[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.314 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonlords1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 19:44
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 18:54:
Dat is de omgekeerde wereld hé? Retesten omdat hij slecht scoort, niet omdat er mogelijk fouten zijn gemaakt. Als-ie de AMD processoren 2 keer gaat testen en de intel's slechts een keer heb je geen valide data meer.
Ik had het misschien slecht verwoord, maar ik bedoelde eerder hertesten omdat de omstandigheden veranderd konden zijn. De nieuwe cpu's zouden tussen de 5% à 15% beter zijn, maar in dawn of war 2 is de fx-8320 26% beter. Zelfs de fx-4300 laat hem zwaar in het zand bijten. Bij de rest van de games presteert hij ook slecht.
Microsoft heeft hotfixes uitgebracht in januari 2012. De review van de fx-8150 is uit 10 oktober 2011 en misschien zijn er andere videokaart drivers gebruikt bij de Vishera review. Als je hertest en de overige omstandigheden zijn gelijk gebleven zal die cpu terug gelijkaardig presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie niet in welke van 'de rest van de games' hij zeer slecht presteert. De 8350 is consistent 5-15% sneller dan de 8150 met uitzondering van starcraft (0%) en dawn of wat (26%). Dat valt toch in de lijn der verwachting?

En het lijkt mij prima te verklaren dat de FX-4300 in bepaalde situaties sneller is dan de 8150. Een sandy bridge mobile quadcore is ook niet in alle situaties sneller dan een ivy bridge dualcore.

Dat het verschil groot is in dawn of war ben ik wel met je eens. Misschien is dat inderdaad te verklaren door betere drivers. Als er echt een significant performanceverschil bestond zou ik verwachten dat te zien in de CPU benchmarks, maar ik zie geen grote gaten (behalve bij kraken. Maar het is maar de vraag of anand dat met dezelfde javascript versie heeft getest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Hier een testje van Toms Hardware over Win7 VS Win7 FX patched VS Win8:

http://www.tomshardware.c...r-performance,3289-7.html

Zoals al gezegd minimale verschillen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

En als ik deze dan zo zie staan, is het idd ook wel een beetje hun eigen schuld wanneer ze nu zo de grond in geboord worden door de pc gebruiker.

http://www.tomshardware.c...-4130-6130-cpu,15094.html.

Want wanneer je wat zegt en je maakt het niet waar, ga je gewoon op je giegel. Maar zoals ik al zei, ik heb er zelf de laatste twee of drie jaar niet erg veel van meegekregen omdat ik meer met andere dingen bezig was. Alleen toen ik tussentijds van dual naar quad core ging, en toen ik 'n nieuwe videokaart kocht heb ik even gekeken wat er zoal te krijgen was. Pff dat was alweer eind 2011 geloof ik. En m'n quad core kocht ik vorig jaar. De tijd vliegt.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik weet dat het niet zo leeft in dit topic, maar de lange termijn toekomst van AMD blijft toch interessant denkwerk. Zo'n anderhalf, twee jaar terug leek AMD een ideaal doelwit te zijn voor Apple, Qualcomm, Samsung of zelfs Oracle of IBM. Niemand heeft uiteindelijk een bod gedaan (wat vooral jammer is geweest voor de AMD aandeelhouders, die sindsdien driekwart van hun geld hebben zien verdampen), in plaats daarvan hebben al deze spelers massaal de beste engineers bij AMD weggetrokken en zijn het zelf gaan doen. Op het moment hebben ze geen van allen erg veel aan AMD. Maar er is nu 1 speler waarvoor AMD bijzonder interessant is: Microsoft.

- MS wil in navolging van Google en Apple eigen hardware bouwen, en Surface tablets maken is een stuk leuker met je eigen chips dan wanneer je $200+ voor een Haswell chip moet neertellen
- voor de Xbox business koop je de beste gpu technologie die er is, en snij je ook nog eens Sony en Nintendo de pas af voor de volgende generatie consoles.
- in de discrete gpu markt is helemaal zo gek nog niet om de kaartjes als "Xbox gaming graphics" te marketen
- om AMD's heterogeneous computing idee te realiseren moet er heel veel geoptimaliseerd worden aan de software en OS kant, iets waar AMD niet zo sterk is gebleken. Binnen MS is dit helemaal anders.
- Piledriver is met zijn prima multithreaded performance met een beetje tweak werk een ideale database server cpu. Die architectuur uitbouwen zou Microsoft een hele mooi antwoord geven tov Oracle's geintegreerde OracleDB+SPARC en IBM's DB2+POWER oplossingen.
- last but not least: Microsoft heeft een $66 miljard oorlogskas, en AMD heeft slechts een market cap van 1.8 miljard (+2 miljard schuld).

Intel en Microsoft waren altijd 2 handen op 1 buik, maar die band is allang niet meer zo sterk. Intel doet nu volop mee aan Linux (ze porten Android, zitten in Tizen, en zijn enorm groot in de server wereld met Linux servers) en Apple is nu grootste klant. Bovendien vraagt Intel hoge prijzen voor hun chips, en die marge zou MS ongetwijfeld graag zelf willen houden. En wat betreft de x86 licensie waar Intel moeilijk over zou kunnen doen: Microsoft kan het Intel ook heel, heel moeilijk maken.

Als ik een M&A originator van een ibank was, stond ik allang bij Ballmer op de stoep. Ik zit nog even te bekijken hoe ik dit het beste kan spelen. Een long AMD calls/short INTC calls strategie zou een aardige manier zijn, al is dat wat risky.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 22-01-2013 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik weet niet of het niet zo leeft. Ik denk er zelf wel veel over na.

En heeft AMD nog wel schuld? ik dacht dat die nu afbetaald was.

Wat je hier beschrijft is opzich geen rare gedachte. Al zie ik het niet snel gebeuren.
Persoonlijk zou ik er ook helemaal niet blij mee zijn.
Ik zie het liever gebeuren dat AMD hardware leverancier van MS zou worden voor telefoons en tablets. Maar ook MS gaat richting ARM met Windows RT. Ik vraag me af of die trend zich door gaat zetten en dat we misschien straks ook ARM desktops hebben?

Ik zie het Apple op een gegeven moment ook wel doen. Ze ontwerpen nu zelf SOC's zodra die krachtig genoeg zijn zie ik ze best gedag zeggen van intel om vervolgens nog meer zelf te kunnen doen en Mac's te bouwen met ARM.

AMD lijkt in ieder geval erg mooie console deals te hebben. Hopelijk brengt dat wat geld in het laadje.
Met GCN zijn ze ook goed bezig. Hopelijk kunnen ze die nog verder optimaliseren zodat de performance per MM2 omhoog gaat en ze beter met nVidia kunnen concureren. Maar die afdeling is winstgevend.

