[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.313 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DevilsProphet schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:08:
Intel als HTPC-APU? Ha, met al die HTPC-onvriendelijke mankementen zeker? Of is dat issue met de non-ondersteuning voor 23,975Hz framerates al opgelost in de nieuwste IGP's?
Met Sandy Bridge is dit idd opgelost. Maar een A4-5300 kan natuurlijk altijd, als je geen supporter bent van het blauwe team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45
AMD Credit Suisse 2012 Technology Conference webcast:
  • Zeer positieve stemming betreffende Kabini & Temash
  • Financieel in de plus eind (Q4) 2013 vanwege diverse reorganisaties
  • Onkosten dalende naar $450 Miljoen/kwartaal in Q4-2013 tegen $600 Miljoen nu
  • Verwachtte groei AMD 'embedded solutions' van 5% nu (2012) naar 20% in 2013
  • x86 binnen AMD krimpt van 85% nu (2012) naar onder de 70% in 2013
  • Zowel x86 als ARM cores in 2014
  • AMD blijft vasthouden aan x86
  • Reducering van het aantal Mask sets van 65 naar 50
  • Meer IP-blocks in 2013/14
  • Deze IP-blocks worden gedeeld tussen x86/ARM
  • Globalfoundries doet het een stuk beter in 2012 ('nu') dan in 2011
  • Relatie tussen GF en AMD gaat vooruit
(bron)

en:
AMD verkoopt Austin Campus

[ Voor 4% gewijzigd door EaS op 01-12-2012 03:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022

Specs Surface RT 2 en Surface Pro 2. Surface Pro 2 krijgt AMD-processor?

Waar de Surface RT 2 kleiner wordt, groeit de Surface Pro 2 van 10,6 naar 11,6 inch en de Core i5 wordt ingeruild voor een AMD Temash processor. Voor meer informatie over de AMD Temash klik op deze link.

Ook wordt er een derde model aan de familie toegevoegd: de Surface Book. Dat is een 14,6 inch groot model met een 22 nm Intel Haswell processor aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Dreamvoid schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 17:01:
[...]

Met Sandy Bridge is dit idd opgelost. Maar een A4-5300 kan natuurlijk altijd, als je geen supporter bent van het blauwe team.
Nope, met Sandy Bridge heeft Intel verkocht dat ze het hadden opgelost, maar dat was gewoon niet zo. Met Ivy Bridge heeft Anandtech dit probleem ook weer blootgelegd, zelfs met Ivy hadden ze het niet opgelost. Anandtech heeft echter onlangs zijn Ivy Bridge: a HTPC perspective artikel geupdate met de melding dat Intel heeft belooft met een (BIOS) update te komen die de problemen alsnog zouden moeten oplossen.

Toch ben je nog altijd beste af met een Trinity, alleen verbruikt die gewoon veel meer.
Ik blijf toch maar gewoon wachten tot een alternatief verschijnt. Al onze smartphones kunnen prima 1080p afspelen zonder ventilatoren en ik wil dat mijn volgende HTPC dat ook kan, fanless maar zonder dat ik >250 euro voor een fanless kast moet betalen.

Temashi en Kabini klinken goed, Brazos2 klonk eigenlijk ook al goed. Maar of deze modellen ooit uitkomen voor zelfbouwers is natuurlijk de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Jazco2nd schreef op maandag 03 december 2012 @ 10:23:
Nope, met Sandy Bridge heeft Intel verkocht dat ze het hadden opgelost, maar dat was gewoon niet zo.
Bron? Lees AVSForums.com maar even door, niemand heeft er serieuze problemen meer mee.

Maar ik zou voor een HTPC ook eerder een low-end Trinity (A4) nemen, FM2 mobo's zijn goedkoper en ze zijn in idle nauwelijks onzuiniger dan de Intels. Onder load wel maar dat kan je relatief eenvoudig beperken door te onderklokken.

[ Voor 38% gewijzigd door Dreamvoid op 03-12-2012 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Dreamvoid schreef op maandag 03 december 2012 @ 15:47:
FM2 mobo's zijn goedkoper en ze zijn in idle nauwelijks onzuiniger dan de Intels.
FM2 met een 65W APU kan zelfs zuiniger zijn dan een Sandy/Ivy CPU:

http://hexus.net/tech/reviews/cpu/47257-amd-a10-5700/?page=8

Vind ik best indrukwekkend. Zeker als je op het moederbord EN processor nog kan bezuinigen (qua stroomverbruik).

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Wow dat is de eerste 65w test die ik heb gezien. Ziet er goed uit!!
Aangezien betaalbare fanless oplossingen niet echt beschikbaar zijn tenzij je voor een oude atom of brazos gaat, lijkt deze A10 mij de ideale htpc. Dan maar met fan. Of dure fanless kast. Leuk.. ik kan weer gaan shoppen :)

Ben erg benieuwd hoe ver je kan gaan met undervolten/clocken. 27 watt idle is mooi, ik ga graag de ondergrens opzoeken waarbij XBMC nog lekker stabiel draait met utorrent op de achtergrond.

Dit is toch eigenlijk sowieso een sterke USP voor AMD? 65w APU met 27w idle!? Rare marketing afdeling hebben ze.

Eigenlijk zou AMD zich veel meer op dit type APUs moeten richten. In elk geval de marketing afdeling. Ik hoop dat ze dat voor hun toekomstige series beter aanpakken. Al is het natuurlijk lastig: de eerste yields zijn minder goed en hebben bij AMD altijd hoge TDP. Daarna komen (soms) zuinigere versies.

EDIT:
ben te lui om hier een tabel te bouwen:
http://hexus.net/tech/reviews/cpu/47257-amd-a10-5700/

Als de A10-5700 performance tussen de A10-5800K en de A8-A5600K zit, terwijl de A8-5600K 100w is, waarom bestaat deze A8 dan uberhaupt?? Puur om de mindere yields te verkopen? Maar nu de yields beter zijn (want de 65w versies zijn beschikbaar) hoeven ze de 100w A8 toch niet meer te bakken?

[ Voor 37% gewijzigd door Jazco2nd op 04-12-2012 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
A10 is toch complete overkill voor een HTPC, dan pak je toch een A4? Maar idd, Trinity idled lekker laag. Die 27W kan trouwens wel lager, zie het Zuinige Server topic waar Ivy Bridge i3 setups idlen op 15W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Idle-verbruik hangt in die lage regionen bijna volledig af van de voeding en het moederbord die elk hun best moeten doen. De CPU kan dan nog maar enkele Watts verstoken in idle, als het moederbord er direct 20W bijlapt, dan staan we weer nergens.

Als we zo laag mogelijk willen gaan inzake idle-verbruik, dan moet er eerst goed uitgezocht worden welke moederborden daar best voor in aanmerking komen.

Want zoals je ziet, in diezelfde review is er ook een ivy-i3-setup getest, en die idlet (met een -t!) aan 33W, nog even wat meer.

edit: Ik denk dat ik even je boodschap heb misbegrepen en ik waarschijnlijk gewoon bedoel wat jij bedoelde. Goed, niks gebeurd, niks gezien. ;)

Ikzelf ben van plan een HTPC te bouwen met een A10. Waarom geen A4? Omdat ik ook wil kunnen gamen, en dan is een A10 daar véél beter geschikt voor. Het argument dat als je een discrete grafische kaart wilt gebruiken, je dan even goed voor Intel kan gaan, wil ik vermijden door de beste APU te kopen zodat dat niet nodig is. Of toch nu niet. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door RuddyMysterious op 04-12-2012 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

DevilsProphet schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 22:26:
Idle-verbruik hangt in die lage regionen bijna volledig af van de voeding en het moederbord die elk hun best moeten doen.
MSI moederbord en pico psu in de plaats en je kan het stroomverbruik idle richting de 15 W sturen :Y

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Dreamvoid schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 17:55:
A10 is toch complete overkill voor een HTPC, dan pak je toch een A4? Maar idd, Trinity idled lekker laag. Die 27W kan trouwens wel lager, zie het Zuinige Server topic waar Ivy Bridge i3 setups idlen op 15W.
A10 is overkill, enige reden die ik had was dat je die dan kan undervolten/clocken zodat hij presteert zoals een A4 maar minder verbruikt dan A4. :9

edit: naar mijn idee heeft AMD gewoon 2 APUs gebakken (met 1 of 2 Piledriver modules) en zijn de uiteindelijke specs afhankelijk van de yields. De hele goede worden hoger geklokt binnen dezelfde TDP. Dus lijkt de A10 me beter om te underclocken want dan verbruikt hij minder (dan de A4 met dezelfde prestaties).

Daarnaast zou je met een A10 wel gewoon 1080p60 moeten kunnen afspelen, iets wat met een i3 of A4 niet lukt (voor zover ik weet). Niet dat er filmmateriaal is daarvoor.. mn HTPC is nu ruim 4 jaar oud, volgende moet minstens 4 tot 5 jaar meekunnen. HD 4000 in de i3 lijkt me gewoon te weinig.

