[ Voor 176% gewijzigd door daan6969 op 06-04-2019 19:43 ]
Toen ik de FrontSpeakers nog niet als LARGE had ingesteld moest ik inderdaad de Enhancer en de ExtraBass hebben aanstaan om het te compenseren.
Nu de FrontSpeakers op LARGE staan is het een veel beter geluid waarbij je de Enhancer niet eens meer durft aan te raken.
Het rare is dat toen ik ze op LARGE had ingesteld de Enhancer ineens uit stond (wat ik niet wist)
(Waarbij ik in de veronderstelling was dat de Enhancer en de ExtraBass samen nog aan stonden)
oopsie
Er is veel veranderd, dus nu moet ik alles wat ik heb gedaan weer overdoen kwa luisteren en vergelijken.
De verschillen zijn minimutsiematsie geworden maar er is nog wat waarneembaar.
Bij de A880 mis ik nog iets van de super mooie Surround die wat koud wordt weergeven, maar dat kan misschien ook weer door middel van instellingen veranderen.
Eerst ga ik deze huidige opstelling/instelling met zijn sound absorberen en vergelijken. Daarbij kies ik plaatjes uit waar dingen duidelijk te waarnemen zijn. Dan verander ik de instellingen van de 7.1 surround waarbij ik aangeef dat de versterker alle surroundboxen niet meer doet aansturen.
Dan vergelijk ik opnieuw.
Misschien wordt dan meer surround via de FrontSpeakers gestuurd.
Eigenlijk is dat een stille hoop, wie weet,,,,,,
Nu de FrontSpeakers op LARGE staan is het een veel beter geluid waarbij je de Enhancer niet eens meer durft aan te raken.
Het rare is dat toen ik ze op LARGE had ingesteld de Enhancer ineens uit stond (wat ik niet wist)
(Waarbij ik in de veronderstelling was dat de Enhancer en de ExtraBass samen nog aan stonden)
oopsie

Er is veel veranderd, dus nu moet ik alles wat ik heb gedaan weer overdoen kwa luisteren en vergelijken.
De verschillen zijn minimutsiematsie geworden maar er is nog wat waarneembaar.
Bij de A880 mis ik nog iets van de super mooie Surround die wat koud wordt weergeven, maar dat kan misschien ook weer door middel van instellingen veranderen.
Eerst ga ik deze huidige opstelling/instelling met zijn sound absorberen en vergelijken. Daarbij kies ik plaatjes uit waar dingen duidelijk te waarnemen zijn. Dan verander ik de instellingen van de 7.1 surround waarbij ik aangeef dat de versterker alle surroundboxen niet meer doet aansturen.
Dan vergelijk ik opnieuw.
Misschien wordt dan meer surround via de FrontSpeakers gestuurd.
Eigenlijk is dat een stille hoop, wie weet,,,,,,

Guy's ? Ik moet jullie wat vertellen:
Ik ben er uit helemaal.
Een /5.1/7.1/9.1.2/11.weetikveel/en nog meer/ is gewoon een kompleet ander verhaal.
Je kan zoiets niet meer beredeneren als 2-kanaals versterkers, want Yamaha doet binnenin de versterker hele andere dingen en nog veel meer dan dat je denkt.
Zelfs "STRAIGHT" bij deze RX-A880 7.1 versterker is niet echt straight !!!
Het signaal wordt nog altijd gedeeld en informatie gaat dan nog altijd over 7 kanalen.
Denk niet dat je met "STRAIGHT" een mooie zuivere 2-kanaals opstelling krijgt, want de surround-verdeling hoort er dan nog altijd bij. Er blijft gewoon iets weg, je hoort het. (Je Surround Speakers staan nog aan in het menu)
Ook al gaan alle speakers uit behalve je FrontSpeakers, toch gaat niet alles naar je FrontSpeakers.
Inwendig blijft bepaalde informatie die uit de muziek wordt gehaald toebedeeld aan de surround speakers. (of het komt door een andere reden dat niet meer alles bij de FrontSpeakers terecht komt)
Pas als je de Center en alle Surroundspeakers in het menu uitzet neemt de surround-sound van je FrontSpeakers toe. (raar maar waar)
Ook als je de SUBwoofer in het menu uitzet, pas dan rollen de bassen van je FrontSpeakers over de vloer. In dit geval moet Yamaha dan de SUB-Frequenties over de FrontSpeakers laten gaan. Waarschijnlijk gaat dat ook zo met het Surround geluid. (De Enhancer en de ExtraBass wil je dan echt niet aan hebben staan)
En natuurlijk niet vergeten om de FrontSpeakers als LARGE in te stellen.
Als je deze dingen gedaan hebt, pas dan heb je een "ECHTE STRAIGHT". (als je straight activeert)
Dus even op een rij:
- Speaker opstelling als BASIC instellen (5.1) dus geen 5.1+Zone2 enz.
- De FrontSpeakers als LARGE instellen.
- Alle surround en center speakers uitschakelen.
- SUBwoofer uitschakelen.
- Het kan ook nog zijn dat je op alle twee de versterkers deze Sound-Decoder moet kiezen.
Nadat ik het bovenstaande gedaan had, bleek er op eerste gezicht geen verschil meer te zitten in Dynamiek en Ruimtelijkheid. Het volume van frequentie lijkt gelijk (Sub/Bass/Mid)
Maar na wat door-luisteren en wat plaatjes van "conquest of paradise" "Far Corporation" "Enya" en nog meer gedraaid te hebben bleek er toch nog een micromutsiematsie-verschil (da's ook japans) waarneembaar te zijn. Maar dit was wel VEEL MINDER als voorheen.
Je hoort het alleen op plaatsen in de muziek waar een enorme rust, sereniteit en "ZING" in zit.
Hierbij zal ik meteen uitleggen wat ik met "ZING" bedoel. Het zeer mooie geluid van een cristal-wijnglas waar je met de vinger over de rand gaat waardoor die een galmend geluid gaat geven in een ruimte waar je een kleine echo hoort. Dit geluid is zo zuiver en zo mooi en rustig dat ik het "een zing" noem.
Als dat in de muziek zit, alleen dan hoor je nog het micromutsiematsie-verschil tussen de versterkers R-N803D en RX-A880.
Voor de rest zijn alle verschillen opgeheven, en komt deze RX-A880 beter uit de bus als dat je hem in de doos hebt gekregen. Een GROOT verschil met voorheen. JE MOET ECHT ALLES UITSCHAKELEN !!!!!
Het is niet genoeg als je alleen maar de FrontSpeakers op LARGE hebt ingesteld.
Maar het hangt ook van je FrontSpeakers af wat waarneembaar is, dus als je dit verschil nog wil horen moet je echt goede KANONNEN hebben.
Wat ik ook gemerkt heb is dat er soms verschil zit in het volume. Vooral als je de versterkers vegelijkt en dan alle twee naar radio overschakeld, dan moet je weer even afstellen, en natuurlijk weer opnieuw als je weer gaat switchen.
Bij de test heb ik een voorversterker gebruikt waar ik verschillende afspeel apparaten op aangesloten had. Mediabronnen waren CD/USB/LP/DAB+ en alle twee de versterkers kregen hetzelfde ingangs-signaal.
Ook per muzieknummer leek het niet altijd hetzelfde omdat soms de middentoon door de RX-A880 een ietsiepietsie meer werd weergeven dan de R-N803D. Toch was het wel te doen, de verschillen zijn superklein, je moet gewoon veel luisteren en dan ga je het wel onderscheiden.
Ik hoop dat iemand er wat aan heeft en de zoektocht verkort
Succes ermee......
Wat vind jij van 't Nederlandse zinnetje onder in 't scherm?
Daar staat iets van een verzoekje met betrekking tot 't aanpassen van je laatste post op het moment je zélf de laatste poster was. Schijnbaar is dat correct Nederlands deel ook (nog) niet helemaal duidelijk voor je
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Het defect lijkt in de gebruiker te zitten, niet in de receiver.
wimmel_1 ik heb een paar dagen zitten te denken hierover, heb niets gezien. Was heel erg druk bezig met testen, googelen, noteren en posten op forum dat er dingen langs me door gingen.
Kan je het toelichten ??
Kan je het toelichten ??
Ik heb vandaag weer hetzelfde gedaan als gisteren en eergisteren, en toch kom ik weer tot dezelfde conclusie, en ik blijf bij mijn verhaal dat als je de SurroundSpeakers in het menu uitzet je dat in hele fijne details in je FrontSpeakers gaat horen. Maar dat kan je alleen maar waarnemen in de stukken van de muziek waar extreem Surround is in verwerkt. En Straight is niet Straight, maar PURE-DIRECT wel. En daar doe ik niks mee want in die stand staat de versterker nooit.
Één heel groot nadeel is dat je de SUBwoofer Bij de A880 in het menu moet uitzetten en het er dan hulpeloos bij staat. En dus ook niet stiekem er een beetje mee kan bijsturen.
Bij de R-N803D is dat niet het geval. Daar gaan alle frequenties over de FrontSpeakers en ook nog eens alle bassen over de SUBwoofer. Hier kan je alles zelf bepalen hoe je het wil Hard/Zacht/Aan/Uit/Frequentie.
Bij de A880 is uit gewoon uit
Dit vind ik wel een nadeel want soms zet ik de subwoofer met zijn eigen instelling even aan bij wat oudere muziek waar ik wat in mis. Op deze manier blijf ik van de BASS-Knop af en vervorm ik de muziek dus niet maar laat wat extra komen via de afgestelde Subwoofer. Dit kan bij de R-N803D wel maar bij de A880 niet.
Het is een groot verschil tussen de BASS-Knop/Equalizer en een extra speaker die hetzelfde geluid erbij maakt.
Ow ja, vandaag heb ik dus ZONE 2 (fixed) erbij aan gehad - geen verschil met voorgaande dagen.
Één heel groot nadeel is dat je de SUBwoofer Bij de A880 in het menu moet uitzetten en het er dan hulpeloos bij staat. En dus ook niet stiekem er een beetje mee kan bijsturen.
Bij de R-N803D is dat niet het geval. Daar gaan alle frequenties over de FrontSpeakers en ook nog eens alle bassen over de SUBwoofer. Hier kan je alles zelf bepalen hoe je het wil Hard/Zacht/Aan/Uit/Frequentie.
Dit vind ik wel een nadeel want soms zet ik de subwoofer met zijn eigen instelling even aan bij wat oudere muziek waar ik wat in mis. Op deze manier blijf ik van de BASS-Knop af en vervorm ik de muziek dus niet maar laat wat extra komen via de afgestelde Subwoofer. Dit kan bij de R-N803D wel maar bij de A880 niet.
Het is een groot verschil tussen de BASS-Knop/Equalizer en een extra speaker die hetzelfde geluid erbij maakt.
Ow ja, vandaag heb ik dus ZONE 2 (fixed) erbij aan gehad - geen verschil met voorgaande dagen.
@daan6969
Mag ik je wijzen op wat wimmel_1 in "Het Yamaha Receiver ervaringen/discussie Topic" hier zei betreffende het wijzigen van de laatste post in plaats van meerdere malen achter elkaar te posten binnen 24 uur.
Mag ik je wijzen op wat wimmel_1 in "Het Yamaha Receiver ervaringen/discussie Topic" hier zei betreffende het wijzigen van de laatste post in plaats van meerdere malen achter elkaar te posten binnen 24 uur.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
ja sorry als ik op de link druk krijg ik nieuwe pagina ??
(ik dacht dat er 1x iets fout was gegaan en dat ik ineens op een andere topic zat waar ik mijn post plaatste. Kan het zijn dat het daarom ging ?)
ow..... bedoel je dit "Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie" ?
(ik dacht dat er 1x iets fout was gegaan en dat ik ineens op een andere topic zat waar ik mijn post plaatste. Kan het zijn dat het daarom ging ?)
ow..... bedoel je dit "Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie" ?
[ Voor 25% gewijzigd door daan6969 op 08-04-2019 21:45 ]
Verwijderd
Goedenavond .
Ik heb een Yamaha rx-a1040
nu is mijn vraag of ik een maximum niveau kan in stellen op het volume?
Dit vooral om de speakers te beschermen als ik spotify stream vanaf de telefoon of iPad.
Aangezien het volume dan nog wel eens naar max wil gaan en met een knal de versterker dan uitschakelde .
Mvg
Joris
Ik heb een Yamaha rx-a1040
nu is mijn vraag of ik een maximum niveau kan in stellen op het volume?
Dit vooral om de speakers te beschermen als ik spotify stream vanaf de telefoon of iPad.
Aangezien het volume dan nog wel eens naar max wil gaan en met een knal de versterker dan uitschakelde .
Mvg
Joris
Sinds gisteren is mijn Yamaha RX-V675 helemaal dood, apparaat gaat niet meer aan na een reparatie poging (verhitten van de processoren op het HDMI board).
De oorspronkelijke klacht was dat het enige minuten duurde voordat het geluid stabiel bleef spelen.
Heeft iemand wellicht nog tips om deze weer aan de praat te krijgen?
Of wellicht advies voor een vervangende unit?
De receiver zal 2 Canton GLE 490.2 moeten aansturen (150 watt 8 ohm).
De oorspronkelijke klacht was dat het enige minuten duurde voordat het geluid stabiel bleef spelen.
Heeft iemand wellicht nog tips om deze weer aan de praat te krijgen?
Of wellicht advies voor een vervangende unit?
De receiver zal 2 Canton GLE 490.2 moeten aansturen (150 watt 8 ohm).
Het model is vijf jaar oud. Ik denk of een nieuw HDMI-bord, maar je kan dan beter een donor of nieuwe kopen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wat zou je aanraden als vervanger?Señor Sjon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:07:
Het model is vijf jaar oud. Ik denk of een nieuw HDMI-bord, maar je kan dan beter een donor of nieuwe kopen.
Ik ben erachter dat mijn speakers 150watt nominaal vermogen vragen, wat nogal fors is wat ik begrijp.
Net zegt de een dat je het beste heel iets boven dit getal kan gaan zitten, een ander zegt weer dat een goede versterker/receiver die bijvoorbeeld 100watt vermogen levert ook meer dan genoeg is.
Wellicht is dit teveel off-topic en moet ik even een eigen draadje starten, iig bedankt voor enige hulp.
Verwijderd
Goedemiddagcopyer schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 05:59:
Hi, op blz 108 van uw manual
[Afbeelding]
Let op het kopje Max, die moet je hebben..
Ik kan de instellingen op -30dB zetten maar dan nog kan ik de versterker vol open zetten.
Ook heel snel als ik het volume via de iPad / telefoon gebruik.
Is er geen soort van kinderbeveiliging dat de versterker maar tot -50dB gedraaid kan worden?
Mvg
Joris
Heb je ook Initial Volume aangezet? dan mute ie alles lager dan de max volume..Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:53:
[...]
Goedemiddag
Ik kan de instellingen op -30dB zetten maar dan nog kan ik de versterker vol open zetten.
Ook heel snel als ik het volume via de iPad / telefoon gebruik.
Is er geen soort van kinderbeveiliging dat de versterker maar tot -50dB gedraaid kan worden?
Mvg
Joris
Initial Volume zegt AFAIK alléén iets over het volume waarmee het apparaat "start" op het moment dat 'ie weer aan gaat nádat 't ding uit (of in stand-by) gezet was.copyer schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:03:
[...]
Heb je ook Initial Volume aangezet? dan mute ie alles lager dan de max volume..
Beetje lullig als 't ding op standje "partypeople" begint te versterken op zondagochtend als 't apparaat op zaterdagavond wél uitgezet was met die instelling
zo, je moet nu betalen om vtuner verder te gebruiken, je kan alleen nog je oude favorites beluisteren..
Mooi man..
edit, kan alleen betalen met creditcard en paypal.. die ik niet heb.
Mooi man..