Het grootste probleem is de CPU tak. En GF is daar mede verantwoordelijk omdat nieuwe productie nodes te lang duren. En daar naast Bulldozer nog wat optimalisatie nodig heeft. Al zien de geplande veranderingen met steamroller en excavator er goed uit. Mits GF ook 20nm kan leveren. Als dat allemaal lukt dan zie ik het performance gat wel ietsjes kleiner worden.

Probleem is alleen dat intel in 2014 al weer naar 14nm gaat. Waar AMD dan net naar 20nm over gaat of is. ze lopen dan dus een hele node achter. Veel meer dan de afgelopen 10 jaar. Dan was het verschil een half jaar. Dat is nu een jaar of meer geworden.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Heeft iemand een idee wat "EnhancedPiledriver" inhoud? de Richland APU's zouden die hebben.

Ik vraag mij dus af of er stukjes van de Steamroller architectuur gebruikt zijn. Of dat dit alleen hoger geclockte modellen zijn omdat de yields nu beter zijn.

Steamroller is misschien naar 2014 gegaan vanwegen het niet beschikbaar zijn van 20nm.
Ik hoop wel dat die Richland APU's die beloofte 10-15% per jaar kunnen waarmaken. die vooruitgang heeft AMD gewoon nodig om niet te ver achter te raken. Want intel heeft dit jaar een Tock met Hasswell en die haalt misschien wel 15-25% tov IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik had begrepen dat het wat kleine tweaks en verbeteringen aan Piledriver zijn, maar niks groots. De grote winst komt van de betere steppings die hoger geklokt kunnen worden tegen hetzelfde verbruik.
En heeft AMD nog wel schuld? ik dacht dat die nu afbetaald was.
2 miljard lange termijn schuld, en 1.5 miljard korte termijn (debiteuren en kortlopend bankkrediet). En slechts een half miljard eigen vermogen nog maar.

[ Voor 40% gewijzigd door Dreamvoid op 23-01-2013 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 14:45:
Ik had begrepen dat het wat kleine tweaks en verbeteringen aan Piledriver zijn, maar niks groots. De grote winst komt van de betere steppings die hoger geklokt kunnen worden tegen hetzelfde verbruik.

[...]

2 miljard lange termijn schuld, en 1.5 miljard korte termijn (debiteuren en kortlopend bankkrediet). En slechts een half miljard eigen vermogen nog maar.
Ik had al het idee dat het een soort van nieuwe Stepping zou zijn. gewoon een nog wat kleinere stap dan van Bulldozer naar Piledriver.

Ah oke. Ik dacht dat ze dat afbetaald hadden toen ze hun belang in GF weg gedaan hadden. Of klopt dat ook niet? Ik had het idee dat ze nu helemaal geen eigenaar meer zijn van GF en dat ze dus alleen nog maar chip ontwerp hebben. eigenlijk net zoals nVidia. Verder geen fabs meer en ook geen mede eigenaar zoals in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat klopt, ze hebben geen belang meer in GF. Ze hadden dit jaar nog wel een "take-or-pay" verplichting om een x aantal chips af te nemen bij GF, iets wat ze ook heel erg duur is komen te staan toen de verkopen van Llano/Trinity zo tegenvielen. Daar zijn ze nu allemaal van af, vandaar die relatief positieve vooruitzichten voor 2013. De definitieve scheiding met GF heeft uiteindelijk nog een enorme sloot geld gekost.

Er was eind 2011 nog 1.5 miljard aan langlopende schuld over van de >3 miljard van een paar jaar terug, dus er is flink afgelost na de verkoop van GF. Daar is dit jaar een nieuwe $500M obligatielening (tegen 7.5% geloof ik) bijgekomen, dus nu is het 2 miljard.

(hier een linkje naar hun langlopende schulden van deze zomer. http://www.businesswire.c...Rates-Private-Offering-Sr. De 500 miljoen convertible notes due 2012 zijn afgelost door de nieuwe issue, die werd uiteindelijk 500 ipv 300)

[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 23-01-2013 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:07:
Heeft iemand een idee wat "EnhancedPiledriver" inhoud? de Richland APU's zouden die hebben.

Ik vraag mij dus af of er stukjes van de Steamroller architectuur gebruikt zijn. Of dat dit alleen hoger geclockte modellen zijn omdat de yields nu beter zijn.

Steamroller is misschien naar 2014 gegaan vanwegen het niet beschikbaar zijn van 20nm.
Ik hoop wel dat die Richland APU's die beloofte 10-15% per jaar kunnen waarmaken. die vooruitgang heeft AMD gewoon nodig om niet te ver achter te raken. Want intel heeft dit jaar een Tock met Hasswell en die haalt misschien wel 15-25% tov IB.
JA er werd over gesproken op de CES http://link.videoplatform...3b1b5d24171&deepLink=true

Er zitten een paar dingen in die wel wat perfomance winst geeft maar niet zo ruig dat je er niet van kan slapen.

Aan het einde heb je nog een Q&A als ik mij niet vergis gaat daar het ook nog over Richland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik kan die filmpjes hier niet kijken. Doe ik vanavond wel even. Maar goed het belangrijkste is dat er vooruitgang in blijft zitten. Dat hebben ze hard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik vraag me af of er straks ook leuke Kabini moederborden komen met wel iets van 6 SATA poorten. Want je hebt een mooie Quad core CPU. Maar standaard heeft hij maar 2x USB3 en 2x SATA 600. En als je zo iets voor een desktopje in wilt zetten wil je wel iets meer mogelijkheden hebben.

Voorheen zat er bij Brazos een FCH maar dat was eigenlijk een complete SB en dus 6xSata 600 en veel USB aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik vraag me af of er uberhaupt Kabini mobo's komen. Brazos en Brazos 2 zijn nou niet bepaald een groot succes op losse borden, terwijl ze in laptops/all-in-ones/etc prima verkopen. Lijkt me dat de mobo makers Richland A4's interessanter vinden voor de desktop.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 25-01-2013 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Echt succes was het niet de itx en matx borden waren er wel. Maar deze hardware is ook een stuk krachtiger dan de oude hardware was. Met zo'n Quad SOC kun je prima je dagelijkse dingen doen. En voor home servertjes en HTPC's lijkt het me ook wel interessant. Ik snap alleen dat die laatste twee groepen relatief klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Desktop markt ligt toch wel wat anders hoewel als je naar de simpele dingen kijkt heb je wel genoeg aan een E-350 voor browsen en youtube ellende.

