[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.310 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
TomasH schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:01:
[...]

Nee. De reden dat ik me altijd afvraag waarvoor men voor DDR3 1.600 MHz gaat. Omdat het lekkerder klinkt misschien. Ik adviseer mensen sowieso altijd 1.333 MHz CL9 en dan het goedkoopste kitje. Het is toch allemaal één pot nat. Anders wordt het bij:
- gebruik interne GPU of
- geheugenintensieve applicaties

Maar ik zou zelfs een gamesysteem van meer dan 1.000 euro uitrusten met goedkoop geheugen. Het levert geen prestatiewinst op, dus waarom dan meer investeren? Dan kun je beter een betere videokaart, een iets uitgebreider moederbord of zelfs een extra fannetje nemen.
Tja ben ik toch niet met je eens. Om nu voor die 3 euro verschil 1333 CL9 te pakken ipv 1600 is gewoon niet slim. 1600 MHz kost tegenwoordig ook geen drol. En met games kan het af en toe wel wel wat uitmaken.

En met een game systeem van 1000 euro hetzelfde. 10-20 euro meer voor 1866 kun je dan prima betalen. En als je dan een keer iets anders met je pc wilt doen loopt hij tenminste optimaal.

Maar iedereen moet het zelf weten. Zelf raad ik mensen aan om voor minimaal 1600 MHz CL9 te gaan gezien het prijs verschil met 1333 MHz maar een paar euro is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het geheugen is alleen interessant als je applicaties gebruikt zoals seti@home en deze over een langere tijd draait. Je kan in het geval van Trinity goed scoren met sneller geheugen.

Niet ieder spel zal sneller werken met sneller geheugen andere dingen (zoals NB snelheid) kunnen meer impact hebben.

Ik weet niet meer waar maar men heeft een snelheids test gedaan met mhz vs latency en latency wint bandbreedte is niet het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:54:
Het geheugen is alleen interessant als je applicaties gebruikt zoals seti@home en deze over een langere tijd draait. Je kan in het geval van Trinity goed scoren met sneller geheugen.

Niet ieder spel zal sneller werken met sneller geheugen andere dingen (zoals NB snelheid) kunnen meer impact hebben.

Ik weet niet meer waar maar men heeft een snelheids test gedaan met mhz vs latency en latency wint bandbreedte is niet het beste.
Dat zijn misschien oudere tests? Ik heb afgelopen jaren tests gezien met High end Intel sytemen. En daar kwam uit dar bandbreedte nu beter was dan latency. Dat was in het verleden inderdaad anders. Maar memory controllers zijn er nu op gemaakt om die latency's te verbergen.

Daarnaast laten high end systemen wel degelijk winst zien met sneller geheugen. Anandtech heeft laatst ook tests gedaan met 1333 cl7 tm 2133+ Mhz. Je ziet niet overal winst maar genoeg om toch voor een paar euro meer voor 1600 te kiezen.

Maar je hebt gelijk dat het relatief weinig scheeld: http://www.anandtech.com/...bridge-igp-with-gskill/11

Het is jammer dat anandtech niet met high end video kaarten geteste heeft. Die tests heb ik ook wel eens gezien. En daar zag je aardig wat winst tm 1866 MHz qua framerate. Nu moet ik wel zeggen dat dat wel om 120 fps ging dus pas echt interessant als je 3D games op een 3D scherm speelt en je echt snelle video kaarten hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 24-10-2012 13:06 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:42
Ik weet niet of je die prestatiewinst zo minimaal moet noemen. Gemiddeld genomen over al hun benchmarks is het verschil tussen 1333Mhz en 2133Mhz geheugen zo'n 5-10%. Inderdaad, bij bepaalde zaken is het net 1 of 2%, maar toch.
Kijk je vervolgens wat het geheugen van beide categorieën kost, dan vind je in de Pricewatch 8GB 1333Mhz CL9 geheugen vanaf grofweg 30 euro, 2133Mhz CL9 is er vanaf 60-65 euro. Je kunt dus 5 tot 10% meer performance uit je systeem halen, door 30-35 euro meer uit te geven. Wanneer je een redelijk highend systeem samenstelt, en wanneer je het hebt over een Core i5 3570k of FX-8350 dan is die 30-35 euro extra maar een zeer geringe extra bedrag (op een systeem van 1000-1500 euro zo'n 2-3%). 5 tot 10% meer performance voor 2 tot 3% meer kosten, dat lijkt me de moeite waard.

Nu terugkomend op mijn eerdere post, waarom ik de performance van de FX-8350 niet zo denderend vind als sommige anderen, is omdat je bij de FX-8350 zelfs op overclock niet (veel) hoger komt dan 1866Mhz geheugen. Ook al wil je meer, je kunt niet hoger. Ter vergelijking, mijn 3770k (een 3570k zal soortgelijk presteren) kan mijn 2133Mhz geheugen zonder veel moeite naar 2800Mhz clocken. Met een soortgelijke prijs van een 3570k en een FX-8350 kan je met een Intel dus veel meer "gratis" performance uit je pc halen.
Dit is gewoon iets waar AMD aan moet werken, willen ze voor mij weer aantrekkelijk worden voor een highend/overclocking systeem. Ik hoop van harte dat hun volgende chips echt weer met de top van Intel mee kunnen, aangezien ik graag weer terug wil naar AMD *denkt terug aan de goede dagen met zijn Athlon 64 4000+* :z

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb het ook net over 2133 maar over 1600 of 1866 wat aanzienlijk goedkoper is. Daarnaast is de winst van 2133 tov 1866 aanzienlijk kleiner dan van 1333 naar 1600.

Ik had juist begrepen dat de 8350 ook geheugen tot 2400 MHz kon clocken. Waar je dat bij de 8150 niet voor elkaar kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
In de videoreview van Overclock3D wordt aangegeven dat het hen niet gelukt is om het geheugen op meer dan 1866Mhz te draaien. Dit wel met de sidenote dat anderen het soms wel lukt, dus er zit misschien per chip verschil in, maar dat is bij Intel net zo (de ene 3770k krijgt misschien max 2666Mhz eruit geperst, anderen halen zelfs 3000Mhz).

Dat het verschil tussen 1333 en 1600 groter is dan 1866 > 2133 is logisch, de kloksnelheid neemt in de eerste situatie met zo'n 20% toe, in de tweede situatie met ongeveer 14%.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Moi_in_actie schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:42:
In de videoreview van Overclock3D wordt aangegeven dat het hen niet gelukt is om het geheugen op meer dan 1866Mhz te draaien. Dit wel met de sidenote dat anderen het soms wel lukt, dus er zit misschien per chip verschil in, maar dat is bij Intel net zo (de ene 3770k krijgt misschien max 2666Mhz eruit geperst, anderen halen zelfs 3000Mhz).

Dat het verschil tussen 1333 en 1600 groter is dan 1866 > 2133 is logisch, de kloksnelheid neemt in de eerste situatie met zo'n 20% toe, in de tweede situatie met ongeveer 14%.
Volgens mij had Anandtech 2400 gehaald. Maar er zal zeker verschil in zitten per cpu. Het is immers elke keer een andere memory controller. Moederbord maakt ook nog veel verschil. IB op een Z68 haalt geen 2400. Ik kan niet eens 2133 stabiel krijgen op mijn Z68.

Het heeft niet alleen met de clocksnelheid te maken maar ik denk ook met de rest van het systeem wat die extra bandbreedte gewoon niet kan benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Astennu schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:47:
[...]
Het heeft niet alleen met de clocksnelheid te maken maar ik denk ook met de rest van het systeem wat die extra bandbreedte gewoon niet kan benutten.
Klopt. In de review van Overclock3D werd al geopperd dat het misschien puur aan de socket ligt, wat ook in verband zou kunnen worden gebracht met het verbruik. Echter is mijn kennis op dat gebied niet toereikend om te zeggen of dit aannemelijk is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
Ik ga binnenkort waarschijnlijk voor het eerst een systeem voor iemand bouwen op basis van een AMD cpu/apu. Tot nu toe heb ik me altijd beperkt tot Intel, en dat komt omdat voor mij cpu kracht altijd op één heeft gestaan. Nu is cpu kracht bij dit systeem niet extreem van belang, wat wel van belang is dat hij netjes games kan afspelen en het systeem lekker stabiel en soepel loopt. Daarnaast moet hij klein zijn en niet te duur.

Ik wil dus een mini ITX systeem maken op basis van een A10-5800K. Nu ben ik niet thuis in de wereld van AMD dus, en ik kwam helaas geen kleine bordjes met de FM2 socket tegen in de pricewatch, en kon op de rest van het interweb enkel aankondigingen van deze borden tegen van maanden terug. In dit topic las ik hier en daar dat deze socket al is afgeschreven..(?)

