurreren.
Dan vallen we weer terug op mijn eerdere bewering: de OEM's maken gewoon niet het goede spul. Als dell of asus een €50 goedkopere laptop zouden aanbieden met 1080p scherm en een A10, dan zou het een succes zijn. Haal desnoods de dedicated grafische kaart eruit.
Dan vallen we weer terug op mijn eerdere bewering: de OEM's maken gewoon niet het goede spul. Als dell of asus een €50 goedkopere laptop zouden aanbieden met 1080p scherm en een A10, dan zou het een succes zijn. Haal desnoods de dedicated grafische kaart eruit.
Ah. Ik zie nu wel in dat de Intel Pentium B980 trager is in gaming dan de A6-4400M. Ik zocht altijd gegevens op via een andere weg op notebookcheck, maar dan komen er blijkbaar hele andere waardes naar voren... Als je de twee processoren opzoekt via http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html, zie je dat een B980 nog beter scoort in 3DMark06 dan de 4400M. 1800 punten voor de 4400M, ruim 2450 punten voor de B980.
Maar als je dan de review van de notebook gaat bekijken:
http://www.notebookcheck....55A-Notebook.88064.0.html vs http://www.notebookcheck....586-Notebook.83432.0.html, zie je dat de B980 2597 in 3DMark06 haalt en 1057 in 3DMark Vantage. De 4400M haalt daar 5277 in 3DMark06 en 2824 in 3DMark Vantage. Geen twijfel over mogelijk, welke van de twee dus de snelste is.
Weet iemand waarom er via de benchmark list van notebook check hele andere waardes komen? De CPU scores komen wel netjes overeen. Ik weet dat er soms andere CPU's worden gebruikt in combinatie met de videokaarten, maar als er zo groot verschil tussen zit kun je moeilijk op dergelijke benchmarks af gaan. Hoe betrouwbaar zijn de benchmarks op Notebook check als we willen weten hoe de GPU's van een B980 en 4400M scoren in gaming?
Maar als je dan de review van de notebook gaat bekijken:
http://www.notebookcheck....55A-Notebook.88064.0.html vs http://www.notebookcheck....586-Notebook.83432.0.html, zie je dat de B980 2597 in 3DMark06 haalt en 1057 in 3DMark Vantage. De 4400M haalt daar 5277 in 3DMark06 en 2824 in 3DMark Vantage. Geen twijfel over mogelijk, welke van de twee dus de snelste is.
Weet iemand waarom er via de benchmark list van notebook check hele andere waardes komen? De CPU scores komen wel netjes overeen. Ik weet dat er soms andere CPU's worden gebruikt in combinatie met de videokaarten, maar als er zo groot verschil tussen zit kun je moeilijk op dergelijke benchmarks af gaan. Hoe betrouwbaar zijn de benchmarks op Notebook check als we willen weten hoe de GPU's van een B980 en 4400M scoren in gaming?
Verwijderd
In de benchmark list van notebookcheck wordt gebruik gemaakt van 3Dmark06 CPU.
Redelijk betrouwbaar, maar het aflezen is best een kunstStefanvanGelder schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 09:22:
Hoe betrouwbaar zijn de benchmarks op Notebook check als we willen weten hoe de GPU's van een B980 en 4400M scoren in gaming?
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2013 09:26 ]
I should have known...
Opteron X (Temash) als concurrent voor de ATOM server cpu's:
nieuws: AMD brengt Opteron X-serverprocessors uit
Niet vergeten dat door een AMD-APU te kopen, je je geld niet geeft aan Intel. Dat geeft aan sommigen een zalig warm gevoel vanbinnen, gelijkaardig aan het gevoel dat velen hebben als ze hun geld niet uitgeven aan Apple.
Heel slim net voor Intel's presentatie van hun Avoton serverchips geschovenAstennu schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 09:55:
Opteron X (Temash) als concurrent voor de ATOM server cpu's:
Voor mij persoonlijk inderdaad een goed argumentDevilsProphet schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:07:
Niet vergeten dat door een AMD-APU te kopen, je je geld niet geeft aan Intel. Dat geeft aan sommigen een zalig warm gevoel vanbinnen, gelijkaardig aan het gevoel dat velen hebben als ze hun geld niet uitgeven aan Apple.

Ik had deze processoren helemaal niet aan zien komen, maar vind het wel uitstekend nieuws! Ik ben benieuwd wat OEMs van deze apu's gaat maken.Dreamvoid schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:20:
[...]
Heel slim net voor Intel's presentatie van hun Avoton serverchips geschoven
Verwijderd
Ik ben heel benieuwd dat een 'server' moet met 128 gpu-cores. Dat neemt evenveel die space in als de CPU zelf. Volgens mij meer dan CPU zelf.. maar de gpu shaders kun je zo mooi neerleggen in plaats van alleen in een blok.

Van anandtech. Kabini_Die_angled_678x452.jpg, dus een quad-core kabini die met 128 shaders.
Volgens mij zijn er niet direct veel servertaken die iets doen met een GPU. Voor compute zijn ze veel te traag?

