Jawel hoor, op verschillende punten in het verhaal komt het naar boven: "execution". Elke keer dat ze een interessante technologie ontwikkelen, gaat het mis in de implementatiefase, waardoor de resulterende chips ofwel te laat op de markt komen, ofwel hun performance doelen niet halen.De reden waarom AMD niet van de grond komt staat daar niet in
Verwijderd
Nee hoor toen AMD veel sneller was dan Intel en tijdens de processor schaarste bij Intel leverden bedrijven zoals Dell liever niet (mensen op de wachtlijst) dan een AMD systeem.Dreamvoid schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:28:
[...]
Jawel hoor, op verschillende punten in het verhaal komt het naar boven: "execution". Elke keer dat ze een interessante technologie ontwikkelen, gaat het mis in de implementatiefase, waardoor de resulterende chips ofwel te laat op de markt komen, ofwel hun performance doelen niet halen.
Dat mag dan ook, het is een vrije markt, je kan niemand verplichten om AMD chips te kopen. Het is aan AMD om chips te maken die interessant genoeg zijn qua performance, maar ook qua prijs.
Bovendien speelde dat rond 2006, dat is niet de oorzaak waarom het in 2013 niet lekker loopt, of waarom Qualcomm, nVidia en Samsung (en IBM en Oracle in de servermarkt) wel succesvol zijn geweest.
Bovendien speelde dat rond 2006, dat is niet de oorzaak waarom het in 2013 niet lekker loopt, of waarom Qualcomm, nVidia en Samsung (en IBM en Oracle in de servermarkt) wel succesvol zijn geweest.
[ Voor 70% gewijzigd door Dreamvoid op 26-04-2013 11:28 ]
Nee dat mocht niet, Intel en PC verkopende partijen zoals de Mediamarkt maakten zich schuldig aan concurrentie vervalsing. Intel gaf namelijk kortingen/geld als jij geen AMD computers verkocht. Het omgekeerde deden ze min of meer ook. Verkocht jij AMD computers dan kreeg je dramatisch weinig Intel CPUs onder het mom van te korten.
De schade die AMD daardoor zou hebben geleden ($1.25 miljard) is al in 2009 door Intel en AMD onderling geschikt. Het is ook een sales issue, het heeft niets te maken met de executie problemen van de R&D divisie van AMD. nVidia heeft in diezelfde tijd ook een $1.5 miljard settlement met Intel gedaan, en die boeren prima met hun chips.
[ Voor 55% gewijzigd door Dreamvoid op 26-04-2013 16:53 ]
Verwijderd
Ja je kan de schade niet in geld zomaar een waarde geven AMD koos eieren voor zijn geld omdat nog langer juridische kosten waren ook niet het einddoel van AMD. Nvidia zit niet in het X86 gedeelte en heeft dus niets met dit verhaal te maken.
Je vergeet ook dat er online gewoon nog steeds bewijs is te vinden van AMD klieren zoals de compilers die gewoonweg niet SSE 234 willen doen als de CPU string niet aangaf Intel.
Bedrijven zijn nog steeds bezig met dit soort praktijken. Vandaar dat AMD zelfs al hebben ze een beter product dit moeilijk kan slijten.
Je vergeet ook dat er online gewoon nog steeds bewijs is te vinden van AMD klieren zoals de compilers die gewoonweg niet SSE 234 willen doen als de CPU string niet aangaf Intel.
Bedrijven zijn nog steeds bezig met dit soort praktijken. Vandaar dat AMD zelfs al hebben ze een beter product dit moeilijk kan slijten.
Klopt, daarnaast, AMD moest het geld wel aanpakken. Doorprocederen had ze hun kop gekost.
nVidia heeft toen om een heel andere reden geld gekregen van Intel. Namelijk voor het feit dat nVidia geen chipsets meer kon maken voor het Intel platvorm. Ze hadden geen licentie voor QPI en konden daardoor geen chipsets maken voor Nehalem en alles wat daarna kwam. Ze hadden wel een licentie voor FSB, maar die werd met de komst van Nehalem vervangen voor QPI. nVidia heeft een veel betere deal gesloten met Intel dan AMD, maar de uitgangssituatie van beiden bedrijven was heel erg anders. nVidia had geen nood aan de man m.b.t. geld, AMD wel.
Wel een verschil in deze is dat AMD het geld in één keer heeft gekregen en nVidia zijn geld over een langere periode krijgt uit betaald. 300 miljoen dollar per jaar, 5 jaar lang. AMD heeft destijds 1,2 miljard dollar gekregen als vergoeding van Intel, maar dit is slechts een schijntje van de daadwerkelijk geleden schaden (zelfs als je uitgaat van het allerslechtste).
nVidia heeft toen om een heel andere reden geld gekregen van Intel. Namelijk voor het feit dat nVidia geen chipsets meer kon maken voor het Intel platvorm. Ze hadden geen licentie voor QPI en konden daardoor geen chipsets maken voor Nehalem en alles wat daarna kwam. Ze hadden wel een licentie voor FSB, maar die werd met de komst van Nehalem vervangen voor QPI. nVidia heeft een veel betere deal gesloten met Intel dan AMD, maar de uitgangssituatie van beiden bedrijven was heel erg anders. nVidia had geen nood aan de man m.b.t. geld, AMD wel.
Wel een verschil in deze is dat AMD het geld in één keer heeft gekregen en nVidia zijn geld over een langere periode krijgt uit betaald. 300 miljoen dollar per jaar, 5 jaar lang. AMD heeft destijds 1,2 miljard dollar gekregen als vergoeding van Intel, maar dit is slechts een schijntje van de daadwerkelijk geleden schaden (zelfs als je uitgaat van het allerslechtste).
[ Voor 22% gewijzigd door madmaxnl op 27-04-2013 15:26 ]
Als ze werkelijk recht hadden op meer, dan hadden ze wel doorgeprocedeerd.
Een paar honderd miljoen extra omzet in 2006 had het verschil niet gemaakt, dat was leuk geweest voor de aandeelhouders maar op de R&D had het geen invloed gehad. Zoals in alle artikelen op de tech sites (en ex werknemers) naar voren komt: AMD had na de Athlon 64 geen geldprobleem, maar een structureel execution probleem, waar pas nu een einde aan lijkt te komen. Lag dat aan falend management die volledig de mobile trend gemist heeft, zeker. Lag het aan dat de beste chipdesigners werden weggeplukt door Samsung, Qualcomm en Apple: zeker ook. Lag het aan gepruts bij de fabs: ongetwijfeld ook.
Als ze de roadmaps de komende maanden waarmaken (met name: Temash/Kabini rollen op tijd naar buiten en halen hun performance doelen), dan kan het lek boven komen, en kunnen ze op eigen kracht weer groeien met bv een nieuwe ARM core, manycore server chips, etc.
Een paar honderd miljoen extra omzet in 2006 had het verschil niet gemaakt, dat was leuk geweest voor de aandeelhouders maar op de R&D had het geen invloed gehad. Zoals in alle artikelen op de tech sites (en ex werknemers) naar voren komt: AMD had na de Athlon 64 geen geldprobleem, maar een structureel execution probleem, waar pas nu een einde aan lijkt te komen. Lag dat aan falend management die volledig de mobile trend gemist heeft, zeker. Lag het aan dat de beste chipdesigners werden weggeplukt door Samsung, Qualcomm en Apple: zeker ook. Lag het aan gepruts bij de fabs: ongetwijfeld ook.
Als ze de roadmaps de komende maanden waarmaken (met name: Temash/Kabini rollen op tijd naar buiten en halen hun performance doelen), dan kan het lek boven komen, en kunnen ze op eigen kracht weer groeien met bv een nieuwe ARM core, manycore server chips, etc.
[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 27-04-2013 21:41 ]
Ze simpel liggen de dingen natuurlijk niet. AMD moest resultaat hebben en snel. Met het feit dat Intel schuldig bevonden werd en een zak geld was er wel een overwinning behaald, maar in de uiteindelijke overeenkomst zal absoluut een clausule gestaan hebben dat AMD niet verder mocht procederen op hetzelfde punt.
De grootste overwinning van AMD aangaande die overeenkomst was verder niet die 1.25 miljard, maar het feit dat AMD vanaf dat moment vrij was in het bepalen waar ze hun x86 producten zouden laten bakken. Daarmee konden ze definitief Global Foundries achter zich laten en ook rustig naar TSMC stappen voor producten als Brazos. Meer vrijheid en alles.
Maar om te zeggen dat de geldsom de absolute omvang van geleden schade zou vertegenwoordigen, is erg kort door de bocht. Er is in die hele rechtzaak ook alleen maar een tipje van de sluier gelicht, aangaande Intel's praktijken. Het zal me dan ook benieuwen hoe Intel verder gaat met het vertrekken van Otellini.
De grootste overwinning van AMD aangaande die overeenkomst was verder niet die 1.25 miljard, maar het feit dat AMD vanaf dat moment vrij was in het bepalen waar ze hun x86 producten zouden laten bakken. Daarmee konden ze definitief Global Foundries achter zich laten en ook rustig naar TSMC stappen voor producten als Brazos. Meer vrijheid en alles.
Maar om te zeggen dat de geldsom de absolute omvang van geleden schade zou vertegenwoordigen, is erg kort door de bocht. Er is in die hele rechtzaak ook alleen maar een tipje van de sluier gelicht, aangaande Intel's praktijken. Het zal me dan ook benieuwen hoe Intel verder gaat met het vertrekken van Otellini.
