Dag Tweakers, vandaag review ik een SD kaartje van Transcend. Het kaartje kan 16GB aan gegevens vasthouden en heeft een klasse 10 snelheidswaardering.
Ik heb dit kaartje samen met nog wat andere gadgets gekocht voor mijn bridge camera. Professionele camera’s vragen nogal wat geheugen (RAW, HD-filmen, resolutie, ...) en ik wou iets krachtiger als mijn oude 4GB SanDisk kaartje. Mijn vereisten waren grote opslagcapaciteit, snelheid en betrouwbaarheid. Dus ik vond dit kaartje van het toen voor mij nog onbekende merk “Transcend”. Het had al aardig wat positieve reviews, dus het duurde voor mij niet erg lang om de knoop door te hakken.
Je kan het kaartje hier kopen:
http://dx.com/p/transcend-16gb-sdhc-sd-mega-memory-card-class-10-high-speed-11299
Ok, we zullen er eens aan beginnen…
Pakje: Samen verzonden met oa. mijn Soshine AA’s (zie andere review), dus het was een vrij groot pakje. Het paste niet door de brievenbus, en moest afgetekend worden. Maar ik ben er zeker van dat, als je enkel het kaartje bestelt, het gewoon in je bus zal zitten.
Verzending: Heel lang (niet uitzonderlijk voor DealExtreme), +-2 maanden.
Verpakking: Mooi ingepakt, er moet al serieus met gegooid worden opdat er iets kapot zou zijn. Het kaartje was omgeven met plastiek, en zat in een kartonnen huls. Het pakje zelf (met standaard bubbelfolie vanbinnen) zorgde voor nog een extra laag bescherming. (Detail: Het was ook een handig openingsmechanisme. Ipv. heel het pakje open te knippen, kon je gewoon aan het plastieken chipje rond het kaartje trekken, hierdoor kwam het kaartje bloot te liggen zodat je het er zo uit kon schudden.)
Inhoud: Enkel het kaartje en zijn kartonnetje, waar wat snelheidsindexen en toepassingsmogelijkheden op stonden. Ik miste hier geen extra instructie bij. Als je niet weet hoe je zo’n kaartje moet gebruiken koop je er meestal ook geen.
Gebruik: Zoals eerder al gezegd is het kaartje vooral voor mijn camera, dus dat was hoe ik het heb getest. En dat viel heel goed mee, ik kreeg er met gemak 4 uur HD-film (gefilmd met Fujifilm Finepix HS20) en een paar duizend foto’s op. Voor mij is het ook belangrijk dat het kaartje snel is, want de beelden moeten snel van mijn camera naar het geheugenkaartje worden geschreven. Daarom koos ik ook voor een snelheidsklasse 10. Ook dat heb ik getest.
Zoals je kan zien is dat ook in orde.
De benchmark, gemaakt met CrystalDiskMark
Conclusie: Ik kan dus enkel zeggen dat het een goed kaartje is voor de prijs, het is erg snel, en kan heel wat bestanden bewaren.
Score: 9,5/10
Pluspunten:
*Heel Snel
*Groot geheugen
*Professionele verpakking
*Lijkt Betrouwbaar
*Te koop voor amper 10 euro!
Minpunten:
*Geen
(*De regenboogkleuren op het kaartje en zijn verpakking zijn een beetje overdreven en niet erg aantrekkelijk)
Nogmaals, je kan het kaartje hier kopen:
http://dx.com/p/transcend-16gb-sdhc-sd-mega-memory-card-class-10-high-speed-11299