Van anandtech. Kabini_Die_angled_678x452.jpg, dus een quad-core kabini die met 128 shaders.
Volgens mij zijn er niet direct veel servertaken die iets doen met een GPU. Voor compute zijn ze veel te traag?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2013 11:46 ]
Er is gewoon nog niet veel GPGPU software.
En heel veel niet zo krachtige GPU's bij elkaar is toch weer veel reken kracht.
AMD wil meer chips op maat maken. Misschien komen ze als er genoeg vraag is ook wel met een versie zonder GPU die dus veel kleiner is. Of een met 8 cores net als de Xbox One en PS4 SOC.
En heel veel niet zo krachtige GPU's bij elkaar is toch weer veel reken kracht.
AMD wil meer chips op maat maken. Misschien komen ze als er genoeg vraag is ook wel met een versie zonder GPU die dus veel kleiner is. Of een met 8 cores net als de Xbox One en PS4 SOC.
Ik ben al een tijdje op zoek naar (een voor mij begrijpende) benchmark tussen de AMD A4-3400 en de AMD A8-3820. Weet iemand het verschil qua snelheid zodat ik het kan begrijpen.
De eerste hebben mijn ouders en ik wil deze versnellen door sneller geheugen (166 ipv 133) en een nieuwe CPU. Is het het waard om deze AMD A8-3820 ipv de A4 te nemen?
(helaas maar een 160W voeding in deze HTPC dus ik ben bang dat andere CPU's teveel stroom trekken en de AMD A8-3820 is slechts 65W net als de A4).
De eerste hebben mijn ouders en ik wil deze versnellen door sneller geheugen (166 ipv 133) en een nieuwe CPU. Is het het waard om deze AMD A8-3820 ipv de A4 te nemen?
(helaas maar een 160W voeding in deze HTPC dus ik ben bang dat andere CPU's teveel stroom trekken en de AMD A8-3820 is slechts 65W net als de A4).
Waar te beginnen:rikoos schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 11:50:
Ik ben al een tijdje op zoek naar (een voor mij begrijpende) benchmark tussen de AMD A4-3400 en de AMD A8-3820. Weet iemand het verschil qua snelheid zodat ik het kan begrijpen.
A4-3400 is een 1 Module 2 Thread cpu op 2700 MHz geen turbo - Cache L1 128kb - 4MB L2
A8-3820 is een 2 Module 4 Thread cpu op 2500 MHz met 2800 Turbo - Cache L1 256KB - 2MB L2
Qua GPU:
A4 160 shaders op 600 MHz
A8 400 shaders op 600 MHz
Dus alles bij elkaar is een A8 heel wat sneller dan je huidige A4. Qua verbruik zal de A8 iets hoger zitten maar niet zo veel hoger dat je PSU dat niet trekt. Zoals je zelf ook zegt TDP is hetzelfde echter betekend dat alleen dat hij max 65Watt mag gebruiken. Zegt niet dat hij dat ook doet. De A4 zal onder volle belasting iets lager zitten dan de A8 maar de A8 is qua CPU bijna 2x zo snel en qua GPU meer dan 2x zo snel.
http://www.cpu-world.com/...MD_A8-Series_A8-3820.html
Maar eigenlijk is dit een nieuws discussie topic. Jou vraag hoort hier eigenlijk niet thuis.
Daarnaast zijn dit dingen die je met Google zo kunt vinden.
@Astennu dankje....... Ik was dus al een tijdje op zoek naar zo'n site, helaas niet gevonden. Hiermee kan ik verder :-)
Het is idd offtopic, maar ik zou bij een HTPC eerder een SSD of meer geheugen overwegen voordat ik aan de cpu zou beginnen.
Okay... ik zal niet meer offtopic gaan ;-)Dreamvoid schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 13:41:
Het is idd offtopic, maar ik zou bij een HTPC eerder een SSD of meer geheugen overwegen voordat ik aan de cpu zou beginnen.
PS er zit al een SSD in, sneller en meer geheugen is in de bestelling
SSD is altijd erg relaxDreamvoid schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 13:41:
Deels waar als je al 8gb 1866 hebt is het meer dan zat. Dus dan is een snellere APU met 2x zo veel cores geen slecht idee.
Tja niet interessant meer in mijn ogen.
SSD's zijn al zo snel. Als je nog sneller nodig hebt ben je wel met hele specifieke applicaties bezig.
PsstAstennu schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 12:52:
[...]
Waar te beginnen:
A4-3400 is een 1 Module 2 Thread cpu op 2700 MHz geen turbo - Cache L1 128kb - 4MB L2
A8-3820 is een 2 Module 4 Thread cpu op 2500 MHz met 2800 Turbo - Cache L1 256KB - 2MB L2
A4-3400 en A8-3820 zijn Llano APU's, dus geen modules maar gewoon dual-core of quadcore
Voor de rest, wat jij zei
Gezien de problemen met Exynos 5 en Samsungs slechte ervaringen met zowel ARM's Cortex A15 arch als hun T6xx Mali gpu arch, zou ik het wel weten als ik bij Samsung Semiconductor in het management zat: een partnership of acquisitie van AMD, dan heb je allebei je problemen in 1 klap opgelost.
Owh crap ja dom van me. Was niet wakker toen ik dat schreef. Maar nog steeds 2 core vs 4 core.dahakon schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:49:
[...]
Psst
A4-3400 en A8-3820 zijn Llano APU's, dus geen modules maar gewoon dual-core of quadcore
Voor de rest, wat jij zei
Zie het niet snel gebeuren. Maar hoop ook dat het niet gebeurd. Alleen maar slecht voor ons. Want Samsung gaat het dan niet meer voor PC's gebruiken. Dat is hun segment niet.Dreamvoid schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:07:
Gezien de problemen met Exynos 5 en Samsungs slechte ervaringen met zowel ARM's Cortex A15 arch als hun T6xx Mali gpu arch, zou ik het wel weten als ik bij Samsung Semiconductor in het management zat: een partnership of acquisitie van AMD, dan heb je allebei je problemen in 1 klap opgelost.
[ Voor 49% gewijzigd door Astennu op 31-05-2013 23:57 ]
Juist wel. Samsung gaat dan echt niet AMD van de markt af trekken waar ze al op opereren. Integendeel, ik denk dat Samsung dan nog altijd blijft leveren aan andere OEMs en dat ze zelf ook desktops en All In Ones gaan maken met AMD chips.Astennu schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 23:57:
Zie het niet snel gebeuren. Maar hoop ook dat het niet gebeurd. Alleen maar slecht voor ons. Want Samsung gaat het dan niet meer voor PC's gebruiken. Dat is hun segment niet.
Aangezien Samsung over capaciteit heeft kunnen ze dit mooi opvullen met AMD producten.
Samsung wil de grootste PC fabrikant ter wereld wordenAstennu schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 23:57:
Zie het niet snel gebeuren. Maar hoop ook dat het niet gebeurd. Alleen maar slecht voor ons. Want Samsung gaat het dan niet meer voor PC's gebruiken. Dat is hun segment niet.
Dan zou het binnen hun strategie kunnen passen, maar er blijven haken en ogen aanzitten.
Bovendien, de pc-markt is iets anders dan een CPU/SoC markt. De PC is een totaalproduct, waarvan een CPU slechts een onderdeeltje is.
Ja klopt, maar daardoor zou Samsung de winst van dat onderdeel volledig kunnen verwaarlozen. Terwijl ze aan HP, Dell en andere OEMs de chips nog met winst kunnen verkopen.
Een PC is een totaalproduct, maar dat is een telefoon of tablet ook. De PC markt bestaat tegenwoordig voornamelijk uit laptops, all-in-ones en blade servers, en dat is allemaal hard aan het integreren. Samsung maakt al SSD's, RAM, beeldschermen, met een fatsoenlijke CPU divisie kunnen ze alles zelf. Zelfs het OS kunnen ze nu zelf maken (Tizen).dahakon schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 22:47:
Bovendien, de pc-markt is iets anders dan een CPU/SoC markt. De PC is een totaalproduct, waarvan een CPU slechts een onderdeeltje is.
Maar goed: dat gezegd, dat betekent niet dat ze ook met AMD gaan samenwerken, ze kunnen ook gewoon nog wat meer moeite doen om hun huidige cpu divisie wat beter te laten presteren.
http://nl.hardware.info/n...-processor-werkt-op-5-ghz
Een TDP van 220W, dat wordt wel heel erg extreem.
Een TDP van 220W, dat wordt wel heel erg extreem.
PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD
It's over 9000!!!!!
[ Voor 40% gewijzigd door madmaxnl op 02-06-2013 16:28 ]
Maar eh... De TPD van AMD is toch de absolute max en bij Intel de gemiddelde warmte productie?
Zit nu ook weer naar AMD cpu's te kijken voor een upgrade, Haswell is niet echt een verbetering ten opzichte van IB en heeft dezelfde fout
Is er eigenlijk al meer bekend over steamroller?
Zit nu ook weer naar AMD cpu's te kijken voor een upgrade, Haswell is niet echt een verbetering ten opzichte van IB en heeft dezelfde fout