Nu nog alleen hopen dat ze in Nederland ook de Kabini redelijk snel leveren die E-350 duurde best wel lang voor dat het in Nederland beschikbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik heb een E-350 laptop en anno 2013 is dat eigenlijk niet meer comfortabel. GPU power te over, maar de CPU is echt heel zwak. Met een SSD en een sloot RAM wordt waarschijnlijk nog wel leuker, maar het houdt niet over. Je merkt met websites renderen etc echt dat die oude Bobcat core toch echt aan vervanging toe was.

[ Voor 50% gewijzigd door Dreamvoid op 25-01-2013 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:35:
Ik heb een E-350 laptop en anno 2013 is dat eigenlijk niet meer comfortabel. GPU power te over, maar de CPU is echt heel zwak. Met een SSD en een sloot RAM wordt waarschijnlijk nog wel leuker, maar het houdt niet over. Je merkt met websites renderen etc echt dat die oude Bobcat core toch echt aan vervanging toe was.
Tja in weze is het een iets wat langzamere K8 :) Een dual core zou nog snel genoeg moeten zijn als je windows OS niet zo vervuilt is. Dat is meestal het probleem als een PC traag wordt.

Websites laden op een telefoon ook vlot en die zijn nog wat trager. Dus ik gok dat het eerder met je HDD / Ram / vervuild OS te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eos chasma
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09-2022
ik heb zelf ook een e350 laptop en tot mijn verwondering werkte de c50 laptop van een kennis vlotter :s
de c50 zou moeten dezelfde cpu zijn maar lager geclockt dus dit leek me wel vrij raar.

Aan het ram geheugen kon het volgens mij niet liggen en mijn windows was redelijk kaal/clean.
Ik heb dan maar een hybide harde schijf gekocht en wat een verschil !
de laptop start veel rapper op en werkt gewoon algemeen rapper, al bij al ben ik nu best tevreden met mijn laptop waar ik dat eerst niet was.

ik wil maar zeggen het ligt niet noodzakelijk allemaal aan de cpu.

ik ben wel nieuwsgierig naar de nieuwe jaguar cores trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:14:
[...]
Dus ik gok dat het eerder met je HDD / Ram / vervuild OS te maken heeft.
Ik draai opensuse 11.4 en heb een DM1 SD3200 met 7200 rpm harde schijf, dat is ook een van de weinige dingen die dit netbook echt prettig maakt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Mijn vriendin heeft een Acer Timeline met een Core 2 Penryn ULV chip (die CPU-gewijs ongeveer gelijkaardig is aan AMD Brazos) en die was ook irritant traag totdat ik er een Crucial M4 ingeplooid had. Nu is het enige waar die ultraportable nog tekort schiet inderdaad op gebied van CPU-snelheid. Daarvoor was het uiteraard ook de trage hardeschijf. Zelfs voor zo'n underpowered ding is een SSD de beste upgrade ooit op gebied van usability. Hiermee wil ik dreamvoid en athlon-pv de goeie richting uit duwen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door RuddyMysterious op 26-01-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik ben te vreden hoe het beestje het doet ik heb niet echt last van dat er errug veel over de swap wordt gedaan en opstart tijden lig ik niet wakker van.

Draait iets van 5 tot 6 applicaties tegelijk en soms Opera met 5-8 windows open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:42
vr-zone heeft de specificaties van de Richland APU's geplaatst:
Afbeeldingslocatie: http://twimages.vr-zone.net/2013/01/richlandSPEC-2.jpg

Tevens kunnen we 2 nieuwe chipsets verwachten: de A88X en de A78 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grappigste is dat dit wel eens gewoon erg goed kan zijn en dan nog eind dit jaar Kavari die over deze prestaties heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonlords1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 19:44
Ik had eerder een rebrand verwacht, maar die zijn precies toch wat hoger geklockt.
Wat ik mij vooral afvraag is, hoe goed die gpu's zijn en of ze hybrid crossFire met de southern islands gpu's ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dragonlords1 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:13:
Ik had eerder een rebrand verwacht, maar die zijn precies toch wat hoger geklockt.
Wat ik mij vooral afvraag is, hoe goed die gpu's zijn en of ze hybrid crossFire met de southern islands gpu's ondersteunen.
Een rebrand niet echt ze hebben gewoon wat update werk verricht en het wordt gebakken op 32nm Kaveri zou op 28nm komen en weer verbeteringen bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Mhh. Ik ben me een beetje aan het verdiepen in Opterons voor socket AM3+. Een tijdje terug werd daar tot mijn vreugde een nieuwsbericht over gepubliceerd:

nieuws: AMD introduceert twee nieuwe Opteron-series

De 3300 serie zou socket AM3+ hebben. De processor is inmiddels in de pricewatch opgedoken, maar bij de webshops geven ze aan dat het leuk een C32 socket processor is. Op cpu world wordt ook aangegeven dat het een AM3+ cpu is. Maar volgens diverse webshops is het gewoon een C32 socket. Ook op de site van AMD heeft het men over socket C32.

Ik vermoed dat het nieuwsbericht en cpu-world fout zitten, iemand die hier iets meer over weet?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan1717
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-10-2022
http://www.amd.com/us/pro...ages/model-numbers.aspx#7

Ze zijn volgens AMD toch gewoom am3+ hoor

[ Voor 23% gewijzigd door Juan1717 op 01-02-2013 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik denk dat er weinig bijzonders aan de Opterons is, denk dat je het onderklokken en ondervolten hetzelfde kan bereiken met een beetje CPU.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het makkelijkste is om naar een Amerikaanse site te gaan als Newegg over het algemeen maakt deze geen fouten met dit soort processoren. En zo niet dan heeft iedereen het verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://translate.google.n...6utm_source%3Dtwitterfeed

Deze website zegt dat Richland in all zijn glorie uitkomt op 19 Maart
AMD issued this year, the new FX models. Will still be based on the core Piledriver, but modified. Date of the first of these is scheduled for the turn of the month of June and July. But if you are waiting for models "Kabini" you appear at the end of May and black.
Kennelijk meer goeds :) dan alleen Richland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:42
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 11:45:

[...]

