~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~
draait allemaal wel goed stabiel, met de htt, cpu nb en memory 2 of 1 stapjes omhoog te zetten.
moederbord is nu 54 graden, cpu 56. vind het wel goed zo
cinebench haalt nu 3,71 punten t.o.v. mijn 3,15 stock.
bedankt voor de tips
cpu voltage staat nu op 1,425V
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Ben je er nog achtergekomen waardoor windows eerst niet wilde opstarten?
volgens mij omdat ik geen NB voltage tweak deed. toen had ik alleen de cpu ietsje omhoog gezet en auto kon het niet aan.
temps zijn nu nog niet boven 56 graden gegaan
* Fordox is blij
4 is mijn geluksgetal dus laten we maar voor de 4e gaan. dan heeft hij ruim een uur gelopen en met normaal gebruik komt mijn processor hier nooit aan. bij games en zware applicaties is het een keer 60% max. tenzij ik veel dingen achter elkaardraai. maar zelfs dan heb ik hem nog nooit de 90% zien raken (op benchmarks en prime na)
voor mij dus 24/7 stabiel (of zie ik dat verkeerd?)
edit: pass 12k gelukt en pass 800k is al binnen voor 2 cores. 1 uur en 20 minuten prime. ik vind het wel goed zo
later deze week ff een foto maken van mijn bios instellingen en kijken of ik 3,5 ghz kan halen met geheugen op 1860
[ Voor 21% gewijzigd door Fordox op 11-12-2011 19:29 ]
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
ik heb m nu net uit gezet. ik zet hem wel een dag aan als k naa men stage ben.millman schreef op zondag 11 december 2011 @ 19:30:
Fordaox, beter gewoon de volle 8u prime uitdraaien met de hele range van passes, nu weet je nog niets.. Of een uurtje of 4 LINX
maar wat is het verschil per pass?
Prime 95 dien je 12 uur of langer te draaien. Heb zelf na 10 uur een keertje fouten gehad. Linx 5 uur volgens het linx stabiel club draadje...millman schreef op zondag 11 december 2011 @ 19:30:
Fordaox, beter gewoon de volle 8u prime uitdraaien met de hele range van passes, nu weet je nog niets.. Of een uurtje of 4 LINX
Hoe langer prime draait hoe groter de geheugenblokken die het test worden.
tijdens het draaien van prime kan je gewoon andere dingen doen, linx is wat zwaarder.
[ Voor 7% gewijzigd door noudm op 11-12-2011 19:37 ]
Noud
Bij mij zijn na 8 uur alle blokken wel gestest, maar meestal draai ik ook wel langer hoor... De 5 uur in het linx topic is vrij gekozen door de TS, niet echt een wetenschap... Hoe langer hoe beter zullen we maar zeggen..noudm schreef op zondag 11 december 2011 @ 19:36:
[...]
Prime 95 dien je 12 uur of langer te draaien. Heb zelf na 10 uur een keertje fouten gehad. Linx 5 uur volgens het linx stabiel club draadje...
Hoe langer prime draait hoe groter de geheugenblokken die het test worden.
tijdens het draaien van prime kan je gewoon andere dingen doen, linx is wat zwaarder.
[ Voor 10% gewijzigd door millman op 11-12-2011 19:50 ]
mijn pc staat iets van 5 tot 12 uur per dag aan en dus geen 24-7.
de cpu idlet lekker op 29-30 graden met internet msn en muziek aan. gamen is 38 tot 43 graden. lekker koel toch?
[ Voor 30% gewijzigd door Fordox op 11-12-2011 20:29 ]
Ik vind t meestal na 3u-4u wel genoeg na een kleine aanpassing, maar als je je hele OC opnieuw in hebt gesteld zou ik toch wat langer testen.
Aan de andere kant kun je er ook achter komen door een keer tijdens gamen een BSOD te krijgen. Ik vind t niet erg als dat ooit een keer gebeurd, maar sommige mensen doen 'belangrijke' dingen op hun PC waarbij ze echt geen fouten/BSOD willen.. Dan moet je zeker langer testen.
En 24/7 stabiel heeft niet per se iets te maken met 24/7 je PC draaien. Is gewoon een term om 'stabiel bij alles wat je ertegenaan gooit' te zeggen
En zoals ik al zei. Mijn cpu staat nooit onder totale belasting. Ik probeer eerst de 3.5ghz een volle dqg te laten lopen. Dit is even een tussentweak om te kijken of de voltage tweaks werken
En de voltages die je gebruikt zijn ook nog RUIM binnen de veilige marge. Ik heb zelf een van mn vorige AMD's ook een paar maanden op 1.52 vcore gehad
heb ik iets gemist?faust2016 schreef op zondag 11 december 2011 @ 21:53:
Verwoesten? Met een stresstestje? Het is geen Sandy Bridge ofzo.