"System and Maximum TDP is based on worst case scenarios. Actual TDP may be lower if not all I/Os for chipsets are used."DCG909 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 18:43:
Maar eh... De TPD van AMD is toch de absolute max en bij Intel de gemiddelde warmte productie?
Ahh, ok. my bad....
(niet dat ik echt veel om TPD geef, ik heb een desktop met waterkoeling, als ik voor zuinig zou gaan had ik wel een ultrabook)
(niet dat ik echt veel om TPD geef, ik heb een desktop met waterkoeling, als ik voor zuinig zou gaan had ik wel een ultrabook)
Verwijderd
Blog van Darkstone: TDP: verklaardDCG909 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 18:43:
TDP is de long-time maximum power consumption. De short-term power consumption is veel hoger. Het TDP van mijn huidige CPU is 45w, en de short-term TDP 57w. Maar als dat niet hard werd geforceerd zou je met prime95 en furmark de 70w moeten kunnen halen. (45w voor de CPU, 5w voor de uncore, 20w voor de GPU).

In throttlestop zit een knopje waarbij je zowel de short term als de long term TDP kan aanpassen, mits unlocked. Voor desktops is de short-term meestal 999w.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2013 19:57 ]
Bij AMD wel. Meestal zitten ze er onder.DCG909 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 18:43:
Intel gaat bij zware load over het TDP heen met sommige cpu's.
Haswell is aardig waardeloos qua performance verbetering. Idle verbruik is wel leuk verbeterd maar onder belasting is de performance per watt maar heel minimaal verbeterd eigenlijk verwaarloosbaar. Erg jammer dat het zo weinig scheelt
Niet echt. Er zijn wel slides opgedoken op computerbase waar te zien zou zijn dat eind dit jaar Kavei op 28nm uit komt met Steamroller cores GCN en HSA.
Op anantech kun je wel wat lezen over wat AMD gepland heeft voor steamroller. Doel is volgens mij weer 10-15% prestatie verbetering met single thread. Maar gaan echt heel veel verbouwen het zou best meer effect kunnen hebben gezien de wijzigingen.
Ik ben erg benieuwd wat steamroller gaat doen. Die core en Excavator moeten het gaan doen. Anders wordt het voor AMD echt extreem lastig. Nu intel maar 7% prestatie verbetering laat zien is het de kans.
Veel mensen klagen nu over de de extra performance van haswell. Het kan zijn dat Intel meer moeite zal gaan doen als de verkopen dan ook gaan tegen vallen en AMD dichterbij gaat komen.
Maar zo zie je maar concurrentie is heel belangrijk.
Ok, ik had idd wel iets zien langskomen, inclusief een geplande release voor de tweede helft van 2013.
Ik hoop idd dat AMD wel een flinke klap aan intel uit kan delen (en dat ze dat ook snel gaan doen, want volgens mijn 1090T is een beetje oud aan het worden
)
Hoop ook wel dat ze lekker over te clocken zullen zijn
Ik hoop idd dat AMD wel een flinke klap aan intel uit kan delen (en dat ze dat ook snel gaan doen, want volgens mijn 1090T is een beetje oud aan het worden

Hmmm. TechPowerUp heeft bij de review van de Haswell iGPU ook de nieuwe A10-6800K gebenchmarkt.
De resultaten vallen mij wel tegen
Ik had toch gehoopt op minstens 10% meer performance tegenover de A10-5800K.
Dit kan eventueel liggen aan het testen met pre-mature drivers, maar zoals het er nu uitziet, wordt Richland enkel een kleine boost in CPU snelheid.
Misschien toch maar wachten tot Kaveri om mijn HTPC te upgraden
De resultaten vallen mij wel tegen

