Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:38
Mr Pingu schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:59:
[...]
Hij zegt toch dat het latje boven het boeideel niet te zien is op de lichtste foto ná het terugbrengen van de highlights.
Dat zei ik inderdaad. Net nog even gecheckt en het latje wordt op geen enkele manier zichtbaar. Ook niet als ik de belichting 5 stops naar beneden haal. Ook niet heel verwonderlijk als je het oorspronkelijke histogram bekijkt:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4310/36163906216_7aab458847_o.jpg

RAW's verstrekken heeft volgens mij weinig zin. Als het er om gaat dat je er best nog wat van kunt maken dan hoef ik niet overtuigd te worden. Met 5 minuten of desnoods een hele dag nabewerken kom je echt wel tot een bruikbare plaat. En als het is om mijn bewering te checken dan kunnen we wel ophouden. Ik wissel gewoon ervaringen uit en zit hier niet de boel te bedonderen om mijn gelijk te halen. (Ik had niet het idee dat je daarop doelde hoor.)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 18:31:
[...]

Dat inderdaad, maar wat ik zo snel via Google terugvindt is dit ook niet gebaseerd op de ruwe sensordata. Met Magic latern kan het blijkbaar wel bij een aantal modellen. Bizar eigenlijk.
Klopt idd. Als je toch zoveel mogelijk uit het histogram in liveview wilt halen moet je de picture style op de meest contrastloze zetten. Bij Canon is dat Neutral of Faithful, dat weet ik zo niet meer.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Universal Creations schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 18:30:
Blijft in principe hetzelfde, al wordt het dan meer een motion-jpg.
Daar zal geen JPEG compressie overheen gaan. Dat zal gewoon een 24-bit uncompressed bitmap zijn. Ik verwacht dat de raw verwerking uitgevoerd wordt, maar de laatste jpeg compressie wordt overgeslagen. Voor het weergeven moet je hem toch weer decompressen, dus dat zal niet veel zin hebben.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BugBoy schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:08:
[...]

Daar zal geen JPEG compressie overheen gaan. Dat zal gewoon een 24-bit uncompressed bitmap zijn. Ik verwacht dat de raw verwerking uitgevoerd wordt, maar de laatste jpeg compressie wordt overgeslagen. Voor het weergeven moet je hem toch weer decompressen, dus dat zal niet veel zin hebben.
Aja, natuurlijk...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 21:01
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 18:31:
[...]

Dat inderdaad, maar wat ik zo snel via Google terugvindt is dit ook niet gebaseerd op de ruwe sensordata. Met Magic latern kan het blijkbaar wel bij een aantal modellen. Bizar eigenlijk.
Tenzij je een histogram maakt van een onderbelichte raw en overbelichte .. nee, laat maar ook dan gaat je dat niks opleveren.

Een RAW is data, beschrijving van een foto en zelf geen foto. Meerdere interpretaties mogelijk door software en daarom met de een een beter resultaat te behalen dan de ander. Zie de switch van ik meen LR3 (2010 profiel) naar LR4 en later (2012 profiel)..

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 00:02:
[...]

Tenzij je een histogram maakt van een onderbelichte raw en overbelichte .. nee, laat maar ook dan gaat je dat niks opleveren.

Een RAW is data, beschrijving van een foto en zelf geen foto. Meerdere interpretaties mogelijk door software en daarom met de een een beter resultaat te behalen dan de ander. Zie de switch van ik meen LR3 (2010 profiel) naar LR4 en later (2012 profiel)..
Om te zien of data clipt hoef je niet de sensor te interpreteren, in ieder geval niet zoals een raw processor doet. Of heb ik dat verkeerd. Er hoeft niet meer geïnterpreteerd te worden dan of de data van die pixel over een bepaalde threshhold gaat die niet varieert.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2017 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:27

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 02:53:
[...]

Om te zien of data clipt hoef je niet de sensor te interpreteren, in ieder geval niet zoals een raw processor doet. Of heb ik dat verkeerd. Er hoeft niet meer geïnterpreteerd te worden dan of de data van die pixel over een bepaalde threshhold gaat die niet varieert.
Nee, maar als dat gecheckt wordt op een jpg die zit ingebakken in je raw dan clipt het veel sneller dan dat je checkt op rauwe sensordata.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het fijne weet ik er ook niet van, maar wat wel zo is, is dat een pixel foto niet hetzelfde is als een pixel op de sensor. Dit komt omdat er een bayerfilter overheen zit. Iedere pixel krijgt informatie van de omliggende pixels. Deze interpolatie moet eerst plaatsvinden. Een groene pixel kan bijvoorbeeld niet clippen in het rood, maar als zijn rode buurman dat wel doet, wordt dit meegenomen in het totaalplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 21:01
Universal Creations schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 08:38:
Het fijne weet ik er ook niet van, maar wat wel zo is, is dat een pixel foto niet hetzelfde is als een pixel op de sensor. Dit komt omdat er een bayerfilter overheen zit. Iedere pixel krijgt informatie van de omliggende pixels. Deze interpolatie moet eerst plaatsvinden. Een groene pixel kan bijvoorbeeld niet clippen in het rood, maar als zijn rode buurman dat wel doet, wordt dit meegenomen in het totaalplaatje.
Daarom dat je met de witbalans dus ook soms ineens dingen nog verder terug kan halen, vooral verloren kleuren (echt zelfs extreme dingen) maar ook detail. Je zou dit nog verder kunnen tweaken als je invloed had op de debayering, zeker met zwart wit. Interessant spul :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
klaaas schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 21:11:
Klopt idd. Als je toch zoveel mogelijk uit het histogram in liveview wilt halen moet je de picture style op de meest contrastloze zetten. Bij Canon is dat Neutral of Faithful, dat weet ik zo niet meer.
Dat doe ik sowieso altijd. Al is het maar om de preview op het schermpje een beetje te laten lijken op wat ik thuis op m'n scherm ga krijgen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ventieldopje schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:47:
[...]

Daarom dat je met de witbalans dus ook soms ineens dingen nog verder terug kan halen, vooral verloren kleuren (echt zelfs extreme dingen) maar ook detail. Je zou dit nog verder kunnen tweaken als je invloed had op de debayering, zeker met zwart wit. Interessant spul :)
Daarom was UniWB ook een tijdje een dingetje. Al een tijdje niks meer over gehoord.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 13:53
Hallo allen, heb momenteel een issue met mijn 80D, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Sinds een tijdje gaat de WiFi funtie van de 80D niet meer aan. Dit is ongeveer gebeurd sinds ik voor het eerst de camera direct via USB aan de computer heb gehangen; voor dit moment heeft de Wifi altijd probleemloos gewerkt.
Ook al zet ik de Wifi aan in de wireless communication settings, de Wifi status op het top LCD scherm staat nog in de OFF modus. De camera is ook niet te vinden via de telefoon app.
De meeste mensen met zo'n issue kunnen het (volgens Google) verhelpen door de wireless settings te resetten. Helaas werkt dit bij mijn 80D niet.

Kent iemand dit probleem en weet hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:51
Hier een "ragequitter" wat betreft de 6D mark II.
YouTube: I Hate The Canon 6D Mark II - Goodbye, Canon

Wel een beetje lollig en pathetic, maar eigenlijk heeft hij wel wat punten waar ik me ook wel in kan vinden. Ik ben echt benieuwd wat de grote reviewsites ons gaan vertellen. DPreview, thedigitalpicture e.d.

Edit: deze video klinkt wel alsof alle puntjes goed besproken worden ook met wat nuances: YouTube: Canon 6D Mark II Hands-On Field Test
Vanaf ongeveer 8 minuten praten ze over de DR, en in deze voorbeelden legt de 6D2 het gewoon af tegen een een APSC camera (Rebel T7i) in shadow details. Dat is wel teleurstellend. Ze herhalen wel dat op hoge iso's deze 6D2 wel echt goed is.

[ Voor 37% gewijzigd door Deathchant op 02-08-2017 10:46 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag tegen iets raars aangelopen. Een klant heeft een 80D en 7D2 en beweerde dat de 80D sneller focuste met zijn Sigma Sport 150-600. Na wat testen, kon ik niet anders dan hetzelfde te ondervinden. De 80D focust inderdaad sneller. Vooral merkbaar als je eerst dichtbij focust en daarna ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:05
Deathchant schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:26:
Hier een "ragequitter" wat betreft de 6D mark II.
YouTube: I Hate The Canon 6D Mark II - Goodbye, Canon

Wel een beetje lollig en pathetic, maar eigenlijk heeft hij wel wat punten waar ik me ook wel in kan vinden. Ik ben echt benieuwd wat de grote reviewsites ons gaan vertellen. DPreview, thedigitalpicture e.d.

Edit: deze video klinkt wel alsof alle puntjes goed besproken worden ook met wat nuances: YouTube: Canon 6D Mark II Hands-On Field Test
Vanaf ongeveer 8 minuten praten ze over de DR, en in deze voorbeelden legt de 6D2 het gewoon af tegen een een APSC camera (Rebel T7i) in shadow details. Dat is wel teleurstellend. Ze herhalen wel dat op hoge iso's deze 6D2 wel echt goed is.
Had 'm ook al gezien ja, prima yt kanaal is dat trouwens.

Zit serieus te twijfelen. Het fotografie wordt steeds serieuzer en de opdrachten voor bruiloften stromen binnen. Ik heb een 2e body nodig en had mijn hoop gezet op de 6D2. De 5D4 is gewoon te duur. Is de 5D3 dan een betere keus dan een 6D2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Je kan beter de vraag stellen: zijn er hier mensen die een 6d2 willen kopen en waarom willen ze er een kopen?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
kevinl schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 07:45:
Je kan beter de vraag stellen: zijn er hier mensen die een 6d2 willen kopen en waarom willen ze er een kopen?
Voor ChrisLNFF is dat geen betere vraag :? :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is dan ook geen (persoonlijk) aankoopadvies topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 14:01
Ik vind dat deze reviewer van de 6D2 de spijker op de kop slaat:

YouTube: Canon 6D Mark II Hands-On Field Test

Allereerst in de real world zegtie: wat een prettige camera om mee te werken, de foto's zien er op het display prima uit.

Dan bij het bekijken van de files achter de PC: kleurrijk en goede ISO, maar erg tegenvallende DR, een 80D heeft al meer detail in schaduwen, en het is een groot verschil met de 5D4.

De conclusie daar is dan ook dat Canon de camera toch wel kunstmatig gehandicapped heeft, en ik kan het eigenlijk niet meer dan eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljwilliam88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 09:05
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat de DR zo tegen valt (afgaande op reviews die ik nu gelezen heb).
Ik wil graag de overstap maken naar een full frame camera en daarom heb ik op de Canon 6D Mark II gewacht.