Kan iemand mij hier meer over vertellen? En weet iemand of er uberhoupt nog mini ITX borden met FM2 uitkomen, en zo ja, wanneer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slidemaster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-01 12:08
als dat de prijzen wordt dan ga ik zeker een fx-8300 hallen en die fx-8120 van mij eruit rukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 06:22

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

QErikNL schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 00:23:
Ik ga binnenkort waarschijnlijk voor het eerst een systeem voor iemand bouwen op basis van een AMD cpu/apu. Tot nu toe heb ik me altijd beperkt tot Intel, en dat komt omdat voor mij cpu kracht altijd op één heeft gestaan. Nu is cpu kracht bij dit systeem niet extreem van belang, wat wel van belang is dat hij netjes games kan afspelen en het systeem lekker stabiel en soepel loopt. Daarnaast moet hij klein zijn en niet te duur.

Ik wil dus een mini ITX systeem maken op basis van een A10-5800K. Nu ben ik niet thuis in de wereld van AMD dus, en ik kwam helaas geen kleine bordjes met de FM2 socket tegen in de pricewatch, en kon op de rest van het interweb enkel aankondigingen van deze borden tegen van maanden terug. In dit topic las ik hier en daar dat deze socket al is afgeschreven..(?)

Kan iemand mij hier meer over vertellen? En weet iemand of er uberhoupt nog mini ITX borden met FM2 uitkomen, en zo ja, wanneer dan?
Nope, die FM2 socket is nieuw. Het zijn de FM1 sockets van de vorige AMD Fusion Apu's (de oude "A" apu's) die eruit gaan.
Die nieuwe FM2 apu's (vanaf de A8/a10) zijn grofweg even snel als een core i3, afhankelijk wat je precies doet.
Qua CPU power maakt het geen drol uit, maar ga je gamen dan ben je beter af met een i3 + discrete gpu omdat games nogal afhankelijk zijn van single thread performance.
Zit je aan een budget en wil je geen discrete gpu, dan kun je beter zo'n nieuwe a8 of a10 nemen omdat die igp beter is dan de integrated graphics van intel. Een discrete gpu is natuurlijk altijd beter om te gamen, maar die igp van een a8/a10 kun je prima in lagere settings games mee draaien/minder veeleisende games mee spelen. Zie de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik wilde het net poste :( Post steal !!!

Waarschijnlijk wel en geef ze eens ongelijk. Z'n APU leent zich er prima voor. Zeker als je bedenkt dat de Piledriver architectuur prima prestatie levert voor het geen hij gebruikt gaat worden met goede optimalisatie. Daar waar Intel een voordeel heeft qua prestatie (CPU gedeelte) zal dat als voor beiden gevallen geoptimalisseerd is het verschil kleiner worden tussen de twee omdat ik denk dat Piledriver daar meer bij gebaat is.

Trinity had vooral problemen met geheugen bandbreedte, maar gezien ze het geheugen direct op het moederbord zullen solderen zal dat al een beetje helpen.

[ Voor 98% gewijzigd door madmaxnl op 02-11-2012 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
madmaxnl schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:12:

Waarschijnlijk wel en geef ze eens ongelijk. Z'n APU leent zich er prima voor. Zeker als je bedenkt dat de Piledriver architectuur prima prestatie levert voor het geen hij gebruikt gaat worden met goede optimalisatie. Daar waar Intel een voordeel heeft qua prestatie (CPU gedeelte) zal dat als voor beiden gevallen geoptimalisseerd is het verschil kleiner worden tussen de twee omdat ik denk dat Piledriver daar meer bij gebaat is.

Trinity had vooral problemen met geheugen bandbreedte, maar gezien ze het geheugen direct op het moederbord zullen solderen zal dat al een beetje helpen.
Zeker als je er echt voor gaat optimaliseren. Dan is Piledriver heel krachtig. En heb je 8 threads waar je mee aan de slag kan. Ik ben alleen benieuwd wat ze me de GPU doen.

Toen de Xenos en de RSX uit kwamen waren die zo krachtig als de High end GPU's. Waar de Trinity APU qua GPU performance tussen Low en Mainstream performance levert.

AMD zou natuurlijk een speciale versie kunnen maken met een zwaardere GPU er in want het GPU ontwerp is modulair. Dan is het alleen de vraag of je nog genoeg bandbreedte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
8 threads? Er zit toch gewoon een A10 in met 2 piledriver modules, dus 4 cores ;)

De GPU is nog behoorlijk krachtig als je hem optimaal gebruikt... Maar 384 cores zijn inderdaad niet heel veel...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Astennu schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:36:
[...]

Zeker als je er echt voor gaat optimaliseren. Dan is Piledriver heel krachtig. En heb je 8 threads waar je mee aan de slag kan. Ik ben alleen benieuwd wat ze me de GPU doen.
4 geen 8. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
madmaxnl schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:12:
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:35
Volgens Informatique heeft "de leverancier" (AMD neem ik aan of een distributeur) sinds vandaag de FX8350 op voorraad.

Dat wordt dus wachten tot volgend weekend voor een nieuw systeem. Levertijd is 1-4 dagen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Wanneer worden die FX 6300 en FX 4300 nou eens leverbaar? Ik had wel een goede beschikbaarheid verwacht direct naar de launch, maar het wil nog niet echt vlotten. Is er officieel een datum vrij gegeven waarop de processors verkrijgbaar moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Astennu schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:36:
Toen de Xenos en de RSX uit kwamen waren die zo krachtig als de High end GPU's. Waar de Trinity APU qua GPU performance tussen Low en Mainstream performance levert.
Dat waren anderen tijden, toen verkochten Sony en Microsoft hun consoles, ondanks bijvoorbeeld de hoge prijs van 600 euro voor een PS3, met verlies. Nu gaan ze voor een economisch verantwoordelijkere oplossing. Ze verkochte hun consoles namelijk met verlies om een degelijk afzet markt te krijgen voor games (groter dan de concurrentie). Hierdoor konden ze het verlies van de console zelf opvangen met de verkoop van games.

Alleen Nintendo heeft destijds winst gemaakt met hun Wii en ook nog eens de grootste afzet markt gecreëerd voor haar games. Hierbij gaat het weliswaar om een andere groep consumenten, namelijk de meer casualgamer, die minder games koopt dan een Xbox 360 of PS3 eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja was in de war met Vishera. Maar goed ook dat kunnen ze dus doen :) gewoon 3 of 4 modules :)
StefanvanGelder schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:56:
Wanneer worden die FX 6300 en FX 4300 nou eens leverbaar? Ik had wel een goede beschikbaarheid verwacht direct naar de launch, maar het wil nog niet echt vlotten. Is er officieel een datum vrij gegeven waarop de processors verkrijgbaar moeten zijn?
Het lijkt er op dat alleen de 8350 en 8320 leverbaar zijn.
madmaxnl schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:20:
[...]

Dat waren anderen tijden, toen verkochten Sony en Microsoft hun consoles, ondanks bijvoorbeeld de hoge prijs van 600 euro voor een PS3, met verlies. Nu gaan ze voor een economisch verantwoordelijkere oplossing. Ze verkochte hun consoles namelijk met verlies om een degelijk afzet markt te krijgen voor games (groter dan de concurrentie). Hierdoor konden ze het verlies van de console zelf opvangen met de verkoop van games.

Alleen Nintendo heeft destijds winst gemaakt met hun Wii en ook nog eens de grootste afzet markt gecreëerd voor haar games. Hierbij gaat het weliswaar om een andere groep consumenten, namelijk de meer casualgamer, die minder games koopt dan een Xbox 360 of PS3 eigenaar.
Daar heb je gelijk in. Dat zal nu vrees ik wel anders zijn. Maar goed een A10 achtige chip is nog niet verkeerd. Qua GPU 6x krachtiger dan de RSX.

[ Voor 75% gewijzigd door Astennu op 03-11-2012 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

"Volgend jaar geen nieuwe FX-generatie van AMD"

Ook geen Kabini met Steamroller cores in 2013 zoals het er nu naar uit ziet.

Overigens zie ik in 2014 ook geen nieuwe FX Processor verschijnen:
madmaxnl in "CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 124"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
madmaxnl schreef op maandag 05 november 2012 @ 13:02:

"Volgend jaar geen nieuwe FX-generatie van AMD"

Ook geen Kabini met Steamroller cores in 2013 zoals het er nu naar uit ziet.