Dit kan eventueel liggen aan het testen met pre-mature drivers, maar zoals het er nu uitziet, wordt Richland enkel een kleine boost in CPU snelheid.
Geheugenbandbreedte bottelneck ? De 5800K heeft een 800MHz snelle GPU terwijl de 6800K een 844MHz snelle GPU heeft. Voor de rest is alles gelijk aan elkaar op het productie procedé na.
Theoretisch gezien (kloksnelheid schaalt lineair) zou de 6800K minimaal 5% sneller moeten zijn dan de 5800K op grafisch gebied. Maar dat is dus niet het geval.
Theoretisch gezien (kloksnelheid schaalt lineair) zou de 6800K minimaal 5% sneller moeten zijn dan de 5800K op grafisch gebied. Maar dat is dus niet het geval.
[ Voor 83% gewijzigd door madmaxnl op 03-06-2013 14:29 ]
Verwijderd
http://www.engadget.com/2...igabyte-at-computex-2013/
ben geen fan van deze website maar toch

http://uk.gigabyte.com/press-center/news-page.aspx?nid=1219
ben geen fan van deze website maar toch
OoohThe tablet updates aren't nearly as extensive. Most of Gigabyte's energy centers on the 10-inch Slate S10A, a spin on the S1082 with an AMD Temash-based A4-1200 processor that delivers up to 14 hours of battery life.
http://uk.gigabyte.com/press-center/news-page.aspx?nid=1219
S10A – The first for a GIGABYTE tablet, powered by the latest AMD Temash A4-1200, the S10A is an exceptional mobile device to enhance and increase mobile productivity. With its full PC features, including Windows 8, a large storage HDD (up to 500GB), and multiple connectivity ports including USB 3.0, the S10A is a powerful tool with 14 hours of productivity for work and play. The S10A also comes with free Office Home 2013 version making this the perfect choice for you to take care of your business even on your travels. With its excellent design and useful accessories, the S10A has exceptional versatility and substitutes as a light notebook with the keyboard kit and even an entertainment center with the D1080 multimedia docking station.
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2013 14:49 ]
Ze hebben voor Trinity en Richland 1600MHz DDR3 gebruikt, wat simpelweg een schande is. Daarmee zijn de resultaten ook direct naar de vuilnisbak te verwijzen. Trinity ondersteunt 1866MHz DDR3, wat bij Llano (die het ook ondersteunt) al een duidelijk voordeel bracht ten opzichte van 1600MHz DDR3. Mag je gaan bedenken wat het verschil bij Richland zal doen, als ze (volgens mij officieel ondersteund) 2133MHz DDR3 zouden gebruiken in plaats van 1600MHz DDR3.eigoob schreef op maandag 03 juni 2013 @ 09:00:
Hmmm. TechPowerUp heeft bij de review van de Haswell iGPU ook de nieuwe A10-6800K gebenchmarkt.
De resultaten vallen mij wel tegenIk had toch gehoopt op minstens 10% meer performance tegenover de A10-5800K.
De enige reden om 1600MHz geheugen te gebruiken is omdat Haswell nu eenmaal niet meer ondersteunt (officieel dan). Gewoon een in en intrieste review van TPU in deze.
Achja, met zo'n processor zit je dan ook nog wel goed. Ik heb zelf een Phenom II 555 die ik al in 2010 voor een prikkie heb gekocht en geulocked heb naar een quad core die ook nog eens is overgeklokt. Een upgrade naar een FX-4xxx levert mij zo goed als niks op. Heb nog nooit zo goedkoop genoten van een cpuDCG909 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 21:20:
Ok, ik had idd wel iets zien langskomen, inclusief een geplande release voor de tweede helft van 2013.
Ik hoop idd dat AMD wel een flinke klap aan intel uit kan delen (en dat ze dat ook snel gaan doen, want volgens mijn 1090T is een beetje oud aan het worden)
Nah valt wel mee, het is geen completen puin. Wel moet dit in een ander daglicht gezet worden. Intel heeft een veel betere geheugencontroller dan AMD. Intel heeft derhalve ook minder last van een geheugenbandbreedte bottelneck t.o.v. AMD m.b.t. de GPU prestaties. De CPU prestaties daarentegen zijn niet of nauwelijks gebaat bij meer geheugenbandbreedte of minder latency. Sneller geheugen ga je op dat gebied alleen merken bij applicaties en benchmarks die daar "intensief" op leunen zoals Winrar en zelfs daar valt het verschil nog wel.dahakon schreef op maandag 03 juni 2013 @ 18:30:
[...]
Ze hebben voor Trinity en Richland 1600MHz DDR3 gebruikt, wat simpelweg een schande is. Daarmee zijn de resultaten ook direct naar de vuilnisbak te verwijzen. Trinity ondersteunt 1866MHz DDR3, wat bij Llano (die het ook ondersteunt) al een duidelijk voordeel bracht ten opzichte van 1600MHz DDR3. Mag je gaan bedenken wat het verschil bij Richland zal doen, als ze (volgens mij officieel ondersteund) 2133MHz DDR3 zouden gebruiken in plaats van 1600MHz DDR3.
De enige reden om 1600MHz geheugen te gebruiken is omdat Haswell nu eenmaal niet meer ondersteunt (officieel dan). Gewoon een in en intrieste review van TPU in deze.
Het is voor AMD heel handig als DDR4 snel komt. Quad- of triple-channel zou ook uitkomst kunnen bieden m.b.t. het wegnemen van de geheugenbandbreedte bottelneck voor de GPU, maar dit brengt ook veel nadelen met zich mee. Verder kunnen ze natuurlijk ook hun IMC/geheugencontroller efficiënter maken. Andere oplossingen zijn GDDR5 op het mobo gesoldeerd die de APU dan kan aansturen. De echte oplossing die we natuurlijk willen is 3D stacked memory/hybrid memory cube (HMC)

