Ik weet dat het niet zo leeft in dit topic, maar de lange termijn toekomst van AMD blijft toch interessant denkwerk. Zo'n anderhalf, twee jaar terug leek AMD een ideaal doelwit te zijn voor Apple, Qualcomm, Samsung of zelfs Oracle of IBM. Niemand heeft uiteindelijk een bod gedaan (wat vooral jammer is geweest voor de AMD aandeelhouders, die sindsdien driekwart van hun geld hebben zien verdampen), in plaats daarvan hebben al deze spelers massaal de beste engineers bij AMD weggetrokken en zijn het zelf gaan doen. Op het moment hebben ze geen van allen erg veel aan AMD. Maar er is nu 1 speler waarvoor AMD bijzonder interessant is: Microsoft.
- MS wil in navolging van Google en Apple eigen hardware bouwen, en Surface tablets maken is een stuk leuker met je eigen chips dan wanneer je $200+ voor een Haswell chip moet neertellen
- voor de Xbox business koop je de beste gpu technologie die er is, en snij je ook nog eens Sony en Nintendo de pas af voor de volgende generatie consoles.
- in de discrete gpu markt is helemaal zo gek nog niet om de kaartjes als "Xbox gaming graphics" te marketen
- om AMD's heterogeneous computing idee te realiseren moet er heel veel geoptimaliseerd worden aan de software en OS kant, iets waar AMD niet zo sterk is gebleken. Binnen MS is dit helemaal anders.
- Piledriver is met zijn prima multithreaded performance met een beetje tweak werk een ideale database server cpu. Die architectuur uitbouwen zou Microsoft een hele mooi antwoord geven tov Oracle's geintegreerde OracleDB+SPARC en IBM's DB2+POWER oplossingen.
- last but not least: Microsoft heeft een $66 miljard oorlogskas, en AMD heeft slechts een market cap van 1.8 miljard (+2 miljard schuld).
Intel en Microsoft waren altijd 2 handen op 1 buik, maar die band is allang niet meer zo sterk. Intel doet nu volop mee aan Linux (ze porten Android, zitten in Tizen, en zijn enorm groot in de server wereld met Linux servers) en Apple is nu grootste klant. Bovendien vraagt Intel hoge prijzen voor hun chips, en die marge zou MS ongetwijfeld graag zelf willen houden. En wat betreft de x86 licensie waar Intel moeilijk over zou kunnen doen: Microsoft kan het Intel ook heel, heel moeilijk maken.
Als ik een M&A originator van een ibank was, stond ik allang bij Ballmer op de stoep. Ik zit nog even te bekijken hoe ik dit het beste kan spelen. Een long AMD calls/short INTC calls strategie zou een aardige manier zijn, al is dat wat risky.
[
Voor 4% gewijzigd door
Dreamvoid op 22-01-2013 18:11
]