[ Voor 17% gewijzigd door Jazco2nd op 05-12-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Jazco2nd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 16:53:
edit: naar mijn idee heeft AMD gewoon 2 APUs gebakken (met 1 of 2 Piledriver modules) en zijn de uiteindelijke specs afhankelijk van de yields.
Jammer genoeg niet, AMD bakt maar één Trinity APU, d.m.v. binning en yields proberen ze meerdere markten te bedienen. Zelfde verhaal als met Llano destijds. Zelfde geldt voor Zambezi toen en Vishera nu.

[ Voor 5% gewijzigd door madmaxnl op 05-12-2012 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ok dus dat is zelfs nog generieker. Dan klopt mijn verwachting toch helemaal dat een A10-5700 zuiniger te clocken/undervolten moet zijn dan een A4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Is een 5800K niet het zuinigst te clocken, aangezien die over de beste eigenschappen moet bezitten om binnen de envelope maximale prestaties te behalen? Of gaat het hier zoals vroeger bij de AthlonXP en de Athlon64 tussen zuinigheid en overklokbaarheid, waarbij we maar één van beide kunnen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
De 5800k is 100w, dus nee. De 5700 is de low power versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Jazco2nd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:20:
Ok dus dat is zelfs nog generieker. Dan klopt mijn verwachting toch helemaal dat een A10-5700 zuiniger te clocken/undervolten moet zijn dan een A4?
In principe wel, maar tis een beetje zonde om eerst voor ~110 euro een A10 te kopen om hem vervolgens terug te klokken naar een ~40 euro A4. Ook al haal je door de A10 net iets verder te ondervolten een tiende watt ofzo eraf, dat verdien je nooit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Jazco2nd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 23:33:
De 5800k is 100w, dus nee. De 5700 is de low power versie.
De reden waarom de 5800k 100W rated is ipv 65W rated, is omdat die hogere kloksnelheden heeft en daarom waarschijnlijk ook een hoger voltage om die kloksnelheden te kunnen halen. Maar wat belet je om de maximale multiplier naar omlaag bij te stellen bij een 5800k? Het omgekeerde kan je veel minder makkelijk, namelijk een 5700 overklokken naar de snelheden van een 5800k. Dus eigenlijk is een 5700 hetzelfde als een 5800k met een lagere maximale kloksnelheid. Waarom zou iemand dan nog een 5700 willen kopen als men zelf die 5800 omlaag kan klokken?

Het argument van "ja, maar een 5700 is cherry picked om beter te presteren bij lagere voltages om zo zuiniger te worden" is lichtjes tegenstrijdig met het verwachte OC-potentieel van een 5800k, omdat die een vrij in te stellen multiplier heeft zonder maximum. Om een beetje overklokbaar te zijn, moet een chip toch eveneens deftig hoge kloksnelheden kunnen halen bij een bepaald voltage?

[ Voor 21% gewijzigd door RuddyMysterious op 07-12-2012 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
DevilsProphet schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:13:
[...]

De reden waarom de 5800k 100W rated is ipv 65W rated, is omdat die hogere kloksnelheden heeft en daarom waarschijnlijk ook een hoger voltage om die kloksnelheden te kunnen halen. Maar wat belet je om de maximale multiplier naar omlaag bij te stellen bij een 5800k? Het omgekeerde kan je veel minder makkelijk, namelijk een 5700 overklokken naar de snelheden van een 5800k. Dus eigenlijk is een 5700 hetzelfde als een 5800k met een lagere maximale kloksnelheid. Waarom zou iemand dan nog een 5700 willen kopen als men zelf die 5800 omlaag kan klokken?

Het argument van "ja, maar een 5700 is cherry picked om beter te presteren bij lagere voltages om zo zuiniger te worden" is lichtjes tegenstrijdig met het verwachte OC-potentieel van een 5800k, omdat die een vrij in te stellen multiplier heeft zonder maximum. Om een beetje overklokbaar te zijn, moet een chip toch eveneens deftig hoge kloksnelheden kunnen halen bij een bepaald voltage?
Als een chip op standaard voltage zo 600-800 MHz hoger kan clocken (ik noem maar even een getal) dan hebben ze de voltages niet echt strak ingesteld. Als dat gebeurd heb je het over 200-300 MHz winst bij lage temperaturen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Wel, volgens deze review is de 5700 inderdaad meer dan zomaar een iets lager geklokte 5800K.

Deze review toont gelijkaardige cijfers.

Ik denk dat ik toch maar ga voor de 5700. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
De eerste review van de Sapphire Edge vs8? Deze processor is wel de meest veelbelovende van de laptop reeks van AMD. wat vinden we er van?

http://www.kitguru.net/de...ge-vs8-mini-pc-review/24/

De prestaties tov Atom en Brazos zijn uitstekend! Een veel betere prestatie / verbruik verhouding en de prijs van het geheel lijkt mee te vallen. Verder ook erg compleet qua features.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Bah. Geweldig product, maar boren ze het geheel de grond in door er een 5400RPM HDD in te plaatsen... Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Inderdaad, ik ga vrij zeker voor een 5700. als de prijs iets lager is.

De Sapphire vind ik toch weer jammer.. heb nog geen prijzen gezien.. het is natuurlijk beter dan de Zotac (brazos) bordjes maar vergelijkbaar met de Arctic oplossing: een compleet systeem.
Als er nou GEEN RAM en geen harddisk in zat en wel de optie had voor snel DDR3 geheugen en een mSATA slot (barebone). Was ideaal geweest. Zoek gewoon low power 1333/1600 of snel DDR3 2133 en maak het zo duur of goedkoop als je wil. Een Crucial M4 mSATA heb je al voor €60 dacht ik.

Dan heb je een kleiner systeem die nog beetje te upgraden valt, nog minder stroom verbruikt en geen idiote harddisk.

Zo zou dit product ook nog eens goedkoper kunnen worden.

Eigenlijk maak ik zo'n systeempje in zo'n kleine behuizing het liefste zelf. Heb alleen een fabrikant nodig die een leuke mITX uitbrengt en een fabrikant die een leuke mini behuizing uitbrengt met fanless optie.
Tegen de tijd dat die dingen op de markt zijn, is de 5700 al veel goedkoper (of zitten we al in 2014 en van Excavator te genieten).

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 11-12-2012 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Er zijn zat leuke mITX behuizingen te koop. Waar wel groot gebrek aan is, is het aanbod van FM2 mobo's met een mSATA slot en een ingebouwde 19V aansluiting zodat je niet met Pico-PSU's aan de gang hoeft. Dan kan iedereen zijn eigen Mac Mini-formaat pc'tje bouwen. Intel heeft twee hele leuke bordjes (DQ77KB, DH61AG), maar ja daar heb je als AMD gebruiker niks aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 11-12-2012 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

StefanvanGelder schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:43:
De eerste review van de Sapphire Edge vs8? Deze processor is wel de meest veelbelovende van de laptop reeks van AMD. wat vinden we er van?

De prestaties tov Atom en Brazos zijn uitstekend! Een veel betere prestatie / verbruik verhouding en de prijs van het geheel lijkt mee te vallen. Verder ook erg compleet qua features.
Doe er een SSD in en je hebt de perfecte media pc icm OpenElec. Het enige wat je mist is een dvd/bluray speler denk ik.
Kan niet zo snel de prijs vinden. Het lijkt mij niet dat hij meer gaat kosten dan 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als je 'm als desktop wilt gaan gebruiken dan zou ik er wel een SSD in duwen, maar OpenELEC wint niet zoveel met een SSD, zelfs met een HDD is het al een prima HTPC.

• Astennu
DevilsProphet schreef op maandag 10 december 2012 @ 20:54:
Wel, volgens deze review is de 5700 inderdaad meer dan zomaar een iets lager geklokte 5800K.

Deze review toont gelijkaardige cijfers.

Ik denk dat ik toch maar ga voor de 5700. =)
Het zou nog steeds dezelfde stepping kunnen zijn met gewoon lagere voltages.
StefanvanGelder schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:43:

Ziet er inderdaad heel interessant uit. Als ze die architectuur optimaliseren voor low power heb je betere prestaties van Brazos en toch een lager verbruik. Maar de nieuwe Jaguar cores van AMD komen er aan. Tegen die tijd moeten we Trinity er als vergelijking nog eens bij pakken.
spNk schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:54:
Bah. Geweldig product, maar boren ze het geheel de grond in door er een 5400RPM HDD in te plaatsen... Zonde.
Dan wordt hij veel te duur. Maar ze hadden misschien twee versies kunnen uitleveren.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Astennu schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:48:
Het zou nog steeds dezelfde stepping kunnen zijn met gewoon lagere voltages.
Het leuke aan de 5700 is dat er niet meer geklooid moet worden met multiplier+voltagecombinaties, omdat alles al is ingesteld volgens de juiste waarden. Dat is voor mij een plus, want ik heb geen zin om daar zelf achter te zoeken, áls het al mogelijk is om het klaar te krijgen een 5800K zo in te stellen dat hij in alle standen de 5700 evenaart.