HMC zou dedicated GPUs wellicht naar de troon kunnen steken. Gewoon een APU bouwen met een dikke GPU erin om die hele APU vervolgens aan 16GB HMC te hangen. Nu kunnen ze ook al een dikke GPU in die APU duwen, maar dat heeft dus geen zin aangezien je dan tegen die bandbreedte bottelneck aan loopt te hikken als een dolle. Zo een APU zou wel wat kosten, maar kosten efficiënt is het wel. Bepaalde dingen in de chip worden namelijk gedeeld (IMC), maar ook het geheugen wordt gedeeld wat natuurlijk ook kosten efficiënt is. Bij twee lossen chips heb je dingen dubbel uitgevoerd als mede twee type geheugen waarvan de één niet door de CPU benadert kan worden en de andere weer niet door de GPU.
Aan het eind van de rit bespaar je dus kosten doordat de som van de die sizes van het geheel lager is als dat de CPU en GPU apart zouden zitten. Nu heb je met dit laatste nog een voordeel m.b.t. de performance, maar met HMC zou dat voordeel dus komen te vervallen. Enige wat roet in het eten kan gooien is dat yields bij grotere chips slechter worden, maar hierin is wel een optimum te berekenen.
nVidia's 3D stacked memory
Intel's HMC
AMD TSV
Hynix HBM
Algemeen 1
Algemeen 2
De verschillende fabrikanten gebruiken verschillende termen voor hetzelfde v.z.i.w; m.a.w; een pot nat
Er gaan zelfs geruchten dat de SoC in de XO en PS4 hier gebruik van maken, maar geheel nieuw is het idee van reten snel geheugen voor games consoles niet. Denk hierbij aan het eDRAM geheugen van bijvoorbeeld de 360 en de WiiU. De SoC/APU varianten die AMD voor Sony en Microsoft heeft gebouwd komen als het goed is ook beschikbaar voor de gewone consument, maar wellicht dat bepaalde technologieën eruit zijn gesloopt/uitgeschakeld. Dit is omdat deze technologie in samenwerking met Sony of een andere derde partij is gemaakt die dat natuurlijk niet gratis beschikbaar stelt.
Zo weer een hoop lulkoek gebakken zeg, smakelijk eten
Eerst zien dan geloven, die 14 uur is sowieso onder de beste omstandigheden, idle of wellicht zelfs in stand-by...Verwijderd schreef op maandag 03 juni 2013 @ 17:17:
http://www.engadget.com/2...igabyte-at-computex-2013/
ben geen fan van deze website maar toch![]()
[...]
Oooh
[ Voor 60% gewijzigd door madmaxnl op 03-06-2013 21:52 ]
Het grappige is, ik zou juist het tegenovergestelde beweren. We weten dat Llano bij een overgang van 1600MHz naar 1866MHz DDR3 al een redelijke boost in grafische prestaties zag. Dan hebben we het over een 5 CU 600MHz GPU. Dus we kunnen ook stellen dat Trinity, laat staan Richland, met 1600MHz gewoon niet genoeg bandbreedte krijgt om zijn GPU ten volste te laten benutten. Ondanks dat, zijn ze nog altijd ~30% sneller dan HD4600. Bovendien weet Richland met dezelfde hoeveelheid bandbreedte nog altijd een paar % beter te presteren dan Trinity.madmaxnl schreef op maandag 03 juni 2013 @ 21:07:
Nah valt wel mee, het is geen completen puin. Wel moet dit in een ander daglicht gezet worden. Intel heeft een veel betere geheugencontroller dan AMD. Intel heeft derhalve ook minder last van een geheugenbandbreedte bottelneck t.o.v. AMD m.b.t. de GPU prestaties. De CPU prestaties daarentegen zijn niet of nauwelijks gebaat bij meer geheugenbandbreedte of minder latency. Sneller geheugen ga je op dat gebied alleen merken bij applicaties en benchmarks die daar "intensief" op leunen zoals Winrar en zelfs daar valt het verschil nog wel.
Hoe dan ook, of AMD weet beter met de bandbreedte om te gaan, of HD4600 is nog steeds absolute bagger als het om GPU-performance gaat, of er is een combinatie gaande.
In ieder geval blijft de review bagger, want ze zouden kunnen laten zien wat Richland kan met 2133MHz geheugen, in plaats van hem doelbewust te bottlenecken. Dat is 533MHz (33% van het totaal) meer, puur voor de GPU, wat waarschijnlijk eerder ~50% van de bij 1600MHz beschikbare bandbreedte voor de GPU extra is. Maar ja, dan ziet Haswell er opeens weer beroerd uit als het om iGPU gaat.
Verwijderd
Loop je dan niet direct tegen een enorme TDP wall aan? als je 5 lagen aan memory op een APU gaat zetten, krijg je dat echt niet meer fatsoenlijk gekoeld.madmaxnl schreef op maandag 03 juni 2013 @ 21:07:
HMC zou dedicated GPUs wellicht naar de troon kunnen steken. Gewoon een APU bouwen met een dikke GPU erin om die hele APU vervolgens aan 16GB HMC te hangen.
Edit: oh. Je schrijft 'aan' de APU, niet 'op'