[ Voor 4% gewijzigd door epic_gram op 11-12-2011 22:18 ]
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Die CPU's degraderen/leven minder lang
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Je mag een Phenom dan ook probleemloos 1.54v geven voor stresstests of 24/7 zo lang hij onder de 60-65c blijft.
Mijn x2 @ x4 3.91Ghz heeft maanden lang op 1.562 gelopen en bij m'n maat zelfs op 1.574v en hij is nog steeds in perfecte staat na een jaar draaien nu.
~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~
alhoewel ik het niet hard kan maken, ben ik ervan overtuigd dat je dit niet zomaar kunt stellen. Het hangt van de yields, de temperatuur, het productieproces en het spanningsverschil over je chip af.faust2016 schreef op zondag 11 december 2011 @ 22:32:
Ik heb het alleen nog nooit gehoord bij AMD processors. Maarja die staan ook te boek als 'robuuster' dan Intel CPU's, wat dat bij een processor dan ook moge betekenen.
Deze varieren bij zowel intel als AMD van generatie op generatie.
Scheelt misschien ook wel dat AMD CPU's wat minder hard worden gepusht door de gemiddelde gebruiker, als in: Meeste mensen die die hard aan het benchen zijn hebben een Intel CPU
En ja de algemene consensus is 1.55v max op lucht en 'men zegt' zelfs 1.6v op water voor 24/7, voor de niet Thubans processors.. Zelf vind ik dat een beetje veel van het goede, gezien ze zo hoog meestal toch niet helemaal lekker meer schalen, maar t schijnt dat t wel kan..
Anoniem: 412647
Ik heb een Phenom II 960T, met een Asus M5A78L moederbord.
Nu heb ik tijdens opstarten op de 4 gedrukt, om de cores te unlocken. Prima gelukt, 6 werkende cores!!!. Pc draait volgens mij prima.
Nu de vraag: hoe test ik of de cores ook echt stabiel zijn? en hoe kom ik er achter welke cores de 4 "goede" waren? Zijn dit automatisch cores 0,1,2,3?
Waarom zou je willen weten wat de originele 4 cores zijn? Dat zijn normaal gesproken dacht ik inderdaad 0,1,2,3 maar 100% zeker ben ik niet..
Wat voorn koeler heb je erop zitten?
Je zou eventueel kunnen proberen iets te undervolten, als je het qua temps echt niet red. Al weet je dan niet of de instabiliteit komt door 'slechte cores' of gewoon te weinig vcore
Maargoed, als je dus qua temps niet uitkomt is dat dus zeker wel een poging waard. Staat je vcore nu op auto? Of heb je m handmatig vastgezet?
Post anders ook even een CPU-Z screenshotje
Uurtje is genoeg en max temp van 65c.
Crashed hij toch? Niks aan de hand, hij heeft potentie.
Iets meer vcore en cpu-nb en weer testen.
De gelockte cores kunnen alle cores behalve core 0 zijn. Dus de originele werkende cores kunnen best 0,2,3,5 zijn. Kun je helaas niet achter komen als de unlockte cores werken.
I stand correctedImprezzion schreef op maandag 12 december 2011 @ 02:47:
Dus de originele werkende cores kunnen best 0,2,3,5 zijn.
ja nja 60 vond ik het al spannend worden. Heb de standaard (lawaai) koeler, dus vandaar...
Maar als ik m laat draaien heeft ie al snel 62 graden te pakken en stop ik....
crashen, is dat dat ie niet genoeg stroom krijgt of verbrand?
Crashen is gewoon dat ie een 'foutje' maakt. Niks ernstigs. Het is gebruikelijk dat bij de beginnende overklokker aan de lopende band blauwe schermen voorbij komen
En idd: beginnend is op mij behoorlijk van toepassing;) Is een andere (stillere, betere) koeler aan te raden overigens? ( niet in de laatste plaats om mezelf gerust te stellen??
[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 412647 op 12-12-2011 02:57 ]
Het is niet als aanval bedoeld, meer gewoon als verduidelijking.faust2016 schreef op zondag 11 december 2011 @ 22:49:
Ik zeg alleen maar dat ik het bij de SB's nou al meerdere malen voorbij hier is gekomen op de forums dat er eentje na een flinke benchsessie er de brui aan gaf, of dat er merkbaar meer Vcore/VTT voltage nodig was na langdurige stresstests..
edit@hierboven: vCore vastzetten en stressen idd, als je temperatuur te hoog wordt kan je als je verder wilt idd aan een andere koeler gaan.