Omdat ik vaak 's avonds en soms in de nacht foto's maak, is DR nogal een big deal voor mij persoonlijk.

Weet nu even niet meer wat ik moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
ljwilliam88 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:40:

Omdat ik vaak 's avonds en soms in de nacht foto's maak, is DR nogal een big deal voor mij persoonlijk.

Als je bij dat fotograferen 's avonds en 's nachts gebruik maakt van hogere iso waarden is er weinig / niks aan de hand. De beperkte DR waar over gesproken wordt is de DR bij lage iso-waarden. De oorspronkelijke 6D had vanaf ca. iso 800 dezelfde DR als b.v. de Nikon D810 en maar iets minder DR dan de 5DIV. De verbeterde APS-C sesnoren van Canon (zoals die in de 80D) komen bij iso 800 al niet meer in de buurt van de DR van de oorspronkelijke 6D.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 16:41

sapphire

Die-hard pruts0r

A Lurker schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:27:
Ik vind dat deze reviewer van de 6D2 de spijker op de kop slaat:

YouTube: Canon 6D Mark II Hands-On Field Test

Allereerst in de real world zegtie: wat een prettige camera om mee te werken, de foto's zien er op het display prima uit.

Dan bij het bekijken van de files achter de PC: kleurrijk en goede ISO, maar erg tegenvallende DR, een 80D heeft al meer detail in schaduwen, en het is een groot verschil met de 5D4.

De conclusie daar is dan ook dat Canon de camera toch wel kunstmatig gehandicapped heeft, en ik kan het eigenlijk niet meer dan eens zijn.
Bijna het zelfde als wat de DPreview hands-on test zegt. Dijk van een camera, goed gebouwd, scherm fijn, werkt voorspelbaar en prettig. Alternatief voor mensen die geen 5D IV centjes hebben of vanaf de 80D naar FF willen. Maar geen camera die het de concurrentie moeilijk gaat maken qua DR, AF ed..

Alle andere reviews die ik gelezen hebben zijn -zacht gezegd- een stuk minder genuanceerd. Er was één reviewer zelfs zo erg dat hij hem alleen als backup camera aanraden :') Lijkt me wel erg overdreven.

Wel gewoon een legetieme vraag aan mensen die ervaring hebben met de 6DI en een 5D serie camera. Ik lees dat reviews de deticated AF selectie joystick missen. Missen jullie die ook echt bij een 6D of werkt dat multi-wiel-pijltjes-ding ook gewoon prima?
Ik gebruik de joystick bijzonder veel in liveview voor het AF punt (en dus de lichtmeting).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ik heb geen ervaring met zowel de 6D als de 5 serie maar wel met de 5DII en andere camera's zonder joystick. Als je uit de hand schiet en met name als je dan door de zoeker kijkt is alles zonder joystick irritant als je er wel 1 gewend bent. Ik zou voor dat soort werk niet zonder willen. Vanaf statief en met liveview is het een ander verhaal. Een joystick is dan nog steeds net wat handiger, maar met de combinatie van een button en zo'n wiel gaat het ook prima.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Flamers hebben we niet zo nodig op het forum, post dan maar lekker niet

[ Voor 84% gewijzigd door Nomad op 03-08-2017 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
TR knopje is best dichtbij hoor en gaat net zo snel als posten :P

[ Voor 38% gewijzigd door Nomad op 03-08-2017 21:39 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

op flamers niet in gaan, gewoon TR en klaar :)

[ Voor 61% gewijzigd door Nomad op 03-08-2017 16:57 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Als instap in de wereld van FF lijkt me de 6d2 nog beter dan om al die flappen neer te leggen voor de 5d4. Anyway heb de 6d2 besteld en kijk wel hoe het is om te werken met FF. Ik heb nu een 80d en zal dus afgezien van FF niet veel verschil moeten merken.
En voor de niet pixelpeepers zal die DR echt meevallen.

[ Voor 10% gewijzigd door kevinl op 03-08-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
ljwilliam88 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:40:
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat de DR zo tegen valt (afgaande op reviews die ik nu gelezen heb).
Ik wil graag de overstap maken naar een full frame camera en daarom heb ik op de Canon 6D Mark II gewacht.

Je hebt nu dus ook Canon? Je kunt wellicht net als ik de overstap naar de 6D1 maken als het je vooral gaat om image quality en ruispatroon....maar ja, je zit dan met een antiek AF systeem...Heb je al eens gekeken naar wat Nikon te bieden heeft? Wellicht zit je in een financiele situatie waarbij je het spulleboel kunt verkopen en de overstap naar Nikon fullframe kunt doen (ongelooflijk dat ik dit voorstel :P )
sapphire schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:05:
Wel gewoon een legetieme vraag aan mensen die ervaring hebben met de 6DI en een 5D serie camera. Ik lees dat reviews de deticated AF selectie joystick missen. Missen jullie die ook echt bij een 6D of werkt dat multi-wiel-pijltjes-ding ook gewoon prima?
Ik gebruik de joystick bijzonder veel in liveview voor het AF punt (en dus de lichtmeting).
Ik had een 40D, die ook dat joystickje had.
productreview: Canon EOS 6D Body Zwart review door Deathchant

Het multi-wiel-pijltjes-ding heeft minder grip dan die op de 40D en ik moest wennen aan het ontbreken van het joystickje. Als ik het terug zou krijgen zou dat nog steeds een pluspunt zijn ;)
Maar inmiddels met liveview wel gewend en werkt gewoon OK.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
kevinl schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:56:
Als instap in de wereld van FF lijkt me de 6d2 nog beter dan om al die flappen neer te leggen voor de 5d4. Anyway heb de 6d2 besteld en kijk wel hoe het is om te werken met FF. Ik heb nu een 80d en zal dus afgezien van FF niet veel verschil moeten merken.
En voor de niet pixelpeepers zal die DR echt meevallen.
Gefeliciteerd!
Werken met FF is niet veel anders hoor.

En met de DR zal het inderdaad wel meevallen. Kijk wat een Canon D30 of zelfs 10D voor bereik heeft. En toch kon je ook met die camera's prachtige beelden maken.
De extra DR is in lastigere situaties handig maar voor het gros van de foto's niet perse nodig.
RobertJRB schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:42:
[...]

TR knopje is best dichtbij hoor en gaat net zo snel als posten :P
Wat is een TR knopje?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@RobertJRB Topic Report. Bovenaan het topic kun je een TR aanmaken als je een klacht hebt over iemand gedragingen hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Deathchant schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:41:
@RobertJRB Topic Report. Bovenaan het topic kun je een TR aanmaken als je een klacht hebt over iemand gedragingen hier ;)
Ik zie hem, dank!

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

RobertJRB schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:40:
[...]

Gefeliciteerd!
Werken met FF is niet veel anders hoor.

En met de DR zal het inderdaad wel meevallen. Kijk wat een Canon D30 of zelfs 10D voor bereik heeft. En toch kon je ook met die camera's prachtige beelden maken.
De extra DR is in lastigere situaties handig maar voor het gros van de foto's niet perse nodig.

[...]

Wat is een TR knopje?
De 30D heb ik ook gehad en was een heerlijke camera :9
Maaar hoeveel mensen die wat serieuzer schieten ken je die nog actief een 10D of 30D gebruiken? Ik gok niet erg veel en met reden, op een geven moment gaat de techniek verder en kan er meer/beter/sneller/ect. en dat is een beetje het punt bij de 6DII. Het is een mooie camera hoor met menig pluspunt maar je weet dat Canon beter kan...... zeker als ze hun instap model ook nog eens flink duurder maken :X

Ik overweeg de 6DII nog steeds overigens, DR was toevallig voor mij nr. 1 op mijn verlanglijstje maar de rest is opzich wel fijn :). Ruis performance is prima, ergonomie/handeling is nog steeds prima, verbeterde Live View en klapscherm is ook erg fijn! Joystickje overleef ik vast wel zonder, 4K mis ik ook niet en de AF is ondanks de spreiding nog steeds een een grote verbetering tov. de 5DII.

Wat dat betrefd vond ik de DPreview hands-on echt wel een punt hebben dat het gewoon een solide Canon is die betrouwbaar/zoals te verwachten presteert.

En anders overweeg ik zelfs een 6D tegen een scherpe prijs :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09 20:29

mennovanw

Canon? You can!

Hmmmm.. Ik ben toch blij dat ik die tweedehands 5D3 heb gekocht (na heel netjes van mijn 6D afscheid te hebben genomen) - zeker nu de 6D2 toch wat minpuntjes lijkt te hebben. Ik vind de AF joystick toch wel fijn hoor..

Ja als de 6D2 helemaal top was geweest had ik nu spijt gehad - en das toch minder leuk :P

[ Voor 20% gewijzigd door mennovanw op 03-08-2017 19:23 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:05
Ik heb er nog even over nagedacht en zit er aan te denken om een 5D3 aan te schaffen. Voordelen zijn de goede af unit, dual card slots en het joystickje. De 6D wordt dan de 2e body, die vooral binnen gebruikt zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 17:07
sapphire schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:47:
[...]

Maaar hoeveel mensen die wat serieuzer schieten ken je die nog actief een 10D of 30D gebruiken?
D30, niet 30D ;)

Ik heb 'm ook gehad, en dat was echt wel een k*tcamera :+
Maar was wel m'n 1e DSLR, in die tijd was er niks beters (betaalbaar tenminste). Kwamen op lage iso prima plaatjes uit, maar 3 Mp hield natuurlijk niet over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
Het was niet mijn bedoeling om iemand te beledigen, mijn excuses hiervoor. Ik weet dat de 6dII slechte DR heeft, maar vind het niet goed dat er zo gebashd wordt op Canon. Ik heb ook al mensen tevreden gezien. En ik hoop dat er niet doorgebreid wordt op dit onderwerp. En ik ben trouwens geen flamer. Tot ziens en nogmaals mijn excuses.
Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
paulmedusa schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:08:
Het was niet mijn bedoeling om iemand te beledigen, mijn excuses hiervoor. Ik weet dat de 6dII slechte DR heeft, maar vind het niet goed dat er zo gebashd wordt op Canon. Ik heb ook al mensen tevreden gezien. En ik hoop dat er niet doorgebreid wordt op dit onderwerp. En ik ben trouwens geen flamer. Tot ziens en nogmaals mijn excuses.
Paul
Je moet even begrijpen waar het vandaan komt ;) Canon loopt al een tijdje achter qua sensoren op de concurrent en elke keer wanneer ze iets nieuws uitbrengen (buiten het dure segment om dan), komen ze met verbeteringen die ook echt verbeteringen zijn, maar die de concurrent al 3 jaar geleden had, plus ze gaan dan op andere gebieden gewoon echt achteruit, of op zijn minst niet vooruit, en dát nemen veel gebruikers Canon kwalijk (waaronder ik).
Zo ook de sensor van de 6D2...Die is gewoon een stap achteruit t.o.v. de 6D1.
Het 6D-segment is bedoeld voor overstappende APSC gebruikers naar fullframe of mensen die al die poespas van duurdere camera's niet nodig vinden. Als blijkt dat er op het aantal megapixels na geen reden is om over te stappen naar fullframe (welke meerwaarde biedt een 6D2 t.o.v. een 80D bijvoorbeeld die het prijsverschil waard is), en erbij beseffend dat dit niet de eerste keer is, waarom moet je een merk dan trouw blijven? Zelfs voor de mensen die in 1x naar fullframe willen kan de Nikon D750 gelijkwaardige dingen bieden als de 6D2, waarbij de DR een stuk beter is, dus waarom dan voor Canon kiezen?

