Ik ben deze week tot de conclusie gekomen dat een stel Philips headphones van zeker 40 jaar oud een beter geluid produceerden dan mijn SteelSeries Siberia V2 (granted, het is een headset die voornamelijk op games gericht is). Ik ben dan ook op zoek naar een stel headphones die daadwerkelijk een verbetering zijn t.o.v. de SteelSeries. Mijn budget is ongeveer €175,- en ik zal de headphones als volgt gebruiken:
- Films/series: 60%. Dit kan verschillen van Michael Bay-films (veel explosies etc.) tot politieke drama's (wat voor 95% uit conversaties bestaat).
- Games: 30%. Zeer gevarieerd, dit kan variëren van shooters tot race-sims.
- Muziek: 10%. Wederom zeer gevarieerd, van hard-rock tot klassiek en van top 40 tot dance.
Enkele belangrijke punten:
- Ik stel een goede bass erg op prijs, maar deze moet zeer zeker niet gaan overheersen.
- Open > closed, i.v.m. ruimtelijk geluid.
- Soundstage is niet enorm belangrijk.
- Ik ben geen audiofiel, en zal dus waarschijnlijk minder snel het verschil merken tussen headphone X en Y.
- Het gebruik kan variëren van 30 minuten tot 8 uur per dag, het draagcomfort is dus belangrijk.
De headphones zullen alleen gebruikt worden met een computer die over een aparte geluidskaart ('product information' tab onder
http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=26092) beschikt.
Mijn voorlopige shortlist:
- Audio-Technica ATH-M50(s) €149. Reviews zijn hier zeer lovend over, maar volgens head-fi.org en headphonia.com zijn deze erg gehyped.
- Sennheiser HD558 €135. Krijgt veel lovende kritieken, en is door onze Kaas al zo'n 20 keer geroemd.

. Deze verschilt overigens weinig van zijn 'broer' de HD598, zo wordt er dezelfde driver gebruikt en kan ongeveer dezelfde geluidskwaliteit behaald worden door een stuk tape in de schelpen weg te halen.
- Sennheiser HD598 €169. Geniale looks. De 'volwassen' broer van de HD558. Midden/hoog wordt als beter beschouwd, alhoewel de bass volgens velen iets onder doet voor die van de HD558.
- Philips Fidelio X1 €182. Alleen maar lyrische reviews. Het enige echte nadeel is dat de bijgeleverde draad 1,5-2 Ohm geeft, maar deze is te vervangen.
- Suggesties?
Ik heb al geprobeerd om enkele headphones te testen in verschillende winkels, maar dit was niet fatsoenlijk mogelijk (gigantisch veel omgevingslawaai, beperkt aanbod, bedenkelijke kwaliteit muziek). Ik zou dan ook graag de meningen van de audiofiele Tweakers willen horen.
[
Voor 7% gewijzigd door
rgras op 15-06-2013 16:12
]