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:42
áls het al mogelijk is om het klaar te krijgen een 5800K zo in te stellen dat hij in alle standen de 5700 evenaart.
offtopic:
Dit vroeg ik mij ook af. Is er software beschikbaar om de verschillende p-states te finetunen qua voltage en clocks? Beschik zelf over een 5800k + Asrock A75 dgs maar heb er nog niet echt mee gespeeld.
Echter bij mijn brazos laptop was dit perfect mogelijk met BrazosTweaker een mooie undervolt toe te passen. Nu zoek ik dus iets gelijkaardigs voor trinity.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Voor mijn Phenom II gebruik ik PhenomMsrTweaker om dat klaar te krijgen, maar of er zoiets bestaat voor Trinity? Geen idee. Dat ik er ook nog niet echt lang naar heb gezocht, dat moet ik wel bekennen.

• Dreamvoid
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:48:
Ziet er inderdaad heel interessant uit. Als ze die architectuur optimaliseren voor low power heb je betere prestaties van Brazos en toch een lager verbruik.
Da's technisch wel leuk, maar Trinity is een veel te grote/dure chip om hem in het Brazos segment te gaan verkopen voor <40 dollar per chip, AMD verdient er zo helemaal niets op. Haswell wordt ook een superzuinige chip, maar Intel gaat hem ook nooit in $199 netbooks duwen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 13-12-2012 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een topic over de catalyst drivers kwam iemand met het nieuws dat er een AMD tablet bestaat :) .

http://www.centralpoint.n...q5720m3011nl-num-1567931/

Wel grappig , behalve de prijs dan :) .

originele link van Fujitsu

http://www.fujitsu.com/ft.../advanced/stylistic-q572/

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2012 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Cool, de eerste Hondo tablet! De prijs is helemaal niet zo heel belachelijk, Clover Trail tablets kosten bijna net zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja , ik heb er geen interesse in , maar deze heeft zelfs gigabit lan en veel meer iets wat je niet op een tablet normaal tegenkomt.

Ik wil niet zeggen dat het belachelijk is maar verwacht niet dat AMD producten in het hogere prijs segment vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2012 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45
AMD veteraan en chief engineer Michael Goddard vertrekt na 25 jaar:
In den 90er Jahren arbeitete Goddard mit Mike Johnson am allerdings wenig erfolgreichen K5-Design mit. Später half er dem von DEC gekommenen Dirk Meyer bei der Entwicklung des weitaus erfolgreicheren Athlon (K7).

Goddard folgte seinem bereits im Frühjahr 2012 abgesprungenen Server-Chef Pat Patla zu Samsungs Forschungs- und Entwicklungsabteilung in Austin, Texas.

Zo her en der kom je op de diverse messageboards wel meer postings tegen van Austin inwoners, werkzaam in de semiconductor industrie, die opmerken dat de zaken er niet al te rooskleurig voor staan ("as opposed to the amders who we see en mass applying to apple.")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is omdat er een fluitketel van HP naar AMD is gegaan en niemand weet wat ie doet , hijzelf waarschijnlijk ook niet. Het bleef aan modderen en dat was zo al jaren en voorheen kreeg je hetzelfde te horen nu met ander management beginnen ze net te doen of nu alles opeens anders is terwijl het gerucht gaat dat AMD nu in alle console generaties zit.

Ik kan mij niet voorstellen dat daar de crux ligt voor dit probleem. Ze doen net of alles wat niet mee werkt met AMD een deel van het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
http://be.hardware.info/nieuws/32460/amd-a10-6800k-onderweg / http://www.fudzilla.com/h...and-28nm-apu-is-a10-6800k

Lijkt erop dat de grootste veranderingen in het GPU gedeelte komen te zitten als deze berichten over Richland iets of wat te vertrouwen zijn ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op http://www.fudzilla.com/h...8nm-apu-is-kabini-x4-5110
Top Kabini 28nm APU is Kabini X4 5110
The top notch processor is called X4 5110 and it rocks a TDP of 25W. There will be some 18W parts as well. They all use Jaguar cores, have DirectX 11.1 graphics and use the FT3 BGA infrastructure. The Kabini APU branded as X4 5110 supports DDR3 1866 as well as Turbo Core.
vervolg:
http://fudzilla.com/home/...t-faster-than-28nm-bobcat
The video apparently shows Jeff Rupley, head of Jaguar development at AMD, talking about his baby. Long story short, Rupley told the crowd that the new architecture will deliver more than a 10-percent micro-architectural frequency gain versus Bobcat in 28nm. We heard similar comparisons from AMD reps before, but we assumed they were referring to 40nm Bobcat parts, not 28nm chips. IPC performance should be 15 percent higher, so clock-per-clock is should blow Bobcat out of the water. However, the comparison doesn’t tell us much since AMD ditched Wichita and we never got to see it in action
Dat zou wat wezen :)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2012 23:40 . Reden: nieuwe info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

In dit topic op SilentPCReview's forum wordt gelinkt naar dit topic op SilentPCReview's forum waarin iemand zich heeft bezig gehouden met te kijken of de A10-5800K te undervolten en underclocken was tot het verbruiksniveau van een A10-5700, en de conclusie is dat die persoon daar niet in geslaagd is, aangenomen dat het verschil in verbruik hetzelfde hoort te zijn als het verschil in de TDP-waardes van beide modellen, namelijk 35W DC.

Daarmee lijkt een A10-5700 mij nog steeds de beste keus in een mini-ITX speel- en thuistheatercomputer voor in de living.

Maar nu ik de geruchten lees over de opvolger van Trinity, dat die binnen H1 2013 al beschikbaar moet zijn, en dat die op een kleiner productieprocedé is gebakken, nu ben ik weer zinnens om mijn aankoop uit te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
DevilsProphet schreef op zondag 30 december 2012 @ 13:48:
aangenomen dat het verschil in verbruik hetzelfde hoort te zijn als het verschil in de TDP-waardes van beide modellen, namelijk 35W DC.
Ik weet niet waarom ze die aanname doen. TDP is een zeer grove schatting en kan ontzettend ver van het werkelijke max verbruik af zitten (zie 65W TDP Celerons die max 20W doen, etc), waarom niet gewoon de meetwaarden van een onderklokte/volte 5800K rechtstreeks vergelijken met een 5700 op hetzelfde mobo?

Richland, de 28nm opvolger van Trinity, zou inderdaad in Q2-2013 moeten komen, maar ik verwacht dat AMD net als bij Trinity de laptop varianten voorrang geeft - ik kan niet bij AMD in de keuken kijken, maar het zou me verbazen als de desktop modellen voor Augustus in de winkel liggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 30-12-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als ik t een goed interpreteer is de IPC rond de 15% beter dan Bobcat, en hij kan ook nog eens 10% hoger geklokt worden dan de gecancelde 28nm Bobcats, dus tov de 40nm Brazos 2.0 nog wat meer - dat impliceert ~40-50% performance verbetering per core tov de huidige APU's. Dat zou erg mooi zijn en Jaguar qua per-core-performance boven Cortex A15 zetten. Dat is ook nodig - AMD krijgt komend jaar extra concurrentie in de netbook markt. Samsung is met Exynos 5 al aardig bezig (nu produceren ze nog mondjesmaat door beperkte productiecapaciteit), en met Tegra 4 gaat ook nVidia voor het eerst de netbook markt in. En dan nog ook de nieuwe Valleyview Atoms - in 2012 gebeurde er bijna niks op het netbook front, maar het wordt een interessante zomer/najaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 31-12-2012 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als deze Kabini echt zoveel vooruit gaat wordt het interessant om weer een netbook te kopen. Ik ben met mijn E-350 wel tevreden, maar met sommige dingen is het wel prettig om iets sneller te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Reuters voorspelt in elk geval de wederopstanding van de netbook in 2013 :)

Ik zie het wel gebeuren. De twee grootste minpunten van sub-$300 netbooks, de crappy cpu's (van zowel AMD als Intel) en de slome HDD's, zijn nu opgelost: SSD's zijn goedkoop genoeg en de komst van de Valleyview-M en Kabini SoC's belooft in 1 stap een verdubbeling in performance.

(nu alleen nog hopen dat die dingen wel Hackintosh compatible blijven)

[ Voor 53% gewijzigd door Dreamvoid op 31-12-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
Dreamvoid schreef op maandag 31 december 2012 @ 15:33:
Reuters voorspelt in elk geval de wederopstanding van de netbook in 2013 :)

Ik zie het wel gebeuren. De twee grootste minpunten van sub-$300 netbooks, de crappy cpu's (van zowel AMD als Intel) en de slome HDD's, zijn nu opgelost: SSD's zijn goedkoop genoeg en de komst van de Valleyview-M en Kabini SoC's belooft in 1 stap een verdubbeling in performance.

(nu alleen nog hopen dat die dingen wel Hackintosh compatible blijven)
een snelle netbook is dan ook hetzelfde als een kleine ultrabook

het probleem van de netbooks was net dat het net niet was, van zodra ze snel genoeg worden wil niemand nog zo'n grote lompe laptop
het grappige is ook dat mensen in mijn omgeving klagen over hun tablet dat het geen toetsenbord heeft... opeen lijkt een snelle lichte netbook ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Waarom zouden ze nou met Vision stoppen? Het liep best goed dacht ik.

http://nl.hardware.info/n...-nemen-van-vision-in-2013

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan misschien wel meer geld kosten dan dat het oplevert, de bezem gaat door AMD.
De nadruk ligt misschien ook wel bij dat er via omwegen "vision" toch niet echt duidelijk is voor jan met de pet enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Is gewoon een marketing zet. Ze zijn wel meer dingen aan het reorganiseren (https://semiaccurate.com/...d-this-time/#.UOG_FeThKSo) en ik hoop voor AMD dat de keuze om all in te gaan op APU's goed afloopt voor ze.