Dat is het een beetje waar het om gaat ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 03-08-2017 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09 20:29

mennovanw

Canon? You can!

[b]Deathchant schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:11
Zelfs voor de mensen die in 1x naar fullframe willen kan de Nikon D750 gelijkwaardige dingen bieden als de 6D2, waarbij de DR een stuk beter is, dus waarom dan voor Canon kiezen?

Dat is het een beetje waar het om gaat ;)
Waar het om gaat is het glas. -knip-

Die body doe ik 3-4 jaar mee, maar m'n objectieven?

[ Voor 29% gewijzigd door Universal Creations op 03-08-2017 21:29 . Reden: Houd het netjes en correct graag! ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Deathchant schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:37:
[...]

Het multi-wiel-pijltjes-ding heeft minder grip dan die op de 40D en ik moest wennen aan het ontbreken van het joystickje. Als ik het terug zou krijgen zou dat nog steeds een pluspunt zijn ;)
Maar inmiddels met liveview wel gewend en werkt gewoon OK.
ik zie het wieltje/joystick argument toch steeds terugkeren, als ik jou was dan had ik al lang een 5D3 gehaald :) dan had je nu waarschijnlijk gezegd, mwa - die 5D4 is niet zo'n grote upgrade die slaan we mooi over 8)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Azrael schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:38:
[...]

D30, niet 30D ;)

Ik heb 'm ook gehad, en dat was echt wel een k*tcamera :+
Maar was wel m'n 1e DSLR, in die tijd was er niks beters (betaalbaar tenminste). Kwamen op lage iso prima plaatjes uit, maar 3 Mp hield natuurlijk niet over :P
Doelde inderdaad op de D30 en niet 30D.
Zat jij vroeger niet op DPZ? Nickname komt me bekend voor.
sapphire schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:47:
[...]

Maaar hoeveel mensen die wat serieuzer schieten ken je die nog actief een 10D of 30D gebruiken? Ik gok niet erg veel en met reden, op een geven moment gaat de techniek verder en kan er meer/beter/sneller/ect. en dat is een beetje het punt bij de 6DII. Het is een mooie camera hoor met menig pluspunt maar je weet dat Canon beter kan...... zeker als ze hun instap model ook nog eens flink duurder maken :X

Ik overweeg de 6DII nog steeds overigens, DR was toevallig voor mij nr. 1 op mijn verlanglijstje maar de rest is opzich wel fijn :). Ruis performance is prima, ergonomie/handeling is nog steeds prima, verbeterde Live View en klapscherm is ook erg fijn! Joystickje overleef ik vast wel zonder, 4K mis ik ook niet en de AF is ondanks de spreiding nog steeds een een grote verbetering tov. de 5DII.

Wat dat betrefd vond ik de DPreview hands-on echt wel een punt hebben dat het gewoon een solide Canon is die betrouwbaar/zoals te verwachten presteert.

En anders overweeg ik zelfs een 6D tegen een scherpe prijs :+
Ik begrijp je punt hoor. Wilde alleen aangeven dat we met camera's met nog veel minder DR jarenlang prima uit de voeten konden.
Zelf ook een 30D gehad (ligt hier zelfs nog in de kast) en was inderdaad een erg fijne camera. Volgens mij de laatste met een CCD sensor?

Met de monochrom en de sony's ben ik inmiddels flink verwend en ik zou zelf niet meer terug willen.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertJRB op 03-08-2017 21:51 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

RobertJRB schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:49:
[...]

[...]

Ik begrijp je punt hoor. Wilde alleen aangeven dat we met camera's met nog veel minder DR jarenlang prima uit de voeten konden.
Zelf ook een 30D gehad (ligt hier zelfs nog in de kast) en was inderdaad een erg fijne camera. Volgens mij de laatste met een CCD sensor?

Met de monochrom en de sony's ben ik inmiddels flink verwend en ik zou zelf niet meer terug willen.
Ah ja D30 is een oudje ja 8)
Ben zelf begonnen met een 300D, ook een fijn toestel al was ik echt in love met mijn 30D toen der tijd O+
Later me nog eens door eene @Nomad me laten overhalen om over te stappen naar een 5D. Man wat heb ik toen gemopperd op die kleine scherptediepte maar toen ik later zijn 35/2 overnam was het ware liefde ^) Wat is 35mm op FF toch heerlijk en wat een platen heb ik met die 5D geschoten en dat barrel lensje geschoten (nog steeds spijt dat ik die aan hem terug verkocht heb, al maakt de Sig 35 veel goed :+ ).

Later ook @Nomad s 5DII overgenomen vanwege meer Mpix (paar opdrachtjes voor een billboard) en liveview ( mijn rug is nog steeds blij) maar die begint echt kuren te vertonen :(
Kraken bij hard knijpen, AF weigert soms en meer van die gekkigheidjes. Niet heel gek aangezien ik hem flink gebruikt heb in weer en wind (Tamron 28-70 kon dat niet aan en weigerde opeens normaal te werken :( ).
Goede oude tijd <3

Maar aan alle goede komt een eind dus of er komt een 6DII als die nog niets zakt qua prijs :+, 6D blijft een optie als die goedkoop word of gewoon weg bij Canon :/

Luxe probleem

Ow en op DPZ was ik SapphireNL, zat wel een andere sapphire dacht ik.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
De 6DII is niet wat de meeste mensen verwacht hadden, de mensen die er een wilden hadden een sensor á la 5dIV verwacht. Ik denk dat dat voor deze prijs niet mogelijk is. Het is voor cannon commercieel niet mogelijk blijkbaar zo'n dure sensor in een instap-model, het is een instap Fullframe, te plaatsen omdat canon dan zijn 5DIV niet meer of veel minder verkoopt. De 6DII heeft een betere ruis, de hogere iso ziet er veel beter uit. Vanaf 800 iso is de DR gelijk aan de 6dI, het touchscreen werkt perfect. Ik heb voorbeelden op FM gezien die zeker aangeven dat het geen slecht toestel is. Ja, maar de DR. Niet elke fotograaf heeft daar last van. Canon heeft een paar goede DSLR's gemaakt de laatste jaren. 1DX, 1DXII, 5DIV en ook de goedkopere classes zijn niet slecht.80D, 77D enz. Zeggen dat canon slechte toestellen leverd? Ik zie hier op tweakers toch veel tevreden mensen. Ik heb al 3 jaar mijn 3e toestel nu, een 70D. Eindelijk mijn eerste L lens gekocht, een 16-35L F4. Geweldig hoor. Zo ken ik zeker meer mensen die tevreden zijn. Ik vind het niet netjes dat jij deathchant hier op het canon forum zonodig een ander merk moet aanbevelen. Kun je dat niet op het andere forum doen. Ik ga toch ook niet Windows op een apple forum aanbevelen.
Veel plezier met fotograferen allemaal.
Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 17:07
RobertJRB schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:49:
[...]

Zekers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
paulmedusa schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:17:
Ik vind het niet netjes dat jij deathchant hier op het canon forum zonodig een ander merk moet aanbevelen. Kun je dat niet op het andere forum doen. Ik ga toch ook niet Windows op een apple forum aanbevelen.
Paul
Als ik dit forum loop te verzieken met mijn Nikon fanboy gedrag of iets dergelijks dan zou ik je gelijk geven.
Ik beargumenteerde slechts waarom er nu even zo uitgehaald wordt naar Canon aangaande de 6D2, omdat je daar blijkbaar over in je maag zit gezien je eerdere post. In mijn argumentatie gebruikte ik de Nikon D750 als alternatief om het punt te maken dat Canon gewoon wat achterloopt en de doelgroep voor het entry-level FF wat te kort doet; ik doe nergens een aanbeveling noch verwacht ik dat Canon de 5D IV sensor in een entry level zet ;)
De 6DII is niet wat de meeste mensen verwacht hadden, de mensen die er een wilden hadden een sensor á la 5dIV verwacht
Volgens mij zegt hier niemand dat er een 5D4 sensor in moet. Wat hier terecht de klacht is, is dat er een sensor in zit die slechter is dan zijn voorganger (qua DR) en daarmee een stap achteruit doet; immers de hoofdredenen om een fullframe te kopen is om a) betere image quality te hebben, b) betere hoge isoprestaties en c) meer nabewerkingsruimte te hebben, dus meer DR.
sapphire schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:14:

Maar aan alle goede komt een eind dus of er komt een 6DII als die nog niets zakt qua prijs :+, 6D blijft een optie als die goedkoop word of gewoon weg bij Canon :/

Luxe probleem
Het voordeel wat je hebt is dat je van een 5D2 komt en dus niks achteruit gaat qua AF, maar wel in DR vooruit gaat als je voor de 6D1 zou kiezen. Die is dan met wat geluk onder de 1500 euro en daarmee dus 700 euro goedkoper dan de 6D2. Maar ik snap je dilemma heel goed. Wellicht dat een 2e hands 5D3 nog een optie voor je kan zijn (vraag Nomad eens liev)?

