mjtdevries schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 08:37:
Heb je naar die dxomark url van AHBdV gekeken?
Die doen toen vrij nauwkeurig onderzoek en dat ondersteund wat AHBdV zegt...
Maar welke software gebruik je? DPP?
Heb je al naar de anti-ruis settings voor de RAW files gekeken? Zet die op 0 voor zowel de 7D als de 1000D fotos en vergelijk ze dan opnieuw.
Heb de link nog eens bekeken en dan blijkt indd dat er in sensor kwaliteit er weinig vooruitgang zit. Ik heb de 7D en 1000D nog eens tegen elkaar gezet en dat scheelt al iets meer, maar nog niet genoeg om het een (grote) verbetering te noemen.
Ik heb altijd LR gebruikt, 2, 3 en nu 4. In 3 en 4 staat 'normale' ruis reductie standaard uit. In LR4 zit nog een 'kleuren' slider voor de kleurruis en die staat standaard wel op 1/3 ongeveer, die kan nog naar 0. Standaard verscherping kan ook nog naar 0.
Toch vind ik het raar, want ik weet zeker dat een iso1600 van de 1000D lang niet zo goed is als een iso1600 van de 7D. Zelfs niet op 100%, waar ik dus meer inzoom op de 7D foto.
Voordat ik de 1000D verkocht, had ik hem nog naast de 7D. Ik wilde toen nog een goede test ermee doen, vanaf statief, met zelfde licht en zelfde waarden etc, maar dat is er helaas niet van gekomen.
Ik had het laatst nog met een vriend over ruisprestatie's van verschillende camera's. Hij ging een artikel schrijven over crop vs fullframe. Toen raakte we in discussie en legde ik hem uit dat als je de sensoren vergelijkt met exact dezelfde effectieve waarden, dat je dan nauwelijks tot geen verschil in sensor kwaliteit ging zien. (lees
hier verder)
Crop en full frame presteert dus (bij een goede vergelijking) hetzelfde. Daar ben ik dus wel uit, maar een oude dSLR vs een recente vind ik toch nog lastig. Ik lijk toch verschillen te ontdekken.
Het is zo jammer dat je de tests van DxO niet kan inzien, je ziet alleen resultaten.. Geen testshots, exif, hoe ze de tests gedaan hebben etc.
Helaas heb ik geen 1000D meer, maar anders zou ik vandaag nog een degelijke test doen.. Misschien iemand anders met een oude en recente dSLR?
EDIT:
Ik heb op dpreview nog even een
vergelijking gemaakt en daar lijkt de 1000D zelfs in het voordeel te zijn. Hoewel het 100% crops lijken te zijn waar die van de 7D dus meer vergroot is, lijkt er inderdaad geen verschil te zitten in ruisprestatie's..
[
Voor 16% gewijzigd door
Scirocco op 20-04-2012 11:24
]