[ Voor 22% gewijzigd door copyer op 15-06-2019 07:44 ]
Hmm, ok? 3USD per jaar.
https://yradio.vtuner.com...criptions/PaymentsMob.asp
Niet leuk, maar wel betaalbaar op zich. Alleen gebruik ik het vrijwel nooit zelf.
Niet leuk, maar wel betaalbaar op zich. Alleen gebruik ik het vrijwel nooit zelf.
Dat zat er inderdaad al aan te komen...
Misschien is dit wat: https://github.com/milaq/YCast
En anders betaal je een klein bedrag
En anders betaal je een klein bedrag

Wise enough to play the fool
Een Mastercard/VISA is vaak inbegrepen bij je pakket dat je afsluit bij de bank en een PayPal is zo aangemaakt en gekoppeld aan een bankrekening of creditcard dus dat zou makkelijk geregeld moeten zijncopyer schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 07:28:
zo, je moet nu betalen om vtuner verder te gebruiken, je kan alleen nog je oude favorites beluisteren..
Mooi man..
Klinkt als een leuke oplossing inderdaad! Thnx!teacher schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:00:
Dat zat er inderdaad al aan te komen...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
ja erg mooi dat het een klein bedragje is, maar ik heb geen creditcard en paypal en ga het ook niet aanschaffen ook.. als ze ideal hadden gehad zou ik er over na denken..teake schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 09:40:
Hmm, ok? 3USD per jaar.
edit: kan dus ook niet meer..
edit: Je kan nog wel handmatig een radio url invoeren.
Heb t ff getest hier https://hendrikjansen.nl/henk/streaming.html#top een url vandaan en ingevoerd..
[ Voor 17% gewijzigd door copyer op 04-07-2019 12:51 ]
Stomme vraag misschien, een radio url invoegen, hoe doe je dat?copyer schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:12:
[...]
edit: Je kan nog wel handmatig een radio url invoeren.
Heb t ff getest hier https://hendrikjansen.nl/henk/streaming.html#top een url vandaan en ingevoerd..
't is een hobby ...
Ah, heb t net gekeken... is dus ook veranderd (lees weg gehaald)_Brad_ schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:01:
[...]
Stomme vraag misschien, een radio url invoegen, hoe doe je dat?
Kan dus niet meer.. allen als je full access heb..
ok, thx voor je reactie.
't is een hobby ...
Je hoeft niks aan te schaffencopyer schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:12:
ja erg mooi dat het een klein bedragje is, maar ik heb geen creditcard en paypal en ga het ook niet aanschaffen ook.. als ze ideal hadden gehad zou ik er over na denken..
- PayPal maak je gewoon een account aan en koppel je aan een Creditcard of Bankrekening.
- Een Creditcard is vaak bij je bankpakket inbegrepen!
Daarnaast kan je ook prepaid Creditcards aanschaffen op allerlei verschillende manieren voor éénmalig gebruik
* nero355 snapt altijd die "Creditcardvrees" van heel veel mensen niet...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb het voor elkaar om de Yamaha te laten luisteren naar ycast. Ycast is een python scriptje wat zich voordoet als vtuner.com en de Yamaha dus de gewenste streams voorschotelt. Ik draai ycast op een Raspberry Pi waar al Pihole op draaide. Je moet eigenlijk 4 dingen doen:
Dit is VEEL sneller dan vtuner, maar het werkt nog niet erg praktisch. Zo moet je ycast als root laten lopen op je Pi waardoor dat na elke herstart weer handmatig gestart moet worden. Hiervoor moet dus nog iets worden bedacht -> dit is inmiddels opgelost:
Voor mij is het een principekwestie. Ik heb geen zin om te betalen voor vtuner en mijn receiver (RX-A2020) is te oud om te updaten naar die nieuwe aanbieder. Maar er is dus een uitweg, al is het wel wat gedoe. Hopelijk maakt de bouwer van ycast het nog wat gebruikersvriendelijker.
Edit: aangepast met procedure om als service te laten draaien
- Ycast laten draaien (is wat gedoe, je moet eerst de yaml package installeren met sudo apt-get install python3-yaml)
- Een configuratie yaml-bestandje voor ycast maken met de url's van de gewenste radiozenders. Een voorbeeld staat op de site.
- Je DNS server van pihole handmatig wijzigen zodat alle aanroepen naar vtuner.com en yamaha.vtuner.com geredirect worden naar het apparaat waar ycast op draait. Ik heb dit gedaan door de dnsmasq config aan te passen (extra file aanmaken in /etc/dnsmasq.q met extensie .conf en daarin dit soort regels: address=/yamaha.vtuner.com/192.168.1.199)
- De Yamaha te vertellen dat hij als DNS server de Raspberry Pi moet gebruiken (in te stellen bij de IP-configuratie)
Dit is VEEL sneller dan vtuner, maar het werkt nog niet erg praktisch. Zo moet je ycast als root laten lopen op je Pi waardoor dat na elke herstart weer handmatig gestart moet worden. Hiervoor moet dus nog iets worden bedacht -> dit is inmiddels opgelost:
- Maak in /lib/systemd/system/ycast.service aan en zet daar onderstaande code in
- Schakel de service in met sudo systemctl enable ycast.service
- Reboot de pi
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| [Unit] Description=YCast service After=network.target StartLimitIntervalSec=0 [Service] Type=simple Restart=always RestartSec=130 ExecStart=/usr/bin/python3 /home/pi/ycast/ycast.py StandardOutput=null StandardError=inherit [Install] WantedBy=multi-user.target |
Voor mij is het een principekwestie. Ik heb geen zin om te betalen voor vtuner en mijn receiver (RX-A2020) is te oud om te updaten naar die nieuwe aanbieder. Maar er is dus een uitweg, al is het wel wat gedoe. Hopelijk maakt de bouwer van ycast het nog wat gebruikersvriendelijker.
Edit: aangepast met procedure om als service te laten draaien
[ Voor 20% gewijzigd door PhilipsFan op 02-04-2020 15:50 ]
@PhilipsFan Mooie oplossing, maar idd niet erg praktisch. Ik draai gewoon Minimserver op mijn Qnap NAS (voor Synology is er vast ook wel iets), heb een m3u bestandje met links naar de verschillende zenders en kan op die manier elke zender op mijn Yamaha afspelen die ik wil. Werkt supereenvoudig,ik hoef niets speciaals in te stellen en ik ben onafhankelijk van de grillen van de fabrikanten van de tuners (ik gebruik dit ook voor de Sony radio, waarvan Sony ook de muziekstreamingdienst de nek om heeft gedraaid).
[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 06-07-2019 11:32 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Gelukkig is men daar al mee bezig geweest : https://docs.pi-hole.net/guides/nginx-configuration/PhilipsFan schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 00:00:
Ik heb het voor elkaar om de Yamaha te laten luisteren naar ycast. Ycast is een python scriptje wat zich voordoet als vtuner.com en de Yamaha dus de gewenste streams voorschotelt. Ik draai ycast op een Raspberry Pi waar al Pihole op draaide. Je moet eigenlijk 4 dingen doen:O ja, je moet je Pihole nog vertellen dat hij niet naar poort 80 moet luisteren, want daar wil ycast graag naar luisteren. Dit kun je aanpassen in de lighttpd.conf.
- Ycast laten draaien (is wat gedoe, je moet Python3 en de yaml package installeren)
- Een configuratie voor ycast maken met de url's van de gewenste streams. Een voorbeeld staat op de site.
- Je DNS server van pihole handmatig wijzigen zodat alle aanroepen naar vtuner.com en yamaha.vtuner.com geredirect worden naar het apparaat waar ycast op draait. Ik heb dit gedaan door de dnsmasq config aan te passen (extra file aanmaken in /etc/dnsmasq.q met extensie .conf en daarin dit soort regels: address=/yamaha.vtuner.com/192.168.1.199)
- De Yamaha te vertellen dat hij als DNS server de Raspberry Pi moet gebruiken (in te stellen bij de IP-configuratie)
Dit is VEEL sneller dan vtuner, maar het werkt nog niet erg praktisch. Zo moet je ycast als root laten lopen op je Pi waardoor dat na elke herstart weer handmatig gestart moet worden. Hiervoor moet dus nog iets worden bedacht. Ycast suggereert zelf om nginx te draaien op je Pi, maar hier denk ik nog over na.
Je zou eens dit kunnen toepassen op het automatisch starten als je geen NginX wilt draaien :Voor mij is het een principekwestie. Ik heb geen zin om te betalen voor vtuner en mijn receiver (RX-A2020) is te oud om te updaten naar die nieuwe aanbieder. Maar er is dus een uitweg, al is het wel wat gedoe. Hopelijk maakt de bouwer van ycast het nog wat gebruikersvriendelijker.
jpgview in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
En dan het cronjob gedeelte een beetje ombouwen voor dat Python gebeuren
De NAS draait op Linux, wellicht als je een PC hebt op Linux?_Brad_ schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:29:
@Andrehj Kan ik Minimserver ook op m'n pc draaien? M'n pc is verbonden met mijn Yamaha. Kun je een voorbeeld van het m3u bestandje posten?
Het M3U bestandje ziet er zo uit en kun je zo lang maken als je wilt:
code:
1
2
3
4
5
| #EXTM3U #EXTINF:-1,Studio Brussel http://icecast.vrtcdn.be/stubru-high.mp3 #EXTINF:-1,Antenne Bayern http://www.antenne.de/webradio/antenne.aac.pls |
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Thx!
M'n pc draait onder Windows. Ik zie dat er een MinimServer is voor Windows.
Ik ken er niets van, dus het zal wat zelfonderricht worden vrees ik.
M'n pc draait onder Windows. Ik zie dat er een MinimServer is voor Windows.
Ik ken er niets van, dus het zal wat zelfonderricht worden vrees ik.
't is een hobby ...
Aargh, terug bij af. Situatie:
Het lijkt er sterk op dat ik terug bij af ben en zal moeten kiezen tussen HDR beeld en HD audio. Immers als ik de Vero rechtstreeks op de TV aansluit is het beeld goed, maar moet het geluid via ARC of een optische kabel terug naar de receiver, dus geen HD audio.
Maar ik wil beide! Weet iemand of dit mogelijk is met een HDMI splitter? Het is tricky, maar er zal toch wel een mogelijkheid zijn?
- RX-A2020
- Vero 4K+
- LG OLED65B6
Het lijkt er sterk op dat ik terug bij af ben en zal moeten kiezen tussen HDR beeld en HD audio. Immers als ik de Vero rechtstreeks op de TV aansluit is het beeld goed, maar moet het geluid via ARC of een optische kabel terug naar de receiver, dus geen HD audio.
Maar ik wil beide! Weet iemand of dit mogelijk is met een HDMI splitter? Het is tricky, maar er zal toch wel een mogelijkheid zijn?
https://www.audioholics.c...ntage-rx-2020-rx-3020-prePhilipsFan schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:03:
Aargh, terug bij af. Situatie:De Vero en LG kunnen beide HDR aan. Als ik de TV rechtstreeks aansluit op de Vero en ik speel een 4K HDR bestand af, krijg ik 4K HDR beeld. Als de Yamaha er tussen zit, krijg ik wel 4K, maar geen HDR. En een veel te donker beeld. Niet naar te kijken. Ik heb 10x alle opties bijlangs gelopen, de firmware van de Yamaha geupdate, maar het lijkt er gewoon op dat de Yamaha geen HDR spreekt en dit dus ook niet kan doorgeven. HDMI opties staan allemaal op 'Direct' en 'Through'.
- RX-A2020
- Vero 4K+
- LG OLED65B6
Dat klopt!
Dat je beeld te donker is kan aan de output instellingen van de TV of de Vero 4K+ liggen i.v.m. Limited vs. Full RGB Range
Ik voorzie een hoop ellende in je toekomst dus ik zou zeggen : Beginnen met sparen voor een nieuwer model!Het lijkt er sterk op dat ik terug bij af ben en zal moeten kiezen tussen HDR beeld en HD audio. Immers als ik de Vero rechtstreeks op de TV aansluit is het beeld goed, maar moet het geluid via ARC of een optische kabel terug naar de receiver, dus geen HD audio.
Nee, het ligt echt aan het ontbreken van de HDR-informatie. Ik heb begrepen dat HDR beeldmateriaal anders wordt gemasterd. De HDR-informatie vertelt vervolgens aan de TV hoe het weergegeven moet worden. Dat klopt ook: als ik de Vero rechtstreeks aansluit op de TV, dan is het beeld prima. De TV geeft dan ook aan dat hij een HDR-signaal ontvangt. Als ik de Yamaha er tussen zet, dan verdwijnt dat symbooltje en blijft alleen 4K over.nero355 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 23:21:
[...]
https://www.audioholics.c...ntage-rx-2020-rx-3020-pre
Dat klopt!
Dat je beeld te donker is kan aan de output instellingen van de TV of de Vero 4K+ liggen i.v.m. Limited vs. Full RGB Range
Mja, dat wil ik dus voorkomen. Die receiver is heel erg fijn, mooi geluid en veel opties. Maar 1 te weinig dus. Ik ga morgen wel even langs bij de Hifi Corner of er een dergelijke splitter bestaat. Het zou toch jammer zijn om een goed werkende receiver om deze reden te vervangen.[...]
Ik voorzie een hoop ellende in je toekomst dus ik zou zeggen : Beginnen met sparen voor een nieuwer model!
Dar gaat niet via HDMI 1.4a : Wikipedia: HDMIPhilipsFan schreef op maandag 8 juli 2019 @ 23:37:
Nee, het ligt echt aan het ontbreken van de HDR-informatie. Ik heb begrepen dat HDR beeldmateriaal anders wordt gemasterd. De HDR-informatie vertelt vervolgens aan de TV hoe het weergegeven moet worden. Dat klopt ook: als ik de Vero rechtstreeks aansluit op de TV, dan is het beeld prima. De TV geeft dan ook aan dat hij een HDR-signaal ontvangt. Als ik de Yamaha er tussen zet, dan verdwijnt dat symbooltje en blijft alleen 4K over.
Dat is iets waar je gewoon niet aan ontkomt als je up-to-date wilt blijven qua nieuwe techniekenMja, dat wil ik dus voorkomen. Die receiver is heel erg fijn, mooi geluid en veel opties. Maar 1 te weinig dus. Ik ga morgen wel even langs bij de Hifi Corner of er een dergelijke splitter bestaat. Het zou toch jammer zijn om een goed werkende receiver om deze reden te vervangen.
Ah, het komt dus door de hdmi versie.. ik loop ook tegen het euvel aan die @PhilipsFan beschrijft.
Ik heb het met de rx 677 met hdmi 2.0 versie je moet dus minimaal 2.0a of b of 2.1 hebben..
Dat word dus sparen voor een nieuwe.
Ik heb het met de rx 677 met hdmi 2.0 versie je moet dus minimaal 2.0a of b of 2.1 hebben..
Ik heb een fritz box met een media server aan boord. Daar heb ik ook een lijstje met mn favouriete streams aangelegd, eigenlijk voor de andere internetradio's die sinds het siliconfrontier/vtuner debacle ook niet meer fatsoenlijk werken. Die kan de Yamaha ook prima afspelen, zei het met iets meer stappen in de app.Andrehj schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:30:
@PhilipsFan Mooie oplossing, maar idd niet erg praktisch. Ik draai gewoon Minimserver op mijn Qnap NAS (voor Synology is er vast ook wel iets), heb een m3u bestandje met links naar de verschillende zenders en kan op die manier elke zender op mijn Yamaha afspelen die ik wil. Werkt supereenvoudig,ik hoef niets speciaals in te stellen en ik ben onafhankelijk van de grillen van de fabrikanten van de tuners (ik gebruik dit ook voor de Sony radio, waarvan Sony ook de muziekstreamingdienst de nek om heeft gedraaid).
(ingang, server, fritz media, web radio, etc)
Wise enough to play the fool
Dat zit blijkbaar nog ingewikkelder in elkaar : https://www.avforums.com/...807/page-21#post-24197403copyer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 05:43:
Ah, het komt dus door de hdmi versie.. ik loop ook tegen het euvel aan die @PhilipsFan beschrijft.
HDMI 1.4a met HDMI 2.0 features!