De Jaguar cores zijn wel hoopgevend te noemen. Nu nog een fatsoenlijke launch met voldoende beschikbaarheid + oem's (consoles is al in de pocket?) overtuigen om terug wat meer AMD producten erin te schroeven en dan kan 2013 wel eens het (na-)jaar worden waarin AMD toch een beetje terug komt.
Ik gun ze het in ieder geval van harte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch nog een AMD tablet:

http://www.engadget.com/2...blet-pc-windows-8-tablet/
What's interesting is the combination of specs here: on the one hand, it packs a dual-core, 1GHz AMD Z60 chip, making it among the first Windows 8 tablets with an AMD processor inside. At the same time, it rocks a 1080p display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 20:39

Ultrapc

Anyone steak?

Jammer dat ze er geen FX 8-core in hebben gestoken :D

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik vrees dat een tablet die niet op accu kan werken en die alleen te bedienen is met ovenwanten aan niet zo goed verkoopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 20:39

Ultrapc

Anyone steak?

Of je moet hem super-cool onderclocken :)

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat net even de lijst te lezen van CES in het tweakers verslag, maar hebben ze er zo de ballen verstand van dat de 8000M het meest interessante is van AMD op CES?

Zal toch wel hopen dat ze naar Kabini gaan snuffelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dat hoop ik ook aangezien de HD8000M serie die ze gaan zien waarschijnlijk gewoon op dezelfde GCN architectuur is gebaseerd als de huidige videokaarten....

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het scherm is wel mooi maar die Z-60 is wel heel erg minimaal. Een Trinity/Ivy Bridge in een tablet is ook weer niet nodig, maar 2x 1 GHz Bobcat cores dat is anno 2013 erg, erg langzaam. Zeker als je op diezelfde CES de slides van Tegra 4 ziet langskomen, een grofweg even grote en dure chip (80 mm2 versus Hondo's 75 mm2) met ergens rond de 3-4x hogere cpu performance. Temash moet hele grote stappen maken, en snel op de markt komen anders vergaat het ze net zoals de Z-01 vorig jaar, en de Z-60 dit jaar.

[ Voor 29% gewijzigd door Dreamvoid op 07-01-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 07:38

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Er is een livestream van AMD's persconferentie op CES vannacht!

Vanaf 1 uur op http://ir.amd.com.
The conference will demonstrate a range of attractive, high-performance mobile computing and gaming systems reflective of the company's longer-term strategy to focus on creating differentiated IP leadership.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Aankondiging van de Xbox en PS4 design wins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
http://www.ncnonline.net/...sk=view&id=5722&Itemid=49
Dit was er te horen op een event voor press en analysten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TomasH schreef op maandag 07 januari 2013 @ 17:31:

[...]
klinkt goed mag wel opblijven denk ik :)

van http://pcquest.ciol.com/c...ed%3A+pcq-news+%28PCQUEST
AMD also introduced the new “Richland” APU, which is currently shipping to OEMs, which delivers a 40 percent increase in performance over the previous generation of A-Series APUs. “Richland” is expected to come bundled with new software for consumers such as gesture and facial recognition to dramatically expand and enhance consumers’ user experiences. The follow-on to “Richland” will be the 28nm “Kaveri” APU with revolutionary heterogeneous system architecture (HSA) features and is expected to begin shipping to customers in the second half of 2013.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TomasH schreef op maandag 07 januari 2013 @ 17:31:

[...]
We hebben beeld + geluid. 223 viewers. Druk druk druk :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JhgY3hmIhoTzyo4uOXGGxzEs/full.png

Ladies and gentlemen: hier is ie dan, een AMD thin & light met een 1080p IPS scherm *O*

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zrQztKRqcfMzlzgzrk2J7xrl/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jdxhzzn23gFnj6QnX1Wi2tHE/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LwyxexoHSe1KX3pBk4iZTtsT/full.png

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2013 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Kabini ging toch wel heel erg hard over de I3 heen :) wel humor ;)
Ook USB3 ondersteuning op de chip zelf dat is ook nieuw.

De presentatie verliep goed, hun aanpak van bepaalde partners en hun producten ziet er ook goed uit. De Temash was wel verrassend veel sneller dan Hondo.

En dat ze melden dan 28nm erg goed liep was ook een duidelijke hint dat erg geen productie problemen zijn zoals met de Bulldozer.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2013 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonlords1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 19:44
Voor de volledigheid deze en deze. (Ik vermoed toch dat het over deze gaat.)

[ Voor 46% gewijzigd door dragonlords1 op 08-01-2013 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dat zijn nog oude APU , je kan het zien aan "A8-4555M" en er staat Trinity , als het nieuwere zouden zijn staat er Richland.

Kabini is een netbook chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 10:27
Mooi dat de Jaguar-cores het lekker doen, die zitten volgens geruchten ook in de Playstation 4 en wellicht de Xbox 720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
SpankmasterC schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:27:
Mooi dat de Jaguar-cores het lekker doen, die zitten volgens geruchten ook in de Playstation 4 en wellicht de Xbox 720
Waar heb je dit dan gelezen? Dit heb ik namelijk nog niet langs zien komen en lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ik acht een AMD APU (Trinity of Richland) al eigenlijk vrij onwaarschijnlijk. Een AMD GPU daarentegen acht ik wel heel erg waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.anandtech.com/...013-press-event-live-blog
The latter is pretty easy when Nintendo, Sony and MS all will use AMD GPUs next gen
Alleen GPU's dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2013 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 10:27
madmaxnl schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 14:04:
[...]

Waar heb je dit dan gelezen? Dit heb ik namelijk nog niet langs zien komen en lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ik acht een AMD APU (Trinity of Richland) al eigenlijk vrij onwaarschijnlijk. Een AMD GPU daarentegen acht ik wel heel erg waarschijnlijk.
Ik kan de precieze bron niet terug vinden, maar op Neogaf zijn aardig wat mensen ervan overtuigd. Is een gerucht wat al tijden rondgaat, iedere keer als AMD ter sprake komt en APU's dan gaat men meteen uit van Jaguar-cores.

[ Voor 11% gewijzigd door SpankmasterC op 08-01-2013 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Het feit "will use AMD GPUs next gen" sluit natuurlijk niet uit dat dit in APU pakket komt...

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dat klopt. Ik verwoorde het verkeerd: ik wou zeggen dat het alleen voor GPU's bevestigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Ik hoor en lees zo hier en daar toch wel veel berichten dat de Buldozer FX cpu's erg tegenvallen ten opzichte van de Phenom. Vooral ook dat Win7 gewoon niet goed oveweg kan met die modules.

Als ik zo hier en daar wat benchmarks bekijk zijn die Buldozers wel lekker over te clocken, maar als ze niet lekker lopen tijdens een zware game is dat toch wel erg vervelend.

Maar nu heb ik me pas geleden wel een AM3+/FX bordje aangeschaft. Wat is nu wijsheid.... upgraden tot Phenom 6 core en eerst maar eens afwachten of de FX wat beter wordt?

Op het moment heb ik een Phenom II x4 975 BE en die loopt op zich als een tiet. Dus ik kan hem natuurlijk ook gewoon nog een tijd laten zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Phaerion op 15-01-2013 23:25 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anandtech: Vizio's AMD Z60 Hondo-based Windows 8 Tablet PC at CES 2013

Hands-on met Vizio's AMD tablet. Maakt qua bouwkwaliteit een goede indruk en komt met een 11.6" IPS-achtig (geen IPS) scherm. Dat ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phaerion schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:21:
Op het moment heb ik een Phenom II x4 975 BE en die loopt op zich als een tiet. Dus ik kan hem natuurlijk ook gewoon nog een tijd laten zitten.
Het hangt er een beetje van af single thread is het nog steeds niet iets waarvoor je het koopt. Multi thread encoding is best wel goed voor de FX-8350.

YouTube: AMD FX 8350 vs Intel 3570K vs 3770K vs 3820 - Gaming and XSplit Streaming Benchmarks

Deze mensen laten leuke benchmarks zien maar in 2014 zou Steamroller uit moeten komen het enige wat we weten is dat deze voor AM3+ gemaakt wordt.

Als je tevreden bent en niet veel encoding doet dan is er geen aanleiding voor upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 00:23:
Anandtech: Vizio's AMD Z60 Hondo-based Windows 8 Tablet PC at CES 2013

Hands-on met Vizio's AMD tablet. Maakt qua bouwkwaliteit een goede indruk en komt met een 11.6" IPS-achtig (geen IPS) scherm. Dat ziet er goed uit.
En het lullige is dat we nu weten dat Temash 2 keer zo snel is :) . Misschien dat er wel een paar mensen zich niet kunnen beheersen om er een aan te schaffen maar geduld is een schone zaak :) . Vizio over het algemeen dacht ik levert in USA alleen. Dus dan kan je een vliegreisje er aan vast knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:54:
[...]