[ Voor 54% gewijzigd door Deathchant op 03-08-2017 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Deathchant schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:51:

Het voordeel wat je hebt is dat je van een 5D2 komt en dus niks achteruit gaat qua AF, maar wel in DR vooruit gaat als je voor de 6D1 zou kiezen. Die is dan met wat geluk onder de 1500 euro en daarmee dus 700 euro goedkoper dan de 6D2. Maar ik snap je dilemma heel goed. Wellicht dat een 2e hands 5D3 nog een optie voor je kan zijn (vraag Nomad eens liev)?
Ja dat is idd een 'voordeel' ik kan al werken met een bejaarde AF :+
5DIII heb ik overwogen, heel erg mooie camera maar qua DR ook minder dan de 6D (volgens DXO iig) maar kan zijn dat de IRL ervaring van mensen hier ander is natuurlijk. Uiteraard verder in zo'n beetje alles echt een upgrade :9 al heb ik in principe geen hele dikke AF nodig, gebruik tracking bv maar 2x per jaar echt (waarvan volgende week één keer is, maar dan ook gelijk heul veel ) maar echt een erg mooie camera de 5DIII

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulmedusa schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:17:
De 6DII is niet wat de meeste mensen verwacht hadden, de mensen die er een wilden hadden een sensor á la 5dIV verwacht. Ik denk dat dat voor deze prijs niet mogelijk is. Het is voor cannon commercieel niet mogelijk blijkbaar zo'n dure sensor in een instap-model, het is een instap Fullframe, te plaatsen omdat canon dan zijn 5DIV niet meer of veel minder verkoopt.
Heeft niets met kosten te maken. Deze nieuwe sensor is nauwelijks duurder dan de oude. De plaatsing van de AD converters is gewoon anders. In de 200D van €600 krijgen ze het ook voor elkaar om er een sensor uit de 80D in te stoppen met de AD converters op de sensor en dus meer DR dan de 6D2. Kortom: bewuste keuze om de 5D4 te beschermen.
De 6DII heeft een betere ruis, de hogere iso ziet er veel beter uit. Vanaf 800 iso is de DR gelijk aan de 6dI, het touchscreen werkt perfect. Ik heb voorbeelden op FM gezien die zeker aangeven dat het geen slecht toestel is. Ja, maar de DR. Niet elke fotograaf heeft daar last van. Canon heeft een paar goede DSLR's gemaakt de laatste jaren. 1DX, 1DXII, 5DIV en ook de goedkopere classes zijn niet slecht.80D, 77D enz. Zeggen dat canon slechte toestellen leverd?
Grappig dat je precies die toestellen noemt... Dat zijn allemaal modellen (op de 1DX na) die dus meer DR hebben en mede daarom op het juiste pad zijn om te concurreren met alle camera's met Sony sensoren.
Ik zie hier op tweakers toch veel tevreden mensen. Ik heb al 3 jaar mijn 3e toestel nu, een 70D. Eindelijk mijn eerste L lens gekocht, een 16-35L F4. Geweldig hoor. Zo ken ik zeker meer mensen die tevreden zijn. Ik vind het niet netjes dat jij deathchant hier op het canon forum zonodig een ander merk moet aanbevelen. Kun je dat niet op het andere forum doen. Ik ga toch ook niet Windows op een apple forum aanbevelen.
Paul
Dat dit toevallig een Canon topic is, wil niet zeggen dat we allemaal oogkleppen op moeten houden en Canon Fanboys moeten zijn? We mogen best kritisch zijn en zeggen dat bepaalde zaken bij een ander merk beter zijn. Sterker nog: dat bepaalde zaken bij andere Canon camera's beter zijn. Het gaat niet zozeer om de producten van Canon, maar de filosofie en de keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulmedusa
Universal Creations schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 00:02:
[...]

Heeft niets met kosten te maken. Deze nieuwe sensor is nauwelijks duurder dan de oude. De plaatsing van de AD converters is gewoon anders. In de 200D van €600 krijgen ze het ook voor elkaar om er een sensor uit de 80D in te stoppen met de AD converters op de sensor en dus meer DR dan de 6D2. Kortom: bewuste keuze om de 5D4 te beschermen.

[...]

Grappig dat je precies die toestellen noemt... Dat zijn allemaal modellen (op de 1DX na) die dus meer DR hebben en mede daarom op het juiste pad zijn om te concurreren met alle camera's met Sony sensoren.

[...]

Dat dit toevallig een Canon topic is, wil niet zeggen dat we allemaal oogkleppen op moeten houden en Canon Fanboys moeten zijn? We mogen best kritisch zijn en zeggen dat bepaalde zaken bij een ander merk beter zijn. Sterker nog: dat bepaalde zaken bij andere Canon camera's beter zijn. Het gaat niet zozeer om de producten van Canon, maar de filosofie en de keuzes.
Oke, ik zei ook al dat de sensor een lagere DR had. Dat snap ik en ik zie dit ook als een bescherming van de 5DIV. Net als jij. Waarschijnlijk is het een off-chip A/D converter. Maar dat weet ik niet zeker.
Maar wat ik wil zeggen is dat het helemaal niet het einde van de wereld is als je fotografeert met zo'n toestel. Ik fotografeer nu zo'n 3 jaar met een 70D (hiervoor een 60D en 450D gehad) en ik ken de beperkingen van zo'n DR van hooguit 12? Jij UC moet dat kennen van je 5D2. Die heeft ook net een DR van 12. Ik fotografeer landschappen, oude gebouwen en kastelen. Ik kan maar 2 á 3 stops onderbelichten, anders krijg ik teveel ruis als ik de schaduwen wil optrekken. Dat is beperkt fotograferen. Maar ik vind het niet erg. Op het moment vind ik betere lenzen veel belangrijker. (Eindelijk de 16-35L F4 gekocht). Het is minder makkelijk fotograferen met een toestel met lagere DR dan het fotograferen met een Sony 7RII of een Nikon D500 of D750. Maar je leert er ook een hoop van, (goed belichten) vind ik. Om nou over te stappen op een ander toestel omdat ik dan makkelijker en zonder te kijken 5 stops kan onderbelichten. Nee, dat doe ik niet. Ik hou van de ergonomie van Canon. Ik ben 60 jaar en ga nu niet ineens overstappen. Ik gun iedereen zijn eigen merk, mij hoor je niet negatief praten over andere merken. Maar ik mag wel een fanboy zijn, of niet. En oké, ik zal andere mensen gewoon over canon laten bashen hier, soms ben ik ook fanatiek en kan ik er slecht tegen. Dat is mijn gebrek. Iedere gek zijn gebrek zeggen ze toch :) Ik ga lekker door met sparen voor mijn volgende lens. En ik hoop dat iedereen net zoveel plezier met fotografie heeft als ik, het is gewoon een leuke hobby. Wat voor merk je gebruikt, dat maakt niet uit. Als je maar plezier hebt.
Paul

Hier nog wat voorbeelden van de 6D mark 2,
https://www.flickr.com/groups/4000129@N22/pool/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind "daar leer je goed belichten van" zo'n onzin uitspraak. Trage AF? Shutter lag? Lage fps bij sport? Geen bruikbaar ISO boven de 800? Daar leer je ook van, maar waarom zou je? Dat jij liever met bracketing werkt om die laatste 2 stops te pakken is geen leerzame ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

paulmedusa schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 08:25:
[...]

Oke, ik zei ook al dat de sensor een lagere DR had. Dat snap ik en ik zie dit ook als een bescherming van de 5DIV. Net als jij. Waarschijnlijk is het een off-chip A/D converter. Maar dat weet ik niet zeker.
Maar wat ik wil zeggen is dat het helemaal niet het einde van de wereld is als je fotografeert met zo'n toestel. Ik fotografeer nu zo'n 3 jaar met een 70D (hiervoor een 60D en 450D gehad) en ik ken de beperkingen van zo'n DR van hooguit 12? Jij UC moet dat kennen van je 5D2. Die heeft ook net een DR van 12. Ik fotografeer landschappen, oude gebouwen en kastelen. Ik kan maar 2 á 3 stops onderbelichten, anders krijg ik teveel ruis als ik de schaduwen wil optrekken. Dat is beperkt fotograferen. Maar ik vind het niet erg. Op het moment vind ik betere lenzen veel belangrijker. (Eindelijk de 16-35L F4 gekocht). Het is minder makkelijk fotograferen met een toestel met lagere DR dan het fotograferen met een Sony 7RII of een Nikon D500 of D750. Maar je leert er ook een hoop van, (goed belichten) vind ik. Om nou over te stappen op een ander toestel omdat ik dan makkelijker en zonder te kijken 5 stops kan onderbelichten. Nee, dat doe ik niet. Ik hou van de ergonomie van Canon. Ik ben 60 jaar en ga nu niet ineens overstappen. Ik gun iedereen zijn eigen merk, mij hoor je niet negatief praten over andere merken. Maar ik mag wel een fanboy zijn, of niet. En oké, ik zal andere mensen gewoon over canon laten bashen hier, soms ben ik ook fanatiek en kan ik er slecht tegen. Dat is mijn gebrek. Iedere gek zijn gebrek zeggen ze toch :) Ik ga lekker door met sparen voor mijn volgende lens. En ik hoop dat iedereen net zoveel plezier met fotografie heeft als ik, het is gewoon een leuke hobby. Wat voor merk je gebruikt, dat maakt niet uit. Als je maar plezier hebt.
Paul

Dus als je het ergens niet mee eens bent bash je ?

Gedeeltelijk ben ik het met je eens dat om een beperking heen werken best leuk kan zijn,ik kan ook veel plezier halen uit een mooie foto die gebracket is en om die dan uitgebreid na te bewerken.
Goed belichten blijft ook gewoon een dooddoener. Had eergisteren nog heel simpel een gebouw van grijze baksteen. Belicht ik die goed is de lucht volledig wit uitgebeten, belicht ik de lucht goed is het gebouw volledig dichtgetrokken. Nou beetje onderbelichten zodat ik de shadows van het gebouw wat kon optrekken en de wolken nog aardig kon krijgen door de highlights dicht te trekken. Stopje (of 2) extra zou dan geen overbodige luxe zijn :9

Alleen als je niet voor je hobby bezig bent(zei het professioneel of zoals vele hier semi-professioneel) is om een beperking heen werken en lekker vogelen gewoon irritant. Waarom shots gaan bracketen, later samenvoegen, meer handelingen, meer tijd en werk als het met 1 foto kan met iets groter DR? Het is neit alsof het technisch niet mogelijk is of een heel uniek iets is want Sony sensors en zelfs Canon's eigen sensors kunnen het ook.
Dan word 'makkelijk doen en overstappen' opeens wel een reële optie, heeft niks met bashen te maken maar met productiviteit ookal hou je (in dit geval ikzelf) van de ergonomie en werking van Canon.
Als je al niets negatiefs meer mag zeggen kun je net zo goed onder een steen gaan leven en elk minpunt van een camera maar doodzwijgen :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
paulmedusa schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 08:25:
[...]

Paul

Ben het in de basis met je eens Paul, het is gewoon een leuke hobby en meer ook niet.