Dan plaatsen we van dezelfde site ook maar direct onderstaand overzichtelijk plaatje :)
Afbeeldingslocatie: http://pctuning.tyden.cz/images/stories/apus.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Ik neem aan dat ze met cores het aantal modules bedoelen? Dan vind ik 8 cores op 4.1ghz/4.4 binnen een TDP van 100W best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:51
spNk schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:12:
Ik neem aan dat ze met cores het aantal modules bedoelen? Dan vind ik 8 cores op 4.1ghz/4.4 binnen een TDP van 100W best netjes.
Volgens mij zijn het echt 4 threads en niet 4 modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
spNk schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:12:
Nee, 2 cores vormen één module. Trinity heeft namelijk maar maximaal twee modules en dat zal voor Richland hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Dreamvoid schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 10:56:
Ik vraag me af of er uberhaupt Kabini mobo's komen. Brazos en Brazos 2 zijn nou niet bepaald een groot succes op losse borden, terwijl ze in laptops/all-in-ones/etc prima verkopen. Lijkt me dat de mobo makers Richland A4's interessanter vinden voor de desktop.
Duh, als er geen mobo's voor uitkomen, hoe weet je dan of er vraag naar is?
Er zijn volgens mij maar welgeteld 2 E-450 mobo's te koop en 0 Brazos 2 mobo's (geen E2-1800). Tis dat Asus nu, ruim een jaar nadat Brazos2 is uitgekomen met 1 mobo komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat toch met Kabini om SOC. dat zou het moederbord gedeelte dus behoorlijk minder moeten maken. Er zouden toch versies van Richland die ook voor low power doeleinden gebruikt worden komen ?

Misschien dat er wat meer uitlekt over de "nieuwe" strategie rond om deze zaken.

Als je kijkt naar de FM2 moederborden hebben nieuwe chipsets en alles, AM3+ is al blijven steken. Iets wat ook nieuw is dat ze gewoon Steamroller aan het einde van het jaar laten uitkomen in plaats van aan het begin.

Dan zou je inderdaad in moeten schatten dat er geen desktop versie komt van Kabini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 07:38

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
PCTuning = OBR, dat weten we toch?

Ik heb 't in ieder geval genegeerd. Als ik AMD's track-record bijhoudt kunnen ze geeneens een call of NDA-datum vaststellen, laat staan zo vroeg al een launch :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Donim Haber was toch OBR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Dan nog, OBR heeft het de laatste keren ook bij het rechte eind gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spNk schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:07:
Dan nog, OBR heeft het de laatste keren ook bij het rechte eind gehad.
Je bedoelt dat als je maar genoeg benchmarks verzint er gewoon eentje bijna goed is , dat is toch wel knap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 11:45:

[...]

Dat zou mooi zijn. Zeker als deze een stukje beter clocken als de huidige Vishera cpu's. En een lager verbruik is ook wel welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
Ik vroeg me iets af. De reden dat apu's zoveel baat hebben bij sneller geheugen is omdat het gpu gedeelte dat nodig heeft (correct me if i'm wrong). Is het dan niet handig dat mobo bouwers een slotje voor dedicated videogeheugen vlakbij de apu-socket zetten (of het geheugen op het mobo solderen)? Dus hetzelfde principe als bij losse videokaarten, maar dan op het mobo. Is je gpu dan niet veel sneller?

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercyfull_fate
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-10-2023
Wat amd met de apu uiteindelijk wil bereiken is dat cpu en gpu hetzelfde geheugen gebruiken, dus niet een deel video en een deel cpu geheugen zodat er minder data van geheugen naar geheugen hoeft te worden geschreven. Verder lijkt het me praktischer om niet allemaal verschillende typen geheuges te hebben maar daar weet ik eerlijk gezegd niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Momenteel zitten ze eigenlijk een beetje met een bottelneck, zeker AMD m.b.t het GPU gedeelten in hun APU. Na verloop van tijd zal deze bottelneck verholpen worden doordat ze de IMC efficiënter maken, triple of quad-channel geheugen gaan ondersteunen en/of DDR4 wat neer komt op sneller geheugen an sich.

Het is juist heel goed dat CPU en GPU beiden hetzelfde geheugen adresseren aangezien het op zichzelf juist heel erg efficiënt is. Probleem hiermee is het bestaan van een bottelneck omdat een GPU veel meer bandbreedte behoeft dan een CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is maar net hoe je er tegen aankijkt zie je de APU als een high end videokaart dan heb je gelijk, nu is het zo dat deze oplossing gewoon prettig werkt als je kijkt naar verbeteringen zijn die nog steeds mogelijk zonder dat je nu al vastloopt op het geheugen.

De prestaties blijven nog steeds goed zelfs al heb je slechts 1866 geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 01:10:
Het is maar net hoe je er tegen aankijkt zie je de APU als een high end videokaart dan heb je gelijk, nu is het zo dat deze oplossing gewoon prettig werkt als je kijkt naar verbeteringen zijn die nog steeds mogelijk zonder dat je nu al vastloopt op het geheugen.

De prestaties blijven nog steeds goed zelfs al heb je slechts 1866 geheugen.
Slechts 1866 MHz. De meeste systemen gebruiken 1333. Ja er zijn wel verbeteringen mogelijk maar je krijgt natuurlijk steeds meer last van bottelneks. AMD heeft de IMC al aardig verbeterd. Maar als ze de boel 2x zo snel willen maken hebben ze nog aardig wat werk te verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de volgende reeks FM2 processoren zal 2133 worden ondersteund. het verschil in prijs is ook niet dat je er voor een bank moet beroven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 10:59:
In de volgende reeks FM2 processoren zal 2133 worden ondersteund. het verschil in prijs is ook niet dat je er voor een bank moet beroven.
tussen 1333 en 1866 valt inderdaad mee. Ik zou zelf altijd voor 1866 gaan. 2133 is nog wel iets duurder al valt dat tegenwoordig ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

edit:

pff sorry... zit weer in het verkeerde topic te posten.

[ Voor 88% gewijzigd door Phaerion op 12-02-2013 17:20 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45
Interessant achtergrond verhaal over hoe AMD het verbruik van de (nog te verschijnen) Jaguar-core omlaag heeft weten te schroeven terwijl IPC en fequentie omhoog gaan t.o.v. z'n voorganger -- clock gating is hierbij het toverwoord.

Reducing power in AMD processor core with RTL clock gating analysis

Auteur is Steve Kommrusch ('lead engineer on low power processors') van AMD zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was wel een aardig artikel. Als je kijkt waar AMD mee bezig is is het veel meer dan dit alleen, serieuze stappen van Kabini en Temash. Het probleem is dat bijna iedereen weet waar de lat ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Clock gating wordt natuurlijk al veel langer toegepast. Althans dat mag ik hopen voor AMD... Het feit dat ze nu in een weekend simulaties kunnen uitvoeren en productkwaliteit kunnen testen is veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
EaS schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 19:44:
Interessant achtergrond verhaal over hoe AMD het verbruik van de (nog te verschijnen) Jaguar-core omlaag heeft weten te schroeven terwijl IPC en fequentie omhoog gaan t.o.v. z'n voorganger -- clock gating is hierbij het toverwoord.