Verwijderd
Ga daar maar eens een boom opzetten met de mensen van Aureal 3D. En ook compleet onlogish Intel heeft echt zoveel geld dat het onmogelijk is in het Amerikaanse rechtssysteem om maar dan ook iets voor elkaar te krijgen,Dreamvoid schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 21:32:
Als ze werkelijk recht hadden op meer, dan hadden ze wel doorgeprocedeerd.
http://www.cpu-world.com/...350_and_FX-6350_CPUs.html
Refresh van de FX met Piledriver nog steeds als basis.
-Verdubbeling van het L3 cache
-Hogere clocks (vooral basis freq)
-een 125w TDP ipv 95w
In feite is dit dus min of meer wat "Richland" moet gaan doen, maar dan zonder de verhoging van het TDP
Edit: bedoelde ermee dat dit min of meer dezelfde evolutie is van trinity => richland als Vishera => Vishera'
Refresh van de FX met Piledriver nog steeds als basis.
-Verdubbeling van het L3 cache
-Hogere clocks (vooral basis freq)
-een 125w TDP ipv 95w
In feite is dit dus min of meer wat "Richland" moet gaan doen, maar dan zonder de verhoging van het TDP
Edit: bedoelde ermee dat dit min of meer dezelfde evolutie is van trinity => richland als Vishera => Vishera'
[ Voor 14% gewijzigd door Lambo LP670 SV op 01-05-2013 13:27 ]
Verwijderd
Het zijn FX-8350 die het niet hebben gehaald? Richland is een APU
Steamroller is de volgende CPU in de reeks.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2013 12:42 ]
Als het goed is is richland toch ook weer ff wat beter ?
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Beter beter... Volgens mij alleen betere performance / watt verhouding. Geen verbeteringen in IPC.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Verwijderd
Richland heeft wat verbeteringen tenopzichte van Trinity zogenaamde Piledriver+ iets snellere clock snelheid. als je googled of ff verder terug in de thread kijkt kan je wel wat vinden (beide FM2). De huidige reeks processoren op AM3+ is ook Piledriver (maar niet plus).Hekking schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 13:35:
Als het goed is is richland toch ook weer ff wat beter ?
Kaveri (FM2) zou steamroller cores hebben en zou misschien dit jaar uitkomen (zoals steamroller (AM3+)zelf). Dit zou weer een beetje sneller moeten zijn met instructions per cycle.
Wat zijn d verwachtingen voor de volgende generatie desktop cpu's met steamroller cores? Ik begreep dat de server parts nog dit jaar verschijnen volgens de laatste geruchten. Ook kaveri komt nog dit jaar toch? Ik wil eigenlijk mijn systeem (AMD Phenom X4 9750, 4GB geheugen) een leuke upgrade geven maar ik kan nog best een half jaartje wachten als het moet. Anders zou ik nu voor een 8350FX met 16GB geheugen gaan.
Maar mocht steamroller en eventueel een leuke chipset met PCIe 3.0 support snel komen dan wil ik daar nog wel eventjes op wachten...
Maar mocht steamroller en eventueel een leuke chipset met PCIe 3.0 support snel komen dan wil ik daar nog wel eventjes op wachten...
The Flying Dutchman
Moederborden met ondersteuning voor PCI-e 3.0 bestaan toch al? Heeft een tijdje geleden nog op HWI gestaan.
01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110
Ja inderdaad, alleen is het natuurlijk wel weer zo dat er weer van alles voor op het moederbord geplaatst moet worden. Als het in de chipset zit, dan heb je geen overbodig spul, dat stroom ligt te nemen.deraco96 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 21:23:
Moederborden met ondersteuning voor PCI-e 3.0 bestaan toch al? Heeft een tijdje geleden nog op HWI gestaan.
Ik hoop wel dat AMD nu in de komende jaren zuiniger gaat worden aangezien ik daar m,n pijlen nu ook wel op gericht heb, terwijl ik toch graag weer ooit een AMD set zou willen, maar daar heb ik wel vertrouwen in.
Ik wist niet dat er moederborden waren voor AM3+ met PCIe 3 ondersteuning. Maar eerlijk gezegd heb ik liever een nieuwe chipset die het native ondersteunt dan een oplossing met een custom chip. Vraag me bijvoorbeeld af hoe met met linux ondersteuning zit met een custom chip.
Op zich is het toch ook wel tijd dat AMD weer met een chipset komt die up to date is toch? De 9xx series chip is 2 jaar oud en was ook niet veel meer dan 8xx in een nieuw jasje toch?
Zou het zonde vinden om nu een platform upgrade te doen (cpu, mobo, memory) als er over een half jaar een nieuwe chipse is die alle moderne technieken ondersteunt.
Op zich is het toch ook wel tijd dat AMD weer met een chipset komt die up to date is toch? De 9xx series chip is 2 jaar oud en was ook niet veel meer dan 8xx in een nieuw jasje toch?
Zou het zonde vinden om nu een platform upgrade te doen (cpu, mobo, memory) als er over een half jaar een nieuwe chipse is die alle moderne technieken ondersteunt.
The Flying Dutchman
Verwijderd
Nog wat nieuws over Kabini , dit is wat Fujitsu wil uitbrengen dit jaar Q4 ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...umentation/DS_D3313-S.pdf
Het volgende PDFje is ook van Fijitsu staan ook nog wat AMD producten bij
ftp://ftp.ts.fujitsu.com/..._Europe_2013_01_Peter.pdf
Het volgende PDFje is ook van Fijitsu staan ook nog wat AMD producten bij
ftp://ftp.ts.fujitsu.com/..._Europe_2013_01_Peter.pdf
Dit zijn industriele bordjes, ga er maar van uit dat die peperduur zullen zijn. Voor de prettig geprijsde consumentenborden zullen we ws bij Asrock/Gigabyte/etc moeten zijn.
Had iemand deze al gezien?:
http://www.umpcportal.com...rformance-acer-aspire-v5/
Hier staan wat scores van de nieuwe Temash APU.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Volgens fudzilla zijn de eerste Richland APU beschikbaar voor desktop.
http://www.fudzilla.com/h...-part-available-in-europe
http://www.fudzilla.com/h...-part-available-in-europe
The A4-4000 is a cheap Richland based dual-core and it is already available in Europe. It was listed a last week and it goes for about €40, depending on the market. In the US it should go for $40. As the price suggests, it’s an entry level chip, clocked at 3.0GHz. It can hit 3.2GHz on Turbo, but it has just 1MB of L2 cache.
Voor die prijs zou je ook quadcore (4x2GHz) Kabini moeten kunnen krijgen, gaat dat niet enorm bijten? (edit: ok ja, die komen niet op FM2 voetje)
[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 14-05-2013 15:41 ]
Aardig wat benchmarks sneller dan de Core i3-2377M of ik zie het verkeerdAstennu schreef op maandag 13 mei 2013 @ 21:08:
Had iemand deze al gezien?:

En 5.2w idle verbruik met wifi on lijkt mij toch heel erg netjes
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Verwijderd
Ik weet niet of dat sarcastisch bedoeld is.. maar dat is een sandy bridge chip op 1.5Ghz. Een Intel Celeron B830 die je al voor €330 hebt (pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT2CMH)) is nota bene al sneller.PASware schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 17:20:
[...]
Aardig wat benchmarks sneller dan de Core i3-2377M of ik zie het verkeerd![]()
En 5.2w idle verbruik met wifi on lijkt mij toch heel erg netjes
Overigens doet een UX21A met ivy bridge 4.47w idle (anandtech), dus zo netjes is die 5.2w niet. Daar moet bij worden opgemerkt dat het uiteraard geen professionele test is.
De dual core 1.8GHz zonder HT met een TDP van 35W ?Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 18:57:
[...]
Ik weet niet of dat sarcastisch bedoeld is.. maar dat is een sandy bridge chip op 1.5Ghz. Een Intel Celeron B830 die je al voor €330 hebt (pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT2CMH)) is nota bene al sneller.
Overigens doet een UX21A met ivy bridge 4.47w idle (anandtech), dus zo netjes is die 5.2w niet. Daar moet bij worden opgemerkt dat het uiteraard geen professionele test is.
Als op multithreading de 1.5GHz met HT trager is... dan is een dual core zonder HT dat ook. (niet tegenstaande zijn beide in single thread een pak sneller).
Ik vind het anders best wel verwonderlijk dat hij nog zo ver komt. IPC van IB tov Bulldozer is heel erg goed. Dat Jaguar het zo goed vind ik heel erg mee vallen. Ik ben benieuwd naar goede tests van Anandtech.Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 18:57:
[...]
Ik weet niet of dat sarcastisch bedoeld is.. maar dat is een sandy bridge chip op 1.5Ghz. Een Intel Celeron B830 die je al voor €330 hebt (pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT2CMH)) is nota bene al sneller.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Het TDP maakt niet uit. Onder identieke load verbruiken ze exact even veel. de low-voltage en std-voltage parts hebben exact dezelfde VID table.Devpartner schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 19:32:
[...]
De dual core 1.8GHz zonder HT met een TDP van 35W ?
