Uit mijn vorige post:Astennu schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:16:
Natuurlijk gaat het niet GDDR5 only worden. Dan flopt hij denk ik qua verkoop aantallen. Misschien komt er een speciaal model uit wat wel GDDR5 gebruikt maar misschien ook helemaal niet. Ik moet het eerst zien.
De PS4 chip komt samen met 4GB GDDR5, en blijkbaar komt die voor consumenten in een aangepaste vorm.a version of the same chip without Sony's technology will be available for consumers later this year
Ik denk dat dat wel een speciale verzie wordt, die waarschijnlijk een andere socked nodig heeft of al gesoldeerd geleverd wordt door moederbord fabrikanten.
Maar er komt natuurlijk ook gewoon een FMx variant, zoals gebruikelijk.
Hoe AMD het oplost is helaas nog niet duidelijk, maar we weten wel dat AMD tegenwoordig elk onderdeel als een 'block' maakt die ze op hun eigen HSA bus kunnen aankoppelen, of in ieder geval erg gemakkelijk kunnen integreren in een ontwerp.
We weten ook dat AMD GPU's heeft die DDR3 ondersteunen en GDDR5, bijvoorbeeld de HD6450
Het is dus relatief makkelijk voor AMD om een APU te realiseren die zowel met DDR3 als GDDR5 overweg kan. (Natuurlijk niet allebei tegelijk)512MB-2GB DDR3 or 512MB-1GB GDDR5 memory
900 MHz (DDR3) or 1000 MHz (GDDR5) memory clock (1.8 Gbps DDR3 or 4.0 Gbps GDDR5)
28.8 GB/s (DDR3) or 64 GB/s (GDDR5) memory bandwidth
128-bit DDR3/GDDR5 memory interface
Ook heeft AMD voorheen al chips gehad die DDR2 en DDR3 ondersteunden, dus de nodige ervaring hebben ze al in huis.
GDDR5 heeft als nadeel op DDR3 dat het vier maal zoveel pinnen nodig heeft en dat die ook nog eens point-to-point moeten zijn, dus met de huidige chips kun je kiezen (in geval van een 128-bit controller): Of 4GB gesoldeerd GDDR5 of gewoon to 16GB DDR3 met de helft aan bandbreedte.
(Grappig is wel dat JEDEC al een ram module standaard heeft met 256pinnen die DDR4 of GDDR5M kan dragen, dus groote kans dat je bij een toekomstige generatie APU's gewoon kunt kiezen tussen een DDR reepje of een GDDR reepje
4GB lijkt mij niet zoveel als je dat als RAM en VRAM moet gebruiken, nu is dat ook al zo met de huidige APU's maar zelfs in laptops stoppen ze dan al 6GB. (2GB VRAM en 4GB RAM)
Nu zijn chips met hogere capacitief al in de maak, 8GB zou al aan het einde van het jaar beschikbaar moeten zijn. Wie weet hoe we er dan tegen aan kijken, misschien bieden moederbord fabrikanten dan wel verschillende modellen aan, met 4GB of 8GB!