Reducing power in AMD processor core with RTL clock gating analysis

Auteur is Steve Kommrusch ('lead engineer on low power processors') van AMD zelf.
Interessant artikel. Ze kunnen de boel nu dus beter analyseren waardoor ze sneller pijnpunten aan kunnen pakken. Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor de volgende generatie Midrange APU's en FX Cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De volgende generatie FX , Steamroller is al bekend dat ze de lat weer hoger leggen het enige wat ik vraag mij af of het uitbrengen van Steamroller aan het einde van het jaar echt nodig was. Het zou aan het begin van 2013 gebeuren.

Nu schept dat zulke hoge verwachtingen aan de ene kant dat het alleen maar kan tegen vallen zeker als je weer het truukje krijgt als met Vishera , boost het aantal mhz dan nog een klein beetje IPC verbeteringen en je haalt je target.

Ook nog eens omdat Kabini en Temash zulke grote stappen lijken te maken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:01:
De volgende generatie FX , Steamroller is al bekend dat ze de lat weer hoger leggen het enige wat ik vraag mij af of het uitbrengen van Steamroller aan het einde van het jaar echt nodig was. Het zou aan het begin van 2013 gebeuren.

Nu schept dat zulke hoge verwachtingen aan de ene kant dat het alleen maar kan tegen vallen zeker als je weer het truukje krijgt als met Vishera , boost het aantal mhz dan nog een klein beetje IPC verbeteringen en je haalt je target.

Ook nog eens omdat Kabini en Temash zulke grote stappen lijken te maken ...
Klopt maar wat ik daar over gelezen heb zijn het vooral performance verbeteringen en grote ook!. De Geruchten gaan dat hij misschien verplaatst is naar 2014 en dat zou echt slecht zijn. AMD heeft het heel hard nodig. Steamroller is de chip om de zwakke punten van de Bulldozer architectuur weg te werken. En dat zou een grote stap in de goede richting zijn. Echter heeft AMD ook de 20nm nodig en dat wilt niet opschieten.

AMD hoor je er nog niet veel over. Maar ik heb op anandtech gelezen wat Steamroller zal worden. Als ze die dingen waar maken kunnen ze de 20% extra performance wel halen misschien wel op gelijke clocks.
Steamroller is meer dan Vishera. Vishera was vooral het verbruik op orde krijgen. Steamroller en Excavator moeten de IPC flink opkrikken. Ze gaan sommige componenten weer los koppelen of juist krachtiger maken om de zwakke punten te verbeteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 13-02-2013 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor sommige mensen die het niet erg vinden om OBR benchmarks te zien.

http://forums.anandtech.c...p=34621390&postcount=1350

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 07:38

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Scores van precies 5.000 en 4.500 halen is wel erg knap natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TomasH schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:52:
Scores van precies 5.000 en 4.500 halen is wel erg knap natuurlijk.
Als je weet waar het vandaan komt weet je genoeg.

Het is niet belangrijk :)
The top of the line is X4 5110 that features HD 8310G graphics core and with its four cores it manages to stay under 25W TDP. The runner up is the X4 4410 that features the same HD 8310G graphics but much lower 15W TDP.

The third processor of this line is X2 3450 with HD 8280, slower graphics and most likely two CPU cores that operates under 15W TDP. The first three processors are starting production in the latter part of Q1 2013, but the official launch is expected in June, most likely at Computex in late May or early June 2013.

The last two Kabinis to launch are named E1 3310 and E1 2210. They look like the direct replacement for existing Brazos 2.0 E2 2000 and E2 1500 processors. The E1 3310 has HD 8240G graphics and 15W TDP.
The last part on the Kabini desktop APU list is the E1 2210 and we don’t even have the TDP details about this part.

The only additional thing we can tell about this CPU is that production ready samples are expected in March 2013 and shortly after we can expect the start of volume production. Both Kabini E series processors are expected to launch in June 2013.
http://www.fudzilla.com/h...pus-planned-for-june-2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Die naamgeving is weer lekker verwarrend had er gewoon E3 en E4 van gemaakt of zo. Of E3-2xxx en E3-4xxx.

Die naamgeving van AMD's CPU afdeling is echt een zooitje geworden. Die oude + ratings waren tenminste duidelijk. Ik stel voor om gewoon weer terug naar het X4, X6 enz principe te gaan. Ik weet dat dat voor Buldozer niet lekker werkt maar noem het dan maar gewoon X8 beter dan al deze onduidelijkheid.

Op dit moment doen ze dat ook bij de FX serie 4300 (4core) 6300 (6core) 8320 (8core).
Zo iets is opzich ook prima.

Maar ga niet voor Kabini ineens X4 gebruiken en oude E1-xxx brandings er weer bij halen.
Maak er dan gewoon E3 van zodat het wat duidelijker is dat het om een nieuw product/nieuwe generatie gaat.

[ Voor 91% gewijzigd door Astennu op 15-02-2013 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Als we over 2 jaar die naamgeving nog hebben kunnen we in onze handen klappen want dat betekend dat ze dan nog bestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 16:11:
Die naamgeving is weer lekker verwarrend had er gewoon E3 en E4 van gemaakt of zo. Of E3-2xxx en E3-4xxx.

Die naamgeving van AMD's CPU afdeling is echt een zooitje geworden. Die oude + ratings waren tenminste duidelijk. Ik stel voor om gewoon weer terug naar het X4, X6 enz principe te gaan. Ik weet dat dat voor Buldozer niet lekker werkt maar noem het dan maar gewoon X8 beter dan al deze onduidelijkheid.
Fudzilla gebruikt maar iets , het is niet van AMD zelf die moet het allemaal nog officieel aankondigen. De definitie op de CES 2013 was meer van A6 en A4 als ik het goed voor de geest haal.

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
Vandaag is bevestigd dat de Playstation 4 volledige AMD hardware heeft:

Single-chip custom processor
CPU : x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores
GPU : 1.84 TFLOPS, AMD next-generation Radeon™ based
graphics engine

Lijkt me toch een behoorlijk positieve noot voor AMD. Dat zal toekomstige console ports beter laten draaien op AMD dan op Intel lijkt me, wat hun misschien weer terug zal brengen in de gaming markt?

• Astennu
Ik denk dat het wel voor AMD kan schelen ja.
Ik ben alleen wel erg benieuwd naar de clockspeeds van die Jaguar cores. Want echt krachtig zijn ze natuurlijk niet op 1.6-1.8 GHz. Ja je hebt er wel 8 maar de huidige Xbox 360 heeft 3 power PC CPU cores met 2 Threads per core op 3.2GHz. De IPC van Jaguar zal wel iets hoger zijn maar dan nog. En dan de Cell processor met 7 units op hoge clocks.