[ Voor 17% gewijzigd door epic_gram op 12-12-2011 09:22 ]
En als je gaat OCen kom je al snel tegen de muur met de stock koeler.
Als de CPU locked was zonder defecten zou de vcore naar beneden kunnen naar zo'n 1.22-1.25v.
Ook helemaal niet als aanval opgevat hoorepic_gram schreef op maandag 12 december 2011 @ 09:18:
Het is niet als aanval bedoeld, meer gewoon als verduidelijking.
En verder @hans-7: Een nieuwe koeler zou geen verkeerde aankoop zijn, als is het maar voor je eigen gemoedsrust, of omdat de meeste een stuk stiller zijn de stock cooler.
Wat is hiervoor je budget?
[ Voor 23% gewijzigd door faust2016 op 12-12-2011 14:27 ]
de 3,5 is helaas niet gelukt. ik heb even wat foto's gemaakt van mijn bios instellingen:
overklok op 3,5, niet gelukt met deze voltages. ik kreeg een 124 error, oftewel te weinig vcore of llc (wat is llc?)

en dit zijn mijn voltages op 3,395 stabiel:

ik heb hem nu weert terug gezet naar de 2e. wat vind je van de voltages? ik ben een beetje een voltage noob
stock voltages:
ram 1,5
NB 1,1
HT1.2
en cpu op 1,375.
wat ik ook al had geprobeerd was htt link op 1860 mhz, en memory timers hoger zetten maar is helaas niet gelukt...
LLC is Load-Line Calibration. Zorgt ervoor dat de Vcore onder load niet teveel 'wegzakt' tov de Idle vcore.
welke is dan mij llc voltage?faust2016 schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:24:
Je NB voltage kan nog rustig wat omhoog. Probeer eens 1.2, of gewoon even om te proberen 1.25v. error 124 is inderdaad vcore. Maar met een hoger NB voltage is een OC soms wel ineens stabiel met dezelfde Vcore.
LLC is Load-Line Calibration. Zorgt ervoor dat de Vcore onder load niet teveel 'wegzakt' tov de Idle vcore.
ik zal het vanavond nog eens proberen
alleen heb ik het probleem dat mijn chipset kwa temperatuur bijna gelijk is aan mijn cpu. zit net 3 graden verschil tussen (56 om 53)
en moet ik niks doen met de voltages die ik nu op normaal heb staan?
[ Voor 5% gewijzigd door Fordox op 12-12-2011 18:31 ]
Is geen voltage, maar een instelling op je mobo. Staat waarschijnlijk nu op auto.
Kijk eens in CPU-Z wat je Vcore is met en zonder load.
Van die voltages die nu op Normal staan is eigenlijk alleen CPU NB VID interessant. Is misschien ook look om je CPU NB multiplier wat omhoog te zetten, daarmee win je ook nog wel wat performance. Zeker als je je geheugen op zo'n hoge snelheid laat lopen.
Qua temps kan die 53 graden wel hoor. Daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Mijn huidige mobo heeft helaas geen sensor op de NB, maar mn oude Crosshair IV Formula was wel eens 60 graden na een flink potje gamen
Dus nu nb voltage op 1,2 zetten en de llc aanpassen? Cpuz en hwmonitor geven een schommeling van 1,41 en 1,44v aan met de stabiele settings.
na wat gegoogle blijkt dus dat mijn bord (pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3) geen llc ondersteund. net als de luxere versies als de ud5 en ud7.
vervelend. word dan maar een hogere vcore als de NB niet werkt...
zit ik wel gelijk aan de max wat ik wil, 3,5 laat ik het dan ook bij en ga ik kijken hoe hoog in de lijsten ik kan komen met benchmarks van midrange spul
[ Voor 46% gewijzigd door Fordox op 12-12-2011 22:12 ]
Vind het trouwens vervelend dat ik mn processor niet ff kan terug zetten naar fabr. Inst. Zou graag met de 4 goede cores willen kijken hoe snel die kan....Heb denk ik meer aan 4x3.8ghz dan 6x3 toch? Of vergis ik me daar? Sorry als de vragen niet erg snugger zijn;) ben verder best intelligent hoor:p
Mijn moederbord heeft de mogelijkheid willekeurig elke core uit te zetten behalve core 0. Ik heb zelf ook een unlocked cpu en kan gewoon weer de cores uitzetten zowel handmatig als automatisch en vermoed dat dit uitzetten op vrijwel elk mobo mogelijk is.Anoniem: 412647 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 01:01:
@faust: zo min mogelijk...gewoon de slimste investering?