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2013 22:45 ]
Ernaast, erop eronder
Allemaal hetzelfde, just kidding. TDP kan inderdaad een probleem zijn, maar met degelijke koeling (no shit, Sherlock) is het geen probleem. HMC verbruikt wel veel minder dan gewoon geheugen.
Enfin, 16GB was maar een getal uit de lucht gegrepen, 8GB zou volgens mij ook al wel voldoen. Ik heb geen flauw idee wat de limieten zijn m.b.t. vermogen, kosten (die size), en grootte (GB) voor HMC. Zowel de CPU als de GPU kunnen dit geheugen benaderen. Derhalve heb je min of meer geen verspilling van geheugen.
Dat de TDP in het geval van een grote GPU en redelijk grote CPU in de APU tot een probleem kunnen zorgen is geen verrassing, maar je hoeft maar één chip te koelen i.p.v. twee. Je kunt derhalve ook meer geld investeren in die ene koeler die je hebt. Wel komt er meer warmte vrij per mm2 wat daardoor dus moeilijker is af te voeren, maar dat kan dus gecompenseerd worden door een fatsoenlijke koeler. Deze kan bekostigd worden met de besparing die het hebben van één koeler heeft.
Enfin, 16GB was maar een getal uit de lucht gegrepen, 8GB zou volgens mij ook al wel voldoen. Ik heb geen flauw idee wat de limieten zijn m.b.t. vermogen, kosten (die size), en grootte (GB) voor HMC. Zowel de CPU als de GPU kunnen dit geheugen benaderen. Derhalve heb je min of meer geen verspilling van geheugen.
Dat de TDP in het geval van een grote GPU en redelijk grote CPU in de APU tot een probleem kunnen zorgen is geen verrassing, maar je hoeft maar één chip te koelen i.p.v. twee. Je kunt derhalve ook meer geld investeren in die ene koeler die je hebt. Wel komt er meer warmte vrij per mm2 wat daardoor dus moeilijker is af te voeren, maar dat kan dus gecompenseerd worden door een fatsoenlijke koeler. Deze kan bekostigd worden met de besparing die het hebben van één koeler heeft.
[ Voor 31% gewijzigd door madmaxnl op 04-06-2013 00:37 ]
Tsja, AMD had een paar jaar terug al een Stacked Memory GPU klaar staan om uit te brengen, maar daar zijn ze op terug gekomen. AMD had Kaveri schijnbaar ook ontworpen met Stacked Memory in gedachte, maar hebben blijkbaar Kaveri aan een nieuw ontwerp onderworpen waar Stacked Memory geen plaats meer heeft. Blijkbaar ziet AMD andere wegen als vruchtbaarder en heeft het ook geen zin om ~400 dollar kostende chips ala Crystalwell te gaan maken voor de algemene markt. De launch van Kaveri zal interessant zijn, puur om te zien hoe AMD denkt om te gaan met het geheugen-probleem.
Is nu al bekend wanneer de Richlands gereleased worden (en hier in NL verkrijgbaar zijn?) Mijn nieuwe HTPC zit nog smacht op een FM2 CPU te wachten.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Verwijderd
Geen verspilling van geheugencapaciteit, wel versplilling van relatief prijzig GDDR5. Zie wat sony doet in de PS4 met 8GB GDDR5. Dat is echt niet goedkoop, terwijl de kans er dik in zit dat de CPU, welke helemaal niet zoveel profijt heeft van high-latency high-bandwidth geheugen, de helft van het geheugen opslokt.madmaxnl schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 00:31:
Een losse DDR3 + GDDR5 memory interface is gewoon kostenefficiénter, als ik even de kosten van het ontwerpen van de interface niet meeneem.
Het traagste (3-3.2GHz) en goedkoopste model is al verkrijgaar, de A4-4000 (http://nl.hardware.info/productinfo/185982/amd-a4-4000), alleen nog niet in onze pricewatch..Thund3r schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 09:30:
Is nu al bekend wanneer de Richlands gereleased worden (en hier in NL verkrijgbaar zijn?) Mijn nieuwe HTPC zit nog smacht op een FM2 CPU te wachten.
Lijkt me echter wel een goede kandidaat voor in je HTPC
De andere modellen in de reeks zouden een van deze dagen tevoorschijn moeten komen.
Vind het overigens wel een vreemd model, die A4-4000. Hij zal iets goedkoper worden dan de A4-5300, maar hij is ook wat trager terwijl het TDP hetzelfde is. Hadden ze hem beter niet iets hoger kunnen klokken? Als Richland zoveel efficiënter is zou dat geen probleem mogen zijn...
Ik had niet eens door dat dat een Richland was.
Wat ik hier lees:
http://lensfire.in/37207/...amd-a4-4000-apu-revealed/
"On average the AMD A4-4000 APU is 10% slower than the A4-5300 APU, but note that its price is 29.8% smaller, and although both APUs have a TDP of 65W, the new A4-4000 has a 24W inferior consumption. "
Misschien toch de overweging waard.
Wat ik hier lees:
http://lensfire.in/37207/...amd-a4-4000-apu-revealed/
"On average the AMD A4-4000 APU is 10% slower than the A4-5300 APU, but note that its price is 29.8% smaller, and although both APUs have a TDP of 65W, the new A4-4000 has a 24W inferior consumption. "
Misschien toch de overweging waard.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Vind het jammer dat ze weten te melden dat het stroomverbruik een stuk beter is maar dat ze hier geen benchmark van laten zien...
Verwijderd
YouTube: Quanta 11.6inch Full HD Tablet mit AMD Elite Mobility APU A4-1200 Hands-on auf der Computex 2013
Engels
YouTube: Quanta 11.6inch Full HD tablet with AMD Elite Mobility APU A4-1200 hands on hat Computex 2013
5 minuten Temash tablet en een duitser die het toch wel leuk vind (van Computex 2013).
MSI W20 M3
YouTube: MSI W20 M3 mit AMD A4 Vorschau
Engels
YouTube: Quanta 11.6inch Full HD tablet with AMD Elite Mobility APU A4-1200 hands on hat Computex 2013
5 minuten Temash tablet en een duitser die het toch wel leuk vind (van Computex 2013).
MSI W20 M3
YouTube: MSI W20 M3 mit AMD A4 Vorschau
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2013 12:43 ]
Dat is wel raar, vorige week werd dat volgens mij nog wel getoond op hun site, of op een andere site, maar ik heb toen iig resultaten gezien van verbruik in zelfde stijl als hun site.StefanvanGelder schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 11:34:
Vind het jammer dat ze weten te melden dat het stroomverbruik een stuk beter is maar dat ze hier geen benchmark van laten zien...
Het verbruik was behoorlijk stuk lager.
Gevonden:

