Ik heb een server welke in een kleine kast kwam.
Aangezien ik een nieuwe kast heb aangeschaft zonder voeding en deze voeding van een kleiner formaat is (fysiek), heb ik een andere nodig. De oude kast incl. voeding is verkocht, dus hoe dan ook.
Het gaat om een Mini ITX bord met Intel Atom en Nvidia ION chipset.
Daarop staan nu 1x3TB WD Red, 2x1,5TB WD Green en soms 1x1TB WD Green voor backup.
Uiteindelijk zal er 1x een SSD, en max 4 andere schijven op aangesloten worden met al dan niet een backup via externe USB oid.
Ooit zal er een upgrade komen naar Mini ITX met een Intel i3 of i5 (waarschijnlijk i3) voor wat meer power wanneer nodig.
Het is de bedoeling dat hij zuinig is in idle.
Ik zat zelf in de Bronze range te denken aan de XFX pro 450W v2 of in de Gold range aan de Seasonic G series 360W.
Nu is het wel zo dat de server aan gaat wanneer nodig en meestal dan pas weer uit gaat wanneer ik naar bed ga. Of, wanneer ik zeker weet hem echt niet meer nodig te hebben voor die dag.
Het liefst niet al te duur, maar wel zo zuinig mogelijk en ook het liefst stil, maar denk dat de case fans daar op dit moment nog wel over heen komen qua geluidsproductie.
Of de prijs moet echt weg te strepen zijn vanwege het gebruik.
Voedingen zijn nog steeds niet mijn ding wat betreft wat goed is en niet.
Even verder gezocht in dit topic en kwam de volgende post tegen. Denk dat de G360 wel erg interessant zal zijn. Het zal mij verbazen als ik ook in de buurt van die 360W zou komen. Lijkt me sterk.
MartijnLoarne schreef op maandag 03 juni 2013 @ 19:15:
[...]
Neem even hier een kijkje:
Het grote zuinige server topic
Daar staan allerlei aanbevolen componenten in. Dat bordje is wel een van de zuinigere borden. Je zou ook voor de G1610 kunnen gaan, die past daar ook op, en is ook erg zuinig. Verder heb je nog de Asrock B75 Pro3-M en B75M-ITX, dat zijn borden die allebei kunnen undervolten en die zijn ook erg zuinig.
Zijn die harde schijven 3,5 inch? Zo ja, dan zijn dat de grootste verbruikers. Als je die in spindown kunt zetten dan moet je met een goede voeding denk ik wel richting de 15W kunnen komen. Maar dan moet je eigenlijk ook een SSD hebben, zodat je de schijven ook in spindown kunt zetten.
Geheugen verbruikt zowat niks, dus 1x 4GB is dan wel prima, kun je er ook altijd nog 8 van maken.
Je oude voeding kun je gebruiken, maar bepaalt grotendeels je verbruik. Wil je een echt goede voeding dan neem je de Seasonic G360. Verder zou je ook nog op de thinITX toer kunnen gaan, door zo'n Intel bord te nemen, en een adapter. Je bent dan wel gelimiteerd qua HDD's, één 3,5" en één 2,5" HDD is dan wel het meeste wat ongeveer kan. Met de Seasonic voeding kun je zoveel HDD's aansluiten als je zelf wilt

[
Voor 40% gewijzigd door
Arunia op 01-07-2013 11:21
]