Overigens zie ik in 2014 ook geen nieuwe FX Processor verschijnen:
madmaxnl in "CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 124"
Tja kan ik me iets bij voorstellen. Je moet een nieuw platform ontwikkelen als opvolger van de 990FX chipset. En je CPU moet dan ook goed presteren. Ik kan me voorstellen dat AMD misschien met FM2/FM3 komt en daar een soort van FX voor maakt met L3 cache. Maar die niet meer zo noemt. Maar in ieder geval sneller dan de APU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:51
Maar een die shrink naar een kleiner procedé is toch wel goed mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Toettoetdaan schreef op maandag 05 november 2012 @ 14:02:
Maar een die shrink naar een kleiner procedé is toch wel goed mogelijk?
GF heeft voorlopig nog niets klaar :\ Straks is het 2014 voordat ze naar 20nm gaan en zit intel al weer op 14nm. Ze mogen bij GF wel eens opschieten. Met 28nm waren ze ook al te laat. (Ik weet niet eens of ze al vollume productie van 28nm hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/amd_desktop_roadmap_2013_01.jpg

Ik dacht dat AMD ieder jaar met een nieuwe architectuur ging komen? Dus 2013 met Steamroller en 2014 met Excavator. Of heb ik iets gemist? Nu komt dit plaatje wel van donanimhaber. Dus het kan ook zo maar onzin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dat zei ik toch al. Steamroller wordt blijkbaar pas in 2014 geïntroduceerd. I.p.v. Kaveri komt Richland uit in 2013. Waarom ze dit doen weet ik niet, waarschijnlijk is de reden niet positief te noemen (vertraging, kosten, capaciteitsproblemen etc). Enige rede wat ik kan bedenken is dat ze niet met een "nieuwe" (Steamroller) architectuur na het nieuwe 28nm productie procedé willen overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 11:33
Een onderdeel van Project Win is ''reducing time to market''. Door GCN 2.0 te combineren met Piledriver cores op 28nm zullen ze het product een stuk sneller af krijgen dan met steamroller cores.
2013 H1 zou anders niet haalbaar zijn geweest. Verder kunnen het best leuke producten zijn als ze goeie softwares ervoor hebben.
Hoe snel Haswell als cpu ook is, als AMD hybrid Crossfire met de nieuwe HD7000 of HD8000 series kan fixen voor hun nieuwe APU, zal AMD game benchmarks domineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Het benieuwdst ben ik naar wat ze hebben gedaan met de geheugencontroller. Daarnaast is natuurlijk interessant om te gaan zien hoe 28nm m.b.t. de clocks en verbruik gaat presteren.

Van Piledriver weten we min of meer wat we van kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Als ik het goed begrijp kunnen we een refresh van alle piledriver cores op 28nm verwachten, maar streamroller komt pas in 2014?

Ik had het in mijn hoofd zitten dat streamroller de volgende launch zou zijn op 28nm, ergens tweede helft 2013... Dat kan ik dus wel vergeten :)

Bewijst wel dat ik een goede aankoop heb gedaan met mijn Phenom II X4, een upgrade is nog steeds niet bijster interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Tja blijkbaar komt Richland in 2013 en Kabini in 2014. Elk jaar een nieuwe APU zoals geplant. Wel denk ik niet dat Richland zich voor H2 2013 komt (aanbod in de winkel).

Ander is Trinity wel erg kort op de markt geweest. Plus natuurlijk dat Richland tegen voor die tijd niet klaar is. Of we krijgen weer een launch met een tekort.

[ Voor 3% gewijzigd door madmaxnl op 05-11-2012 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Kabini is niet de opvolger van Trinity, maar van Brazos (2.0) en is volgens de bovenstaande roadmap nog altijd een 2013 product. Kaveri lijkt inderdaad een jaar opgeschoven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
StefanvanGelder schreef op maandag 05 november 2012 @ 17:56:
Als ik het goed begrijp kunnen we een refresh van alle piledriver cores op 28nm verwachten, maar streamroller komt pas in 2014?

Ik had het in mijn hoofd zitten dat streamroller de volgende launch zou zijn op 28nm, ergens tweede helft 2013... Dat kan ik dus wel vergeten :)

Bewijst wel dat ik een goede aankoop heb gedaan met mijn Phenom II X4, een upgrade is nog steeds niet bijster interessant...
IMO is dat sowieso niet het geval, ik ben ook nog steeds in het bezit van een 955, weliswaar op 4ghz, maar ben nog nooit tegen een CPU limiet aangelopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack77
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-08 18:06
Is het een gevolg van Project Win of van Project Lose? Of van beide? Want door weer wat personneel de deur te wijzen zal er wel niet te veel R&D staff meer over zijn. En dat terwijl AMD de ARM toer wil opgaan en nog meer op andere segmenten wil focussen dan de desktop. Welke resources kunnen en willen ze dan nog besteden aan Steamroller en de opvolgers? Hoe houdbaar is de combinatie van koerswijzigingen halverwege het traject en een vertragende markt en minder inkomsten, met als gevolg minder resources?

Tijdig wedden op het juiste paard kan je als bedrijf redden.
Te laat wedden op het juiste paard, of op eender welk ander paard kan je zuur opbreken (cfr. ARM). En te vroeg wedden op een paard ook (dominantie GPU over CPU). Zoals het er nu naar uitziet lijkt AMD beide te doen. Na Bulldozer, een volledige gok op multi-threaded workloads (en procestechnologie), hadden ze misschien iets voorzichtiger moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
dahakon schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:55:
Kabini is niet de opvolger van Trinity, maar van Brazos (2.0) en is volgens de bovenstaande roadmap nog altijd een 2013 product. Kaveri lijkt inderdaad een jaar opgeschoven te zijn.
Sorry in de war met Kaveri... Kaveri, Kabini what ever, voor iemand met dyslexie vrijweinig verschil :+

[ Voor 10% gewijzigd door madmaxnl op 05-11-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het aardige is dat nu nVidia weer een stuk verder gegroeid is, ze bijna exact even veel omzet draaien als AMD, en je de cijfers van het afgelopen kwartaal eens naast elkaar kan leggen van de 2 bedrijven. Ze zijn uiteindelijk min of meer hetzelfde: twee fabless chipdesigners die discrete GPU's en SoC's (sorry APU's) ontwerpen en verkopen in het 'mainstream computing' segment, en draaien allebei rond de 1.2 mld omzet per kwartaal:

In Millions of USD (except for per share items) nVidia AMD
Total Revenue 1,204.11 1,269.00
Cost of Revenue, Total 567.45 877
Gross Profit 636.66 392
Selling/General/Admin. Expenses100.26 188
Research & Development284.18 328
Depreciation/Amortization0 4
Interest Expense(Income) - Net Operating0 0
Unusual Expense (Income)0 3
Other Operating Expenses0 0
Total Operating Expense951.89 1,400.00
Operating Income 252.22 -131
Income Before Tax 253.63 -157
Income After Tax 209.08 -157

Balansje:

In Millions of USD (except for per share items) nVidia AMD
Cash and Short Term Investments 3,434.77 1,300.00
Total Receivables, Net 444.94 683
Total Inventory 428.98 744
Prepaid Expenses 116.13 88
Total Current Assets 4,424.83 2,815.00
Property/Plant/Equipment, Total - Gross 0 2,232.00
Accumulated Depreciation, Total 0 -1,547.00
Goodwill, Net 641.03 553
Intangibles, Net 331.25 100
Long Term Investments 0 180
Other Long Term Assets, Total 111.5 279
Total Assets 6,075.14 4,612.00
Accounts Payable 390.26 860
Accrued Expenses 601.09 345
Current Port. of LT Debt/Capital Leases 0 5
Other Current liabilities, Total 0 345
Total Current Liabilities 991.36 1,555.00
Total Debt 19.63 2,040.00
Other Liabilities, Total 341.31 33
Total Equity 4,722.85 989
Total Liabilities & Shareholders' Equity 6,075.14 4,612.00

[ Voor 47% gewijzigd door Dreamvoid op 11-11-2012 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:35
FX-8350 binnen. Ding is bijna niet te koop. Gelukkig had Alternate er nog wat liggen ;-)

Leuke is wel dat Windows 8 hem als 4 fysieke cores met 8 processors ziet, wat wel zo eerlijk is.

Heb de boel nog niet kunnen stressen. Kostte me al een dag om Windows 8 aan z'n verstand te krijgen dat ik de Users dir. niet op m'n SSD wil hebben.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loekf2 schreef op zondag 11 november 2012 @ 19:53:
Leuke is wel dat Windows 8 hem als 4 fysieke cores met 8 processors ziet, wat wel zo eerlijk is.
Meerdere programma's doen dit, dacht ook cinebench. Maar wat maakt het uit ? Het probleem is dat marketing uitging van 8 cores bij AMD en dat zou het allemaal goed maken , tot dat de mensen riepen 8 cores dat ding gaat nog geen eens zo snel als 4.

