MazeWing schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:12:
Bij de aankondiging van de 6d II wist UC al te verkondigen dat ie op zo'n beetje elk front superieur was tov de d750. Nu reviews het tegendeel bewijzen en aantonen dat een camera die bijna 3 jaar ouder is (en inmiddels goedkoper) op zo'n beetje elk vlak superieur is, worden deze reviews in twijfel getrokken en wordt een teleurstellend AF systeem weggewuifd onder het mom dat DPreview niet weet hoe ze daar mee om moeten gaan.
Nu hecht ik iets meer waarde aan de mensen van DPreview dan iemand die sinds 2008 fotografeert en een zeer grote voorliefde voor Canon heeft.
De 6d II is in z'n huidige vorm en huidige prijs gewoon een teleurstelling. Natuurlijk is ie beter dan de 6d, maar helaas voor Canon heeft de concurrentie niet stil gezeten en heeft Nikon 3 jaar geleden al de camera uitgebracht die de 6d II grotendeels had moeten zijn...
Ik ging bij de aankondiging uit van een moderne sensortechniek en niet die vanuit het jaar blok. Het enige wat ik aan die review in twijfel trek, is de conclusie over het AF systeem.
En ja, ik fotografeer sinds 2008 en ja, met Canon. Ik heb een voorkeur voor Canon als camera, maar verder houdt het op. Dit is meer voor mijzelf en niet in een advies en een oordeel naar anderen. Als je een beetje volgt wat ik hier in dit topic heb gezegd over de Canon 6D2, dan weet je dat ik daar uitermate kritisch over ben. Maar kritiek is 1 ding, vergelijken is een ander. Aangezien ik in een fotozaak werk en dagelijks camera's in handen heb van alle merken en types en ook regelmatig camera's meeneem om uit te testen (ook lenzen), weet ik wel iets over de verschillen onderling. De 6D2 heb ik zelf nog niet aan de tand kunnen voelen helaas (mede door tijdsgebrek), maar ik ken het AF systeem van de 80D en weet wat het kan. Verder weet ik hoe goed/slecht kruisgevoelige en niet-kruisgevoelige punten werken in de praktijk, ook bij Nikon. Ik kan je dus ook vertellen dat ik uit eigen ervaring en die van vele klanten kan vertellen dat het AF systeem van de Nikon D5/D500 verbluffend is en beter dan dat van welke andere camera dan ook. Maar ook dat het 51-punts AF systeem van Nikon zijn zwaktes heeft.
De D750 is een hele goed camera, begrijp me niet verkeerd, maar er zijn een aantal zwaktes in. Video is er 1 van. En dan kun je zeggen: ja, maar het is fotocamera. Maar die vlieger gaat niet op, want dan hadden ze er geen video in moeten stoppen (a la Nikon Df of Leica M10).
@
Nomad 1 SD slot is inderdaad erg zwak (heb ik zelf ook al eens gezegd), videografen kiezen al helemaal niet voor Nikon en als ze audio echt serieus nemen, kiezen ze voor een break-out box. En de D750 heeft ook 1/4000s sluitertijd
Alle merken hebben hun plussen en minnen, maar om de D750 superieur te noemen aan de 6D2 is stemmingmakerij en weinig objectief te noemen.