sjees.. ze hebben gewoon een fysieke hdmi 1.4 'geupgrade' naar een 2.0 met een firmware...nero355 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:46:
[...]
Dat zit blijkbaar nog ingewikkelder in elkaar : https://www.avforums.com/...807/page-21#post-24197403
HDMI 1.4a met HDMI 2.0 features!Heerlijk die HDMI puinhoop!
Ik dacht , nou deze heb 2.0 en is dan klaar voor de toekomst 4k enzo, heb eigenlijk pas een nieuw 4k tv (2 weken geleden) vandaar dat ik het pas nu een beetje ondek.
Naja.. en geen internet radio meer en geen echt 4k met hdr... zoals ik al zei, ff sparen voor een nieuwe dus..
Ik ben bezig met een oplossing. Er bestaan wel degelijk hdmi-splitters, ook voor 4K HDR signalen. Ook bestaan er 'audio extractors' die precies voor dit probleem lijken, ze kopieren het hdmi signaal, 1x ongewijzigd voor naar de TV en 1x met alleen audio en een leeg videosignaal, dat kan naar de receiver. Ik ga vanmiddag bij een Hifi-zaak langs om dit probleem voor te leggen. Mochten ze geen oplossing hebben dan bestel ik zo'n splitter. Ze zijn wel prijzig, 60-100 euro. Maar dat is altijd nog beter dan 1500 euro voor een nieuwe receiver.copyer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 05:43:
Wordt vervolgd...
Mocht je er wat aan hebben :PhilipsFan schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:49:
Ik ben bezig met een oplossing. Er bestaan wel degelijk hdmi-splitters, ook voor 4K HDR signalen. Ook bestaan er 'audio extractors' die precies voor dit probleem lijken, ze kopieren het hdmi signaal, 1x ongewijzigd voor naar de TV en 1x met alleen audio en een leeg videosignaal, dat kan naar de receiver. Ik ga vanmiddag bij een Hifi-zaak langs om dit probleem voor te leggen. Mochten ze geen oplossing hebben dan bestel ik zo'n splitter. Ze zijn wel prijzig, 60-100 euro. Maar dat is altijd nog beter dan 1500 euro voor een nieuwe receiver.
Wordt vervolgd...
- Bweap in "[NVIDIA Shield Console] Ervaringen & Discussie"
- Freeze-Oh in "[NVIDIA Shield Console] Ervaringen & Discussie"
- Putifar in "[NVIDIA Shield Console] Ervaringen & Discussie"
In dat topic kwamen dat soort problemen best wel vaak voor en ik moest er ineens aan denken, maar het zijn wel erg prijzige oplossingen!
Vooral als je bedenkt dat je voor € 199 a € 299 ook gewoon een nieuwe versterker kan kopen die er geen moeite mee heeft als je de juiste aanbieding afwacht
En zoiets is ook niet erg duur om gewoon nu te kopen : pricewatch: Yamaha RX-V385 Zwart
Deze oplossingen zijn allemaal niet geschikt voor HDMI2, HDCP2.2 en HDR. Ik heb inmiddels geleerd dat dat de voorwaarden zijn. En zelfs als je iets hebt gevonden wat aan die voorwaarden voldoet moet je nog maar afwachten of het werkt. Ik heb inmiddels deze geprobeerd. Resultaat: werkt niet. De splitter werkt prima, tot je een HDR video afspeelt. Het beeld blijft (en is ook goed), maar de HDMI verbinding met de versterker wordt verbroken en dan heb je dus geen geluid.nero355 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:08:
[...]
Mocht je er wat aan hebben :
- Bweap in "[NVIDIA Shield Console] Ervaringen & Discussie"
- Freeze-Oh in "[NVIDIA Shield Console] Ervaringen & Discussie"
- Putifar in "[NVIDIA Shield Console] Ervaringen & Discussie"
In dat topic kwamen dat soort problemen best wel vaak voor en ik moest er ineens aan denken, maar het zijn wel erg prijzige oplossingen!
Ik heb inmiddels een alternatief besteld, morgen hopelijk meer.
Een nieuwe versterker blijft altijd een optie natuurlijk, maar in mijn geval ben ik niet klaar voor 300 euro. Ik zou dan een pricewatch: Yamaha RX-A2080 willen, die is vergelijkbaar met wat ik nu heb. Als je naar de prijzen kijkt dan begrijp je waarom ik mijn receiver liever nog even laat staan...Vooral als je bedenkt dat je voor € 199 a € 299 ook gewoon een nieuwe versterker kan kopen die er geen moeite mee heeft als je de juiste aanbieding afwacht
En zoiets is ook niet erg duur om gewoon nu te kopen : pricewatch: Yamaha RX-V385 Zwart
@PhilipsFan Ik heb afgelopen jaar vanwege 't zelfde 'probleem' ook al m'n RX-A820 (die 2 = 2012) de deur gewezen én een RX-A2080 (waar de "8" voor 2018 staat) aangeschaft.
Later was ik, gezien 't gezeur met v-tuner, wel blij dat ik 't apparaat daarvoor al aangeschaft had (én de RX-A820 helaas dus eigenlijk met een, toen nog, toekomstig 'defect' verkocht heb
).
Later was ik, gezien 't gezeur met v-tuner, wel blij dat ik 't apparaat daarvoor al aangeschaft had (én de RX-A820 helaas dus eigenlijk met een, toen nog, toekomstig 'defect' verkocht heb
HET WERKT! Met dit kastje: pricewatch: Marmitek Connect AE24 UHD 2.0 | 4K60 (4:4:4) audio extractor
Simpel en doeltreffend: Vero4K op de input, TV op output 1, receiver op output 2 (audio only). De TV ontvangt een 4K HDR videosignaal en de receiver ontvangt via HDMI een HD-audiosignaal (met als video een zwart scherm), ik heb het getest met DTS-HDMA. Beeld en geluid zijn goed. De TV geeft aan dat hij een 4K HDR BT.2020 signaal krijgt. Ik laat het nog even spelen om te kijken of dat kastje niet onstabiel is ofzo, maar dit lijkt een werkende oplossing, al is het wel aan de prijs.
Simpel en doeltreffend: Vero4K op de input, TV op output 1, receiver op output 2 (audio only). De TV ontvangt een 4K HDR videosignaal en de receiver ontvangt via HDMI een HD-audiosignaal (met als video een zwart scherm), ik heb het getest met DTS-HDMA. Beeld en geluid zijn goed. De TV geeft aan dat hij een 4K HDR BT.2020 signaal krijgt. Ik laat het nog even spelen om te kijken of dat kastje niet onstabiel is ofzo, maar dit lijkt een werkende oplossing, al is het wel aan de prijs.
Ha ik kan me eindelijk melden in dit topic 
Zojuist de R-N602 aangesloten en wàt een verschil met een 40 jaar oude Teac zeg
Heel neutraal en vlak geluid maar erg heldere weergave, veel details
Erg fijn ook om van externe streamert en DAC af te zijn, scheelt weer een boel plek in/op de kast en de mogelijkheid om lossless te streamen is al helemaal geweldig
de app werkt ook perfect, al mag die w.m.b. wel een likje verf gebruiken om hem uit 2004 te halen.
Het enige minpuntje vind ik de afwerking..
Schaar het maar onder de noemer 'zo maken ze ze niet meer', maar de knoppen vooral vallen me echt zwaar tegen, ze zijn plastic en ze hebben allemaal wel speling, geen fijn gevoel om te bedienen, zeker als je bedenkt dat een bluetooth buiznversterkertje van ome Ali van 30 euro een stuk betere draaiknoppen en switches heeft, om nog maar te zwijgen over de zware metalen knoppen op de Teac, die gewoon ouderwets degelijk en hoge kwaliteit zijn, dat viel wel echt ff vies tegen.
Gelukkig zit er een afstandsbediening bij
Zojuist de R-N602 aangesloten en wàt een verschil met een 40 jaar oude Teac zeg
Heel neutraal en vlak geluid maar erg heldere weergave, veel details
Erg fijn ook om van externe streamert en DAC af te zijn, scheelt weer een boel plek in/op de kast en de mogelijkheid om lossless te streamen is al helemaal geweldig

Het enige minpuntje vind ik de afwerking..

Gelukkig zit er een afstandsbediening bij
Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.
Don't get your hopes up. Yammie remotes zijn ruk. Ik ben al met de tweede bezig en ook bij mijn ouders is ie aan het afsterven. Met name de volumeknoppen reageren na een tijdje slecht tot niet meer. Online al een oplossing gevonden, maar toch, het is gewoon knudde dat Yamaha dit niet beter maakt.
Dan is er altijd nog de ap als fallback, hoe minder ik die vreselijke plastic knoppen in de hand hoef te hebben hoe beterSeñor Sjon schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:05:
[...]
Don't get your hopes up. Yammie remotes zijn ruk. Ik ben al met de tweede bezig en ook bij mijn ouders is ie aan het afsterven. Met name de volumeknoppen reageren na een tijdje slecht tot niet meer. Online al een oplossing gevonden, maar toch, het is gewoon knudde dat Yamaha dit niet beter maakt.
Sharing is caring though; wat voor oplossing heb je gevonden? Dan kan ik daar rekening mee houden niet als, maar wanneer de remote het begeeft kennelijk.
1) Via Ali kost dezelfde remote 30 euro (heb een RX-v3900) ipv 100-110 in Europa.
2) Via de app, hoewel het altijd een beetje bewerkelijk is
3) De Ziggo Next kan overweg met het IR-signaal van Yamaha, dus die gebruik ik nu voor volume tot ie weer vergeet dat de receiver is aangesloten en hij hem er weer uitgooit...
3) De Ziggo Next kan overweg met het IR-signaal van Yamaha, dus die gebruik ik nu voor volume tot ie weer vergeet dat de receiver is aangesloten en hij hem er weer uitgooit...
pricewatch: Logitech Harmony 650Señor Sjon schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:11:
1) Via Ali kost dezelfde remote 30 euro (heb een RX-v3900) ipv 100-110 in Europa.
Dat valt mij tegen bij alle versterkers en ik vind het design van de oudere modellen ook veel leuker over het algemeen!Wintervacht schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:00:
Het enige minpuntje vind ik de afwerking..Schaar het maar onder de noemer 'zo maken ze ze niet meer', maar de knoppen vooral vallen me echt zwaar tegen, ze zijn plastic en ze hebben allemaal wel speling, geen fijn gevoel om te bedienen, zeker als je bedenkt dat een bluetooth buiznversterkertje van ome Ali van 30 euro een stuk betere draaiknoppen en switches heeft, om nog maar te zwijgen over de zware metalen knoppen op de Teac, die gewoon ouderwets degelijk en hoge kwaliteit zijn, dat viel wel echt ff vies tegen.
Gelukkig hebben we dit topic nog : Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2
Bij deze is het design wel retro, de afwerking alleen helaas nietnero355 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:52:
[...]
pricewatch: Logitech Harmony 650
[...]
Dat valt mij tegen bij alle versterkers en ik vind het design van de oudere modellen ook veel leuker over het algemeen!
Gelukkig hebben we dit topic nog : Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2
En met de komst van deze Yamaha als vervanger van een Teac uit 1979 moet ik me helaas afmelden bij het vintage topic, ik denk niet dat 25 jaar oude speakers echt 'vintage' zijn

Kwam er pas afgelopen week achter dat vtuner niet meer werkt op Yamaha (RX--481 in mijn geval). Zat erover te denken om die paar dollar te betalen, totdat ik zag dat er een fw update was. Hierna werkt het weer, kan zo gauw niet ontdekken welke service er nu gebruikt. Moest alleen de favorieten opnieuw instellen.
Lijkt nu weer ok te zijn.
Lijkt nu weer ok te zijn.
Hmm, hier ook geprobeerd op rx-v475, maar geen update beschikbaar. En dus ook geen netradio full beschikbaar helaas. Alleen de bookmarks. Ieder ander station verwijst naar vtuner pagina.
De huidige RC's, vanaf de RX-x xx80 serie, zijn serieus een héél stuk beter dan de RC's welke in 't verleden ,tot en met 2017, meegeleverd werdenSeñor Sjon schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:05:
[...]