Daarnaast verbruikt de B830 echt geen 35w. Dat is ongeveer wat mux' complete server met G1610 verbruikt onder furmark + prime95... Mijn sandy bridge doet ~15w onder prime95 met 2 cores op 1.8Ghz met 8MB cache erbij voor alleen de CPU.
nee is niet sarcastisch bedoeld. De Temash draait op 1.39ghz, lagere kloksnelheid dan die SB op 1.5ghz. En dan vind het heel erg netjes van AMD dat de performance op sommige vlakken hoger lijkt te zijn.AMD loopt al jaren helaas achter kwa performance (per watt), zeker op gebied van laptops/netbooks tov SB/IB.Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 18:57:
[...]
En dat de UX21A minder verbruikt...de prijs is ook gigantisch veel hoger. Temash lijkt mij leuke opvolger van de Brazos/Bobcat
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik ben ook wel onder de indruk, het is geen strepen trekker, maar dit 1,0~1,4 Ghz model haalt toch performance die vergelijkbaar is met een E8200 en de 2Ghz verzie lijkt vergelijkbaar met een Q6600.
Dat is gewoon prima performance voor zulke specs!
Die tests zijn overigens gedraaid met een background proces dat continu 7% verbruikte, of zoals Astennu al een beetje aangaf, het is geen Anandtech
Dat is gewoon prima performance voor zulke specs!
Die tests zijn overigens gedraaid met een background proces dat continu 7% verbruikte, of zoals Astennu al een beetje aangaf, het is geen Anandtech
Verwijderd
Deze generatie SOC is hopelijk niet de laatste voor AMD , maar hopen dat ze er genoeg kunnen slijten. Met een beetje mazzel ook nog betaalbaar
http://www.shopping.hp.co...HP-2000z-2c00-Notebook-PC
Nog steeds niet iets wat in de buurt komt wat ik wil maar toch.

http://www.shopping.hp.co...HP-2000z-2c00-Notebook-PC
Nog steeds niet iets wat in de buurt komt wat ik wil maar toch.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2013 13:35 ]
Ik ben benieuwd of er ook NAS apparaten met deze SOC's komen. Volgens mij lenen ze zich daar uitstekend voor. Veel betere performance dan ATOM en toch zuinig. Je moet alleen wel extra disk controllers hebben aangezien de SOC zelf maar 2 sata poorten heeft. Maar zo'n SOC/APU kan prima 8 disks aansturen misschien zelfs meer. Je hebt ook ATOM nassen met 6+ en volgens mij ook 8. En die kunnen standaard volgens mij ook maar 4 of 6 sata disks via de bij behorende South bridge.
Daarnaast vind ik het idle verbruik van die ATOM dingen tegen vallen 24-30 watt vergeleken met de 11-3 watt die een ARM nas met Marvell chip verbruikt. En aangezien zo'n ding vaak 24/7 aan staat is het wel belangrijk. Elke watt kost toch 2 euro op jaar basis.
Daarnaast vind ik het idle verbruik van die ATOM dingen tegen vallen 24-30 watt vergeleken met de 11-3 watt die een ARM nas met Marvell chip verbruikt. En aangezien zo'n ding vaak 24/7 aan staat is het wel belangrijk. Elke watt kost toch 2 euro op jaar basis.
[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 15-05-2013 21:37 ]
Is een leuk idee, maar je geeft zelf al meteen aan waarom het een moeilijk verhaal is. De SoC zelf kan dus maar 2 SATA schijven aansturen. De enige reden die ik kan bedenken waarom een fabrikant voor een AMD SoC zou gaan is omdat er een veel betere GPU in zit dan in de Atom SoC.
Een fabrikant zou hier dus wel iets mee kunnen doen. Bijvoorbeeld de GPU gebruiken voor het laten omzetten van films in andere formaten nadat ze gedownload zijn. De fabrikant moet dan dus wel de knowhow hebben om de software (GPGPU) voor de NAS te schrijven of moet die zien te verkrijgen via derde. Ik zie het i.i.g. niet gebeuren.
Tegen ARM op dit gebied valt niet op te boxen. Die gasten plakken een SoC in elkaar speciaal voor de doeleinde van een NAS. Het is allemaal zo modulair dat ze er precies dat in kunnen stoppen wat ze nodig hebben. Zo zal er bijvoorbeeld dus geen sterke GPU in zitten omdat je die simpelweg niet nodig hebt in een NAS.
Daarnaast is het geen probleem dat de NAS op een aparte OS loopt. Als het maar de functionaliteiten biedt die jij nodig hebt en dit laatste is volledig in de handen van de fabrikanten die de software schrijven. X86 biedt dus imo geen voordeel t.o.v. ARM.
Een fabrikant zou hier dus wel iets mee kunnen doen. Bijvoorbeeld de GPU gebruiken voor het laten omzetten van films in andere formaten nadat ze gedownload zijn. De fabrikant moet dan dus wel de knowhow hebben om de software (GPGPU) voor de NAS te schrijven of moet die zien te verkrijgen via derde. Ik zie het i.i.g. niet gebeuren.
Tegen ARM op dit gebied valt niet op te boxen. Die gasten plakken een SoC in elkaar speciaal voor de doeleinde van een NAS. Het is allemaal zo modulair dat ze er precies dat in kunnen stoppen wat ze nodig hebben. Zo zal er bijvoorbeeld dus geen sterke GPU in zitten omdat je die simpelweg niet nodig hebt in een NAS.
Daarnaast is het geen probleem dat de NAS op een aparte OS loopt. Als het maar de functionaliteiten biedt die jij nodig hebt en dit laatste is volledig in de handen van de fabrikanten die de software schrijven. X86 biedt dus imo geen voordeel t.o.v. ARM.
Verwijderd
Je praat over Linux neem ik aan , zodra je Linux gebruikt is dat mogelijk meer dan iets anders. X86 is niet zo erg lomp maar al plak je er windows op dan ga je vaak het verschil merken Goed voorbeeld is FloppyFW, dat is een router en firewall die belachelijk weinig geheugen nodig heeft en draait van een floppy
.
Nu is het zo dat er nu apparaten worden uitgebracht (Temash SOC) die gewone windows functionaliteit bieden, misschien is die markt niet echt goed bedient , zal zeker niet zo zijn dat nu iedereen zijn Android tablet of iets anders weggooit.
De GPGPU is gewoon Open-CL dit werkt al een tijdje en niet alleen op AMD hardware.
En de enige reden waarom een bedrijf voor Intel gaat is omdat ze gewoon nog steeds met Inventory dumps werken (zo heet dat tegenwoordig i.p.v. kickbacks).
Je kan het ook op andere apparaten zien echt vrijwel helemaal niets draait onder Windows (TV) ze gebruiken allemaal een vorm van Linux..
De markt die nu ontzettend groot is voor ARM gaat ook nog eens concurrentie krijgen van Intel die Android voor X86 hebben gepoort. Die snappen ook dat Windows te groot en te log is dat hun apparaten dan ook meer hardware nodig hebben om het zelfde te doen (en dus meer kosten en minder winst).
Nu is het zo dat er nu apparaten worden uitgebracht (Temash SOC) die gewone windows functionaliteit bieden, misschien is die markt niet echt goed bedient , zal zeker niet zo zijn dat nu iedereen zijn Android tablet of iets anders weggooit.
De GPGPU is gewoon Open-CL dit werkt al een tijdje en niet alleen op AMD hardware.
En de enige reden waarom een bedrijf voor Intel gaat is omdat ze gewoon nog steeds met Inventory dumps werken (zo heet dat tegenwoordig i.p.v. kickbacks).
Je kan het ook op andere apparaten zien echt vrijwel helemaal niets draait onder Windows (TV) ze gebruiken allemaal een vorm van Linux..
De markt die nu ontzettend groot is voor ARM gaat ook nog eens concurrentie krijgen van Intel die Android voor X86 hebben gepoort. Die snappen ook dat Windows te groot en te log is dat hun apparaten dan ook meer hardware nodig hebben om het zelfde te doen (en dus meer kosten en minder winst).
Tja je hebt ook ATOM nassen die veel meer disks kunnen dan 4 die ATOM standaard ondersteund dus daar moeten ze dan toch iets voor regelen. Ik denk dat die AMD APU's vooral interessant kunnen zijn voor de hogere segmenten (6 disks en meer). X86 is wel een voordeel omdat de meeste nassen van Qnap en Synology ATOMS gebruiken. Je hoeft je software dan niet te porten die kan er al meteen op draaien. Je moet hooguit wat optimaliseren om er nog meer performance uit te kunnen halen.madmaxnl schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 01:47:
Is een leuk idee, maar je geeft zelf al meteen aan waarom het een moeilijk verhaal is. De SoC zelf kan dus maar 2 SATA schijven aansturen. De enige reden die ik kan bedenken waarom een fabrikant voor een AMD SoC zou gaan is omdat er een veel betere GPU in zit dan in de Atom SoC.
ARM is wel zuinig maar ze zijn nog lang niet zo snel als een ATOM nas. Mijn Marvell nas met 1.2 GHz cpu haalt 80-90mb/s en 35 schrijven. Ter vergelijking een ATOM 2.13 GHz nas doet 350-200. ook een 2.0 GHz ARM SOC gaat die snelheden niet halen. Je hebt wel het voordeel dat ze zuiniger zijn.
Maar als AMD kwa verbruik mooi tussen de ATOM en de Marvell nassen valt, is dat mooi meegenomen, want de performance zal hoger zijn dan een ATOM nas, die dus overbodig zou worden
Heeft dat iets te maken met ARM of x86? Volgens mij ligt dat aan wat voor SATA controller ze op de SoC/APU hebben meegebakken.