En het lullige is dat we nu weten dat Temash 2 keer zo snel is :) . Misschien dat er wel een paar mensen zich niet kunnen beheersen om er een aan te schaffen maar geduld is een schone zaak :) . Vizio over het algemeen dacht ik levert in USA alleen. Dus dan kan je een vliegreisje er aan vast knopen.
Dit product is dan ook meer een "prototype". Ze willen je nu vooral het design, scherm accu, speakers e.d. laten zien en niet zo zeer de prestaties zelf denk ik. Ze gaan waarschijnlijk dezelfde tablet uitbrengen maar dan met Temash en wellicht dat ze her en der wat kritiek puntjes van de huidige Vizio tablet verbeteren/oplossen. Resultaat een Temash tablet waarin de punten die bij de huidige Vizio niet zo goed waren, verbeterd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:54:
Tsja, Tegra 4 gaat ook 2x sneller zijn dan Tegra 3 en Bay Trail 2x sneller dan Clover Trail - en toch worden er volop tablets mee verkocht. Er komt altijd iets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:50:
[...]

Tsja, Tegra 4 gaat ook 2x sneller zijn dan Tegra 3 en Bay Trail 2x sneller dan Clover Trail - en toch worden er volop tablets mee verkocht. Er komt altijd iets beters.
En gelukkig zit ik niet op al die rotzooi te wachten, Temash en Kabini wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Ik wacht wel op Beema om mijn brazos netbookje te vervangen want het werkt nog steeds voorbeeldig :9 (http://www.fudzilla.com/h...kabini-successor-is-beema)

Overigens nog wat nieuws over softwareraid voor apu's (http://www.fudzilla.com/h...onnet-of-amd-a-series-apu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Phaerion schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:21:
Ik hoor en lees zo hier en daar toch wel veel berichten dat de Buldozer FX cpu's erg tegenvallen ten opzichte van de Phenom. Vooral ook dat Win7 gewoon niet goed oveweg kan met die modules.

Als ik zo hier en daar wat benchmarks bekijk zijn die Buldozers wel lekker over te clocken, maar als ze niet lekker lopen tijdens een zware game is dat toch wel erg vervelend.

Maar nu heb ik me pas geleden wel een AM3+/FX bordje aangeschaft. Wat is nu wijsheid.... upgraden tot Phenom 6 core en eerst maar eens afwachten of de FX wat beter wordt?

6 Cores heeft weinig zin tov 4 dan zou ik je PH II gewoon overclocken en even wachten. Maar het is de vraag wanneer er een opvolger van Vishera komt.
Persoonlijk zou ik als je wilt upgraden toch kijken naar een 8320 of zo. Of een 6300 en die overclocken. Nu nog een PHII X6 kopen is zonde. 2e hands tegen een goede prijs is wellicht nog wel interessant. Maar die 1090's gaan voor best veel geld (rond de 100 euro) en voor iets meer heb je dan een 8320.

Daarnaast werkt de Bulldozer architectuur wel beter onder Win8. En voor Win7 schijnt er ook een patch te zijn. Wellicht zit die er bij Win7 SP2 standaard in? Maar dat scheeld niets of maar een paar %. Dus het geeft geen giga boost.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 17-01-2013 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:21:
[...]

En gelukkig zit ik niet op al die rotzooi te wachten, Temash en Kabini wel ;)
Ik zou wel een Kabini powered Nas willen. Ik denk dat die een stuk beter zouden presteren als die D2700 ATOM NAS'en. En dan heb je ook meteen goedkope 6 Bay aparaten want dan is er geen extra controller nodig om die disks aan te sturen. (ik hoop tenminste dat de SB die in de Kabini SOC zit nog steeds 6 poorten heeft anders maakt dat niets uit)

Daarnaast is het een quadcore dus heb je ook meer processing power. En zou je de NAS naast NAS ook in kunnen zetten als Multimedia Systeem en als server want er zit ook een "snelle" GPU.

En door de Quad core zullen de rebuild times ook wel wat korter zijn.
Nu hopen dat bedrijven zoals Qnap dit gaan proberen.

Een out of order ATOM zit er ook al aan te komen. Dus het kan zijn dat ze daar op wachten.
Ik hoop dat Kabini goed mee kan in die strijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:03:
Ik zou wel een Kabini powered Nas willen. Ik denk dat die een stuk beter zouden presteren als die D2700 ATOM NAS'en.
Zijn die Atom NASsen werkelijk zo cpu limited? Ik dacht eigenlijk dat voor een NAS zelfs die Atoms al ruim voldoende waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 10:13:
[...]

Zijn die Atom NASsen werkelijk zo cpu limited? Ik dacht eigenlijk dat voor een NAS zelfs die Atoms al ruim voldoende waren.
Alleen bij Rebuild taken of expand heb je veel CPU nodig. Verder moet het alleen zo zuinig mogelijk. Tenopzichte van een Marvell nas verbruikt een ATOM NAS 2,5x zo veel in idle mode: 11 vs 27 watt.

Als je een moderne ARM chip zou gebruiken zouden die ook snel genoeg zijn om de max sequential snelheid te halen. Vooral bij schrijven is mijn Qnap 412 trager dan een ATOM nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijkt mij een vrij scheve vergelijking. Zonder de voeding efficiëntie meegerekend trekt mijn mobiele i5-2520m net onder de 5w. (het complete platform, de package zelf doet 'ongeveer' 2.5w). Het lijkt mij vrij onmogelijk dat het verschil tussen een marvel chip en atom zo groot is als jij daar zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:50:
[...]

Het hangt er een beetje van af single thread is het nog steeds niet iets waarvoor je het koopt. Multi thread encoding is best wel goed voor de FX-8350.

YouTube: AMD FX 8350 vs Intel 3570K vs 3770K vs 3820 - Gaming and XSplit Streaming Benchmarks

Deze mensen laten leuke benchmarks zien maar in 2014 zou Steamroller uit moeten komen het enige wat we weten is dat deze voor AM3+ gemaakt wordt.

Als je tevreden bent en niet veel encoding doet dan is er geen aanleiding voor upgrade.
Ik heb eergister een behoorlijk verhitte discussie hier over gehad met een kameraad van me. Hij kraakt de FX cpu's dus helemaal af, omdat ze het minder goed doen dan men kennelijk had verwacht. Maar toen ik zelf op zoek ging naar wat resulsts, vond ik ook dat het enorm mee viel. En ik zei toen al tegen hem, dat het er misschien van af hangt wat je er over wilt lezen. Want ook de resultaten op Tom's Hardware, vind ik helemaal niet zo tegenvallen. En ook de overclock resultaten zien er helemaal niet slecht uit.

YouTube: AMD FX Bulldozer Guinness World Record
En die is toch al uit 2011.
Astennu schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 08:56:
[...]

6 Cores heeft weinig zin tov 4 dan zou ik je PH II gewoon overclocken en even wachten. Maar het is de vraag wanneer er een opvolger van Vishera komt.
Persoonlijk zou ik als je wilt upgraden toch kijken naar een 8320 of zo. Of een 6300 en die overclocken. Nu nog een PHII X6 kopen is zonde. 2e hands tegen een goede prijs is wellicht nog wel interessant. Maar die 1090's gaan voor best veel geld (rond de 100 euro) en voor iets meer heb je dan een 8320.

Daarnaast werkt de Bulldozer architectuur wel beter onder Win8. En voor Win7 schijnt er ook een patch te zijn. Wellicht zit die er bij Win7 SP2 standaard in? Maar dat scheeld niets of maar een paar %. Dus het geeft geen giga boost.
Sja, ik heb me in December nét een Crosshair V formula aangeschaft. Dus ik kan toch niet anders dan éérst maar even lekker van mijn nieuwe mobo genieten. Daarnaast ben ik ooit van Intel naar AMD overgestapt, en sinds die tijd wil ik eigenlijk niet anders. Ik kan niet eens precies verklaren waarom dat zo is, maar op de één of andere manier bevalt AMD me net iets beter. 't zal vooral de prijs/kwaliteit verhouding zijn, denk ik.

Wat Windows 8, betreft moet ik mezelf er nog van overtuigen of ik er wat aan heb om over te stappen. Maar die Crosshair moet ik eerst weer gaan opbouwen, want ik had issues met het mobo, en heb gisteren een nieuwe retour gekregen. (garantie)

Thanx voor de reacties.Toch ook wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dacht dat die FX het minder slecht doet dan men er over praat. Maar aan de reacties te zien, onder t filmpje dat ik boven in deze post plaatste, krjg ik toch ook wel een beetje het idee dat veel mensen maar gewoon na blaten wat ze ergens hebben gehoord.

Edit

Note: Wel grappig om te zien dat ik in Crisis II met mijn Quad core op 3,6G en een GTX570 ongeveer evenveel fps haal als met die FX, met alle instellingen op maximaal. Behalve Vsync die heb ik altijd standaard uit staan. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Phaerion op 17-01-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:50:
Dat lijkt mij een vrij scheve vergelijking. Zonder de voeding efficiëntie meegerekend trekt mijn mobiele i5-2520m net onder de 5w. (het complete platform, de package zelf doet 'ongeveer' 2.5w). Het lijkt mij vrij onmogelijk dat het verschil tussen een marvel chip en atom zo groot is als jij daar zegt.
Nja het is het verschil tussen een Qnap 412 en de 469 turbo serie. Beide 4 bay NAS'en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Phaerion schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 13:32:
[...]