http://news.mydrivers.com/1/263/263177_1.htm
[ Voor 15% gewijzigd door PASware op 04-06-2013 15:38 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Bij Geizhals staan er al wat meer 65Watt Richlands in de lijst:
http://geizhals.at/eu/?ca...10~1133_A6~1133_A4#xf_top
Ook de 6800K staat er in, met eenzelfde prijs als de 6700
http://geizhals.at/eu/?ca...10~1133_A6~1133_A4#xf_top
Ook de 6800K staat er in, met eenzelfde prijs als de 6700

http://donanimhaber.com/c.../NewsDetail.aspx?id=47167
[ Voor 78% gewijzigd door C.Hariri op 04-06-2013 18:01 ]
http://www.newegg.com/amdbeinvincible
Er staan ook enkele benchmarks afkomstig van AMD.
Voor de A10-6800k in vergelijking met de A10-5800k
-Simcity 1080p: 8.1% sneller
-3D mark, Firestrike: 20.8%
-Winzip: 46,1%
A8-6600k vs A8-5600k
-Devil May Cry 1080p: 4.5% sneller
-3D mark, Firestrike: 21.4%
-Handbrake: 1.9%
Er staan ook enkele benchmarks afkomstig van AMD.
Voor de A10-6800k in vergelijking met de A10-5800k
-Simcity 1080p: 8.1% sneller
-3D mark, Firestrike: 20.8%
-Winzip: 46,1%
A8-6600k vs A8-5600k
-Devil May Cry 1080p: 4.5% sneller
-3D mark, Firestrike: 21.4%
-Handbrake: 1.9%
Persoonlijk vind ik de review van Richland op de frontpage vrij jammer:
- hij is niet getest in de context waarvoor die ontwikkeld is
- hij is niet getest tegen Intel's budgettaire of functionele tegenhangers, maar tegen de crème de la crème: enkele Core i7's
- hij is voornamelijk getest met een zware discrete GPU
- geen hybrid CFX
- geen mediaplayback
- geen vergelijking met de 6700 (ondanks dat ze die ook ontvangen hebben), wat een 65W APU is die zich in een µATX- of zelfs mITX-case betrekkelijk beter thuis zal voelen
Als we AMD-budget-CPU-review willen lezen, dan lezen we wel die van de 4- en 6-core piledriver CPU's, niet die van Richland.
- hij is niet getest in de context waarvoor die ontwikkeld is
- hij is niet getest tegen Intel's budgettaire of functionele tegenhangers, maar tegen de crème de la crème: enkele Core i7's
- hij is voornamelijk getest met een zware discrete GPU
- geen hybrid CFX
- geen mediaplayback
- geen vergelijking met de 6700 (ondanks dat ze die ook ontvangen hebben), wat een 65W APU is die zich in een µATX- of zelfs mITX-case betrekkelijk beter thuis zal voelen
Als we AMD-budget-CPU-review willen lezen, dan lezen we wel die van de 4- en 6-core piledriver CPU's, niet die van Richland.
Helemaal mee eens DevilsProphet... Daarnaast is de 5800K weer niet met 1866 of 2133Mhz geheugen getest, waardoor je niet kunt inzien in hoeverre de efficiëntie van de bandbreedte verbetert is. Daar zou de Richland CPU het volgens mij vooral op moeten winnen.
Centralpoint heeft al wat A10-6700 Richlands op voorraad sinds vanmorgen:
http://www.centralpoint.n...hlbox-num-2152899/?ref=31
http://www.centralpoint.n...hlbox-num-2152899/?ref=31
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Dat vind ik een nog vrij nette benadering...DevilsProphet schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 08:52:
Persoonlijk vind ik de review van Richland op de frontpage vrij jammer:
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
De beste review die ik tot nu toe heb gezien is die van computerbase.de:
http://www.computerbase.d...mds-richland-im-gpu-test/
Verwijderd
Vulling-The_Mask- schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:29:
[...]
Dat vind ik een nog vrij nette benadering...
Zelfs HWI is beter dan Tweakers... Faking waardeloos dus.
Vooral de vergelijking tussen verschillende geheugensnelheden is interessant.StefanvanGelder schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:25:
[ Voor 75% gewijzigd door madmaxnl op 05-06-2013 11:59 ]
Mooie review inderdaad. Er wordt netjes 2133 en 2400 getest. En daar hebben ze tenminste prestatie winst (bij HWI werd het nog trager dan 1600 MHzStefanvanGelder schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:25:

Richland is een mooie tussen stap. Lager verbruik met wel extra prestaties. Maar we zitten natuurlijk meer te wachten op de volgende grote stap. En dat zijn de nieuwe Steamroller cores. Helaas moeten we daar nog een tijd op wachten
Nouja, als ze echt dit jaar uitkomen vind ik het wachten nog wel waardAstennu schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:25:
[...]
Mooie review inderdaad. Er wordt netjes 2133 en 2400 getest. En daar hebben ze tenminste prestatie winst (bij HWI werd het nog trager dan 1600 MHz)
Richland is een mooie tussen stap. Lager verbruik met wel extra prestaties. Maar we zitten natuurlijk meer te wachten op de volgende grote stap. En dat zijn de nieuwe Steamroller cores. Helaas moeten we daar nog een tijd op wachten
Hoop dat er wel weer enige compatibiliteit is tussen FM2 en FM2+. Het mooiste zou zijn dat FM2+ CPU's ook op FM2 passen, maar in ben bang dat het alleen andersom gaat werken.
Zou jammer zijn als deze inderdaad een FM2+ socket krijgt (eerst was sprake van AM3+).
Had graag m'n 890 chipset nog een tweede jeugd gegeven...