Meer DR maakt het fotograferen niet makkelijker. Je moet nog steeds goed belichten en het gaat nog steeds om het moment.
Verschil is alleen dat je meer mogelijkheden krijgt. Extremen (zwarte beer in de sneeuw) kun je nog fotograferen waar dat met een kleiner DR niet lukt. En mocht het niet lukken dan is er meer kans op herstel.

Volgens mij had film (dacht positief) een veel groter DR dan de eerste digitale camera's en toen (overstap op digitaal) was het ook echt een nieuw aspect waar je rekening mee moest houden. Nu met de huidige camera's is het gelukkig geen issue meer.
[...]Maar aan alle goede komt een eind dus of er komt een 6DII als die nog niets zakt qua prijs :+, 6D blijft een optie als die goedkoop word of gewoon weg bij Canon :/

Luxe probleem
Ik blijf het omgekeerde houden. Ben al jaren weg van Canon maar het enorme lens aanbod en vooral de specialistische objectieven (TSE, DO ect) maakt het iedere keer toch weer interessant om voor canon te gaan.
Met een metabones adapter op sony is dit grotendeels opgelost maar het blijft toch wat meer behelpen.
[...]Ow en op DPZ was ik SapphireNL, zat wel een andere sapphire dacht ik.
Leuk. Ik was Robert op DPZ.
Net even op DPZ gekeken, weinig meer van over..

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
sapphire schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:42:
[...]

Dus als je het ergens niet mee eens bent bash je ?

Gedeeltelijk ben ik het met je eens dat om een beperking heen werken best leuk kan zijn,ik kan ook veel plezier halen uit een mooie foto die gebracket is en om die dan uitgebreid na te bewerken.
Goed belichten blijft ook gewoon een dooddoener. Had eergisteren nog heel simpel een gebouw van grijze baksteen. Belicht ik die goed is de lucht volledig wit uitgebeten, belicht ik de lucht goed is het gebouw volledig dichtgetrokken. Nou beetje onderbelichten zodat ik de shadows van het gebouw wat kon optrekken en de wolken nog aardig kon krijgen door de highlights dicht te trekken. Stopje (of 2) extra zou dan geen overbodige luxe zijn :9

Alleen als je niet voor je hobby bezig bent(zei het professioneel of zoals vele hier semi-professioneel) is om een beperking heen werken en lekker vogelen gewoon irritant. Waarom shots gaan bracketen, later samenvoegen, meer handelingen, meer tijd en werk als het met 1 foto kan met iets groter DR? Het is neit alsof het technisch niet mogelijk is of een heel uniek iets is want Sony sensors en zelfs Canon's eigen sensors kunnen het ook.
Dan word 'makkelijk doen en overstappen' opeens wel een reële optie, heeft niks met bashen te maken maar met productiviteit ookal hou je (in dit geval ikzelf) van de ergonomie en werking van Canon.
Als je al niets negatiefs meer mag zeggen kun je net zo goed onder een steen gaan leven en elk minpunt van een camera maar doodzwijgen :X
Ik heb net gezegd sapphire dat iedereen zelf maar moet bekijken welk toestel hij gebruikt. Ik zei ook dat ik zelf gewoon met de DR beperking blijf werken, ik ben geen professioneel maar een hobbyist. Je moet je niet aangevallen voelen. Oké, ik zal het woord bashen niet meer gebruiken. Ik heb niet gezegd dat ik werk met bracketing, doe ik nooit. Ik heb net als jij de pest aan uitgebeten luchten, en dan probeer ik onder te belichten. Maar je weet wel dat dat soms niet lukt. Vanwege beperkte DR. Voorbeeld, jouw huis, wat je aangaf. Aangezien ik geen professioneel ben gun ik mezelf de vrijheid om gebruik te maken van de weersomstandigheden. Ik heb verteld waarom ik niet wil overstappen, nu in ieder geval niet, eerste 2 jaar ben ik met nieuwe L lenzen verkrijgen bezig. Ik leef niet onder een steen maar kijk gewoon wat mijn beste opties op dit moment zijn. Je mag gerust commentaar op Canon hebben. Dat zal mij geen zorgen meer baren. Nice shooting, en niet zo somber op de vroege morgen.
Paul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulmedusa
Voor mij Robert is fotograferen een combinatie tussen mijn liefde voor de (vrije) natuur en het interesseert mij bar weinig wat andere mensen van mijn foto's vinden. Je moet als mens een leuke hobby hebben, die bovendien gezond is, want ik heb geen auto, nooit gehad en ben altijd fietsend onderweg. Een fiets geeft me een beperkte werkruimte, dus af en toe pak ik de trein. Gelukkig heb ik een goed statief, dus met de live-view kun je soms heel leuke foto's maken. Volgens mij hoor. Film had een veel grotere DR heb ik ook gehoord. Maar ik ben in 2001 pas begonnen, met een digitale Minolta van wel 3 MP.
Wat dat betreft zijn we er nu een stuk beter aan toe met de huidige toestellen. Zelfs zo'n crop-toestel als de 70D,
Groet. :)

[ Voor 35% gewijzigd door paulmedusa op 04-08-2017 10:33 . Reden: Qoute verkeerd gedaan! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertJRB schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:48:
[...]

Volgens mij had film (dacht positief) een veel groter DR dan de eerste digitale camera's en toen (overstap op digitaal) was het ook echt een nieuw aspect waar je rekening mee moest houden. Nu met de huidige camera's is het gelukkig geen issue meer.
Behalve bij Canon dus, film zit namelijk op ongeveer 13 stops. Scheelt toch weer een stop met Canon. Bij andere merken ga je er bij full frame zeker op vooruit qua DR ten opzichte van film, maar bij Canon dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Eerste blik op FF. Niet veel verschil met de 80D nog.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/ftqat5.jpg

De ergonomie van de 80D is vwb de buttons voor af, drive, iso is veel natuurlijker dan het rechtlijnige van de 6D

[ Voor 34% gewijzigd door kevinl op 05-08-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@kevinl kun je je laatste zin eens uitleggen, ik kan me er niks bij voorstellen? Bedoel je dat als je het bovenaanzicht ziet dat het bij de 80D een beetje schuin afloopt en dat dat prettiger is dan het rechte van de 6D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Deathchant schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 15:44:
@kevinl kun je je laatste zin eens uitleggen, ik kan me er niks bij voorstellen? Bedoel je dat als je het bovenaanzicht ziet dat het bij de 80D een beetje schuin afloopt en dat dat prettiger is dan het rechte van de 6D?
Ja dat bedoel ik. Die rij knoppen op de 80D ligt natuurlijker dan die rechte lijn op de 6D. Ik kan de rij knoppen makkelijker pakken als ik via de zoeker kijk. Bij de 6D is dat wennen. Daarentegen het ontwerp op de 6D is hetzelfde als de 5D4. En de professionals zeuren daar niet over. Althans niet echt gelezen daar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt wel lange vingers nodig bij de 5D-serie om bij alle knopjes rechts te komen. Ik kom er niet aan, zonder mijn rechterhand flink te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
sapphire schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:05:
Nooit een camera met joystick gehad, maar heb wel ervaring met het multi wiel. Die zit in mijn optiek voor het lekkere gewoon net te laag. Ik ben er aan gewend dus gebruik hem voor AF punt, maar ik kan mij goed voorstellen dat een joystick op hogere positie gewoon meer intuïtief werkt. :)
sapphire schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:42:
Waarom dan niet gewoon de HDR functie van camera's gebruiken? Ook één shot en klaar. Dat beetje bewerkingsruimte boeit dan ook niet meer, kleuren opleuken kan hij zelf ook wel. Waarom nog zelf hobbyen? ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En wat denk je dat de HDR functie van de camera doet? Meerdere shots maken en er vervolgens een jpg van brouwen, zonder dat je enige invloed hebt... Nee, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Take
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-09 13:29
Gonadan schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 16:25:
[...]

Nooit een camera met joystick gehad, maar heb wel ervaring met het multi wiel. Die zit in mijn optiek voor het lekkere gewoon net te laag. Ik ben er aan gewend dus gebruik hem voor AF punt, maar ik kan mij goed voorstellen dat een joystick op hogere positie gewoon meer intuïtief werkt. :)

[...]

Waarom dan niet gewoon de HDR functie van camera's gebruiken? Ook één shot en klaar. Dat beetje bewerkingsruimte boeit dan ook niet meer, kleuren opleuken kan hij zelf ook wel. Waarom nog zelf hobbyen? ;)
Ik heb zelf de 70D & 5D Mark IV, waarbij de voorkeur toch uit gaat naar de joystick op de 5D. Deze is makkelijker en daardoor sneller te bedienen. Maar de multi wiel is ook niet verkeerd, maar de plaatsing is inderdaad te laag.

Wat betreft de HDR kies ik er toch echt liever voor om zelf dit te doen. In de 5D heb ik de functie geprobeerd maar mijn HDR bewerk ik liever zelf in photoshop/lightroom en andere tools. Dit komt gewoon omdat ik graag mijn eigen stijl aan bewerking daar toe pas.

@kevinl ik ben met je eens dat de knoppen op de voor mij 70D anders liggen en het wel even wennen is op de 5D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
De "grote" review van de 6D2:
https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-6d-mark-ii-review

Ze zeggen niet veel nieuws over de dynamic range:
Dynamic Range

We've already covered the 6D II's dynamic range in a separate article. It's our single biggest reservation about the EOD 6D II's image quality. Essentially the 6D II's Raw files shot at low ISO have significantly less latitude for adjustment than we're used to seeing in contemporary cameras, before noise starts to intrude on the image.

This is most likely to affect landscape photographers, who are more likely to find themselves having to bracket in high dynamic range scenes, but it'll also affect anyone (including EOS 80D users) who's become used to having a high degree of processing flexibility in their files.
Zoals ik lees in de autofocus sectie van de review, zijn ze ook niet bijzonder positief over de AF; het is weliswaar een hele verbetering t.o.v. de 6D1, maar het maakt blijkbaar de verwachtingen niet waar :/ .

Volgens mij is dit statement in hun conclusie spot-on:
It's true that nearly every objective specification of the 6D Mark II has been improved upon when compared with its predecessor, while the release price has remained the same. Unfortunately, unless you're a die-hard Canon user with an investment in glass and you just need an affordable backup body, it's difficult to look past all that competing cameras have to offer.

[ Voor 28% gewijzigd door Deathchant op 09-08-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Feitelijk is het dus 1 grote teleurstelling en is de concurrentie op zo'n beetje alle vlakken beter. Daarnaast is de D750 verreweg superieur en ook nog eens goedkoper.

Waarschijnlijk zijn een heleboel mensen teleurgesteld...