Ik heb eergister een behoorlijk verhitte discussie hier over gehad met een kameraad van me. Hij kraakt de FX cpu's dus helemaal af, omdat ze het minder goed doen dan men kennelijk had verwacht. Maar toen ik zelf op zoek ging naar wat resulsts, vond ik ook dat het enorm mee viel. En ik zei toen al tegen hem, dat het er misschien van af hangt wat je er over wilt lezen. Want ook de resultaten op Tom's Hardware, vind ik helemaal niet zo tegenvallen. En ook de overclock resultaten zien er helemaal niet slecht uit.

YouTube: AMD FX Bulldozer Guinness World Record
En die is toch al uit 2011.

[...]

Sja, ik heb me in December nét een Crosshair V formula aangeschaft. Dus ik kan toch niet anders dan éérst maar even lekker van mijn nieuwe mobo genieten. Daarnaast ben ik ooit van Intel naar AMD overgestapt, en sinds die tijd wil ik eigenlijk niet anders. Ik kan niet eens precies verklaren waarom dat zo is, maar op de één of andere manier bevalt AMD me net iets beter. 't zal vooral de prijs/kwaliteit verhouding zijn, denk ik.

Wat Windows 8, betreft moet ik mezelf er nog van overtuigen of ik er wat aan heb om over te stappen. Maar die Crosshair moet ik eerst weer gaan opbouwen, want ik had issues met het mobo, en heb gisteren een nieuwe retour gekregen. (garantie)

Thanx voor de reacties.Toch ook wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dacht dat die FX het minder slecht doet dan men er over praat. Maar aan de reacties te zien, onder t filmpje dat ik boven in deze post plaatste, krjg ik toch ook wel een beetje het idee dat veel mensen maar gewoon na blaten wat ze ergens hebben gehoord.

Edit

Note: Wel grappig om te zien dat ik in Crisis II met mijn Quad core op 3,6G en een GTX570 ongeveer evenveel fps haal als met die FX, met alle instellingen op maximaal. Behalve Vsync die heb ik altijd standaard uit staan. 8)
Deels heeft die maat van je gelijk. Bulldozer was gemaakt voor 4,2 GHz en hoger. Maar die snelheid is niet gehaald. Een beetje hetzelfde als met de P4 alleen dan minder erg als hoe de P4 onderuit ging. Maar het princiepe is hetzelfde. Door de diepere pipline zou een hogere clocksnelheid mogelijk zijn. En die heb je ook nodig voor je performance maar die wordt niet gehaald. In verhouding met Phenom II clockt FX niet zo hoog. Dit kan liggen aan 32nm. Llano clockt ook niet zo hoog. En Trinity ook niet echt.

Met Piledriver zijn een aantal probleem punten al aangepakt. Deze chips doen het veel beter dan de houde fx 8150 cpu's en zijn ook qua verbruik efficienter. Maar bij steamroller komen de echt mooie veranderingen waardoor de prestaties echt kunnen gaan stijgen. Maar AMD moet wel snel naar 20nm kunnen want intel gaat tegen die tijd ook naar 14nm. GF faalt helaas hard en daar heeft AMD last van.

Tov Phenom is de FX 83xx soms een stuk sneller. Vooral met Multi thread presteerd hij goed. Maar in bepaalde apps en games kan hij ook al uitblinken.

Helaas wordt de 83xx vaak alleen vergeleken met een 8150 en niet meer met een PHII. Dus dan moet je ook de FX 8150 lauch review er bij pakken om de PH II scores er bij te kunnen zoeken. En dan moet je gewoon gaan rekenen met de verschillen tussen de 8320 en de 8350 om de clockspeed schaalbaarheid door te rekenen.

Het ligt een beetje aan de games en zo. Maar af en toe zal het niet veel schelen en soms zal hij een stuk sneller zijn (8320 vs Phenom II X6 1100T). Maar je hebt dan in ieder geval het snelste wat er voor je moederbord te krijgen is. Ik verwacht zelf pas weer een nieuwe FX zodra de steamroller core beschikbaar en misschien pas zodra 20nm beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kabini specs van SA forums :) .

769-BALL BGA pogo pin socket
MINI-ITX

DDR3 (SINGLE CHANNEL)

SATA GEN1/2/3 (x2)
PCIE GEN2 I/F (GFX 1x4)
PCIE GEN2 I/F (GPP 4x1)

USB 3.0 Port x2
USB 2.0 Header (x2 Port)
USB2.0 X6

LVDS/TMDS/HDMI/DP (X1)
SA56004CDP
P89LPC915

Wireless
Gigabit Ethernet w/DASH
ETHERNET CONTROLLER. RTL8111DP
HPHONE+ MIC+ LINE+ SPDIF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mmmh maar 2x Sata. Opzich wel logisch om het klein te houden en zo. Maar daar gaat mijn Nas Theorie :P Dan moet je er een losse SB9xx bij gaan plakken en gaat het verbruik omhoog. En als dat al zo maar gaat.

Nog even een stukje over PHII vs FX:
Het spel waar de 8150 het slechtste presteert tov PHII

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4955/41701.png
En
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph6396/51139.png

Zoals je ziet boekt vishera daar heel veel games. In andere games is het minder maar waar de 8150 het slecht deed heeft de 83xx die zwakte niet zo sterk. (Dit gaat dan alleen even over games)

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4955/41700.png

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph6396/51138.png

En zoals je bij de 8320 vs 8150 kan zien is het meer dan alleen clockspeeds
8320 = 3,5 met 4.0 turbo en de 8150 = 3,6 met 4.2 turbo.

Maar op 4.0 GHz met een 2.6 GHz northbridge is Phenom ook erg concurrerend. Dan kan hij een standaard niet overgeclockte 8350 wel aan. Echter kan de 8350 wel wat verder komen (4500-4700)

[ Voor 25% gewijzigd door Astennu op 17-01-2013 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phaerion schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 13:32:
[...]
Ik heb eergister een behoorlijk verhitte discussie hier over gehad met een kameraad van me.
Het is niet altijd goed te begrijpen waar sommige mensen het vandaan halen ;). Tegenwoordig ben je meteen een fanboy als je niet achter de schreeuwers aanhuppelt. Ik kan mij ook mateloos irriteren aan meeste reviews waar mensen echt volledig de plank mis slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonlords1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 19:44
De fx-8150 presteert wel verschrikkelijk slecht in die test. Ze hadden hem moeten hertesten, dan kwam hij er misschien wat minder belabberd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is de omgekeerde wereld hé? Retesten omdat hij slecht scoort, niet omdat er mogelijk fouten zijn gemaakt. Als-ie de AMD processoren 2 keer gaat testen en de intel's slechts een keer heb je geen valide data meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
dragonlords1 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 18:36:
De fx-8150 presteert wel verschrikkelijk slecht in die test. Ze hadden hem moeten hertesten, dan kwam hij er misschien wat minder belabberd uit.
Tja ik weet niet. Het was voorspeld dat Vishera 5-15% sneller zou zijn als bulldozer. Hier maakt hij dat waar. In het geval van dawn of war zelfs 20%. Zo extreem is het verschil imo niet. Ik denk dat het wel klopt. De 8150 stikt ergens in. Misschien is de test niet goed gegaan. Zou kunnen. Maar het zou ook een situatie kunnen zijn waar de cpu gewoon echt heel slecht in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 18:08:
[...]

Het is niet altijd goed te begrijpen waar sommige mensen het vandaan halen ;). Tegenwoordig ben je meteen een fanboy als je niet achter de schreeuwers aanhuppelt. Ik kan mij ook mateloos irriteren aan meeste reviews waar mensen echt volledig de plank mis slaan.
Is het ook niet een heel klein beetje appels met peren vergelijken wanneer je AMD met Intel vergelijkt?

Ik geef toe dat ik wel erg graag bij AMD blijf. Of ik dan een fanboy ben of niet interesseert me niet eens zo. Ik werk er gewoon lekker mee. En persoonlijk heb ik het idee dat het imago van AMD hier een grotere deuk heeft opgelopen dan eigenlijk nodig is. En daarbij heb ik dan weer de indruk dat veel mensen daar op inhaken en dan maar het zelfde zeggen. Maar in wezen is er toch best veel veranderd aan de structuur van die nieuwe generatie AMD cpu's. En het lijkt me ergens wel logisch dat er dan ook nog wel een hoop aan verbeterd moet worden.

Eerst op de markt brengen en dan verbeteren. Dat zie je tegenwoordig toch wel met heel veel dingen. Je wilt als ontwikkelaar toch niet te ver achterlopen met nieuwe producten nu het tegenwoordig allemaal zo snel gaat?

[ Voor 26% gewijzigd door Phaerion op 17-01-2013 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Phaerion schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 20:33:
[...]

Is het ook niet een heel klein beetje appels met peren vergelijken wanneer je AMD met Intel vergelijkt?

