Na 6600 posts in het vorige topic, is hier dan eindelijk het langverwachte nieuwe algemene topic!
Met vele dank aan hardware.tom voor zijn bijdrage!
Met vele dank aan hardware.tom voor zijn bijdrage!
Shoppen in China |
![]() |
Inhoudsopgave |
Dit topic is wel bedoeld voor: - Ervaringen met producten aanschaffen bij webshops uit China & Hong Kong - Reviews over producten uit deze shops - Discussies over verschillende producten uit deze shops - Discussies over levertijden en nazorg van deze shops - Waarschuwingen voor fake producten (zie hoofdstuk 3) Dit topic is niet bedoeld voor: - Discussies over eBay & andere veilingwebsites - Discussies over producten waar al een apart topic over bestaat (bijvoorbeeld computerhardware) - Discussies over het importeren van namaakproducten - Discussies over het omzeilen van douane/inklaringskosten |
Wij Nederlanders staan wereldwijd bekend als het volk wat graag voor een dubbeltje op de eerste rang zit. ![]() Wat mensen vaak niet beseffen is dat men in China iets maakt voor 2 euro, en in het rijke westen verkoopt voor 20 euro. Natuurlijk gaat dat niet altijd op een eerlijke manier, maar daar zal ik mij verder niet over uitlaten. Shoppen in China doen wij vooral voor de gein en voor de hebbedingetjes. We bestellen dus geen nieuwe wasmachine in China, maar wel dat ene telefoonhoesje wat aldaar 3 euro kost en bij ons 30! Je vindt de gekste dingen in de verschillende grote webshops, hieronder even een klein overzichtje van de meest populaire onder de Tweakers: - http://www.dealextreme.com - http://www.focalprice.com - http://www.buyincoins.com Deze winkels staan bekend als betrouwbaar, je bent vrij om in dit topic een shop te presenteren waar jij zelf goede ervaringen mee hebt. Schroom niet! |
Ja & Nee, China staat natuurlijk al jaren bekend om de vele namaakartikelen die hier vandaan komen. Je kent het misschien wel, Nike schoenen voor een prikkie en ze lijken net echt. Echter is het bij wet verboden om namaakartikelen te importeren. Daarom wijs ik je hier alvast op wat kan duiden op namaak: Neem als voorbeeld even dit: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30185 Als je hier even rondkijkt zie je dat hier Genuine Apple oordopjes aangeboden, met 1 blik op de afbeelding zul je misschien denken, dat zijn gewoon Apple oordopjes zoals je ze bij je iPod worden geleverd. Het tegendeel is echter waar. Hoe meer je woorden ziet opduiken als "Genuine", "100% real" en "not fake" kun je er gewoon vanuit gaan dat het hier om pure namaak gaat, wat men probeert te verkopen aan nietsvermoedende westerlingen. Als de douane dit onderschept, kun je je pakketje vergeten en waarschijnlijk een boete verwachten. De douane heeft speciale mensen in dienst voor dit soort zaken, grote bedrijven geven trainingen aan deze mensen hoe men namaak kan opmerken. WEES GEWAARSCHUWD! |
In de hierboven genoemde shops verkoopt men voornamelijk elektronica. Een kleine greep uit het (brede) assortiment: - Kaartlezers en geheugenkaartjes (SD etc.) - Skype telefoons - Webcams - Navigatiesystemen - Auto accessoires - Speelgoed - Games - Accessoires voor game consoles - iPod accessoires - Sieraden - Smartphone accessoires Dit is nog maar een klein deel van het grote assortiment van deze shops, hun site is zeker eens een bezoekje waard! |
Betalen doet men over het algemeen met PayPal of Creditcard, er doen zich de meeste wilde verhalen rond over PayPal. Het systeem echter goed betrouwbaar en mocht de winkel onverhoopt zijn belofte niet nakomen en moeilijk doen, kan men altijd een geschil openen. PayPal kun je gratis aan maken via www.paypal.nl en koppelen aan je creditcard of bankrekening. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Over de verzendkosten kan ik kort zijn: het is namelijk helemaal gratis! Alle bestellingen worden vanuit China & Hong Kong naar elk land ter wereld verzonden, in China & Hong Kong investeert de overheid masaal in bedrijven die handel drijven met het westen, vandaar dat je deze kosten mag doorstrepen. Alle bestellingen worden via Hong Kong Post (http://www.hongkongpost.com) verzonden, eenmaal in Nederland aangekomen en door de douane heen wordt het bezorgd via PostNL. Reken op een levertijd tussen de 10-15 werkdagen. Dit zijn dus 2-3 weken! Er zijn gevallen bekend dat het langer kan duren, soms wel 6 weken. In dat geval is de container met je pakketje door de Douane bij wijze van steekproef er uit gepikt. Dat kan soms een beetje gedoe opleveren, meestal wijzen Douane en Post naar elkaar als het gaat om het navragen van de status. De Douane dekt zich op hun eigen site in ieder geval in door met koeienletters te presenteren: UW PAKKETJE LIGT NOOIT BIJ DE DOUANE MAAR ALTIJD BIJ DE INKLARINGSAFDELING VAN HET VERVOERSBEDRIJF. Wachten is de beste remedie. ![]() Voor de Belgische lezer van dit topic, er is voor België ook een keuze voor EMS. De levertijd wordt dan ongeveer 3-5 dagen vanaf het moment van verzenden. Hier zijn wel extra kosten aan verbonden. |
Ik zelf heb al eerder enkele bestellingen gedaan bij DealExtreme & FocalPrice. Varierend van screenprotectors tot simple pc hardware. Eigenlijk heb ik nog nooit iets te klagen hier over gehad. Prijs/kwaliteit verhouding is prima, verwacht nooit teveel voor het geen wat je uitgeeft. Dan kan het alleen maar meevallen. In het vorige topic staan letterlijk duizenden berichten over producten uit webshops in China, neem daar vooral ook eens een kijkje! |
Blijf vooral rustig, DealExtreme bied een duidelijke service pagina op http://services.dealextreme.com, hier kun je terecht met allerlei soorten problemen. Meestal loopt dit uit op het feit via je ordernummer melding te maken bij de helpdesk van DealExtreme. Zelf heb ik hier geen verdere ervaringen mee, dus ga ik hier op dit moment niet verder op in. Tweaker DannyBevers heeft hier wel ervaring mee, lees het hieronder:
|
Er zijn wel meer sites die ongeveer hetzelfde aanbieden als de drie die hier genoemd zijn, een paar voorbeelden:
|
Voor een sloot aan reviews, ervaringen en comments verwijs ik je door naar het oude topic: Ervaringen met DealExtreme.com - deel 2 Ik denk dat je hier genoeg info vindt om je goed te oriënteren! Bedankt voor het lezen van deze OP, reacties zijn altijd welkom! ![]() - Jordy |