Ik ben benieuwd wat ze uit die Jaguar weten te halen. Microsoft zou volgens geruchten ook een 8 core Jaguar CPU gebruiken. Dus blijkbaar zijn ze best wel goed inzetbaar. Ze zijn in ieder geval wel zuinig. Die 8 cores bij elkaar verbruiken misschien 15-20 watt. (aangezien een Quad Jaguar met GPU op 18 watt zit en de GPU het grootste is)

Maar ik ben erg benieuwd of AMD nog iets speciaals ingebakken heeft of dat dit gewoon de Jaguar cores zijn die we ook in Kabini terug gaan zien.

• Dreamvoid
  • Niet online
We waren een paar pagina's terug aan het speculeren over de die size van de PS4 (cpu/gpu, de verhouding etc), we zullen binnenkort zien hoe ver we ernaast zaten :)

• Astennu
Ja daarom. Maar het kan best zijn dat we nog een hele tijd moeten wachten tot dat iemand er echt een uit elkaar gehaald heeft. Hopelijk niet want ik ben wel nieuwsgierig :P

• madmaxnl
Astennu schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:16:
Ik denk dat het wel voor AMD kan schelen ja.
Ik ben alleen wel erg benieuwd naar de clockspeeds van die Jaguar cores. Want echt krachtig zijn ze natuurlijk niet op 1.6-1.8 GHz. Ja je hebt er wel 8 maar de huidige Xbox 360 heeft 3 power PC CPU cores met 2 Threads per core op 3.2GHz. De IPC van Jaguar zal wel iets hoger zijn maar dan nog. En dan de Cell processor met 7 units op hoge clocks.
De Cell CPU in de PS3 heeft 8 cores. Een core wordt gebruikt voor het onderliggende besturingssysteem waardoor er effectief 7 cores over blijven voor de games. Ik neem aan dat Sony hetzelfde gaat doen met de PS4. 1 core voor het onderliggende besturingssysteem en de resterende cores beschikbaar stellen voor de games.

Enfin, het CPU gedeelte van deze APU is niet sterk, maar dat heeft zo zijn reden. De GPU in de PS4 kan veel meer dan een GPU in een PS3 of Xbox360 kon. Ze gaan alle GPGPU mogelijkheden aanspreken/gebruiken. De GPU neemt dus relatief meer werk op zich dan voorheen het geval was. Alleen de dingen die een GPU niet kan zullen overgelaten worden aan de CPU. Logisch ook want als een GPU het kan, dan kan hij het "altijd" sneller dan een CPU.

Deze APU heeft wel een stevige GPU, zeker t.o.v. het CPU gedeelte. Hier zit denk ik een Pitcairn GPU in. Met een Cape Verde GPU ga je de gestelde 1.84TFlops niet halen, tenzij je hem natuurlijk flink op zijn staart trapt. Ik vraag me af hoe de verdeling qua ruimte in deze APU is, ik vermoed dat een heel erg groot gedeelte voor de GPU is (>75%).

[ Voor 12% gewijzigd door madmaxnl op 21-02-2013 13:23 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het is een APU er zit dus geen losse GPU in de PS4, daarnaast heeft die niet dezelfde architectuur als de huidige kaarten maar de volgende generatie GCN.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• madmaxnl
Dat het hier om een APU gaat weet ik, maar ik noem het GPU gedeelte daarin GPU en het CPU gedeelte daarin CPU. Dat het de volgende generatie GCN is wist ik niet.

• Dreamvoid
  • Niet online
Als ik het zo'n beetje inschat moeten 8 Jaguar cores + cache, I/O controllers en gerelateerde uncore logic zo'n 70-80 mm2 innemen. GPU is in de orde van een HD7850 (die is 1.7 TFlops, en 210 mm2 @ 28nm), dat komt inderdaad uit op een chip van grofweg 300 mm2, verhouding cpu/gpu 1:3, precies wat we in November al ingeschat hadden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 21-02-2013 16:59 ]

Verwijderd

http://fr.scribd.com/doc/126362330/ISSCC2013-Final-v5-pdf

Over Jaguar gesproken , dit kwam van ISSCC staat het nodige in :) .

Verwijderd

madmaxnl schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:14:
[...]

De Cell CPU in de PS3 heeft 8 cores. Een core wordt gebruikt voor het onderliggende besturingssysteem waardoor er effectief 7 cores over blijven voor de games. Ik neem aan dat Sony hetzelfde gaat doen met de PS4. 1 core voor het onderliggende besturingssysteem en de resterende cores beschikbaar stellen voor de games.
Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Cell heeft 1 snelle core en 8 eenvoudiger cores. Het gebruikt een master/slave architectuur waarbij de master core diverse taken uitdeelt aan de slaves. Op de master draait niet alleen het OS maar zeker ook nog andere taken.

De APU in de PS4 bestaat uit een conventioneel multi-core CPU design met 8 cores en een GPU design. De master/slave architectuur is daar niet aanwezig. Gezien het hier om x86-64 gaat lijkt het mij zeer sterk dat ze één core specifiek voor het OS zouden reserveren, zeker omdat dat bij de PS3 ook niet het geval was.

Ik zou persoonlijk ook zeker niet zomaar stellen dat het CPU gedeelte niet sterk is. Het is een flinke sprong voorwaards ten opzichte van de PS3, en het lijkt op het oog een redelijk gebalanceerd ontwerp (CPU/GPU). Hij is niet zo krachtig als een high-end PC, maar dat had ook eigenlijk niemand verwacht. Gezien de snelheid van de APU en 8 GB GDDR5 verwacht ik dat de PS4 games met moderne graphics in 1080p met high-res textures en AF/AA op het scherm zal kunnen toveren, dat kunnen de PS3 en 360 absoluut niet en is dus een hele vooruitgang.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2013 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 21:48:
[...]

Ik zou persoonlijk ook zeker niet zomaar stellen dat het CPU gedeelte niet sterk is. Het is een flinke sprong voorwaards ten opzichte van de PS3, en het lijkt op het oog een redelijk gebalanceerd ontwerp (CPU/GPU). Hij is niet zo krachtig als een high-end PC, maar dat had ook eigenlijk niemand verwacht. Gezien de snelheid van de APU en 8 GB GDDR5 verwacht ik dat de PS4 games met moderne graphics in 1080p met high-res textures en AF/AA op het scherm zal kunnen toveren, dat kunnen de PS3 en 360 absoluut niet en is dus een hele vooruitgang.
Ja. ik bekijk het meestal van een andere kant, als hier geen voordeel in zou zitten zou ik mijn geld er in steken als ik Sony of Microsoft was. Je gaat toch niet je centjes uitgeven aan iets wat slechter is dan dat je al op de markt heb.