Nu krijg je dat het beter omschreven is. De prestaties is waarvoor je de CPU koopt niet voor het marketing gedeelte (hoop ik) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
spNk schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:38:
[...]

IMO is dat sowieso niet het geval, ik ben ook nog steeds in het bezit van een 955, weliswaar op 4ghz, maar ben nog nooit tegen een CPU limiet aangelopen...
Met Starcraft II en andere RTS games helaas wel. Zeker als je op de achtergrond ook nog wilt streamen. Dan mis je de single thread performance gewoon te veel. Dat is de rede dat ik helaas overgestapt ben op Intel CPU's il wil graag weer terug maar het performance gat is alleen maar groter worden.

Daarom baal ik ook dat Steamroller later lijkt te komen. Ze hebben dit hard nodig. GF moet echt op gaan schieten met 20nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het maakt nog steeds niet uit , Starcraft gaat nooit lekker draaien het programma is gewoon zo slecht geschreven dat het op de huidige en nieuwe AMD processoren niet gaat draaien. Steamroller zal daar in geen verandering brengen.

Aangezien Bulldozer ook geen succes was op 32nm vanwege kinderziektes en Vishera niet groot genoeg stappen maakt is de gok naar 20nm ook iets wat van waar hoop je dan op , je weet 2 dingen zeker zelfs al is de processor sneller dan wat Intel heeft op dat moment , wil niet zeggen dat je er ook dan meteen ontzettend veel er van gaat verkopen (laatste keer deed Intel het "sllm").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:55:
Het maakt nog steeds niet uit , Starcraft gaat nooit lekker draaien het programma is gewoon zo slecht geschreven dat het op de huidige en nieuwe AMD processoren niet gaat draaien. Steamroller zal daar in geen verandering brengen.

Aangezien Bulldozer ook geen succes was op 32nm vanwege kinderziektes en Vishera niet groot genoeg stappen maakt is de gok naar 20nm ook iets wat van waar hoop je dan op , je weet 2 dingen zeker zelfs al is de processor sneller dan wat Intel heeft op dat moment , wil niet zeggen dat je er ook dan meteen ontzettend veel er van gaat verkopen (laatste keer deed Intel het "sllm").
Gaat nooit lekker draaien? Ik heb nu prima FPS op mijn 3770K op 4.6 GHz. Het kan vast optimaler maar met deze cpu lopen zelfs zware custom maps helemaal goed. Hij maakt echter maar gebruik van 2 threads. Heel veel games en applicaties doen dit. Multithreaded schrijven schijnt erg moeilijk te zijn. Dus AMD is zijn tijd iets te ver vooruit met deze architectuur. Single thread performance is vandaag de dag nog steeds te belangrijk. Dat zie je ook terug in de benshmarks van Bulldozer vs Phenom en Sandy Bridge.

Steamroller heeft 20% hogere IPC dus die zal daar wel degelijk verandering in brengen. Steamroller gaat juist de Single Thread performance verbeteren.

Klopt dat zag je wel bij de K8 het duurde heel lang voordat Intel aanhangers over wilde gaan. En zodra de C2D er was ging iedereen meteen terug en ook nog een aantal AMD aanhangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:07
Heb net een A10-5700 met een FM2A75-ITX gemonteerd. Loopt als een speer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:07
Gaat ff wat verkeerd hier...nou ja....kan ik mooi ff met mn 3225 vergelijken. Hij wordt iig wel iets warmer. Maar wel heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sotmip
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 14:28
Gamen doe ik bijna niet meer, ben vooral aan het renderen en simuleren. Daarom ben ik juist (weer) voor AMD gegaan. Heb een 8320 gehaald en van wat ik heb kunnen vinden moet hij ongeveer even goed over te clocken zijn als de 8350. Zo heb ik meer (of evenveel) prestaties voor minder geld (100€ t.o.v. 3550k - 200€ t.o.v. 3770k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:55:
wil niet zeggen dat je er ook dan meteen ontzettend veel er van gaat verkopen (laatste keer deed Intel het "sllm").
Hoeveel je verkoopt als chip vendor hangt volledig af van je prijsbeleid. Intel heeft destijds marktaandeel behouden door forse kortingen te geven, net zoals AMD dat nu ook (noodgedwongen) doet; je ziet het aan de kwartaalcijfers, ze verkopen hun chips nu met nul marge. Het voordeel van de beste (=meeste performance per dollar productiekosten) zijn is dat je leuke marges kan binnenharken. Als AMD succesvol wordt in het inhalen van Intel qua technologie, dan kunnen ze ook, net als in 2006, weer goede marges maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 13-11-2012 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:17:
[...]

Gaat nooit lekker draaien?

Steamroller heeft 20% hogere IPC dus die zal daar wel degelijk verandering in brengen. Steamroller gaat juist de Single Thread performance verbeteren.
JA, nooit op AMD, omdat AMD de weg naar multi-threading is ingeslagen. Dat betekend of je doet het een of je doet het ander.

volgens de roadmap was het meer als ik mij niet vergis ze proberen het wel maar je houdt geen rekening mee dat Keller ondertussen terug is en misschien wel de nodige aanpassingen wil doen. Een roadmap wil niet zeggen dat ze ook de verwachtingen waar kunnen maken (was wel het geval bij Vishera).

Er is nog iets AMD heeft hun ontwerp zo gemaakt dat bij hogere clock IPC verbetert. Dus is het maar de vraag of de 20% verbetering niet alleen komt uit het ontwerp en of uit hogere snelheid (zeg 4.5ghz) . Net zoals dit is bij Bulldozer-> Vishera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
loekf2 schreef op zondag 11 november 2012 @ 19:53:
FX-8350 binnen. Ding is bijna niet te koop. Gelukkig had Alternate er nog wat liggen ;-)
Bijna niet te koop? Ik zie elf winkels in de pricewatch, allemaal met voorraad op groen, waarvan er vier binnen 24 uur bezorgen.

offtopic:
Ben ik trouwens de enige waarbij de pricewatch opeens niet meer goed werkt? Als ik bijvoorbeeld bij processors zit, ik klik op het producten tabje, klik op toon: producten en dan op een socket, dan wordt het resultatengedeelte wit met een zoek-animatie. Of als ik een paar keer achtereenvolgens klik op toon uitvoeringen en toon producten, dan wordt het resultatengedeelte wit (ook geen animatie). Ik moet dus zoeken op naam om iets te vinden :/

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 11:38:
[...]

JA, nooit op AMD, omdat AMD de weg naar multi-threading is ingeslagen. Dat betekend of je doet het een of je doet het ander.
Deels waar maar dat betekend niet dat je je huidige architectuur niet kan aanpassen zodat deze wel goed wordt in single thread. Bulldozer is heel modulair. Ze zouden krachtigere en grotere cores kunnen pakken en dan er voor kiezen om terug te gaan naar 2 modules ipv 4. Waardoor je toch betere single thread performance krijgt. Maar mogelijk wat lagere Mulit thread.
volgens de roadmap was het meer als ik mij niet vergis ze proberen het wel maar je houdt geen rekening mee dat Keller ondertussen terug is en misschien wel de nodige aanpassingen wil doen. Een roadmap wil niet zeggen dat ze ook de verwachtingen waar kunnen maken (was wel het geval bij Vishera).
Roadmaps kunnen wel veranderen als ze dingen schrappen of uitstellen. Maar zo'n ontwerp verander je niet zo maar. Keller zal nog weinig invloed kunnen hebben op Steamroller of hij moet hem gigantisch uitstellen. Van chips die vandaag de dag uit komen is het ontwerp proces 3 jaar geleden gestart. Steamroller is al voor een heel groot deel af. Als je dan veel gaat veranderen loop je snel een jaar vertraging op.
Er is nog iets AMD heeft hun ontwerp zo gemaakt dat bij hogere clock IPC verbetert. Dus is het maar de vraag of de 20% verbetering niet alleen komt uit het ontwerp en of uit hogere snelheid (zeg 4.5ghz) . Net zoals dit is bij Bulldozer-> Vishera.
Ja en nee. Ja Bulldozer is net als de P4 gemaakt om op hogere clocksnelheden te draaien door gebruik te maken van een diepere pipline. Maar dit gaat deels ten koste van de IPC. Je hebt die hogere clocks dan ook wel weer nodig om het prestatie verschil te compenseren. Maar je uiteindelijke max performance wordt er beter op. Echter willen de clockspeeds nog niet echt hoog komen. Bulldozer had al 4.2 GHz moeten halen. Nu hebben ze Piledriver nodig gehad om de clocks wat meer in die buurt te krijgen. De clocks zijn nu nog amper hoger dan wat Phenom II kan halen. In ieder geval niet genoeg om meer performance per clock per int core (vs een core van Phenom II) te behalen.