Ik geef toe dat ik wel erg graag bij AMD blijf. Of ik dan een fanboy ben of niet interesseert me niet eens zo. Ik werk er gewoon lekker mee. En persoonlijk heb ik het idee dat het imago van AMD hier een grotere deuk heeft opgelopen dan eigenlijk nodig is. En daarbij heb ik dan weer de indruk dat veel mensen daar op inhaken en dan maar het zelfde zeggen. Maar in wezen is er toch best veel veranderd aan de structuur van die nieuwe generatie AMD cpu's. En het lijkt me ergens wel logisch dat er dan ook nog wel een hoop aan verbeterd moet worden.

Eerst op de markt brengen en dan verbeteren. Dat zie je tegenwoordig toch wel met heel veel dingen. Je wilt als ontwikkelaar toch niet te ver achterlopen met nieuwe producten nu het tegenwoordig allemaal zo snel gaat?
Ik was niet met intel aan het vergelijken maar die CPU's stonden er toevallig tussen. Intel heeft meer de focus op Single Thread performance en dat is voor games nog steeds heel belangrijk. Dan gebruik je meestal 1-3 cores. En AMD richt zich vooral op multithread performance. En gaat boven de 4 Threads pas echt goed presteren. Je ziet ook situaties waar de 8350 de 3770K prima bij kan houden.Helaas zijn dat er niet zo veel.

Als je op anandtech leest wat AMD van plan is met steamroller en excavator zijn ze in mijn ogen goed op weg om het gat kleiner te maken. Helaas zijn ze afhankelijk van GF en die laten steekjes vallen. Daardoor zit AMD straks op 32nm en Intel is dan net over op 14nm. AMD volgt dan iets later met 20nm maar dan lopen ze dus achter. Waar ze in het verleden maar een half jaar/3/4e later met bv intel 64nm en AMD een half jaar later met 64nm. Dat gat is de afgelopen jaren helaas groter geworden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Astennu schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 21:02:
[...]

Ik was niet met intel aan het vergelijken maar die CPU's stonden er toevallig tussen.
Ik doelde daarmee ook vooral op al die benchmarks, die je overal op ziet duiken.
Intel heeft meer de focus op Single Thread performance en dat is voor games nog steeds heel belangrijk. Dan gebruik je meestal 1-3 cores. En AMD richt zich vooral op multithread performance. En gaat boven de 4 Threads pas echt goed presteren.
Beetje gekke vraag misschien...Maar heeft het dan geen zin om cores uit te schakelen bij het gamen? Of blijf je dan alsnog met het probleem zitten dat er per module meerdere threads actief zijn?
Als je op anandtech leest wat AMD van plan is met steamroller en excavator zijn ze in mijn ogen goed op weg om het gat kleiner te maken. Helaas zijn ze afhankelijk van GF en die laten steekjes vallen. Daardoor zit AMD straks op 32nm en Intel is dan net over op 14nm. AMD volgt dan iets later met 20nm maar dan lopen ze dus achter. Waar ze in het verleden maar een half jaar/3/4e later met bv intel 64nm en AMD een half jaar later met 64nm. Dat gat is de afgelopen jaren helaas groter geworden :'(
Nja daardoor verbruikt hij toch voornamelijk meer stroom, of zit er méér achter dan alleen het stroomverbruik? En voorlopig heb ik persoonlijk nog wel ff de tijd. Ik hoef nu niet persee elk jaar 't nieuwste van het nieuwste te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Phaerion op 17-01-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Phaerion schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 21:15:
[...]
Ik doelde daarmee ook vooral op al die benchmarks, die je overal op ziet duiken.
Heb je daar voorbeelden van?
Beetje gekke vraag misschien...Maar heeft het dan geen zin om cores uit te schakelen bij het gamen? Of blijf je dan alsnog met het probleem zitten dat er per module meerdere threads actief zijn?
Alleen maar als je heel noukeurig interger cores uit kunt schakelen. Maar bij bv een 6xxx wordt er gewoon een module uit gezet. Dus 2 int cores en 1 FP unit. Maar Windows 8 verdeelt de threads gewoon goed over de modules. En als je een speciale fix voor Windows 7 hebt gebeurd dat ook.
Nja daardoor verbruikt hij toch noornamelijk alleen meer stroom, of zit er méér achter dan alleen het stroomverbruik? En voorlopig heb ik persoonlijk nog wel ff de tijd. Ik hoef nu niet persee elk jaar 't nieuwste van het nieuwste te hebben.
Dat + de die space die je beschikbaar hebt kun je meer transistors gebruiken om of meer cores toe te voegen of de cores zelf krachtiger te maken (bij Steamroller gaan er op dat vlak grote verbeteringen komen) en daar naast heb je de kans om de CPU die kleiner te maken en dus kosten terug te dringen. Als AMD nu al 20nm zou hebben zouden ze die FX 8350 voor een veel lagere prijs kunnen verkopen. En mogelijk door het lagere verbruik (mits het proces goed loopt) ook hogere clockspeeds halen.

BIj intel is dat met Ivy Bridge niet gelukt. Die clockt iets minder goed als Sandy bridge. Maar soms zorgt het ook voor een leuke clockspeed boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Astennu schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 21:25:
[...]

Heb je daar voorbeelden van?
Yup.. in het filpmje dat hier boven ergens staat vergelijken ze toch Intel met AMD? ;)
Alleen maar als je heel noukeurig interger cores uit kunt schakelen. Maar bij bv een 6xxx wordt er gewoon een module uit gezet. Dus 2 int cores en 1 FP unit. Maar Windows 8 verdeelt de threads gewoon goed over de modules. En als je een speciale fix voor Windows 7 hebt gebeurd dat ook.
Nu werd me ook veteld dat die modules geen echte cores zijn, en dat Intel wél met echte fysieke cores werkt. En dat volgens die persoon ook nogal een probleem, waarbij hij dacht ik idd ook op die threads doelde. Waarbij ik zelf zoiets had van...Sja, ik vind de prestaties uiteindelijk toch belangrijker dan het aantal échte fysieke cores. Want als het alleen daar om gaat kan ik ook wel zeggen dat het niet acht 8 cpu's zijn.
Dat + de die space die je beschikbaar hebt kun je meer transistors gebruiken om of meer cores toe te voegen of de cores zelf krachtiger te maken (bij Steamroller gaan er op dat vlak grote verbeteringen komen) en daar naast heb je de kans om de CPU die kleiner te maken en dus kosten terug te dringen. Als AMD nu al 20nm zou hebben zouden ze die FX 8350 voor een veel lagere prijs kunnen verkopen. En mogelijk door het lagere verbruik (mits het proces goed loopt) ook hogere clockspeeds halen.

BIj intel is dat met Ivy Bridge niet gelukt. Die clockt iets minder goed als Sandy bridge. Maar soms zorgt het ook voor een leuke clockspeed boost.
Ahja.. dat snap ik.
Ik zou méér moeten lezen, maar deze info is vaak alleen in het Engels erg uitgebreid. En die taal kan ik zó slecht verteren wanneer het gaat om lezen. Niet omdat ik de taal niet zou verstaan, maar ik kan me bij het Engels minder goed een beeld vormen dan met Nederlands en Duits. Dat heb ik soms zelfs ook bij films, al komt het dan wel minder voor. Maar het blijft vervelend.

Ik vind de AMD's trouwens ook heel niet meer zo erg goedkoop. Maar die hoge clock speeds zijn dan wel weer erg aantrekkelijk Waar ik wel erg vervelend vind is dat ze zo slecht tegen warmte kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Laatste toevallig nog een goede vergelijking doorgelezen over de 8350 vs 8150 vs 3570. Ja de 8350 is sneller op dezelfde kloksnelheden als de 8150, het verbruik ligt lager maar komen gewoon niet in de buurt van de 3570 als het om performance/verbruik gaat.

http://www.pcgames.de/AMD...D-FX-835-im-Test-1031697/
http://www.pcgameshardwar...e-AMD-und-Intel-675663/2/

PC Games blad van Januari (duits blad).

Ik vind het jammer dat AMD niet 'hetzelfde' kan bieden op dit moment.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Phaerion schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 21:40:
[...]

Yup.. in het filpmje dat hier boven ergens staat vergelijken ze toch Intel met AMD? ;)
Bedoelde je: AMD FX 8350 vs Intel 3570K vs 3770K vs 3820 - Gaming and XSplit Streaming Benshmarks?

Ik vind de resultaten wel erg vaag. Soms scoren de Intels op lagere resoluties ineens lager.
En in vind de verschillen wel erg groot. Dus ik vraag me af wat ze pressies gedaan hebben.

In CPU limited games zoals SCII en Crysis merk je toch wel veel verschil. Maar de 8350 is zeker geen slechte cpu!
Nu werd me ook veteld dat die modules geen echte cores zijn, en dat Intel wél met echte fysieke cores werkt. En dat volgens die persoon ook nogal een probleem, waarbij hij dacht ik idd ook op die threads doelde. Waarbij ik zelf zoiets had van...Sja, ik vind de prestaties uiteindelijk toch belangrijker dan het aantal échte fysieke cores. Want als het alleen daar om gaat kan ik ook wel zeggen dat het niet acht 8 cpu's zijn.
Tja wat is een echte core en wat niet? Elke cpu is weer anders. Elke cpu heeft net als GPU's een andere architectuur en andere instructie units. Zoals 2x128 bit FPU's vs 1x128 of 1x256 bit FPU's.
En dan prefetchers. Daar zitten er ook meerdere van in een CPU core. Dus wat is de definitie van een core? wanneer mag je het geen core meer noemen?