Vind het trouwens vervelend dat ik mn processor niet ff kan terug zetten naar fabr. Inst. Zou graag met de 4 goede cores willen kijken hoe snel die kan....Heb denk ik meer aan 4x3.8ghz dan 6x3 toch? Of vergis ik me daar? Sorry als de vragen niet erg snugger zijn;) ben verder best intelligent hoor:p
Meestal is meerdere cores op een lagere snelheid toch gunstiger tenzij je erg veel single core programma's draait.
Voor ongeveer 30 euro heb je de mugen die toch wel zo'n beetje het referentie model is. Model 2 schijnt het best te koelen en is nog te koop, ookal niet overal meer.
Noud
Lagere snelheid en vcore omdat je met je stockcoolertje anders in de problemen komt met temps
Qua koeler: Check dit topic eens LinX Stable Club
Naar beneden scrollen totdat je bij Phenom II X6 bent en dan kun je zien op welke temperaturen je ongeveer kan rekenen bij bepaalde snelheden/koelers.
Natuurlijk is de uiteindelijke temp ook bvb oa afhankelijk van je kamertemperatuur en je fans. Je kan er vanuit gaan dat de hoogste in het rijtje op 'lucht' met flink snelle fans zijn gedaan wat je normaal niet wil horen
Scheelt dan ook weer dat het voor 24/7 niet nodig is omdat je CPU bij gamen/office/enz toch een stuk minder warm wordt dan met Prime/LinX, maar toch.. Wel iets om rekening mee te houden.
Als je écht een goeie luchtkoeler wil, dan moet je het in de hoek Thermalright Ultra Extreme/Venemous X, of Prolimatech Megahalems zoeken. Een Noctua NH-D14 is natuurlijk ook een topper, maar mijns inziens veel te groot en lomp.. Evenals de Mugen 2. Prima koeler hoor, maar neemt ook ontzettend veel ruimte in.
Als je niet echt wil overklokken, maar gewoon met 6 cores de boel koel wil houden, dan voldoet een CM Hyper 212 ook prima
Op mijn oude Gigabyte bordje (790x-UD4P) zat ook geen LLC, maar dat was ook niet nodig. Vcore was onder load 0.012v hoger of lager (weet niet meer welke van de twee) dan bij idle.Fordox schreef op maandag 12 december 2011 @ 21:57:
Ik zat wel te googlen op llc maar kon niks vinden. Zelfs niet waar het voor stond. Nu wel dus dat zoekt makkelijker. Mijn nb multiplier kan denk ik niet hoger dan 10x. Ik ga nog wel even nakijken.
Dus nu nb voltage op 1,2 zetten en de llc aanpassen? Cpuz en hwmonitor geven een schommeling van 1,41 en 1,44v aan met de stabiele settings.
na wat gegoogle blijkt dus dat mijn bord (pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3) geen llc ondersteund. net als de luxere versies als de ud5 en ud7.
vervelend. word dan maar een hogere vcore als de NB niet werkt...
zit ik wel gelijk aan de max wat ik wil, 3,5 laat ik het dan ook bij en ga ik kijken hoe hoog in de lijsten ik kan komen met benchmarks van midrange spul(men gpu klokt voor geen meter, 2e scherm gaat flikkeren als ik alles ook maar iets aanpas....)
Maar even ter verduidelijking: hij gaat van idle 1.44v, naar load 1.41v? Of schommelt ie onder load tussen 1.44 en 1.41v? Dat eerste is niet zo'n ramp, dat tweede is wel minder..
[ Voor 30% gewijzigd door faust2016 op 13-12-2011 15:32 ]
Komen de core nummers in prime overeen met die in de bios?
Ff ter info, gebruik pc voor af en toe gamen, solidworks(3d tekenen) en films kijken...wil gewoon dat hij lekker loopt, en niet gekke fouten maakt....is dan 4 of 5/6 cores beste?
Ja komt overeen met bios.Komen de core nummers in prime overeen met die in de bios?
Voor solidworks geld hoe meer cores hoe beter ookal is het mogelijk dat 4 oc cores (mogelijk) beter resultaat geeft. Dit vanwege dat er weinig programmas zijn die meer als van 4 cores gebruik maken. Toch voelt je systeem beter aan bij meer cores en gaan ook je Gflops behoorlijk omhoog bij meer actieve cores.....is dan 4 of 5/6 cores beste?
Om het echter zeker te weten zal je moeten experimenteren...
Noud
temps voor cpu is nu 58 graden, en moederbord 56.
mijn voltage drops ging van standaard 1,44 naar 1,42 onder load. nu blijft hij gek genoeg met load op 1,488 volt... hoe kan dat? cinebecnh score staat nu op 3,87
lijkt al lekker stabiel vind ik ookal moet ik niet te hard roepen met nog maar 5 minuten aan prime. het is iig al wat stabieler dan eerst.
en mijn nb multi kon helaas niet hoger dan 10x.