Er is nog iets wat mij te binnen schiet een jaar of 4 geleden was er een uitspraak van iemand van AMD/ATI dat als ze geen windows overhead hadden dat drivers dingen wel 10 keer sneller konden doen. Nu maakt dat verhaal iets wat meer duidelijk.

Die jaguar cores als alles goed gaat wordt erg interessant Zelfs als ze een "die shrink" ergens in 2014 zouden bewerk stellen nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Acht Jaguar cores zijn redelijk wat cpu performance. Vraag is altijd hoeveel je effectief kan benutten (er blijven altijd single-threaded bottlenecks), maar in best-case gevallen met perfect paralleliseerbare code zal je in de orde grootte van een Ivy Bridge i3 zitten, dat is een grote stap vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien compiler of wel een hardware scheduler waar ze al afgelopen jaren druk mee bezig zijn het kan geen toeval zijn dat MS ook die kant is opgegaan en ze beiden met een "probleem" zitten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mooi Documentje :) Bedankt voor de link.
Dreamvoid schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:33:
Acht Jaguar cores zijn redelijk wat cpu performance. Vraag is altijd hoeveel je effectief kan benutten (er blijven altijd single-threaded bottlenecks), maar in best-case gevallen met perfect paralleliseerbare code zal je in de orde grootte van een Ivy Bridge i3 zitten, dat is een grote stap vooruit.
Bij Pc's worden meestal maar 1-2 cores voor games gebruikt. Soms 3-4. Maar dan houd het wel op.
Bij consoles kunnen ze wel iets specifieker optimaliseren. Het zou mij niets verbazen als ze over 2-3 jaar alle 8 cores aan het werk weten te houden.

Ze hebben nu relatief kort met de hardware kunnen spelen. Als je ook ziet wat voor een mooie GFX ze nu uit een Xbox 360 toveren of een PS3. Met hardware van 2 jaar na dat de Xbox 360 en PS3 uit waren kun je dat soort games niet op die details spelen. Een HD2900 of 7800 GTX trekken dat niet soepel.

Ik hoop dat PC games nu ook meer multithreaded gaan worden. De kans betere DX11.1 game engines is nu in ieder geval al veel groter aangezien de GPU in zowel de Xbox als de PS4 alle DX11.1 features hebben en misschien nog wel meer dan dat.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 22-02-2013 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het zou mij niets verbazen als ze over 2-3 jaar alle 8 cores aan het werk weten te houden.
Misschien, maar sowieso zijn die cores maar klein dus zelfs al gebruik je ze maar zelden allemaal, dan nog kost het weinig extra om ze erbij te hebben. De Cell had ook 8 cores, dus kan me voorstellen dat ze dit aantal gekozen hebben om het porten van 8-thread optimized PS3 code makkelijker te maken.

Ik zou niet te veel verwachten van meer multithreaded code. Na acht jaar Cell-optimized games lijkt me dat alles wat paralleliseerbaar is, wel al geparalleliseerd is en PC's hebben ook al weer heel wat jaren 4 threads (al dan niet via HT) of meer.

[ Voor 47% gewijzigd door Dreamvoid op 22-02-2013 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:56:
Ik zou niet te veel verwachten van meer multithreaded code. Na acht jaar Cell-optimized games lijkt me dat alles wat paralleliseerbaar is, wel al geparalleliseerd is en PC's hebben ook al weer heel wat jaren 4 threads (al dan niet via HT) of meer.
Dat is niet helemaal eerlijk he? 4 jaar geleden had intel de C2D. Een C2D op 2.4Ghz zal zo ongeveer hetzelfde presteren als een quadcore jaguar. (C2D 2.4Ghz: 3000 punten in cinebench single. E-350:: 1064 punten).

Met een dergelijk snelle CPU kan je het je nog wel veroorloven om alles op 1 of 2 cores te laten draaien. De complete PS4 is volgens diezelfde berekening als hierboven vergelijkbaar met een 3Ghz sandy bridge of ivy bridge (die kosten ook geen drol). Maar dan met 8 cores in plaats van 2. Als developer ga je daar niet blij van worden.

En trouwens, games worden al jaren gemaakt voor de consoles en later geport naar de PC. Hoe veel van die games weten op de PC nu daadwerkelijk hetzelfde aantal threads als in de PS3 te gebruiken? Volgens mij valt dat flink tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik ben niet erg duidelijk blijkbaar, volgens wij bedoelen we hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 21:48:
[...]

Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Cell heeft 1 snelle core en 8 eenvoudiger cores. Het gebruikt een master/slave architectuur waarbij de master core diverse taken uitdeelt aan de slaves. Op de master draait niet alleen het OS maar zeker ook nog andere taken.
Fair enough, heb je een artikel zodat ik wel de juiste informatie tot me heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://translate.google.n...ews.cgi%3Fid%3D1361486916

Kennlijk is nog meer informatie beschikbaar, Duitse site heeft wel iets wat wel duidelijk maakt dat jaguar echt goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 18:31
Even tussendoor een onnozel vraagje!

Mijn core2quad q8300 systeempje is overleden, nou wil ik het mobo, cpu en ram vervangen en zat te denken aan

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 107,95€ 107,95
1ASRock FM2A85X Extreme4-M€ 69,90€ 69,90
1Corsair Carbide 200R€ 49,95€ 49,95
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 40,95€ 40,95
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 66,50€ 66,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,25

Wat is jullie idee hierover? In combinatie met een AMD 6870 die ik al heb wil ik ermee 'zo nu en dan' gaan gamen. Als ik mensen serieus vraag krijg ik vaak reacties als 'amd is toch pauper' enzo, dus heb ik liever een eerlijke mening, is dit het bang voor buck waard, gezien wat ik nodig heb/gewend ben?

Misschien zou ik met een FX ook beter zitten... Het gaat mij gewoon om iets leuks te hebben om mee te kunnen gamen :)

gr gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertje21
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:04
In jou geval zou ik eerder naar een FX-6300 processor of i3 kijken (zelfde price range). De AMD A-serie is meer voor mensen die geen losse videokaart nemen/ hebben.

De FX-6300 is ongeveer gelijk geprijst met de i3's van Intel en gemiddeld genomen wat sneller.
Hier staat wel tegen over dat de AMD meer stroomverbruikt.

Verder is Intel in singlethread performance meestal sneller terwijl AMD het meestal iets beter doet in multithread situaties.

Als je nog iets meer wilt besteden zou ik eens kijken naar een i5 of FX-83xx (die zijn qua performance redelijk vergelijkbaar).