Het is inderdaad zo dat intel voor iedere Integer Unit er ook een Floatingpoint Unit naast heeft zitten. AMD heeft gezegd: Floating point bewerkingen worden minder belangrijk op de CPU. Wil je dat echt snel doen kun je een GPU dat beter laten doen. Dus we gaan maar een FPU inzetten per twee Int Units.

Net als ATi in het verleden de eerst was die zij. We gaan niet per pixel shader 1 vertex shader er naast zetten. Nee we gaan die verhouding bij de overgang van X1800 naar X1900 van 1:1 naar 3:1 brengen.

Intel gebruikt andere truukjes. Namelijk Hyper Threading. Dan heb je 4 cores en ga je op elke core 2 threads tegelijk draaien. Dus dan lijkt het of je 8 cores hebt maar dat is niet zo. Soms schaalt het heel goed zoals bij reken progjes zoals Seti en rosetta en andere folding apps. Maar met games schaalt het vaak slecht of heeft het soms nadelige gevolgen voor de prestaties.

Bij AMD is het wel zo dat door die gedeelde resources je wel slim moet plannen. Want als je 2 int bewerkingen moet doen en 2 fpu bewerkingen moet doen en je doet die op 1 module heb je maar 1 fpu beschikbaar. Maar wel 2 int units. Doe je die op twee modules kan wel alles tegelijk.

Maar zodra je toch 8 threads tegelijk gaat draaien maakt het niets meer uit dan wordt toch alles optimaal gebruikt. Maar bij minder dan 5 threads is het beter om zo min mogelijk te delen en die threads op aparte modules te laten draaien. (er worden trouwens wel meer zaken gedeeld binnen een module niet alleen de FPU. AMD is nu ook druk bezig met Piledriver, Steamroller en Excavator om te kijken waar de bottelneks zitten en die onderdelen krachtiger te maken zodat de potentiële kracht van de architectuur ook beschikbaar komt)

Als je hier meer over wilt weten moet je de reviews van anandtech maar eens lezen. En vooral die van de nieuwe FX 83xx en het artiekel over steamroller. Dan kom je te weten hoe dit allemaal werkt.
Ahja.. dat snap ik.
Ik zou méér moeten lezen, maar deze info is vaak alleen in het Engels erg uitgebreid. En die taal kan ik zó slecht verteren wanneer het gaat om lezen. Niet omdat ik de taal niet zou verstaan, maar ik kan me bij het Engels minder goed een beeld vormen dan met Nederlands en Duits. Dat heb ik soms zelfs ook bij films, al komt het dan wel minder voor. Maar het blijft vervelend.

Ik vind de AMD's trouwens ook heel niet meer zo erg goedkoop. Maar die hoge clock speeds zijn dan wel weer erg aantrekkelijk Waar ik wel erg vervelend vind is dat ze zo slecht tegen warmte kunnen.
Ah ik snap em. Je kunt google translate proberen. Maar die zal niet alles goed vertalen. Maar wat ik hier boven schrijf is een grove samenvatting van wat daar te lezen is.

Dat komt door 32nm. Ivy Bridge cpu's zijn veel kleiner. Goedkoper te maken en worden voor meer verkocht. AMD cpu's zijn groter duurder en worden voor minder verkocht. Daarom is het ook zo bale dat het nog tot 2014 kan duren voordat GF 20nm kan uitleveren.

En waar zie je dan dat ze slecht tegen warmte kunnen? volgens mij valt dat wel mee. Als je een goede cooler hebt is er niets aan de hand. Coolermaster Hyper of zo is prima. WIl je het beter doen pak je een Thermalright Archon of Silver Arrow maar die zijn veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Ik heb een Coolermasterr V8 en die doet z'n werk idd prima. Al blijf ik 62/65 graden wel een erg lage grens vinden. Al heeft dat denk ik ook veel te maken met de box die op de cpu zit. Ik neem aan dat je vanuit bijv Windows niet de temperatuur van de core zelf ziet. Maar goed....Intel heeft ook zo'n box over de core heen zitten. En die kunnen dacht ik toch wel wat meer warmte verdragen.

Wat ik verder met AMD had is dat ik het idee heb dat je ze wat robuuster kan oveclocken, Al zijn ze daarbij misschien dan wel weer wat kwetsbaarder dan Intel. Omdat een Intel cpu er gewoon mee kapt voordat je hem op blaast, en een AMD door blijft door kachelen tot hij ook werkelijk door brandt. Ik zag dat ooit eens in een filmpje op Tom's Hardware site. Hij trok bij zowel een Intel als een AMD cpu gewoon de koeler eraf toen ze full load stonden. Gewoon om even te laten zien wat het verschil tussen die twee was. :P

En toch ben ik niet lang daarna al overgestapt naar AMD.

offtopic:
(Ik ben hier ook te lang weggeweest. Ik haalde hier altijd erg veel info vandaan, omdat het gewoon lekker in het Nederlands kan. Want aan mijn vermogen om de techniek te begrijpen ligt het niet...het is echt iets wat ik met Engels in het bijzonder heb.)

[ Voor 30% gewijzigd door Phaerion op 17-01-2013 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Phaerion schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 22:34:
Ik heb een Coolermasterr V8 en die doet z'n werk idd prima. Al blijf ik 62/65 graden wel een erg lage grens vinden. Al heeft dat denk ik ook veel te maken met de box die op de cpu zit. Ik neem aan dat je vanuit bijv Windows niet de temperatuur van de core zelf ziet. Maar goed....Intel heeft ook zo'n box over de core heen zitten. En die kunnen dacht ik toch wel wat meer warmte verdragen.

Wat ik verder met AMD had is dat ik het idee heb dat je ze wat robuuster kan oveclocken, Al zijn ze daarbij misschien dan wel weer wat kwetsbaarder dan Intel. Omdat een Intel cpu er gewoon mee kapt voordat je hem op blaast, en een AMD door blijft door kachelen tot hij ook werkelijk door brandt. Ik zag dat ooit eens in een filmpje op Tom's Hardware site. Hij trok bij zowel een Intel als een AMD cpu gewoon de koeler eraf toen ze full load stonden. Gewoon om even te laten zien wat het verschil tussen die twee was. :P

En toch ben ik niet lang daarna al overgestapt naar AMD.

offtopic:
(Ik ben hier ook te lang weggeweest. Ik haalde hier altijd erg veel info vandaan, omdat het gewoon lekker in het Nederlands kan. Want aan mijn vermogen om de techniek te begrijpen ligt het niet...het is echt iets wat ik met Engels in het bijzonder heb.)
Ik vind die grens van 65c wel laag voor chips van vandaag de dag.
Het ligt aan het ontwerp en het productie proces wat voor een temps je aan kan. Intel cpu's kunnen tot 105 dan gaan ze throttelen. GPU's gaan ook tot iets over de 100c voordat ze flink gaan afknijpen om niet nog warmer te worden. Maar 70-80c is geen enkel probleem voor GPU's van vandaag de dag. Intel cpu's vinden 60-70 ook prima.

AMD CPU's branden al lang niet meer door. Dat was in de tijd van de AMD Thunderbird. Moderne AMD cpu's gaan ook throttelen en schakelen desnoods gewoon uit. Vanaf de K8 zit dit er zeker in. Vanaf de Athlon XP zat het geloof ik op het moederbord. en nog niet in de CPU zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

65° is inderdaad laag. Dat is ongeveer het niveau waar de fan van mijn sandy-bridge laptop aan gaat. Bij notebooks is het gebruikelijk de maximale turbo boost aan te houden totdat de core 96° bereikt. De mobiele varianten van AMD klokken echter al rond 70° terug: http://www.notebookcheck....X60-Notebook.86283.0.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Astennu schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 22:55:
[...]

AMD CPU's branden al lang niet meer door. Dat was in de tijd van de AMD Thunderbird. Moderne AMD cpu's gaan ook throttelen en schakelen desnoods gewoon uit. Vanaf de K8 zit dit er zeker in. Vanaf de Athlon XP zat het geloof ik op het moederbord. en nog niet in de CPU zelf.
* Leest met gepaste schaamte.*

ff niet opletten en er is gelijk een hele hoop veranderd. Ik heb me ook een tijd meer op fotografie gericht. Ik heb nu eenmaal een shitload aan intresses. Moet toch eens alles wat gelijkmatiger gaan leren bij houden. Want ik voel me al een beetje voor jopie staan. 8)7

http://www.anandtech.com/...x6300-and-fx4300-tested/9

Ziet er idd allemaal niet erg rooskleurig uit. Maar daarintegen is AMD wel wat betaalbaarder. Maar of dat op lange termijn dan ook wat uitmaakt wanneeer je het stroomvebruik er naast legt? Het ziet er vooralsnog naar uit dat ik met Intel wel méér geld had teruggekregen van de NUON. Al krijg ik de afgelopen twee jaar toch al wel een heel mooi bedrag terug. Al komen die dingen meestal niet op het moment dat ik een pc aan het bouwen ben. En dan grijp ik toch al snel terug naar AMD als ik in mijn portemonee kijk. .

[ Voor 30% gewijzigd door Phaerion op 17-01-2013 23:37 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.