Overigens zijn er wel degelijk ultra zuinige x86 SoC's op de markt die zuiniger zijn dan de ARM chips (oa Medfield en Clover Trail) maar die worden niet in NASsen gebruikt. Neem aan dat Intel die bewust niet in dit segment verkoopt, omdat de classic Atoms (met losse chipset) nog relatief goed verkopen.
Overigens zijn er wel degelijk ultra zuinige x86 SoC's op de markt die zuiniger zijn dan de ARM chips (oa Medfield en Clover Trail) maar die worden niet in NASsen gebruikt. Neem aan dat Intel die bewust niet in dit segment verkoopt, omdat de classic Atoms (met losse chipset) nog relatief goed verkopen.
Ik zag vanmorgen een interessante tweet voorbij komen:
Kunnen we aankondigingen van de eerste producten of benchmarks verwachten?
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
De eerste Temash produkten zijn toch al aangekondigd?
Volgens mij wel. Maar er zijn nog helemaal geen reviews van Richland en Kabini geweest.Dreamvoid schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 10:53:
De eerste Temash produkten zijn toch al aangekondigd?
Verwijderd
Richland is gewoon een upgrade van Trinity dat zal niet al te grote stap zijn Kabini is iets anders. Daar zijn wel gelekte benchmarks van en die zijn erg prettigAstennu schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 12:44:
[...]
Volgens mij wel. Maar er zijn nog helemaal geen reviews van Richland en Kabini geweest.
Temash heeft een snelle sata, sneller dan men verwacht kijk naar benchmarks van de Acer die rond 10:50 op deze youtube te vinden zijn YouTube: Acer Aspire V5 122P MyDigitalSSD BP4 SSD upgradeDreamvoid schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 21:29:
Heeft dat iets te maken met ARM of x86? Volgens mij ligt dat aan wat voor SATA controller ze op de SoC/APU hebben meegebakken.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2013 12:42 ]
Wat ik dus zij er zijn nog geen Reviews van geweestVerwijderd schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 12:35:
[...]
Richland is gewoon een upgrade van Trinity dat zal niet al te grote stap zijn Kabini is iets anders. Daar zijn wel gelekte benchmarks van en die zijn erg prettig.
[...]
Temash heeft een snelle sata, sneller dan men verwacht kijk naar benchmarks van de Acer die rond 10:50 op deze youtube te vinden zijn YouTube: Acer Aspire V5 122P MyDigitalSSD BP4 SSD upgrade
Als ik de prestaties van die MSI notebook bekijk wat richland meer dan alleen hogere clocks daarom was ik bij die resultaten ook verbaast. Met alleen clock verhoging had ik iets lagere scores verwacht. Hij had meer schaling dan de clocks alleen. Misschien toch een andere stepping waar ze wat bugs opgelost hebben?
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 18-05-2013 22:30 ]
Verwijderd
Ja , ik zei upgrade niet refresh
Bij Richland (Piledriver+)zijn er sommige bottlenecks verbetert of zo tussen de cpu en gpu.
Richland op de desktop zou gewoon een goed budget gaming systeem zijn zonder videokaart, niet alles op 1080p maar dan toch goed genoeg.
Kaveri schijnt nu vroeg in de 2e helft van dit jaar te verschijnen(volgens rage3d.com interview). Of dat nu betekend dat er aanpassingen zijn voor FM2 of nieuwe mainboards is nog steeds niet duidelijk (normaal lekt alles ruim van te voren uit).
Richland op de desktop zou gewoon een goed budget gaming systeem zijn zonder videokaart, niet alles op 1080p maar dan toch goed genoeg.
Kaveri schijnt nu vroeg in de 2e helft van dit jaar te verschijnen(volgens rage3d.com interview). Of dat nu betekend dat er aanpassingen zijn voor FM2 of nieuwe mainboards is nog steeds niet duidelijk (normaal lekt alles ruim van te voren uit).
Ik vond op notebookcheck een review van een paar dagen oud over de Temash A6-1450 SoC. De hebben deze getest in een 11.6 inch V5-122P netbook van Acer.
bron: http://www.notebookcheck....0-APU-Temash.92264.0.html
bron: http://www.notebookcheck....0-APU-Temash.92264.0.html
MD's new APU leaves a mixed impression in our first test. In consideration of current software, it does not appear to be sensible to incorporate four relatively slow cores. This is not only true in applications. The weak CPU part also slows down the relatively powerful graphics unit. Faster Kabini APUs with up to 2.0 GHz clock rate could perform better here.
However, let us not forget about the positive aspects: The performance is remarkable compared to Intel's Atom and current ARM SoCs. In addition, the performance reserves are absolutely sufficient for office and multimedia. Furthermore, the power consumption is low enough that also small devices can drain the waste heat without problems.
There is no doubt that the new Jaguar architecture has potential. It's up to the manufacturers to launch a broad choice of attractive models. As so often, the price might finally decide between success and failure.
YouTube: QNAP TS-469L NAS met mediaspeler review - Hardware.Info TV (Dutch)
Vraag me af waarom ze hier een Intel Atom voor gebruiken. Als er op de achtergrond ook maar iets aan het handje is dan gaat je filmpje liggen haperen als een dolle. Dit is dus waar een AMD SoC soelaas zou kunnen bieden.
Krachtiger en ook nog eens betere c.q. vloeiender beeld en beeld kwaliteit. Dat er geen shitload aan schijven in past lijkt me eerlijk gezegd geen probleem. 2x3TB is meer dan genoeg, daarnaast wil je in een dergelijk geval juist niet al te veel schijven (geluid).
Vraag me af waarom ze hier een Intel Atom voor gebruiken. Als er op de achtergrond ook maar iets aan het handje is dan gaat je filmpje liggen haperen als een dolle. Dit is dus waar een AMD SoC soelaas zou kunnen bieden.
Krachtiger en ook nog eens betere c.q. vloeiender beeld en beeld kwaliteit. Dat er geen shitload aan schijven in past lijkt me eerlijk gezegd geen probleem. 2x3TB is meer dan genoeg, daarnaast wil je in een dergelijk geval juist niet al te veel schijven (geluid).
Beetje naieve stelling:
Die lage kloksnelheden (1.0-1.4 GHz) zijn wel een beetje een tegenvaller, voor een 8-15W chip. Ik begin nu wel te snappen waarom we Temash tot nu toe alleen in netbooks en nog niet in tablets hebben gezien. Hopelijk voor AMD worden de steppings nog wat zuiniger en/of haalt Intel ook hun verbruiksdoelen/deadlines van Valleyview niet.
Die heeft AMD ook, in de vorm van de dual-core ULV Richland chips. Maar natuurlijk zouden 2 snelle cores beter zijn, alleen is het dan een stuk lastiger om binnen je verbruiksgrenzen te blijven.In general, multitasking is a big strength of the processor. (...) Nevertheless, we have to pose the question: would it not have been better for AMD to incorporate just two, faster cores?
Die lage kloksnelheden (1.0-1.4 GHz) zijn wel een beetje een tegenvaller, voor een 8-15W chip. Ik begin nu wel te snappen waarom we Temash tot nu toe alleen in netbooks en nog niet in tablets hebben gezien. Hopelijk voor AMD worden de steppings nog wat zuiniger en/of haalt Intel ook hun verbruiksdoelen/deadlines van Valleyview niet.
[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 20-05-2013 18:03 ]
Verwijderd
Niet als je intel heet. De celeron 1000M (1.8Ghz), 35W, blijft onder prime95 + furmark onder de 10w. En is daarnaast een stuk sneller dan 4 jaguar cores.
Maar Ivy Bridge is een grote dure die, Intel heeft de Silvermont arch niet voor niets ontwikkeld. Intel duwt die dure IVB chips niet voor de lol de low-end markt in.
Een rare conclusie trouwens in die review, ze stellen dat Temash veel beter is dan Atom en ARM, maar testen hem helemaal niet tegenover een moderne ARM chip (bv de Exynos 5250 Chromebook). Hoe weten ze dat dan? Ik had dat best interessant gevonden, daar zit nl ook een behoorlijk rappe gpu in. Dat de huidige Atom Z2760 SoC niet zo snel is weten we wel, maar das een sub-5W chip, die ze tegenwoordig zelfs in telefoons weten te krijgen. Die 8W Exynos 5 is andere koek, en voor OEMs zeker een tweede alternatief voor Intel.
Een rare conclusie trouwens in die review, ze stellen dat Temash veel beter is dan Atom en ARM, maar testen hem helemaal niet tegenover een moderne ARM chip (bv de Exynos 5250 Chromebook). Hoe weten ze dat dan? Ik had dat best interessant gevonden, daar zit nl ook een behoorlijk rappe gpu in. Dat de huidige Atom Z2760 SoC niet zo snel is weten we wel, maar das een sub-5W chip, die ze tegenwoordig zelfs in telefoons weten te krijgen. Die 8W Exynos 5 is andere koek, en voor OEMs zeker een tweede alternatief voor Intel.
[ Voor 64% gewijzigd door Dreamvoid op 20-05-2013 18:26 ]
Verwijderd
True. Als ik even snel reken is een ivy-bridge core 12.2mm2 groot @ 22nm. Een jaguar core doet 3.1mm2 @ 28nm. Je kan dus 4 jaguar cores kwijt op één ivy bridge core. 
En ik maar denken dat ivy bridge een kleine die had..
Zijn er al jaguar die shots?