Bekijk deze reviews anders ook eens:
http://nl.hardware.info/r...-3550--fx-6300-vs-i3-3220
http://nl.hardware.info/r...tx-680-getest-met-10-cpus

Nog 1 kleine opmerking: dit is een nieuwsdiscussie topic en niet een 'wat moet ik kopen topic'.....

[ Voor 0% gewijzigd door tweakertje21 op 23-02-2013 10:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy-Al schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 06:43:
Even tussendoor een onnozel vraagje!
Voor aankoop advies zijn er aparte fora, in dit geval is Desktop Aankoopadvies het juiste. Succes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.slashgear.com/...design-hands-on-24271087/
The demo hardware is a Compal reference design, with a 13.3-inch 1080p touchscreen and running Windows 8 on the Temash SoC. Considering it’s not a final product, it’s impressively put together: the slate docks into the sturdy hinge section with a satisfying click (and no worrying wobble), with motorized latches grabbing it to keep it in place. The tablet is finished in matte white plastic, with chrome detailing around the vents, and there’s a welcome sprinkling of ports – including USB and HDMI – which are available even when you’re using it detached. We’ve seen far too many hybrid designs that basically jettison their ports with the keyboard.
Ik begin net zoals Cartman om mij te laten vriezen :) . Ik kan niet wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat de komende generatie SoC's (de Valleyview-T Atoms en AMD's Temash) de x86 tablets volwassen gaan maken. Er is geen enorme grote stap nodig in cpu performance, maar het is duidelijk dat zowel Hondo als Clover Trail toch beperkt worden door hun oude cpu architectuur, en deze nieuwe chips kunnen net die ~50% performance boost geven die ze nodig hebben.

Verwijderd

Ik hoop ook op het effect van dat er nu wel genoeg is op de markt en dat de prijs meteen ook drukt hoewel het door AMD (CES 2013) al gezegd werd dat Temash niet in budget tablets regio zal komen (zal wel iets van verschil tussen dual en quad zijn). Maar over het algemeen voor het duurdere segment.

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 02:58:
Ik hoop ook op het effect van dat er nu wel genoeg is op de markt en dat de prijs meteen ook drukt hoewel het door AMD (CES 2013) al gezegd werd dat Temash niet in budget tablets regio zal komen (zal wel iets van verschil tussen dual en quad zijn). Maar over het algemeen voor het duurdere segment.
Dat denk ik ook wel en dat is ook niet raar. Ik denk dat ze in dezelfde classe zitten als de ipad, Galaxy Note 10.1 en Xperia Z Tablet. De prestaties van deze dingen ligt ook even wat hoger.

Budget tablets zijn de oudere dual core ARM tablets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:51
While Sony revealed some information about the AMD APU that will power the Playstation 4, the details that were made public were all about AMD's technologies rather than Sony's. AMD told The INQUIRER that the APU used is a custom A-series part that has a mix of AMD and Sony technology.

However John Taylor, head of marketing for AMD's Global Business Units, said that a version of the same chip without Sony's technology will be available for consumers later this year.
Taylor told The INQUIRER that the AMD branded APU chip will not have the same number of cores or the same computing capability as Sony's part.

He said, "Everything that Sony has shared in that single chip is AMD [intellectual property], but we have not built an APU quite like that for anyone else in the market. It is by far the most powerful APU we have built to date, it leverages [intellectual property] that you will find in our A-series APUs later this year, our new generation of APUs but none that will quite be to that level of sheer[hoge] number of cores, sheer[hoge] number of teraflops."
Bron: http://www.theinquirer.ne...f-sonys-playstation-4-apu

Schijnbaar is dit Orbis(met CPU):
Afbeeldingslocatie: http://www.vgleaks.com/wp-content/uploads/2013/02/gpu_queues.jpg
En dit de GPU waar hij op gebaseerd is:
Afbeeldingslocatie: http://www.vgleaks.com/wp-content/uploads/2013/02/ring.jpg
Bron: http://www.vgleaks.com/or...ute-queues-and-pipelines/

Ik ben benieuwd wat ze er van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8_ball
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:09
GDDR5 voor Kaveri? _/-\o_

Dat zou de APU toch echt spierballen geven.
Ben erg benieuwd hoe ze dit gaan implementeren en of het waar is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
8_ball schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 09:14:
GDDR5 voor Kaveri? _/-\o_

Dat zou de APU toch echt spierballen geven.
Ben erg benieuwd hoe ze dit gaan implementeren en of het waar is natuurlijk.
Voor de interne GPU is het mooi. Die kan het meeste bandbreedte gebruiken.
De PS4 APU gevbruikt het ook dus het is mogelijk. Ik vraag me alleen af of een desktop versie wel interessant is. 8GB GDDR5 is denk ik een heel stuk duurder dan standaard DDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Niet erg zuinig ook. 8 GB knutselen met 256MB GDDR3 chips is niet erg praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ja ligt eraan waarmee je vergelijkt. Een losse CPU en GPU met beiden hun eigen geheugen en hun eigen geheugen controller of een APU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Maar ff 4 real, hier zeggen ze dat de kaveri gebaseerde APU krachtiger word dan Richland of begrijp ik het nu verkeerd ? Kaveri word toch een Brazos 2 vervanger ?

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ze bedoelen de gpu waarschijnlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertje21
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:04
Maar ff 4 real, hier zeggen ze dat de kaveri gebaseerde APU krachtiger word dan Richland of begrijp ik het nu verkeerd ? Kaveri word toch een Brazos 2 vervanger ?
Kabini is de opvolger van Brazos 2 en Kaveri is de opvolger van Richland
nieuws: AMD introduceert Kabini- en Richland-apu's

De namen lijken ook aardig op elkaar dus ik snap de verwaring....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hekking schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 17:41:
Dat dacht ik ook. Maar het lijkt de Richland opvolger met Steamroller B cores te zijn en een GCN GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet helemaal steamroller wel wat. Kaveri zou wel compleet steamroller zijn met GCN+ en op 28nm.

Nu vind ik het GDDR 5 verhaal niet zo spannend, het zal wel aardig wat problemen opleveren voor moederbord fabrikanten aangezien het niet in een vorm van DIMM komt.

Als Kaveri ook gewoon zonder gddr5 kan worden gebruikt is helemaal geweldig ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Natuurlijk gaat het niet GDDR5 only worden. Dan flopt hij denk ik qua verkoop aantallen. Misschien komt er een speciaal model uit wat wel GDDR5 gebruikt maar misschien ook helemaal niet. Ik moet het eerst zien.

Pagina: 1 ... 15 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.