[ Voor 14% gewijzigd door Jorruchie op 05-06-2013 12:56 ]
“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”
AM en FM zijn door AMD gescheiden van elkaar, AM is voor high performance, grote cpu's met veel cores zoals de FX-83xx, FM is voor APU's en goedkope "normale" cpu'sJorruchie schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:51:
Zou jammer zijn als deze inderdaad een FM2+ socket krijgt (eerst was sprake van AM3+).
Al wilden ze volgens mij ooit gaan combineren.
People as things, that’s where it starts.
De A10-6700 is een mooie opvolger van de A10-5700, verbruik is ook nu stukken lager dan de 6800 (en de 5700 tov 5800)
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
My bad!VasZaitsev schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:57:
[...]AM en FM zijn door AMD gescheiden van elkaar, AM is voor high performance, grote cpu's met veel cores zoals de FX-83xx, FM is voor APU's en goedkope "normale" cpu's.
Ik ben de draad een beetje kwijt kwa naamgeving van de verschillende processor lijnen.
Waar ik benieuwd naar ben is de opvolger van Vishera (FX-xxxx inderdaad).
Ik dacht even dat dat Kaveri zou zijn, maar dit blijkt de opvolger van Richland APU's.
Nog even geduld dus...

Ja dat valt inderdaad mee. En gezien de veranderingen verwacht ik 10-20% sneller dan richland. (op gelijke clocks) Ik weet het heel ambitieus maar gezien de veranderen die AMD er in heeft zitten lijkt het me niet onmogelijk.StefanvanGelder schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:50:
[...]
Nouja, als ze echt dit jaar uitkomen vind ik het wachten nog wel waard
Hoop dat er wel weer enige compatibiliteit is tussen FM2 en FM2+. Het mooiste zou zijn dat FM2+ CPU's ook op FM2 passen, maar in ben bang dat het alleen andersom gaat werken.
Ik hoop dat het gewoon zo is zoals bij AM2 en AM2+ en AM3 en AM3+
Dus dat het wel werkt maar je bepaalde featues niet kunt gebruiken.
Het is wel een grote overstap naar een nieuwe architectuur + GCN voor GPU en HSA. Dus veel veranderingen in de core. En dus mogelijk ook het package maar als die zo groot zouden zijn dat het niet compatible zou zijn zou je FM3 verwachten.
Kaveri = opvolger van Trinity niet van de FX chip VisheraJorruchie schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:51:
[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 05-06-2013 14:01 ]

(en ongetwijfeld is de core-performance lager dan een 3350p

Die komt waarschijnlijk wat later.Jorruchie schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:39:
[...]
My bad!
Ik ben de draad een beetje kwijt kwa naamgeving van de verschillende processor lijnen.
Waar ik benieuwd naar ben is de opvolger van Vishera (FX-xxxx inderdaad).
Ik dacht even dat dat Kaveri zou zijn, maar dit blijkt de opvolger van Richland APU's.
Nog even geduld dus...
Maar AM3 is al heel oud he. Ik snap dat je graag nog een nieuwe cpu voor dat platform ziet. Maar in vergelijking met Intel doet AMD het al heel netjes. En als ze echt willen vernieuwen zou het kunnen zijn dat ze het platform ook op de schop moeten nemen. Denk bv aan Quad memory channels of zo.
Maar wie weet komt er nog een AM3+. Ik zou er zelf alleen niet op rekenen.
Die is meer voor de overclockers bedoelt. Ik vraag me ook af hoe veel hij echt verbruikt. TDP zegt niet zo veel over het echte verbruik. In het geval van AMD alleen iets over het absolute maximum.eL_Jay schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:03:
De AMD 6800K ziet er uit als een interessant chippie. Die FX'en met een TDP van 220 watt daarentegen
![]()
(en ongetwijfeld is de core-performance lager dan een 3350p)
Maar ze proberen het nog even uit te zingen tot ze met de echte opvolger kunnen komen.
Mijn hoop is inderdaad gevestigd op AM3+; daar eindigt het upgrade pad van mijn mobo.
Maar ff serieus, 220 watt zelfs als theoretisch maximum...... Volgens mij kan ik dat met en i5/i7 niet eens voor elkaar krijgen al zou ik de chip proberen te "bbq-en/frituren"Astennu schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:04:
[...]
Die komt waarschijnlijk wat later.
Maar AM3 is al heel oud he. Ik snap dat je graag nog een nieuwe cpu voor dat platform ziet. Maar in vergelijking met Intel doet AMD het al heel netjes. En als ze echt willen vernieuwen zou het kunnen zijn dat ze het platform ook op de schop moeten nemen. Denk bv aan Quad memory channels of zo.
Maar wie weet komt er nog een AM3+. Ik zou er zelf alleen niet op rekenen.
[...]
Die is meer voor de overclockers bedoelt. Ik vraag me ook af hoe veel hij echt verbruikt. TDP zegt niet zo veel over het echte verbruik. In het geval van AMD alleen iets over het absolute maximum.
Maar ze proberen het nog even uit te zingen tot ze met de echte opvolger kunnen komen.
Verwijderd
Bijna goed , Kaveri opvolger van Richland en Richland is opvolger van TrinityAstennu schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:57:
[...]Kaveri = opvolger van Trinity niet van de FX chip Vishera
Owh jawel hoor op 1.7v halen die dingen dat ook wel. Bulldozer kan alleen wat verder komen. Het is een grote chip op 32nm waar die i5/i7 veel kleiner zijn met 22nmeL_Jay schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:19:
[...]
Maar ff serieus, 220 watt zelfs als theoretisch maximum...... Volgens mij kan ik dat met en i5/i7 niet eens voor elkaar krijgen al zou ik de chip proberen te "bbq-en/frituren"
True. Al is Richland volgens mij gewoon Trinity met een nieuwe stepping.Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:52:
[...]
Bijna goed , Kaveri opvolger van Richland en Richland is opvolger van Trinity
Dit topic is gesloten.