Er zit tegenwoordig zelfs verlichting in de 'knopjes'
[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 14-07-2019 11:55 ]
Verlichting had ik al jaren in de topmodellen. Nu afwachten of ze langer dan 1-2 jaar het blijven doen bij regelmatig gebruik.
Mijn Yamaha RX-V473 kon tot voor kort nog naar de internetradio bookmarks maar dat werkt tegenwoordig ook niet meer. Gelukkig kan ik weer internet radio luisteren door de radiostations toe te voegen aan mijn DLNA media server (Ubuntu 18.04 LTS met Rygel installed)
Je kunt in rygel.conf zo veel internet radio stations toevoegen als je wilt en gewoon vanaf de Yamaha of zijn telefoon app browsen in de bookmarks en afspelen zoals voorheen met vtuner kon zonder dat het iets kost.
Een voorbeeld van rygel.conf:
[GstLaunch]
enabled=true
launch-items=audiotestsrc;soma;drone
audiotestsrc-title=Audiotestsrc
audiotestsrc-mime=audio/x-wav
audiotestsrc-launch=audiotestsrc ! wavenc
soma-title=SomaFM SpaceStation
soma-mime=audio/mpeg
soma-launch=souphttpsrc iradio-mode=false location=http://ice2.somafm.com/spacestation-128-mp3
drone-title=SomaFM Dronezone
drone-mime=audio/mpeg
drone-launch=souphttpsrc iradio-mode=false location=http://ice2.somafm.com/dronezone-128-mp3
(de eerste sectie geeft een testtoon)
https://github.com/milaq/YCast werkt trouwens ook goed echter ik beschik niet over een DNS server dus dat werkt niet zonder dat ik zelf een DNS server installeer en dat is lastig. YCast simuleert de vtuner website en zet er een eigen website neer waar de Yamaha heen gaat.
Je kunt in rygel.conf zo veel internet radio stations toevoegen als je wilt en gewoon vanaf de Yamaha of zijn telefoon app browsen in de bookmarks en afspelen zoals voorheen met vtuner kon zonder dat het iets kost.
Een voorbeeld van rygel.conf:
[GstLaunch]
enabled=true
launch-items=audiotestsrc;soma;drone
audiotestsrc-title=Audiotestsrc
audiotestsrc-mime=audio/x-wav
audiotestsrc-launch=audiotestsrc ! wavenc
soma-title=SomaFM SpaceStation
soma-mime=audio/mpeg
soma-launch=souphttpsrc iradio-mode=false location=http://ice2.somafm.com/spacestation-128-mp3
drone-title=SomaFM Dronezone
drone-mime=audio/mpeg
drone-launch=souphttpsrc iradio-mode=false location=http://ice2.somafm.com/dronezone-128-mp3
(de eerste sectie geeft een testtoon)
https://github.com/milaq/YCast werkt trouwens ook goed echter ik beschik niet over een DNS server dus dat werkt niet zonder dat ik zelf een DNS server installeer en dat is lastig. YCast simuleert de vtuner website en zet er een eigen website neer waar de Yamaha heen gaat.
[ Voor 1% gewijzigd door MarcusGreen op 01-08-2019 23:02 . Reden: Betere geluidskwaliteit zonder blobs en jitter ]
Sinds dit weekend een Yamaha RX-V485 ( pricewatch: Yamaha RX-V485 Zwart ) aangeschaft als receiver bij mijn B&W setup, maar ik ben helaas redelijk teleurgesteld over de algehele productervaring en de mogelijkheden.
Mijn huidige Denon 1907 receiver is nu vervangen met de V485, voornamelijk met het oog op bluetooth headphone aansluitmogelijkheden en uiteraard multiroom functionaliteit.
De bluetooth headphone (Apple Airpods) aansluiten werkt echter niet met HDMI of andere bronnen, vanwege copyright beperkingen. Weet iemand hoe dit wel werkt? Of zijn er andere bluetooth headphones waarmee dit wel werkt?
Direct Spotify afspelen via de V485 werkt wel tegelijk via Bluetooth en de speakers, maar het volume van de bluetooth is niet apart in te stellen en staat standaard op maximaal volume. Verder is de Spotify "app" (what year is it wat betreft de interface, 1999?) op de Yamaha uiteraard vele malen slechter dan de iPhone + Apple TV 4k combo.
Voordat ik nu moeite en geld ga investeren in multiroom Musiccast ben ik benieuwd naar de ervaringen hier: werkt HDMI geluid wel met multiroom Musiccast speakers? Of verraadt de naam Musiccast het eigenlijk al en is het enkel goed werkzaam met analoge sound only bronnen?
Verder is de Apple TV 4k mijn main media player, maar is de volumeregeling van de V485 van de infrarood afstandsbediening met geen mogelijkheid correct in te stellen op de apple remote. Als het al werkt is volume up/down tegelijkertijd verbonden aan forward/backward spoelen, of kan uitsluitend volume up óf down worden ingesteld maar niet beiden.
Al met al nog weinig tevreden met deze upgrade van m'n Denon 1907 en zie ik eigenlijk geen toegevoegde waarde, maar ik hoor graag als ik iets mis of over het hoofd zie!
Edit: kan een reeds bekend Bluetooth device ook weer worden vergeten/verwijderd? Ik zie dit nergens terug, wat betekent dat Bluetooth helemaal uitgezet moet worden als ik niet wil dat m'n airpods constant verbinden.
Mijn huidige Denon 1907 receiver is nu vervangen met de V485, voornamelijk met het oog op bluetooth headphone aansluitmogelijkheden en uiteraard multiroom functionaliteit.
De bluetooth headphone (Apple Airpods) aansluiten werkt echter niet met HDMI of andere bronnen, vanwege copyright beperkingen. Weet iemand hoe dit wel werkt? Of zijn er andere bluetooth headphones waarmee dit wel werkt?
Direct Spotify afspelen via de V485 werkt wel tegelijk via Bluetooth en de speakers, maar het volume van de bluetooth is niet apart in te stellen en staat standaard op maximaal volume. Verder is de Spotify "app" (what year is it wat betreft de interface, 1999?) op de Yamaha uiteraard vele malen slechter dan de iPhone + Apple TV 4k combo.
Voordat ik nu moeite en geld ga investeren in multiroom Musiccast ben ik benieuwd naar de ervaringen hier: werkt HDMI geluid wel met multiroom Musiccast speakers? Of verraadt de naam Musiccast het eigenlijk al en is het enkel goed werkzaam met analoge sound only bronnen?
Verder is de Apple TV 4k mijn main media player, maar is de volumeregeling van de V485 van de infrarood afstandsbediening met geen mogelijkheid correct in te stellen op de apple remote. Als het al werkt is volume up/down tegelijkertijd verbonden aan forward/backward spoelen, of kan uitsluitend volume up óf down worden ingesteld maar niet beiden.
Al met al nog weinig tevreden met deze upgrade van m'n Denon 1907 en zie ik eigenlijk geen toegevoegde waarde, maar ik hoor graag als ik iets mis of over het hoofd zie!
Edit: kan een reeds bekend Bluetooth device ook weer worden vergeten/verwijderd? Ik zie dit nergens terug, wat betekent dat Bluetooth helemaal uitgezet moet worden als ik niet wil dat m'n airpods constant verbinden.
[ Voor 13% gewijzigd door Matthijs op 31-07-2019 16:10 ]
Een eigen DNS Server is zo opgezet met Pi-Hole : https://pi-hole.netMarcusGreen schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 01:54:
De DNS Records beheer je dan via de /etc/hosts file in het Linux OS en that's it!
Gewoon een Logitech Harmony Remote kopen die compatible is met al je apparaten en gaan met die banaan!Matthijs schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:04:
Dank voor de suggestie, ik heb m'n Logitech Harmony Ultimate One weer een oprechte kans gegeven na deze diep achter uit een kast te hebben gevist. Helaas is het nog steeds een inferieur product in mijn ogen. Leuk concept, maar het heeft veel te grote vertragingen (bijna een seconde bij het bedienen van de Apple TV), is tergend langzaam, uiteraard geen voice commands (Apple TV en Ziggo Mediabox Next) en niet goed schakelende activiteiten (ook na instellen van vertragingen in de sequences worden de apparaten niet op de juiste manier ingeschakeld/omgeschakeld).nero355 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:39:
[...]
[...]
Gewoon een Logitech Harmony Remote kopen die compatible is met al je apparaten en gaan met die banaan!![]()
Sinds een tijdje heb ik een vaag probleem met mijn RX-A850:
Geluid van tv loopt via HDMI ARC, heeft jaren probleemloos gewerkt. Nu reageert volume af en toe niet, of is er helemaal geen geluid. Andere kabels geprobeerd, andere poorten, maar enige dat helpt is de stekker uit de A850 en terug er in. Een normale powercycle helpt niet. Lijkt dus alsof er iets crasht softwarematig.
Iemand die dit bekend voorkomt?
Geluid van tv loopt via HDMI ARC, heeft jaren probleemloos gewerkt. Nu reageert volume af en toe niet, of is er helemaal geen geluid. Andere kabels geprobeerd, andere poorten, maar enige dat helpt is de stekker uit de A850 en terug er in. Een normale powercycle helpt niet. Lijkt dus alsof er iets crasht softwarematig.