[ Voor 15% gewijzigd door MazeWing op 09-08-2017 16:18 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Daar lijkt het wel op ja. Er lijkt ook geen enkele usecase te zijn als incentive om naar de 6D2 te gaan. Hoge iso performance is goed, maar volgens mij is daar zo'n beetje alles mee gezegd lijkt het.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

De enige reden om voor de 6d mkII te gaan is wanneer je reeds een boel FF Canon glas bezit en geen zin hebt om over te stappen op bijvoorbeeld Nikon of wanneer je geen geld genoeg hebt voor een 5d mkIV.

Canon maakt maar rare beslissingen de laatste jaren. Ook bepaalde keuzes die ze bij de 5d gemaakt hebben, valt bij praktisch niemand in de smaak...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MazeWing schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:18:
Feitelijk is het dus 1 grote teleurstelling en is de concurrentie op zo'n beetje alle vlakken beter. Daarnaast is de D750 verreweg superieur en ook nog eens goedkoper.

Waarschijnlijk zijn een heleboel mensen teleurgesteld...
De D750 is enkel superieur met dynamisch bereik, verder nergens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

MazeWing schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:36:
De enige reden om voor de 6d mkII te gaan is wanneer je reeds een boel FF Canon glas bezit en geen zin hebt om over te stappen op bijvoorbeeld Nikon of wanneer je geen geld genoeg hebt voor een 5d mkIV.

Canon maakt maar rare beslissingen de laatste jaren. Ook bepaalde keuzes die ze bij de 5d gemaakt hebben, valt bij praktisch niemand in de smaak...
Ik wilde het geld voor de 5d nu niet uitgeven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Universal Creations schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:14:
[...]

Onzin! Lees de review er maar op na. De AF is stukken beter, de spreiding van de AF-punten is beter en zijn ook nog eens gevoeliger.
We found the peripheral points on the 6D II very limited in performance, particularly because they're only rated down to -0.5 EV (all the D750's points function down to -3EV), and because OVF subject tracking just doesn't work. The opposite is true for the D750.

No the point spread is not the same. The D750 has a wider spread. And the peripheral points are actually useful because the camera will properly and accurately use them when tracking thanks to the high res metering sensor. Which also makes metering far more accurate than the 6D II.

The D750 is a better stills cameras in almost every way, despite being years older.
Toch maar eens beter inlezen voor je dit soort uitspraken doet!

[ Voor 55% gewijzigd door MazeWing op 09-08-2017 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De D750 heeft maar 15 kruisgevoelige punten die allemaal in het midden zitten. Punten die niet kruisgevoelig zijn, laten je wezenlijk vaker in de steek dan kruisgevoelige. In donkere omstandigheden doen de punten van de D750 het beter, maar bij normaal licht is het een ander verhaal.
Als de punten van de 6D2 zo slecht zouden zijn, zouden alle focussystemen van Canon prut zijn, aangezien die allemaal met soortgelijke kruisgevoelige sensoren werken. Maar het is niet de eerste keer dat DPreview niet met AF-systemen overweg kan. Maar mocht ik ergens tijd hebben, dan wil ik de 6D2 uitgebreid testen op AF tracking. En ja, ook tegen de D750 testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:56

CasGas

.

Nou, over rare beslissingen gesproken..

Nu ik ook meer video doe met de 5d3 mis ik toch soms ook wel 60fps op 1080p en ook of 4k en als je dan gaat kijken naar het aanbod van Canon (in een normale prijsklasse) dan valt het toch allemaal wel een beetje tegen.. En met normaal bedoel ik tot € 1000,-.. als ik dan nu terug kijk naar een GH4 die toch al best oud is (alweer 3 jaar) maar die toen al goede mogelijkheden had (los van het feit dat het geen FF is).. grrrrr.... Canon.. doe er wat aan!!

Ik zit nu simpelweg vast aan mijn glas en ik ga hiervoor niet alleen de hele bende verkopen, daarvoor heeft het ook meer dan genoeg voordelen. Maar als ik nu opnieuw zou moeten beginnen, dan was ik niet aan Canon begonnen denk ik, ik had er in ieder geval goed over na moeten denken.. pff..

Ze maken het zichzelf wel een beetje lastig zo, ik denk dat ik nog eerder voor een A7s II zou kiezen op dit moment, daar zitten toch al wel iets meer mogelijkheden in zo op het eerste gezicht. Ik heb mij er verder niet in verdiept, maar het valt mij gewoon een beetje tegen van Canon dat ze je eigenlijk "dwingen" om dure meuk te kopen als je iets meer mogelijkheden wil, terwijl de concurrentie er eigenlijk niks voor onder doet en toch met goedkoper spul komt..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

CasGas schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:58:

Ze maken het zichzelf wel een beetje lastig zo, ik denk dat ik nog eerder voor een A7s II zou kiezen op dit moment, daar zitten toch al wel iets meer mogelijkheden in zo op het eerste gezicht. Ik heb mij er verder niet in verdiept, maar het valt mij gewoon een beetje tegen van Canon dat ze je eigenlijk "dwingen" om dure meuk te kopen als je iets meer mogelijkheden wil, terwijl de concurrentie er eigenlijk niks voor onder doet en toch met goedkoper spul komt..
Dat roepen er wel meer, maar zolang niemand ook daadwerkelijk bij zijn canon spulletjes wegggaat zullen ze er niet snel wat aan veranderen.

En anders koop je toch gewoon een premium compact camera? RX100MK3 of een LX100, heb je 4k en hoef je niet een aparte body+lens te kopen :+

ora et labora

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:00
mrc4nl schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 23:36:
[...]
Dat roepen er wel meer, maar zolang niemand ook daadwerkelijk bij zijn canon spulletjes wegggaat zullen ze er niet snel wat aan veranderen.
Precies, met alleen klagen bereik je niet veel. Ik heb wel 3.5 jaar geleden besloten om afscheid te nemen van Canon en daar heb ik nooit spijt van gehad.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Klopt zonder meer, het enige wat Canon echt zal bewegen iets te doen is een (aanzienlijk) lager markt aandeel. Alhoewel, dit is wel Canon, dus misschien ook niet.
En anders koop je toch gewoon een premium compact camera? RX100MK3 of een LX100, heb je 4k en hoef je niet een aparte body+lens te kopen :+
Of toch gewoon een A7s II met een adapter voor het Canon glas. Kan hij uitproberen of de Sony inderdaad brengt wat hij verwacht. Alhoewel een A7s II natuurlijk ook bepaald niet goedkoop is, maar als je full frame en video wilt, dan is Sony tegenwoordig ongeveer de beste keus.

• CasGas

CasGas

.

[...]

Ik zeg niet dat ik het zou doen, juist omdat er voor mij nog genoeg voordelen aan kleven.. Maar ALS ik opnieuw zou moeten kiezen, dan zou ik het wel doen..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• A Lurker
henkie196 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 07:25:
[...]

Of toch gewoon een A7s II met een adapter voor het Canon glas. Kan hij uitproberen of de Sony inderdaad brengt wat hij verwacht. Alhoewel een A7s II natuurlijk ook bepaald niet goedkoop is, maar als je full frame en video wilt, dan is Sony tegenwoordig ongeveer de beste keus.
Waarom de A7s II? Ik zit zelf te wachten op de A7 III welke binnen korte tijd aangekondigd moet gaan worden. En dan ga ik naar de lokale fotografiewinkel met mijn canonglas en zeg ik "dit glas moet werken op die camera". En dan zullen we eens zien of ik overstap op Sony :).

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Ja dat roep ik ook steeds maar ben nog steeds niet weg bij Canon :+

De "pest" is ook gewoon dat Canon ook gewoon niet slecht is. Ik was er aardig uit, ga binnenkort een Fuji uitproberen en ben er best enthousiast over om over te stappen.
Nu loop ik alweer 3 dagen foto's te maken voor de lokale Oranje Vereniging van allerlei festiviteiten in de meest uiteenlopende omstandigheden en merk ik gewoon dat mijn good'old 5DII gewoon nog zó fijn is om mee te werken. Ik ken de beperkingen, kan er mee werken (zelfs hardlopers volgen met 70-200 en middelste AF punt) door goed te kijken anticiperen, krijg nog steeds complimenten dat ik lekker frisse en vrolijke foto's schiet. Hell, gisteren zelfs in JPG geschoten (burst dus vandaar) en met minimaal tot geen bewerking was het perfect :) En nu denk ik weer..."misschien toch gewoon die 6DII kopen...... :X "
Blijft toch gewoon wel echt enorm goed spul om intensief mee te werken :9

En dan lees in vanmorgen de conclusie van DPreview en stippen ze toch precies aan wat ik voel :+ Lastig, lastig....

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 10-08-2017 09:28 ]

Gabriël AM5

• paulmedusa
A Lurker schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:16:
[...]

Waarom de A7s II? Ik zit zelf te wachten op de A7 III welke binnen korte tijd aangekondigd moet gaan worden. En dan ga ik naar de lokale fotografiewinkel met mijn canonglas en zeg ik "dit glas moet werken op die camera". En dan zullen we eens zien of ik overstap op Sony :).
Je moet goed kunnen fotograferen met een Sony met een canon objectief en adapters heb ik gelezen. Alleen schijnt het een beetje verschillend te zijn bij de diverse canon objectieven. Het ene objectief heeft een snellere AF dan het andere.
Dus dat kun je mooi uitproberen. Hier staat daar een verhaal over.: http://briansmith.com/can...pter-compatibility-guide/

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
A Lurker schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:16:
Geen reden, ik noemde de A7s II eigenlijk alleen omdat hij die zelf noemde.
sapphire schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:27:
Ja dat roep ik ook steeds maar ben nog steeds niet weg bij Canon :+
Ik ook, alhoewel mijn hoofdreden vooral is omdat telelenzen (>200) gewoon nog niet zo goed zijn op de mirrorless platformen. Maar met een 2e hands body krijgt Canon even goed mijn geld niet, en Sigma lenzen zijn meestal ook precies wat ik zoek ;)

• A Lurker
paulmedusa schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:33:
Je moet goed kunnen fotograferen met een Sony met een canon objectief en adapters heb ik gelezen. Alleen schijnt het een beetje verschillend te zijn bij de diverse canon objectieven. Het ene objectief heeft een snellere AF dan het andere.
Dus dat kun je mooi uitproberen. Hier staat daar een verhaal over.: http://briansmith.com/can...pter-compatibility-guide/
Klopt, met de Metabones adapter kom je een heel eind. Ik denk eerlijk gezegd ook dat de shift naar mirrorless door blijft zetten, en ik vraag me af of er in de toekomst nog meerwaarde overblijft op Canon bodies, nu Canon steeds meer een trendvolger ipv trendsetter wordt. Gezien de digitale viewfinders van Sony and the like elke generatie flink beter worden, begin ik al flink te twijfelen. Als je kijkt naar de A9 zou ik denk ik heel blij zijn met dat autofocusmechanisme in de nieuwe A7. Maar laten we er vooral geen Sony topic van maken, die is er gok ik al :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

[...]