Verder ziet het er prima uit. Jammer dat je NB multi niet verder kan, daar zit met je geheugen op ~1866 wel een bottleneck dan waarschijnlijk..
En ja niks te klagen toch, dat ie nu stabiel is 1,488v
Stel je maar eens voor CPU-Z leest 1.488v uit, dus dat betekent dat het werkelijke voltage tussen 1.482 en 1.494v zit. stel dat ie 'echt' op 1.492 zit en zakt naar 1.484 -> CPU-z leest hetzelfde voltage uit.
Stel hij zit eerst op 1.485 en zakt naar 1.477 -> CPU-z meet een ander voltage. Zelfde vdroop, van 0.008v, maar CPU-z leest nu wel een verandering uit.
Zou een oorzaak kunnen zijn van het feit dat ie eerst wel een verschil waarnam en nu niet..
mij gaat t erom dat ie stabiel is, niet wat cpu-z uitleestfaust2016 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:34:
"NB voltage op 1.5" ik hoop dat dat een typfout is en je 1.2 bedoelt?
Verder ziet het er prima uit. Jammer dat je NB multi niet verder kan, daar zit met je geheugen op ~1866 wel een bottleneck dan waarschijnlijk..
En ja niks te klagen toch, dat ie nu stabiel is 1,488vCPU-z leest uit in stapjes van 0.012v, dan kan het dus voorkomen dat je vcore soms wel lijkt te verspringen en andere keren niet, terwijl het verschil in vcore toch hetzelfde is.
Stel je maar eens voor CPU-Z leest 1.488v uit, dus dat betekent dat het werkelijke voltage tussen 1.482 en 1.494v zit. stel dat ie 'echt' op 1.492 zit en zakt naar 1.484 -> CPU-z leest hetzelfde voltage uit.
Stel hij zit eerst op 1.485 en zakt naar 1.477 -> CPU-z meet een ander voltage. Zelfde vdroop, van 0.008v, maar CPU-z leest nu wel een verandering uit.
Zou een oorzaak kunnen zijn van het feit dat ie eerst wel een verschil waarnam en nu niet..
en ik bedoel voor de NB voltage 1,15, was een 1 vergeten. my bad
en als ik verder ga klok ik gewoon het geheugen mee. maar ik vind het wel mooi op 3,5 (eigenlijk 3,4948) volgens cpu-z, wel jammer dat er niet gewoon 3,5 staat
zijn dit veilige voltages voor een 24/7 klok? temps zijn niet over de 60 heen gegaan en dat is mijn eigen persoonlijke heatwall.
ik upload zo wel een foto van mijn bios.
[ Voor 12% gewijzigd door Fordox op 13-12-2011 17:42 ]
Northbridge voltage naar 1.25 of 1.3 volt en je komt verder met overklokken.Fordox schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:39:
[...]
mij gaat t erom dat ie stabiel is, niet wat cpu-z uitleest
en ik bedoel voor de NB voltage 1,15, was een 1 vergeten. my bad
en als ik verder ga klok ik gewoon het geheugen mee. maar ik vind het wel mooi op 3,5 (eigenlijk 3,4948) volgens cpu-z, wel jammer dat er niet gewoon 3,5 staat)
zijn dit veilige voltages voor een 24/7 klok? temps zijn niet over de 60 heen gegaan en dat is mijn eigen persoonlijke heatwall.
Haha, je vroeg er zelf naarFordox schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:39:
[...]
mij gaat t erom dat ie stabiel is, niet wat cpu-z uitleest
Voltages zijn goed hoor.en ik bedoel voor de NB voltage 1,15, was een 1 vergeten. my bad
en als ik verder ga klok ik gewoon het geheugen mee. maar ik vind het wel mooi op 3,5 (eigenlijk 3,4948) volgens cpu-z, wel jammer dat er niet gewoon 3,5 staat)
ik wil men processor niet warmerGerardReintke schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:45:
[...]
