GTX 770 - systeem goed genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperino
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-08 18:39
Beste mensen,

Ik heb al een tijdje zitten na te denken over een nieuwe videokaart, en volgens mij is een GTX770 op het moment wel een goede keuze. Ik vraag me echter af of mijn systeem (voeding vooral) wel sterk genoeg is hiervoor, en of ik niet een te grote bottleneck zal krijgen van mijn processor.

Mijn huidige systeem:

Processor AMD Phenom II X4 955 Black Edition C3
Moederbord ASUS M4A87TD Evo
Geheugen: 8GB DDR3-1600 (4 x 2GB)
Harddisk/SSD OCZ Vertex 2 90GB + Samsung Spinpoint F3 1TB
Behuizing Cooler Master Elite 331
Voeding Huntkey HK600-53AP 600W
(Huidige Videokaart ASUS EAH5850 DirectCU/2DIS/1GD5)

De Vertex 2 is ook de nieuwste niet meer natuurlijk, maar dit lijkt me geen ramp voor bij het gamen. Ook heb ik al gevonden dat mijn moederbord die geen PCI-E 3.0 heeft ook geen snelheidsverlies (nauwelijks) zou moeten geven. De dingen die ik hoop te weten te komen zijn:

1. Kan deze voeding het aan? Er zit 1x 8pin en 1x 6 piin in, dus dat is sowieso geen probleem. Ik vraag me alleen af of de capaciteit genoeg is (Na reacties van andere mensen online wordt Huntkey namelijk niet als de beste voeding beschouwd).
2. Bottleneckt mijn processor hem niet te veel (of iets anders dat bottleneckt?)? Het is voornamelijk bedoeld om games zoals Battlefield 4 straks mee te spelen op 1920*1080 (meestal is hier haast geen CPU voor nodig wordt er altijd gezegd?)
3. Past de kaart in mijn kast? Ik heb ergens gelezen dat kaarten tegenwoordig kleiner zijn geworden dan bv de HD5850, maar ik ben hier niet 100% zeker van.

4. Wanneer ik de kaart koop, is het toch gewoon simpelweg de AMD drivers verwijderen, de kaarten omwisselen en de Nvidia drivers installeren?

Alvast heel erg bedankt voor alle hulp _/-\o_

-Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Ja, dit moet geen probleem zijn (550W of meer aangeraden).
2) Er zal wel wat bottleneck zijn want de GTX770 is zeer snel, je kan is kijken naar een andere CPU die op je mobo past > http://www.asus.com/Motherboards/M4A87TD_EVO/#support_CPU hier in V&A bv. of een nieuw setje overwegen natuurlijk.
3) denk dat deze kaart niet klein zal uit pakken maar dat het wel net past. zorg iig voor voldoende airflow zodat je kast niet gaat koken aan de binnenkant.
4)Ja, maar het kan wel is mis gaan. Gebruik iig driver cleaner voor het verwijderen van te voren en maak voor de zekerheid een backup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
1. Huntkey maakt wel goede voedingen zoals de jumper 300g en de X7 series, maar dit is er niet 1 van.
Ik kan er ook geen enkele review van vinden en dat betekent vaak weinig goeds. Als hij ook al een paar jaar oud is zou ik hem voor de zekerheid vervangen (ook al zou hij wel voldoende vermogen moeten leveren).
2. In sommige situaties zal de processor wel bottlenecken, maar bij de meeste nieuwere games zal het wel meevallen (BF3 kun je prima op ultra spelen met een slechtere (quadcore) processor).
Je kunt wel even kijken of je hem naar 4GHz kunt overklokken, dat scheelt alweer 25% (mijne draait zelfs op 4.2GHz nog prima, al wordt ie dan wel wat warm voor 24/7 gebruik..).
3. De asus 5850 is 9,5", de gtx770 is 10.5", dus 1" (2,5cm) langer, als je die ruimte nu over hebt moet het passen.
Bedenk je wel dat de pcie power stekker bij je huidige kaart aan de achterkant zitten, bij de gtx770 zitten ze aan de zijkant. Ik vermoed dus dat het qua lengte wel gaat passen, maar de gtx770 is daardoor ook iets breder. Afhankelijk van de koeler kan hij ook iets breder zijn.
4. Amd drivers op de normale manier verwijderen (software), dan opstarten in safe mode, driver sweeper draaien (eerst downloaden) en alle amd graphics gerelateerde dingen sweepen.
Daarna de pc uitzetten (niet opnieuw opstarten met de amd kaart erin), de nvidia kaart erin zetten, opstarten en nvidia drivers van de website installeren (niet van de cd).
Een backup lijkt me niet nodig, ik heb zoiets nog nooit 'fout' zien gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 22-06-2013 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperino
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-08 18:39
Heel erg bedankt voor de reacties :) Je kan op dit forum geen TY of +rep geven of iets dergelijks, of wel? :P

1. Mijn voeding is nu bijna 3 jaar oud. Behalve dat de PC een keer uit zou kunnen vallen als er niet genoeg stroom doorheen gaat, kan hij hier ook door beschadigen? Als dat niet het geval is zou ik het er namelijk op het begin gewoon op willen wagen. Ik ben bang dat als ik de voeding ga vervangen dat ik namelijk allemaal kabeltjes ga vergeten in te stoppen en dat soort dingen :P
2. Had hem voorheen op 3.6GHz staan, en dat ging prima. Voor nu hou ik het hierbij denk ik, en als ik het gevoel heb dat die het niet meer trekt upgrade ik later nog wel een keer naar een i7 ofzo (voor nu vind ik de GPU alleen wel even genoeg :) )
3. Moet net lukken denk ik. De fans van de videokaart horen nog steeds aan de onderkant te zitten toch? Dan past het namelijk wel als het goed is.
4. Driver sweaper gebruik ik nu ook al bij elke update aangezien ik anders BSOD's krijg, dus ik weet gelukkig wel hoe dat allemaal werkt :)