Zijn er al jaguar die shots?
Vergeleken met Trinity/Richland wel ja, maar tov al die kleine SoC's is IVB mega. En dan moet er nog een losse chipset bij ook. AMD en Intel schieten structureel weinig op met het verkopen van enorme chips voor 20-30 dollar, daarom zijn Temash/Kabini en Atom ook zo belangrijk. De productiekosten voor een Temash/Kabini chip kunnen makkelijk een derde zijn van Richland.Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 18:19:
True. Als ik even snel reken is een ivy-bridge core 12.2mm2 groot @ 22nm. Een jaguar core doet 3.1mm2 @ 28nm. Je kan dus 4 jaguar cores kwijt op één ivy bridge core.
Nog niet, er zijn zelfs geen die shots van HondoZijn er al jaguar die shots?
Die AMD slide van Oktober dat de Temash chips in de 3.6 tm 5.9W TDP categorie zouden vallen:
http://technewspedia.com/...abini-Temash-portada2.jpg
is helaas niet gehaald dan. Eigenlijk is alles een segmentje doorgeschoven, Temash naar sub-15W netbooks en Kabini is een 'volwaardige' notebookchip geworden.
[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 20-05-2013 19:01 ]
Verwijderd
Andersom , tablets hebben veel minder hardware nodig dan netbooks. en met meer hardware komt meer prik bij. De tablets die we hebben gezien zijn OEM demonstratie modellen zagen er niet erg speciaal uit.Dreamvoid schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:51:
[...]
De klok snelheid is iets waar ze nog niet ver genoeg mee zijn. Overigens het Acer model met Temash is niet iets waar je echt te veel kan zeggen 1 apparaat met een Temash chip er moeten nog meerdere volgen.
Uh dat zeg ik toch?Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 19:12:
Andersom , tablets hebben veel minder hardware nodig dan netbooks. en met meer hardware komt meer prik bij.
Verwijderd
Waarom vond je het vebruik dan tegenvallen ? Ik begin Eric Cartman syndrome te krijgen , invriezen tot dat er tablets zijn dan weer ontdooien
.
Ik vind t verbruik tegenvallen omdat Temash een paar maanden terug nog door AMD als sub-6W tablet chip werd voorgesteld, en nu als 8-15W chip in netbooks belandt. Maar goed, er is ook een dual-core Temash, misschien dat die meer in de richting is.
[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 21-05-2013 00:00 ]
AMD kan er ook niet veel aan doen als er bijna geen partijen zijn die deze chip (A6-1450) willen gebruiken voor in tablets. Ja ze hadden de chip zuiniger moeten maken als ze in tablets gebruikt willen worden.
Temash zul je denk ik ook niet in de doorsnee tablets zien gaan verschijnen. Daarvoor gebruikt hij gewoon te veel. Dual- of quadcore, het maakt vrij weinig uit denk ik. Deze chip is wel ideaal voor hybrid machines, tablets met dokking of laptops met een kantelbaar touchscreen.
AMD had makkelijk een geschiktere SoC voor tablets kunnen maken, maar ze hebben gekozen voor een meer alround chip die een groter segment van de markt kan dienen. Temash en Kabini zijn fysiek twee identieke chips (v.z.i.w.). Als ze echt een chip voor tablets hadden willen maken dan hadden ze een minder sterke GPU moeten inbakken en de helft van de cores, maar dan beperkt je SoC zich maar tot een klein mark segment wat financieel risico voller is.
Ik denk dat AMD met zijn chips op de volgende markten mikt:
Temash-> 10,1"-11,6"
Kabini-> 11,6"-13,3"
Richland-> 13,3"-15,6"
Temash zul je denk ik ook niet in de doorsnee tablets zien gaan verschijnen. Daarvoor gebruikt hij gewoon te veel. Dual- of quadcore, het maakt vrij weinig uit denk ik. Deze chip is wel ideaal voor hybrid machines, tablets met dokking of laptops met een kantelbaar touchscreen.
AMD had makkelijk een geschiktere SoC voor tablets kunnen maken, maar ze hebben gekozen voor een meer alround chip die een groter segment van de markt kan dienen. Temash en Kabini zijn fysiek twee identieke chips (v.z.i.w.). Als ze echt een chip voor tablets hadden willen maken dan hadden ze een minder sterke GPU moeten inbakken en de helft van de cores, maar dan beperkt je SoC zich maar tot een klein mark segment wat financieel risico voller is.
Ik denk dat AMD met zijn chips op de volgende markten mikt:
Temash-> 10,1"-11,6"
Kabini-> 11,6"-13,3"
Richland-> 13,3"-15,6"
Jup, AMD speelt in op de toekomstige markt, ze gaan er vanuit dat mensen geen PC, laptop en tablet meer willen hebben, maar gewoon één hybride apparaat.madmaxnl schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 10:34:
Ook de besturingssystemen spelen hier op in. (Windows 8, Ubuntu)
AMD komt nu al met een chip die Turbo Dock-technologie heeft, tegen de tijd dat mensen laptops vaarwel zeggen hebben ze al de 2e generatie van deze chips en zijn er veel meer OEMs die geïnteresseerd zijn.
Hybride wordt een grote markt en op het x86 front zijn er weinig concurrenten (wel grote) terwijl er aan het ARM tablet/mobile front zware veldslagen plaatsvinden. (nVidia, Qualcomm, Samsung, TI, Marvel, MediaTek enz...)
Dat denk ik ook ja. Mensen willen gewoon mobielere apparaten. Telefoons en tablets worden nu voor veel dingen gebruikt waar je eerst een PC voor had. Eerst zag je de overstap van desktop naar de mobielere laptop. Nu zie je de overstap van laptop naar tablet en telefoon.Toettoetdaan schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 11:04:
[...]
Jup, AMD speelt in op de toekomstige markt, ze gaan er vanuit dat mensen geen PC, laptop en tablet meer willen hebben, maar gewoon één hybride apparaat.
Ook de besturingssystemen spelen hier op in. (Windows 8, Ubuntu)
AMD komt nu al met een chip die Turbo Dock-technologie heeft, tegen de tijd dat mensen laptops vaarwel zeggen hebben ze al de 2e generatie van deze chips en zijn er veel meer OEMs die geïnteresseerd zijn.
Hybride wordt een grote markt en op het x86 front zijn er weinig concurrenten (wel grote) terwijl er aan het ARM tablet/mobile front zware veldslagen plaatsvinden. (nVidia, Qualcomm, Samsung, TI, Marvel, MediaTek enz...)
Asus was met zijn Pad Phone 1 eigenlijk wat te vroeg. Daar had je een Telefoon, Tablet en Netbook in een. Maar dit soort dingen worden steeds interessanter.
Dan een mooie dock er bij dat je je tel kan aansluiten op je grote monitor met normaal toetsenbord en muis en je hebt op die manier je werkplek altijd bij je op je telefoon.
Voor 90% van de taken zijn die dingen snel genoeg. De user interface moet nog wel wat verbeterd worden wil het echt makkelijk werken met muis en toetsenbord maar ook daar zie je veel vooruitgang.
In dat opzicht snap ik wel dat intel vooral focus heeft op low power. En gelukkig heeft AMD ook een goede chip in handen met "Jaguar"/Temash en Kabini.
AMD zit middenin die veldslag, je kan het bijna niet meer zien als aparte x86 en ARM markten. Intel weet nu een aantal Android tablet design wins te behalen (Asus Fonepad, Samsung Galaxy Tab 3) met de oude Atoms, en ook de meeste Windows tablets/hybrides. nVidia heeft Tegra 4 in de HP Slatebook x2, en Samsung duwt de Exynos 5 in Chromebooks en de Nexus 10. Er zijn in dat segment een hoop chips tegenwoordig.Toettoetdaan schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 11:04:
Verwijderd
Maar dat was toch ook al duidelijk tablet met de turbo dock dat Temash wat meer zou trekken , of ben je dat vergeten aangezien een notebook geen turbo dock nodig heeft zal Temash daar ook in de buurt komen ?Dreamvoid schreef op maandag 20 mei 2013 @ 23:49:
Ik vind t verbruik tegenvallen omdat Temash een paar maanden terug nog door AMD als sub-6W tablet chip werd voorgesteld, en nu als 8-15W chip in netbooks belandt. Maar goed, er is ook een dual-core Temash, misschien dat die meer in de richting is.
Verwijderd
Het is zelfs behoorlijk spannend zal MS om Intel een hak te zetten gewoon tegen OEM met AMD hardware zeggen, hier gratis en veel plezier ermeeDreamvoid schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:38:
[...]
AMD zit middenin die veldslag, je kan het bijna niet meer zien als aparte x86 en ARM markten. Intel weet nu een aantal Android tablet design wins te behalen (Asus Fonepad, Samsung Galaxy Tab 3) met de oude Atoms, en ook de meeste Windows tablets/hybrides. nVidia heeft Tegra 4 in de HP Slatebook x2, en Samsung duwt de Exynos 5 in Chromebooks en de Nexus 10. Er zijn in dat segment een hoop chips tegenwoordig.
Ik geloof nog altijd dat AMD een uitstekende strategische aankoop voor Microsoft zou zijn. Niet alleen met tablets, ook voor hun game consoles en hun server business (Piledriver is een uitstekende architectuur voor databases).