Northbridge voltage naar 1.25 of 1.3 volt en je komt verder met overklokken.
en echt de max met deze voltages weet ik ook niet, ik heb op gevoel (en natuurlijk na wat research) wat voltages ingedrukt en kijken of alles stabiel loopt. ik keek niet stap voor stap. die tijd heb ik simpelweg gewoon niet, om dan de heletijd te stressen. mijn doel was op 3,5 stabiel met geheugen zo dicht mogelijk bij 1866 en dat is me gelukt tot nu toe
[ Voor 38% gewijzigd door Fordox op 13-12-2011 17:49 ]
Aan de andere kant zal t nou ook weer niet zo heel veel schelen.. mijn 640 ging dr ook niet veel harder om, zie SS: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/35971364 NB votlage op 1.3, maar alsnog gestrand om en in de 3.4~3.5 zone.
met een hogere clock word de cpu ook warmer lijkt mij. het lijkt me sterk dat alleen de cpu voltage de temps maakt.faust2016 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 17:51:
NB voltage =/= iets waar je CPU warmer van wordt. Wel je chipset.
Aan de andere kant zal t nou ook weer niet zo heel veel schelen.. mijn 640 ging dr ook niet veel harder om, zie SS: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/35971364 NB votlage op 1.3, maar alsnog gestrand om en in de 3.4~3.5 zone.
hij draait nog steeds lekker stabiel, ik laat hem de avond draaien (tot 10 uur, dan heeft hij 5 uur gelopen) en dan linx ik hem morgen en haal ik je in
en zo te zien heb je de heletijd je max htt klok gebruikt en daar je multiplier op ingesteld met voltages? maar je cpu voltage lijkt nog niet zo enorm hoog. en kwa temps had je het ook nog zat kunnen redden. dus waarom ging je niet verder? of was het simpelweg niet meer stabiel te krijgen. je multiplier kon nog tot 15x...
[ Voor 18% gewijzigd door Fordox op 13-12-2011 18:04 ]
Maar dat klopt. Je cpu temp wordt oa bepaald door vcore, clocksnelheid, cpu-NB voltage, CPU-NB snelheid, enz. enz.
Er zijn zelfs mensen die zeggen dat je CPU warmer wordt met een hogere multi ipv hoge HT-ref frequentie
Verder zelf nooit getest, maar kan nooit meer dan een graadje schelen..
En ja een beetje competitie in de LinX stable club is altijd leuk
en klopt die 36 graden wel van je cpu?
edit:
heeft het trouwens nog nut om de pci te verhogen voor meer grafische prestatie?
zou leuk zijn ookal lees k overal dat het niks uitmaakt,,,
[ Voor 40% gewijzigd door Fordox op 13-12-2011 18:10 ]
Dat wil wel dan :]
ik draai zelf onder een spire thermax eclipse 2 met 1 noiseblocker fan erop. een 2e fan gaat nog volgen, is een leuk koelblokfaust2016 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 18:10:
Haha ja, die 36c klopt ja. Koude nacht + TRUE + Schythe Ultra Kaze 3000 push/ Yate Loon D12-SH pull.
Dat wil wel dan :]
ik zat te denken aan chillfactor 3 of mx-4.
ow en of het ook nog wat uitmaakt, ik heb een corsair cabride 400r met voorin en achterin standaard fans. maar heb er ook nog 4 nexus real silent white in gezet aan de bovenkant en zijpaneel
[ Voor 15% gewijzigd door Fordox op 13-12-2011 18:14 ]
Hogere PCi-e bus snelheden zijn alleen voor Hele hoge oc's handig om net een stukje verder te komen op de CPU (alleen 2d benches). Voor alle hardware die aan je pci-e sloten hangt is het niet zo fijn, je grafische kaart word er onstabieler van..Fordox schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 18:07:
edit:
heeft het trouwens nog nut om de pci te verhogen voor meer grafische prestatie?
zou leuk zijn ookal lees k overal dat het niks uitmaakt,,,
ah kijk daar heb ik wat aan, die laat ik dus mooi zittenmillman schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 18:26:
[...]
Hogere PCi-e bus snelheden zijn alleen voor Hele hoge oc's handig om net een stukje verder te komen op de CPU (alleen 2d benches). Voor alle hardware die aan je pci-e sloten hangt is het niet zo fijn, je grafische kaart word er onstabieler van..
edit:anderhalf uur op prime, is zeker stabiel te noemen en blijft precies onder de 60 graden, perfect toch?
[ Voor 11% gewijzigd door Fordox op 13-12-2011 18:52 ]
hij ging net een langere pass aan, de 896K. kortere kon hij nog leuk volhouden.
waaraan ligt dit? het geheugen, cpu, NB of iets anders?
en is mijn pc nog wel game stabiel? zo eens in de zoveel weken (elke week zou ik niet leuk vinden) een bsod vind ik niet erg.
Hoe kom je erachter of het je IMC is? Zet je CPU 2-3 multipliers naar beneden, en zet je geheugen op iets in de buurt van 600-700 MHz, met dezelfde timings.
Weer een error? IMC is de schuldige. Geen error? Dan moet je het ergens anders gaan zoeken.