Dit kan door GF komen. Als die het process niet goed genoeg onder controle hebben heeft AMD daar veel last van. Maar zoals je ziet kun je met een verbeterde architectuur (bulldozer > piledriver) ook aardige wat hogere clockspeeds halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Astennu schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:00:
Dit kan door GF komen. Als die het process niet goed genoeg onder controle hebben heeft AMD daar veel last van. Maar zoals je ziet kun je met een verbeterde architectuur (bulldozer > piledriver) ook aardige wat hogere clockspeeds halen.
Was het maar GF zijn schuld. Met AMD is het nooit één specifiek ding dat roet in het eten gooit. Het is vaak een scala aan factoren die ervoor zorgt dat AMD niet helemaal lekker uit de verf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
dahakon schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:55:
In hoeverre is Brazos 2 een 2012 product? In NL nog geen producten gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Geen brazos 2 producten gezien? Er zijn er zelfs behoorlijk veel. Alle producten met iets van een AMD E2-1800 zijn Brazos 2 producten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
E2-1800 is toch onderdeel van het Brazos 2.0 platvorm?

Zu spät :'(

[ Voor 17% gewijzigd door madmaxnl op 14-11-2012 17:27 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 11:38:
[...]
Of allebei: Intel heeft zowel snelle single-threaded cores (Ivy/Haswell), als snelle een manycore chip (Xeon Phi). Maar idd, AMD moet kiezen gezien hun veel beperktere R&D budget.

• LittleInvitro
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-03-2022
Slidemaster schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 01:57:
[...]

als dat de prijzen wordt dan ga ik zeker een fx-8300 hallen en die fx-8120 van mij eruit rukken.
Heb vandaag net een FX-8320 BE besteld bij Caseking aan 166.80 Eurotjes, taks, betaalswijze- & verzendkosten inbegrepen. Hopelijk heb ik hem volgende week maandag, zodoende ik deze eens lekker kan folteren.

• Jack77
Volgens deze site zou de scheduler in Windows 8 in games wel degelijk een verschil uitmaken voor AMD processoren met Bulldozer en Pildriver-architectuur. Niet zozeer wat de gemiddelde framerate betreft. Wel wat de frame-rendering time en het aantal dropped frames aangaat.

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:51
Jack77 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:37:
Volgens deze site zou de scheduler in Windows 8 in games wel degelijk een verschil uitmaken voor AMD processoren met Bulldozer en Pildriver-architectuur. Niet zozeer wat de gemiddelde framerate betreft. Wel wat de frame-rendering time en het aantal dropped frames aangaat.
Bij gelijke FPS is dit het verschil
Afbeeldingslocatie: http://static2.hardcoreware.net/wordpress/wp-content/uploads/2012/11/gaming-bf3-time-spent.png

Hier zie je wat beter hoe dat tot stand komt:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardcoreware.net/wordpress/wp-content/uploads/2012/11/gaming-bf3-frametimes-amd.png
Nogmaals, dit is dus bij dezelfde 46FPS. Ik kan me zo voorstellen dat de game ervaring best een stukje soepeler is in dit geval op W8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Toettoetdaan schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:55:
Ik kan me zo voorstellen dat de game ervaring best een stukje soepeler is in dit geval op W8.
Inderdaad, zeker als je bedenkt dat het probleem van die asymmetrische frametijden hetzelfde kwalijke effect is als microstuttering bij een multi-GPU-opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Semi gerelateerd: wii U teardown @ anandtech:
http://www.anandtech.com/show/6465/nintendo-wii-u-teardown

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/video/nintendo/WiiU/MCMsm.jpg

Ik vind het niet gek dat er wordt geklaagd door de devs over de trage CPU. Het ding is nog kleiner dan de die in een gemiddelde smartphone. Verder is er 2GB RAM aanwezig met 12.8GB/s peak memory bandwidth. Precies hetzelfde snelheid als mijn HD 4570.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
StefanvanGelder schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:25:
Geen brazos 2 producten gezien? Er zijn er zelfs behoorlijk veel. Alle producten met iets van een AMD E2-1800 zijn Brazos 2 producten :)
Ok ok, ik bedoel dat je nog steeds nergens een mobo kan kopen. Brazos2 is alleen uitgekomen voor fabrikanten, niet voor particulieren.. Terwijl het voor mij de ideale basis voor een low-noise/fanless HTPC zou vormen.
Het mooiste zou zijn als de 25W of 17W mobile Trinity los uit zou komen (met FM2 voetje).. die dan op een ITX mobo en klaar is kees :)

[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 19-11-2012 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 08:23:

[afbeelding]

Ik vind het niet gek dat er wordt geklaagd door de devs over de trage CPU. Het ding is nog kleiner dan de die in een gemiddelde smartphone. Verder is er 2GB RAM aanwezig met 12.8GB/s peak memory bandwidth. Precies hetzelfde snelheid als mijn HD 4570.
Zoveel mogelijk berekeningen op de GPU uitvoeren en zo min mogelijk op de CPU. Ja het zal wel moeilijker zijn om zo je code te moeten schrijven, maar het lijkt me wel efficiënter qua computerkracht verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 08:23:

[afbeelding]

Anno 2012 kost een smartphone ook een stuk meer dan een WiiU, en een groot deel daarvan gaat in de SoC zitten. Ik kan je op een briefje geven dat bv een A6X chip van de iPad 4 een stuk duurder is dan wat er in deze WiiU zit, maar Nintendo kan geen wonderen verrichten binnen de financiele grenzen die ze zichzelf stellen. Microsoft en Sony zullen boven de $500 gaan zitten, dat betekent veel meer ruimte voor dure/krachtige chips.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 19-11-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SoC in de ipad 3 kost $24: http://www.isuppli.com/Te...35-Bill-of-Materials.aspx

Een groot deel zit in de SOC, dat valt toch best mee hoor. Een cortex of tegrea kost echt niet meer dan een tientje.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2012 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Een Tegra 3 kost $25, en die A6X is wel wat andere koek dan de A5X die in de iPad3 zit, dat is een veel grotere chip op een kleiner procede. Maar ga er ook maar van uit dat de gpu/cpu van de WiiU niet veel meer dan $25-35 mocht kosten. Een PS4/Xbox720 heeft ruimte (qua $$ en thermisch) voor een budget van ~$200 voor gpu/cpu, daar kan je redelijk stevige specs voor bakken. Als je uitgaat van laten we zeggen 300 mm2 aan oppervlakte (thermische beperking), 28nm chips, en een verhouding tussen cpu/gpu van 1 op 4, dan zal je in de orde van 2 Ivy Bridge cores + GK106 gpu moeten denken, of in AMD termen een 4-module Piledriver + HD7870. Dit alles uitgaande van een intro ergens medio/eind 2013, tegen die tijd moet je die specs wholesale wel onder de $200 kunnen krijgen.

[ Voor 57% gewijzigd door Dreamvoid op 19-11-2012 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op maandag 19 november 2012 @ 13:19:
Een Tegra 3 kost $25, en die A6X is wel wat andere koek dan de A5X die in de iPad3 zit, dat is een veel grotere chip op een kleiner procede. Maar ga er ook maar van uit dat de gpu/cpu van de WiiU niet veel meer dan $25-35 mocht kosten. Een PS4/Xbox720 heeft ruimte (qua $$ en thermisch) voor een budget van ~$200 voor gpu/cpu, daar kan je redelijk stevige specs voor bakken. Als je uitgaat van laten we zeggen 300 mm2 aan oppervlakte (thermische beperking), 28nm chips, en een verhouding tussen cpu/gpu van 1 op 4, dan zal je in de orde van 2 Ivy Bridge cores + GK106 gpu moeten denken, of in AMD termen een 4-module Piledriver + HD7870. Dit alles uitgaande van een intro ergens medio/eind 2013, tegen die tijd moet je die specs wholesale wel onder de $200 kunnen krijgen.
Een Vishera + HD7870 is wishfull thinking als je het mij vraagt. TDP is veel te hoog. Je hebt het dan al snel over 200 watt en dat wil je niet in een console. Dat maakt veel te veel herrie. En de cooling wordt dan ook te duur.

Ik denk dat je blij moet zijn met een 2 Module CPU (dus 4 Threads) en iets van een HD7750 Achtige video chip. Of misschien iets uit de HD6xxx generatie. Eigenlijk een Trinity. Dan zit je qua TDP van de CPU + GPU rond de 100 watt. Daar komt de rest van de console nog bij. Dus dan zit je termisch budget al redelijk vol.