[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 21-05-2013 12:51 ]
Ja natuurlijk, maar AMD zou voor meerdere partijen een goede aankoop zijn. Probleem hierbij is altijd dat gezeik over de x86 licentie die blijkbaar niet overdraagbaar is.
AMD zou net zo goed ook door Samsung overgenomen kunnen worden. Die weten ook wel wat moois te doen met de technologie die AMD in da house heeft. Zelfs Apple heeft wat aan AMD.
AMD zou net zo goed ook door Samsung overgenomen kunnen worden. Die weten ook wel wat moois te doen met de technologie die AMD in da house heeft. Zelfs Apple heeft wat aan AMD.
[ Voor 34% gewijzigd door madmaxnl op 21-05-2013 12:52 ]
Microsoft kan het Intel heel, heel moeilijk maken als Intel dwars ligt.
Ja maar dat is nog geen reden voor MS om AMD OEM tablets gratis Win 8 mee te geven.
Het is in elk geval zinniger om je eigen chips te gebruiken ipv Intel's gepeperde prijzen te moeten betalen. Samsung en Apple doen hetzelfde, en laten we wel zijn - Microsoft is wel vaker een trendvolger. Maar goed, dit blijft koffiedik kijken.
[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 21-05-2013 12:59 ]
Volgens mij mag dat niet. Intel heeft het in het verleden ook gedaan door kortingen te geven. Maar daar hebben ze wel voor op de kop gekregen. Helaas was de schade al gedaan en mede daar door is AMD altijd zo klein gebleven.Dreamvoid schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:52:
Microsoft kan het Intel heel, heel moeilijk maken als Intel dwars ligt.
Verwijderd
Heb je windows 8 wel eens gezien, gemaakt voor tablets, nu Intel Android heeft raad eens wie er kind van de rekening wordt?madmaxnl schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:49:
Waarom zou MS dat doen?
Dat kan wel eens niet zo prettig worden ervaren door MS.
AMD hardware die een focus heeft voor Windows is dus belangrijk voor Microsoft, belangrijk genoeg om markt penetratie van Windows 8 voor tablets te bewerk stellen dus meer inkomsten voor MS op het gebied waar ze nu nog geen voet aan de grond hebben.
Ik denk dat Microsoft allang blij is dat Intel bij x86 is gebleven, niet dat ze veel keuzen hebben daarin, maar goed. Ik denk dat Intel zich eerder genaaid voelt door Microsoft omdat ze ook een ARM versie van Windows 8 hebben uitgebracht. Microsoft kan i.i.g. alle kanten op, Intel niet echt.
Hoe bedoel je, Intel is totaal niet Windows-only meer. Apple is hun grootste klant (!!), ze zijn 1 van de grootste Linux kernel developers en ontwikkelen mee aan de distributies RHEL, Android en Tizen.
Intel's essensie is x86, daar gaan ze nooit vanaf stappen. Microsoft ontwikkelt voor PowerPC (Xbox), ARM (WM/WP/WRT) en x86 en is ook absoluut niet getrouwd met Intel.
Intel's essensie is x86, daar gaan ze nooit vanaf stappen. Microsoft ontwikkelt voor PowerPC (Xbox), ARM (WM/WP/WRT) en x86 en is ook absoluut niet getrouwd met Intel.
[ Voor 48% gewijzigd door Dreamvoid op 21-05-2013 13:44 ]
Nee, maar Microsoft was min of meer wel getrouwd met x86 en wed nu op meerdere paarden (dat deed het min of meer al een beetje, maar goed). Terwijl Intel nog altijd enkel en alleen op x86 is gefocust. Derhalve is Intel niet zo blij met de keuzen van Microsoft om zich niet meer, net als Intel, volledig op x86 te focussen.
Intel is in zekere zin afhankelijker van Microsoft dan vice versa. Intel mag dan wel Apple en Linux hebben, maar van Apple is min of meer ook al duidelijk geworden dat ze gaan stoppen met x86 en volledig overgaan op ARM. Daar gaat hun grootste klant.
Linux als alternatief is leuk, maar geen, doorsnee, consument die daar gelukkig van wordt. De consument is aan Windows gewend en zal dit dan ook simpelweg daarom prefereren boven een Linux gebaseerd besturingssysteem.
Enfin er zitten tegenstrijdigheden in, zoals het afstappen van PowerPC voor consoles en overgaan op x86.
Intel is in zekere zin afhankelijker van Microsoft dan vice versa. Intel mag dan wel Apple en Linux hebben, maar van Apple is min of meer ook al duidelijk geworden dat ze gaan stoppen met x86 en volledig overgaan op ARM. Daar gaat hun grootste klant.
Linux als alternatief is leuk, maar geen, doorsnee, consument die daar gelukkig van wordt. De consument is aan Windows gewend en zal dit dan ook simpelweg daarom prefereren boven een Linux gebaseerd besturingssysteem.
Enfin er zitten tegenstrijdigheden in, zoals het afstappen van PowerPC voor consoles en overgaan op x86.
[ Voor 6% gewijzigd door madmaxnl op 21-05-2013 18:17 ]
Verwijderd
Hoe kom je aan de info dat Apple Intel gaat verlaten. Voor zover ik weet is de enige reden dat Apple nog bestaat omdat Intel na wat probleem jaren investeringen deed met als voorwaarde over gaan op Intel CPU.
Volledig verlaten zal wel een langere termijn project zijn, de stap van de A6X met zijn twee kleine Swift kerntjes naar een Haswell Core i7 is zodanig groot, dat duurt wel een paar jaar.
Maar de Mac-lijn deelt ook in de malaise in de PC markt, en wordt voor Apple steeds minder belangrijk. Op een gegeven moment maakt het niet zoveel meer uit dat er Intel chips in zitten.
Maar de Mac-lijn deelt ook in de malaise in de PC markt, en wordt voor Apple steeds minder belangrijk. Op een gegeven moment maakt het niet zoveel meer uit dat er Intel chips in zitten.
S|AVerwijderd schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 18:31:
Hoe kom je aan de info dat Apple Intel gaat verlaten. Voor zover ik weet is de enige reden dat Apple nog bestaat omdat Intel na wat probleem jaren investeringen deed met als voorwaarde over gaan op Intel CPU.
MS hoeft daar helemaal geen illegale dingen voor te doen hoorAstennu schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:59:
[...]
Volgens mij mag dat niet. Intel heeft het in het verleden ook gedaan door kortingen te geven. Maar daar hebben ze wel voor op de kop gekregen. Helaas was de schade al gedaan en mede daar door is AMD altijd zo klein gebleven.
stel je voor dat ze Windows RT ombouwen tot een volledig functionele Windows 8...
op het moment dat de ARM chips nog iets krachtiger worden, wordt dat gewoon een realistische mogelijkheid
wat Apple in de tijd gedaan heeft van PowerPC naar intel, dat kan MS ook hoor
wees maar gerust dat intel heel blij is dat Windows RT wat kreupel is
Een gerucht van 2 jaar geleden?
Overigens zie ik op termijn echt de Macbook Air wel op een Apple ARM chip draaien. Met universal binaries kan je een architectuur wissel redelijk soepeltjes laten lopen, zo hebben we vijf jaar geleden al gezien.
Maar ik zie het pas gebeuren als Apple een snelle 64-bit ARMv8 core klaar heeft, met grofweg de performance van Sandy Bridge. Ik kan niet in hun R&D lab kijken, maar zo ver is in elk geval nog niemand anders in de ARM-space.
Verwijderd
ARM is voor de gemiddelde poweruser niet belangrijk, omdat er nog bij lange na geen software te verkrijgen is waar men fatsoenlijk op werken kan. Denk aan Cad, designing en een compleet legio aan andere voorbeelden waaruit X86 met Windows blinkt.
Ik ben zelf niet zo weg van tablets. Het kan weliswaar dagelijkse taken op PC vervangen, maar ik vind het eerder een hype dan noodzaak zo'n ding de gehele dag bij me te dragen.
Wat betreft AMD heeft die opzich een goede deal geslagen met Sony en de PS4. Zowel CPU als GPU's worden in dikke lijnen verkocht de komende 10 jaar.
Als ik aandelen had in AMD had ik ze al gekocht op het moment dat bekend werd Sony met AMD in zee ging.
Ik ben zelf niet zo weg van tablets. Het kan weliswaar dagelijkse taken op PC vervangen, maar ik vind het eerder een hype dan noodzaak zo'n ding de gehele dag bij me te dragen.
Wat betreft AMD heeft die opzich een goede deal geslagen met Sony en de PS4. Zowel CPU als GPU's worden in dikke lijnen verkocht de komende 10 jaar.
Als ik aandelen had in AMD had ik ze al gekocht op het moment dat bekend werd Sony met AMD in zee ging.
Voor desktops/workstations wel ja, maar hoeveel power users gebruiken netbooks en kleine laptops voor CAD, design etc?Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 14:57:
ARM is voor de gemiddelde poweruser niet belangrijk, omdat er nog bij lange na geen software te verkrijgen is waar men fatsoenlijk op werken kan. Denk aan Cad, designing en een compleet legio aan andere voorbeelden waaruit X86 met Windows blinkt.
Zo'n Samsung Chromebook bijvoorbeeld, daar had ook een AMD Brazos (of Temash) in kunnen zitten. Dat moet een AMD toch wel zorgen baren.