De makkelijke/slechtere manier zou zijn om zowel je vcore als je CPU-NB voltages wat omhoog te zetten.
Je kan natuurlijk ook gewoon je HTT-ref klok 2-3MHz naar beneden zetten. Gezien je na anderhalfuur een error kreeg zat er toch wel een soort van stabiliteit in. Als je alles dus nog iets naar beneden klokt zou die het wel 8u vol moeten houden.
Nu snap je waarschijnlijk ook waarom veel mensen 1u prime nog niet echt stabiel noemen
misschien lag het aan mijn cpu nb vid control voltage. loopt nog steeds op normal, ik ga wel even kijken of ik die een tikje omhoog kan zetten voor stabiliteit. ik las dat deze voltage gebruikt word voor de memory controller in de cpu of ergens in die richting. lijkt me dus precies het probleem.
als ik toch bezig ben met onbekende voltages, kijk ik ook gelijk even naar de cpu pll voltage en de nb/pcie/pll voltage control.
ik denk dat hier wel zo mijn fout moet liggen
volgens verschillende sites is het cpu pll niet. nu nog even kijken naar nb/pcie/pll voltage. had ergens nu al gelezen dat deze ook voor de memory controller was. edit, deze voltage word hem ook niet. is voor geheugen samenhang met pcie zoals ik het lees.
het word dan maar de cpu nb vid control. deze kan verhoogt worden in dezelfde stappen als cpu voltage. moet ik het ook ongeveer zo aanschouwen? dan gooi ik hem 0,05 volt omhoog (2 stapjes)
[ Voor 31% gewijzigd door Fordox op 13-12-2011 19:20 ]
Maar ik zou niet als een gek allemaal voltages omhoog gaan gooien.. Je betaalt nu gewoon de prijs voor het niet stap voor stap overklokken
Ik zou als ik jou was vannacht de CPU met een iets hogere HTT-ref klok dan je uiteindelijk wil gaan gebruiken laten draaien en dan je CPU onderklokken. Geheugen en IMC wel zo laten. Alles stabiel? Mooi. Dan heb je een stabiele basis om mee verder te werken en hoef je je niet meer druk te maken om al die andere zaken en kun je je puur op de CPU snelheid focussen
Dan hoef je dus alleen nog maar je multi omhoog te gooien en vcore omhoog zetten bij instabiliteit.
dan pas laat ik hem wel voor eeuwig lopen op 3,4.
heb je wat meer info voor mij over deze voltage?
p.s. ik hou van editten, dus de helft word genegeert xD
[ Voor 10% gewijzigd door Fordox op 13-12-2011 19:22 ]
http://www.google.nl/sear...ie=UTF-8&q=cpu+nb+voltage
Of lees dit topic en/of eerder delen nog eens door..
Ik ga niet álles voorkauwen
[ Voor 23% gewijzigd door faust2016 op 13-12-2011 19:26 ]
btw, in mijn bios is mijn ram voltage gezet naar 1,55 maar in AOD en cpu-z blijft 1,5 staan. klopt dat wel?
[ Voor 39% gewijzigd door Fordox op 13-12-2011 19:32 ]
AMD overdrive heb ik nooit extensief gebruikt vanwege vele crashes die daaruit voortkwamen..
Dus waarschijnlijk klopt dat gewoon
Waarom post je trouwens niet eens een screenshotje met CPU-Z cpu tab en memory tab?
het ziet er naar uit dat dit werkt
ik heb prime op custom gedaan en hij begon met een run van 1280K en komt nu al verder dan bij 896K
* Fordox is happy
screens komen nog
*selftest 1280K Passed!
[ Voor 61% gewijzigd door Fordox op 13-12-2011 19:59 ]
nu ff NB voltage verhoogt tot 1,175 en cpu naar 1,5 en cpu/nb terug naar normal.
nu ff kijken of hij zo stabiel blijft, dan weet ik iig dat het die voltages zijn.
ik vind bsod's en errors wel goed, maar vasthangers niet... ben ik bang dat ik mijn hardware verwoest, een bsod houd dat nog veilig.
hm met 1,5 volt is er maar 2 graden verschil (60 om 62). daar kan ik nog mee leven.
edit: weer een crash gehad zonder bsod...
betekend het dat dan dat ik genoeg voltage heb maar een frequency wall heb geraakt, of juist heb geovervolt?
als het overvolten is word het moeilijk en kan ik de 3,5 er denk ik niet meer uit halen...
ik ga wel even wat meer naar mijn ram kijken. tot die tijd heb ik hem gewoon weer vast lopen, cpu op 3ghz en ram op 1600.