Misschien gaan ze voor een iets grotere gpu (Als in meer shader cores dan Trinity heeft) maar 1280 zoals in de HD7870 lijkt me te veel. (zou ik persoonlijk geweldig vinden maar het lijkt mij qua verbruik en kosten niet realistisch. Daarnaast heb je ook met Bandbreedte te maken. Consoles moeten het geheugen vaak delen met de CPU en video kaart.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Er zitten niet zoveel andere stroomvreters in een console, storage zal SSD zijn, relatief weinig RAM...Je zal in een console zeker een grotere gpu/cpu verhouding willen dan de 2:1 bij Trinity. Je hebt trouwens gelijk, de thermal footprint van een 300 mm2 chip is te groot voor een console. Waarschijnlijk is 200-250 mm2 eerder de max aan transistorbudget, en dan zit je idd op HD7750-niveau. Teveel beknibbelen op de cpu is lastig, je zal toch wel iets beter willen dan Bobcat/Saltwell-klasse cpu cores, eigenlijk zou een enkele Ivy Bridge core ideaal zijn uit oogpunt van zoveel mogelijk cpu power en mem throughput per mm2.

[ Voor 51% gewijzigd door Dreamvoid op 19-11-2012 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dreamvoid schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:31:
Er zitten niet zoveel andere stroomvreters in een console, storage zal SSD zijn, relatief weinig RAM...Je zal in een console zeker een grotere gpu/cpu verhouding willen dan de 2:1 bij Trinity. Je hebt trouwens gelijk, de thermal footprint van een 300 mm2 chip is te groot voor een console. Waarschijnlijk is 200-250 mm2 eerder de max aan transistorbudget, en dan zit je idd op HD7750-niveau. Teveel beknibbelen op de cpu is lastig, je zal toch wel iets beter willen dan Bobcat/Saltwell-klasse cpu cores, eigenlijk zou een enkele Ivy Bridge core ideaal zijn uit oogpunt van zoveel mogelijk cpu power en mem throughput per mm2.
Is Trinity (GPU/CPU) 2:1? Ik heb geen idee eigenlijk ik dacht dat AMD mikte op 50/50. Als het 2:1 of wellicht zelfs 50/50 is hoef je daarvoor niet meteen Trinity af te schrijven. Immers kun je er nog altijd een losse GPU chip naast plakken die samenwerkt met de GPU in Trinity. Dit levert geen van de problemen op die CrossFire op de PC oplevert op. Het enige probleem dat dit met zich meebrengt is dat je geheugen verspilt, maar misschien is dit zelfs op een console op te lossen.

Ze kunnen met Trinity het CPU gedeelde ook heel erg laag clocken t.b.v. de GPU clock (ervan uitgaande dat ze genoeg CPU power hebben). In een console heeft Trinity ook minder last van geheugen bandbreedte tekort aangezien geheugen direct op het moederbord word gesoldeerd. Dit heeft een positieve bijdragen aan de geheugen prestatie. Als ze daarnaast ook nog eens 1866 geheugen of hoger gebruiken dan kom je al een heel eind. Daarnaast biedt eDRAM natuurlijk een oplossing.

Ik zie Microsoft voor haar next gen console wel een Trinity of andere AMD APU gebruiken. Kunnen ze meteen Windows 8 erbij stoppen. Is weer iets wat Nintendo en Sony niet hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door madmaxnl op 19-11-2012 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Haha en je gaat er nog bijna echt in geloven ook: het einde van AMD op de x86 markt.
Maar het is complete crap. Hun Bulldozer serie hebben ze 12 jaar in geinvesteerd en pas dit jaar konden ze beginnen om de vruchten te plukken. Dat wordt sowieso nog wel doorgezet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Hé ? nog niemand wat gemeld over dat AMD te koop staat ? http://www.bluesnews.com/s/136748/amd-for-sale
(Het gerucht is wel ontkracht door AMD maar op het moment zijn ze een makkelijke prooi.)

Als het al overgenomen word vervalt wel de X86 licentie meen ik maar als je S.A. mag geloven http://semiaccurate.com/2012/11/14/microsoft-has-failed/ gaat het momenteel goed mis bij Micro$oft. Ik zie het nog wel gebeuren dat één of andere partij X86 laat voor wat het is en AMD voor wéinig overneemt voor hun graphics
2,5 miljard is hun marktwaarde momenteel ..http://ycharts.com/companies/AMD/enterprise_value

Voor google of samsung een koopje :/

EDIT
Lol , net te laat

Maar eh Jazco.

ze hebben daar momenteel hele grote problemen, S.A is op dat gebied nog wel eens goed ingelicht

[ Voor 9% gewijzigd door Hekking op 19-11-2012 19:25 ]

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Mja, volgens mij mag en kan AMD niet verkocht worden i.v.m. monopolie positie van intel op dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ja ik denk dat het eigenlijk wel klaar is voor AMD. Dat ze overgekocht zullen worden staat eigenlijk al vast.

Monopolie? Apple gaat gezellig over op ARM voor haar laptops en desktops. Daarnaast kan Windows 8 ook op ARM lopen.

[ Voor 34% gewijzigd door madmaxnl op 19-11-2012 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
intel mag wel schreeuwen enzo
op het moment dat bv Samsung AMD koopt, ben ik er vrij zeker van dat ze de x86 licentie gewoon gaan mogen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Stel je voor wat AMD had kunnen bereiken als onderdeel van Samsung of Qualcomm als die het een jaar of vijf geleden hadden gekocht. Alle expertise en geld die zulke partners hadden kunnen bijdragen...tis echt doodzonde, al is het nog niet te laat.

Die x86 licensie is echt wel veilig hoor, de competitie waakhonden laten Intel nooit alleen in dit enorme marktsegment.

SemiAccurate schrijft leuke artikelen, maar het is net Voetbal International, nuttige inside information afgewisseld met totale onzin.

[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 20-11-2012 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:31:
Als 300mm al te veel is gaat een HD7750 helemaal niet lukken! Trinity heeft maar 384 shaders. HD7750 heeft er al 512. Dus dat gaat dan nooit passen. Of je moet naar een kleiner process dan 32nm maar dat heeft GF op dit moment niet. En het zou mogelijk wel om een AMD APU gaan. 28nm of zelfs 20nm zou uitkomt bieden. Maar 20nm gaat nog wel een tijdje duren en het huidige APU ontwerp is niet ontworpen voor 28nm en zou dan omgezet moeten worden en bv bij TSMC gebakken moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Er staat nu een update bij dat AMD een official statement gegeven heeft dat die cores gewoon uit gaan komen.

Ik vind het wel goed van AMD dat ze er op gerageerd hebben anders krijg je van die hardnekkige geruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:44:
Als 300mm al te veel is gaat een HD7750 helemaal niet lukken! Trinity heeft maar 384 shaders. HD7750 heeft er al 512. Dus dat gaat dan nooit passen.
Wel als je een kleinere cpu pakt, Trinity heeft een grote en krachtige cpu erin zitten, die niet nodig is voor een console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:51:
[...]

Wel als je een kleinere cpu pakt, Trinity heeft een grote en krachtige cpu erin zitten, die niet nodig is voor een console.
Dat valt best mee. Het zijn maar twee modules.
En met een Krachtige CPU kan je de GPU wat meer ontlasten op het gebied van physics.

Ik denk dat 4 threads van trinity niet overbodig zijn als je het vergelijkt met de Xbox 360 met een 3.2 GHz Tripple core Power chip met 6 threads en de PS3 met een 7 Core 7 thread cell processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:53:
[...]

Dat valt best mee. Het zijn maar twee modules.
En met een Krachtige CPU kan je de GPU wat meer ontlasten op het gebied van physics.

Ik denk dat 4 threads van trinity niet overbodig zijn als je het vergelijkt met de Xbox 360 met een 3.2 GHz Tripple core Power chip met 6 threads en de PS3 met een 7 Core 7 thread cell processor.
Cell + RSX was een hele grote chip (228 + 258 mm2), dus misschien ben ik iets te pessimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 11:07:
[...]

Cell + RSX was een hele grote chip (228 + 258 mm2), dus misschien ben ik iets te pessimistisch.
Ik denk dat een 300mm2 chip nog wel gaat. Ik denk dat ze toch ook een beetje rekening houden met het feit dat ze in de jaren daar na die shrinks krijgen waardoor chips kleiner worden en het verbruik zakt. Maar ik kan me ook voor stellen dat ze niet weer voor +- 500mm2 aan chips willen gaan omdat het duur is en het verbruik dan hoog is waardoor je ook dure cooling nodig hebt.

