DelinQ schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 18:56:
Beste mede tweakers,
In Q3 van dit jaar ga ik door China een rondreis maken. Tijdens deze rondreis zal ik oa Bejing en HongKong aan doen. Ik vroeg mij af of enkelen onder jullie ervaringen hadden met de winkels daar. Mijn plan is om tzt een W8 tablet + tb cover aan te schaffen. Hierbij zijn mijn eisen / vragen:
- Ik wil geen namaak, waar kan ik de real deal kopen? (zelf heb ik de volgende site gevonden:
http://www.discoverhongkong.com/nl/shop/index.jsp, ziet er vrij fair uit, maar oplichters zijn daar juist goed in)
- Waar moet ik op letten tijdens de terugreis naar NL ivm import shizzle enzo.
-Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt.
Gr,
Johan
Ben zelf Chinees en kom regelmatig in HK, dus ik kan je wel wat tips geven ;):
- Ik wil geen namaak, waar kan ik de real deal kopen? (zelf heb ik de volgende site gevonden: http://www.discoverhongkong.com/nl/shop/index.jsp, ziet er vrij fair uit, maar oplichters zijn daar juist goed in)
Discover Hong Kong is een prima site om je in HK te verdiepen. Tis gewoon een site van de overheid. Ze hebben goede tips en ik heb het zelf ook gebruikt voor mijn laatste trip naar HK vorig jaar.
Het is mij altijd afgeraden (door vrienden en familie in HK) om elektronica in toeristische gebieden te kopen (geldt denk ik voor veel andere landen). Met name winkels langs grote straten als Nathan Road, die opvallen door de vele rode en blauwe neonlichtjes om toeristen te lokken. Deze winkels vragen hogere prijzen dan andere plekken, en bovendien geven ze je soms gebruikte of minder goede producten mee. Vooral als toerist moet je daarvoor oppassen.

(Zo zien ze er meestal uit, je kunt ze haast niet missen!)
Als je het safe wil houden, kun je denk ik het beste bij frachises als
Fortress of [url]Broadway[/url] proberen. Dit zijn zegmaar de Dixons en BCC van HK. Deze zijn dus meer gericht op gewone burgers van HK. Ze hebben dus vaak eerlijke prijzen en goede producten.
Vervolgens heb je nog wat minder toeristische plekjes, zoals de Golden Shopping Centre in Sham Sui Po, Mong Kok Computer Centre in Mong Kok en WanChai Computer Centre in Wan Chai.
De Golden Shopping Centre is één van de goedkoopste plekjes waar je onderdelen kunt kopen, van iPhone accessoires tot PC onderdelen. Boven heb je Golden Computer Centre, waar je vooral gaming hard- en software kunt kopen. Onder heb je Golden Computer Arcade, voor computer hard- en software.
Schrik niet als je hier bent, want de gangen zijn echt f*cking smal. Vooral als gemiddelde Hollander zul je al gauw een paar Chinezen doodbeuken.

Heel leuk spul hebben ze hier en de prijzen zijn ook nog erg laag! Het is wel een doolhof: alle winkels lijken op elkaar omdat ze bijna allemaal dezelfde dingen verkopen, maar de prijzen kunnen nog wel eens wat verschillen. Als je tijd hebt kun je beter bij meerdere winkels checken voordat je iets aanschaft. Scheelt je zo een tientje.
Wikipedia over Golden Shopping Arcade:
Once infamous for pirated software but today considered one of the cheapest places in Hong Kong (if not the world) to get (or buy parts to build) a personal computer, the Golden Shopping Centre is a prominent IT shopping center.
Apple producten zijn trouwens ook behoorlijk goedkoper dan in NL, dus als je interesse hebt kun je de Apple Stores ook bezoeken. Ipad mini is daar ongeveer 250 en hier 335, een 13" Macbook Retina 1150 en hier 1530, etc. En volgens mij heeft Apple wereldwijde garantie.
- Waar moet ik op letten tijdens de terugreis naar NL ivm import shizzle enzo.
Neem je gekochte shit niet mee in dozen, obviously. Plak er wat stickers op, om te doen alsof je het al een tijdje gebruikt. Ik denk dat je niet zo veel zorgen over hoeft te maken, het zijn meestal de Aziaten die door de douane eruit worden gepikt.
- Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Have fun