Naast dat hij 2x SD heeft ipv 1x, in deze tijd en in dit segment wat mij betreft volledig essentieel, naast dat hij geen koptelefoon uitgang heeft, dus elke videograaf schiet dat ding ook af....bovenop dat hij al moest accepteren dat hij geen 4k kan filmen ermee (maar goed, dat kan de d750 ook niet).

Mijn 30d kon al op 1/8000e fotograferen, net als mijn 5d, 5d2, 5d3, 5d4...maar marketing dicteert dat de 6d en 6d2 dat maar moeten ontberen. Ik vind dit echt zo tenenkrommend van Canon, dit soort kreupelmakerij (ja dat is een woord volgens chrome :D). Het is dat ik met de 5d4 zelf er weinig hinder van ondervind en Canon het voor mij dan wel ok doet, maar als ik een segment lager zou zitten, dan was ik aardig pissed. En Nikon is ook niet heiligmakend met de D750, waardoor je "stuck between a rock and a hard place". Want Sony is leuk op papier, totdat je er dagelijks mee werkt en je je qua ergonomie en battery life etc volledig de tandjes frustreert.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• paulmedusa
A Lurker schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:27:
[...]

Klopt, met de Metabones adapter kom je een heel eind. Ik denk eerlijk gezegd ook dat de shift naar mirrorless door blijft zetten, en ik vraag me af of er in de toekomst nog meerwaarde overblijft op Canon bodies, nu Canon steeds meer een trendvolger ipv trendsetter wordt. Gezien de digitale viewfinders van Sony and the like elke generatie flink beter worden, begin ik al flink te twijfelen. Als je kijkt naar de A9 zou ik denk ik heel blij zijn met dat autofocusmechanisme in de nieuwe A7. Maar laten we er vooral geen Sony topic van maken, die is er gok ik al :+
Ach, dat overstappen naar Sony of een andere mirrorless valt voor mij wel mee. Ik fotografeer al behoorlijk lang met Canon, en je raakt gewend aan hun goede ergonomie, fijne objectieven, en hun uitstekende service. Voor mij is het gras niet groener bij de buren. Ik blijf zeker bij Canon, de volgende stap binnen 2 jaar is de overstap naar FF voor mij. En daar kijk ik naar uit.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Ik ben het met Nomad eens dat elk merk wel iets heeft maar als ik reviews mag geloven is de "concurrentie" is zo'n beetje elk opzicht even goed of beter dan de 6D2 op het scherm na. Op papier is de D750 echt wel een match voor de Canon, praktijk heb ik geen ervaring mee helaas

Gabriël AM5

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Canon spaart mij mooi wat centjes uit met de 6DII. Heb nu de reguliere 6D en hoopte dat de 6DII een flinke stap voorwaarts zou zijn qua sensor en AF. Gezien de reviews valt het nogal tegen wat dat betreft. Misschien over een jaar of wat me laten verleiden tot een 5DIV.

Of wellicht komt Canon met een FF mirrorless die leuk meekomt...

The Flying Dutchman

• Deathchant
sapphire schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:32:
[...]

Ik ben het met Nomad eens dat elk merk wel iets heeft maar als ik reviews mag geloven is de "concurrentie" is zo'n beetje elk opzicht even goed of beter dan de 6D2 op het scherm na. Op papier is de D750 echt wel een match voor de Canon, praktijk heb ik geen ervaring mee helaas
Je kunt als tussenstap natuurlijk ook overwegen om alleen body te vervangen en dan een metabones adapter of Sony LA-EA4 te kopen. Sony A7R II (alhoewel je dan weer dicht bij een 5D4 in de buurt komt).
Ik ben serieus aan het kijken wat de opties hierin zijn. Ik ben niet zo ingelezen in Sony, dus daar moet ik me nog wat verder in verdiepen.

Zou me wat zijn als Canon na x-maanden de camera terugroept en dan een nieuwe sensor in de 6D2 zou stoppen :) Of dat ze een 6D2 revision 2 maken met nieuwe sensor en dan de "oude" 6D2 afprijzen naar 1700 euro ofzo. One can only dream... ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Deathchant op 10-08-2017 15:16 . Reden: LA-EA4 is alleen voor E-mount naar A-mount, niet naar Canon mount ]

• A Lurker
Deathchant schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:15:
[...]

Zou me wat zijn als Canon na x-maanden de camera terugroept en dan een nieuwe sensor in de 6D2 zou stoppen :) Of dat ze een 6D2 revision 2 maken met nieuwe sensor en dan de "oude" 6D2 afprijzen naar 1700 euro ofzo. One can only dream... ;)
One can dream idd, maar met de 1D Mark II hebben ze dat ook gedaan. Alhoewel dat wat minder rigoreuze aanpassingen waren dan het vervangen van een sensor... :)

[ Voor 18% gewijzigd door A Lurker op 10-08-2017 15:50 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

A Lurker schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:50:
[...]

One can dream idd, maar met de 1D Mark II hebben ze dat ook gedaan. Alhoewel dat wat minder rigoreuze aanpassingen waren dan het vervangen van een sensor... :)
De IIs ? Dat verhaal ken ik niet.... :?

Maar blijft denk bij een droom, zo'n camera gaat toch wel verkopen aan de massa en die paar zeurende techies liggen ze bij de top van Canon niet wakker van gok ik. Iets met kosten baten maar ergens hoop ik wel dat ze dit gewoon financieel in de verkopen aan merken om ze scherp te houden :)

Gabriël AM5

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

The Flying Dutchman schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:33:
Of wellicht komt Canon met een FF mirrorless die leuk meekomt...
En met hun ontwikkelde sensor met Global Shutter en hoge DR (zie nieuws vorig jaar en maart dit jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:46
Echt, als ik dit lees over die 6D II dan ben ik maar wat blij dat ik een paar jaar geleden van Canon weggevlucht ben. Toevallig naar een D750 ;) maar ben er dolgelukkig mee. Geen denken aan om met heimwee achterom te kijken, geen seconde. Ik herken me ook niet in de kritiek van UC op de autofocus van de D750. Kan me niet herinneren dat ik in de afgelopen jaren ooit last van misfocus of hunten heb gehad. Nooit, noch in donkere situaties noch in normale situaties. Had ik met de 50D overigens ook niet.

Ik snap vanuit rationeel oogpunt heel goed dat Canon zo haar productlijnen beschermt, maar ik vind het richting de (vaak trouwe) klant een dermate onbeschofte bedrijfsvoering dat ik dat bedrijf geen cent meer gun. Kan het eigenlijk ook niet begrijpen als iemand zo'n 6D II koopt. Zonde van die berg knaken.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Bij de aankondiging van de 6d II wist UC al te verkondigen dat ie op zo'n beetje elk front superieur was tov de d750. Nu reviews het tegendeel bewijzen en aantonen dat een camera die bijna 3 jaar ouder is (en inmiddels goedkoper) op zo'n beetje elk vlak superieur is, worden deze reviews in twijfel getrokken en wordt een teleurstellend AF systeem weggewuifd onder het mom dat DPreview niet weet hoe ze daar mee om moeten gaan.

Nu hecht ik iets meer waarde aan de mensen van DPreview dan iemand die sinds 2008 fotografeert en een zeer grote voorliefde voor Canon heeft.

De 6d II is in z'n huidige vorm en huidige prijs gewoon een teleurstelling. Natuurlijk is ie beter dan de 6d, maar helaas voor Canon heeft de concurrentie niet stil gezeten en heeft Nikon 3 jaar geleden al de camera uitgebracht die de 6d II grotendeels had moeten zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MazeWing schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:12:
Bij de aankondiging van de 6d II wist UC al te verkondigen dat ie op zo'n beetje elk front superieur was tov de d750. Nu reviews het tegendeel bewijzen en aantonen dat een camera die bijna 3 jaar ouder is (en inmiddels goedkoper) op zo'n beetje elk vlak superieur is, worden deze reviews in twijfel getrokken en wordt een teleurstellend AF systeem weggewuifd onder het mom dat DPreview niet weet hoe ze daar mee om moeten gaan.

Nu hecht ik iets meer waarde aan de mensen van DPreview dan iemand die sinds 2008 fotografeert en een zeer grote voorliefde voor Canon heeft.

De 6d II is in z'n huidige vorm en huidige prijs gewoon een teleurstelling. Natuurlijk is ie beter dan de 6d, maar helaas voor Canon heeft de concurrentie niet stil gezeten en heeft Nikon 3 jaar geleden al de camera uitgebracht die de 6d II grotendeels had moeten zijn...
Ik ging bij de aankondiging uit van een moderne sensortechniek en niet die vanuit het jaar blok. Het enige wat ik aan die review in twijfel trek, is de conclusie over het AF systeem.
En ja, ik fotografeer sinds 2008 en ja, met Canon. Ik heb een voorkeur voor Canon als camera, maar verder houdt het op. Dit is meer voor mijzelf en niet in een advies en een oordeel naar anderen. Als je een beetje volgt wat ik hier in dit topic heb gezegd over de Canon 6D2, dan weet je dat ik daar uitermate kritisch over ben. Maar kritiek is 1 ding, vergelijken is een ander. Aangezien ik in een fotozaak werk en dagelijks camera's in handen heb van alle merken en types en ook regelmatig camera's meeneem om uit te testen (ook lenzen), weet ik wel iets over de verschillen onderling. De 6D2 heb ik zelf nog niet aan de tand kunnen voelen helaas (mede door tijdsgebrek), maar ik ken het AF systeem van de 80D en weet wat het kan. Verder weet ik hoe goed/slecht kruisgevoelige en niet-kruisgevoelige punten werken in de praktijk, ook bij Nikon. Ik kan je dus ook vertellen dat ik uit eigen ervaring en die van vele klanten kan vertellen dat het AF systeem van de Nikon D5/D500 verbluffend is en beter dan dat van welke andere camera dan ook. Maar ook dat het 51-punts AF systeem van Nikon zijn zwaktes heeft.
De D750 is een hele goed camera, begrijp me niet verkeerd, maar er zijn een aantal zwaktes in. Video is er 1 van. En dan kun je zeggen: ja, maar het is fotocamera. Maar die vlieger gaat niet op, want dan hadden ze er geen video in moeten stoppen (a la Nikon Df of Leica M10).