[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 22-05-2013 15:19 ]
AMD schijnt mid-2014 zijn 64-bit ARMv8 chip te willen lanceren, voor server doeleinden. Verder zou er eind dit jaar al een ander bedrijf, Applied Micro Circuits, eind dit jaar een op 40nm gebakken 64-bit ARM chip op de markt gaan brengen.Dreamvoid schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 14:51:
[...]
Een gerucht van 2 jaar geleden?
Overigens zie ik op termijn echt de Macbook Air wel op een Apple ARM chip draaien. Met universal binaries kan je een architectuur wissel redelijk soepeltjes laten lopen, zo hebben we vijf jaar geleden al gezien.
Maar ik zie het pas gebeuren als Apple een snelle 64-bit ARMv8 core klaar heeft, met grofweg de performance van Sandy Bridge. Ik kan niet in hun R&D lab kijken, maar zo ver is in elk geval nog niemand anders in de ARM-space.
Als AMD volgend jaar een 64-bit ARM chip kan maken, lijkt de kans mij redelijk dat Apple ook een dergelijke planning zou kunnen hebben, mochten ze de licentie en focus hebben voor die architectuur.
Maar ook met voldoende performance? Ik neem niet aan dat Macbook Air gebruikers die nu op een Core i5 IVB zitten erg blij worden van een terugval in performance naar (met alle respect) Jaguar/Cortex A15 niveau.
Was net de Xbox preview aan het doornemen maar schrok wel toen ik dit tegen kwam
[quote[De processor is van AMD en net als bij de PlayStation 4 gaat het om een speciaal door AMD aangepaste soc met acht cores, die op 40nm is geproduceerd en waarin een gpu geïntegreerd is. Waarschijnlijk betreft het een aangepaste processor met AMD Jaguar-cores.[/quote]
Ik vermoed dat tweakers er gewoon naast zit en deze cores op 28nm gemaakt worden?
(http://www.theinquirer.ne...-its-first-28nm-processor)
[quote[De processor is van AMD en net als bij de PlayStation 4 gaat het om een speciaal door AMD aangepaste soc met acht cores, die op 40nm is geproduceerd en waarin een gpu geïntegreerd is. Waarschijnlijk betreft het een aangepaste processor met AMD Jaguar-cores.[/quote]
Ik vermoed dat tweakers er gewoon naast zit en deze cores op 28nm gemaakt worden?
In theoretische performance gaan ze er op achteruit, maar als dat aan de ervaring van het: surfen, downloaden, muziek luisteren, film kijken, tekst verwerken, etc niet is te merken. Wat maakt het dan uit?Dreamvoid schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 17:24:
Maar ook met voldoende performance? Ik neem niet aan dat Macbook Air gebruikers die nu op een Core i5 IVB zitten erg blij worden van een terugval in performance naar (met alle respect) Jaguar/Cortex A15 niveau.
Een Quadcore A15 op 3GHz moet wel lekker werken. Het verbruik zal reuzen meevallen, zeker als die op 22nm of 20nm gebakken wordt. Zie bijvoorbeeld het verschil tussen de Chromebook ARM SoC en Intel Celeron CPU. Dat beetje meer performance dat je met de Intel Celeron hebt weegt in mijn ogen niet op tegen de veel langere werktijd die je krijgt met een ARM SoC.
Waarschijnlijk wel ja. Het is stom als ze niet meteen op het laagst mogelijke procedé gaan zitten. Dat haalt de rek er meteen uit. Ze willen bij een zo laag mogelijk verbruik (een limiterende factor) en kleine die size (productie kosten) een zo hoog mogelijke prestatie. Vervolgens gaan ze na gelang nieuwe betere productie procedés uitkomen overstappen om de productie kosten terug te brengen, maar ook het stroomverbruik. Dit zal t.z.t. dus in een PS4 mini o.i.d. resulteren.Lambo LP670 SV schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 17:48:
Was net de Xbox preview aan het doornemen maar schrok wel toen ik dit tegen kwam
Als je de SoC in kwestie op 40nm laat bakken kun je niet als je hem daarna op 28nm hebt overgezet meer performance verwachten. Performance staat bij de lancering gewoon vast. Als je hem initieel gewoon op 28nm bakt i.p.v. 40nm dan kun je wel meer performance verwachten. Zoals ik al zei, je haalt de rek/potentie er uit door hem op 40nm te bakken.
AMD heeft het i.i.g. mooi voor elkaar, ze hebben gewoon twee custom SoC gebouwd welke ook nog eens veel overeenkomen. Daarmee hebben ze kosten bespaard en het is min of meer een zekerheid dat ze er uiteindelijk wel meer dan 150 miljoen van verkopen. Daarnaast is AMD ook vertegenwoordigd in de WiiU, weliswaar alleen een GPU van AMD, de opvolger van de WiiU krijgt waarschijnlijk ook een AMD SoC. nVidia heeft geen poot om op te staan straks in het PC gaming segment. De hele mik mak loopt dadelijk als een tiet op AMD zijn GPUs.
Je ziet bijvoorbeeld ook dat nu nVidia geheel buiten de boot valt het zelf maar gaat proberen met bijvoorbeeld Project Shield
[ Voor 80% gewijzigd door madmaxnl op 22-05-2013 18:30 ]
Dat is dan een dual-core Cortex-A15, die ze gebruiken. Als je kijkt naar de Cortex-A57, dan is deze nog weer een stukje sneller (theoretisch). Bovendien doet Apple zijn best om nog wat extra performance te creeeren in hun ARM-SoCs. Qua ruwe kracht zullen ze misschien nog wat achter blijven, maar dat is deels goed te maken met een quad-core, vs een dual-core met HT. Bovendien heeft AMD met Jaguar laten zien dat dit best goede resultaten kan hebben, zolang je je niet blind staart op single-thread performance.
Je moet ook niet vergeten dat Apple het hele ecosysteem beheert. iOS is geoptimaliseerd als een dolle voor de door Apple gebruikte chips.
Er zijn namelijk bijna geen variabele, iOS + Apple SoC. Microsoft probeert ook het aantal gebruikte SoC te beperken (Windows Phone) zodat het makkelijker is om te optimaliseren en zodat het zich ook beter loont. Android daarentegen loopt eigenlijk nergens geoptimaliseerd op, zoveel toestellen en variaties. Daarom is Android t.o.v. Windows Phone en iOS zo hongerig naar performance. Terwijl iOS juist met relatief matige specificaties goed weet te presteren, zeker als je bijvoorbeeld verbruik meeneemt. Dit laatste is in Apple zijn geval gewoon goed geoptimaliseerd, iOS weet de hardware gewoon beter en efficiënter aan te sturen.
Op het moment dat Apple dus een ARM SoC in zijn laptops gaat gebruiken dan kun je er vanuit gaan dat iOS daar heel soepel op werkt. Puur en alleen naar specificaties kijken zegt niets. De prestaties onder een bepaald OS bekijken daarentegen wel.
Er zijn namelijk bijna geen variabele, iOS + Apple SoC. Microsoft probeert ook het aantal gebruikte SoC te beperken (Windows Phone) zodat het makkelijker is om te optimaliseren en zodat het zich ook beter loont. Android daarentegen loopt eigenlijk nergens geoptimaliseerd op, zoveel toestellen en variaties. Daarom is Android t.o.v. Windows Phone en iOS zo hongerig naar performance. Terwijl iOS juist met relatief matige specificaties goed weet te presteren, zeker als je bijvoorbeeld verbruik meeneemt. Dit laatste is in Apple zijn geval gewoon goed geoptimaliseerd, iOS weet de hardware gewoon beter en efficiënter aan te sturen.
Op het moment dat Apple dus een ARM SoC in zijn laptops gaat gebruiken dan kun je er vanuit gaan dat iOS daar heel soepel op werkt. Puur en alleen naar specificaties kijken zegt niets. De prestaties onder een bepaald OS bekijken daarentegen wel.
[ Voor 5% gewijzigd door madmaxnl op 22-05-2013 18:22 ]
Owow, m'n tablet met een tegra3-quadcore is onnoemelijk veel trager dan m'n Acer Timeline met Core 2 Duo CULV, en dat is dan nog maar een trage ULV-CPU, laat staan een modernere en hoger geklokte SB of IB.madmaxnl schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 17:54:
In theoretische performance gaan ze er op achteruit, maar als dat aan de ervaring van het: surfen, downloaden, muziek luisteren, film kijken, tekst verwerken, etc niet is te merken. Wat maakt het dan uit?
Lijkt me sterk dat zou de chips veel te duur maken. Kabini en Temash zijn in ieder geval 28nm. Dus waarom zou MS of Sony dan voor 40nm gaan. Het moet juist zo goedkoop mogelijk. Dat is ook de rede dat er nog 4-5 versies van de Xbox zijn geweest. Steeds weer kleinere goedkopere chips met kleinere moederborden. Zelfde geld voor de PS3. Dus ze zullen starten met 28nm.Lambo LP670 SV schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 17:48:
Vorige week heb ik voor mijn jongere broer een game pc in elkaar gestopt. Ik heb de best buy guide gevolgd en gekozen voor een Core i5 3,1GHz.
Omdat de videokaart nog niet binnen was heb ik er voorlopig mijn hd5770 ingestopt.
Uit nieuwsgierigheid toch even serious sam tse hd opgestart en alles op ultra gezet.
Blijkt dat die pc met ultra settings een bak meer fps haalt dan mijn Phenom II X2 550 (3,1GHz) met alles op lowest (zowel cpu als gpu settings).
Ik kon gewoon veel vlotter gamen tot mijn eigen verbazing.