[ Voor 63% gewijzigd door Fordox op 13-12-2011 21:43 ]
die geeft ook lagere temp. aan voor cpu dan moederbord...
[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 412647 op 14-12-2011 00:26 ]
Edit: Hoe staat het trouwens met de 4 beste cores vinden
[ Voor 17% gewijzigd door faust2016 op 14-12-2011 00:30 ]
Processorkernen blijft vrij laag, 38 ongeveer.
Wordt mijn moederbord dan warmer dan cpu?
Kan alleen linkje posten
Edit: Mijn cores vinden: lastig:P
Heb mn core unlocker uitgezet en ga er maar van uit dat mijn originele cores nu aanstaan. Probeer nu die te overklokken om te kijken of dit klopt...
[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 412647 op 14-12-2011 00:31 ]
Uit je verhaal gok ik trouwens dat die TMPIN0 de NB temp is.
[ Voor 28% gewijzigd door faust2016 op 14-12-2011 00:32 ]
Volgens mij moet t zo kloppen, kan m alleen zelf niet openen?
[ Voor 114% gewijzigd door Anoniem: 412647 op 14-12-2011 00:38 ]
Maargoed, ik heb even gegoogled.. Volgens mensen op het Asus forum is TMPIN0 de CPU en TMPIN1 je mobo.
Dat komt ook overeen met wat je screenshot zegt
[ Voor 3% gewijzigd door faust2016 op 14-12-2011 00:42 ]
oke, lijkt me toch dat wat in asus overdrive staat wel moet kloppen, qua core temps?
wat is eigenlijk de max. mobo temp?
Mooizo, screens is niet raar toch? heb mooi laag volt dus kan proberen deze 4 cores hoger te krijgen zo toch?
Voltage misschien wat verhogen als het nodig is en proberen wat extra snelheid te krijgen....op zich loopt alles namelijk prima nu
heb overigens in bios voltage vastgezet. Dit omdat in AMD Overdrive deze waardes niet echt "luisteren" waar je ze ook op zet, ze gaan steeds weer terug naar 1.35 ofzo
[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 412647 op 14-12-2011 00:50 ]
max mobo temp geen idee.. Maar die wordt meestal niet veel warmer onder load als je een beetje airflow in je kast hebt. Hier scheelt het iig niks of ik nou een uur heb zitten gamen of een uur internetten..
Is vooral afhankelijk van je kamertemp. Hoef je je iig geen zorgen om te maken lijkt me
Trouwens nog 1 dingetje: Ik heb je mobo ook even gegoogled en gezien er geen heatsinks e.d. op je VRMs zitten zou ik, als je straks die nieuwe koeler hebt, met overklokken een alsnog beetje rustig aan doen met de voltages.. Zou niet veel meer dan 1.4v vcore geven.
dat wat in asus overdrive staat wel:P
Idd AMD overdrive:P niet zo'n goed idee daar wat mee te doen? Eraf gooien en lekker via bios?
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 412647 op 14-12-2011 00:55 ]
Kijk maar eens naar mn plaatje
http://i.imgur.com/LSKiZ.png
ook zie ik hier de FANIN0 maar 34 rpm heeft...lijkt me weinig, weet niet wat voor fan het is, heb eigenlijk alleen mn stockfan en een casefan.....en natuurlijk de videokaart maar dat zal m ni zijn gok ik...
Anoniem: 336701
of er is er eentje die bijna kapot is of helemaal al en gewoon op de luchtverplaatsing meedraait.
En 34 RPM is dus 1 omwenteling per 2 seconde. Lijkt me dus een uitleesfout.
[ Voor 28% gewijzigd door faust2016 op 14-12-2011 13:13 ]
Nu krijg ik bij prime een blauw scherm, bcc code 124. Volgens google is dit iets met je videokaart of geheugen...Iemand een idee??
ik had nog geprobeerd om de fsb en de htt omlaag te gooien, nb voltage verhogen en cpu/nb 1 tik omhoog ipv 2, htt voltage omhoog...
had allemaal geen zin, ik kwam zelfs niet door 1 run van cinebench.
ik heb nu dus uitgesloten dat mijn cpu niet werkt met die cpu-interne nb voltages denk ik.
helaas.
volgens google is dit te weinig vcoreAnoniem: 412647 schreef op woensdag 14 december 2011 @ 17:46:
oke denk ook dat het foutje is. Heb nu mn fans beter afgesteld. Alles draait overigens wel gewoon;) dus die 34rpm is kolder...
Nu krijg ik bij prime een blauw scherm, bcc code 124. Volgens google is dit iets met je videokaart of geheugen...Iemand een idee??
Dit topic is gesloten.