@Nomad 1 SD slot is inderdaad erg zwak (heb ik zelf ook al eens gezegd), videografen kiezen al helemaal niet voor Nikon en als ze audio echt serieus nemen, kiezen ze voor een break-out box. En de D750 heeft ook 1/4000s sluitertijd ;)

Alle merken hebben hun plussen en minnen, maar om de D750 superieur te noemen aan de 6D2 is stemmingmakerij en weinig objectief te noemen.

• A Lurker
sapphire schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:31:
[...]

De IIs ? Dat verhaal ken ik niet.... :?
De 1D Mark II had een opvolger, de 1D Mark II N. Met groter scherm en nog wat kleine andere verbetering. Let wel, ik heb het niet over de 1Ds, maar over de reguliere 1D serie, die 1D Mark II N is alweer van 2005. Ik heb 'em, maar het wordt echt tijd voor een vervanger...

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Universal Creations schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:57:
[...]

Ik ging bij de aankondiging uit van een moderne sensortechniek en niet die vanuit het jaar blok. Het enige wat ik aan die review in twijfel trek, is de conclusie over het AF systeem.
En ja, ik fotografeer sinds 2008 en ja, met Canon. Ik heb een voorkeur voor Canon als camera, maar verder houdt het op. Dit is meer voor mijzelf en niet in een advies en een oordeel naar anderen. Als je een beetje volgt wat ik hier in dit topic heb gezegd over de Canon 6D2, dan weet je dat ik daar uitermate kritisch over ben. Maar kritiek is 1 ding, vergelijken is een ander. Aangezien ik in een fotozaak werk en dagelijks camera's in handen heb van alle merken en types en ook regelmatig camera's meeneem om uit te testen (ook lenzen), weet ik wel iets over de verschillen onderling. De 6D2 heb ik zelf nog niet aan de tand kunnen voelen helaas (mede door tijdsgebrek), maar ik ken het AF systeem van de 80D en weet wat het kan. Verder weet ik hoe goed/slecht kruisgevoelige en niet-kruisgevoelige punten werken in de praktijk, ook bij Nikon. Ik kan je dus ook vertellen dat ik uit eigen ervaring en die van vele klanten kan vertellen dat het AF systeem van de Nikon D5/D500 verbluffend is en beter dan dat van welke andere camera dan ook. Maar ook dat het 51-punts AF systeem van Nikon zijn zwaktes heeft.
De D750 is een hele goed camera, begrijp me niet verkeerd, maar er zijn een aantal zwaktes in. Video is er 1 van. En dan kun je zeggen: ja, maar het is fotocamera. Maar die vlieger gaat niet op, want dan hadden ze er geen video in moeten stoppen (a la Nikon Df of Leica M10).

@Nomad 1 SD slot is inderdaad erg zwak (heb ik zelf ook al eens gezegd), videografen kiezen al helemaal niet voor Nikon en als ze audio echt serieus nemen, kiezen ze voor een break-out box. En de D750 heeft ook 1/4000s sluitertijd ;)

Alle merken hebben hun plussen en minnen, maar om de D750 superieur te noemen aan de 6D2 is stemmingmakerij en weinig objectief te noemen.
Hoezo, de D750 is gewoon superieur. Noem eens iets waardoor je als fotograaf zijnde liever een 6DII zou hebben. Ik kan niks bedenken, op misschien de dual pixel autofocus na dan.

Niet dat de 6DII geen mooie beelden kan produceren uiteraard. Maar als je kunt kiezen.... ik zou het wel weten :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

blupmans schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 20:37:
[...]

Hoezo, de D750 is gewoon superieur. Noem eens iets waardoor je als fotograaf zijnde liever een 6DII zou hebben. Ik kan niks bedenken, op misschien de dual pixel autofocus na dan.

Niet dat de 6DII geen mooie beelden kan produceren uiteraard. Maar als je kunt kiezen.... ik zou het wel weten :)
Ergonomie en bediening. (en sommige Canon lenzen)

Vanavond nog met een D710 in handen gestaan en man wat een drama.

Disclaimer; Kan met Sony en Panasonic aardig overweg binnen korte tijd maar zelfs mijn eigen Nikon 1 vond ik een drama qua bediening :+

Gabriël AM5

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Filmkwaliteit is beter en de automatische focus pull is fantastisch. Buiten het betere filmaspect (waar mirorless toch vaak stukken beter in is) zijn er weinig andere redenen...

Ben trouwens uitermate tevreden over de AF van de D750 en het komt zelden voor dat ie me in de steek laat. En ik ben iemand die zelden aan focus en recompose doet, maar gewoon 1 focuspunt verplaatst en richt op het onderwerp dat ik wil fotograferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Ik had onlangs een Canon 5D IV + 24-70 f4L IS USM gekocht. Nu lopen er meerdere cashback acties en volgens de fotozaak kon je die niet combineren. Op de lens zit een €180 cashback en op de body+24-70 zat ook een cashback (virtual kit cashback) van €100.

Volgens de fotozaak kon ik slechts meedoen met één cashback, omdat je de lens moet registreren en dat kan maar één keer. Daarom eerst de €180 cashback ingevuld en toen die werd goedgekeurd meteen de virtual-kit cashback van €100 ingevuld. Ik kreeg vandaag bericht dat die ook goedgekeurd is.

Fijn voor mijj, maar wellicht ook voor toekomstige kopers, want het is dus wel degelijk mogelijk om twee cashbacks te combineren. Scheelt toch weer €100. :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
sapphire schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 21:18:
[...]

Ergonomie en bediening. (en sommige Canon lenzen)

Vanavond nog met een D710 in handen gestaan en man wat een drama.

Disclaimer; Kan met Sony en Panasonic aardig overweg binnen korte tijd maar zelfs mijn eigen Nikon 1 vond ik een drama qua bediening :+
Dat is 100% subjectief. Ik fotografeer af en toe met een 6D op het werk, en dat vind ik dan weer 3x niks qua bediening. Mn D7200 heeft meer knoppen waardoor ik veel sneller settings kan wijzigen.
Maar dan blijft er dus niks over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Dat iets voor jou goed werkt wil niet zeggen dat iets intuïtief is. Voorbeeld... Ik werk graag met VI als tekst editor en daar kan ik heel veel, heel snel mee. Eigenlijk alleen omdat ik tijdens mijn studie 4 jaar niets anders had. Is het goed? Ja voor mij wel, want ik kan met heel weinig typen en zonder te klikken heel veel doen. Is het goed voor een ander? Waarschijnlijk niet, want de leercurve is stijl en die loopt waarschijnlijk heel veel te prutsen. Wat goed is voor de één, kan waardeloos zijn voor de ander.

Soms voelt iets heel intuïtief, omdat je het zelf zo gewend bent. Ik vind Canon over het algemeen prettig in de bediening. Was mijn eerste camera een Nikon geweest, dan had ik die waarschijnlijk fijner gevonden.

Ik bedien de marketing afdeling van Canon op hun wenken. Had gewacht op de 6D2, maar die viel tegen en dus een 5D4 gekocht. Precies zoals ze het graag zien. Ik ben er mede schuldig aan dat de 6D3 weer een tegenvaller gaat worden. Sorry alvast... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Haha, VI is een stuk software met een lagere gebruikersvriendelijkheid dan met een beitel in een stuk steen je zinnen slaan...

Maar er zullen toch wel een aantal mensen zijn die de 6D II overslaan en dan maar meer geld gaan uitgeven om een 5D IV te kopen. Dit zullen voornamelijk mensen zijn die reeds glas voor Canon hebben en geen geld hebben om over te stappen op een ander merk.

Zit je echter met je huidige crop camera met EF-S glas en dien je toch alles te vervangen met een overstap naar FF, dan zijn er weinig redenen om bij Canon te blijven en voor de 6D II te gaan. Je kunt dan beter voor een ander merk gaan of de uitstekende D750 kopen indien je toch bij de dSLR's wil blijven.

En dat is denk ik meteen het grootste pijnpunt van de 6D. Ze richten zich op de consument die wel FF wil, maar hier geen kapitaal voor kwijt wil zijn. Juist in dat segment zijn er behoorlijk wat keuzes en alternatieven. We moeten ook niet vergeten dat de tijd niet heeft stilgestaan en Nikon feitelijk 3 jaar geleden al een 6D II heeft gemaakt die inmiddels voor minder te koop is (zeker in een kit) dan de nieuwe 6D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
MazeWing schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:27:
Maar er zullen toch wel een aantal mensen zijn die de 6D II overslaan en dan maar meer geld gaan uitgeven om een 5D IV te kopen. Dit zullen voornamelijk mensen zijn die reeds glas voor Canon hebben en geen geld hebben om over te stappen op een ander merk.

Zit je echter met je huidige crop camera met EF-S glas en dien je toch alles te vervangen met een overstap naar FF, dan zijn er weinig redenen om bij Canon te blijven en voor de 6D II te gaan. Je kunt dan beter voor een ander merk gaan of de uitstekende D750 kopen indien je toch bij de dSLR's wil blijven.
Mensen die in het 6D-segment zitten, geen geld hebben om over te stappen én hoopvol waren op de mark 2, gaan niet zomaar 1600 euro extra sparen voor een wellicht overkill-5D4. BugBoy zie ik eerder als een uitzondering.

Stel dat ik, als 6D1 gebruiker die hoopvol was op een 6d2, nu besluit om meer geld uit te willen gaan geven, dan kan ik je vertellen dat dat niet aan een Canon 5D4 gaat zijn. De 5D4 is overkill voor me. Dus Canons tactiek heeft mij nu opengesteld om elders te kijken. Misschien een Sony A7R II + metabones in eerste instantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Take
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-09 13:29
Het blijft toch een gedeelte kwestie waar je voorkeur naar uit gaat. Zoals gezegd heeft het ook vaak te maken waar je mee begonnen. Ik ben met Canon begonnen en bevalt mij erg goed. Sommige keuzes kwa body's zijn inderdaad jammer. Maar laten we eerlijk zijn dat is marketing en doet ieder merk wel op een bepaalde manier.

Ik heb ook even de 6DII afgewacht maar viel me tegen en ben net als BugBoy gegaan voor de 5D MIV. Een investering maar goed die gaat dan ook weer jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Dat een ander merk "beter" te bedienen is, dat is ook maar persoonlijke voorkeur.

Ik was ook altijd een Windows man en Mac was niks, toen door aanhoudende problemen een Macbook geprobeerd, de eerste 2 weken is gewoon klote omdat alles anders is maar als je het een beetje vol kan houden, dan ben ik toch echt wel blij hiermee. Dat zal mijn camera keuze ook niet beïnvloeden, als er iets beter is en het heeft genoeg voordelen, dan ga ik daar wel voor.

Pagina: 1 ... 41 ... 60 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.

Dit is dus geen adviestopic