Nu vind ik het nogal overdreven om een upgrade van ruim 200 euro te doen enkel om die reden.
De Phenom II X4 965 Black Edition kost echter maar 75 euro meer en lijkt mij een upgrade die nog de moeite waard is.
De review van Tnet toont aan dat 4GHz haalbaar is zonder vcore verhoging.
Zou het nog de moeite lonen van deze upgrade te doen of kan ik beter meteen alle meuk vervangen zodra bvb het Haswell platform gemeengoed is? Kwesite van bang for buck.
Omdat de videokaart nog niet binnen was heb ik er voorlopig mijn hd5770 ingestopt.
Uit nieuwsgierigheid toch even serious sam tse hd opgestart en alles op ultra gezet.
Blijkt dat die pc met ultra settings een bak meer fps haalt dan mijn Phenom II X2 550 (3,1GHz) met alles op lowest (zowel cpu als gpu settings).
Ik kon gewoon veel vlotter gamen tot mijn eigen verbazing.
Nu vind ik het nogal overdreven om een upgrade van ruim 200 euro te doen enkel om die reden.
De Phenom II X4 965 Black Edition kost echter maar 75 euro meer en lijkt mij een upgrade die nog de moeite waard is.
De review van Tnet toont aan dat 4GHz haalbaar is zonder vcore verhoging.
Zou het nog de moeite lonen van deze upgrade te doen of kan ik beter meteen alle meuk vervangen zodra bvb het Haswell platform gemeengoed is? Kwesite van bang for buck.
Verwijderd
Als het waar is dat het op 40nm gebeurt dan zou het kunnen zijn dat nergens ruimte is voor 28nm productie.Astennu schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 21:26:
[...]
Lijkt me sterk dat zou de chips veel te duur maken. Kabini en Temash zijn in ieder geval 28nm. Dus waarom zou MS of Sony dan voor 40nm gaan. Het moet juist zo goedkoop mogelijk. Dat is ook de rede dat er nog 4-5 versies van de Xbox zijn geweest. Steeds weer kleinere goedkopere chips met kleinere moederborden. Zelfde geld voor de PS3. Dus ze zullen starten met 28nm.
Dat zou een overweging kunnen zijn om 40nm te pakken, maar de keuzen voor de chip staat al heel erg lang vast en dat ding zal dan ook wel al een hele tijd in productie zijn. Als ik Sony of Microsoft was zou ik zeker voor 28nm gaan. Dan is er maar een te kort aan consoles, dat is juist goed voor de winst.
Enige risico is door het te kort aan jou console mensen voor de console van de concurrentie gaan, maar gezien de tijd die tussen de release van de Xbox 360 en PS3 zat en het gevolg hiervan. Dan hoeve ze zich hier geen zorgen over te maken.
Wie bakt überhaupt deze APUs ervan uitgaande dat ze op 28nm worden gebakken? GlobalFoundries, Samsung of TSMC? Zou me niks verbazen als AMD een goed woordje heeft gedaan voor GF.
Enige risico is door het te kort aan jou console mensen voor de console van de concurrentie gaan, maar gezien de tijd die tussen de release van de Xbox 360 en PS3 zat en het gevolg hiervan. Dan hoeve ze zich hier geen zorgen over te maken.
Wie bakt überhaupt deze APUs ervan uitgaande dat ze op 28nm worden gebakken? GlobalFoundries, Samsung of TSMC? Zou me niks verbazen als AMD een goed woordje heeft gedaan voor GF.
[ Voor 7% gewijzigd door madmaxnl op 22-05-2013 23:51 ]
Samsung?madmaxnl schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 23:45:
Dat zou een overweging kunnen zijn om 40nm te pakken, maar de keuzen voor de chip staat al heel erg lang vast en dat ding zal dan ook wel al een hele tijd in productie zijn. Als ik Sony of Microsoft was zou ik zeker voor 28nm gaan. Dan is er maar een te kort aan consoles, dat is juist goed voor de winst.
Kabini (Jaguar cores) zouden toch sowieso al bij TSMC gebakken worden, als de Xbox1 en PS4 CPU's de afgeleiden daarvan zijn lijkt me toch dat ze dat voortzetten.
...and your ass will follow
Ik heb ze net gelezen. Ik vind het een erg leuke SOC!
Jammer dat ze amper gebruik maken van turbo modes. Maar aan de andere kant kunnen ze dat bij de refresh introduceren en op die manier de performance aardig opkrikken.
Als AMD het verbruik verder omlaag kan krijgen richting de Sub 3 watt wordt het helemaal leuk. Dus erg veel potentie.
Nu is alleen de grote vraag hoe goed Intel's nieuwe OoO ATOM architectuur het gaat doen vs Jaguar.
Ik zelf toch maar eens verdiepen in een zelf bouw NAS. Temash lijkt me daar de ideale soc voor. Nu maar hopen dat er moederborden komen met genoeg SATA aansluitingen
(of bedrijven die een NAS gaan maken met AMD APU. Tot nu toe alleen maar ATOM of Marvell ARM)
Jammer dat ze amper gebruik maken van turbo modes. Maar aan de andere kant kunnen ze dat bij de refresh introduceren en op die manier de performance aardig opkrikken.
Als AMD het verbruik verder omlaag kan krijgen richting de Sub 3 watt wordt het helemaal leuk. Dus erg veel potentie.
Nu is alleen de grote vraag hoe goed Intel's nieuwe OoO ATOM architectuur het gaat doen vs Jaguar.
Ik zelf toch maar eens verdiepen in een zelf bouw NAS. Temash lijkt me daar de ideale soc voor. Nu maar hopen dat er moederborden komen met genoeg SATA aansluitingen
AMD heeft inderdaad een topper in handen, en zolang de Intel's Bay Trail-M er nog niet is zijn ze voor Windows netbooks de onbetwiste nummer 1 keus, en als de dual-core Temash inderdaad zijn ~4W TDP target haalt, ook voor Windows tablets. Nu hopen dat de productie goed loopt en er geen leveringsproblemen zijn, maar TSMC's 28nm proces is inmiddels volwassen dus ik denk dat dit risico niet zo groot is.
Wel jammer dat AMD niet wat meer werk gemaakt heeft van Android support, want een 4W Temash zou ook in Android tablets heel interessant zijn. Nu beginnen de OEMs daar Clover Trail+ chips in te duwen (en Tegra 4, en Snapdragon 800), dat hadden ook Temash chips kunnen zijn.
Wel jammer dat AMD niet wat meer werk gemaakt heeft van Android support, want een 4W Temash zou ook in Android tablets heel interessant zijn. Nu beginnen de OEMs daar Clover Trail+ chips in te duwen (en Tegra 4, en Snapdragon 800), dat hadden ook Temash chips kunnen zijn.
[ Voor 39% gewijzigd door Dreamvoid op 23-05-2013 14:03 ]
Verwijderd
Nu heeft AMD ook nog eens Richland ULV aangekondigd. http://semiaccurate.com/2...ew-mobile-richland-parts/
35 watt 25 watt 19 watt 17 watt,. Dit kan nooit goed gaanOther than that we can’t really say much until a few more embargos lift. If you think of these as mildly updated, slightly polished, and bug-fixed Trinitys, you have the right idea. A bit faster clock for clock, a bit less power consumed at the same time, and a bit better at everything. Trinity was a damn good device, Richland is a tiny bit damn good-er. Unfortunately we can’t tell you exactly why yet, sorry.
Ik denk niet dat Apple van Intel af gaat stappen. In ieder geval niet heel binnenkort.Dreamvoid schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 14:04:
Precies op tijd voor in de nieuwe Macbook Air?
Ik denk ook niet dat Intel zo'n grote afnemer kwijt wil nu de pc markt al niet zo best is. Dus zullen ze er wel leuke korting tegen aan gooien mocht Apple met het idee komen om over te stappen naar AMD.
Verwijderd
Leuk stukje over Kabini en hoe het reilt en zeilt binnen de powermanagement
http://semiaccurate.com/2...digital-power-management/
http://semiaccurate.com/2...digital-power-management/
Idle cores become a heat sink
Proper characterization allows you to use idle cores as heat sinks but you obviously have to know your workload and silicon thermals very precisely to do it safely.
Ik ben benieuwd hoe de snelste Kabini het doet versus de laagst geklokte Richland. Al zullen we ze nooit in dezelfde devices zien...
Apple heeft (volgens S|A geruchten) ooit op het punt gestaan om Llano's te gaan toepassen in hun laptops, maar AMD kon bepaalde garanties niet geven (waarschijnlijk productie-aantallen). Wie zegt dat Apple niet toch nog een keertje bij AMD is komen buurten, zeker met in het achterhoofd het (technische) succes van AMD's Trinity chip. Aangezien productieproblemen ondertussen toch echt verleden tijd zijn, zou het helemaal niet compleet gek zijn. Maar goed, Intel afschudden is ook niet zo heel gemakkelijk, al zal het zonder Otellini aan het roer toch wat anders gaan allemaal.Astennu schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 19:13:
[...]
Ik denk niet dat Apple van Intel af gaat stappen. In ieder geval niet heel binnenkort.
Ik denk ook niet dat Intel zo'n grote afnemer kwijt wil nu de pc markt al niet zo best is. Dus zullen ze er wel leuke korting tegen aan gooien mocht Apple met het idee komen om over te stappen naar AMD.
Dit topic is gesloten.