Iemand die dit bekend voorkomt?
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ondertussen is dit het topmodel : pricewatch: Logitech Harmony EliteMatthijs schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:21:
Dank voor de suggestie, ik heb m'n Logitech Harmony Ultimate One weer een oprechte kans gegeven na deze diep achter uit een kast te hebben gevist. Helaas is het nog steeds een inferieur product in mijn ogen. Leuk concept, maar het heeft veel te grote vertragingen (bijna een seconde bij het bedienen van de Apple TV), is tergend langzaam, uiteraard geen voice commands (Apple TV en Ziggo Mediabox Next) en niet goed schakelende activiteiten (ook na instellen van vertragingen in de sequences worden de apparaten niet op de juiste manier ingeschakeld/omgeschakeld).
Daar kan je vast wel het een en ander mee oplossen, maar heel eerlijk gezegd denk ik dat het waarschijnlijk een kwestie is van de huidige Harmony goed finetunen, desnoods met de hulp van hun Support afdeling
En neem ook effe een kijkje in [AB] Logitech Harmony Advanced Universal Remotes [deel 3]
Sinds gisteren dit probleem. RX-V677 receiver. Iemand idee waarom dit nu ineens zo is? Tot gisteren zonder problemen geluisterd.wimmel_1 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:05:
https://usa.yamaha.com/su...-access-issues/index.html
Aan de kant van vTuner is de stekker er uit getrokken nadat Yamaha daar al sinds Maart 2018 niet meer als gelieerd partner op de website vermeldt stond. Misschien dat Yamaha middels een firmware update het ingebakken url om kan zetten naar een andere aanbieder?
Ik heb m'n RX-A820 uit 2012 toevallig net een paar weken geleden aan de kant geschoven en vervangen voor een RX-A1080. De RX-A1080 maakt voor NetRadio gebruik van een andere streamning dienst maar ik weet zo nog niet welke (TuneIn?). Zal van het weekend wel eens even gaan kijken middels Wireshark... Maar dat lost het probleem met de "oude" vTuner devices natuurlijk niet op.
Ik had op 16 Oktober ook al zo'n zelfde issue : wimmel_1 in "Het Yamaha Receiver ervaringen/discussie Topic"
Antwoord soort van gevonden. V677 ook niet meer werkzaam met vtuner?copyer schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:11:
Ah, voor mijn rx 677 komt geen ondersteuning. Als vtuner er denkt ermee te gaan stoppen hebben we dus een dikke middel vinger omhoog..
[ Voor 11% gewijzigd door RevQ op 07-08-2019 20:22 ]
Ik geloof dat je oude favorieten t doen maar geen nieuwe kan toevoegen, je kan proberen wat PhilipsFan gedaan heeft of 3 euro overmaken.
Ben zelf voor een nieuwe receiver gegaan (Denon x3500h) want ook een nieuwe tv (LG 55c8) , de 677 kon geen HDR doorgeven..
Ben zelf voor een nieuwe receiver gegaan (Denon x3500h) want ook een nieuwe tv (LG 55c8) , de 677 kon geen HDR doorgeven..
RevQ schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 20:15:
[...]
Sinds gisteren dit probleem. RX-V677 receiver. Iemand idee waarom dit nu ineens zo is? Tot gisteren zonder problemen geluisterd.
[...]
Antwoord soort van gevonden. V677 ook niet meer werkzaam met vtuner?
PhilipsFan schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 00:00:
Ik heb het voor elkaar om de Yamaha te laten luisteren naar ycast. Ycast is een python scriptje wat zich voordoet als vtuner.com en de Yamaha dus de gewenste streams voorschotelt. Ik draai ycast op een Raspberry Pi waar al Pihole op draaide. Je moet eigenlijk 4 dingen doen:O ja, je moet je Pihole nog vertellen dat hij niet naar poort 80 moet luisteren, want daar wil ycast graag naar luisteren. Dit kun je aanpassen in de lighttpd.conf.
- Ycast laten draaien (is wat gedoe, je moet Python3 en de yaml package installeren)
- Een configuratie voor ycast maken met de url's van de gewenste streams. Een voorbeeld staat op de site.
Dit is VEEL sneller dan vtuner, maar het werkt nog niet erg praktisch. Zo moet je ycast als root laten lopen op je Pi waardoor dat na elke herstart weer handmatig gestart moet worden. Hiervoor moet dus nog iets worden bedacht. Ycast suggereert zelf om nginx te draaien op je Pi, maar hier denk ik nog over na.
m.b.t. het vTuner verhaal: Dit is (bij mij althans) nu opgelost op m'n RX AS710D. Via een firmware update* die overigens niet gepusht werd maar die ik handmatig moest fetchen kan ik weer als vanouds internetradio luisteren via airable. M'n receiver is gewoon via een netwerkkabel aan m'n netwerk en het internet verbonden dus wel vreemd dat de update nooit gepusht is.
Ja, na het doorvoeren van de update zijn je favorieten weg dus die moet je even opnieuw zoeken en vastleggen, maar daarna kan je weer als vanouds luisteren.
Enige nadeel is nog steeds (en was in de oude situatie ook al) dat je niet zonder TV kan switchen tussen je favorieten. Ik zou verwachten dat je gewoon op de ab preset+/- door je presets kan bladeren, maar dat is dus niet zo.
---
Andere vraag waarop ik het antwoord nog niet gevonden heb: ik heb mijn receiver als 2.1 opstelling aangesloten. Mijn subwoofer is een actieve en heb ik niet altijd aanstaan (meestal niet eigenlijk). In m'n huidige settings stuurt m'n receiver daar tóch altijd signaal naartoe.
Om dat te omzeilen kies ik dan voor de "Pure Direct" mode, die het signaal gewoon 1:1 van de bron doorstuurt naar de linker,- en rechterspeaker.
Bijgevolg van deze optie is dat ook het scherm van de reciver uitgaat en je dus niet meer "ziet" waar je naar luistert en ook geen visual feedback krijgt over het volumeniveau**
Is het mogelijk om de Pure Direct optie aan te hebben, maar ook het scherm aan te laten?
*De update geldt overigens maar voor een select aantal modellen, dus ik weet niet hoe dat bij de oudere receivers zit...
**ja uiteraard kan je ook gewoon je oren gebruiken om het volumeniveau te bepalen, maar mijn half autistsiche ik kan het niet hebben dat het volumeniveau op een oneven getal, of erger nog, op een -,5 niveau staat.
Ja, na het doorvoeren van de update zijn je favorieten weg dus die moet je even opnieuw zoeken en vastleggen, maar daarna kan je weer als vanouds luisteren.
Enige nadeel is nog steeds (en was in de oude situatie ook al) dat je niet zonder TV kan switchen tussen je favorieten. Ik zou verwachten dat je gewoon op de ab preset+/- door je presets kan bladeren, maar dat is dus niet zo.
---
Andere vraag waarop ik het antwoord nog niet gevonden heb: ik heb mijn receiver als 2.1 opstelling aangesloten. Mijn subwoofer is een actieve en heb ik niet altijd aanstaan (meestal niet eigenlijk). In m'n huidige settings stuurt m'n receiver daar tóch altijd signaal naartoe.
Om dat te omzeilen kies ik dan voor de "Pure Direct" mode, die het signaal gewoon 1:1 van de bron doorstuurt naar de linker,- en rechterspeaker.
Bijgevolg van deze optie is dat ook het scherm van de reciver uitgaat en je dus niet meer "ziet" waar je naar luistert en ook geen visual feedback krijgt over het volumeniveau**
Is het mogelijk om de Pure Direct optie aan te hebben, maar ook het scherm aan te laten?
*De update geldt overigens maar voor een select aantal modellen, dus ik weet niet hoe dat bij de oudere receivers zit...
**ja uiteraard kan je ook gewoon je oren gebruiken om het volumeniveau te bepalen, maar mijn half autistsiche ik kan het niet hebben dat het volumeniveau op een oneven getal, of erger nog, op een -,5 niveau staat.
[ Voor 3% gewijzigd door Gitarist op 10-09-2019 12:22 ]
Ja ik heb Pure Direct en Straight. Pure Direct zet alle interne componenten uit om zo min mogelijk verstoring te hebben (zoals het scherm), Straight is letterlijk het signaal wat binnenkomt weer naar buiten (2 channel in is 2 channel uit)Gitarist schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:20:
m.b.t. het vTuner verhaal: Dit is (bij mij althans) nu opgelost op m'n RX AS710D. Via een firmware update* die overigens niet gepusht werd maar die ik handmatig moest fetchen kan ik weer als vanouds internetradio luisteren via airable. M'n receiver is gewoon via een netwerkkabel aan m'n netwerk en het internet verbonden dus wel vreemd dat de update nooit gepusht is.
---