En over Trinity en de verhouding CPU/GPU:

Trinity
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1931/piledriver-die-shot.jpg

Llano:
Afbeeldingslocatie: http://i.haymarket.net.au/News/llano%20die.jpg

De GPU is bij Trinity in verhouding wel iets groter. Maar het is redelijk 50/50. Bij intell was het bij SB maar 20% van de totale die space. Maar dat wordt ook steeds meer en meer. Bij hasswell zou het ook zo maar 40%-50% kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:20:

Die x86 licensie is echt wel veilig hoor, de competitie waakhonden laten Intel nooit alleen in dit enorme marktsegment.

SemiAccurate schrijft leuke artikelen, maar het is net Voetbal International, nuttige inside information afgewisseld met totale onzin.
Het vervalt gewoon dat is een van de voorwaarden die Intel aan de licentie heeft gesteld. Geen AMD geen X86 .

Maar als je kijkt naar hoeveel problemen ze hebben om ergens te komen met de X86 zou ik het nog geen eens raar vinden als huidig management dit besluit neemt. Waarvoor zou je nog op de zelfde voet willen doorgaan als het succes wat nodig is al zo lang uitblijft.

Het management van AMD doet erg rare dingen op dit moment en dat kan iedereen vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik zou het echt raar vinden als ze Steamroller en Excavator niet af maken. Vooral die eerste is al iets van 2 jaar (als niet langer) in ontwikkeling. En nu worden juist de IPC performance stappen gemaakt om het gat met intel langzaam aan te dichten.

Want Steamroller en Excavator zien er veel belovender uit dan Piledriver toen de tijd was. De stappen zijn ook meer op performance gericht.

Nu is het wel zo dat AMD Global Foundy nodig heeft Excavator moet toch echt naar 20nm. Eigenlijk wil je steamroller al op iets kleiners dan 32nm hebben. En GF faalt daar gewoon en daar heeft AMD veel last van. Als ze 20nm gehad hadden dan hadden ze makkelijk op prijs kunnen concueren met intel en dat wordt nu door het gebruik van 32nm moeilijker. Ook qua verbruik hadden ze dan goed mee kunnen komen.

Dus het is nu even dubbele ellende. Maar het is zeker niet hopeloos. Als ze met Excavator nog steeds zo ver achterliggen of zelfs verder dan wordt het misschien wel tijd om alles te herzien en het high end segment op een lager pitje te zetten.

Maar vergeet niet dat Piledriver ook voor Opteron gebruikt wordt. dus ookal verkopen ze weinig FX Cpu's wil dat nog niet zeggen dat AMD niets verkoopt. Server CPU's verkopen ze nog redelijk veel. Misschien niet meer zo veel als vroeger. Maar ik denk dat dat nog best een grote markt is. En ik denk dat AMD daar ook actief wil blijven en dan hebben ze Steamroller en Excavator toch nog nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
GF kan ook geen wonderen verrichten - IBM en TSMC kunnen ook nog niet op 22 nm bakken. De voorsprong van Intel is niet 123 in te halen, noch qua architectureel design als qua manufacturing. Al beginnen ARM en Qualcomm aan de architectuur kant wel in de buurt te komen, gezien de Exynos 5 benches is een Cortex A15 core klok-voor-klok sneller dan Bobcat en Saltwell. Nou zijn dat allebei al wat oudere architecturen (2010 resp 2007), maar ik heb er een hard hoofd in dat Jaguar zo spectaculair veel sneller zal zijn. Silvermont zie ik nog wel forse vooruitgang maken tov Saltwell, en die zullen we vrij snel al zien (nog steeds Q2-2013 toch?), maar ik vrees dat AMD in dit segment compleet gemangeld gaat worden tussen de quad-Cortex A15 chips van Samsung en nVidia, en de nieuwe generatie Atoms. Hondo is al roemloos ten onder gegaan. Het is echt een ontzettend lastige situatie, ik zie buiten de (GP)GPU kant en console APU's geen chip op de AMD roadmap staan die eruit ziet als een winnaar. Natuurlijk kan er alles mis gaan bij de concurrentie (zie TSMC's problemen dit jaar met de uitrol van 28nm Qualcomm SoC's, TI's gepruts met OMAP5, Samsungs forse vertragingen van Exynos 5), maar dat risico is bij AMD niet minder.

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 20-11-2012 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 14:38:

Nu is het wel zo dat AMD Global Foundy nodig heeft Excavator moet toch echt naar 20nm. Eigenlijk wil je steamroller al op iets kleiners dan 32nm hebben. En GF faalt daar gewoon en daar heeft AMD veel last van. Als ze 20nm gehad hadden dan hadden ze makkelijk op prijs kunnen concueren met intel en dat wordt nu door het gebruik van 32nm moeilijker. Ook qua verbruik hadden ze dan goed mee kunnen komen.
Maar er is geen magische nanometer waarop AMD zomaar van uit het niets Intel gaat vloeren?

GF was een onderdeel van AMD als dat zo geweldig had gelopen had AMD het nooit "weggedaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 14:51:
GF kan ook geen wonderen verrichten - IBM en TSMC kunnen ook nog niet op 22 nm bakken. De voorsprong van Intel is niet 123 in te halen, noch qua architectureel design als qua manufacturing. Al beginnen ARM en Qualcomm aan de architectuur kant wel in de buurt te komen, gezien de Exynos 5 benches is een Cortex A15 core klok-voor-klok sneller dan Bobcat en Saltwell. Nou zijn dat allebei al wat oudere architecturen (2010 resp 2007), maar ik heb er een hard hoofd in dat Jaguar zo spectaculair veel sneller zal zijn. Silvermont zie ik nog wel forse vooruitgang maken tov Saltwell, en die zullen we vrij snel al zien (nog steeds Q2-2013 toch?), maar ik vrees dat AMD in dit segment compleet gemangeld gaat worden tussen de quad-Cortex A15 chips van Samsung en nVidia, en de nieuwe generatie Atoms. Hondo is al roemloos ten onder gegaan. Het is echt een ontzettend lastige situatie, ik zie buiten de (GP)GPU kant en console APU's geen chip op de AMD roadmap staan die eruit ziet als een winnaar. Natuurlijk kan er alles mis gaan bij de concurrentie (zie TSMC's problemen dit jaar met de uitrol van 28nm Qualcomm SoC's, TI's gepruts met OMAP5, Samsungs forse vertragingen van Exynos 5), maar dat risico is bij AMD niet minder.
Klopt maar er zijn wel alternatieven zoals 28nm. Intel loopt in dat opzicht gewoon erg ver voor op de meeste. Maar hoe je het ook wend of keert AMD heeft er last van dat GF niet kan concureren met Intel. Net als dat ze er last van hebben dat hun Architectuur nog niet goed uit de verf komt. Als een van de twee dingen er niet was geweest had AMD niet zo'n groot probleem gehad.

In mijn ogen bedient ARM een hele andere markt. Daarnaast zijn Bobcat en Jaguar X86 wat betekend dat deze windows apps kunnen draaien. Dat kunnen ARM chips niet. Leuk dat er nu Windows RT is maar alle X86 apps werken daar niet op dus dat is gewoon waardeloos.

Voorlopig is dit dus nog geen echte concurrentie voor AMD. Misschien over een paar jaar wel zodra er meer ARM apps zijn.
Voor intel is ARM wel een concurent want intel wilt X86 chips voor telefoons maken. AMD heeft die Ambitie nog niet. Hooguit Tablets. Maar ook hier weer richten ze zich op de doelgroep die X86 apps willen draaien. En niet zoals de meeste die een alternatief willen voor een iPad of een Nexus Tab.

Daar zijn de huidige chips van AMD en Intel niet goed genoeg voor.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 15:19:
[...]

Maar er is geen magische nanometer waarop AMD zomaar van uit het niets Intel gaat vloeren?

GF was een onderdeel van AMD als dat zo geweldig had gelopen had AMD het nooit "weggedaan".
Nee en dat zal er waarschijnlijk ook niet komen. Maar de eerst volgende stap is 20nm. En die moet toch wel eind 2013 of 2014 gemaakt gaan worden want intel gaat 2014 al weer over naar 14nm.
De voorsprong van intel wordt qua prodcutie process ook steeds groter.

Dat klopt. AMD kon de kosten voor de ontwikkeling niet meer opbrengen. Daarom is het nu los gekoppelt maar tot nu toe gaan de ontwikkelingen bij GF niet sneller ondanks er nu een andere geld schieter is en ze meer klanten hebben ipv alleen AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maar hoe je het ook wend of keert AMD heeft er last van dat GF niet kan concureren met Intel.
Dat is idd het grootste probleem voor alle concurrenten van Intel, en geldt ook aan de andere kant van de markt ook voor Oracle (de nieuwe T5 en M4 server cpu's in Q1-13 gaan naar 28nm) en IBM (Power7+ is net uit op 32nm), terwijl Intel rond Q1-13 al met Ivy Bridge-EP komt op 22nm.