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
@Gitarist Heb je Extra Bass misschien aan staan?
"When you grow up your heart dies"
Hmm ik zal eens kijken of ik ook een "Straight" functie heb.Tijntje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:13:
[...]
Ja ik heb Pure Direct en Straight. Pure Direct zet alle interne componenten uit om zo min mogelijk verstoring te hebben (zoals het scherm), Straight is letterlijk het signaal wat binnenkomt weer naar buiten (2 channel in is 2 channel uit)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@sjaool Nee, staat uit. Maar dat heeft dan ook niet per sé een relatie tot mijn vraag die eigenlijk over het schermpje ging (ik wil eigenlijk de "pure direct" (of "straight") functie aan hebben, en dat het schermpje ook aanblijft)
@Gitarist Het schermpje zal altijd uitgaan in die stand. Daar kun je niks aan veranderen. Het zou misschien via software kunnen maar dat zou je Yamaha moeten vragen.
De Extra Bass functie zorgt er naar mijn mening trouwens voor dat de subwoofer naast de front speaker functioneert vandaar mijn suggestie.
De Extra Bass functie zorgt er naar mijn mening trouwens voor dat de subwoofer naast de front speaker functioneert vandaar mijn suggestie.
Dat is jammersjaool schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:34:
@Gitarist Het schermpje zal altijd uitgaan in die stand. Daar kun je niks aan veranderen. Het zou misschien via software kunnen maar dat zou je Yamaha moeten vragen.
Nee, in dit geval heb ik ingesteld dat mijn "normale" set-up uit twee frontspeakers + een actieve subwoofer bestaat. De normale stand is dus dat het naar alles naar deze speakers wordt gestuurd. Maar als ik bijvoorbeeld de hele dag de radio aan heb staan, dan laat ik de subwoofer uit (want dat biedt voor dat soort luisterwerk geen toegevoegde waarde). Er zit natuurlijk een ingebouwde x-over in, dus dan gaat het laag nergens naartoe. Dus dan wil ik dat dan ál het signaal naar m'n L+R speaker gaat.De Extra Bass functie zorgt er naar mijn mening trouwens voor dat de subwoofer naast de front speaker functioneert vandaar mijn suggestie.
Natuurlijk kan ik instellen in de settings dat de receiver dan geen signaal naar de (uit-staande) sub stuurt, maar dat kan sneller door op "pure direct" te drukken.
@Gitarist Ik heb een Marantz NR1609 als opvolger van een Yamaha RX-V577 en daar blijft in een van de standen het schermpje wel aan. Daar gaat het schermpje volgens mij alleen uit in de Pure Direct stand.
Btw qua vermogen is de Marantz wel minder dan de Yamaha maar in dagelijks gebruik merk ik er weinig van. Qua dynamiek vindt ik de Marantz wel beter.
Btw qua vermogen is de Marantz wel minder dan de Yamaha maar in dagelijks gebruik merk ik er weinig van. Qua dynamiek vindt ik de Marantz wel beter.
Marantz/Denon - Direct Mode = Yamaha - Straight Modesjaool schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:11:
@Gitarist Ik heb een Marantz NR1609 als opvolger van een Yamaha RX-V577 en daar blijft in een van de standen het schermpje wel aan. Daar gaat het schermpje volgens mij alleen uit in de Pure Direct stand.
Marantz/Denon - Pure Direct Mode = Yamaha - Pure Direct Mode
Dus... vandaar!
Dan moet je Pure Direct uitzetten en Straight aanzetten. Dat doet exact wat je beschrijftGitarist schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:31:
[...]
Hmm ik zal eens kijken of ik ook een "Straight" functie heb.
@sjaool Nee, staat uit. Maar dat heeft dan ook niet per sé een relatie tot mijn vraag die eigenlijk over het schermpje ging (ik wil eigenlijk de "pure direct" (of "straight") functie aan hebben, en dat het schermpje ook aanblijft)
Ik heb sinds gisteren ineens iets vreemds bij mijn RX-A2060 receiver. Ik luister veel naar internet radio en ik heb ook de nodige favorieten. Tot gisterenmiddag dan, ik zag dat er een paar waren verwenen. Een paar uur later zag ik dat er nog een paar weg waren. De zenders zijn zelf niet verdwenen, via History kon je de stations nog zien staan en waren ze te beluisteren. Een deel daarvan had ik gelijk maar weer aan mijn favorieten toegevoegd. Het was te laat om nog verder uit te zoeken wat er speelt, dus deze ochtend ga ik verder met dit probleem, zijn er weer een aantal favorieten weg. Sterker nog, behalve de zenders die ik gisterenavond terug heb toegevoegd, is alles nu verdwenen!
Heeft iemand anders dit ook? Dit gaat om een geupdate receiver met TuneIn.
Heeft iemand anders dit ook? Dit gaat om een geupdate receiver met TuneIn.
[ Voor 3% gewijzigd door yodeluxe op 04-10-2019 08:15 ]
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Ik merkte gisteravond ook dat er 7 van de 10 favorieten verdwenen waren. Weer een paar toegevoegd, tot nu toe staan ze er nog steeds in.
Even een vraagje over mediastreamen. Ik heb een Yamaha CRX N470D die met Musiccast de content van mijn Ubuntu server streamt omdat ik daar een Plexmedia server op heb staan. Overigens laat de Musiccast ook nog mijn Ziggo router en de TPLink access point zien als bronnen. So far so good (behalve dan het geetter met Musiccast configureren over een draadloos netwerk, maar met bekabeld gaat het goed).
Nu denk ik er over een RX V6xx (moet nog uitzoeken welke) te kopen. Maar daar staat geen DLNA certificatie (meer) bij. Zelfde zag ik bij Onkyo, nieuwe modellen hebben het alleen over Windows Media Player12 streamen. Weet iemand of de RX V6xx via Musiccast toch gewoon die Plexmedia bron kan kiezen? Ik ga echt geen 24x7 Windows server opbouwen.
Nu denk ik er over een RX V6xx (moet nog uitzoeken welke) te kopen. Maar daar staat geen DLNA certificatie (meer) bij. Zelfde zag ik bij Onkyo, nieuwe modellen hebben het alleen over Windows Media Player12 streamen. Weet iemand of de RX V6xx via Musiccast toch gewoon die Plexmedia bron kan kiezen? Ik ga echt geen 24x7 Windows server opbouwen.
Voor de liefhebbers van internetradio en slachtoffers van vtuner:
Voor veel yamaha en onkyo receivers is de oplossing: ycast van Milaq (github)
Heb ycast op een raspi 2 draaien en alles werkt weer als vanoids.
Enige is dat je bookmarks handmatig moet maken in een .yml bestand
Maar via een andere website zijn megaveel radiostations weer op de receiver te beluisteren!
Er wordt nog steeds gesleuteld aan het programma door Milaq, dus de moeite om te bekijken!
Zofman
Maar via een andere website zijn megaveel radiostations weer op de receiver te beluisteren!
Er wordt nog steeds gesleuteld aan het programma door Milaq, dus de moeite om te bekijken!
Zofman
Dat zal best werken, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar Minimserver op een (Qnap) NAS. Alleen een .m3u bestandje met llinks aan Minimserver voeren is al genoeg als configuratie. Eenvoudiger gaat niet.
Hmm... dat heb ik eerder gezien :zofman schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:31:
Voor de liefhebbers van internetradio en slachtoffers van vtuner:
code:
1
| https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1478997?data[filter_keywords]=ycast |
Is ook niet nieuw, maar funktionaliteit neemt toe.
En als je toch ergens een oude pi hebt draaien....
En als je toch ergens een oude pi hebt draaien....
Verwijderd
Goed dat je zo veel tijd besteed aan onderzoek en het met ons deelt 👍🏻daan6969 schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:01:
Ik heb vandaag weer hetzelfde gedaan als gisteren en eergisteren, en toch kom ik weer tot dezelfde conclusie, en ik blijf bij mijn verhaal dat als je de SurroundSpeakers in het menu uitzet je dat in hele fijne details in je FrontSpeakers gaat horen. Maar dat kan je alleen maar waarnemen in de stukken van de muziek waar extreem Surround is in verwerkt. En Straight is niet Straight, maar PURE-DIRECT wel. En daar doe ik niks mee want in die stand staat de versterker nooit.
Op de het YouTube kanaal van Audioholics word altijd benadrukt dat je de receiver op 8 ohm moet laten staan, ook bij 4 ohm speakers. Heb je ook uitgeprobeerd wat dan het effect op geluidskwaliteit is? En is er dan nog verschil waar te nemen tussen jouw receivers?
Lof voor degene die een eigen oplossing zoeken. Yamaha laat zijn (trouwe) klanten in de steek. Immers met een kleine verwijzing naar een ander database is het probleem opgelost. Maar dat doet Yamaha niet, zij leggen de oorzaak bij een ander. Ze zouden ook zelf of via een community kunnen linken.
Geen service van Yamaha betekent geen Yamaha meer te kopen!
Geen service van Yamaha betekent geen Yamaha meer te kopen!
We zijn weer een paar weken verder, maar wil toch nog even inhaken op de Pure Direct / Straight discussie.Tijntje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 18:40:
[...]
Dan moet je Pure Direct uitzetten en Straight aanzetten. Dat doet exact wat je beschrijft
Wat is het geval?
Heb sinds ruim een jaar een nieuwe Yamaha AV receiver RX-A880.
Was tot op heden ruim tevreden met het apparaat, maar begin nu wat terug te krabbelen.
Receiver staat opgesteld in 5.1 opstelling en maak gebruik van de (bedrade) zone 2 aansluitingen (extra SP2) in de slaapkamer.
Verder is de receiver ook ingesteld als Musiccast server om zo alle bronmateriaal weer te geven op een WX-010 speaker in de badkamer en een WXAD-10 aangesloten op mijn oude (NAD) AV receiver in mijn kantoor/hobbyruimte. Hiermee kunnen we in ons appartement overal dezelfde muziek horen, ook met openstaande deuren zonder delays als je van de ene ruimte naar de andere loopt.
Op deze manier staat er nagenoeg de hele dag wel muziek aan, is het niet van Spotify dan wel van NetRadio of een andere bron.
Om zone 2 te kunnen gebruiken kun je alle inputbronnen gebruiken die aangesloten zijn zoals CD, phono, tuner, DAB, Spotify en ook Server als je vanaf je eigen PC of zelfs NAS muziek wilt afspelen, echter wordt die uitgeschakeld als je de Pure Direct knop indrukt.
Had vorige vorige week een aantal van mijn eigen CD's digitaal in WAV opgeslagen op mijn PC m.b.v. EAC, en dacht de avond erna eens even lekker te gaan luisteren naar een paar van die CD's.
Omdat ik hierbij toch alleen maar in de woonkamer was, maar eens op die Pure Direct knop gedrukt om te zien hoe de kwaliteit van mijn gedigitaliseerde over kwam via de Fronts.
Nou, toen ging er even een kleine schok door me heen
Maar ja toen....alle instellingen en settingen nagelopen om te zien waarom dit verschil nu zo veroorzaakt wordt, maar ook waarom was me dit eerder niet opgevallen?
De settingen blijken dus allemaal gewoon goed te staan, welke bron je ook gebruikt, extra drukken op "straight" om er ook zeker van te zijn dat hij ook straight staat.

andere settingen die mogelijk van invloed kunnen zijn...
Extra bass? Uit.
Enhancer? Uit
Adaptive DRC? Uit
Treble? Mid
Bass? Mid
YPOA? Uit
Voor mijn gevoel staat alles goed, en toch elke keer als weer Pure Direct inschakelen weer dat mooie open en heldere geluid, en elke keer weer een deceptie bij uitschakelen ervan.
Was ervan overtuigd dat ik best een goede weergave had gevonden en daar ook naar luisterde de hele tijd, maar blijkt dus niet zo te zijn.
Ja..het apparaat kan het wel, vanaf welke bron dan ook (CD via CD speler of de WAV via de PC en netwerk maakt niks uit), maar het is de signaal processing in de receiver die dus de boosdoener is en voor mijn gevoel heel veel onderpresteert.
Voor alle meer kanaalsbronnen is het geen issue, daar heb je de signaal processing gewoon nodig en valt het niet zo op, maar voor alle stereo bronnen, naast CD en Audio WAV vanaf de PC, dus ook gewoon netradio of DAB/FM, ben ik op dit moment niet echt tevreden over de weergave van mijn Yamaha.
2 kanaals bronnen zijn gewoon stereo, dat moet een soort by-pass van de signal processing zijn als je daar "opdracht" voor geeft door de straight instelling.
Had echt niet zo'n groot verschil verwacht tussen de straight weergave en de Pure Direct.
Heb geen vergelijkings meteriaal, maar wel is er onlangs nieuwe firmware geïnstalleerd op de A880. Of dit nou de oorzaak is dat ik het verschil eerder niet heb gehoord....?
Op mijn rx-v475 is de pure direct stand ook de meest heldere. Er wordt gewoon veel overgeslagen in de verwerking. En iedere verwerking geeft nou eenmaal wat verliezen of weerstand.
Is de normale verwerking dan slecht? Nee, Zie het als extra mogelijkheden náást pure direct.
Want daar blinkt yamaha in uit; veel mogelijkheden. En óók de zeer zuivere pure direct stand.
Topklasse versterkers van vele malen duurder klinken wellicht beter, maar zijn dan vaak ook beperkt tot een "pure direct" domweg omdat ze zo min mogelijk truken uithalen.
Is de normale verwerking dan slecht? Nee, Zie het als extra mogelijkheden náást pure direct.
Want daar blinkt yamaha in uit; veel mogelijkheden. En óók de zeer zuivere pure direct stand.
Topklasse versterkers van vele malen duurder klinken wellicht beter, maar zijn dan vaak ook beperkt tot een "pure direct" domweg omdat ze zo min mogelijk truken uithalen.
Ok, ik moet eerlijk bekennen dat ik momenteel vrij antiek spul heb staan in de woonkamer en ik loop nu wat tegen de beperkingen aan. Helaas is mijn kennis ook achtergebleven in dat tijdperk. Ik heb een oude mediaspeler, een oudere tv (10 jaar oude 42") en een heel erg oude receiver die ik nog in het gulden(!)tijdperk heb gekocht, maar al wel DTS audio aankon.
Helaas heb ik nu af en toe haperende film en kennelijk eet mijn receiver de DDP audio van tegenwoordig niet.
Ik zie nu dat receivers ook met beeld overweg kunnen. Betekent dat, dat bijvoorbeeld de Yamaha RX-V485, de rol van mediaspeler over kan nemen en een .mkv bestand van mijn computer kan streamen met DDP 5.1 audio?
(En aangezien 4K pass-through een optie is is dit ook al voorbereid op een nieuwe tv)
Of is een nieuwe mediaspeler ook nodig?
Beetje suffe vragen misschien, maar ik kan het zo niet terugvinden.
Helaas heb ik nu af en toe haperende film en kennelijk eet mijn receiver de DDP audio van tegenwoordig niet.
Ik zie nu dat receivers ook met beeld overweg kunnen. Betekent dat, dat bijvoorbeeld de Yamaha RX-V485, de rol van mediaspeler over kan nemen en een .mkv bestand van mijn computer kan streamen met DDP 5.1 audio?
(En aangezien 4K pass-through een optie is is dit ook al voorbereid op een nieuwe tv)
@SRB12 Streamen kan een receiver niet je kan de pc met HDMI kabel verbinden of een mediaspeler ertussen zetten.
4k Hdr kunnen niet alle mediaplayers, de nieuwe shield kan het wel allemaal geloof ik.
HDMI zit beeld en geluid in de receiver plukt het geluid eruit en stuurt het beeld door naar de tv.
Je kan ook een nieuwe mediaplayer op een nieuwe tv aansluiten, en het geluid van de tv terug naar je oude receiver denk ik.
Het kan dan geen hd audio zijn dat heeft HDMI nodig maar dat zit toch enkel op blu rays of grote mediabestanden.
4k Hdr kunnen niet alle mediaplayers, de nieuwe shield kan het wel allemaal geloof ik.
HDMI zit beeld en geluid in de receiver plukt het geluid eruit en stuurt het beeld door naar de tv.
Je kan ook een nieuwe mediaplayer op een nieuwe tv aansluiten, en het geluid van de tv terug naar je oude receiver denk ik.
Het kan dan geen hd audio zijn dat heeft HDMI nodig maar dat zit toch enkel op blu rays of grote mediabestanden.
[ Voor 46% gewijzigd door Goofy1978 op 10-12-2019 20:00 ]
Ah ok. Ik heb nu een oude Eminent mediaspeler met optische kabel out naar mijn receiver en een oudere HDMI kabel voor beeld naar de TV. Ik hoopte dat een nieuwe receiver, die ook LAN aansluiting heeft, de taak van de mediaspeler kon overnemen. Blijkbaar niet 
Een nieuwe mediaspeler is dan dus wel nodig, maar dan heb ik denk ik nog steeds geen 5.1 geluid bij nieuwe films omdat DDP kennelijk niet backwards compatible is.
Maar even kijken wat we gaan doen.
Een nieuwe mediaspeler is dan dus wel nodig, maar dan heb ik denk ik nog steeds geen 5.1 geluid bij nieuwe films omdat DDP kennelijk niet backwards compatible is.
Maar even kijken wat we gaan doen.
Ik heb een vraag over de aansluiting mogelijkheden van de draadloze speakers aan de Yamaha RX-V685.
Op de Yamaha site lees ik dat er bijvoorbeeld twee MusicCast 20 draadloze speakers op de receiver aangesloten kunnen worden. Alleen vind ik het niet echt duidelijk of deze dan als surround (zij) speakers gebruikt worden of echt als achter speakers,
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Graag zou ik willen weten of je deze optie in een 7.1 opstelling kunt gebruiken waarbij ik de MusicCast 20 als achter speakers zou willen gebruiken.
Alle andere speakers kan ik bedraad aanleggen, en de twee achter speakers dan draadloos.
Alvast bedankt
Op de Yamaha site lees ik dat er bijvoorbeeld twee MusicCast 20 draadloze speakers op de receiver aangesloten kunnen worden. Alleen vind ik het niet echt duidelijk of deze dan als surround (zij) speakers gebruikt worden of echt als achter speakers,
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Graag zou ik willen weten of je deze optie in een 7.1 opstelling kunt gebruiken waarbij ik de MusicCast 20 als achter speakers zou willen gebruiken.
Alle andere speakers kan ik bedraad aanleggen, en de twee achter speakers dan draadloos.
Alvast bedankt
Ze hebben flyer erover:
https://nl.yamaha.com/fil...5_MCSS_Flyer_multi_B0.pdf
https://nl.yamaha.com/fil...5_MCSS_Flyer_multi_B0.pdf
Dank je, had hem al gezien maar toch nog twijfels.
Nu ik hem nog eens goed bekijk werken de draadloze luidsprekers alleen in een 5.1 configuratie en niet in 7.1 opstelling.
DDPSRB12 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:30:
En het haperen zal eerder door gebrek aan H.265 ondersteuning komen denk ik ?!
Wat heb je nu PRECIES staan ??
Een dergelijke setup wil je liever niet, want :Ik zie nu dat receivers ook met beeld overweg kunnen. Betekent dat, dat bijvoorbeeld de Yamaha RX-V485, de rol van mediaspeler over kan nemen en een .mkv bestand van mijn computer kan streamen met DDP 5.1 audio?
- Beperkte ondersteuning van formaten door de versterkers en bovendien vaak alleen voor Audio bedoeld.
- Je belandt dan in een wereld vol met DLNA ellende en brakke chipsets!