Ik zie niet dat de voorsprong steeds groter wordt, maar zelfs als Intel stabiel anderhalf, twee jaar voor blijft lopen met de overgang naar nieuwe nodes kunnen ze goedkoper produceren dan de rest, en comfortabele marges blijven vragen. Maar Intel is niet onfeilbaar, vroeg of laat zullen ze een fout maken, ofwel met productie, ofwel met architectuur, ofwel met hun strategie.
Voor intel is ARM wel een concurent want intel wilt X86 chips voor telefoons maken. AMD heeft die Ambitie nog niet. Hooguit Tablets. Maar ook hier weer richten ze zich op de doelgroep die X86 apps willen draaien. En niet zoals de meeste die een alternatief willen voor een iPad of een Nexus Tab.
Voor tablets staat AMD buitenspel. Iedereen die een x86 tablet wil bouwen pakt een Clover Trail Atom (=E-350 performance in een 3W TDP chip), de rest pakt een Qualcomm, Samsung of nVidia chip die de helft kost maar net zo snel is. Windows draait op ARM en x86, Android draait op ARM en x86, ChromeOS ook, en iOS/OSX ook. Over twee jaar is het onderscheid vrijwel verdwenen, en boeit het niemand meer of je tablet nou een ARM, MIPS of x86 kernel heeft.

[ Voor 33% gewijzigd door Dreamvoid op 20-11-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
maar zolang AMD veel krachtigere gpu's in hun APUs bakt, zal er een doelgroep zijn die hiervoor kiest. Zeker bij desktops en laptops. Als ze nou ook wat aan het verbruik onder load gaan doen, zitten ze redelijk safe.. moeten ze wel een betere time-to-market strategie gaan opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jazco2nd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 16:29:
maar zolang AMD veel krachtigere gpu's in hun APUs bakt, zal er een doelgroep zijn die hiervoor kiest. Zeker bij desktops en laptops. Als ze nou ook wat aan het verbruik onder load gaan doen, zitten ze redelijk safe.. moeten ze wel een betere time-to-market strategie gaan opzetten.
Niet alleen dat zolang CPU's een goede prijs prestatie blijven leveren zullen mensen ook interesse hebben in de CPU's.

Ik zie het niet snel gebeuren dat AMD intel echt verslaat qua performance. Misschien dat ze met Excavator weer redelijk dichtbij komen. Maar ze kunnen dan tenminste wel concureren qua prijs. En dan worden die cpu's weer interessanter voor de consument en heeft AMD dus bestaansrecht.

Die Fusion APU's zijn bv ideaal voor laptops en goedkope desktops. Je hebt meer dan genoeg cpu performance en de GPU is snel genoeg om een spelletje op te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dreamvoid schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 16:13:
Dat is idd het grootste probleem voor alle concurrenten van Intel, en geldt ook aan de andere kant van de markt ook voor Oracle (de nieuwe T5 en M4 server cpu's in Q1-13 gaan naar 28nm) en IBM (Power7+ is net uit op 32nm), terwijl Intel rond Q1-13 al met Ivy Bridge-EP komt op 22nm.
Het kost Intel ook bakken met geld om koploper binnen de nanometer race te blijven. Daarnaast doen ze het omdat ze moeten niet omdat ze de ruimte ervoor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack77
Intel is zijn ontwikkelingstempo al aan het vertragen. cfr. die Ierse plant.
Ze voelen de crisis waarschijnlijk al en de hete adem van AMD is ver zoek. Het "bestaansrecht" van AMD is er enkel als ze minstens break-even draaien, de ontwikkelingskosten meegerekend. Maar daarvoor moet je de system-builders en consumenten kunnen overtuigen. En voldoende producten verkopen. Tegen een prijs die zorgt dat je er je broek niet aan scheurt.

AMD is matig wat betreft het eerste. Hun marktaandeel is ook geslonken. En gezien de matige interesse, verkopen ze duur te produceren chips aan een lagere prijs.

Ze maken dus weinig geld in een industrie die steeds meer geld vraagt om mee te zijn. En ze knippen in hun personeel op een manier dat je je afvraagt of ze nog in staat zijn om producten te maken waarvoor hun afnemers nog voldoende geld willen betalen. Tel daarbij koerswissels en dergelijke en het ziet er toch wel heel slecht uit. Slechter dan ooit. En dat terwijl de crisis nog in de verste verte niet halfweg is. Integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige wat redelijk positief is voor AMD zijn de FM2 producten. Volledig AM3+ omzeep helpen tot dat er wel een chip afgeleid van de server kant is die wel mee kan met rekenkracht van wat er op dat moment uit is.

Ze zitten ook nog vast aan Sony en Microsoft voor de consoles.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2012 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 10:56
Ik kan het 1,2,3 niet vinden vandaar deze vraag.

Ik heb al 4 jaar geen nieuwe pc meer gebouwd voor mezelf en vind het nu wel weer tijd worden, echter was het vroeger makkelijk, je pakt een am2 mobo en bijbehorende proc. Nu wilde ik hetzelfde weer doen maar zie AM3+ én FM2 en dan nog de bijbehorende chipsets uitzoeken.

Voor mij hoeft het geen APU te zijn aangezien ik zowiezo een graca koop.
Ik game vrij regelmatig (BF:BC en GW2) op 1080p, welke socket kan ik dan goed gebruiken icm welke chipset?

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 14:36
Sneezzer schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:55:
Ik kan het 1,2,3 niet vinden vandaar deze vraag.

Ik heb al 4 jaar geen nieuwe pc meer gebouwd voor mezelf en vind het nu wel weer tijd worden, echter was het vroeger makkelijk, je pakt een am2 mobo en bijbehorende proc. Nu wilde ik hetzelfde weer doen maar zie AM3+ én FM2 en dan nog de bijbehorende chipsets uitzoeken.

Voor mij hoeft het geen APU te zijn aangezien ik zowiezo een graca koop.
Ik game vrij regelmatig (BF:BC en GW2) op 1080p, welke socket kan ik dan goed gebruiken icm welke chipset?
Ik ben bang dat je in het verkeerde forum zit!
(uitgaande dat je een AMD systeem wil, je zit immers in het amd forum, zou je kunnen kiezen voor een AM3+ socketer, de FM2 socket is voor AMD's apus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 10:56
Dank voor je antwoord.

Ik dacht dat dit het forum was voor de AMD mobo's en procs (en dan vooral de nieuwe dingetjes, vandaar dat dit me de juiste plaats leek ;-)

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverfaustx
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
http://www.xbitlabs.com/n...ator_May_Face_Delays.html

de volgende amd's komen pas in 2014 of mss zelfs pas in 2015, en nu loopt intel dus helemaal vooruit..

en hier
http://www.extremetech.co...ig-cores-still-a-priority

zeggen ze weer iets anders..dus mocht je wachten op de volgende, hou je adem maar niet in..

[ Voor 57% gewijzigd door silverfaustx op 30-11-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Speculanten kunnen hun geluk niet op, met al die geruchten kunnen ze heerlijk speculeren. Ik wacht maar gewoon totdat AMD actie toont of met een press release komt.
Tot die tijd wel jammer, geen idee meer waar ik nu een <25w apu ga vinden voor een zelfbouw fanless htpc.. toch maar een Intel met een aparte graka en een fan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Jazco2nd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:22:
Speculanten kunnen hun geluk niet op, met al die geruchten kunnen ze heerlijk speculeren. Ik wacht maar gewoon totdat AMD actie toont of met een press release komt.
Tot die tijd wel jammer, geen idee meer waar ik nu een <25w apu ga vinden voor een zelfbouw fanless htpc.. toch maar een Intel met een aparte graka en een fan..
Waarom met aparte videokaart, niks mis toch met een Pentium/Celeron APU? Voor games ok dan snap ik het we, maar voor HTPC gebruik is t prima, en als je hem 'hard' onder de 25W wil houden dan onderklok je 'm een beetje. Onderklokken kan natuurlijk ook met een Trinity A4-5300.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 30-11-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Dreamvoid schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:44:
[...]

Waarom met aparte videokaart, niks mis toch met een Pentium/Celeron APU? Voor games ok dan snap ik het we, maar voor HTPC gebruik is t prima, en als je hem 'hard' onder de 25W wil houden dan onderklok je 'm een beetje. Onderklokken kan natuurlijk ook met een Trinity A4-5300.
Intel als HTPC-APU? Ha, met al die HTPC-onvriendelijke mankementen zeker? Of is dat issue met de non-ondersteuning voor 23,975Hz framerates al opgelost in de nieuwste IGP's?
Pagina: 1 ... 13 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.