Wat je wel wil is een losse mediaspeler, zoals de :
- Vero 4K+
- nVidia Shield TV Pro 2019
- Één van de Xiaomi Mi Box modellen, weet effe niet welke de meest recente is.
- Er is ook nog een nieuwer Eminent model, maar daar lees ik net zoveel positieve als negatieve dingen over dus geen idee of dat echt wat is...
- Of gewoon een DIY HTPC natuurlijk!
Daarbij een recente Yamaha versterker en natuurlijk ook een recente OLED TV
Vervolgens is het van :
Mediapseler <-HDMI touwtje-> Versterker <-HDMI touwtje-> TV
En gaan met die banaan!
Ja ik heb geen update meer gegeven, maar inmiddels de Vero 4k+ aangeschaft.
DDP is Dolby Digital Plus, de opvolger van gewone Dolby Digital, maar mijn JVC versterker uit de jaren 90 kan daar niet mee overweg. Het haperen van de video lijkt overigens te komen van de pc in de woonkamer. Dat is een hele oude, als ik stream van een andere pc is er geen probleem. Dus een beetje onterechte beschuldiging geweest.
Nu met de Vero en streamend van de nieuwere pc gaat het weer prima. Met passthrough weer netjes 5.1.
Nu inderdaad kijkend voor een 65" OLED tv.
DDP is Dolby Digital Plus, de opvolger van gewone Dolby Digital, maar mijn JVC versterker uit de jaren 90 kan daar niet mee overweg. Het haperen van de video lijkt overigens te komen van de pc in de woonkamer. Dat is een hele oude, als ik stream van een andere pc is er geen probleem. Dus een beetje onterechte beschuldiging geweest.
Nu met de Vero en streamend van de nieuwere pc gaat het weer prima. Met passthrough weer netjes 5.1.
Nu inderdaad kijkend voor een 65" OLED tv.
Ik heb de RX-A880, deze is met DAB echter is de standaard antenne erg slecht.
Weet iemand of je daar gewoon een andere DAB antenne aan kan hangen?
Zoiets als deze bijvoorbeeld.
https://www.allekabels.nl...-antenne-zelfklevend.html
Dat is een 50 Ohm antenne voor een autoradio (met een SMB plug). Dat past dus niet.Tijntje schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:30:
Ik heb de RX-A880, deze is met DAB echter is de standaard antenne erg slecht.
Tip: Knutsel zelf een verticale gepolariseerde 200 MHz dipoolantenne van een stuk 75 Ohm coax-kabel en kijk of dat goed werkt (dat heb ik gedaan). Mocht dat niet werken, dan zou ik een buitenantenne kopen. Is ook afhankelijk van hoe je huis geïsoleerd is. (Als dat van die isolatie is met alu folie, werkt heb binnen sowieso niet best).
Tip voor een buitenantenne. (Wel verticaal monteren, want DAB radiozenders zijn allemaal verticaal gepolariseerd).
Dank je wel. Heb je wat meer info hoe ik die in elkaar knutsel?Andrehj schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:03:
[...]
Dat is een 50 Ohm antenne voor een autoradio (met een SMB plug). Dat past dus niet.
Tip: Knutsel zelf een verticale gepolariseerde 200 MHz dipoolantenne van een stuk 75 Ohm coax-kabel en kijk of dat goed werkt (dat heb ik gedaan). Mocht dat niet werken, dan zou ik een buitenantenne kopen. Is ook afhankelijk van hoe je huis geïsoleerd is. (Als dat van die isolatie is met alu folie, werkt heb binnen sowieso niet best).
Tip voor een buitenantenne. (Wel verticaal monteren, want DAB radiozenders zijn allemaal verticaal gepolariseerd).
Ik heb gewoon de afscherming over een lengte van een kwart labda (zo'n 40 cm voor DAB) weggehaald en naar beneden over het snoer teruggevouwen.Tijntje schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:28:
[...]
Dank je wel. Heb je wat meer info hoe ik die in elkaar knutsel?
Werkt prima (in ons jaren 70 huis) voor de standaard zenders.
Kan iemand wat wijsheid delen- ik heb jaren 70 Yamaha CR620 met stekker met randaarde maar ik heb geen geaard stopcontact. Kan dat zorgen voor ruis/brommen?
Zo eentje dus, zo mooi.
Zo eentje dus, zo mooi.

[ Voor 5% gewijzigd door FilipK op 05-01-2020 00:35 ]
Ik weet het zelf niet zeker, maar vraag ook eens hier,
https://www.facebook.com/groups/641981569235045/
https://www.facebook.com/groups/641981569235045/
Tijdje terug gevraagd voor wat info over de DAB+ antenne, nu dit weekend er eens voor gaan zitten en een andere oplossing bedacht.
DAB+ de deur gewezen en NET Radio ingericht op de RX-A880

Eindelijk van het wegvallen van de radio af
DAB+ de deur gewezen en NET Radio ingericht op de RX-A880

Eindelijk van het wegvallen van de radio af